Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Tjock 13 idag 44 igår Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Tidöpartierna vill sänka straffbarhetsåldern till 13 år För att bekämpa allvarlig brottslighet bland ungdomar. Tumnagel 45.8° 0 Annons från Tumnagel Annons Amerikanska iPhone 17 Pro har två timmars längre batteritid Endast eSIM sparar plats Tumnagel 33.4° 0 Vi kollar in Apples alla nyheter! iPhone 17 Air, AirPods Pro 3 och det andra Tumnagel 36.5° 0 Apples Magsafe-batteri fungerar bara på iPhone 17 Air Kanske bara där det behövs? Tumnagel 23.5° 0 iPhone 17 Pro är riktigt fet! Orange is the new black Tumnagel 41.8° 0 Här är den tunnaste iPhone någonsin Säg hej till iPhone Air Tumnagel 36.7° 0 Nya iPhone 17 finns bara i en storlek Hejdå Plus, hej 120 Hz Tumnagel 39.4° 0 Apple Watch Ultra får lite större skärm Samt bättre batteritid och 5G Tumnagel 34.2° 0 Apple Watch Series 11 får bättre batteritid Kan nu även varna om högt blodtryck Tumnagel 34.9° 0 Här är AirPods Pro 3 Dubbelt så bra brusreducering! Tumnagel 55.0° 0 Avatrs nya koncept brädar många lyxlimpor Är över 5,8 meter lång Tumnagel 30.3° 0 Världens högsta bro testad i Kina Öppnar för trafik snart Tumnagel 41.0° 0 STIM lanserar AI-licens Så att musiker ska kunna tjäna pengar på AI-musik Tumnagel 24.9° 0 Rabbit rullar ut rabbitOS 2 Too little too late? Tumnagel 32.3° 0 Mercedes nya elbil laddades med hela 1041 kW Watt?! Tumnagel 48.0° 0 Teslas robot Optimus får ett ansiktslyft Inför Optimus v3 Tumnagel 33.8° 0 Ikväll är det dags för nya iPhone! Apple drar igång presentationen klockan 19.00 Tumnagel 39.0° 0 Rimac presenterar ny batteriteknik Lanserar solid state-batteri 2027 Tumnagel 44.7° 0 Kivra verkar fortsatt sugna på att ta betalt för sin tjänst Vill ha betalt för att lagra meddelanden längre än 30 dagar? Tumnagel -21.3° 0 Över 500 har ansökt om att byta kön efter att det blivit enklare Ny könstillhörighetslag trädde i kraft i somras Tumnagel 9.5° 0 Snart blir det nationellt mobilförbud i grundskolan Från och med skolstarten 2026 Tumnagel 89.3° 0 Den öppna webben har mått bättre Google: Den öppna webben är i snabb nedgång Tumnagel 29.8° 0 Ryobis första snöslunga i One+-systemet Snart är snön här Tumnagel 116kg 0 Nintendo-moddare får betala stort skadestånd För att ha sålt modd-grejer till Switch Tumnagel 25.0° 0 Nepal lyfter blockering av sociala medier Efter att 19 personer dött i protester mot förbudet Tumnagel 43.7° 0 Hitta, jämför och betygsätt 323 elbilar BMW iX3 BMW iX3 Zeekr 7X Zeekr 7X Nissan Leaf Nissan Leaf Mercedes CLA Mercedes CLA Zeekr 7GT Zeekr 7GT Smart #5 Smart #5 Volvo ES90 Volvo ES90 Kia EV4 Kia EV4 Model Y Model Y Alla Heta Kalla Öppna i ny flik måndag 28 juli fortsättning Ford Bronco blir helt eldriven Men bara i Kina Ford lanserar sin första helt elektriska version av sin ikoniska Bronco. Det som dock vissa kan tycka är lite synd är att bilen till en början endast kommer att säljas i Kina. Lanseringen, som sker senare i år, är ett samarbete med den kinesiska biltillverkaren JMC och batterijätten BYD. Den helt eldrivna modellen får fyrhjulsdrift, cirka 311 hästkrafter och ett stort batteri på 105,4 kWh från BYD, vilket ger en uppskattad räckvidd på 650 kilometer. Den andra versionen är en så kallad räckviddsförlängare (EREV) med ett mindre batteri som ger en ren elräckvidd på 220 km. När batteriet är slut startar en bensinmotor som enbart fungerar som en generator för att ladda batteriet, vilket ger en total räckvidd på 1220 km. Läckta bilder visar även en lidar-enhet, så bilen skulle kunna få mer avancerade självkörande funktioner. Ford har ännu inte sagt något om dessa elektriska versioner av Bronco kommer att säljas i andra delar av världen i framtiden. Tumnagel
35.8°
0
Mercedes-AMG smygvisar banbil Concept AMG GT Track Sport Mercedes-AMG är inte riktigt nöjda med prestandan i sin AMG GT, inte på banan i alla fall. Så nu smygvisar man en banversion av bilen. Så mycket mer säger man inte än att den kommer att få en V8:a. Tumnagel
37.0°
0
söndag 27 juli JAS 39 Gripen gör debut i aktiv strid En debut som man ju kunde varit utan Enligt flera rapporter har Thailand nu använt två svenska JAS 39 Gripen C/D i strid för första gången någonsin. Detta som del i gränskonflikt mot Kambodja. Planet deltog tillsammans med amerikanska F 16 i precisionsattacker mot militära mål i Kambodja nära omtvistade gränsområden. Gripen-operationerna omfattade bomber med GBU 12 laserstyrda vapen riktade mot artilleripositioner och kommandoposter, och alla deltagande flygplan ska ha återvänt säkert till basen. Dessa attacker innebär debut för det svenska planet i aktiv strid då Gripen tidigare enbart har använts för spaningsuppdrag. Tumnagel
52.3°
0
lördag 26 juli Norge närmar sig en miljon elbilar Borde nå milstolpen innan årets slut Norge nådde nyligen en ny elbilsmilstolpe då det nu finns 900 000 registrerade elbilar i landet. 860 000 av dessa är personbilar och 40.000 är transportbilar. Någon gång innan årets slut förväntas elbilarna passera en miljon. De populäraste modellerna är Tesla Model Y, Nissan Leaf och Tesla Model 3. Studier har visat att utsläppen minskade från norska fordon med 35 procent mellan 2015 och 2023. I Sverige fanns det vid slutet av 2024 cirka 358.260 helt eldrivna personbilar, vilket motsvarar ungefär 7,2 procent av den totala fordonsflottan här. Enligt Trafikanalys prognos förväntas antalet elbilar öka kraftigt i år då man räknar med att det kommer finnas cirka 664.000 registrerade elbilar här vid slutet av 2025. Tumnagel
47.9°
0
fredag 25 juli Så låter Mercedes-AMGs elektriska V8 Fejk it until you mejk it Det finns väldigt få (nya) bilar som låter roligt idag. Fossilbilar får helt enkelt inte låta roligt på grund av (miljö)regler och elbilar låter inget alls. En bil som har löst detta är Hyundai Ioniq 5 N, och även om många med rätta är tveksamma så har Hyundai hittat rätt. Men många andra har verkligen inte gjort det. Mercedes-AMG är på gång med eldrivna saker och de kommer att ha lite samma setup som Hyundai. Man tar motorljud, adderar "växlar" och lägger till haptisk feedback på det. Remove Before Race har varit och provåkt och från vad jag kan se i videon verkar Mercedes-AMG ha förstått hur man ska göra det. Nu kanske jag låter överdrivet positiv till fejkljud i allmänhet, men så är det inte. I princip alla andra som har fejkat ljud, även med växlar, har misslyckats. Av de jag har kört är det bara Hyundai som har lyckats. Tumnagel
31.9°
0
Är det här framtidens Corvette? GM visar nytt koncept Chevrolet kommer att visa upp tre koncept under året och det här är nummer två. Det är skapat av GMx27s Advanced Design studios i Pasadena och ska vara inspirerat av södra Kalifornien. Målet med konceptet är att ha respekt för Corvettens historia, men ändå visa vad en Corvette skulle kunna vara i framtiden. Framtiden är eldriven, men man har i den här format batterierna som ett T för att få bilen så låg som möjligt. Nedan finns en massa bilder på konceptet, men även från designstudion i Pasadena. Tumnagel
40.4°
0
torsdag 24 juli Peter Esse synar Safe Pro X Räddar den liv eller är det ännu en dropship-bluff? För några veckor sedan skrev vi om Hyperdraget som marknadsförs i sociala medier som det enda fiskedraget man behöver. Vår alldeles egna Johan synade draget och kom fram till att det enbart var en helt vanlig Aliexpress-produkt som säljs vidare, till ett betydligt högre pris, via dropshipping. Nu har även den före detta Feber-skribenten och numera rikskända YouTubern Peter Esse tittat lite närmare på en säkerhetsprodukt från Kina som marknadsförs som en livräddare, även det i sociala medier. Precis som Hyperdraget visade det sig vara ett dyrt och tveksamt köp. Produkten heter Safe Pro X och den lockar folk med löften om att den kan rädda liv genom att den enkelt kan krossa bilrutor samt skära av säkerhetsbälten i nödsituationer. På annonsen påstås det att tidningen Vi Bilägare rekommenderar produkten, och man använder även bilder av personer som utger sig för att vara brandmän. Dessutom finns loggor från organisationer som M Sverige, RISE och en lokal räddningstjänst, vilket ger ett falskt intryck av trovärdighet. Även kända tidningar som Teknikens Värld, Råd & Rön och Aftonbladet syns på sidan, men ingen av dessa organisationer har något med produkten eller sidan att göra. Det finns heller inga bevis för att de påstådda recensionerna, runt 3 500 stycken, med högsta betyg, ens existerar. Bara ett fåtal recensioner syns, och de är troligen fabricerade. Precis som med Hyperdraget är produkterna dyra även med den påstådda upp till 70 procent rabatten; produkterna kostar flera hundra kronor, trots att inköpspriset på Aliexpress är under 10 kronor. Tumnagel
26.8°
0
Danskt rederi beställer tre elfärjor Laddas med 55 megawatt Det danska rederiet Molslinjen har nu beställt tre snabbgående färjor från det australiensiska varvet Incat, som tidigare har byggt snabbgående färjor åt rederiet. De tre kommer att vara 129 meter långa, 30,5 meter breda, ha plats för 1483 passagerare och 500 bilar. Det är 11 procent större än Bornholmslinjens Express 5, som är den katamaran som idag har plats för flest bilar. För att driva en så stor båt krävs mycket batterier. 45.000 kWh närmare bestämt. Med dem som drivning kan man komma upp i 40 knop. Laddningen måste såklart vara snabb. På 30 minuter ska man kunna fylla på 25.000 kWh, vilket man får genom att laddningen är på 15kV och 55.000 kW. Mäktigt. Prislappen för färjorna väntas bli 3,5 miljarder danska kronor, ungefär 5,4 miljarder svenska kronor. Tumnagel
48.0°
0
Volvo EX90-ägare har gjort hemsida om hur kass den är Vill att Volvo ska köpa tillbaka den Vicken Kanadjian är kanadensare och köpte en ny Volvo EX90. Nu har den strulat så mycket att han vill att Volvo ska köpa tillbaka bilen, vilket de vägrar att göra. Vicken är inte speciellt nöjd över detta utan har tagit till en advokatfirma för att få Volvo att köpa tillbaka bilen så att han blir av med den. Han har också skapat en hemsida som listar hans historia och alla problem han har haft. Inte oväntat är det tekniken som strulat. Dörrar som inte går att låsa, klimatanläggning som inte går igång och skärmar som kraschar. I förra veckan berättade Volvo att EX90 har kostat dem över 10 miljarder kronor i extra utvecklingskostnader och förlorad försäljning. Vicken och hans story gör det knappast enklare för Volvo att sälja bilar. Uppdatering Webbplatsen har nu släckts ner. Vicken verkar också ha fått hjälp av Volvo. Tumnagel
56.7°
0
Brutal Ferrari F40 LM säljs på auktion En av 19 byggda Ferrari F40 är en ikon bland supersportbilar och F40 LM är en F40 med extra allt. Nu säljs en av dessa bilar på auktion och priset kan bli riktigt högt. Riktpriset är satt till 8,5-9,5 miljoner dollar. F40 LM-serien byggdes av specialisten Michelotto, på uppdrag av Ferrari, för att ta F40 till racingen. Endast 19 exemplar tillverkades mellan 1989 och 1994. Den röda best som nu säljs via RM Sotheby’s är dessutom GTC-specad – alltså med värsta motorn på 760 hästkrafter. Det är nära 300 hästar mer än i originalbilen. Förutom fler hästar finns större intercoolers, extra kylning, justerbar jättevinge och specialinredning. De vanliga fönstren är borta och fälgarna kommer från OZ. Det här är bil nummer 14 av 19 och den första ägaren, Walter Hagmann, kraschade bilen lätt under dess första år. Det var en liten tur på Mugello-banan som slutade lite illa, men bilen fixades till av Michelotto. Bilen ska vara i gott skick och har nyligen fått en service som gick på 67.000 dollar. Tumnagel
43.3°
0
Opel visar roligare version av Mokka Mokka GSE är inspirerad av rally I maj visade Opel upp en elektrisk rallybil baserad på deras Opel Mokka. Det var en prototyp, men den baserades på FIAs eRally5-regler. Nu släpper man en ny version av Mokka, inspirerad av rallybilen. Bilen känns lite lagom busig och levererar en 0-100-tid på 5,9 sekunder. Originalet gör samma sprint på 9 sekunder. Rent tekniskt är detta exakt samma prestanda som Alfa Romeo Junior Veloce, så den lär nog bli rätt skoj. Vikten är, för en elbil, rätt låg på drygt 1600 kilo. Prislappen lär nog bli alldeles för hög för denna. I alla fall om vi kollar på Alfan, som ligger nära halvmiljonen. Tumnagel
39.3°
0
Fokus för Tesla är billigare bil, AI och robotar Försäljningen av bilar fortsätter minska Igår släppte Tesla ännu en kvartalsrapport, och det var väl inga stora överraskningar. Försäljningen går ner, även om den har ökat från första kvartalet. Vilket inte är superkonstigt, fabrikerna stod lite stilla under första kvartalet när man byggde om för nya Model Y. Totalt gick försäljningen ner mot samma kvartal förra året med 13 procent. Man producerar fler bilar än vad man säljer just nu och antalet dagar som det tar för att en bil att säljas har ökat från 18 till 24 på ett år. Snart försvinner elbilsstödet i USA, vilket knappast kommer att få igång försäljningen. Elon Musk säger att det kan bli ett tufft år framöver för bolaget. Cybertruck fortsätter att vara ett sorgebarn. Man berättar inte exakt hur många man säljer, men det är långt under kapaciteten. Totalt såldes 13.409 Model S/X och Cybertruck. Tesla har kapacitet att tillverka 125.000 Cybertruck om året och nu verkar det som att man säljer, i bästa fall, en fjärdedel av detta. Nu är inte Tesla ensamma om att sälja dåligt med el-pickisar, F150 och Hummer ligger på ungefär samma siffror. Som jämförelse säljs det över 200.000 vanliga Ford F150 under ett kvartal... Trots minskad försäljning gör man vinst. En del av detta är intäkter från utsläppsrätter, men detta minskar rätt kraftigt och är nu under 500 miljoner dollar. Andra tillverkare, som inte varit duktiga och nått EUs riktlinjer för utsläpp, måste köpa utsläppsrätter och har historiskt gjort detta i stor skala från Tesla. Tesla är på gång med en mindre och billigare bil som ska komma under andra halvåret. Framöver verkar Musk tycka att Tesla mest ska pyssla med AI och robotar, förutom vanliga och självkörande bilar. I Sverige går försäljningen just nu otroligt trögt. I juli har man hittills bara sålt 131 bilar. Man erbjuder just nu 40.000 kronor rabatt om man byter in sin bil samtidigt som man köper en Tesla Model 3 eller Y. Man har även slutat sälja Model S och X. Tumnagel
39.2°
0
onsdag 23 juli Revoy är en eldriven extradragare för dragbilar Gör frakten mer miljövänlig Det amerikanska företaget Revoy har utvecklat en lösning som kan göra dragbilar miljövänligare genom att hänga på en extra enhet som driver ekipaget med hjälp av ett stort batteri. Batteriet är på 575 kWh och ska enligt Revoy ge ekipaget en räckvidd på cirka 400 km. Företaget har planer på att bygga upp ett nätverk med stationer längs amerikanska vägar där det ska gå att byta ut enheten när denna är urladdad. Ett byte uppges ta bara fyra minuter. Skulle lastbilen ge sig ut på vägar där det inte finns möjlighet att byta ut enheten kan den lämnas vid den sista stationen på rutten för att sedan låta dragbilen övergå till traditionell dieseldrift. Revoy har börjat testa sin teknik i ett pilottest i de amerikanska delstaterna Texas och Arkansas. Man planerar även att inleda ett nytt test i delstaten Washington. När det gäller kostnaden är tanken att Revoy hyr ut sina batterienheter till företag som sedan betalar en kilometerkostnad för dessa. Vad den kommer att landa på finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
46.2°
0
Cupra ska visa upp liten elbil i september Och sitt nya designspråk I september är det IAA Mobility i München. På ren svenska är det en bilmässa som har blivit en mobilitetsmässa, eftersom det numera även visas annat än bara bilar. Hur som helst så kommer Cupra att vara på plats. Med sig kommer man ha en showcar som ska visa upp märkets kommande stil. Som ni ser på videoklippet ovan är det inte superstor skillnad mot idag. Man kommer även att visa upp sin variant på Volkswagens ID.2. Det handlar om den lilla elbilen Raval, som ni ser här under i konceptform. På mässan kommer man att visa upp den i produktionsform, dock maskerad. Tumnagel
41.0°
0
Volvos designchef slutar Anställdes av Jim Rowan Jim Rowan var vd på Volvo Cars, men fick abrupt sluta i april. Istället kom Håkan Samuelsson in igen. Nu är det dags för designchefen Jeremy Offer, som anställdes av Jim, att kasta in handduken, frågan är varför. Officielt så säger Volvo att det beror på personliga orsaker. “Jeremy Offer has decided to step down from his role as head of design for Volvo Cars to prioritise spending more time with family and reduce travel between Sweden and the UK. Nicholas Gronenthal, currently head of automotive design at Volvo Cars, will step into the role as head of design in an interim capacity.” Frågan är vad som är den egentligen anledningen. Att en chef slutar när chefen som anställde honom slutar är inte jättekonstigt, men i Volvos fall så har även Thomas Ingenlath fått en ny roll på Volvos ägare Geely, där han ska rådgöra kring design. Thomas var tidigare vd på Polestar, men innan dess var han designchef på Volvo och är den som tagit fram det bland annat XC90. Thomas har av naturliga anledningar åsikter om hur Volvo ska designa sina bilar, något som möjligen gjorde arbetet svårare för Jeremy. Tumnagel
38.3°
0
tisdag 22 juli BMW: V8 och rak sexa blir kvar Men till vilket pris? EU har som ni säkert vet olika utsläppsregler. Snart kommer Euro 7. I de nya reglerna mäter man även utsläpp från bromsar och däck. Man kollar också elbilars livslängd på batterier. För utsläpp är det inte så stor skillnad mellan Euro 6 och 7, så man skulle kunna tro att det inte är några problem för de motorer som finns idag. Men Euro 7 tittar på lite andra saker som ställer till det. Dels måste motorerna klara utsläppsreglerna i minst 10 år eller 20.000 mil, alltså dubbelt mot Euro 6. Det som verkligen ställer till det för större och kraftigare motorer är att man inte får kyla motorerna med bränsle vid hög värmeutveckling. Det här har fått BMW att klia sig i huvudet. Men Frank van Meel, som är vd för BMW M, lovar att både den raka sexan och V8an kommer att vara kvar och att de kommer att ha samma prestanda som idag. Det berättar han för Autocar. Men hur de har förändrat motorerna så att detta löser sig, det vill han inte berätta. Han konstaterar bara att man inte kommer att byta ut sexan och åttan mot fyror med elknuff. – I couldn’t imagine putting a four-cylinder in an M5. Så en till generation fossilbilar från BMW M kommer alltså. Tumnagel
45.5°
0
Hanoi förbjuder snart 6,4 miljoner scootrar Bensindrivna motorcyklar förbjuds i staden I vissa städer är det inte bilen som regerar utan motorcyklar och scootrar. Hanoi är en sådan stad, det bor 8,8 miljoner personer i staden och nästan varenda en av dessa har en scooter. Det finns 1,2 miljoner bilar i staden och 7 miljoner scootrar och motorcyklar. 6,4 miljoner av dessa drivs av bensin. Om ett år blir dessa förbjudna. Eller de börjar bli förbjudna. I juli 2026 kommer området innanför ringväg 1 att bli förbjudet, 2028 området innanför ring 2 och 2030 innanför ring 3. Frågan är vad som ska hända med de 6,4 miljoner fordonen. Många lär säljas till städer som fortfarande tillåter bensindrivna, än så länge. Anledningen till att så många kör moppe är att kollektivtrafiken legat på efterkälken. Man arbetar dock på att bygga ut tunnelbana i staden. Bara i år räknar man med att bli klar med två nya linjer i staden och till 2045 ska man vara klar med 15 tunnelbanelinjer om totalt 600 kilometer. Den första tunnelbanan i staden kom så sent som 2021. Tumnagel
55.2°
0
Minibussen med en gigantisk skärm i fronten Faraday Future visar nytt Faraday Future är bolaget som har bränt en herrans massa pengar, visat upp fräna koncept men levererat väldigt lite. Ryktet säger att man levererat 16 bilar. Nu ger man sig in på ett annat spår där man helt enkelt släpper lite mer vanliga bilar under varumärket Faraday X. Först ut är FX Super One, en minibuss som har en gigantisk skärm i fronten. Den lär aldrig komma till Europa. Bilen är baserad på kinesiska Wey Gaoshan, en minivan från Great Wall Motors lyxmärke Wey. Det man har adderat från Faraday är i princip den gigantiska skärmen i fronten. Bilen kommer som helt eldriven eller som hybrid och går att få i tre olika konfigurationer. Med fyra säten för riktigt lyxig färd, eller med 6 eller 7 säten för familjen. Tumnagel
13.7°
0
måndag 21 juli Bildfrossa: BMW 3-serie fyller 50 år Vilken njure var bäst? BMW 3-serie har kanske inte definierat en klass på samma sätt som Golf, men det har helt klart varit en av de viktigaste bilarna. Tycker i alla fall jag. Första generationen kom 1975 men för mig är det den andra generationen som har etsat sig fast lite extra mycket på näthinnan. Inför 50-årsjubileet så har BMW dragit fram de tidigare generationerna ur arkiven. Dagens viktiga fråga blir vilken njure som var den bästa. Tumnagel
37.6°
0
Lopifit är en cykel som drivs av ett löpband Om du vill cykla och promenera samtidigt Här kan ni kolla in den rätt udda cykeln Lopifit som drivs framåt med hjälp av ett löpband som byggts in i cykelramen. Cykeln har funnits i några år, men jag har inte sett den själv tidigare. Lopifit är utvecklad av den nederländske uppfinnaren Bruin Bergmeester som designade cykeln eftersom han ville kunna använda ett löpband utomhus samtidigt som han tog sig till jobbet. Med hjälp av en inbyggd elmotor kan fordonet komma upp i en hastighet på cirka 25 km/h samtidigt som användaren promenerar på löpbandet. Räckvidden på en laddning uppges vara cirka 70 km. Lopifit finns i tre färger och kostar cirka 3000 euro, motsvarande cirka 33.600 kronor. Tumnagel
31.7°
0
Opel Frontera får längre räckvidd Med större batteri Opel Frontera är med en prislapp på 379.900 kronor relativt billig för att vara elbil. Men med en räckvidd på 30 mil känns det inte så pepp. Om du är sugen på bilen så finns det snart ett större batteri att köpa. Batteriet är 10 kWh större och lägger till 10 mils räckvidd och hamnar då, enligt WLTP, på dryga 40 mil. Motor och annat är detsamma som med det lilla batteriet, men en underlig sak är att förbrukningen är betydligt lägre. Prislappen är inte satt i Sverige, men i Tyskland är skillnaden förvånansvärt liten. Med det lilla batteriet kostar bilen 28.990 euro och med det stora 31.190 euro, skillnaden är alltså 2200 euro. Tumnagel
37.5°
0
Massor med fler söta elbilar ska tillverkas Tillverkningen mer än tredubblas Det är sällan goda nyheter från bilindustrin nu för tiden, speciellt inte från Stellantis. Idag presenterade man resultatet för första halvåret och förlusten blev 2,3 miljarder euro. Leveranserna gick ner med 6 procent till 1,4 miljoner fordon. Främst minskade de i Nordamerika (-25 procent) på grund av tullrelaterade produktionsstopp. Men i förra veckan berättade Stellantis att man kommer att dubbla produktionen i sin fabrik i Kenitra, Marocko. Framförallt så kommer man att öka produktionen av de elektriska minifordonen Topolino, Citroën Ami och Opel Rocks. Alla tre är söta, men sötast är Fiaten. Det handlar om en eldriven mopedbil som borde säljas i Sverige. I Tyskland kostar en Fiat Topolino 10.000 euro och slantar man 1500 euro så får man leasa den för 50 euro i månaden. Men Stellantis vill inte att den säljs i Sverige, inte än i alla fall. Nu kommer man att utöka produktionen av de tre modellerna från 20.000 till 70.000 småbilar per år. Fler bilar från fabriken gör möjligen att vi kommer att få se dem här uppe också. Tumnagel
43.6°
0
Elektrisk Jaguar och Range Rover försenas Verkar inte riktigt vara läge Tanken var att det skulle komma en elektrisk Range Rover redan i år. Men nu får kunderna vänta. Nytt datum för den gigantiska bilen att bli elektrisk är satt till i början av nästa år. Det ska även komma elektriska versioner av Range Rover Velar och Land Rover Defender, men dessa kommer troligen också att skjutas på framtiden. Tidigare var det tänkt att produktionen av Velar skulle börja i april 2026 och Defender första kvartalet 2027. Även Jaguars första elbil försenas. Nu är produktionen satt att börja i augusti 2026. För Jaguar lär detta vara extra problematiskt eftersom man just nu inte har någon bil alls att sälja. Anledningen till förseningen är att man dels vill testa bilarna mer och dels vill vänta med att starta produktionen innan efterfrågan tar fart. Tumnagel
35.6°
0
Aprilia introducerar smarta motorcyklar Upptäcker om föraren håller på att tappa kontrollen Det italienska motorcykelföretaget Aprilia har lagt in ny teknik sina toppmodeller vilket kanske gör dessa säkrare för föraren, rapporterar Motorcycle.com. Det handlar om smarta funktioner som gör att motorcykeln själv kan känna av om föraren håller på att tappa kontrollen över fordonet, och i så fall automatiskt kan aktivera motorbromsar och annan teknik som kanske kan göra att föraren återfår kontrollen. Systemet använder sig av olika sensorer och mjukvara som lär sig hur föraren vanligtvis framför motorcykeln. Om stora avvikelser upptäcks under körning aktiveras säkerhetssystemet. Förutom automatisk motorbromsning aktiveras ett antispinnsystem och ett system som ska förhindra att motorcykeln stegrar. Aprilias nya smarta säkerhetsfunktioner är en del av tilläggspaketet "Race Pack" till de båda toppmodellerna RSV4 och Tuono V4. Systemet kontrolleras och ställs in via Aprilias nya app MIA. Tumnagel
38.8°
0
En ny titt på Nasas X-59-flygplan Det "tysta" överljudsplanet Nasa har nu börjat göra så kallade taxitester med X-59 Quiet Supersonic Quesst ("Quiet SuperSonic Technology"), ett tystare överljudsplan som Lockheed Martin utvecklat tillsammans med Nasa under snart tio års tid. Det handlar om marktester där X-59 körts runt på landningsbanor i låg hastighet för att validera olika system i flygplanet. Nasa skriver i ett blogginlägg om testerna: "During the low-speed tests, engineers and flight crews monitored how the X-59 handled as it moved across the runway, working to validate critical systems like steering and braking. These checks help ensure the aircraft’s stability and control across a range of conditions, giving pilots and engineers confidence that all systems are functioning as expected." Nasa kommer fortsätta att marktesta flygplanet i högre hastigheter de kommande veckorna. Då handlar det om hastigheter som närmar sig dem som flygplanet kommer att ha innan det lyfter. När vi kan få se X-59 lyfta från marken för första gången finns det än så länge inga uppgifter om. Det har tidigare sagts att det kan komma att ske senare i år om alla tester går som planerat. Tumnagel
40.0°
0
Oliver Solberg vann VM-rallyt i Estland! Första svensken på 28 år I helgen var det rally-VM i Estland och detta vanns sensationellt av Oliver Solberg. Han kör egentligen i WRC2 men fick för två veckor sedan chansen i Toyotas VM-team. Oliver, tillsammans med den brittiske kartläsaren Elliott Edmondson, tog ledningen redan i fredags och höll i det in på mållinjen. Han slutade 25,2 sekunder före hemmafavoriten Ott Tänak. Man vann 9 av 20 delsträckor. Detta var den första vm-vinsten för en svensk på 28 år. Senast det begav sig var när Kenneth Eriksson vann 1997. Oliver kommer från en riktig rallyfamilj med en norsk rallyvärldsmästare som pappa och en svensk rallyförare som mamma. Tumnagel
62.5°
0
lördag 19 juli Pagani Utopia med fejkad smuts Va? En person har köpt sin tredje Pagani och den här gången ville han sätta lite extra krydda på den. Han gjorde en magisk beställning i grunden, tycker jag, med vit lack, blå inredning och fina ränder. Men så har man lagt till "smuts" som ska göra att bilen precis kört 24 timmar på Le Mans. Jag vet inte jag... Tumnagel
32.5°
0
fredag 18 juli Huawei startar sitt femte bilmärke Ju fler desto bättre? Jag vet att ni inte diggar kinesiska bilmärken, men det är bra att hålla koll på vad som händer. En grej som vi ofta missar här i väst är Huaweis framfart. De har inget helt eget bilmärke, men är nu inblandade i fem olika bilmärken. De varumärken som man har rullat ut hittills är Aito (med Seres), Luxeed (med Chery), Stelato (med BAIC) och Maextro (med SAIC). Nu kommer man med ett femte, Shangjie, tillsammans med SAIC. Märket ska bli det mest prisvärda i gänget. Den första modellen från det märket heter Shangjie H5 SUV. I HIMA bidrar Huawei med den tekniska plattformen. Basen är deras HarmonyOS, men Huawei sköter inte bara skärmarna med lite mediaspelning och kartor utan gör även ADAS-system. Det vill säga självkörning. De sköter även planering, marknadsföring, försäljning, leverans och eftermarknad. Partnern står för hårdvara och tillverkning. I Kina måste den som tillverkar bilen äga varumärket, så de olika varumärkena ägs av tillverkaren. Så tekniskt har Huawei inga bilmärken, men deras makt på marknaden börjar bli stor. Förra året levererade man 445.000 bilar och man räknar med att leverera 1 miljon bilar under 2025. Och man har gjort detta sedan 2021. Kommer de att komma hit då? Njae, det ligger väl kanske inte i Huaweis primära intresse. HarmonyOS är skapat med Kina som fokus och när Seres 5 kom till Europa så fick den Android Automotive. Tumnagel
25.1°
0
Uber storsatsar på självkörande taxiflotta Ska köpa in 20.000 bilar från Lucid Ubers satsning på självkörande taxibilar ser ut att fortsätta i stor skala. Företaget har nu meddelat att man kommer att köpa in 20.000 stycken eldrivna Lucid Gravity som ska bli en del av deras taxitjänst framöver. Bilarna kommer att förses med teknik för självkörning som utvecklats av Nuro, ett amerikanskt företag som i snart tio år utvecklat små robotbilar avsedda för mat- och varuleveranser. De självkörande bilarna kommer att ägas av Uber direkt eller någon av deras partners, skriver Uber i ett pressmeddelande. De 20.000 självkörande Lucid-bilarna är tänkta att levereras under sex års tid. Redan nästa år planerar Uber att börja erbjuda sina kunder i en större amerikansk stad möjlighet att beställa robottaxis från Lucid. Här nedanför hittas ett videoklipp där Nuro berättar lite mer som sitt nya samarbete med Uber och Lucid. Tumnagel
38.4°
0
Subaru visar tre nya elbilar, typ Solterra, Uncharted och Outback Subarus elbilar, eller elbil ska man nog säga, har byggt på deras plattform e-Subaru Global Platform som de bygger tillsammans med Toyota. De har haft modellen Solterra ett tag, men nu kör de lite hårdare och släpper tre modeller. Typ. Den första är en uppdaterad version av Solterra. Denna har fått mer kraft och levererar nu 252 kW. 0-100 km/h ska gå på 5,1 sekunder. Räckvidden är också bättre, över 50 mil tack vare ett större batteri på 73,1 kWh. Laddningen är också snabbare, 10-80 procent går på 30 min och man kan nu få bilen med ombordladdare på 22 kW. Dragvikten har ökats till 1500 kilo. Subaru Uncharted är en lite mindre version av Solterra med coupe-look. De flesta nuffror är desamma som för Solterra, förutom att denna gör 0-100 km/h på 5 sekunder blankt. Det finns även en instegsvariant med ett batteri på 57,7 kWh som har en räckvidd på 445 km. Mest pepp för Sverige kanske är att man kommer att göra en elektrisk Outback som man kallar för E-Outback. Här snackar vi kanske inte om en äkta kombi, men väl något som liknar en kombi. Outbacken är lite kraftfullare med 280 kW och 0-100 km/h på typ 4,5 sekunder. Solterra lanseras i slutet av 2025, Uncharted börjar säljas första kvartalet 2026 och E-Outback lanseras under första kvartalet 2025. Tumnagel
40.4°
0
Bo Turbo är en supersnabb elsparkcykel Ska komma upp i hastigheter på 160 km/h Det brittiska företaget Bo, ett företag som startats av ingenjörer som tidigare arbetat för Williams F1-stall , har visat upp den extrema elsparkcykeln Bo Turbo som man säger har en maxhastighet på cirka 160 km/h. Man säger vidare att elsparkcykeln ska accelerera snabbare än en Tesla Model 3, en bilmodell som gör 0-100 km/h på 5 sekunder. Bo Turbo är fortfarande under utveckling och har än så länge testats i hastigheter på över 130 km/h på den brittiska racingbanan Goodwood Motor Circuit. Bo planerar inte att serietillverka Bo Turbo, men om någon är sugen på att köpa ett exemplar kommer den att kosta 29.500 dollar, motsvarande närmare 285.000 kronor. Skulle man vara sugen på en lite beskedligare Bo-modell så finns Bo M vilken säljs i två versioner. En med en topphastighet på 25km/h och en räckvidd på 40 km samt en som har en topphastighet på 35 km/h och en räckvidd på 60 km. Dessa kostar motsvarande cirka 16.000 kronor respektive 17.200 kronor. Ni hittar lite fler bilder på Bo:s elsparkcyklar i bildspelet nedan. Tumnagel
27.2°
0
Elbil hade 91 procent batteri kvar efter 16.000 mil ID.3 klarade garantitiden galant När elbilarna kom var många oroliga för att batterierna skulle behöva bytas efter några år. Vi har ju formats av mobiltelefoner och annat som har batterier som blir helt obrukbara efter ett tags hård användning. Visst finns problemet med dåliga batterier, men det är extremt mycket mindre än vad vi kanske trodde. Garantierna på batterier brukar vara rätt givmilda i takt med att tillverkarna blivit lugnare kring att de faktiskt håller. Volkswagen har en batterigaranti på åtta år eller 16.000 mil. Men hur bra mår en elbil efter den tiden? Den tyska bilklubben ADAC har under fyra år kört en ID.3 hårt. Man har till exempel snabbladdat bilen vid 4 av 10 laddningar och man har ofta låtit bilen stå i flera dygn inkopplad till laddare och med 100 procents batteri. Nu har bilen gått 16.000 mil och resultatet är att batteriet har 91 procent batterikapacitet kvar. Volkswagens garanti säger att det ska vara minst 70 procent kvar, så det klarade man ju väl. Tumnagel
62.4°
0
Nu är Teslas diner-inspirerade laddare igång Vill man ha fler av dessa? I teknikvärlden brukar saker bli helt perfekta precis när man inte behöver dem längre. Som powerbanks, nu börjar de bli grymma, ungefär samtidigt som mobilerna faktiskt räcker hela dagen. Under en tid har man pratat om de perfekta laddplatserna, med trevlig underhållning och bra käk som sysselsätter en medan man väntar på att laddningen ska bli klar. Samtidigt kommer bilar som laddar på 11-12 minuter. Hur som helst har Tesla nu slagit upp portarna för sin kombinerade diner och laddstation i Los Angeles. Det hela känns rätt mysigt, även om platsen den ligger på kanske inte är så drömmig. Jag tycker också lite synd om några av grannarna som numera ser baksidan av en skärm ut från fönstret... Tumnagel
39.0°
0
Smart #5 kommer som laddhybrid Först bara till Kina "Nya" Smart har än så länge bara varit elektriskt, men nu kommer deras första laddhybrid. Det handlar om en bil med ett batteri på 40 kWh, så räckvidden lär bli bra. Enligt generösa CLTC-mätningen ska man komma 25 mil på el, om den kommer hit så kan det betyda en räckvidd på el på 19-20 mil. Till det adderar man en bensinmotor på 1,5 liter med turbo som ska leverera 120 kW. Totalt ska räckvidden bli hela 160 mil enligt CLTC, ungefär 120-130 mil enligt WLTP. Tumnagel
36.5°
0
Tesla ger dig 40.000 kronor i rabatt Om du byter in din bil via dem Det kändes som att Tesla var lite på väg ut ur försäljningskrisen här i Sverige, men siffrorna för juli är katastrofala. Juli är semestermånad och inte bilköparmånad, men försäljningen överlag verkar ok. Totalt har det tills idag sålts 10.909 bilar i juli, förra året såldes det 17.525 bilar i juli. Och då är det ju rätt mycket månad kvar på månaden. För Tesla går det betydligt sämre. Man började få lite fart förra månaden och levererade 979 bilar. Hittills i juli har man fått ut 82 bilar, att jämföra med juli förra året då man fick ut 952 bilar (under hela månaden). Nu försöker man få fart på försäljningen. Om man lämnar in sin bil som utbyte och sedan köper en Model 3 eller Model Y så får man nu 40.000 i rabatt. Med rabatten kostar Model 3 från 444.990 kronor och Model Y från 514.990 kronor. Tumnagel
20.9°
0
Stelato har gjort en stor, eldriven kombi Rätt vacker va? Stelato är ett märke från HIMA, som är ett samarbete mellan tillverkaren BAIC och Huawei, med andra ord väldigt kinesiskt. Men de verkar gilla något där borta som vi gillar här, kombis. För nu kommer Stelato S9 som kombi och då heter den Stelato S9T. Vi vet inte så mycket mer om bilen än att den kommer i tre versioner, två eldrivna och en eldriven med räckviddsförlängare. De två eldrivna har ett batteri på 100 kWh. Den bakhjulsdrivna versionen har en motor på 227 kW och den fyrhjulsdrivna har en extra motor där fram på 158 kW. Vill man istället ha versionen med räckviddsförlängare så kan man välja mellan batteri på 37 eller 53,5 kWh. Till det får man en bensinmotor som levererar mer el om det behövs. Tumnagel
43.6°
0
torsdag 17 juli Nu kan du ta Teams-möten i bilen Mercedes låter dig använda kameran Att ta möten i bilen är ju trevligt, men videomöten är lite klurigare. I alla fall om man ska vara laglig. Nu låter Mercedes dig använda den inbyggda kameran i nya CLA till att göra just detta. Men du kan fortfarande inte se dina möteskompisar, inte så länge du kör. För det är ju, eller kan vara, distraherande. Någon kan ju börja vifta med något intressant. Funktionen finns som sagt i kommande CLA, men lär komma till andra, nya Mercedesbilar. Tumnagel
30.0°
0
Nya regler gör att körförbud gäller i hela EU Vid grova trafikbrott inom unionen Från och med 2028 kommer grova trafikbrott som rattfylla, narkotikapåverkan, allvarlig fortkörning eller dödsolyckor att kunna leda till att körkortet dras in – i hela EU. Det innebär att om du blir av med körkortet i ett EU-land, så gäller körförbudet automatiskt i samtliga medlemsländer. Tidigare har indragna körkort endast gällt i landet där förseelsen skedde, men det ändras nu efter att Bryssel antagit den nya lagen. Tumnagel
74.6°
0
Dyraste Mazdan någonsin Var med i The Fast & the Furious: Tokyo Drift Kommer ni ihåg The Fast & the Furious: Tokyo Drift? Klart ni gör. I den rattar Sung Kangs karaktär Han en tjock Mazda RX-7. Nu har den, okraschade varianten, sålts på auktion för rekordsumman. Prislappen landade på 911.000 pund, drygt 15 miljoner kronor. Det officiella namnet på bilen är Mazda RX-7 FD Veilside Fortune Coupé och det är mycket riktigt Veilside som har byggt den. Den är 20 centimeter bredare än originalet och Wankel-motorn ska leverera 280 hästar. Tumnagel
38.2°
0
Tesla släpper längre Model Y Har sex riktiga säten För att möta konkurrensen släpper nu Tesla lite nya varianter i Kina. Speciellt förlängda Model Y hade nog varit intressant även här i Sverige. Modellen kallas för Model Y L, där L betyder long. Längden har ökat från 4790 till 4976 mm, alltså med 186 mm. Hjulbasen har vuxit från 2890 till 3040 mm, alltså 15 centimeter. Den har även vuxit med 44 mm på höjden. De där 15 centimetrarna använder man till att placera en tredje stolsrad som gör den 6-sitsig. Man har även tryckt in lite mer kraft i motorerna, men bara lite. Både bak- och frammotorn har blivit starkare och på totalen har det gått från 331 till 340 kW. Vikten har ökat med 96 kilo. Tumnagel
32.8°
0
Så bra är nya Mercedes CLA Tekniskt imponerande Nu har de första provkörningarna på nya Mercedes CLA dykt in, och det verkar som Mercedes har något på gång. Plattformen verkar imponerande med lång räckvidd och snabb laddning. På insidan är det enligt några inte speciellt lyxigt, massa stora skärmar men också blank plast vilket tyskarna har börjat gilla 10 år efter alla andra. Den ska vara bekväm i framsätet, men baksätet är väldigt trångt. När det kommer till körning varierar åsikterna, Top Gear tycker att den är anonym, Autocar tycker att körupplevelsen är vuxen och Motortrend tycker att den håller Mercedesstandard. Det kanske är samma sak... Tumnagel
35.4°
0
Stellantis säger hejdå till vätgasdrivna bränsleceller Kommer påverka Pro One och Symbio Stellantis, bilkoncernen som bland annat äger Fiat, Alfa Romeo, Peugeot, Citroën, Opel, Chrysler och Dodge, har meddelat att man kommer att lägga ner utvecklingen av vätgasdrivna bränsleceller för elbilar. Det här innebär att man inte kommer att tillverka Pro One, en serie skåpbilar som använder sig av vätgasdrivna bränsleceller. Dessutom kommer det antagligen att få konsekvenser för Symbio, företaget som producerar bränsleceller som Stellantis äger tillsammans med Michelin och Forvia. Anledningen till att Stellantis lägger ner satsningen på vätgasdrivna bränsleceller beror på att man anser att infrastrukturen för dessa inte är tillräckligt utbyggd och att kunderna verkar måttligt intresserade av den här typen av fordon. I ett pressmeddelande skriver företaget att man inte tror att vätgasdrivna fordon för den kommersiella marknaden kommer att vara intressanta för kunder förrän som tidigast i slutet av det här årtiondet: "Due to limited availability of hydrogen refueling infrastructure, high capital requirements, and the need for stronger consumer purchasing incentives, the Company does not anticipate the adoption of hydrogen-powered light commercial vehicles before the end of the decade." Tumnagel
35.8°
0
Volvo flyttar tillverkningen av XC60 Till USA Efter lite rykten bekräftar nu Volvo att tillverkningen av XC60 kommer att flyttas från Torslanda till Charleston i USA. Anledningarna är flera. Modellen säljer visserligen bra i Sverige, men den säljer även bra i USA. Samtidigt har USA lagt på tullar, så för att hålla marginalerna är det bra att tillverka den där. Det finns dessutom kapacitet i fabriken, som idag bara tillverkar EX90 och Polestar 3. Flytten betyder att det kommer att finnas plats för annat i Torslanda. Ersättaren är den elektriska uppföljaren EX60. Tumnagel
9.5°
0
onsdag 16 juli Uber inleder nytt samarbete för självkörande taxibilar Med kinesiska Baidu Det har nu gått fem år sedan Uber sålde av sin division för självkörande bilar, men det innebär inte att företaget har övergett tanken att autonoma fordon helt ska ta över taximarknaden i framtiden. Uber meddelar nu att man har inlett ett samarbete med Apollo Go, kinesiska Baidus tjänst för självkörande taxibilar som rullat på kinesiska vägar sedan 2020. Samarbetet innebär att Uber-användare kan välja att bli körda av Apollo Go:s självkörande taxibilar som finns i en handfull kinesiska städer, bland annat Beijing, Chengdu, Guangzhou, Shanghai, Shenzhen och Wuhan. Framöver planerar Apollo Go att lanseras på internationella marknader tillsammans med Uber, bland annat i Singapore, Förenade Arabemiraten och Qatar. Uber har sedan tidigare olika samarbeten gällande självkörande bilar på olika marknader med Waymo, Motional, WeRide, Pony.ai samt Aurora, det amerikanska företaget som 2020 köpte upp Ubers division för utveckling av teknik för självkörande bilar. Här nedanför hittas en reklamfilm för Apollo Go från Baidu. Tumnagel
34.4°
0
Rivian har nu fått Google Maps Snygg integration Jag älskar verkligen att använda Apple Maps för att navigera nu för tiden, men Google Maps är ju också väldigt trevligt. Biltillverkarnas egna system lämnar däremot mycket att önska. Rivian är ett bolag som har kört Mapbox, men nu flyttar Google Maps in i deras bilar. Jag må gillar Apple Maps, men i en elbil är Google bättre. Deras ruttplanering slår Apple på fingrarna, Apple har inget sånt alls. Tillsammans med data om platser, trafik och annat är det svårt att slå Google just nu. Rivians lösning bygger på Googles Automotive SDK och verkar väldigt väl anpassat till Rivians system. Uppdateringen rullar ut till alla Rivian-ägare nu. Eftersom Rivian kommer att hjälpa Volkswagen med deras system så kan vi nog vänta oss något liknande i framtida VW-bilar. Tumnagel
42.3°
0
Finnair är det sämsta flygbolaget i Europa Enligt ny rankning En ny undersökning från Flightright visar att Finnair är Europas sämsta flygbolag. Jämförelsen baseras på faktorer som tillförlitlighet, betalningsförmåga, förseningar och kundnöjdhet. Trots att Finnair ofta ses som ett premiumflygbolag hamnade de längst ner på listan, tillsammans med Ryanair och Vueling. Enligt undersökningssvaren anses nämligen att Finnairs kvalitet inte alltid hänger ihop med biljettpriset. Bästa betygen fick Discover Airlines, Eurowings och Iberia. SAS placerade sig på elfte plats och hade näst sämst kundnöjdhet. Tumnagel
32.4°
0
USA köper svensk jetbräda Kraka från Soal Marine Det Göteborgsbaserade bolaget Soal Marine har nu sålt sin Kraka till specialenheter i USAs försvar. Det handlar om en jetbräda som man blåser upp, eller den blåser upp sig på tre sekunder. Kraka har tre olika hastighetslägen. I stealth smyger den i 2 knop, i endurance kan den köras i 4-7 knop och i speed kan den gå i 18 knop. Kraka är eldriven, så i princip helt tyst. Användningsområdena är många. Den kan köras autonomt eller fjärrstyras. Den finns i tre storlekar som klarar att lasta 250, 400 eller 600 kilo. Det går med andra ord att lasta en hel del, till och med fordon, på den. Tumnagel
55.1°
0
tisdag 15 juli Lamborghini visar GT3-version av Temerario Utan eldriften Temerario har ju tagit över efter Huracán och nu sker detsamma även på GT3-området. Den nya modellen dumpar däremot den nya hybridtekniken som kom till Temerario, här är det rå bensinstyrka som gäller. Motorn är en V8 på fyra liter med dubbla turbos. Motorn i GT3-versionen är dock klenare än den i gatversionen, inte bara på grund av att elmotorerna fått stryka på foten. GT3-versionen har mindre turbos, andra luftintag och sänkt effekt vilket gör att den levererar 550 hästar istället för runt 800 hästar. Men motorn varvar till 10.000 varv och avgassystemet kommer från Capristo. Huracán GT3 tog hem 96 titlar under sin karriär och Lamborghini räknar nog inte med att vara sämre med denna. Debuten sker i Sebring i mars 2026. Tumnagel
38.6°
0
Xpeng uppdaterar G6 och G9 Laddar nu ännu snabbare Den stora nackdelen med Xpeng G6 och G9 var knappast snabbladdningen, de körde båda 10-80 procent på dryga 20 minuter. Och det är ju fenomenalt. Men det räckte inte tyckte man, så man körde på ännu hårdare och nu laddar modellerna mellan 445 och 525 kW. Om man nu hittar en så snabb laddare, vilket du i princip aldrig lär göra, så kommer du att kunna ladda 10-80 procent på 12 minuter. I övrigt är det mesta detsamma, på pappret. Mått och prestanda och sånt. Men man säger sig ha ändrat en hel del detaljer, både på in- och utsida. Förfiningar helt enkelt. Båda modellerna kommer även i Black Edition. Standard range-versionen av G6 skrotas tillfälligt och Long Range och Performance behåller priserna. För G9 är det Long Range som ryker och priserna på Standard Range och Performance kliver upp 20.000 kronor. Om det här kan få fart på försäljningen känns oklart, man har hittills i år sålt 320 stycken G6 och 153 stycken G9. Inte uselt, men inte fantastiskt. Tumnagel
38.0°
0
Geely köper ut Zeekr från börsen Blev ingen lång listning Zeekr grundades så sent som 2021 och det har hänt mycket på bara fyra korta år. Förra året blev Lynk & Co ett dotterbolag till Zeekr och bara en månad senare gick bolaget in på börsen i USA. Nu köper Geely ut bolaget från börsen igen. Geely ägde redan innan dagens affär 65 procent av aktierna, men nu är Zeekr alltså ett helägt dotterbolag till Geely. Man betalade en premie på 18,9 procent jämfört med stängningskursen. Affären väntas bli klar i slutet av året och bolaget avlistas sedan från New York-börsen. Målet verkar vara att effektivisera koncernens resurser. Tumnagel
37.7°
0
EX90 har kostat Volvo 11,4 miljarder kronor Tillsammans med ES90 Att Volvos flaggskepp EX90 har varit en börda för företaget har vi vetat, men nu har vi fått reda på hur stor bördan är och det är många miljarder kronor. När man skapar en ny modell kostar det en herrans massa pengar. Sedan säljer man modellen i 8-10 år och tjänar pengar på den. Under tiden fixar man till mindre saker via mjukvaru-uppdateringar och designfixar. Volvo säger nu att bilen inte kommer att dra in så mycket pengar som man hoppats på under dess livstid, trots att mjukvaran blivit bättre och att man säljer högre volymer. Att det tog sådan tid att få ut modellen och de rejäla extrakostnader som utvecklingen har kostat är helt enkelt mer än vad man kan hämta hem på modellen. Samtidigt har man problem med ES90. Bilen är just nu främst för Kina, men man verkar ha räknat med att sälja den även i USA. De tullar som nu lagts på bilar från Kina gör att man inte kan göra detta med god marginal. Europeiska tullar på kinesiska bilar gör också att bilen får lägre marginaler här. På grund av detta gör Volvo nu en engångsavskrivning på 11,4 miljarder kronor. Aktien rasade kraftigt igår men har hämtat sig idag. Tumnagel
34.8°
0
Är det här Mercan för Sverige? Mercedes CLA nu som Shooting Brake Mercedes CLA är deras första bil på nya plattformen MMA, och även om det är en lovande plattform och intressant bil så är den nog lite för liten för oss svenskar. Men nu visar man upp en Shooting Brake-version som kanske kan vara Bilen har vuxit en del sedan förra generationen. Den har blivit 35 mm längre, 25 mm bredare, 27 mm högre och hjulavståndet har blivit 61 mm längre. Detta har används inne i bilen, för bagaget har blivit 30 liter mindre och mäter nu 455 liter. Med fällda säten får man plats med 1290 liter. Det mindre bagageutrymmet tar man igen på att ha en frunk på 101 liter. Jämfört med vanliga CLA är måtten i princip identiska, den vanliga är 1 millimeter lägre. Men bagaget är såklart större, även om det bara är 50 liter. Möjligheterna att lasta är nog betydligt bättre, framförallt med fällda säten. I baksätet verkar det vara lite trevligare än i vanliga CLA, som inte är en härlig upplevelse för långa. Höjden har ökats med 25 mm, så åt det hållet är det betydligt härligare även om det fortfarande är trångt för knäna. En annan trevlig sak är att rattknapparna numera är fysiska! Tumnagel
33.0°
0
måndag 14 juli Koenigsegg snabbast i Goodwood Med Koenigsegg Sadair’s Spear Under slutet av förra veckan var det Goodwood festival of speed, och då kördes det en massa snabba bilar. Allra snabbast blev Ford Supertruck, en elektrisk och tokig historia som klarade det på 43,22 sekunder. Efter den kom Subaru Project Midnight på 45,03 sekunder och Porsche 911 GT3 Cup på 46,74 sekunder. Snabbaste produktionsbilen blev Koenigsegg Sadair’s Spear som klarade backen på 47,14 sekunder. Ni ser detta 6.20 minuter in i videon ovan och det går otroligt snabbt. Bilen rattades av Javier Castane. På tal om Koenigsegg så har Carwow kört lite med en Agera RST och en Regera. Frågan är vilken som är snabbast? Tumnagel
42.5°
0
Bell går vidare med att bygga VTOL-flygplan Ska bli ett jetplan med ihopfällbara rotorer Den amerikanska militärens forskningsdivision DARPA har gett flygplans- och helikoptertillverkaren Bell Textron klartecken att ta fram en plan för att utveckla ett VTOL-jetplan som kan starta och landa som en helikopter. Det än så länge namnlösa flygplanet använder sig av rotorer som tiltar, liknande modellen V-22 Osprey som 2007 lanserades av Bell tillsammans med Boeing. Till skillnad från V-22 Osprey kommer det nu föreslagna VTOL-flygplanet ha rotorer som kan fällas in efter att flygplanet lyft från marken. Det här, tillsammans med jetmotorer, ska ge flygplanet möjlighet att komma upp i hastigheter på 400 till 450 knop (740 till 833 km/h). Det kan jämföras med V-22 Osprey som har en topphastighet på lite över 500 km/h. Det hela är än så länge skisstadiet och när eller om vi kommer att få se flygplan som detta i luften finns det inga uppgifter om än så länge. Tumnagel
38.2°
0
Lexus spelar boll i farten Slår bollande rekord Lexus sponsrar ATP-touren och då måste man ju berätta det. Därför tog Lexus två stycken NX och spände fast tennisspelarna Jamie Murray och Laura Robson på dessa. Resultatet blev två udda rekord. Det första är den längsta bollningen på rullande bilar, men som mest 101 slag. Den andra är den snabbaste bollningen, man körde nästan 50 km/h som snabbast. Stuntet koordinerades av Marc Cass, som bland annat har jobbat med James Bond-filmer. Tumnagel
35.6°
0
BYD släpper avancerad självparkering till sina bilar Kommer även betala om parkeringsfunktionen orsakar skador Den kinesiska biltillverkaren BYD uppger att man nu har uppnått den fjärde nivån (L4) när det handlar om att få självkörande bilar att parkera. Det innebär att BYD:s bilar på egen hand kan navigera sig fram på en parkeringsplats, hitta en tom parkeringsficka och sedan parkera där. BYD har så stor tillit till parkeringsfunktionen att man lovar att betala kostnader som uppstår om bilarna skulle orsaka några skador när systemet för självparkering används. Det innebär att bilägarna hålls skadefria och att deras försäkringsbolag inte behöver blandas in om några skador skulle uppstå när funktionen används. Alla BYD:s bilar som är försedda med sensorsystemet som man kallar för "Godx27s eye" kommer att få uppgraderingen med L4-självparkering. Ovan hittas ett videoklipp där BYD visar upp lite olika exempel med den nya självparkerings-funktionen. Nedan hittas ett klipp med en äldre parkeringsfunktion som BYD släppt tidigare. Tumnagel
39.3°
0
Freelander återvänder som märke Land Rover gör gemensam sak med kinesiska Chery Jaguar Land Rover har en del trevliga varumärken och nu kommer ett av dessa att återupplivas. Det är Freelander som får nytt liv när JLR tillsammans med kinesiska Chery gör gemensam sak. Märket kommer också att ha fokus på den kinesiska marknaden och kommer att säljas av Chery. Med tiden är tanken att bilarna även ska säljas i resten av världen. Hur mycket Land Rover det kommer att vara av bilarna återstår verkligen att se. De ska designas av JLR men just nu ser det ut som att man kommer att bygga bilarna på Cherys plattform T1X. Först ut ska en laddhybrid vara och sedan kommer helt elektriska varianter. Prestandan sägs vara bra, 0-100 km/h på under fem sekunder, men varumärket och bilarna ska ligga under Range Rover i skalan. Bilarna kommer att designas av JLRs kreativa chef Gerry McGovern. Tumnagel
34.2°
0
Honda har billig elmotorcykel på gång Kommer att säljas i Indien Nu avslöjas det att Honda har en elektrisk motorcykel på gång. Det är patentritningar som avslöjar det hela och det verkar bli en enkel historia. Det verkar nämligen bli en elektrisk version av Honda Shine 100, en båge som byggs för den indiska marknaden. Fördelen med att bygga en motorcykel på en befintlig plattform är främst kostnader, de flesta reservdelar finns redan hos återförsäljare och det blir billigt både att ta fram motorcykeln och reparera den. Något som krävs för att man ska sälja bra. Vanliga Honda Shine säljer prima, enligt Cycleworld så sålde man 300.000 motorcyklar bara under 2023. Prislappen lokalt ligger på runt 800 dollar. Rent tekniskt har man bytt ut bensinmotorn mot en elmotor och placerat batteriet ovanför motorn. Cykeln väntas lanseras under året, men den lär nog inte komma hit. Tyvärr. Tumnagel
41.7°
0
Ladda elcykeln via stödet Smart lösning! Elcyklar är fantastiska på alla sätt och vis, men inte så smidiga att ladda. Nu har det nederländska bolaget Tiler visat upp en lösning som kanske kan lösa detta. Tanken är helt enkelt att man bygger in en platta i backen som man parkerar sitt stöd på, och så får man ström via det. Fördelen är att man inte behöver hålla på med något trassel, antingen genom att plocka ur batteriet eller koppla in cykeln med en löst hängande sladd. Laddningen ska gå snabbt, systemet ska leverera 150W så ett normalt batteri på 500 Wh ska laddas på 3,5 timmar. Ungefär som en vanligt laddare. Antingen kan man ha plattan löst liggande på golvet eller så kan den installeras fast i backen. Prislappen ligger på 3500 kronor, så lite för dyrt för en privatperson kanske. Men perfekt för lånecyklar och liknande där installationskostnaden lär ligga över inköpspriset. Systemet kan antingen användas genom att man installerar deras egna stöd, eller så placeras en puck på ett befintligt stöd. Tumnagel
45.7°
0
Skoda visar fraktversion av Enyaq Lär inte komma till Sverige Skoda har nu börjat erbjuda en specialversion av deras Enyaq. Det handlar om en version utan baksäte, istället har bilen mer lastutrymme. Kan kanske vara praktiskt för en del som kör långt i jobbet och därför vill ha en bekväm bil, men som ändå måste frakta saker. Det hela är ett tilläggspaket som erbjuds i Storbritannien. Det är mycket oklart om detta kommer till några andra länder. Just nu är det bara företag som kan köpa denna specialversion. Tumnagel
40.4°
0
Nästa sida + Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration