m
Vi har provkört Polestar 1!

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Bil / Feature

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag.

Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut.


Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019

Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet.

Sex år senare har Volvo gjort en enorm resa och de sju modeller man säljer i dag har det formspråk som sattes med Concept C. Ok, XC40 har väl (på ett bra sätt) dragit lite åt ett annat håll, men det är i dag väldigt tydligt vad som är en Volvo. När just XC40 presenterades som koncept hette den 40.1 och hade en kompis som hette 40.2. Det senare konceptet och Concept C har mycket gemensamt trots att det är helt olika bilar, både är nämligen numera Polestar-modeller.

Polestar är i dag ett eget märke. Viljan hos Polestar-gänget verkar vara att bli ett helt eget märke som ändå har starka kopplingar till Volvo, att arbeta väldigt mycket tillsammans när det gäller utveckling men presentera det på två olika sätt. VW-koncernen lyckas ju väldigt bra med detta där de kör en plattform, en teknik men ett antal varumärken, så varför skulle inte Geely kunna lyckas? Än är det allt annat än klart, för det som Polestar har i dag är två bilar som man snott från Volvo. Polestar 3 verkar bli den första modellen från märket som kommer att ha en helt egen stil.

Men nu är det alltså Polestar 1 som står på menyn och det är alltså Thomas Ingenlaths baby. Eller hela Polestars baby. Och kanske Volvos baby, eller i alla fall det gäng som var med och skapade konceptet. För man vill liksom bevisa att man faktiskt kan bygga den här, en lyxig GT-vagn som går som fan. I dag har vi kanske en annan inställning till el och framförallt till nya märken, men när konceptet visades upp var den allmänna inställningen "snygg, men tillåt mig fnissa åt att Volvo ska göra något sportigt".

Vi börjar med utsidan. Visst är den oerhört snygg? Fronten känner vi igen vid det här laget men jag tycker att den fungerar även utan att sitta på en stor herrgårdsvagn. Jämför man den med konceptet så är den lite tråkigare och inte riktigt så svulstig, men det är ju inte så underligt.

Bilen rakt från sidan är ett mysterie för mig. Fronten är så lång, rumpan så avhuggen och taklinjen så låg men ändå fungerar det. Riktigt bra! Stora delar av bilen är byggd i kolfiber, en av anledningarna till att den är så dyr, och det gör att man kan ha den där taklinjen.

Rumpan är kraftfull och lysena är perfekta här, till skillnad på S90. Linjen som börjar vid det infällda handtaget, fortsätter över tanklocket, vidare till baklyktan och som vänder av tvärt ner för att sluta med en avbockning mot hjulet är smått genialisk. Det är i den här som arvet till P1800 främst sitter, men det är också här som jag tycker att attityden och den moderna egenheten sitter. Det är så här man använder historia på ett bra sätt.

En detalj som faktiskt är snyggare på produktionsbilen än på konceptet är backspegeln. Man har gjort så att hela spegeln rör sig istället för att spegelglaset rör sig, vilket gör att man kan skippa den där kanten som brukar vara runt. Resultatet är en lite mindre backspegel som bara är så fin. Spegeln har hittat till Polestar 2, hoppas att Volvo snor den också.

Bilen finns endast i fem olika färger. Förutom svart, vit och två gråa toner finns en blå som man kallar för midnight. Färgerna är kanske lite tråkiga, men väl valda. Vill man spexa till det lite kan man välja en matt version istället, kostar 50.000 kronor till men är oerhört snyggt. Förutom färg kan man välja svarta eller kromade detaljer och tre versioner av samma fälg som endast finns i 21 tum. Enkelt.


En aluminium, två svarta. Den ena versionen med lite matta detaljer.

På insidan känner vi igen oss. Väldigt mycket. Man sitter ju möjligen lägre än i en Volvo, men det man ser på som förare är precis som i en Volvo. Eller nästan precis. Och det gör inte så mycket faktiskt. Här sitter jag i en svindyr Polestar som ser ut som en Volvo på insidan och det är ok. Det är ett väldigt gott betyg till Volvo om inte annat.

Som sagt så är det mycket som känns igen från Volvo. Tyvärr är det "gamla" versionen av allt inklusive infotainment till skillnad mot Polestar 2. Rent utvecklingsmässigt är det helt ok och något som man förstår, men det tar emot att betala så mycket pengar och inte få det senaste. Jämför man med konceptet är det en hel del saker som finns här, men tittar man närmare är många detaljer borta.

Inredningen går att få i helsvart eller svart med vita säten. Det vita överraskar, eftersom inte hela inredningen är ljus och sätena är mer vita (om än med en svag grå ton) än beiga känns det piggt istället för just beigt. Säkerhetsbältena är så klart Polestar-gula. Förutom på ratten hittar vi Polestar-loggan på två ställen, på växelspaken av kristall och i taket. Just detaljen i taket är verkligen lysande.

Vänder vi på oss blir det så klart annorlunda. Här finns inget baksäte med ungar i, här finns inget bagageutrymme fyllt med barnvagnar och annat skräp. Istället är det ett litet, litet baksäte som i alla fall är väldigt snyggt. Ovanför nackstöden finns två vackra metallryggar som innehåller högtalare och barnstolsfäste. De ger en skön känsla av roadster och jag älskar dem.

I baksätet är det som sagt trångt. Jag kommer in, men knappt ut, och det är riktigt tight om huvudet. Här ska ingen som är över 160 centimeter sitta, knappt ens i den storleken. Men det finns där och är barnen små går det faktiskt att slänga in en barnstol.


Lite genomgång är alltid klokt.

Ok, slutsnackat om form och design. Nu ska jag köra.

Jag vet inte om det är typen av bil, prislappen på den eller om den kommer att tillverkas i så få exemplar men det är en smula nervöst och "stort" att hoppa in bakom ratten. Kanske är det för att det på något sätt fortfarande är ett koncept för mig. Fragilt. Men man känner ju igen sig från andra Volvos, så det är egentligen bara att vrida på startvredet, ställe in rutten på navigatorn och glida i väg.


Tanka eller ladda? Det är ditt val.

Standardläget är att bilen ligger i hybridläge och det är ju rimligt, det är ju en hybridbil. Men batteriet är relativt stort på den här och man ska kunna köra upp till 125 km enligt WLTP-cykeln. Packet är på 34 kWh så Polestar har inte gjort allt man kunnat för att få ut så lång räckvidd man kan. Nä, batteriet finns där av två anledningar. För att köra tyst och trevligt i stan, och då räcker 125 km långt, och för att göra den här bilen snabb som attan.

Två elmotorer finns, en för varje bakhjul. De är på 85 kW styck och ger alltså totalt 170 kW, 232 hästar och 450 Nm. Slår man om till Pure, läget för enbart eldrift, har man alltså kraft så det räcker för att köra till jobbet och tillbaka. Polestar 1 går att köras på ren el upp til 160 km/h, efter det kickar bensinmotorn in och hjälper till. Men elmotorn är med hela vägen upp till 250 km/h. Att man har två elmotorer gör att man kan driva bakhjulen separat och det använder man för att trycka bilen ur kurvor effektivare. Istället för att bromsa hjulet som är på insidan av kurvan ökar man kraften på hjulet som är på utsidan av kurvan. Effekten i körningen blir ungefär densamma men det är så klart trevligare att få en knuff istället för att bromsas in.


Extremt snyggt med sladdarna synliga i bakluckan. Notera också de väldigt vackra gångjärnen!

Det är ingen sportbil i det här läget utan då får man växla till Powerläget. Eller nu ljuger jag faktiskt, även i hybridläget är det en sportbil på de allra flesta sätt, men i Powerläget så pausar inte bensinmotorn och styrning och annat är inställt i sportigare läge. Men innan vi kommer fram till bensinmotorn hittar vi en C-ISG, en startgenerator integrerad med växellådan. Det är en Volvouppfinning som agerar generator åt batteriet, startmotor åt bensinmotorn och i den här uppsättningen ger den även kraft i form av 68 hästar och 161 Nm.

Till slut har vi kommit fram till bensinmotorn som så klart är en fyra. Den har både kompressor och turbo och ger 309 hästar och 435 Nm. Tillsammans ger de tre systemen 609 hästar och 1000 Nm.

Låter det komplicerat? Det är det också. Överarbetat nästan. Till skillnad mot andra hybrider så är det här ett system där båda delarna faktiskt hade räckt gott och väl för en vanlig bil. Det tar plats och det väger en massa och det är helt fantastiskt.

För innan jag kör i väg så börjar jag fundera på vilka konkurrenterna är egentligen. Dyra hybrider i sportbilsform dräller det ju inte av direkt, om man inte räknar galna projekt som McLaren P1. Men den kan bara köra på el upp till 48 km/h så det är mer en bensinbil med elknuff.

Prismässigt är BMW i8 i samma liga, det är en hybrid som vill va sportbil och den är rätt överarbetad. Priset för BMWn är runt 1,5 miljoner kronor, en Polestar slår det med sin prislapp på 1,7 miljoner.

Men om BMWn vinner i överarbetad form vinner Volvon i överarbetad drivlina. En i8 kan köra rimliga 120 km/h på el och har 374 hästar kombinerat, Polestar 1 kommer som sagt upp i 160 km/h med bara el och har 600 hästar kombinerat. Men när det kommer till 0 till 100 km/h är de rätt jämna, BMW klarar det på 4,4 sekunder och Polestar 1 på 4,2 sekunder. Inte så imponerande. När man kör rullande 80-120 km/h så klarar Polestar 1 det på 2,3 sekunder vilket är över sekunden bättre än BMWns 3,4 sekunder.

Hur som helst så bestämmer jag mig för att BMWn är konkurrenten. Båda är dyra, har någon sorts elbilsframtidsdrömsjippo över sig och gör mig glada. För när jag rullar iväg känns det lite som att jag sitter i en extremt PK:ifierad Lamborghini. På ett bra sätt. Jag är liksom för gammal för att ha en illgrön Lambo och tycker väl att det är roligt att gasa högt i en tunnel men bara några gånger, jag hade aldrig köpt en sån bil. Där känns Polestar betydligt mer mig. Jag syns, men utan att spexa.

Allt det där komplicerade med drivlinorna är som bortblåst när man börjar köra. Elmotorn tar tag i en och skickar i princip ljudlöst iväg mig när jag svänger ut från parkeringen. Hamnar i tråkig trafik men så fort det blir en lucka och jag kan öka hastigheten lite kommer den, bensinmotorn. Och något konstigt uppstår, en kärlek till turbolagg.

Låt mig förklara. I en bensinbil med turbo så trycker man på gasen, väntar, får kraft. I Polestar 1 trycker du på gasen, får kraft, väntar, får mer kraft. I princip sömlöst. Inte alltid, men oftast är det sömlöst. Och det är fantastiskt. För när jag bromsar in i en kurva och svänger så vill jag ha kraft ut ur kurvan, och det får jag direkt med elmotorn. Och när jag faktiskt börjar komma ur kurvan och kan trycka på (men självklart köra lagligt) kommer motorljudet. Och det ger, trots att det bara är en fyra, mig en tillfredställelse.

Ibland. För det där ljudet är, hmm, dubbelt. Ibland låter det helt ok, till och med rätt bra, men ibland låter motorn verkligen som en tråkig Volvo-fyra. Det drar ner på upplevelsen.

Som ni kanske förstår kör jag på kurviga småvägar och den här bilen uppför sig riktigt trevligt. Jag njuter. Men det är inte en Alpine A110 direkt. Tjänstevikten ligger på 2350 kilo och då har man sparat 230 kilo på att bygga mer eller mindre hela rasket i kolfiber. 2350 kilo är mer än vad två Alpine väger och det känns. Det märks på 0-100 siffran och det märks på de små vägarna. Det är också en stor bil som är alldeles för bred för de här italienska vägarna och det var liksom aldrig tanken att den här breda fronten skulle tryckas in mellan en stenvägg och en galen mötande Fiat som skiter i vilken sida av vägen som är hans och vilken som är min. Men det fungerar faktiskt över förväntan.

Dämparna kommer från Öhlins och är inställbara, manuellt. Två av rattarna sitter i hjulhusen bak och två under motorhuven fram. Gissningsvis kommer inte så många att pilla på dem varje dag, men det är en rolig detalj av Polestar att lyfta fram. Och dämparna fungerar verkligen bra, bilen är så klart inte mjuk som en S-klass men lyckas vara sportig utan att vara obekväm.

En sak som jag verkligen gillar på de små vägarna är att det finns ett drive-läge och ett brake-läge. I det senare så bromsas bilen av generatorn när jag släpper på pedalen så att jag får tillbaka lite el i batteriet. Det betyder att om jag kör rimligt och kurvan inte är så snäv så släpper jag bara på gaspedalen, bilen bromsas upp och jag kommer igenom kurvan med lite mer juice i batteriet. Det här är absolut inte något Polestar-unikt, men det fungerar bra och blir snabbt en favorit.

De små vägarna tar slut och jag hittar upp på motorvägen. Här kommer den här bilen verkligen till sin rätt, det är ju ändå en GT-vagn. Jag växlar på den italienska motorvägen mellan hybrid och power och fastnar till slut för hybridläget. Jag vill få tillbaka kräm i batteriet innan jag kommer in till stan igen och kraften finns där ändå om det stannar av och sedan öppnar upp igen. De där 2,3 sekundrarna mellan 80 och 120 tror jag på och det är en fröjd att fastna bakom någon långsam, vänta på att det blir fritt till vänster, byta fil och köra på. Det känns lite som att jag kan ligga och köra hur länge som helst, precis den känsla man vill ha i en GT-bil.

Men när jag kommer in till stan igen och av någon anledning har växlat till powerläget blir jag snabbt irriterad på fyran som brummar. Kommer på att jag har ett fritt val, växlar till hybridläget, det blir tyst igen. Det har mörknat ute och jag ser den där Polestar-loggan i taket när jag glider hemåt igen. Tänker att det är bra marknadsföring det där, men kanske främst ett roligt sätt att få ägarna av en bil att njuta av sitt val. Ingen annan ser det ju liksom. Och det är här någonstans jag bestämmer mig för att om jag hade 1,7 miljoner över så hade jag nog kunnat köpt en sån här och varit rätt nöjd.

Polestar 1 är en tokig bil. Alldeles för dyr, alldeles för avancerad men också alldeles fantastisk. Just kanske på grund av det tokiga. Nu ska den inte tillfredsställa alla här i världen eftersom man bara kommer att tillverka 1500 stycken så att vara tokig är något man vågar. Frågan är hur den placerar sig som hero-bil för Polestar som ska vara ett helt elektriskt märke. Min gissning är rätt bra, det finns ju sämre sätt att få uppmärksamhet på än det här. Och precis som Concept C en gång i tiden inte var tänkt att vara facit för hur en V90 skulle se ut är Polestar 1 inte facit för framtiden för märket. Men det är en bra avspark.

Roligt är att Polestar-gänget är utomordentligt stolta över den här bilen. Det har de anledning att vara.

Jag är tacksam för att Thomas ritade den här, för att han fått den att bli en verklig produkt och för att jag fått köra den.
Jag ställer gärna upp igen...

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Vi har provkört Polestar 1!
57.0°
0

Vi har provkört Polestar 1!

En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Paolo fromTOKYO kollar in japanska vitvaror
Hög vill-ha-faktor på det mesta

Klipp där Paolo fromTOKYO besöker en elektronikbutik i Japan för att kolla in vad som gör deras vitvaror lite extra tuffa. Jag blir ju helt klart sugen på kylskåpet och självklart riskokaren men jag hade nog inte sagt nej till något som visades i klippet här. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

Chrome testar ny surfhistorik
Få lite bättre koll på vad du surfat på med Minnen

Google har börjat testa en ny funktion för att visa en användares surfhistorik i deras webbläsare Chrome vilken man kallar för "Minnen" (Memories). Chrome har redan idag surfhistorik-funktionen Historik (History) som man kan kolla in på url:en chrome://history/ om man kör Chrome. Minnen ser ut att vara en utvecklad version av Historik där Chrome på ett lite mera överskådligt sätt visar hur användaren tidigare surfat. Detta görs genom att tabbar som använts och sajter som har besökts grupperas tillsammans vilket ni kan se ett exempel på ovan. Här nedanför kan ni se hur samma surfhistorik ser ut med Chromes nuvarande Historik-funktion, en funktion som istället visar alla webbsidor som besökts i kronologisk ordning. Minnen finns än så länge bara tillgängligt i den senaste Canary-versionen av Chrome. Har man den och vill testa Minnen så måste man först aktivera funktionen i inställningarna som hittas chrome://flags/#memories. Därefter kan man kolla in Minnen vilka hittas på chrome://memories/ i Canary-versionen av Chrome. Om eller när Google planerar att släppa Minnen till den skarpa versionen av Chrome finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Marvel's Avengers förlorar sin creative director
Shaun Escayg flyttar tillbaka till Naughty Dog

Marvelx27s Avengers försöker återuppliva sig själv med nya uppdrag och hjältar, men bakom kulisserna fortsätter utvecklarna tappa namn. Shaun Escayg jobbade tidigare på Naughty Dog och var regissör för Uncharted-avstickaren Lost Legacy samt jobbade på Uncharted 4 och The Last of Us. För några år sedan rekryterades han av Crystal Dynamics och fick titeln creative director för Marvelx27s Avengers, men nu verkar det vara dags att återvända. I ett Twitter-inlägg berättar Escayg att han återvänt till Naughty Dog, men vad han ska göra där är för tillfället okänt. Detta är förstås trevligt för Naughty Dog, men avhoppet lär svida lite för Marvelx27s Avengers-utvecklingen och det känns lite som att folk lämnar då det är ett sjunkande skepp. Alternativt gör detta att någon annan kan ta över ansvaret och styra upp skutan á la No Manx27s Sky. Vad som kommer hända Marvelx27s Avengers återstår dock att se. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Audi A6 e-tron blir inte första bilen på nya PPE-plattformen
Q6 e-tron kommer först från Audi

Häromdagen skrev vi om nya Audi A6 e-tron concept och ni blev lyriska. Vi fattade det som att A6:an skulle bli första bilen ut på nya plattformen, men så blir det inte. J1-plattformen är den som Porsche har tagit fram, i samarbete med Audi, och som vi har fått se Porsche Taycan och Audi e-tron GT på. PPE-plattformen är framtagen av Audi, i samarbete med Porsche, och den kommer vi att få se betydligt fler bilar på den närmsta tiden. Men det dröjer. Från Audis håll så kommer nya Q6 e-tron att bli den första bilen på plattformen och den kommer att presenteras under andra halvan av 2022 så vi får ge oss till tåls en smula där. Först 2023 kommer A6 e-tron. Men det trevliga är att Audi lovar att den färdiga A6:an kommer att vara väldigt lik konceptet. Plattformen delas som sagt med Porsche och först ut från dem är troligen en elektrisk version av Macan, men en större elektrisk SUV kommer troligen också som då ersätter Cayenne. Dessa två är storsäljare för Porsche och för att få ihop utsläppssiffrorna och kunna ha kvar 911 och 718 som fossil behöver de två SUVarna att komma relativt snart. Panamera säljer typ ingenting längre tack vare Taycan. Personligen så hoppas jag att Porsche utnyttjar plattformen och också levererar en personvagn i stil med A6 e-tron. Varför inte liksom? PPE-plattformen är skapad för bilar i B, C och D-segmentet så en A4 e-tron lär komma också. Även mindre premiumbilar kan komma, men hur prioriteringen ser ut där är ännu inte klart. Gemensamma nämnaren för plattformen är inte så mycket storlek utan premium, plattformen har en del saker som MEB-plattformen inte har som riktigt snabb laddning och 800 V. Efter 2024 är tanken att man inte längre ska ha två olika plattformar utan då ska alla bilar som släpps rulla på den nya SSP-plattformen. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

Apple presenterar iPad Pro med M1-chip
Och en skärm som har Mini LED:s

En av de största nyheterna som presenterades under Apple vårpresentation idag var att man nu släpper iPad Pro med Apples egna Apple Silicon M1-chip, chippet som fram till idag bara funnits i Mac mini, MacBook Air och MacBook Pro. Tidigare under kvällen presenterade även en helt ny version av iMac som även den kommer att köra M1. Förutom M1-chippet så har även nya 12,9-tumsmodellen av iPad Pro försetts med en skärm som använder sig av Mini LED:s. Skärmen är försedd med 10.000 Mini LED:s med 2500 så kallade dimming zones. Det kan jämföras med de 72 LED:s som används föra att förse den nuvarande iPad Pro med backlight. Rent prestandamässigt så innebär M1-chippet att att den nya iPad Pro med åtta kärnor kommer att ha 50 procent högre prestanda än den nuvarande iPad Pro-modellen. Vidare kommer nya iPad Pro att få stöd för 5G, Thunderbolt och USB4-stöd samt stöd för att använda handkontroller från PlayStation 5 och Xbox. iPad Pro kommer nu även att få en ny kamera. Det handlar om en ultrawide kamera på 12 megapixel som har ett 120 graders täckningsområde. Den nya iPad Pro kommer även i en ny konfiguration med 2TB lagring. Priserna på 11-tumsversionen av nya iPad Pro kommer att starta på 9495 kronor medan 12,9-tummarna kommer att starta på 12.995 kronor. De kommer gå att förbeställa 30 april och leveranserna drar igång i maj. Tumnagel
49.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple presenterar helt ny iMac
Med M1 och i massor av färger

Som ryktena sa så kom det en ny iMac och den kommer i ett gäng olika färger. Eftersom den har en M1-processor i sig istället för en intel-processor så kan den vara betydligt tunnare och är bara 11,5 millimeter tjock. Eller tunn. Två små fläktar finns men Apple säger att den bara ska låta 10 decibel. Skärmen är på 24 tum och har upplösningen 4480x2560, alltså 4,5k. Riktigt bra för den storleken på skärm. Skärmen kan också leverera miljarder färger och True Tone och ska vara behandlad med ett material som ger låga reflektioner. Man har, äntligen, fixat till kameran som numera är på rimliga 1080p. Apple lovar också att man använder kraften i M1 för att göra bilden bättre, speciellt i dåligt ljus. iMac har flera mikrofoner så att man ska låta bra och låta bra ska iMac göra. Totalt sex högtalare varav två subwoofers ska leverera bra ljud. Med tanka på vad de kan göra i sina MacBooks så tror jag på dem. iMac har även rumsligt ljud så video med Dolby Atmos lär låta bra. iMac 24 kommer alltså att ha M1-processorn, inte en fetare version. Men den lär räcka för de allra flesta. På baksidan hittar vi fyra USB-C-portar varav två är Thunderbolt. Dessa två ska driva en skärm på 6K. Strömsladden fästs med magnet men själva strömenheten sitter in i iMac utan på sladden och kan placeras på golvet. På denna sitter också ethernetingången. Till iMac kommer så klart också tangentbord och grejer. Basversionen är lite omgjord med bland annat en låsknapp. Självklart är dessa i matchande färger. Man kan även köpa en version med Touch ID och en större version med numeriskt tangentbord och Touch ID. Den klassiska och inte så älskade musen och den numera klassiska och älskade trackpaden kommer också i matchande färger. Kommer i två versioner som kostar 15.995 och 18.495 kronor. 15.995 kronors-versionen (1299 dollar) har 8 CPU-kärnor och 7 GPU-kärnor. 8 GB minne, 256 GB lagring, 2 thunderbolt-portar och det vanliga tangentbordet. Denna har inte ethernet. 18.495 kronor-versionen (1499 dollar) har 8 CPU-kärnor och 8 GPU-kärnor. 8 GB minne, 256 GB lagring, 2 thunderbolt-portar, två USB-C-portar och det Touch ID-tangentbordet. Levereras i maj. Det är alltså bara 24-tummaren som har presenterats nu. En inte allt för vild gissning är att den större versionen, som väntas få 32 tumsskärm, kommer att få den fetare M1X-processorn. Tumnagel
46.7°
+
Roger Åberg
0

Apple släpper ny version av Apple TV 4K
Med Apples A12 Bionic-chip och ny fjärrkontroll

Under Apples vårpresentation visade Apple upp en ny version av Apple TV 4K som blivit uppgraderad med Apples A12 Bionic-chip samt försetts med en ny fjärrkontroll. Det nya chippet ska bland annat ge Apple TV 4K högre framerate i HDR som ska vara jämförbart med de senaste spelkonsolerna. Den största nyheten med den nya Apple TV 4K-versionen var dock den nya fjärrkontrollen i aluminium-chassi. Fjärrkontrollen är försedd med ett touchkänsligt scrollhjul istället för den touchpad som finns på den nuvarande Siri Remote. Den nya fjärrkontrollen har även en on/off-knapp, mute-knapp samt en Siri-knapp vilken är placerad på sidan av fjärrkontrollen, se bild nedan. Den nya Apple TV 4K kommer att kosta 1995 kronor med 32GB lagring och 2195 kronor med 64GB lagring. Apple TV HD kommer även den att gå köpa med nya fjärrkontrollen för 1695 kronor. Vill man bara köpa den nya fjärrkontrollen så säljs även den separat för 650 kronor. Tumnagel
48.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple presenterar Airtags
Men det var väl ändå på tiden!

Airtags har det gått rykten om i år nu och nu är de äntligen här. Det handlar helt enkelt om en liten puck som man kan lägga ner i saker för att hitta dem med Hitta-appen. Man kan även fästa puckarna på nyckelringen eller andra saker. Man kan även märka dem med ord, bokstäver eller emoji så att man vet vems Airtag som är vems. Prislappen ligger på 350 kronor för en och 1195 kronor för fyra. För att fästa dem på nyckelringen så kan man lyxa till det med tillbehör från Hermes. Tumnagel
46.2°
+
Roger Åberg
0

Apple börjar med podcast-prenumerationer
Supporta dina poddare

Apple presenterade i dag att man kommer att göra en stor uppdatering av podcast-appen. Där ska det finnas snyggare sidor om poddarna och det ska bli enklare att hitta nytt i olika kanaler. Men den största förändringen man gör är att man börjar med prenumerationer. Med dem kan poddare ta betalt för sina poddar men också göra så att de som betalar får godbitar som mer material eller tidigare tillgång. Prenumerationer ska komma till till 170 marknader så vi antar att Sverige är en av dessa. Prenumerationerna rullar per månad och poddaren sätter pengen som det ska kosta. Är du poddare så kostar det 219 kronor per år att använda prenumerationerna. Vill du göra det så kan du skriva upp dig här. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

iPhone 12 släpps i ny färg
Snart kan du få Apples senaste iPhone i lila

Apples vd Tim Cook rivstartade Apples vårpresentation Spring Loaded och en av de första nyheterna som presenterades var att iPhone 12 och iPhone 12 mini snart släpps i en ny färg - lila. iPhone 12 och iPhone 12 mini i lila kommer gå att förbeställa redan nu på fredag och leveranserna drar igång 30 april. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Reddit presenterar sin Clubhouse-klon Reddit Talk
Moderatorer kommer kunna dra igång samtal

Clubhouse-hypen verkar ha dött en aning, men intresset för att lyssna på podcasts i råform verkar finnas kvar hos många bolag. Twitter, Facebook, Spotify Slack, Discord och Linkedin jobbar på egna varianter och nu har Reddit meddelat att även de har en version på ingång. Reddit Talk heter Reddits version och moderatorer på olika subreddits har möjlighet att skicka in intresseanmälan för att kunna implementera snackfunktionen på sina undersidor. Reddit Talk verkar fungera på samma sätt som andra Clubhouse-kloner. En moderator får starta ett rum och bjuda in några individer att tjöta med, medan andra kan ta del av samtalet via sina lyssningsenheter. Tumnagel
36.6°
+
André Stray
0

Kungliga Biblioteket lanserar eboks-app för minoritetsspråk
Läs böcker på samiska och romani med Bläddra

Kungliga Biblioteket släpper nu appen Bläddra vilken är en eboks-app för dem som vill läsa böcker på de svenska minoritetsspråken samiska och romani chib. Bläddra-appen är en del av ett uppdrag KB fått från regeringen som innebär att man ska göra en satsning på minoritetsspråk. Oskar Laurin, enhetschef för Bibliotekssamverkan på KB, säger i ett pressmeddelande: "Vi är glada över att kunna presentera den här första versionen av läsappen Bläddra. Vår förhoppning är att den som talar något av de romska eller samiska språken ska ha stor glädje av den. Dessutom är appen ett stöd för biblioteken, som kan använda den i sitt läsfrämjande arbete." KB uppger att Bläddra på sikt även ska innehålla litteratur även på finska, jiddisch och meänkieli vilket är de övriga tre språken av Sveriges fem minoritetsspråk. Ni hittar Bläddra gratis till iOS/iPadOS i App Store här och till Android på Google Play här. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Extramaterial i nya Nier Replicant visas upp i ny trailer
Ver.1.22474487139... släpps på fredag

NieR Replicant ver.1.22474487139... kommer släppas på fredag och nu har utvecklarna levererat en ordentlig trailer för spelet som ger oss en glimt av vad för extramaterial vi kommer kunna ta del av. Bland annat kommer vi få ett helt nytt kapitel vid namn Mermaid som kommer erbjuda en ny berättelse och ordentlig bossfight. Vidare kommer 15 Nightmares vara tillgängligt, vilket tidigare var ett DLC till originalspelet, samt att nya kostymer från bland annat Nier Automata kommer vara tillgängliga i spelet. NieR Replicant ver.1.22474487139... kommer kunna spelas på PC, PS4 och Xbox One. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Samsungs nya vikbara enheter kan bli vattentåliga
Smidigt!

Vikbara telefoner är framtiden och utvecklingen går sakta men säkert framåt. Samsung har hittills lanserat tre olika modeller och något som saknats med dessa har varit vattentålighet, vilket gör att de redan rätt fragila telefonerna blir lite extra känsliga. Nu har nya rykten börjat cirkulera som pekar på att nästa generation vikbara telefoner från företaget kommer vara vattentåliga, men vilken IP-klassning det handlar om är för tillfället okänt. De senaste flaggskeppen i S21-serien har fått IP-68-klassning, men med tanke på hur de vikbara telefonerna är byggda så är det nog lite svårt att få till samma tålighetsnivå. Hur som helst. Mer hållbara telefoner är ju alltid bra, speciellt när priset för vikbara telefoner ligger på 15-20 tusen riksdaler. Enligt rykten kommer Samsung presentera Fold 3 och Flip 2 redan i juli. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Dota: Dragon’s Blood får en andra säsong
Mer Dota till folket!

Dota: Dragon’s Blood hade premiär i slutet av mars och det verkar som att en och annan Dota-entusiast har kikat på serien. Via det officiella Dota 2-kontot på Twitter får vi reda på att serien kommer få en andra säsong, men något mer än så får vi inte reda på för tillfället. Har ni inte kikat på första säsongen av Dota: Dragon’s Blood ännu, så har ni länk till serien här nere till vänster. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Microsoft uppdaterar Xbox Game Pass med nya titlar
Playstation-spelet MLB The Show 21 ute nu

Microsoft har levererat lite Xbox Game Pass-relaterade nyheter om några nya titlar som är, och kommer bli, tillgängliga i spelbiblioteket. Den stora nyheten är Playstation-spelet MLB The Show 21 som släpps idag och är tillgängligt direkt för Game Pass-prenumeranter på konsol och mobiler via Xbox Cloud. Senare i veckan, mer specifikt 22 april, kommer underliga hundspelet Phogs! släppas i PC-biblioteket. Nästa vecka blir det både action och anrika äventyr. 28 april släpps Second Extinction till Xbox, PC och Xbox Cloud följt av remastrade kultklassikern Destroy All Humans som släpps dagen efter på samma ställen. 30 april blir det ordentlig Fable-fest på Xbox Cloud få både Fable Anniversary och Fable III kommer läggas till i molnspelsbiblioteket. Vidare kommer Microsoft givetvis ta bort några titlar och den här gången är det Endless Legend, For the King, Fractured Minds, Levelhead, Moving Out och Thumper som kommer försvinna från spelbiblioteket. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Storbritannien utreder Nvidias köp av ARM
Ska undersöka om det kan skada den nationella säkerheten

Den brittiska myndigheten Competition and Markets Authority (CMA) ska undersöka om amerikanska Nvidias köp av det brittiska chipföretaget ARM kan skada Storbritanniens nationella säkerhet. Skulle man komma fram till att så skulle vara fallet så skulle det eventuellt kunna sätta stopp för Nvidias uppköp av ARM. Nvidida tror dock inte själva att så kommer att bli fallet och säger i en kommentar: "We will continue to work closely with the British authorities, as we have done since the announcement of this deal." Till saken hör att Storbritannien gjorde en liknande utredning när ARM såldes till sin nuvarande ägare, japanska SoftBank, 2016. Detta talar antagligen för att Nvidia kommer att få köpa ARM. Det var i september förra året som Nvidia uppgav att man planerade att köpa ARM för 40 miljarder dollar. Man försäkrade då att ARM:s huvudkontor och utveckling skulle stanna kvar i brittiska Cambridge och att ARM:s affärer med företag, som i vissa fall konkurrerar med Nvidia, inte skulle påverkas negativt av affären. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dreamhack lanserar Dreamhack Beyond
Hybridfestival med tillhörande onlinespel drar igång 24 juli

Att anordna stor lanfest är en rätt dålig idé i dessa pandemitider, men Dreamhack-gänget har slagit sina kloka huvuden ihop och knåpat ihop ett nytt event som kommer gå av stapeln i sommar. Dreamhack Beyond heter eventet och beskrivs som ett hybridevent där besökare kommer få ta del av turneringar, panelsamtal, speldemos, liveströmmad musik, filmvisningar och en stor mängd annat smått och gott i en virtuell miljö som deltagare kommer kunna besöka helt gratis. För att öka närvaro-känslan så kommer ovan nämnda aktiviteter inte vara tillgängliga via en enkel hemsida, utan Beyond kommer vara ett regelrätt spel där alla aktiviteter kommer vara tillgängliga virtuellt. I ett uttalande säger Marcus Lindmark, President DreamHack och SVP Project and Event Operations på ESL Gaming, detta om satsningen: “Vårt mål på DreamHack är att erbjuda våra fans fantastiska upplevelser, något vi vanligtvis uppnått genom att sammanföra olika communitys på våra festivaler världen över. Det gångna året har varit tufft för många, men nu är vi äntligen redo att samla vårt breda community igen för att delta i en ny och innovativ upplevelse. Vi är superexalterade över att dela DreamHack Beyond med våra fans.” Registreringen för Dreamhack Beyond kommer dra igång inom kort och när det sker så kommer vi givetvis upplysa er om detta. Tills dess hittar ni mer info om festligheterna via länken här nere till vänster. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

VanMoof lanserar extrabatteri till sina elcyklar
Utökar räckvidden med 100 kilometer

Elcykeltillverkaren VanMoof har lanserat något man kallar för VanMoof PowerBank vilket är ett extrabatteri som ger deras elcyklar lite extra kräm när cykelns inbyggda batteriet har laddats ur. VanMoof PowerBank passar till VanMoofs modeller S3 samt X3 och utlovar en extra räckvidd på cirka 100 kilometer. Batteriet går dessutom att använda som en bärbar batteriladdare då det laddar upp cykelns inbyggda batteri när denna står still. Extrabatteriet adderar cirka 2,8 kilo vikt till VanMoofs S3-modell som i sitt grundutförande väger 19 kilo. Batteriet kostar 348 euro, cirka 3500 kronor. Vi har skrivit lite om VanMoofs cyklar tidigare, vilka kostar från cirka 20.0000 kronor, och de artiklarna hittas inlänkade här nedanför. Tumnagel
113kg
+
Wille Wilhelmsson

James Hoffmann går igenom AeroPress
Kaffegrejen för ensamdrickaren

AeroPress är en kaffemanick som ganska snabbt och enkelt levererar en kopp kaffe. Jag har aldrig testat en AeroPress så jag tyckte det var intressant att kolla på kaffekännaren James Hoffmanns genomgång och historielektion av manicken (ovan). Nedan hittar ni del två där man går igenom hur man ska använda den. En AeroPress kostar runt 300 kronor (jämför priser). Har ni testat? Gillar ni? Tumnagel
107kg
+
Roger Åberg

Här är musiken till It takes two
Josef Fares hyllade spel

Josef Fares spel It Takes Two har hyllats och nu är musiken här. Eller alltså, den kom till spelet så klart men finns nu som album att lyssna på även när man inte lirar. – Musiken till It Takes Two går inte att jämföra med något annat. Varje level, och i vissa fall varje chapter har sin egen stil. Det är ett galet spel och vi testade många riktningar innan vi hittade rätt musikaliskt. Resultatet består av orkestermusik, rock, väldigt magiskt sound med överraskningar, piano, passion, kärlek men också vemod. Det är också en väldigt intressant mix av min och Gustafs speciella stilar, säger kompositören Kristofer Eng, ansvarig för musikens huvudtema. Musiken är alltså skapad av Kristofer Eng och Gustaf Grefberg och innehåller ett gäng olika stilar. Man har även jobbat med Philip Eriksson som är ansvarig för ljuden i spelet. De 33 låtarna på albumet är inte all musik från spelet, det hade blivit ett alldeles för långt album eftersom spelet innehåller mer än 13 timmar musik. Tumnagel
130kg
+
Roger Åberg

KRISS KYLE CYKLAR I WALES
På MTB istället för BMX

BMX-åkaren Kriss Kyle lämnade sin BMX hemma när han skulle åka till Wales. Väl där kunde han dock inte låta bli att cykla lite men istället för tuffa sig med BMX:en tog han en tur med en enduro-MTB istället. Tumnagel
97kg
+
Frode Wikesjö

Steve-O äter heta kycklingvingar
Och dricker lite sås

Det är dags för Steve-O att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hans karriär och liv. Tumnagel
89kg
+
André Stray

Mode-"regler" för japanska kvinnor
Rätt mycket att hålla reda på alltså

YouTube-kanalen Life Where Ix27m From intervjuar här några japanska kvinnor om hur landets rätt strikta mode-"regler". Redan från tidig ålder lär man sig att man måste klä sig och se ut på ett visst sätt i formella sammanhang. Om man inte gör det kan det lätt bli lite problematiskt. Tumnagel
75kg
+
Frode Wikesjö

Nu kommer TipTop i godisform
Hurra!

TipTop är en fantastisk glass där glassen liksom är bonus. För choklad och puffarna i det och det där i mitten är ju det som är godast egentligen. Nu kommer TipTop som godis med bara dessa godbitar och kallas då TipTop Bites. Det är den åttonde godisversionen av glass som Candy People lanserar, tidigare har vi fått 88an Bites, Nogger Bites, Piggelin Drops, Sandwich Bites, Sandwich Bites Pepparkaka, Lakritspuck Bites och Calippo Drop. TipTop Bites kommer 23 april till Hemmakväll och till välsorterade livsmedels- och servicebutiker från vecka 19. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Kanye Wests Nike Air Yeezy 1 säljs på auktion
Prototyp tros gå för en miljon dollar

Auktionshuset Sothebys kommer snart att auktionera ut en prototyp av Nike Air Yeezy vilka kan komma att bli de dyraste sneakers som någonsin sålts på en auktion. Prototypen låg till förlaga till den första versionen av Nike Air Yeezy vilka Kanye West visade upp för första gången på Grammy Awards 2008 och som började säljas i butik året därpå. Sothebys själva tror att slutpriset på skorna kommer att landa på över en miljon dollar. Skulle så bli fallet så skulle det slå det nuvarande rekordet för ett par sneakers som sattes i maj förra året när ett par Nike Air Jordan 1 som Michael Jordan själv använt gick för 615.000 dollar. Prototypen av Nike Air Yeezy kommer att visas upp av Sothebys i Hongkong senare den här månaden. De kommer sedan att säljas via en privat auktion till den som kan hosta upp mest deg för att bli ägare till vad Sothebys kallar "one of the most prized and sought-after sneakers in existence". Tumnagel
14kg
+
Wille Wilhelmsson

Amason kör live på Twitch i kväll
Med Esther

Saknar du att gå på konsert? I kväll så kör Amason och Esther live på eventet 3,6h Ingrid och det hela strömmas helt gratis på Twitch. Strömmen öppnar klockan 17.00, sen kör DJ Gustav Ejstes från 18.00. Esther går på 18.40 och Amason går på 19.00 och spelar i en timme. Sedan tar DJ Lång-Kalle över. Nedan ett klipp från när Amason körde på en tidigare version av 3,6h Ingrid. Under det Esther. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Stan Smith Mylo är tillverkade av svamp
Adidas visar upp nytt koncept

Adidas har visat upp en ny version av sin klassiska tennisko Stan Smith där lädret i skon delvis är ersatt av materialet Mylo, ett naturmaterial som är framställt från svampmycel. Det hela är en del av Adidas plan att använda så mycket naturmaterial som möjligt i sin skotillverkning, något som man gör för att värna om miljön. Mylo tillverkas av biotech-företaget Bolt Thread men i dagsläget verkar det inte finnas tillräcklig tillgång på materialet för att det ska gå att producera en kommersiell version av Stan Smith Mylo. Det innebär att skon i dagsläget bara finns som ett koncept men förhoppningsvis kanske vi kan få se en lite svampigare version av Stan Smith i butikerna i framtiden. När så kan bli fallet finns det dock än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
106kg
+
Wille Wilhelmsson

Sluta göra olika Oreos, tack!
En fejkhälsning från Oreo-chefen

Oreos är rackarns goda och man kan utan problem klämma en hel förpackning på en sittning. Givetvis är det den vanliga versionen som gäller, men Oreo har ballat ur en aning när det kommer till att erbjuda olika varianter av kakan. Så pass att Oreo-chefen* bestämt sig för att tala ut. *Klart det inte är. Tumnagel
82kg
+
André Stray

Coop lanserar hållbarhetsdeklaration i sin app
Kolla in varans hållbarhetsavtryck

Livsmedelskedjan Coop lanserar nu en ny funktion i sin app med vilken kunder kan ta reda på något som Coop kallar för hållbarhetsdeklaration. Genom att scanna streckkoden på en vara får kunden information om varans avtryck utifrån tio olika områden som rör klimat, miljö och samhälle. Hållbarhetsdeklarationen har en skala mellan ett och fem inom varje område. Ju lägre siffror en vara har – desto lägre hållbarhetsavtryck bedöms varan ha. Hållbarhetsdeklarationen kommer hjälpa kunderna att äta mer hållbart, men också styra utvecklingen av Coops sortiment skriver Coop i ett pressmeddelande. Skulle du själv vilja testa Coop-varornas hållbarhetsdeklaration hittas Coops app gratis till iPhone i App Store här och till Android på Google Play här. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur det hela går till. Tumnagel
216kg
+
Wille Wilhelmsson