m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)
Vi har provkört Polestar 1!

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Bil / Feature

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag.

Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut.


Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019

Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet.

Sex år senare har Volvo gjort en enorm resa och de sju modeller man säljer i dag har det formspråk som sattes med Concept C. Ok, XC40 har väl (på ett bra sätt) dragit lite åt ett annat håll, men det är i dag väldigt tydligt vad som är en Volvo. När just XC40 presenterades som koncept hette den 40.1 och hade en kompis som hette 40.2. Det senare konceptet och Concept C har mycket gemensamt trots att det är helt olika bilar, både är nämligen numera Polestar-modeller.

Polestar är i dag ett eget märke. Viljan hos Polestar-gänget verkar vara att bli ett helt eget märke som ändå har starka kopplingar till Volvo, att arbeta väldigt mycket tillsammans när det gäller utveckling men presentera det på två olika sätt. VW-koncernen lyckas ju väldigt bra med detta där de kör en plattform, en teknik men ett antal varumärken, så varför skulle inte Geely kunna lyckas? Än är det allt annat än klart, för det som Polestar har i dag är två bilar som man snott från Volvo. Polestar 3 verkar bli den första modellen från märket som kommer att ha en helt egen stil.

Men nu är det alltså Polestar 1 som står på menyn och det är alltså Thomas Ingenlaths baby. Eller hela Polestars baby. Och kanske Volvos baby, eller i alla fall det gäng som var med och skapade konceptet. För man vill liksom bevisa att man faktiskt kan bygga den här, en lyxig GT-vagn som går som fan. I dag har vi kanske en annan inställning till el och framförallt till nya märken, men när konceptet visades upp var den allmänna inställningen "snygg, men tillåt mig fnissa åt att Volvo ska göra något sportigt".

Vi börjar med utsidan. Visst är den oerhört snygg? Fronten känner vi igen vid det här laget men jag tycker att den fungerar även utan att sitta på en stor herrgårdsvagn. Jämför man den med konceptet så är den lite tråkigare och inte riktigt så svulstig, men det är ju inte så underligt.

Bilen rakt från sidan är ett mysterie för mig. Fronten är så lång, rumpan så avhuggen och taklinjen så låg men ändå fungerar det. Riktigt bra! Stora delar av bilen är byggd i kolfiber, en av anledningarna till att den är så dyr, och det gör att man kan ha den där taklinjen.

Rumpan är kraftfull och lysena är perfekta här, till skillnad på S90. Linjen som börjar vid det infällda handtaget, fortsätter över tanklocket, vidare till baklyktan och som vänder av tvärt ner för att sluta med en avbockning mot hjulet är smått genialisk. Det är i den här som arvet till P1800 främst sitter, men det är också här som jag tycker att attityden och den moderna egenheten sitter. Det är så här man använder historia på ett bra sätt.

En detalj som faktiskt är snyggare på produktionsbilen än på konceptet är backspegeln. Man har gjort så att hela spegeln rör sig istället för att spegelglaset rör sig, vilket gör att man kan skippa den där kanten som brukar vara runt. Resultatet är en lite mindre backspegel som bara är så fin. Spegeln har hittat till Polestar 2, hoppas att Volvo snor den också.

Bilen finns endast i fem olika färger. Förutom svart, vit och två gråa toner finns en blå som man kallar för midnight. Färgerna är kanske lite tråkiga, men väl valda. Vill man spexa till det lite kan man välja en matt version istället, kostar 50.000 kronor till men är oerhört snyggt. Förutom färg kan man välja svarta eller kromade detaljer och tre versioner av samma fälg som endast finns i 21 tum. Enkelt.


En aluminium, två svarta. Den ena versionen med lite matta detaljer.

På insidan känner vi igen oss. Väldigt mycket. Man sitter ju möjligen lägre än i en Volvo, men det man ser på som förare är precis som i en Volvo. Eller nästan precis. Och det gör inte så mycket faktiskt. Här sitter jag i en svindyr Polestar som ser ut som en Volvo på insidan och det är ok. Det är ett väldigt gott betyg till Volvo om inte annat.

Som sagt så är det mycket som känns igen från Volvo. Tyvärr är det "gamla" versionen av allt inklusive infotainment till skillnad mot Polestar 2. Rent utvecklingsmässigt är det helt ok och något som man förstår, men det tar emot att betala så mycket pengar och inte få det senaste. Jämför man med konceptet är det en hel del saker som finns här, men tittar man närmare är många detaljer borta.

Inredningen går att få i helsvart eller svart med vita säten. Det vita överraskar, eftersom inte hela inredningen är ljus och sätena är mer vita (om än med en svag grå ton) än beiga känns det piggt istället för just beigt. Säkerhetsbältena är så klart Polestar-gula. Förutom på ratten hittar vi Polestar-loggan på två ställen, på växelspaken av kristall och i taket. Just detaljen i taket är verkligen lysande.

Vänder vi på oss blir det så klart annorlunda. Här finns inget baksäte med ungar i, här finns inget bagageutrymme fyllt med barnvagnar och annat skräp. Istället är det ett litet, litet baksäte som i alla fall är väldigt snyggt. Ovanför nackstöden finns två vackra metallryggar som innehåller högtalare och barnstolsfäste. De ger en skön känsla av roadster och jag älskar dem.

I baksätet är det som sagt trångt. Jag kommer in, men knappt ut, och det är riktigt tight om huvudet. Här ska ingen som är över 160 centimeter sitta, knappt ens i den storleken. Men det finns där och är barnen små går det faktiskt att slänga in en barnstol.


Lite genomgång är alltid klokt.

Ok, slutsnackat om form och design. Nu ska jag köra.

Jag vet inte om det är typen av bil, prislappen på den eller om den kommer att tillverkas i så få exemplar men det är en smula nervöst och "stort" att hoppa in bakom ratten. Kanske är det för att det på något sätt fortfarande är ett koncept för mig. Fragilt. Men man känner ju igen sig från andra Volvos, så det är egentligen bara att vrida på startvredet, ställe in rutten på navigatorn och glida i väg.


Tanka eller ladda? Det är ditt val.

Standardläget är att bilen ligger i hybridläge och det är ju rimligt, det är ju en hybridbil. Men batteriet är relativt stort på den här och man ska kunna köra upp till 125 km enligt WLTP-cykeln. Packet är på 34 kWh så Polestar har inte gjort allt man kunnat för att få ut så lång räckvidd man kan. Nä, batteriet finns där av två anledningar. För att köra tyst och trevligt i stan, och då räcker 125 km långt, och för att göra den här bilen snabb som attan.

Två elmotorer finns, en för varje bakhjul. De är på 85 kW styck och ger alltså totalt 170 kW, 232 hästar och 450 Nm. Slår man om till Pure, läget för enbart eldrift, har man alltså kraft så det räcker för att köra till jobbet och tillbaka. Polestar 1 går att köras på ren el upp til 160 km/h, efter det kickar bensinmotorn in och hjälper till. Men elmotorn är med hela vägen upp till 250 km/h. Att man har två elmotorer gör att man kan driva bakhjulen separat och det använder man för att trycka bilen ur kurvor effektivare. Istället för att bromsa hjulet som är på insidan av kurvan ökar man kraften på hjulet som är på utsidan av kurvan. Effekten i körningen blir ungefär densamma men det är så klart trevligare att få en knuff istället för att bromsas in.


Extremt snyggt med sladdarna synliga i bakluckan. Notera också de väldigt vackra gångjärnen!

Det är ingen sportbil i det här läget utan då får man växla till Powerläget. Eller nu ljuger jag faktiskt, även i hybridläget är det en sportbil på de allra flesta sätt, men i Powerläget så pausar inte bensinmotorn och styrning och annat är inställt i sportigare läge. Men innan vi kommer fram till bensinmotorn hittar vi en C-ISG, en startgenerator integrerad med växellådan. Det är en Volvouppfinning som agerar generator åt batteriet, startmotor åt bensinmotorn och i den här uppsättningen ger den även kraft i form av 68 hästar och 161 Nm.

Till slut har vi kommit fram till bensinmotorn som så klart är en fyra. Den har både kompressor och turbo och ger 309 hästar och 435 Nm. Tillsammans ger de tre systemen 609 hästar och 1000 Nm.

Låter det komplicerat? Det är det också. Överarbetat nästan. Till skillnad mot andra hybrider så är det här ett system där båda delarna faktiskt hade räckt gott och väl för en vanlig bil. Det tar plats och det väger en massa och det är helt fantastiskt.

För innan jag kör i väg så börjar jag fundera på vilka konkurrenterna är egentligen. Dyra hybrider i sportbilsform dräller det ju inte av direkt, om man inte räknar galna projekt som McLaren P1. Men den kan bara köra på el upp till 48 km/h så det är mer en bensinbil med elknuff.

Prismässigt är BMW i8 i samma liga, det är en hybrid som vill va sportbil och den är rätt överarbetad. Priset för BMWn är runt 1,5 miljoner kronor, en Polestar slår det med sin prislapp på 1,7 miljoner.

Men om BMWn vinner i överarbetad form vinner Volvon i överarbetad drivlina. En i8 kan köra rimliga 120 km/h på el och har 374 hästar kombinerat, Polestar 1 kommer som sagt upp i 160 km/h med bara el och har 600 hästar kombinerat. Men när det kommer till 0 till 100 km/h är de rätt jämna, BMW klarar det på 4,4 sekunder och Polestar 1 på 4,2 sekunder. Inte så imponerande. När man kör rullande 80-120 km/h så klarar Polestar 1 det på 2,3 sekunder vilket är över sekunden bättre än BMWns 3,4 sekunder.

Hur som helst så bestämmer jag mig för att BMWn är konkurrenten. Båda är dyra, har någon sorts elbilsframtidsdrömsjippo över sig och gör mig glada. För när jag rullar iväg känns det lite som att jag sitter i en extremt PK:ifierad Lamborghini. På ett bra sätt. Jag är liksom för gammal för att ha en illgrön Lambo och tycker väl att det är roligt att gasa högt i en tunnel men bara några gånger, jag hade aldrig köpt en sån bil. Där känns Polestar betydligt mer mig. Jag syns, men utan att spexa.

Allt det där komplicerade med drivlinorna är som bortblåst när man börjar köra. Elmotorn tar tag i en och skickar i princip ljudlöst iväg mig när jag svänger ut från parkeringen. Hamnar i tråkig trafik men så fort det blir en lucka och jag kan öka hastigheten lite kommer den, bensinmotorn. Och något konstigt uppstår, en kärlek till turbolagg.

Låt mig förklara. I en bensinbil med turbo så trycker man på gasen, väntar, får kraft. I Polestar 1 trycker du på gasen, får kraft, väntar, får mer kraft. I princip sömlöst. Inte alltid, men oftast är det sömlöst. Och det är fantastiskt. För när jag bromsar in i en kurva och svänger så vill jag ha kraft ut ur kurvan, och det får jag direkt med elmotorn. Och när jag faktiskt börjar komma ur kurvan och kan trycka på (men självklart köra lagligt) kommer motorljudet. Och det ger, trots att det bara är en fyra, mig en tillfredställelse.

Ibland. För det där ljudet är, hmm, dubbelt. Ibland låter det helt ok, till och med rätt bra, men ibland låter motorn verkligen som en tråkig Volvo-fyra. Det drar ner på upplevelsen.

Som ni kanske förstår kör jag på kurviga småvägar och den här bilen uppför sig riktigt trevligt. Jag njuter. Men det är inte en Alpine A110 direkt. Tjänstevikten ligger på 2350 kilo och då har man sparat 230 kilo på att bygga mer eller mindre hela rasket i kolfiber. 2350 kilo är mer än vad två Alpine väger och det känns. Det märks på 0-100 siffran och det märks på de små vägarna. Det är också en stor bil som är alldeles för bred för de här italienska vägarna och det var liksom aldrig tanken att den här breda fronten skulle tryckas in mellan en stenvägg och en galen mötande Fiat som skiter i vilken sida av vägen som är hans och vilken som är min. Men det fungerar faktiskt över förväntan.

Dämparna kommer från Öhlins och är inställbara, manuellt. Två av rattarna sitter i hjulhusen bak och två under motorhuven fram. Gissningsvis kommer inte så många att pilla på dem varje dag, men det är en rolig detalj av Polestar att lyfta fram. Och dämparna fungerar verkligen bra, bilen är så klart inte mjuk som en S-klass men lyckas vara sportig utan att vara obekväm.

En sak som jag verkligen gillar på de små vägarna är att det finns ett drive-läge och ett brake-läge. I det senare så bromsas bilen av generatorn när jag släpper på pedalen så att jag får tillbaka lite el i batteriet. Det betyder att om jag kör rimligt och kurvan inte är så snäv så släpper jag bara på gaspedalen, bilen bromsas upp och jag kommer igenom kurvan med lite mer juice i batteriet. Det här är absolut inte något Polestar-unikt, men det fungerar bra och blir snabbt en favorit.

De små vägarna tar slut och jag hittar upp på motorvägen. Här kommer den här bilen verkligen till sin rätt, det är ju ändå en GT-vagn. Jag växlar på den italienska motorvägen mellan hybrid och power och fastnar till slut för hybridläget. Jag vill få tillbaka kräm i batteriet innan jag kommer in till stan igen och kraften finns där ändå om det stannar av och sedan öppnar upp igen. De där 2,3 sekundrarna mellan 80 och 120 tror jag på och det är en fröjd att fastna bakom någon långsam, vänta på att det blir fritt till vänster, byta fil och köra på. Det känns lite som att jag kan ligga och köra hur länge som helst, precis den känsla man vill ha i en GT-bil.

Men när jag kommer in till stan igen och av någon anledning har växlat till powerläget blir jag snabbt irriterad på fyran som brummar. Kommer på att jag har ett fritt val, växlar till hybridläget, det blir tyst igen. Det har mörknat ute och jag ser den där Polestar-loggan i taket när jag glider hemåt igen. Tänker att det är bra marknadsföring det där, men kanske främst ett roligt sätt att få ägarna av en bil att njuta av sitt val. Ingen annan ser det ju liksom. Och det är här någonstans jag bestämmer mig för att om jag hade 1,7 miljoner över så hade jag nog kunnat köpt en sån här och varit rätt nöjd.

Polestar 1 är en tokig bil. Alldeles för dyr, alldeles för avancerad men också alldeles fantastisk. Just kanske på grund av det tokiga. Nu ska den inte tillfredsställa alla här i världen eftersom man bara kommer att tillverka 1500 stycken så att vara tokig är något man vågar. Frågan är hur den placerar sig som hero-bil för Polestar som ska vara ett helt elektriskt märke. Min gissning är rätt bra, det finns ju sämre sätt att få uppmärksamhet på än det här. Och precis som Concept C en gång i tiden inte var tänkt att vara facit för hur en V90 skulle se ut är Polestar 1 inte facit för framtiden för märket. Men det är en bra avspark.

Roligt är att Polestar-gänget är utomordentligt stolta över den här bilen. Det har de anledning att vara.

Jag är tacksam för att Thomas ritade den här, för att han fått den att bli en verklig produkt och för att jag fått köra den.
Jag ställer gärna upp igen...

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Vi har provkört Polestar 1!
57.0°
0

Vi har provkört Polestar 1!

En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Zoom fortsätter censurera videokonferenser om Zoom
Flera Zoom-konferenser om Zooms censur nedstängda

Zoom har tidigare anklagats för att blockera videokonferenser som kritiserat Kina så väl som Zoom själva och nu har detta hänt igen skriver BuzzFeed. Videokonferenserna som nu ska ha blockerats ska ha skapats specifikt för att diskutera det webbseminarium på San Francisco där den palestinska flygplanskaparen Leila Khaled skulle tala 23 oktober. Detta skulle ske via Zoom men kunde ej genomföras då Zoom inte tillät detta enligt sina riktlinjer. Då sa en talesperson för Zoom: "In light of the speaker’s reported affiliation or membership in a US designated foreign terrorist organization, and SFSU’s inability to confirm otherwise, we determined the meeting is in violation of Zoom’s Terms of Service and told SFSU they may not use Zoom for this particular event." Zoom säger själva om att man nu stängt ner videokonferenser som skulle diskutera censur på Zoom: "Zoom is committed to supporting the open exchange of ideas and conversations and does not have any policy preventing users from criticizing Zoom. Zoom does not monitor events and will only take action if we receive reports about possible violations of our Terms of Service, Acceptable Use Policy, and Community Standards. Similar to the event held by San Francisco State University, we determined that this event was in violation of one or more of these policies and let the host know that they were not permitted to use Zoom for this particular event." Zoom uppger dock inte vilken av deras riktlinjer de nu nedstängda videokonferenserna skulle bryta mot. Arrangörerna som portades från Zoom ska dock senare ha kunnat genomföra de planerade videokonferenserna via Google Meet skriver BuzzFeed. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

MagSafe-laddare fungerar bäst med Apples 20W-adapter
Används den med andra adaptrar så laddas iPhone 12 långsammare

Apples nya trådlösa MagSafe-laddare verkar vara en rätt så smidig liten sak om man vill ladda sin iPhone 12 trådlöst. MagSafe-laddare ansluts till elnätet via en USB-C-adapter vilket innebär att man i teorin kan använda vilken som helst sådan som man har liggande hemma. Nu verkar det dock konstaterat att om man vill att laddaren ska leverera maximalt med kräm till iPhone 12 så krävs det att man använder den tillsammans med Apples egna 20W-adapter. Det är YouTube-kanalen Zollotech som testat Apples MagSafe-laddare tillsammans med lite olika USB-C-adaptrar. Den enda adaptern i testet som kunde leverera 15W laddning till iPhone 12 via den trådlösa MagSafe-laddare var Apples nysläppta 20W-adapter. I klippet nedan så testar Zollotech MagSafe-laddaren med Apples nysläppta 20W-adapter, Apples 18W-adapter som släpptes förra året, Apples 96W-adapter till MacBook Pro, USB-C-adaptrar till Google Pixel och Samsung Note 20 samt två adaptrar från Anker och Aukey. I Zollotechs tester var det som sagt bara Apples 20W-laddare som kunde leverera 15W laddning till iPhone 12. 18W-adaptern kom upp till 13W medan MacBook Pro-adaptern bara levererade 10W. De övriga adaptrarna levererade mellan 6W - 10W till iPhone 12 när de användes tillsammans med MagSafe-laddaren. Det här innebär rent konkret att iPhone 12-användare som vill maximera laddningen via MagSafe-laddaren måste köpa till Apples 20W-adapter för 225 kronor vilket innebär att det faktiska priset för laddaren då landar på 720 kronor istället för 495 kronor. Tumnagel
36.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Call of Duty-gänget gömmer hemligheter i Östersjön
Leta rätt på hemligheterna själv med ekolod

Nästa månad släpps Call of Duty: Black Ops Cold War till PC och konsol och för att fira detta har Activision dragit igång en liten kalla kriget-inspirerad skattjakt. Idag, 27 oktober, är det 39 år sedan den ryska ubåten U137, eller S-363, gick på grund i ett militärt skyddsområde utanför Karlskrona och det hela har klassats som en medveten kränkning av Sovjet. Call of Duty-skattjakten har inspirerats av händelsen och det hela sker för att uppmuntra svenska Call of Duty-fans att bättre lära känna sin historia för att i sin tur njuta av det kommande Call of Duty-spelet ytterligare. Har ni tillgång till ekolod i någon form och vill leta rätt på hemligheterna själv så har ni koordinaterna här: 59°2x2743.4"N 18°20x276.5”E, 5 meter under ytan. Call of Duty: Black Ops Cold War släpps 13 november. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Godisföretag fixar radiostyrd trick-or-treat-dörr
Perfekt för pandemi-Hallowen?

Det amerikanska choklad- och godis-företaget Hershey har utvecklat en radiostyrd dörr som man tänkt att använda under Halloween i USA. Dörren ska gå att radiostyra på upp till 1500 meters håll och levererar en chokladkaka genom sitt brevinkast när någon säker "trick or treat" framför dörren. Förutom det är dörren försedd med ljus- och ljuseffekter så att den ska synas på långt håll när den kommer rullande. I bonusklippet nedan hittas en lite mindre avancerad lösning för att leverera trick-or-treat-godis. Det handlar om en "robot" som konstruerats av en pensionerad bilmekaniker som rullas ut från mannens garage när barn eller andra vill ha Halloween-godis. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

AMD köper Xilinx för 35 miljarder dollar
Ny jätteaffär i processorvärlden

AMD meddelade idag att man planerar att köpa upp det rätt okända men betydelsefulla amerikanska hårdvaruföretaget Xilinx för 35 miljarder dollar, motsvarande lite över 305 miljarder svenska kronor. Xilinix har utvecklat så kallade FPGA:er (Field-Programmable Gate Array) och programmerbara SoC:s. Företaget har en lång rad kunder på marknaden för datacenter och förser även det amerikanska flygvapnet och olika partikelacceleratorer med hårdvara. AMD skriver i ett pressmeddelande om uppköpet Xilinix: "The acquisition brings together two industry leaders with complementary product portfolios and customers. AMD will offer the industry’s strongest portfolio of high performance processor technologies, combining CPUs, GPUs, FPGAs, Adaptive SoCs and deep software expertise to enable leadership computing platforms for cloud, edge and end devices. Together, the combined company will capitalize on opportunities spanning some of the industry’s most important growth segments from the data center to gaming, PCs, communications, automotive, industrial, aerospace and defense." För att affären mellan AMD och Xilinix ska bli av måste den godkännas av Xilinix aktieägare samt diverse konkurrensmyndigheter runt om i världen. Det här är den andra stora affären i processorvärlden som tillkännages på bara lite över en månad. Förra månaden meddelade Nvidia att de planerade att köpa upp ARM för 40 miljarder dollar, motsvarande nästan 350 miljarder dollar. Jag antar att branschledarna Intel kanske börjar bli lite oroliga vid det här laget. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lek loss med konfiguratorn till nya Ford Bronco
Strö mer salt i såren över att modellen inte kommer hit

Tyvärr kommer inte nya Ford Bronco att säljas här, men jag vill ha en ändå. För att pina sig själv mer än bara att veta om detta kan man ju leka loss i konfiguratorn för bilen som ni hittar på länken nedan. Bilderna visar hur jag vill ha "min" bil. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

American Gods fortsätter i januari
Äntligen!

Nu har det spikats när vi kommer få se den tredje säsongen av den omåttligt tjusiga, men varierande, American Gods. 10 januari kommer den tredje säsongen ha premiär och vi få se hur läget ligger till med Shadow Moon, Mr. Wednessday och gänget. I Sverige kan vi kika på American Gods via Amazon Prime Video och troligtvis kommer även tredje säsongen bli tillgänglig där. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

LinusTechTips tycker till om Nvidia RTX 3070
Det gör även andra techtubers

Nvidia presenterade nya RTX 30-serien tidigare i år och åsikter har redan levererats om RTX 3080 och RTX 3090, men nu är det dags för lillasyskonet 3070 att hamna under luppen. LinusTechTips har fått leka med kortet ett tag och har nu släppt en video där det pratas om hur bra det är. För att göra en lång historia kort presterar RTX 3070 bättre, eller i vissa fall på samma nivå, som RTX 2080 Ti, speciellt när det kommer till ray tracing-prestanda. I renderingsmjukvara presterar kortet också riktigt bra och kan rendera saker snabbare än 2080 Ti. Inte illa pinkat för ett kort på 6-7 lax. Nedan hittar ni fler åsikter om grafikkortet från Dave Lee, JayzTwoCents, Hardware Unboxed och BitWit. Nvidia RTX 3070 kommer börja säljas på torsdag. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Självkörande båtar har börjat trafikera Amsterdams kanaler
MIT visar upp Roboat II

Förra året skrev vi om den självkörande båten Roboat som utvecklats av amerikanska MIT CSAIL och Amsterdam Institute for Metropolitan Solutions (AMS). Nu har MIT visat upp efterföljaren till denna, en lite större båt som fått namnet "Roboat II" Roboat II har plats för två passagerare och kan med hjälp av GPS och LiDAR ta sig fram på egen hand i Amsterdams kanaler. Båten är försedd med fyra propellrar som ger den möjlighet att färdas i vilken riktning som helst utan att behöva svänga med hjälp av ett roder. Professor Daniela Rus säger om Roboat II: "Roboat II navigates autonomously using algorithms similar to those used by self-driving cars, but now adapted for water. We’re developing fleets of Roboats that can deliver people and goods, and connect with other Roboats to form a range of autonomous platforms to enable water activities." Framöver planerar MIT på att utveckla en ännu större version av Roboat som ska kunna transportera fyra till sex passagerare på egen hand. Här nedanför hittas ett videoklipp där Roboat II visas upp lite närmare. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tile fixar lite skojigare form på sina produkter
Skoja till vardagen lite

Jag älskar att ha Tile på mina nycklar och i min plånbok, det räddade mig senast i förra helgen. De vanliga finns i vitt och svart och det funkar ju men är inte så roligt. Nu släpper man dock en hel hög med skojiga varianter inför julen. En Tile Pro kostar 37 euro (jämför priser) och ett paket med en Tile Mate (den som ser ut som ett kreditkort) och en Pro för 63 euro och en Mate och en Slim kostar 53 euro. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0

Ordentlig trailer för The Midnight Sky
Kom inte hem för bövelen!

Netflix har släppt en ordentlig trailer för den kommande filmen The Midnight Sky. Filmen levererar en postapokalyptisk berättelse där George Clooney, som även står för regin, spelar en ensam forskare i Arktis som försöker stoppa ett gäng astronauter från att återvända till jorden på grund av att jorden mår dåligt. The Midnight Sky har premiär 23 december på Netflix samt på utvalda biografer. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

Nya BMW M4 Competition redan som specialversion
Det här är Kith Edition

2011 grundade Ronnie Fieg företaget Kith som beskrivs som ett ställe som säljer dyrbara sneakers och kreddiga kläder till de som vill vara inne med det senaste. Det verkar gå helt okej för nu släpper BMW nämligen en M4 Competition i specialversionen Kith Edition. Endast 150 stycken exemplar kommer att tillverkas och dessa sticker ut genom saker som ett nytt emblem i nosen och på bakluckan, Kith-logga på taket och de klassiska M-färgerna på stolarna som också fått ett Kith-emblem. Även på nackstöden och armstödet i mitten hittar man loggan i lädret. Bland bilderna ser ni även en extremt fin E30 M3. Ronnie som är en stor BMW-entusiast skickade bilen från New York till BMW Classic i Tyskland som där genomförde en helrenovering ner till minsta skruv. Efter det har den modifierats en aning av Kith och fått namnet Ronnie Fieg Edition. Den röda M4:an på bilderna är lackad i samma färg som den - Cinnabar Red. En färg som man inte kan få längre hos BMW. Gillar du inte den kan du få specialversionen i Frozen Black som vi ser här eller i Dark Silver eller Frozen Brilliant White - alla tre är matta. Vad man får betala för specialaren framgår dock inte. Tumnagel
34.5°
+
Bobby Green
0

LG presenterar true wireless-hörlurar med brusreducering
Har även ett fodral som ska döda bakterier

LG har visat upp ett par nya true wireless-hörlurar som levereras med ett laddningsfodral som ska kunna döda eventuella bakterier på hörlurarna med hjälp av uv-ljus. Det handlar om liknande fodral som LG tidigare levererat med en del av hörlurarna i sin Tone Free-serie. Helt nytt för Tone Free FN7 är att dessa även är försedda med automatiskt brusreducering (ANC), något som åstadkoms med hjälp av tre mikrofoner i varje hörlur som analyserar ljudbilden i omgivningen. Batteritiden uppges vara upp till fem timmar med ANC påslaget och sju timmar när detta är avstängt. Laddningsfodralet innehåller dessutom ett batteri som räcker för att ladda upp hörlurarna två gånger mellan varje gång fodralet laddas. LG Tone Free FN7 har precis släppts på LG:s hemmamarknad Sydkorea och kommer att släppas på andra marknader längre fram. Vad de kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan man bygga egna LEGO-spel med Unity
LEGO inleder samarbete med spelmotor-utvecklare

LEGO och spelmotorn Unity har inlett ett nytt samarbete vilket innebär att det nu är möjligt att göra små minispel med LEGO-grejer i Unity. Det hela är ett tillägg till Unitys Microgame-projekt med vilket användare kan göra minispel även om de inte har kunskapen att koda själva. Med LEGO Microgame går det använda något som kallas för "Behavior Bricks" som har olika funktionalitet som går att använda i spelen. Därefter kan användaren lägga in olika lego-karaktärer som används för att ta sig igenom spelet som användaren skapar. Unity skriver om LEGO Microsgames: "Once you’ve installed Unity, there are simple In-Editor Tutorials to learn how to build and modify your LEGO® Microgame. You snap together virtual LEGO bricks, creating a multi-level obstacle course with features and hazards. Then add a LEGO Minifigure to bring your game to life, testing and modifying the action as needed." Unity går att ladda ner gratis på länken nedan om du vill testa på att bygga ditt eget LEGO Microgame, ett spel som sedan går att dela med sig till vänner och andra om du känner för det. En introduktionsvideo till LEGO Microgames hittas nedan. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Com Hem-kunder riskerar att bli av med TV4 på fredag
Igen

Det ser ut som om Com Hems kunder i Sverige ännu en gång riskerar att bli av med tillgången till TV4:s kanaler och C More. Precis som tidigare gånger handlar det om att de båda företagen inte kommer överens om hur avtalet mellan de båda parterna ska se ut. Senast detta hände var i december förra året då Com Hems kunder blev av med TV4 under några dagar innan jul innan de båda företagen kom överens om ett nytt avtal. Enligt Tele2-ägda Com Hem så riskerar deras kunder att återigen bli av med Telia-ägda TV4:s kanaler och C More nu på fredag 30 oktober om de båda företagen inte kan komma överens om ett nytt avtal. Anledningen till att man inte kommer överens den här gången beror enligt Com Hem på att TV4 vill höja priset på sina tjänster kraftigt. Tumnagel
33.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes-AMG One verkar få mer effekt än man tidigare sagt
Upp från 1000 till 1200 hästar

Mercedes fortsätter att fila på hyperbilen One som "snart" ska bli till en produktionsversion som faktiskt kan få köras med på gatan. En av sakerna man pysslat med är att kräma ut så mycket pulver som det bara går, och nu sägs det att effekten i drivlinan som består av en turboladdad V6:a på 1,6 liter och fyra stycken elmotorer hoppat upp från 1000 till 1200 hästar. Andra saker man jobbat med är att få ned oljudsnivåerna, kallstartsproblem och lite förbättringar kring aerodynamiken. Målet är att leverera de första färdiga bilarna någon gång nästa år. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

BBC snackar lite mer om His Dark Materials
Andra säsongen drar igång om några veckor

Snart är det dags för andra säsongen av BBC:s fantasy-serie His Dark Materials och i det här videoklippet snackas det lite mer om den. Vi får bland annat höra skådespelarna i tv-serien snacka lite mer om handlingen i den kommande säsongen. Handlingen är hämtad från Philip Pullman andra bok i trilogin om den 12-åriga Lyra och hennes äventyr i den fiktiva fantasyvärlden. Vi får även ta oss ännu en titt på material från de trailers som släppts tidigare för andra säsongen av tv-serien. Andra säsongen av His Dark Materials drar igång 16 november på BBC och kommer här i Sverige att visas på HBO Nordic. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Playstation 5 är här!
Vad vill ni veta?

Tidigare idag knackelibangade det på dörren och vi fick ta emot vårt recensionsexemplar av Playstation 5, vilket gjorde undertecknad oproportionerligt exalterad. Hur konsolen är att använda och spela på kommer vi inte få prata om på ett tag, men vi kan i alla fall ge ett första intryck av konsolen. Eller i alla fall utsidan. Sony och Microsoft har lite vitt skilda tankar när det kommer till konsoldesign. Xbox Series X må vara otympligt designad, men den ser rätt clean och trevlig ut. PS5 å andra sidan har en lite mer futuristisk look och är förhållandevis massiv. När PS5 och PS4 står bredvid varandra så är PS5 drygt en decimeter högre än PS4:an, vilket kan vara bra att veta om man har det skralt med utrymme vid sin TV. Med det sagt så gillar jag ändå designen på PS5, men storleken svider lite. Det är en bastant best som tar upp väldigt mycket utrymme. Hur konsolen är formad är dock lite whatever. När du placerat enheten där den ska vara så kommer du troligtvis inte hålla på att flytta runt den allt för mycket. Något du kommer använda jämt och ständigt med PS5 är nya Dualsense-kontrollen. Den här gången har Sony levererat en fräsch och futuristisk design som matchar konsolen. Tidigare har jag trott att kontrollen skulle bli mycket större än vad Dualshock 4 var, men utöver lite extra kurvor är kontrollerna ungefär lika stora. Tack vare kontrollens nya kurvor ligger kontrollen riktigt bra i handen och om man inte hade några problem att använda Dualshock 4 under längre perioder, så borde det inte vara några problem att köra långa spelsessioner med Dualsense. Något jag reagerade på är de nya ansiktsknapparna och d-pad som numera är gjorda i genomskinlig blank plast. Klickkänslan är mer eller mindre identisk med Dualshock 4, men när man vilar tummarna på knapparna så känns de näst intill hala. Någon form av extra textur hade varit trevligt. Detta är kanske endast gnäll för gnällets skull och i vår fulla recension får vi se om känslan påverkar spelupplevelsen. Som sagt. Vi får inte prata allt för mycket om hur det är att använda konsolen, men vi kan i alla fall ta reda på vad ni vill veta. Om ni har några frågor om PS5, så skriv ner dessa i kommentarerna så försöker vi svara på dessa till vår bästa förmåga när vi väl släpper iväg recensionen. Tumnagel
53.8°
+
André Stray
0

Det här är Hyundais minsta elbil
Något för barnen att köra omkring med

Hyundai presenterar nu sin minsta elbil hittills och det är en barnversion av konceptbilen 45 Concept som vi har skrivit om tidigare. Under skalet på den lilla barnbilen sitter två stycken DC-motorer som ger den en toppfart på 7 km/h. Vad den har för räckvidd på en laddning framgår dock inte. För att vara lite snälla mot naturen är bilen faktiskt byggd i trä. Om man kommer att kunna köpa den, när och vad den då skulle kunna tänkas kosta får vi tyvärr inte reda på just nu. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Fattiga riddare med över 200 olika smaker
Du borde hitta något som passar

Om du trodde att fattiga riddare bara kunde göras på ett vis har du inte hälsat på Batter & Berries i Chicago än. Här har man skapat över 200 stycken olika smaker och varianter på klassikern. Varje vecka presenteras nya specialare och kön utanför ringlar sig lång med folk som vill testa det senaste. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Kazakstan har ny slogan
Borat approves

Kazakstan har fattat att landet sedan den första Borat-filmen bara förknippas med just Borat. Istället för att vara sura över detta har Kazakhstan Travel nu istället tagit det hela till sig och lanserat en ny slogan. Givetvis har man valt "Very nice!" som är något som Borat ofta säger. Och som vi kan se i videon verkar det finnas massa very nice saker att se och göra i landet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
345kg
+
Bobby Green

Så tillverkar Borough Furnace gjutjärnspannor
Inga robotar här inte

John Truex och Liz Seru driver Borough Furnace som tillverkar stekpannor i gjutjärn. I det här klippet får vi se hur dessa blir till - från designen till själva gjutningsprocessen och efterarbetet. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green

Kanye West snackar med Joe Rogan
I tre timmar

Häromdagen var Kanye West och besökte podcasten The Joe Rogan Experience och i det nästan tre timmar långa samtalet snackades det bland annat om Kanyes presidentambitioner, musikindustrin och hans familj. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Ghostbusters-skor från Reebok
Släpps den 31 oktober

Gillar du tema-skor? Missade du Adidas Chewbacca-skor nu i veckan? Då kanske du ska slå till på ett par Ghostbusters-skor från Reebok istället! Det kommer att erbjudas två modeller och båda släpps den 31 oktober. Det ena paret är lite mer nedtonat medan det andra vill efterlikna spökjägarnas ryggsäckar. Ghost Smashers som de sistnämnda heter kostar 150 dollar medan Classic Leather blir dina för 100 dollar, om du hinner få några när de släpps vill säga. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Poison - Talk Dirty To Me
Fredagsklassikern

Idag är det fredag och det firar vi i vanlig ordning med lite fräsig musik. Denna vecka blir det Poison med monsterhiten Talk Dirty To Me. Bonusklipp nedan. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Tre nya sillar från Abba
Chili Aioli, Västkustmajo och Mandarin Peppar

Abba presenterar nu tre stycken nya sillsmaker och dessa är Chili Aioli, Västkustmajo och Mandarin Peppar. Dessa beskriver man som "en twist på klassiska smaker med ett modernt uttryck som flirtar med den yngre generationens sillätare". Malou Yeung Kadir som är Marketing Manager Abba säger följande: "Med nyheterna vill vi attrahera alla men hoppas specifikt på att guida en ny målgrupp in i sillens värld, för att göra den till en självklarhet för alla på julbordet – nya som gamla sillfans. Till skillnad från tidigare tillfälliga lanseringar till vintern så är årets nyheter här för att stanna." Hela sill-sortimentet har även fått en uppdaterad design och så har man uppdaterat receptet för Senap, Skärgård och Ramslök & Citron. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green

Idag är det Global Champagne Day
Skumpa i glaset!

Idag är det fredag och det ska ju givetvis firas eftersom det är veckans allra bästaste dag. Som av en händelse är det idag även Global Champagne Day och då passar det ju ännu bättre att hälla upp lite bubbel för att fira. Och det ska vara champagne nu, inte bara något mousserande. Vilken champagne dricker du helst? Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Återvinningsbara och nedbrytbara jeans
Nytt från Weekday

Weekday presenterar nu Klean Jeans och Milton Denim Jacket som är en kapsel-kollektion med återvinningsbara och nedbrytbara jeans-plagg. Det här är en del av Ellen MacArthur Foundation’s Jeans ReDesign Project och plaggen är tillverkade av en blandning av återanvänd och organisk bomull. "För oss är inte detta en engångsföreteelse, vi undersöker nu hur vi kan bli effektivare och mer ansvarstagande i all vår design, säger Per Axen, ansvarig för denimdesigner på Weekday. Vi måste tänka på varje detalj som tillskärning, tyg, passform och till och med förpackningen, och nu när vi gjort det kommer vi att undersöka hur vi kan med oss dessa lärdomar och föra in dem i framtida design. Vi är till exempel väldigt glada över det faktum att vi nu har börjat återanvända konsument- och industriavfall i alla våra denimprodukter för SS21." Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Banksy-tavla såld för 7,6 miljoner pund
Show Me the Monet blev dyr

Banksys oljemålning "Show Me the Monet" har nu sålts på auktion för hela 7,6 miljoner pund - motsvarade nästan 87 miljoner kronor. Målningen är en pastisch på en av Claude Monets näckrostavlor, men i vattnet bland näckrosorna ligger det på Banksys tavla även två stycken kundvagnar och en vägkon. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Öl-bryggning hos Nils Oscar
Med David Kringlund

Bartendern och drinkexperten David Kringlund har vi skrivit en del om tidigare. I sitt senaste klipp besöker han bonden Thomas och Nils Oscars bryggeri för att spana in hur det går till att brygga lite öl. Tumnagel
119kg
+
Bobby Green