41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Volkswagen ger Arteon 490 hästar
Volkswagen ger Arteon 490 hästar Snabbt konstprojekt

Volkswagens modell Arteon ger som mest 280 hästar i versionen 2,0 TSI 280 GTR. Det är rätt bra med pulver men mycket vill som oftast ha mer. I helgen som var anordnades World Time Attack Challenge i Sydney och i samband med detta tog Volkswagen fram en specialversion av bilen som man visade upp och lät folk provköra. Gatukonstnären Simon Murray fick sätta sin prägel på utsidan medan Volkswagens ingenjörer och tekniker såg till att få lite bättre fart på bilen. Resultatet blev inte mindre än 490 hästar ur samma maskin och för att åstadkomma detta monterades en större turbo, fetare intercooler, nytt insug, nytt oljesystem, större soppapump och ett nytt avgassystem. Man gav även växellådan ny mjukvara, uppdaterade chassiet och hängde dit vassare bromsar. Bilen gör nu 0-100 km/h på bara 3,9 sekunder, en klar förbättring jämfört med standard som gör det på 5,6 sekunder.

Räkna dock inte med att Volkswagen kommer att erbjuda den här vässade versionen i framtiden. Dock sägs det att man har en ny VR6-version på gång till Arteon så den som vill ha bilen med mer kraft kanske ska vänta på den.

Bil, Volkswagen, Volkswagen Arteon, ART3on, prestanda, konst, konstverk, snabb
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Volkswagen ger Arteon 490 hästar
Nu är Volkswagens nya modell Arteon här Femdörrars coupé som har premiär efter sommaren Passat får nu ett lite snofsigare syskon i form av den nya modellen Arteon. Den här ersätter CC och är precis som föregångaren en femdörrars coupé med plats för fem personer. Designen är omissigenkännligt Volkswagen men linjerna ska ge mer lyxkänsla än tidigare. Grillen flyter samman med LED-strålkastarna och resultatet blir både sportigt och elegant på samma gång. Under huven finns det sex stycken turbomatade fyrcylindriga diesel- och bensinmotorer med effekter från 190 till 280 hästar att välja mellan. I Sverige blir dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift standard. Nya lackalternativ är den gula Curcuma Yellow vi ser på pressbilderna och Atlantic Blue och Chili Red. Bilen bygger på MQB-plattformen och den har ett axelavstånd på 2,84 meter, en längd på 4,86, en bredd på 1,87 och en höjd på 1,42. På insidan hittar vi bland annat den digitala instrumenteringen Active Info Display och det nya infotainmentsystemet Discover Pro med en skärm på 9,2 tum. Till den finns det geststyrning så att du exempelvis kan vifta fram nästa låt på stereon. I bagagen ska det gå in 563 liter och om man fäller den bakre raden ryms det 1 557 liter. På säkerhetssidan finns bland annat den senaste generationen av den adaptiva farthållaren ACC som tar hänsyn till hastighetsbegränsningar. Här finns även den andra generationen av Emergency Assist som nu kan styra in bilen i krypfilen helt automatiskt samtidigt som bilen bromsas ned till stillastående om situationen tillåter. Bilen har även en lane assist som reagerar på andra fordon, exempelvis så varnar den om någon annan svajar i sin fil eller är på väg att svänga mot dig. Passagerarskyddssystemet PreCrash känner nu även av fordon bakom och vid sidan. Kameran framtill och navigationssystemet samarbetar också för att kunna ge ett dynamiskt kurvljus som lyser upp kurvan innan man har kommit in i den. Försäljningsstarten är snart och svensk premiär blir det efter sommaren. Några priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
42.0°
0
Vi har provkört Volkswagen Arteon Det är tydligen utsidan som räknas… Det är insidan som räknas brukar det ju heta. Det har inte Volkswagen riktigt lyssnat på när man nu lanserar sin nya modell Arteon, för här har man mest fokuserat på utsidan och det som finns under skalet när man gjort en bil som man själva i alla fall kallar för premium. Och som är rätt så premium på prislappen. Men vi börjar med namnet. Arteon kan ju låta som att det är nummer arton och att nästa borde heta nitteon, men det är enligt Volkswagen en mix av art och eon. På bakluckan sitter också namnet på samma sätt som det ett tag gjorde på den klassiska bilen Phaeton. Det gillar vi. Precis som Phaeton så kommer nog nog också Arteon att lida av det där med att det egentligen är en folka. För hur läcker utsidan än må vara så är det en Passat när man kommer in. Tyvärr. Man hade verkligen kunnat tycka att de kunnat fixa till lite bättre material, lite bättre känsla. Men nä, det är Passat. Frågan är om det spelar någon roll. Jag blev missnöjd eftersom utsidan är så mycket bättre, men om man köper en Volkswagen kanske det snarare är precis rätt stil. Smaken är som baken, men så premium är det inte. Tumnagel
39.1°
0
Volkswagen Arteon kommer som kombi Kan få ny VR6-motor Volkswagens slanka fyrdörrars coupé Arteon har nu funnits ett år och ända sedan dess har folk undrat om det kommer en kombi-version av modellen. Nu bekräftar Volkswagen själva att den är under utveckling och den blir som väntat något slankare i utformningen än dagens Passat. Under huven ska det också hända grejer då det snackas om att bilen kommer att erbjudas med en nyutvecklad turbomatad treliters VR6-motor på över 400 hästar. När Arteon i kombi-utförande ska presenteras är dock oklart för tillfället. Tumnagel
41.5°
0
38.6° 0 Bobby Green Bobby Green
fre. 12 okt 2018, 10:30
Volkswagen ger Arteon 490 hästar Snabbt konstprojekt
38.6°
0