m
Nu är Volkswagens nya modell Arteon här

Nu är Volkswagens nya modell Arteon här
Femdörrars coupé som har premiär efter sommaren

Bil / Volkswagen

Passat får nu ett lite snofsigare syskon i form av den nya modellen Arteon. Den här ersätter CC och är precis som föregångaren en femdörrars coupé med plats för fem personer. Designen är omissigenkännligt Volkswagen men linjerna ska ge mer lyxkänsla än tidigare. Grillen flyter samman med LED-strålkastarna och resultatet blir både sportigt och elegant på samma gång.

Under huven finns det sex stycken turbomatade fyrcylindriga diesel- och bensinmotorer med effekter från 190 till 280 hästar att välja mellan. I Sverige blir dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift standard. Nya lackalternativ är den gula Curcuma Yellow vi ser på pressbilderna och Atlantic Blue och Chili Red. Bilen bygger på MQB-plattformen och den har ett axelavstånd på 2,84 meter, en längd på 4,86, en bredd på 1,87 och en höjd på 1,42.

På insidan hittar vi bland annat den digitala instrumenteringen Active Info Display och det nya infotainmentsystemet Discover Pro med en skärm på 9,2 tum. Till den finns det geststyrning så att du exempelvis kan vifta fram nästa låt på stereon. I bagagen ska det gå in 563 liter och om man fäller den bakre raden ryms det 1 557 liter.

På säkerhetssidan finns bland annat den senaste generationen av den adaptiva farthållaren ACC som tar hänsyn till hastighetsbegränsningar. Här finns även den andra generationen av Emergency Assist som nu kan styra in bilen i krypfilen helt automatiskt samtidigt som bilen bromsas ned till stillastående om situationen tillåter. Bilen har även en lane assist som reagerar på andra fordon, exempelvis så varnar den om någon annan svajar i sin fil eller är på väg att svänga mot dig. Passagerarskyddssystemet PreCrash känner nu även av fordon bakom och vid sidan. Kameran framtill och navigationssystemet samarbetar också för att kunna ge ett dynamiskt kurvljus som lyser upp kurvan innan man har kommit in i den.

Försäljningsstarten är snart och svensk premiär blir det efter sommaren. Några priser har vi tyvärr inte än.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Nu är Volkswagens nya modell Arteon här
Visa
Pressmeddelande
Arteon – Världspremiär för en helt ny femdörrars coupé från Volkswagen

Nu utökar Volkswagen sin modellportfölj med en nyskapande Gran Turismo-modell: helt nya Arteon. Denna premiummodell, som positionerats närmast över Passat, gör entré vid årets upplaga av bilsalongen i Genève, 7-19 mars.

Nyckelfakta om Arteon:

Volkswagen Arteon är en femdörrars Gran Turismo-modell som positionerats närmast ovanför Passat
Femsitsiga Arteon kombinerar sportbilsdesign med en coupés elegans och generösa utrymmen
De standardmonterade LED-strålkastarna smälter samman med kylargrillen och motorhuven och bildar en helt ny frontdesign
Den långa hjulbasen i förhållande till bilens totallängd ger utmärkt gott om plats
Bakom bakluckan döljer sig ett flexibelt bagageutrymme med en volym på mellan 563 till 1 557 liter
Motorerna till Arteon på svenska marknaden kommer att bestå av TSI- och TDI-motorer som levererar en effekt på mellan 190 till 280 hk
Samtliga motorer för Sverige har som standard fyrhjulsdriften 4MOTION och DSG-växellåda med dubbla kopplingar.
Den digitala instrumenteringen Active Info Display och infotainmentsystemet Discover Pro (9,2”) med geststyrning finns som tillval
Nya förutseende assistanssystem som kan reagera på hastighetsgränser, kurvor och rondeller
Modellversionerna ”Elegance” och ”R-Line” erbjuder massor av möjligheter för att få bilen exakt som man själv vill ha den
Perfekta proportioner. Nya Arteon är baserad på den modulära byggarkitekturen Modular Transverse Matrix (MQB). ”Transverse” står här för en tvärställd motor placerad fram. Genom att monteras på detta sätt frigör den plats. Avståndet mellan axlarna är hela 2.841 mm. Det gör att överhängen på den 4.862 mm långa fastbackmodellen är korta och koncisa. Arteon är 1.871 mm bred och 1.427 mm hög. Dessa dimensioner åstadkommer verkligt dynamiska proportioner – en visuell startpunkt för designavdelningen på Volkswagen. Klaus Bischoff, chefsdesigner på Volkswagen, berättar:
? Arteon kombinerar designdetaljer från klassiska sportbilar med den elegans och generösa plats som karakteriserar en fastback. En nyskapande GT i business-klassen som samtidigt tilltalar både känslor och förnuft.

Gran Turismo. Tobias Sühlmann, som är ansvarig för exteriördesignen på Arteon, förklarar:
? Arteons linjer är inte bara sportiga utan också ett konkret uttryck för ett mycket funktionellt helhetskoncept. Här möts form och funktion på ett progressivt sätt. Jämfört med den klassiska sedanen, erbjuder en Gran Turismo mer utrymme och mer flexibilitet tack var sin långa hjulbas, coupé-liknande fastback-design och stora baklucka. Femsitsiga Arteon är ett idealiskt och avantgardistiskt alternativ – perfekt för alla som önskar sig en femdörrars fastback med elegant, fulländad design och avancerad teknik.

Stark karisma. En av de viktigaste designdetaljerna på nya uttrycksfulla Arteon är fronten. Karakteristiska kännetecken är den långsträckta motorhuven som löper långt fram och delvis ut över skärmarna, och kylargrillen som spänner över bilens fulla bredd. LED-strålkastarna och varselljusen (båda hör till standardutrustningen) flyter samman med kylargrillens horisontella kromlister och med motorhuven.

Sportig rakt igenom. Det kraftfulla mittpartiet bak är designat som på en fullfjädrad sportbil, precis som de kraftfulla, utställda skärmar som flankerar de upp till 20 tum stora fälgarna. Betraktar man Arteon från sidan ser man en silhuett som även den andas sportighet.

Elegant, låg, coupé-liknande. Den del av linjen som löper på sidorna kallas för karaktärslinjen. Linjen börjar i kylargrillen, flyter smidigt vidare längs bilens sidor för att till sist rinna in i baklyktorna. På bakpartiet får den en stark profilering undertill vilket får Arteon att se lägre ut samtidigt som mittpartiet förstärks visuellt. På sidorna, ovanför karaktärslinjen, sträcker sig sidorutorna (även kallade DLO, för daylight opening) bakåt, in i C-stolparna. Själva rutorna i dörrarna är ramlösa, medan DLO inramas av en elegant kromlist. Tillsammans med karaktärslinjen ger DLO Arteon en snygg, låg och coupé-liknande look.

Uttrycksfulla färger. De precisa designlinjerna på Arteon framhävs effektivt av en hel rad av nya karossfärger, till exempel ”Curcuma Yellow”, ”Atlantic Blue” och ”Chili Red”. En kulör som passar perfekt ihop med Arteons progressiva karaktär är ”Curcuma Yellow” som influerats av solens strålar och ger bilen ett lätt intryck.

Passat, Arteon, Phideon. Globalt intar Arteon platsen närmast ovanför Passat i Volkswagens modellutbud. Ett steg upp från Arteon följer Phideon, en modell som utvecklats speciellt för den kinesiska marknaden. Nya Arteon tillverkas i Tyskland vid Volkswagens fabrik i Emden och kommer att lanseras i praktiskt taget alla länder där denna bilklass är etablerad på marknaden.

Innovativ, ekonomisk och perfekt anpassad för vardagsbruk. Med sin sportiga utstrålning, stora mångsidighet och generösa plats är Arteon en nytolkning av det klassiska modellkonceptet ”Gran Turismo”. Andra detaljer som skulle ge pluspoäng i vilket bilsegment som helst är det generösa utrymmet för benen bak liksom det stora bagageutrymmet på mellan 563 och 1.557 liter. På tekniksidan imponerar denna nya Volkswagen med sex högeffektiva motorer i utbudet varav tre kommer att erbjudas på den svenska marknaden med en effekt på mellan 190 till 280 hk. Till de tekniska finesserna hör den digitala instrumenteringen Active Info Display, en Head-Up-display och det nya infotainmentsystemet Discover Pro med geststyrning och en 9,2"-glasskärm.

Från koncept till serietillverkning på 24 månader

En titt i backspegeln. Genève 2015. Volkswagen visar upp Sport Coupé Concept GTE – ett femdörrars fastback-koncept som blev den starkast lysande stjärnan på bilsalongen det året. I mars samma år sa Volkswagens chefsdesigner Klaus Bischoff så här:
? Sport Coupé Concept GTE är en ny milstolpe när det gäller uttrycksfull design. Nytänk rakt igenom, från första till sista penndraget. En vägvisare när det gäller stil. Med den här konceptbilen presenterar Volkswagen inte bara designen för en ny modell, utan ger också en föraning om en ny era för designen.

Tillbaka till framtiden. Nu, i mars månad 2017, endast 24 månader efter det att konceptbilen premiärvisades, presenterar Volkswagen nu den serietillverkade versionen – Arteon. Klaus Bischoff igen:
? Det faktum att Arteon gick i produktion efter endast smärre justeringar av konceptförlagans design visar på Volkswagens stora aptit för innovationer. Precis som konceptbilen väcker Arteon känslan ”Den där vill jag ha!” Och precis som det förutspåddes 2015 är denna bil startpunkten för en ny designera.

Interiören – progressiv, med renodlad design

Digital förarplats. Den fräscha designen, den enastående ergonomin och de många interaktiva gränssnitten mellan människa och maskin åstadkommer en rofylld, elegant och progressiv miljö i nya Arteon. Till de interaktiva och digitaliserade gränssnitten hör avancerade lösningar, till exempel den digitala instrumenteringen Active Info Display och en Head-Up-display (HUD), båda tillval. Volkswagen har tagit fram nya infotainmentsystem (6,5 - 9,2 tum beroende på utförande). Toppmodellen – Discover Pro – har en glasyta, precis som på en surfplatta, och klarar effektivt sina uppgifter trots att den helt saknar fysiska knappar. 9,2"-displayen bjuder också på intuitiv geststyrning.

Bandet av luftinsläpp stilig designdetalj. Den linje som löper över hela instrumentpanelen och ut på dörrarna ger ett intryck av att omsluta de i bilen. Instrumentpanelen domineras av horisontella linjer, på sidorna löper den harmoniskt in i dörrpanelerna. Det team, lett av Volkswagens chef för interiördesignen Tomasz Bachorski, som svarade för formgivningen av instrumentpanelen, lät den få en ren och avskalad design präglad av horisontella linjer. Det centrala designelementet är luftinsläppet som sträcker sig som ett långt band över hela instrumentpanelen. De kromade dekorlisterna på luftintagsgallren påminner om lamellerna i Arteons kylargrill.

Elegant orienteringsbelysning. Under luftintagen och dekorpanelen sitter ett tunt band av orienteringsbelysning som löper vidare in i dörrarna och skapar en omslutande, mysig och rogivande atmosfär i kupén. Mittkonsolen passar perfekt in i Arteons progressiva och sportiga stil. Konsolen sluttar brant upp mot instrumentpanelen till klimatkontrollen och den senaste generationen infotainmentsystem.

Utrymmet för benen bäst i klassen. Tack vare MQB-arkitekturens tvärställda motor och långt framskjutna framaxel skapas massor av plats som inte minst kommer de som sitter fram till godo. Den långa hjulbasen på 2.841 mm gör det också möjligt att skapa ett generöst stort utrymme för baksätespassagerarna. Ta till exempel utrymmet för benen där värdet för Arteon är hela 1.016 mm. Bäst i klassen! Tack vare det långsträckta taket är det också gott om plats i huvudhöjd. Baksätet rymmer tre personer. Ytterplatserna har karaktären av att vara separata säten, både ergonomiskt och visuellt.

Färg och dekor: De dominerande kännetecknen för Arteon är sportighet och elegans, något som varit vägledande faktorer vid valet av material och färger för interiören. Olika teman för interiören gör kupéatmosfären elegant eller sportig beroende på valet av material, Alcantara/läder eller läder. Samtidigt är miljön ombord sofistikerad: i såväl Arteon Elegance som Arteon R-Line, används en kombination av Alcantara (sittytorna) och Vienna-läder (sidosektionerna). För båda utrustningsalternativen kan man som tillval välja läderklädsel i nappa. All nappaklädsel pryds av kontrasterande sömmar. Dessutom matchar dekordetaljerna alltid Arteons sportiga karaktär. Ta till exempel aluminiuminläggen ”Silver Rise” i Arteon R-Line ? paneler i pianolacksvart på mittkonsolen.

Assistanssystem ? förutseende säkerhet

Förutseende interaktiva assistanssystem. Arteons innovativa och praktiska assistanssystem matchar bilens progressiva helhetskoncept. Massor av ny teknik gör debut i och med lanseringen av Volkswagens nya GT-modell.

De helt nya eller vidareutvecklade systemen är:

Adaptiv farthållare (ACC) ? Den senaste generationen av ACC tar nu med hastighetsbegränsningar (kamerabaserade) och navigationsinfo i sina beräkningar.
Emergency Assist, 2:a generationen – Nu kan bilen också styras in i krypfilen helt automatiskt samtidigt som bilen bromsas ned till stillastående, förutsatt att situationen så tillåter.
Lane Assist – Denna filhållningshjälp reagerar nu även på andra fordon, till exempel svängande lastbilar.
Dynamiskt kurvljus med förutseende ljusreglering – Tack vare data från kameran och information från navigationssystemet (GPS-data och väginfo) kan en kurva lysas upp redan innan man svänger in i den.
Det proaktiva passagerarskyddssystemet PreCrash, inklusive sensorer bak – känner nu också av fordon bakom och vid sidan av bilen.
Side Assist – Denna filbyteshjälp i Arteon aktiveras nu tidigare (vid 10 km/h, istället för vid 30 km/h).
Sign Assist – Detta system för kameraavläsning av vägmärken varnar nu även föraren om en detekterad hastighetsbegränsning överskrids.
Motorerna ? bränslesnåla TSI- och TDI-motorer

Avancerade fyrcylindriga turbomotorer med en effekt på upp till 280 hk. Vid den svenska lanseringen av nya Arteon finns det tre motorer att välja mellan – alla fyrcylindriga och försedda både med turboladdning och direktinsprutning. TDI-motorerna är på 190 hk respektive 240 hk. TSI-motorn utvecklar 280 hk. Alla tre mycket kraftfulla och bränsleeffektiva.

DSG och 4MOTION för alla modellversioner i Sverige. Alla de kraftfulla TSI- och TDI-motorerna är som standard kombinerade med en automatisk DSG-växellåda med dubbla kopplingar och fyrhjulsdriften 4MOTION. En översikt över motorerna till Arteon:

Bensin:

2,0 TSI 280 hk, 7-stegad DSG och 4MOTION
(bränsleförbrukning, blandad körning: 7,3 l/100 km*, CO2-utsläpp: 164 g/km*)
Diesel:

2,0 TDI 190 hk, 7-stegad DSG och 4MOTION
(bränsleförbrukning, blandad körning: i.u., CO2-utsläpp: i.u.)
2,0 TDI 240 hk, 7-stegad DSG och 4MOTION
(bränsleförbrukning, blandad körning: 5,9 l/100 km*, CO2-utsläpp: 152 g/km*)
* Preliminära värden

Modellversioner av Arteon – elegans och sportighet

Flera olika utrustningsalternativ. Arteon är en progressiv bil med ett attraktivt pris. Förutom den redan högklassiga grundversionen, kommer modellen även att kunna fås i de exklusiva modellversionerna ”Elegance”, och ”R-Line”. Namnen säger det mesta. Standardkonfigurationen för Arteon Elegance är främst fokuserad på utrustning och stil i absolut premiumklass. Arteon R-Line lägger däremot tonvikten på sportighet – ett karakteristiskt kännetecken för alla Volkswagen R-Line-modeller. Med utgångspunkt från de tre modellversionernas speciella särdrag, är möjligheterna många för att förstärka prägeln ännu mer och få Arteon exakt som man vill ha den. I tillvalslistan hittar vi bland annat ett skjut- och uppställbart panoramasoltak, framstolar med massagefunktion, ratt med värme och tvåfärgad nappaklädsel.

Alla modellversioner av Arteon är som standard utrustade med:

Utvändigt

Kromlister vid sidorutorna
LED-bakljus
LED-strålkastare med LED-varselljus
Lättmetallfälgar (från 17")
Låssystemet Keyless Go, nyckellöst startsystem
Invändigt

Instegslister av rostfritt stål, fram och bak
Infotainmentsystemet Composition Media, inklusive 8 högtalare, AUX-ingång och USB-uttag (Apple-kompatibelt)
Elektroniskt styrt luftkonditioneringssystem
Läderklädd multifunktionsratt med växlingspaddlar
Komfortsäten fram med halvelektrisk (6-vägs) inställning
Uppvärmbara framstolar och baksätets yttre sittplatser
Assistanssystem

Trötthetsvarnare (tipsar föraren när det är dags att ta en paus)
Progressiv styrning
Speciella detaljer för Arteon Elegance:

Utvändigt

Kromlackerade backspegelkåpor
LED-baklyktor med dynamisk blinker (rinnande ljus)
18"-lättmetallfälgar ”Muscat”
Kromlist på nedre delen av karossen
Invändigt

Metallskodda pedaler
Instrument, instrumentpanel och dörrpaneler med individuell look och dekor
Kontrasterande sömmar på sätesklädsel och golvmattor
Sätesklädsel i Alcantara/läder (”Vienna”)
Speciella detaljer för Arteon R-Line:

Utvändigt

C-formade luftintag fram i svart högglans
Läderklädd multifunktionssportratt i R-Line-design
18"-lättmetallfälgar ”Sebring”
Eluppvärmda spolarmunstycken för vindrutan
Unika R-Line-stötfångare
Kromlist på nedre delen av karossen
Kromade ändrör
Invändigt

Aluminiumpedaler
Innertak i ”Titan Black”
Instegslister av rostfritt stål, fram och bak. Med R-Line-logo fram.
Sätesklädsel i Alcantara/läder (”Vienna”) med R-Line-logo
Unik R-Line-ratt

Försäljningsstart inom kort. Den svenska förförsäljningen beräknas starta kort efter världspremiären på bilsalongen i Genève, då också priserna presenteras. Den svenska premiären sker preliminärt efter sommaren.
42.0°
0

Nu är Volkswagens nya modell Arteon här

Femdörrars coupé som har premiär efter sommaren

Ny fyrsitsig Ferrari jämförs med en gammal
330 GT 2+2 fanns långt innan GTC4Lusso

Den som vill ha en ny Ferrari med plats för fyra stycken personer väljer modellen GTC4Lusso. Samma gällde 1964 men då var det istället modellen 330 GT 2+2 som gällde. I det här klippet ställer The Supercar Driver de två bilarna mot varandra för att se vad som har hänt under alla dessa år. En sak är i alla fall säker - de har inte blivit vackrare i alla fall. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Snart måste man ha körtkort för att flyga drönare
Transporstyrelsen har börjat förbereda sig inför det

Har du en drönare och vill flyga lagligt med den nästa år så kan du redan nu börjar förbereda dig på att ta ett så kallat drönarkörkort. 1 januari införs nya regler i Sverige som innebär att alla som flyger med drönare måste ha körkort för det. Förutom det måste alla operatörer som flyger drönare registrera sina drönare hos Transportstyrelsen. Förutom drönarkörkort krävs även i vissa fall tillstånd för att framföra drönaren. Det kan handla om man vill flyga drönaren utom synhåll från operatören, högre än 120 meter och i närheten av människor utan deras tillåtelse eller över folksamlingar skriver Transportstyrelsen i ett pressmeddelande. Transportstyrelsens online-tjänster för att ta ta drönarkort och operatörsregistrering kommer att öppna 4 januari. Att ta provet för drönarkörkort kommer att kosta 130 kronor och blir man godkänd får man körkortet direkt. Operatörsregistrering av drönare kommer att kosta 50 kronor. I faktrutan nedan hittas de största förändringarna i korthet för att flyga drönare i Sverige efter årsskiftet. På länken nedan kan ni läsa mer om det hela samt hitta guider och annan information från Transportstyrelsen om drönarflygning i Sverige. Tumnagel
43.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kinesisk ubåt har tagit sig till havets djupaste punkt
Fendouzhe är nu klar med sitt uppdrag i Marianergraven

Den kinesiska ubåten Fendouzhe har nu kommit hem till Kina efter ett månadslångt uppdrag där den och dess besättning gjort 13 djuphavsdyk vid Marianergraven, havets djupaste punkt. Under åtta av sina dyk nådde ubåten ner till över 10.000 meter och var som längst nere på ett djup av 10.909 meter. Under sina dyk har ubåten samlat in sediment, stenar och andra biologiska prover från botten av Marianergraven, prover som nu ska analyseras i kinesiska laboratorium. I klippet ovan kan ni kolla in när Fendouzhe moderskepp Tansuo-1 kommer tillbaka till hamnen i den kinesiska regionen Hainan samt lite bilder från Fendouzhes uppdrag vid Marianergraven. Här nedan hittas ett klipp som visar upp lite mer av Fendouzhes vilket spelades in för två veckor sedan. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon installerar Mac minis i sitt moln
För att underlätta för Apple-utvecklare

Amazon meddelade idag att man för första gången börjar använda Mac minis i sin molntjänst AWS. Detta gör man i en nystartad instans av AWS som man kallar för "AWS EC2 Mac". Tanken bakom AWS EC2 Mac är att denna primärt ska rikta sig till de AWS-användare som utvecklar för någon av Apples plattformar. I ett blogginlägg skriver Amazons Jeff Barr: "Powered by Mac Mini hardware and the AWS Nitro System, you can use Amazon EC2 Mac instances to build, test, package, and sign Xcode applications for the Apple platform including macOS, iOS, iPadOS, tvOS, watchOS, and Safari." Det ska observeras att de Mac mini som nu kommer att dyka upp i Amazons datacenter inte är den versionen av Mac mini som är försedd med Apples M1-chip. Istället handlar det om Mac minis försedda med Intels Core i7-processor och som kör macOS Mojave (10.14) och macOS Catalina (10.15). Amazon uppger dock att de senaste Mac minis med M1-processorer samt macOS Big Sur (11.0) kommer att dyka upp i deras datacenter inom inom en inte alltför avlägsen framtid. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rocket Labs återvändande raket var i hyggligt skick
Vissa delar ska till och med återanvändas

Rymdföretaget Rocket Lab har nu berättat lite mer om hur deras så kallade "Return to Sender"-uppdrag avlöpte, företagets första försöka med att låta en av sina Electron-raketer återvända till jorden i en fallskärm. Raketen sköts upp 20 november och uppgavs ha landat i Stilla Havet efter att ha varit uppe och vänt i rymden. Tydligen gick denna landning som företaget hade hoppats på och man skriver nu i ett nyhetsinlägg om landningen: "During Electron’s final few kilometers of descent, the large main parachute successfully deployed and dis-reefed to further slow the stage and enable a controlled splashdown. The parachute system behaved perfectly, with expected descent rates, correct timings on deployment events, and nice clean parachute deployments. To the delight of the recovery team, the stage hit the water at nine meters per second; slightly slower than the target descent rate. This rate saw the stage float to a gentle splashdown – just the way we wanted to see Electron take an ocean dip." Ni kan kolla in Electron-raketens landning i klippet här nedanför. Efter att raketen slagit ner i vattnet så använde Rocket Lab sitt fartyg "Catch of the Day" för att ta upp raketen ur vattnet vilket ni kan se på bilderna ovan och nedan. Innan testet så uppgav Rocket Lab att det här testet primärt gick ut för att undersöka om det gick att landa Electron-raketen med en fallskärm. I framtiden har Rocket Lab planer på att fånga in raketen under luftfärden mot jorden med en helikopter innan den slår ner i vattnet. Trots att raketen nu landade i vattnet så säger företaget att man tror att vissa av raketens delar går att återanvända till framtida raketuppskjutningar, något som man egentligen inte hade planerat att göra och som får ses som en ren bonus. Någon gång i början av nästa år planerar Rocket Lab att testa sitt fallskärmssystem till Electron-raketen igen men inte heller vid nästa test kommer man att använda en helikopter för att fånga upp raketen. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vad skulle hända om jorden lämnade vårt solsystem?
Kurzgesagt undersöker

Tycker du att jorden är full av faror och andra jävligheter som kan göra livet surt för dig? Då har vi dåliga nyheter då universum har några fler faror som kan sätta käppar i hjulet för vår överlevnad. Kurzgesagt har släppt en ny video och i den pratas det om vad som skulle hända om vår planet hamnade på villovägar utanför Vintergatan. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

343-utvecklare kastar Halo: Battle Royale-rykte åt fanders
Halo: Infinite är det enda utvecklarna fokuserar på

Nyligen började nya rykten cirkulera att Halo: Infinite kommer att ha ett Battle Royale-läge, men dessa rykten släcktes illa kvickt av utvecklarna 343 Industries. Bakom ryktet är ett gammalt Reddit-inlägg som innehöll en rad påståenden om Halo Infinite-utvecklingen och bland påståendena stod det att Halo: Infinite skulle få ett battle royale-läge nästa år som skulle vara gratis att lira. 343s community manager Brian Jarrard har via Twitter dementerat ryktet och meddelar att utvecklarna jobbar för fullt med det kommande Halo-spelet och att nyheter om spelet kommer inom några veckor. Men något battle royale-läge kommer vi troligtvis inte få höra om över huvud taget. Halo: Infinite släpps nästa år. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Nu går det att beställa Volkswagen Tiguan eHybrid
Kostar från 463.900 kronor

Volkswagen fortsätter att rulla ut laddhybrider. Härnäst på tur är Tiguan eHybrid som nu går att beställa. Bilen blir din från 463.900 kronor (Elegance) och för det för du en crossover som tar sig fem mil på bara el. Under skalet sitter en turbomatad bensinfyra på 1,4 liter som ger 150 hästar. Den är i sin tur parad med en elmotor på 115 hästar. Den sammanlagda effekten anges till 245 hästar och vridet till 400 newtonmeter. Till paketet kopplas en sexstegad dubbelkopplingslåda som driver framhjulen. Känns konceptet igen? Det kan bero på att det är samma grejer som sitter i Seat Tarraco e-Hybrid vi skrev om tidigare idag. Tiguan eHybrid finns även som R-Line och den kostar då från 498.900 kronor. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Qualcomm presenterar Snapdragon 888
Kommer sitta i varenda flaggskepp i framtiden. Förutom Samsungs

Qualcomm har presenterat lite nyheter i samband med sitt årliga Tech Summit-event och inte helt oväntat är det en ny flaggskeppskrets som presenterats. Det blev inte någon Snapdragon 875, utan Qualcomm hoppar direkt till 888 och den nya kretsen är mer kraftfull och mer energieffektiv än föregående och kommer börja dyka upp i flaggskeppstelefoner redan under första halvan av 2021. Bland nyheterna hittar vi ett integrerat 5G-modem, vilket tidigare var en separat modul, ny AI-processor som ska vara 50 procent mer effektiv än tidigare versioner samt att man petat in GPU:n Adreno 660 som ska vara 35 procent vassare än föregående grafikprocessor. När det kommer till kamerafunktioner kommer 888 vara utrustad med en ny bildprocessor som ska låta användare ta runt 120 bilder på en sekund med 12 megapixlars upplösning, vilket är rätt imponerande. Specifika specs och sådan kommer levereras vid ett senare tillfälle. Snapdragon 888 kommer först i Xiaomis kommande Mi 11 samt telefoner från tillverkare som Samsung, OnePlus, LG och Sony. Samsung lär fortsätta köra Exynos-krets i sina flaggskepp som säljs här i Europa. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

En miljard människor tros ha tillgång till 5G snart
5G-utrullningen går snabbare än förväntat

Ericsson har släppt en ny upplaga av sin så kallade Mobility Report. Enligt den går 5G-utrullningen runt om i världen betydligt mycket snabbare än vad man trodde den skulle gör ett år sedan. Enligt rapporten kommer runt 1 miljard människor ha tillgång till 5G-täckning vid årsskiftet. Det motsvarar cirka 15 procent av världens befolkning och är en betydligt mycket högre siffra än hur många Ericsson uppskattade skulle ha tillgång till 5G-täckning förra året. Då trodde man att cirka 5 procent av världens befolkning skulle ha tillgång till 5G i slutet av 2020. Ericsson uppskattar vidare att det kommer att finnas 220 miljoner aktiva 5G-abonnemang i världen vid årets slut. Av dessa tros cirka 175 miljoner tillhöra abonnenter i Kina. År 2026 uppskattar Ericsson att det kommer att finnas 3,5 miljarder aktiva 5G-abonnemang i världen. Ni hittar hela Ericsson Mobility för november 2020 på länken nedan. Finns det 5G-täckning där du bor eller ofta befinner dig? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sony drar igång End of Year-rea på PS Store
Skynda att fynda!

En bra deal är alltid en bra deal. Och i Playstation-butiken är det vad som serveras för tillfället. End of Year-rean kommer rulla fram till 22 december och under reans gång kommer titlar som Assassinx27s Creed: Odyssey, Death Stranding, Control, Red Dead Redemption 2, Metro Exodus finnas tillgängliga med ordentligt reducerade priser. Länk till rean har ni här nere till vänster. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Så här tycker Richard Hammond om nya Defender
Den bästa Discovery som Land Rover har byggt

Richard Hammond diggar verkligen gamla Land Rover Defender. I det här klippet berättar han vad han tycker om den nya. Enligt honom känns den dock inte riktigt som en Defender och skulle lika gärna kunna vara en Discovery. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Håll koll på solbelysta platser med appen "Var är solen?"
Om du vill undvika skugga

Planerar du att sätta dig på en uteservering, hänga i parker, vara på stranden eller något liknande och vill ha koll på om platsen belyses av solen så finns det nu en app som kan hjälpa till med det. "Var är solen?" är en app som utvecklats av några entusiaster och som använder sig av öppen terrängdata från lantmäteriet och dess motsvarighet i Norge. Med hjälp av denna går det att se om platser ligger i skugga eller har solsken när solen står i olika lägen under molnfria dagar. Tyvärr täcker inte appen in alla städer i Sverige men fungerar i Göteborg, Malmö och Lund samt i några norska städer. Ni hittar "Var är solen?" gratis till i iOS i App Store här och till Android på Google Play här. Utvecklaren av appen har även skrivit lite mer om hur han gått till väga för att utveckla denna på Reddit i en tråd som ni hittar här. Tumnagel
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sverok ska ge ekonomiskt stöd till krisande spelföreningar
Pandemin har gjort att föreningar drabbats av inkomstbortfall

Spelhobbyförbundet Sverok skriver i ett pressmeddelande att man har avsatt 300.000 kronor som ska gå till spelföreningar runt om i landet som har drabbats av ekonomiskt bortfall på grund av pandemin. Den pågående pandemin och dess medföljande restriktioner har gjort att flera av de cirka 2200 spelhobbyföreningar som finns runt om landet fått se ett inkomstbortfall då de inte kunnat arrangera spelträffar, konvent, lan och lajvevenemang, aktiviteter som vanligtvis bidrar till att finansiera föreningarnas verksamhet. Sara Hauge, generalsekreterare i Sverok, säger i pressmeddelandet: "Det är ett sätt för oss ge tillbaka lite extra till de som har haft det kämpigt under året men också ett sätt att belöna de som gjort allt de kan för att anpassa sig till omständigheterna. Det är inte bara företagare som går på knäna just nu och vi tycker det är viktigt att lyfta fram situationen i civilsamhället." En handfull spelföreningar har redan hört av sig till Sverok för att ta del av stödet och Sverok hoppas nu på att fler föreningar som drabbats ekonomiskt av pandemin ska kontakta dem. Sveroks 2200 medlemsföreningar har sammanlagt cirka 77.000 medlemmar. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen ID.3 är elbilen som sålde bäst i november
I Sverige då

Under november månad registrerades 773 stycken exemplar av Volkswagen ID.3 vilket gör den till den mest registrerade elbilen i Sverige denna period. Totalt registrerade Volkswagen in 840 stycken nya elbilar och förutom ID.3 handlade det om 48 stycken e-Golf och 19 stycken e-up!. 968 stycken laddhybrider registrerades också och av dessa var 696 stycken Passat GTE och 272 stycken Golf GTE. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

SF Anytime bjuder på pilotavsnitt av samtliga serier
Första fixen gratis

Har ni betat av allt intressant på Netflix, HBO, Prime Video och de andra streamingtjänsterna och är ute efter något nytt att sätta tänderna ni? Då har vi goda nyheter då SF Anytime meddelat att fram till 13 december kommer samtliga första avsnitt i alla serier som finns tillgängliga via tjänsten att kunna skådas för noll kronor. För att ta del av erbjudandet behöver man bara starta ett konto på SF Anytime och sedan välja valfri serie som ni tycker ser intressant ut. Ovan har ni en trailer för Watchmen som ni bland annat kan se via SF Anytime. Tumnagel
40.3°
+
André Stray
0

Audi ska tävla med i Dakar 2022 med elbil
Meddelar även att de lämnar Formula E

Nu får vi reda på att Audi lämnar Formula E och istället kommer att lägga krutet på att delta i Dakar-rallyt 2022. Bilen som är ett rejält offroad-bygge är helt eldriven men den kommer att ha en räckviddsförlängare ombord i form av en bensindriven turbomotor. Det här ska göra att Audi blir de första som deltar i tävlingen med en "alternativ" drivlina. När bilen presenteras utan skynke vet vi inte just nu. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Lidl lanserar egna uppkopplade prylar
Lampor, värmefläkt, grenuttag och annat smått och gott

Lidl överraskar och har meddelat att de kommer släppa lite uppkopplade prylar i veckan. Mer specifikt handlar det om lampor, värmefläkt, ljusremsa, grenuttag och väggadapter med Zigbee-koppling som du kan kontrollera via kompatibla enheter. Priserna är rätt trevliga och produkterna i Lidls smarta hemmet-utbud ligger på runt 100-200 spänn medan kollektionen toppas av värmefläkten på 500 kronor. Prylarna är som sagt kompatibla med Zigbee-systemet och har man sådant i sitt hem sedan tidigare ska det bara vara att tuta och köra, men Lidl kommer även sälja en Zigbee-gateway så att du kan gå till butiken och köpa ett fungerande set från start. Lidls smart home-prylar kommer börja säljas 3 december. Tumnagel
48.2°
+
André Stray
0

Jesper Tjäder vaknar upp i japansk TV-show
Freestyleskidåkarens drömmar blev verklighet

Här ser vi ett påhittat klipp där freestyleskidåkaren Jesper Tjäder en dag vaknar upp i en japansk TV-show och ställs inför utmaningar på skidor. Videon är inspelad i skidtunneln i Gällö. Idén till det hela kommer från Jesper själv som för ett tag sedan hade just dessa drömmar som han nu har fått förverkliga. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Julkalendern fyller 60 år!
Frossa i klipp från gamla kalendrar

1960 hade den första julkalendern premiär i SVT vilket innebär att man i år firar hela 60 år av julstämning i rutan. För att uppmärksamma detta har SVT gjort en julkalendersajt (länken nedan) där man kan frossa i klipp från kalendrar genom åren. Där kan man spana in allt från den första Titteliture som var i svartvitt, till populära Trolltider från 1979. Även min favorit finns med - Sunes Jul från 1991. Vilken är din favorit? Bonusklipp nedan. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Billie Eilishs fjärde likadana intervju
Hur svarar hon på frågorna i år?

Under fyra års tid har Vanity Fair gjort samma slags intervju med Billie Eilish. Här är den senaste. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green

Rejäl portion Mac & Cheese
André approves

YouTube-kanalen Tasty kör en serie där de gör extremt stora versioner av vardagsmat och dryck. I det här klippet är det Mac & Cheese som står på receptet och det blir en portion som troligtvis skulle räcka till lunch och lite mer. En annan stor ostgrej har ni här nedan. Tumnagel
72kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det glöggens dag!
Julemys!

Idag är det den 1 december och som av en händelse även glöggens dag. Det kan man ju fira genom att värma på sig en kanna med denna dryck som består av kryddat vin. Hur dricker du din glögg och vad väljer du att ha i koppen? Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Don Papa Rye Aged Rum lanseras i Sverige
180 stycken flaskor släpptes idag

Don Papa Rye Aged Rum är en premiumrom från Filippinerna. Idag lanseras den här i Sverige i en begränsad upplaga om 180 stycken flaskor. Rommen är lagrad fyra år på amerikanska whiskeyfat och den ska ha tydliga toner av svartpeppar både när det kommer till doft och smak. Doften innehåller även torkad frukt, saltkola, mynta och cederträ. Smaken ska vara intensiv men samtidigt len och innehålla honung, äpple och mörk choklad. Artikelnumret är 83389, alkoholhalten på 45 procent och för en flaska som rymmer 700 milliliter får man betala 649 kronor. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det kåldolmens dag!
Gör en hipsterversion

Om du funderat på vad du ska laga till middag i afton kommer här ett hett tips - kåldolmar. Det är nämligen sagda dolmes dag idag och det måste ju givetvis firas! Helst med lite krämigt potatismos och rårörda lingon till. Smaklig spis! Vill man göra hipsterkåldomar kan man göra som Tina här ovan. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Nytt program om vin på YouTube
Ska vara ogubbigt

Mat-och vinprofilen Frida Lund, PR-konsulten Elina Gregor och filmproducenten Amanda Nordlöw lanserar tillsammans Vin-TV. Det är ett program på YouTube som utan pekpinnar ska prata om vin på ett avväpnande sätt. Säsong ett innehåller fem stycken avsnitt och det har premiär nu på onsdag den 2 december. I första säsongen får vi träffa gäster som Parisa Amiri, Alf Tumble, Petter, Klara Doktorow, Lilla Namo och Elsa Billgren. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Det här är världens dyraste kaffe
Kostar 16 dollar per kopp

Världens dyraste kaffe kommer tydligen från Yemen och varför det kostar som det gör får vi reda på i det här klippet. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Trailer för Heaven's Gate: The Cult of Cults
Dokumentär om amerikansk domedagssekt

Heavenx27s Gate är namnet på en amerikansk domedagssekt som grundades 1974 och lades ned 1997. Medlemmar i sekten trodde att dess anhängare skulle hämtas från jorden av ett utomjordiskt rymdskepp och där få ett bättre liv. Den 24-26 mars 1997 begick 39 stycken medlemmar i sekten kollektivt självmord genom att äta pentobarbital och etanol samtidigt som de spanade in när kometen Hale–Bopp passerade jorden. I dokumentären Heavenx27s Gate: The Cult of Cults får vi lära oss mer om sekten, bland annat av tidigare anhängare och deras släkt. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green

Dee Dee - The One
Fredagsklassikern

Denna fredag behöver vi något som sätter ordentlig fart på pappen i högtalarna så därför kommer här Dee Dee med låten The One som 4 Clubbers har piffat upp lite. Den här är bara att maxa så mycket det går för att uppnå optimal effekt när ljudstrålarna strömmar genom era öronhålor. Bonusdunkadunka nedan. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Mjölk över hela världen
Gräddig kamelmjölk lät ju gott

I det här klippet från Food Insider får vi lära oss lite hur man använder mjölk på olika platser i världen. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green