m
Audi visar upp Grandsphere Concept

Audi visar upp Grandsphere Concept
Ett privatjet för vägarna

Bil / Audi

Efter konceptbilen Skysphere är det nu dags för Audi att visa upp Grandsphere. Den här eldrivna lyxlimpan beskrivs som ett privatjet för vägarna och självkörning i nivå 4 gör att du kan luta dig tillbaka och låta bilen ta dig dit du vill.

Bilen mäter 5,35 meter på längden, två meter på bredden och är 1,39 meter hög. Den bygger på PPE-plattformen och batteripacket är på 120 kWh. Räckvidden ska ligga på över 75 mil. Det sitter en elmotor på framaxeln och en på bakaxeln och den sammanlagda effekten anges till 720 hästar och 960 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på runt fyra sekunder. På insidan är det avskalad lyx som gäller. Skärmar och annat störigt dyker upp först när förarfunktionerna aktiveras, annars är de dolda.

Läs allt om konceptbilen i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
I första klass mot framtiden

Under bilsalongen IAA 2021 i München visar Audi upp en privatjet för vägarna - Audi grandsphere concept. Liksom i ett förstaklassflyg kombinerar den 5,35 m långa grandsphere lyxkänslan i en privatjet med högsta komfort och en avancerad upplevelse ombord. Självkörande på nivå 4 ger den en helt ny frihet - interiören omvandlas då till en rymlig upplevelsesfär utan ratt, pedaler eller instrument. Framsätena blir en förstaklasslounge med maximalt med utrymme, fri sikt och tillgång till alla funktioner i ett heltäckande digitalt ekosystem.

Utvecklingschef Oliver Hoffman och Designchef Marc Lichte premiärvisar Audi grandsphere concept i samband med IAA 2021
Som den andra av tre “sphere” konceptbilar från märket med de fyra ringarna har eldrivna Audi grandsphere en speciell plats. Det beror på att mycket teknik och många designfunktioner i konceptbilen kommer att dyka upp i kommande serietillverkade Audi-modeller inom några få år. Audi grandsphere concept visar på märkets ambition att bli trendsättare för teknisk transformation och helt nya mobilitetserbjudanden i bilvärldens översta segment.

I augusti 2021 premiärvisades den eldrivna roadstern Audi skysphere concept– en spektakulär vision av en självkörande GT som tack vare ställbart axelavstånd kan förvandlas till en aktivt körd sportbil. Båda konceptbilarna – liksom Audi urbansphere, den tredje konceptbilen som visas under 2022 – utgår från det gemensamma konceptet att vara självkörande på nivå 4. Audi arbetar tillsammans med CARIAD, Volkswagen-koncernens mjukvarubolag, för att lansera tekniken under andra hälten av detta årtionde.

Nivå 4 gör inte bara att interiören förändras från klassisk förarorienterad till en rymlig lounge så snart som ratten och pedalerna försvinner. Samtidigt öppnar det upp för en ny frihet. Audi grandsphere frigör inte bara föraren från själva körningen när det är möjligt, utan erbjuder samtidigt alla ombord ett brett utbud av upplevelser: kommunikation eller avkoppling, arbete eller tillbakadragande till en privat sfär om så önskas. Audi grandsphere concept omvandlas från att vara enbart en bil till en “experience device“ .

Med Audi’s egna tjänster och integrationen av andra digitala tjänster är möjligheterna nästan oändliga. De kan ge tips om ett spektakulärt vägval, liksom restauranger eller hotellförslag på en resa. Bilen tar även hand om vardagsuppgifter utöver resan i sig. Den självkörande Audi grandsphere concept hämtar upp sina passagerar med information om deras destination och hanterar själv parkering och laddning.

Skräddarsydd infotainment, och sömlös integration av musik och video. I ett ytterligare steg, kommer Audi göra personaliserade och exklusiva möjligheter tillgängliga med konserter, kulturella-, och sportevenemang som kunderna får inbjudningar till.

Audi grandsphere concept illustrerar märkets ambition att definiera framtidens progressiva lyx: för Audi omfattar det möjligheten till nya högklassiga upplevelser som möjliggörs via digitalisering, liksom en helhetssyn när det gäller hållbarhet med målet att nå koldioxidneutralitet längs hela värdekedjan i en nära framtid.

Förstklassigt gånger tre för framtiden

Med de tre konceptbilarna Audi skysphere, Audi grandsphere, och Audi urbansphere visar märket med de fyra ringarna sin vision av progressiv lyx. Audi inkluderar då bilupplevelser som går långt utöver syftet att köra bilen från A till B, och även långt utöver körupplevelsen som sådan.

Helt ny är formgivningen som utgår från interiören och gör passagerarutrymmet centralt och inte längre underordnat tekniken. Det återspeglas i den flexibla utformningen av interiören, de dolda reglagen och rymden, och därtill helt nya tjänsteutbud

Designprocess – från insidan och ut

Namnet “sphere” skickar i sig en signal: interiören är själva hjärtat i Audi skysphere, grandsphere, och urbansphere concept. Framdrivning och körkänsla är inte längre överst i designspecifikationerna för den nya generationen av bilar. Utgångspunkten är istället bilens interiör, passagerarnas vardags- och upplevelsesfär under en resa. Deras behov och önskningar skapar formen, arkitekturen och funktionerna. Med denna omvärdering förändras själva designprocessen. I början av alla diskussioner riktas fokus mot interiören och dess utformning. Först därefter designas helheten, exteriöra linjer, och proportioner som tillsammans med de tekniska förutsättningarna formar bilen till en helhet.

Rymd, form och funktion i interiören

Dörrarna i Audi grandsphere concept är vända mot varandra så att det saknas B-stolpar. Hela interiören öppnas därför upp mot passagerarna så snart de kliver in. Men redan dessförinnan har Audi grandsphere identifierat sina passagerare genom deras sätt att gå – en innovativ funktion – som öppnar dörrarna och välkomnar dem med individuellt utformade skärmar och miljöbelysning. Förar- och passagerarpositionerna anpassas automatiskt och individuellt liksom en rad personliga komfortfunktioner. Samtidigt kopplar infotainmentsystemet upp passengerarnas senast använda tjänster och återupptar dem sömlöst i bilen. Exempelvis förflyttas en video sömlöst och automatiskt över från passagerarens surfplatta till skärmen i Audi grandsphere. På förarsidan, å andra sidan, plockar projektionsytan automatiskt upp och visar nyheterna som föraren läste innan hen satte sig i bilen.

Interiört är linjerna horisontellt utformade över dekorytor och funktionella element. Det öppna breda innerutrymmet förstärker intrycket av ett unikt utrymme och frånvaron av ratt, pedaler och konventionell instrumentpanel skapar en känsla av rymd och bredd.

Samma känsla understryks av de stora glasytorna, den långt framdragna vindrutan och det transparenta taket. Detsamma gäller för den speciella geomentrin i sidofönstren: deras övre hälft är starkt vinklad – den största bredden är precis ovan ögonhöjd. Det är ett grepp som Audi visade för första gången 2017 med den futuristiska studien AI:CON och som nu närmar sig serieproduktion.

Förändringen i komfortutrymmet är radikal: de bekväma baksätena i traditionella lyxsedaner flyttas nu till fram. Med självkörande teknik på nivå 4 försvinner ratten och pedalerna samtidigt som det främre utrymmet blir fritt med en perfekt utsikt genom de stora vind- och sidorutorna.

Interiören upplevs som extra bred när de två individuella framsätena förskjuts hela vägen bakåt. Audi grandsphere är 2+2-sitsig. En stoppad, tvåsitsig bänk med armstöd som går längs med sidan är integrerad som ett sätesalternativ bak, medan båda de främre säten är designade för en förstaklassupplevelse i komfort och rymd.

Sittytan och ryggstödet på de två sätena med integrerade bälten är visuellt separerade. Ryggstöden är vinklade för att ge stöd vid kurvtagning. Sätespositionerna är optimerade för varje ändamål: I upprätt position kan Audi grandsphere köras med perfekt ergonomi – när det önskas och utanför zoner med nivå 4. Med ryggstödet tiltat 40 grader kan passagerarna slappna av och använda infotainmentsystemet. Fälls ryggstödet 60 grader ger det en perfekt viloposition. Nackstödet kan lutas 15 grader framåt och har integrerade luftutsläpp som är filtrerade och tempererade – med doft om så önskas – liksom högtalare som är ohörbara för andra passagerare och ger en privat ljudzon.

Mellan de främre sätena – normalt dolda under en metallbeklädnad – finns en kompakt kyld enhet med två glas och en specialdesignad flaska för dryck. Även detta ett tecken på förstaklassupplevelsen i Audi grandsphere concept.

Varken armatur eller skärmar

Audi grandsphere bjuder på en överraskning med sin naturligt färgade, reducerade designade interiör. Varken instrument eller svarta digitala skärmar syns innan förarfunktionerna aktiveras – med andra ord en digital detox.

Istället finns tydligt avskilda och lugnande ytor med material av högsta kvalitet. Trä och ylle, syntetiska textilier och metall som väggbekädnad, sätesklädsel och golvklädsel är både vackra att se på och behagliga att känna på. Många material, som avenbokfaner, kommer från hållbar odling eller är gjorda av återvunna råmaterial. Det finns inget läder i Audi grandsphere, även detta är ett tecken på den progressiv lyx som alltid är förenad med hållbarhet.

En annan överraskning när bilarna aktiveras med fingrarna: det finns visningsytor som är projektioner på de träbeklädda ytorna under vindrutan. Beroende på körstatus, manuellt med ratt eller nivå 4, är de antingen fördelade över hela interiörens bredd eller uppdelade mellan förare och framsätetspassagerare. All nödvändig information under en resa finns där med hög upplösning och lätta att läsa av.

Alternativt kan projektionsytorna användas – i självkörande läget – som CinemaScope-skärmar för underhållning eller till och med skärmar för videokonferenser. Dessutom finns en sensor integrerad under projektionsytan för att snabbt kunna skifta mellan olika innehåll, till exempel mellan musik eller navigation. Den visar alla funktioner och applikationer som är aktiva i bilen. Ikoner för de olika menyerna lyser då upp.

Ett speciellt och väldigt innovativt reglage vid dörren är MMI touchless response. Om föraren sitter i en aktiv position bakom ratten långt fram, kan hen använda reglaget genom att vidröra det och välja ur olika funktionsmenyer via ett roterbart reglage och klicka sig fram genom olika nivåer. Enkelt och intuitivt.

Om föraren istället lutat sätet lång bak när bilen färdas i nivå 4, behöver hen inte avstå från dessa komfortfunktioner. I den positionen används istället en kombination av eye-tracking och geststyrning. En sensor som är riktad mot ögat upptäcker synlinjen när kontrollenheten skall aktiveras. Och passageraren behöver bara att göra analoga handrörelser, utan att böja sig fram, som liknar de haptiska rörelserna och kan använda systemet lika bra utan att röra någonting.

Vare sig det är med eye-tracking, gest- eller röstkontroll, med handskrift, eller touch, samma sak gäller för allt; Audi grandsphere concept anpassar sig efter den individuella användaren och lär sig dennes preferenser och de mest frekvent använda menyerna. Baserat på dessa kan den inte bara tolka och fullfölja enkla kommandon, utan även ge personliga förslag direkt till föraren.

Även i dörrarmstöden finns det reglage. På så sätt erbjuder bilen alltid sina passagere osynliga touch-ytor genom att använda en optisk indikator för att visa positionen. I dörrarmstöden finns dessutom VR glasögon som kan användas tillsammans med infotainmentfunktioner som exemplevis holoridesystem.

Dynamisk exteriör design

5,35 meter lång, 2 meter bred och 1,39 meter hög – yttermåtten på Audi grandsphere concept avslöjar att den definitivt är en bil i de övre segmenten. Axelavståndet på 3,19 meter är till och med större än i den förlängda versionen av nuvarande Audi A8. Men ännu mer imponerande är det visuella intrycket den ger vid en första anblick. Audi grandsphere ser ut som allt annat än en traditionell sedan, snarare som en stramt designad fyradörrars GT med en linjeföring som hämtad från vindtunneln.

Audi grandsphere omsätter direkt elbilens speciella förutsättningarna i frontpartiet – ett kort överhäng, låg huv, och långt framdragen vindrutan. Inte desto mindre, till skillnad från många elbilar, ser den inte futuristisk ut, utan betonar snarare klassiska skönhetsideal. Motorhuvuens övre kant har dragits långt ut över sidorna på chassit i en horisontell linje, och ger sken av ett långt motorutrymme kännetecknande för en GT. Baktill fortsätter linjen på samma höjd över bakhjulen, omfamnar hela passagerarutrymmet och betonar bilens storlek.

En andra horisontell linjen utgår från huvens nederkant och löper på samma sätt runt hela passagerarutrymmet. Hjulhusen har en mjuk men ändå distikt form som är typisk för Audi. Det slanka bakpartiet bakom de massiva C-stolparna är klassisk strömlinjeformade. Den dynamiska sluttande taklinjen gör grandsphere till företrädare för Audi Sportback-traditionen.

Med sina 23 tumshjul påminner Audi grandsphere om en ikon från 1990-talet – Audi Avus. Samtidigt signalerar de sex dubbelekrarna både lättviktskonstruktion och stabilitet och påminner om funktionella motorsport-fälgar och Bauhaus-tradition inom märkets design.

Teknik som syns – strålkastarna

I fronten finns en innovativ tolkning av märkets singleframe-grill: den är formad som en platt hexagon. Innerytorna, som ligger bakom ett transparent skydd, är under körning indirekt belysta från ovan – vilket ger en distinkt, tredimensionell strukturerad visuell effekt.

Strålkastarna är smala som på fokuserade ögon och refererar till märkets logotyp: de är förstorade och ger intrycket av två beskurna ringar med pupiller – en ny och omisskännlig digital ljussignatur. Storleken på ytorna kan anpassas efter funktion, som dagsljus eller dynamiska blinkers beroende på trafiksituation och därigenom ge en tydlig signal av säkerhetsskäl. Samma grafiska form visas även i bakljusen som ytterligare ett bevis på Audis innovativa ljusdesign.

Drivsystem och laddning

Den tekniska plattformen i Audi grandsphere – som kallas Premium Platform Electric eller PPE – är utvecklad enbart för elbilar och drar därför full nytta av tekniken. Batterienheten mellan axlarna har en kapacitet på ca 120 kWh och har en helt plan layout eftersom hela utrymmet mellan axlarna utnyttjas.

Tillsammans med de stora hjulen ger det grundproportioner som är perfekta inte bara från ett designperspektiv. Den stora fördelen är ett stort innerutrymme med gott om benutrymme i både de främre och bakre sätesraderna. Dessutom gör frånvaron av växellåda och kardantunnel att rymden ökar i elbilar.

Audi grandsphere har givetvis quattrosystem. Konceptbilen har en elmotor på fram- respektive bakaxeln som koordineras elektroniskt för att ge fyrhjulsdrift vid behov och en perfekt balans mellan kördynamik och energieffektivitet. Audi grandsphere concept’s två elmotorer kan ge en effekt på 530 kW och ett vridmoment på 960 newtonmeter.

Snabbladdning och lång räckvidd

Hjärtat i drivsystemet är 800-volts laddtekniken. Liksom i Audi e-tron GT säkerställer tekniken att batteriet kan laddas med upp till 270 kW på snabbast möjiga tid vid laddningsstationer.

Strategin gör att laddstoppen närmar sig tiden för att tanka en förbränningsmotor. På bara tio minuter kan batteriet laddas tillräcklig för att ge en räckvidd på över 30 mil. På mindre än 25 minuter laddas det 120 kWh stora batteriet från 5 till 80 procent.

Med en räckvidd på över 75 mil, beroende på vilket drivsystem och effekt som valts, är Audi grandsphere concept anpassad för att köras långa avstånd. Räckvidden och laddhastigheten är jämförbar med en förbränningsmotor, vilket gör den till en perfekt bil i vardagen.

När det gäller dynamiska kvaliteter övertrumfar Audi grandsphere concept sina rivaler med förbränningsmotorer. Tack vare det höga vridmomentet som finns tillgängligt från det första varvet, görs 0-100 km/h på strax över fyra sekunder med en maxhastigheten som är begränsad för att vinna räckvidd.

Luftfjädring och aktivt chassi för maximal komfort

Framhjulen är förbundna via en femlänkad axel som är speciellt optimerad för elbilar. Bakaxeln är multilänkad och är liksom de främre tillverkad i aluminium. Trots den lång hjulbasen ger de styrbara bakhjulen utmärkt manövrerbarhet. Audi grandsphere concept är dessutom utrustad med Audis luftfjädring – ett enkammarssystem med adaptiva dämpare. Vid behov anpassade för aktiv körning, annars ger de under normala förhållanden behaglig komfort utan märkbara karossrörelser.

Anledningen är att Audi grandsphere concept har aktivt chassi. Det avancerade systemet kan höja eller sänka varje hjul individuellt på millisekunder via elektromekaniska ställdon. Det gör det möjligt att aktivt styra chassit i varje körsituation och därför minska lyft och nigningar vid acceleration eller inbromsning. Tack vare frontkameran som upptäcker ojämnheter sker anpassningarna i förväg. Navigationssystemets typografiska data används också för att integrera kurvradier, stigningar, och sluttningar i systemet.
40.9°
0

Audi visar upp Grandsphere Concept

Ett privatjet för vägarna

Adrien Brody pratar om sina ikoniska roller
Inget snack om Predators dock

Den amerikanska skådespelaren Adrien Brody pratar här med GQ för att gå igenom några av de roller han spelat under sin karriär. Det snackas bland annat om filmer som The Darjeeling Limited, The Grand Budapest Hotel, The Village, Peaky Blinders och så klart Pianisten. Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0

Det här är nya MacBook Pro!
Med MagSafe och M1 Pro och M1 Max

Så kom de då, helt nya MacBook Pro. Och helt ärligt ger de lite retro-vibbar för oss som har varit med ett tag med sin lite kantigare form. Som väntat fick vi två versioner, en 14-tummare och en 16-tummare. Båda kommer att kunna användas med de nya chipen som heter M1 Pro och M1 Max. Priserna på maskinerna börjar på 23.995 kronor för 14-tummaren och 29.995 kronor för 16-tummaren. Om man väljer samma chip, samma minne och samma lagring skiljer det 2500 kronor mellan storlekarna. Anledningen till att den mindre är billigare i grundpris är att den har ett sämre chip som inte går att välja på 16-tummaren. På tal om det så är det sämsta chipet som går att välja en M1 Pro med 8 CPU-kärnor, 14 GPU-kärnor och 200 GB bandbredd för minnet. Max-versionen är en M1 Max med 10 CPU-kärnor, 32 GPU-kärnor och 400 minnesbandbredd. Alla har en Media Engine för snabbare hantering av H.264 och ProRes. De är inte förvånande byggda i aluminium. Exakta storlekarna på skärmarna är 14,2 och 16,2 tum. Skärmarna är av MiniLED-typ och upplösningen på dem är 3024x1962 respektive 3456"34 pixlar. Skärmarna har ProMotion, de kan med andra ord köra 120 Hz om det behövs men köra lägre Hz om det inte behövs snabb. Vill man så kan man ställa fast uppdateringsfrekvens. Ljusstyrkan ligger på 1000 nits normalt och 1600 nits peak. Med M1 Pro kan man driva två 6K-skärmar, med M1 Max kan man driva 3 stycken 6K-skärmar och en vanlig TV. Högst upp på skärmen har vi fått en notch, vilket är ok eftersom ytan till vänster används för menyerna. I notchen finns en kamera på 1080p som ska vara betydligt bättre än tidigare, vilket inte är så svårt att slå. Två stora fläktar finns på insidan, men de används så klart bara om man verkligen stressar datorn. Batteritiden ska vara betydligt bättre än tidigare, 14-tummaren ska klara 11 timmars webbsurf och 16-tummaren 14 timmars webbsurf. Den lilla levereras med en strömadapter på antingen 67 eller 96W. Den stora med 140W. Strömadaptrarna är av USB-C-typ och det går bra att ladda genom en av USB-C-portarna, men maskinerna har numera MagSafe och det är detta man ska använda för att ladda toksnabbt. På tal om portar så finns det förutom MagSafe 3 även tre Thunderbolt 4-portar (alltså USB-C), en HDMI, en SD-kort-läsare och en ljudingång. Tangentbordet verkar riktigt trevligt och "på riktigt". Priserna börjar 23.995 kronor och vandra upp till runt 75.000 kronor om man beställer med 8 TB minne. Man kan köpa dem i dag och då får man den nästa vecka. Tumnagel
52.3°
+
Roger Åberg
0

Apple presenterar M1 Pro och Max
Snabbare versioner av klassiska M1

Som förväntat har Apple presenterat nya versioner av sitt M1-chip, det oväntade är dock att det handlar om två chip: M1 Pro och M1 Max. Båda chippen bygger på den senaste 5 nm-tillverkningsprocessen. M1 Pro är ett snäpp över vanliga M1 med sin 10-kärniga CPU (upp från 8-kärnor i M1) som ska vara 70 procent snabbare och sin 16-kärniga GPU som enligt Apple är dubbelt så snabb som M1:s grafik. Detta chip har även stöd för 32 GB minne, upp från 16 GB. M1 Max är, som namnet antyder, ännu kraftfullare. GPU:n får dubbelt så många kärnor och chippet har stöd för dubbelt så mycket minne: 64 GB. Med sina 57 miljarder transistorer är detta dessutom det största chippet Apple någonsin utvecklat. Tumnagel
50.8°
+
Hugo Engström
0

Apple släpper nya AirPods
Tredje generationen är här!

Ryktena stämde, Apple släppte i kväll den tredje generationen av AirPods. Formen är den samma som för AirPods Pro, men med en öppen design. Apple lovar ändå att det nya elementet i lurarna ska ge bättre bas än tidigare. Och bättre ljud överlag. Precis som AirPods Pro har de nya lurarna adaptiv EQ och tål svett och skräp. Lurarna har sex timmars lyssning i lurarna och 30 timmar totalt med fodralet. Man kan ladda in en timmes lyssning på fem minuter och man kan ladda trådlöst. Prislappen ligger på 2095 kronor. Den äldre varianten kostar 1595 kronor. De börjar säljas i dag och levereras nästa vecka. Tumnagel
42.3°
+
Roger Åberg
0

HomePod mini kommer i fler färger
Ännu ingen Sverige-release

Apple börjar dagens event med att visa ett par nya färger för HomePod Mini: gul, korall och blå. Apple presenterade HomePod först 2017, men slutade sälja högtalaren tidigare i år. Den har sedan dess ersatts helt av HomePod mini, som helt enkelt är en mindre ovh billigare version av originalet. Inga nya uppgifter om HomePod mini kommer till Sverige men högtalaren kostar fortfarande 99 dollar i USA. Tumnagel
34.7°
+
Hugo Engström
0

Carwow tar sig en titt på Bugatti Chiron Super Sport
Och kör den snabbt på Autobahn

I början av juni rullade Bugatti ut supersnabba Chiron Super Sport. Nu har Mat från Carwow tagit sig en närmare titt på bilen och brummat lite med den på Autobahn. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Look Mum No Computer gör musik med Super Nintendo
Bara bangers

Nyligen släpptes Super Midi Pack till Super Nintendo som låter användaren skapa musik genom att koppla in diverse midi-instrument i den klassiska konsolen. Look Mum No Computer har lagt vantarna på midi-packet och tar en titt på vad den kan göra. Länk till Super Midi Pack har ni för övrigt här nere till vänster. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

OnePlus har gjort en Harry Potter-klocka
Kommer endast till Indien

OnePlus Watch kanske inte är världens mest klockrena smartwatch, men denna version av klockan är lite speciell åtminstone, då den har fått en Harry Potter-look. OnePlus Watch Harry Potter Limited Edition kostar cirka 225 dollar, vilket är cirka 25 dollar mer än originalet, och kommer endast att finnas tillgänglig i Indien från den 21 oktober. Vad gör klockan till en Harry Potter-klocka? Först och främst har boetten en kopparfärg och armbandet är av brunt läder som ska matcha Potter-stilen. Förpackningen klockan kommer i ska också vara lik entrén i Diagongränden. Även mjukvaran är lite speciell, den har sex extra urtavlor, alla med olika elevhem på Hogwarts. XDA har även klämt på klockan och det kan ses här. Tumnagel
35.7°
+
Hugo Engström
0

En rundtur på McLaren Technology Centre
Racingchefen Zak Brown guidar

På McLaren Technology Centre finns hela tillverkarens arv uppställt och dokumenterat. Jodie Kidd var nyligen där och fick sig en rundtur av Zak Brown som är chief executive för McLaren Racing. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Den här snubben jagar internettroll
Trolljägare

VICE-reportage om en TikTok-snubbe som roar sig med att jaga troll och andra otyg på nätet. Known only as ‘Leo’, this anonymous TikToker founded The Great LonDini movement, a group of experts and volunteers who work to stop online harassment in its tracks. If you threaten someone, they could report you to your workplace, or the police. If you’re a kid, they’ll find your parents or your school. Tumnagel
45.0°
+
Frode Wikesjö
0

Nästa Apex Legends-kämpe är Ash
Ännu mer Titanfall-koppling!

Idag släpptes det en ny Stories from the Outlands-video och den här gången får vi lite bakgrundsinfo om den nya spelbara karaktären Ash. Mer specifikt hur hon fick sin robotkropp, vilket även kan vara rätt intressant för fans av Titanfall 2 då Ash är en av skurkarna i spelet. Ash kommer kastas in i spelet med starten av den elfte säsongen, vilket kommer ske i början av november, och utöver den nya spelbara karaktären kommer även det klassiska Titanfall-vapnet C.A.R. SMG läggas till i spelet. Mer info om nästa säsong, som går under namnet Escape, kommer vi få senare i veckan. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Lexus visar en UTV som går på vätgas
Fast den har ingen bränslecell

Lexus hade en liten överraskning i rockärmen som de visade upp i videopresentationen (9:25 in i videon) av nya Lexus LX. Det man visade då var Lexus Off-Highway Recreational Vehicle Concept som är en UTV som går på vätgas. Men man använder inte en bränslecell och en elmotor, utan en förbränningsmotor som drivs av komprimerat väte. Toyota har tidigare experimenterat med just detta då de stoppade en moddad GR Yaris-motor i en Corolla, och den gick också på väte. Om det ganska så fräsiga konceptet någonsin kommer att bli verklighet återstår att se. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Volkswagengruppen visar upp konceptet OnePod
Ligger några år fram i tiden

Volkswagengruppen presenterar nu OnePod Concept som är en helt eldriven och självkörande pod med modulär interiör. Konceptet är en del av Volkswagens DRIVE.-forum i Berlin där den just nu står utställd. Poden är framtagen för att visa lite hur man tänker kring framtidens transport i städer, där man i princip bara hoppar in i en sån här låda och blir slussad dit man ska. Under tiden kan man då hänga i den lounge-liknande miljön och koppla av. Tyvärr får vi inte reda på så mycket mer just nu och dessa två bilder är de enda som Volkswagen bjuder på. Men om ni råkar befinna er i närheten kan ni ju alltid hoppa in i och kika på bygget. En ordentlig prototyp av konceptet ska visas upp på utställningen Go.City – The Future of Urban Mobility som också den äger rum i Berlin. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Elden Ring försenas till februari
Nätverkstest kommer dock hållas i november

Vi nås av lite tråkiga nyheter såhär på måndagseftermiddagen. Elden Ring-releasen har försenats med en månad. Releasen skulle ske 21 januari, men nu har From Software berättat att releasen i stället kommer ske 25 februari. Som plåster på såren kommer vi få testa spelet redan nästa månad. Eller vissa av oss i alla fall. Mellan 12-14 november kommer det hållas ett stängt nätverkstest för spelet där vi kommer få se lite vad spelet kommer erbjuda, samtidigt som vi hjälper From Software få pli på spelets servrar innan skarpa releasen. För att delta i testet behöver ni bara klicka på länken här nere till vänster och följa instruktionerna. Sedan är det bara att hålla tummarna och hoppas att ni väljs ut. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Ikea verkar ha ny bluetooth-högtalare på ingång
Med Spotify Tap

Ikea verkar vilja satsa allt mer på ljud. En ny bluetooth-högtalare har dykt upp på amerikanska granskningsmyndigheten Federal Communications Commission, FCC, vid namn Vappeby som inte bara ska leverera ljud, utan även ljus. En trevlig funktion är Spotify Tap som snabbt ger dig tillgång till musiklyssnande utan att behöva pilla i Spotify-appen. Andra grejer FCC-dokumenten avslöjar är att högtalaren kommer med IP65-klassning, vilket betyder att den kommer kunna användas utomhus utan större problem, samt att lampan kommer ha en ljusstyrka på 20 lumen. Batteriet ska räcka upp till 13 timmars lyssnande på 50 procent ljus och volym. När högtalaren kommer göra sin debut återstår att se. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Porsche erbjuder snart stolar med 3D-printade detaljer
Lanseras i februari

I mars förra året meddelade Porsche att de skulle börja använda sig av 3D-skrivarteknik i sina skalstolar, och nu är vi snart där. Dynan och hela stolens mittendel ska forma sig efter förarens kropp och det yttersta lagret är utskrivet med en polyuretanblandning. Allt täcks sedan med materialet Race-Tex som ska andas bra. Man kommer från och med februari nästa år att kunna få dessa till Boxster, Cayman och 911 och beställer gör man genom den vanliga bilbyggar-tjänsten, och sen är det Porsche Exclusive Manufaktur som fixar. Vill man ha de till sin befintliga bil ska det också gå bra så länge den finns med på listan bland bilderna. Stolen ska vara åtta procent lättare än den vanliga skalstolen som Porsche erbjuder. Kostar 2677 euro och går att få i färgerna Guards Red och Racing Yellow just nu, från februari även i Arctic Grey, Ultramarine och Shark Blue. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Roboten som går, flyger, åker bräda och går på lina
Mer om Leonardo

För några veckor sedan skrev vi om roboten Leonardo som kan göra en herrans massa grejer. Här får vi oss en närmare titt på den märkliga skapelsen och ett snack med dess skapare. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Så här fungerar Hondas Sensing 360-system
Ser i alla riktningar

Honda berättar nu om de senaste uppdateringarna som deras förarassistentsystem Sensing 360 kommer att få. Namnet 360 indikerar att systemet kommer att kunna se överallt och i alla riktningar. Förutom den tidigare kameran som man har använt har det uppdaterade systemet även fem stycken radarsensorer runt om bilen. Tekniken kommer att ha premiär i bilar som lanseras nästa år. År 2030 ska alla modeller Honda släpper ha den. Läs mer om tekniken på länken nedan. Och ja, det är John Cena som snackar i videoklippet nedan. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Vinet Pasqua Hey French släpps
Har tidigare bara funnits på restaurang

Vinet Pasqua Hey French (You could have made this but you didnx27t) har man tidigare bara kunnat få på restaurang, men nu släpps det i en begränsad upplaga (120 stycken flaskor) i Systembolagets beställningssortiment. Hey French Edizione II heter det där och det är gjort på druvorna garganega, pinot bianco och sauvignon blanc från vingårdar i östra Soave - ett italienskt vinområde. Vinet är även en blend gällande årgång och innehåller fyra utvalda årgångar från 2010-talet: 2015, 2016, 2017, 2018. Alkoholhalten ligger på 13,5 procent och för en flaska på 750 milliliter får man betala 370 kronor. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Babish lagar poke bowls
Så du också kan göra det

I det här avsnittet av Basics with Babish får vi lära oss hur man lagar till några smarriga poke bowls på ett rätt så bra sätt. Bonus-poke bowls nedan. Tumnagel
77kg
+
Frode Wikesjö

Heinz släpper blodig variant till halloween
Ett lakan och du har din outfit till festen

Det enklaste fuskblodet att få tag på är så klart lite gammal hederlig ketchup. Det har Heinz slagit fasta på och släpper nu en tillfällig förpackning, men tyvärr inte i Sverige. Det finns många varianter på att göra sin produkt lite hetare inför olika högtider, om halloween nu räknas som en, och den här var riktigt snygg tycker jag. Tumnagel
81kg
+
Roger Åberg

Ny skatefilm från Vans Skateboarding
Nice To See You

Vans Skateboarding har släppt sin första globala skatefilmen någonsin. Den heter Nice To See You och det är en långfilm skapad från grunden för att lyfta fram Vans globala skate-team. Den berömde Los Angeles-baserade filmskaparen och fotografen Greg Hunt har stått bakom kameran medan åkarna Adelaide Norris, Alexey Krasniy, Breana Geering, Chima Ferguson, Daiki Hoshino, Diego Todd, Digby Luxton, Dustin Henry, Etienne Gagne, Nick Michel, Notis Aggelis, Pedro Delfino, Rio Morishige, Ronnie Sandoval, Shogo Zama, Simon Zuzic, Una Farrar, och Wang Guohua har varit framför den. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Ny singel från Vargas & Lagola
Ain't Leaving Now

Vincent Pontare och Salem Al Fakir, eller Vargas & Lagola som de kallar sig för när de gör musik tillsammans, släpper idag den nya singeln Ainx27t Leaving Now som du kan lyssna på här. Duon beskriver låten som ett släktskap med Julio Iglesias på Rivierans dekadenta 70-tal. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

De tävlar i På spåret 2021
Har premiär 26 november

Den 26 november har den 32:a upplagan av TV-programmet På spåret premiär i SVT, och nu får vi reda på vilka som kommer vara med och leka. Debut gör Carina Bergfeldt, Marcus Oscarsson, Ina Lundström och Hanna Hellquist men resterande är återvändande namn. Denna gång kommer ett nytt moment få ta plats och det är "Närmast vinner". Det går ut på att de tävlande ska försöka pricka ut en stad eller plats någonstans i världen på en blindkarta, och det laget som kommer närmast den rätta positionen vinner tre poäng. I pressmeddelandet nedan ser ni alla som kommer tävla och när, om ni nu inte har koll på dem via bilden här ovan. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green

En av Indiens bästa gastropubar
Ligger i Mumbai

I det här klippet från Munchies får vi hänga med till Woodside Inn i Mumbai som ska vara en av landets bästa gastropubar. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Festival flyttar in i spårvagn
Way Out Västtrafik

Lördagen den 13 november kommer musikfestivalen Way Out West att göra ett unikt gästspel ombord på en av Västtrafiks spårvagnar. Då kommer de nämligen tillsammans att arrangera Way Out Västtrafik och några av artisterna som kommer att uppträda på vagnen är Miriam Bryant, Little Dragon, Jens Lekman och Stella Explorer. Men det är inte bara fritt fram att packa vagnen full med folk utan på varje konsert får det endast vara 40 stycken personer. Spelningarna kommer gå att följa utan kostnad via en livestream på Västtrafiks hemsida. Alla konserter startar och slutar på Marklandsgatan och de kostar som en enkelbiljett - 34 kronor. Biljetterna släpps den 22 oktober klockan 10.00 på Ticketmaster. Tumnagel
125kg
+
Bobby Green

Adele har släppt nytt!
Det här är singeln Easy on me

Det var ett tag sedan vi fick höra nytt från Adele, men nu är en ny singel släppt. Den heter Easy on me och är det första släppet från kommande plattan som kommer heta 30. Plattan, och första singeln, handlar mycket om skilsmässan som Adele gick igenom för två år sedan. Tumnagel
102kg
+
Roger Åberg

Snart dags för Plantations Single Cask-släpp
Första faten den 28 oktober

Den 28 oktober kommer Plantation att släppa de första fem rom-nyheterna och den 25 november är det dags för ytterligare fem stycken att göra entré. Man har fortsatt att utforska gränserna och erbjuder bland annat rom lagrad på ölfat från Duvel eller bourbonfat från Kentuckydestilleriet Bardstown. Läs om allt som släpps i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green

Musikvideon till Seinabo Seys nya låt
Gustaf Skarsgård är med

På Seinabo Seys senaste EP finns låten Ix27m Just Mad (Bitch) med, och nu har den fått en officiell musikvideo där Gustaf Skarsgård är motspelare till Seinabo. Videon är regisserad av den Grammisnominerade regissören Nim Kyoung Ran. Imorgon släpps även låten Sweet Life. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det räkmackans dag!
Äntligen

Tänk att en grå oktober-torsdag kan vända helt och bli i princip årets bästa dag när man får reda på att det idag är räkmackans dag! Så skippa ärtsoppan idag och veva istället i er en redigt matig macka överöst med räkor. Glöm inte äggen! Tumnagel
90kg
+
Bobby Green