m
Vi har provkört Polestar 1!

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Bil / Feature

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag.

Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut.


Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019

Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet.

Sex år senare har Volvo gjort en enorm resa och de sju modeller man säljer i dag har det formspråk som sattes med Concept C. Ok, XC40 har väl (på ett bra sätt) dragit lite åt ett annat håll, men det är i dag väldigt tydligt vad som är en Volvo. När just XC40 presenterades som koncept hette den 40.1 och hade en kompis som hette 40.2. Det senare konceptet och Concept C har mycket gemensamt trots att det är helt olika bilar, både är nämligen numera Polestar-modeller.

Polestar är i dag ett eget märke. Viljan hos Polestar-gänget verkar vara att bli ett helt eget märke som ändå har starka kopplingar till Volvo, att arbeta väldigt mycket tillsammans när det gäller utveckling men presentera det på två olika sätt. VW-koncernen lyckas ju väldigt bra med detta där de kör en plattform, en teknik men ett antal varumärken, så varför skulle inte Geely kunna lyckas? Än är det allt annat än klart, för det som Polestar har i dag är två bilar som man snott från Volvo. Polestar 3 verkar bli den första modellen från märket som kommer att ha en helt egen stil.

Men nu är det alltså Polestar 1 som står på menyn och det är alltså Thomas Ingenlaths baby. Eller hela Polestars baby. Och kanske Volvos baby, eller i alla fall det gäng som var med och skapade konceptet. För man vill liksom bevisa att man faktiskt kan bygga den här, en lyxig GT-vagn som går som fan. I dag har vi kanske en annan inställning till el och framförallt till nya märken, men när konceptet visades upp var den allmänna inställningen "snygg, men tillåt mig fnissa åt att Volvo ska göra något sportigt".

Vi börjar med utsidan. Visst är den oerhört snygg? Fronten känner vi igen vid det här laget men jag tycker att den fungerar även utan att sitta på en stor herrgårdsvagn. Jämför man den med konceptet så är den lite tråkigare och inte riktigt så svulstig, men det är ju inte så underligt.

Bilen rakt från sidan är ett mysterie för mig. Fronten är så lång, rumpan så avhuggen och taklinjen så låg men ändå fungerar det. Riktigt bra! Stora delar av bilen är byggd i kolfiber, en av anledningarna till att den är så dyr, och det gör att man kan ha den där taklinjen.

Rumpan är kraftfull och lysena är perfekta här, till skillnad på S90. Linjen som börjar vid det infällda handtaget, fortsätter över tanklocket, vidare till baklyktan och som vänder av tvärt ner för att sluta med en avbockning mot hjulet är smått genialisk. Det är i den här som arvet till P1800 främst sitter, men det är också här som jag tycker att attityden och den moderna egenheten sitter. Det är så här man använder historia på ett bra sätt.

En detalj som faktiskt är snyggare på produktionsbilen än på konceptet är backspegeln. Man har gjort så att hela spegeln rör sig istället för att spegelglaset rör sig, vilket gör att man kan skippa den där kanten som brukar vara runt. Resultatet är en lite mindre backspegel som bara är så fin. Spegeln har hittat till Polestar 2, hoppas att Volvo snor den också.

Bilen finns endast i fem olika färger. Förutom svart, vit och två gråa toner finns en blå som man kallar för midnight. Färgerna är kanske lite tråkiga, men väl valda. Vill man spexa till det lite kan man välja en matt version istället, kostar 50.000 kronor till men är oerhört snyggt. Förutom färg kan man välja svarta eller kromade detaljer och tre versioner av samma fälg som endast finns i 21 tum. Enkelt.


En aluminium, två svarta. Den ena versionen med lite matta detaljer.

På insidan känner vi igen oss. Väldigt mycket. Man sitter ju möjligen lägre än i en Volvo, men det man ser på som förare är precis som i en Volvo. Eller nästan precis. Och det gör inte så mycket faktiskt. Här sitter jag i en svindyr Polestar som ser ut som en Volvo på insidan och det är ok. Det är ett väldigt gott betyg till Volvo om inte annat.

Som sagt så är det mycket som känns igen från Volvo. Tyvärr är det "gamla" versionen av allt inklusive infotainment till skillnad mot Polestar 2. Rent utvecklingsmässigt är det helt ok och något som man förstår, men det tar emot att betala så mycket pengar och inte få det senaste. Jämför man med konceptet är det en hel del saker som finns här, men tittar man närmare är många detaljer borta.

Inredningen går att få i helsvart eller svart med vita säten. Det vita överraskar, eftersom inte hela inredningen är ljus och sätena är mer vita (om än med en svag grå ton) än beiga känns det piggt istället för just beigt. Säkerhetsbältena är så klart Polestar-gula. Förutom på ratten hittar vi Polestar-loggan på två ställen, på växelspaken av kristall och i taket. Just detaljen i taket är verkligen lysande.

Vänder vi på oss blir det så klart annorlunda. Här finns inget baksäte med ungar i, här finns inget bagageutrymme fyllt med barnvagnar och annat skräp. Istället är det ett litet, litet baksäte som i alla fall är väldigt snyggt. Ovanför nackstöden finns två vackra metallryggar som innehåller högtalare och barnstolsfäste. De ger en skön känsla av roadster och jag älskar dem.

I baksätet är det som sagt trångt. Jag kommer in, men knappt ut, och det är riktigt tight om huvudet. Här ska ingen som är över 160 centimeter sitta, knappt ens i den storleken. Men det finns där och är barnen små går det faktiskt att slänga in en barnstol.


Lite genomgång är alltid klokt.

Ok, slutsnackat om form och design. Nu ska jag köra.

Jag vet inte om det är typen av bil, prislappen på den eller om den kommer att tillverkas i så få exemplar men det är en smula nervöst och "stort" att hoppa in bakom ratten. Kanske är det för att det på något sätt fortfarande är ett koncept för mig. Fragilt. Men man känner ju igen sig från andra Volvos, så det är egentligen bara att vrida på startvredet, ställe in rutten på navigatorn och glida i väg.


Tanka eller ladda? Det är ditt val.

Standardläget är att bilen ligger i hybridläge och det är ju rimligt, det är ju en hybridbil. Men batteriet är relativt stort på den här och man ska kunna köra upp till 125 km enligt WLTP-cykeln. Packet är på 34 kWh så Polestar har inte gjort allt man kunnat för att få ut så lång räckvidd man kan. Nä, batteriet finns där av två anledningar. För att köra tyst och trevligt i stan, och då räcker 125 km långt, och för att göra den här bilen snabb som attan.

Två elmotorer finns, en för varje bakhjul. De är på 85 kW styck och ger alltså totalt 170 kW, 232 hästar och 450 Nm. Slår man om till Pure, läget för enbart eldrift, har man alltså kraft så det räcker för att köra till jobbet och tillbaka. Polestar 1 går att köras på ren el upp til 160 km/h, efter det kickar bensinmotorn in och hjälper till. Men elmotorn är med hela vägen upp till 250 km/h. Att man har två elmotorer gör att man kan driva bakhjulen separat och det använder man för att trycka bilen ur kurvor effektivare. Istället för att bromsa hjulet som är på insidan av kurvan ökar man kraften på hjulet som är på utsidan av kurvan. Effekten i körningen blir ungefär densamma men det är så klart trevligare att få en knuff istället för att bromsas in.


Extremt snyggt med sladdarna synliga i bakluckan. Notera också de väldigt vackra gångjärnen!

Det är ingen sportbil i det här läget utan då får man växla till Powerläget. Eller nu ljuger jag faktiskt, även i hybridläget är det en sportbil på de allra flesta sätt, men i Powerläget så pausar inte bensinmotorn och styrning och annat är inställt i sportigare läge. Men innan vi kommer fram till bensinmotorn hittar vi en C-ISG, en startgenerator integrerad med växellådan. Det är en Volvouppfinning som agerar generator åt batteriet, startmotor åt bensinmotorn och i den här uppsättningen ger den även kraft i form av 68 hästar och 161 Nm.

Till slut har vi kommit fram till bensinmotorn som så klart är en fyra. Den har både kompressor och turbo och ger 309 hästar och 435 Nm. Tillsammans ger de tre systemen 609 hästar och 1000 Nm.

Låter det komplicerat? Det är det också. Överarbetat nästan. Till skillnad mot andra hybrider så är det här ett system där båda delarna faktiskt hade räckt gott och väl för en vanlig bil. Det tar plats och det väger en massa och det är helt fantastiskt.

För innan jag kör i väg så börjar jag fundera på vilka konkurrenterna är egentligen. Dyra hybrider i sportbilsform dräller det ju inte av direkt, om man inte räknar galna projekt som McLaren P1. Men den kan bara köra på el upp till 48 km/h så det är mer en bensinbil med elknuff.

Prismässigt är BMW i8 i samma liga, det är en hybrid som vill va sportbil och den är rätt överarbetad. Priset för BMWn är runt 1,5 miljoner kronor, en Polestar slår det med sin prislapp på 1,7 miljoner.

Men om BMWn vinner i överarbetad form vinner Volvon i överarbetad drivlina. En i8 kan köra rimliga 120 km/h på el och har 374 hästar kombinerat, Polestar 1 kommer som sagt upp i 160 km/h med bara el och har 600 hästar kombinerat. Men när det kommer till 0 till 100 km/h är de rätt jämna, BMW klarar det på 4,4 sekunder och Polestar 1 på 4,2 sekunder. Inte så imponerande. När man kör rullande 80-120 km/h så klarar Polestar 1 det på 2,3 sekunder vilket är över sekunden bättre än BMWns 3,4 sekunder.

Hur som helst så bestämmer jag mig för att BMWn är konkurrenten. Båda är dyra, har någon sorts elbilsframtidsdrömsjippo över sig och gör mig glada. För när jag rullar iväg känns det lite som att jag sitter i en extremt PK:ifierad Lamborghini. På ett bra sätt. Jag är liksom för gammal för att ha en illgrön Lambo och tycker väl att det är roligt att gasa högt i en tunnel men bara några gånger, jag hade aldrig köpt en sån bil. Där känns Polestar betydligt mer mig. Jag syns, men utan att spexa.

Allt det där komplicerade med drivlinorna är som bortblåst när man börjar köra. Elmotorn tar tag i en och skickar i princip ljudlöst iväg mig när jag svänger ut från parkeringen. Hamnar i tråkig trafik men så fort det blir en lucka och jag kan öka hastigheten lite kommer den, bensinmotorn. Och något konstigt uppstår, en kärlek till turbolagg.

Låt mig förklara. I en bensinbil med turbo så trycker man på gasen, väntar, får kraft. I Polestar 1 trycker du på gasen, får kraft, väntar, får mer kraft. I princip sömlöst. Inte alltid, men oftast är det sömlöst. Och det är fantastiskt. För när jag bromsar in i en kurva och svänger så vill jag ha kraft ut ur kurvan, och det får jag direkt med elmotorn. Och när jag faktiskt börjar komma ur kurvan och kan trycka på (men självklart köra lagligt) kommer motorljudet. Och det ger, trots att det bara är en fyra, mig en tillfredställelse.

Ibland. För det där ljudet är, hmm, dubbelt. Ibland låter det helt ok, till och med rätt bra, men ibland låter motorn verkligen som en tråkig Volvo-fyra. Det drar ner på upplevelsen.

Som ni kanske förstår kör jag på kurviga småvägar och den här bilen uppför sig riktigt trevligt. Jag njuter. Men det är inte en Alpine A110 direkt. Tjänstevikten ligger på 2350 kilo och då har man sparat 230 kilo på att bygga mer eller mindre hela rasket i kolfiber. 2350 kilo är mer än vad två Alpine väger och det känns. Det märks på 0-100 siffran och det märks på de små vägarna. Det är också en stor bil som är alldeles för bred för de här italienska vägarna och det var liksom aldrig tanken att den här breda fronten skulle tryckas in mellan en stenvägg och en galen mötande Fiat som skiter i vilken sida av vägen som är hans och vilken som är min. Men det fungerar faktiskt över förväntan.

Dämparna kommer från Öhlins och är inställbara, manuellt. Två av rattarna sitter i hjulhusen bak och två under motorhuven fram. Gissningsvis kommer inte så många att pilla på dem varje dag, men det är en rolig detalj av Polestar att lyfta fram. Och dämparna fungerar verkligen bra, bilen är så klart inte mjuk som en S-klass men lyckas vara sportig utan att vara obekväm.

En sak som jag verkligen gillar på de små vägarna är att det finns ett drive-läge och ett brake-läge. I det senare så bromsas bilen av generatorn när jag släpper på pedalen så att jag får tillbaka lite el i batteriet. Det betyder att om jag kör rimligt och kurvan inte är så snäv så släpper jag bara på gaspedalen, bilen bromsas upp och jag kommer igenom kurvan med lite mer juice i batteriet. Det här är absolut inte något Polestar-unikt, men det fungerar bra och blir snabbt en favorit.

De små vägarna tar slut och jag hittar upp på motorvägen. Här kommer den här bilen verkligen till sin rätt, det är ju ändå en GT-vagn. Jag växlar på den italienska motorvägen mellan hybrid och power och fastnar till slut för hybridläget. Jag vill få tillbaka kräm i batteriet innan jag kommer in till stan igen och kraften finns där ändå om det stannar av och sedan öppnar upp igen. De där 2,3 sekundrarna mellan 80 och 120 tror jag på och det är en fröjd att fastna bakom någon långsam, vänta på att det blir fritt till vänster, byta fil och köra på. Det känns lite som att jag kan ligga och köra hur länge som helst, precis den känsla man vill ha i en GT-bil.

Men när jag kommer in till stan igen och av någon anledning har växlat till powerläget blir jag snabbt irriterad på fyran som brummar. Kommer på att jag har ett fritt val, växlar till hybridläget, det blir tyst igen. Det har mörknat ute och jag ser den där Polestar-loggan i taket när jag glider hemåt igen. Tänker att det är bra marknadsföring det där, men kanske främst ett roligt sätt att få ägarna av en bil att njuta av sitt val. Ingen annan ser det ju liksom. Och det är här någonstans jag bestämmer mig för att om jag hade 1,7 miljoner över så hade jag nog kunnat köpt en sån här och varit rätt nöjd.

Polestar 1 är en tokig bil. Alldeles för dyr, alldeles för avancerad men också alldeles fantastisk. Just kanske på grund av det tokiga. Nu ska den inte tillfredsställa alla här i världen eftersom man bara kommer att tillverka 1500 stycken så att vara tokig är något man vågar. Frågan är hur den placerar sig som hero-bil för Polestar som ska vara ett helt elektriskt märke. Min gissning är rätt bra, det finns ju sämre sätt att få uppmärksamhet på än det här. Och precis som Concept C en gång i tiden inte var tänkt att vara facit för hur en V90 skulle se ut är Polestar 1 inte facit för framtiden för märket. Men det är en bra avspark.

Roligt är att Polestar-gänget är utomordentligt stolta över den här bilen. Det har de anledning att vara.

Jag är tacksam för att Thomas ritade den här, för att han fått den att bli en verklig produkt och för att jag fått köra den.
Jag ställer gärna upp igen...

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Vi har provkört Polestar 1!
57.0°
0

Vi har provkört Polestar 1!

En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Facebook-AI blir bättre på att beskriva bilder
Kommer underlätta för synskadade

Facebook har vidareutvecklat den artificiella intelligens man använt för att beskriva vad som finns på bilder på sin tjänst sedan 2016. I den uppdaterade versionen av systemet som Facebook kallar för "automatic alternative text" (AAT) har man använt sig av en teknik där AI:n lärt sig från så kallad "weakly supervised data". Facebook skriver om detta: "For our latest iteration of AAT, we leveraged a model trained on weakly supervised data in the form of billions of public Instagram images and their hashtags. To make our models work better for everyone, we fine-tuned them so that data was sampled from images across all geographies, and using translations of hashtags in many languages. We also evaluated our concepts along gender, skin tone, and age axes. The resulting models are both more accurate and culturally and demographically inclusive — for instance, they can identify weddings around the world based (in part) on traditional apparel instead of labeling only photos featuring white wedding dresses." Med hjälp av den nya tekniken kan ATT nu känna igen över 1200 olika koncept-beskrivningar vilket är en rejäl utökning från de cirka 100 AI:n kunde känna igen när den lärde sig från bilder som märkts upp av Facebook själva, så kallad "heavily supervised data". Den nya versionen av ATT kan även se hur många människor som finns i en bild samt var dessa är placerade. Det ska även gå att få mer detaljerad information om objekten på bilden, till exempel vilken typ av objekt det är, hur stora de är och var på bilden de är placerade. Facebook planerar att rulla ut den nya versionen av ATT på sin tjänst någon gång under det kommande året. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Two Point Hospital till konsol kommer ikapp PC i mars
Jumbo Edition levererar typ allt

Two Point Hospital till PC släpptes i augusti 2018 och spelet har fått en rad trevliga expansioner som bygger ut upplevelsen. Konsolversionen släpptes inte förrän februari förra året och spelare har fått tillgång till endast två av de fyra expansionerna som är tillgängliga på PC. I mars blir det ändring på detta då Jumbo Edition av spelet kommer bli tillgängligt till konsol. Jumbo Edition kommer släppas till PS4, Xbox One och Switch 5 mars och samtligen kommer bestå av grundspelet, expansionerna Bigfoot, Pebberley Island, Close Encounters och Off the Grid samt fyra paket med nya föremål. Det kommer alltså bli ett GOTY-paket som kommer kunna köpas för en lite lägre prislapp, så om man varit sugen på att hoppa in i sjukvårdsbranschen så är det guldläge att göra det 5 mars. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

USA ska ansluta sig till Parisavtalet igen
Kommer även att börja bidra ekonomiskt till WHO igen

Igår blev Joe Biden ny president i USA och ett av de första besluten han tog som landets nya ledare var att åter ansluta landet till det FN:s klimatavtal från 2015, det så kallade Parisavtalet. USA anslöt sig till Parisavtalet 2015 men USA:s förre president Donald Trump tillkännagav att USA skulle dra sig ur avtalet 2017, något man formellt sedan gjorde förra hösten. Anledningen till att Trump ville lämna avtalet var bland annat för att han ansåg att det var skadligt för USA:s ekonomi. Att åter ansluta USA till Parisavtalet var en av 17 så kallade exekutiva ordrar som Biden undertecknade under sin först dag som president. Bland de andra fanns bland annat en som uppgav att USA ska börja bidra ekonomiskt till Världshälsoorganisationen WHO igen, något som Trump beslutade att stoppa i samband med att pandemin drog igång förra året. Tumnagel
51.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Restomoddad Mercedes 300 SL Roadster
Får man göra på detta viset?

Måsvingens öppna syskon - Mercedes 300 SL Roadster, är en klassiker av rang som i fint skick kan vara värd sjuka summor. Den tillverkades mellan 1957 och 1963 och det finns inte svinmånga av dem kvar. John Sarkisyan har genom åren byggt några galna Porschar och faktiskt även en 300 SL Coupé (måsvingen) som han restomoddat. Det vi ser här är hans senaste bygge som alltså är baserat på en Roadster. Även här har han blandat det gamla med det nya och under skalet finns en SLK 32 AMG från 2002. Förutom kralligare motor har bilen fått större bromsar, större fälgar och diverse andra moderniteter. Vad tycker ni om bygget? Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Aziz Ansaris Master of None verkar få en tredje säsong
Oj, vilken överraskning!

Aziz Ansaris Netflix-serie Master of None hade premiär 2015 och två år senare släpptes en andra säsong. Även om andra säsongen inte riktigt hade samma kvalitet som första, så var i alla fall undertecknad sugen på att se mer lågmäld och introspektiv humor. Men sedan premiären av andra säsongen har det varit väldigt tyst på den fronten. Nu verkar det dock som att serien kommer återvända med en tredje säsong och enligt den brittiska nyhetssajten Chortle ska denna utspela sig i London och Star Wars: The Rise of Skywalker-skådisen Naomi Ackie kommer medverka. Detta har dock inte bekräftats av Ansari eller Netflix ännu, så vi tar det hela med en nypa salt för stunden. Har ni inte kikat på Master of None än så har ni länk till serien på Netflix här nere till vänster. Tumnagel
43.5°
+
André Stray
0

Bloober Team släpper specskrav för The Medium
Hårda bud om man vill maxa

The Medium släpps nästa vecka och vill man spela spelet på PC så kan det vara bra att kika på vad spelet har för specskrav. Och utvecklarna Bloober Team har nu levererat sådana i massvis med olika kategorier beroende på om man vill lira i 1080p med 30 fps eller vill köra full patte med ray tracing, 4k-upplösning i 30 fps. Minimumkravet är relativt snällt och du behöver ha minst Intel Core I5-6600 eller AMD Ryzen 5, GTX 1650 Super, 1060 eller AMD R9 390X samt 8GB ram. I andra änden av spektrumet är det förstås lite högre krav och då gäller det att ha Intel Core i7-9700 eller AMD Ryzen 7 3700 X, RTX 3080 eller RX 6800 XT 16GB samt 16GB ram. Samtliga specskrav har ni i bilden nedan. The Medium släpps till PC och Xbox Series X/S 28 januari. Spelet kommer bli tillgängligt via Game Pass på releasedagen, så prenumererar man på det kan man lira direkt utan att betala något extra. Detta gäller både Game Pass till PC och konsol. Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0

En Nissan e-NV200 att vintercampa i
Ut på tur, aldrig sur!

Förra veckan fick vi se Nissans konceptbil som var ett rullande kontor. Nu visar man upp e-NV200 Winter Camper som är en bil man kan använda när man inte jobbar. Man har utgått från den vanliga eldrivna e-NV200 Evalia och sedan utrustat denna med diverse campinggrejer för att man ska kunna bo och leva i den. Man har även sett till att höja bilen, förse den med fetare terränghjul och monterat en kraftigare stötfångare med extraljus framtill. På insidan hittar vi ett litet kök med diskho, kylskåp, en säng som går att fälla ut och bättre isolerade glas. Om denna kommer gå att köpa någon gång eller stanna på konceptstadiet återstår att se. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Smarta klockor kan användas för att upptäcka coronasmittade
Förändringar i hjärtrytmen kan tyda på att någon är smittad

I två olika studier har nu forskare kunnat konstatera att smarta klockor och aktivitetsarmband som mäter användarens hjärtrytm kan visa om en användare eventuellt har smittats av covid-19. Enligt de båda forskningsrapporterna så har personer som smittats av coronaviruset fått förändrad hjärtrytm när de smittats av coronaviruset. I en av studierna så ska försökspersoner som använt en Apple Watch försedd med en specialutvecklad app påvisat sänkt variation i hjärtrytmen upp till sju dagar innan personerna konstaterades smittade i ett covid-19-test. I det andra testet så ska 81 procent av försökspersonerna som använt klockor och aktivitetshanterare från Apple, Garmin och Fitbit uppvisat förändringar i sin vilopuls upp till 9,5 dagar innan symtom som antydde att personerna smittats bröt ut. Forskarna tror att teknik som denna skulle kunna vara användbar för att till exempel göra personer som är asymtomatiska, det vill säga inte märker av att de bär på coronaviruset, uppmärksamma om att de eventuellt är smittade. I dagsläget finns det inga appar med den här tekniken tillgängliga på marknaden som kan upplysa användare om att de är smittade av coronaviruset. Håller man själv koll på sin hjärtrytm via en smartklocka eller ett aktivitetsarmband och ser att datan börjar avvika från tidigare mätningar så kanske man dock kan misstänka att man eventuellt har smittats av covid-19. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nvidia Shield TV får stöd för Dualsense och nya Xbox-kontrollen
Lira spel med kvalitetskontroller!

Nvidia har langat lite uppdateringar till Shield TV och Shield TV Pro som låter dig använda PS5-kontrollen och nya Xbox-kontrollen med enheten. Detta så att du får en lite härligare spelupplevelse när du lirar Android-spel på enheten eller strömmar PC-spel via Geforce Now, alternativt använder någon av de tillgängliga molnspelstjänsterna. För att ta del av funktionaliteten behöver du bara ladda ner den senaste uppdateringen till din Shield TV eller Shield TV Pro och sedan länka respektive kontroll till konsolen via bluetooth-inställningarna. För att dra igång kopplingen på kontrollerna behöver du hålla in Playstation-knappen på Dualsense tills enheten börjar blinka blått och på Xbox-kontrollen behöver du hålla in kopplingsknappen på toppen av kontrollen. Tumnagel
40.6°
+
André Stray
0

Trump fortsatt avstängd från sitt YouTube-konto
Kommer vara det i minst en vecka till

Den blockering som YouTube inledde mot Donald Trump för en vecka sedan kommer att vara aktiv i åtminstone en vecka till uppger YouTube för bland andra CNBC. YouTube var lite sega med att vidta åtgärder mot Trump efter attacken mot Kapitolium och det dröjde en vecka innan tjänsten meddelade att det inte längre gick att ladda upp nya videos till Trumps konto. I samband med det så stängdes även kommentarsfunktionen till de videoklipp som redan laddats upp av. När Trumps konto stängdes av för nya uppladdningar meddelade YouTube att detta åtminstone skulle gälla tills Trump inte längre var president för i USA, något som sker idag. Nu har YouTube meddelat att kontot kommer fortsätta vara stängt för nya uppladdningar i ytterligare en vecka. Detta uppger man beror på att man vill förhindra att videos som postas från Trump ska leda till mer våldsamheter i USA. Donald Trumps YouTube-konto har cirka 2,8 miljoner följare. Trump kunde igår komma runt förbudet mot att posta videos till sin YouTube-kanal då han postade en slags hejdå-video till den nyskapade kanalen "Trump White House" som bara har runt 2000 följare. Den videon kan ni kolla in här ovanför. Tumnagel
45.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för säsong 8 av Last Week Tonight with John Oliver
Klockrent som vanligt?

Är ni redo för mer John Oliver? Klart ni är! Efter lite säsongsuppehåll är John Oliver och gänget tillbaka med sin humorshow och kommer släppa nya avsnitt veckovis med start på alla hjärtans dag. Vad som kommer hända under säsongens gång är helt okänt då det inte hänt ännu, men vi håller tummarna att Oliver och gänget kommer berätta om veckans största nyheter med en hel del satir och möjligtvis lite humor. Last Week Tonight with John Oliver drar igång igen 14 februari, så 15 februari lär avsnitten dyka upp på HBO Nordic. Och förstås här på Feber till allas glädje. Tumnagel
34.3°
+
André Stray
0

Wine 6.0 släppt till Linux
Nu med stöd för ännu fler Windows-applikationer

Wine, mjukvaran som låter användare köra Windows-program på sina Linux-datorer, har nu släppts i en 6.0-version. Med Wine går det i dagsläget köra över 27.000 Windows-program, alltifrån Photoshop och Microsoft Office-programmen till olika spel. Med den senaste versionen av Wine ska man ha implementerat vissa nya grejer som gör det möjligt att köra ännu flera Windows-applikationer och spel. The Register skriver om Wine 6.0: "While the developers were keen to draw attention to the major changes, namely core modules (including the likes of NTDLL and KERNEL32) now being in Portable Executable (PE) format, DirectShow support and Vulkan backend for WineD3D, a considerable number of other tweaks should serve to improve compatibility for those who have that one weird Windows app that they really canx27t do without in Linux. Most likely a game." Känner ni att ni vill köra Windows-program lite då och då på era Linux-datorer så hittas Wine 6.0 till flera olika Linux-distar på länken här nedanför. Där kan ni även läsa lite mer ingående om allt som är nytt i Wine 6.0. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Narke presenterar den eldrivna vattenskotern GT95
Din för 39.000 euro

Narke är en ungersk tillverkare av eldrivna vattenskotrar och nu presenterar de sin senaste modell som heter GT95. Det här är deras andra modell efter GT45 och den här ska vara starkare, större, stabilare och snabbare. GT95 har plats för tre stycken personer och det finns även en liten badplattform baktill för när man vill ta sig ett dopp. Elmotorn ger som namnet avslöjar 95 hästar och det räcker för att få skotern att toppa 69 km/h. Batteripacket är på 24 kWh och det ska ge en räckvidd på fem mil. Via ett vanligt uttag tar det sex timmar att ladda, snabbladdar man tar det en och en halv timme. Det ska gå att beställa sig ett exemplar nu och priset börjar på 39.000 euro. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Samsung presenterar nya 870 Evo SSD
Snabbare och större än föregångaren

Samsung presenterade SSD-enheter i 860 Evo-serien 2018 och lagringen blev snabbt väldigt populär bland PC-entusiaster. Nu har Samsung presenterat uppföljaren 870 Evo och det verkar som att vi nått peaken av vad SATA-SSD:s kan leverera när det kommer till sekventiella läs och skrivhastigheter. Nya 870 Evo-serien kopplas till datorer över SATA 6.0 Gbps och har läs- och skrivhastigheter på 560 MBps respektive 530 MBps. Det är inget jättehopp i hastighet jämfört med 860 Evo-serien, men det är ändå imponerande att Samsung lyckats klämma ut lite extra hastighet. I och med att utvecklingen av SSD fortsätter så blir lagringen mycket billigare jämfört med tidigare versioner. 4TB-versionen av 860 Evo kostade närmare 14 lax vid release, medan nya 870 Evo startar på 6599 kronor. Så om man avvaktat med att köpa SATA-SSD på grund av hög prislapp, så kan man inte längre använda priset som ursäkt längre. Samsung 870 Evo har börjat dyka upp hos svenska återförsäljare redan nu och SSD:n finns tillgänglig i smakerna 250GB för 499 kronor, 512GB för 799 kronor, 1TB för1699 kronor, 2TB för 3299 kronor och 4TB för 6599 kronor. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

Apple stäms att få bort Telegram från App Store
Organisation anser att appen används för att sprida hot och hat

Den ideella organisationen "Coalition for a Safer Web" (CSW) stämmer nu Apple i syfte att få bort meddelandetjänsten Telegram från Apples appbutik App Store. CSW påtalade för Apple redan i juni 2020 att Telegram användes av vissa grupper för att sprida hot om våld och annat näthat via Telegram. Apple har dock hittills inte vidtagit några åtgärder mot Telegram grund av det och därför stämmer nu CSW Apple. CSW anser att Apple verkar radera appar från App Store någorlunda godtyckligt då man till exempel raderade Parler på liknande grunder som CSW anklagar användare på Telegram att pyssla med. I ett pressmeddelande skriver CWS bland annat: "As reported in today’s Washington Post if Apple was prepared to unilaterally suspend the right wing Parler social media platform from its app store for content far less egregious than the extremist incitement on TELEGRAM, than surely similar pressure should be imposed by Apple against TELEGRAM’s management. " Apple har tidigare stängt av Telegram från App Store när det uppdagades att det delades barnporr via tjänsten. Apple hotade även att stänga av Telegram från App Store förra året om de inte raderade kanaler som användes av oppositionen i Belarus för att protestera mot landets förtryck. Apple har än så länge inte kommenterat CSW:s stämning mot företaget. Tumnagel
24.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

TNT beställer tredje säsong av Snowpiercer
Innan andra haft premiär

Andra säsongen av Snowpiercer kommer ha premiär nästa vecka, men det verkar redan vara spikat att serien kommer få en fortsättning. Den amerikanska kanalen TNT har enligt Variety beställt en tredje säsong av serien och troligtvis kommer produktionen av denna dra igång illa kvickt. I Sverige får vi se Snowpiercer via Netflix och med rätt stor sannolikhet kommer även tredje säsongen av serien visas på streamingtjänsten. Ovan har ni trailern för andra säsongen av Snowpiercer som drar igång 26 januari på Netflix. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

LG funderar på att lämna mobilbranschen
Mobildivisionen har gått med förlust i fem år

Det verkar som att LG är redo att ge upp på mobilfronten. Företagets mobildivision har gått med förlust i fem år i streck och totalt handlar det om en förlust på 4,5 miljarder dollar. LG-chefen Kwon Bong-seok ska i ett mail till företagets anställda skrivit att det är dags att se hur verkligheten egentligen ser ut och ta ett ordentligt beslut om framtiden för mobildivisionen, vilket kan leda till att mobildivisionen säljs, läggs ner helt eller skala ner mobilverksamheten rejält. I ett uttalande till Korea Herald säger representant från företaget detta om situationen: “Since the competition in the global market for mobile devices is getting fiercer, it is about time for LG to make a cold judgment and the best choice. The company is considering all possible measures, including sale, withdrawal and downsizing of the smartphone business.” LG-chefen ska dock ha berättat för företagets anställda att vad som än händer med mobildivisionen så ska de inte oroa sig för att bli av med sina anställningar då folk kommer flyttas till andra delar i företaget. Det hela är förstås lite tråkigt. Speciellt med tanke på att företaget det senaste året levererat riktigt intressanta telefoner som Velvet och Wing, även om deras telefoner inte längre säljs officiellt i Sverige. Och extra tråkigt med tanke på att LG som i samband med CES-mässan visade upp sin första rullbara telefon som väntas släppas senare i år. Ovan har ni en reklamfilm som gjordes i samband med releasen av LG G Flex och är, enligt undertecknad, den bästa reklamfilm för en mobiltelefon som någon sin gjorts. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

Museum fullt med klassiska motorcyklar har brunnit ner
Fler än 230 stycken historiska hojar har gått upp i rök

Fordon är bara materiella ting som går att ersätta tycker en del. Det kanske gäller en helt ny bil eller ny motorcykel, men inte gamla klassiker. Vissa finns det liksom bara ett fåtal exemplar av, och då går dessa inte att ersätta. Därför är det oerhört tungt och tråkigt att få reda på att Top Mountain Motorcycle Museum i Österrike brunnit ner till marken med över 230 stycken historiska motorcyklar och en hel del bilar i sig. Museet som öppnade 2016 är det högst belägna i Europa och skulle öppna för säsongen igen nu den 24 januari. Vad som orsakade branden är ännu inte klarlagt. Bonusklipp nedan. Tumnagel
15.1°
+
Bobby Green
0

Gorillaz om instrumenten som spelas lät korrekt
Stökigt

När Gorillaz spelar på sina instrument kommer det olika ljud som bildar musik. Men om ljuden faktiskt överensstämde med hur bandet spelade i sina videos skulle det kanske låta så här. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green

Streetwear-kollektion från Jägermeister
Släpps den 31 januari

Jägermeister presenterar ny Best Nights som är en kollektion med streetwearkläder. Denna frontas av den svenska influencern, designern och entreprenören Lisa Anckarman och stylisten Bloody Osiris. Totalt finns det tolv stycken olika plagg och på varje finns koordinaterna till Jägermeisters huvudkontor i Wolfenbüttel i Tyskland. Tygerna är gjorda av 100 procent organisk bomull och varje plagg är tillverkat inom EU. Släpps den 31 januari och finns endast på länken nedan. Tumnagel
63kg
+
Bobby Green

Det här är årets matbluff 2020
Smördeg utan smör

Nu har vinnaren av Årets matbluff 2020 utsetts och "priset" gick till Pop! Bakery Smördeg som inte ens innehåller något smör utan istället solros- och palmolja. Företrädare från företaget säger att denna kommer att bytas ut mot smör från och med vecka 11 men bluffen är redan gjord och priset utdelat. Motiveringen lyder: "Produkten heter smördeg, men innehåller trots detta inte minsta gnutta smör. Det borde förstås inte vara tillåtet, men enligt ett undantag från EU:s regler som Sverige fått till, är det märkligt nog fullt legalt. Landets konsumenter verkar dock ha en helt annan uppfattning. Det visar 21 nomineringar av just olika varianter av smördeg, som vi fått in till Årets matbluff bara under förra året. Av dessa har vi valt ut denna från Pop! Bakery, som är en av de vanligast förekommande i svenska butiker och där smöret har bytts ut mot solros- och palmolja." De övriga finalisterna kan ni hitta här. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Ny singel från AC/DC
Det här är Realize

I slutet av förra året släppte den anrika rockgruppen AC/DC albumet PWR/UP och med på detta finns bland annat låten Realize som nu har släppts som singel. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green

Hank von Hell gör miniturné i Sverige
Kommer spela på fyra platser i år

Hank von Hell (sångare i Turbonegro, skådespelare och soloartist) kommer i höst att ge sig ut på en liten miniturné här i Sverige. Den 1 september kommer han att uppträda på Pustervik i Göteborg, sen blir det Katalin i Uppsala den 2 september. Den 3 september rockas det loss på Club Deströyer i Sundsvall och den 4 september är kalaset slut på Berns i Stockholm. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Idag är det Internationella popcorn-dagen!
Tut i luren!

Denna tisdag kryddas av att det idag är den internationella popcorn-dagen vilket alltså innebär att det är fritt fram att byta ut dagens middag mot en stor skål med smörpopcorn istället. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Tre Tarantino-filmer med tre helt olika budgetar
Behövs inte alltid svinmycket pengar

Hur mycket pengar behöver man egentligen för att göra en grym film? Inte alltid svinmycket, vilket regissören Quentin Tarantino är ett bra bevis på. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Spritz Mixer - nyhet från Schweppes
Drick som den är eller blanda i drink

Schweppes presenterar nu en Spritz Mixer som gör att du ännu enklare kan göra dig en Aperol Spritz eller liknande. Eller en alkoholfri version av den klassiska drinken om du nu skulle vilja det. Drycken har en bitter och sötsyrlig smak av apelsin. Släpps i dagligvaruhandeln och servicehandeln denna vecka. Kommer som 50 centiliter och 150 centiliter och kostar runt 12,50 respektive 23.95 kronor. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green

Machine Gun Kellys senaste album i en film
High School all over again

Machine Gun Kelly har släppt ett nytt album som heter Tickets to My Downfall och istället för att göra en video till varje låt på plattan har man slagit ihop alla till den här 49 minuter långa filmen Downfalls High. Tumnagel
72kg
+
Bobby Green

Snubbe testar att göra toalettvin
Smakar inte helt oväntat skit

Hört talas om Pruno innan? Inte jag heller. Det är vin som görs i toaletten, och något som fängelsekunder verkar ägna sig åt. Här ser vi när Alex ger sig på att göra en sats och sen testar hur det smakar. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

RY X släpper liveplatta från Royal Albert Hall
Fin livespelning

I oktober 2019 spelade RY X på Royal Albert Hall med London Contemporary Orchestra och nu har spelningen släppts som album. RY X är en otroligt finstämd musiker och han blir knappast sämre med en orkester bakom sig. Videon ovan är från en spelning i Bryssel och nedan hittar ni hela skivan från London. Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg

Ben & Jerry släpper efterrätter för hundar
Klart att de också ska få!

Glassmakarna Ben & Jerry verkar inte bara gilla människor utan även hundar. Därför har man skapat två olika smaker som båda passar för hundar. Även om alla hundar inte är laktosintoleranta så är det inte så bra för dem med mjölkprodukter, så hundglassarna är gjorda på andra saker men de verkar goda ändå. För hundar alltså. Tumnagel
-72kg
+
Roger Åberg