Anthem kommer inte få någon extra kärlek
Spelet får leva vidare som det är
Försök igen

Det har gått över två år sedan det hypade Anthem släpptes. Intresset för Biowares episka Iron Man-simulator/Destiny-klon dippade dock rejält kort efter release då spelet var extremt repetitivt, hade ett dumt och onödigt tidskrävande inventory-system och allmänt mediokert. Kort sagt vad det inte riktigt vad någon väntade sig från studion bakom Mass Effect. Efter release jobbade dock Bioware hårt på att förbättra spelupplevelsen och styrde upp saker som inventorysystem och lade till diverse in game-events, men skadan var mer eller mindre redan gjord. För ett år sedan kom dock den trevliga nyheten att Bioware skulle göra om Anthem med bättre lootsystem och lite annat smått och gott och för några veckor sedan fick vi reda på att ett beslut var på ingång om arbetet med förbättringarna skulle fortsätta eller ej.
Nu har beslutet trillat in och kort sagt är Anthem 2.0 dött. I ett blogginlägg skriver Bioware att på grund av hemmajobb under pandemin har produktiviteten påverkats och förbättringarna Anthem behöver kommer lägga en för stor påfrestning på utvecklarna, så man har nu bestämt sig för att låta Anthem vara. Spelet kommer inte få några större förändringar, utan kommer fortsätta leva som det är idag. I inlägget skriver gänget detta:
Game development is hard. Decisions like these are not easy. Moving forward, we need to laser focus our efforts as a studio and strengthen the next Dragon Age, and Mass Effect titles while continuing to provide quality updates to Star Wars: The Old Republic.
Lästips: Reportage om det ohälsosamma livet på Bioware
Och strulet under utvecklingen av Anthem

EA beslutar om Anthem ska leva eller ej i veckan
Spänningen stiger!

Bioware berättar hur lootande ska bli kul i nya Anthem
Låter aningen Destiny

Bioware meddelar att Anthem-arbetet kommer ta tid
Den som väntar på något gott osv

Bioware gör om Anthem
På tiden!

Bioware besvikna på Anthem-releasen
"It’s been a rougher launch than expected"
