m

United Airlines planerar att köpa överljudsplan
Ska köpa 15 stycken Overture-plan av Boom Supersonic

Det amerikanska flygbolaget United Airlines har tecknat ett avtal med flygplanstillverkaren Boom Supersonic om att köpa överljudsplan från dem. United planerar att köpa 15 stycken överljudsplan av modellen Overture av Boom när modellen väl är färdig och godkänd för passagerarflygningar. United har även option på att köpa ytterligare 35 överljudsplan om man senare skulle känna för det. Boom Supersonic presenterade Overture 2018 men när den kan komma att visas upp annat än på skisstadiet finns det än så länge inga uppgifter om. Boom visade upp testflygplanet XB-1 förra året vilket man då sa att man kommer att börja testflyga i år. Det kan med andra ord dröja ett tag innan Overture blir klar och United planerar att börja flyga med modellen 2029. Bland rutterna som United Airlines funderar att börja använda Overture-planen på finns till exempel Newark - London och San Francisco - Tokyo. Dessa både rutter skulle med Overture ta lite mer än tre respektive sex timmar. Det kan jämföras med de sju respektive elva timmar de båda rutterna tar idag med traditionella passagerarflygplan. Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Venus Aerospace vill bygga rymdflygplan för resor över jorden
Skulle kunna flyga Los Angeles - Tokyo på en timma

Nyhetsbyrån Bloomberg har skrivit lite om det amerikanska startup-företaget Venus Aerospace vilka verkar ha rätt så högtflygande planer. Venus Aerospace mål är att utveckla ett rymdflygplan som ska kunna starta från jorden för att sedan transportera passagerare till andra destinationer via en rymdflygning över jorden. Tanken är att flygplanet ska starta som ett traditionellt flygplan och när det sedan är i luften ska planets raketmotorer starta och ta flygplanet till rymden. Därefter kommer flygplanet att flyga mot sin destination i hastigheter på över 14.000 km/h i några minuter för att sedan återvända mot jorden och landa som ett traditionell flygplan. Enligt företaget skulle en resa mella till exempel Los Angels och Tokyo kunna ta runt en timma med ett sådant här rymdflygplan, en resa som vanligtvis tar 11 - 13 timmar med ett traditionellt flygplan. Att använda rymdfarkoster för att flyga mellan destinationer på jorden är ingen ny idé. Elon Musk visade redan 2017 upp SpaceX "Earth to Earth"-koncept där man tänker använda SpaceX Starship för att flyga mellan olika platser på jorden på mindre än en timma. Att vi någon gång i framtiden kan komma att resa på det här sättet är antagligen, åtminstone tekniskt sett, inte omöjligt. Det lär nog dock ta många år innan resor som dessa kommer att bli kommersiellt tillgängliga för passagerartrafik. Här nedan kan ni kolla in en animerad film som visar upp SpaceX "Earth to Earth"-koncept. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Aerion stänger ner sin verksamhet
Det bidde inget överljudsplan

Den amerikanska flygplanstillverkaren Aerion har meddelat att de kommer att avveckla företaget. Aerion har sedan 2004 utvecklat ett framtida överljudsplan för passagerartrafik men detta verkar med andra ord aldrig lyfta mot skyarna. Så sent som i början av året uppgav Aerion att man planerade att börja sälja modellen AS2 någon gång under 2026. AS2 skulle bli ett överljudsplan som skulle kunna flyga 8 - 12 passagerare i hastigheter på upp till Mach 1,4. Det skulle göra att en flygning mellan New York och London skulle ta cirka 4,5 timmar. Anledningen till Aerion nu stänger ner uppges bero på att man inte lyckats skrapa ihop kapital för sin fortsatta utveckling och existens. Vad som kommer att hända med de tillgångar som finns i företaget idag finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
31.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här skulle Air Force One kunna se ut i en överljudsversion
Exosonic visar upp koncept på framtida presidentplan

Den amerikanska flygplanstillverkaren Exosonic har visat upp bilder på hur en eventuellt presidentversion av deras framtida överljudsplan skulle kunna se ut om USA:s regering skulle anse att de behövde ett sådant som Air Force One. Exosonics överljudsplan befinner sig fortfarande på konceptstadiet och är tänkt att i framtiden kunna transportera upp till 70 passagerare i hastigheter på upp till Mach 1,8, motsvarande 2222 km/h. I Air Force One-versionen har man dock delat upp planet i tre olika delar. Ett konferensrum med videokonferenssystem vilket har plats för tre personer, en lite privatare del för åtta personer där det finns sovplatser samt en passagerarkabin där det ryms 20 stycken passagerare. Flygplanet är tänkt att få en räckvidd på över 8000 kilometer när det väl är i luften. Exosonic hoppas att detta kan ske någon gång i mitten av 2030-talet om finansiering, teknik och annat som krävs faller på plats. Det lär med andra ord inte bli den nuvarande presidenten Joe Biden som kommer att färdas i sådant här flygplan om USA någon gång skulle besluta sig för att beställa ett sådant. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Aerion planerar att börja sälja sitt överljudsplan AS2 2026
Kommer att kosta 1 miljard kronor

Nu har det gått några år sedan den amerikanska flygplanstillverkaren Aerion presenterade sina planer på ett nytt överljudsplan. När planerna först presenterades så uppgav Aerion att deras överljudsplan AS2 skulle vara i luften 2021 för att året efter säga att detta flyttats fram till 2023. Till CNN säger Aerion dock att man nu planerar att börja testflyga modellen 2024 och hoppas kunna lansera AS2 på marknaden 2026. AS2 kommer att bli ett överljudsflygplan av modellen mindre som kommer att ha kapacitet att flyga 8 - 12 passagerare i hastigheter på upp till Mach 1.4. Det innebär att flygplanet skulle kunna flyga London - New York på cirka 4,5 timmar. AS2 verkar primärt rikta sig till affärsresenärer eller privatpersoner med stor plånbok. Till CNN säger man att man siktar på att prislappen för ett AS2 kommer att landa på 120 miljoner dollar vilket motsvarar nästan 1 miljard svenska kronor. Här nedanför hittas ett videoklipp från förra året där Aerion visar upp AS2. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA har mycket spännande grejer på gång i år
Månlandning, Marslandning, James Webb-teleskopet och annat

Den amerikanska rymdmyndigheten NASA har som vanligt mycket spännande grejer på gång och i det här klippet har man samlat ihop lite av vad man planerar att genomföra under 2021. Det handlar bland annat om en det första Artemis-uppdraget till månen, landningen av Perseverance-rovern på Mars, rymdsättningen av James Webb-teleskopet, Starliners första astronautuppskjutning till ISS samt tester av de det eldrivna flygplanet X-57 Maxwell och överljudsplanet X-59 Quest. I de inlänkade artiklarna nedan hittas lite mer information om några av de grejerna som visas upp i videon här ovanför. Tumnagel
48.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Boom Supersonic visar upp XB-1
Testplattform för en efterföljare till Concorden

Igår visade det amerikanska företaget Boom Supersonic upp flygplanet XB-1 vilket är tänkt att fungera som en plattform för att testa olika system och tekniker för flygplan som flyger snabbare än ljudets hastighet. Boom planerar att använda XB-1 i sin utveckling av sitt framtida passagerarflygplan Overture, ett flygplan som beskrivs som en efterföljare till den numera skrotade Concorden. Boom siktar på att Overture ska bli ett överljudsplan som är tänkt att kunna flygas i hastigheter på upp till Mach 2,2 vilket är cirka 10 procent snabbare än vad Concorde klarade av. Det innebär att Overture i teorin skulle kunna flyga passagerare mellan London och New York på 3 timmar och en kvart. Boom siktar på att börjar testflyga med XB-1 någon gång nästa år. Redan 2022 hoppas Boom börja bygga en fabrik som kan tillverka Overture och hoppas ha det första exemplaret färdigt till 2025. Någon gång under 2029 siktar Boom på att börja flyga passagerare med Overture. Här nedan kan ni kolla in Boom Supersonics presentation av testplattformen XB-1 från igår. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boom Supersonic siktar på att testa överljudsplan nästa år
Företaget vill bygga en ny Concorde

I oktober kommer det amerikanska startup-företaget Boom Supersonic att visa upp sin första flygplansmodell XB-1 vilket är ett ensitsigt överljudsflygplan. Flygplanet utvecklas som en testmodell inför Booms framtida planer på att bygga ett överljudsplan för passagerartrafik, något vi inte har haft sedan Concorden skrotades 2003. Boom planerar att göra en första testflygning med XB-1 någon gång under nästa år för att testa om material och teknik som utvecklats till flygplanet även skulle kunna fungera i en lite större modell. Boom siktar framför allt på att kunna sänka priset på att bygga överljudsplan och hoppas kunna utveckla ett överljudsplan för passagerare för "bara" 6 miljarder dollar. Det kan jämföras med de 32 miljarder dollar det kostade Boeing att utveckla 787 Dreamliner. Skulle Booms tester med XB-1 bli framgångsrika så kommer företaget att fortsätta utveckla det kommersiella överljudsplanet Overture. Det är tänkt att kunna flygas i hastigheter på upp till Mach 2,2 vilket är cirka 10 procent snabbare än de 2,04 Mach som Concorden kom upp i. Lyckas Boom med sitt mål så skulle det innebär att Overture skulle kunna avverka sträckan London - New York på lite över 3 timmar. När vi eventuellt skulle kunna få se Overture i luften är oklart men det har tidigare snackats om att det kanske skulle kunna se någon gång i mitten av det här årtioendet. Här nedan hittas ett klipp som visar lite av konstruktionen Boom Supersonics testflygplan XB-1 samt en konceptbild på Overture. Tumnagel
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Virgin Galactic visar upp skisser på ett överljudsplan
Ska kunna färdas i tre gånger ljudets hastighet

Virgin Galactic siktar inte bara på att ta turister till rymden utan har även planer på att utveckla flygplan för vanlig passagerartrafik. Nu har företaget visat upp skisser på ett överljudsplan som man hoppas kunna bygga framöver. Det handlar om ett flygplan som är tänkt att få en topphastighet på Mach 3, tre gånger ljudets hastighet. Tanken är att det än så länge ej namngivna flygplanet ska kunna rymma 9 - 19 personer och kunna färdas på en höjd på över 18.000 meter. Virgin Galactic skriver även i ett pressmeddelande att man har börjat samarbeta med Rolls Royce om att utveckla motorer till det kommande flygplanet. När vi skulle kunna få se Virgin Galactics överljudsplan i luften finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Hermeus ska bygga världens snabbaste flygplan
Ska kunna korsa Atlanten på 90 minuter

Det verkar vara många som saknar det numera pensionerade överljudsplanet Concorde. Nu meddelar ännu ett amerikanska startup-företag att man planerar att bygga vad som sägs bli världens snabbaste passagerarflygplan. I början av året uppgav företaget Boom Supersonic att deras flygplan Overture i framtiden skulle bli 10 procent snabbare än Concorden och kunna flyga London till New York på 3 timmar och en kvart. Igår meddelade det nystartade företaget Hermeus att deras framtida flygplan kommer att kunna flyga i hastigheter på Mach 5, alltså fem gånger ljudets hastighet. Det innebär att Hermeus än så länge namnlösa flygplansmodell skulle kunna kapa flygtiden New York - Paris från sju timmar till en och en halv timma om allt går som planerat. Företagets vd AJ Piplica säger : "We’ve set out on a journey to revolutionize the global transportation infrastructure, bringing it from the equivalent of dial-up into the broadband era, by radically increasing the speed of travel over long distances." Hermeus tror att deras överljudsplan kan vara klart för passagerartrafik om runt åtta till tio år. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA fotograferar ljudvågor från överljudsplan med ny teknik
För att kunna designa tystare överljudsplan

NASA har använt en ny teknik för att visualisera hur ljudvågor från överljudsplan ser ut vars resultat ni kan kolla in på bilden ovan och i klippet nedan. Bilden fotograferades i svartvitt, se videoklipp nedan, men har färglagts i efterhand för att tydligare visa resultatet. NASA fotade bilden ovan med hjälp av ett B200 King Air-flygplan som flög på cirka 10.000 meters höjd. Cirka 600 meter nedanför B200-planet flög de två T-38-planen som syns på bilden ovan. Dessa flög över ljudets hastighet när NASA fotograferade det hela med en höghastighetskamera som fotar bilder med hastigheten 1400fps. Förutom att det blev en rätt ball bild så kommer datan från experimentet användas när NASA utvecklar det framtida översljudsplanet X-59. Tanken bakom det är att det ska bli tystare än till exempel den numera skrotade Concorden. Lyckas man med det så skulle det kanske innebära att vi skulle kunna flyga överljudsplan över land, något som är förbjudet för kommersiella flygplan idag. Skulle det i framtiden bli tillåtet att köra passagerarflygplan över ljudets hastighet över land skulle det kunna revolutionera flygbranschen och vissa sträckor skulle kunna gå dubbelt så snabbt att flyga jämfört med dagens flygtider. Tumnagel
48.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boom Supersonic planerar nytt överljudsplan
Ska Overture bli en ny Concorde?

Det amerikanska företaget Boom Supersonic har meddelat att man säkrat 100 miljoner dollar i nytt kapital vilket innebär att arbetet med deras överljudsplan Overture kan fortskrida. Overture är ett överljudsplan som är tänkt att kunna flygas i hastigheter på upp till Mach 2,2 vilket är cirka 10 procent snabbare än vad de nu skrotade Concorderna skulle klara av. Det innebär att Overture i teorin skulle kunna flyga passagerare mellan London och New York på 3 timmar och en kvart. Man tror att en sådan biljett skulle kunna kosta runt 5000 dollar vilket kan jämföras med Concorden som tog 20.000 dollar på samma rutt. Boom Supersonic uppger att man eventuellt kommer att börja testa en modell av Overture redan i år. Det kommer dock att dröja tills i mitten av 2020-talet innan vi eventuellt kan få se flygplan som dessa i bruk. Boom Supersonic uppger att Virgin Group och Japan Airlines redan förbeställt ett 30-tal flygplan. Här nedan hittas ett klipp om Boom Supersonic från förra året. Tumnagel
46.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

USA funderar på att flygbomba skogsbränder
Har hämtat inspiration från Sverige

Tidigare i år så använde det svenska försvaret en laserstyrd bomb då man försökte släcka en stor skogsbrand i Älvdalen på det här lite okonventionella sättet. Resultatet av bombningen var bra och nu verkar USA fundera på att flygbomba de massiva skogsbränder som rasar i delar av landet. Här i Sverige använde vi JAS-flygplan för att bomba skogsbranden i Älvdalen men i USA föreslås U.S. Air Force använda sina enorma B-1-bombare som skulle släppa bomber över de amerikanska skogsbränderna. Man har dock vissa farhågor att det hela skulle kunna bli både och dyrt och farligt och än så länge finns inga klara beslut om att bomba skogsbränder. Ett annat förslag som även det innefattar flygplan är att man ska flyga överljudsplan väldigt nära marken över bränderna med förhoppning att tryckvågorna som uppstår av överljudsplanen ska släcka bränderna. Här nedan kan ni kolla in när svenska försvaret bombade skogsbranden i Älvdalen. Tumnagel
46.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing visar upp koncept på överljudsplan
Flyg London - New York på två timmar

Flygplanstillverkaren Boeing har visat upp ett nytt koncept på ett överljudsplan som i framtiden skulle kunna flyga mellan New York och London på cirka två timmar. Konceptet visades upp på en flygkonferens i Atlanta och är tänkt att kunna frakta passagerare eller militärer som snabbt behöver ta sig någonstans i världen. Boeing får väl räknas som en av marknadsledarna när det kommer till att få flygplan att flyga snabbare än ljudets hastighet. Tidigare har företaget tagit fram ett gäng prototyper av NASA:s så kallade X-serie som har möjlighet att flyga snabbare än ljudet. Flygplanet på bilden ovan är som sagt bara ett koncept och det kan nog komma att förändras en del innan det än så länge namnlösa flygplanet lanseras på marknaden om 20 - 30 år. När den numera skrotade Concorden flög London - New York brukade det ta cirka 3,5 timmar. Tumnagel
45.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lockheed Martin ska bygga NASA:s tysta överljudsplan
Färdas snabbt över land

Nu börjar flygplanstillverkaren Lockheed Martin att bygga NASA:s tysta överljudsplan Low-Boom Flight Demonstrator (LBFD). LBFD är ett av NASA:s experimentella flygplan som man hoppas kan leda till ersättare till den numera insomnade concorden. Tanken med LBFD är att den ska fungera som ett testflygplan för kommande tysta överljudsplan. Skulle man lyckas åstadkomma det så skulle man kunna flyga med flygplanen över land, något som var förbjudet att göra med concorden. En resa mellan till exempel Los Angeles och New York skulle ta cirka 2 timmar med ett LBFD-flygplan. Experimentflygplanet kommer att kosta närmare 250 miljoner dollar att utveckla och man siktar på att börja testflyga det 2021. Tumnagel
45.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Kina bygger världens snabbaste vindtunnel
Ska testa hypersoniska överljudsplan

Kina håller på att bygga världens snabbaste vindtunnel som ska kunna simulera hastigheter på upp till 12 kilometer i sekunden vilket motsvarar närmare 43.000 km/h. Man beräknar vara klara med bygget runt 2020. Tanken är att Kinas kommande vindtunnel ska användas till att testa modeller av hypersoniska överljudsplan och andra överljudsvapen innan man skickar upp fullskaliga versioner av dessa i luften. Forskaren Zhao Wei från Chinese Academy of Sciences säger: "It will boost the engineering application of hypersonic technology, mostly in military sectors, by duplicating the environment of extreme hypersonic flights, so problems can be discovered and solved on the ground." För tillfället är världen snabbaste vindtunnel USA:s LENX-X som kan testa överljudsplan i hastigheter på upp till 10 kilometer i sekunden. Till hypersoniska överljudsplan räknas flygplan som flyger snabbare än Mach 5, fem gånger ljudets hastighet. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA bygger tyst plan som går i överljuds-hastighet
Ska dela med sig av tekniken när det är klart

NASA har meddelat att man kommer att gå vidare att bygga det det tysta flygplan som går i överljudsfart som man visade upp ett koncept på förra året. Det handlar om ett cirka 30 meter långt flygplan vars ljudvolym inte kommer att överstiga 65 decibel. Det kan jämföras med den numera skrotade Concorden vars ljudnivåer letade sig upp emot 90 decibel. På grund av detta fick Concorden aldrig flyga över land vilket gjord att den i stort sett var förvisad till Atlant-flygningar. I teorin skulle ett tyst överljudsplan kunna halvera flygtiden mellan de båda amerikanska städerna Los Angeles och New York. NASA hoppas ha sitt nya flygplan i luften 2020 och funkar allt som det är tänkt så har NASA sedan tänkt att dela med sig av kunskapen runt det tysta överljudsplanet till kommersiella flygplanstillverkare som är intresserade av att bygga passagerarflygplan baserade på deras teknik. Tumnagel
58.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

NASA vill bygga överljudsplan
Concordens efterföljare?

NASA siktar på att ta fram ett överljudsplan för passagerare vilket kanske skulle vara roligt nu när inte Concorden flyger längre. Man kallar framtidsplanet för Quiet Supersonic Transport (QueSST) och flygplanstillverkaren Lockheed Martin kommer att få 20 miljoner dollar under de kommande åren för att ta fram en kravspecifikation för flygplanet samt en grundläggande design av QueSST. Man tror att planet eventuellt skulle kunna vara redo för testflygning någon gång på 2020-talet men det lär antagligen dröja ytterligare några år innan passagerare kan transporteras i överljudsplan igen. Tumnagel
53.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

NASA vill minska ljudnivån från överljudsplan
Kör hårt säger jag

NASA håller på att testa en ny modell för överljudsplan vid NASAs Glenn Research Center i Cleveland, Ohio. NASA vill hitta ett sätt att reducera den otroliga ljudnivån som överljudsplan skapar och på så vis se fler överljudsflygningar över land. "We are testing overall vehicle design and performance options to reduce emissions and noise, and identifying whether the volume of sonic booms can be reduced to a level that leads to a reversal of the current ruling that prohibits commercial supersonic flight over land." På bilden ovan kan man se en sådan design för ett Boeing-plan där man satt motorerna på ovansidan av planet samt V-formade linjer som skall rikta överljudsljudet så det kan skinkras enklare och på så vis skona våra öron härnere på jorden. Tumnagel
43.8°
+
Frode Wikesjö
0
2012

Nu vet DARPA varför deras nya leksak störtade
Det flög ur sitt eget skinn vid mach 20!

Förra året testflög DARPA sitt nya överljudsplan Falcon HTV-2 (Hypersonic Test Vehicle-2) det klarade sig i luften 9 minuter innan det störtade. Nu har myndighetens interna utredning av händelsen presenterats, och det visar sig att planets yttre värmesköld började glida av planets kroppen efter drygt tre minuters flygning i Mach 20. Inte så konstigt kanske när prototypen snuddar vid 21000 km/h? HTV-2 är under utveckling åt USA:s flygvapen för att kunna göra militära insatser med minsta möjliga varsel och nu skickar nog DARPA tillbaka sina ingenjörer till ritbordet för ytterligare en trial-and-error-prototyp. Den här gången med starkare värmesköldar. I videon kan man se en snutt av testflygningen. Tumnagel
42.2°
+
Daniel Oden
0

Historien om Concorde
En pensionerad ikon

Alla känner till Concorde, världens hittills enda överljudsplan för kommersiell persontransport. Ja, det är lika tragiskt som det låter. I 27 år flög planet eller planen passagerare mellan Europa och Amerika. Flygplanet var ett tekniskt vidunder och ännu dyrare att hålla i drift. Efter 27 felfria år slutade Concordes historia snöpligt slut när en tragisk krasch, modellens enda under 27 år, ledde till att det togs ur bruk 24 oktober 2003. Dokumentären är rätt gammal och har härligt vhs-svaj i ljudet. Men det är långfredag så njut för bövelen. Tumnagel
44.8°
+
Daniel Oden
0
2011

Idag provflygs världens snabbaste flygplan
Färdas 20 gånger snabbare än ljudet

Idag ska DARPA provflyga Falcon HTV-2, igen. Överljudsplanet som mystiskt försvann förra året när det testades för första gången. Det sjukt snabba planet kommer att kunna flyga 20 gånger snabbare än ljudet. Hastigheten är tillräcklig för att klara av Sydney till London på bara en timme, en resa som vanligtvis tar 24 timmar. Planet ska nu skickas ut i rymden där det sedan separeras från avfyringsplanet M-IV. Sen flyger det själv i farter upp till nästan 21 000 km/h och med temperaturer på 2 000 celsius för att verkligen se vad det går för. Tyvärr går det inte att se spektaklet live men följ Twitter-kontot @DARPA_News för att hänga med någorlunda i alla fall. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0
2010

NASA bygger super-flygplan
New York - Sydney på 2,5 timmar

Alla ni som tyckte att det sög pung när de skrotade Concorden blir säkert glada över att NASA nu planerar att ta fram ett överljudsplan som ska kunna flyga i MACH 5. Det planerade flygplanet kommer att flyga ovanför atmosfären med en hastighet som är fem gånger snabbare än ljudet vilket kan jämföras med Concorden som "bara" flög med ljudets dubbla hastighet. Målet med projektet är att kunna ta fram ett flygplan/rymdfarkost som ska kunna flyga fram och tillbaks till Mars men faller det väl ut så skulle det säkert kunna användas för civilt bruk här på jorden också. Blir planerna någonsin verklighet så skulle en resa mellan till exempel New York och Sydney ta cirka 2,5 timmar. Den resan tar idag 21 timmar med ett konventionellt flygplan enligt Daily Mail. NASA har dock "bara" avsatt 5 miljoner dollar om året till projektet vilket i mina öron låter väldigt lite för ett dylikt projekt. Jaja, coolt hur som helst. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2005

SST - SuperSonic Transport

JAXA, japans rymdstyrelse, kommer snart att göra ett andra test av sitt överljudsplan SST. Det första testet, som man utförde för tre år sedan, slutade med en krash.SST ses av Japan som en värdig uppföljare till den numera skrotade Concorde. SST ska kunna ta 300 passagerare, tre gånger så många som Concorde. Flygplanet kommer att flyga i två gånger ljudets hastiget (cirka 2.500 km/h vid 15 grader celsius). Testet som görs i Australien ska framför allt testa bränsleförbrukningen och ljudet som planet ger i från sig.SST är fransk-japanskt projekt där bland andra Mitsubishi Heavy Industries och European Aeronautic Defence and Space Co är inblandade.www.theregister.co.uk/2005/08/24/sst_test/ Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0