Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Tjock 28 idag 42 igår Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Hitta, jämför och betygsätt 323 elbilar BMW iX3 BMW iX3 Zeekr 7X Zeekr 7X Nissan Leaf Nissan Leaf Mercedes CLA Mercedes CLA Zeekr 7GT Zeekr 7GT Smart #5 Smart #5 Volvo ES90 Volvo ES90 Kia EV4 Kia EV4 Model Y Model Y Alla Heta Kalla Öppna i ny flik tisdag 22 december 2020 fortsättning McLaren Sabre läcker ut Läcker? McLarens nya modell i Ultimate Series-serien heter Sabre och nu har följande två bilder på skapelsen läckt ut. Den går under kodnamnet BC-03 där BC står för Bespoke Commission vilket innebär att det här är ett specialbygge skapat av McLaren Special Operations. När Sabre visas upp officiellt är oklart men eftersom bilder nu har läckt ut lär det nog inte dröja för länge. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av CocheSpias (@cochespias) Tumnagel
37.7°
0
Volvos nästa elbil presenteras den 2 mars 2021 En Polestar 2 fast med Volvo-logga Volvos andra elbil baserad på CMA-plattformen är på väg. Nu sägs det att den kommer att presenteras den 2 mars nästa år och Volvos vd Håkan Samuelsson beskriver den nya modellen som mer strömlinjeformad än XC40. Det handlar inte om en ersättare för nedlagda V40 och det är en crossover som blandar olika stilar. Concept 40.2 som visades upp våren 2016 är en sådan och den blev ju till slut som ni kanske vet Polestar 2. Nu ska det alltså även bli en produktionsversion av den fast med Volvos logga i nosen. För att Volvo ska vara mer lönsamt kommer företaget att sikta ännu mer på premiumbilsegmentet och vilket inte helt oväntat kommer att leda till högre pris på bilarna. En XC40 Recharge kostar 699.000 kronor och en Polestar 2 kostar 659.000 kronor. Den nya modellen från Volvo måste dock vara billigare än båda dessa för att kunna sälja i några större volymer. Det kommer den säkert inte att vara initialt utan längre fram när snikversioner med kortare räckvidd och lägre effekt presenteras. Tumnagel
42.6°
0
Rykte Jaguar J-Pace blir nya eldrivna flaggskeppet Kommer baseras på samma plattform som kommande XJ Jaguar Land Rover har som mål att i framtiden bara tillverka elbilar. Idag finns suven I-Pace i utbudet men detta ska om ett tag utökas med ytterligare en större SUV - J-Pace. Den kommer att baseras på samma plattform som nästa generation XJ och blir precis som den en helt eldriven modell. Rykten säger att J-Pace kan få batteripack på upp till 100 kWh och räckvidd på upp till 48 mil. Utseendemässigt ska den hämta en del från I-Pace men även från F-Pace. Denna ska enligt uppgift bli flaggskeppet bland de eldrivna modellerna. Mindre eldrivna modeller ska dock finnas med i framtidens planer. Jaguar Land Rover ska investera en miljard pund i utvecklingen av elbilar och den framtida tillverkningen ska ske på fabriken i Castle Bromwich. Tumnagel
39.5°
0
SsangYong har ansökt om konkurs Missade att betala ett lån Den koreanska biltillverkaren SsangYong är ute på hal is. Efter att ha missat att betala ett lån på drygt en halv miljard kronor tvingas de nu att ansöka om konkurs. Indiska Mahindra är stor ägare i företaget sedan 2010 och det finns faktiskt ett gäng återförsäljare som säljer bilarna här i Sverige. Men i år har försäljningen globalt minskat med runt 20 procent och man har inte ens sålt 100.000 stycken bilar. Nu har man tre månader på sig att komma överens med långivare för att kunna överleva. Skulle någon vilja köpa SsangYong av Mahindra är det bara att lägga ett bud. Tumnagel
40.5°
0
Nya Toyota Supra med targatak Ett showbygge för SEMA Toyota skulle ju givetvis varit med och ställt ut på årets SEMA-show men eftersom den blev inställd har man valt att presentera grejerna på nätet istället. En av bilarna är GR Supra Sport Top som är en version av nya Supra fast med avtagbart targatak. Eftersom bilen baseras på specialaren Supra Heritage Edition har den även ett annat mer aggressivt kjolpaket, större fälgar och en rejäl bakvinge som påminner om den som satt på Supra A80. Effekten i motorn har även ökats till över 500 hästar. Om det kommer att släppas en targaversion av nya Supra återstår att se, bilen här är som sagt bara ett showbygge än så länge. Tumnagel
42.6°
0
Filmen om Vätterleden Se hur "Sveriges vackraste motorväg" blev till Vätterleden är ett omtalat vägprojekt som pågick från 1950-tal till 1970-tal. En ny motorväg från Jönköping till Ödeshög skulle byggas och det blev ett väldigt stort projekt som beskrevs som Sveriges vackraste motorväg. Än idag är sträckan väldigt fin att åka på och jag själv har gjort det fler gånger än jag kan räkna. Gösta Mellström arbetade som vägingenjör vid Vägverket i mer än 30 år och han såg till att dokumentera bygget med sin smalfilmskamera. Nu har detta material blivit till dokumentärfilmen vi ser här. Själv såg jag filmen häromdagen och den var riktigt trevlig. Det som var mest kul var att se alla de gamla maskinerna man använde. En väl spenderad timme. Tumnagel
49.4°
0
måndag 21 december 2020 Mer om Rinspeed Bedouin Den knasiga Porsche-pickupen Rinspeed har alltid byggt tokiga konceptbilar och Bedouin är sannerligen en av dem. Den tog man fram för 17 år sedan och det är en Porsche 996 som fått ryggsäck och ett pickupflak. Insidan var ju också självklart urballad men det var utsidan som gav mest reaktioner. I det här nya klippet får vi bekanta oss lite mer med skapelsen. Tumnagel
34.1°
0
Rimac drar igång förserietillverkningen av C_Two Det närmar sig fullskalig produktion 2021 ska full produktion av Rimacs nya modell C_Two dra igång. Inför detta har man nu startat tillverkningen av de första förseriebilarna. Det handlar om sex stycken exemplar och genom att få ihop dessa kan man se var i produktionen man kan tänkas behöva finslipa saker. Bilarna ska vara nästintill identiska med produktionsversionerna och endast småsaker ska skilja. När alla är klara efter cirka åtta veckors montering ska de användas som testbänkar innan man drar igång på allvar. Tumnagel
42.9°
0
Smygtitt på Mercedes EQS Elbil som ska klara 70 mil på en laddning Mercedes kommande elbil heter EQS och nu berättar tillverkaren ytterligare lite mer om modellen samtidigt som vi får se en skymt av produktionsversionen i bilden ovan. Som vi kan se får den en täckt front med en stor stjärna i mitten. Modemässigt löper även en ledramp över hela fronten. Det man trycker på just nu är att bilen kan fås med ett avancerat luftfiltreringssystem med ett högeffektivt partikelfilter som är placerat där förbränningsmotorn vanligtvis brukar sitta. Väljer man detta ska man få riktigt bra luftkvalitet på insidan av bilen och enligt Mercedes ska den ligga på samma nivå som i operationssalar. EQS kommer att ha en räckvidd på över 70 mil och det blir den första som bygger på den nya Electric Vehicle Architecture-plattformen. Förutom EQS kommer ytterligare tre stycken helt eldrivna bilar att baseras på denna, däribland en EQS-SUV. Premiären äger rum nästa år. Tumnagel
42.3°
0
Ford Mustang Mach-E saknar dörrhandtag - så här gör man Går inte att klämma fingrarna En av sakerna som jag faktiskt inte ens har tänkt på med Ford Mustang Mach-E är att den saknar vanliga dörrhandtag på utsidan. Det gör att det inte blir något fult som sitter i dörren men också att man inte öppnar och stänger på sedvanligt vis. Öppna framdörrarna från utsidan gör man med hjälp av en liten knapp och sedan ett litet handtag som är ganska dolt. Doug går igenom och visar i det här klippet, och demonstrerar även hur Ford har gjort för att du inte ska klämma fingrarna i dörren. Tumnagel
37.0°
0
Toyotas vd tycker elbilar är överreklamerade Övergången går för snabbt och blir för dyr Precis som vi har skrivit tidigare har även Toyota en helt eldriven bil på gång. Men vdn Akio Toyoda är ändå skeptisk och tycker att elbilar är överreklamerade. Anledningen är för att det kommer att kosta mängder att gå över till elbilar och att det kommer bli svårt att tillverka elbilar vanligt folk har råd med. Övergången kan även skapa problem i Japan där elektriciteten huvudsakligen kommer från kol och naturgas och att man då underskattar koldioxidutsläppen elproduktionen kommer föra med sig. Enligt Akio skulle hela Japan kunna bli strömlöst sommartid om alla körde elbilar och laddade dessa. Under de närmaste tio åren ska Toyota dock satsa motsvarande 130 miljarder kronor på elektrifiering. Tumnagel
43.6°
0
fredag 18 december 2020 Iain Tyrrell älskar Saab 900 Turbo 16S Berättar om den svenska klassikern Iain Tyrrell är grundaren av Cheshire Classic Cars och en av mina favoriter på YouTube sedan han drog igång efter en liten spark i baken av sin vän Harry Metcalfe som lämnat in sin Lamborghini Espada på fix hos honom. I Iains senaste klipp går han igenom en riktig svensk klassiker - Saab 900 Turbo 16S. Bonusklipp nedan som är mycket värt att spana in där Iain även bjuder på lite av sin skönsång. Tumnagel
43.6°
0
Volkswagen börjar sälja nya Golf Alltrack Kostar från 357.000 kronor Nu drar försäljningen av nya Volkswagen Golf Alltrack igång och i samband med detta får vi det svenska priset som är från 357.000 kronor. För den pengen får du en något höjd Golf-kombi med plast runt hjulhusen, 200 hästar stark dieselsnurra och drivning på alla fyra hjulen så att du kan komma fram till sommarstugan ordentligt. Till motorn sitter en sjustegad dubbelkopplingslåda. Förbrukningen anges till 0,57 liter per mil och utsläppen till 148 gram per kilometer. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
33.5°
0
Lordstown har varit ute och testat sin skateboardplattform Så ser Endurance ut under skalet Nästa år är planen att Lordstown Motors ska börja tillverka sin eldrivna pickup Endurance. Innan dess måste såklart mängder av tester genomföras. För tillfället har man tagit fram ett gäng Alpha-prototyper för att kunna testa bilens chassi på olika vis. Här får vi se när man är ute och kör med det som är grunden - skateboardplattformen. Tumnagel
37.8°
0
Pagani hyllar flygakrobater igen, fast nu med en Huayra Får extra flygplansinstrument Pagani presenterar inte Huayra R just nu utan istället Huayra Tricolore. Precis som Zonda Tricolore som man visade upp för tio år sedan hyllar denna version de italienska flygakrobaterna Frecce Tricolori. Förutom att bära färgtemat de har på sina Aermacchi MB-339A utrustas bilen även med ett riktigt flygplansinstrument framför ratten som visar Air Speed. Man har även smackat dit en kralligare splitter framtill och en ny stötfångare. Det finns även ett nytt luftscoop som tittar upp mellan nackstöden och som leder bak till motorn. Fälgarna har också en turbinliknande design för att flörta med flygmaskinerna. Motorn som är en dubbelturbomatad Mercedes-V12:a på 5,9 liter ger 840 hästar och 1100 newtonmeter i vrid. Den är i sin tur kopplad till en sjustegad sekventiell växellåda som driver bakhjulen. Endast tre stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 5,5 miljoner euro. Tumnagel
37.0°
0
Årets populäraste färg på bil var vit Jippi 2020 börjar närma sig sitt slut och då kan man sammanställa lite olika saker från året som har gått. En sån grej är vilken färg folk valt på nya bilar som har köpts. Och det mest populära att välja för sin bil har under 2020 varit vitt. Kul. Sett över hela världen stod vitt för 38 procent, svart landade på 19 procent och grå på 15 procent. Silver hamnar på fjärde plats med 9 procent. Som kulören på en valfri kommunparkering alltså. På femte och sjätte plats hittar vi blå och röd. 3 procent av bilarna var i brunt eller beige och 2 procent gult eller guld. Grön var bara 1 procent vilket jag tycker är lite tråkigt då det givetvis är den bästa färgen. Vilken är din favoritfärg på bil? Tumnagel
33.1°
0
Kinesiska elbilen Xpeng G3 börjar levereras i Norge Kostar från 358.000 norska kronor Elbilslandet Norge har nu fått ytterligare en spelare på marknaden - den kinesiska suven Xpeng G3. Leveranserna av modellen har dragit igång och runt 100 stycken exemplar ska ha kommit till landet för tillfället. Under skalet sitter ett batteripack på 66 kWh som ska räcka för att ta sig 45 mil enligt WLTP. Elmotorn ger 197 hästar och 300 newtonmeter och drivningen sker på framhjulen. 0-100 km/h ska gå på 8,5 sekunder och toppfarten anges till 170 km/h. Till skillnad mot många andra nya elbilar använder sig G3 av CHAdeMO-kontakt istället för CCS. I Norge kostar basutförandet Smart 358.000 norska kronor medan Premium kostar 379.000 norska kronor. I priset ingår fem års garanti oavsett hur långt man kör. Som jämförelse kostar en Tesla Model 3 Standard Range Plus kostar från 414.000 norska kronor och en Model Y kostar från 534.900 norska kronor. Modellen har sålts i Kina sedan 2018. Elbilstoken Bjørn Nyland har sedan en tid tillbaka fått testa bilen och ett av hans senaste klipp ser ni här nedan. Tumnagel
36.1°
0
torsdag 17 december 2020 Vi har Honda E i garaget! Extremt charmig och techig Vi fortsätter att köra små, söta elbilar och den här veckan är det Honda E som förgyller min vardag. När den här kom som konceptbil blev vi alla kära på direkten, men inte många av oss trodde att den skulle bli verklighet. Den var liksom för bra för att vara sann. Men så fick vi höra att den faktiskt var på riktigt och att den skulle gå i produktion och vi blev alldeles till oss. Sedan kom den riktiga bilen och en del av charmen från konceptet hade försvunnit på vägen, men resultatet är ändå väldigt tilltalande och charmigt. Och framförallt var den udda inredningen fortfarande kvar med skärmar längs hela instrumentpanelen. Längst ut i kanterna har vi skärmar istället för backspeglar, framför föraren sitter förarinformation och sedan finns det två skärmar till med nöje och information för förare och passagerare. Det hela är inte perfekt, men väldigt uppfriskande och roligt. Och det känns otroligt mäktigt! Charmig, nyskapande, techig och elbil. Vad kan gå fel? Spontant så är prislappen som börjar på 370.000 spänn och den rätt trista räckvidden. Batteripacket är på 35,5 kWh och det ska på pappret räcka 22 mil och det kan nog gå en varm dag då man inte behöver använda AC. En trist dag som denna med AC på är det snarare 14-15 mil som man kommer och det är lite för lite helt enkelt, om man inte har hemmaladdning. Men har man laddning hemma är det här en riktigt rolig bil som är udda på rätt sätt. Har ni några frågor? Ställ dem bland kommentarerna så ska vi försöka svara! Tumnagel
52.4°
0
Tomtens släde är till salu En Morgan 4/4 från 1990 Tomten har tröttnat på sin släde och det har blivit dags att byta till något annat så nu har den blivit till salu. Som synes så handlar det om en Morgan 4/4 från 1990 som ser ut att vara i ett utsökt och osabbat skick. Som sig bör har den ekerfälgar, träpaneler och brun skinnklädsel. På mätaren står det strax över 4000 mil vilket innebär att släden knappt är inkörd. Under huven sitter en fyra på 1,6 liter med dubbla Weber-förgasare. Bilen blir din för 24.000 pund och annonsen hittas på länken nedan. Tumnagel
37.8°
0
Lorinser klär upp nya Mercedes S-Klass med 21-tummare Xzibit approves I början av september rullade Mercedes ut nya S-Klass. Nu presenterar Lorinser hur de kan pimpa upp lyxlimpan med en omgång fälgar i storlek 21. Modellen heter LM2R och förutom krom kommer de i silver eller svart om man hellre föredrar det. Dimensionerna är 9J x 21 H2 ET32 fram och 10.5J H2 ET37 bak. Prislappen per styck är 960 euro. Förutom fälgar kommer Lorinser framöver även att erbjuda både effekthöjning och aerodynamikprylar till modellen. Tumnagel
36.1°
0
Trafikverket och Euro NCAP har krocktestat skåpbilar Säkerheten ligger flera år efter personbilar Skåpbilar testas och säkerhetsklassas för första gången genom ett samarbete mellan Euro NCAP och bland annat Trafikverket. De har testat 19 stycken olika modeller av skåpbilar utrustade med förarstödssystem som exempelvis autobroms. Testerna visar att säkerheten i skåpbilarna ligger flera år efter personbilar. Rikard Fredriksson som är senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket säger följande: "Skåpbilar är betydligt sämre utrustade med förarstödssystem än personbilar och de system som finns är oftast sämre än i moderna personbilar. Att testa och utvärdera skåpbilar är ett första steg för fordonsindustrin att integrera säkerhetsutrustning som redan finns, i nya skåpbilar. Säkerhetssystem i skåpbilarna erbjuds i allra flesta fall endast som tillval och i realiteten är det få köpare som prioriterar detta." Betygsskalan är i fem olika nivåer - platina, guld, silver, brons och ej rekommenderad. Ingen av skåpbilarna fick högsta betyg. Läs hela testet på länken nedan. Tumnagel
33.0°
0
20 stycken personer omkom i novembertrafiken Ta det lugnt i jultrafiken! Statistik från Transportstyrelsen visar att 20 stycken personer omkom och 1046 skadades i vägtrafiken under november månad. 20 är en ökning med 7 stycken omkomna jämfört med samma period förra året. Khabat Amin som är statistiker på Väg och järnväg på Transportstyrelsen säger följande: "Under de första elva månaderna i år har 174 personer omkommit. Under motsvarande period i fjol omkom 204 personer. Det innebär en minskning med 15 procent. Vi kommer med stor sannolikhet att nå Nollvisionens etappmål om högst 220 omkomna år 2020. När året är över behöver vi titta närmare på utfallet för att bland annat se vilken påverkan pandemin kan ha fått." Enligt polisens rapportering till Transportstyrelsens olycksdatabas Strada så har det inträffat 33 stycken olyckor med personskada per dag under perioden 20/12 till 12/1 de senaste fem åren. Mellan den 20 och 23 december är de mest olycksdrabbade dagarna. I år ska man undvika resande så mycket det bara går, men om ni ändå ska ut i trafiken - ta det lugnt! Tumnagel
34.5°
0
Tyvärr, det blir ingen eldriven sandloppa från Volkswagen Kommer satsa på vanliga elbilar istället Volkswagens kommande ID-familj blev precis lite mindre då vi nu får reda på att tillverkaren lägger ned planerna på spexiga ID. BUGGY som man presenterade förra våren. Anledningen sägs vara för att Volkswagen vill satsa på mer konventionella elbilar och eftersom buggyn är lite väl speciell för Svensson blir det inget av den. Sen beror det också på att det tyska företaget e.Go Mobile som skulle hjälpa till att bygga bilen har gått i konkurs. Tidigare i år dök det även upp rykten om ID. Ruggedzz. En rejäl offroad-kärra som skulle klara tuff terräng. Volkswagen ska ha tillverkat en fullskalig modell av bilen men även denna har man lagt åt sidan, i alla fall för nu. Fokus för tillfället kommer alltså att ligga på att ta fram eldrivna bilar folk verkligen vill ha - som små stadsbilar, suvar och kombis. Tumnagel
29.2°
0
Det här är Jaguars nya Vision Gran Turismo-bil Kommer till spelet nästa år Jaguar presenterar nu en ny bil som endast kommer att finnas i TV-spelet Gran Turismo. Den kallar man för Vision Gran Turismo SV och eftersom det här är fantasi och hittepå kan man ge bilen vilka siffror och egenskaper man vill. I detta fall har Jaguar valt att ge bilen fyra stycken elmotorer som tillsammans genererar 1903 hästar och 3360 newtonmeter i vrid. Det gör att den ska klara 0-100 km/h på typ 1,7 sekunder och sedan kunna toppa 410 km/h. Designmässigt är nyheten en vidareutveckling av Vision GT Coupé från förra året. Denna är dock 8,6 centimeter längre, har mer downforce och en ny vinge i rumpan. Tumnagel
40.7°
0
onsdag 16 december 2020 Richard Hammond kör Ford Mustang Mach 1 Tycker den förtjänar epitetet Richard Hammond har alltid gillat amerikanska muskelbilar. Ford Mustang Mach 1 är en av klassikerna och nyligen släppte de en ny version, och den har han nu testat. Tumnagel
38.8°
0
En åktur i Tesla Model 3 som taxi i New York Den enda i sitt slag I Sverige är det inte ovanligt att se en Tesla som taxibil. Men i USA och specifikt New York är det mindre vanligt. I november förra året stod det klart att Model 3 godkänts som taxibil och här får vi hänga med i den enda som rullar i New York just nu. Den ägs av Rami som berättar att han under en vanlig dag lägger en timme på att ladda bilen vilket inte känns så farligt. Tumnagel
35.4°
0
Lamborghini presenterar vindrutelösa SC20 Specialbyggd åt en kund I början av oktober visade vi bilder på en ny Lamborghini som moderiktigt saknade framruta och tak. Nu är bilen presenterade och man kallar den för SC20. Men det här är inget som kommer att säljas till kreti och pleti utan det här är något som specialbyggts åt en enda kund. Det är Lamborghinis Squadra Corsa-avdelning som snidat fram kärran vid Lamborghini Centro Stile precis så som kunden ville ha den. Utseendeinspiration ska ha kommit från Diablo VT Roadster, Aventador J, Veneno Roadster och Concept S. Som väntat är SC20 baserad på Aventador. Under den unika kolfiberkarossen finns en V12:a på 6,5 liter utan överladdning. Här ger den 770 hästar och 720 newtonmeter i vrid. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en sjustegad automatlåda. Tumnagel
37.9°
0
Porsche återvänder till Le Mans 2023 Med ny LMDh-bil Porsche har vunnit Le Mans 19 gånger och de är sugna på att göra det en 20:e gång. Planen är att göra det 2023 med en helt ny LMDh-bil som man nu berättar lite om. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
43.5°
0
Kinesiska Baidu kanske ska bygga egna elbilar Sökmotorn ger sig in på nytt område Baidu är en kinesisk sökmotor och den fjärde mest använda i världen efter Google, Yahoo! och Bing. Baidu är också rankad som den fjärde mest besökta webbplatsen på internet av Alexa. Men man gör så mycket mer än att bara erbjuda en söktjänst. Sedan lanseringen 2000 har företaget tryckt ur sig smart teknik för hemmet, simulatorer för självkörande bilar och karttjänster för att nämna några saker. Nu sägs det att de även ska börja tillverka egna elbilar. Förhandlingar med bland annat Zhejiang Geely ska ha införts så bollen ska vara i rullning. När något kan tänkas visas upp är dock oklart än så länge. Tumnagel
34.8°
0
Nu är den här - Hennessey Venom F5 Siktar på toppfart över 500 km/h Precis som utlovat presenterar nu Hennessey Performance deras helt egentillverkade superbil Venom F5. Som tidigare är målet att kunna pressa den här kärran över 500 km/h och för att göra det har man tryck in rejält med effekt under skalet. Bilens design har förändrats en aning sen vi såg den första gången för ett par år sedan. I mina ögon ser den rätt så välbyggd ut med en trevlig interiör och dörrar som öppnas på ett sådant vis som signalerar framgång hos den som kliver in och ur bilen. Venom F5 firar företagets 30-årsjubileum och är uppföljaren till Venom GT. F5 kommer från tornadon med samma namn, dessa kan nå vindstyrkor på upp till 512 km/h. Venom F5 baseras kring en kolfibermonocoque som väger 86 kilo. Tack vare användandet av lättviktsmaterial genom hela bilen stannar vågen till slut på 1360 kilo. Motorn är en speciellt framtagen V8:a på 6,6 liter. Man kallar den för Fury och den baseras på ett motorblock i gjutjärn. Topparna är i aluminium och det finns ett torrsumpsystem. På motorn sitter två stycken turbosnurror och dessa hjälper till att göra denna maskin till "the most powerful production road car engine ever made". Effekten anges till 1842 hästar och 1617 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en sjustegad semiautomatisk växellåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder, 0-200 på under fem. Bilen är designad för att klara hastigheter över 500 km/h, men det återstår att se om den klarar att spräcka den gränsen. Endast 24 stycken exemplar kommer att tillverkas och priset börjar på 2,1 miljoner dollar - innan skatt och leveranskostnader. De första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Nästa år ska Hennessey också testa bilens prestanda på riktigt då man ska genomföra ett oberoende verifierat toppfartstest på den 5,2 kilometer långa flygraka som finns på Kennedy Space Center. Man ska genomföra testet enligt konstens alla regler så att det inte blir samma härva som det blev för SSC. Tumnagel
39.8°
0
tisdag 15 december 2020 Chris Harris rejsar med sin gamla Citroën 2CV Mot Andrew Frankel och hans 2CV Finns det något bättre än att se två stycken britter joxa omkring med två stycken gamla Citroën 2CV på ett regntungt fält någonstans i Storbritannien? Nej, så här kommer ett sådant klipp. Tumnagel
40.0°
0
Lewis Hamiltons After Work ser inte ut som mina brukar göra Från en snabb bil till en annan Vad gör Lewis Hamilton efter jobbet? Troligtvis inte det som vi ser i klippet men det är i alla fall vad han blivit tillsagd att göra i den här lilla reklamsnutten. Men att hoppa in i en Mercedes-AMG One och bränna runt lite på en bana är ju en inte helt dum after work det heller. Tumnagel
40.1°
0
Sju av tio vill att det införs kontroller av äldre bilförare i Sverige Finns redan i många EU-länder Statistik från försäkringsbolagen visar att 75-åringar är de som vållar minst antal olyckor i trafiken. Trots detta vill en majoritet att obligatoriska hälsokontroller av äldre förare införs i Sverige. I flera länder finns detta redan och då handlar det om att de som fyllt 70 eller 75 år måste genomgå en kontroll. Visar det sig då att du inte är lämplig som förare kan du bli av med körkortet. Bilförmedlaren Kvd har med hjälp av undersökningsföretaget Sifo fått fram att sju av tio vill att det införs kontroller av de äldre förarna. För två år sedan presenterade Transportstyrelsen en rapport där de slog fast att det inte finns någon fakta för att hälsokontroller skulle ha en positiv effekt på trafiksäkerheten. De sa även att frågan behövde utredas mer. Enligt Kvd finns det statistik som visar att olycksrisken ökar när en förare nått 75-80 års ålder. Det största problemet sägs vara försämrad kognitiv förmåga som gör det svårt att ta in mycket information samtidigt och ta snabba beslut i trafiken. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
52.7°
0
Vi har kollat in nya Hyundai Tucson Fjärde generationen av deras storsäljare Hyundai släpper nu loss fjärde generationen av Tucson, en bil som verkligen står ut från mängden med sin design. Man kallar den för parametrisk dynamik och jag tycker att den är rätt cool, helt klart sticker den i alla fall ut. Tydligast är kanske de nya lysena som inte alls syns när de är släckta och de lite annorlunda vecken på sidan. Tumnagel
37.4°
0
OKQ8 ska bygga 800 stycken snabbladdare för elbilar Tillsammans med Skellefteå Kraft OKQ8 ska tillsammans med Skellefteå Kraft bygga 800 stycken snabbladdare för elbilar runt om i landet. Det här kommer när allt står klart att bli Sveriges största snabbladdningsnätverk. Det enda som saknas för att allt ska gå i lås är ett godkännande från kommunfullmäktige i Skellefteå, och det beslutet tas i januari. Snabbladdarna kommer att finnas utspridda på 300 stycken OKQ8-stationer och de ska ge från 150 kW och uppåt. Elen till dessa ska vara 100 procent förnybar. Betalningen från laddningen ska inte skilja sig jättemycket från hur du tankar en vanlig bil. Det innebär alltså att du kommer att kunna betala med kort vid laddstationen eller vid kassan inne i butiken. Vad det kommer kosta är oklart än så länge, men det kommer bli pris per kWh. Tumnagel
75.3°
0
Subarus första elbil blir en SUV Kommer att säljas i Europa Som vi har berättat tidigare så kommer det även en elbil från Subaru på plattformen som man tagit fram tillsammans med Toyota. Det blir en SUV och den kommer att säljas i Europa. Den nya modellen kommer att bli lika stor som en Forester ungefär och lär väl högst troligt ha fyrhjulsdrift. Subaru lovar att berätta mer om den nya bilen, som ryktas heta Evoltis, någon gång nästa år. Videon visar ett eldrivet koncept som Subaru visade upp i januari i år. Tumnagel
39.6°
0
Ares presenterar Wami Lalique Spyder Klassisk Maserati Spyder i modern tappning 2018 visade Ares Design upp Project Wami som var en nytolkning av klassiska Maserati Spyder från 1953. Nu visar man upp bilen i produktionsutförande. Man kallar skapelsen för Wami Lalique Spyder och även om de klassiska linjerna är där så är det modernt under skalet. Karossen är exempelvis i både kolfiber och aluminium och insidan blandar analoga mätare med en hyfsat stor pekskärm. Grundaren Dany Bahar förklarar bilen med dessa ord: "This is the ultimate luxury accessory and a joy to own. Owners will be able to relive the romance of travel that is synonymous with the Côte D’Azur and the Amalfi Coast of the 1950s in a beautifully adorned masterpiece; the epitome of bejewelled excellence." Det går bra att lägga en beställning nu men endast tolv stycken exemplar ska tillverkas så man kanske bör snabba sig på om man vill ha en. Vad det handlar om för drivlina eller vad man får betala framgår inte för tillfället. Tumnagel
41.3°
0
Zoox presenterar sin självkörande pod En samåkningskub utan förare Sommaren 2018 var första gången vi skrev om företaget Zoox som tagit fram ett självkörande fordon för samåkning. I somras köpte Amazon upp företaget och nu visar man upp den färdiga produkten som man beskriver som "a fully functional, electric, autonomous vehicle designed for dense, urban environments". Den lilla lådan mäter 3,6 meter på längden och 1,93 på höjden. På insidan finns det plats för fyra stycken personer och man kommer in via skjutdörrar precis som på en buss. På insidan finns trådlösa laddare för telefoner, ett infotainmentsystem med pekskärm, högtalare och ett Rolls-Royce-inspirerat lysande innertak. Poden är givetvis helt eldriven och den har ett batteripack på 133 kWh som ska räcka för 16 timmars körning. Toppfarten anges till hela 121 km/h vilket är betydligt snabbare än vad liknande skapelser har klarat tidigare. Det finns fyrhjulsstyrning och poden går lika snabbt framåt som bakåt. På tekniksidan hittar vi kameror, radar och Lidar som ser 270 grader i alla fyra hörnen. Det ska inte finnas några döda vinklar och hela tiden upptäcker poden vad som är runt omkring den. Enligt Zoox ser den allt inom 150 meters radie. Det ska även finnas fler än 100 stycken säkerhetsuppfinningar som inte konventionella bilar har. Bland annat finns det airbags som ser till att skydda de som åker oavsett vilket håll poden rör sig. När Zoox ska börja röra sig på gatorna och var är oklart för tillfället. Tumnagel
41.8°
0
måndag 14 december 2020 Rivian ska bygga ett eget nätverk med laddstationer Ska sätta ut laddstolpar i naturen Flera elbilstillverkare har börjat samarbeta med olika laddnätverk där man ska kunna ladda deras bilar. Tesla var dock tidiga med sitt egna Supercharger-nätverk, och Rivian vill göra något liknande. I en intervju med Tech Crunch säger grundaren RJ Scaringe att de också ska skapa ett eget nätverk med laddstolpar, och förutom i städer och längs med motorvägar ska de sätta ut laddstolpar i den amerikanska vildmarken. En av anledningarna till att man valt att göra detta själva säger RJ är för att de vill ha kontrollen över allt - från betalningsplattformen till hur laddaren presterar. "We’re excited about the opportunity to create Rivian charging locations that aren’t on the interstate, that help draw you or enable you to go to places that normally are not the kinds of places that invite or welcome electric vehicles because of charging infrastructure. We’ve spent a lot of time thinking about how you can essentially create these curated drives where, depending on your point of interest, you can pick different paths. If you want to stop midway through the trip for a one-mile, two-mile, or five-mile hike, you know, here’s a route that you want to take, and here’s a charging location right next to it." Rivians modeller använder CCS-kontakt, men om andra elbilar med denna typ kommer att kunna tanka på deras stationer är oklart för tillfället. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
32.7°
0
Det här är drivlinan i Peugeots nya Le Mans-racer Kommer övervakas av FIA med hjälp av sensorer Peugeot Sport ligger bakom HYBRID4 500KW som är namnet på den drivlina man kommer att stoppa i nästa Le Mans-bil. Den består av en dubbelturbomatad V6:a på 2,6 liter som är placerad i mitten av bilen. Den utvecklar upp till 680 hästar. På framaxeln sitter en elmotor som ger ytterligare 272 hästar och som får sin kraft från ett 900-voltsbatteri. Slår man ihop effekten får man 952 hästar men enligt reglerna får maxeffekten ligga på 680. Det innebär att man kommer köra förbränningsmotorn något strypt så länge det finns ström i batteriet. När denna är slut släpper man lös all kraft i vinkelsexan igen. Elmotorn får bara användas i pitlane och vid hastigheter över 120 km/h. Det innebär att i kurvor där det går lite långsammare så kommer bilen endast vara bakhjulsdriven, för att sedan driva på alla fyra igen när man fått upp lite fart. För att man inte ska kunna fuska med siffrorna ska det finnas sensorer som hela tiden skickar effekten på alla fyra hjulen direkt till FIA så att de kan övervaka. Drivlinan ska börja testas i bänk under nästa vår. Tumnagel
39.8°
0
Henrik Fisker har börjat designa nästa bil Lovar att den blir "radical" Henrik Fisker skickade nyligen ut följande bild på Twitter och berättade att han börjat designa sin nästa bil. Han säger att den kommer att bli "radical" men vad det rör sig om för biltyp vet vi inte än. Suven Ocean har inte börjat tillverkas än och de övriga modellerna vi vet att tillverkaren har på gång är en sportig crossover, en supersportig sedan-modell och en pickup. Om denna bild visar lite av någon av dessa är oklart. Ocean i produktionsform ska ha premiär på Los Angeles Auto Show i maj nästa år. Tumnagel
37.0°
0
Toyota GR Yaris busar i snön Ser kul ut! Snö och en fyrhjulsdriven bil är ju en kul kombo. Och eftersom Toyota GR Yaris driver på alla fyra hjul ska den såklart ut i snön och busa, vilket vi får ta del av här. De otroligt dåliga fejkade motorljudet som strömmar ur bilens högtalare ingår. Tumnagel
38.1°
0
Trailer för ny säsong av Top Gear America Drar igång den 29 januari Nu för tiden finns det mängder av olika Top Gear-varianter. Top Gear America är en av dessa och den 29 januari är det dags för en ny omgång. Denna kommer att roddas av de tre nya presentatörerna Dax Shepard, Rob Corddry och Jethro Bovingdon. För att kunna kolla på detta måste du abonnera på MotorTrend App vilket kostar 4,99 dollar i månaden. Tumnagel
31.0°
0
Mitsubishi lackas i den svartaste färgen någonsin Svartare än Vantablack? Koyo Orient Japan har tagit fram en färg som de kallar för Musou Black. Den sägs vara det svartaste man kan uppnå och den ska absorbera 99,4 procent av allt ljus. I det här klippet får vi se när en Mitsubishi Lancer Evolution lackas med färgen och resultatet är ganska fräsigt. Tumnagel
46.3°
0
Lynk & Co börjar testa helt eldrivna Zero Får ställbar fjädring I slutet av september visade Lynk & Co upp konceptbilen Zero som är helt eldriven. Nu har man börjat testa maskerade prototyper av modellen. Bilen är designad i Göteborg och tillverkningen kommer att dra igång i Kina under nästa år. Zero bygger på en ny plattform (Sustainable Experience Architecture (SEA)) som ska kunna erbjuda runt 50 mil i räckvidd och prestanda som innebär 0-100 km/h på runt fyra sekunder. Som vi kan se i klippet nedan kommer bilen att få ställbar fjädring. De första leveranserna av Zero förväntas ske under nästa höst. Tumnagel
46.3°
0
Det här är Bollinger B1 och B2 i produktionsutförande Får uppdaterad design och större frunk Bollinger Motors kantiga eldrivna bilar presenteras nu i produktionsutförande. B1 heter suven och B2 är pickupen och de båda är väldigt lika designmässigt. Det som har förändrats är att man på suven har höjt midjelinjen en aning samtidigt som B-stolpen flyttats framåt för att göra det enklare att komma in i baksätet. Sidorutorna var tidigare såna man sköt åt sidorna men dessa är nu ersatta med vanliga, handvevade (!), diton. Alla glasytor är nu högre än tidigare vilket ska ge bättre sikt åt alla håll. Fronten har ändrats så att en mindre kylare räcker vilket i sin tur har gjort att frunkens storlek har ökat. Både strålkastarna och baklamporna har även flyttat mer ut åt sidorna. Pickupen får liknande förändringar men det största gällande den är att flaket nu är frånskilt från förarhytten vilket gör det enklare att byta ut mot något annat - typ ett skåp. Oavsett vilken du köper så får du dubbla elmotorer som tillsammans genererar 623 hästar och 906 newtonmeter i vrid. De får sin kraft från ett batteripack på 142 kWh som ska ge en räckvidd på över 32,2 mil. 0-100 km/h ska gå på runt 4,5 sekunder. Frånpriset kommer att ligga på 125.000 dollar. Tumnagel
34.1°
0
fredag 11 december 2020 Doug tar en titt på Bugatti Divo Känns dyr, är dyr Den senaste bilen att klämmas på av Doug är Bugattis exklusiva modell Divo. Lyckosten får även ta sig en sväng med den och att döma av hans ansiktsuttryck verkar det vara ganska så bra drag i Divo. Tumnagel
36.4°
0
RFID-chip blir standard i Michelins personbilsdäck Så att bilister kan hålla bättre koll på sina däck Michelin har sedan 2017 experimenterat med att sätta in RFID-chip i sina däck till lastbilar och nu meddelar företaget att detta framöver även kommer att bli standard i deras personbilsdäck. Det innebär att däcken kan kopplas upp till bilen och meddela denna om däckens slitage och annat så att bilföraren enkelt kan se det via bilens inbyggda system. Vidare skulle det gå att skicka denna information direkt till bilverkstäder så att även de har koll på i vilket skick bilens däck är när den rullar in på verkstaden. Anders Svensson, Senior Commercial Manager OE, Michelin Nordic, säger i ett pressmeddelande om detta: "I den utsträckning som bilens dator kan kommunicera direkt med verkstaden, öppnar våra RFID-anslutna däck en helt ny värld. Det som sker är att man enkelt kan identifiera däcket och genom att följa körmönstret på bilen, så kan man via algoritmer förutsäga när det är dags att titta på däcken. Verkstaden kan proaktivt följa kundens däck och förbereda däckbyte vid nästa service eller verkstadsbesök." Tekniken kan även komma väl till pass i framtidens självkörande bilar då dessa mer exakt skulle kunna anpassa sin körning efter skicket på bilens däck, till exempel vid kraftiga inbromsningar och liknande. De RFID-försedda däcken gör även hela logistikkedjan runt däcken enklare att hantera vilket Michelin beskriver lite mer ingående i videoklippet här nedanför. Från och med 2023 kommer Michelin att införa RFID-chip som standard i sina personbilsdäck. Tumnagel
41.3°
0
Cruise är ute och cruisar - utan någon vid ratten General Motors drar igång tester av självkörande bilar i San Francisco Cruise som är namnet på General Motors företag för självkörande bilar har nu dragit igång sina tester i San Francisco. Det här är bilar som kör helt själva, utan att någon sitter vid ratten. En anställd från Cruise måste dock hela tiden sitta på passagerarsätet och i mittkonsolen finns en säkerhetsbrytare att drämma till om det börjar spåra ur. Cruise ser självklart även till att övervaka bilen på håll. Cruise har fått tillstånd att testa fem stycken autonoma prototyper av Chevrolet Bolt på utvalda gator i staden. Bilarna får inte gå snabbare än 48 km/h och de får inte köras vid kraftigt regn eller tät dimma. "Getting to driverless in SF took more than five years of rigorous testing, over 2 million miles of driving in one of the craziest driving environments, together with hard work from a huge team of dedicated engineers and others across Cruise, as well as at GM. And not to mention several billion dollars of investment along the way." Tumnagel
38.6°
0
Tut i luren! Porsche har nu tillverkat en miljon Cayenne Lanserades för 18 år sedan 2002 presenterade Porsche modellen Cayenne och många hakor slog i backen. Den anrika sportbilstillverkaren hade tagit fram en SUV?! Det var ju verkligen knepigt och de flesta trodde nog att detta bara var en fluga som snabbt skulle försvinna. Icke. Istället hakade mängder av tillverkare på och idag dräller det av suvar i premiumsegmentet. Nu firar modellen en miljon tillverkade exemplar vilket givetvis är värt en tut i den beryktade luren. Cayenne har hunnit fylla tre generationer och den som säljs nu har internkoden E3. Nu för tiden kan man få den med en uppsjö av olika motorer, som hybrid och som coupé. Förra året sålde man 90.000 stycken exemplar av modellen. Den miljonte bilen att rulla av bandet i Bratislava, Slovakien var en GTS lackad i kulören Carmine Red. Tumnagel
38.2°
0
Maserati MC20 testas på Fiorano Ser kul ut Maserati sågs nyligen med två stycken prototyper av den nya modellen MC20 på Ferraris testbana Fiorano. Vi får höra lite hur den nya dubbelturbomatade V6:an låter och se lite hur bilen beter sig när den pressas. Tumnagel
38.4°
0
Första OTA-uppdateringen till Polestar 2 rullas ut Fast bara till några få kunder En av grejerna med Polestar 2 är att man skulle kunna uppdatera den över nätet via så kallad Over The Air-uppdateringar. Detta skulle vara igång och fungerande när de första bilarna levererades, men så blev inte fallet. Programmeringen tog tydligen längre tid än väntat. Nu drar man dock igång detta och skickar ut lite färsk mjukvara åt ett mindre antal kunder i Sverige och Norge, alla ägare får alltså inte ta del av detta än. De som får uppdateringen kommer få ett mail om hur den fungerar och vad man kan förvänta sig att den gör. Får man inget mail lär man redan ha den senaste mjukvaran. En del bilar kommer behöva åka till verkstad för att få mjukvaran installerad eftersom vissa exemplar behöver uppgraderas för att kunna ta emot OTA-uppdateringar. Att ladda hem den kommer ta upp till två timmar och sedan måste man låta installationen ta 90 minuter också. Under denna tid kan man inte använda bilen. Uppdateringen heter P2048.3 och i den ingår: - Timer för klimatkontroll: aktivera klimatanläggningen och förvärm Polestar 2 inifrån bilen enligt önskat schema. Du finner inställningarna under parkeringsklimat. - Körbarhet: förbättringar vid start från stillastående, inklusive smidigare frigöring av bromsarna. - Laddning: stabilitetsförbättringar - Räckvidd: bättre exakthet i räckviddsangivelser - Extrabatteri: stabilitetsförbättringar i 12-voltsbatterisystemet - Internetanslutning: stabilitetsförbättringar - Fönster i baksätet: förbättrad stängning som tätar bättre mot glaset Tumnagel
43.7°
0
Mitsubishi smygvisar nya Outlander Men spionfotografer har redan fångat den omaskerad I mars förra året presenterade Mitsubishi konceptbilen Engelberg Tourer. Det ryktades att den var en förhandsvisning av nästa Outlander och visst stämde det. Mitsubishi har nu börjat smygvisa nya Outlander och som vi kan se får mycket av Engelbergs design följa med till produktion. Modellen har utvecklats under den japanska termen "I-Fu-Do-Do" vilket innebär autentisk och majestätisk. Nya Outlander kommer att ha sin premiär i februari nästa år. Bilen har redan fångats på bild omaskerad, och hur den ser ut kan du spana in här. Tumnagel
36.6°
0
torsdag 10 december 2020 Svar på några av era frågor om nya Fiat 500e Nope, ingen frunk Igår postade vi lite om nya Fiat 500e och ni hade så klart en del frågor. Här kommer svaren på några av dem! CJ undrar hur det är att vara förare eller passagerare om man är 190 centimeter lång. Svaret är att det går att vara 182 centimeter som jag utan några som helst problem i framsätet. I baksätet not so much. Baksätet är ett nödsäte, helt klart. Duger för barn eller om man inte har några ben. Symbiandroid påpekar att jag är lite ute och cyklar om det höga priset. Just nu finns det två versioner att välja mellan som kallas för Passion (från 326.900 kronor) och La Prima (från 384.900 kronor). Vill man ha den snillrika extradörren får man betala 20.000 kronor extra, vill man ha två dörrar och sufflett så kostar det 25.000 kronor extra. Med tiden kommer även en snikversion som kallas för Action som har svagare motor och mindre batteri och stålfälgar, den kommer att kosta 261.900 kronor innan bonusmalus. JonatanBe frågar om räckvidden, den är för snikversionen 18,5 mil och de andra kommer 32 mil enligt WLTP. Men sen så beror det så klart på väder och vind och körstil. Natanael undrar hur stor den är i baksätet och om det går att fälla baksätet. Vi har versionen med sufflett och den är inte stor någonstans, bakluckan får plats med laddkabel och en liten, liten väska och oklart om man vill fälla baksätet faktiskt. Frunk finns det ingen, där bor elmotorn. Man ska komma ihåg att det här är en mycket liten bil så saker och ting måste få plats någonstans. Hade man placerat motorn bak så hade man fått glömma baklucka och baksätet hade blivit ännu mindre. Så svaret är att det är en liten, liten bil. Sthlmo undrar hur den är jämfört med ID.3 och svaret är att det är helt olika bilar, en snabb titt säger att Fiat 500 är 363 centimeter och ID.3 är 426 centimeter, 63 centimeter längre. Skulle vi lägga på ytterligare 63 centimeter är vi uppe på Volvo V90-längd, så skillnaden är stor och det är väldigt svårt att jämföra dem. Men Fiaten är snyggare (enligt mig) och materialvalen är fantastiskt mycket bättre i Fiaten. Tumnagel
43.7°
0
Snart kan suvar utgöra 75 procent av Volvos försäljning Det tror vdn Håkan Samuelsson i alla fall Allt fler köper suvar och det märks. Volvo erbjuder idag tre stycken olika SUV-modeller - XC40, XC60 och XC90. Och fler kommer, bland annat lilla XC20. Vdn Håkan Samuelsson tror att 75 procent av Volvos försäljning när den väl har lanserats är suvar. Det är helt enkelt det folk vill ha. Under 2020 har 71 procent av tillverkarens globala försäljning bestått av suvar. Samma period förra året var istället 63 procent. I Sverige har 46 procent av nyförsäljningen av Volvos bilar i år bestått av suvar. När XC20 lanseras vet vi tyvärr inte än. Den kommer att bli helt eldriven och baseras på SEA-plattformen som är framtagen tillsammans med Geely. Tumnagel
25.0°
0
Ford Mustang Mach-E hälsar på hos Jay Leno Både Svenssonversionen och den med 1400 hästar Jay Leno har fått besök av Ford-chefen Jim Farley och deras senaste påhitt - elbilen Mustang Mach-E. Tumnagel
36.5°
0
Kia investerar 70 miljoner euro i sin Europafabrik För att möta efterfrågan på elektrifierade bilar Alla stora biltillverkare plöjer ner pengar i elektrifiering av fordon för tillfället. Kia är en av dem och nu får vi reda på att man investerat investerar 70 miljoner euro i sin fabrik i Slovakien för just detta ändamål. Detta är ett steg för att kunna trycka ur sig ännu fler hybrid- och elmodeller. I år har 60 procent av bilarna Kia säljer i Sverige varit laddbara. Samma siffra på hela marknaden är runt 30 procent. Kia har nya mildhybrider, hybrider och plug-in hybrid-varianter på gång och inom kort ska de berätta mer om dessa. Tumnagel
43.5°
0
B-körkort kan få höjd maxvikt till 4250 kilo Om bilen som körs har nollutsläpp Idag får du som har B-körkort max ha en totalvikt på 3500 kilo på det fordon du kör. Men detta kan höjas till 4250 kilo, under förutsättning att bilen du kör har nollutsläpp - det vill säga antingen är eldriven eller går på vätgas. Den här veckan kommer Regeringen att ge Transportstyrelsen i uppdrag att utreda om höjningen kan bli verklighet. Reglerna kommer i så fall bara gälla för de som haft körkort i minst två år och som är 21 år eller äldre. Tomas Eneroth som är infrastrukturminister säger följande: "När fordon som väger upp till 3,5 ton blir elektrifierade tillkommer ett batteri som väger ungefär 750 kilo, vilket gör att det krävs en annat typ av körkort för att köra den typen av transporter. Därför ger vi Transportstyrelsen i uppdrag att utreda om man ändå skulle kunna köra fordonet med B-körkort, även om det väger 4 250 kilo. Vi vill inte att elektrifieringen ska försenas på grund av reglerna för körkort." Utredningen ska vara färdig senast november 2021. Tumnagel
49.8°
0
Bentley har snickrat ihop en ny prototyp av Blower Första exemplaret i Blower Continuation Series Vi har tidigare berättat att Bentley planerat att återskapa tolv stycken exemplar av den klassiska racerbilen Blower. I augusti drog man igång monteringen av den första och nu är den klar. Det här är en prototyp som man döpt till Car Zero och den ska man använda för tester innan det är dags för resterande bilar att bli till. Bland annat ska den köras 800 mil på bana och genomgå en rad olika uthållighetstester. Alla bilar är som väntat redan tingade och sålda. Car Zero har tagit runt 40.000 timmar att få till och företaget har handtillverkat 1857 stycken nya delar från originalritningar. Ramen är som sig bör i ask och precis som originalet innehåller sätena tio kilo hästhår för att vara mjuka att sitta på. Motorn är på 4,5 liter och den har kolvar i aluminium, överliggande kamaxel, fyra ventiler per cylinder och dubbla tändstift. Vevhuset är i magnesium. På motorn sitter en kompressor (därav namnet Blower) och effekten ska ligga runt 240 hästar. Tumnagel
40.9°
0
Honda e och Hyundai i10 missar toppbetyg i Euro NCAP Får fyra respektive tre stjärnor Euro NCAP har testat ett helt gäng med nya bilar och det visar sig att det skiljer en hel del mellan resultaten. Seat Leon och Audi A3 får toppbetyg medan Hyundai i20 och Honda e inte alls presterade lika bra. Hondan har inte alla aktiva säkerhetssystem som är kraven för att få högsta betyg så där stannar man på fyra stjärnor. Hyundaien får bara tre stycken stjärnor och detta beror på att föraren kan glida framåt under bältet vid en frontalkrock. Bilen har även ett begränsat autobromssystem som också ser till att dra ned betyget. Läs mer om testerna på länken nedan. Tumnagel
34.3°
0
Nästa sida Teknik Internet Mac Mobil PC Pryl Vetenskap Motor Bilar Motorcyklar Båtar Eldrivet Lastbilar Samhälle AI Ekonomi Brott Hälsa Spel Xbox Playstation Nintendo Brädspel Popkultur Film TV-serier Trailers Om Feber Redaktionen Tipsa Annonsera Statistik Feber+ + Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration