m
Vi drog till Norge med en Audi RS e-tron GT

Vi drog till Norge med en Audi RS e-tron GT
Rask ladning er kjempegreit

Bil / Feature

I somras gav sig min Tesla-bitne bror ut på en resa där han skulle pröva vingarna utanför det trygga supercharger-nätverket. Det blev en usel upplevelse med laddare som inte fungerade och hundra appar och skit. Jag har inte vågat eller orkat ge mig ut på en likadan resa och det duger ju inte när man skriver om elbilar. Att situationen just nu inte är perfekt vet vi alla om, men när det nu har kommit bilar som laddar snabbt och snabbladdare finns på allt fler ställen, så hur uselt kan det vara? Värt att testa!

Planen var att åka lagom långt och göra det med något som laddar snabbt men som inte har allt för lång räckvidd. Att åka obekvämt och tråkigt verkar onödigt, så valet föll på Audi RS e-tron GT. Två personer (och även fyra) i den här bilen är verkligen magiskt, man sitter skönt och har sportbilskänsla och man får plats med betydligt mer än en weekendväska per person. Så vi slängde med lite täcken och sånt som vi behövde på vägen, laddade fullt och körde iväg.

Det låg ett Audi-laddar-kort i bilen men att använda det hade varit både sniket och fusk så det lades undan. Målet var som sagt inställt på Norge, närmare bestämt Oslo. 524 kilometer. Teoretisk räckvidd för bilen är 472 kilometer, men när den är fulladdad står den på 380-400 kilometer. Så rent teoretiskt borde vi klara oss på en laddning, men jag bestämmer mig ändå för att stanna både i Örebro och Karlstad på vägen.

Snabbladdning är fantastisk, så klart, men problemet är att man bara vill ladda till 80 procent, sedan går det segt. Nu betalar man per kWh, så har man tiden är det inte något problem egentligen men i det här fallet så får snabbheten vara en del i testet så då får vi räkna bort räckvidden över 80 procent. Eller det är iallafall planen innan vi åker iväg, men det visar sig att den här bilen laddar tillräckligt snabbt upp till 90 procent, men generellt så ska man nog räkna med att bilen bara har 80 procent av räckvidden vid långfärd. Vilket i Audins fall betyder dryga 30 mil. Hade det varit vinter hade vi fått dra ner den siffran ytterligare, eller helt enkelt vara tålmodig och ladda hela vägen till 100 procent.

Vi rullar iväg från Stockholm. Första stoppet är Örebro och jag låtsas att jag har usel koll på laddnätverk. Vilket är rätt sant, det är liksom en sak som man inte nördar ner sig i innan man verkligen måste. Så Ionity i Örebro är första stoppet. Eftersom jag inte använder det där laddkortet i bilen får jag ingen rabatt utan det blir fullpris som gäller, så prisexemplen i den här artikeln är worst-case-scenario. Men jag känner mig rik eftersom jag åker dyr bil.

Till Örebro är det nästan exakt 20 mil och det är ypperlig väg och inte helg eller rusning, så resan är en fröjd. Audin är för mig kanske den ultimata bilen, precis som syskonet Porsche Taycan. Man sitter som i en sportbil men behöver inte göra avkall på bekvämligheten. Det finns gott om plats, stolarna är as-sköna och även om de är sportiga och håller kroppen på plats så har de inbyggd massage. Det bästa av två världar alltså.

Väl framme i Örebro är det helt tomt på Ionity, så jag stoppar i sladden och drar igång laddningen med appen. Fungerar precis som det ska, så jag går på toa och köper en glass. När jag kommer ut från Circle K så har det dykt upp en VW ID.4 och två Kia e-Niro, så jag kom i rätt tid för nu var det fullt. Att laddning ska vara smidigt handlar ju dels om att laddarna ska funka och vara snabba, men också om att de ska vara lediga. Det här är en fredag förmiddag så inte så många på vägarna.

Det rullar på bra med laddningen och jag får ut nästan 150 kW från laddaren. Det går inte så snabbt så att jag kan dra direkt efter toapausen, men det är faktiskt bara skönt med en liten paus. Efter en knapp halvtimme avslutar vi laddningen och drar vidare.

När man kör på Ionity utan att vara kund via sitt märke eller något annat så betalar man fullpris, vilket är dyra 8,70 kronor per kWh. Exakt hur mycket jag laddade och vad det kostade vet jag dock inte eftersom jag inte ser någon laddningshistorik i appen (enligt den har jag laddat noll) och på kreditkortet kan jag just nu bara se dragningar på 10 spänn per laddning. Vi får hoppas att det fortsätter vara så. Trist för den här artikelns skulle, trevligt för mitt konto.

Hur som helst, vidare ut på vägarna och nu är det lite 2/1-vägar ett tag. Man hatar ju dessa, men det är skönt att ha rejält med kraft om man vill hinna köra om någon husbil. Det är inga problem att hinna med det med den här bilen om man säger så. Faktum är att man får lägga band på sig, för man vill ju inte köra olagligt.

Elva mil senare är vi i Karlstad. Med 22 mil kvar till Oslo hade vi med en bil med en gnutta längre räckvidd kommit fram utan att ladda en gång till, men ett stopp tar ju faktiskt inte så lång tid. Även den här gången fanns det plats på stationen, av de fyra laddarna var det bara en som var upptagen, denna gång en ID.4.

Audin fortsätter att prestera bra med laddningen även om det den här gången bara ligger och tuffar på strax över 100 kW-strecket. Över 80 procent ramlar det lite, ner till ungefär 80-85 kW, men det är helt ok så jag kör på till 90 procent. Efter 90 så ramlar det ner rätt friskt så då känns det inte värt. Även denna laddning har hittills kostat mig 10 spänn.

Innan vi åker över gränsen till Norge så stannar vi i Töckfors för att handla lite saker till våra norska vänner. Här var det ju en miss i planeringen eftersom det fanns laddstationer även här, det hade ju varit smartare att ladda och handla samtidigt. Nu har vi bara laddat i en timme totalt så ungefär en halvtimme förlorat på dålig planering. Kan man leva med.

Efter lite visande av coronapass och några härliga mil in till Norge var det dags för solsken och folkfest på stan i Oslo, mycket trevligt!

Nu var det dags att bege sig av hemåt. Jag hade en eller tre mil tillgodo om vi hade åkt till Karlstad utan att ladda, men det känns dumt så jag letar laddare runt kvarteren där vi bodde. Hittade en station från laddnätverket Mer som finns mycket av i Norge, och även i Sverige. Men de (ursäkta) jävla stolpskotten har en app för Mer Sverige och en för Mer Norge. Tror ni att man kan ladda på norska Mer-stationer med den svenska appen? Nope. Tror ni att den norska appen finns i svenska App-store? Nope. Ridå.

Istället drar jag några minuter bort till en Shell-station med Recharge-laddare. Något geni har satt fel ID-nummer på fel laddare här så det tar ett tag innan jag får igång laddningen, men sedan rullar det. Det går segt i början, runt 65 kW, men det beror nog på att bilen och batteriet är kallt. Efter ett tag drar det igång och jag får i nästan exakt 50 kWh för 5 norska spänn stycket, alltså 250 norska kronor (typ exakt samma i svenska). Smidigt och helt ok pris.

På vägen hem är planen att köra exakt samma vända som på vägen dit, men när jag kommer till Ionity i Karlstad så är tre laddare upptagna och en trasig. En frustrerad norsk Ford Mustang-ägare har snackat med supporten och det ska komma en tekniker. Jag njuter av en Daytona-grå Audi e-tron GT står och laddar, herrejösses vad den här bilen är mycket snyggare i den färgen än den gröna som jag har.

Jag kissar och köper glass och inser att det här kommer att ta lite tid, bäst att vidga vyerna lite. Sagt och gjort så drar vi till EONs laddare som ligger någon minut bort vid en McDonalds. En av fyra laddare upptagna, så det är bara att jacka in och ladda. Under tiden tar vi och äter lite på Donken.

Vi hinner knappt äta upp innan laddningen är klar, den här gången fick vi i 47,8 kWh på 27 minuter till en kostnad av 251 spänn. Perfekt!

Det är ju lite pill med detta, alltså med att räkna ut när man ska ladda och fixa appar och sånt. Dyrt är det med elbilar också, så publiken på laddstationer är rätt lik den i padelhallar, alltså medelålders män som troligen är mellanchefer. Det märks lite extra vid det här stoppet av någon anledning och en mycket frustrerad ID.3-ägare lyckas inte få igång laddningen eller låsa upp den så att kabeln går att lossa. Men andra glada medelålders män hjälper till.

Nu är vi säkra hela vägen hem, trodde jag. Hur mycket en bil drar beror väldigt mycket på hastigheten och när den ökar till 120 km/h försvinner syran snabbare ur batteriet, Jag bestämmer mig för att ett litet men snabbt stopp vid Ionity Södertälje är på sin plats. Bara in, ladda några minuter, och sedan iväg för att inte komma hem med 3 km räckvidd kvar i batteriet.

Men Ionity strular deluxe nu, varken laddaren eller min app vill prata med internet och det blir istället till att bli frustrerad. Efter ett tag ger jag upp och åker återigen bort till EONs laddare vid McDonalds. Här får jag på 4 minuter (!) i 12,2 kWh till en kostnad av 64 spänn. Kudos till EON för otroligt smidiga och driftsäkra laddare helt enkelt.

Förutom den där laddningen som vi gjorde hemma så kostade alltså de dryga 100 milen mig 580 kronor. Men det är exklusive de två laddningarna på Ionity som de inte har dragit något för. Med dem hade det varit säkert 800 kronor till och alltså runt 1400 kronor totalt. Hade jag struntat i Ionity från start hade det landat på runt 1100 kronor totalt eller 16 kronor milen (jag hade ju nästan 40 mil i tanken från start). Knappast billigt, men ändå överkomligt. Det går utmärkt att hitta långsam laddning för billigare peng, men vill man ha ström snabbt så får man i dag vara beredd att betala för det. Om man inte har en deal via sitt bilmärke så lönar det sig verkligen att leta runt, Eon kostar 5,25 kr / kWh vilket ska jämföras med Ionitys 8,70 kr / kWh. Åker man en bit blir det stor skillnad.

Så vad är slutsatsen? Jo, snabbladdning och ultrasnabbladdning är verkligen på gång nu. Även om jag inte fick ut mer än 150 kW på den här resan så går det om man har tur att få ut mer än så. Men någonstans där går faktiskt gränsen för vad man behöver, att stanna en halvtimme är verkligen inte hela världen, man hinner ju knappt kissa och äta en glass. Snabbare är alltid bättre, men 150 kW effektivt gör att resandet blir väldigt härligt. Och även om det fortfarande är lite meck med appar och skit så tar jag nog en elbil på nästa resa också. En bil av samma kaliber som RS e-tron GT hade dragit över milen och att tanka den hade i det här fallet känns smärtsamt både för plånbok och samvete.

Men bilen då? Jag älskar den. Den är fet och svulstig och svinsnabb. Uppmärksamhet får man om man är ute efter det. Den är både fantastisk att köra aktivt med och åka långt med. Den är det härliga från sportbilen och GT-vagnen kombinerat med ett riktigt baksäte och riktigt bra lastutrymme. Funkar dessutom riktigt bra att skjutsa ungarna till skolan i. En bil som briljerar på alla sätt och vis med andra ord. Det enda jag skulle kunna klaga på är att Audis MMI-system lämnar en del att önska och att inställningar gömmer sig på riktigt underliga ställen. Jag gillar verkligen att man har riktiga knappar för luftkonditioneringen, men att volymkontrollen är den billiga varianten och inte den dyra från Audi känns så där.

Men jävlar vilken bil alltså.

Bonusbild: två bilar med bra reg-plåtar:

Läs mer
45.4°
0

Vi drog till Norge med en Audi RS e-tron GT

Rask ladning er kjempegreit

Apples M3-chip lär tillverkas med 3 nm-process
Större varianter kan även få upp till 40-kärnor

Innan ens Apple presenterat uppföljaren på M1-chippet får vi nu höra rykten om den tredje generationens chip. Enligt DigiTimes ska nämligen TSMC ha börjat testa produktionen av det kommande chippet med sin 3 nm-process, känd som N3. Källor säger att TSMC kommer att starta volymproduktion av chippet under det fjärde kvartalet 2022, chip som tillverkats med processen ska sedan börja levereras till företag som Apple och Intel i början av 2023. Som vanligt medför en minskning av detta slag förbättringar av både prestanda och energieffektivitet, vilket kan leda till antingen högre prestanda eller längre batteritid på framtida iPhones och Macs, eller kanske till och med både och. De första Apple-enheterna med 3 nm-chip lär alltså släppas någon gång under 2023. The Information har tidigare rapporterat om att M3-chippen kan ha upp till fyra "dies", vilket kan innebära att vi kanske ser en variant med en CPU med så mycket som 40 kärnor. M1 Pro och M1 Max har maximalt 10 kärnor. Nästa år lär vi dock se Mac-datorer och iPhones med TSMC:s N4-process, som använder sig av en tillverkningsteknik på 5 nm. Tumnagel
40.0°
+
Hugo Engström
0

Vad är ens metaverse?
Tydligen mer än Zuckerbergs dröm

Begreppet "metaverse" är inget nytt, det myntades först av Neal Stephenson år 1992 i boken Snow Crash. Där använde han begreppet ungefär som företaget Meta gör nu, för att beskriva en virtuell värld som personer besöker som avatarer. I denna video pratar Adi Robertson från The Verge om vad som sker med Meta och "metaverse" just nu och hur framtiden ser ut. Bonusvideo: Tumnagel
35.5°
+
Hugo Engström
0

Så här fungerar Google Project Starline
Videosamtal som känns som verklighet

Under Google I/O i somras visade Google upp Project Starline som är ett sorts 3D-videosamtalsbås som skulle kunna ersätta vanliga videokonferenssamtal (typ Zoom eller FaceTime) med en upplevelse som känns som att du faktiskt sitter framför en riktig människa. Det såg minst sagt imponerande ut och nu har Google berättat hur tekniken fungerar. Bilden måste först och främst ha hög upplösning och inte se konstig ut av någon komprimering. Det löser man genom att använda sig av en 65-tums 8K-display som körs i 60 Hz. Runt skärmen sitter tre "capture pods" som kan fånga färg- och djupdata. Systemet har även ytterligare fyra kameror som fångar personen och omgivningen. När det kommer till ljud har man inte snålat heller, systemet har fyra mikrofoner och två högtalare, dessa spelar in ljud i 44.1 kHz som sedan kodas i 256 Kbps. Allt detta skapar ganska mycket data, Google säger att det ligger någonstans mellan 30 och 100 Mbps beroende på förhållandena. För att driva systemet krävs också en del beräkningskraft, närmare bestämt två Nvidia Quadro RTX 6000 och två Titan RTX. End-to-end fördröjningen ska ligga på i genomsnitt 105,8 millisekunder. Fler detaljer finns i Googles rapport. Tumnagel
40.0°
+
Hugo Engström
0

Doug spanar in nya Range Rover
Får inte köra dock

För lite mer än en månad sedan rullade Land Rover ut helt nya Range Rover. Detta är femte generationen och för många kanske den ser likadan ut som den har gjort i flera år, men mycket ska vara nytt. Även om fronten är sig lik har baken fått sig en helt ny design. Doug har nu fått möjlighet att spana in en förserie-version, men tyvärr får han inte köra den. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Fler kan nu testa nya funktioner på Xbox
Alpha Skip-Ahead-ringen bjuder in fler

Microsoft låter som känt utvalda testa nya funktioner på Xbox via Insider-programmet på olika nivåer. I Alpha Skip-Ahead-ringen får användare tillgång till några av de färskaste funktionerna som är på ingång till krysslådan och denna har varit rätt exklusiv och få Insider-användare har fått tillgång till flådigheterna. Nu har Microsoft bestämt sig för att bjuda in fler användare till testsidan och känner du dig manad är det bara att klicka på länken här nere till vänster och följa instruktionerna. Specifikt vad ni kommer få tillgång till i Alpha Skip-Ahead-ringen är okänt, men tidigare har användare fått testa nya Edge Chromium-webbläsaren, som gett spelare möjlighet att strömma Stadia till Xbox, samt andra flådigheter. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Hyundai i20 N är Top Gears Car Of The Year
Och Performance Car of the Year

Top Gears årliga utmärkelse Performance Car of the Year gick nyligen till Hyundai i20 N. Nu har de även bestämt vilken bil de tycker förtjänar att bli Car Of The Year - och även detta gick till Hyundai i20 N. Den lilla ettriga saken har en turbomatad fyra på 1,6 liter som ger 200 hästar. Till den kopplas en sexpetad manuell låda som driver framhjulen. Jack Rix från Top Gear säger följande: "We already knew how brilliant the i20 N was after it brushed aside 25 other competitors at our recent Speed Week test to claim our coveted Performance Car of the Year title. But you don’t win the top prize in our annual Awards without proving your all-round brilliance. Having shone on British racetracks and B-roads, we decided to throw it in at the deep end to prove its greatness, with an adventure across the Australian outback. What we discovered was a low-slung hot hatch that remained both comfortable and completely unflustered across oppressively large distances, and on washboard road surfaces. A little Hyundai hatchback that did so well, so far out of its comfort zone, that it was impossible to do anything but make it our overall Car of the Year." Som om inte detta vore nog utnämnde Top Gear även Hyundai till Manufacturer of the Year. Gratulerar! Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Första riktiga titten på Polestar 3
En SUV som ska lanseras nästa år

Polestar delar nu med sig av ytterligare en teaserbild på kommande Polestar 3. Det här blir tillverkarens första SUV och tanken är att den ska lanseras nästa år. Bilen kommer att bli den första Polestar som tillverkas i USA - närmare bestämt i Charleston, South Carolina på Volvos fabrik som de har där. Efter att Polestar 3 är lanserad planerar tillverkaren att släppa en ny modell varje år tre år framöver. I slutet av 2023 siktar man på att finnas på 30 stycken globala marknader. 2021 kommer antalet bilar sålda att hamna på runt 29.000 stycken. 2025 hoppas man att den siffran istället är 290.000. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Nvidia släpper RTX 2060 12GB för att stilla grafikhungern
Dyker upp 7 december

Det verkar som att den pågående komponentbristen kommer rulla ett tag till, vilket gör att RTX 30-korten fortfarande kan vara lite svåra att få tag på. Tidigare i år meddelade dock Nvidia att de planerade att lätta grafikkortshungern en aning genom att släppa upphottade versioner av äldre grafikkort. Nu verkar det vara dags för release då Nvidia meddelat att RTX 2060 med 12GB vRAM kommer att börja säljas 7 december. Det nya kortet har dubbelt så mycket video-RAM som första versionen av RTX 2060 och kommer även mer lite högre basklockning och några fler CUDA-kärnor. Kort sagt påminner kortet mer om RTX 2060 Super än vanliga RTX 2060 på pappret. Vad priset kommer bli är för tillfället okänt. Nvidia har tidigare sagt att dessa nyreleaser av de äldre korten kommer ha lite mer tillgängliga priser, så vi håller tummarna att priserna landar på en rimlig nivå. RTX 2060 kostade mellan 4000-5000 kronor vid release 2019, så förhoppningsvis blir det liknande priser. Tumnagel
35.0°
+
André Stray
0

Inget nytt från Jaguar förrän 2025
Då övergår man till bara elbilar

Från och med 2025 ska Jaguar bara lansera elbilar. Därför har man bestämt sig för att inte presentera något nytt innan dess. Idag har man modellerna I-Pace, F-Pace, E-Pace, XE, XF och F-Type i utbudet och det är alltså dessa man får nöja sig med i några år framöver. När man väl drar igång igen är det alltså bara med elbilar och med ett nytt mål - att konkurrera med modeller från exempelvis Bentley. Man ska alltså snofsa till sig ytterligare och lägga mer fokus på lyx än tidigare. De nya eldrivna modellerna som kommer att släppas är till en början två stycken crossovers och en tvådörrars coupé. Den billigaste bilen Jaguar kommer sälja 2025 kommer att kosta nästan 100.000 pund. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Förvänta er inga exklusiva titlar till Valves Steam Deck
Skulle inte precis vara vettigt

Valves Steam Deck kommer börja skeppas 2022 och spelare kommer kunna spela spel direkt på enheten, eller streama från dator. Det har spekulerats om huruvida Valve skulle dunka ut exklusiva titlar till plattformen för att göra den lite mer attraktiv, men Valve har nu bekräftat att det inte finns några som helst planer med exklusiva titlar. Kort och gott skriver gänget detta i sin FAQ om saken: Would Valve be interested in having any Steam Deck exclusive titles? No, that doesn’t make much sense to us. It’s a PC and it should just play games like a PC. Tumnagel
40.6°
+
André Stray
0

RTX 3080-versionen av GeForce Now rullar ut i Europa
Bra om man tar spelstreaming på allvar

I oktober lanserade Nvidia en lite flådigare variant av GeForce Now där spelare fick möjligheten att strömma spel från server med vassare hårdvara. Mer motsvarande en PC-rigg med RTX 3080 som lät spelare avnjuta sina spel i 1440p med upp till 120fps, eller 4K/60 fps när man strömmar till Nvidia Shield TV. Tjänsten var initialt tillgänglig på utvalda marknader, men nu har vi i Europa börjat få möjlighet att börja prenumerera på tjänsten. Först ut är det folk i Storbritannien som kan lägga vantarna på RTX 3080-versionen, vilket kostar 90 pund för sex månader, men förhoppningsvis kommer tjänsten bli tillgänglig i fler länder inom kort. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Pininfarina genomför de sista testerna med Battista
De första leveranserna ska ske tidigt nästa år

Det är nu ett tag sedan som Pininfarina rullade ut den eldrivna superbilen Battista, i mars 2019 var det. Men nu är man i testernas slutskede och ska snart vara redo att leverera de första exemplaren till kund, något som ska ske i början av nästa år. 150 stycken exemplar ska bli till och varje har en prislapp på 1,98 miljoner euro. För pengarna får man en kärra som bjuder på fyra elmotorer som sammanlagt ger 1900 hästar och 2360 newtonmeter i vrid, batteripack på 120 kWh och 50 mils räckvidd. 0-100 km/h ska klaras av på under två sekunder, 0-300 på under tolv sekunder och toppfarten är hela 350 km/h. Battista fick nyligen utmärkelsen Hyper GT of the Year av Top Gear. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Finlands första kvantdator är nu klar
Har en kapacitet på 5 qubits

Finska VTT Technical Research Centre of Finland meddelade häromdagen att den första kvantdatorn som utvecklats i Finland nu är driftsatt. Det handlar om en kvantdator med 5 kvantbitar (qbits) som VTT har utvecklat tillsammans med det finska hårdvaruföretaget IQM. Det här ser dock ut att bara vara början på Finlands satsningar på kvantdatorer. Dr. Jan Goetz, medgrundare och vd för IQM säger i ett pressmeddelande om den finska kvantdatorn och framtida satsningar: "Today’s announcement marks an important milestone for IQM and for the European quantum initiatives. With the completion of this phase, IQM will become one of the very few quantum companies that can deliver an on-premises quantum computer to a customer. I congratulate our partners, VTT and also the entire IQM team who has managed to deliver this ambitious milestone during the pandemic. This is just the first phase of the delivery and because of our ability to upgrade the systems, we are looking forward to working with VTT on delivering the 20-qubit and the 50-qubit systems." Någon gång runt 2024 hoppas VTT och IQM kunna visa upp en kvantdator med 50 kvantbitar. Här ovan kan ni kolla in ett kort videoklipp från VTT och deras kvantdator-satsning. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Deep Rock Galactic kommer till Playstation i januari
Ibland är det gött att dra ett virtuellt hål

Danskutvecklade Deep Rock Galactic har låtit spelare gräva hål av olika slag tillsammans på PC och Xbox, men snart är det dags att för Playstation-ägare att grotta sig ner i spelet. Utvecklarna och svenska förlaget Coffee Stain har meddelat att Playstation-releasen kommer ske i januari 2022. I Deep Rock Galactic får fyra spelare välja varsin gruvarbetarklass, driller, engineer, scout eller gunner, som alla kommer med unika och värdefulla förmågor. Målet är att arbeta tillsammans för att gräva hål och samla loot, men det hela blir en hel del svårare i och med att du blir attackerad av horder av utomjordingar och robotar. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Tyskt företag satsar på att utveckla gyrokoptrar
Helikopterliknande farkoster för två till sex personer

Det tyska företaget Fraundorfer Aeronautics har visat upp sin gyrokopter Tensor 600X på branschmässan European Rotors. Gyrokoptrars rotorer drivs av luftströmmen som uppstår när farkosten förflyttar sig framåt, något som gör att de kan anses som säkrare än traditionella helikoptrar. Tensor 600X är en gyrokopter för två personer. Den har en topphastighet på runt 200 km/h och en räckvidd på upp till 600 km. Ni kan kolla in en bild på Tensor 600X ovan och dess första flygning i videoklippet nedan. Fraundorfer Aeronautics har även planer på att utveckla en större gyrokopter. Den går för tillfället under namnet "R01 high performance" och ska ha plats för sex personer. Någon gång runt 2025 hoppas företaget börja kunna sälja den modellen. Ni kan kolla in en illustration på R01 high performance här nedanför. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nissan visar nytt Ariya-koncept
En ensitsig eldriven sportbil

Ariya är namnet på Nissans eldrivna SUV som de presenterade förra sommaren. Nu vill man visa vad man kan göra med drivlinan i den och presenterar därför Ariya Single Seater Concept. Det är en eldriven konceptbil med bara ett säte ämnad för racing. Juan Manuel Hoyos som är global marketing divisional general manager för Nissan säger följande: ”We are delighted to present the Nissan Ariya Single Seater Concept from our Nissan Futures event. At Nissan, we dare to do what others don’t. With this concept we want to showcase the high-performance potential of the Ariya’s powertrain in a motorsports-inspired package that not only hints at the design and styling of the road car that inspired it, but that also demonstrates a new and efficient EV performance language. Acting as a testbed for future technological evolution, this project can help bring excitement from the road to the race track, and also demonstrate Nissan’s expertise in transferring knowledge and technology from the race track to the road.” Som väntat endast en showbil för nu, vi får se om det blir något mer av den i framtiden. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Tesla har nu flyttat sitt huvudkontor till Austin
Ska ligga bredvid Gigafactory Texas

Tidigare i år meddelade Teslas vd Elon Musk att företaget skulle flytta sitt huvudkontor från Palo Alto i Kalifornien till Austin i Texas och nu är den flytten officiellt genomförd I en skrivelse till den amerikanska finansmyndigheten U.S. Securities and Exchange Commission (SEC) skriver Tesla att man sedan 1 december har flyttat sitt huvudkontor till Gigafactory Texas vid 13101 Harold Green Road, Austin, Texas. Som synes på Google Maps-bilden ovan så ligger den adressen i anslutning till var Gigafactory Texas för tillfället håller på att byggas. I dagsläget ska det enbart finnas några trailer och byggbodar på adressen. Bygget lär dock sannolikt fortskrida i ungefär samma takt som Gigafactory Texas, en fabrik som Tesla tidigare uppgett att man hoppas ha klar vid årsskiftet. I klippet nedan kan ni kolla in en drönarfilm från området vid Gigafactory Texas som filmades i förrgår. Tumnagel
33.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ordentlig trailer för Folk med ångest
Humorserien släpps 29 december

Netflix har släppt en ordentlig trailer för den kommande komedin (som ett drama fast tvärt om) Folk med ångest, som är baserad på Fredrik Backmans roman med samma namn. I serien får vi följa lite underliga händelser som sker i samband med en lägenhetsvisning där åtta personer hålls gisslan av en bankrånare. Filmen är regisserad av Felix Herngren och medverkar gör bland annat Dan Ekborg, Alfred Svensson och Petrina Solange. Som underrubriken redan avslöjat så släpps hela serien 29 december på Netflix. Tumnagel
39.7°
+
André Stray
0

Film om Göteborgs historia i 360 grader
Mitt i Bältespännarparken

I år fyller staden Göteborg 400 år vilket man givetvis har uppmärksammat på olika vis under årets som har gått. Men det är inte slut än och det finns mer att göra. Imorgon klockan 17.00 är det exempelvis invigning av en filmvisningen i 360 grader mitt i Bältespännarparken. Genom att kliva in i en åtta meter hög och 30 meter i diameter bred duk kan du ta del av Göteborgs 400-åriga historia via en filmupplevelse i 360 grader med 3D-ljud. Filmen är tolv minuter lång och den rullar nonstop varje dag mellan klockan 17.00–21.30 fram till och med den 19 december. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Resterande tävlande i Melodifestivalen 2022
28 stycken totalt

Förra veckan skrev vi om de 14 första deltagarna i Melodifestivalen 2022. Nu får vi reda på vilka de 14 resterande artisterna är. Namn som har tillkommit är bland andra Lisa Miskovsky, Tone Sekelius, Robin Bengtsson och Lancelot. Tävlingsproducenten Karin Gunnarsson säger följande: "De första 14 artisterna släpptes i förra veckan och nu adderar vi fler tidigare segrare, spännande återseenden och en glädjande återförening. Dessutom gör operapopen ett återintåg och nya stjärnskott kommer att beröra. Det är en musikalisk mångfald som möter tittare och publik i Mello 2022 – och som jag längtar att se dem alla på scenen." Alla tävlande har ni här nedan. Tumnagel
-70kg
+
Bobby Green

Den här telefonen såldes för 360.000 kronor
En tidig LM Ericsson

Crafoord Auktioner i Lund har precis klubbat iväg den här tidiga LM Ericsson-telefonen och det högsta budet blev 360.000 kronor. Summan var tolv gånger högre än den ursprungliga värderingen och budgivare världen över var med och "slogs" om att kamma hem den. Modellen heter AC 220 men kallades även för Kaffekvarnen, och den är ett stycke telefonhistoria. Det här var det hetaste man kunde ha i slutet av 1800-talet och givetvis något som bara rikingar hade i sina hem. Fler bilder hittar ni på länken nedan. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green

Max öppnar i McDonald's gamla lokaler
Kungsgatan 4 är och förblir en burgaradress

Den 7 oktober 1973 öppnade McDonaldx27s sin allra första restaurang i Sverige på Kungsgatan 4 i Stockholm. Den 22 augusti i år slog man igen portarna efter lång och trogen tjänst. Lokalen var i stort behov av renovering men burgarkedjan kände inte att det var lönt att lägga pengar på det, och valde därför istället att stänga helt och hållet. Men snart ska det stekas burgare på platsen igen eftersom det nu står klart att hamburgerkedjan Max tar över lokalerna. En totalrenovering står på schemat och hösten 2022 öppnar man igen. Lokalen är på 551 kvadratmeter och här kommer 60 stycken anställda att jobba. Förutom Kungsgatan 4 kommer Max även att öppna nya restauranger på Odenplan och Sergels Torg i Stockholm. Den på Sergels Torg är också en lokal man tagit över från en annan hamburgerkedja - nämligen Burger King. Tumnagel
139kg
+
Bobby Green

Här är vinnarna från Apple Music Awards
The Weeknd är årets artist

Nu har Apple presenterat vinnarna av årets Apple Music Awards. Detta är tredje året som priserna till bland annat årets artist och årets album delas ut av streamingtjänsten. Apple Music Awards kommer att fortsätta firas 7 december, då kommer det nämligen finnas intervjuer och annat nytt innehåll på Apple Music och Apple TV-appen. Här är årets vinnare... Global Artist of the Year: The Weeknd Breakthrough Artist of the Year, Album of the Year, and Song of the Year: Olivia Rodrigo Songwriter of the Year: H.E.R. Artist of the Year (Africa): Wizkid Artist of the Year (France): Aya Nakamura Artist of the Year (Germany): RIN Artist of the Year (Japan): OFFICIAL HIGE DANDISM Artist of the Year (Russia): Scriptonite Tumnagel
71kg
+
Hugo Engström

Vit alkoholfri julöl belyser problem
Våld i nära relationer ökar under julhelgen

Reklambyrån Familjen Sthlm ligger bakom En vit julöl. Det är en alkoholfri julöl till förmån för Alla Kvinnors Hus och är ett initiativ för att belysa det ökade antalet anmälningar om våld i nära relationer under julhelgen. Folk dricker mer under julen jämfört med en vanlig helg och det kan tyvärr leda till bråk. Alla Kvinnors Hus är en ideell och partipolitiskt obunden organisation som erbjuder samtalsstöd, rådgivning och skyddat boende åt kvinnor, barn, män och icke-binära utsatta för psykiskt, fysiskt eller sexuellt våld. Ölen som bryggs av Ekerö Brygghus AB är av typen radler och har en frisk smak av citrusfrukt och juliga toner av saffran. Ett fyrpack kostar 250 kronor och all vinst går oavkortat till Alla Kvinnors Hus. Tumnagel
135kg
+
Bobby Green

Spelfilm om Gyllene Tider på gång
Och en TV-serie

Produktionsbolaget Nevis ska i samarbete med bandmedlemmarna göra en spelfilm om popgruppen Gyllene Tider. Manus har Pernilla Oljelund skrivit och hon har tidigare jobbat med Fröken Frimans krig och Wallander. I filmen får vi följa ett gäng unga killar som blir kompisar i studion och vuxna i rampljusets sken. Vi kommer även få se motgångar, konflikter och tragiska händelser som har inträffat. 2019 firade bandet 40 år och då släpptes även studioalbumet Samma skrot och korn. Inspelningen av filmen drar igång någon gång nästa år. Det ska även släppas en TV-serie men ingen information kring denna har släppts. Tumnagel
66kg
+
Bobby Green

Champagne i kolfiber hyllar Bugatti-modell
En flaska du kan tappa i stengolvet

Våren 2019 presenterade Bugatti La Voiture Noire som är en Chiron i ett annat ännu exklusivare, och svart, skal. En bil som endast tagits fram i ett exemplar. För att hylla denna har Champagne Carbon och Bugatti tillsammans tagit fram champagnen La Bouteille Noire. Flaskan, som givetvis är i kolfiber, kommer i en låda som också den är i kolfiber. Flaskan tog 150 timmar att ta fram och den rymmer 15 liter. Lådan har inte mindre än 14 stycken fläktar i sig som alla cirkulerar runt kall luft så att bubblet håller optimal temperatur hela tiden. Insidan är klädd med Havana Brown-läder och upplyst med hjälp av LED-lampor. Något pris på skapelsen vet vi tyvärr inte än. Så här säger Alexandre Mea som är vd för Champagne Carbon: "On this occasion, we have chosen a 2000 Vintage blend of 60% Chardonnay and 40% Pinot Noir. Celebrating the beginning of a new millennium, the year 2000 was marked by a relatively mild winter followed by a succession of summer temperatures throughout the flowering period. It’s characterized by rich notes of vegetables, pepper, and white fruits – the result of the finest Grands Crus that the Champagne vineyards offer us. Each one brings its own surprises to magnify this cuvee." Flaskan och dess låda står just nu utställd tillsammans med bilen i London. Bonusklipp nedan. Tumnagel
70kg
+
Bobby Green

Kläddesignern Virgil Abloh är död
Fuck cancer

Kläddesignern Virgil Abloh är död. Han dog i går efter två års kamp på cancern. Han är kanske en av de största stjärnorna de senaste åren, speciellt på den manliga sidan och för alla som gillar street-mode. Han har utsetts till en av de 100 mest inflytelserika personerna i världen. Han började 2009 på Fendi och gjorde där saker bland annat med Kanye West. 2013 startade han sitt bolag Off-White, som har gjort en hel hög samarbeten med massor av bolag. Det mest kända är kanske det med Nike som oftast har texten "AIR" på sidan, men Virgil och Off-White har även gjort samarbeten med Ikea och massor av andra. Till vardags har Virgil sedan 2018 varit chefsdesigner på Louis Vuitton. Virgil Abloh blev endast 41 år gammal. Tumnagel
43kg
+
Roger Åberg

Julgran för 19.995 kronor
Pengarna går till Läkare Utan Gränser

En julgran för 19.995 kronor är kanske inte något som alla brukar köpa till jul. Men den som Interflora säljer är framtagen för att dra in pengar till Läkare Utan Gränser och det är ju alltid bra. Julgranen som heter Flora levereras av mästerflorister på utvalda orter i landet och kläs med färska blommor på plats hos kunden. Louisa Blomstrand som är marknads- och e-handelschef på Interflora AB säger följande: "Vi tror och hoppas att Flora ska vara populär hos våra företagskunder, som både kan skänka pengar till Läkare Utan Gränser och samtidigt ge sin personal en floristisk upplevelse utöver det vanliga. Julen handlar om omtanke, traditioner och att väcka minnen såväl om sinnen. Vi är mycket stolta över att ha möjlighet att visa upp ett mästerligt hantverk och samtidigt vara med och bidra till viktiga hjälpinsatser runt om i världen." Vill man inte köpa en julgran finns det även fyra stycken andra produkter som säljs till förmån för organisationen. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green

Detta är årets Grammy-nomineringar
Grammy 2022 sänds live 31 januari

Under veckan släpptes listan med de artister, album och låtar som är nominerade för en Grammy. Detta är den 64:e Grammygalan och vinnare får vi veta den 31 januari. Nedan listas de viktigaste och populäraste kategorierna, för att se samtliga kategorier, besök Grammys hemsida. Artister som är nominerade inkluderar bland annat ABBA, Jon Batiste, Billie Eilish, Kanye West, Lil Nas X, Silk Sonic och Taylor Swift. Tumnagel
74kg
+
Hugo Engström

Idag öppnar Kolmården Sagojul
Med skridskobana och julklappsjakt

Idag den 27 november, öppnar Kolmården upp portarna till en vintervärlden Sagojul fylld med roligheter. I ett pressmeddelande skriver Kolmården att "barnen får träffa Tomten, besöka trollen i Trollskogen och hälsa på Bamse i hans julpyntade Småköping. I år kan man även åka skridskor på vår alldeles nya skridskobana i Vinterdalen och följa med på den spännande Julklappsjakten." Detta är sjätte året Kolmården öppnar sitt vinterland. Sagojul kommer vara öppet på Kolmården alla fyra adventshelger klockan 11:00 till 19:00 (alltså lördag-söndag mellan 27 november och 19 december). Biljetterna är släppta och måste förbokas online på Kolmårdens hemsida. Tumnagel
83kg
+
Hugo Engström