Quantcast
LIVE Onsdag 16:00 Samsung Unpacked
m
Vi har provkört Polestar 1!

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Bil / Feature

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag.

Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut.


Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019

Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet.

Sex år senare har Volvo gjort en enorm resa och de sju modeller man säljer i dag har det formspråk som sattes med Concept C. Ok, XC40 har väl (på ett bra sätt) dragit lite åt ett annat håll, men det är i dag väldigt tydligt vad som är en Volvo. När just XC40 presenterades som koncept hette den 40.1 och hade en kompis som hette 40.2. Det senare konceptet och Concept C har mycket gemensamt trots att det är helt olika bilar, både är nämligen numera Polestar-modeller.

Polestar är i dag ett eget märke. Viljan hos Polestar-gänget verkar vara att bli ett helt eget märke som ändå har starka kopplingar till Volvo, att arbeta väldigt mycket tillsammans när det gäller utveckling men presentera det på två olika sätt. VW-koncernen lyckas ju väldigt bra med detta där de kör en plattform, en teknik men ett antal varumärken, så varför skulle inte Geely kunna lyckas? Än är det allt annat än klart, för det som Polestar har i dag är två bilar som man snott från Volvo. Polestar 3 verkar bli den första modellen från märket som kommer att ha en helt egen stil.

Men nu är det alltså Polestar 1 som står på menyn och det är alltså Thomas Ingenlaths baby. Eller hela Polestars baby. Och kanske Volvos baby, eller i alla fall det gäng som var med och skapade konceptet. För man vill liksom bevisa att man faktiskt kan bygga den här, en lyxig GT-vagn som går som fan. I dag har vi kanske en annan inställning till el och framförallt till nya märken, men när konceptet visades upp var den allmänna inställningen "snygg, men tillåt mig fnissa åt att Volvo ska göra något sportigt".

Vi börjar med utsidan. Visst är den oerhört snygg? Fronten känner vi igen vid det här laget men jag tycker att den fungerar även utan att sitta på en stor herrgårdsvagn. Jämför man den med konceptet så är den lite tråkigare och inte riktigt så svulstig, men det är ju inte så underligt.

Bilen rakt från sidan är ett mysterie för mig. Fronten är så lång, rumpan så avhuggen och taklinjen så låg men ändå fungerar det. Riktigt bra! Stora delar av bilen är byggd i kolfiber, en av anledningarna till att den är så dyr, och det gör att man kan ha den där taklinjen.

Rumpan är kraftfull och lysena är perfekta här, till skillnad på S90. Linjen som börjar vid det infällda handtaget, fortsätter över tanklocket, vidare till baklyktan och som vänder av tvärt ner för att sluta med en avbockning mot hjulet är smått genialisk. Det är i den här som arvet till P1800 främst sitter, men det är också här som jag tycker att attityden och den moderna egenheten sitter. Det är så här man använder historia på ett bra sätt.

En detalj som faktiskt är snyggare på produktionsbilen än på konceptet är backspegeln. Man har gjort så att hela spegeln rör sig istället för att spegelglaset rör sig, vilket gör att man kan skippa den där kanten som brukar vara runt. Resultatet är en lite mindre backspegel som bara är så fin. Spegeln har hittat till Polestar 2, hoppas att Volvo snor den också.

Bilen finns endast i fem olika färger. Förutom svart, vit och två gråa toner finns en blå som man kallar för midnight. Färgerna är kanske lite tråkiga, men väl valda. Vill man spexa till det lite kan man välja en matt version istället, kostar 50.000 kronor till men är oerhört snyggt. Förutom färg kan man välja svarta eller kromade detaljer och tre versioner av samma fälg som endast finns i 21 tum. Enkelt.


En aluminium, två svarta. Den ena versionen med lite matta detaljer.

På insidan känner vi igen oss. Väldigt mycket. Man sitter ju möjligen lägre än i en Volvo, men det man ser på som förare är precis som i en Volvo. Eller nästan precis. Och det gör inte så mycket faktiskt. Här sitter jag i en svindyr Polestar som ser ut som en Volvo på insidan och det är ok. Det är ett väldigt gott betyg till Volvo om inte annat.

Som sagt så är det mycket som känns igen från Volvo. Tyvärr är det "gamla" versionen av allt inklusive infotainment till skillnad mot Polestar 2. Rent utvecklingsmässigt är det helt ok och något som man förstår, men det tar emot att betala så mycket pengar och inte få det senaste. Jämför man med konceptet är det en hel del saker som finns här, men tittar man närmare är många detaljer borta.

Inredningen går att få i helsvart eller svart med vita säten. Det vita överraskar, eftersom inte hela inredningen är ljus och sätena är mer vita (om än med en svag grå ton) än beiga känns det piggt istället för just beigt. Säkerhetsbältena är så klart Polestar-gula. Förutom på ratten hittar vi Polestar-loggan på två ställen, på växelspaken av kristall och i taket. Just detaljen i taket är verkligen lysande.

Vänder vi på oss blir det så klart annorlunda. Här finns inget baksäte med ungar i, här finns inget bagageutrymme fyllt med barnvagnar och annat skräp. Istället är det ett litet, litet baksäte som i alla fall är väldigt snyggt. Ovanför nackstöden finns två vackra metallryggar som innehåller högtalare och barnstolsfäste. De ger en skön känsla av roadster och jag älskar dem.

I baksätet är det som sagt trångt. Jag kommer in, men knappt ut, och det är riktigt tight om huvudet. Här ska ingen som är över 160 centimeter sitta, knappt ens i den storleken. Men det finns där och är barnen små går det faktiskt att slänga in en barnstol.


Lite genomgång är alltid klokt.

Ok, slutsnackat om form och design. Nu ska jag köra.

Jag vet inte om det är typen av bil, prislappen på den eller om den kommer att tillverkas i så få exemplar men det är en smula nervöst och "stort" att hoppa in bakom ratten. Kanske är det för att det på något sätt fortfarande är ett koncept för mig. Fragilt. Men man känner ju igen sig från andra Volvos, så det är egentligen bara att vrida på startvredet, ställe in rutten på navigatorn och glida i väg.


Tanka eller ladda? Det är ditt val.

Standardläget är att bilen ligger i hybridläge och det är ju rimligt, det är ju en hybridbil. Men batteriet är relativt stort på den här och man ska kunna köra upp till 125 km enligt WLTP-cykeln. Packet är på 34 kWh så Polestar har inte gjort allt man kunnat för att få ut så lång räckvidd man kan. Nä, batteriet finns där av två anledningar. För att köra tyst och trevligt i stan, och då räcker 125 km långt, och för att göra den här bilen snabb som attan.

Två elmotorer finns, en för varje bakhjul. De är på 85 kW styck och ger alltså totalt 170 kW, 232 hästar och 450 Nm. Slår man om till Pure, läget för enbart eldrift, har man alltså kraft så det räcker för att köra till jobbet och tillbaka. Polestar 1 går att köras på ren el upp til 160 km/h, efter det kickar bensinmotorn in och hjälper till. Men elmotorn är med hela vägen upp till 250 km/h. Att man har två elmotorer gör att man kan driva bakhjulen separat och det använder man för att trycka bilen ur kurvor effektivare. Istället för att bromsa hjulet som är på insidan av kurvan ökar man kraften på hjulet som är på utsidan av kurvan. Effekten i körningen blir ungefär densamma men det är så klart trevligare att få en knuff istället för att bromsas in.


Extremt snyggt med sladdarna synliga i bakluckan. Notera också de väldigt vackra gångjärnen!

Det är ingen sportbil i det här läget utan då får man växla till Powerläget. Eller nu ljuger jag faktiskt, även i hybridläget är det en sportbil på de allra flesta sätt, men i Powerläget så pausar inte bensinmotorn och styrning och annat är inställt i sportigare läge. Men innan vi kommer fram till bensinmotorn hittar vi en C-ISG, en startgenerator integrerad med växellådan. Det är en Volvouppfinning som agerar generator åt batteriet, startmotor åt bensinmotorn och i den här uppsättningen ger den även kraft i form av 68 hästar och 161 Nm.

Till slut har vi kommit fram till bensinmotorn som så klart är en fyra. Den har både kompressor och turbo och ger 309 hästar och 435 Nm. Tillsammans ger de tre systemen 609 hästar och 1000 Nm.

Låter det komplicerat? Det är det också. Överarbetat nästan. Till skillnad mot andra hybrider så är det här ett system där båda delarna faktiskt hade räckt gott och väl för en vanlig bil. Det tar plats och det väger en massa och det är helt fantastiskt.

För innan jag kör i väg så börjar jag fundera på vilka konkurrenterna är egentligen. Dyra hybrider i sportbilsform dräller det ju inte av direkt, om man inte räknar galna projekt som McLaren P1. Men den kan bara köra på el upp till 48 km/h så det är mer en bensinbil med elknuff.

Prismässigt är BMW i8 i samma liga, det är en hybrid som vill va sportbil och den är rätt överarbetad. Priset för BMWn är runt 1,5 miljoner kronor, en Polestar slår det med sin prislapp på 1,7 miljoner.

Men om BMWn vinner i överarbetad form vinner Volvon i överarbetad drivlina. En i8 kan köra rimliga 120 km/h på el och har 374 hästar kombinerat, Polestar 1 kommer som sagt upp i 160 km/h med bara el och har 600 hästar kombinerat. Men när det kommer till 0 till 100 km/h är de rätt jämna, BMW klarar det på 4,4 sekunder och Polestar 1 på 4,2 sekunder. Inte så imponerande. När man kör rullande 80-120 km/h så klarar Polestar 1 det på 2,3 sekunder vilket är över sekunden bättre än BMWns 3,4 sekunder.

Hur som helst så bestämmer jag mig för att BMWn är konkurrenten. Båda är dyra, har någon sorts elbilsframtidsdrömsjippo över sig och gör mig glada. För när jag rullar iväg känns det lite som att jag sitter i en extremt PK:ifierad Lamborghini. På ett bra sätt. Jag är liksom för gammal för att ha en illgrön Lambo och tycker väl att det är roligt att gasa högt i en tunnel men bara några gånger, jag hade aldrig köpt en sån bil. Där känns Polestar betydligt mer mig. Jag syns, men utan att spexa.

Allt det där komplicerade med drivlinorna är som bortblåst när man börjar köra. Elmotorn tar tag i en och skickar i princip ljudlöst iväg mig när jag svänger ut från parkeringen. Hamnar i tråkig trafik men så fort det blir en lucka och jag kan öka hastigheten lite kommer den, bensinmotorn. Och något konstigt uppstår, en kärlek till turbolagg.

Låt mig förklara. I en bensinbil med turbo så trycker man på gasen, väntar, får kraft. I Polestar 1 trycker du på gasen, får kraft, väntar, får mer kraft. I princip sömlöst. Inte alltid, men oftast är det sömlöst. Och det är fantastiskt. För när jag bromsar in i en kurva och svänger så vill jag ha kraft ut ur kurvan, och det får jag direkt med elmotorn. Och när jag faktiskt börjar komma ur kurvan och kan trycka på (men självklart köra lagligt) kommer motorljudet. Och det ger, trots att det bara är en fyra, mig en tillfredställelse.

Ibland. För det där ljudet är, hmm, dubbelt. Ibland låter det helt ok, till och med rätt bra, men ibland låter motorn verkligen som en tråkig Volvo-fyra. Det drar ner på upplevelsen.

Som ni kanske förstår kör jag på kurviga småvägar och den här bilen uppför sig riktigt trevligt. Jag njuter. Men det är inte en Alpine A110 direkt. Tjänstevikten ligger på 2350 kilo och då har man sparat 230 kilo på att bygga mer eller mindre hela rasket i kolfiber. 2350 kilo är mer än vad två Alpine väger och det känns. Det märks på 0-100 siffran och det märks på de små vägarna. Det är också en stor bil som är alldeles för bred för de här italienska vägarna och det var liksom aldrig tanken att den här breda fronten skulle tryckas in mellan en stenvägg och en galen mötande Fiat som skiter i vilken sida av vägen som är hans och vilken som är min. Men det fungerar faktiskt över förväntan.

Dämparna kommer från Öhlins och är inställbara, manuellt. Två av rattarna sitter i hjulhusen bak och två under motorhuven fram. Gissningsvis kommer inte så många att pilla på dem varje dag, men det är en rolig detalj av Polestar att lyfta fram. Och dämparna fungerar verkligen bra, bilen är så klart inte mjuk som en S-klass men lyckas vara sportig utan att vara obekväm.

En sak som jag verkligen gillar på de små vägarna är att det finns ett drive-läge och ett brake-läge. I det senare så bromsas bilen av generatorn när jag släpper på pedalen så att jag får tillbaka lite el i batteriet. Det betyder att om jag kör rimligt och kurvan inte är så snäv så släpper jag bara på gaspedalen, bilen bromsas upp och jag kommer igenom kurvan med lite mer juice i batteriet. Det här är absolut inte något Polestar-unikt, men det fungerar bra och blir snabbt en favorit.

De små vägarna tar slut och jag hittar upp på motorvägen. Här kommer den här bilen verkligen till sin rätt, det är ju ändå en GT-vagn. Jag växlar på den italienska motorvägen mellan hybrid och power och fastnar till slut för hybridläget. Jag vill få tillbaka kräm i batteriet innan jag kommer in till stan igen och kraften finns där ändå om det stannar av och sedan öppnar upp igen. De där 2,3 sekundrarna mellan 80 och 120 tror jag på och det är en fröjd att fastna bakom någon långsam, vänta på att det blir fritt till vänster, byta fil och köra på. Det känns lite som att jag kan ligga och köra hur länge som helst, precis den känsla man vill ha i en GT-bil.

Men när jag kommer in till stan igen och av någon anledning har växlat till powerläget blir jag snabbt irriterad på fyran som brummar. Kommer på att jag har ett fritt val, växlar till hybridläget, det blir tyst igen. Det har mörknat ute och jag ser den där Polestar-loggan i taket när jag glider hemåt igen. Tänker att det är bra marknadsföring det där, men kanske främst ett roligt sätt att få ägarna av en bil att njuta av sitt val. Ingen annan ser det ju liksom. Och det är här någonstans jag bestämmer mig för att om jag hade 1,7 miljoner över så hade jag nog kunnat köpt en sån här och varit rätt nöjd.

Polestar 1 är en tokig bil. Alldeles för dyr, alldeles för avancerad men också alldeles fantastisk. Just kanske på grund av det tokiga. Nu ska den inte tillfredsställa alla här i världen eftersom man bara kommer att tillverka 1500 stycken så att vara tokig är något man vågar. Frågan är hur den placerar sig som hero-bil för Polestar som ska vara ett helt elektriskt märke. Min gissning är rätt bra, det finns ju sämre sätt att få uppmärksamhet på än det här. Och precis som Concept C en gång i tiden inte var tänkt att vara facit för hur en V90 skulle se ut är Polestar 1 inte facit för framtiden för märket. Men det är en bra avspark.

Roligt är att Polestar-gänget är utomordentligt stolta över den här bilen. Det har de anledning att vara.

Jag är tacksam för att Thomas ritade den här, för att han fått den att bli en verklig produkt och för att jag fått köra den.
Jag ställer gärna upp igen...

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Vi har provkört Polestar 1!
57.0°
0

Vi har provkört Polestar 1!

En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Jättelik Gundam tar sitt första steg
18 meter hög robot i Yokohama har börjat röra på sig

I år har det gått två år sedan man började konstruera världen största robot i Japan och nu verkar det hela börja likna nåt. I ett klipp som släpptes från Gundam Factory Yokohama förra månaden visas hur roboten rör lite på sitt ena ben, dock utan att belasta det helt. Tanken är att den 18 meter höga Gundam-roboten både ska kunna gå och röra armar och fingrar när den står helt klar. Egentligen var det planerat att roboten skulle vara färdigbyggd i samband med att OS i Tokyo inleddes i Japan. Detta blev som bekant inställt på grund av pandemin och det är nu oklart när den officiella presentationen av roboten kommer att ske. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

I morgon dyker bilar upp i Fortnite
Brum brum!

Fortnite-spelare har troligtvis upptäckt att båtar försvunnit från spelet, men inom kort kommer nya fordon bli tillgängliga. Epic Games har meddelat att de beryktade bilarna är på ingång och de kommer bli tillgängliga från och med i morgon. Fordonen som kommer bli tillgängliga är vanliga bilar, till lite mer sportigare modeller samt lastbilar. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Microsoft lanserar xCloud ordentligt 15 september
Blir tillgängligt via Game Pass Ultimate

Förra månaden meddelade Microsoft att Project xCloud kommer ska bakas in i Game Pass Ultimate-prenumerationen i september, men levererade aldrig något skarpt datum. Nu har företaget berättat att det är 15 september som gäller. Tjänsten kommer bli tillgänglig i 22 länder, inklusive Sverige, och spelare kommer få tillgång till över 100 titlar som de kommer kunna streama till sina mobila enheter. Det är Android-användare som kommer kunna ta del av erbjudandet först och hur läget ser ut på iOS-fronten är för tillfället oklart, men release på Apples mobila plattform är förhoppningsvis bara en tidsfråga. För att kunna lira xCloud så behöver du ha en aktiv Game Pass Ultimate-prenumeration som kostar 135 kronor i månaden. Utöver streamingtjänsten får du även tillgång till Game Pass till Xbox och PC samt Xbox Live Gold. Vill ni ha tips på bra mobilkontroller för xCloud har Microsoft sammanställt en lista här: Kompatibla kontroller. Jag kan själv varmt rekommendera Razer Kishi, som vi testade tidigare i somras, som ger dig en Switch-liknande upplevelse. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Apple TV+ ska sända Long Way Up
Ewan McGregor hoppar upp på motorcykeln igen

Apple meddelade idag att de kommer att sända tv-serien Long Way Up där vi ännu en gång kommer att få följa med när Ewan McGregor och Charley Boorman ger sig ut på en episk motorcykelresa. McGregor och Boormans tidigare motorcykelresor har dokumenterats i Long Way Round från 2004, då de körde motorcykel runt hela världen, samt Long Way Down från 2007 då de båda tog sig från norra Skottland till Sydafrika på motorcykel. I den kommande tv-serien Long Way Up kommer McGregor och Boorman att köra från den argentinska staden Ushuaia längst ner i Sydamerika upp till Mexico. Det handlar om en resa där de båda ska ta sig 21.000 kilometer genom 13 länder på 100 dagar. Den här gången ska de göra sin resa på två stycken av Harley Davidsons eldrivna LiveWire-motorcyklar. Long Way Up har premiär på Apple TV+ 18 september. Det har inte släppts någon trailer för Long Way Up och tills det gör det får ni hålla till goda med trailern för Long Way Round som hittas nedan. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fully Charged spanar in Arrival 1
De nya eldrivna budbilarna

Vi har tidigare skrivit om elbilsföretaget Arrival som tagit fram smarta och smidiga transportbilar som bland annat Royal Mail och UPS har köpt in ett helt gäng av. Nu har Fully Charged tagit sig en titt på grejerna för att se vad det handlar om. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

PS4-kontrollen kommer fungera på PS5
Men endast med PS4-titlar

Igår slängde Sony upp ett inlägg på Playstation-bloggen där det snackades lite Playstation-tillbehör som kommer vara kompatibla på Playstation 5. Bland annat kommer Dualshock 4-kontrollen vara kompatibel med Playstation 5, men kontrollen kommer endast fungera med PS4-titlar. Sony skriver att anledningen bakom detta beslut är att nya Dualsense-kontrollen behövs användas för att få en komplett upplevelse när man spelar PS5-spel. Helt ärligt känns detta som ett rätt dåligt argument. Utöver den nya designen på Dualsense är det inte allt för stor skillnad mellan den och Dualshock 4. Den största skillnaden är de nya triggerknapparna med haptisk feedback, men i slutändan är ändå dessa triggerknappar, så det hela känns lite snålt. När PS4 släpptes så fungerade inte PS3-kontrollerna med den nya konsolen, men det kändes mer rimligt då Dualshock 4 hade genomgått större förändringar som touchpad, högtalare Efter detta blev känt meddelade Microsoft att Xbox One-kontrollen kommer kunna användas till Xbox Series X utan problem. Om du planerar att spela coop eller lokal multiplayer med PS5-spel så är det alltså bara att gilla läget och pröjsa för en extra Dualsense-kontroll. Utöver Dualshock 4-kompatibiliteten så pratas det även om Playstation Camera, PS Move-kontroller och Platinum och Gold-headseten så kommer dessa vara kompatibla med Playstation 5. Även tredjepartskontroller som rattar, arkadstickor och flygkontroller gå att använda med PS5. Tumnagel
34.9°
+
André Stray
0

Samsung Galaxy Z Fold 2 läcker en sista gång
Väntas visas upp ordentligt i morgon

I morgon kommer Samsung hålla låda och ska visa upp fem nya enheter. Enligt rykten kommer det handla om Note 20, Buds Live, Tab S7, Watch 3 och Fold 2. Tack vare läckor får vi en högupplöst titt på den sistnämnda enheten och bilderna kan ni se ovan och under. Bilderna visar egentligen ingenting vi inte sett tidigare, men ger oss ändå en titt på den tjusiga kopparfärgade varianten. Samsungs prylfest kommer dra igång i morgon 16:00 och vi kommer givetvis dra upp strömmen här på Feber så att ni kan tjöta om nyheterna. Tumnagel
33.8°
+
André Stray
0

Solcellsdriven elcykel som går i all oändlighet
To infinity and beyond!

Visst vore det skönt om man slapp ladda sin elcykel och bara kunde trampa vidare hur länge som helst? Det var målet när YouTubern Peter Sripol snickrade ihop cykeln vi ser här. Han byggde helt enkelt ett släp med solceller som han drar bakom cykeln och dessa ser hela tiden till att ladda batteriet. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Mazdas elbil kommer även som mildhybrid
MX-30 lanseras med bensinmotor innan elversionen

I höst sker en försenad lansering av Mazdas elbil MX-30 i Japan. Men nu får vi reda på att det inte alls är en eldriven version som är först ut, utan en mildhybrid med bensinmotor. Den kallar man för MX-30 e-Skyactiv-G. Bilen har en fyra på 2,0 liter som får hjälp av en startmotor/generator som lagrar energi i ett 24-voltsbatteri. Om denna version kommer att lanseras på andra marknader än i Japan återstår att se. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Nordkorea har antagligen utvecklat kärnvapen
Det tror FN i alla fall

Det har länge spekulerats om huruvida Nordkorea förfogar över kärnvapen och enligt en ny rapport från FN så är det högst sannolikt att så är fallet. Nyhetsbyrån Reuters som har tagit del av en hemlig rapport från FN:s säkerhetsråds Nordkorea-kommitté där det framkommer att flera länder tror att Nordkorea "probably developed miniaturized nuclear devices to fit into the warheads of its ballistic missiles." I rapporten står vidare: "The Democratic People’s Republic of Korea is continuing its nuclear program, including the production of highly enriched uranium and construction of an experimental light water reactor. A Member State assessed that the Democratic People’s Republic of Korea is continuing production of nuclear weapons." Så sent som förra veckan sa Nordkorea ledare Kim Jong Un att det aldrig mer skulle bli krig då landets kärnvapen kommer att garantera landets fortsatta säkerhet, något som även det tyder på att Nordkorea med stor sannolikhet förfogar över kärnvapen. Tumnagel
32.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Analogue Pocket såldes slut på åtta minuter
Den tjusiga Game Boy-varianten är rätt åtråvärd

Förra hösten presenterade Analogue en variant av Game Boy som såg riktigt läcker ut. Enheten kommer med en minimalistisk design och en 3,5 tum stor LCD-display med 1600x1440 pixlars upplösning och ska ge dig bra mycket bättre färgåtergivning än panelen på Nintendos originalkonsoler. Enheten är inte bara kompatibel med Game Boy-spel, utan även spel till Game Boy Color och Game Boy Advance samt med adapter kan man lira spel från Game Gear, Neo Geo Pocket Color och Atari Lynx. Release skulle egentligen ske i år, men den har skjutits upp till nästa år i stället. Förbokningarna drog dock igång igår eftermiddag och det dröjde endast åtta minuter för att fylla förbokningarna, vilket är rätt imponerande för en glorifierad Game Boy för två lök. Enheten kommer skeppas i maj nästa år och om ni känner suget efter Pocket så kan ni signa upp er för att få en påminnelse när det finns fler spelprylar att förboka. Tumnagel
39.7°
+
André Stray
0

LG visar upp böjbar tv-skärm
Och andra framtidsskärmar

LG:s skärmdivision LG Display har släppt ett kort klipp där man visar upp lite av skärmarna som kanske kommer att landa i våra hem och i våra prylar inom en inte alltför avlägsen framtid. Man visar bland annat upp en böjbar tv-skärm på 65 tum med 4K-upplösning. Tanken bakom en sådan är att användaren själv ska kunna bestämma om man vill kolla på tv på en välvd eller platt skärm. Vidare visar LG Display upp vikbara skärmar för laptops, en helt transparent skärm samt lite skärmar som går att rulla ihop. Det finns inga uppgifter om när vi kan få se produkter med den här typen av skärmar från LG på marknaden. Men det lär nog inte dröja superlänge innan vi kan få se exempel på produkter som drar nytta av lite flexiblare skärmar. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jon Olsson spanar in några Koenigseggs
Ge mig alla tack

Jon Olsson byggde om sin uppfart så att den skulle bli lite mer superbils-vänlig. Nu när allt är klart måste man ju testa om det blev bra, och ska man göra det ordentligt låter man en Koenigsegg Regera hälsa på. Del två har ni nedan. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Trailer för Get Duked
När campingturen går rakt åt fanders

Ibland är det gött att åka ut i vildmarken med ett gäng polare och chilla järnet. Det är vad Dean, Duncan och DJ Beatroot hade planerat, men på sin resa hamnar gänget på villovägar och måste fly för sina liv. Get Duked har premiär 28 augusti på Amazon Prime Video. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

SpaceX vill ha tillstånd för fler Starlink-uppkopplingar i USA
Stort intresse för internet från rymden

Snart drar SpaceX internetoperatör Starlink igång sin tjänst för att beama internet från rymden till jorden. Intresset för detta verkar vara bra mycket större än SpaceX ursprungligen hade tänkt sig och därför ansöker man nu om tillstånd för att att fler mottagare ska kunna använda tjänsten framöver. Enligt SpaceX så har över 700.000 personer i USA visat intresse för att testa Starlinks rymdinternet. SpaceX hade sedan tidigare tillstånd att aktivera en miljon Starlink-terminaler på den amerikanska marknaden men ansöker nu om att få tillstånd att aktivera sammanlagt fem miljoner terminaler. Starlinks terminaler, där bland annat en parabolantenn och en satellitmottagare ingår, är utrustning som de som väljer att abonnera på Starlinks tjänst måste ha för att kunna koppla upp sig mot tjänsten. Det är den amerikanska myndigheten FCC (Federal Communications Commission) som ger tillstånd för sådana terminaler på den amerikanska marknaden. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon planerar att lansera Amazon.se
Officiellt nu

Efter en evighetslång ryktessnurra har Amazon äntligen bekräftat att Amazon.se är på ingång. Amazon.se kommer fungera på samma sätt som det gör i andra länder och utöver att erbjuda sina egna produkter kommer mindre företag ha möjlighet att ansluta sig till tjänsten för att sälja sina varor. Alex Ootes, Vice President EU Expansion på Amazon, säger detta i ett pressmeddelande om satsningen: ”Amazon har varit tillgängligt för svenska konsumenter och företag genom våra olika europeiska hemsidor under flera år, men nästa steg är att introducera ett komplett detaljhandelserbjudande i Sverige och det är det vi planerar att göra nu. Vi är optimistiska inför att vi, genom att fokusera på de saker vi tror att kunderna kommer att lägga störst vikt vid – låga priser, stort utbud och snabba leveranser – på sikt kommer att kunna vinna de svenska kundernas förtroende.” När butiken slår upp portarna är för tillfället okänt, men med tanke på de senaste nyheterna om ehandelsjätten så verkar release vara bara ett stenkast bort. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Femte säsongen i COD: Modern Warfare startar i morgon
Verdansk will never be the same

I väntan på nästa Call of Duty-kapitel så får vi fortsätta tillbringa kvalitetstid i Modern Warfare och Warzone. Nu har Infinity Ward släppt en trailer för den femte säsongen av spelet som kommer dra igång i morgon och det ser ut som att intressanta ändringar är på ingång. I trailern får vi se att Verdansk, som banan i battle royale-läget Warzone heter, kommer få ett tåg som kör runt på kartan och som vi kommer få landa på för att lägga vantarna på loot av olika slag. För de som vill ha en lite mer sportigare upplevelse kommer även stadion på Warzone-kartan att öppnas upp. Även Modern Warzare kommer få lite kärlek och nya banor kommer läggas till under den femte säsongen. Bland annat Suldal Harbor och Petrov Oil Rig som kommer läggas till i 6v6, Livestock heter nya Gunfigh-banan och Ground War kommer få Verdansk Intl. Airport. Utöver de nya banorna och ändringarna på Warzone-kartan kommer vi troligtvis även få se ett par nya vapen och en stor mängd nya kosmetiska grejer i spelet. I vanlig ordning kommer en stor mängd av materialet vara tillgängligt för samtliga spelare utan extra kostnad, men köper man Battle Pass för en hundring så får man också tillgång till fler kosmetiska prylar och vapenritningar. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

USA vill ha betalt vid en eventuell försäljning av TikTok
Trump anser att USA möjliggör affären

Igår meddelade USA:s president Donald Trump att han förväntar sig att USA:s statskassa skulle få en "väldigt stor procentandel" av köpesumman om TikTok säljer delar av sin verksamhet till ett amerikanskt företag. Enligt Trump skulle nämligen inte en sådan affär bli möjlig om det inte vore för att USA hotar med att blockera TikTok från den amerikanska marknaden. Det är något Trump hotar med om inte TikToks ägare, det kinesiska företaget Bytedance, säljer delar av TikToks verksamhet till ett amerikanskt företag. Trump sa bland annat: "The United States should get a very large percentage of that price, because wex27re making it possible. It would come from the sale, which nobody else would be thinking about but me, but thatx27s the way I think, and I think itx27s very fair." Affärsuppgörelser liknande den som Trump nu föreslår hör inte till vanligheterna i USA. En del jämför det hela med maffialiknande metoder. Journalisten Charlotte Jee på MIT Technology Review säger till BBC: "I hate to say this but it is kind of almost Mafia-like behaviour - threatening a ban which pushes down the price then saying x27oh we should get a cut of that deal afterwards to say thank you for what wex27ve done therex27.It is extraordinary behaviour as well because last week we had lawmakers in the US trying to look at whether tech companies are too big and now wex27ve got Trump trying to make one of them even bigger so it is a really, really bizarre situation to be in." Microsoft har sedan tidigare uttryckt sitt intresse att köpa delar av TikTok från Bytedance. Huruvida Bytedance är sugna på att sälja delar av TikToks verksamhet är dock oklart. Donald Trump sa även igår att om inte den amerikanska delen av TikTok har sålts till ett amerikanskt företag innan 15 september så kommer han beordra att tjänsten ska blockeras i landet. Tumnagel
17.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vans presenterar samarbete med The Simpsons
Lisa for president!

En av Vans stora höstnyheter är att de har gjort ett samarbete med The Simpsons som mynnat ut i en kollektion med kläder, skor och accessoarer. På grejerna finns som väntat karaktärerna Homer, Marge, Bart, Lisa och Maggie. Även bartendern Moe är med på ett hörn. Allt släpps den 7 augusti. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Korv gjord av bacon
Det här är riktig baconkorv!

Ni vet när man kommer till en korvmoj och beställer en baconkorv? Då får man en vanlig korv som smakar lite bacon och kanske på sin höjd har lite spår av bacon i sig. Ordinary Sausage vände på konceptet och malde istället ner bacon som han sedan gjorde korv av. Bonusklipp nedan. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Buda hem merch från Fyre Festival
Överblivna saker som aldrig hann säljas

Minns ni bedrägeri-härvan Fyre Festival som ägde rum 2017? Nu försöker den amerikanska federala polismyndigheten United States Marshals Service att sälja iväg överbliven merch som aldrig blev sålt på katastrof-festivalen för att få in pengar. Grejerna ligger ute på auktion på länken nedan och det finns tröjor, byxor, kepsar och annat beprydda med Fyre-loggor. Och folk verkar vilja ha det som erbjuds, en keps är exempelvis uppe i över 300 dollar i skrivande stund och en hoodie ligger på 355 dollar. Pengarna som kommer in ska gå till de som blev drabbade av bedrägeriet. Tumnagel
73kg
+
Bobby Green

Sällsynt Rolex Daytona såld för rekordpris
Gick för 1.215.000 pund

En Rolex Daytona Paul Newman ref. 6264 "John Player Special" har sålts för 1.215.000 pund av Sothebyx27s vilket är nytt rekord för en klockförsäljning online. Klockan anses av kännare vara en de mest sällsynta och eftertraktade i Daytona-serien och namnet kommer som väntat från dekoren Lotus hade på sina F1-bilar under 70-talet. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Nytt från Action Bronson
Det här är Latin Grammys

Action Bronson släpper nu sitt första nya för året och det är singeln Latin Grammys. I den tillhörande musikvideon får vi se Action härja omkring som kroppsbyggare. Tumnagel
29kg
+
Bobby Green

Ny singel från Laleh
lYssna på Vatten

Det Kommer Bli Bra var Lalehs första singel från det kommande albumet och nu kommer nästa som heter Vatten. Den nya plattan släpps någon gång nästa vår. Tumnagel
23kg
+
Bobby Green

Daze - Superhero
Fredagsklassikern

Med tanke på dagens artikel om musik från Danmark som plockas ned från YouTube kör vi Daze med Superhero som fredagsklassiker tycker jag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Här finns Sveriges godaste glass
Mauri har hittat den

Om man ska hitta Sveriges godaste glass måste man ju egentligen testa alla ställen i hela landet, men det tar ju lite tid. Mauri fokuserade istället på Glassbaren i Bräcke, 31:ans glass och kök och Stebbarps gård för att se vem som klev ut som vinnare. Har du varit på något utav ställena? Tumnagel
70kg
+
Bobby Green

Sektorspridaren är smartare än man kan tro
En djupdykning i bevattningsteknik

Idag när ni vaknade till liv visste ni inte att ni skulle få lära er mer om hur en sektorspridare fungerar, och hur smart den faktiskt är. Men så blev det - så grattis till den nya kunskapen! Glöm inte att berätta för alla på nästa fest. Tumnagel
179kg
+
Bobby Green

Så blir engelsk Black Pudding till
Ett måste på frukost-tallriken

Black Pudding, eller blodkorv/blodpudding som vi benämner det här, är något som funnits på de engelska frukost-tallrikarna i många år. Vissa anser att frukosten inte är komplett om detta inte finns, och vissa tycker inte alls om det. Här får vi hänga med och se hur det hela blir till. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Tony Hawk snackar legendariska skate-platser
Ingen finns i någon skate-park

Vox snackade med Tony Hawk om vilka han tyckte var de mest legendariska och ikoniska platserna att rulla bräda på, och här får vi svaret. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Den bästa Croissanten i Paris
Finns hos Boulangerie Utopie

Det är svårt att få dåligt bröd och bakverk i Frankrike, de har liksom koll på det där. Så i princip kan man gå in på vilket patisserie som helst och köpa sig ett par Croissants - det kommer vara gott. I det här klippet får vi hänga med och se hur en av de allra bästa i Paris blir till. Den finns tydligen på Boulangerie Utopie. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green