LIVE Klockan 02.00 Eldrivna Hummern presenteras inatt!
m

Airbus visar koncept på flygplan med nollutsläpp
Vätgasdrivna ZEROe siktar på att vara i luften 2035

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus har visat upp ett nytt koncept som man kallar för ZEROe vilket innefattar vätgasdrivna flygplan med nollutsläpp. Det handlar om tre olika flygplans-modeller vilka kommer att utvecklas med lite olika tekniker för att göra dem helt utsläppsfria. Airbus skriver i ett pressmeddelande: "These concepts each represent a different approach to achieving zero-emission flight, exploring various technology pathways and aerodynamic configurations in order to support the Company’s ambition of leading the way in the decarbonisation of the entire aviation industry." De tre konceptmodellerna kommer att ha en kapacitet på att ta mellan 100 - 200 passagerare och en räckvidd från cirka 1600 kilometer till över 3200 kilometer. Någon gång runt 2035 hoppas Airbus att de ZEROe-koncepten man nu visat upp flyger i reguljär trafik. Ni hittar lite fler bilder på de tre modellerna här nedanför och i videoklippet finns även lite mer specifik information för varje modell. Tumnagel
63.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Piloter testkör Microsoft Flight Simulator
En Airbus och en Boeing

Nya Microsoft Flight Simulator är ju väldigt snyggt, men hur väl stämmer det överens med verkligheten? Här får vi se en Airbus A320 NEO-pilot flyga flygplanet i spelet och han verkar rätt imponerad. För oss som är semiflygnördiga får man reda på massor med kul information. Nedan ser vi en Boeing 787 Dreamliner-pilot flyga just en Dreamliner men även en Cessna. Tumnagel
43.2°
+
Roger Åberg
0

45 minuter flygning i nya Flight Simulator
Häng med från Paris till Cardiff

Snart släpps Microsoft Flight Simulator 2020 och det verkar vara riktigt grymt. Här får vi se när YouTubern Squirrel flyger en Airbus A320neo från Paris till Cardiff i den nya simulatorn och det är en vacker upplevelse. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

OneWeb räddas från konkurs
Storbritannien går in och räddar rymdinternet-satsning

Tidigare den här månaden räddades företaget OneWeb efter att företaget försatts i konkurs i mars. OneWeb är ett av de företag som planerar att bygga satellitnätverk som ska kunna beama internet från rymden till användare här på jorden. OneWeb drogs igång 2015 med investeringar från bland andra Virgin, Qualcomm och Airbus. I mars meddelade dock företaget att pengarna var slut och företaget försattes då i konkurs. Nu har dock den brittiska regeringen beslutat att investera 500 miljoner dollar i OneWeb. Detta gör man bland annat för att få tillgång till ett eget globalt satellitnätverk. I ett pressmeddelande skriver den brittiska regeringen: "With a sovereign global satellite system, the UK will further develop its advanced manufacturing base, making the most of its highly skilled workforce as the hardware is further developed and equipment and services are deployed to make the most of this unique capability." Förutom Storbritannien kommer det indiska telekom-företaget Bharti Global att langa in 500 miljoner dollar i OneWeb. OneWeb kommer efter nystarten att ägas till 90 procent av Storbritannien och Bharti Global medan de resterande 10 procenten kommer att ägas av företag som hade ekonomiska krav på OneWeb när företaget försattes i konkurs. Tumnagel
36.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Airbus ska bygga världens första fraktfarkost mellan planeter
ERO ska frakta rymdstenar från Mars till jorden

Idag lyfter NASA:s rover Perserverance mot Mars och under sitt uppdrag där kommer den bland annat att samla in material som senare ska transporteras tillbaka till jorden. Igår blev det klart att det kommer att bli Airbus som bygger den farkost som någon gång i framtiden ska frakta materialet som Perseverance samlat in tillbaka till jorden. Det handlar om en satellit som går under namnet "Earth Return Orbiter" (ERO) vilken är tänkt att skjutas upp mot Mars någon gång under 2026. När ERO väl kommer fram till Mars är det tänkt att den ska ligga i omloppsbana runt planeten tills materialet från Mars yta levereras till satelliten med hjälp av en raket, en raket som NASA planerar att skjuta upp från Mars någon gång senare det här årtiondet. Därefter ska ERO fånga in det uppskickade materialet och bege sig tillbaka till jorden. Det handlar med andra ord om ett rätt så komplicerat uppdrag och Dr David Parker på ESA säger till BBC: "This is not just twice as difficult as any typical Mars mission; itx27s twice squared - when you think about the complexity involved. And this satellite that Airbus will build - I like to call it x27the first interplanetary cargo shipx27, because thatx27s what it will be doing. Itx27s designed to carry cargo between Mars and Earth." Att forskarna gärna vill analysera material från Mars här på jorden beror på att det finns mer avancerad utrustning här, utrustning som kanske kan fastslå om det funnits liv på Mars en gång i tiden. När ERO och dess last från Mars förväntas vara tillbaka här på jorden finns det än så länge inga uppgifter om. Perseverance, NASA:s rover som ska samla in materialet som ska transporteras tillbaka till jorden, lyfter mot Mars senare idag. Det kan ni kolla in live här. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Airbus har genomfört lyckade tester med autonomt flygplan
Flygplan fixar att både starta och landa på egen hand

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus meddelade att man nu är i mål med ett av sina test-program för autonoma flygplan. Det handlar om ett tvåårigt projekt som gått under namnet "Autonomous Taxi, Take-Off and Landing" (ATTOL) där Airbus genomfört runt 500 testflygningar. Det är ett flygplan av modellen A350-1000 XWB som försett med ett "par ögon" i form av datorsyn vilket gett flygplanet möjlighet att taxa, starta och landa helt på egen hand. Själva flygningen har därefter genomförts med den autopilot som numera är standard i de flesta flygplan. Airbus skriver att man kommer att fortsätta att testa autonoma flygplan för att bland annat "creating new business models that will transform how aircraft are developed, manufactured, flown, powered and serviced". När vi skulle kunna få se helt autonoma flygplan i passagerartrafik är dock inget som nämns och det lär antagligen inte hända än på länge. Tumnagel
50.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Thrustmaster visar nya spelkontroller för flygsimulatorer
Som ser ut som kontrollerna i Airbus flygplan

Thrustmaster har visat upp två nya spelkontroller vilka ska vara de första som företaget tagit fram avsedda att flyga civila flygplan i flygsimulatorer, till exempel Microsofts kommande Flight Simulator och X-Plane 11. Det går dock givetvis att använda kontrollerna även i flygspel där det inte flygs civila flygplan, till exempel det kommande Star Wars: Squadrons. Det handlar om en helt ny serie av kontroller som man kallar för Thrustmaster Civil Aviation (TCA) vilka ska ha blivit licensierade av den europeiska flygplanstillverkaren Airbus. Det innebär att Airbus gett Thrustmaster tillåtelse att göra replikor av kontroller som används i Airbus egna flygplan. De första produkterna i Thrustmasters TCA-serie är joysticken "TCA Sidestick Airbus Edition" som kommer att kosta 70 euro samt styrreglaget "TCA Quadrant Airbus Edition" vilket kommer att kosta 100 euro. De båda går även att köpa i ett paket för 160 euro. Thrustmaster släpper även fästanordningen "TM Flying Clamp" för dem som vill att kontrollerna ska stå lite stabilare på bordet. TCA Sidestick Airbus Edition släpps nu på torsdag 25 juni medan de övriga produkterna kommer i slutet av september. Tumnagel
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Airbus börjar testa elektronisk näsa
Känner av om passagerare luktar bomb

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus kommer snart att börja testa en slags elektronisk näsa rapporterar Financial Times. Näsan ska kunna känna av om passagerare som är på väg att kliva ombord på ett flygplan har explosiva ämnen på sig. Den elektroniska näsan är utvecklad av det lilla företaget Koniku som Airbus har samarbetat med sedan 2017. Konikus "näsa" använder sig av en processor som tillsammans med levande celler ska kunna upptäcka om någon som screenas har bomber eller annat explosivt material på sig. Till Financial Times säger Konikus grundare Oshiorenoya Agab: "We have developed a technology that is able to detect smell — it’s breathing the air, and it’s essentially telling you what’s in the air. What we do is we take biological cells, either Hek cells or astrocytes — brain cells — and we genetically modify them to have olfactory receptors." Koniku och Airbus undersöker även om den elektroniska näsan i framtiden skulle kunna användas för att till exempel upptäcka förekomsten av olika typer av virus som den som passerar "näsan" bär på. Något som givetvis skulle vara väldigt önskvärt givet den pågående pandemin. Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Airbus visar upp Maveric
Prototyp där hela flygplanet är en vinge

Under Singapores flygshow som avslutades i helgen visade flygplanstillverkaren Airbus upp en miniatyr-modell av ett flygplan där hela flygplanet är en vinge, en konstruktion som kallas för "Blended Wing Body" (BWB) eller hybrid-vinge. Airbus kallar det 2 meter långa och 3,2 meter breda experimentplanet för "Model Aircraft for Validation and Experimentation of Robust Innovative Controls" (MAVERIC). Modellen är framtagen för att kunna testa olika tekniker för eventuella BWB-modeller som Airbus planerar att bygga i framtiden. Jean-Brice Dumont, EVP Engineering Airbus, säger i ett pressmeddelande från Airbus: "Airbus is leveraging emerging technologies to pioneer the future of flight. By testing disruptive aircraft configurations, Airbus is able to evaluate their potential as viable future products. Although there is no specific time line for entry-into-service, this technological demonstrator could be instrumental in bringing about change in commercial aircraft architectures for an environmentally sustainable future for the aviation industry." Fördelen med BWB-flygplan jämfört med traditonella flygplan är att aerodynamiken är bättre vilket leder till lägre bränsleförbrukning och designen ska även göra att det blir mer plats över till passagerare och bagage. Det finns i dagsläget inga uppgifter om när eller om Airbus har tänkt sig att ta fram ett fullskaligt BWB-plan men det verkar i alla fall som man har det i åtanke med tanke på att man nu visat upp Maveric. Här nedan hittas ett videoklipp och lite illustrationer på Maveric samt interiörbilder på hur det skulle kunna se ut inuti ett BWB-plan i full skala. Tumnagel
44.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing har testflugit 777X
Verkar ha gått bra

Nästa år är det dags att Boeings nya modell 777X ska börja flyga och i helgen gjorde man den första riktiga testflygningen som verkade gå prima. I tre timmar och 51 minuter flög man runt innan man landade igen. 777X är världens största flygplan med två motorer. Just motorerna görs av GE och heter GE9X och de ska vara de starkaste jetmotorerna i världen. Trots det så påstår Boeing att deras flygplan är tio procent snålare än konkurrenten, alltså Airbus. 777X kommer i två modeller där 777-8 har plats för 384 personer och 777-9 har plats för 426 personer. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Så här ser SAS nya plan ut på insidan
Airbus A350 visar upp sig

SAS är på gång att addera nya Airbus A350 till sin flotta och förutom att ha 33 procent lägre bränsleförbrukning än A340 (rätt imponerande sänkning...) så har planet en ny och uppdaterad insida med ny inredning. Nu har SAS släppt en film och en webbplats om denna för de som är nyfikna på om det är någon skillnad. Tumnagel
336kg
+
Roger Åberg

Det här är Airbus och Aston Martins helikopter
Flyg med stil

Förra månaden skrev vi att Airbus Helicopters och Aston Martin tillsammans skulle ta fram en ny helikopterdesign och nu visar man upp just detta. Bygget kallas för ACH130 Aston Martin Edition och det finns fyra stycken olika exteriöra och interiöra designteman att välja mellan. Man ska kunna beställa nu men vad man får betala är oklart för tillfället. Marek Reichman som är Vice President och Chief Creative Officer hos Aston Martin säger följande: "We have our own set of automotive design principles but in recent years we have been learning how to apply our principles to other areas of design, such as architecture, motorcycles and now helicopters. This first application of our design practices to a helicopter posed a number of interesting challenges but we have enjoyed working through them. Beauty is of vital importance to Aston Martin and to our customers and we think the ACH130 Aston Martin Edition is an inherently beautiful machine. It provided a wonderful canvas for our team to work on so we now look forward to seeing everybody’s reaction." Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0
2019

Huawei anser inte att de gynnats mer än någon annan av Kina
Kritiska mot Wall Street Journals granskning

I veckan som gick publicerade Wall Street Journal en granskning där man uppger att den kinesiska telekomjätten Huawei ska ha fått bidrag, lån och ekonomiska lättnader för motsvarande 75 miljarder dollar av den kinesiska staten. Huawei vänder sig nu mot denna granskning och säger på Twitter att WSJ:s granskning inte är sanningsenlig och baseras på falska källor. Enligt WSJ:s granskning, som ska bygga på information från publikt tillgängliga källor, så har Huawei fått 46 miljarder dollar i lån och krediter och bidrag på 1,6 miljarder dollar. Förutom det så ska Huawei fått skattelättnader för 25 miljarder dollar samt ytterligare 2 miljarder dollar i samband med markköp för sina anläggningar. Dessutom skriver WSJ att den kinesiska staten skippade att ta ränta för ett lån man gett till Pakistan om landet valde att skippa upphandlingen för mobilnät i landet och istället gav kontraktet till Huawei direkt, något som inte låter helt olikt det Kina verkar ha pysslat med på Färöarna tidigare i år. Huawei har nu publicerat ett långt försvarsbrev, se nedan, där man anklagar WSJ för att sprida osanningar och reserverar sig också för att framöver vidta juridiska åtgärder mot WSJ, en tidning som Huawei anser har spridit lögner om företaget vid flera tillfällen. Det ska påpekas, något som flera av er läsare gjorde när vi skrev om det här häromdagen, att det inte är helt ovanligt att stater gynnar nationella företag på ett eller annat sätt för att de ska bli mer konkurrenskraftiga utomlands. Huawei är sannolikt inte det enda företaget i Kina som gynnats av den kinesiska staten och det finns en lång rad exempel på amerikanska och europeiska företag, till exempel Boeing och Airbus, som fått bidrag, stöd och annat som har underlättat deras verksamhet. Tumnagel
29.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Aston Martin och Airbus börjar samarbeta
Ny helikopterdesign på gång

Aston Martin och Airbus Corporate Helicopters har slagit sina kloka huvuden ihop och ingått ett samarbete. Detta kommer att resultera i ett gäng nya produkter. Den första kommer att visas upp den 3 januari nästa år och det handlar inte helt oväntat om en helikopter. Det verkar röra sig om en specialversion av modellen ACH130 som Aston Martin då har varit med och designat lite på. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Audi skrotar planerna på flygande bil
Inte möjligt att genomföra än

På bilmässan i Genève förra året visade Audi och Airbus upp det gemensamma konceptet Pop.Up Next som var en flygande bil. Målet var att kunna visa upp en flygande prototyp i full skala senare i år, men nu får vi reda på att man istället har valt att skrota planerna kring konceptet helt. Så här säger man om beslutet: "We believe it will be a very long time before an air taxi can be serially produced that does not require passengers to change vehicles." Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

SAS visar upp ny design på sina flygplan
Mera blått och silver på SAS flygplan i framtiden

SAS uppdaterar nu designen på sin flygplansflotta och det blir första gången på över 20 år man gör det, något som antagligen även talar för att det det var dags att piffa upp flygplanens utseende. I SAS nya design har utnyttjat sin mörkblåa färg mer och kommer att förse mer av flygplanens bakparti med denna medan man kommer att slänga på en silverfärgad SAS-logga längre fram på flygplanskroppen, något som syns delvis på bilden ovan och lite tydligare på en del av bilderna här nedanför. SAS har fram tills nu använt röd färg på sina motorer men tack och lov försvinner den i den nya designen och istället kommer motorerna framöver att bli silverfärgade. SAS kommer börja med att måla om sina Airbus A350- och A320neo-modeller och de ommålade planen kommer att börja flyga i slutet av januari nästa år. Tumnagel
59.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är CIMON tillbaka på jorden
Nu ska man bygga en ny version av den klotformade roboten

För lite över ett år sedan skickad den europeiska rymdstyrelsen ESA upp den klotformade roboten CIMON till rymden och efter att ha tillbringat lite mer än ett år på den internationella rymdstationen ISS är roboten nu tillbaka på jorden. Uppe på ISS så flöt CIMON (Crew Interactive Mobile Companion) runt i luften och hjälpte astronauterna med instruktioner under sina uppdrag. ESA har utvecklat CIMON tillsammans med den europeiska flygplanstillverkaren Airbus, som stått för mekaniken, och IBM vars artificiella intelligens Watson har hjälpt CIMON med det logiska. ESA planerar nu att ta fram en ny version av CIMON som även den är tänkt att besöka ISS i framtiden. Den nya versionen av CIMON ska förses med en bättre dator, bättre mikrofoner, bättre styrsystem och även systemet som tar hand om talförståelse ska förbättras. Någon gång i december hoppas ESA kunna skicka upp en ny CIMON till de astronauter och robotar som för tillfället huserar på ISS. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny design på flygplanssäten presenterad
Kan göra det lite bekvämare för den som måste sitta i mitten

Att bli sittande i mittensätet på flygningar brukar oftast innebära att man får ställa in sig på att sitta obekvämt men det är något som företaget Molon Labe Seating vill ändra på. Företaget har nu presenterat en ny design på hur stolsrader med tre säten skulle kunna se ut och som kanske skulle kunna göra det lite bekvämare för mittenpassageraren. Som synes på bilderna här så har företaget designat en stolsrad där mittensätet är nedsänkt och det är även lite bredare än sätena vid fönstret och mittgången. Dessa är cirka 45 centimeter breda medan mittensätet i Molon Labe Seating konfiguration är cirka 53 centimeter bred. Det gör att det blir mindre risk för armbågs-krockar då personen i mittensätet sitter något längre ner och har mer stolsplats än sina stolsgrannar. Molon Labe Seating kallar sin stolsdesign Side-Slip Seats men huruvida vi får se den på flygplan i framtiden är än så länge oklart. Företaget uppger dock att man för samtal med 26 olika företag verksamma inom flygindustrin, bland annat Airbus och Boeing, om att installera sin stolsdesign i deras flygplan. Tumnagel
44.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Airbus visar upp konceptet Bird of Prey
Rovfågeln kommer dock aldrig att lyfta mot skyarna

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus har visat upp ett koncept som man kallar för "Bird of Prey" som utseendemässigt inte är helt olik en rovfågel. Det handlar om ett hybridplan som drivs fram med propellrar som Airbus visade upp på flygmässan Royal International Air Tattoo i Storbritannien. Airbus säger att man inspirerats av naturen, i det här fallet fåglar, när man designade Bird of Prey: "While not intended to represent an actual aircraft, Airbus’ “Bird of Prey” is based on realistic ideas – providing an insight into what a future regional aircraft could look like. It includes a blended wing-to-fuselage joint that mirrors the graceful and aerodynamic arch of an eagle or falcon, representing the potential of biomimicry (the design and production of materials, structures and systems inspired by nature)." Det skrivs vidare att Bird of Prey är konceptualiserad för att ge inspiration och framför allt väcka intresset hos yngre människor att börja arbeta inom flygplansindustrin. Förutom det så vill man även visa upp ett flygplan som skulle kunna drivas miljövänligare än de flesta av dagens flygplansmodeller. Airbus-chefen Martin Aston säger i ett uttalande: "One of the priorities for the entire industry is how to make aviation more sustainable – making flying cleaner, greener and quieter than ever before. We know from our work on the A350 XWB passenger jet that through biomimicry, nature has some of the best lessons we can learn about design." Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon har sökt tillstånd att skjuta upp över 3000 satelliter
Ska användas till StarLink-konkurrenten Project Kuiper

Amazon har ansökt om tillstånd hos den amerikanska myndigheten FCC (Federal Communications Commission) om att få skicka upp 3236 satelliter till rymden, satelliter som ska ingå i Amazons framtida satellitnätverk som för tillfället går under namnet "Project Kuiper". Project Kupier kommer att bli ett satellitbaserat nätverk som är tänkt att beama internet till avlägsna platser på jorden från rymden. När Amazon avslöjade sina planer på att bygga rymdinternet tidigare i år så uppgav man att Kupier och dess över 3000 satelliter skulle kunna täcka in en yta på jorden där 95 procent av jordens befolkning bor. Project Kuiper kommer att bli en konkurrent till rymdinternet-satsningen StarLink som SpaceX började bygga upp förra året. Förutom SpaceX och Amazon så siktar även Facebook, One Web och Airbus samt Kina på att bygga upp satellitnätverk som ska kunna användas för förse jorden med internet från rymden. Tumnagel
23.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Airbus AlbatrossOne flaxar med vingarna som en fågel
Kan leda till bränslesnålare flygplan i framtiden

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus har börjat experimentera med ett koncept där vingarna är mer flexibla än traditionellt vilket gör att vingarna kan "flaxa" likt en fågel när det befinner sig i luften. Man kallar konceptet för AlbatrossOne och man har nu börjat testa detta. Tanken bakom det är inte att detta ska ge någon lyftkraft åt flygplanet utan snarare göra det mindre känsligt för olika vindar och skydda flygplanets vingar. Förutom det så kan det leda till att flygplanen blir bränslesnålare. Jean-Brice Dumont, Airbus ingenjörschef, säger i ett pressmeddelande: "When there is a wind gust or turbulence, the wing of a conventional aircraft transmits huge loads to the fuselage, so the base of the wing must be heavily strengthened, adding weight to the aircraft.Allowing the wing-tips to react and flex to gusts reduces the loads and allows us to make lighter and longer wings – the longer the wing, the less drag it creates up to an optimum, so there are potentially more fuel efficiencies to exploit." Airbus har än så länge bara tagit fram en modell av Airbus AlbatrossOne i mindre skala. Hur det såg ut när man testflög denna kan ni kika in i klippet här nedanför. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Airbus presenterar Airbus A321XLR
Får längre räckvidd än de andra modellerna i A320neo-familjen

Nu har flygplansmässan i Paris kickat igång och den europeiska flygplanstillverkaren Airbus har inlett denna med att presentera den nya flygplansmodellen Airbus A321XLR. Den nya modellen är en vidareutveckling av modellerna i Airbus A320neo-familj. Enligt Airbus kommer A321XLR att bli den flygplansmodell med två stolsrader som har längst räckvidd på marknaden. Modellen tar 180 - 220 passagerare och har en räckvidd på runt 8700 kilometer, 15 procent längre räckvidd än föregångaren A321LR. Det innebär bland annat att modellen kommer gå att använda på flygningar över Atlanten mellan Europa och USA. Airbus uppger att man redan sålt ett 30-tal av Airbus A321XLR och dessa förväntas levereras och tas i drift 2023. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

KLM och europeiska universitet utvecklar flygplanet Flying-V
Bränslesnålt flygplan där passagerarna sitter i vingarna

Det nederländska flygbolaget KLM har meddelat att de kommer att utveckla ett V-format flygplan som man hoppas ska kunna transportera oss lite mera miljövänligt i framtiden. Man kallar flygplansmodellen för Flying-V vilket låter rätt logiskt med tanke på flygplanets form. Flygplanet designades ursprungligen av studenten Justus Benad på Technical University of Berlin och därefter fortsatte projektet att utvecklas på det nederländska universitetet TU Delft. Målsättningen med Flying-V är att denna ska kunna flyga 314 passagerare och dessa, deras bagage samt flygplanets bränsle kommer att transporteras i flygplanets V-formade vingar. Enligt forskarna på TU Delft kommer Flying-V att dra 20 procent mindre bränsle än till exempel Airbus A350-900 som kan transportera 300 - 350 passagerare. Teamet bakom Flying-V hoppas kunna flyga en modell i mindre skala i höst och man kommer även att göra en modell av flygplanets interiör. Denna kommer besökare på Amsterdams flygplats Schiphol kunna kolla in i oktober i samband med att KLM firar hundra år som företag. Det verkar dock som om det kan dröja ett tag innan vi får se Flying-V i kommersiell trafik. KLM och TU Delft siktar på att ha planet i luften på allvar någon gång mellan 2040 - 2050. Tumnagel
51.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Airbus visar upp lite mer av sin flygande taxi Vahana
Så här ser det ut inuti en självkörande flygmaskin

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus drömmer om en framtid där vi transporteras i självkörande flygande taxis. I ett blogginlägg har man postat lite mer bilder på sin senaste prototyp Alpha Two, ett fordon vars efterföljare kanske låter oss ta en flygande taxi till möten och annat i framtiden. Airbus kallar sina flygande taxis för Vahana och Alpha Two är tänkt att transportera en ensam passagerare. I de nya bilderna här visar man bland annat upp fordonets cockpit och hur denna kommer att se ut för framtida passagerare i Vahana. Airbus presenterade sina flygande taxi-planer för tre år sedan och i början av förra året testflög man fordonet för första gången. Då handlade det om ett test där Vahana lyfte några meter från marken men det ska även ha genomförts fler tester efter det. När vi eventuellt kan få se Vahana och andra flygande taxis i kommersiell trafik finns det inga uppgifter om men det lär sannolikt dröja många år. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

SAS och Airbus i samarbete om elflygplan
Ska undersöka om det är något de ska satsa på i framtiden

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus skriver i ett pressmeddelande att man har inlett ett samarbete gällande framtidens el- och hybridflygplan tillsammans med flygbolaget SAS. Samarbetet drar igång i sommar och kommer initialt att pågå i ett år. Under det kommande året ska de båda företagen undersöka vilka möjligheter som finns för att bygga el- och hybridflygplan avsedda för passagerartrafik i framtiden. I pressmeddelandet skriver Airbus bland annat: "Enligt avsiktsförklaringen kommer Airbus och SAS att samarbeta i ett gemensamt forskningsprojekt för att bättre förstå de operativa och infrastrukturella möjligheterna och utmaningarna som en storskalig introduktion av hybrid- och elflygplan och hur det skulle påverka flygbolagens arbetssätt. Projektet omfattar fem arbetsområden som fokuserar på att analysera effekterna av markinfrastruktur och laddning, resurser, tid och tillgänglighet på flygplatser." I Airbus och SAS samarbete kommer det även att ingå ett än så länge inte namngivet företag som ska kunna leverera el från förnybara energikällor till framtidens flygplan. Tumnagel
54.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Airbus börjar med soffor i sina A320-plan
Settee Corner kan även göras om till en säng

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus har presenterat en ny säteslösning som man planerar att installera för sina första klass-kunder i modellen Airbus A320. Det hela kallas för Settee Corner och kan väl någorlunda jämföras med en hörnsoffa modell mindre. Soffan är anpassad för två personer och när man blir trött går det att fälla ut lite skivor som förvandlar det hela till en 185 centimeter lång säng. Jag antar att den här lösningen primärt är till för par som reser ihop då det kanske skulle kännas lite avigt att gå och lägga sig bredvid en helt främmande människa. Runt 2021 hoppas Airbus kunna börja installera Settee Corner på deras kunders A320-flygplan. Då krävs det dock att flygbolag är intresserade av den nya säteslösningen. Än så länge uppges Airbus inte ha sålt in Settee Corner till någon av sina befintliga kunder. Tumnagel
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

En genomgång av misslyckandet kring Boeing 737 Max
Om att göra allt för att sälja

Vox har gjort en väldigt bra genomgång om Boeing 737 Max, flygplansmodellen som nu har kraschat två gånger och dödat hundratals människor. Om man får tro Vox genomgång handlar allt om pengar. Airbus släppte en uppdaterad version av sin a320 som man kallade a320neo. Med ny motor sparar planet 15 procent bränsle mot föregångaren a320, men planet är förutom motorn exakt likadant för en pilot och ingen ny utbildning behövs. Smidigt och effektivt. Som svar på detta lanserade Boeing snabbt 737 Max som försökte göra samma trick. Ny motor, samma flygplan. Men problemet är att motorns placering ändrats vilket förändrade vissa saker med hur det ska flygas, något som Boeing "löste" med mjukvara och sedan inte berättade något om, allt för att konkurrera med Airbus. Tumnagel
29.0°
+
Roger Åberg
0

Amazon ska också bygga rymdinternet
Project Kuiper kommer att bestå av över 3000 satelliter

Det verkar vara många företag som är intresserad av att beama internet från rymden till jorden och nu har det flutit upp information om ett sådant projekt som Amazon pysslar med. Amazons rymdinternet går för tillfället under namnet Project Kuiper, efter asteroidbältet antar jag, och kommer att bestå av 3236 satelliter. Satelliterna kommer att ligga i jordens lägre omloppsbana (LEO) och kunna skicka internet till områden mellan 56 breddgraden nord och 56 breddgraden syd. Runt 95 procent av världens befolkning lever mellan dessa breddgrader. I ett uttalande till GeekWire säger en talesperson för Amazon om Project Kupier-planerna: "Project Kuiper is a new initiative to launch a constellation of low Earth orbit satellites that will provide low-latency, high-speed broadband connectivity to unserved and underserved communities around the world. This is a long-term project that envisions serving tens of millions of people who lack basic access to broadband internet. We look forward to partnering on this initiative with companies that share this common vision." Det är oklart vad Amazon har för tidsplaner för Project Kuiper. Förutom Amazon så bygger även SpaceX, Facebook, One Web och Airbus samt Kina satellitsystem för att beama internet från rymden. Det lär med andra ord bli rätt mycket satelliter runt jorden i framtiden. Tumnagel
25.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Idag börjar OneWeb och Airbus bygga rymdinternet på riktigt
De första satelliterna skjuts upp idag

Idag kommer Airbus och företaget OneWeb börja bygga upp ett satellitnätverk i rymden som är tänkt ska kunna beama ner hypersnabbt internet till oss här på jorden i framtiden. Satelliterna är utvecklade av Airbus i samarbete med OneWeb och de första sex satelliterna kommer att lyfta mot rymden idag. De kommer att skjutas upp av en rysk Soyuyz-raket från den franska rymdbasen vid Kourou på Franska Guyana. OneWeb siktar på att börja skjuta upp 30 satelliter i månaden med start i september för sitt rymdinternet. Sammanlagt siktar OneWeb på att deras satellitnätverk ska bestå av 650 satelliter och vara i drift 2021. För nästan exakt ett år sedan sköt SpaceX upp de första två satelliterna till deras satsning Starlink vilken kommer att bli en konkurrent till OneWeb. SpaceX har tidigare sagt att man kommer att driftsätta Starlink redan 2020 men att det kommer att dröja till 2024 innan det är helt färdigbyggt. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Varjo visar VR-headset med extremt hög upplösning
VR-1 ska matcha det mänskliga ögats upplösning

Förra året visade det finländska mixed reality-företaget Varjo upp en prototyp av ett VR-headset vars skärmar hade extremt hög upplösning och nu släpper man VR-headsetet Varjo VR-1 på marknaden. Varjo VR-1 är försett med en skärmlösning som man kallar "bionic display". Den inkluderar två stycken "micro-OLED"-skärmar som kör upplösningen 1920x1080 pixlar och dessa är inneslutna i mer traditionella skärmar med upplösningen 1440x1600. Tanken är att micro-oled-skärmarna ska visa bilder av högre kvalitet där ögat fokuserar medan de omgivande skärmarna ska visa bilder av lite mera traditionell VR-kvalitet. Detta gör att Varjo VR-1 har hela 3000ppi vilket man säger ska närma sig upplösningen för vad det mänskliga ögat kan uppfatta. Som jämförelse kan nämnas att det experimentella vr-headsetet med hög upplösning som Google och LG visade upp förra året "bara" hade 1443ppi. Varjo VR-1 är dock ingen billig historia och inte avsett för konsumenter. Det kostar närmare 6000 dollar och då tillkommer en servicekostnad på cirka 1000 dollar varje år. Varjo uppger att man i dagsläget redan har inlett samarbeten med företag som till exempel Airbus, Audi, Saab, Volkswagen och Volvo. Här nedan hittas en introfilm till Varjo VR-1 samt en bild där man jämför upplösningen mellan VR-1 och HTC Vive Pro. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida