m

The Last of Us Part 2 slår rekord i Bafta-nomineringar
Ser ut att bli storvinnare med 13 nomineringar

British Academy of Film and Television Arts har släppt nomineringarna för årets upplaga av Bafta Games Awards och det verkar som att Naughty Dog kommer vara tvungna att göra lite mer plats på prishyllan. The Last of Us Part 2 har sedan release kammat hem 261 årets spel-priser från diverse medier och har nu nominerats i 13 olika kategorier till Bafta Game Awards, vilket är nomineringsrekord för ett spel. Bland annat har The Last of US Part 2 nominerats i kategorierna Best Game, Animation, Audio Achievement, Music, Technical Achievement samt en rad nomineringar i Performer in a leading role och Performer in a supporting role. Oavsett om The Last of Us Part 2 kammar hem vinster i de olika kategorierna är det ett rätt bra år för Sony. Andra Playstation-titlar har också kammat hem en och annan nominering. Ghost of Tsushima har fått tio nomineringar, Spider-Man: Miles Morales har fått sju och Media Molecules Dreams har nominerats i sex kategorier. Ett annat spel som fått en hel del nomineringar är Hades med åtta nomineringar. Bafta Game Awards kommer dra igång 25 mars och då får vi se hur det går för The Last of Us Part 2. Tumnagel
39.7°
+
André Stray
0

Audi RS e-tron GT är imponerande
Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil

Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något. Kolla in vår video av provkörningen här! Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vidga våra vyer lite. Tumnagel
43.1°
+
Roger Åberg
0

GM tar patent på fotmassage inbyggt i bilens golv
Najs!

Det är många bilar som erbjuder massage i framstolarna nu för tiden. Vissa har det även i baksätet och i Audi A8 kan man dessutom få fotmassage genom att placera fötterna mot passagerarstolens rygg. Nu har General Motors tagit patent på ett system som låter dig få fotmassage genom golvet i hela bilen. Om man nu skulle ha detta i sin bil får man nog se till att hålla golven ordentligt rena, massagen funkar nämligen ganska så uselt om man behåller skorna på. Som vanligt med patent återstår det att se om detta någonsin kommer att bli verklighet. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Audi RS e-tron GT!
Snart får vi berätta mer

Det är lite underliga tider just nu och man får inte resa, vilket gör provkörningar lite underliga. Istället för att åka till ett annat land där det finns en hel hög med bilar som man får gotta sig med under en dag eller två så kommer det bilar hit till Sverige. Eftersom hela Europa ska dela på ett gäng bilar blir det lite annorlunda spelregler än i vanliga fall. Som nu när Audi fick upp en e-tron GT och en RS e-tron GT under några dagar. Då får man provköra i korta perioder och eftersom alla inte kör samtidigt får man helt enkelt snällt vänta på ett datum då man får publicera sina intryck. Så än så länge får jag inte berätta vad jag tycker om den här feta bilen, men jag kan i alla fall bjuda på några bilder från en tom väg. Vi har tidigare visat upp utsidan och lite av skillnaderna på modellerna och det kan ni se här under. Så på återseende! Tumnagel
41.0°
+
Roger Åberg
0

Genomgång av nya Skoda Fabia
Maskerade prototyper har börjat rulla på vägarna

Om inte allt för länge kommer Skoda att lansera en ny Fabia och testerna av prototyper är i full gång. Ett gäng journalister har fått provköra och i videon nedan får vi oss en genomgång av Skoda själva. Nya Fabia baseras på MQB A0-plattformen som även Seat Arona, Skoda Kamiq, Audi A1 och Volkswagen Polo använder sig av. Bilen kommer bli längre, bredare och bjuda på bättre utrymmen både i bagagen och i kupén. Exakt när lanseringen sker är oklart för tillfället. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Tony Hawk's Pro Skater 1+2 kommer till Switch!
Samt next gen-versioner släpps 26 mars

Tony Hawkx27s Pro Skater 1+2 är ett rackarns underhållande spel som erbjuder härligt arkadskateboard-åkande på Xbox One, PS4 och PC. Nu har utvecklarna meddelat att spelet kommer släppas på fler plattformar i framtiden. Mer specifikt kommer en version släppas till Nintendo Switch senare i år, någon gång efter våren. Switch-versionen kommer erbjuda samma upplevelse som vi fick med versionen som släpptes i höstas. Utöver det kommer spelet även få en ordentlig next gen-uppdatering. Tony Hawkx27s Pro Skater 1+2 kommer släppas till Xbox Series X/S och PS5 26 mars och erbjuda lite tjusigare grafik och rappare spelupplevelse. Med den uppgraderade versionen kommer du kunna lira med 4K-upplösning (1440p på Series S) i 60 fps alternativt välja 1080p med 120 fps. Sedan ska spelet ha fått förbättrat spatial audio och mer välpolerade effekter av olika slag. Next gen-versionen kommer vara gratis att lägga vantarna om man köpt Tony Hawkx27s Pro Skater 1+2 Deluxe Edition tidigare, men om man inte köpt Deluxe-versionen kan man uppgradera till next gen-versionen för en hundring. Har man inte köpt spelet alls tidigare så kommer det kosta runt 450 kronor. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Vi har kollat in Audi e-tron GT!
Intressantaste från Audi i år?

Sedan Audi för första gången visade upp sin e-tron GT har jag velat se bilen på riktigt, och i dag blev fick jag äntligen chansen att göra det. Och självklart delar vi med oss till er, så här kommer en första look på utsidan av bilen! Kolla in videon här! Tumnagel
43.0°
+
Roger Åberg
0

Sony kommer satsa på fler PC-portar av PS-spel
Days Gone till PC släpps i vår

Playstation-chefen Jim Ryan har tagit ett ordentligt snack med GQ och gett oss några godbitar om vad som är på ingång på Playstation-fronten. I intervjun får vi inte bara reda på att Sony jobbar på en ny version av PS VR till Playstation 5, utan Ryan berättar också att Sony jobbar på fler PC-versioner av stora Playstation-titlar. Hittills har företaget släppt Horizon: Zero Dawn och Death Stranding och det hela har gett Sony mersmak. I intervjun får vi reda på att "a whole slate" av PS-titlar är på ingång till PC och först ut av dessa är Days Gone som kommer släppas i vår. I intervjun får Ryan frågan om att Sony på sistone ändrat sig gällande att släppa sina spel till PC och Ryan säger detta om Sonys ändrade tankar: I think a few things changed. We find ourselves now in early 2021 with our development studios and the games that they make in better shape than they’ve ever been before. Particularly from the latter half of the PS4 cycle our studios made some wonderful, great games. There’s an opportunity to expose those great games to a wider audience and recognise the economics of game development, which are not always straightforward. The cost of making games goes up with each cycle, as the calibre of the IP has improved. Also, our ease of making it available to non-console owners has grown. So it’s a fairly straightforward decision for us to make. Specifikt när Days Gone kommer släppas till PC är för tillfället okänt, men mer info lär dyka upp inom kort. Vilka andra PS-spel som är på ingång till PC är också okänt. Men vilka PS-spel skulle ni vilja uppleva på datorer? Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Är detta nästa AirPods?
Ännu en bild på Apples kommande hörlurar läcker ut

Den kinesiska sajten 52Audio har publicerat ännu en bild som sägs visa upp den tredje versionen av Apples hörlurar AirPods. Redan i höstas började det ryktas om att Apple hade en "AirPods 3"-modell på gång och i november förra året dök en första läckt bild upp på något som sades visa dessa. Det har ryktats om att nästa AirPods-modell kommer att få kortare så kallade "stjälkar", något som den nu läckta bilden ser ut att bekräfta. Det innebär även att hörlurarnas laddfodral inte blir riktigt lika högt som det nuvarande fodralet till AirPods, något som även det visas på bilden här ovanför. Det har även sagts att nästa version av AirPods ska få utbytbara hörlurs-toppar men huruvida så blir fallet är lite svår att bedöma utifrån den nu läckta bilden. När Apple eventuellt skulle kunna presentera en ny AirPods-modell finns det inga uppgifter om. Den allra första AirPods-modellen presenterade Apple i december 2016 medan man visade upp den nuvarande modellen av AirPods i mars 2019. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är Cupra Formentor med Audi-femma här
Bjuder på 390 hästar

Efter en liten smygtitt är nu Cupra Formentor VZ5 presenterad. Den här har Audis mumsiga turbomatade femma på 2,5 liter under huven och här ger den 390 hästar och 480 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 4,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Siffrorna gör VZ5 till den kraftfullaste modellen för gatan som Cupra tagit fram hittills. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en sjustegad dubbelkopplingslåda. Jämfört med Formentor VZ bjuder även VZ5 på adaptiv sportfjädring och bromsar från Akebono med sexkolvsok fram. Den får även ett sportigare kjolpaket och 20-tumsfälgar. Insidan har sportigare stolar och inlägg i aluminium och koppar. Marknadslansering ska ske i slutet av året, men någon prislapp har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Nico Rosberg kör Audi RS e-tron GT mot en Formel E-bil
Båda gör 0-100 km/h på tre sekunder

Den före detta F1-föraren och numera vloggaren Nico Rosberg hoppar här in i en Audi RS e-tron GT och kör lite dragrace mot racerföraren Lucas di Grassi som sitter i en Formel E-bil. Själva körningen sker efter åtta minuter in i klippet. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Saudiarabien investerar i EA, Take-Two och Activision-Blizzard
Köper aktier för 3,3 miljarder dollar

Kronprinsen av Saudiarabien Mohammad bin Salman har bestämt sig för att landet ska investera i tre stora spelföretag. Bloomberg har lyckats reda ut att Saudiarabien statliga förmögenhetsfond har investerat 3,3 miljarder dollar i aktier i Activision-Blizzard, EA och Take-Two. Det är dock inte första gången som fonden investerar i företag då de för några år sedan köpte 33,3 procent av aktierna i King of Fighters-utvecklaren SNK. Tanken med dessa investeringar är att göra landet mindre beroende av oljan i framtiden. Tumnagel
11.5°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kan ni kika på Tribes of Europa
Mer tysk sci-fi till folket!

Idag är det fredag och då får man unna sig lite Fredagstacos™ följt av audiovisuell underhållning. Och då är det ju passande att det släppts lite nya grejer till världens alla streamingtjänster. Bland annat har den tyska sci-fi-serien Tribes of Europa släppts på Netflix och i den postapokalyptiska äventyrsserien får vi följa tre syskon som hittar en mystisk kub och hamnar mitt i konflikten mellan Europas mikrostater. Faller Tribes of Europa inte er i smaken få finns det annat att se på andra streamingtjänster. På Apple TV+ har andra säsongen av For All Mankind haft premiär. På Disney+ kan man nu kika på alla fem säsonger av klassiska The Muppet Show. Och vill man se en dramatisering av berättelsen om Silk Road finns Silk Road nu att köpa digitalt. Trailers för ovan nämnda grejer har ni här nere. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0

Marvel Studios Assembled ger oss en titt bakom kulisserna
Först ut är WandaVision

Disney meddelade igår att de snart kommer att dra igång den nya serien Marvel Studios Assembled som kommer att ge oss en liten titt på vad som sker bakom kulisserna när de spelar in sina olika superhjälteproduktioner. Det första avsnittet i serien kommer att handla om inspelningarna av WandaVision, den lite udda superhjälteserien som Disney+ började sända förra månaden. Om detta skriver Disney: "The first episode of ASSEMBLED will focus on the critically acclaimed WandaVision. Join Elizabeth Olsen, Paul Bettany and WandaVision’s creative team as the episode pulls back the curtain on this highly groundbreaking series. Witness how the crew went to great lengths to emulate various filmmaking methods used during the early years of television. Discover the unique challenges and ultimate rewards of performing an entire episode in front of a live studio audience." Assembled: The Making of WandaVision kommer att börja sändas på Disney+ 12 mars, en vecka efter finalavsnittet av WandaVisions första säsong. Framöver kommer Assembled även att visa avsnitt som handlar om produktionen av tv-serierna The Falcon and The Winter Soldier och Loki samt filmen Black Widow. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in trailern till The Dissident
Filmen om mordet på Jamal Khashoggi har premiär nästa månad

Här kommer trailern till dokumentären The Dissident vilken handlar om mordet på journalisten Jamal Khashoggi 2018. Det spektakulära mordet skedde på Saudiarabiens ambassad i Turkiet efter att Khashoggi sökt sig dit för att hämta dokument inför sitt stundande bröllop. De flesta anser att mordet utfördes på uppdrag av Saudiarabiens ledning med kronprins Mohammed bin Salman i spetsen, något som Saudiarabien själva förnekar. The Dissident får svensk biopremiär 19 mars. Exakt vilka biografer filmen går upp på har vi inte hittat någon information om. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ljud ska göra oss mindre åksjuka i självkörande bilar
Och få oss att lita på dem

Framtidens bilar kommer ju förhoppningsvis vara helt självkörande, i alla fall en del av dem. Men med det kommer det även en del problem och ett gäng på Volvo har forskat i om de går att lösa med hjälp av ljud och ljuddesign. I korthet handlar det om att få de som åker med att lita på bilen och lite på att bilen ser vad som händer och kommer att hända, men det handlar också om att hjälpa den som till exempel vill arbeta eller läsa i bilen att inte bli åksjuk. Det här är mycket intressant så jag tog ett snack med några av de som forskat kring detta. Tumnagel
45.6°
+
Roger Åberg
0

Audi presenterar e-tron GT
Den sportiga elbilen blir din från 1.158.000 kronor

Audi presenterar nu den helt eldrivna sportmodellen e-tron GT. Bilen har sedan tidigare läckt ut så vi vet hur den kommer att se ut i produktionskläder, men nu får vi även all matnyttig fakta kring nykomlingen. Det viktigaste tar vi först. Kostar? Från 1.158.000 kronor. Räckvidd? Upp till 48,8 mil. Batteripack? 86 kWh. Effekt? Upp till 598 hästar. Prestanda? 0-100 km/h på 3,3 sekunder. Bilen erbjuds i två stycken olika versioner - e-tron GT quattro och RS e-tron GT. Den förstnämnda bjuder på 476 hästar och 630 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går här på runt fyra sekunder och toppfart är 245 km/h. RS ger dig istället 598 hästar och 830 newtonmeter att leka med. Här går 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Oavsett vilken du väljer får du två stycken elmotorer - en på varje axel vilket innebär fyrhjulsdrift. Båda två har också en tvåstegad växellåda. På tillvalslistan finns bland annat fyrhjulsstyrning och diffspärr, det senare är standard på RS. Bilarna bygger kring ett 800-voltssystem och ska klara att ladda med upp till 270 kW effekt. Gör man det kan man gå från 5 till 80 procents laddning på 22,5 minuter. Tio mil ska gå att tanka in på runt fem minuter. Förbrukningen ser ut så här: e-tron GT quattro i snitt 19,9 – 21,6 kWh/100 km enligt WLTP, RS 20,6 – 21,7 kWh/100 km enligt WLTP. I övrigt är det här en sportig sedan med plats för fyra stycken vuxna. I bagagen går det in 405 liter och det finns även en frunk framtill där man kan få in upp till 85 liter. e-tron GT har en hjulbas på 2,9 meter, är 4,99 meter lång, 1,96 meter bred och 1,41 meter hög. Nu i februari drar förförsäljningen av modellen igång. e-tron GT quattro kostar från 1.158.000 kronor medan RS e-tron quattro går loss på 1.573.000 kronor. Allt om e-tron GT finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0

Följ avtäckningen av Audi e-tron GT
Klockan 13.00 och klockan 19.00

Idag är det världspremiär för Audis eldrivna sportmodell e-tron GT. Avtäckningen kommer att ske i två steg. Först ut klockan 13.00 är Sprint of Progress här ovan där man kommer att snacka om modellens prestanda och om modern elektromobilitet. Bilen i sin helhet har dock inte premiär förrän klockan 19.00 ikväll i klippet nedan som man kallar för Celebration of Progress. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Norge "svarar" Will Ferrell
Efter hans Super Bowl-reklam för GM

Under helgens Super Bowl-reklam så körde GM en reklamfilm där Will Ferrell ondgjorde sig över att Norge är världsledande för elbilar, ett klipp ni kan kolla in här ovanför. Detta verkar ha fått en del norska företag att gå igång på alla cylindrar. Sedan GM släppte sin Will Ferrell-film har det dykt upp "svar" på denna från till exempel Audi Norway såväl som batteriladdartillverkaren Easee. Förutom dem så passade även universitet i Agder på att göra lite reklam för sig själva och Norge medan den norska turistorganisationen Visit Norway såg ett tillfälle att lära världen var Norge finns på kartan. Ni hittar "svarsfilmerna" från Norge här nedanför. Tumnagel
65.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

En första titt på nya Audi RS3
Dock rejsversionen

Audi Sport presenterar nu andra generationen av RS3 LMS som är en bil som kommer att tävlas med i racingserien TCR. Nya RS3 är inte presenterad för allmän väg än så det här är en liten försmak, även om den gatlegala bilen inte kommer att bli lika brutal. Under huven på denna sitter den fjärde generationen av EA888-motorn som är en turbomatad fyra på 2,0 liter. Här ger den 340 hästar och är kopplad till en sekventiell sexpetad växellåda från Hewland. När Audi kommer att presentera nya RS3 är oklart för tillfället. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Audi e-tron GT läcker ut
Läcker?

Först den 9 februari, på tisdag nästa vecka, ska Audi hålla låda och dra täcket av den sportiga elbilen e-tron GT. Men internet ligger som vanligt alltid steget före så nu har några officiella pressbilder och lite information läckt ut. Vi får förutom bilder på utsidan även bilder på insidan och här ser vi att bilen är lite mer sportigt lagd än sina övriga e-tron-syskon. Precis som vi har meddelat tidigare och som ni säkert har vetat från start är det här Audis version av Porsche Taycan och de båda bilarna baseras på samma plattform. Det största batteripacket man kan få till Audin är på 93,4 kWh (83,7 kWh netto) och max effekt är 646 hästar om man köper en RS. Taycan vinner här med sina 761 hästar i Turbo S. RS som blir toppversionen väntas kosta omkring 1,6 miljoner kronor när den börjar säljas. Tillverkningen ska dra igång under årets andra kvartal och de första kunderna väntas få sina bilar i sommar. Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0

Cupra smygvisar Formentor VZ5
Får Audis femma under huven

Cupra - Seats prestandamärke, har en modell som heter Formentor. Toppversionen av den kallas för VZ och under huven sitter det då en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 310 hästar. Nu börjar man smygvisa Formentor VZ5 som är en ännu vassare version. Den här kommer att få Audis numera klassiska raka turbofemma på 2,5 liter. I dagens RS Q3 och RS Q3 Sportback ger maskinen 400 hästar och 480 newtonmeter men det är oklart om Cupran kommer att få samma siffror. VZ5 har premiär den 22 februari och som det korta klippet visar får den bland annat fyra stycken avgaspipor med ungefär samma utförande som Lexus ISF har. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Lyssna på den eldrivna kompressorn i Audi SQ5 Sportback TDI
Låter som en liten fågel

Det finns få saker här i livet som jag ogillar såpass mycket som fejkat motorljud. Men tyvärr bestämmer jag inte över alla biltillverkare så jag får väl helt enkelt acceptera att skiten finns. Men jag kommer aldrig att tycka om det, för det låter just skit. Oavsett vad någon säger. Hur som helst så har Audi SQ5 Sportback TDI självklart fejkat motorljud för Audi tror att ägarna skulle bli tokiga på dieselknattret. Men det låter inte bara knasigt bakom bilen utan även under huven. Bilen är nämligen utrustad med en eldriven kompressor förutom den avgasdrivna turbon och man kan tydligt höra när den jobbar. Vid 1:23 in i detta klipp så får vi höra hur det låter. Vad tycker ni om ljudet bilen ger ifrån sig? Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0

Uber köper upp Drizly
Företag som kör hem vin och sprit till privatpersoner

Uber har köpt upp ännu ett företag som pysslar med hemleveranser. Den här gången handlar det om Drizly, ett amerikanskt företag som specialiserat sig på att leverera alkohol hem till dem som inte kan eller orkar gå och köpa vin och sprit själva. Drizly drog igång sin verksamhet i USA 2012 och finns nu etablerade på runt 1400 platser i landet. Uber verkar se en stor marknad i hemleveranser av olika grejer och har sedan tidigare köpt de båda företagen PostMates och Cornershop, två företag som pysslar med hemkörning av mat i USA respektive Chile, Kanada, Mexico och Peru. Ubers vd Dara Khosrowshahi sa i samband med att företaget presenterat planerna på att köpa Drizly: "Wherever you want to go and whatever you need to get, our goal at Uber is to make people’s lives a little bit easier. That’s why we’ve been branching into new categories like groceries, prescriptions and, now, alcohol. Cory and his amazing team have built Drizly into an incredible success story, profitably growing gross bookings more than 300 percent year-over-year. By bringing Drizly into the Uber family, we can accelerate that trajectory by exposing Drizly to the Uber audience and expanding its geographic presence into our global footprint in the years ahead." Uber kommer att betala 1,1 miljarder, motsvarande cirka 9,2 miljarder kronor, för Drizly. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har provkört Volkswagen ID.4!
Större och bättre än ID.3

När vi provkörde ID.3 i slutet av augusti så konstaterade vi att det var en riktigt bra bil med roligt utseende, billig interiör, bra utrymmen och bra prislapp. Att den skulle sälja anade vi och det gjorde den, mycket tack vare att Volkswagen hade larvigt bra erbjudanden. Nu kommer snart ID.4 och frågan är om den är lika bra, eller till och med bättre. Större kan vi snabbt konstatera att den är. Formatet på bilen är rätt udda, jag kallar det för SUV-likt. För den må vara plufsig som en SUV, men mittendelen av bilen går liksom djupare på mitten än fronten och rumpan så den känns inte riktigt så mycket SUV, men är samtidigt inte något vanlig kombi. Det är helt enkelt något nytt och det behöver ju inte vara dåligt. Se formerna på bilen här! Den nya plattformen och formerna gör att den är rejält stor på insidan, vilket så klart är trevligt. Trots rätt hög markfrigång och inte galen höjd så är utrymmena smått fantastiska. Tre vuxna får till exempel ledigt plats i baksätet. Men klädseln på inredningen är verkligen jätteful. Bagageutrymmet är helt ok och rymmer 543 liter. Kika in baksätet här! Kvaliteten på materialen i inredningen på ID.3 var katastrofal, men här är det bättre. Det är väl inte lyx som i en Bentley eller ens i en Audi, men det är helt ok. Normal Volkswagen-kvalitet. Den stora skärmen i mitten är också helt ok, Volkswagen har mycket att jobba på här men kör man mest CarPlay så spelar inte det så stor roll. Den lilla skärmen framför föraren med körlägesväljaren gillar jag skarpt. Kolla in skärmarna här! Något jag blev överraskad över var AR-funktionalitet på head up-displayen. Den fungerar verkligen och är grymt skönt när man ligger på landsvägen och har adaptiva farthållaren och lane assist igång. Det ska även fungera med navigationen, men det hann vi inte testa. Hur som helst en riktigt imponerande liten teknologiuppvisning av VW, vilket inte hör till vanligheterna. Se hur det fungerar här! VW har ju fått mycket skit för att de ligger efter på mjukvarusidan, och det gör de fortfarande jämfört med Tesla. Men de jobbar på och några av de saker som inte hunnits färdigt till ID.3-lanseringen fanns nu. Att köra är en ok upplevelse. Bilen delar drivlina med ID.3 men är tyngre så det är tråkigare än ID.3. 204 hästar och 0 till 100 på 8,5 sekunder är inget man skriver hem om, men det fungerar. Batteriet är också detsamma och är på 77 kWh och räckvidden ligger på cirka 50 mil enligt WLTP, mellan två mil upp eller ner beroende på utrustning, däckstorlek och sånt. När vi testade så fanns det en 1st Edition och en 1st Edition Max, vilket typ hade räckt om man även släppt en budget-versionen. Men häromdagen släppte man sex versioner till. Jag blir verkligen tokig på alla dessa versioner, de är skapade för att göra det enkelt i fabriken men för köparna är det vimsigt. Inte helt oväntat så är den version som sålt bäst av ID.3 den som det var kampanj på... Ni hittar alla priser och så i länken ovan. Om du vill privatleasa så kan det vara bra att veta att prislappen för en 1st edition (alltså den som kostar 514.900 kronor) ligger på 5425 kronor i månaden, vilket känns rejält rabatterat eftersom 1st edition Max som är 20 procent dyrare att köpa kontant kostar mer än 40 procent mer att leasa, 7725 kronor i månaden. ID.4 känns som en klockren bil för väldigt många. Inte galen prislapp, bra utrymmen och lagom på många sätt och vis utan att vara dötrist. Den stora konkurrenten kommer nog faktiskt att bli Skoda-kopian Enyaq som i alla fall jag tycker är betydligt snyggare, både på ut- och insidan. Har ni frågor eller funderingar? Kommentarerna är era! Vi fick en hel del frågor som vi besvarade på Instagram, de hittar du här. Tumnagel
49.8°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida