m

21 elbilars laddtider och räckvidder testade
Norrmännen har testat!

Norges Automobil-Forbund har testat 21 olika elbilar i ett stort sommartest. Eftersom en elbil lämnar mycket olika resultat i kyla och värme är värden som räckvidd väldigt olika på sommaren och vintern, så det här är alltså sommartestet. Resultat från vintertestet finns också med för de bilar som var med i testet då. Man har testat två olika saker; räckvidd och hur lång tid det tar att ladda till 80 procent. Räckvidden är inget konstigt, här mäter man helt enkelt hur långt man kommer. Tesla Model 3 Long Range och Ford Mustang Mach-e imponerar båda eftersom de kommer drygt 60 mil. Volkswagen ID.3 Pro S, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4, Audi e-tron GT, Hyundai Ioniq 5, BMW iX3 och Hyundai Kona kommer alla över 50 mil, vilket också är imponerande. Längst ner på räckviddlistan hittar vi Honda e och Mazda MX-30 som kommer 24 respektive 22 mil. Båda dessa två kom bara 16 mil i vintertestet. Den andra delen av testet gäller laddning och detta är lite underligt utfört. Man har testat hur lång tid det tar att ladda mellan cirka 10 och 80 procent. Här vinner Hyundai Ioniq 5 rejält som tar sig från 6 till 80 procent på 19 minuter! Sen hittar vi en hög med bilar som kommer till 80 procent på under halvtimmen: Tesla Model 3 SR, Audi e-tron GT, Citroën e-C4, Opel Mokka-e, Fiat 500e och Mercedes-Benz EQA. Den här siffran är intressant eftersom den avgör hur lång tid du behöver hänga på laddstationen innan det är dags att åka vidare. Men den är helt värdelös eftersom 80 procent i en Tesla Model 3 Long Range ger dig över 50 mils räckvidd medan 80 procent i en Mazda MX-30 ger dig 17 mils räckvidd, alltså en tredjedel av Teslan. En mätning av hur lång tid det tar att ladda 10 mils körning hade varit intressant att se som komplement. Hela listan hittar ni på NAFs hemsida. Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

Audi e-tron GT mot Tesla Model S på långfärd
En väldigt jämn kamp!

Tesla har haft överhanden på långfärd men konkurrenterna börjar komma ikapp. Dels laddar de snabbare och snabbare och dels så börjar Ionity och de andra laddnätverken bli bättre. Mat från Carwow tog en Model S Long Range och satte kompisen i en e-tron GT och så körde de från Skottland till London. Teslan har bättre räckvidd men Audin laddar snabbare, så frågan är vilken som kommer fram snabbast. Svaret är att det är väldigt jämnt! Nu är det här det bästa från elbilsvärlden just nu, men det är skönt att se att det verkligen blir bättre och bättre. Tumnagel
37.9°
+
Roger Åberg
0

Audi Q4 e-tron i olika versioner jämförs
RWD vs AWD, vanlig vs Sportback osv

Volkswagen-koncernen gör succé med sina el-suvar som byggs på MEB-plattformen. VW ID.4, Skoda Enyaq och snart Audi Q4 e-tron. Audi Q4 e-tron kommer i några olika versioner och här får vi se en vanlig med bakhjulsdrift och inte s-line mot en sportback med fyrhjulsdrift och s-line. Alltså ett ypperligt tillfälle att kolla in skillnaderna! Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

Så snabb är snabbladdning
Inte snabb hela tiden om man säger så

I går postade jag en video om en ny, fet Circle K i Norge och då blev det lite snack om snabbladdning bland kommentarerna. Både siffran som tillverkarna och pumpägarna pratar om är verkligen max-siffror av en mängd olika anledningar. För biltillverkarna handlar det mycket om att batterierna helt enkelt inte pallar eller kan bli tokladdade 100 procent av tiden. När man börjar komma över 60 procent och framförallt över 80 procent blir det liksom knepigt att flytta elektronerna. Lite som att skriva data till en väldigt fragmenterad hårddisk för att dra en nördig referens. Det här är något som man jobbar på och nya batterityper som har tagits fram under den senaste tiden är billigare att tillverka men klarar också snabbare laddning under längre tid. Så det kommer att bli bättre. Tills dess är det dock ett faktum att den siffra som står i reklambladen är något som gäller under en kortare stund, de flesta försöker få till den i början så att de första 20-30 procenten går så snabbt det bara går. Bjørn Nyland har testladdat massor av bilar och i den här videon jämför han Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Tesla Model 3 och Audi e-tron. Som ni märker har de lite olika taktik och är bra på olika sätt för att i slutändan komma till ungefär samma resultat. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Audi e-tron får ett mörkare utseende
Det här är nya Black Edition

Audi presenterar en hel del nya elbilar, men klassiska e-tron lever än. Inför det nya modellåret så har man släppt modellen i en lite ny version som man kallar för Black Edition. Den fläskiga grillen har blivit svart och det har även Audi-ringarna, backspeglarna och e-tron-loggorna blivit. Tre nya färger finns som man kallar för chronos-grå, glaciärvit och Mythos-svart. På insidan är det S-line som gäller och sömmarna är orangea. I inredningen finns även det nya materialet dinamica som är som alcantara men 45 procent är återvunnen polyester. Instrumentpanelen har kolfiberinlägg. Black Edition finns både till e-tron och e-tron Sportback och båda batteristorlekarna. Audi berättar också att man har sålt 100.000 e-tron. Tumnagel
44.7°
+
Roger Åberg
0

Nästa Audi A4 kommer som två olika bilar
En med förbränning och en med el

Det är dags att hoppa på elbilståget, men vissa modeller är alldeles för viktiga för att enbart säljas med el. Det är helt enkelt så att folk fortfarande vill ha förbränningsmotorer, speciellt i de delar av världen som inte ha så hårda utsläppskrav. Därför kommer Audi att släppa nästa generation av A4 på två olika plattformar, precis som Porsche väntas göra med sin Macan. Förvänta er alltså två olika A4:or, där den ena är en facelift av den nuvarande som då alltså bygger på MLB-plattformen. Här är det förbränningsmotorer som gäller, även om det så klart kommer att elektrifieras i form av laddhybrider och annat. Sedan kommer en helt ny version som byggs på den helt nya plattformen som heter PPE och denna lär få namnet A4 e-tron. På PPE-plattformen kommer bland annat Macan och nya A6 e-tron att byggas. Här är det bara eldrift som gäller och det är ingen högoddsare att Audi kommer att se till att det finns modeller som går undan, men det lär även finnas lite mer rimliga versioner så klart. Enligt Autocar så kommer vi att få se både elektriska RS-versioner och RS-versioner med hybriddrift. Vi kan ju hoppas att kommande A4 e-tron kommer att vara lika sexig som kommande A6 e-tron som också kommer att byggas på PPE-plattformen. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Dessa elbilar drar mest - och minst
Kolla vad elbilar drar och kostar

Hur mycket en fossilbil drar spelar stor roll eftersom pengarna flyger iväg där vid bensinpumpen. Men olika elbilar drar olika mycket och och det syns kanske inte direkt när man stoppar in sladden men det märks när energin tar slut och när elräkningen kommer. Tibber har gått igenom vad olika bilar drar och synkat det med elkostnaden i en elbilskalkylator. Tidigare hade man en version av denna som bara visade kostnaden för själva elen, men nu inkluderar man även nätavgift och moms i priset. med kalkylatorn kan du kolla hur mycket olika modeller kostar om du kör ett visst antal mil. Man har även listat bilarna som är bäst och sämst på att använda energin. På första plats hittar vi Hyundai Ioniq, alltså inte kommande Ioniq 5 utan den inte så vackra modellen som rullar på vägarna nu. Tvåa är Tesla Model 3 och trea är Mini Cooper. På andra sidan av listan hittar vi bilar som är stora och tunga och inte alls energieffektiva. Sämst är Audi och deras e-tron men även Volvo, Jaguar, Porsche och Mercedes-Benz får skämmas lite. Tumnagel
45.4°
+
Roger Åberg
0

Sonos levererar inte hårdvara till Audi
Loggor kommer att finnas i bilar med yngre målgrupp

I går höll Audi ett lite tekniksnack som de kallar för TechTalk. Där kom deras samarbete med Sonos upp och vi fick lite klarhet i några saker. Nya Audi Q4 e-tron har ju ett ljudsystem från Sonos, eller det är i alla fall på Sonos-loggor i bilen. Högtalarna som sitter i bilen levereras dock inte av Sonos utan det ordnar Audi på annat sätt. Det Sonos har hjälpt till med är inställningar och justeringar och man vill helt enkelt att det ska låta som Sonos ljudbild. Eftersom Audi själva nog inte är så usla på att skruva på ljudrattar och få fram ett ljud som låter bra så luktar detta image-samarbete. Man kommer inte heller att ha stöd för Sonos-appen i bilen och Trueplay finns inte heller. Det senare är dock superlogiskt, Trueplay handlar ju om att man vill anpassa ljudet efter ett visst rum och i det här fallet så är man ju väldigt medveten om hur rummet, det vill säga bilen, ser ut. Audis med Sonos-loggor i kommer att komma i de modeller som riktar sig mot en yngre publik. Audi nämner att det kommer att komma i A1, A3, Q2 och Q3. Bilar som är mer premium, alltså bilar från A5 och uppåt, kommer framåt att fortsätta ha Bang & Olufsen i bilarna. Tumnagel
0.5°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen visar upp ID.4 GTX
Och kommande ID.5 och ID.5 GTX!

Nyss hade Volkswagen premiär av den roligare versionen av ID.4 som man kallar för GTX, en beteckning som alla roliga versioner av deras elbilar kommer att få. ID.4 GTX presenterades på den gamla Berlin-flygplatsen Tempelhof och är så klart sportigare. Drivningen är på alla fyra och motorn är samma som vi hittar i Skoda Enyaq och Audi Q4 e-tron sedan tidigare och levererar 299 hästar och noll till hundra går på 6,2 sekunder. Självklart får bilden en sportigare look. I fronten har man försökt få till lite sportigare karaktär med tre lysande diamanter och stora luftintag i botten av fronten. Bak hittar man lite nya lampor som det lyser ett X i när man bromsar. Taket på GTX kommer alltid att vara helsvart eftersom man vill ha en lite tuffare känsla. Det har dykt upp spionbilder på en ID.4 med coupeform på taket och jag trodde att det skulle vara denna som blev ID.4 GTX, men istället så kommer Volkswagen att släppa denna som ID.5 och den kommer också i en GTX-version. Svenskt pris är från 565.900 kronor. Tumnagel
45.7°
+
Roger Åberg
0

Audi A6 e-tron blir inte första bilen på nya PPE-plattformen
Q6 e-tron kommer först från Audi

Häromdagen skrev vi om nya Audi A6 e-tron concept och ni blev lyriska. Vi fattade det som att A6:an skulle bli första bilen ut på nya plattformen, men så blir det inte. J1-plattformen är den som Porsche har tagit fram, i samarbete med Audi, och som vi har fått se Porsche Taycan och Audi e-tron GT på. PPE-plattformen är framtagen av Audi, i samarbete med Porsche, och den kommer vi att få se betydligt fler bilar på den närmsta tiden. Men det dröjer. Från Audis håll så kommer nya Q6 e-tron att bli den första bilen på plattformen och den kommer att presenteras under andra halvan av 2022 så vi får ge oss till tåls en smula där. Först 2023 kommer A6 e-tron. Men det trevliga är att Audi lovar att den färdiga A6:an kommer att vara väldigt lik konceptet. Plattformen delas som sagt med Porsche och först ut från dem är troligen en elektrisk version av Macan, men en större elektrisk SUV kommer troligen också som då ersätter Cayenne. Dessa två är storsäljare för Porsche och för att få ihop utsläppssiffrorna och kunna ha kvar 911 och 718 som fossil behöver de två SUVarna att komma relativt snart. Panamera säljer typ ingenting längre tack vare Taycan. Personligen så hoppas jag att Porsche utnyttjar plattformen och också levererar en personvagn i stil med A6 e-tron. Varför inte liksom? PPE-plattformen är skapad för bilar i B, C och D-segmentet så en A4 e-tron lär komma också. Även mindre premiumbilar kan komma, men hur prioriteringen ser ut där är ännu inte klart. Gemensamma nämnaren för plattformen är inte så mycket storlek utan premium, plattformen har en del saker som MEB-plattformen inte har som riktigt snabb laddning och 800 V. Efter 2024 är tanken att man inte längre ska ha två olika plattformar utan då ska alla bilar som släpps rulla på den nya SSP-plattformen. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen ID.6 är officiell
Men än så länge bara för Kina

Nästa bil i Volkswagens ID-serie att bli officiell är ID.6, men denna sjusitsare kommer bara att säljas i Kina. I alla fall just nu. Bilen är hur som helst större än ID.4 och sjusitsig. Den kommer i två versioner, ID.6 X som är lite mer vanlig och ID.6 Crozz som är lite tuffare och lite mer skog. Bilen bygger precis som de andra ID-bilarna på MEB-plattformen och finns i ett antal varianter när det gäller batterier och motorer, men även dessa känner vi igen från andra bilar på plattformen. Batterierna är på 58 och 77 kWh och toppmodellen får 305 hästar. Varför denna får mer än de 299 hästar som finns i bland annat Audi Q4 e-tron är oklart. 0 till 100 km/h ska hur som helst gå på 6,6 sekunder. Bilen är som sagt större än ID.4 och bjuder på en hjulbas som är 30 centimeter längre, vilket behövs eftersom det finn sju sittplatser och tre rader av säten. Den andra raden är skjutbar. Lite rörliga bilder från presentationen finns nedan. Notera texten "The vehicles are not sold in Germany" som ligger i nederkant under hela presentationen. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Det här är Audi A6 e-tron concept
Så blir framtidens A6

Bilmässan i Shanghai har dragit igång och Audi tog tillfället i akt att presentera en riktigt fin konceptbil. Det handlar om nästa generation av A6 i elektrisk form, alltså A6 e-tron. Det här är faktiskt den första helt elektriska bilen från Audi som tydligt ersätter en av de nuvarande modellerna, även om fossilvarianten lär finnas en stund till. E-tron, e-tron GT och Q4 e-tron har ju alla varit nya modeller, men det här är alltså A6. Det handlar så klart om ett koncept och de är ju alltid flådigare än versionerna som sedan kommer på gatan. Men om man tittar i backspegeln så har varken koncepten för e-tron GT eller Q4 e-tron skiljt sig så jättemycket från de slutgiltiga versionerna, så jag tror att vi ser framtiden för Audi här. Och det är faktiskt lite annorlunda. Det är en riktigt slankt bil som i alla fall jag tycker är vacker och lysen både fram och bak har fått lite ny stil. Bilen bygger på PPE-plattformen, alltså personbilsvarianten av den J1-plattform som Porsche Taycan och Audi e-tron GT använder, så det finns en stor möjlighet att det här blir en riktigt rolig bil. Slankheten ger förresten lågt luftmotstånd, man har lyckats komma ner i 0,22 cW vilket är lågt men inte så lågt som Mercedes lyckades komma med sin EQS som har 0,2. Eftersom det är den plattformen men bilen är större än e-tron GT så får vi saker som snabbladdning med 270 kW men också mer räckvidd, Audi lovar upp till 70 mil. Golvet är platt tack vare plattformen och innerutrymmena lär bli riktigt trevliga. Audi kallar detta en lyxsedan och de lär passa på att göra en riktigt fet version som kostar riktigt fläskigt med pengar. Man har också hittat på en ny färg som man kallar för Heliosilver som ska ha en 3D-effekt. Fräsigt! Audi har som sig bör också jobbat med belysningen och självklart finns matrix-belysning. Men man har även slängt in lite projektorer som kan visa upp tecken och symboler framför bilen, dels för att man ska kunna kolla på grafik när man sitter i garaget (?) men också för att upplysa gångtrafikanter om diverse saker. Baklysena är uppbyggda av ny OLED-teknologi. Färdiga versionen av den här kommer redan nästa år faktiskt! Tumnagel
54.3°
+
Roger Åberg
0

Sonos ska göra ljudet i fler Audi-modeller
Till en början A1, Q2 och Q3

I kväll presenterades Audi Q4 e-tron och i den hittar vi ljudsystem från Sonos. Det är Sonos första samarbete med en biltillverkare och samarbetet ska vara exklusivt, vad det nu betyder. Men Q4 e-tron är inte den enda modellen som kommer att få Sonos, på schemat framöver står A1, Q2 och Q3. Det verkar alltså som att Sonos blir nya ljudsystemet för Audis bilar men det är oklart om även Bang & Olufsen kommer att finnas kvar. Eftersom man börjar med de mindre modellerna är en gissning att Sonos kommer att leverera till de mer vanligare modellerna och Bang & Olufsen till de lyxigare. Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

Det här är Audi Q4 e-tron!
Med Sonoshögtalare på insidan

Efter många smygtittar släppte Audi i kväll skynket för deras elektriska SUV Q4 e-tron. Bilen bygger på MEB-plattformen och är syskon med VW ID.4 och Skoda Enyaq. Två versioner kommer, Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback som har lite mer sluttande taklinje. Vad det verkar har koncernen låtit bli att lycka till VW och Skoda-versionerna och låter Audi vara först med fyrhjulsdrift och lite starkare motor. Tre versioner kommer att finnas. Minstingen kallas för Q4 35 e-tron och har ett batteri på 52 kWh och en räckvidd på 34,1 mil enligt WLTP. Denna har 170 hästar och gör 0-100 på 9 sekunder. Mellanversionen kallas för Q4 40 e-tron och har ett större batteri på 72 kWh vilket ger en räckvidd på 52 mil enligt WLTP. Denna har 204 hästar och gör 0-100 på 8,5 sekunder. Båda dessa versioner är bakhjulsdrivna. Men en Audi måste så klart ha quattro och det har tjockaste versionen Q4 50 e-tron. Denna har samma batteri som mellanmodellen men alltså två motorer och 299 hästar och gör 0-100 på 6,2 sekunder. Jag har kört ID.4 med 204 hästar och den duger men är inte snabb, så vill du ha en pigg version ska du välja 50-versionen. Men priserna då? Q4 35 e-tron kostar 475.000 kronor. Q4 40 e-tron med Proline-paket (som innehåller värmepump) kostar 564.700 kronor och stora Q4 50 e-tron med Proline-paketet kostar 641.900 kronor. Alla dessa kommer i juni. Det finns även en Sportback-version och för den får man betala 22.700 kronor mer och vänta lite längre, senare under sommaren ska den komma men vi vet inte exakt när. Det bisarra är att Sportback faktiskt har större bagage, 535 liter (1460 liter) jämfört med den vanliga versionen som har plats för 520 liter (1490 liter). Anledningen är att man mäter upp till "skynket" och upp dit så spelar slutande tak ingen roll. Q4 e-tron 35 och 40 får dra 1000 kilo och Q4 50 e-tron får dra 1200 kilo. Q4 e-tron är första bilen som erbjuder Sonos-stereo. Japp, Sonos har också hoppat på det lukrativa bil-tåget. Vi vet just nu inte så mycket mer än att bilen kommer att ha tio högtalare inklusive mitthögtalare och subwoofer. Kolla in vår tidigare genomgång av insidan. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0

I kväll är det premiär för Audi Q4 e-tron
Klockan 19.00 startar det!

I kväll klockan 19.00 är det premiär för det tredje syskonet till VW ID.4 och Skoda Enyaq, nämligen Audi Q4 e-tron. Än så länge vet vi en hel del om inredningen (jag går igenom den här nedan) och att det kommer en vanlig och en sportback-version av bilen. Och att grillen kommer att vara gigantisk. Det mest intressanta just nu, förutom utseendet, är priset. Om det blir rätt så kommer det här att vara en väldigt intressant bil för många! Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

85 procent av alla nya bilar sålda i Norge var elektriska
I alla fall under mars månad

Norge gillar som bekant det här med elektriska bilar. De gillar dem tydligen så pass mycket att nästan 85 procent av alla bilar som såldes där förra året var batteridrivna (56,3 procent) eller plug-in hybrider (28,6 procent). Modellen som såldes bäst var Teslas Model 3 följt av Audi e-tron och sedan Nissan Leaf. En mer detaljerad genomgång av Norges elbilförsäljning under mars månad kan kollas in via länken nedan. Tumnagel
63.7°
+
Frode Wikesjö
0

Porsche Taycan och Audi e-tron GT är lika som bär
Vilken är er favorit?

Jag har nöjet att köra Porsche Taycan Turbo den här veckan (video på förra veckans Taycan kommer snart!) och när jag var ute och körde lite i dag sprang jag på (körde jag på?) en Audi RS e-tron GT. Att de är byggda på samma plattform visste vi så klart och att de var många likheter visste vi också, men bilarna är verkligen samma bil i lite olika utförande. Video på Taycan kommer som sagt om någon dag, håll utkik på vår kanal eller här på Feber. Prenumerera enkelt genom att klicka här! Vår första provkörning av Audin kan ni ser här nedanför. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

Audi bekräftar att Q6 e-tron kommer nästa år
Är släkting med kommande eldrivna Porsche Macan

Som väntat är det fler elbilar från Audi på väg. Nu bekräftar tillverkaren att nästa år kommer Q6 e-tron att lanseras, och det är en systermodell till den helt eldrivna versionen av kommande Porsche Macan. Båda dessa bilar kommer att byggas på den nya plattformen PPE som fortfarande är under utveckling. PPE ska ha stöd för systemspänning på 800 volt och ska kunna palla laddning med upp till 350 kW. Räckvidden kommer att ligga på runt 50 mil. Q6 e-tron kommer storleksmässigt typ att bli som dagens Q5. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

VW ska bygga 18.000 laddstolpar i Europa
Och alla bilar ska rulla på samma plattform med samma OS

Volkswagen har hållit hov och där berättade man bland annat att man storsatsar på fabriker för batterier och gör en gigantisk deal med Northvolt. Men man berättade även lite andra intressanta saker. De två nuvarande plattformarna för elektriska bilar kommer att bli en. För fossilbilar har man använt och använder än i dag plattformarna MQB och MLB där MQB är för mindre och mellanstora bilar som Golf, A3, Passat och Tiguan och MLB är för större bilar främst från Audi och Porsche men också bilar som Touareg och Cayenne. Audi e-tron, som inte är en elbil från grunden bygger på MLB. För elbilar har man använt MEB för folkliga bilar som ID.3, ID.4, Enyaq och Q4 e-tron medan PPE-plattformen är för större och lyxigare bilar och där har vi hittills fått se Audi e-tron GT och Porsche Taycan. Nu satsar man istället på en och samma plattform för alla elbilar och den kommer att komma 2024 och heta SSP. Att ha en och samma plattform för så stor bredd av bilar är så klart inte lätt att genomföra, men det har stora fördelar när det gäller utveckling eftersom man kan fokusera all kraft på en sak. Observera att detta endast gäller elbilar, fossilbilarna kommer att fortsätta byggas på MQB och MLB. Nytt är också att Volkswagen kommer att storsatsa på sitt VW.OS och ska anställa 10.000 utvecklare till plattformen. MEB kör operativsystemet i dag och nästa år ska PPE-plattformen kommer med och 2024 är det SSP och VW.OS 2.0 som gäller. Det gemene man kanske inte vet är att väldigt lite av mjukvaran som finns i bilar görs av tillverkarna, när VW.OS 2.0 finns skulle man kunna tro att VW själva gör all mjukvara men då är planen att 60 procent ska vara skapat inhouse. I dag är den siffran 10 procent. Det är här Tesla har en stor fördel där man inte jobbar med att koppla ihop mjukvara från en stor mängd underleverantörer utan helt enkelt gör sin egen grej. Det är en bra sak, och det verkar VW nu ha fattat. Volkswagen berättade även att man kommer att storsatsa inte bara på batteritillverkning utan också på laddstolpar. Till 2025 ska man femdubbla antalet stolpar som deras kunder har tillgång till och då ska det finnas 18.000 laddstolpar i Europa. Ett rejält lyft alltså. Som jämförelse hade Tesla i slutet av förra året drygt 23.000 laddstolpar över hela världen, så det är en rejäl satsning. Tumnagel
50.9°
+
Roger Åberg
0

Det här är insidan av Audi Q4 e-tron
Och lite maskerad utsida

Jag har redan kört en helt ny elbil från Audi i år, men snart kommer en till. Och den är kanske inte lika spektakulär som e-tron GT, men den kommer garanterat att sälja bättre. Vi pratar om det lite lyxigare syskonet till Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq, nämligen Audi Q4 e-tron. Vi kikade in konceptet för två år sedan och jag kommer faktiskt inte ihåg hur stor den kändes på insidan. Jag vill minnas att den kändes liten, men den har kanske växt från koncept till verklighet för enligt Audi själva så ska Q4 vara lika rymlig på insidan som en Q7:a. Win för elbilen helt enkelt. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

En längre genomgång av Audi e-tron GT
49 minuter

Roger fick nyligen hänga lite med Audis nya elbilsmodell e-tron GT i vanligt och sportigt RS-utförande. Men tiden var snål så det blev ett snabbt test. Autogefühl har dock fått bekanta sig med bilen en lite längre stund, så här kommer ett 49 minuter långt inslag på hur de tycker bilen är. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Audi RS e-tron GT är imponerande
Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil

Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något. Kolla in vår video av provkörningen här! Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vidga våra vyer lite. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Vi har provkört Audi RS e-tron GT!
Snart får vi berätta mer

Det är lite underliga tider just nu och man får inte resa, vilket gör provkörningar lite underliga. Istället för att åka till ett annat land där det finns en hel hög med bilar som man får gotta sig med under en dag eller två så kommer det bilar hit till Sverige. Eftersom hela Europa ska dela på ett gäng bilar blir det lite annorlunda spelregler än i vanliga fall. Som nu när Audi fick upp en e-tron GT och en RS e-tron GT under några dagar. Då får man provköra i korta perioder och eftersom alla inte kör samtidigt får man helt enkelt snällt vänta på ett datum då man får publicera sina intryck. Så än så länge får jag inte berätta vad jag tycker om den här feta bilen, men jag kan i alla fall bjuda på några bilder från en tom väg. Vi har tidigare visat upp utsidan och lite av skillnaderna på modellerna och det kan ni se här under. Så på återseende! Tumnagel
41.0°
+
Roger Åberg
0

Vi har kollat in Audi e-tron GT!
Intressantaste från Audi i år?

Sedan Audi för första gången visade upp sin e-tron GT har jag velat se bilen på riktigt, och i dag blev fick jag äntligen chansen att göra det. Och självklart delar vi med oss till er, så här kommer en första look på utsidan av bilen! Kolla in videon här! Tumnagel
43.0°
+
Roger Åberg
0

Nico Rosberg kör Audi RS e-tron GT mot en Formel E-bil
Båda gör 0-100 km/h på tre sekunder

Den före detta F1-föraren och numera vloggaren Nico Rosberg hoppar här in i en Audi RS e-tron GT och kör lite dragrace mot racerföraren Lucas di Grassi som sitter i en Formel E-bil. Själva körningen sker efter åtta minuter in i klippet. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Ljud ska göra oss mindre åksjuka i självkörande bilar
Och få oss att lita på dem

Framtidens bilar kommer ju förhoppningsvis vara helt självkörande, i alla fall en del av dem. Men med det kommer det även en del problem och ett gäng på Volvo har forskat i om de går att lösa med hjälp av ljud och ljuddesign. I korthet handlar det om att få de som åker med att lita på bilen och lite på att bilen ser vad som händer och kommer att hända, men det handlar också om att hjälpa den som till exempel vill arbeta eller läsa i bilen att inte bli åksjuk. Det här är mycket intressant så jag tog ett snack med några av de som forskat kring detta. Tumnagel
45.6°
+
Roger Åberg
0

Audi presenterar e-tron GT
Den sportiga elbilen blir din från 1.158.000 kronor

Audi presenterar nu den helt eldrivna sportmodellen e-tron GT. Bilen har sedan tidigare läckt ut så vi vet hur den kommer att se ut i produktionskläder, men nu får vi även all matnyttig fakta kring nykomlingen. Det viktigaste tar vi först. Kostar? Från 1.158.000 kronor. Räckvidd? Upp till 48,8 mil. Batteripack? 86 kWh. Effekt? Upp till 598 hästar. Prestanda? 0-100 km/h på 3,3 sekunder. Bilen erbjuds i två stycken olika versioner - e-tron GT quattro och RS e-tron GT. Den förstnämnda bjuder på 476 hästar och 630 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går här på runt fyra sekunder och toppfart är 245 km/h. RS ger dig istället 598 hästar och 830 newtonmeter att leka med. Här går 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Oavsett vilken du väljer får du två stycken elmotorer - en på varje axel vilket innebär fyrhjulsdrift. Båda två har också en tvåstegad växellåda. På tillvalslistan finns bland annat fyrhjulsstyrning och diffspärr, det senare är standard på RS. Bilarna bygger kring ett 800-voltssystem och ska klara att ladda med upp till 270 kW effekt. Gör man det kan man gå från 5 till 80 procents laddning på 22,5 minuter. Tio mil ska gå att tanka in på runt fem minuter. Förbrukningen ser ut så här: e-tron GT quattro i snitt 19,9 – 21,6 kWh/100 km enligt WLTP, RS 20,6 – 21,7 kWh/100 km enligt WLTP. I övrigt är det här en sportig sedan med plats för fyra stycken vuxna. I bagagen går det in 405 liter och det finns även en frunk framtill där man kan få in upp till 85 liter. e-tron GT har en hjulbas på 2,9 meter, är 4,99 meter lång, 1,96 meter bred och 1,41 meter hög. Nu i februari drar förförsäljningen av modellen igång. e-tron GT quattro kostar från 1.158.000 kronor medan RS e-tron quattro går loss på 1.573.000 kronor. Allt om e-tron GT finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0

Följ avtäckningen av Audi e-tron GT
Klockan 13.00 och klockan 19.00

Idag är det världspremiär för Audis eldrivna sportmodell e-tron GT. Avtäckningen kommer att ske i två steg. Först ut klockan 13.00 är Sprint of Progress här ovan där man kommer att snacka om modellens prestanda och om modern elektromobilitet. Bilen i sin helhet har dock inte premiär förrän klockan 19.00 ikväll i klippet nedan som man kallar för Celebration of Progress. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Audi e-tron GT läcker ut
Läcker?

Först den 9 februari, på tisdag nästa vecka, ska Audi hålla låda och dra täcket av den sportiga elbilen e-tron GT. Men internet ligger som vanligt alltid steget före så nu har några officiella pressbilder och lite information läckt ut. Vi får förutom bilder på utsidan även bilder på insidan och här ser vi att bilen är lite mer sportigt lagd än sina övriga e-tron-syskon. Precis som vi har meddelat tidigare och som ni säkert har vetat från start är det här Audis version av Porsche Taycan och de båda bilarna baseras på samma plattform. Det största batteripacket man kan få till Audin är på 93,4 kWh (83,7 kWh netto) och max effekt är 646 hästar om man köper en RS. Taycan vinner här med sina 761 hästar i Turbo S. RS som blir toppversionen väntas kosta omkring 1,6 miljoner kronor när den börjar säljas. Tillverkningen ska dra igång under årets andra kvartal och de första kunderna väntas få sina bilar i sommar. Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0

Audi e-Tron GT har premiär den 9 februari
Snart är det dags

Audis version av Porsche Taycan är snart här och nu får vi reda på att täcket kommer att dras av den 9 februari. Första gången vi såg e-Tron GT var som koncept 2018 men nu är det alltså snart dags för produktionsversionen att göra entré. Den är mycket lik konceptet och bilen ser i princip ut som en Audi A7 med lite spejsigare detaljer. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida