Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+ Mitt konto
Hetaste
Senaste
Alla Heta Kalla Öppna i ny flik måndag 25 maj fortsättning Allt fler kvinnor snusar Och Sverige anses nu vara rökfritt 30 procent av Sveriges befolkning använder någon form av nikotinprodukt. Det handlar mest om åldersgruppen 17–29 år och 44 procent av dessa har använt cigaretter, snus eller vejps under den senaste månaden. En ny rapport från CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) visar även att det sedan 2007 skett en tredubbling av kvinnor som snusar. Samtidigt har rökarna minskat och andelen dagliga rökare är nu under fem procent. Därmed anses Sverige vara rökfritt. I början av 80-talet rökte över 30 procent av svenskarna varje dag. Förutom att andelen personer som röker har minskat så röker även dessa färre cigaretter. Ni hittar rapporten Självrapporterade rök- och snusvanor 2003–2025 här. Den bygger på svar från runt 18.000 personer årligen i åldrarna 17–84 år och följer hur nikotinvanor har utvecklats över tid i Sverige. Tumnagel
26.7°
0
Polisen ska börja jaga A-traktorer med drönare Problemen med trimmade bilar ökar Förra veckan åtalades en tonårs-kille i Kristinehamns kommun för skadegörelse, olovlig körning och vårdslöshet i trafik. Han har bland annat kört A-traktor i 150 km/h och det får man ju inte göra som ni säkert redan vet. Problemen med trimmade A-traktorer ökar, och nu ska polisen i Visby försöka komma åt ungdomarna som kör för snabbt med ett nytt grepp - drönare. Drönarbevakning kommer att sättas in i Visby med omnejd och detta görs för att att få bättre kontroll över vårdslös trafik. Förutom A-traktorer ska mopeder övervakas. Det hela är till en början ett pilotprojekt (höhö) men om det är framgångsrikt kan det få fortsätta. Om fler regioner och kommuner kommer att anamma drönarövervakning av denna typ av fordon är oklart för tillfället. Tumnagel
54.3°
0
Felix Rosenqvist vann Indy 500 Tredje svensken som gör det Den 34-årige svenska racerföraren Felix Rosenqvist har vunnit den 110:e omgången av den amerikanska biltävlingen Indianapolis 500. Loppet som körs på Indianapolis Motor Speedway i Indianapolis i USA har en total längd på 500 miles och förarna kör 200 varv. Detta är tredje gången som en svensk vinner racet och de tidigare vinnarna var Kenny Bräck 1999 och Marcus Ericsson 2022. Felix vann med bara med två hundradelars marginal mot amerikanen David Malukas. Detta är den minsta marginalen i tävlingens historia. Tumnagel
71.2°
0
söndag 24 maj Vilka är dina fem favoritalbum? Helgens andra fråga Tidigare i dag skrev vi om sajten Record Club som försöker vara lite som Letterboxd fast för musik. Skapar man en profil där kan man bland annat lista sina fem favoritalbum genom tiderna, en lista som ju inte alltid är helt lätt att få till. Ett album kan ju ha några riktigt bra låtar men kanske inte hålla som en hel fullängdare. Mitt standardsvar när någon frågar mig brukar se ut som på bilden ovan. Men nu undrar ju vi hur det ser ut bland våra läsare och vad ni tycker är de fem bästa albumen genom tiderna. Tumnagel
38.1°
0
AI och VR flyttar in på bordellen Ny trend i Tyskland SVT rapporterar om att den tyska sexindustrin, som är laglig och reglerad, står inför en teknisk revolution. Flera bordeller börjar nämligen byta mänsklig kontakt mot silikon, VR-glasögon och AI-röster. På en bordell i Berlin erbjuds kunderna nämligen inte längre bara sällskap av människor, utan även av avancerade sexdockor. Genom att kombinera dockorna med VR-teknik och AI-genererade röster kan besökarna leva ut specifika fantasier som riktiga människor kanske inte kan. Enligt en bordellägare som SVT pratade med handlar det för kunderna ofta om att söka nya upplevelser i en miljö där de inte känner sig dömda. Förespråkare menar att denna nya teknik erbjuder ett säkert utlopp för fantasier utan att någon människa riskerar att utnyttjas. Däremot menar kritiker att verksamheten normaliserar en våldtäktskultur och avhumaniserar kvinnor. En kritik som personal på bordellerna tydligen också vittnar om, då vissa kunders beteende och brist på respekt speglar en problematisk kvinnosyn. Tumnagel
31.9°
0
Nytt världsrekord för överklockning Intel Core i9 14900KF klockades till 9 206 MHz Den kinesiske överklockaren "wytiwx" har varit i farten igen och nu lyckats pressa en Intel Core i9-14900KF till saftiga 9 206 MHz, vilket nu är det nya officiella världsrekordet för överklockning. För att nå dessa hastigheter krävdes det dock lite mer än rätt inställningar i MSI Afterburner. Det var med hjälp av flytande kväve och ett specialiserat Asus ROG Maximus Z790 Apex-moderkort som man lyckades höja ribban med nästan 100 MHz jämfört med det tidigare rekordet (9 117 MHz). Man inaktiverade även delar av processorn, så att endast sju kärnor var aktiva under rekordförsöket. Ett längre klipp som visar hur världsrekordet gick till kan ses nedan. Tumnagel
42.3°
0
Dragomir Mrsic startar spelstudio Skådespelaren satsar på karaktärsdrivna spel Skådespelaren Dragomir Mrsic har gjort en Josef Fares och tagit steget från filmbranschen in i spelbranschen. Tillsammans med ett gäng från Skövde har han nu skapat en spelstudio som ska fokusera på spel som har starka berättelser. Namnet på studion är inte spikat ännu men dess vision är att skapa spelupplevelser som hämtar inspiration från verkliga händelser. Istället för bara snabb action vill man bygga karaktärsdrivna berättelser där spelarens moraliska val får faktiska konsekvenser för handlingen. Vad studions första spel blir eller när det släpps är högst oklart just nu. Tumnagel
43.2°
0
Nytt KTH-projekt ska göra robotar till följeslagare Wille jublar Genom ett nystartat forskningsprojekt på KTH vill man nu göra människolika robotar till en naturlig del av vår vardag, inte bara som maskiner utan också som sociala följeslagare. Projektet, vars fullständiga namn är Situated Agentic Intelligence (Saint), fokuserar på momentet där avancerad AI möter fysisk robotik. Målet är att utveckla robotar som kan tolka sin omgivning och samspela med människor på ett mer naturligt sätt än tidigare. En central del av forskningen handlar om att skapa teknik som faktiskt gör verklig nytta för individen. På sikt hoppas forskarna att dessa intelligenta robotar ska kunna erbjuda skräddarsytt stöd till personer som lever med funktionsnedsättningar, och därmed underlätta ett självständigt liv. Tumnagel
37.7°
0
My Hero Academia är årets bästa anime Enligt årets Crunchyroll Anime Awards Den tionde upplagan av Crunchyroll Anime Awards ägde rum i Tokyo i veckan som samlade animeeliten, som fick en massa priser från kändisar som The Weeknd, Winston Duke och RZA. Serien Dan Da Dan kom in i tävlingen med hela 20 nomineringar men fick se sig besegrad i flertalet kategorier. Bland annat i kategorin Anime of the Year som i år gick till den sista säsongen av My Hero Academia. Årets bästa animefilm gick inte helt oväntat till Demon Slayer: Infinity Castle medan serien Gachiakuta korades till Best New Series. The Apothecary Diaries kammade också hem flera priser och One Piece fick sig ett till pris för Best Continuing Series. Du kan kolla in samtliga nominerade och vinnare via länken nenda. Tumnagel
37.6°
0
Record Club är Letterboxd för musik Så du kan du logga och betygsätta dina favoritplattor Folk som gillar att betygsätta olika typer media som de konsumerat har ju sajter som Letterboxd och Goodreads att leka med. Folk som vill ha koll på musiken de lyssnat på samt få lite tips baserat på vad de gillar har inte direkt haft någon liknande motsvarighet. Den svenskutvecklade sajten Record Club vill ändra på det genom att i princip ta designfilosofin från Letterboxd men fokusera på musik. Plattformen innehåller alla de funktioner man förväntar sig. Du kan betygsätta album, skriva recensioner och markera skivor som lyssnade. På din profil kan du stoltsera med dina fem favoritplattor genom tiderna, samt visa vad som går på högvarv just nu. Du kan skapa egna listor som du sedan kan dela om du till exempel vill ranka årets bästa släpp eller visa vänner vad de bör lyssna på om de vill få koll på gangstarap från 90-talet. En trevlig funktion är att man inte bara kan följa artister och vänner, utan även specifika skivbolag. Om man vill hålla koll på om ditt nischade favoritskivbolag släpper en ny EP kan man få en liten notis om det när det väl sker. Du hittar sajten via länken nedan. Tumnagel
37.6°
0
Trump Mobile läckte kunduppgifter En säkerhetsbrist har exponerat känslig information Vi har vid ett flertal tillfällen skrivit om Trump Mobile, som är den nuvarande presidentens mobiloperatör och telefonmärke. Hittills har företaget inte direkt levererat jättemycket, eftersom operatörens stora grej var att erbjuda telefoner tillverkade i USA för premiumpriser. Men operatörens första telefon, T1, visade sig vara en relativt billig reskin av någon telefon tillverkad i Kina och som säljs för betydligt mer pengar än vad den egentligen borde kosta. Men i veckan åkte operatören på ännu ett problem, eftersom de nu anklagats för att ha exponerat känslig kunddata via en enkel säkerhetsbrist på sin webbplats. Enligt uppgifter har en säkerhetsforskare hittat en sårbarhet som gör det möjligt att komma åt personlig information om kunder som beställt en T1. De uppgifter som ska ha exponerats är i princip allt utom kreditkortsnummer. Enligt operatören beror läckan på en tredjepartsleverantör och att det inte finns något direkt intrång i Trump Mobiles egna system. De säger också att ingen finansiell information eller känsligt innehåll ska ha läckt ut men att de nu undersöker händelsen och utvärderar om drabbade kunderna behöver informeras. Tumnagel
49.4°
0
Take-Two planerar mängder av uppföljare och remakes Speljätten satsar på beprövade kort När man tänker på spelutgivaren Take-Two Interactive tänker väl de flesta på att de borde komma loss och släppa Grand Theft Auto 6 någon gång. De har dock fler projekt på gång och i sin senaste kvartalsrapport avslöjade de bland annat att de kommer satsa stort på uppföljare och remakes framöver. Mellan räkenskapsåren 2028 och 2029 planerar Take-Two nämligen att släppa 7 uppföljare till befintliga spelserier samt 6 nyversioner av äldre spel, typ remakes, remasters eller portningar. Vilka dessa spel som ska uppdateras är återstår att se men någonstans får man ju bannemej hoppas att Red Dead Redemption 2 är ett av dem. Att få det till den nuvarande generationens konsoler med högre bilduppdatering och andra trevligheter hade ju varit kalas. Det har också länge gått rykten om en modernare version av Grand Theft Auto IV vilket ju också hade varit bra. Det är redan känt att Remedy jobbar på remakes av de första två Max Payne-spelen men en uppdaterad version av Max Payne 3 hade ju inte suttit fel om man tänker efter. Tumnagel
44.1°
0
En trailer för Blir du ledsen om jag dör? Baserad på en sann historia Den 21 augusti har filmen Blir du ledsen om jag dör?, baserad på en sann historia, premiär. Filmen kretsar kring ungdomsledaren Nic och 14-åriga Elijah, en baskettalang som växer upp i en tuff miljö nere i Malmö. Under filmens gång bildas en vänskap mellan Nic och Elijah, vilket ska ge en hoppfull skildring av vad som händer när en människa väljer att tro på en annan. Tumnagel
36.7°
0
lördag 23 maj Vill du se e-sport i OS? Helgens fråga En ny undersökning från Logitech visar att nästan varannan svensk mellan 18 och 24 år vill se e-sport i OS. För många yngre är det här med e-sport i dag lika mycket tävling, träning och prestation som traditionella sporter medan äldre generationer fortfarande är betydligt mer skeptiska. Den olympiska kommittén har ju doppat tårna lite i e-sport och det återstår väl att se om det blir något mer med det eller ej. Tumnagel
29.0°
0
Infinity Ward gör mer Modern Warfare Men får vi någon mer DMZ? Call of Duty-studion Infinity Ward meddelade via sociala medier att deras nästa spel blir den definitiva versionen av Modern Warfare. De påstår att utvecklingen är präglad av passion och att de strävar efter att tänja på gränserna för varje detalj i spelet. Spelet, som man väl får anta blir Modern Warfare 4, ryktas få sin officiella presentation den 4 juni i samband med det återstår väl att se om det händer. Tumnagel
37.9°
0
Virtuella vingar förändrar hjärnan Hjärnan anpassar sig snabbt till digitala kroppsdelar Ett gäng kinesiska forskare har undersökt vad som händer i hjärnan när människor får vingar i en virtuell miljö. Resultaten visar att hjärnan är förvånansvärt anpassningsbar och snabbt kan börja betrakta digitala vingar som en del av den egna kroppen. I studien fick 25 deltagare använda virtuell verklighet som simulerade att deras armar hade ersatts av vingar. Under en vecka fick de träna på att manövrera och flyga genom virtuella hinder. När forskarna sedan skannade deltagarnas hjärnor fann de förändringar i området occipitotemporala cortex (OTC), som hanterar hur vi uppfattar vår egen kropp. Efter experimentet reagerade detta område starkare på bilder av vingar, och hjärnans aktivitetsmönster började likna de som uppstår när vi ser våra egna armar. Forskarna hoppas att studiens resultat kan hjälpa till med framtida rehabilitering av personer med proteser. Tumnagel
44.9°
0
Europol stänger ner VPN-tjänst First VPN användes av för många cyberkriminella VPN-tjänsten First VPN har stängts ner i en internationell insats mot cyberbrottslighet. Enligt Europol användes tjänsten av kriminella för att dölja sin identitet och göra det svårare för polisen att spåra deras rackartyg. Enligt Europol har First VPN förekommit i nästan alla större utredningar om cyberbrott de senaste åren. Det handlar bland annat om ransomware, bedrägerier och annan digital brottslighet där anonymitet är en viktig del av upplägget. Totalt ska servrar i 27 länder ha slagits ut, och tjänstens administratör har gripits. Myndigheterna beskriver First VPN som ett av de vanligaste verktygen i den organiserade cyberbrottsligheten, där tjänsten ska ha använts för att gömma spår och möjliggöra anonyma betalningar. I samband med tillslaget stängdes även tjänstens servrar ner, vilket innebär att First VPN nu är borta från nätet. Europol uppger att många av dem som höll på med dumheter genom tjänsten redan har identifierats. Tumnagel
25.0°
0
CIA-snubbe granskar spionfilmer Hur nära verkligheten kommer Hollywood? Den före detta CIA-snubben John Kiriakou har tittat på 16 kända filmer för att se hur bra eller dåliga de är på att skilja fakta från påhitt. Tumnagel
37.2°
0
Hemleverans av kolsyra Sodastream släpper ny tjänst En störig grej med kolsyremaskiner är att kolsyrecylindern tar slut när man minst vill det. Då har man ju valet att bege sig till något ställe som säljer dem men det är inte alltid lätt om man bor längre bort. För att göra livet enklare för dessa människor har kolsyremaskinfolket lanserat en ny tjänst där du kan beställa kolsyrecylindrar direkt till dörren och få de tomma hämtade. Processen sker genom företagets hemsida där du kan beställa ett 4-pack kolsyrecylindrar (316 kr). Cylindrarna levereras sen direkt till dörren i en särskild returbox som ska användas när cylindrarna är slut och blir hämtade av Budbee. Det gäller dock att man kör hårt med bubbelvattnet då returen ska ske inom 120 dagar från köptillfället. Tumnagel
-86kg
0
Soldier Boy och Stormfront återvänder i Vought Rising Första trailern för Vought Rising är här Här har vi den första trailern för serien Vought Rising som då blir nästa i The Boys-universumet. Denna prequel-serie utspelar sig på 1950-talet och utforskar rötterna till superhjälteföretaget Vought. I huvudrollerna repriserar Jensen Ackles sin roll som Soldier Boy och Aya Cash som Stormfront. Våldet ser ut att fortsätta dock vilket ju är betryggande. Vought Rising har premiär på Prime Video någon gång nästa år. Tumnagel
40.8°
0
Hyfsat lyckad flygning med ny Starship-modell Det mesta funkade I natt gjorde SpaceX sin tolfte flygning med Starship och sköt för första gången upp den tredje modellen av jätteraketen. Flygningen gick inte helt som SpaceX hade hoppats men får ändå beskrivas som rätt lyckad. Uppskjutningen gick som planerat och startstegets SuperHeavys samtliga 33 Raptormotorer startade. Kort efter separationen dog en av de sex motorerna på andrasteget Starship, men motorbortfallet kompenserades av de fem motorer som var i drift. Under flygningen rymdsattes ett 20-tal testsatelliter vilket gick precis enligt plan. Super Heavy drabbades av något slags fel och landade inte på den plats i Mexikanska golfen som det var tänkt efter separationen, medan Starship landade mer eller mindre exakt var den var planerad att slå ner i Indiska Oceanen efter lite över en timmes flygning från SpaceX rymdbas i Texas. Här nedanför hittas ett sammandrag från den senaste Starship-flygningen. Nedan finns även ett inlägg från X som visar hur det såg ut när en av satelliterna rymdsattes från Starship. Tumnagel
46.0°
0
Vaggeryds Chark har sålt korv utan nötkött Trots att det stod med på innehållsförteckningen SR rapporterar att Vaggeryds Chark har nu anklagats för att under flera månader ha sålt korv med felaktiga innehållsförteckningar. Trots att nötkött stått angivet på etiketterna har ingrediensen saknats i nästan hela sortimentet. Enligt anonyma tips till Livsmedelsverket ska företaget medvetet ha låtit nötköttet stå kvar på etiketten trots att recepten ändrats. Företagets vd nekar att det rör sig om ett medvetet fusk, och företaget har nu börjat byta ut de felaktiga etiketterna. Tumnagel
4.4°
0
Feber-läsare visar var solen skiner på uteserveringar Från skaparen av Doppkartan Förra året skrev vi om Feber-läsaren Andreas sajt Doppkartan där badsugna människor kunde hitta olika badställen runtom i Sverige. Nu är han tillbaka med ett nytt verktyg som löser ett annat klassiskt sommarproblem, nämligen jakten på den perfekta solplatsen. Den nya sajten heter solsök.se och hjälper användare i Stockholm och Göteborg att hitta uteserveringar som faktiskt har sol vid en specifik tidpunkt. Sa<jten använder tjänsten byggnadsdata för att beräkna exakt hur skuggorna faller mellan husen. Så om man vill maxa soltimmarna på AW:n i någon av dessa städer så kan man ju kolla in Solsök.se via nedan. Tumnagel
43.5°
0
En liten trailer för Warhammer 40,000: Chaos Gate Och Warhammer 40K till Helldivers 2 och Rust Under veckans Warhammer Skulls-event visade man upp det nya spelet Warhammer 40,000: Chaos Gate – Deathwatch vilket är ett nytt spel i det taktiska spelserien från förr. Det hela är ju en XCOM-liknande grej fast i Warhammer 40,000-universumet. I Deathwatch styr man då ett gäng tuffa Deathwatch-soldater som ska slakta Genestealer Hivecults, Orks, T’au och så klart Chaos. Förutom Deathwatch meddelade man också att Warhammer 40,000-relaterade grejer kommer till både Rust Console Edition och Helldivers 2. För Rust-spelare på konsol innebär detta ett nytt kosmetiskt paket baserat på Death Korps of Krieg. Detta paket har funnits till PC-versionen sedan hösten, men nu får även konsolspelarna chansen att klä ut sig. Samarbetet med Helldivers 2 innebär en ny Warbond med 40K-utrustning, vilket ju låter vettigt. Tumnagel
38.8°
0
fredag 22 maj Brukar du gå på fotbollsmatcher? Dagens sportfråga Vi har haft en del fotbollsnyheter den här veckan, så jag tänkte att vi kunde kolla om ni läsare brukar gå på fotbollsmatcher. Svara gärna på vår fråga nedan. Vill ni snacka mer om fotboll eller något annat som känns relaterat kan ni göra det i kommentarsfältet. Tumnagel
36.2°
0
Apple gör historiskt försäljningskvartal Största smartphonetillverkaren under första kvartalet Apple blev för första gången någonsin världens största smartphonetillverkare sett till leveranser under ett första kvartal, denna gång 2026. Det visar nya siffror från analysföretaget Counterpoint Research. Företaget knep 21 procent av den globala marknaden efter en leveransökning på 9 procent mot föregående år, samtidigt som smartphonemarknaden i stort backade med 3 procent. Samsung landade på en nära andraplats, också med 21 procent av marknaden, följt av Xiaomi (12 procent), Oppo (10 procent) och Vivo (7 procent). Tumnagel
40.3°
0
Beehome är en AI-driven bikupa Som minskar dödligheten bland bin Beehome är ett AI-drivet hem för bikolonier från det israeliska startup-företaget Beewise utvecklat för framför allt storskalig pollinering på fruktodlingar. Ett Beehome rymmer 24 stycken bikolonier och inuti den stora bikupan finns system som håller koll på klimatet, har möjlighet att förse bina med näring och automatiskt meddela ägaren via e app när det finns honung att skörda. Systemet kan även upptäcka kvalster och isolera kolonier som drabbas av detta för att sedan ge dem behandling. Enligt Beewise har man minskat dödligheten i bikolonier från 35–40 procent per år till under 10 procent med hjälp av Beehome. Hela systemet drivs av solkraft, vilket innebär att det inte behöver finnas någon extern strömförsörjning. I dagsläget går det inte att köpa Beehome direkt, men stora biodlare i USA och Israel hyr ut det till plantager och fruktodlingar för cirka 400 dollar i månaden plus en installationsavgift på runt 2000 dollar. I videoklippet nedan snackar Beewise lite mer om Beehome. Tumnagel
44.5°
0
Nytt James Bond-spel släpps nästa vecka Här är släpptrailern för 007 First Light Nu är det bara några dagar kvar tills danska IO Interactive släpper det nya James Bond-spelet 007 First Light och inför det har man släppt en ny trailer för spelet. I spelet kommer spelaren att spela som en ung James Bond och genomföra det uppdrag som slutligen ger honom den åtråvärda agentlicensen "00", som ger honom rätten att döda. Handlingen i spelet har hämtat inspiration från både romaner och noveller som författaren Ian Fleming skrev om James Bond. 007 First Light släpps till PlayStation 5, Xbox Series X/S och PC den 27 maj. Det kommer även att släppas en version till Nintendo Switch senare i år. Tumnagel
44.1°
0
Det här är på gång från Fiat 13 nya modeller The Sunny Road to 2030 är namnet på Fiats framtidsplaner. Denna innefattar inte mindre än 13 nya modeller som ska lanseras globalt. Till Europa kommer den nya kompakta suven Fiat Grizzly och den kommer att erbjudas som vanlig SUV eller som "coupé"-SUV. Den här kommer att fungera som storasyskon till dagens Grande Panda och den är framtagen som ett prisvärt alternativ för familjer. Officiell premiär av modellen sker på bilmässan i Paris i oktober. Dagens lilla Topolino kommer få sällskap av nyheten Quattrolino och det är den gröna lilla krabaten till vänster på bilden här ovan. Den verkar vara någon slags spirituell uppföljare till gamla Multipla från 50-talet. Den har bara två dörrar men borde ha plats för fyra personer. Bilden visar även en liten knasig konceptbil bredvid 500:an. Den här ska vara eldriven och som vi kan se sitter föraren i mitten och sen finns det plats för två passagerare bakom denne - McLaren F1 någon? Enligt rykten ska Grizzly-modellerna lanseras i slutet av detta år eller kanske i början av nästa. Mer kring allt lär vi få reda på under året. Tumnagel
39.6°
0
David Finchers nya Tarantino-film får biopremiär Netflix ändrar strategi Efter att Netflix nyligen sköt upp premiären av Narnia: Min morbror trollkarlen för att ge den en global biorelease, står det klart att även spelfilmen The Adventures of Cliff Booth får samma upplägg. Filmen, som är skriven av Quentin Tarantino men regisseras av David Fincher, är en prequel till Once Upon a Time in Hollywood där Brad Pitt återvänder i rollen som Cliff Booth. Filmen skulle ursprungligen ha släppts direkt på streaming i augusti i år, men får nu istället en IMAX-biopremiär den 25 november innan den landar på Netflix fyra veckor senare, den 23 december. Projektet blir smått historiskt då det är Quentin Tarantinos första samarbete med en streamingtjänst, efter att han tidigare varit en av streamingmodellens starkaste kritiker. Fincher har dock arbetat med Netflix i flera år. Tumnagel
39.2°
0
Det här är framtiden för Alfa och Maserati Fyra nya modeller på väg Stellantis har presenterat FaSTLAne 2030 som är en stor plan för hur framtiden för märkena koncernen roddar över är tänkt att se ut - i alla fall de kommande fyra åren. Tittar vi på Alfa Romeo och Maserati så är produktplanen framåt att man skippar alla helt eldrivna modeller som tidigare har kommunicerats och istället lägger krutet på "multi-energi-plattformar". Dinojuice kombinerat med elektroner alltså. För Alfas del så är två nya modeller på väg - en kompakt SUV i C-segmentet och en ny sportig bil av något slag. Den sista kommer att lanseras av specialdivisionen Bottega Fuoriserie och lär bli till i en ytterst liten upplaga med en stor prislapp. Det här blir en uppföljare till underbara 33 Stradale. För Maseratis del så är det också två nya modeller på gång och av teaserbilden att döma verkar det handla om en SUV och en GT-vagn av något slag. Suven lär ersätta Levante och placera sig över Grecale i utbudet. GT:n verkar bara ha två dörrar och kanske blir någon 2+2-historia. Tumnagel
38.5°
0
Tillbehörsingången på Xbox-kontrollen ser ut att försvinna Har pluggats igen i ny version Den ingång på Xbox handkontroll som gjort det möjligt att koppla in externa tillbehör till kontrollen ser ut att vara på väg bort, rapporterar flera källor. Porten har funnits på Xbox-kontroller sedan Xbox 360-eran och användes bland annat för att koppla in Chatpad och en adapter för hörurar (se bild ovan) samt andra tillbehör. De senaste åren har dock ingången fört en tynande tillvaro och det har inte dykt upp några nya tillbehör som utnyttjat den. Dessutom finns det en 3,5mm-ingång för hörlurar på de Xbox-kontroller som säljs idag. I en ny Xbox-kontroll som Microsoft presenterade i samband med att Forza Horizon 6 släpptes har ingången pluggats igen och går inte att använda (se Reddit-inlägg nedan). Om det betyder att Xbox är på väg att överge ingången är oklart, men det verkar sannolikt att det kommer att bli fallet. Microsoft har än så länge inte kommenterat varför ingången är igenpluggad på Forza-kontrollen. Tumnagel
33.0°
0
Pep Guardiola lämnar Manchester City Efter 17 titlar med klubben Idag blev det klart att Pep Guardiola lämnar Manchester City efter att ha tränat fotbollslaget i 10 år. Under den tiden har han och laget vunnit 17 stora titlar, bland annat sex segrar i Premier League, en seger i Champions League, tre FA-cuptitlar och fem ligacupsegrar. Pep Guardiolas sista match med Manchester City blir på söndag mot Aston Villa i den sista omgången av Premier League. Det är dock redan klart att Manchester City kommer att bli tvåa i ligan efter Arsenal. Vad Guardiola ska pyssla med framöver finns det än så länge inga uppgifter om. I videoklippet ovan hittas hans avskedshälsning till Manchester City. Tumnagel
38.4°
0
Clicks Communicator får Android 17 direkt ur lådan Och större batteri Den kommande Android-"mobilen" Clicks Communicator med ett fysiskt tangentbord blir bättre än tidigare trott – åtminstone på två punkter. I ett meddelande till alla som förhandsbokat telefonen bekräftar utvecklarteamet att enheten kommer att levereras med Android 17 direkt från start. Eftersom telefonen planeras att släppas under det fjärde kvartalet i år (då Android 17 hunnit rullas ut), väljer bolaget att köra med det senaste operativsystemet direkt. Den andra stora nyheten är att batterikapaciteten uppgraderas från ursprungliga 4000 mAh till ett kisel-kol-batteri (silicon-carbon) på 4.450 mAh. Tumnagel
40.2°
0
Android får en egen handoff-funktion Flytta över sömlöst till surfplattan Google har skapat en egen variant av Apples riktigt användbara Handoff-funktion för Android som man kallar Continue On. Den gör det möjligt att påbörja en uppgift på mobilen och direkt fortsätta där man slutade på en kompatibel surfplatta. Vid lanseringen fungerar det alltså endast från telefon till surfplatta, vilket är aningen synd då de möjligen känns mer användbart telefon-till-laptop. När funktionen är igång dyker det upp förslag i surfplattans docka, likt Apples motsvarighet. Funktionen låter dig hoppa direkt in i dokument, webbplatser eller mejl som precis varit öppna på mobilen. Continue On kommer först att bli tillgänglig för test i den första slutkandidaten (RC1) av Android 17. Tumnagel
38.5°
0
Ubtech visar upp ny humanoid robot Walker C1 kan dansa både vals och balett Det kinesiska robotföretaget Ubtech har släppt ett videoklipp där man visar upp sin senaste humanoida robot Walker C1, en uppgraderad version av Walker C som man släppte förra året. Ubtech har inte släppt några specifikationer om roboten men av videoklippet att döma verkar den vara en hejare på att dansa. Roboten kommer att medverka på sommarens China International Supply Chain Expo (CISCE) som arrangeras i Beijing 22–26 juni och antagligen kommer Ubtech att släppa mer information om roboten då. Walker C1:s föregångare Walker C är framtagen för att arbeta inom serviceyrken, till exempel på hotell, medan Ubtechs modell Walker S2 framför allt används inom industrin. Tumnagel
36.5°
0
Model Y når 100.000 nyregistreringar i Norge Gick snabbt Nu får vi från OFV (Norska Upplysningsrådet för vägtrafik) reda på att Tesla Model Y är den första elbilen som når 100.000 nyregistreringar i Norge. Den lanserades i grannlandet i augusti 2021 vilket alltså är knappt fem år sedan. En av 29 personbilar på de norska vägarna är nu en Model Y. Av dessa är 87,6 privatregistrerade medan 12,4 procent ägs av företag. Den typiska köparen är en man i 40-årsåldern och ägarförhållandet är 83 procent män, 17 procent kvinnor. Flest exemplar rullar i Oslo. Förra året såldes 27.621 exemplar vilket är toppnoteringen hittills. I år har det sålts 7036. Färgerna köparna väljer är de oerhört roliga vit, svart och grå. Tumnagel
27.5°
0
Sveriges nya varningssystem snart redo att tas i drift SE-Alert kommer att skicka VMA via mobilen Myndigheten för civilt försvar (MCF) meddelade idag att Sveriges nya mobilbaserade VMA-system kommer att börja implementeras och testas från och med 1 juli. Systemet kallas "SE-Alert" och bygger på Cell Broadcast-teknik, vilket gör det möjligt att skicka meddelanden till samtliga mobiltelefoner som befinner sig ett specifikt geografiskt område, eller hela Sverige om det skulle bli aktuellt. Systemet är kompatibelt med smartphones som släppts från 2016 och är någorlunda uppdaterade, vilket innebär att cirka 95 procent av alla aktiva mobiltelefoner i Sverige har möjlighet att ta emot meddelandet. Systemet är inte tänkt att ersätta SMS-utskick eller den så kallade "Hesa Fredrik" för VMA ("Viktigt meddelande till allmänheten") utan ska fungera som ett komplement. SE-Alert kommer att levereras i form av ett textmeddelande, se exempel ovan, samt en ljudsignal och ni kan lyssna på hur den låter på MCF:s webbplats här. Tumnagel
55.5°
0
Google öppnar upp för nya smarta högtalare med Gemini Släpper ny referensdesign Trots att Google fortfarande inte börjat sälja sin egen Gemini-högtalare, meddelade företaget under I/O att de återigen satsar på smarta högtalare från tredjepartstillverkare. Genom en ny referensdesign får externa tillverkare nu möjlighet att bygga egna smarta högtalare som drivs direkt av Googles Gemini. Enligt rykten kan Walmart bli en av de första att lansera en kompatibel högtalare under det egna varumärket Onn i USA. Google meddelade samtidigt även att det blir möjligt för externa partner att sälja Google Home Premium-prenumerationer i paket samt integrera fler Gemini-funktioner för hemmet i sina egna appar. Tumnagel
39.0°
0
Sverige och USA inleder forskningssamarbete Inom AI, mobiltelefoni, rymden och kvantteknik Under Natotoppmötet i Helsingborg i dag passade den svenska regeringen på att sluta ett samarbetsavtal med USA om framtida tekniksamarbete. I ett pressmeddelande skriver regeringen att samförståndsavtalet ska ge utökade möjligheter till bilaterala samarbeten inom forskning och utveckling, bland annat inom AI, konnektivitet, biomedicin, energi, rymd, kvantteknik, avancerad tillverkning och försvarsinnovation. Utrikesminister Maria Malmer Stenergard säger: – I grunden handlar detta om att stärka vår konkurrenskraft och värna våra näringslivsintressen. Sverige rankas som ett av världens mest innovativa och nyskapande länder tack vare många människors hårda arbete. Vi vill att deras ansträngning ska löna sig och skapa de bästa förutsättningarna för svenska företag att fortsätta leda utvecklingen av framtidens teknik. Exakt vad det hela kommer att utmynna i återstår att se, men rent konkret nämns bland annat utvecklingen av framtida 6G-nät för mobiltelefoni. Japan, Sydkorea och Storbritannien tidigare har slutit liknande avtal med USA. På bilden ovan syns Sveriges utrikesminister Maria Malmer Stenergard och USA:s utrikesminister Marco Rubio inför undertecknandet av samförståndsavtalet. Tumnagel
40.4°
0
BMW M3 E30 kommer som Lego Bästa M-bilen? I år firar BMW 30 år med modellen M3 och en grej de ska göra för att fira denna ikon är att släppa ett samarbete med Lego. En M3 E30 är på väg i Speed Champions-serien och det känns ju som ett klockrent samarbete. För förutom Volvo 740 så är väl generationen E30 en av de kantigaste bilarna som finns? Och det passar ju ypperligt ihop med Lego-bitar. Bilens design är inte helt klar än så vi får vänta på den officiella produkten ett tag till. Den släpps den 1 augusti och kostar 27.99 euro. Något som kommer att hamna på din Lego-hylla? Tumnagel
40.5°
0
Kolla in Brendan Fraser som general Eisenhower I ny trailer för Pressure Här är en ny trailer för krigsdramat Pressure, en film där Brendan Fraser spelar rollen som den legendariske generalen Dwight Eisenhower. Filmen utspelar sig under tre dagar innan D-Day, dagen då de allierade under andra världskriget inledde historiens största militära amfibieinvasion genom att landstiga i Normandie för att befria det naziockuperade Europa. Pressure börjar visas på amerikanska biografer den 29 maj, men här i Sverige har filmen inte premiär förrän den 18 september. Den senaste trailern för filmen hittas nedan. Tumnagel
44.5°
0
Bakom kulisserna hos Stephen Colbert Sista avsnittet har sänts I samband med sista avsnittet av Stephen Colberts The Late Show passade Architectural Digest på att hälsa på bakom kulisserna på Ed Sullivan Theater för att se hur man byggt upp scenen. Har du kollat på Stephen Colberts program? Tumnagel
34.2°
0
Nu måste du prenumerera på Teslas autopilot Kostar 990 kronor per månad Innan hade Tesla tre olika paket när det kommer till den självkörande funktionen Autopilot. Utan kostnad fick man med "Grundläggande Autopilot" som ger autostyrning och adaptiv farthållare. La man till 38.900 kronor fick man paketet "Uppgraderad Autopilot" vilket gav funktioner som Dumb Summon, Actually Smart Summon, autoparkering, assisterad körning vid påfart och avfart på motorväg och vid filbyten och omkörningar. Det tredje paketet kallades för "Total självkörningsförmåga" och hade prislapp på 77.700 kronor. Då fick man allt det andra plus trafikljus- och stoppskyltsassistans och FSD (Full Self-Driving) när det blir möjligt. Nu har Tesla rensat bort alla paketen och istället måste man prenumerera. Det enda alternativet som finns är "Total självkörningsförmåga" och för detta får man betala 990 kronor per månad. Tumnagel
1.5°
0
Det här kan Pagani göra för luften Knåpar inte bara ihop bilar På Catarina Aviation Show i Brasilien kommer Pagani att ställa ut. Men det är inte deras superbilar som är i fokus då, utan deras avdelning Pagani Arte som tillverkar inredningar till privatjet och helikoptrar. Det har man gjort några år nu och 2017 ansvarade Pagani för interiören i flygplanet Airbus ACJ319 Neo Infinito. På mässan kommer samarbetet med Airbus att visas upp tillsammans med det man gjort i en Gulfstream G650ER. Man kommer dock även att ha med sig en bil för att visa var man kommer från, och det handlar då om banracern Huayra R. Tumnagel
35.2°
0
Sonos-appen borta från App Store Jobbigt för de som precis köpt en Sonos-produkt Sonos-appen har plötsligt försvunnit och går just nu inte att ladda ner från App Store för iPhone. Problemet ska ha uppstått nu under fredagen och innebär att direktlänkar till appen ger felmeddelanden, och manuella sökningar i Apples app-butik ger inte heller några resultat. Sonos har bekräftat problemet på sin statussida och meddelar att de arbetar på en lösning. Störningen tycks även ha drabbat hanteringen av Sonos-konton, så det skulle kunna handla om ett större tekniskt haveri. Uppdatering klockan 16.10: Nu är appen tillbaka i App Store. Tumnagel
34.1°
0
Är VinFast VF 8 lika kass som den gamla? Ser bättre ut i alla fall VF 8 är en eldriven SUV från den vietnamesiska tillverkaren VinFast. Den har bland annat fått kritik för sin långsamma laddning. Nu presenteras en ny generation av modellen som förutom nytt och fräscht utseende lovar att vara bättre än bilen den ersätter. Men det är inget som säger att den är bra bara för det. Den har nämligen blivit 4,9 centimeter kortare, fått ett mindre batteri och nästan hälften av effekten den hade tidigare. Även infotainmentskärmen har minskat i storlek - från 15,6 till 12,9 tum. Ett steg fram, flera steg bak? Elmotorn sitter fram och den driver framhjulen. Effekten anges till 231 hästar och batteripacket som är på 60 kWh ska ge räckvidd på 50 mil. Detta är dock enligt den tveksamma NEDC-cykeln så räkna inte med att komma såpass långt på en laddning. Gamla VF 8 hade dubbla elmotorer på sammanlagt 408 hästar, fyrhjulsdrift och batteripack på 87 kWh. VinFast öppnar orderböckerna i Vietnam nästa vecka och de första leveranserna ska ske i slutet av juli. Prislappen börjar på motsvarande 37.900 dollar. Tumnagel
36.1°
0
Flipper One är en Linuxdator i miniformat Kraftfullt paket som du kan bära med dig i fickan Flipper Devices har visat upp en ny liten manick som man kallar Flipper One. Trots att Flipper One utseendemässigt påminner om multiverktyget Flipper Zero, den lilla manicken som kan avläsa, kopiera och emulera trådlösa signaler, är de utvecklade för olika användningsområden. I Flipper One har man tryckt en liten linuxdator med både en CPU, NPU och 8GB RAM. Den har stöd för wifi en rad ingångar för bland annat PCIe, SATA, USB 3.0, dubbla ethernet-portar samt en M.2-port för att koppla in 4G/5G-modem, SSD-diskar, RFID-läsare, NFC-läsare och annat. Flipper One ska i praktiken kunna användas som en bärbar linuxdator och till exempel utföra uppgifter som avancerad nätverksanalys signal- och radioanalys (SDR), säkerhetstest av IP-nätverk, användas som 5G-router eller VPN-gateway och det finns även möjlighet att köra lokala AI-modeller. Flipper Devices planerar att börja sälja Flipper One via en crowdfundingkampanj och hoppas då att priset kan landa på runt 350 dollar. Innan det blir aktuellt och man spikar den slutliga designen efterlyser man dock kommentarer från utvecklare, hårdvarufans och andra i ett nystartat forum som hittas här. Här nedanför kan ni se en infografik med skillnader mellan Flipper Zero och Flipper One. Tumnagel
44.1°
0
Waymos bilar har problem med översvämmade vägar Pausar nu tjänsten i Atlanta Waymo, Alphabets företag som utvecklar självkörande bilar och driver en taxitjänst med robottaxis, pausar nu sin tjänst i den amerikanska staden Atlanta och slutar köra på motorvägar i resten av landet. Anledningen till pausen är att Waymos bilar verkar ha svårt att se om en väg är översvämmad och vid ett tillfälle körde en tom Waymo-bil ner på en översvämmad väg och stannade där, något som potentiellt skulle kunna bli livsfarligt om det hade funnits passagerare i bilen. Waymo håller nu på att lägga in ny mjukvara i sina fordon som ska göra dem bättre på att känna igen översvämmade vägar samt uppdateringar för hur bilarna ska hantera vägarbeten. När Waymo kommer att dra igång sin tjänst i Atlanta och när bilarna kommer att börja köra på motorvägar igen finns det inga uppgifter om. Waymos bilar trafikerade fram till pausen motorvägar i och runt San Francisco, Los Angeles, Phoenix och Miami. Här ovanför hittas ett nyhetsinslag från en lokal nyhetskanal i Atlanta. Tumnagel
37.9°
0
Citroën 2CV återvänder som billig elbil 2028 Quel plaisir! Nu bekräftas de tidigare ryktena om att Citroën 2CV kommer återvända som en billig liten elbil. Kul! Den ska lanseras 2028 och teaserbilden här visar att den kommer få lite funkiga former som flörtar med originalet. Tillverkningen kommer att ske i Italien och den kommer få teknik som utvecklats i samarbete med Leapmotor. På bilmässan i Paris i höst ska man visa upp hur det nya åket ser ut. Priset ska landa på under 150.000 kronor, men det återstår som vanligt att se om detta stämmer när det väl är dags för lansering. Bonusklipp nedan. Tumnagel
46.1°
0
Fotbollsmatch ska filmas helt med iPhone 17 Pro I amerikanska MLS Apple är stolta över sig själva över att lördagens Major League Soccer-match mellan LA Galaxy och Houston Dynamo FC kommer att filmas helt och hållet med iPhone 17 Pro. Det blir därmed första gången någonsin som en stor professionell livesänd sportmatch spelas in uteslutande med mobiltelefoner istället för traditionella studiokameror. Telefonerna kommer att placeras runt om på arenan för att fånga allt från uppvärmningar och spelarpresentationer till unika kameravinklar inifrån målnäten. Redan förra året använde Apple iPhone 17 Pro för att filma vissa sekvenser av en Major League Baseball-match. Helgens match sänds live på Apple TV natten till söndag svensk tid. Tumnagel
29.9°
0
Gör personliga podcasts med Spotify Studio Om du vill ha något unikt att lyssna på Spotify Labs har tagit fram den friståendee appen "Studio by Spotify Labs" med vilken det kommer att gå att göra personliga podcasts med hjälp av AI. Tanken är att appen ska kunna göra en skräddarsydd podcasts som hämtar information om musik, podcasts och ljudböcker som användaren lyssnat på. Appen har även möjlighet att hämta information från användarens kalender, inkorg och anteckningar samt webbläsare om den får tillåtelse att göra det. Spotify skriver om appen: "Studio by Spotify Labs can create a private daily briefing just for you, build a playlist for a long drive, or generate a short podcast on a topic you want to learn more about. It’s designed to be conversational, so you can refine your requests, adjust the vibe, or take things in a completely new direction whenever the mood strikes." Studio by Spotify Labs kommer att släppas i en förhandsversion inom några veckor på ett tjugotal av Spotifys marknader. Ni kan se ett exempel på hur den fungerar nedan. Tumnagel
31.4°
0
Så lågt blir priset på MG4 EV Urban Lägre än Glocalnet? 300.000 kronor för en ny elbil är en slags magisk gräns som är attraktiv - både för de som vill sälja många bilar och dig som köpare. Nu dundrar MG in i denna kategori med en modell som precis klarar sig under strecket. Det är MG4 EV Urban som fått svensk prislapp och den börjar på 299.900 kronor. Går även att privatleasa för 3290 kronor per månad. För pengarna får man instegsversionen av MG4 med batteripack på 43 kWh som tar sig upp till 32,5 mil på en laddning. Den baseras på plattformen E3, har elmotor på 149 hästar och är framhjulsdriven. Värmepump och rattvärme är standard, på tillvalslistan finns bland annat trådlös Apple CarPlay och Android Auto. Snäppet upp är MG4 Urban Comfort med batteripack på 54 kWh som istället tar sig 41,6 mil. Elmotorn är här på 160 hästar. Kostar från 319.990 kronor och går att privatleasa för 4190 kronor per månad. Toppversionen kallar man för MG4 Urban Premium. Den får samma batteri och samma elmotor men av någon anledning kortare räckvidd - 40,5 mil. Här får man mer utrustning som standard och på prislappen står det från 349.990 kronor. Privatleasa går att göra från 4590 kronor per månad. De första exemplaren ska nå sina kunder i sommar. Tumnagel
35.3°
0
Destiny 2 går i pension med en sista nostalgitripp Bungie rullar ut det sista innehållet innan de blickar framåt Bungie meddelade i går att de efter nästan tolv år i Destiny-universumet förbereder sig för att ta farväl av sitt flaggskeppsspel. Den 9 juni kommer de nämligen att släppa den sista stora uppdateringen för spelet och efter det kommer studion skifta fokus mot framtida projekt. Precis som det första Destiny är idag kommer servrarna att förbli öppna och spelet förblir spelbart, men efter den 9 juni kommer det alltså inte bli några nya säsonger eller expansioner. Den sista uppdateringen ser ut att bli en nostalgisk resa för fansen då Bungie planerar att slänga in klassiska grejer som Monument of Triumph-utmaningarna, The Director återvänder istället för Portal-grejen, Pantheon 2.0 kommer att se till att rotera innehåll för att hålla spelet levande och Sparrow Racing League kommer bli en permanent del av spelet. En komplett lista på hur Bungie kommer att lämna Destiny 2 kan hittas via länken nedan. Tumnagel
37.9°
0
LG lanserar sitt modulära Sound Suite i Sverige Ett flexibelt ljudsystem som använder AI LG har nu släppt sitt ljudsystem LG Sound Suite här i Sverige. Detta är ett modulärt ljudsystem som använder AI för att skapa en en biokänsla oavsett hur ditt rum ser ut. Kärnan i detta systemet är ljudlimpan H7, som är världens första med tekniken Dolby Atmos FlexConnect. Limpan tillsammans med de trådlösa högtalarna M7 och M5 samt subwoofern W7 ska då erbjuda en flexibilitet som kan leda till över 50 möjliga konfigurationer. Enligt LG ska man då kunna börja med ljudlimpan och senare bygga ut systemet med fler trådlösa enheter för att då till slut nå upp till 13.1.7 kanaler. Systemet fungerar sömlöst med LG:s egna nyare, och dyrare, tv-apparater via Wi-Fi, men kan också användas med äldre modeller från andra märken via HDMI. Med hjälp av funktionen Room Calibration Pro ska den analysera rummets akustik automatiskt, och sen ser tekniken Sound Follow till att ljudbilden optimeras baserat på var i rummet du befinner dig. ProduktPris LG Sound Suite Soundbar H713 990 kr LG Sound Suite M7 Speaker7 990 kr LG Sound Suite M5 Speaker6 990 kr LG Sound Suite W7 Subwoofer8 990 kr LG Sound Suite Paket37 960 kr Tumnagel
36.6°
0
Kias lilla EV1 lanseras 2028 Kommer baseras på ny plattform Kias lilla eldrivna modell EV2 är purfärsk men vi vet sedan tidigare att det är en ännu mindre på gång. Den heter naturligtvis EV1 och detta blir en liten krabat som storleksmässigt kommer bli ungefär som en Picanto och som kommer att få en prislapp på mellan 20.000 till 22.000 euro. Nu får vi reda på att denna kommer att lanseras under 2028 och att den får avancerad mjukvara som bland annat gör att den klarar att köra själv på motorväg. Hyundai är också på gång med en mindre elbil och den tros få namnet Ioniq 1. Modellen kommer att baseras på en ny plattform som Hyundai och Kia håller på att ta fram tillsammans. Tumnagel
40.1°
0
Netflix presenterar två nya svenska serier Politiskt drama och vardagsskildring i Södertälje I veckan presenterade Netflix två nya svenska originalserier som ska börja spelas in senare i år. Den första serien heter 9,3 vilket är ett politiskt drama om tsunamin 2004. Den är baserad på Andreas Normans bok 9,3 på Richterskalan och börjar annandag jul 2004 när tsunamin slog till i Sydostasien. Seriens fokus ligger på maktspel bakom kulisserna, där en ung diplomat och en erfaren handläggare tvingas utmana stelbent byråkrati och passiva chefer för att rädda liv. Den andra serien man presenterade var Finnas till som kommer handla om vardagskaos i Södertälje. Serien är skapad av Calle Marthin, som tidigare legat bakom Bonusfamiljen. Serien kretsar kring Roger, en ensamstående trebarnspappa och musiklärare i Södertälje. Serien skildrar livets stora småsaker såsom tuffa förskolelämningar, en åldrande förälder och kampen för att få ekonomin att gå ihop. Tumnagel
36.4°
0
Sommarens fotbolls-VM verkar slå utsläppsrekord Forskare varnar Sommarens fotbolls-VM i USA, Mexiko och Kanada förväntas generera det största klimatavtrycket i den internationella sporthistorien, rapporterar SvD. Enligt Lausannes universitet i Schweiz väntas turneringen orsaka koldioxidutsläpp på mellan fem och nio miljoner ton, vilket kan jämföras med OS i Paris 2024 som landade på betydligt lägre 1,75 miljoner ton. Huvudorsaken till jätteutsläppen är hur stort geografiskt område turneringen äger rum på och de långa reseavstånden mellan arenorna; exempelvis kommer Bosnien-Hercegovinas landslag att resa över 500 mil bara under gruppspelet. Att turneringen dessutom har utökats till 48 lag innebär att det blir extra svårt att göra turneringen hållbar. Fifas ordförande Gianni Infantino ska under COP26 i Glasgow 2021 ha lovat att bekämpa klimatförändringarna i samband med VM, men trots det har organisationen inte gett några klimatgarantier för årets mästerskap. Tumnagel
16.0°
0
Meta släpper Reddit-liknande tjänsten Forum Som är kopplad till Facebook Groups Meta har i tysthet släppt en ny sociala medie-tjänst som man kallar "Forum", en tjänst för diskussionsforum som påminner en del om Reddit. Forum är kopplat till Facebook Grupper (Facebook Groups) och användare kommer automatiskt att få tillgång till de grupper de är medlemmar i på Facebook när de loggar in på Forum. Allt som postas via Forum kommer även att visas i grupperna på Facebook. Det finns även en funktion i Forum där användaren kan ställa frågor och därefter få svarsresultat från olika inlägg i Facebook Grupper. Forum från Meta finns än så länge bara som iPhone-app. Den är gratis men verkar inte vara tillgänglig på alla Metas marknader än så länge. Tumnagel
26.3°
0
Warhammer 40,000: Dawn of War IV har fått ett släppdatum Dags att boka in ATF den 17 september I går spikade äntligen ett släppdatum för Warhammer 40,000: Dawn of War IV. Datumet som gäller är den 17 september men om man köper den dyrare Commander Edition-utgåvan av spelet så får man tillgång till spelet tre dagar tidigare och ett säsongspass för allt innehåll under första året. I samband med att man offentliggjorde släppdatumet så presenterade utvecklarna även en roadmap för spelets första år. Bland annat kommer Crusade Mode göra comeback som en gratis uppdatering under hösten. Annat gratis som kommer dyka under spelets första år är ett verktyg där man kan göra sina egna uppdrag, kartpaket och nya hjältar till Last Stand-läget. Det kommer också släppas två stora kampanjer, bland annat en prolog fokuserad på Blood Ravens och expansionen Aftermath som introducerar en helt ny femte fraktion till spelet. Dessa kommer dock kosta en slant. Tumnagel
39.7°
0
Nästa sida + Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration