m
Nu är Volkswagens nya modell Arteon här

Nu är Volkswagens nya modell Arteon här
Femdörrars coupé som har premiär efter sommaren

Bil / Volkswagen

Passat får nu ett lite snofsigare syskon i form av den nya modellen Arteon. Den här ersätter CC och är precis som föregångaren en femdörrars coupé med plats för fem personer. Designen är omissigenkännligt Volkswagen men linjerna ska ge mer lyxkänsla än tidigare. Grillen flyter samman med LED-strålkastarna och resultatet blir både sportigt och elegant på samma gång.

Under huven finns det sex stycken turbomatade fyrcylindriga diesel- och bensinmotorer med effekter från 190 till 280 hästar att välja mellan. I Sverige blir dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift standard. Nya lackalternativ är den gula Curcuma Yellow vi ser på pressbilderna och Atlantic Blue och Chili Red. Bilen bygger på MQB-plattformen och den har ett axelavstånd på 2,84 meter, en längd på 4,86, en bredd på 1,87 och en höjd på 1,42.

På insidan hittar vi bland annat den digitala instrumenteringen Active Info Display och det nya infotainmentsystemet Discover Pro med en skärm på 9,2 tum. Till den finns det geststyrning så att du exempelvis kan vifta fram nästa låt på stereon. I bagagen ska det gå in 563 liter och om man fäller den bakre raden ryms det 1 557 liter.

På säkerhetssidan finns bland annat den senaste generationen av den adaptiva farthållaren ACC som tar hänsyn till hastighetsbegränsningar. Här finns även den andra generationen av Emergency Assist som nu kan styra in bilen i krypfilen helt automatiskt samtidigt som bilen bromsas ned till stillastående om situationen tillåter. Bilen har även en lane assist som reagerar på andra fordon, exempelvis så varnar den om någon annan svajar i sin fil eller är på väg att svänga mot dig. Passagerarskyddssystemet PreCrash känner nu även av fordon bakom och vid sidan. Kameran framtill och navigationssystemet samarbetar också för att kunna ge ett dynamiskt kurvljus som lyser upp kurvan innan man har kommit in i den.

Försäljningsstarten är snart och svensk premiär blir det efter sommaren. Några priser har vi tyvärr inte än.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Nu är Volkswagens nya modell Arteon här
Visa
Pressmeddelande
Arteon – Världspremiär för en helt ny femdörrars coupé från Volkswagen

Nu utökar Volkswagen sin modellportfölj med en nyskapande Gran Turismo-modell: helt nya Arteon. Denna premiummodell, som positionerats närmast över Passat, gör entré vid årets upplaga av bilsalongen i Genève, 7-19 mars.

Nyckelfakta om Arteon:

Volkswagen Arteon är en femdörrars Gran Turismo-modell som positionerats närmast ovanför Passat
Femsitsiga Arteon kombinerar sportbilsdesign med en coupés elegans och generösa utrymmen
De standardmonterade LED-strålkastarna smälter samman med kylargrillen och motorhuven och bildar en helt ny frontdesign
Den långa hjulbasen i förhållande till bilens totallängd ger utmärkt gott om plats
Bakom bakluckan döljer sig ett flexibelt bagageutrymme med en volym på mellan 563 till 1 557 liter
Motorerna till Arteon på svenska marknaden kommer att bestå av TSI- och TDI-motorer som levererar en effekt på mellan 190 till 280 hk
Samtliga motorer för Sverige har som standard fyrhjulsdriften 4MOTION och DSG-växellåda med dubbla kopplingar.
Den digitala instrumenteringen Active Info Display och infotainmentsystemet Discover Pro (9,2”) med geststyrning finns som tillval
Nya förutseende assistanssystem som kan reagera på hastighetsgränser, kurvor och rondeller
Modellversionerna ”Elegance” och ”R-Line” erbjuder massor av möjligheter för att få bilen exakt som man själv vill ha den
Perfekta proportioner. Nya Arteon är baserad på den modulära byggarkitekturen Modular Transverse Matrix (MQB). ”Transverse” står här för en tvärställd motor placerad fram. Genom att monteras på detta sätt frigör den plats. Avståndet mellan axlarna är hela 2.841 mm. Det gör att överhängen på den 4.862 mm långa fastbackmodellen är korta och koncisa. Arteon är 1.871 mm bred och 1.427 mm hög. Dessa dimensioner åstadkommer verkligt dynamiska proportioner – en visuell startpunkt för designavdelningen på Volkswagen. Klaus Bischoff, chefsdesigner på Volkswagen, berättar:
? Arteon kombinerar designdetaljer från klassiska sportbilar med den elegans och generösa plats som karakteriserar en fastback. En nyskapande GT i business-klassen som samtidigt tilltalar både känslor och förnuft.

Gran Turismo. Tobias Sühlmann, som är ansvarig för exteriördesignen på Arteon, förklarar:
? Arteons linjer är inte bara sportiga utan också ett konkret uttryck för ett mycket funktionellt helhetskoncept. Här möts form och funktion på ett progressivt sätt. Jämfört med den klassiska sedanen, erbjuder en Gran Turismo mer utrymme och mer flexibilitet tack var sin långa hjulbas, coupé-liknande fastback-design och stora baklucka. Femsitsiga Arteon är ett idealiskt och avantgardistiskt alternativ – perfekt för alla som önskar sig en femdörrars fastback med elegant, fulländad design och avancerad teknik.

Stark karisma. En av de viktigaste designdetaljerna på nya uttrycksfulla Arteon är fronten. Karakteristiska kännetecken är den långsträckta motorhuven som löper långt fram och delvis ut över skärmarna, och kylargrillen som spänner över bilens fulla bredd. LED-strålkastarna och varselljusen (båda hör till standardutrustningen) flyter samman med kylargrillens horisontella kromlister och med motorhuven.

Sportig rakt igenom. Det kraftfulla mittpartiet bak är designat som på en fullfjädrad sportbil, precis som de kraftfulla, utställda skärmar som flankerar de upp till 20 tum stora fälgarna. Betraktar man Arteon från sidan ser man en silhuett som även den andas sportighet.

Elegant, låg, coupé-liknande. Den del av linjen som löper på sidorna kallas för karaktärslinjen. Linjen börjar i kylargrillen, flyter smidigt vidare längs bilens sidor för att till sist rinna in i baklyktorna. På bakpartiet får den en stark profilering undertill vilket får Arteon att se lägre ut samtidigt som mittpartiet förstärks visuellt. På sidorna, ovanför karaktärslinjen, sträcker sig sidorutorna (även kallade DLO, för daylight opening) bakåt, in i C-stolparna. Själva rutorna i dörrarna är ramlösa, medan DLO inramas av en elegant kromlist. Tillsammans med karaktärslinjen ger DLO Arteon en snygg, låg och coupé-liknande look.

Uttrycksfulla färger. De precisa designlinjerna på Arteon framhävs effektivt av en hel rad av nya karossfärger, till exempel ”Curcuma Yellow”, ”Atlantic Blue” och ”Chili Red”. En kulör som passar perfekt ihop med Arteons progressiva karaktär är ”Curcuma Yellow” som influerats av solens strålar och ger bilen ett lätt intryck.

Passat, Arteon, Phideon. Globalt intar Arteon platsen närmast ovanför Passat i Volkswagens modellutbud. Ett steg upp från Arteon följer Phideon, en modell som utvecklats speciellt för den kinesiska marknaden. Nya Arteon tillverkas i Tyskland vid Volkswagens fabrik i Emden och kommer att lanseras i praktiskt taget alla länder där denna bilklass är etablerad på marknaden.

Innovativ, ekonomisk och perfekt anpassad för vardagsbruk. Med sin sportiga utstrålning, stora mångsidighet och generösa plats är Arteon en nytolkning av det klassiska modellkonceptet ”Gran Turismo”. Andra detaljer som skulle ge pluspoäng i vilket bilsegment som helst är det generösa utrymmet för benen bak liksom det stora bagageutrymmet på mellan 563 och 1.557 liter. På tekniksidan imponerar denna nya Volkswagen med sex högeffektiva motorer i utbudet varav tre kommer att erbjudas på den svenska marknaden med en effekt på mellan 190 till 280 hk. Till de tekniska finesserna hör den digitala instrumenteringen Active Info Display, en Head-Up-display och det nya infotainmentsystemet Discover Pro med geststyrning och en 9,2"-glasskärm.

Från koncept till serietillverkning på 24 månader

En titt i backspegeln. Genève 2015. Volkswagen visar upp Sport Coupé Concept GTE – ett femdörrars fastback-koncept som blev den starkast lysande stjärnan på bilsalongen det året. I mars samma år sa Volkswagens chefsdesigner Klaus Bischoff så här:
? Sport Coupé Concept GTE är en ny milstolpe när det gäller uttrycksfull design. Nytänk rakt igenom, från första till sista penndraget. En vägvisare när det gäller stil. Med den här konceptbilen presenterar Volkswagen inte bara designen för en ny modell, utan ger också en föraning om en ny era för designen.

Tillbaka till framtiden. Nu, i mars månad 2017, endast 24 månader efter det att konceptbilen premiärvisades, presenterar Volkswagen nu den serietillverkade versionen – Arteon. Klaus Bischoff igen:
? Det faktum att Arteon gick i produktion efter endast smärre justeringar av konceptförlagans design visar på Volkswagens stora aptit för innovationer. Precis som konceptbilen väcker Arteon känslan ”Den där vill jag ha!” Och precis som det förutspåddes 2015 är denna bil startpunkten för en ny designera.

Interiören – progressiv, med renodlad design

Digital förarplats. Den fräscha designen, den enastående ergonomin och de många interaktiva gränssnitten mellan människa och maskin åstadkommer en rofylld, elegant och progressiv miljö i nya Arteon. Till de interaktiva och digitaliserade gränssnitten hör avancerade lösningar, till exempel den digitala instrumenteringen Active Info Display och en Head-Up-display (HUD), båda tillval. Volkswagen har tagit fram nya infotainmentsystem (6,5 - 9,2 tum beroende på utförande). Toppmodellen – Discover Pro – har en glasyta, precis som på en surfplatta, och klarar effektivt sina uppgifter trots att den helt saknar fysiska knappar. 9,2"-displayen bjuder också på intuitiv geststyrning.

Bandet av luftinsläpp stilig designdetalj. Den linje som löper över hela instrumentpanelen och ut på dörrarna ger ett intryck av att omsluta de i bilen. Instrumentpanelen domineras av horisontella linjer, på sidorna löper den harmoniskt in i dörrpanelerna. Det team, lett av Volkswagens chef för interiördesignen Tomasz Bachorski, som svarade för formgivningen av instrumentpanelen, lät den få en ren och avskalad design präglad av horisontella linjer. Det centrala designelementet är luftinsläppet som sträcker sig som ett långt band över hela instrumentpanelen. De kromade dekorlisterna på luftintagsgallren påminner om lamellerna i Arteons kylargrill.

Elegant orienteringsbelysning. Under luftintagen och dekorpanelen sitter ett tunt band av orienteringsbelysning som löper vidare in i dörrarna och skapar en omslutande, mysig och rogivande atmosfär i kupén. Mittkonsolen passar perfekt in i Arteons progressiva och sportiga stil. Konsolen sluttar brant upp mot instrumentpanelen till klimatkontrollen och den senaste generationen infotainmentsystem.

Utrymmet för benen bäst i klassen. Tack vare MQB-arkitekturens tvärställda motor och långt framskjutna framaxel skapas massor av plats som inte minst kommer de som sitter fram till godo. Den långa hjulbasen på 2.841 mm gör det också möjligt att skapa ett generöst stort utrymme för baksätespassagerarna. Ta till exempel utrymmet för benen där värdet för Arteon är hela 1.016 mm. Bäst i klassen! Tack vare det långsträckta taket är det också gott om plats i huvudhöjd. Baksätet rymmer tre personer. Ytterplatserna har karaktären av att vara separata säten, både ergonomiskt och visuellt.

Färg och dekor: De dominerande kännetecknen för Arteon är sportighet och elegans, något som varit vägledande faktorer vid valet av material och färger för interiören. Olika teman för interiören gör kupéatmosfären elegant eller sportig beroende på valet av material, Alcantara/läder eller läder. Samtidigt är miljön ombord sofistikerad: i såväl Arteon Elegance som Arteon R-Line, används en kombination av Alcantara (sittytorna) och Vienna-läder (sidosektionerna). För båda utrustningsalternativen kan man som tillval välja läderklädsel i nappa. All nappaklädsel pryds av kontrasterande sömmar. Dessutom matchar dekordetaljerna alltid Arteons sportiga karaktär. Ta till exempel aluminiuminläggen ”Silver Rise” i Arteon R-Line ? paneler i pianolacksvart på mittkonsolen.

Assistanssystem ? förutseende säkerhet

Förutseende interaktiva assistanssystem. Arteons innovativa och praktiska assistanssystem matchar bilens progressiva helhetskoncept. Massor av ny teknik gör debut i och med lanseringen av Volkswagens nya GT-modell.

De helt nya eller vidareutvecklade systemen är:

Adaptiv farthållare (ACC) ? Den senaste generationen av ACC tar nu med hastighetsbegränsningar (kamerabaserade) och navigationsinfo i sina beräkningar.
Emergency Assist, 2:a generationen – Nu kan bilen också styras in i krypfilen helt automatiskt samtidigt som bilen bromsas ned till stillastående, förutsatt att situationen så tillåter.
Lane Assist – Denna filhållningshjälp reagerar nu även på andra fordon, till exempel svängande lastbilar.
Dynamiskt kurvljus med förutseende ljusreglering – Tack vare data från kameran och information från navigationssystemet (GPS-data och väginfo) kan en kurva lysas upp redan innan man svänger in i den.
Det proaktiva passagerarskyddssystemet PreCrash, inklusive sensorer bak – känner nu också av fordon bakom och vid sidan av bilen.
Side Assist – Denna filbyteshjälp i Arteon aktiveras nu tidigare (vid 10 km/h, istället för vid 30 km/h).
Sign Assist – Detta system för kameraavläsning av vägmärken varnar nu även föraren om en detekterad hastighetsbegränsning överskrids.
Motorerna ? bränslesnåla TSI- och TDI-motorer

Avancerade fyrcylindriga turbomotorer med en effekt på upp till 280 hk. Vid den svenska lanseringen av nya Arteon finns det tre motorer att välja mellan – alla fyrcylindriga och försedda både med turboladdning och direktinsprutning. TDI-motorerna är på 190 hk respektive 240 hk. TSI-motorn utvecklar 280 hk. Alla tre mycket kraftfulla och bränsleeffektiva.

DSG och 4MOTION för alla modellversioner i Sverige. Alla de kraftfulla TSI- och TDI-motorerna är som standard kombinerade med en automatisk DSG-växellåda med dubbla kopplingar och fyrhjulsdriften 4MOTION. En översikt över motorerna till Arteon:

Bensin:

2,0 TSI 280 hk, 7-stegad DSG och 4MOTION
(bränsleförbrukning, blandad körning: 7,3 l/100 km*, CO2-utsläpp: 164 g/km*)
Diesel:

2,0 TDI 190 hk, 7-stegad DSG och 4MOTION
(bränsleförbrukning, blandad körning: i.u., CO2-utsläpp: i.u.)
2,0 TDI 240 hk, 7-stegad DSG och 4MOTION
(bränsleförbrukning, blandad körning: 5,9 l/100 km*, CO2-utsläpp: 152 g/km*)
* Preliminära värden

Modellversioner av Arteon – elegans och sportighet

Flera olika utrustningsalternativ. Arteon är en progressiv bil med ett attraktivt pris. Förutom den redan högklassiga grundversionen, kommer modellen även att kunna fås i de exklusiva modellversionerna ”Elegance”, och ”R-Line”. Namnen säger det mesta. Standardkonfigurationen för Arteon Elegance är främst fokuserad på utrustning och stil i absolut premiumklass. Arteon R-Line lägger däremot tonvikten på sportighet – ett karakteristiskt kännetecken för alla Volkswagen R-Line-modeller. Med utgångspunkt från de tre modellversionernas speciella särdrag, är möjligheterna många för att förstärka prägeln ännu mer och få Arteon exakt som man vill ha den. I tillvalslistan hittar vi bland annat ett skjut- och uppställbart panoramasoltak, framstolar med massagefunktion, ratt med värme och tvåfärgad nappaklädsel.

Alla modellversioner av Arteon är som standard utrustade med:

Utvändigt

Kromlister vid sidorutorna
LED-bakljus
LED-strålkastare med LED-varselljus
Lättmetallfälgar (från 17")
Låssystemet Keyless Go, nyckellöst startsystem
Invändigt

Instegslister av rostfritt stål, fram och bak
Infotainmentsystemet Composition Media, inklusive 8 högtalare, AUX-ingång och USB-uttag (Apple-kompatibelt)
Elektroniskt styrt luftkonditioneringssystem
Läderklädd multifunktionsratt med växlingspaddlar
Komfortsäten fram med halvelektrisk (6-vägs) inställning
Uppvärmbara framstolar och baksätets yttre sittplatser
Assistanssystem

Trötthetsvarnare (tipsar föraren när det är dags att ta en paus)
Progressiv styrning
Speciella detaljer för Arteon Elegance:

Utvändigt

Kromlackerade backspegelkåpor
LED-baklyktor med dynamisk blinker (rinnande ljus)
18"-lättmetallfälgar ”Muscat”
Kromlist på nedre delen av karossen
Invändigt

Metallskodda pedaler
Instrument, instrumentpanel och dörrpaneler med individuell look och dekor
Kontrasterande sömmar på sätesklädsel och golvmattor
Sätesklädsel i Alcantara/läder (”Vienna”)
Speciella detaljer för Arteon R-Line:

Utvändigt

C-formade luftintag fram i svart högglans
Läderklädd multifunktionssportratt i R-Line-design
18"-lättmetallfälgar ”Sebring”
Eluppvärmda spolarmunstycken för vindrutan
Unika R-Line-stötfångare
Kromlist på nedre delen av karossen
Kromade ändrör
Invändigt

Aluminiumpedaler
Innertak i ”Titan Black”
Instegslister av rostfritt stål, fram och bak. Med R-Line-logo fram.
Sätesklädsel i Alcantara/läder (”Vienna”) med R-Line-logo
Unik R-Line-ratt

Försäljningsstart inom kort. Den svenska förförsäljningen beräknas starta kort efter världspremiären på bilsalongen i Genève, då också priserna presenteras. Den svenska premiären sker preliminärt efter sommaren.
42.0°
0

Nu är Volkswagens nya modell Arteon här

Femdörrars coupé som har premiär efter sommaren

Doug Trumbull tycker high-frame-rate är framtiden för filmer
Han som skapade effekterna till 2001 – Ett rymdäventyr

Specialeffekts-legendaren Doug Trumbull, mest känd för effekterna i 2001 – Ett rymdäventyr, har sagt i en intervju med RedSharkNews att han tror att filmer med hög uppdateringsfrekvens är "nästa steg för filmskapande". Han tror att Hollywood bör anamma tekniken för att kunna differentiera sig och konkurrera mot streaming, och på så sätt få tillbaka fler besökare i biograferna. I intervjun menar han att filmer med hög uppdateringsfrekvens har chansen att ge besökarna en upplevelse som ska vara bortom gränserna för en TV-skärm och helt uppslukande. Trumbull har satt sitt namn bakom formatet Magi som ska visa filmer i bildhastigheter upp till 160 Hz. Hög bildfrekvens ska ha ett mer livligt och realistiskt uttryck. Tekniken används oftast till sport och spel, då det kan vara lättare att följa de snabba rörelserna i den typen av innehåll. Kritiker menar att det är rörelseoskärpan och "flimret" med dagens 24 Hz som gör att någonting ser filmiskt ut. Regissören James Cameron har till exempel nyligen sagt att 120 Hz är distraherande. Lösningen, enligt Trumbull, är att rendera bilderna på ett sätt som ska efterlikna film genom att artificiellt lägga till "flimmer", vilket formatet Magi gör. "[Flicker] is what differentiates movies from TV... So, if you introduce digital flicker in the projection of the film [actually in the DCP file] it can look fully cinematic even if you raise the frame rate to 120 or 160." Det ska också gå att kombinera 24, 120 och 160 Hz i samma film för att regissören ska kunna bestämma vad som passar bäst för varje scen. Återstår att se hur tekniken fungerar i praktiken. Tumnagel
39.1°
+
Hugo Engström
0

Andra generationens Surface Duo läcker
Förväntas kring september-oktober i år

I en YouTube-video från kanalen Tech Rat har bilder på Microsofts uppföljare av Surface Duo läckt. Den största skillnaden mellan den nuvarande Duo och den nya verkar vara kamerahårdvaran. Surface Duo har idag endast en kamera inuti enheten, vilket innebär att man måste vika ut den hela vägen för att kunna ta bilder som med en vanlig mobil. Den nya enheten ser ut att ha tre kameror som sitter på utsidan av enheten. Det är oklart om det finns en fjärde kamera på skärm-sidan. Övriga specifikationer för den nya enheten sägs vara: Snapdragon 888, stöd för 5G och ett NFC chipp för kontaktlösa betalningar. Microsoft sägs även ha ökat skärmstorleken samtidigt som man minskat ramarna runt skärmen. Enheten verkar fortfarande använda sig av dubbla skärmar till skillnad från enheter som Samsungs Galaxy Fold 2, där en böjbar OLED-skärm viks ihop. Enheten verkar komma i färgerna vitt och svart till skillnad från Duo som bara kom i vitt. Den nya Surface Duo förväntas komma runt september-oktober. Tumnagel
38.8°
+
Hugo Engström
0

FaceID kommer kanske till Mac
"Inom ett par år."

Mark Gurman från Bloomberg säger nu i sitt nyhetsbrev Power On att han tror att Apple kommer ge sina Mac-datorer funktionen FaceID inom de närmsta åren. TouchID ska enligt Gurman dock fortfarande finnas hos vissa av Apples produkter, då det erbjuder likvärdig säkerhet till ett lägre pris. Vilka produkter som skulle ha TouchID om allt redan gått över till FaceID är oklart. Han menar vidare att Apple i framtiden kommer ge sina dyrare iPhones en kamera och FaceID-sensorer bakom skärmen, för att kunna differentiera toppmodellerna från resten. Den nya 24 tums iMac, som kom i år skulle också enligt Gurman först kommit med FaceID, men dessa planer ändrades och sköts upp till en senare iMac. Gällande MacBooks är själva skärmdelen så mycket tunnare är de andra produkterna vilket gör det svårare att få plats med de nödvändiga sensorerna för FaceID. Tumnagel
37.2°
+
Hugo Engström
0

Nytt API till Oculus mixar ihop VR med verkligheten
Mixed reality på riktigt

Facebook har släppt ett nytt API, programmeringsgränssnitt, till sin VR-plattform Oculus där utvecklare kan låta saker från miljön användaren befinner sig i mixas in i VR-upplevelsen som spelas upp i headsetet. Ni kan se ett exempel på hur detta kan se ut i animationen här ovanför. Det nya API:et heter "Passthrough API Experimental" och ger VR-headset som är försedda med kameror möjlighet att filma och integrera det kamerorna filmar från verkligheten direkt i VR-upplevelsen. API:et som Facebook nu släpper är tänkt för utveckling och tester vilket gör att det kan dröja ett tag innan mixed reality-upplevelser kan dyka upp till Oculus kameraförsedda VR-headsets. Någon gång i slutet av året planerar Facebook att släppa "Passthrough API" till Oculus och efter det kommer det att bli möjligt för Oculus Quest 2-användare att själva ta del av det som utvecklarna nu kanske börjar skapa med detta. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon gör tv-serie av I Know What You Did Last Summer
90-talsrysare blir tv-serie i höst

Under San Diego Comic-Con 2021 meddelade Amazon att deras nya skräckserie I Know What You Did Last Summer kommer att börja sändas i oktober. Tv-serien baseras på slasher-filmen I Know What You Did Last Summer från 1996, en film som i sin tur var löst baserad på romanen med samma namn av Lois Duncan. Filmen fick även två efterföljare, I Still Know What You Did Last Summer och Ix27ll Always Know What You Did Last Summer vilka släpptes 1998 respektive 2006. Här nedan kan ni kolla in trailern till originalversionen av I Know What You Did Last Summer. Tumnagel
36.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Magnethjälm kan behandla hjärntumörer
Kanske kan användas istället för strålning och kemoterapi

Forskare på Houston Methodist Neurological Institute har utvecklar en hjälm som ska användas för att behandla glioblastom, den vanligaste och mest aggressiva formen av hjärntumörer hos vuxna. Under ett test av hjälmen, där patienten senare avled av andra orsaker än hjärntumören, kunde man under obduktionen se att försökspersonens hjärntumörer minskat med 31 procent efter det att han börjat använda hjälmen. Hjälmen behandlar hjärntumörerna med magnetterapi och är försedd med tre stycken roterande magneter som synes på bilden ovan. Forskarna bakom magnethjälmen säger att den i framtiden, efter godkännande av medicinska myndigheter och liknande, skulle kunna användas för att behandla hjärntumörer istället för strålnings- eller kemoterapi-behandlingar. Hur långt in i framtiden detta skulle kunna ligga nämns dock inte. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

AI spöar människor i drönarracing
Drönaralgoritmer blir allt skarpare

Forskare på University of Zurich har utvecklat en algoritm som enligt dem gör att autonoma drönare kan flyga snabbare på en drönar-racingbana än professionella drönarpiloter klarar av. Under tester på racingbanan lät man sin AI-drönare tävla mot två professionella drönarpiloter som fått öva på den aktuella banan tidigare. Trots detta så var AI-drönaren snabbare än de båda mänskliga piloterna när man tävlade på tid mot varandra. Davide Scaramuzza, som är chef på University of Zurich Robotics and Perception Group, säger om deras drönaralgoritm: "Our drone beat the fastest lap of two world-class human pilots on an experimental race track. The novelty of the algorithm is that it is the first to generate time-optimal trajectories that fully consider the drones’ limitations." Scaramuzzas kollega Philipp Foehn lägger till: "The key idea is, rather than assigning sections of the flight path to specific waypoints, that our algorithm just tells the drone to pass through all waypoints, but not how or when to do that." Algoritmer som dessa skulle i framtiden kunna användas för att förbättra hur autonoma drönare, och kanske även andra fordon, tar sig fram på smidigast sätt, oavsett om det gäller racing eller någon lite mera praktisk typ av transport. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

LG presenterar nya true wireless-hörlurar
Med viskningläge, UV-rengöring och dongle-funktion

LG har presenterat tre nya true wireless-hörlurar i sin Tone Free-serie vilka är försedda med lite funktioner som många konkurrenter saknar. Den enklaste modellen FP5 ser ut att vara ett par någorlunda standard-hörlurar som tillsammans med sitt batterifodral ger dem en batteritid på 22 timmar utan aktiv brusreducering påslaget. De två andra modellerna, FP8 (bilden ovan) och FP9, har en batteritid på sammanlagt 24 timmar. Fodralen till dessa modeller kan även rengöra hörlurarna med UV-ljus samtidigt som fodralet som laddas. FP8:s fodral går även att ladda trådlöst vilket inte är möjligt med de två andra modellerna. FP8 är även försedd med en något som LG kallar för en viskningsfunktion. Detta innebär att en av hörlurarna går att sätta till munnen och låta användaren tala i väldigt låg röst vid telefonsamtal, något som kanske kan vara intressant om man inte vill basunera ut till hela världen vad man har på hjärtat. FP9 har en funktion med vilken man kan koppla in fodralet till en AUX-ingång på en mobil, spelkonsol eller annat och sedan låta fodralet fungera som en Bluetooth-dongle för hörlurarna. LG kommer att börja sälja sina nya Tone Free-hörlurar på marknaden någon gång den här månaden till än så länge okända priser. Huruvida de dyker upp på den svenska marknaden återstår att se. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

John Oliver snackar boendediskriminering
Klockrent som vanligt

Klipp från veckans avsnitt av Last Week Tonight with John Oliver där John pratar om det här med försäkring boendediskriminering . Hela avsnittet av Last Weekend Tonight with John Oliver med denna rant plus typ tio minuter till hittar ni på HBO Nordic. Tumnagel
28.7°
+
Frode Wikesjö
0

TV-pirater får betala nästan 100 miljoner i skadestånd
Två personer får även krypa in i kurran

Patent- och marknadsöverdomstolen har dömt två män som anses drivit i ett pirat-tv-nätverk baserat i Norrköping till fängelse och höga skadestånd. De båda männen döms till två års respektive 1,5 års fängelse. De ska även betala ett skadestånd på 93 miljoner kronor till diverse tv-bolag. Tv-bolagen hade ursprungligen krävt de båda på 137 miljoner kronor i skadestånd men det stannade alltså på lite under hundra miljoner kronor. Skadeståndssumman är baserad på vad det skulle kostat om pirat-tv-tjänsternas användare hade köpt dessa tjänster lagligt. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon ryktas börja acceptera bitcoin som betalning
Kanske även lanserar en egen kryptovaluta nästa år

Det har börjat flyta upp uppgifter om att Amazon planerar att börja acceptera bitcoin och flera andra kryptovalutor som betalning inom en inte alltför avlägsen framtid. Enligt ryktena planerar Amazon att låta sina kunder betala med bitcoin och eventuellt en handfull andra kryptovalutor redan vid årsskiftet. Samtidigt ryktas Amazon även utveckla en egen kryptovaluta som eventuellt skulle kunna lanseras någon gång under nästa år. Om det ryktet stämmer verkar det med andra ord som om Amazon planerar att göra något liknande som Facebook har försökt göra under några års tid. Facebook presenterade 2018 kryptovalutan Libra vilken man då planerade att lanserade 2020. Så blev aldrig fallet och efter en hel del motgångar byttes namnet på valutan ut till Diem. Det senaste budet gällande Diem var att den skulle lanseras i lite mindre skala än det först var tänkt men när så kan bli fallet finns det fortfarande inga uppgifter om. Bitcoin steg över tio procent efter ryktet om att Amazon skulle acceptera valutan som betalningsmedel började spridas. Även flera andra kryptovalutor ökade kraftigt i värde efter uppgifterna. Tumnagel
35.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi visar upp Audi RS Q e-tron
Hoppas hybridbilen ska vinna Dakar-rallyt nästa år

Audi har visat upp ett nytt koncept på en offroad-racer som man hoppas ska kunna röna framgångar i framtida offroad-tävlingar. Man kallar konceptet för Audi RS Q e-tron och det handlar om en hybridbil. Att Audi inte valde att köra helt elektriskt berodde på de långa körsträckorna som kan förekomma i vissa offroad-lopp. Audi skriver i en pressrelease om drivsystemet på RS Q e-tron: "Audi selected a hybrid drivetrain instead of going all-electric because Dakar stages can be up to 500 miles long before detours and other unexpected events are factored in. Finding a charging station in the Saudi Arabian desert is easier said than done, and waiting for an electric car to charge isnx27t ideal in a race where every split second is important. The system relies on a TFSI engine sourced from the firmx27s now-shuttered DTM touring car program and set up to charge the 50-kilowatt-hour battery pack on-the-go. It operates between 4,500 and 6,000 rpm." Audi planerar att delta i lite olika offroad-lopp redan i år men målet är att man ska ställa upp och kanske vinna i nästa års Dakar-rally, ett race som drar igång 2 januari 2022. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX ska skicka NASA:s Clipper till Jupiter
Ska studera Jupiters måne Europa

Det fortsätter att trilla in prestigefyllda rymduppdrag för SpaceX och deras raketer. Nu är det klart att NASA valt SpaceX för att skicka deras Clipper-uppdrag till Jupiter. Clipper är tänkt att studera Jupiters istäckta måne Europa, en måne som man tror har oceaner av vatten under sin isyta. Går allt som det är tänkt så kommer Clipper att lyfta från jorden med hjälp av SpaceX Falcon Heavy-raket någon gång i oktober 2024. Clipper kommer inte att landa på Europa men kommer däremot att leta efter lämpliga platser att landa för framtida Europa-uppdrag, uppdrag som då kanske kommer att leta efter liv under ytan på Europa. NASA:s Europa Clipper har kostat runt 4,25 miljarder dollar att utveckla. SpaceX kommer att få 178 miljoner dollar för att rymdsätta farkosten. I klippet ovan kan ni kolla in lite mer om NASA:s Clipper-uppdrag på Jupiter. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

BeachBot rensar stränder från fimpar
Med hjälp av bilder från Microsoft Trove

Fimpar och annat småskräp på våra stränder är inte helt ovanligt och är något som kan göra en dag på beachen lite mindre trevlig. Detta är något som det nederländska företaget TechTics tagit fast på. De har nu utvecklat en robot som är specialiserad på att identifiera och samla in fimpar som kastats på stränder. Den fyrhjuliga roboten använder sig av datorsyn för att hitta fimpar och har tränats upp med bilder som har köpts in via Microsofts tjänst Microsoft Trove. Trove är en tjänst där fotografer kan ladda upp sina bilder och mot en mindre ersättning sedan låta företag och andra använda dessa i sina maskinlärnings-applikationer. I videoklippet nedan kan ni kolla in när BeachBot plockar fimpar från stranden Scheveningen utanför Haag. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för dokumentärserien UFO
Har vi fått besök från yttre rymden?

Det har snackats en hel del om oidentifierade flygande farkoster, så kallade "UFO":s, i år efter det att amerikanska försvaret släppt flera filmer som visat upp sådana. Det har även resulterat i lite olika tv-program om UFO:n och här är trailern för ett av dessa. UFO är en dokumentärserie i fyra delar där man tittar lite närmare på UFO:n och rapporter om dessa. Man undersöker även eventuella syften som regeringar, företag och andra skulle kunna ha för att dölja en del av sanningen bakom de UFO-observationer som gjorts genom åren. UFO hade premiär på amerikanska Showtime igår men när vi kan kolla in serien på någon kanal eller tjänst som finns tillgänglig här saknas det än så länge information om. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

InSight avslöjar mer om Mars inre
Är ganska så lik Jorden

Forskare som studerat data från NASA:s stationära Mars-landare InSight har nu publicerat flera rapporter som ger oss en lite närmare inblick hur planetens komposition ser ut. Enligt datan som samlats in från cirka 35 mindre Marsbävningar, Mars motsvarighet till jordbävningar, av InSights SEIS-modul (Seismic Experiment for Interior Structure) så har Mars en liknande uppbyggnad som jorden. Datan visar att Mars skorpa antagligen går 20 - 37 kilometer ner i planeten. Den så kallade manteln fortsätter ner ytterligare cirka 1600 kilometer till en kärna har en radie på cirka 1830 kilometer. Det kan jämföras med jorden, som är cirka dubbelt så stor som Mars, som har en skorpa som sträcker mellan några kilometer (vid havsbottnar) till cirka 70 kilometer (vid bergskedjan Himalaya). Jordens mantel är cirka 2900 kilometer och omsluter jordens kärna som har en radie på 3485 kilometer. De senaste studierna av Mars inre bekräftar att Mars har en flytande kärna. Om det inuti denna finns en fast kärna, som här på jorden, krävs det dock ytterligare data och studier för att kunna bekräfta. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny teaser för S03 av What We Do in the Shadows
Dags för loppis

Det är nu ungefär bara en månad kvar tills den tredje säsongen av den trevliga vampyrserien What We Do in the Shadows släpps. Serien följer vampyrerna Nandor (Kayvan Novak), Nadja (Natasia Demetriou), Laszlo (Matt Berry) och Colin (Mark Proksch) som bor tillsammans på Staten Island. Serien är en amerikansk remake av den fenomenala filmen med samma namn. I denna tredje säsong kommer vi få se fler vardagliga tokigheter samt stifta bekantskap med ett gäng nya monster. In the third season of What We Do in the Shadows, the vampires are elevated to a new level of power and will encounter the vampire from which all vampires have descended, a tempting Siren, gargoyles, werewolf kickball, Atlantic City casinos, wellness cults, ex-girlfriends, gyms and supernatural curiosities galore. Plus, Colin Robinson is turning 100. And Nandor, faced with his own eternal-life crisis, tries to inject his life with more meaning. Will he find love or is he destined to be an immortal bachelor with 37 ex-wives? Den tredje säsongen av What We Do in the Shadows drar igång på amerikanska FX den 2 september och i Sverige kan man se serien på HBO Nordic. Tumnagel
40.3°
+
Frode Wikesjö
0

Alphabet drar igång företaget Intrinsic
Ska pyssla med mjukvara till robotar

Googles moderföretag Alphabet drar nu igång ytterligare ett företag under sitt så kallade X-paraply, divisionen där företag som Waymo (självkörande bilar), Verily (hälsa) och Wing (drönare) en gång i tiden startade. Alphabet X senaste företaget heter Intrinsic och kommer primärt att utveckla mjukvara till industrirobotar. Exakt vad Instrinsic planerar att utvecklar nämns inte men företagets vd Wendy Tan White skriver i ett blogginlägg: "Intrinsic is working to unlock the creative and economic potential of industrial robotics for millions more businesses, entrepreneurs, and developers. We’re developing software tools designed to make industrial robots (which are used to make everything from solar panels to cars) easier to use, less costly and more flexible, so that more people can use them to make new products, businesses and services." Alphabet och Google har länge varit intresserade av robotar men deras satsningar har ibland känts lite halvhjärtade. Alphabet ägde en gång i tiden Boston Dynamics, världens kanske mest kända robotföretag. Detta såldes man dock till japanska SoftBank 2017 vilka sedan sålde detta vidare till Hyundai i slutet av förra året. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lite skateboardåkning med Bam Margera
Cold Call: Bam Margera

Den före detta Jackass-medlemmen Bam Margera har nog sett bättre dagar i sitt liv men han kärlek för att åka skateboard verkar finnas kvar. Här har vi ett klipp från Thrasher där Sheckler och Chris Cole besöker Bam för att åka lite bräda framför en kamera med Fisheye-objektiv. Tumnagel
96kg
+
Frode Wikesjö

Ny låt och musikvideo med James Blake
Say What You Will

James Blake släppte idag den första singeln från sitt kommande album Friends That Break Your Heart. Låten heter Say What You Will. I musikvideon till låten följer vi James Blake när han förföljs av Finneas (Billie Eilish bror) och hur hans karriär och liv verkar gå som på räls, medan Blakes liv är monotont och trist. Albumet släpps 10 september. Tumnagel
80kg
+
Hugo Engström

Ny låt med Lorde – "Stoned at the Nail Salon"
Andra singeln från kommande albumet

Den nyzeeländska artisten Lorde släppte igår sin andra singel från sitt kommande album Solar Power. Låten heter Stoned at the Nail Salon och är skriven och producerad av Jack Antonoff och Lorde själv. Albumet kommer 20 augusti. Bonusklipp: Tumnagel
77kg
+
Hugo Engström

Nytt album från Kanye West på fredag
Verkar det som i alla fall

Kanye West som inte släppt något nytt album sedan Jesus Is King som kom 2019, är nu på gång att släppa nytt. Albumet ska heta DONDA, efter hans mor Donda West som gick bort 2007. Kanye West har på senare år blivit känd för att annonsera album som sen inte släpps, bland annat Yandhi och Turbo Grafx 16. Det återstår att se om något album släpps på fredag. I videon ovan hörs ett klipp från låten No Child Left Behind som ska finnas med på albumet. Tumnagel
47kg
+
Hugo Engström

Så gör man McDonalds pommes
Ett besök i potatisfabriken

Pommes kan vara magiskt och tragiskt. Personligen gillar jag McDonalds, eller framförallt kan doften vara väldigt trevlig. Men om jag för tio år sedan kunde sänka en stor pommes utan att blinka är jag i dag rätt nöjd med en liten. Och om det för tio år sedan inte fanns så mycket annat än donkens pommes som var "rätt" finns det i dag massor av alternativ som är betydligt bättre. Det var alltså inte bättre förr. I den här videon får vi kika in i pommes-fabriken men också i chips-fabriken. Tumnagel
85kg
+
Roger Åberg

WOW bjuder på weekend
Minifestival

Det blev inget Way Out West i år, men gänget kan inte hålla sig från att inte göra något alls. Under de datum som WOW skulle ha ägt rum så kör man därför lite konserter. På torsdagen är det Amason + Esther, på fredagen är det Sarah Klang + Klara Keller och på lördagen är det Deportees + Grant. Biljetter släpps i morgon och man lovar pizza på köpet, ett symboliskt festivalarmband och djs. Tumnagel
80kg
+
Roger Åberg

Kul video med Lil Nas X
Teaser för ny låt producerad av Kanye West

Lil Nas X som tidigare i år släppte ett par modifierade Nike-skor med satan-stil (vad det nu innebär), som Nike själva inte var helt glada över då de fort stämde rapparen är tillbaka med en kul teaser för sin nya låt Industry Baby. Låten är producerad av Kanye West och Take a Daytrip. Release sker nu på fredag den 23 juli. Tumnagel
84kg
+
Hugo Engström

Ford presenterar parfymen Mach-Eau
Om man vill lukta som en bil

Biltillverkaren Ford har tagit fram en parfym som man kallar för "Mach-Eau" vilken man säger ska påminna om lukten från bilar. Parfymen har Ford tagit fram tillsammans med parfymtillverkaren Olfiction. Det hela är en del i Fords satsning för att övertyga bilentusiaster om att elbilar ska kunna erbjuda samma körupplevelse som fossildrivna bilar. Mach-Eau sägs lukta som en mix av bilinredning och gummi till bildäck. Ford Mach-Eau går inte att köpa utan har istället tagits fram för att luktas på i olika bilsammanhang, bland annat bilfesten Goodwood Festival of Speed där parfymen gjorde sin debut. Huruvida Ford planerar att börja sälja parfymen längre fram finns det inga uppgifter om än så länge. Tumnagel
23kg
+
Wille Wilhelmsson

Biz Markie är död
57 år ung

Hip-hop-legenden Biz Markie dog 57 år ung under helgen. Dödsorsaken är komplikationer av sin diabetes som han kämpat mot i mer än ett år. Biz Markie är sannolikt mest känd för hitlåten Just a Friend från 1989 men också för sina beatboxing-färdigheter och generellt underhållande persona. Tumnagel
6kg
+
Frode Wikesjö

David Harbour äter heta kycklingvingar
Klarar Red Guardian hettan?

Skådespelaren David Harbour gästade kycklingvingprogrammet Hot Ones i veckan för att prata lite om sitt liv och sin karriär samtidigt som han äter starka kycklingvingar. Tumnagel
99kg
+
Frode Wikesjö

Ny låt från Swedish House Mafia
"It Gets Better"

Swedish House Mafia släppte under torsdagskvällen en ny låt med titeln It Gets Better. Detta är deras första nya singel sedan 2012. Den svenska trion ska tillsammans med Ty Dolla $ign och 070 Shake medverka i The Tonight Show med Jimmy fallon den 19 juli. Tumnagel
-23kg
+
Hugo Engström

Casio släpper ny version av klassiskt digitalur
Stål, guld eller pac-man

Casios modell F-100 är kanske mest känd för att vara Ripleys klocka i Alien-filmen. Nu släpper man en ny version av klockan som denna gång är i stål med stålarmband. Det kommer även en gråare version, en guldversion och en Pac-Man-version. Stålversionen heter A100WE-1A och prislappen ligger på runt 700 kronor (jämför priser). Den gråare versionen heter A100WEGG-1A och guldversionen heter A100WEG-9A. Pac-Man-versionen heter A100WEPC-1B. Det är klurigare att hitta guld och Pac-Man-versionen på ett rimligt köpställe, om ni gör det så lägg gärna länken bland kommentarerna. Tumnagel
105kg
+
Roger Åberg