Quantcast
m
Vi har provkört Polestar 1!

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Bil / Feature

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag.

Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut.


Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019

Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet.

Sex år senare har Volvo gjort en enorm resa och de sju modeller man säljer i dag har det formspråk som sattes med Concept C. Ok, XC40 har väl (på ett bra sätt) dragit lite åt ett annat håll, men det är i dag väldigt tydligt vad som är en Volvo. När just XC40 presenterades som koncept hette den 40.1 och hade en kompis som hette 40.2. Det senare konceptet och Concept C har mycket gemensamt trots att det är helt olika bilar, både är nämligen numera Polestar-modeller.

Polestar är i dag ett eget märke. Viljan hos Polestar-gänget verkar vara att bli ett helt eget märke som ändå har starka kopplingar till Volvo, att arbeta väldigt mycket tillsammans när det gäller utveckling men presentera det på två olika sätt. VW-koncernen lyckas ju väldigt bra med detta där de kör en plattform, en teknik men ett antal varumärken, så varför skulle inte Geely kunna lyckas? Än är det allt annat än klart, för det som Polestar har i dag är två bilar som man snott från Volvo. Polestar 3 verkar bli den första modellen från märket som kommer att ha en helt egen stil.

Men nu är det alltså Polestar 1 som står på menyn och det är alltså Thomas Ingenlaths baby. Eller hela Polestars baby. Och kanske Volvos baby, eller i alla fall det gäng som var med och skapade konceptet. För man vill liksom bevisa att man faktiskt kan bygga den här, en lyxig GT-vagn som går som fan. I dag har vi kanske en annan inställning till el och framförallt till nya märken, men när konceptet visades upp var den allmänna inställningen "snygg, men tillåt mig fnissa åt att Volvo ska göra något sportigt".

Vi börjar med utsidan. Visst är den oerhört snygg? Fronten känner vi igen vid det här laget men jag tycker att den fungerar även utan att sitta på en stor herrgårdsvagn. Jämför man den med konceptet så är den lite tråkigare och inte riktigt så svulstig, men det är ju inte så underligt.

Bilen rakt från sidan är ett mysterie för mig. Fronten är så lång, rumpan så avhuggen och taklinjen så låg men ändå fungerar det. Riktigt bra! Stora delar av bilen är byggd i kolfiber, en av anledningarna till att den är så dyr, och det gör att man kan ha den där taklinjen.

Rumpan är kraftfull och lysena är perfekta här, till skillnad på S90. Linjen som börjar vid det infällda handtaget, fortsätter över tanklocket, vidare till baklyktan och som vänder av tvärt ner för att sluta med en avbockning mot hjulet är smått genialisk. Det är i den här som arvet till P1800 främst sitter, men det är också här som jag tycker att attityden och den moderna egenheten sitter. Det är så här man använder historia på ett bra sätt.

En detalj som faktiskt är snyggare på produktionsbilen än på konceptet är backspegeln. Man har gjort så att hela spegeln rör sig istället för att spegelglaset rör sig, vilket gör att man kan skippa den där kanten som brukar vara runt. Resultatet är en lite mindre backspegel som bara är så fin. Spegeln har hittat till Polestar 2, hoppas att Volvo snor den också.

Bilen finns endast i fem olika färger. Förutom svart, vit och två gråa toner finns en blå som man kallar för midnight. Färgerna är kanske lite tråkiga, men väl valda. Vill man spexa till det lite kan man välja en matt version istället, kostar 50.000 kronor till men är oerhört snyggt. Förutom färg kan man välja svarta eller kromade detaljer och tre versioner av samma fälg som endast finns i 21 tum. Enkelt.


En aluminium, två svarta. Den ena versionen med lite matta detaljer.

På insidan känner vi igen oss. Väldigt mycket. Man sitter ju möjligen lägre än i en Volvo, men det man ser på som förare är precis som i en Volvo. Eller nästan precis. Och det gör inte så mycket faktiskt. Här sitter jag i en svindyr Polestar som ser ut som en Volvo på insidan och det är ok. Det är ett väldigt gott betyg till Volvo om inte annat.

Som sagt så är det mycket som känns igen från Volvo. Tyvärr är det "gamla" versionen av allt inklusive infotainment till skillnad mot Polestar 2. Rent utvecklingsmässigt är det helt ok och något som man förstår, men det tar emot att betala så mycket pengar och inte få det senaste. Jämför man med konceptet är det en hel del saker som finns här, men tittar man närmare är många detaljer borta.

Inredningen går att få i helsvart eller svart med vita säten. Det vita överraskar, eftersom inte hela inredningen är ljus och sätena är mer vita (om än med en svag grå ton) än beiga känns det piggt istället för just beigt. Säkerhetsbältena är så klart Polestar-gula. Förutom på ratten hittar vi Polestar-loggan på två ställen, på växelspaken av kristall och i taket. Just detaljen i taket är verkligen lysande.

Vänder vi på oss blir det så klart annorlunda. Här finns inget baksäte med ungar i, här finns inget bagageutrymme fyllt med barnvagnar och annat skräp. Istället är det ett litet, litet baksäte som i alla fall är väldigt snyggt. Ovanför nackstöden finns två vackra metallryggar som innehåller högtalare och barnstolsfäste. De ger en skön känsla av roadster och jag älskar dem.

I baksätet är det som sagt trångt. Jag kommer in, men knappt ut, och det är riktigt tight om huvudet. Här ska ingen som är över 160 centimeter sitta, knappt ens i den storleken. Men det finns där och är barnen små går det faktiskt att slänga in en barnstol.


Lite genomgång är alltid klokt.

Ok, slutsnackat om form och design. Nu ska jag köra.

Jag vet inte om det är typen av bil, prislappen på den eller om den kommer att tillverkas i så få exemplar men det är en smula nervöst och "stort" att hoppa in bakom ratten. Kanske är det för att det på något sätt fortfarande är ett koncept för mig. Fragilt. Men man känner ju igen sig från andra Volvos, så det är egentligen bara att vrida på startvredet, ställe in rutten på navigatorn och glida i väg.


Tanka eller ladda? Det är ditt val.

Standardläget är att bilen ligger i hybridläge och det är ju rimligt, det är ju en hybridbil. Men batteriet är relativt stort på den här och man ska kunna köra upp till 125 km enligt WLTP-cykeln. Packet är på 34 kWh så Polestar har inte gjort allt man kunnat för att få ut så lång räckvidd man kan. Nä, batteriet finns där av två anledningar. För att köra tyst och trevligt i stan, och då räcker 125 km långt, och för att göra den här bilen snabb som attan.

Två elmotorer finns, en för varje bakhjul. De är på 85 kW styck och ger alltså totalt 170 kW, 232 hästar och 450 Nm. Slår man om till Pure, läget för enbart eldrift, har man alltså kraft så det räcker för att köra till jobbet och tillbaka. Polestar 1 går att köras på ren el upp til 160 km/h, efter det kickar bensinmotorn in och hjälper till. Men elmotorn är med hela vägen upp till 250 km/h. Att man har två elmotorer gör att man kan driva bakhjulen separat och det använder man för att trycka bilen ur kurvor effektivare. Istället för att bromsa hjulet som är på insidan av kurvan ökar man kraften på hjulet som är på utsidan av kurvan. Effekten i körningen blir ungefär densamma men det är så klart trevligare att få en knuff istället för att bromsas in.


Extremt snyggt med sladdarna synliga i bakluckan. Notera också de väldigt vackra gångjärnen!

Det är ingen sportbil i det här läget utan då får man växla till Powerläget. Eller nu ljuger jag faktiskt, även i hybridläget är det en sportbil på de allra flesta sätt, men i Powerläget så pausar inte bensinmotorn och styrning och annat är inställt i sportigare läge. Men innan vi kommer fram till bensinmotorn hittar vi en C-ISG, en startgenerator integrerad med växellådan. Det är en Volvouppfinning som agerar generator åt batteriet, startmotor åt bensinmotorn och i den här uppsättningen ger den även kraft i form av 68 hästar och 161 Nm.

Till slut har vi kommit fram till bensinmotorn som så klart är en fyra. Den har både kompressor och turbo och ger 309 hästar och 435 Nm. Tillsammans ger de tre systemen 609 hästar och 1000 Nm.

Låter det komplicerat? Det är det också. Överarbetat nästan. Till skillnad mot andra hybrider så är det här ett system där båda delarna faktiskt hade räckt gott och väl för en vanlig bil. Det tar plats och det väger en massa och det är helt fantastiskt.

För innan jag kör i väg så börjar jag fundera på vilka konkurrenterna är egentligen. Dyra hybrider i sportbilsform dräller det ju inte av direkt, om man inte räknar galna projekt som McLaren P1. Men den kan bara köra på el upp till 48 km/h så det är mer en bensinbil med elknuff.

Prismässigt är BMW i8 i samma liga, det är en hybrid som vill va sportbil och den är rätt överarbetad. Priset för BMWn är runt 1,5 miljoner kronor, en Polestar slår det med sin prislapp på 1,7 miljoner.

Men om BMWn vinner i överarbetad form vinner Volvon i överarbetad drivlina. En i8 kan köra rimliga 120 km/h på el och har 374 hästar kombinerat, Polestar 1 kommer som sagt upp i 160 km/h med bara el och har 600 hästar kombinerat. Men när det kommer till 0 till 100 km/h är de rätt jämna, BMW klarar det på 4,4 sekunder och Polestar 1 på 4,2 sekunder. Inte så imponerande. När man kör rullande 80-120 km/h så klarar Polestar 1 det på 2,3 sekunder vilket är över sekunden bättre än BMWns 3,4 sekunder.

Hur som helst så bestämmer jag mig för att BMWn är konkurrenten. Båda är dyra, har någon sorts elbilsframtidsdrömsjippo över sig och gör mig glada. För när jag rullar iväg känns det lite som att jag sitter i en extremt PK:ifierad Lamborghini. På ett bra sätt. Jag är liksom för gammal för att ha en illgrön Lambo och tycker väl att det är roligt att gasa högt i en tunnel men bara några gånger, jag hade aldrig köpt en sån bil. Där känns Polestar betydligt mer mig. Jag syns, men utan att spexa.

Allt det där komplicerade med drivlinorna är som bortblåst när man börjar köra. Elmotorn tar tag i en och skickar i princip ljudlöst iväg mig när jag svänger ut från parkeringen. Hamnar i tråkig trafik men så fort det blir en lucka och jag kan öka hastigheten lite kommer den, bensinmotorn. Och något konstigt uppstår, en kärlek till turbolagg.

Låt mig förklara. I en bensinbil med turbo så trycker man på gasen, väntar, får kraft. I Polestar 1 trycker du på gasen, får kraft, väntar, får mer kraft. I princip sömlöst. Inte alltid, men oftast är det sömlöst. Och det är fantastiskt. För när jag bromsar in i en kurva och svänger så vill jag ha kraft ut ur kurvan, och det får jag direkt med elmotorn. Och när jag faktiskt börjar komma ur kurvan och kan trycka på (men självklart köra lagligt) kommer motorljudet. Och det ger, trots att det bara är en fyra, mig en tillfredställelse.

Ibland. För det där ljudet är, hmm, dubbelt. Ibland låter det helt ok, till och med rätt bra, men ibland låter motorn verkligen som en tråkig Volvo-fyra. Det drar ner på upplevelsen.

Som ni kanske förstår kör jag på kurviga småvägar och den här bilen uppför sig riktigt trevligt. Jag njuter. Men det är inte en Alpine A110 direkt. Tjänstevikten ligger på 2350 kilo och då har man sparat 230 kilo på att bygga mer eller mindre hela rasket i kolfiber. 2350 kilo är mer än vad två Alpine väger och det känns. Det märks på 0-100 siffran och det märks på de små vägarna. Det är också en stor bil som är alldeles för bred för de här italienska vägarna och det var liksom aldrig tanken att den här breda fronten skulle tryckas in mellan en stenvägg och en galen mötande Fiat som skiter i vilken sida av vägen som är hans och vilken som är min. Men det fungerar faktiskt över förväntan.

Dämparna kommer från Öhlins och är inställbara, manuellt. Två av rattarna sitter i hjulhusen bak och två under motorhuven fram. Gissningsvis kommer inte så många att pilla på dem varje dag, men det är en rolig detalj av Polestar att lyfta fram. Och dämparna fungerar verkligen bra, bilen är så klart inte mjuk som en S-klass men lyckas vara sportig utan att vara obekväm.

En sak som jag verkligen gillar på de små vägarna är att det finns ett drive-läge och ett brake-läge. I det senare så bromsas bilen av generatorn när jag släpper på pedalen så att jag får tillbaka lite el i batteriet. Det betyder att om jag kör rimligt och kurvan inte är så snäv så släpper jag bara på gaspedalen, bilen bromsas upp och jag kommer igenom kurvan med lite mer juice i batteriet. Det här är absolut inte något Polestar-unikt, men det fungerar bra och blir snabbt en favorit.

De små vägarna tar slut och jag hittar upp på motorvägen. Här kommer den här bilen verkligen till sin rätt, det är ju ändå en GT-vagn. Jag växlar på den italienska motorvägen mellan hybrid och power och fastnar till slut för hybridläget. Jag vill få tillbaka kräm i batteriet innan jag kommer in till stan igen och kraften finns där ändå om det stannar av och sedan öppnar upp igen. De där 2,3 sekundrarna mellan 80 och 120 tror jag på och det är en fröjd att fastna bakom någon långsam, vänta på att det blir fritt till vänster, byta fil och köra på. Det känns lite som att jag kan ligga och köra hur länge som helst, precis den känsla man vill ha i en GT-bil.

Men när jag kommer in till stan igen och av någon anledning har växlat till powerläget blir jag snabbt irriterad på fyran som brummar. Kommer på att jag har ett fritt val, växlar till hybridläget, det blir tyst igen. Det har mörknat ute och jag ser den där Polestar-loggan i taket när jag glider hemåt igen. Tänker att det är bra marknadsföring det där, men kanske främst ett roligt sätt att få ägarna av en bil att njuta av sitt val. Ingen annan ser det ju liksom. Och det är här någonstans jag bestämmer mig för att om jag hade 1,7 miljoner över så hade jag nog kunnat köpt en sån här och varit rätt nöjd.

Polestar 1 är en tokig bil. Alldeles för dyr, alldeles för avancerad men också alldeles fantastisk. Just kanske på grund av det tokiga. Nu ska den inte tillfredsställa alla här i världen eftersom man bara kommer att tillverka 1500 stycken så att vara tokig är något man vågar. Frågan är hur den placerar sig som hero-bil för Polestar som ska vara ett helt elektriskt märke. Min gissning är rätt bra, det finns ju sämre sätt att få uppmärksamhet på än det här. Och precis som Concept C en gång i tiden inte var tänkt att vara facit för hur en V90 skulle se ut är Polestar 1 inte facit för framtiden för märket. Men det är en bra avspark.

Roligt är att Polestar-gänget är utomordentligt stolta över den här bilen. Det har de anledning att vara.

Jag är tacksam för att Thomas ritade den här, för att han fått den att bli en verklig produkt och för att jag fått köra den.
Jag ställer gärna upp igen...

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Vi har provkört Polestar 1!
57.0°
0

Vi har provkört Polestar 1!

En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Facebook och Instagram bannar konverteringsterapi
På tiden

Konverteringsterapi är ren och skär kvacksalveri och sådana verksamheter har börjat förbjudas runt om i världen. I USA har verksamheten, på ett eller annat sätt, förbjudits i 19 delstater och i slutet av förra året höjde Tyskland frågan om sådant förbud. Nu har sociala medie-jättarna Facebook och Instagram sagt sitt i frågan och har förbjudit samtliga inlägg som lyfter konverteringsterapi på något sätt. I ett uttalande till CNN säger Tara Hopkins, public policy director på Instagram, detta: “We don’t allow attacks against people based on sexual orientation or gender identity and are updating our policies to ban the promotion of conversion therapy services. We have removed violating content from @coreissuestrusttv. We are always reviewing our policies and will continue to consult with experts and people with personal experiences to inform our approach.” Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Robotar istället för publik på baseballmatch
Pepper- och Spot-robotar dansar loss i Japan

På grund av pandemin spelas matcherna i den japanska baseball-ligan utan publik och detta verkar ha setts som ett utmärkt tillfälle för att istället låta robotar agera "publik". I matchen mellan de båda lagen Fukuoka SoftBank Hawks och Rakuten Eagles dök över tjugo robotar upp och genomförde lite pausunderhållning. Det handlar om några exemplar av den humanoida roboten Pepper samt några fyrbenta Spot-robotar från Boston Dynamics. Baseball-laget Fukuoka SoftBank Hawks ägs sedan 2005 av det japanska företaget Softbank, samma företag som även äger Boston Dynamics sedan 2017 och Softbank Robotics, tidigare Aldebaran Robotics, som tillverkar Pepper. Det hela ska med andra ord mest ses som en pr-tillställning där Softbank fick möjligheten att visa upp sina rätt så avancerade robotar. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

OnePlus meddelar att OnePlus Buds är på igång
Företagets första true wireless-lurar presenteras med Nord

OnePlus har inte bara en ny mobiltelefon i nya serien Nord på ingång, utan även ett par rackarns trådlösa hörlurar. OnePlus har meddelat att Buds kommer presenteras ordentligt vid sidan av den kommande midrangetelefonen och själva uppvisningen kommer ske 21 juli. Även om detta är företagets första true wireless-lurar, så är det inte företagets första hörlurar. Gänget har sedan år tillbaka erbjudit olika lurar i Bullet-serien och dessa har hyllats för att ha erbjudit riktigt bra ljud och batteritid för ett rimligt pris. Förhoppningsvis kommer OnePlus följa trenden med nya Buds. Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0

Hemsol visar besparingar man kan göra med solceller
Hur mycket billigare blir elkostnaden för en villa?

Skulle du vara intresserade av att installera solcellspaneler på ditt hus så finns nu tjänsten Hemsol som kan ge dig lite svar på frågor runt det. På tjänsten kan man bland annat uppge var man bor för att sedan mäta takytan där man kanske vill installera solceller. Därefter får man besvara några korta korta frågor och presenteras sedan med en kalkyl som uppskattar hur mycket man kan tjäna in i årliga elkostnader. I kalkylen ingår finns även uppgifter på ungefär hur mycket installationen kommer att kosta, med och utan rotavdrag, samt lite annan information om den eventuella anläggningen som ska installeras. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Betatest öppnas för Hyper Scape
Dags för mer battle royale!

Tidigare i juli presenterade Ubisoft sitt nya battle royale-lir Hyper Scape till PC och ivriga spelare hade möjlighet att få tidig tillgång till betatestet genom att kika på Twitch-strömmar. I samband med Ubisofts presentation igår kväll släppte utvecklarna lite nya trailers och meddelade i samma veva att betatestet öppnats för alla. Länk till Hyper Scape och det öppna betatestet har ni här nere till vänster. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Trailer för Radioactive
Rosamund Pike spelar fysikern Marie Curie

Fysikern Marie Curie upptäckte både radium och polonium. För detta fick hon som den första kvinnan Nobelpriset och hon blev även den första personen i historien att tilldelas utmärkelsen två gånger. I filmen Radioactive får vi följa hennes resa. Premiär på Amazon Prime Video den 24 juli. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Facebook funderar på att förbjuda politiska annonser
Inför det kommande presidentvalet i USA

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Facebook eventuellt kommer att förbjuda politiska annonser inför det amerikanska presidentvalet i höst. Anledningen till det uppges vara för att Facebook vill förhindra att det sprids desinformations-kampanjer via deras plattform, något som bland annat skedde under presidentvalet för fyra år sedan. Då ansågs bland annat ryska intressen ha spridit desinformation via annonser på Facebook och på andra sociala medie-plattformar. Syftet med det anses ha varit att få Donald Trump vald till president för USA. Facebook har än så länge inte kommenterat en eventuellt bojkott av politiska annonser inför det amerikanska presidentvalet i november. Tumnagel
46.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

LasseMajas detektivbyrå blir tv-serie
Kommer att ha premiär till jul

TV4 kommer att göra tv-serie av några av böckerna om LasseMajas detektivbyrå skriver kanalen i ett pressmeddelande. Det handlar om en tv-serie som kommer att sändas på CMORE i sex delar. Varje avsnitt kommer att baseras på en av de nästan 30 böcker som författaren Martin Widmark och illustratören Helena Willis har gett ut sedan 2002. I huvudrollerna som Lasse och Maja syns Ellen Sarri Littorin och Elis Nyström medan Anders Jansson ska spela rollen som Vallebys förvirrade polismästaren. Den nya tv-serien om LasseMajas detektivbyrå kommer att ha premiär på CMORE i jul. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Shmee150 snor en Mercedes-AMG GT R Black Series
Har huvudrollen i ny reklamfilm

Det har varit känt länge nu att en Black Series-version av Mercedes-AMG GT R varit på gång, och nu visar tillverkaren själva upp bilen för första gången i en reklamfilm. En annan gestalt vi får se i denna är YouTubern Shmee150 som spelar en skurkusling som snor bilen. Mercedes lär presentera bilen i sin helhet inom kort. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Fitbit Charge 4 väcker dig när du är utvilad
Smart uppväckning kommer med uppdatering

Fitbit Charge 4 har fått en ny mjukvaruuppdatering som lägger till två rätt trevliga funktioner. Smart Wake heter den ena versionen och ska hjälpa dig att vakna på den ljusa sidan. Funktionen använder sig utav sömntrackern och aktiverar väckning när du är som mest utvilad. Utöver Smart Wake kommer uppdateringen även med nya flådigheter som Dynamic GPS som låter dig använda telefonens GPS när enheterna är nära varandra, vilket ska lätta trycket på batteriförbrukningen. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Mjukare typ av asfalt ska testas i Lund
Kanske leder till mindre skador om man faller på den

Forskare har utvecklat en ny typ av asfalt som ska vara mjukare än den typ av asfalt som vanligtvis används idag rapporterar TT. Nu ska asfalten testas i Lund och förhoppningen är att asfalten ska leda till mindre skador och dödsfall för de som råkar falla på asfalten. Asfalten är framtagen av det svenska forskningsinstitutet Rise och den har gjorts mjukare genom att man blandat in gummi från kasserade bilddäck i asfalten. Den ska vara fyra till fem gånger mjukare än traditionell asfalt och därför vara mer fallvänlig. Viveca Wallqvist som arbetar som forskare på Rise säger till TT: "Om du faller på den när du cyklar eller går har du mindre risk att skada dig än på annan asfalt. Det finns ingen anledning att ha så hårt underlag för cykel- och gångtrafikanter. Vi är inte byggda för att röra oss på de här stenhårda underlaget." Nu kommer den mjukare asfalten testas på en 300 meter lång vägsträcka i centrala Lund. Därefter ska det hela utvärderas för att forskarna ska få svar på hur bra den nya asfalten fungerar, vad trafikanterna själva tycker och hur väl den fungerar ihop med till exempel snöröjning. Enligt Socialstyrelsen så blir över 70.000 personer per år inlagda på sjukhus på grund av fallolyckor och över 1000 personer avlider av sina skador från fallolyckor varje år. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Monster Hunter-filmen försenas till 2021
Monsterjakt med Milla Jovovich får vänta

Det var egentligen tänkt att Monster Hunter skulle ha premiär i september men man har nu bestämt att skjuta upp det hela. Det nya premiärdatumet är 23 april. Resident Evil-regissören Paul W.S. Anderson regisserar filmen och bland annat Milla Jovovich medverkar. I filmen spelar Milla en ledare för en grupp soldater som transporteras till en ny värld där massiva bestar härjar. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Genomgång av Lamborghini Sián Roadster
Bra glassätarbil

Förra veckan presenterade Lamborghini modellen Sián som Roadster. Här får vi oss en genomgång av den nya modellen som endast tillverkas i 19 stycken exemplar som givetvis redan är sålda. Modellen med fast tak kommer man dock bygga 63 stycken av, så där har du fortfarande chans att knipa ett exemplar. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Google förbjuder annonser för stalkerware och spyware
Annonser för övervakningsappar portas från Googles annonsprogram

Google har uppdaterat policyn för vad företag och andra får annonsera om på Google och nu förbjuder Google annonser för så kallat "stalkerware" och "spyware". Det innebär att det inte längre kommer att gå att annonsera för appar, produkter eller tjänster som är designade för att övervaka personer utan att dessa vet om det. Google skriver om den uppdaterade policyn för annonsprogrammet: Examples of products and services that will be prohibited (non-exhaustive) Spyware and technology used for intimate partner surveillance including but not limited to spyware/malware that can be used to monitor texts, phone calls, or browsing history; GPS trackers specifically marketed to spy or track someone without their consent; promotion of surveillance equipment (cameras, audio recorders, dash cams, nanny cams) marketed with the express purpose of spying. Google säger dock att produkter, appar eller tjänster som specifikt är designade för att låta föräldrar hålla koll på sina barn och produkter som riktar sig till licensierade privatdetektiver fortsatt kommer att tillåtas i annonser på Google. Googles uppdaterade policy kommer att börja gälla från 11 augusti. Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Linux skippar rasistisk terminologi
Säger hejdå till master, slave, blacklist och whitelist

ZDNet rapporterar att utvecklar-teamen bakom operativsystemet Linux har kommit överens om att börja använda termer som inte anses vara rasistiska i sin dokumentation, kod-syntax och på andra ställen där dessa förekommer. Detta är något man gör efter att många inom datorvärlden påpekat att vissa termer kan uppfattas som rasistiska. Det handlar primärt om de fyra termerna "master", "slave", "blacklist" och "whitelist" som nu kommer att ersättas av lite mer neutrala termer för Linux-utvecklarna. Istället för "master" och "slave" ska utvecklarna använda sig av någon av följande termer: primary/secondary main/replica or subordinate initiator/target requester/responder controller/device host/worker or proxy leader/follower director/performer När det gäller "blacklist" och "whitelist" är nu Linux-utvecklarna hänvisade till att använda något av dessa alternativ: denylist/allowlist blocklist/passlist Tumnagel
26.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bjørn Nyland testar Honda e
Låter den ladda en Tesla Model 3

Den norske elbilsfantasten Bjørn Nyland har fått hänga med Hondas nya eldrivna modell e ett tag. Han testar givetvis räckvidden och hur lång tid det tar att ladda bilen, och passar även på att dela med sig av lite el till en Tesla Model 3. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Watch Dogs: Legion släpps 29 oktober
London kaosar

Under gårdagens Ubisoft Forward-ström fick vi äntligen se lite nytt material från Watch Dogs: Legion. Mer specifikt fick vi både se en ny filmisk trailer samt en översiktsvideo som visar hur det kommer vara att spela spelet och dessa kan ni skåda ovan och under. Som känt sedan tidigare kommer spelet utspela sig i London och spelet har en Play as Anyone-filosofi och vi kommer kunna utföra våra uppdrag med vilka karaktärer som helst. I gameplaytrailern får vi se att vi kommer få rekrytera massvis med olika individer för att sätta stopp för den privata militärorganisationen Albion som håller London med järngrepp samt elaka skurkgäng. På tal om Watch Dogs var det tänkt att Ubisoft skulle ge bort PC-versionen av Watch Dogs 2 till alla som kikade på Ubisoft Forward, men inte helt oväntat gick allt rakt åt Sanders på grund av serverstrul och Ubisoft ger bort spelet till alla. Så om ni vill ha spelet, så är det bara att klicka på länken nedan och följa instruktionerna. Watch Dogs: Legion kommer släppas 29 oktober till PC, PS4 och Xbox One. Spelet kommer även till PS5 och Xbox Series X när konsolerna släpps. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

USA attackerade rysk trollfabrik 2018
Så att inte de skulle sabotera det amerikanska mellanvalet

USA:s president Donald Trump bekräftar nu att USA ska ha genomfört en cyberattack mot en ökänd rysk trollfabrik 2018. Det handlar om "företaget" Internet Research Agency (IRA), även känt som Glavset. De flesta bedömare anser att IRA fungerar som en front för en organisation som försöker påverka politik runt om i världen till Rysslands fördel. IRA anses bland annat ha spridit desinformations-kampanjer för att påverka det amerikanska presidentvalet 2016, ett val som Trump som bekant vann. Attacken 2018 ska ha genomförts för att undvika att liknande kampanjer skulle kunna påverka det amerikanska mellanvalet 2018. Hur framgångsrik den amerikanska attacken mot IRA ska ha varit är okänt men valet slutade inte särskilt bra för det republikanska partiet som stödjer president Trump. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Äventyr med Eminem och Kid Cudi
Serietidnings-tema i lyric-videon

Här har vi lyric-videon till låten The Adventures Of Moon Man & Slim Shady som är ett samarbete mellan Kid Cudi och Eminem. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Gatumat i Latinamerika
Ny serie snart på Netflix

Här har vi trailern för Street Food: Latin America som precis som namnet avslöjar handlar om gatumat i Latinamerika. Vi får hänga med och se vad man mumsar på i bland annat Peru och Bolivia och premiär blir det den 21 juli. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Tokig reklamfilm för en stege
Den enda stegen du behöver?

Att göra en reklamfilm för ett eldrivet verktyg eller en gräsklippare känns ju inte jättesvårt, men hur gör man reklam för en stege egentligen? Så här tydligen. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

På besök på japansk fiskmarknad
Diverse läckerheter tas omhand

Här får vi följa med till en fiskmarknad i Okinawa, Japan och se när olika läckerheter tas om hand. Vi får se mussla, tonfisk och en del annat. Tumnagel
82kg
+
Roger Åberg

Stiligt dörrhandtag
För innerdörrar

Buster & Punch gör en hel del coola inredningssaker, bland annat en hög olika saker till innerdörrar. Nu har man släppt ett nytt dörrhandtag som kanske mer ska klassas som vridbar knopp eller något. Stilen är klassisk Buster & Punch och handtaget är skapat från ett solitt block av metall. Tre olika versioner finns, stål, mässing och svart. Prislappen ligger på 97 pund för den svarta och 126 pund för stål och mässing. Tumnagel
77kg
+
Roger Åberg

Grattis Ringo Starr!
Beatlen firade 80 år med stjärnspäckad konsert

Den gamle Beatles-trummisen fyllde 80 år igår och som brukligt firade han sin födelsedag med att jamma med några av sina kompisar i musikbranschen. Årets firande arrangerades online vilket även gav oss som inte var på plats möjlighet att följa det hela via YouTube. Ni kan kolla in Ringo Starrs födelsedagsfirande hör ovanför. Där framträder förutom Starr själv även artister som Sheryl Crow, Ben Harper, Dave Grohl, Sheila E och Beatles-kollegan Paul McCartney. Tumnagel
175kg
+
Wille Wilhelmsson

En flip med en cykelvagn
Inga barn skadades!

Här får vi se Danny MacAskill leka runt på cykel, men den här gången med en vagn bakpå. Tumnagel
98kg
+
Roger Åberg

En lite snyggare cykelhjälm
Håller du med?

Cykelhjälmar är sällan snygga, de är liksom sportiga men sällan snygga. Bern har en del snygga och så har vi ju Hövding som inte syns alls. Men snygga cykelhjälmar är sällsynta, dels för att de kräver sin stoppning och då hamnar rätt höjd på huvudet. De här från thousand försöker i alla fall vara snygga och modellen heritage finns i ett antal olika färger. Lyckas de? Tumnagel
49kg
+
Roger Åberg

Nu kan du dofta som rymden!
EAu de Space

Rätt många saker kan man beskriva hur de doftar, men vissa saker känns inte som att de doftar även om de så klart gör det. Som rymden, hur doftar oändligt med tomrum? Faktum är att rymden tydligen doftar och NASA tog fram en parfym för att göra astronauter redo för den doften. Ju mer man vet och så vidare. Nu har ett gäng lyckats få loss information om den där parfymen som NASA tog fram och skapat en parfym av det som de ska sälja. I skrivande stund har deras Kickstarter dragit in över tre miljoner kronor, så projektet lär bli av. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

The Pharcyde - Drop
Fredagsklassikern

1995 släppte gruppen The Pharcyde låten Drop. Musikvideon till den är lite speciell eftersom gruppen rörde sig baklänges och sjöng låten baklänges när man spelade in. Sen när allt var klart spelade man även upp materialet baklänges vilket gör att allt går åt rätt håll, fast ändå inte. Ett lustigt resultat som regissören Spike Jonze ligger bakom. Bonusklipp nedan. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green

Nils Oscar återlanserar dubbel-IPAn Hop Yard
Med finslipat recept

Öltillverkaren Nils Oscar återlanserar nu klassikern Hop Yard som släpptes för första gången 2010. Det är en dubbel-IPA som förutom generösa mängder humle nu får ett finslipat recept och ny grafik på etiketten. Ska passa bra att dricka bara som den är eller till grillat kött eller lagrad hårdost. Finns att köpa nu. Tumnagel
103kg
+
Bobby Green

Nytt allt är en remix-klipp
Vad gör sociala medier med oss egentligen?

Kirby Ferguson har i många år snackat om att världen saknar originalitet och att allt bara går runt och runt hela tiden. I hans Everything is a Remix-klipp pratar han om allt från filmer, music och teknik som bara kopierar saker som redan finns om och om igen. Nu har han släppt ett nytt klipp och i det snackar han om hur sociala medier och Internet remixar våra personligheter. Han berättar även hur man ska undvika att hamna i den fällan. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green