37 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Det är klart att en kombi ska ha 612 hästar
Det är klart att en kombi ska ha 612 hästar Mercedes presenterar galna E63 S 4Matic+ Kombi

I oktober förra året rullade Mercedes ut ett riktigt kraftpaket i form av senaste E-Klass i AMG-utförande. Då handlade det om sedanversionen, nu är det dags för kombin att visa upp sig. Och den är precis lika vild som sin lillebror. Med 612 hästar under huven i S-utförande blir det här världens snabbaste kombi och en dagisskjuts som heter duga.

Motorn som gör allt det roliga möjligt är den härliga dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter. I S ger den 612 hästar och har ett vrid på hela 850 newtonmeter. Från stillastående till 100 km/h ska man ta sig på löjligt låga 3,5 sekunder - det är 0,2 sekunder snabbare än Audis motsvarighet RS 6 Avant Plus. Köper man bilen utan S-märket på bakluckan är den fortfarande snabbare än Audin med 0,1 sekund. Där är effekten istället 571 hästar och 750 newtonmeter. Till motorn kopplas en niostegad automatlåda som kallas för AMG Speedshift MCT och den skickar i sin tur kraften vidare till alla fyra hjulen. Toppfarten är elektroniskt spärrad till 250 km/h men kan med AMG Driver Package släppas lös upp till 290 km/h. För att få stopp på grejerna har man monterat 390 millimeter stora skivor fram på S, 360 på den vanliga. Keramiska skivor i dimensionerna 402 millimeter fram och 360 millimeter bak finns på tillvalslistan. Precis som sitt sedansyskon har S-versionen ett så kallat "drift mode" för den som vill få lite hjälp med sladderiet. Cylinderdeaktivering där halva cylinderbanken stängs av vid låg belastning är standard. Bränsleförbrukningen ska ligga mellan 0,91 till 0,94 liter per mil och utsläppet på 206 till 214 gram per kilometer.

Monsterkombin begår sin premiär på bilmässan i Genève nästa månad. Från och med då går den att beställa och har man tur får man sitt exemplar redan i juni.

Bil, Mercedes, Mercedes-AMG E63 S 4Matic+ Kombi, AMG, E-Klass, officiell, prestanda, Genève Via Carscoops
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Det är klart att en kombi ska ha 612 hästar
Nya Mercedes E63 är här och den får mer effekt än AMG GT-R Får även drift mode Om ni tyckte att pickupen Mercedes visade upp i går inte riktigt triggar alla sinnen kommer här en annan nyhet från tysken som kanske får håren att resa sig - nya Mercedes-AMG E63. Eller Mercedes-AMG E63 S 4MATIC+ som den egentligen heter. Den har över 600 hästar och faktiskt även ett drift-läge för den som vill sladda utan att behöva gå i skola innan. Motorn är den nya och trevliga dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter som används i många andra modeller. Den ger nu 611 hästar och har ett vrid på 850 Newtonmeter om man går all in och köper S-versionen. Det är faktiskt 27 hästar fler än i värstingen AMG GT-R. Står det inte den bokstaven efter beteckningen får man istället 571 hästar och 749 Newtonmeter att leka med. S gör 0-100 km/h på 3,4 sekunder, utan S tar det 3,5 sekunder. Till maskinen kopplas en niostegad automatlåda. Kraften skickas till alla fyra hjulen via ett helt nytt system man kallar för AMG Performance 4MATIC+. På ett smart sätt skickar detta kraften dit det behövs hela tiden och en av nyheterna är alltså Drift Mode. Slå på Race-läget, stäng av ESP, lägg lådan i manuellt läge och dra i växelpaddlarna bakom ratten så aktiveras det. Detta gör bilen 100 % bakhjulsdriven och sen är det bara att börja elda gummi. I övrigt ser den ut som en AMG bör göra med aggressivare front som fått större luftintag, feta fälgar och fyra rektangulära avgaspipor baktill. Skärmarna är bredare och för att fylla ut fälgarnas innanmäte sitter det givetvis fläskigare bromsar. Världspremiär blir det på Los Angeles Motor Show i mitten av november. Försäljningen drar igång i januari nästa år och sen blir det lansering i mars. Några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
44.5°
0
Mercedes rullar ut nya E-Klass i kombiutförande Sväljer mer bagage än Audi och BMW För femtio år sedan presenterade Mercedes deras allra första kombi och efter det har vi sett mängder av modeller i detta större utförande från tillverkaren. Nu är det dags igen, den sjätte generationen av E-Klass Kombi har nämligen nyss haft premiär. Det här är en storlastare av rang och den smäller både Audi A6 Avant och BMW 5-serie Touring på fingrarna när det kommer till att få in flest liter i bagageluckan. Med den bakre raden uppfälld sväljer den 670 liter och och fäller man denna får man in hela 1 820 liter. Baksätet går att fälla 40:20:40 och en ny funktion gör det möjligt att vinkla sätena i en tio grader brantare vinkel än tidigare, något som gör det möjligt att få in ytterligare 30 liter. Standardprylar som är trevliga är den eldrivna bakluckan som man kan öppna med en spark under stötfångaren och den självjusterande luftfjädringen bak. Under huven finns det från lansering tre dieslar och fyra bensinmotorer att välja mellan. 2,0 liter 150 hästar, 2,0 liter 194 hästar och en V6:a på 3,0 liter med 258 hästar på dieselsidan. För bensin gäller 184 hästar eller 211 hästar ur en 2-litersmaskin, 333 hästar ur en V6:a på 3,5 liter eller 3-liters V6:a med 401 hästar i E43 4Matic AMG. Alla motorer kommer med den niostegade automatlådan 9G-tronic som standard. Innan E63 AMG dyker upp är E43 snabbast och den gör 0-100 km/h på 4,7 sekunder och har en elektroniskt begränsad toppfart på 250 km/h. Försäljningen drar igång den 14 september och de första bilarna når kunderna i december. Pressmeddelandet för Mercedes-AMG E 43 4MATIC hittar ni nedan. Tumnagel
44.6°
0
Mercedes presenterar en E-Klass som klarar terräng Volvo V90 Cross Country har fått konkurrens Att smälla på lite plast runt hjulhusen, höja markfrigången med några centimeter och montera en "hasplåt" i plast kan låta barnsligt, men recept fungerar och folk älskar dessa något märkliga tingestar som inte är en SUV men heller ingen vanlig kombi. Få verkar dock använda bilarna till att tugga grusväg i Norrland utan att det verkar mest vara skrapa fälgar mot trottoarkanter i stan som gäller. Något som även avspeglas i Mercedes pressbilder på bilen, där det inte finns en enda där bilen är i miljön den är skapad för. Nåväl, modellen kallar man i alla fall för E-Klass All Terrain och det här är alltså en bil för dig som inte vart så sugen på Volvos nykomling V90 Cross Country, eller något liknande från de andra tillverkarna. Fyrhjulsdrift är såklart standard och bilen får även luftfjädringen Air Body Control. Den är 35 millimeter högre än en vanlig E-Klass och höjer man upp fjädringen till max får man en markfrigång på 156 millimeter. En bit efter V90 CC dock som har hela 210 millimeter. Bland körlägena finns det nu även ett All-Terrain-läge som när det är aktiverat ställer in bilen för lite offroadkörning. Inledningsvis erbjuds modellen endast med ett motoralternativ - E220d vilket innebär en fyrcylindrig tvåliters diesel på 191 hästar och 400 Newtonmeter. Den kopplas till den niostegade automatlådan 9G-Tronic. 0-100 km/h ska gå på åtta sekunder och toppfarten anges till 231 km/h. Senare i år kommer det starkare dieselalternativet E350d med sexcylindrig motor. E-Klass All Terrain har premiär på bilmässan i Paris. När den kommer till Sverige och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.8°
0
48.1° 0 Bobby Green Bobby Green
tors. 2 feb 2017, 09:30
Det är klart att en kombi ska ha 612 hästar Mercedes presenterar galna E63 S 4Matic+ Kombi
48.1°
0