Quantcast
m
Vi har provkört Polestar 1!

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Bil / Feature

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag.

Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut.


Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019

Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet.

Sex år senare har Volvo gjort en enorm resa och de sju modeller man säljer i dag har det formspråk som sattes med Concept C. Ok, XC40 har väl (på ett bra sätt) dragit lite åt ett annat håll, men det är i dag väldigt tydligt vad som är en Volvo. När just XC40 presenterades som koncept hette den 40.1 och hade en kompis som hette 40.2. Det senare konceptet och Concept C har mycket gemensamt trots att det är helt olika bilar, både är nämligen numera Polestar-modeller.

Polestar är i dag ett eget märke. Viljan hos Polestar-gänget verkar vara att bli ett helt eget märke som ändå har starka kopplingar till Volvo, att arbeta väldigt mycket tillsammans när det gäller utveckling men presentera det på två olika sätt. VW-koncernen lyckas ju väldigt bra med detta där de kör en plattform, en teknik men ett antal varumärken, så varför skulle inte Geely kunna lyckas? Än är det allt annat än klart, för det som Polestar har i dag är två bilar som man snott från Volvo. Polestar 3 verkar bli den första modellen från märket som kommer att ha en helt egen stil.

Men nu är det alltså Polestar 1 som står på menyn och det är alltså Thomas Ingenlaths baby. Eller hela Polestars baby. Och kanske Volvos baby, eller i alla fall det gäng som var med och skapade konceptet. För man vill liksom bevisa att man faktiskt kan bygga den här, en lyxig GT-vagn som går som fan. I dag har vi kanske en annan inställning till el och framförallt till nya märken, men när konceptet visades upp var den allmänna inställningen "snygg, men tillåt mig fnissa åt att Volvo ska göra något sportigt".

Vi börjar med utsidan. Visst är den oerhört snygg? Fronten känner vi igen vid det här laget men jag tycker att den fungerar även utan att sitta på en stor herrgårdsvagn. Jämför man den med konceptet så är den lite tråkigare och inte riktigt så svulstig, men det är ju inte så underligt.

Bilen rakt från sidan är ett mysterie för mig. Fronten är så lång, rumpan så avhuggen och taklinjen så låg men ändå fungerar det. Riktigt bra! Stora delar av bilen är byggd i kolfiber, en av anledningarna till att den är så dyr, och det gör att man kan ha den där taklinjen.

Rumpan är kraftfull och lysena är perfekta här, till skillnad på S90. Linjen som börjar vid det infällda handtaget, fortsätter över tanklocket, vidare till baklyktan och som vänder av tvärt ner för att sluta med en avbockning mot hjulet är smått genialisk. Det är i den här som arvet till P1800 främst sitter, men det är också här som jag tycker att attityden och den moderna egenheten sitter. Det är så här man använder historia på ett bra sätt.

En detalj som faktiskt är snyggare på produktionsbilen än på konceptet är backspegeln. Man har gjort så att hela spegeln rör sig istället för att spegelglaset rör sig, vilket gör att man kan skippa den där kanten som brukar vara runt. Resultatet är en lite mindre backspegel som bara är så fin. Spegeln har hittat till Polestar 2, hoppas att Volvo snor den också.

Bilen finns endast i fem olika färger. Förutom svart, vit och två gråa toner finns en blå som man kallar för midnight. Färgerna är kanske lite tråkiga, men väl valda. Vill man spexa till det lite kan man välja en matt version istället, kostar 50.000 kronor till men är oerhört snyggt. Förutom färg kan man välja svarta eller kromade detaljer och tre versioner av samma fälg som endast finns i 21 tum. Enkelt.


En aluminium, två svarta. Den ena versionen med lite matta detaljer.

På insidan känner vi igen oss. Väldigt mycket. Man sitter ju möjligen lägre än i en Volvo, men det man ser på som förare är precis som i en Volvo. Eller nästan precis. Och det gör inte så mycket faktiskt. Här sitter jag i en svindyr Polestar som ser ut som en Volvo på insidan och det är ok. Det är ett väldigt gott betyg till Volvo om inte annat.

Som sagt så är det mycket som känns igen från Volvo. Tyvärr är det "gamla" versionen av allt inklusive infotainment till skillnad mot Polestar 2. Rent utvecklingsmässigt är det helt ok och något som man förstår, men det tar emot att betala så mycket pengar och inte få det senaste. Jämför man med konceptet är det en hel del saker som finns här, men tittar man närmare är många detaljer borta.

Inredningen går att få i helsvart eller svart med vita säten. Det vita överraskar, eftersom inte hela inredningen är ljus och sätena är mer vita (om än med en svag grå ton) än beiga känns det piggt istället för just beigt. Säkerhetsbältena är så klart Polestar-gula. Förutom på ratten hittar vi Polestar-loggan på två ställen, på växelspaken av kristall och i taket. Just detaljen i taket är verkligen lysande.

Vänder vi på oss blir det så klart annorlunda. Här finns inget baksäte med ungar i, här finns inget bagageutrymme fyllt med barnvagnar och annat skräp. Istället är det ett litet, litet baksäte som i alla fall är väldigt snyggt. Ovanför nackstöden finns två vackra metallryggar som innehåller högtalare och barnstolsfäste. De ger en skön känsla av roadster och jag älskar dem.

I baksätet är det som sagt trångt. Jag kommer in, men knappt ut, och det är riktigt tight om huvudet. Här ska ingen som är över 160 centimeter sitta, knappt ens i den storleken. Men det finns där och är barnen små går det faktiskt att slänga in en barnstol.


Lite genomgång är alltid klokt.

Ok, slutsnackat om form och design. Nu ska jag köra.

Jag vet inte om det är typen av bil, prislappen på den eller om den kommer att tillverkas i så få exemplar men det är en smula nervöst och "stort" att hoppa in bakom ratten. Kanske är det för att det på något sätt fortfarande är ett koncept för mig. Fragilt. Men man känner ju igen sig från andra Volvos, så det är egentligen bara att vrida på startvredet, ställe in rutten på navigatorn och glida i väg.


Tanka eller ladda? Det är ditt val.

Standardläget är att bilen ligger i hybridläge och det är ju rimligt, det är ju en hybridbil. Men batteriet är relativt stort på den här och man ska kunna köra upp till 125 km enligt WLTP-cykeln. Packet är på 34 kWh så Polestar har inte gjort allt man kunnat för att få ut så lång räckvidd man kan. Nä, batteriet finns där av två anledningar. För att köra tyst och trevligt i stan, och då räcker 125 km långt, och för att göra den här bilen snabb som attan.

Två elmotorer finns, en för varje bakhjul. De är på 85 kW styck och ger alltså totalt 170 kW, 232 hästar och 450 Nm. Slår man om till Pure, läget för enbart eldrift, har man alltså kraft så det räcker för att köra till jobbet och tillbaka. Polestar 1 går att köras på ren el upp til 160 km/h, efter det kickar bensinmotorn in och hjälper till. Men elmotorn är med hela vägen upp till 250 km/h. Att man har två elmotorer gör att man kan driva bakhjulen separat och det använder man för att trycka bilen ur kurvor effektivare. Istället för att bromsa hjulet som är på insidan av kurvan ökar man kraften på hjulet som är på utsidan av kurvan. Effekten i körningen blir ungefär densamma men det är så klart trevligare att få en knuff istället för att bromsas in.


Extremt snyggt med sladdarna synliga i bakluckan. Notera också de väldigt vackra gångjärnen!

Det är ingen sportbil i det här läget utan då får man växla till Powerläget. Eller nu ljuger jag faktiskt, även i hybridläget är det en sportbil på de allra flesta sätt, men i Powerläget så pausar inte bensinmotorn och styrning och annat är inställt i sportigare läge. Men innan vi kommer fram till bensinmotorn hittar vi en C-ISG, en startgenerator integrerad med växellådan. Det är en Volvouppfinning som agerar generator åt batteriet, startmotor åt bensinmotorn och i den här uppsättningen ger den även kraft i form av 68 hästar och 161 Nm.

Till slut har vi kommit fram till bensinmotorn som så klart är en fyra. Den har både kompressor och turbo och ger 309 hästar och 435 Nm. Tillsammans ger de tre systemen 609 hästar och 1000 Nm.

Låter det komplicerat? Det är det också. Överarbetat nästan. Till skillnad mot andra hybrider så är det här ett system där båda delarna faktiskt hade räckt gott och väl för en vanlig bil. Det tar plats och det väger en massa och det är helt fantastiskt.

För innan jag kör i väg så börjar jag fundera på vilka konkurrenterna är egentligen. Dyra hybrider i sportbilsform dräller det ju inte av direkt, om man inte räknar galna projekt som McLaren P1. Men den kan bara köra på el upp till 48 km/h så det är mer en bensinbil med elknuff.

Prismässigt är BMW i8 i samma liga, det är en hybrid som vill va sportbil och den är rätt överarbetad. Priset för BMWn är runt 1,5 miljoner kronor, en Polestar slår det med sin prislapp på 1,7 miljoner.

Men om BMWn vinner i överarbetad form vinner Volvon i överarbetad drivlina. En i8 kan köra rimliga 120 km/h på el och har 374 hästar kombinerat, Polestar 1 kommer som sagt upp i 160 km/h med bara el och har 600 hästar kombinerat. Men när det kommer till 0 till 100 km/h är de rätt jämna, BMW klarar det på 4,4 sekunder och Polestar 1 på 4,2 sekunder. Inte så imponerande. När man kör rullande 80-120 km/h så klarar Polestar 1 det på 2,3 sekunder vilket är över sekunden bättre än BMWns 3,4 sekunder.

Hur som helst så bestämmer jag mig för att BMWn är konkurrenten. Båda är dyra, har någon sorts elbilsframtidsdrömsjippo över sig och gör mig glada. För när jag rullar iväg känns det lite som att jag sitter i en extremt PK:ifierad Lamborghini. På ett bra sätt. Jag är liksom för gammal för att ha en illgrön Lambo och tycker väl att det är roligt att gasa högt i en tunnel men bara några gånger, jag hade aldrig köpt en sån bil. Där känns Polestar betydligt mer mig. Jag syns, men utan att spexa.

Allt det där komplicerade med drivlinorna är som bortblåst när man börjar köra. Elmotorn tar tag i en och skickar i princip ljudlöst iväg mig när jag svänger ut från parkeringen. Hamnar i tråkig trafik men så fort det blir en lucka och jag kan öka hastigheten lite kommer den, bensinmotorn. Och något konstigt uppstår, en kärlek till turbolagg.

Låt mig förklara. I en bensinbil med turbo så trycker man på gasen, väntar, får kraft. I Polestar 1 trycker du på gasen, får kraft, väntar, får mer kraft. I princip sömlöst. Inte alltid, men oftast är det sömlöst. Och det är fantastiskt. För när jag bromsar in i en kurva och svänger så vill jag ha kraft ut ur kurvan, och det får jag direkt med elmotorn. Och när jag faktiskt börjar komma ur kurvan och kan trycka på (men självklart köra lagligt) kommer motorljudet. Och det ger, trots att det bara är en fyra, mig en tillfredställelse.

Ibland. För det där ljudet är, hmm, dubbelt. Ibland låter det helt ok, till och med rätt bra, men ibland låter motorn verkligen som en tråkig Volvo-fyra. Det drar ner på upplevelsen.

Som ni kanske förstår kör jag på kurviga småvägar och den här bilen uppför sig riktigt trevligt. Jag njuter. Men det är inte en Alpine A110 direkt. Tjänstevikten ligger på 2350 kilo och då har man sparat 230 kilo på att bygga mer eller mindre hela rasket i kolfiber. 2350 kilo är mer än vad två Alpine väger och det känns. Det märks på 0-100 siffran och det märks på de små vägarna. Det är också en stor bil som är alldeles för bred för de här italienska vägarna och det var liksom aldrig tanken att den här breda fronten skulle tryckas in mellan en stenvägg och en galen mötande Fiat som skiter i vilken sida av vägen som är hans och vilken som är min. Men det fungerar faktiskt över förväntan.

Dämparna kommer från Öhlins och är inställbara, manuellt. Två av rattarna sitter i hjulhusen bak och två under motorhuven fram. Gissningsvis kommer inte så många att pilla på dem varje dag, men det är en rolig detalj av Polestar att lyfta fram. Och dämparna fungerar verkligen bra, bilen är så klart inte mjuk som en S-klass men lyckas vara sportig utan att vara obekväm.

En sak som jag verkligen gillar på de små vägarna är att det finns ett drive-läge och ett brake-läge. I det senare så bromsas bilen av generatorn när jag släpper på pedalen så att jag får tillbaka lite el i batteriet. Det betyder att om jag kör rimligt och kurvan inte är så snäv så släpper jag bara på gaspedalen, bilen bromsas upp och jag kommer igenom kurvan med lite mer juice i batteriet. Det här är absolut inte något Polestar-unikt, men det fungerar bra och blir snabbt en favorit.

De små vägarna tar slut och jag hittar upp på motorvägen. Här kommer den här bilen verkligen till sin rätt, det är ju ändå en GT-vagn. Jag växlar på den italienska motorvägen mellan hybrid och power och fastnar till slut för hybridläget. Jag vill få tillbaka kräm i batteriet innan jag kommer in till stan igen och kraften finns där ändå om det stannar av och sedan öppnar upp igen. De där 2,3 sekundrarna mellan 80 och 120 tror jag på och det är en fröjd att fastna bakom någon långsam, vänta på att det blir fritt till vänster, byta fil och köra på. Det känns lite som att jag kan ligga och köra hur länge som helst, precis den känsla man vill ha i en GT-bil.

Men när jag kommer in till stan igen och av någon anledning har växlat till powerläget blir jag snabbt irriterad på fyran som brummar. Kommer på att jag har ett fritt val, växlar till hybridläget, det blir tyst igen. Det har mörknat ute och jag ser den där Polestar-loggan i taket när jag glider hemåt igen. Tänker att det är bra marknadsföring det där, men kanske främst ett roligt sätt att få ägarna av en bil att njuta av sitt val. Ingen annan ser det ju liksom. Och det är här någonstans jag bestämmer mig för att om jag hade 1,7 miljoner över så hade jag nog kunnat köpt en sån här och varit rätt nöjd.

Polestar 1 är en tokig bil. Alldeles för dyr, alldeles för avancerad men också alldeles fantastisk. Just kanske på grund av det tokiga. Nu ska den inte tillfredsställa alla här i världen eftersom man bara kommer att tillverka 1500 stycken så att vara tokig är något man vågar. Frågan är hur den placerar sig som hero-bil för Polestar som ska vara ett helt elektriskt märke. Min gissning är rätt bra, det finns ju sämre sätt att få uppmärksamhet på än det här. Och precis som Concept C en gång i tiden inte var tänkt att vara facit för hur en V90 skulle se ut är Polestar 1 inte facit för framtiden för märket. Men det är en bra avspark.

Roligt är att Polestar-gänget är utomordentligt stolta över den här bilen. Det har de anledning att vara.

Jag är tacksam för att Thomas ritade den här, för att han fått den att bli en verklig produkt och för att jag fått köra den.
Jag ställer gärna upp igen...

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Vi har provkört Polestar 1!
57.0°
0

Vi har provkört Polestar 1!

En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Man frias för att drivit darknet-tjänsten Flugsvamp 2.0
Döms däremot för grovt narkotikabrott

Den 28-årige man som åtalats för att drivit darknet-tjänsten Flugsvamp 2.0, en tjänst som förmedlade stora mängder droger i Sverige, frias av Stockholms tingsrätt. I den friande domen skriver Stockholms tingsrätt bland annat: "Åklagaren har inte bevisat att det är NN som har administrerat och ansvarat för Flugsvamp 2.0. Tingsrätten anser att det finns andra möjliga förklaringar än den som presenterats i åtalet." 28-åringen advokat Thomas Bodström säger om den friande domen till DN: "Det är helt felaktigt att tro att det skulle vara en ensam administratör för Sveriges största marknadsplats för narkotika. Det här har ju jämförts med Tradera där det jobbar 45-50 personer, så det är ju helt omöjligt att en person skulle kunna administrera allt det här. Så åtalet faller redan där." Mannen som nu frias för att drivit Flugsvamp 2.0 döms däremot till fängelse i ett år och tio månader då han personligen ansetts ha sålt cannabis på darknet. Flugsvamp 2.0 stängde ner efter en razzia av polisen i 2018. Vid nedstängningen ansågs tjänsten ha stått för 90 procent av den svenska distributionen av droger på darknet. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Unreal Engine får stöd för ansiktsspårning från mobil
Lär underlätta rejält för hemmastadda utvecklare

Att animera ansiktsrörelser i spel är rätt tidskrävande, men det kan underlättas rejält med motion capture-teknik. På grund av coronan jobbar allt fler utvecklare och animatörer hemifrån, vilket gör att tillgången till sådan teknik kan vara lite svår om man inte har en ordentlig studio på hemmaplan. Genierna på Epic Games har tagit fram en lösning på detta genom att lägga till stöd för ansiktsspårning med mobilen i spelmotorn Unreal Engine. Live Link Face App heter den nya applikationen som animatörer har möjlighet att använda. Appen använder Apples ARKit-plattform och TrueDepth-kameran på nyare iPhones som du enkelt kan föra över till karaktärsmodeller i spel. Mer info om Live Link Face App har ni via länkarna här nere till höger och vänster. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

OnePlus bekräftar AMOLED-skärm på Nord
Och massvis med kameror

OnePlus planerar att presentera den nya mobilserien Nord 21 juli, men det verkar som att företaget vill att vi ska veta allt om luren innan presentationen. Företaget har via sociala medier levererat lite mer specs om telefonen och bekräftar bland annat att den kommer vara utrustad med AMOLED-display, vilket är rackarns trevligt med tanke på prissättningen. Utöver detta har gänget också bekräftat hur många kameror telefonen kommer ha och det blir fyra stycken på baksidan och två på framsidan i skärmen. Vilken upplösning kamerorna kommer ha är för tillfället okänt, men enligt rykte ska huvudsensorn ligga på 48MP. Visa det här inlägget på Instagram Hard to say which is our best side really. Get a closer look during our AR launch on July 21. #OnePlusNordAR #OnePlusNord Ett inlägg delat av OnePlus Nord (@oneplus.nord) 9 Jul 2020 kl. 3:00 PDT Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Fujifilms webbkameramjukvara ute nu till macOS
Fungerar med 11 olika kameror

Tidigare i år släppte Fujifilm mjukvara som gjorde det möjligt att använda kameror i X-serien som webbkameror på Windows-datorer, men företaget meddelade att en också var på ingång till macOS. Och nu har mjukvaran blivit tillgänglig för Mac-användare. macOS-versionen fungerar mer eller mindre på samma sätt som Windows-versionen och låter dig använda kameror som X-T200, X-A7, X-H1, X-Pro2, X-Pro3, X-T2, X-T3, X-T4 X, APS-C samt tre GFX-kameror som webbkameror. Länk till Fujifilm X Webcam har ni här nere till vänster. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Studenter får AirPods på köpet
Om de köper Mac eller iPad

Apple kör varje år en studentkampanj inför skolstarten och i år så slänger man med ett par AirPods på köpet på de flesta Macar och iPads, dock inte den billigaste iPaden. Rent tekniskt så fungerar det så att om man slänger med ett par AirPods i varukorgen när man handlar så får man 1594,92 kronor i rabatt, vilket är studentpriset på ett par vanliga AirPods. Vill man ha ett par AirPods Pro går det alltså bra, men då får lägga till knappa 1600 kronor som är mellanskillnaden. Kampanjen gäller för iMac, iMac Pro, MacBook Pro, MacBook Air, iPad Air och iPad Pro. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Lamborghini presenterar Sián Roadster
Men den går inte att köpa längre

När det presenteras supersportbilar är det lite irriterande eftersom vi vanliga människor aldrig kommer att ha råd att köpa dem. Ännu mer irriterande blir det när de redan är slutsålda när de presenteras. Som Lamborghini som nu släpper en taklös version av Sián. Den kommer att tillverkas i 19 exemplar, alla sålda. Jag som så gärna ville ha en. Attans. Sián Roadster är lite långsammare än versionen med tak, här får man vänta 2,9 sekunder istället för 2,8 sekunder innan man kommer till 100 km/h. Dit tar en V12:a på 785 hästar och en elmotor på 34 hästar dig. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

Chilling Adventures of Sabrina läggs ner
Sista avsnitten kommer i slutet av året

Den tredje säsongen av Chilling Adventures of Sabrina släpptes i januari och nu har vi fått reda på när den fjärde och sista delen i berättelsen kommer släppas i slutet av året. Precis som seriens tredje säsong kommer vi få åtta avsnitt som vi i vanlig ordning kommer ha möjlighet att beta av i ett svep. Sreiens showrunner, Roberto Aguirre-Sacasa, har detta att säga om avslutet och samarbetet med Netflix: “Working on Chilling Adventures of Sabrina has been an incredible honor from Day One. The cast, beginning with Kiernan as everyone’s favorite teen witch, has been an absolute joy. I am beyond thankful to the crew, writers, editors, assistants, and everyone for pouring so much love into this dark dream of a show. I’m also grateful to our partners at Netflix, Warner Bros., Berlanti Television and Archie Comics for letting us tell the story we wanted to tell, the way we wanted to tell it. We can’t wait for everyone to see Part Four.” De tre första säsongerna av den mörkare versionen av Sabrina, Tonårshäxan hittar ni på Netflix. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

The Sims Spark'd gör esport av The Sims
Japp.

När man tänker på esport så tänker man oftast på DOTA 2, CS:GO eller League of Legends, men det är möjligt att tävla om allt. The Sims kommer få en egen esportsturnering i form av realityshowen The Sims Sparkx27d där deltagarna har möjlighet att tävla om en prispott på 100.000 dollar. Hur själva tävlingen kommer gå till är för tillfället okänt, men deltagarna kommer få ta sig an utmaningar i spelet för att ta sig närmare prispotten. The Sims Sparkx27d kommer dra igång 17 juli på den amerikanska kanalen TBS och den första rundan kommer bestå av fyra avsnitt. Vi i Sverige kommer kunna avnjuta serien på Youtube-kanalen Buzzfeed Multiplayer som kommer lägga upp avsnitten måndagen efter de sänts på TV. Tumnagel
35.3°
+
André Stray
0

AI-system hittar var drönaroperatörer befinner sig
Skulle kunna användas för att hitta dem som flyger runt vid flygplatser

Forskare på israeliska Ben-Gurion University har utvecklat ett AI-system som i framtiden kanske skulle kunna användas för att hitta drönaroperatörer som flyger vårdslöst med sina små flygmaskiner. AI-systemet som forskarna har utvecklat analyserar mönster i hur drönarna framförs och ska på det sättet kunna hitta platsen där operatören sannolikt styr drönaren ifrån. I modelleringar som forskarna gjort kunde man hitta den exakta platsen från var drönaren styrdes i 78 procent av fallen man testade. Forskarna siktar nu på att börja använda systemet under verkliga förhållandena för att se om man kan få liknande resultat även där. Framför allt tänker sig forskarna att man skulle kunna använda systemet för att hitta dem som flyger drönare i närheten av flygplatser och stör flygtrafiken där, något som har hänt ett otal gånger de senaste åren. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tredje Professor Layton-spelet släpps på mobil 13 juli
Mer pussel till folket!

Level 5 fortsätter leverera sina klassiska pusselspel i Professor Layton-serien till mobila enheter. Gänget har redan släppt HD-versioner av Professor Layton and the Curious Village samt Pandorax27s Box till Android och iOS och nu är även tredje spelet i serien på ingång. Professor Layton and the Lost Future HD kommer släppas till mobila enheter 13 juli och priset kommer ligga på runt 100 kronor. I det pusselfyllda spelet får vi än en gång stifta bekantskap med Professor Layton och hans kumpan Luke som måste stoppa en aningen mörk framtid. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Flera svenska partier vill förbjuda TikTok i tjänstemobiler
Anser att den kinesiska appen kan vara en säkerhetrisk

Efter det att Indien förbjudit den kinesiska appen TikTok och även USA funderar på det så börjar det även höjas röster för att appen delvis ska förbjudas även här i Sverige. Det är riksdagsledamöter från bland annat Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna som stödjer ett förbud för TikTok på offentliga tjänstemobiler. Ett sådant förbud skulle kunna innebära att TikTok inte får installeras på tjänstemobiler som tillhör till exempel Försvarsmakten och Regeringskansliet skriver Sveriges Radio. Ekot har sökt försvarsminister Peter Hultqvist (S) för en kommenter av ett eventuellt förbud för TikTok på offentliga tjänstemobiler. En talesperson för honom har avböjt att kommentera frågan och hänvisar till expertmyndigheterna FRA och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Tumnagel
57.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsung sägs sluta skicka med laddare till vissa modeller
Kanske kan vara bra för miljön?

Den koreanska tidningen ETNews rapporterar att Samsung planerar att sluta skicka med batteriladdare till vissa av de mobiltelefons-modeller man ska släppa under nästa år. Anledningen till det uppges vara att Samsung tror att de flesta köpare redan har en eller flera kompatibla batteriladdare liggande hemma, något som säkerligen stämmer. Det här skulle givetvis även sänka kostnaderna för inköp av mobilen och antagligen även vara bra för miljön. Jag antar att de som väldigt gärna vill ha ännu en USB-C-laddare kan köpa till en sådan separat eller i bundlat paket när de köper sin nya telefon. Förra månaden uppgav den välrenommerade Apple-analytikern Ming-Chi Kuo att även Apple planerar att skippa att inkludera batteriladdare till de nya iPhone-modeller som släpps senare i år. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Chicago Auto Pros hittar mängder med fel på ny Tesla
Kvaliteten verkar inte hålla måttet på inspekterad Model Y

Chicago Auto Pros har ännu en gång slagit ned på kvaliteten på en Tesla Model Y som precis rullats ut från fabriken. Under sin inspektion av den nytillverkade bilen hittades mängder med fel, bland annat överspray av lackeringen, saknande färgdetaljer, fel i inredningen och annat. Det verkar med andra ord som om det här Model Y-exemplaret inte lever upp till kvalitetskrav som jag antar borde betecknas som någon slags standardkvalitet åtminstone. Chicago Auto Pros uppger att de kommer att skicka tillbaka bilen till Tesla för att få den utbytt eller fixad. Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Quibi ryktas ha tappat 92 procent av användarna
Efter gratisperioden gått ut

I april lanserades den mobilanpassade streamingtjänsten Quibi och för att fira releasen fick användare möjligheten att testa tjänsten i tre månader. Nu har de tre månaderna passerat för de som hoppade på tjänsten illa kvickt och det verkar inte som att tjänsten blivit någon större succé. Enligt analysfirman Sensor Tower ska runt 910.000 användare anslutit sig till tjänsten, men när testperioden var över ska endast 72.000 användare stannat kvar. Endast 8 procent stannade alltså kvar. För att sätta siffran i perspektiv lyckades Disney+ hålla kvar 11 procent av användarna som testade tjänsten, men det handlade om 9,5 miljoner som hoppade på gratistestet. Och Disney+ är fortfarande inte lika brett tillgängligt som Quibi men har ändå lyckats få ihop 50 miljoner betalande kunder. Detta gäller som sagt de användare som tagit del av gratisperioden. Hur många betalande prenumeranter Quibi egentligen har är för tillfället okänt, men Quibi meddelar att appen i alla fall laddats ner 5,6 miljoner gånger. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Toyota börjar göra delar till klassikern 2000GT
Coolt!

Toyota har tidigare berättat att man ska leverera delar till gamla Supror, men nu slår man till och börjar leverera delar till klassikern 2000GT, eller i alla fall den manuella versionen av 2000GT. Toyota 2000GT producerades mellan 1967 och 1970 och 337 bilar hann tillverkas. Nu ska TOYOTA GAZOO Racing börja tillverka ett gäng delar igen, men eftersom det är en unik bil så måste man vara en registrerad ägare och man får bara köpa ett begränsat antal, detta för att förhindra att folk köper delar och sedan säljer dem igen. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

World of Warcraft: Shadowlands börjar betatestas nästa vecka
Siktar på skarp release i höst

Igår kväll höll World of Warcraft-utvecklarna lite låda för att prata om kommande expansionen Shadowlands, som premiärvisades under Blizzcon 2019. Under strömmen berättade utvecklarna att de fortfarande planerar att släppa expansionen i höst. Spelare som vill testa expansionen tidigt kommer dock ha möjlighet att göra det redan nästa vecka. Blizzard meddelar att betatestet kommer dra igång nästa vecka och för att få tillgång till det behöver du gå in på dina kontoinställningar på Battle.net och opta in för betatest. Ovan har ni den filmiska trailern för Shadowlands och nedan kan ni se gårdagens ström i sin helhet. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Japanska nöjesfält vill slippa skrik i berg-och-dalbanor
För att förhindra smittspridning

Flera nöjesfält i Japan har så sakta börjat öppna upp igen men har infört en del restriktioner för att förhindra att besökare smittas av covid-19. Bland annat så uppmanar flera nöjesfält sina besökare från att skrika när de åker berg-och-dalbanor, istället vill man att besökarna "ska skrika i sina hjärtan". Många har påpekat att det antagligen är omöjligt att åka berg-och-dalbana utan att åtminstone skrika till lite ibland. Detta fick nöjesfältet Fuji-Q Highland att spela in videon ovan där några chefer på nöjesfältet bevisade att det faktiskt gick att åka berg-och-dalbanan Fujiyama utan att skrika. Förutom att uppmana till mindre skrikande så har de flesta nöjesfält i Japan infört liknande restriktioner som gäller på andra platser där det kan samlas mycket människor. Dessa inkluderar att besökarna måste använda ansiktsskydd och håller avstånd till varandra samt temperatur-kontroller av dem som besöker nöjesfälten. Här nedanför kan ni kolla och lyssna på när det åktes i Fujiyama innan pandemin. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Cupra visar nya modellen el-Born
Märkets första elbil

Cupra är Seats performance-syskon och vaknade som ett märke där man helt enkelt tog Seat-modeller, maxade ut dem i kraft och bytte logga. Med modellen Formentor så gjorde man sin första helt egna modell och nu presenterar man sin första elbil som bygger på Seats el-Born. Namnet kommer inte från att den är born från el utan el-Born är en stadsdel i Barcelona. Cupra el-Born presenterades som koncept på förra årets Genève-salong men presenteras nu alltså i nästan färdig form. Bilen kommer att börja säljas nästa år och bygger på koncernens MEB-plattform, vilket kanske syns eftersom den inte är helt olik VW ID.3. Men till skillnad mot ID.3 och Seats version borde den här versionen handla om performance, men hur snabb den är vet vi inte riktigt, eller vi vet att den inte är så snabb. Cupra har nämligen gått ut med en 0 till 50-tid på 2,9 sekunder och berättar inte hur lång tid det kommer att ta till 100. Mycket konstigt. Seat-versionen ska i alla fall göra 0 till 100 på 7,5 sekunder. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

Stiligt dörrhandtag
För innerdörrar

Buster & Punch gör en hel del coola inredningssaker, bland annat en hög olika saker till innerdörrar. Nu har man släppt ett nytt dörrhandtag som kanske mer ska klassas som vridbar knopp eller något. Stilen är klassisk Buster & Punch och handtaget är skapat från ett solitt block av metall. Tre olika versioner finns, stål, mässing och svart. Prislappen ligger på 97 pund för den svarta och 126 pund för stål och mässing. Tumnagel
82kg
+
Roger Åberg

Grattis Ringo Starr!
Beatlen firade 80 år med stjärnspäckad konsert

Den gamle Beatles-trummisen fyllde 80 år igår och som brukligt firade han sin födelsedag med att jamma med några av sina kompisar i musikbranschen. Årets firande arrangerades online vilket även gav oss som inte var på plats möjlighet att följa det hela via YouTube. Ni kan kolla in Ringo Starrs födelsedagsfirande hör ovanför. Där framträder förutom Starr själv även artister som Sheryl Crow, Ben Harper, Dave Grohl, Sheila E och Beatles-kollegan Paul McCartney. Tumnagel
165kg
+
Wille Wilhelmsson

En flip med en cykelvagn
Inga barn skadades!

Här får vi se Danny MacAskill leka runt på cykel, men den här gången med en vagn bakpå. Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg

En lite snyggare cykelhjälm
Håller du med?

Cykelhjälmar är sällan snygga, de är liksom sportiga men sällan snygga. Bern har en del snygga och så har vi ju Hövding som inte syns alls. Men snygga cykelhjälmar är sällsynta, dels för att de kräver sin stoppning och då hamnar rätt höjd på huvudet. De här från thousand försöker i alla fall vara snygga och modellen heritage finns i ett antal olika färger. Lyckas de? Tumnagel
52kg
+
Roger Åberg

Nu kan du dofta som rymden!
EAu de Space

Rätt många saker kan man beskriva hur de doftar, men vissa saker känns inte som att de doftar även om de så klart gör det. Som rymden, hur doftar oändligt med tomrum? Faktum är att rymden tydligen doftar och NASA tog fram en parfym för att göra astronauter redo för den doften. Ju mer man vet och så vidare. Nu har ett gäng lyckats få loss information om den där parfymen som NASA tog fram och skapat en parfym av det som de ska sälja. I skrivande stund har deras Kickstarter dragit in över tre miljoner kronor, så projektet lär bli av. Tumnagel
86kg
+
Roger Åberg

The Pharcyde - Drop
Fredagsklassikern

1995 släppte gruppen The Pharcyde låten Drop. Musikvideon till den är lite speciell eftersom gruppen rörde sig baklänges och sjöng låten baklänges när man spelade in. Sen när allt var klart spelade man även upp materialet baklänges vilket gör att allt går åt rätt håll, fast ändå inte. Ett lustigt resultat som regissören Spike Jonze ligger bakom. Bonusklipp nedan. Tumnagel
103kg
+
Bobby Green

Nils Oscar återlanserar dubbel-IPAn Hop Yard
Med finslipat recept

Öltillverkaren Nils Oscar återlanserar nu klassikern Hop Yard som släpptes för första gången 2010. Det är en dubbel-IPA som förutom generösa mängder humle nu får ett finslipat recept och ny grafik på etiketten. Ska passa bra att dricka bara som den är eller till grillat kött eller lagrad hårdost. Finns att köpa nu. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green

Nytt allt är en remix-klipp
Vad gör sociala medier med oss egentligen?

Kirby Ferguson har i många år snackat om att världen saknar originalitet och att allt bara går runt och runt hela tiden. I hans Everything is a Remix-klipp pratar han om allt från filmer, music och teknik som bara kopierar saker som redan finns om och om igen. Nu har han släppt ett nytt klipp och i det snackar han om hur sociala medier och Internet remixar våra personligheter. Han berättar även hur man ska undvika att hamna i den fällan. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Nya regnkläder från Explorer Vodka
Hyllar den svenska sommaren

Imorgon släpps Medvind och det är en kollektion med regnkläder från sprittillverkaren Explorer som hyllar den svenska sommaren. Här finns en klassisk regnjacka, en vattentät bucket hat och en väska i slitstarkt regnjacketyg. Namnet Medvind är inspirerat av skeppet som finns på flaskans etikett - en etikett som för övrigt designades av Sigvard Bernadotte redan 1958. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Idrottare om viktiga händelser i deras liv
Trailer för Greatness Code

I den nya serien Greatness Code som är i sju delar får vi träffa idrottarna LeBron James, Tom Brady, Alex Morgan, Usain Bolt, Shaun White, Katie Ledecky och Kelly Slater som alla berättar om det som varit mest avgörande för deras karriärer. Serien har premiär den 10 juli. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Konstnären som designat Radioheads omslag
Det här är Stanley Donwood

Stanley Donwood, eller Dan Rickwood som han egentligen heter, har sedan 1994 varit den som skapat alla Radioheads albumomslag och affischer. I det här klippet pratar han lite om sina verk genom åren. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Xanté nu med karibisk rom
"Modern lyx och elegans"

Päronlikören Xanté kommer nu i en ny version som heter Xanté Rum & Pear. Här har man blandat i karibisk rom och den ska fungera att dricka precis som den är med is eller som ingrediens i en rom-baserad drink. "Med Xanté Rum & Pear adderar vi en modern lyx och elegans till Xantéfamiljen, utan att bli dammiga och traditionsbundna. Vi fortsätter göra saker på vårt sätt och skulle aldrig låta idéer om hur saker och ting ”borde” göras hindra oss. Nu utvecklade vi en lyxig likör med smak av päron och karibisk rom, den blev en lysande, och då ska folket få ta del av den." Artikeln har nummer 82861-02 och för en flaska på 500 milliliter får man betala 254 kronor. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green