Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Tjock 6 igår Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Bored Ape Yacht Club gör comeback Skapar ett metaverse för NFT-ägare Tumnagel 17.1° 0 Annons från Tumnagel Annons Forskare utvecklar skärm som är liten som en pupill Ett steg mot mer realistiska virtuella världar? Tumnagel 45.5° 0 I natt får vi vintertid igen Eller Normaltid om man vill vara lite tråkig Tumnagel 33.6° 0 Utbildningsministern funderar på skoluniform Kan det vara något? Tumnagel 32.1° 0 LEGO släpper piratskeppet från Goonies – Dödskallegänget Tufft Tumnagel 43.3° 0 Den här kameran tar äkta och verifierbara bilder För folk som vill bevisa att det de fotograferat är äkta Tumnagel 44.4° 0 AI-övervakning på skola orsakade panik AI:n trodde en Doritos-påse var ett vapen Tumnagel 19.2° 0 Snart kan du spela Halo på PlayStation Halo: Campaign Evolved offentliggjort Tumnagel 45.3° 0 Mondelez ska börja göra AI-genererad reklam Vill halvera kostnaderna Tumnagel 7.4° 0 Totem Automobili har byggt en ny Alfa GT-specialare Med 70-talsfärger Tumnagel 45.9° 0 Mico är Microsofts moderna Clippy Nu med AI Tumnagel 32.9° 0 Philips återupplivar Ambilight-synkning Nya AmbiScape stöder även Ikea och Nanoleaf Tumnagel 41.2° 0 Vill du kunna spela på ditt Lego Game Boy? Två lösningar är på gång Tumnagel 42.4° 0 EA satsar på AI för framtidens spelutveckling Ska effektivisera spelutvecklingen Tumnagel 17.4° 0 Ny Amiga-konsol presenterad I fullstor storlek! Tumnagel 46.3° 0 Tesla lovar att visa ny omgång av Roadster i år Och lovar att tillverkningen startar inom två år Tumnagel 23.6° 0 Danmark inför lag för att skydda mot deepfakes Ger individer rätt till sitt utseende Tumnagel 61.8° 0 Ivan är årets polishund 2025 Har förhindrat mord Tumnagel 64.4° 0 Så mycket betalar YouTube musikindustrin Nästan lika mycket som Spotify Tumnagel 42.4° 0 Skoda visar modern tolkning av klassikern 1000 MBX Nu som futuristisk elbil Tumnagel 35.2° 0 Nike nya kläder ska kyla ned dig bättre Designade för ett varmare klimat Tumnagel 104kg 0 Hitta, jämför och betygsätt 323 elbilar BMW iX3 BMW iX3 Zeekr 7X Zeekr 7X Nissan Leaf Nissan Leaf Mercedes CLA Mercedes CLA Zeekr 7GT Zeekr 7GT Smart #5 Smart #5 Volvo ES90 Volvo ES90 Kia EV4 Kia EV4 Model Y Model Y Första intrycket av Tesla Model 3 Japp, jag vill ha en
Video till Första intrycket av Tesla Model 3
Den här artikeln publiceras om -3505603 minuter.
Med Feber+ får du läsa den redan nu!
Från 25 kr/månad
Skaffa Feber+
För några timmar sedan satte jag mig bakom ratten på Tesla Model 3 Performance och därför är det på sin plats med en artikel kring de första intrycken. Här hade man ju förberett sig på att det skulle bli lite jobbigt och ovant för att folk tidigare gnällt på att det inte finns någon instrumentering framför ratten och för att vindrutetorkarna "måste" skötas via skärmen. Det tog cirka 0,0001 sekunder att vänja sig vid vyn. Oerhört skönt att inte ha massa tjafs framför sig faktiskt. Det enda jag enkelt vill kunna ha koll på är aktuell hastighet och hur långt jag kan köra innan det är dags att tanka mer el, och detta finns några centimeter till höger om ratten. Inte alls distraherande eller störande så det var ju skönt att kunna lägga det åt sidan. Istället får man en bra sikt framåt och jag saknar verkligen inget som konventionella bilar har. Det här är som sagt "värstingen" i gänget. Den kallas för Performance och det är den eller Long Range-versionen man har att välja mellan för tillfället. Performance betyder ju som ni säkert redan vet prestanda på engelska och även om detta inte är någon bansmiskare så finns det ett "Track mode" och så är den ju faktiskt ganska så kvick också med sina 3,5 sekunder till 100 km/h. Sjuk acceleration, nästan lite läskig. Ingen av de snabba bilarna jag har testat genom åren ger samma känsla. Det är något med den direkta kraften, avsaknaden av motorljud och växlingar och suget i magen som är väldigt speciellt. En förbränningsmotor kan inte leverera på samma sätt, och det är verkligen något man måste uppleva för att fatta vad det handlar om. Drivningen sker på alla fyra hjulen här också så kraften hittar ner ordentligt i varje hörn av bilen, och den känns klyschigt nog som klistrad mot asfalten. Nu är vägarna torra där jag har kört så det finns inga tendenser till hjulspinn eller liknande utan det blir bara en ordentlig hästspark i ryggen när man trycker på.Det jag har gjort idag förutom att borra in ögonen lite djupare i hålorna vid acceleration är att leka runt med alla funktioner bilen har. Den har ju allt man kan tänka sig och vill ha såklart men eftersom det är en elbil finns det ju lite saker man faktiskt vill ha koll på - räckvidd, förbrukning, var närmaste laddstation finns och liknande saker. Den har den senaste mjukvaran Tesla erbjuder och just nu är man uppe i version 9. Jag ska fortsätta utforska allt man kan göra men framför allt ska jag köra bilen för att se hur den är när en helt vanlig person använder den och inte snålkör utan värme och annat trams för att komma så långt som möjligt på en laddning.Nu har jag ju bara skrapat på ytan men bilen känns bra ihopskruvad. Den rullar på 20-tummare vilket ger lite för lite gummi mot backen för att vägljudet inte ska leta sig in i kupén men annars känns allting faktiskt väldigt trevligt på insidan. Sätena är helt okej, materialen känns inte snik och eftersom det inte finns så mycket att pilla på är det heller inga fysiska knappar eller liknande som känns tråkiga. Den stora skärmen som är i centrum är riktigt snabb och fungerar precis som man vill att den ska göra - om man är van vid moderna mobiltelefoner. Det här är verkligen en mobiltelefon på fyra hjul och allt fungerar så som jag förväntar mig när jag använder det. Trycker jag där händer det och för att göra detta måste jag trycka här. Logiskt. Och hur man styr luftflödet - genialiskt! Mer om detta kommer senare.Vad har ni läsare för frågor kring bilen och vad tycker ni att jag ska ta mig en extra titt på? Gå loss i kommentarerna så ska jag se till att fånga upp så gott det går. Bil, Feature, Tesla, Tesla Model 3, test, första intrycket 57.9° 0 Bobby Green Bobby Green
tis. 26 feb 2019, 20:15
Senaste dygnet Nu har världens största Biltema öpnnat 11 000 kvadratmeter med grejer I går öppnade Biltema sitt största varuhus någonsin. Varuhuset ligger i Bernstorp-området strax utanför Malmö, mittemot Costcon som ligger där. Det nya varuhuset är 11 000 kvadratmeter stort och innehåller det mesta man förväntar sig kunna hitta på Biltema, inklusive såklart ett ordentligt Biltema Café. Det tog lite drygt ett år att bygga och det är gjort med hållbarhet i fokus, med solpaneler på taket samt andra energieffektiva system. Tumnagel
36.0°
0
Ät inte buffé på Polishögskolan Om du inte går där Två snubbar har nu dömts av hovrätten för obehörigt tillträde till Polishögskolan efter att de försökte ta sig in i en restaurang på området för att äta buffé. Ursprungligen hade tingsrätten bedömt att de tilltalade hade handlat med likgiltighetsuppsåt, men hovrätten fastställde att deras agerande istället var oaktsamt. Straffet sänktes därför från 40 till 30 dagsböter. Buffé är bannemej bra grejer, men det kan ju bli lite lätt dyrt om man försöker äta den på fel ställe. Tumnagel
38.5°
0
Forskare utvecklar skärm som är liten som en pupill Ett steg mot mer realistiska virtuella världar? Några forskare från Göteborgs universitet och Uppsala universitet har utvecklat en ny typ av skärm, kallad retina E-paper, med pixlar på endast 560 nanometer. Skärmen kan visa bilder med en upplösning på över 25 000 pixlar per tum, vilket är högre än vad det mänskliga ögat kan uppfatta. Pixlarna använder nanopartiklar av volframoxid som kan färgjusteras elektriskt för att skapa de tre grundfärgerna. När ljus träffar skärmen reflekteras färgerna på ett sätt som ger mycket realistiska bilder. Eftersom skärmen är passiv och inte har någon egen ljuskälla, reflekterar den omgivande ljus för att visa bilder. Forskarna demonstrerade möjligheten genom att återskapa det berömda konstverket Kyssen på en yta som är mindre än en millimeter stor. Med denna teknik kan skärmen placeras mycket nära ögat, vilket forskarna menar är idealiskt för virtuell och förstärkt verklighet. Du kan läsa mer om projektet via länken nedan. Tumnagel
45.5°
0
Humanoid robot för under 15.000 kr! Dansar och har sig Utvecklingen för humanoida robotar går med en rasande fart och de kan göra både ditten och datten numera. Det som imponerar mest på mig är att de faktiskt verkar kunna bli rätt billiga, något jag inte trodde för några år sedan. Det känns inte orimligt att vi inom några år kunder kunna ha en användbar humanoid robot hemma för priset av en dyrare robotdammsugare. Om du vill ha en humanoid robot som inte behöver kunna städa utan att det kanske räcker med att den kan dansa och knata runt, då kan du snart köpa en sådan i Kina. Det är Noetix Robotics som nu visat upp Bumi. Det är en 94 cm hög robot som väger in på 12 kilo. Den har 21 rörliga leder och kan som sagt gå och dansa, men även se sig omkring och prata med dig. Ett gott sällskap kanske? Batteriet är på 3,5 Ah och räcker en timme eller två, så din nya kompis behöver ladda då och då. Kanske skönt. Bumi kostar 9998 yuan i Kina, direkt konverterat ungefär 13.250 kronor. Skulle man importera den hit skulle lite skatter och moms läggas på så i butik här skulle vi kunna landa på 17.500 kronor. Tumnagel
35.6°
0
Nytt Bluey-spel på gång För mobil, dator och konsol Det är ju lite halvt tragiskt att vi inte kommer få några nya Bluey-avsnitt på ett tag. Men folk som behöver mer Bluey-historier i sina liv kan ju se fram emot spelet Bluey’s Quest for the Gold Pen. Detta är ett äventyrsspel där Heeler-familjen tar plats i en fantasifull värld. Bluey-skaparen Joe Brumm har skrivit spelets handling, så viss kvalitet borde man ju förvänta sig här. Spelet släpps på App Store den 11 december och kommer senare till Google Play i januari nästa år. Spelet ska även släppas till konsolerna samt Windows, men det sker vid ett senare tillfälle. Tumnagel
39.1°
0
+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration