Quantcast
m
Vi har provkört Polestar 1!

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Bil / Feature

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag.

Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut.


Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019

Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet.

Sex år senare har Volvo gjort en enorm resa och de sju modeller man säljer i dag har det formspråk som sattes med Concept C. Ok, XC40 har väl (på ett bra sätt) dragit lite åt ett annat håll, men det är i dag väldigt tydligt vad som är en Volvo. När just XC40 presenterades som koncept hette den 40.1 och hade en kompis som hette 40.2. Det senare konceptet och Concept C har mycket gemensamt trots att det är helt olika bilar, både är nämligen numera Polestar-modeller.

Polestar är i dag ett eget märke. Viljan hos Polestar-gänget verkar vara att bli ett helt eget märke som ändå har starka kopplingar till Volvo, att arbeta väldigt mycket tillsammans när det gäller utveckling men presentera det på två olika sätt. VW-koncernen lyckas ju väldigt bra med detta där de kör en plattform, en teknik men ett antal varumärken, så varför skulle inte Geely kunna lyckas? Än är det allt annat än klart, för det som Polestar har i dag är två bilar som man snott från Volvo. Polestar 3 verkar bli den första modellen från märket som kommer att ha en helt egen stil.

Men nu är det alltså Polestar 1 som står på menyn och det är alltså Thomas Ingenlaths baby. Eller hela Polestars baby. Och kanske Volvos baby, eller i alla fall det gäng som var med och skapade konceptet. För man vill liksom bevisa att man faktiskt kan bygga den här, en lyxig GT-vagn som går som fan. I dag har vi kanske en annan inställning till el och framförallt till nya märken, men när konceptet visades upp var den allmänna inställningen "snygg, men tillåt mig fnissa åt att Volvo ska göra något sportigt".

Vi börjar med utsidan. Visst är den oerhört snygg? Fronten känner vi igen vid det här laget men jag tycker att den fungerar även utan att sitta på en stor herrgårdsvagn. Jämför man den med konceptet så är den lite tråkigare och inte riktigt så svulstig, men det är ju inte så underligt.

Bilen rakt från sidan är ett mysterie för mig. Fronten är så lång, rumpan så avhuggen och taklinjen så låg men ändå fungerar det. Riktigt bra! Stora delar av bilen är byggd i kolfiber, en av anledningarna till att den är så dyr, och det gör att man kan ha den där taklinjen.

Rumpan är kraftfull och lysena är perfekta här, till skillnad på S90. Linjen som börjar vid det infällda handtaget, fortsätter över tanklocket, vidare till baklyktan och som vänder av tvärt ner för att sluta med en avbockning mot hjulet är smått genialisk. Det är i den här som arvet till P1800 främst sitter, men det är också här som jag tycker att attityden och den moderna egenheten sitter. Det är så här man använder historia på ett bra sätt.

En detalj som faktiskt är snyggare på produktionsbilen än på konceptet är backspegeln. Man har gjort så att hela spegeln rör sig istället för att spegelglaset rör sig, vilket gör att man kan skippa den där kanten som brukar vara runt. Resultatet är en lite mindre backspegel som bara är så fin. Spegeln har hittat till Polestar 2, hoppas att Volvo snor den också.

Bilen finns endast i fem olika färger. Förutom svart, vit och två gråa toner finns en blå som man kallar för midnight. Färgerna är kanske lite tråkiga, men väl valda. Vill man spexa till det lite kan man välja en matt version istället, kostar 50.000 kronor till men är oerhört snyggt. Förutom färg kan man välja svarta eller kromade detaljer och tre versioner av samma fälg som endast finns i 21 tum. Enkelt.


En aluminium, två svarta. Den ena versionen med lite matta detaljer.

På insidan känner vi igen oss. Väldigt mycket. Man sitter ju möjligen lägre än i en Volvo, men det man ser på som förare är precis som i en Volvo. Eller nästan precis. Och det gör inte så mycket faktiskt. Här sitter jag i en svindyr Polestar som ser ut som en Volvo på insidan och det är ok. Det är ett väldigt gott betyg till Volvo om inte annat.

Som sagt så är det mycket som känns igen från Volvo. Tyvärr är det "gamla" versionen av allt inklusive infotainment till skillnad mot Polestar 2. Rent utvecklingsmässigt är det helt ok och något som man förstår, men det tar emot att betala så mycket pengar och inte få det senaste. Jämför man med konceptet är det en hel del saker som finns här, men tittar man närmare är många detaljer borta.

Inredningen går att få i helsvart eller svart med vita säten. Det vita överraskar, eftersom inte hela inredningen är ljus och sätena är mer vita (om än med en svag grå ton) än beiga känns det piggt istället för just beigt. Säkerhetsbältena är så klart Polestar-gula. Förutom på ratten hittar vi Polestar-loggan på två ställen, på växelspaken av kristall och i taket. Just detaljen i taket är verkligen lysande.

Vänder vi på oss blir det så klart annorlunda. Här finns inget baksäte med ungar i, här finns inget bagageutrymme fyllt med barnvagnar och annat skräp. Istället är det ett litet, litet baksäte som i alla fall är väldigt snyggt. Ovanför nackstöden finns två vackra metallryggar som innehåller högtalare och barnstolsfäste. De ger en skön känsla av roadster och jag älskar dem.

I baksätet är det som sagt trångt. Jag kommer in, men knappt ut, och det är riktigt tight om huvudet. Här ska ingen som är över 160 centimeter sitta, knappt ens i den storleken. Men det finns där och är barnen små går det faktiskt att slänga in en barnstol.


Lite genomgång är alltid klokt.

Ok, slutsnackat om form och design. Nu ska jag köra.

Jag vet inte om det är typen av bil, prislappen på den eller om den kommer att tillverkas i så få exemplar men det är en smula nervöst och "stort" att hoppa in bakom ratten. Kanske är det för att det på något sätt fortfarande är ett koncept för mig. Fragilt. Men man känner ju igen sig från andra Volvos, så det är egentligen bara att vrida på startvredet, ställe in rutten på navigatorn och glida i väg.


Tanka eller ladda? Det är ditt val.

Standardläget är att bilen ligger i hybridläge och det är ju rimligt, det är ju en hybridbil. Men batteriet är relativt stort på den här och man ska kunna köra upp till 125 km enligt WLTP-cykeln. Packet är på 34 kWh så Polestar har inte gjort allt man kunnat för att få ut så lång räckvidd man kan. Nä, batteriet finns där av två anledningar. För att köra tyst och trevligt i stan, och då räcker 125 km långt, och för att göra den här bilen snabb som attan.

Två elmotorer finns, en för varje bakhjul. De är på 85 kW styck och ger alltså totalt 170 kW, 232 hästar och 450 Nm. Slår man om till Pure, läget för enbart eldrift, har man alltså kraft så det räcker för att köra till jobbet och tillbaka. Polestar 1 går att köras på ren el upp til 160 km/h, efter det kickar bensinmotorn in och hjälper till. Men elmotorn är med hela vägen upp till 250 km/h. Att man har två elmotorer gör att man kan driva bakhjulen separat och det använder man för att trycka bilen ur kurvor effektivare. Istället för att bromsa hjulet som är på insidan av kurvan ökar man kraften på hjulet som är på utsidan av kurvan. Effekten i körningen blir ungefär densamma men det är så klart trevligare att få en knuff istället för att bromsas in.


Extremt snyggt med sladdarna synliga i bakluckan. Notera också de väldigt vackra gångjärnen!

Det är ingen sportbil i det här läget utan då får man växla till Powerläget. Eller nu ljuger jag faktiskt, även i hybridläget är det en sportbil på de allra flesta sätt, men i Powerläget så pausar inte bensinmotorn och styrning och annat är inställt i sportigare läge. Men innan vi kommer fram till bensinmotorn hittar vi en C-ISG, en startgenerator integrerad med växellådan. Det är en Volvouppfinning som agerar generator åt batteriet, startmotor åt bensinmotorn och i den här uppsättningen ger den även kraft i form av 68 hästar och 161 Nm.

Till slut har vi kommit fram till bensinmotorn som så klart är en fyra. Den har både kompressor och turbo och ger 309 hästar och 435 Nm. Tillsammans ger de tre systemen 609 hästar och 1000 Nm.

Låter det komplicerat? Det är det också. Överarbetat nästan. Till skillnad mot andra hybrider så är det här ett system där båda delarna faktiskt hade räckt gott och väl för en vanlig bil. Det tar plats och det väger en massa och det är helt fantastiskt.

För innan jag kör i väg så börjar jag fundera på vilka konkurrenterna är egentligen. Dyra hybrider i sportbilsform dräller det ju inte av direkt, om man inte räknar galna projekt som McLaren P1. Men den kan bara köra på el upp till 48 km/h så det är mer en bensinbil med elknuff.

Prismässigt är BMW i8 i samma liga, det är en hybrid som vill va sportbil och den är rätt överarbetad. Priset för BMWn är runt 1,5 miljoner kronor, en Polestar slår det med sin prislapp på 1,7 miljoner.

Men om BMWn vinner i överarbetad form vinner Volvon i överarbetad drivlina. En i8 kan köra rimliga 120 km/h på el och har 374 hästar kombinerat, Polestar 1 kommer som sagt upp i 160 km/h med bara el och har 600 hästar kombinerat. Men när det kommer till 0 till 100 km/h är de rätt jämna, BMW klarar det på 4,4 sekunder och Polestar 1 på 4,2 sekunder. Inte så imponerande. När man kör rullande 80-120 km/h så klarar Polestar 1 det på 2,3 sekunder vilket är över sekunden bättre än BMWns 3,4 sekunder.

Hur som helst så bestämmer jag mig för att BMWn är konkurrenten. Båda är dyra, har någon sorts elbilsframtidsdrömsjippo över sig och gör mig glada. För när jag rullar iväg känns det lite som att jag sitter i en extremt PK:ifierad Lamborghini. På ett bra sätt. Jag är liksom för gammal för att ha en illgrön Lambo och tycker väl att det är roligt att gasa högt i en tunnel men bara några gånger, jag hade aldrig köpt en sån bil. Där känns Polestar betydligt mer mig. Jag syns, men utan att spexa.

Allt det där komplicerade med drivlinorna är som bortblåst när man börjar köra. Elmotorn tar tag i en och skickar i princip ljudlöst iväg mig när jag svänger ut från parkeringen. Hamnar i tråkig trafik men så fort det blir en lucka och jag kan öka hastigheten lite kommer den, bensinmotorn. Och något konstigt uppstår, en kärlek till turbolagg.

Låt mig förklara. I en bensinbil med turbo så trycker man på gasen, väntar, får kraft. I Polestar 1 trycker du på gasen, får kraft, väntar, får mer kraft. I princip sömlöst. Inte alltid, men oftast är det sömlöst. Och det är fantastiskt. För när jag bromsar in i en kurva och svänger så vill jag ha kraft ut ur kurvan, och det får jag direkt med elmotorn. Och när jag faktiskt börjar komma ur kurvan och kan trycka på (men självklart köra lagligt) kommer motorljudet. Och det ger, trots att det bara är en fyra, mig en tillfredställelse.

Ibland. För det där ljudet är, hmm, dubbelt. Ibland låter det helt ok, till och med rätt bra, men ibland låter motorn verkligen som en tråkig Volvo-fyra. Det drar ner på upplevelsen.

Som ni kanske förstår kör jag på kurviga småvägar och den här bilen uppför sig riktigt trevligt. Jag njuter. Men det är inte en Alpine A110 direkt. Tjänstevikten ligger på 2350 kilo och då har man sparat 230 kilo på att bygga mer eller mindre hela rasket i kolfiber. 2350 kilo är mer än vad två Alpine väger och det känns. Det märks på 0-100 siffran och det märks på de små vägarna. Det är också en stor bil som är alldeles för bred för de här italienska vägarna och det var liksom aldrig tanken att den här breda fronten skulle tryckas in mellan en stenvägg och en galen mötande Fiat som skiter i vilken sida av vägen som är hans och vilken som är min. Men det fungerar faktiskt över förväntan.

Dämparna kommer från Öhlins och är inställbara, manuellt. Två av rattarna sitter i hjulhusen bak och två under motorhuven fram. Gissningsvis kommer inte så många att pilla på dem varje dag, men det är en rolig detalj av Polestar att lyfta fram. Och dämparna fungerar verkligen bra, bilen är så klart inte mjuk som en S-klass men lyckas vara sportig utan att vara obekväm.

En sak som jag verkligen gillar på de små vägarna är att det finns ett drive-läge och ett brake-läge. I det senare så bromsas bilen av generatorn när jag släpper på pedalen så att jag får tillbaka lite el i batteriet. Det betyder att om jag kör rimligt och kurvan inte är så snäv så släpper jag bara på gaspedalen, bilen bromsas upp och jag kommer igenom kurvan med lite mer juice i batteriet. Det här är absolut inte något Polestar-unikt, men det fungerar bra och blir snabbt en favorit.

De små vägarna tar slut och jag hittar upp på motorvägen. Här kommer den här bilen verkligen till sin rätt, det är ju ändå en GT-vagn. Jag växlar på den italienska motorvägen mellan hybrid och power och fastnar till slut för hybridläget. Jag vill få tillbaka kräm i batteriet innan jag kommer in till stan igen och kraften finns där ändå om det stannar av och sedan öppnar upp igen. De där 2,3 sekundrarna mellan 80 och 120 tror jag på och det är en fröjd att fastna bakom någon långsam, vänta på att det blir fritt till vänster, byta fil och köra på. Det känns lite som att jag kan ligga och köra hur länge som helst, precis den känsla man vill ha i en GT-bil.

Men när jag kommer in till stan igen och av någon anledning har växlat till powerläget blir jag snabbt irriterad på fyran som brummar. Kommer på att jag har ett fritt val, växlar till hybridläget, det blir tyst igen. Det har mörknat ute och jag ser den där Polestar-loggan i taket när jag glider hemåt igen. Tänker att det är bra marknadsföring det där, men kanske främst ett roligt sätt att få ägarna av en bil att njuta av sitt val. Ingen annan ser det ju liksom. Och det är här någonstans jag bestämmer mig för att om jag hade 1,7 miljoner över så hade jag nog kunnat köpt en sån här och varit rätt nöjd.

Polestar 1 är en tokig bil. Alldeles för dyr, alldeles för avancerad men också alldeles fantastisk. Just kanske på grund av det tokiga. Nu ska den inte tillfredsställa alla här i världen eftersom man bara kommer att tillverka 1500 stycken så att vara tokig är något man vågar. Frågan är hur den placerar sig som hero-bil för Polestar som ska vara ett helt elektriskt märke. Min gissning är rätt bra, det finns ju sämre sätt att få uppmärksamhet på än det här. Och precis som Concept C en gång i tiden inte var tänkt att vara facit för hur en V90 skulle se ut är Polestar 1 inte facit för framtiden för märket. Men det är en bra avspark.

Roligt är att Polestar-gänget är utomordentligt stolta över den här bilen. Det har de anledning att vara.

Jag är tacksam för att Thomas ritade den här, för att han fått den att bli en verklig produkt och för att jag fått köra den.
Jag ställer gärna upp igen...

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Vi har provkört Polestar 1!
57.0°
0

Vi har provkört Polestar 1!

En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Spelmedier tycker till om Ghost of Tsushima
Många fina ord om fint spel

Idag släppte embargot för Sucker Punchs nya äventyr Ghost of Tsushima och ni har säkert redan läst vad vi tycker om spelet. För att göra en lång historia kort så gillar vi det. För att ta beslut om ni ska köpa spelet eller ej så kan det vara bra att lyssna på fler åsikter om det, så därför är det kalas att massvis med spelmedier också sagt sitt om spelet. Ovan har ni Easy Allies recension och nedan hittar ni åsikter från IGN, ACG, Skill Up, GameSpot, Arekkz, Destructoid, GamesRadar och YongYea. Ghost of Tsushima släpps på fredag. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Apple får betala böter på nästan 1 miljard dollar till Samsung
För att man har köpt för få OLED-skärmar

SamMobile rapporterar att Apple kommer att få betala böter på runt 950 miljoner dollar för att man har köpt för få OLED-skärmar av Samsungs skärmdivision Samsung Display. Anledningen till detta är att köparna av skärmar som Samsung Display tillverkar förbinder sig att köpa ett visst antal skärmar. Gör de inte det så utgår en slags böter som ska täcka upp produktionskostnaden och den förlorade inkomsten för Samsung Display skriver SamMobile. Det här ska inte vara första gången Apple får betala liknande böter till Samsung Display. 2019 rapporteras Apple ha fått betala 684 miljoner dollar för att inte ha köpt det minsta antalet skärmar man förbundit sig att göra enligt kontraktet med Samsung Display. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fisker vill använda Volkswagens MEB-plattform till Ocean
Skulle underlätta en hel del

I början av året presenterade Fisker sin nya helt eldrivna SUV Ocean. Vi fick ta del av lite siffror kring bilen men det var lite oklart om man tagit fram en egen plattform eller om bilen baserades på en befintlig. Det var det sistnämnda som gällde och det är faktiskt Volkswagens MEB-plattform som finns där under. Nu hoppas Fisker kunna fortsätta använda den när det väl är dags för serietillverkning. MEB gör sin debut i ID.3 och kommer även att användas i ID.4. Audi, Seat och andra kommer också att använda den. Förserieproduktionen av Ocean ska dra igång fjärde kvartalet 2021 och full produktion med tillhörande leveranser väntas vara igång fjärde kvartalet 2022. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Husqvarna Simulator - Sommarstuga Edition
Årets spel?

Glöm Flight Simulator 2020 och allt vad de nu heter, det här är den enda simulatorn du någonsin kommer att behöva. Du kanske har gått och funderat på om du skulle ta och skaffa dig en sommarstuga? Med detta spel behöver du inte det, och kan istället sitta kvar i soffan i lägenheten med neddragna persienner. Tumnagel
47.4°
+
Bobby Green
0

Frankrike ska införa åldersverifikation för porrtjänster
Kommer det lyckas bättre där än i Storbritannien?

Det franska parlamentet beslutade förra veckan att porrsajter som erbjuder sina tjänster i Frankrike måste införa ett system för åldersverifikation så att bara de som är över 18 år gamla kan komma åt materialet på tjänsterna. Exakt hur detta ska fungera lämnar man åt tjänsterna att lösa och gör dem inte det kan de bestraffas med böter eller få sina tjänster blockerade i landet. Vissa politiker föreslår att tjänsterna skulle kunna använda bankkorts-kontroller för att säkerställa åldern på dem som vill besöka porrtjänster i Frankrike, något som dock kan bli rätt så integritetskränkande då användarna i sådana fall eventuellt lämnar ut sin identitet till tjänsterna eller den som kontrollerar systemet. Detta var något som Storbritannien blev varse om förra året. Där hade man sedan 2018 arbetat för att ta fram ett system för att verifiera åldern på dem som ville besöka porrtjänster. Det hela slutade dock med att man fick skrota hela systemet då det ansågs allt för integritetskränkande. Tumnagel
28.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ares Design släpper ny film på Panther ProgettoUno
Den nya Panteran

Våren förra året presenterade Ares Design Panther ProgettoUno - en bil man kallade för den spirituella uppföljaren till klassikern De Tomaso Pantera. Egentligen är det dock "bara" en Lamborghini Huracán med ny kaross, popup-strålkastare och baklysen från Corvette C7. Nu har man gjort en ny film på bilen där vi får se den rulla på väg och lite annat. Bilen ska nu vara redo för produktion och endast 21 stycken exemplar kommer att tillverkas. Varje har en prislapp på, håll i er nu, 615.000 euro. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

MKHBD snackar OnePlus Nord med Carl Pei
Om budgetlurar och kostnader

OnePlus kommer om en vecka att presentera nya midrangeluren Nord. MKBHD har tagit ett snack med OnePlus-medgrundaren Carl Pei hur företaget har arbetat med telefonen och vad man gjort för att skära ner kostnaden. Som thumbnailen redan avslöjat så får vi i videon en någorlunda ordentlig titt på telefonen. Och det verkar även som att Carl Pei använder nya OnePlus Buds. Tumnagel
35.6°
+
André Stray
0

Spotify släpper topplista för podcast
Nu lättare att hitta kvalitetsinnehåll

Det finns ungefär 10264 podcast för varje person i världen, vilket gör att det kan vara rätt svårt att hitta något intressant att lyssna. Speciellt på Spotify som nyligen anammat podcast, men inte tidigare erbjudit någon form av topplistor eller liknande. Nu är det dock andra bullar då Spotify implementerat just topplistor för podcasts. Det är två nya podcast-listor som lagts till. Top ger dig de mest populära podcastsen som baseras på lyssnarsiffror och listan uppdateras månadsvis. Utöver det har vi Trending-listan och här hittar vi podcasts som växer snabbt och snappas upp av Spotifys algoritmer. Tumnagel
41.1°
+
André Stray
0

Volkswagen sparkar sin mjukvaruchef
Strulade till det med ID.3 och nya Golf

Lanseringen av Volkswagens elbil ID.3 och nya Golf gick knappast smärtfritt och det var på grund av strul med mjukvaran i bilarna. Nu får chefen över denna avdelning, Christian Senger, sparken. Christian kom till Volkswagen från BMW där han jobbat med modellen i3. Vem som kommer att ersätta honom är än så länge oklart. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Kano släpper ny version av sin PC-byggsats
Bygg ihop din egen Windows 10-maskin

För lite över ett år sedan presenterade Kano en byggsats avsedd för att bygga ihop en så kallad 2-in-1-dator, en tablet med tillhörande tangentbord, och nu kommer den andra versionen av denna. Det handlar om en byggsats som Kano primärt har utvecklat för att barn ska kunna bygga ihop sin egen dator, kanske med lite hjälp av sina föräldrar. Precis som sin föregångare har den nya versionen av Kano PC försetts med en 11,6 tum stor pekskärm, 64GB lagring och 4GB RAM. På processorfronten har det dock hänt grejer och nu kör Kano PC en Intel Celeron N4000-processor vilken är betydligt mycket kraftfullare än den Intel Atom x5-Z8350-processor som satt i föregångaren. Den andra versionen av Kano PC släpps nu i USA, Kanada och Mexico och kommer där att kosta motsvarande cirka 2750 kronor. Kano skriver att den även kommer att släppas i EU snart men exakt när det kommer att ske finns det än så länga inga uppgifter om. Kano släpper även lite tillbehör till Kano PC i form av en mus, ett par hörlurar och en webcam vilka även dessa levereras som byggsatser. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Halv miljon kunders uppgifter på drift efter att Foodora hackats
25.000 svenskars adressuppgifter fanns i stulen databas

Mattjänsten Foodora har utsatts för ett datorintrång av obehöriga och nu ska en databas innehållande kunduppgifter till närmare en halv miljon kunder vara ute till försäljning på nätet enligt DN:s uppgiftslämnare. Det ska handla om epost-adresser, namn, adresser, telefonnummer samt hashade lösenord som de obehöriga kommit över efter datorintrånget. Enligt ett mail som Foodora skickat ut till de drabbade kunderna ska det handla om kunduppgifter i en databas från 2016. I mailet skriver Foodora: "Tyvärr måste vi informera dig om en händelse som kan påverka säkerheten för dina personuppgifter. Nyligen upptäckte vi ett dataintrång som rör foodoras kunddata för året 2016. Vi ber om ursäkt för potentiella besvär som detta kan orsaka dig." Vet du med dig att du hade konto på Foodora 2016 och använt samma lösenord där som på andra tjänster kan det vara läge att uppdatera detta på de andra tjänster där samma lösenord används. Datorintrånget ska vara anmält till tyska myndigheter då Foodora nu för tiden ägs av det tyska företaget Delivery Hero. Tumnagel
27.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Blod, vind och dueller i Ghost of Tsushima
Vi har spelat Sucker Punchs Kurasawa-hyllning

Vad får man om man kombinerar Sekiro med The Witcher 3 och sedan strör över en hel del inspiration från Kurosawa-filmer? Jo, ett riktigt bra, vackert och underhållande äventyrsspel som lyckas fånga känslan i att vara en samurai. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

Här är Nintendo Entertainment System Lego
Nytt samarbete mellan LEGO och Nintendo

I år är det 35 år sedan Nintendo släppte sin legendariska spelkonsol Nintendo Entertainment System (NES) och snart kommer denna gå att köpa i en LEGO-version. Det handlar om ett nytt samarbete mellan LEGO och Nintendo där köparen kan bygga ihop en NES-konsol med tillhörande handkontroll och cartridge samt en liten tv-apparat. Byggsatsen består av 2646 lego-bitar och ovanpå lego-tvn kan man sätta fast Super Mario i lego, en byggsats som LEGO och Nintendo presenterade tidigare i år. Nintendo Entertainment System Lego släpps 1 augusti, samma dag som LEGO Super Mario släpps, och kommer att kosta cirka 230 euro. Tumnagel
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Honda CX650T - klassisk motorcykel med turbo
Ja tack, en sån här vill jag ha

Det senaste Regular Car Reviews har testat är inte en car utan en bike, motorcykel alltså. En Honda CX650T från 1983 och det är det där t:et på slutet som gör det. Det står nämligen för turbo och allt med turbo är ju som vi alla vet tokfränt. Så en sån här vill jag ha, också. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Rivian får in 2,5 miljarder dollar i ny finansieringsrunda
Nu uppe i totalt 5,3 miljarder dollar sedan förra året

Det är många som tror stenhårt på den nya elbilstillverkaren Rivian. Nyligen klubbades det igenom att ytterligare en stor säck med pengar kommer in till företaget via en ny finansieringsrunda. Denna gången handlar det om 2,5 miljarder dollar vilket är den största enskilda summan hittills. Denna gången kommer pengarna återigen från Amazon och BlackRock - nya namn är Soros Fund Management, Coatue, Fidelity Management and Research Company och Baron Capital Group. Sedan förra året har man lyckats få in hela 5,3 miljarder dollar, men någon bil finns inte på vägarna än. Förutom pickupen R1T har Rivian suven R1S på gång, och en skåpbil för kommersiell verksamhet. Alla ska börja levereras någon gång nästa år. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Vad är egentligen intelligens?
Kurzgesagt undersöker

Människan är som känt den smartaste varelsen på planeten, även om det handlar om en rätt varierad grad av intelligens från rikspucko till nobelpristagare. Men vad är intelligens egentligen? Kurzgesagt har släppt en ny informativ video där det pratas om just detta. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Rykte M3-motorn hittar in under huven på Toyota Supra
Supra GRMN får hela 520 hästar

Nya Toyota Supra är en BMW Z4 i andra kläder och delar således motor med denna. Den har en rak sexa på 340 hästar och tidigare i år lanserades den även med turbofyra under huven. Nu snackas det om att en ännu hårigare version är på väg och att den får samma motor som kommande BMW M3 och M4, fast med hela 520 hästar istället. Supra GRMN som namnet väntas bli får alltså den dubbelturbomatade S58-motorn som idag återfinns i bland annat X3 M och X4 M där den ger 480 hästar (510 i Competition-utförande). Till paketet kommer en sjustegad dubbelkopplingslåda att monteras. Supra GRMN väntas dock inte dyka upp förrän 2023 och sägs bara byggas i 200 exemplar. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Huawei portas från Storbritanniens 5G-nät
Allt 5G-utrustning från Huawei ska vara borta senast 2027

Storbritannien har beslutat att förbjuda mobiloperatörer i landet att bygga upp sina 5G-nät med utrustning från kinesiska Huawei. Anledningen till det är att Huaweis kopplingar till den kinesiska staten anses vara en säkerhetsrisk när framtidens kommunikationsnät ska byggas upp i landet. Storbritanniens digitalminister Oliver Dowden sade till det brittiska underhuset efter beslutet: "This has not been an easy decision, but it is the right one for the UK telecoms networks, for our national security and our economy, both now and indeed in the long run." Senaste 2027 måste de operatörer som redan nu har byggt 5G-nät med Huawei-produkter ha bytt ut denna mot utrustning från andra leverantörer. Tumnagel
58.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Husqvarna Simulator - Sommarstuga Edition
Årets spel?

Glöm Flight Simulator 2020 och allt vad de nu heter, det här är den enda simulatorn du någonsin kommer att behöva. Du kanske har gått och funderat på om du skulle ta och skaffa dig en sommarstuga? Med detta spel behöver du inte det, och kan istället sitta kvar i soffan i lägenheten med neddragna persienner. Tumnagel
47.2°
+
Bobby Green
0

Ny sommarkollektion med Peanuts-tema
Från Levi's

Levix27s har tidigare släppt kollektion med Peanuts-serientema och nu är det dags igen, denna gång med sommaren i åtanke. Här har man valt att fokusera kring Snobbens atletiska färdigheter och det finns t-shirts, tröjor och tracksuits som alla är inspirerade av Levix27s sportswear-kläder från 1984. Det finns även fotbollströjor, bucket hats och crewneck-tröjor i olika färger. Allt släpps den 4 augusti. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Så tillagar du en köttbit
Gör rätt så blir det gött

I det här klippet får vi lära oss hur man tillagar en köttbit i stekpanna, om man nu inte redan kunde det. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Iggy Pops The Passenger får musikvideo
43 år senare

1977 släpptes låten The Passenger med Iggy Pop. Först nu, 43 år senare, har låten fått en officiell musikvideo. The Passenger var Iggys första singel från det andra studioalbumet Lust For Life. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green

Äventyr med Eminem och Kid Cudi
Serietidnings-tema i lyric-videon

Här har vi lyric-videon till låten The Adventures Of Moon Man & Slim Shady som är ett samarbete mellan Kid Cudi och Eminem. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Gatumat i Latinamerika
Ny serie snart på Netflix

Här har vi trailern för Street Food: Latin America som precis som namnet avslöjar handlar om gatumat i Latinamerika. Vi får hänga med och se vad man mumsar på i bland annat Peru och Bolivia och premiär blir det den 21 juli. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

Tokig reklamfilm för en stege
Den enda stegen du behöver?

Att göra en reklamfilm för ett eldrivet verktyg eller en gräsklippare känns ju inte jättesvårt, men hur gör man reklam för en stege egentligen? Så här tydligen. Tumnagel
134kg
+
Bobby Green

På besök på japansk fiskmarknad
Diverse läckerheter tas omhand

Här får vi följa med till en fiskmarknad i Okinawa, Japan och se när olika läckerheter tas om hand. Vi får se mussla, tonfisk och en del annat. Tumnagel
78kg
+
Roger Åberg

Stiligt dörrhandtag
För innerdörrar

Buster & Punch gör en hel del coola inredningssaker, bland annat en hög olika saker till innerdörrar. Nu har man släppt ett nytt dörrhandtag som kanske mer ska klassas som vridbar knopp eller något. Stilen är klassisk Buster & Punch och handtaget är skapat från ett solitt block av metall. Tre olika versioner finns, stål, mässing och svart. Prislappen ligger på 97 pund för den svarta och 126 pund för stål och mässing. Tumnagel
77kg
+
Roger Åberg

Grattis Ringo Starr!
Beatlen firade 80 år med stjärnspäckad konsert

Den gamle Beatles-trummisen fyllde 80 år igår och som brukligt firade han sin födelsedag med att jamma med några av sina kompisar i musikbranschen. Årets firande arrangerades online vilket även gav oss som inte var på plats möjlighet att följa det hela via YouTube. Ni kan kolla in Ringo Starrs födelsedagsfirande hör ovanför. Där framträder förutom Starr själv även artister som Sheryl Crow, Ben Harper, Dave Grohl, Sheila E och Beatles-kollegan Paul McCartney. Tumnagel
176kg
+
Wille Wilhelmsson

En flip med en cykelvagn
Inga barn skadades!

Här får vi se Danny MacAskill leka runt på cykel, men den här gången med en vagn bakpå. Tumnagel
101kg
+
Roger Åberg

En lite snyggare cykelhjälm
Håller du med?

Cykelhjälmar är sällan snygga, de är liksom sportiga men sällan snygga. Bern har en del snygga och så har vi ju Hövding som inte syns alls. Men snygga cykelhjälmar är sällsynta, dels för att de kräver sin stoppning och då hamnar rätt höjd på huvudet. De här från thousand försöker i alla fall vara snygga och modellen heritage finns i ett antal olika färger. Lyckas de? Tumnagel
49kg
+
Roger Åberg