LIVE 16:00 Kolla in när SpaceX skjuter upp Starship SN10!
m

Det här är nya Mitsubishi Outlander
Hämtar mycket från konceptet

Nej, nya Outlander kommer inte att säljas här. Men det kan ju kanske ändå vara kul att veta hur den ser ut och vad den kommer att bjuda på. Som vi kan se har man använt mycket av designen som konceptbilen Engelberg Tourer bjöd på i mars 2019. Bilen är helt nyutvecklad även om den baseras på samma plattform som Nissan Rogue. Den är fem centimeter bredare än föregångaren och har en fyra centimeter längre hjulbas. På längden mäter bilen 4,68 meter och på höjden 1,74 meter. På insidan är tre stolsrader standard och materialval, inpassningar och känsla överlag ska vara bättre än tidigare. Framför föraren sitter ett digitalt instrumentkluser med skärm på 12,3 tum, och på mittkonsolen sitter en skärm på nio tum som kan köra Android Auto och trådlös Apple CarPlay. Under huven finns det bara ett enda alternativ att välja på - en fyra på 2,5 liter. Det är Nissans PR25DD-maskin och den utvecklar 184 hästar och 245 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en åttastegad CVT-låda som driver alla fyra hjulen. Nya Outlander börjar säljas i USA i april och på andra marknader senare under året. Prislappen kommer att börja på 25.795 dollar. Tumnagel
26.5°
+
Bobby Green
0

Citroën lyfter C3 Aircross
Får bland annat bekvämare stolar

Det har blivit dags för Citroëns modell C3 Aircross att få sig ett litet lyft. Det handlar i vanlig ordning om uppdaterat utseende överallt, mer teknik och saker som ska göra den lite tuffare - som nya hasplåtar fram och bak. LED-strålkastare är även standard. Precis som tidigare kan man lattja ordentligt med färgvalen för denna bil. Inte mindre än 70 stycken olika färgkombinationer går att på karossen, tre stycken olika på taket och flera olika för backspeglarna för den som verkligen vill sätta sin personliga prägel. På insidan hittar vi Advanced Comfort-stolarna från C5 Aircross som ska vara ännu skönare att sitta i. Dessa har 15 millimeter extra stoppning i sig och förstärkt skydd på sidorna som ska hålla fast dig bättre. Bilen får även en ny mittkonsol med större förvaringsutrymme. Infotainmentsystemet får en större skärm på nio tum och det finns Android Auto och Apple CarPlay. Under huven finns det bensin eller dieselmotorer att välja mellan. Några hybrid-alternativ finns ej. De första exemplaren ska dyka upp hos handlare i juni men någon prislapp har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Ford och Google inleder långtgående samarbete
Snart kommer Fords bilar att rulla på Android

Ford och Google meddelade igår på en presskonferens att de båda företagen kommer att inleda ett långtgående samarbete där flera av Googles produkter kommer att integreras i Fords framtida bilmodeller. Samarbetet löper på minst sex år och innebär bland annat att Google Cloud kommer att bli den molntjänsten som Ford kommer att använda i alla fall det är möjligt. Vidare kommer är 2023:s Ford-modeller förses med Google bilplattform Android Automotive och appar som Google Maps och Google Assistant kommer att integreras i bilarnas infotainment-system. Fords CEO David McClelland säger om det nya samarbetet med Google: "We both believe that the relationship between Google and Ford will establish an innovation powerhouse. It will accelerate the modernization of our business and Ford, and most importantly, it will let us exceed our customers expectations." Ford försäkrar dock att även om deras bilar framöver kommer att använda Android Automotive så kommer det även integreras stöd för Apple CarPlay och Amazons smarta assistent Alexa. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

Nu finns Volvo XC40 P8 Recharge i Feber-garaget
Syskonet till Polestar 2

Polestar 2 har fått stor uppmärksamhet under förra året men syskonet Volvo XC40 i elbilsversion har inte riktigt fått samma plats i diskussionen. Nu är det ju två olika varumärken så klart, men en gång i tiden så presenterades koncepten till de två bilarna samtidigt, som väldigt nära syskon. Och det märks så klart när man kör de två bilarna när de nu är här som elbilar. På gott och ont. På uppsidan finns en imponerande elbilsprodukt när man lägger in det faktum att plattformen faktiskt inte är gjord för elbilar utan för fossilbilar. På uppsidan finns också allt det som är bra med XC40, för det är ju en härlig liten SUV som inte skäms för sin existens och den blir knappast sämre som elbil. För spontant är det här en riktigt trevlig bil att umgås med. Har du nyckeln i fickan så är det väldigt lätt att hoppa in, lägga i drive och flyga i väg, noll till hundra går på 4,9 sekunder. På nedsidan finns just det där med plattformen, jämfört med ID.3 och ID.3 från Volkswagen så är det speciellt i baksätet en trång bil detta, framförallt i mitten av baksätet. XC40 Recharge har precis som Polestar 2 ett nytt system som bygger på Android Automotive. Det är inte riktigt lika fräckt som i Polestar utan mer likt det som vi är vana med från andra Volvobilar. Tyvärr är systemet väldigt omoget och saknar många appar och saker som CarPlay. Prislappen på XC40 P8 Recharge ligger på 699.000 kronor, alltså en smula högre än Polestar 2 som kostar från 659.000 kronor. Har du frågor om XC40 P8 Recharge? Posta dem bland kommentarerna här, eller på Instagram om det känns roligare. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Jeep presenterar Grand Cherokee L
Bjässe med plats för sju

Konceptbilen Grand Wagoneer som Jeep visade upp i september förra året har nu mynnat ut i Grand Cherokee L som vi ser här. Mycket har fått hänga med från konceptet och det här är alltså versionen med tre stycken rader och plats för upp till sju stycken personer. Det kommer även att erbjudas en version utan L i namnet som då bara erbjuder två stycken rader och plats för upp till fem personer. Bilens hjulbas ligger på 3,09 meter och den totala längden mäter 5,2 meter. Med alla stolar uppfällda ska det gå in upp till 484 liter bagage, fäller man den tredje raden ökar detta till 1328 liter istället. Fäller man även den andra raden får man 2396 liter att fylla med grejer. På insidan finns en helt ny instrumentpanel som har en pekskärm i mitten på 8,4 tum, denna kan mot tillägg öka till 10,1 tum. Infotainmentsystemet är det senaste UConnect 5 som har både trådlös Apple CarPlay och Android Auto. Instrumentklustret består också av en skärm och den mäter 10,3 tum. Basmotorn är en Pentastar-V6:a på 3,6 liter som ger 294 hästar och 348 newtonmeter i vrid. Sen finns det även en Hemi-V8:a på 5,7 liter som ger 362 hästar och som har 529 newtonmeter i vrid. Oavsett vilken man väljer är det åttastegad automatlåda som gäller. Bakhjulsdrift är det som är standard, fyrhjulsdrift finns som tillval. Vad man får betala för Grand Cherokee L framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0
2020

Vi har kollat in nya Hyundai Tucson
Fjärde generationen av deras storsäljare

Hyundai släpper nu loss fjärde generationen av Tucson, en bil som verkligen står ut från mängden med sin design. Man kallar den för parametrisk dynamik och jag tycker att den är rätt cool, helt klart sticker den i alla fall ut. Tydligast är kanske de nya lysena som inte alls syns när de är släckta och de lite annorlunda vecken på sidan. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Nissan berättar lite om nya Qashqai
Lovar banbrytande design och förstklassig komfort

Nissan har en ny Qashqai på gång. Nu berättar tillverkaren lite mer om modellen samtidigt som vi får oss en smygtitt på interiören. Nissan lovar att bilen ska bjuda på både banbrytande design och förstklassig komfort. Den kommer även att ha skärmar med hög upplösning, head-up-display och trådlös smartphone-laddning. En ny Nappa-läderdesign som tar 25 dagar att tillverka introduceras interiört och i toppversionen kan man även få massagefunktion med tre stycken olika program för framsätena. Den nya vita stämningsbelysning sägs även skapa en ombonad, lugnande, förstklassig och harmonisk atmosfär. Den nya pekskärmen på nio tum i mittkonsolen har stöd för både Android Auto och Apple CarPlay (även trådlös). Man kan välja till ett ljudsystem från Bose med tio stycken högtalare och baslåda. Instrumenhuset består av en skärm på 12,3 tum och där kan det bland annat visas navigation- och trafikinformation. Den nya head up-displayen är på 10,8 tum. I mittkonsolen hittas även en trådlös laddare för den smarta telefonen som är på 15 watt vilket ska vara en av de kraftfullaste i segmentet. Det finns även USB-anslutningar fram och bak, både USB-A och USB-C. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Android Auto kommer äntligen till Sverige!
På riktigt alltså

Om man har en Android-telefon och kör bil så är det mycket trevligt med Android Auto. Tyvärr så har appen inte funnits officiellt i Sverige utan man har fått ladda den från sidan så att säga, inte något som är jätteklurigt men inget för gemene man. Nu kan man alltså ladda ner appen och har man en bil som har stödet så är det bara att köra igång genom att koppla in din telefon med en USB-sladd. Ovan kan ni se en fight mellan Android Auto och Apple CarPlay. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Microsoft Teams får stöd för CarPlay
"SIRI, jag vill jobba i bilen"

Microsoft har uppdaterat sin samarbetstjänst Microsoft Teams med lite nya funktioner och bland nyheterna finns bland annat stöd för Apples bilplattform CarPlay. Det innebär att Microsoft Teams-användare som kör bilar med CarPlay nu kan sköta Microsoft Teams-funktioner via bilens inbyggda kontroller eller Apples smarta assistent SIRI. Huruvida Microsoft har några planer på att även integrera stöd för Android Auto eller bilar försedda med Amazons smarta assistent Alexa finns det i dagsläget ingen information om. Andra nyheter som inkluderas i den kommande Teams-uppdateringen är ett nytt gränssnitt för samtal via Teams och möjligheten för Teams-administratörer att spara samtal på OneDrive och SharePoint, något som kanske kan vara intressant om dessa ska bli enklare att ta del av för andra utanför Microsoft Teams. Microsoft skriver också att i en uppdatering av Teams som dyker upp i början av nästa år kommer det även att bli möjligt att skicka samtal mellan användarens mobil och dator. Något som kanske kan vara intressant om man har svårt för att sitta stilla under till exempel en telefon- eller en videokonferens. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyota uppdaterar Camry Hybrid lite smått
Ny front och ny pekskärm

För att hålla liv i Camry Hybrid rullar Toyota nu ut en liten uppdatering. Bilen har fått en ny inramning av den undre grillen och nya lister i ytterkant av grillen. I hjulhusen sitter även nya 17 eller 18-tummare och den nya exteriörfärgen Deep Metal Grey erbjuds. På insidan finns en ny mittkonsol som har en ny pekskärm på nio tum i sig. Den ska vara snabbare både när det gäller mjukvara och respons än tidigare och den är kompatibel med Apple CarPlay och Android Auto. Vidare finns en ny läderklädsel med perforering för sätesventilation i fiskbensmönster. Man kan även få dekoren på instrumentpanelen och dörrsidorna i två nya utföranden. Drivlinan består av en bensinfyra på 2,5 liter parad med en elmotor. Den sammanlagda effekten är 218 hästar. På säkerhetfronten har modellen fått nya funktioner i Toyota Safety Sense. Systemet kan nu upptäcka risk för frontalkrock i dagljus (PCS, Pre-Collision System). Det lan även upptäcka, varna för och automatiskt bromsa om föraren svänger i en korsning och inte upptäcker ett mötande fordon i motsatt körfält, eller en fotgängare som korsar gatan direkt efter svängen. Vad uppdaterade Camry Hybrid kostar får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Polestar och EasyPark börjar samarbeta
Automatiserar parkeringsbetalningarna

Polestar och EasyPark har nu slagit sina påsar ihop för att automatisera betalningar av parkeringsavgifter. EasyParks app finns nu integrerad i Polestars Android Automotive-miljö och den gör det möjligt att betala för parkering utan parkeringsautomat eller en smart telefon. Det "enda" som behövs är en Polestar 2. Appen känner av när bilen lämnar parkeringsplatsen och avslutar då parkeringssessionen. I framtiden skulle systemet i kombination med en självkörande eller självparkerande bil helt och hållet ta hand om parkeringen - från placering till betalning. Tumnagel
55.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida