m

EFF släpper tjänsten Cover Your Tracks
För att uppmärksamma oss hur webbläsare spårar oss på nätet

Electronic Frontier Foundation (EFF), organisationen som arbetar för användares rättigheter på nätet, har släppt en ny tjänst som man kallar för "Cover Your Track". Det handlar om en efterföljare till tjänsten Panopticlick som vi skrev om för några år sedan. Med Panopticlick kunde användare bli medvetna om andra tjänster kunde kartlägga dem med användarens webbläsare genom så kallad "fingerprinting", något som beskrivs så här: "A device fingerprint or machine fingerprint is information collected about the software and hardware of a remote computing device for the purpose of identification. The information is usually assimilated into a brief identifier using a fingerprinting algorithm." Även Cover Your Tracks kolla upp om webbläsaren är sårbar för "fingerprinting" så väl som andra tekniker som används för att spåra och kartlägga användaren av företag och tjänster. Förutom det så finns det lite tips och trix på tjänsten som gör att användare kan skydda sig mot de här förhållandevis integritetskränkande teknikerna. På Cover Your Tracks kan man själv testa hur skyddad den webbläsare man använder är mot fingerprinting och annat. Här nedan hittas till exempel mitt eget resultat i standarversionen av Chrome med Adblock Plus installerat. Vill ni testa själva är det bara att hoppa vidare på länken nedan. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Vi har fixat lite med Youtube-klippen
Två steg fram, ett bak

Vi har av lite olika anledningar byggt om hur videoklipp från Youtube spelas upp här på Feber, främst för att göra upplevelsen bättre på mobilen. Nu slipper man dubbelklicka igång klippen och kör man iOS så spelas de numera i direkt i flödet och dundrar inte upp i fullskärm direkt. Vi ska också slippa de gråa rutorna som har dykt upp ibland. Tyvärr är inget perfekt här i världen och Chrome på mobilen spelar upp klippen direkt, men bara ibland. Vi forskar i varför. För er som kör Adblock visades inte klippen alls ett tag, men vi har lagt in en funktion så att ni manuellt kan kicka igång dem när det bråkar. Även här jobbar vi på att lösa detta, meningen var inte att straffa adblockanvändare, även om vi såklart helst ser att ni inte använder annonsblockerare. Vår attityd kring just annonsblockerare är att allt vårt innehåll ska vara tillgängligt, även om det gärna får vara lite, lite besvärligare med än utan. Men här var det inte riktigt planerat att det skulle bråka. Hur som helst så fortsätter vi pilla så att det blir bättre. Stay tuned och så vidare. Uppdatering Nu ska det fungera smärtfritt med annonsblockerare. Tumnagel
46.0°
+
Roger Åberg
0

AdBlock Radio blockerar reklam i podcast och radio
Vila dina öron lite

Ända sedan internet blev kommersiellt har det pågått ett krig i det tysta mellan företag som vill visa annonser på olika webbsidor och användare, som med hjälp av olika appar, försökt att blockera dessa. Nu verkar den tekniken även dyka upp för podcasts och radiosändningar skriver Vice. Tjänsten AdBlock Radio säger sig använda maskinlärning för att identifiera annonser i radiosändningar och podcasts på ett liknande sätt som Shazam lär sig vad som spelas ur högtalarna. Upptäcker AdBlock Radio att det börjar spelas upp en annons i programmet man lyssnar på så byter programmet automatiskt till en annan radiostation eller sänker volymen medan reklamen spelas upp. Vill man så går det även att ställa in så att AdBlock Radio blockerar mellansnack på musikkanaler om man till exempel bara är intresserad av lyssna på musiken som spelas. AdBlock Radio släpps som open source vilket gör att andra kan bygga in tekniken i sina appar och de som tror sig kunna förbättra funktionaliteten i appen kan göra det. Ni kan hoppa vidare på länken nedan om ni vill testa det hela. Tumnagel
51.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google berättar mer om framtiden för adblockers
Kommer inte att försvinna

Google kommer att förändra hur extensions fungerar i Chrome. I och med den förändringen, eller de förändringarna snarare, så är det många som trodde att möjligheten till att ha Adblock i Chrome skulle försvinna. Eftersom Google tjänar pengar på annonser hade ju detta dessutom varit något som gagnade Google. Men nu har Google i två bloggposter (här och här) pratat om just detta. Google förklarar i dessa att man gör om hur extensions fungerar men att det inte förhindrar adblockers. Dock måste de göras om. This has been a controversial change since the Web Request API is used by many popular extensions, including ad blockers. We are not preventing the development of ad blockers or stopping users from blocking ads. Instead, we want to help developers, including content blockers, write extensions in a way that protects users’ privacy. Det verkar alltså som att det kan bli ett hack i skivan men att adblockers inte kommer att försvinna. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Nu hanterar vi mörkt läge lite annorlunda
Och har gjort om inställningarna en smula

Allt fler operativsystem och webbläsare börjar nu ha stöd för mörkt läge vilket gör att vi som webbsite måste anpassa oss en smula. Därför har vi gjort om inställningarna, framförallt för mörkt läge. Nu finns det tre olika inställningar där man väljer att ha ljust/mörkt efter hur det är inställt i webbläsaren eller i operativsystemet. Om man har mörkt inställt där men vill ha ljust så väljer man helt enkelt Ljust. Om man inte har stöd för det i webbläsaren eller operativsystemet, eller om man vill styra mellan vilka tider Feber ska vara mörkt, väljer man Mörkt och klockslag. - Vi har också gjort det smidigare att välja vilka kategorier man vill se. - Inställningarna når du enkelt genom att klicka på kugghjulet i toppraden. - Som tidigare är dessa inställningar inte tillgängliga för er som kör adblock. Rent allmänt så är jag hyfsat nöjd med hur det ser ut på dator, inte riktigt lika nöjd med hur det ser ut i mobilen. Vi fortsätter pilla tills vi är nöjda! Hoppas att ni gillar! Tumnagel
42.4°
+
Roger Åberg
0

Nu bråkar vi lite med adblockers
Men bara lite

Vi behöver, inte så förvånande, pengar för att driva Feber. Det får vi in genom att ni tittar på annonser eller prenumererar på Feber Premium. Därför börjar vi nu småbråka lite mer er som kör adblockers då man var femte sidvisning kommer att få det som ni ser på bilden ovan. Tanken är helt enkelt att påminna om Premium om man inte tycker om annonser. Vill du börja prenumerera? Det kostar bara 29 kronor och är superenkelt! Tumnagel
49.5°
+
Roger Åberg
0

Några ord om våra annonser
De där som ni kanske har råkat se en del av...

Först! Ett stort tack till alla er som besöker oss och inte har Adblock påslaget. Ni, och ni som kör Feber premium, gör att Feber kan finnas! Det är amazing. Jag vill också rikta ett tack för att ni står ut med vår resa. Som ni kanske vet köpte jag loss Feber från Bonnier vid årskiftet. Vi har alltid varit tvungna att leverera vinst, så det är inget nytt egentligen, men det blev liksom viktigt på ett helt annat sätt än tidigare. Effekten när man vill mycket är att man tar i från tårna och det blir kanske inte så bra alltid. Därav överbombningen av annonser just nu. Vi är helt ärligt inte riktigt där att vi kan säga nej tack till pengar just nu. Men det hindrar inte att vi faktiskt lyssnar på er. De senaste dagarna har det som sagt varit lite av en overload (minst sagt) av annonser och vi håller på och styr upp det kontinuerligt. Tekniken vill inte riktigt som vi vill dock (att det kommer annons på annons är så klart inte bra för någon), de spärrar vi har satt upp funkar inte alltid. Vilket drabbar er. Eftersom det kommer nya kampanjer, format och viljor hela tiden så är detta ett ständigt pågående arbete. Det första läget när man vill ha intäkter är så klart att få in så mycket pengar som möjligt. Men det är ett ständigt justerande på vad som faktiskt är rimligt. Stora annonser ger stora intäkter, men de kanske inte ska visas på varenda sidvisning. Är en gång per besök rimligt? Per dygn? Det är så klart hela tiden ett vågspel att matcha intäkter med bra upplevelse för besökarna. Bäst vore inga annonser alls, men då hade intäkterna varit noll. Som tur är så har vi Feber premium, där du för bara 29 kronor per månad får en helt reklamfri upplevelse! Och nej, vi bombar inte med annonser för att få medlemmar. Men är det inte vårt jobb att ta tillräckligt bra betalt för bra och rimliga format så att Feber överlever utan att vara irriterande? Det är helt korrekt att det är vårt ansvar. Eller mitt ansvar. Vi är inte där ännu och jag kan inte lova när vi kommer fram dit, men det är ett väldigt tydligt mål vi har och jag tror att det kommer att gå att lösa. Tills dess ber vi om ert tålamod och er fortsätta kritik! När vi ändå pratar om annonser: Vi har i veckan förändrat hur "vanliga" annonser laddas. Tidigare laddades fem artiklar och fem annonser direkt när man kom in på sidan. Nu laddar vi fem artiklar och annonserna laddas när de kommer i skärm. Det gör att det går snabbare att ladda sidan initialt och att annonserna faktiskt visas för en verklig person, vilket är lite av poängen. Det kan under vissa omständigheter uppfattas som hackigt, men fördelarna överväger nackdelarna tycker jag. Vi kommer att fortsätta med annonser och försöka tjäna så mycket pengar det bara går eftersom det möjliggör att Feber finns. Men vi kommer också att fortsätta att lyssna på er. Alla kommentarer och mail läses och betyder mycket, även om det kanske inte görs något i exakt den stunden. Någon har mailat och bett om ursäkt för att han gnällde. Det får man faktiskt gärna göra, vi uppmuntrar det till och med. För om ni känner att ni behöver gnälla så har vi gjort något fel och då behöver vi höra det. Återigen, tack! Och (snart) trevlig helg! Tumnagel
74.9°
+
Roger Åberg
0

Så många av er använder annonsblockerare
Hälften på dator, inte lika många på mobilen

Tidigare i dag ställde vi frågan hur många av er som använder annonsblockerare. Svaret var, delvis i alla fall, inte överraskande, vår statistik säger i princip exakt samma sak. Men bara på datorn. Som ni ser ovan säger 51 procent att de använder annonsblockerare och gör det även på Feber. Våra siffror säger 55 procent, vilket är väldigt lika. Det som glädjer mig oerhört är att 26 procent av er använder annonsblockerare men inte på Feber, det värmer VERKLIGEN! All kärlek till er som har vitlistat oss! Mobilt stämmer däremot inte siffrorna överens. Alltså mellan vad ni säger att ni gör och vad vår statistik säger att ni gör. Enligt vår statistik är det endast fyra procent som kör annonsblockerare på mobilen. Som jag har tjatat om tidigare förstår jag och vi på redaktionen att man använder annonsblockerare. Samtidigt lever vi på annonser, men det är vårt ansvar och vår uppgift att få er att antingen stänga av annonsblockeraren eller betala. Eller så hittar vi något annat, reko, sätt att tjäna pengar på er. Vill du stödja oss och prenumerera på Feber Premium så skulle vi bli väldigt glada! Tumnagel
47.7°
+
Roger Åberg
0

Använder du adblock?
Dagens fråga

Som sajtägare är det där med annonsblockerare väldigt dubbelt. Det minskar våra intäkter men samtidigt har jag förståelse för att man använder det. Att man kommer att slå på annonsblockerare är ett vanligt hot bland kommentarer och i vår mailbox så fort vi har banners och annonser som inte är bra, som är för stora eller jobbiga på andra sätt. Vi mäter tekniskt hur många av er som använder annonsblockerare, men ibland är det härligt att ställa en fråga istället. Så kort och gott, använder ni annonsblockare? Svara en gång för Dator och en gång för Mobil. Och apropå annonser som inte är så härliga: Även om vi kanske inte alltid svarar i kommentarerna så läser vi allt. Stora annonser som tar över sidan är kanske inte alltid härliga, men de är dyra och vi behöver inkomster för att kunna driva vidare och satsa på Feber. Så det är lite av ett nödvändigt ont. Angående annonser som fungerar dåligt gör vi allt i vår makt för att det ska lira så bra som möjligt. Tumnagel
37.9°
+
Roger Åberg
0

Feber fyller 15 år och bryter sig ut från Bonnier
Nu kör vi!

Tiden går fort när man har roligt. För nästan exakt 15 år sedan på dagen startade jag Macfeber.com, en liten blogg som blev starten på det som blev något större och som du nu känner vid namn Feber. För 13 år sedan blev vi en del av Bonnier och där har vi haft det väldigt härligt, men nu är det dags att bli alldeles egna igen. Precis som en tonåring som tycker att det är dags att bli vuxen och klara sig själv kanske. Men det har inte så mycket med tonårsrevolt att göra, även om vi bryter oss fria. Feber har legat under det som kallas för Bonnier Magazines & Brands tillsammans med klassiska storheter som Teknikens Värld, Kamratposten och Damernas Värld. 1 januari blev Bonnier Magazines & Brands en del av Bonnier News, som också är hemmet för Expressen och Dagens Nyheter. Om vi var en liten del av Bonnier Magazines & Brands skulle vi bli en ännu mindre del av Bonnier News och vi kände helt enkelt inte att det passade oss. Så därför köper jag nu tillbaka Feber! Det är så klart läskigt att lämna en trygg famn men också väldigt roligt, spännande och peppande! Bonnier har alltid varit en bra ägare, vi har fått ta ansvar för vår egen verksamhet och i princip varit helt fria att göra vad vi velat. Men Febers grej har alltid varit att vara snabba, nyfikna och prova nya saker, något som går mycket bättre om man inte är en liten del av en stor organisation. Vad betyder det här för er besökare? Till en början inte så mycket. Vi kommer så klart att vara ännu mer motiverade att gå till jobbet vilket förhoppningsvis skiner igenom i det vi gör. Med tiden har vi stora drömmar och ambitioner, vi har flyttat till nytt kontor och går allt vägen så kommer det bland annat att bli mer video framöver - kanske lite Feber Live snart! Överlag hoppas vi kunna fokusera till 100 procent på att utveckla och uppdatera Feber. En ny och bättre form (som ändå behåller det vi har i dag) på Feber är under utveckling, men vi stressar inte med den utan hoppas lansera under våren. Det är viktigare att det blir rätt än att vi gör nytt. Eftersom 2018 fick handla en hel del om andra saker än kärnverksamheten så fick inte Feber Premium så mycket kärlek. Nu när vi blir egna och verkligen behöver varje krona hoppas vi så klart att ni alla stänger av adblockers eller blir medlemmar, varje person gör skillnad. Nu kommer största fokus att ligga på att leverera nyheter till er och göra Feber riktigt lönsam så att vi kan finnas kvar i många år till. För det vill vi verkligen, annars hade vi ju inte satsat! För vi älskar Feber och vi älskar er! Lite extra roligt är att ni verkligen har kommit tillbaka efter jul och nyår, första riktiga veckan som egna verkar bjuda på besöksrekord. Men måste vi inte fira att vi fyller 15 år? Självklart, men det tänkte vi göra under hela 2019! Tumnagel
?
+
Roger Åberg
0
2018

Chrome 71 blockerar alla annonser på sajter som missköter sig
För att få bort skräpannonser på nätet

Nästa månad släpper Google Chrome 71 och en av nyheterna då är att webbläsaren kommer att bli bättre på att autoblockera annonser på sajter som inte följer Googles riktlinjer gällande så kallade "Abusive experiences". Chrome blockerar redan sedan tidigare vissa annonser som Google anser gör användarupplevelser sämre. I Chrome 71 uppger Google att webbläsaren kommer att börja blockera alla annonser, oavsett om de är legitima eller inte, på en sajt om man uppfattar att någon av annonserna på en sajt bryter mot deras riktlinjer. Google kommer att släppa Chrome 71 i december om allt går enligt planerna. Tumnagel
68.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan du ställa in antal artiklar per sida
Premium-funktion även för de som ser annonser

God lördag! Under gårdagen smög vi ut och uppdaterade en funktion som tidigare bara har varit tillgänglig för Premium-användare. Möjligheten att välja hur många artiklar man vill se i taget finns nu för nästan alla! Men var inte detta något man betalade för Premium för? Jo, men vi tänker att vi har tre typer av användare. 1. De som betalar för Premium. 2. De som surfar gratis och som tittar på annonser. 3. De som surfar gratis och som använder adblock. Vi tänker att Premium-användarna såklart ska få allt gött här i världen, men ni som kollar på annonser betalar ju också fast på ett annat sätt. Och ni är också värda godsaker. Så från och med nu får man allt utom en reklamfri upplevelse om man kollar på annonser här på Feber. Vill man ha det reklamfritt får man köra premium. Du ställer in antal artiklar antingen genom att klicka på kugghjulet ovan eller längt ner på sidan. Vi rekommenderar att du börjar på 10 om du har en halvtrött dator. En fräschare historia och pigga mobila enheter klarar 20 eller 40. Prova dig fram, det är lätt att ändra. Det finns en del buggar och funktioner som ska läggas till, fixas eller ändras! Vi tar ändå gärna emot buggrapporter nedan. Vi jobbar bland annat på att få funktionalitet där man trycker på L på tangentbordet för att byta sida. Att använda J och K för att hoppa mellan artiklarna fungerar också sådär just nu, vi jobbar på det. Vi är också väl medvetna om att premium-användare loggas ut när de inte ska loggas ut. Vi kollar även på detta! Uppdatering! Nu fungerar det att gå till nästa sida med L på tangentbordet. J för att hoppa till nästa artikel är fortfarande lite buggigt. Tumnagel
48.4°
+
Roger Åberg
0

Äntligen https!
Och en liten update om annonser

Det har tagit sin lilla tid, av en massa anledningar, men nu är https på plats. Äntligen! Du kan alltså lugnt och tryggt surfa loss på Feber. Det kunde du förut också, men hängslen och livrem. Det andra vi jobbar med hela tiden är annonserna. Det är verkligen ett steg bak, två steg fram men blir lite bättre hela tiden. Anledningen är att den digitala annonsvärlden hela tiden förändras så att bli klar är inte något att tänka på. Just nu ser vi i mätningar att skillnaden mellan att ha annonser och inte annonser, i tid, är mindre än någonsin. Vilket gör att vi så klart önskar att så många av er som bara möjligt skulle kunna tänka er att vitlista oss för annonser. Det "hoppande" som man kan uppleva med annonser är en sak där vi inte har kommit hela vägen fram. Vårt problem är att det inte alltid finns annonser att visa och då vill vi inte visa en tom ruta eller något tramsigt. Olika annonser är också olika stora och hur stora annonserna är vet vi inte när grundsidan visas. Så därför kan det hoppa lite, hoppas att ni har överseende med det! Stort tack till alla som besöker oss och som inte har adblocker påslaget! En uppdatering om vad som händer med Feber Premium kommer inom kort. Tumnagel
58.7°
+
Roger Åberg
0

Microsoft Edge till mobil får inbyggd annonsblockerare
Går att betatesta nu

Microsoft har levererat lite nyheter till deras webbläsare Edge. Mer specifikt har utvecklarna petat in Adblock Plus direkt i Edge för iOS och Android. Den inbyggda annonsblockeraren kommer bli tillgänglig för samtliga Edge-användare inom kort, men funktionen går att testa redan nu om du är betatestare. Tumnagel
44.8°
+
André Stray
0

Adblockers fortsatt lagliga i Tyskland
AdBlock Plus vinner mål mot tyskt mediaföretag

Eyeo, företaget bakom annonsblockeraren AdBlock Plus (ABP), har vunnit ett mål mot det tyska mediaföretaget Axel Springer i Tysklands högsta domstol. Axel Springer ville tillsammans med andra tyska mediaföretag att Adblock Plus skulle förbjudas i Tyskland. En av anledningarna till att man anser det är för att Eyeo tar betalt av vissa företag som vill bli "vitlistade" och vars annonser då inte heller skulle rensas bort av ABP. Tysklands högsta domstol ansåg dock inte att ABP pysslade med något olagligt och programvaran är fortsatt laglig att använda i Tyskland. Axel Springer planerar att överklaga domen till Tysklands konstitutionsdomstol skriver nyhetsbyrån Reuters. Tumnagel
62.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tack till er som prenumererar på Feber Premium!
Verkligen, tack!

Jag vill börja med att verkligen, verkligen tacka alla som redan har blivit prenumeranter på Feber Premium! Ni bidrar till att Feber kan finnas även i framtiden och vi hoppas att ni gillar upplevelsen ni får för pengarna. Tack! Vi har slitit med att få Feber Premium på plats och det var oerhört skönt att lansera det. Nu har nästa resa börjat, eller resorna snarare. Jag vet att en del av er tror att vi nu kommer att strunta i "vanliga" Feber och att vi kommer att göra vanliga Feber sämre. Så är det så klart inte. Vi får fortfarande den absolut största delen av våra intäkter från annonser och det vore idioti att förstöra detta. Så nu fortsätter vi med den resa som vi har hållit på med i över 14 år. Vi kommer att fortsätta ge er fantastiskt innehåll. Den mix av nyheter som vi älskar att ge er vecka ut och vecka in. Vi älskar verkligen det vi håller på med och allt vi skriver om och vi hoppas att det märks. Vi ska fortsätta med att alltid försöka bli ännu bättre. Det lovar vi verkligen. Vi tror inte på att låsa in innehåll. Vi tycker att innehåll på nätet ska diskuteras och vi vill att så många som möjligt ska läsa det vi skriver. Vi tycker att ni som besöker oss ska få se vårt innehåll utan att behöva logga in. När man tycker detta så rimmar en klassisk betalvägg illa. Så vi behövde göra något annat. Det vi tar betalt för nu är en upplevelse, saker som gör besöket på Feber lite lyxigare. Vi vill ju så klart att Premium ska vara så attraktivt som möjligt för att få in prenumeranter, men vi är också smärtsamt medvetna över att vi kommer att tappa vanliga besökare om vi gör skillnaden för stor. Ett klassiskt dilemma. Vi kommer så klart att lägga till nya funktioner och ändra lite saker då och då på Feber som vi alltid har gjort. Vi kommer dock inte bara att göra saker för Premium. Feber för alla är som sagt fortsatt extremt viktigt för oss och er som besöker oss. Jag hoppas att ni som gillar oss fortsätter eller börjar att prenumerera på Premium för att ni först och främst gillar det vi gör och jag hoppas att ni som prenumererar inser hur viktiga ni är för vår överlevnad. Vi har alltid haft stor andel besökare som använder adblockers. Vi har också genom åren haft många som har vitlistat oss, även då vi inte kunnat ge en fantastisk annonsupplevelse. Detta är vi såklart oerhört tacksamma för. Men de som kör adblock och inte vitlistar oss ger oss inga intäkter. Vi har sedan adblockers kom för snart ett decennium sedan alltid haft en förståelse för att man använder adblock. Verkligen! Men nu när vi har ett alternativ så hoppas vi så klart att ni som kör adblock börjar prenumerera på Premium trots att det inte gör någon större skillnad i er användarupplevelse. 9krvecka29krmånad99krfanboy.circleContainer { max-width: 420px; margin: 0 auto; }.circle {width:120px; height:120px; border-radius:120px; font-size:30px; color:white; line-height:40px; text-align:center; background:#333; float: left; margin: 10px;font-family: SuisseLight, HelveticaNeue-Light, "Roboto Thin", Arial, serif; -webkit-font-smoothing: antialiased; letter-spacing: 0; font-weight: 300;}.price { margin-top: 33px; }.time { line-height: 0px; font-size: 16px; }@media only screen and (max-width: 480px) {.circleContainer { max-width: 280px; }} Om ni inte redan prenumererar så klicka här för att börja prenumerera, eller välj det paket som passar dig bäst här ovanför. Man får prova gratis i två veckor och det är självklart ingen bindningstid. Så om du inte har gjort det innan, prova! Vi har en lite rolig nyhet om det vi i dag kallar för fanboy-prenumerationen, men mer om det senare när det är klart! Tumnagel
47.6°
+
Roger Åberg
0

Vi har bytt annonssystem!
Testa genom att slå av din annonsblockerare...

Vi har precis bytt annonssystem och det betyder lite härliga saker för er besökare. Våra tester just nu visar att det går betydligt snabbare att ladda annonserna vilket gör att upplevelsen förhoppningsvis blir bättre för er. - Hela sidan, utan annonser, ska nu laddas på mellan 0,9 och 1,7 sekunder. - Hela sidan, med annonser, ska laddas på mellan 1,5 till 2,5 sekunder. Känslan av att sidan är laddad och redo att kolla på ska dock vara snabbare än så om du har en rimlig uppkoppling. Så varför berättar vi detta? Jo, dels för att det har fungerat lite dåligt på sistone och för att vi helt enkelt vill uppmana er att vitlista oss när det nu ska gå bra. Men vi vill också få lite feedback från er läsare. Bara för att jag upplever det som snabbare betyder ju inte att det är det för alla... Om du är en av de som inte kör adblockers eller har vitlistat oss: TACK! Tumnagel
41.2°
+
Roger Åberg
0

Så här kommer Chromes adblock att fungera
Lanseras imorgon

I morgon kommer Googles webbläsare Chrome att automatisk rensa bort vissa typer av annonser som visas på webbsidor som Chrome-användare besöker. I klippet nedan förklarar man lite mer om vilka typer av annonser som nu kommer att blockeras automatiskt och varför Google har valt att låta Chrome göra detta. Som vi skrivit om tidigare handlar det om annonser som anses försämra upplevelsen för en användare på både mobil och dator. Vi snackar om till exempel popup-annonser, autospelande videoannonser med ljud, annonser som lägger sig över en webbsida och räknar ner tills den släcks och så kallade "sticky"-annonser som följer besökaren när den scrollar på en webbsida. Som synes på bilden ovan så går det givetvis att själv ställa in om man fortsatt vill ha irriterande annonser i Chrome. Tumnagel
55.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Salon låter adblockers generera kryptovalutor
Betala besök med din datorkraft

Den någorlunda populära amerikanska sajten Salon testar nu ett nytt sätt att få in lite intäkter från de som blockerar annonser på deras sajt genom att istället låta dessa generera kryptovalutor. Besöker man Salons sajt med en adblocker så får man nu valet att stänga av adblockern på Salon.com, låta Salon använda den egna datorns processorkraft för att generera kryptovalutor eller att betala för Salons annonsfria app som finns till iOS, Android och Amazon Fire. I dagsläget så använder Salon adblocker-användares datorkraft för att generera kryptovalutor men man skriver i sin FAQ att man kanske kan använda denna datorkraft till något annat blockkedje-relaterat i framtiden: "Your spare computing power may go to solving the kinds of complex math problems that form the integrity of blockchains, but it can also be used for humanitarian and scientific projects such as helping research how proteins fold, to aid in biological discovery or helping pay for misdemeanor prisoners’ bail or see if we can better predict the impact of climate change. Your spare computing power can even help analyze astronomical signals to figure out if extraterrestrials are trying to contact us. Some scholars have proposed using spare computing power to help secure voting and verify the integrity of democratic elections." Tidigare har flera lite mer tveksamma tjänster använt sig av så kallad kryptojacking där besökare, oftast ovetande, upplåter sin datorkraft för att generera kryptovalutor åt webbsajtens ägare. Huruvida detta är ett sätt för lite mer legitima sajter, till exempel Salon, för att få in intäkter i framtiden återstår att se. Skulle du kunna tänka dig att slippa annonser mot att generera kryptovalutor åt oss? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
32.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

2500 sajter låter ovetande användare gräva kryptovalutor
Kryptojacking riskerar att slöa ner datorer

Ars Technica skriver att säkerhetsforskaren Willem de Groot identifierat 2496 webbsajter på nätet som ägnar sig åt så kallad "cryptojacking". Det innebär att de "kapar" användarnas webbläsare och låter dessa ovetande generera kryptovalutor åt webbplatsens ägare eller dess annonsörer. Vi har tidigare uppmärksammat cryptopjacking några gånger, bland annat när The Pirate Bay (TPB) använde sig av tjänsten CoinHive för att generera kryptovalutan Monero till TPB. Cryptojacking har även använts av mindre nogräknade annonsörer som lurat webbplatser att köra annonser med inbäddad kod som låtit webbplatsens besökare generera kryptovalutor åt annonsören. Det är oklart om de 2496 identiferade webbplatserna själva aktivt har lagt in kod för cryptojacking eller om det handlar om annonser med inbäddad kod för cryptojacking. Cryptojacking-script riskerar inte att skada datorn eller data från denna men kan slöa ner datorn och ge användaren en mindre bekväm upplevelse på nätet. Det finns några stycken cryptojacking-blockerare som fungerar ungefär som adblockers och vi har bland annat skrivit om chrome-tillägget "No Coin" tidigare. Tumnagel
25.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

AdBlock Plus lanserar Flattr 2.0
Ska göra det enklare att donera pengar till sina favorittjänster

Adblock Plus lanserar nu en ny version av den svenskstartade mikrobetalningstjänsten Flattr som ska göra det enklare för användare att donera pengar till de webbsajterna de ofta besöker. I den tidigare versionen av Flattrs var användarna tvungna att aktivt klicka på en knapp för att donera pengar till webbtjänster men i Flattr 2.0 kommer detta att skötas automatiskt av ett tillägg till användarnas webbläsare. Användarna kommer sedan att få ange hur mycket pengar de vill donera varje månad och dessa tjänster, om de är anslutna till Flattr, kommer sedan att få betalt baserat på hur ofta användarna besöker dem. Adblock Plus är som de flesta av er antagligen känner till en av nätets mest populära så kallade adblockers och de köpte tidigare i år upp Flattr efter att ha haft ett samarbete med tjänsten sedan 2016. Flattr drog igång sin verksamhet 2010 och bland grundarna finns den tidigare The Pirate Bay-arbetaren Peter Sunde. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Feber har blivit snabbare även med annonser
Och bättre ska det bli!

Säga vad man vill om annonser, men de gör att Feber finns. Ju fler desto bättre tycker ekonomiavdelningen, helst inga alls tycker nog de flesta användare. Andelen som surfar på Feber som använder adblockers har faktiskt gått ner, något som vi både är väldigt stolta och tacksamma över. Att sälja annonser i dag är rätt knepigt mot för några år sedan, men också väldigt mycket enklare. Då gjorde man alla dealar manuellt och hela processen var rätt yxig men kontrollerad. Vi visste exakt vem som skulle annonsera när. Det här var på tiden då flash regerade, mycket tid gick åt till att bråka med annonsörer som levererade flash-banners som dödade en normal dator. Men vi visste iaf exakt vem som skulle annonsera när och om vad. I dag är det helt annorlunda. I princip alla annonsvisningar du ser på Feber, eller i alla fall 70 procent, köps på så kallade börser i realtid. En server får frågan att en annonsvisning är på gång, skickar frågan till flera olika börser och hundratals köpare som tittar på visningen (vilken site, vilken användare osv) och så vinner någon budgivningen. Då börjar annonsmaterialet skickas från en annan server till webbläsaren. Fördelen är att flash är dött och krångligt annonsmaterial skapar krångel, så materialet är oftast bara en bild. Nackdelen är att vi har sämre koll på vem som faktiskt annonserar hos oss. Och som ni förstår tar det lite tid med de där frågorna. En vanlig sida på Feber har fem annonser, så allt detta sker dessutom fem gånger. Det här har varit ett rejält gissel för oss men för några veckor sedan bytte vi lite annonssystem i kedjan och sedan dess går det faktiskt betydligt snabbare. I dag tar det två sekunder för en normal sida att laddas och två extra sekunder innan alla annonser är laddade. Jag vill påpeka att det här är innan precis allt är laddat, själva grundsidan laddas betydligt fortare, oftast på ett ögonblick. Fyra sekunder är helt ok, men vi är inte nöjda. Vi kommer att byta mer saker i kedjan under hösten så förhoppningsvis kan vi dra ner de annonssekunderna en smula till. Jag vågar inte riktigt tro på det, men vi siktar på en sekund. Själva tiden för sidinnehållet har vi haft under sekunden tidigare, så det ska vi försöka komma ner till igen. Att det har växt till två sekunder igen är faktiskt lite pinsamt. Målet är alltså en sekund för innehållet och en sekund för reklamen. Inte mer. Tack till alla er som besöker Feber och extra stort tack till er som gör det utan adblocker. Tack! Tumnagel
48.0°
+
Roger Åberg
0

Blockera automatisk bitcoin-grävning med No Coin
Blockerar javascript som genererar bitcoins på webbsidor

Den senaste tiden har en del webbtjänster lagt in script på sina webbsidor som gör så att den som besöker sidan automatiskt börjar generera bitcoin eller andra kryptovalutor åt de som driver webbtjänsten. Nu finns det ett sätt att sätta stopp för det om man kör webbläsaren Chrome. Det handlar om ett webbläsartillägg till Chrome, en så kallad "extension", som heter No Coin och denna ser till så att javascript på webbsidor som genererar kryptovalutor aldrig aktiveras när man besöker sidan. Man kan säga att den fungerar som en adblocker men istället för att blockera annonser så blockerar den script som gräver kryptovalutor. Det går att ställa in så att vissa sidor alltid har tillåtelse att generera kryptovalutor och det går även att ange ett tidsintervall där man låter en webbsida använda den egna datorns kraft för att generera kryptovalutor inom ett visst tidsintervall. Script som genrerar kryptovalutor är inte skadliga för datorn på annat sätt än att de kan sega ner datorn. Tumnagel
47.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Annonser spred kod som genererade kryptovalutor
Användare var omedvetna om att någon använder deras datorer

Någon eller några har spridit javascript-kod via annonser på webbsidor som användes för att låta de drabbade datorerna utvinna kryptovalutor utan att datorernas ägare var medvetna om vad som pågick. Att sprida så kallat malware via annonser kallas för "malvertising" (malware+advertising) och detta ska vara första gången man upptäckt någon som använt detta för att utvinna kryptovalutor. Javscriptet som spreds via annonserna ska vara en version av javascript-programmet MineCrunch (a.k.a. web miner) som används för att utvinna kryptovalutor i en webbläsare. Då det drar rätt mycket datorkraft att utvinna kryptovalutor så har annonserna som utnyttjat detta placerats på speltjänster och videotjänster. Detta för att även de drar en del datorkapacitet och användarna antagligen blir mindre misstänksamma om sajter som dessa segar ner datorn. För tillfället har malvertising-kampanjen som utvinner kryptovalutor hittats på ryska och ukrainska webbsidor. Experter tror dock att det kommer att dyka upp liknande kampanjer på andra webbtjänster framöver. Kör man adblock så ska detta ge ett visst skydd mot malvertising-attacker skriver Bleeping Computer. Tumnagel
31.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Adblockers förbjuds inte i Tyskland
Många mediaföretag hade hoppats på det

En domstol i Tyskland har dömt till företaget Eyeos fördel och kommer inte förbjuda dem att erbjuda sin programvara Adblock Plus till tyska användare. Flera tyska mediaföretag hade vänt sig till domstolen för att få dem att förbjuda Adblock Plus (ABP), en programvara som rensar bort annonser på webbsidor som inte är vitlistade. Det verkar vara lite olika villkor för vad som gäller för att bli tillagd på ABP:s så kallade vitlista då vissa verkar bli tillagda dit utan kostnad medan vissa företag ska ha fått betala för att hamna där. Förra året så vann den tyska förläggaren Axel Springer mot Eyeo då en domstol ansåg att Eyeo inte fick ta betalt av Axel Springers publikationer för att bli vitlistade i Adblock Plus. Då gårdagens dom och den från förra året delvis motstrider varandra så förväntas fallet tas upp av Tysklands högsta domstol någon gång i framtiden. Tumnagel
66.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu börjar Google testa Chromes inbyggda adblocker
Har dykt upp i en utvecklarversion av webbläsaren

I början av året så meddelade Google att man kommer att bygga in en så kallad adblocker i sin webbläsare Chrome som man nu har börjat testa uppger TechCrunch. För tillfället finns Chromes inbyggda adblocker bara i utvecklarversionen, den så kallade "canary build", till Chrome för Android. Den inbyggda adblockern måste aktiveras av användaren innan den börjar fungera och den kommer att blockera annonser som Google anser vara störande och sabotera användares webb-upplevelser. Vilken typ av annonser som Google anser vara störande ser ni på bilden ovan. Anser Google att en webbplats kör en eller flera störande annonser så kommer samtliga annonser på webbplatsen att blockeras, även de som inte klassificeras som störande. På det sättet hoppas Google antagligen att webbplats-ägare bara kommer att köra annonser som Google anser vara okej, till exempel Googles egna annonser. Tidigare har Google uppgett att man kommer att släppa Chrome med inbyggd adblocker publikt någon gång under nästa år. Tumnagel
48.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Chrome kommer att börja blockera vissa annonser nästa år
Störiga annonser försvinner i Googles webbläsare

Google skriver i ett blogginlägg att i början av nästa år kommer deras webbläsare Chrome automatiskt att blockera vissa annonser på webbsidor. Det handlar om annonser som anses försämra upplevelsen för en användare på både mobil och dator. Ni kan se vilka typer av annonser det handlar om på bilden ovan. Google har med hjälp av något som kallas för Better Ads Standards identifierat dessa typer av annonser som störande. Better Ads Standards togs fram efter det att branschorganisationen Coalition for Better Ads hade genomfört en undersökning där man frågade 25.000 personer vilka typer av annonser på webben som irriterade dem mest. Att Google nu väljer att automatiskt filtrera bort vissa annonser på webbsidor motiverar man med att dessa annonser kan uppfattas vara så irriterande att användare kan installera adblockers som blockerar alla annonser om inte de mest irriterande annonserna blockeras automatiskt. Tumnagel
86.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här fungerar våra annonser!
Det där som vi lever på

För att betala våra löner och servrar och sånt behöver vi dra in pengar. Det gör vi genom att visa annonser för er som är besökare och så tar vi betalt för det. För några år sedan var det en rätt enkel historia, man sålde in en kampanj och visade upp banners. Man hade väldigt lite koll på om annonserna faktiskt hade blivit sedda utan tittade mest på om folk hade klickat på dem, vilket ju är ett dåligt värde. Väldigt många annonskampanjer handlar ju inte om att folk ska agera i den sekunden man ser annonsen utan kanske långt senare. I dag sköts väldigt stor del av vår annonsförsäljning på olika börser. Vi erbjuder helt enkelt en placering där en annons kan visas och så budar olika annonsörer på att få synas på den. Och det man mäter i dag är främst synligheten och inte klick. Man mäter helt enkelt om annonsen har setts (minst 50 procent av annonsen måste synas i minst en sekund). Själva köpen görs automatiskt av olika system men det är ändå en del handpåläggning. Annonsören kanske vill synas just hos oss på Feber, nå en viss målgrupp (exempelvis män, eller teknikintresserade), nå personer som bor i ett visst område eller så har de koll på att just du har varit på deras hemsida tidigare eller letat efter flygresor på olika resesiter. Som ni förstår krävs det data för att göra bra köp. Vi säljer ingen data om er som besöker oss men annonsören kan ändå samla in viss data när de visar en annons hos oss för att till exempel inte visa den igen om du är på en annan sida där de vill annonsera. De kan dock köpa data på andra ställen och använda detta för att visa eller inte visa annonser för just dig här på Feber. När man surfar på nätet vill man ju ha relevanta annonser och då krävs det att man lämnar ifrån sig data om sig själv. Samtidigt så vill man kanske inte lämna från sig data. Googles affärsmodell är ju att samla in data om dig och sälja den informationen, men de brukar oftast förlåtas för detta eftersom de samtidigt ger dig relevanta tjänster som blir bättre ju mer data de har. Ett vågspel helt enkelt. Men tillbaka till de där börserna. Det är alltså inte så att det finns en oändlig pott med annonsörer och kampanjer där vi sitter och handplockar det som vi vill ska synas för er. Det är köparens marknad, vi erbjuder en plats, sätter ett pris och så får företag buda på den platsen. Självklart blockerar vi massor av företag med uppenbart tveksamt uppsåt eller kampanjer som helt enkelt är usla. Det vi mäts på är som sagt synligheten så vill du göra oss en tjänst, se till att annonserna syns på din skärm... Förutom vanliga annonser finns det en typ av annonser som blir vanligare och vanligare. Branschordet för dem är "native" och enkelt är det att företag köper plats som har en redaktionell utformning men som är tydligt annonsmärkt. Här får annonsören en rätt unik chans att synas på ett bra sätt direkt i vår miljö. Här har vi också mycket större chans att påverka innehållet, hur det ska vara utformat och hitta samarbeten som är relevanta. Just nu kör vi kampanjer för ett bilmärke, en mobiltelefon och för solceller. Alla tre tycker jag känns relevanta. Det här är dock ett svårt område och vi jobbar stenhårt på att bli bättre och bättre. Vår makt över innehållet skiljer sig också från kampanj till kampanj. Det här var lite kort om hur vår annonsaffär fungerar. Vi uppskattar väldigt mycket all feedback vi får på våra annonser och vi uppskattar verkligen alla er som inte använder adblockers här på Feber. Det är faktiskt så att andelen adblockers minskar hos oss vilket jag hoppas beror på att vi gör bättre och bättre saker. Just ja, en sak till. De där börserna och fokuseringen på synlighet har gjort att fler och fler banners är väldigt enkla och inte ens är animerade. Detta är så klart något som vi uppskattar och som vi tror att ni också uppskattar. Tumnagel
79.9°
+
Roger Åberg
0

Kommer det annonsblockerare till Chrome?
Google vill ta bort störande annonser

Annonser på webben har länge varit ett sorgebarn, minst sagt. Att det har varit så dåligt har gjort att många installerat adblockers. Sent ska dock syndaren vakna, under den senaste tiden har initiativ tagits både här i Sverige och utomlands där större spelare satt upp riktlinjer för vad som är en bra annons för användaren. En av dessa är Google som straffar framförallt mobilsiter som beter sig på ett dåligt sätt mot användaren. Nu tar man, kanske, nästa steg i detta då källor säger att Google kommer att lägga till en annonsblockerare till Google Chrome, både på desktop och i mobilen. Men det kommer inte att vara en klassisk annonsblockerare som blockar allt utan man tar "bara" bort annonser som är irriterande. Det är saker som är för stora, låter och på andra sätt är störande. Det är fortfarande inte helt klart om detta kommer till Chrome men ingen skulle väl bli speciellt ledsen över detta. Tumnagel
68.2°
+
Roger Åberg
0

Peter Sunde drar igång domänföretaget Njalla
För kunder som vill registrera domäner anonymt

Peter Sunde är antagligen mest känd för att en gång i tiden ha varit ansiktet bakom torrentsajten The Pirate Bay men det tillhör numera historien. De senaste åren har Sunde bland annat varit engagerad i tjänster som till exempel VPN-tjänsten IPRedator och dricks-tjänsten Flattr som nyligen såldes till Eyeo som tar fram AdBlock Plus. TorrentFreak skriver att Sunde nu drar igång domänföretaget Njalla vars affärsidé är att förmedla internetdomäner till personer eller organisationer som inte vill fronta med sin egen identitet bakom domänen. Det finns redan idag företag där det är möjligt att registrera domäner anonymt men det som skiljer dem från Njalla är att Njalla kommer att stå som ägare för domänen som registreras. Jag antar att det ger den som anlitar Njalla för att registrera en domän ytterligare ett lager av anonymitet även om man givetvis måste ha förtroende att inte Njalla missbrukar "deras" domän. I sin FAQ skriver Njalla bland annat: "We sit in between the domain name registration service and you, acting as a privacy shield. When you purchase a domain name through Njalla, we own it for you. However, the agreement between us grants you full usage rights to the domain. Whenever you want to, you can transfer the ownership to yourself or some other party." Namnet Njalla då? Njalla är samiska för stolpbod vilket är en liten bod på pålar där samer förvarar renkött för att inga rovdjur ska komma åt det. Tumnagel
46.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida