34 i dag 38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Star Wars: Battlefront lär få uppföljare EA vill släppa fler Star Wars-spel
Star Wars: Battlefront lär få uppföljare

Electronic Arts licensavtal med Disney, som ger dem rättigheterna att utveckla spel som handlar om Star Wars, är runt tio år långt och den tiden tänker företaget utnyttja så mycket det bara går.

Star Wars: Battlefront släpps som bekant om två dagar i Europa (i dag i USA) och EA har också meddelat att de redan jobbar på ett annat Star Wars-spel som ska ha influenser från nedlagda Star Wars 1313 och som utvecklas av Visceral Games.

Men det kan komma mer än så. Under pågående UBS Global Technology Conference in San Francisco pratade CFO Blake Jorgensen om framtiden och nämnde att Battlefront kommer att få minst en uppföljare och att flera andra spel i Star Wars-universumet är planerade till så väl konsoler, mobiltelefoner och PC.

"It's a big effort for us, and I don't think there's a human being in the world who hasn't heard of the Star Wars movie coming. And so, [it's a] great opportunity. We struck a licensing deal with Disney a few years back that's almost ten years in length. The game that comes out tomorrow, Star Wars Battlefront, is a traditional first-person style shooter game. Our goal is to make future Battlefront games as well as other style games around the Star Wars franchise, both on mobile as well as console and PC. It's a huge opportunity for us."

Spel, Bransch, Star Wars, battlefront, EA, electronic arts

Battlefrontbetan spelades av nio miljoner personer
Och mer fakta om spelet har släppts

Det var många som ville testa betan för Star Wars: Battlefront. Närmare bestämt över nio miljoner människor. I en post på spelets hemsida skriver Senior Producer Sigurlina Ingvarsdottir att Dice och EA är extremt glada över att så många ville delta och meddelar samtidigt att det är det största betatestet i Electronic Arts historia. "Yesterday, the Star Wars™ Battlefront™ beta surpassed a major milestone: more than nine million players logged in and played. That makes this the single largest beta in the history of EA. We could not be happier that so many of you wanted to come in to get a small taste of what our passionate team has been working on. Ever since we revealed Star Wars Battlefront back in April, we knew the beta would be a huge test for our game. After all, the beta has been one of the most talked about topics around the game over the last six months, and it was exciting (and a little nerve racking if I’m being completely honest) to open it up to the world." Medan vi är inne på Star Wars: Battlefront kan vi också berätta lite ny fakta som anlänt om spelet. Bland annat kommer det inte att få dedikerade röstchattar och istället förlitar sig spelet på de röstchattar som finns tillgängliga på konsolerna och de alternativ som finns för PC-användare. En annan nyhet är att antalet vapen kommer att vara betydligt fler än vad vi kunde se i betan. Det meddelade spelets community manager Sledgehammer70 via Twitter där han skriver att "Betan hade fyra vapen, det slutgiltiga spelet kommer att ha väldigt många fler". De som gillade spelläget Walker Assault kan också glädja sig åt att spelläget kommer att finnas på fyra olika platser i spelets universum och med andra ord inte bara på Hoth. Ovan kan ni också kolla in när stackars Luke råkar hamna under ena fötterna på en AT-AT. AJ! Tumnagel
52.6°
0

EA jobbar på Assassin's Creed-liknande spel
Med Jade Raymond i spetsen

För inte så länge sedan meddelade EA att de skulle vilja utöka sin portfolio med spel som har mer öppna världar än de spel de erbjuder i dag liknande Assassinx27s Creed-serien eller GTA-spelen. Dock berättade de inte att de faktiskt redan påbörjat ett projekt. Under pågående UBS Global Technology Conference i San Francisco meddelade dock CFO Blake Jorgensen att de redan jobbar på ett nytt spel och är väldigt förväntansfulla inför att få bita tag i en ny genre. Nyligen anställde de också EA Jade Raymond från Ubisoft som ska ha fått uppdraget att leda spelproduktionen vid en ny studio i Montreal. Wex27ve never really operated in the largest genre of gaming, and thatx27s the action genre. Thatx27s the Assassinx27s Creed-style games; more open-world, more single-play versus multiplayer. Itx27s not been an area that wex27ve operated in. We recently hired Jade Raymond, who was behind the Assassinx27s Creed franchise for Ubisoft and she will be building an action genre for us through a studio wex27re building out in Montreal right now. So a lot of excitement around the action genre." Tumnagel
40.8°
0

Viscerals Star Wars-spel kan likna nedlagda 1313
Ett ljus i mörkret tänds

När Star Wars 1313 presenterades på E3 2012 gick spelvärlden in i extas. När spelet sedan lades ner av Disney blev många grundligt besvikna. En ljusning på horisonten har varit Star Wars: Battlefront. Men det är ändå inte riktigt samma sak. Det verkar dock som om vi kan komma att få uppleva något liknande det som Star Wars 2013 var tänkt att innebära. Visceral Games, som även de jobbar på ett ännu inte namnsatt Star Wars-spel, verkar nämligen ha hämtat inspiration från det nedlagda spelet. Det sa i alla fall röstskådespelaren Nolan North nyligen under en diskussionspanel. Han ska ha sagt att spelet är annorlunda men i samma linje som 1313. Det verkar inte som om han själv medverkar i spelet men han hävdar att han vet en hel del om det. Bland annat kommer det också, enligt North, att ha influenser från Uncharted-serien vilket inte är så konstigt med tanke på att Amy Henning, som arbetat för Naughty Dog, nu jobbar med Star Wars-spelet. "If youx27re a big fan of Amy Hennig and her style of story, shex27s gone to EA and is going to reboot a brand new Star Wars franchise in the style of Uncharted. I happen to know a lot about it and itx27s going to be awesome." Detaljerna kring Viscerals spel är än så länge väldigt sparsamma, men det har ryktats om att det ska ha en helt öppen värld. Med de här nya detaljerna ser vi också fram emot att få se mycket mer framöver. Ovan kan ni se en trailer för spelet som aldrig blev av. Tumnagel
45.6°
0

Jade Raymond jobbar nu med Star Wars hos EA
Blir boss för nya studion Motive Studios

I oktober förra året meddelade producenten Jade Raymond att hon lämnar Ubisoft och arbetet som producent för Assassinx27s Creed-serien. Då var det inte säkert vad hon skulle göra istället. Men nu vet vi. Jade har nämligen börjat hos EA och ska där jobba med Amy Hennings kommande Star Wars-spel som chef för EA:s nya studio Motive Studios. Hon kommer också att övervaka Visceral Games studio i Kalifornien samtidigt som Motive Studios även ska jobba nära BioWare. Nedan kan ni läsa Jades uttalande om sin nya tjänst. Tumnagel
48.3°
0
46.5° 0 Emmy Zettergren Emmy Zettergren
tis. 17 nov 2015, 18:00
Star Wars: Battlefront lär få uppföljare EA vill släppa fler Star Wars-spel
46.5°
0