Audi RS e-tron GT är imponerande
Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil
Försök igen

Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något.
Kolla in vår video av provkörningen här!
Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vidga våra vyer lite.
Men jag har initialt lite problem med att förklara vad e-tron GT är. Är det en elektrisk variant av A7? Är det en Taycan med en annan logga? Är det en R8:a fast med plats för fyra? Mer förvirrande blir det när den vanliga versionen av e-tron GT och den som kallas för RS e-tron GT är nästan identiska på utsidan, det har ju varit en sån självklarhet att den snabbaste versionen ser fetare ut än den som är långsammare. Spontant så tycker jag att det är konstigt men efter ett tag förstår jag.
I vanliga fall när det gäller Audi är det milsvid skillnad mellan exempelvis en A6 och en RS6. På utsidan för det otränade ögat så är det kanske två liknande bilar, men för föraren har de mycket lite med varandra att göra. I fallet med e-tron GT är spelreglerna inte riktigt desamma och på en klassisk Audi-skala skulle jag sätta den vanliga som snäppet fetare än en S-modell och RS-modellen snäppet tanigare än en RS-modell. Trots att den är nästan lika snabb som den tjockaste R8:an och gör noll till hundra på 3,3 sekunder.
Vanliga e-tron GT mår bara bra av el istället för en fossilbrännare som kostar pengar att driva och inte riktigt levererar på samma nivå som en elmotor, med det enorma vridet och kraften direkt från start. RS e-tron GT däremot, den saknar något. Den saknar möjligen ljudet men jag tror snarare att det är de fysiska vibrationerna som gör en RS-bil så spännande, så bisarr. Den där sista edgen finns inte där.
Men vad är då e-tron GT egentligen? Det är en helt eldriven sportbil korsad med en klassisk GT-vagn. Fort går den, den vanliga kliver till 100 km/h på 4,1 sekunder och RS-versionen klarar av det på 3,3 sekunder. Inte supersnabbt i den nya elbilsvärlden där kommande Tesla Model S är över sekunden snabbare.
Konceptet som kom för två år sedan var magiskt vackert och slutresultatet är mycket likt men har tappat magin. Jag tror att det beror på den annorlunda och lackerade grillen, de underliga färgerna och de alldeles för taniga fälgarna på testbilarna. Som tur är kan du på både vanliga och RS-versionen få en svart grill och bra färger som Daytonagrå. Köper du RS-versionen får du hur som helst adaptiva dämpare och då kan du få bilen att lägga sig lite närmre backen för en fetare look. Roligt är förresten att comfort är högst men sport är i mitten och eco är närmast backen.
Det är hur som helst något med bilen ändå, även om den inte är riktigt lika magisk som konceptet. Den är låg och fet, riktigt fet. Speciellt i rumpan. På håll ser den rätt liten ut, men kommer man närmare så märker man att den är rätt stor, något ni ser på bilden ovan med mig vid sidan om bilen. Storleksmässigt är den lång som en A7:a men lägre. Jag gillar verkligen rumpan och de stora, stora baklyktorna. Jag har förstått att det råder lite delade meningar om denna.
En trevlig sak på utsidan är att de dubbla laddluckorna, en på var sida. Bara den ena har snabbladdning, men ändå en fin detalj för dig som till exempel har laddbox hemma en enklare parkering.
På insidan är det best of Audi. Kolla in interiören på e-tron GT här och RS e-tron GT här!
Man sitter lågt men inte superlågt. En spännande border runt kupéen gör känslan riktigt fet och känslan av sportbil är verkligen där. Materialen är som alltid i Audi, speciellt deras toppmodeller, verkligen superbra. Den här gången är materialen inte heller från djur. Framför näsan hittar du en digital cockpit med riktigt hög upplösning. Den vanliga skärmen i mitten känner vi igen och under den finns riktiga knappar för att styra värmen, hurra!
Taket får man som glastak som standard, men slantar man 47.000 spänn till så blir man av med solljuset och kan istället njuta av ett kolfibertak. Från utsidan ser man ingen skillnad, båda ser mörka ut.
Jag börjar med att hoppa in vanliga e-tron GT och märker direkt att det här en snabb bil. Som sagt, det finns snabbare elbilar men det är något med sittpositionen, fläskigheten och stabiliteten som förför. En normal människa behöver inte en snabbare bil än så här. Man kan ställa in bilen i ett antal olika lägen men även i dynamic får jag inte den där riktiga hårdheten som jag skulle vilja ha, Audi har helt klart satsat mer på en snällare GT-känsla än hårdare sportbil. Men bilen är väldigt precis och på så sätt väldigt härlig och rolig att köra.
När jag kommer in i RS e-tron GT börjar det däremot hända grejer! Dels är denna snabbare, 3,3 istället för 4,1 sekunder till 100, och dels så har denna ett adaptiva luftdämpare. Förutom att gå snabbare är känslan lite hårdare och ännu mer exakt, men det saknas ändå något.
Jag vet inte om det beror på att det inte låter och far som i en vanlig RS eller om det är för att Audi medvetet har gjort detta mer som en GT-vagn som faktiskt inte ska vara så hård. Men jag hade ändå önskat en S-version och en RS-version som var än lite hårdare.
På grund av att endast två bilar på några dagar skulle klara av Norge, Sverige och Danmark blev det inte mer än två timmars körning den här gången. Vi hoppas få tag på en bil under en längre tid snart för att känna på hur det är att leva med denna!
Under den korta provkörningen störde jag mig egentligen bara på att ljuddämpningen i kupéen var så dålig, vilket gör att elmotorn lät väldigt mycket, och att Audi inte låter oss köra med en pedal.
Har ni några frågor? Kommentarerna är era!






























































































































































