Den här artikeln publiceras om -3505603 minuter.
Med Feber+ får du läsa den redan nu!
Från 25 kr/månad
Skaffa Feber+
För några timmar sedan satte jag mig bakom ratten på Tesla Model 3 Performance och därför är det på sin plats med en artikel kring de första intrycken. Här hade man ju förberett sig på att det skulle bli lite jobbigt och ovant för att folk tidigare gnällt på att det inte finns någon instrumentering framför ratten och för att vindrutetorkarna "måste" skötas via skärmen. Det tog cirka 0,0001 sekunder att vänja sig vid vyn. Oerhört skönt att inte ha massa tjafs framför sig faktiskt. Det enda jag enkelt vill kunna ha koll på är aktuell hastighet och hur långt jag kan köra innan det är dags att tanka mer el, och detta finns några centimeter till höger om ratten. Inte alls distraherande eller störande så det var ju skönt att kunna lägga det åt sidan. Istället får man en bra sikt framåt och jag saknar verkligen inget som konventionella bilar har.
Det här är som sagt "värstingen" i gänget. Den kallas för Performance och det är den eller Long Range-versionen man har att välja mellan för tillfället. Performance betyder ju som ni säkert redan vet prestanda på engelska och även om detta inte är någon bansmiskare så finns det ett "Track mode" och så är den ju faktiskt ganska så kvick också med sina 3,5 sekunder till 100 km/h. Sjuk acceleration, nästan lite läskig. Ingen av de snabba bilarna jag har testat genom åren ger samma känsla. Det är något med den direkta kraften, avsaknaden av motorljud och växlingar och suget i magen som är väldigt speciellt. En förbränningsmotor kan inte leverera på samma sätt, och det är verkligen något man måste uppleva för att fatta vad det handlar om. Drivningen sker på alla fyra hjulen här också så kraften hittar ner ordentligt i varje hörn av bilen, och den känns klyschigt nog som klistrad mot asfalten. Nu är vägarna torra där jag har kört så det finns inga tendenser till hjulspinn eller liknande utan det blir bara en ordentlig hästspark i ryggen när man trycker på.Det jag har gjort idag förutom att borra in ögonen lite djupare i hålorna vid acceleration är att leka runt med alla funktioner bilen har. Den har ju allt man kan tänka sig och vill ha såklart men eftersom det är en elbil finns det ju lite saker man faktiskt vill ha koll på - räckvidd, förbrukning, var närmaste laddstation finns och liknande saker. Den har den senaste mjukvaran Tesla erbjuder och just nu är man uppe i version 9. Jag ska fortsätta utforska allt man kan göra men framför allt ska jag köra bilen för att se hur den är när en helt vanlig person använder den och inte snålkör utan värme och annat trams för att komma så långt som möjligt på en laddning.Nu har jag ju bara skrapat på ytan men bilen känns bra ihopskruvad. Den rullar på 20-tummare vilket ger lite för lite gummi mot backen för att vägljudet inte ska leta sig in i kupén men annars känns allting faktiskt väldigt trevligt på insidan. Sätena är helt okej, materialen känns inte snik och eftersom det inte finns så mycket att pilla på är det heller inga fysiska knappar eller liknande som känns tråkiga. Den stora skärmen som är i centrum är riktigt snabb och fungerar precis som man vill att den ska göra - om man är van vid moderna mobiltelefoner. Det här är verkligen en mobiltelefon på fyra hjul och allt fungerar så som jag förväntar mig när jag använder det. Trycker jag där händer det och för att göra detta måste jag trycka här. Logiskt. Och hur man styr luftflödet - genialiskt! Mer om detta kommer senare.Vad har ni läsare för frågor kring bilen och vad tycker ni att jag ska ta mig en extra titt på? Gå loss i kommentarerna så ska jag se till att fånga upp så gott det går.
Bil,
Feature,
Tesla,
Tesla Model 3,
test,
första intrycket
57.9°
0
Bobby Green
tis. 26 feb 2019, 20:15
Senaste dygnet
Nu har världens största Biltema öpnnat
11 000 kvadratmeter med grejer
I går öppnade Biltema sitt största varuhus någonsin. Varuhuset ligger i Bernstorp-området strax utanför Malmö, mittemot Costcon som ligger där. Det nya varuhuset är 11 000 kvadratmeter stort och innehåller det mesta man förväntar sig kunna hitta på Biltema, inklusive såklart ett ordentligt Biltema Café. Det tog lite drygt ett år att bygga och det är gjort med hållbarhet i fokus, med solpaneler på taket samt andra energieffektiva system.
0+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration