m

Zoox presenterar sin självkörande pod
En samåkningskub utan förare

Sommaren 2018 var första gången vi skrev om företaget Zoox som tagit fram ett självkörande fordon för samåkning. I somras köpte Amazon upp företaget och nu visar man upp den färdiga produkten som man beskriver som "a fully functional, electric, autonomous vehicle designed for dense, urban environments". Den lilla lådan mäter 3,6 meter på längden och 1,93 på höjden. På insidan finns det plats för fyra stycken personer och man kommer in via skjutdörrar precis som på en buss. På insidan finns trådlösa laddare för telefoner, ett infotainmentsystem med pekskärm, högtalare och ett Rolls-Royce-inspirerat lysande innertak. Poden är givetvis helt eldriven och den har ett batteripack på 133 kWh som ska räcka för 16 timmars körning. Toppfarten anges till hela 121 km/h vilket är betydligt snabbare än vad liknande skapelser har klarat tidigare. Det finns fyrhjulsstyrning och poden går lika snabbt framåt som bakåt. På tekniksidan hittar vi kameror, radar och Lidar som ser 270 grader i alla fyra hörnen. Det ska inte finnas några döda vinklar och hela tiden upptäcker poden vad som är runt omkring den. Enligt Zoox ser den allt inom 150 meters radie. Det ska även finnas fler än 100 stycken säkerhetsuppfinningar som inte konventionella bilar har. Bland annat finns det airbags som ser till att skydda de som åker oavsett vilket håll poden rör sig. När Zoox ska börja röra sig på gatorna och var är oklart för tillfället. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Krocktester med skitbilar
Maruti Suzuki S-Presso fick noll stjärnor

Maruti Suzuki India Limited är en indisk biltillverkare som till 56 procent ägs av den japanska biltillverkaren Suzuki Motor Corporation. I Indien säljer de en modell som heter S-Presso. Den har nu genomgått ett Global NCAP-test och i detta fick den noll stjärnor i betyg. Bilen erbjuder bara en airbag, har inte trepunktsbälten på alla platser och saknar ISOFIX-fästen. Bilens konstruktion bedöms även som ostabil på flera punkter. På den indiska marknaden genomförs bara frontalkrocktester, därför ser vi inga sidokrockar i klippet här nedan. Alejandro Furas som är Global NCAP Secretary General säger följande: "It is very disappointing that Maruti Suzuki, the manufacturer with the largest share of the Indian market, offers such low safety performance for Indian consumers. Domestic manufacturers like Mahindra and Tata have demonstrated high levels of safety and protection for their customers, both achieving five-star performance. Surely, it’s time for Maruti Suzuki to demonstrate this commitment to safety for its customers?" I klippen nedan ser ni även bilarna Hyundai Grand i10 Nios och Kia Seltos när de genomgår krocktester. Den förstnämnda fick två stjärnor och Kian fick tre. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Volvo återkallar bilar på grund av airbagstrul
Mekanism kan orsaka skada eller dödsfall

Volvo Cars har nu återkallat totalt 120 000 bilar världen över efter att en defekt krockkudde orsakade en dödsolycka i USA 2018. Volvo har analyserat och utrett olyckan och nu kommit fram till att återkalla S80 och S60 av årsmodellerna 2001, 2002 och 2003. Det som kan inträffa är att mekanismen som blåser upp krockkudden på förarsidan kan explodera vid en krock och då orsaka allvarlig skada. Orsaken till att mekanismen felar beror på hög luftfuktighet och temperatur i kupén. Återkallningen sker därför i USA:s varmare och fuktigare delstater och i Sydamerika, Asien och Afrika där man har just hög luftfuktighet och höga temperaturer. Tumnagel
32.6°
+
Frode Wikesjö
0

Mercedes S-Klass får världens första krockkudde för baksätet
Ska fånga upp personer som en handske

Idag har många nya bilar krockgardiner i baksätet som skyddar huvudet från sidan om en krock inträffar. I nya Mercedes S-Klass tar man det hela ett steg längre och monterar in en krockkudde i framstolarna som ska fånga upp de i baksätet som en handske. Denna ska fungera som den i framsätet gör och utlösas vid en frontalkrock. De ska dock vara lite annorlunda utformade och ska kunna anpassas till barnstolar och fungera i samband med krockkuddarna som finns i säkerhetsbältena. Nya S-Klass har premiär den 2 september. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Acura TLX får världens första airbag som omsluter huvudet
Siktar på toppbetyg i krocktesterna

Acuras kommande modell TLX kommer fokusera mycket på säkerhet. Målet är att få toppbetyg hos NHTSA och IIHS och för att lyckas med detta har man bland annat utrustat bilen med världens första airbag som omsluter huvudet vid en krock. Den nya airbagen är ett samarbete mellan Honda R&D Americas och Autoliv och den är designad så att den "better manage lateral collision forces that can cause an occupant’s head to rotate severely at high velocity, or to slide off a conventional airbag, increasing the chance of serious injury." I det här klippet får vi lära oss mer om hur den fungerar. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Airbag är en liten väska till AirPods
Très chic!

Skulle du vara ute efter ett lite uppseendeväckande fodral till dina Airpods så kanske den här varianten från företaget Twelve South skulle kunna passa fint. Fodralet är tillverkat i läder och är tänkt att bäras på axeln som en handväska. AirPod-fodralet kallas för Airbag och verkar ha hämtat inspiration från en liten väska som modeskaparen Simon Porte Jacquemus och hans företag Jacquemusx27 släppt under namnet Le Chiquito. Ni hittar en bild på den här nedanför. En Airbag kostar 49 dollar vilket är betydligt mycket mindre än de 500 dollar som Jacquemus tog för Le Chiquito-väskan när den släpptes förra året. Visa det här inlägget på Instagram BAG FOR A RING ? OR ? “LA COLLECTIONNEUSE” WINTER 2019/2020 Ett inlägg delat av JACQUEMUS (@jacquemus) 27 Feb 2019 kl. 6:17 PST Tumnagel
18.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Autoliv utvecklar airbags till elsparkcyklar
Sparka säkrare

Autoliv håller på och utvecklar airbags till elsparkcyklar. Tanken är att airbagen ska sitta i sparkcykelns styre och skjutas uppåt när man krockar så att den som använder sparkcykeln landar på en kudde istället för till exempel en bil. Just nu håller man på med ett koncept men man kommer att börja arbeta tillsammans med partners för att få in detta i riktiga produkter framöver. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0
2019

Fartgupp i höga hastigheter
Det här händer

För ett år sedan fick vi se en avskalad Mercedes E-Klass utsättas för en riktigt usel väg i Chicago för att se om airbagsen löste ut. Nu är man tillbaka med samma bil för att testa vad som händer om man kör över fartgupp i höga hastigheter. Tumnagel
27.8°
+
Bobby Green
0

Krocktest med ny bil utan airbag
Mitsubishi L200 får noll stjärnor i betyg

Ja, det går fortfarande att köpa nya bilar utan airbags. I Latinamerika är det inte lag på att basmodellerna behöver utrustas med detta vilket alltså gör att man exempelvis kan köpa en snik-utrustad Mitsubishi L200 utan kudde. Nyligen krocktestades bilen av av Latin NCAP och inte helt oväntat fick den noll stjärnor i betyg. Så här säger Alejandro Furas som är Latin NCAP Secretary General om resultatet: "The L200 result is appalling, especially for a Japanese car manufacturer brand leader like Mitsubishi. It is a great disappointment for Latin NCAP and Latin American consumers and calls into question the car makers ethics when it comes to Latin American consumers. The L200 in markets like Europe offers 7 airbags and ESC as standard among other safety features." Mitsubishi har nu efter detta gått med på att utrusta modellen med två stycken airbags fram från och med februari nästa år. Tumnagel
25.0°
+
Bobby Green
0

Autolivs nya krockkudde skyddar mot skallningar
Fixar en barriär mellan dig och den som sitter bredvid

Autoliv har presenterat en ny krockkudde som man kallar för "Front Center Airbag" vilken ska förhindra att chaufförer och passagerare skadar varandra vid en kollision. Som synes på bilden ovan så består Front Center Airbag av en krockkudde som blåses upp mellan chauffören och passageraren i händelse av en krock, något som minskar risken att man oavsiktligt skallar varandra när det börjar bli lite stökigt i kupén. Autolivs utvecklingschef Scott Dershem säger i ett pressmeddelande om Front Center Airbag: "Research indicates that the new Front Center Airbag can reduce injuries caused by passengers colliding with each other by up to 80%. If there is no one in the front passenger seat, the airbag will offer enhanced driver protection from a far-side collision. It is a technology innovation that underlines Autolivx27s commitment to saving lives and preventing injuries on the roads across the world." Autolivs Front Center Airbag lanseras på marknaden nästa år och än så länge är det klart att den kommer att dyka upp i minst 19 olika bilmodeller men vilka dessa blir är än så länge okänt. Mittmonterade krockkuddar är inget som är unikt för Autoliv och vi har tidigare skrivit om liknande lösningar från både GM och Hyundai. Tumnagel
46.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bosch tar fram små bomber som ska göra elbilar säkrare
Spränger bort batterikabeln om bilen krockar

Bosch har utvecklat ett nytt system som kanske kan göra elbilar lite säkrare i framtiden i den händelse av att en olycka skulle vara framme. Bosch senaste nyhet på fordonsfronten är ett system som med hjälp av små sprängladdningar, liknande dem som detonerar när en airbag aktiveras, ska kapa kopplingen mellan bilens batteri och resten av bilen. Tanken är att de små bomberna ska detonera om bilen känner av att den är med om en kollision och de små explosionerna som då uppstår ska effektivt kapa kopplingen mellan bilens batteri och elsystemet. Tanken bakom systemet är att det ska förhindra att bilens kaross blir strömförande vid en olycka samt att förhindra eventuella bränder som kan uppstå på grund av detta. Tumnagel
50.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hövding generation 3 är här
Airbag på huvudet har blivit bättre

Svenska Hövding är en riktigt cool produkt, en airbag för cyklister helt enkelt. Man använder den istället för hjälm, perfekt för alla som inte vill förstöra frillan med en hjälm. Nu är generation tre här och man har jobbat på denna de senaste fyra åren. Den ska vara lättare att använda, har bättre airbagteknik, man kan reglera storleken och så använder den bluetooth för att larma nära och kära vid en olycka. Batteritiden är också längre, 15 aktiva cykeltimmar. Bluetooth-kopplingen till mobilen kan inte bara larma, där kan man också ha koll på hur långt man har cyklar, batteritid och så hjälper man Hövding genom att dela data, om man vill. Av de 185.000 som i dag använder Hövding ska 4000 ha registrerat att man råkat ut för en olycka där "hjälmen" hjälpte till att skydda. Tumnagel
50.4°
+
Roger Åberg
0

Hyundai tar också fram airbag mellan framstolarna
Man kan aldrig ha för många krockkuddar

Redan 2011 visade vi en ny typ av airbag från GM som löstes ut mellan framstolarna. Nu håller Hyundai Motor Group på att utveckla samma sak till sina bilar. Kudden fälls ut mellan stolarna så att personerna som sitter i framsätet inte ska stöta ihop med varandra vid en krock. Sitter det ingen i passagerarsätet så fungerar den som ett extra skydd vid exempelvis sidokollisioner. Kudden sitter inbyggd i stolens sida. Den nya kudden kommer att finnas i kommande bilar från Hyundai, Kia och Genesis men vilka och när vet vi inte för tillfället. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Honda håller på med en ny typ av airbag
Fångar upp huvudet bättre

Honda håller tillsammans med svenska Autoliv på att utveckla en ny krockkudde för passagerare som ska skydda ännu bättre vid en frontalkrock. Den ska se till att omsluta huvudet mer och på så vis minimera risken att man skadar sig för att huvudet vrids eller glider av kudden. Istället för bara en uppblåsbar del har denna tre - en i mitten och två på sidorna. Om allt går som planerat kommer den nya kudden att introduceras i Honda-bilar nästa år, i alla fall i USA. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Externa airbags ska skydda extra vid sidokrock
Skapar en extra krockzon

Växellådstillverkaren ZF har tagit fram ett par koncept-airbags som blåses upp utanför bilen och på så vis ger den ett externt skydd vid krasch. Redan 2016 höll man på med något liknande och nu verkar det som om man har förfinat konceptet en aning. Som vi kan se i klippet "exploderar" kudden redan innan den andra bilen har kört in i sidan. Systemet är alltså sammankopplat med sensorer som känner av om en olycka är på väg att hända och då blåser upp kudden innan smällen sker. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Krockkuddar som ska utlösas vid andra krocken
Hyundai jobbar på ny teknik

Enligt data från både National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Hyundai är omkring 30 procent av alla bilkrascher i Nordamerika så kallade multi-kollisions-olyckor. Det innebär att bilen eller bilarna som varit inblandade får ytterligare smällar efter den första smällen. Krockkuddarna är designade så att de utlöses vid den första smällen, men skulle man då råka dundra in i något efter det finns det inga ytterligare kuddar som poppar ut. Det vill Hyundai ändra på och jobbar därför nu med att ta fram krockkuddar som tar hand om den andra smällen. Tanken är teknik som ska känna av bilens status och de som åker i den och därefter avgöra om krockkuddar behöver utlösas - även efter den första smällen. Taesoo Chi som är head of Chassis Technology Center vid Hyundai Motor Group säger följande: "By improving airbag performance in multi-collision scenarios, we expect to significantly improve the safety of our drivers and passengers. We will continue our research on more diverse crash situations as part of our commitment to producing even safer vehicles that protect occupants and prevent injuries." När den nya tekniken kan hitta in i bilarna är oklart för tillfället. Tumnagel
47.5°
+
Bobby Green
0
2018

Tut i luren! Volvo 440 fyller 30 år
Framhjulsdrift var vägen framåt

Det var i juni 1988 som Volvo för första gången visade upp modellen 440. Det innebär alltså att bilen denna månad fyller 30 år, vilket givetvis måste firas med tårta och fest. Bilen, en femdörrars familjekärra, delade teknik med sportiga 480 och visade att Volvo menade allvar med framhjulsdrift. Projektet 440 drog igång redan 1978 och eftersom man hade som mål att tänka fritt och sikta mot stjärnorna döpte man det hela till Galaxy. Hösten 1980 var den första prototypen klar. Galaxyprojektet blev till slut två modeller och förutom 440 fick 850 liv genom detta. Den presentades först sommaren 1991. 440 hade bara fyrcylindriga motorer och dessa fanns från 1,6 till 2,0 liter. Det fanns även en turbomatad maskin på 1,7 liter. ABS fanns som tillval och från 1991 tillkom bältesförsträckare och airbag på utrustningslistan. Från 1994 fick bilen sidokrockskyddet SIPS. 440 tillverkades i Born och lades ner i november 1996. Då hade man byggt modellerna S- och V40 parallellt i ett år - bilar som känns hästlängder modernare. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida