Teknik
Motor
Samhälle
Spel
Popkultur
Tjock
45 igår
Tipsa!
Skaffa Feber+
Hitta, jämför och betygsätt 323 elbilar
Nissan Leaf
Mercedes CLA
Zeekr 7GT
Smart #5
Renault 5 3E
Volvo ES90
Kia EV4
Model Y
Zeekr 7X
Alla
Heta
Kalla
Öppna i ny flik
onsdag 25 september
fortsättning
Tesla Model S från 2015 ställs mot elva nya elbilar
Vem kommer längst?
Brittiska WhatCar plockade ut elva nya elbilar för att kolla hur långt de kom på en laddning och hur långt från dess angivna räckvidd slutsiffran blev. För att skojsa till det lite hade de även med en Tesla Model S från 2015. Alla bilarna kördes på en bana på samma vis från fulladdat tills batteriet gav upp. Teslan som var en Model S 90D kom 34,3 mil och ska på pappret klara 44,5 mil. Det ger en diff på 29,7 procent. Den bil som fick allra lägst diff var BMW i5 eDrive40 M Sport Pro som kom 49,9 mil av sina utlovade 54,4 vilket gav en diff på bara 8,1 procent. Hur det gick för de andra bilarna som var Polestar 2 Long Range Single Motor, Mini Cooper SE Exclusive, Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra, Tesla Model 3 RWD, Cupra Born VZ, Kia EV9 RWD Air, Hyundai Kona Electric Ultimate, Peugeot e-308 SW GT, Renault Scenic E-Tech Long Range Techno och Audi Q6 e-tron Launch Edition ser ni i klippet här ovan.
37.5°
3200 personer har förhandsbeställt Alefs flygande bil
Ska börja tillverkas i slutet av nästa år
För två år sedan skrev vi om företaget Alef och deras rätt skumma "flygande bil" Model A med prislappen 300.000 dollar. De ska sedan dess ha fått luftvärdighetsbevis från FAA och 3200 personer ska redan ha förhandsbeställt ett exemplar. De ska även ha fixat så att de kan sälja den via en återförsäljare i Kalifornien. Om allt går enligt planerna ska tillverkningen dra igång under sista kvartalet 2025. Det som skiljer Model A från andra flygande bilar är att cockpiten som sitter i mitten kan röra sig, och att bilen flyger på sidan när den väl är uppe i luften. Den lyfter som ett vanligt VTOL men väl där uppe vrider sig hela bilen och använder propellrarna under sig för att kunna flyga framåt. Alef ska även ha en flygande bil för 35.000 dollar på gång, Model Z, men när den ska presenteras är fortfarande oklart.
34.4°
Premiären av Skoda Elroq äger rum den 1 oktober
Här får vi en skymt av bilen omaskerad
Nu får vi reda på att Skodas nya eldrivna crossover Elroq världspremiär i Prag klockan 19:30 CEST den 1 oktober. Elroq blir först ut med Skodas nya formspråk Modern Solid.
38.6°
Xpeng släpper ännu effektivare version av P7
P7+ får även uppdaterat utseende
Xpengs eldrivna modell P7 är på väg i ett nytt utförande som skiljer sig lite från hur den är idag. Dels är plusmodellen större (5,05 istället för 4,88 meter i längd) och den ska även vara effektivare än vanliga P7. Man kan få den med batteripack på antingen 60,7 eller 76,3 kWh. Basversionen har elmotor på 180 kW/245 hästar och så finns det en starkare variant med 230 kW/313 hästar. Oavsett version så ska energikonsumtionen landa på 11 kWh/100 kilometer. Räckvidden, enligt CLTC, ska ligga på 57,5 mil för det lilla batteriet och 68,5 mil för det stora. En av teknikaliteterna denna version ligger inne med är Xpengs nya Eagle Eye-system. Det är ett självkörningsprogram med AI-teknik och detta ska fungera liknande det som Tesla använder sig av. Man skippar på så vis det dyra Lidar-systemet och förlitar sig på ett kamera-system istället. Det verkar även som att denna får en baklucka som öppnar hela bakrutan och som vi kan se skiljer sig utseendet lite i fronten och baken jämfört med P7. P7+ förväntas lanseras i Kina någon gång nästa månad. Om den kommer att komma hit till oss återstår i vanlig ordning att se.
30.8°
Polestar lanserar en eldriven mountainbike
Din för 95.000 kronor
Tillsammans med cykeltillverkaren Allebike från Alingsås presenterar Polestar nu ytterligare ett cykel-samarbete, det första kan ni läsa om här. Denna kallas för Allebike Elize Polestar Engineered och det är en eldriven fullfjädrad mountainbike. Cykeln har Shimano EP8-elmotor, batteri på 750 Wh och dämpare från Öhlins. Lacken är Polestars exteriörfärg Space och både dämpare och detaljer är lackade i Polestars signaturfärg Swedish gold. Cykeln säljs i en begränsad upplaga och den kostar från 95.000 kronor. Läs mer om den på länken nedan.
26.0°
Nu lanserar Stellantis och Leapmotor sina elbilar i Europa
Minstingen T03 kostar från 18.900 euro
Precis som utlovat lanserar nu bilkoncernen Stellantis tillsammans med kinesiska Leapmotor sina elbilar i Europa. Först ut är lilla T03 som är en kompakt småbil och den lite större C10 som är en crossover. Den förstnämnda kostar från 18.900 euro medan C10 kostar från 36.400 euro. Målet är att Leapmotor ska lansera en ny elbil varje år de kommande tre åren. Även om T03 är ny för Europa så är det ingen ny bil då den lanserades i Kina redan 2020. Den mäter 3,6 meter på längden och under skalet finns ett batteripack på 37,3 kWh som matar en elmotor på 95 hästar och 116 newtonmeter i vrid. Räckvidden på en laddning anges till 26,5 mil. Tillverkningen av bilarna sker på Stellantis fabrik i Polen och de första leveranserna ska ske innan månaden är slut. C10 hade sin premiär i Kina förra året och den mäter 4,7 meter på längden och är storleksmässigt ungefär som en Tesla Model Y. Bilen har ett batteripack på 69,9 kWh som ska ge räckvidd på upp till 42 mil enligt WLTP. Elmotorn är på 218 hästar och 320 newtonmeter i vrid. Tillverkningen av denna sker i Kina och lansering i Europa ska ske i mitten av oktober. I slutet av året ska Leapmotors bilar finnas tillgängliga i Belgien, Frankrike, Italien, Tyskland, Grekland, Malta, Luxemburg, Portugal, Rumänien, Spanien, Nederländerna, Schweiz och i Storbritannien.
35.3°
McLaren pratar F1 och P1
Gör sig redo för nästa superbil
1992 släpptes McLaren F1 och det är en modell som än idag står sig mycket bra prestandamässigt. 2013 kom den spirituella uppföljaren P1 och "snart" börjar det närma sig premiär för ytterligare en superbil från tillverkaren. Inför detta minns man och pratar om F1 och P1 i dessa två klipp. Rykten säger att nästa bil kommer att lanseras i mitten av 2026. Bilen som än så länge går under kodnamnet P18 ska få en hybridiserad V8:a byggd av McLarens partner Ricardo. Det sägs att hybrid-systemet kommer vara 70 procent lättare än det som P1 använder sig av och detta främst tack vare ett batteripack hämtat från Formel 1-världen.
38.4°
tisdag 24 september
Gordon Murrays T.50 har hälsat på Jay Leno
Dario Franchitti fick följa med
Nu har äntligen Gordon Murray Automotive T.50 besökt Jay Leno och hans feta garage. Med bilen kom även den legendariska racerföraren Dario Franchitti som är den som varit med och utvecklat bilen från start.
37.9°
McMurtry Spéirling är löjligt snabb
Fan vad det går!
McMurtry Spéirling är den knasiga lilla elbilen med fläkt som suger fast den mot marken. Bilen har 1000 hästar, väger 1000 kilo och fläkten som kan snurra upp till 23.000 varv per minut genererar ett marktryck på två ton - från stillastående. Detta ger den galet bra fäste och när man ser den bränna iväg ser det hela nästan snabbspolat ut. Nu har Top Gear äntligen fått provköra och de är minst sagt imponerande.
45.9°
Rolls-Royce V12:a får leva till 2030
Och eldriven SUV och sedan är på väg
Rolls-Royce meddelar nu att de kommer att fortsätta bygga Cullinan med V12-motor några år till. Den dubbelturbomatade maskinen på 6,75 liter är ju ganska mustig men som vi alla vet kommer dessa motorer inte att erbjudas så många år till, men Rolls håller kvar så länge de kan. Någon direkt ersättare till Cullinan verkar inte finnas med i planerna och det spås att tillverkningen av den stora suven kommer att pågå till 2030. Vi får även reda på att en ny eldriven SUV som ska placera sig under Cullinan ska lanseras i början av 2027. Samma år kommer även Rolls första el-modell Spectre få sig en första uppdatering. Det är även en eldriven ersättare till maffiga Phantom på gång och den planeras till slutet av 2028 någon gång.
39.7°
Tillverkningen av Volkswagen Polo i Europa är över
40 år höll det
De senaste 40 åren har Volkswagen tillverkat inte mindre än 8,4 miljoner exemplar av modellen Polo på fabriken i Pamplona i Spanien. Men nu är det slut med det. Produktionen där läggs ner och fortsätter istället på Volkswagens anläggning i Sydafrika. I Spanien ska fokuset framöver ligga på att bygga eldrivna modeller och fabriken kommer att få sig en uppdatering för att vara redo för detta från 2026 då man ska dra igång med detta. Då handlar det initialt om två mindre suvar - en från Volkswagen (ID2all) och en från Skoda (Epiq). Tillverkningen av modellerna T-Roc och Taigo kommer att fortgå på platsen som tidigare. Under årets första åtta månader såldes strax över 90.000 Polos vilket gjorde att den hamnade på plats åtta över vilka bilar som säljer bäst i Europa.
29.3°
Buick visar framtidens minibuss
Firar två miljoner tillverkade GL8
Buick har lyckats tillverka två miljoner exemplar av modellen GL8 i Shanghai vilket de säger ska vara något ingen annan där lyckats med inom "Premium MPV"-segmentet tidigare. För att fira detta visar man upp konceptbilen OMPV som ska vara framtidens minibuss i denna kategori. Beteckningen står för "Organic Mobile Private Villa" så detta ska alltså vara ett futuristiskt hem på hjul i princip. Vi får tyvärr bara en enstaka bild på bilen och bara på utsidan, och Buick berättar heller inget om den för tillfället. GL8 lanserades i Kina redan 1999 och i april i år presenterades den allra senaste generationen.
35.9°
Denza har nu lanserat sin Taycan-utmanare i Kina
Kommer snart till Europa
Denza var fram tills för bara några dagar sedan ett samriskföretag mellan kinesiska BYD och tyska Damiler AG. Nu roddar dock BYD hela skutan själva och det har blivit dags att lansera modellen Denza Z9 GT i Kina. Denna beskrivs som en utmanare till Porsches modeller Taycan och Panamera men går förutom eldrift även att få som laddhybrid. Den eldrivna har tre motorer som tillsammans genererar 965 hästar. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder och batteripacket som är på 100,1 kWh ska ge räckvidd på 63 mil enligt CLTC-cykeln. Priset börjar på motsvarande 50.300 dollar. En Taycan Cross Turismo kostar från motsvarande 138.000 dollar i Kina. Laddhybriden kombinerar en bensinfyra med turbo på 2,0 liter och tre elmotorer för en sammanlagd effekt på 870 hästar. Denna ska göra 0-100 km/h på 3,6 sekunder och batteripacket som är på 38,5 kWh ska ge räckvidd på 20 mil enligt CLTC-cykeln. Den kombinerade räckvidden med full soppatank anges till runt 100 mil. I Kina börjar prislappen för denna på motsvarande 47.500 dollar. En Panamera Sport Turismo kostar där från motsvarande 163.400 dollar. När modellen kommer att lanseras i Europa och vad den då kommer att kosta får vi återkomma till.
28.2°
Xiaomi har SUV och modell med räckviddsförlängare på gång
Framtidsplanerna har läckt
Bosch som är en av leverantörerna åt kinesiska Xiaomi och deras elbilar har råkat läcka ett dokument som visar vad Xiaomi har för planer fram till 2027. Där får vi se att värstingen SU7 Ultra ska lanseras nästa år tillsammans med märkets första SUV som än så länge går under kodnamnet MX11. Det finns även en SUV med plats för sex personer som ska komma 2026. Denna som har kodnamnet N3 ska ha en räckviddsförlängare av något slag i sig som i sin tur laddar batteriet som matar elmotorerna.
34.7°
Mercedes kan snart självköra i upp till 95 km/h
Kolla på film eller spela under tiden
Mercedes kommer från och med början av nästa år att höja hastighetshetsgränsen för Drive Pilot som är deras självkörning i nivå 3. Den har tidigare varit spärrad på 60 km/h men ska efter ändringen istället kunna klara 95 km/h. Dock endast på utvalda vägar i Tyskland till en början. 2030 hoppas man kunna höja nivån till 130 km/h vilket är den högsta tillåtna hastigheten för självkörande bilar i Tyskland. Med Drive Pilot aktiverat behöver du inte hålla i ratten ibland eller ha ögonen på vägen, bilen sköter allt själv. Då kan du istället exempelvis jobba lite, titta på en film, spela ett spel eller chilla lite medan bilen kör dig.
45.8°
Olyckor med elsparkcyklar bland barn ökar
Bara två av fem använder hjälm
Antalet privatägda elsparkcyklar ökar stort och det är många barn som använder sig av dessa för att susa runt på gatorna. Men statistik från Transportstyrelsen visar att antalet olyckor med åkdonen bland barn 0–17 år har ökat från 107 stycken 2020 till 867 olyckor 2023. Och bara två av fem barn använder hjälm (trots lagkrav) när de kör sina elsparkcyklar. Det är även många som skjutsar (förbjudet) vilket ytterligare ökar risken för en olycka. Man får inte köra elsparkcykel på en trottoar eller gångbana men detta är det många som struntar i. Den ska vara utrustad med en ringklocka och ha fram- och baklyse på när det är mörkt, och reflexer. Om elsparkcykeln har en toppfart på 20 km/h och en motor på högst 250 watt klassas den som cykel och det innebär då att barn under 15 år enligt lag ska använda hjälm när de färdas på den.
25.1°
måndag 23 september
DS kommer inte att bygga några fler suvar
Och de anser att bilar från Kina inte har någon känslomässig koppling
Citroëns lite snofsigare bilar placeras under märket DS Automobiles och i dagsläget erbjuder de modellerna DS 3, DS 4, DS 7 och DS 9. Crossovers, suvar och sedaner. Men nu har man bestämt att det inte kommer att bli några fler suvar under märket. Det är helt enkelt "inte det bästa uttrycket för fransk lyx" och då ska man inte ha sådana åkdon i utbudet. Istället ska de satsa på retro-futurism och en försmak av detta fick vi se nyligen i form av SM-konceptet. Top Gear fick ett snack med designchefen Thierry Métroz och han sa bland annat: "The brief on the SM Tribute was not to do a retro design. With this one I said to my team, ‘try to imagine if the SM didn’t stop in 1975, imagine that it continued across four, five or six cycles. It’s a different exercise. What I would like is to have the link with the original DS but feasible on a different silhouette, and feasible on a different size of car, and for that to work on a complete line-up. I’m talking about a super low, elegant, long silhouette. We’ve been working on this for many months and we have a solution, a new design strategy feasible for a complete range of cars. So yes, we are working on the same kind of concept with the DS as on the SM Tribute. It was a project to discuss with Olivier Francois and Carlos Tavares about the future of our design strategy. Now it’s validated and the strategy is clear. Now we have to execute it. We are currently in discussions with engineering. No more SUVs. There’s no shortage of them in the group. Maybe we can do something different, more free and elegant. We are talking about the art of travel, after all. An SUV is not the best expression for French luxury. Differentiation is our obsession, although we obviously need to share components. The DS SM Tribute is based on a current Stellantis platform. It’s a credible car. It’s close to a real car, we don’t want to put a distance between this concept and the customer. You could drive this car tomorrow. The two-tone bonnet treatment is ready for production, and you will see it on the next DS model." Han berättade även att de vill att deras bilar ska ha en känslomässig koppling, något Kina-bilarna inte har: "Our dream is to be the Louis Vuitton of the automotive industry. It might take years to happen, it might never happen, but there will be more design inspiration in the next generation of cars. Our history is what separates us from the new wave of Chinese cars. They have no emotional connection." Läs hela intervjun på länken nedan.
45.0°
Karossmakaren Saoutchik har återuppstått
Visar modern tolkning av Mercedes 300 SL
1906 grundades den franska karossmakaren Saoutchik av Iakov Saoutchik och de byggde specialbilar baserade på märken som Hispano-Suiza, Pegaso, Talbot-Lago, Voisin och Mercedes-Benz. Under tjugo- och trettiotalen ansågs Saoutchik vara Frankrikes främsta karossmakare. När andra världskriget var över minskade efterfrågan på dyra specialkarosser drastiskt. 1952 tog Iakovs son Pierre över verksamheten men han tvingades lägga ner den redan 1955. Nu återuppstår märket tillsammans med designern Ugur Sahin och tyska trimfirman Pogea Racing och en specialbyggd Mercedes har visats upp. Bilen heter Saoutchik 300 GTC och den hämtar inspiration från Mercedes 300 SL från 1954. Det nya företaget heter Carossiers Saoutchik och det ligger i Nederländerna. Bilen ska byggas i små volymer åt välbärgade kunder, men det finns inga uppgifter om priser eller hur många som ska bli till än.
40.4°
Kinas export av elbilar till Europa ökar
Upp 32 procent i augusti
Siffror från den kinesiska tullmyndigheten visar att exporten av elbilar ökar kraftigt. I augusti handlade det om 114.639 fordon globalt vilket är en ökning med 9,4 procent jämfört med samma period förra året. Mellan januari och augusti i år ökade siffran med 16 procent till 1,12 miljoner elbilar. Elbilar som exporterades till Europa ökade med 32 procent och landade i augusti på 44.226 exemplar. Många gick till Belgien - 17.339 totalt vilket är en ökning med 379 procent jämfört med augusti förra året.
17.3°
Trådlös laddning på väg som även fungerar på ojämna ytor
Nytt patent taget av Hyundai
Att kunna ladda sin elbil samtidigt som man kör via trådlös laddning i vägen är ju väldigt smidigt, och kanske blir något vi kan få se i framtiden. Detta har tidigare bara fungerat om vägen varit fin och jämn, och vi alla vet att så ser det ju inte riktigt ut på alla ställen. Nu har Hyundai dock tagit patent på teknik som ska göra det möjligt för laddningen att även fungera på ojämna ytor. Det hela görs möjligt av att laddningsmottagaren som sitter under bilen är justerbar i höjdled. Den kan automatiskt höja eller sänka sig för att hela tiden kunna ta emot strömmen från vägen på bästa möjliga vis. Den måste jobba fort dock om man nu susar fram på en större väg där hastigheten är högre. Man tänker även att en kamera läser av vägen framför bilen och hela tiden gör den beredd på vad som komma skall både när det kommer till bilen och mottagarens höjd. Trådlös laddning via vägen är fortfarande väldigt dyrt och det lär nog dröja innan vi får se det i någon större utsträckning.
39.3°
USA vill förbjuda kinesisk och rysk teknik i uppkopplade bilar
På grund av risken för cyberattacker
USA:s handelsdepartement sägs nu hålla på med ett nytt lagförslag som kommer att förbjuda viss rysk och kinesisk teknik i uppkopplade bilar, framförallt när det kommer till självkörning. Anledningen är för att dessa ses sårbara för cyberattacker - extra mycket om mjukvaran som finns där bakom har utvecklats i Kina eller Ryssland. Det kan bli så att både mjukvaran och hårdvaran förbjuds. Läs mer på länken nedan.
64.9°
Eldrivna enduromotorcyklar ska tävla mot fossildrivna
Stark Varg med på Gotland Grand National
Mellan 24 och 26 oktober anordnas Gotland Grand National som är världens största endurotävling. Det som är lite speciellt i år är att vid sidan av enduromotorcyklar med förbränningsmotorer kommer det svenska enduroteamet Swecon I Stark Future att delta med eldrivna hojar. Det handlar om modellen Varg från den svenska tillverkaren Stark och teamet kommer att ha med sig tre stycken. Förarna är Taddy Blazusiak som är sexfaldig världsmästare i SuperEnduro, Hard Enduro-föraren Eddie Karlsson och stunt- och motocrossföraren Anna Palander som gör sin debut. Hojarna har 80 hästar, hela 938 newtonmeter i vrid och väger 118 kilo.
52.9°
Snart börjar passagerarflygplan lyfta på egen hand
Embraer börjar testa nytt automatiserat system för flygstarter
Den brasilianska flygplanstillverkaren Embraer har börjat testa ett automatiserat system för flygplan att starta som man kallar för "Embraer Enhanced Take Off System" (E2TS). System för att landa flygplan har varit i bruk sedan 1960-talet, men starterna av passagerarflygplan sköts fortfarande av piloter. Enligt Embraer kommer E2TS att göra starterna säkrare och effektivare, något som kan förbättra planets räckvidd. Patrice London, chefsingenjör på Embraer som har varit med och utvecklat systemet, säger till CNN: "The system is better than the pilots. That’s because it performs in the same way all the time. If you do 1,000 takeoffs, you will get 1,000 of exactly the same takeoff." Embraer har redan börjat testa E2TS och hoppas få det godkänt för kommersiell flygtrafik under 2025. När det sker planerar man att introducera systemet på tre flygplatser i London, Florens och Rio de Janeiro. Piloter kommer givetvis att finnas med i flygplanen även framöver och syftet med systemet är inte att ersätta piloter. Här nedan hittas ett videoklipp från Embraer där man beskriver systemet närmare.
42.3°
Intresset för skrotningspremien lågt
Bara 28 ärenden har beviljats hittills
Den 20 augusti sjösatte regeringen en skrotningspremie som ger 10.000 kronor till den som skrotar sin minst 15 år gamla bil med förbränningsmotor och i stället köper en elbil. Men det verkar inte ha blivit någon direkt succé då bara 28 ärenden har beviljats hittills. Det har kommit in totalt 56 ärenden till Boverket men det är alltså bara 28 som har beviljats. 19 är fortfarande öppna, åtta har avslagits och ett har avskrivits. Miljöminister Romina Pourmokhtaris förhopping är att 50.000 personer ska ansöka om premien och regeringens budget för det hela är 250 miljoner kronor för 2024 och 2025.
23.0°
Faraday presenterar nya bilmärket X
Ska erbjuda billigare elbilar
Faraday Future tror sig fortfarande ha en framtid och den senaste satsningen heter X. Det är inte en kopia på nya Twitter utan ett nytt bilmärke med fokus på lite billigare elbilar än det man har erbjudit tidigare. Två modeller har annonserats i textform och dessa är FX 5 med prisnivå mellan 20.000 till 30.000 dollar och FX 6 som ska kosta mellan 30.000 och 50.000 dollar. De ska erbjudas både som rena elbilar och med räckviddsförlängare. Planen är att bilarna som tros vara suvar ska börja tillverkas i slutet av nästa år. Men de blir bara verklighet om någon är med och finansierar, och Faraday har ju bränt mycket pengar tidigare på samma vis utan att det blev så mycket i slutändan, så vi får väl se hur det går. Man säger dock att man har bra snack med fyra olika kinesiska tillverkare redan. Målet med Faraday X är att bli "The Toyota of the AIEV (Artificial Intelligence Electric Vehicle) era".
35.1°
Ny version av Kia EV3 - Standard Range
Kostar från 419.900 kronor
I början av månaden drog försäljningen av Kias lilla elbil EV3 igång och priserna började då på 498.300 kronor. Nu presenteras en instegsversion kallad Standard Range och den kostar istället från 419.900 kronor och den går att privatleasa för 5595 kronor per månad. För pengarna får man batteripack på 58,3 kWh och räckvidd på upp till 43,6 mil. Man ska kunna ladda från 10-80 procent på 29 minuter. Övriga versioner som erbjuds är: EV3 Long Range - från 498.300 kronor, privatleasing från 6495 kronor EV3 Plus Long Range - från 530.300 kronor, privatleasing från 6 895 kronor EV3 GT Line Long Range - från 580.300 kronor, privatleasing från 7 595 kronor
45.1°
lördag 21 september
Trafikverkets tågplan för 2025
Stora banarbeten på Västra stambanan och Malmbanan
Trafikverket har fastställt tågplanen för 2025. Planen kombinerar omfattande banarbeten med större upprustningsarbeten på Malmbanan och Västra stambanan. Enligt Trafikverket är detta nödvändigt för att förbättra järnvägens tillförlitlighet. På Västra stambanan, mellan Göteborg och Alingsås, startar arbetet i januari. Enligt Trafikverket kommer över 70 procent av persontågen att fortsätta gå under banarbetet. Jon Sundh, avdelningschef för järnvägssystem på Trafikverket, hade detta att säga om bygget: – Vi påbörjar arbetena på Västra stambanan i januari. Det handlar om en nödvändig och efterlängtad upprustning av en av våra viktigaste tågsträckor. På sikt kommer det att ge en mer tillförlitlig trafik, men under tiden vi rustar upp anläggningen innebär det att trafiken påverkas. Malmbanan, som är kritisk för transporter i norra Sverige, kommer också att få en del banarbete. Sträckan Gällivare-Råtsi får nya spår, och ett modernt signalsystem, ERTMS, installeras för att öka kapaciteten på banan.
40.2°
Karlstad utsedd till Sveriges främsta cykelkommun
Enligt Kommunvelometern
Karlstad har utsetts till Sveriges främsta cykelkommun 2024 enligt den ideella föreningen Cykelfrämjandets årliga undersökning, Kommunvelometern. Undersökningen, som jämför kommunernas insatser för att främja cykling, visar att de 51 deltagande kommunerna tillsammans investerade över en miljard kronor i ny cykelinfrastruktur under 2023, samt ytterligare 550 miljoner kronor i drift och underhåll. Undersökningen visar också att 92 procent av de deltagande kommunerna har byggt nya cykelbanor under 2023.
41.4°
fredag 20 september
Fin film om Volvo 240
Med en gammal kollega till oss
En gång i tiden så satt Feber precis bredvid de underbara människorna på Teknikens Värld och där jobbade då Hans Hedberg. Nu har han det hedersvärda och viktiga uppdraget att ta hand om Volvos klassiska modeller och all fakta kring dem. I den här filmen får vi höra Hans berätta om den otroligt viktiga modellen Volvo 240. Fin Volvo-historia!
48.1°
Eldrivna Onvo L60 kan komma till Sverige nästa år
Kostar under 300.000 kronor i Kina
I maj presenterade den kinesiska elbilstillverkaren Nio sitt nya märke Onvo och den första modellen L60 som ska vara en direkt utmanare till Teslas populära Model Y. Nu sägs det att L60 kan lanseras i Sverige nästa år. Den lär dock inte bli lika billig som i hemlandet där den börjar på motsvarande strax under 300.000 kronor. Där ska de första leveranserna dra igång den 28 september. Modellen erbjuds med tre olika storlekar på batteripacket. Vi har inte fått några WLTP-siffror än men enligt den kinesiska körcykeln CLTC ska bilen komma 55, 73 eller över 100 mil på en laddning.
34.3°
Stölder av båtmotorer fortsätter att öka
Mest i Stockholm
Nya siffror från Brottsförebyggande rådet (Brå) visar att stölder av båtmotorer har ökat under årets åtta första månader om man jämför med samma period förra året. Inte helt oväntat så är Stockholmsregionen särskilt drabbad och där har stölderna ökat med 117 procent. Region Nord har dock sett en nedgång med 42 procent. Nationellt har stölderna ökat med 21 procent. Motorerna som det stjäls mest av är Yamaha, Mercury och Suzuki. Tjuvarna har stenkoll på vad de ska plocka och ofta förs motorerna snabbt utomlands efter stölden. Bonusvideo nedan på en båtmotor som troligtvis är ganska svår att stjäla.
34.4°
Long Range-versioner av Peugeot 3008 och 5008
Och en laddhybrid
Nu presenteras Long Range-versioner av eldrivna Peugeot 3008 och 5008. Dessa har ett batteripack på 96,9 kWh och ska enligt WLTP ge en räckvidd på 70 mil för 3008. De båda har elmotor på 230 hästar och kan snabbladdas med 160 kW. Man presenterar även en laddhybrid-version som ska kunna köras 8,4 mil på el i 3008 och 8,2 mil i 5008. Denna kombinerar en turbomatad fyra på 1,6 liter på 125 hästar med en elmotor som sitter inuti den sjustegade dubbelkopplingslådan. Den sammanlagde effekten anges till 195 hästar och 350 newtonmeter i vrid, och drivningen sker på framhjulen. Batteripacket är på 21 kWh.
39.5°
Xpeng har nu tillverkat en halv miljon elbilar
10.000 exemplar av Mona M03 har blivit till
Sommaren 2022 skrev vi att den kinesiska elbilstillverkaren Xpeng hade tillverkat 200.000 elbilar. Nu har de nått 500.000 och av dessa är 10.000 från det nya billigare märket Mona och modellen M03. Den lanserades för tre veckor sedan så det är ganska snabbt jobbat att komma upp i de siffrorna. Under augusti månad levererade Xpeng totalt 14.036 bilar.
32.9°
Nya krav gällande dubbfria däck
Snart vinter igen
Mellan den 1 december och 31 mars är det krav på att personbilar, tunga fordon och släpvagnar har vinterdäck eller likvärdig utrustning om det råder vinterväglag. Den 30 november i år börjar dock nya krav gällande dubbfria däck att gälla. Det handlar om en regel som kom den 1 juni 2019 om att nya vinterdäck måste ha symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) eller vara dubbade och uppfylla kraven för dubbdäck. Det nya är att däck som saknar alptopp-symbolen får bara användas fram till och med 30 november 2024. Detta gäller alltså endast dubbfria däck (friktionsdäck). Läs mer på länken nedan.
38.8°
Nio kanske köper Audis fabrik i Bryssel
Tillverkningen av Q8 e-tron kanske läggs ner i förtid
Idag tillverkar Audi den eldrivna modellen Q8 e-tron i Bryssel. Den säljer inte svinbra och därför funderar Audi på att lägga ner produktionen i förtid, och de har gått ut och förvarnat de 3000 anställda som då kommer att bli drabbade. Inget som passerade obemärkt förbi såklart och något som gett stora protester den senaste tiden. Nu sägs det att Nio är spekulanter på att ta över fabriken, och att de vill tillverka sina elbilar där. Senast den 23 september ska Nio komma med ett erbjudande till Volkswagen Group om att köpa stället. Biltillverkningen i fabriken drog igång redan 1954 då Volkswagen Bubbla började tillverkas där. Tillägg: Nio dementerar uppgifterna och pekar på att om inte Audi har råd så har inte de råd med fabriken.
32.6°
torsdag 19 september
Hälften av alla Circle K-stationer har nu snabbladdare
100 nya laddpunkter öppnar denna månad
Circle K fortsätter att satsa på laddare för elbilar och denna månad öppnar de över 100 laddpunkter med 400 kW på sina stationer runt om i landet. Med detta nås en milstolpe och det är att hälften av alla stationer nu erbjuder snabbladdning av elbilar. 2026 är målet att ha över 1000 laddpunkter.
59.9°
Klassisk Porsche 911 med Tesla-hjärta från Kalmar
Inte jättebillig
Kalmar Automotive är ett av alla företag som restomoddar gamla Porschar. Deras senaste gröna böna skiljer sig dock lite, och det ser man om man tittar noga på bilen i profil. Ser ni de orange kablarna i hjulhuset bak? Japp - den här går bara på el. Man kallar versionen för 7-97 E-Volt och under skalet på den finns en ombyggd drivlina från en Tesla Model S. Batteripacket är på 63 kWh och motorn ger över 450 hästar. 0-100 km/h ska gå på under fyra sekunder och på en laddning ska man kunna ta sig 29 mil. Som utgång har man använt en 964 och därefter även uppgraderat bromsar, chassi och adaptiv fjädring. Vikten landar på 1374 kilo vilket ska vara likvärdigt med en original 964 Turbo. Vill man ha en sån här får man langa upp 450.000 euro, och det är innan donatorbilen som allt ska sitta i.
41.7°
Charles Leclerc visar upp sin Ferrari Daytona SP3
Snart på museum
F1-föraren Charles Leclerc kör Ferrari - både på jobbet och till vardags. Här visar han upp sin Daytona SP3 som också kommer att stå utställd en tid på Museo Enzo Ferrari. Förutom denna modell har Charles även en 812 Competizione, en 488 Pista Spider och en Purosangue som han nyligen av någon okänd anledning körde in i baken på en annan bil.
39.4°
Här körs STCC nästa år
Pepp?
Nu presenteras STCC-kalendern för nästa år. Det blir totalt fem tävlingshelger från maj till september och premiären äger rum bredvid Ullevi i Göteborg den 9-10 maj där man kommer att köra Head To Head. Det var väl ingen super-succé i år och man säger att "konceptet är under utveckling formatmässigt" och att man ska försöka göra tävlingen mer folklig genom "ett utökat utbud av underhållning i eventområdet". Sen blir det comeback på Gelleråsen Arena den 31/5-1/6. Därefter gäller 27-28/6 - Ljungbyheds Motorbana - Airport Race, 29-30/8 - Ring Knutstorp - Newsracet och Grande Finale på Mantorp Park 19-20/9. Micke Bern som är vd för STCC säger följande: "Vi har tagit fram en stark kalender för STCC 2025 med en bra mix av olika typer av arenor, allt från stadsbanan mitt i Göteborg till flygplatsbanan i Ljungbyhed och klassiska banor som Gelleråsen Arena. Detta gör att vi kan ta elektrifierad elitracing till ett brett spektrum av publik runt om i landet på bästa möjliga sätt. En nyckeldel i återväxten av STCC är kontinuitet med kalendern så att förare, team, partners och fans kan planera och skapa traditioner som i sin tur växer intresset och värdet för hela STCC. Vi har dessutom ett gäng nyheter på gång inför 2025 vad gäller tävlingsformat och underhållning under tävlingshelgerna." Biljetterna till premiären nästa år släpps den 25 november och du hittar dem då på länken nedan.
35.4°
Toyota GR Supra får V8:a
Från Lexus
När nya Toyota Supra presenterades hade den sexa under huven. Visserligen ingen 2JZ men det var i alla fall sex cylindrar i en raksträcka där. Sen tillkom även alternativet att köpa bilen med fyra, och nu visas modellen upp med V8:a! Men, innan ni springer till Toyota och beställer en så kan vi berätta att den här tyvärr endast är framtagen för tävling i australiska Supercars Championship. Tävlingspremiär blir 2026 och sen ska man köra i fem år med bilen. Motorn som är en på 5,0 liter och som inte har någon överladdning är hämtad från Lexus LC500.
42.5°
Iveco presenterar eldrivna transportbilen eMoovy
En Hyundai ST1 med annan logga
Med sig till transportmässan i Hannover hade Iveco den nya eldrivna modellen eMoovy. Det är en transportbil som går att få som pickup eller med skåp där bak. Men egentligen är det här bara en Hyundai ST1 fast med annan logga på sig, för den europeiska marknaden. Enligt Iveco är detta den första eldrivna bilen i LCV (Light Commercial Vehicle)-segmentet från 2,5-3,5 ton. Den har en elmotor som ger 218 hästar och 350 newtonmeter i vrid och man kan välja på batteripack som har 63 eller 76 kWh - det sistnämnda ska ge räckvidd på 32 mil. Bilen har V2L och kan laddas med upp till 350 kW. Bilen kan lasta upp till tio kubikmeter och upp till 1,5 ton. När lansering ska ske och hur priserna ser ut är oklart för tillfället.
37.8°
Volvo ska visa tio nya och uppdaterade modeller
Inom två år
Volvo går nu ut och säger att de inom de närmsta två åren kommer att rulla ut tio nya och uppdaterade modeller. Bland dessa finns eldrivna ES90 och EX60, hybrider med räckviddsförlängare och modeller på en uppdaterad version av SP3-plattformen. EV60 Cross Country är också en modell som ska vara på gång. Många av bilarna är tänkta för den amerikanska marknaden.
42.8°
Porsche tar patent på sextaktsmotor
Ska ge lägre utsläpp
Tvåtakt luktar gott men det var längesen detta var på tapeten och nu för tiden är det fyrtakt som gäller. Porsche håller dock på med nästa grej - sextakt. De har tagit patent på idén och motorn använder sig av en speciell vevstake som ger ytterligare en kompressionstakt och en arbetstakt. Genom att återcirkulera avgaserna ska det hela ge lägre förbrukning och sänka utsläppet. Motorn är dock ganska så komplex och det lär bli dyrt att ta fram och tillverka, så det återstår att se om det här patentet kommer att bli verklighet eller om det får stanna på skrivbordet.
46.3°
Kia funderar på elbil i samma storlek som Picanto
Och en eldriven uppföljare till Stinger
Det finns nog ganska många som efterfrågar mindre elbilar. Framförallt för att prislappen ska bli lite trevligare, och för att det inte är så många som faktiskt behöver en enorm SUV eller liknande. Nu sägs det att Kia funderar på att ta fram en elbil i samma storleksklass som minstingen Picanto, vilket ju låter lite trevligt. Denna skulle kunna kosta runt 20.000 euro. Men innan dess ska det faktiskt komma ytterligare en liten elbil från tillverkaren, och det är EV2 som ska bli ungefär lika stor som modellen Rio. Denna väntas dyka upp någon gång 2026 och kosta under 30.000 euro. Med i de framtida elbilsplanerna finns även en uppföljare till den sportiga sedanen Stinger.
45.5°
Aimo lägger ner sin bildelningstjänst
Ska gå över till abonnemang för elbilar istället
Aimo Share är en bildelningstjänst som drog igång i oktober 2018. Man hyrde då bilarna per timme och de kunde hämtas upp och lämnas på vilken gatuparkering som helst. Men den 1 oktober i år försvinner tjänsten och istället ska man lägga krutet på abonnemang för elbilar utan kontantinsats. Du kan bland annat hyra en Kia EV9 för 16.860 kronor per månad. Man kan få ner priset om man tecknar sig på tolv månader. Priset kan också gå upp om man väljer tillägget "Smart" vilket även ger tvätt av bilen och att man får parkera i något av Aimos 85 olika garage runt om i landet. Skatter, försäkring, service och däckbyten ingår i priset.
34.1°
onsdag 18 september
Dodge ska återuppliva namnet Stealth
Gissa vilken biltyp det kommer hamna på?
Mitsubishi 3000GT är en härlig gammal sportbil som tillverkas mellan 1990 och 2001. Den hade en systerbil i form av Dodge Stealth som Chrysler tog fram för den amerikanska marknaden. Nu går det rykten som säger att Stealth ska komma tillbaka. Men inte i form av en ny sportbil. Nej nej, så jobbar inte biltillverkarna längre. Nu för tiden så är ju Mitsubishis minibuss Space Star en minibil och Mustang en eldriven SUV, så det är precis ingen ordning på allting. Inte heller i fallet Stealth då såklart, som sägs återkomma som en SUV. Ridå. Den ska då ersätta dagens Dodge Durango när den försvinner 2027 men ska vara lite mindre storleksmässigt. Hur det blir med det hela återstår i vanlig ordning att se.
34.0°
Novo Energy ansöker om massa pengar för batterifabrik
Men dementerar att det handlar om 12,7 miljarder
Vi har skrivit om företaget Novo Energy några gånger tidigare. Det är Volvo Cars och Northvolt gemensamma satsning på en batterifabrik och i mars la man första stenen för bygget som ska stå klart i Torslanda någon gång nästa år. I helgen sas det att Novo Energy hade ansökt om 12,7 miljarder kronor i statligt stöd från Energimyndigheten men enligt bolaget stämmer inte summan och den ska vara betydligt lägre. Fabriken som mäter motsvarande 80 fotbollsplaner kommer totalt kosta 23 miljarder kronor att färdigställa. När allt väl snurrar på runt 2026 ska energikapaciteten från batterierna ligga på 50 gigawattimmar. Över 200.000 ton batterier ska tillverkas varje år och en sån omgång räcker till runt 500.000 elbilar. 2500 anställda kommer att behövas på fabriken.
34.4°
Mercedes eActros 600 är International Truck of the Year 2025
Grattis!
En jury som består av lastbilsjournalister från 24 europeiska länder har nu utsett Mercedes-Benz eActros 600 till International Truck of the Year 2025. Det här är en av de finaste utmärkelserna man kan få i branschen och modellen fick beröm för sin teknik, höga energieffektivitet, aerodynamik och räckvidd. Karin Rådström som idag är vd för Mercedes-Benz Lastbilar och blivande vd för Daimler Truck säger följande: "Vi är stolta och glada över att juryn har valt vår eActros 600 som x27International Truck of the Year 2025x27. Nästan alla jurymedlemmar har redan provkört eActros 600 på vägar runt om i Europa – så de fick möjlighet att personligen uppleva lastbilens prestanda. Idag är en stolt dag för de team som har arbetat så hårt de senaste åren för att göra denna lastbil till en marknadsledare"
38.5°
Visst borde VR:s snabbtåg heta Ei saa peittää?
Rösta på tågets nya namn
I början av året stod det klart att den finska statliga tågoperatören VR köpt upp snabbtågsbolaget MTRX. De röda tågen har sedan dess blivit gröna och nu ska ett av de sex tågen även få nytt namn. Det heter idag Rödluvan men det rimmar ju dåligt med den nya gröna färgen så därför har VR:s medarbetare kommit med över hundra nya förslag under sommaren. Av dessa har de tre mest populära namnförslagen valts ut, och dessa kan ni vara med och rösta på fram till den 25 september. De tre förslagen är: 1. Ei saa peittää - betyder Får ej övertäckas. Vanligt förekommande på elektriska värmeelement och kanske den finska textraden som flest svenskar kan. Något av en kultfras. 2. Grönluvan - en uppdaterad variant av nuvarande Rödluvan. 3. Grodan - ännu ett grönt namn som kanske anspelar på Göteborgs sightseeing-båtar Paddan? Vilket namn det blir presenteras den 10 oktober. Namnen på de övriga fem tågen är Trainy McTrainface, Glenn, Miriam, Ingvar och Estelle.
40.3°
Vad är det som händer med elbilsförsäljningen?
Lite ner men ändå upp
En del länder har haft dippar i sin försäljning av elbilar, men globalt så ökar den faktiskt trots många rapporter om "elbilsdöd". Under årets första halva ökade försäljningen med 12,4 procent och många elbilsägare gillar sina bilar och har inga planer på att gå tillbaka till fossilt. Den 31 december 2035 ska den sista nya bilen med förbränningsmotor säljas men de kommer ju att leva kvar i många år efter detta. Så det är väldigt långt kvar innan elbilarna tar över helt, och när det väl börjar dyka upp billiga alternativ lär många som bara är i behov av en vardagsbil gå över till detta. Mer om det aktuella läget pratar Dan Caeser från The Fully Charged Show i klippet här ovan.
40.3°
BYD visar fyra nya eldrivna transportfordon
Speciellt framtagna för den europeiska marknaden
BYD har också varit på transportmässan i Hannover och ställt ut nyheter och det handlar om fyra nya eldrivna transportfordon. Alla använder sig av BYD:s senaste Blade-batteripack och det som erbjuds är en stor skåpbil, en "containerlastbil" och två storlekar på transport-lastbilar. Skåpbilen kallas för E-Valli och den kan man få i de två längderna 5,99 eller 6,99 meter. Lastkapaciteten är upp till 1450 kilo och insidan rymmer upp till 17,9 kubikmeter. Går att få med bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift men oavsett val så är det batteripack på 80 kWh som gäller. Räckvidden ska vara upp till 25 mil. Containerlastbilen heter EYT 2.0 och den är anpassad för att användas i hamnar, på flygplatser och på distributionscentraler. Den har batteripack på hela 216,7 kWh och ska kunna jobba i 16 timmar innan den behöver laddas. Man kan snabbladda med upp till 130 kW och då tar från 20-80 procent en timme. Den har 354 hästar och en toppfart på 40 km/h. ETM6 är namnet på lastbilen i 7,5-tonsklassen. Den kan man få med längd upp till 7,6 meter och den får lasta upp till 3,7 ton. Lastbilen bygger på BYD:s ePlatform och den har ett batteripack på 126 kWh som ska ge räckvidd på 20 mil fullastad. ETH8 är 19-tonnaren som man kan få upp till 10,2 meter lång. Den har 245 hästar, toppfart på 90 km/h och batteripack på 255 kWh som ska ge räckvidd på 25 mil. När de nya fordonen ska lanseras är fortfarande oklart.
35.4°
Fyra nya betaltjänster ersätter Betala P i Stockholm
Easypark, Epark, Mobill och Parkster är nu auktoriserade
Den sista september slutar Stockholms egna parkeringsapp Betala P att fungera. Istället kommer Easypark, Epark, Mobill och Parkster att ta över som betaltjänster. Alla är auktoriserade och apparna tar inte ut några extra avgifter när man parkerar men de har tilläggstjänster som kostar. Framöver kan fler aktörer bli auktoriserade. Josefine Mittermaier som är enhetschef för juridik och parkering på trafikkontoret i Stockholms stad säger följande: "Det nya systemet kommer göra det möjligt för oss att säkerställa att det finns flera tjänster anpassade efter stadens och de parkerandes behov utan extra avgifter, exempelvis när behoven förändras eller ny teknik introduceras."
26.9°
Eldrivna Mini John Cooper Works får visst mer effekt
258 hästar driver framhjulen
I december skrev vi att Mini John Cooper Works i eldrivet utförande inte skulle få någon mer effekt än vanliga Cooper SE. Men så blir det visst. Bilder och information från kinesiska myndigheter bekräftar nu att versionen får 258 hästar vilket är ett snäpp upp från de 218 hästar som Cooper SE bjuder på. Dock anges bilens vikt till 1670 kilo vilket är 65 kilo mer än SE, lite skumt. JCW borde använda sig av samma batteripack och stämmer det så är det 49,2 kWh som gäller.
37.0°
Mercedes säljer av sina andelar i bilmärket Denza
Låter BYD ta över hela rasket
2011 skapades Denza som är ett joint venture mellan Mercedes och BYD med fokus på elbilar för den kinesiska marknaden. De första tio åren såldes 23.000 bilar och 2022 valde Mercedes att sälja av 40 procent av sitt innehav till BYD. Nu dumpar de resterande tio procent och låter BYD ta full kontroll över Denza istället. Flera nya modeller har lanserats de senaste åren och nu ska man ha sålt över 200.000 bilar men Mercedes kände ändå att de inte ville vara med på tåget. Nuvarande generation av Denza-modeller har dock ingen Mercedes-teknik i sig. Denzas framtidsplaner innehåller bland annat att etablera sig på fler marknader - bland annat Europa. Målet är att kunna erbjuda runt tio olika bilmodeller.
38.3°
tisdag 17 september
Uppdaterad Renault Austral läcker ut
Läcker?
I mars 2022 presenterade Renault den nya crossovern Austral. Snart är det dags för modellen att få sig en facelift och nu har bilder på hur den ser ut läckt. Som vi kan se så blir Austral nu mer lik sitt större syskon Rafale. På bilden här nedan verkar det även som att grillen numera är upplyst vilket givetvis är dödsfränt - eller? När faceliften är tänkt att presenteras är dock oklart.
38.9°
Ford berättar hur stark Mustang GTD faktiskt är
Har 826 hästar och 900 newtonmeter i vrid
När Ford presenterade Mustang GTD i augusti förra året så sa de att detta var den starkaste Mustangen hittills och att den hade över 800 hästar. Nu delar de med sig av de SAE-certifierade siffrorna och dessa visar att motorn i bilen bjuder på hela 826 hästar och 900 newtonmeter i vrid. Den kompressormatade V8:an på 5,2 liter har varvstopp vid 7650 och den hjälper till att ta bilen till en toppfart på hela 325 km/h. Man säger även att den ska klara under sju minuter runt Nürburgrings nordslinga. Prislappen för ett exemplar börjar på rätt så saftiga 325.000 dollar. Bonusklipp nedan.
40.8°
Dodge öppnar orderböckerna för eldrivna Charger Daytona
Prislappen börjar på 59.595 dollar
Nu har försäljningen av Dodge Charger Daytona dragit igång och därmed har vi fått priserna på den muskliga elbilen. Den kostar från 59.595 dollar (Charger Daytona R/T) och stiger till 73.190 dollar om du vill ha Charger Daytona Scat Pack. Den förstnämnda ger dig dubbla elmotorer på sammanlagt 462 hästar och 547 newtonmeter i vrid, fyrhjulsdrift och en 0-100-tid på strax över 4,7 sekunder. Toppfarten anges till 220 km/h och på en laddning ska du kunna ta dig 51 mil. Scat Pack ger dig istället 637 hästar, 849 newtonmeter i vrid och 0-100 på 3,4 sekunder. Toppfarten sänks dock till 216 km/h och räckvidden för denna är istället 41,8 mil. Beställer du innan den 31 oktober får du ett First Call-paket som innehåller körhandskar i läder och två dagar med bilen på Radford Racing School i Arizona. Konfiguratorn för bilen finns här om du vill leka loss lite själv.
41.6°
Brasilianska Lecar presenterar modellen 459 Hybrid
Inte helt olik Tesla Model 3 och Y
Lecar är en brasiliansk startup inom bilsvängen och nu visar de upp sin nya modell 459 Hybrid. Det är en crossover med räckviddsförlängare som ska ha räckvidd på 100 mil och kosta under 27.000 dollar. Planen är att dra igång tillverkningen i augusti 2026. Om inte Tesla sätter käppar i hjulen innan vill säga, för 459 Hybrid är inte helt olik deras Model 3 framifrån och Model Y i profil. Den är dock lite mer kompakt med sina 4,35 meter på längden och sin hjulbas på 2,7 meter. Vikten ska även bara ligga på 1396 kilo. Vi får inga bilder på insidan nu men där ska det finnas plats för fem och 530 liter bagageutrymme. Drivlinan består av en elmotor på 165 hästar och 258 newtonmeter som driver bakhjulen. Denna får i sin tur kraft från ett 18.4 kWh-batteri som laddas av en turbomatad trecylindrig bensinmotor på 1,0 liter. Den sistnämnda kommer från företaget Horse som är ett joint venture mellan Renault och Geely. Bilen ska klara 0-100 km/h på 10,9 sekunder. Senare i år ska man börja bygga fabriken bilen ska bli till i. Den kommer att ligga i Espírito Santo i Brasilien. När den väl öppnar sina portar i augusti 2026 ska det finnas kapacitet för att tillverka 120.000 bilar om året här. De första prototyperna ska redan vara under testning.
32.2°
Turtle Wax släpper miljövänliga produkter
Tillverkade i Sverige
Jag har ingen som helst aning om Turtle Wax produkter är bra, idag känns det mest som att man hör om Tershine och andra, nyare märken. Hur som helst har de nu släppt en serie med produkter som de kallar för Promise Svanen. Alla produkterna är nu biobaserade och alla plaster och fossila kemikalier är borta. Istället använder man nedbrytbar och fossilfri råvara i hela serien. Man har sedan tidigare sålt avfettningsmedlet Prewash-T, men nu kommer även bilschampo (Streak-Free Shampoo), fälgrengöring (Wheel Cleaner), glasrengöring (Glass Cleaner) och multirengöring (Multi Cleaner). Priserna ligger på mellan 140 och 180 kronor.
51.6°
Eldrivna Nissan Micra försenas
Kanske visas i slutet av året
Det är en eldriven Nissan Micra på väg men vi får vänta ytterligare en stund på den. Det kan bli så att den presenteras i slutet av året, eller i början av nästa. Bilen kommer att byggas på samma plattform som nya Renault 5 och Alpine A290 och är alltså ett samarbete med Renault. Renault och Nissan ägde tidigare delar av varandra men upplägget har ändrats lite vilket i sin tur leder till förseningar, och i detta fall drabbar det Micran. 5:an och A290 har ju redan presenterats men det dröjer alltså lite till innan det är dags för Nissans nyhet. I början av 2027 vill Nissan att 40 procent av deras försäljning i Europa ska bestå av elbilar.
36.1°
Nästa sida
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid .
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid .
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration