m

Hejdå Airbus A380
Vi ville tydligen inte ha en superjumbo

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus har meddelat att man lägger ner produktionen av Airbus A380, världens största passagerarflygplan. Anledningen till detta är att modellen inte blivit så populär som Airbus hade hoppats. I dagsläget har det beställts cirka 400 stycken A380 vilket är långt ifrån de 1200 flygplan som Airbus hade hoppats kunna sälja av A380. Airbus vd Tom Enders säger i ett uttalande: "We have no substantial A380 backlog and hence no basis to sustain production, despite all our sales efforts with other airlines in recent years.Todayx27s announcement is painful for us and the A380 communities worldwide. But keep in mind that A380s will still roam the skies for many years to come and Airbus will of course continue to fully support the A380 operators." Airbus A380 tog till skyarna för första gången för 14 år sedan. 2021 är den sista A380-leveransen planerad att ske. Tumnagel
27.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Läskig landning med Airbus A380
Det blåste lite på Düsseldorfs flygplats i veckan...

Stormen Xavier blåste loss i Tyskland i veckan vilket ställde till problem för flygtrafiken. När den här A380:an skulle landa på Düsseldorfs flygplats blev det minst sagt dramatiskt! Tumnagel
54.7°
+
Roger Åberg
0
2016

Airbus A380 riskerar att sluta tillverkas
För få flygbolag som köper jätteplanet

Airbus riskerar att få sluta tillverka sitt jätteplan A380 efter det att modellen inte sålts i de upplagor man hade förväntat sig. Ursprungligen hade Airbus tänkt sig att sälja 1.200 stycken A380 fram till 2027 men i dagsläget har man bara sålt 193 stycken och fått beställningar på ytterligare 126 stycken. Största köparen är flygbolaget Emirates som har stått för 45 procent av beställningarna. Airbus har inte sålt ett enda A380 till något amerikanskt flygbolag. Att A380 sålt dåligt sägs bero på den ekonomiska krisen som uppstod 2009 samt att flygbolagen nu för tiden hellre satsar på Boeings "Dreamliner" 787 samt Airbus egna modell A350. De båda modellerna är både billigare att köpa in och har lägre bränsleförbrukning. De klarar även av att landa på de flesta av världens flygplatser, något som A380 inte klarar av på grund av sin storlek. En Airbus A380 kostar 433 miljoner dollar vilket motsvarar 3,7 miljarder svenska kronor. Tumnagel
23.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Se när en Airbus A380 målas om
Tar femton dagar

Precis som allt annat här i världen måste flygplan då och då målas om. Här får vi följa med när Emirates målar upp en Airbus A380 på The Emirates Aircraft Appearance Centre, något som man brukar göra när planet har varit i tjänst sju-åtta år. Förra året så målade man om tre stycken A380, 22 stycken Boeing 777 och åtta plan som man skulle sälja. Ett A380 är inget litet plan. Det tar femton dagar, 34 man och 6000 mantimmar att måla om planet. Med sina 3,076 kvadratmeter yta och sju lager färg går det åt en del färg, 1,1 ton närmare bestämt. Tumnagel
49.8°
+
Roger Åberg
0
2015

Världens största flygplan ska testflyga nästa år
Microsoftsgrundarens jätteplan får luft under sina vingar

Paul Allen är den lite mindre kände av de båda Microsoftgrundarna och han har sedan 2011 arbetat med ett projekt som kallas för Stratolaunch vilket kommer att bli världens största flygplan när det väl står klart. Stratolaunch har ett vingspann på 117 meter vilket är 38 meter mer än vad en Airbus A380, världens idag största passagerarplan, har. För att kunna lyfta och landa krävs det en landningsbana som är över 3,5 kilometer lång vilket gör att den inte kommer att kunna lyfta från många flygplatser i världen då deras landningsbanor ofta är anpassade till dagens passagerarplan som behöver mellan 2 till 2,5 kilometers startsträcka. Företaget bakom jätteplanet meddelar nu att man kommer att börja testflyga Stratolaunch redan nästa år. I framtiden är tanken att Stratolaunch ska användas för att skjuta upp raketer med satelliter från Stratolaunch när denna befinner sig i luften (raketen syns i mitten av planet på bilden ovan). Man tror att detta kan komma att spara mycket bränsle så då raketerna inte behöver starta stillastående från marken. Man tror att man kommer att kunna skjuta upp den första satelliten med Stratolaunch någon gång under 2018. Här nedan hittas en kort konceptvideo på det hela. Tumnagel
49.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tut i luren! Airbus A380 fyller 10 år i dag!
Superjumbon fyller tvåsiffrigt

Tänk vad tiden går! I dag är det exakt 10 år sedan som Airbus genomförde den allra första flygningen med superjumbon A380. Modellen är det första jetdrivna passagerarplanet med två passagerardäck och ett underliggande godsdäck. En riktig bjässe som verkligen sticker ut om man har turen att se den på en flygplats. Flygplanet har kapacitet för upp till 960 passagerare och det finns flera olika klasser att flyga i beroende på hur tjock plånbok man har, allt från vanlig ekonomiklass till superlyxig lounge som har egen bar och all annan bekvämlighet man kan tänka sig. Du kan läsa mer om A380 här. Länken nedan skickar dig till en dedikerad sajt där du kan utforska flygplanet mer på egen hand. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Boeing 747-8 blir nästa Air Force One
USA:s president får nytt flygplan

Det har blivit dags för USA:s president att byta ut sitt flygplan, det så kallade Air Force One, och valet har fallit på en Boeing 747-8. Dagens Air Force One är egentligen två stycken Boeing VC-25, en militäriserad version av Boeing 747, vilka endast går under beteckningen "Air Force One" när presidenten befinner sig på planet. Det sägs att man valde mellan Boeing 747-8 och Airbus 380 när man bestämde vilket plan som skulle få äran att bli nästa Air Force One men då Boeing är ett amerikanskt företag och Airbus A380 till mesta delen tillverkas i Frankrike så antar jag att valet antagligen var förhållandevis lätt. Här nedan ser ni en bild på när ett av de nuvarande Air Force One-planen passerar Mount Rushmore. Boeing VC-25. Bild: U.S. Air Force Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014
2013

Ett enormt radiostyrt flygplan
En stor A-380:a

En sann fantast visar här upp sitt enorma radiostyrda flygplan som är en replika av en Airbus A380. Skalan är 1:15 och är 4,80 meter lång samt har en vingbredd på 5,30 meter. Planet väger hela 70,8 kilo och har ett tankutrymme på 10 liter. Tumnagel
100.4°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in Airbus A380 i Google Maps StreetView
Emirates och Google tar oss med på tur

Har du själv inte hunnit flyga med Airbus energisnåla modell A380 så har nu Google tillsammans med flygbolaget Emirates sett till så att en av Emirates A380 går att kolla in med hjälp av Google Maps StreetView-funktion. Hoppar ni vidare på länken nedan kan ni kolla ni flygplanets passagerar-kabiner, baren och till och med cockpiten. A380 kan ta 571 passagerare och räknas som det energieffektivaste jetplanet i sin klass. Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Emirates vill ha flygplan med tre våningar
Ska kunna ta 800 passagerare

Det Dubai-baserade flygbolaget Emirates efterlyser nu större flygplan och kan i framtiden tänka sig att köra passagerarplan med tre våningar. Emirates är idag det flygbolag i världen som kör mest med dubbeldäckade plan och man är även störst i världen när det kommer till internationell passagerartrafik. I dagsläget har Emirates 26 stycken dubbeldäckade Airbus A380 (bilderna ovan) med en kapacitet på 517 passagerare. Man har beställt ytterligare 64 stycken A380 men anser att man med trevåningsplan skulle kunna få in runt 800 passagerare i varje flygplan. Emirates vice vd för flygbolagets teknikverksamhet, Adel Al Redha, säger dock till Arabian Business att han tror att flygplanstillverkarna inte kommer att utveckla dessa jätteplan på ett tiotal år. Tumnagel
45.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vad är Friction Stir Welding?
Det som Apple använder sig av i nya iMac

Apples nya iMac har inte bara väldigt tunna kanter, den är också ihopsatt med en teknik som Apple inte har använt förr, Friction Stir Welding. Denna teknik används för att den nya datorn inte ska få några skarvar utan istället få samma känsla som en unibody MacBook Pro. Undrar du över vad Friction Stir Welding egentligen är för något så har vi här en video som förklarar det hela ganska bra. Videon handlar egentligen om hur man sätter ihop Airbus A380:s vingar men japp, du gissade rätt, de använder sig av just denna svets-teknik för att vingarna ska få maximal hållbarhet. Enkelt förklarat så svetsar man ihop två metallplattor med hjälp av friktion som inte smälter metallen utan bara gör den mjuk och med hjälp av rörelse får molekylerna i de två plattorna att stuvas om så att det blir en platta. Titta 02.25 in i klippet. Tumnagel
40.8°
+
Gordon Andersson
0
2011

Korean Air bygger lounge-barer i flygplan
Verkar perfekt för långflygningar

Korean Air kommer att lyxa till sina Airbus A380-flygplan lite extra och har meddelat att man tillsammans med Absolut Vodka kommer att bygga tre stycken barer i var och ett av flygplanen. Barerna går under namnet Celestial Bar och där ska passagerare från Business och First Class kunna ta sig en drink, kolla på tv och bara allmänt chilla. Passagerare i ekonomiklass kommer inte att ha tillgång till Celestial Bar. A380 är världens största passagerarflygplan och Korean Air har beställt tio stycken var av hälften ska levereras i år och ytterligare fem levereras 2014. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Airbus A380 flyger i formation med flygakrobater
Inget man ser varje dag

För att riktigt slå på stort när årets Paris Air Show går av stapeln den 20 juni flyger Airbus sin fetaste skuta A380 tillsammans med flygakrobaterna Breitling Jet Team. Rätt imponerande att se. Och jisses vad stor A380:n är. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2010

Första incidenten med Airbus A380
Ena motorn började brinna

Jätteflygplanet Airbus A380 hade i dag sin första allvarligare incident på en flygning som var tänkt att gå mellan Singapore och Sydney i Australien. Delar av flygplanets ena motor började falla av i höjd med Indonesien vilket ledde till att flygplanet fick vända tillbaks till Singapore och när man landat stod motorn i full brand. Inga passagerare eller personal skadades vid olyckan. Det aktuella flygplanet ägs av australiensiska Quantas Airways och de beslöt att ställa in flygningar med samtliga av sina sex stycken Airbus A380 tills man rett ut vad som egentligen har hänt. Tumnagel
35.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Super-jumbon till Sverige
A380 besöker Sverige för första gången i september

Det ryktas om att Lufthansa kommer att landa med ett av sina "Super-jumbo"-plan, Airbus A380, på Arlanda nästa månad. Lufthansa kommer att göra detta för att utbilda sina A380-piloter hur man landar på Arlanda i händelse av att man skulle vara tvungen att avbryta en flygning mellan Frankfurt och Tokyo för att gå ned. Detta kan till exempel bli nödvändigt om en passagerare blir akut sjuk eller något annat oväntat uppstår på flygplanet. Lufthansa har dock inte bekräftat uppgifterna och svenska Luftfartsverket verkar även de ha lite knapphändigt med information som de vill dela med sig av. Hur som helst, ryktena säger att Lufthansas A380-plan kommer att landa på Arlanda den 15:e september så vill du kolla in hur det ser ut så chansa på att ta dig till Arlanda den dagen. Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2007

Airbus A380 landar i Los Angeles
Den här videon har allt

Idag landade två exemplar av jätteplanet Airbus A380 för första gången på amerikansk mark. Ett landade i New York och det andra, som ni kan se i filmen nedan, landade i Los Angeles. Videon har allt, en speedad jänkar-reporter, en lite lugnare fransk pilot och ett stycke bauta-plan. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2005

Airbus A380
Premiär idag

Idag är det dags för Airbus att visa upp världens största passageraplan - Airbus A380.Det här monsterplanet är 80 meter långt (nästan som en fotbollsplan) och på planets två våningar får 600 personer plats.För 250 miljoner dollar så kan du köpa ett eget.http://www.airbus.com/ Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0