m

Turkiet förbjuder annonser på Twitter, Periscope och Pinterest
Anser att de inte följer landets nya sociala medie-lag

Turkiet förbjuder nu Twitter, den twitter-ägda tjänsten Periscope samt Pinterest från att köra annonser på sina tjänster i Turkiet. Detta är något man gör efter att turkiska myndigheter inte anser att tjänsterna följer den lag som ska reglera sociala medier i landet. Den nya lagen infördes i augusti 2020 och innebär att alla sociala medie-tjänster som vill verka på den turkiska marknaden är tvungna att ha en anställd representant i Turkiet. Detta var något som Turkiet ansåg behövdes för att de skulle ha någon de kunde vända sig till när turkiska myndigheter ville radera, vilket antagligen ska utläsas som censurera, inlägg från sociala medie-tjänsterna. Skulle Twitter och Pinterest fortsatt inte anställa någon som ansvarar för deras tjänster i Turkiet så kommer deras bandvidd kapas med hälften i april och med 90 procent i maj skriver nyhetsbyrån Reuters. Turkiet har genom åren flera gånger helt blockerat tjänster som Twitter, Facebook och YouTube för att förhindra att dessa kanaler används för att sprida information i Turkiet. Den nya lagens syfte verkar ha kommit till för att tjänsterna ska slippas att blockera samtidigt som turkiska myndigheter ska kunna bestämma vilken information som sprids via tjänsterna. Både Google och Facebook ska nu ha representanter för sina tjänster i Turkiet, något som skedde efter det att de bötfälldes för att inte ha följt den nya lagen i höstas. Detta är något som en del bedömare tror kan leda till att både Facebook och Google kommer att användas som verktyg av den turkiska staten för att censurera inlägg på sociala medier som misshagar regeringen. Milena Büyüm från Amnesty International skriver bland annat på Twitter: "Facebook’s decision leaves them - and Google, Youtube and others - in serious danger of becoming an instrument of state censorship. They must tell us and their users in Turkey what concrete steps they will take to prevent this from happening." Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Småföretagare drabbas av Facebooks urusla kundtjänst
Artificiella intelligenser stänger ute annonsörer från sina konton

Nyhetsbyrån Bloomberg har gjort ett reportage om flera småföretagare som annonserat på Facebook och blivit utestängda från sina konton på Facebook. Detta har gjort att de inte haft någon kontroll över sina egna eller sina kunders annonskampanjer vilket har lett till att de fått lägga penga på annonskampanjer som kanske inte riktigt blivit som de hade önskat. Anledningen till att personerna blivit avstängda från Facebook beror på att Facebooks system flaggat deras konton av en eller annan anledning. När personerna sedan försökt återfå kontrollen över sina konton ska det ofta ha uppstått problem eller långa väntetider innan Facebook har kunnat verifiera användarnas identiteter. Facebook skryter med att man har över 10 miljoner på sin tjänst men kundtjänsten för många av dessa verkar vara under all kritik. Bloomberg skriver: "Facebook brags that it has 10 million advertisers, but the majority of them don’t have a regular human contact person within the social network to resolve issues. The company offers an automated chat feature for advertisers, but you need an active Facebook account to use it, which means its not available to users who have been accidentally locked out." En talesperson för Facebook säger till Bloomberg om att deras annonsörer blir utelåsta från sina konton: "While we offer tools to help small businesses connect with potential customers and grow their business, we also have systems in place to prevent abuse and protect people from scams. Our enforcement, however, isn’t perfect. We apologize for any disruption." Det lite ironiska i det hela är att Facebook så sent som förra veckan körde helsidesannonser i stora amerikanska dagstidningar där man sade sig värna om småföretagare. I annonserna kritiserade Facebook Apple och sa att Apples kommande funktion som förhindrar att iOS-användare går att spåras av Facebook skulle drabba de småföretagare som annonserade på Facebook. Efter Bloombergs reportage, vilket ni kan läsa i sin helhet på länken nedan, så ser det ut som om Facebook har en hel del internt att arbeta med om man verkligen bryr sig om småföretagare lika mycket som man sa sig göra i den Apple-kritiska annonsen. Tumnagel
25.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Polis stänger ner VPN-tjänster som användes av kriminella
Hade erbjudit sina tjänster till cyberbrottslingar i över ett årtionde

FBI och Europol har tillsammans med polismyndigheter i USA, Tyskland, Frankrike, Schweiz och Nederländerna genomfört en operation som lett till att tre VPN-tjänster som varit kända för att användas för kriminell verksamhet nu stängt ner. De tre VPN-tjänsterna insorg.org, safe-inet.com och safe-inet.net har i över ett årtionde annonserat om sina tjänster på olika forum för cyberkriminella. Tjänsterna ska primärt ha använts för att kriminella som begår brott på nätet ska kunnat dölja sin identitet och bli svårare att spåra upp. Det ska ha kostat från lite över en dollar om dagen till 190 dollar om året att använda någon av de tre tjänsterna skriver ZDNet. Tjänsterna beskrivs av de inblandade myndigheterna som så kallade "bulletproof hosting services", en term som används för tjänster som inte vidtar några åtgärder mot kriminell verksamhet även om detta påpekas för dem som driver tjänsterna. Amerikanska justitiedepartementet säger i ett uttalande: "A bulletproof hosterx27s activities may include ignoring or fabricating excuses in response to abuse complaints made by their customerx27s victims; moving their customer accounts and/or data from one IP address, server, or country to another to help them evade detection; and not maintaining logs (so that none are available for review by law enforcement)." Den samordnade polisaktionen mot de tre VPN-tjänsterna gick under namnet "Operation Nova" och ska ha lett till serverar i fem olika länder beslagtogs från dem som drev tjänsterna. Ingen person ska ha blivit gripen eller åtalad för att ha drivit tjänsterna än så länge. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

EFF: Facebooks attackkampanj mot Apple är skrattretande
Klart användare ska få bestämma om de vill bli spårade

För tillfället pågår det en fejd mellan Apple och Facebook. Det hela startade med att Apple med iOS 14 ger användare möjlighet att stoppa appar från att spåra användare. Det är ett tillskott som borde kommit bra mycket tidigare, men det är ändå kalas att Apple ger oss den möjligheten. Bättre sent än aldrig, liksom. Detta sätter käppar i hjulet för Facebooks verksamhet som livnär sig på att spåra skiten ur sina användare och Facebook har den senaste tiden gått på offensiven genom att ta ut massiva helsidesannonser i amerikanska medier. Den ideella organisationen Electronic Frontier Foundation, EFF, som jobbar för att försvara digital integritet har nu sagt sitt om fejden och kort sagt ställer organisationen sig på Apples sida och kallar Facebooks kampanj för "skrattretande". På sin hemsida har EFF skrivit ett inlägg om det hela och skriver bland annat detta: Facebook’s campaign is targeting a new AppTrackingTransparency feature on iPhones that will require apps to request permission from users before tracking them across other apps and websites or sharing their information with and from third parties. Requiring trackers to request your consent before stalking you across the Internet should be an obvious baseline, and we applaud Apple for this change. But Facebook, having built a massive empire around the concept of tracking everything you do by letting applications sell and share your data across a shady set of third-party companies, would like users and policymakers to believe otherwise. Make no mistake: this latest campaign from Facebook is one more direct attack against our privacy and, despite its slick packaging, it’s also an attack against other businesses, both large and small. EFF passar även på att kasta en känga på Google och uppmanar techjätten att följa i Apples fotspår och implementera liknande integritetsfunktioner i Android. Tumnagel
70.1°
+
André Stray
0

Facebook kör ännu en helsidesannons som kritiserar Apple
Säger att iOS spårningsskydd kommer att leda till ett dyrare internet

Facebooks bråk med Apple angående spårningsskyddet mot annonser i iOS fortsätter. Idag har Facebook kört ännu en helsidesannons i amerikanska dagstidningar där man försöker förklara varför man borde kunna fortsätta samla in data om iOS-användarna utan deras godkännande. Facebook kritiserar en funktion som Apple snart kommer att släppa där användaren måste godkänna att appar får samla in personlig data om dem, något som Facebook i högsta grad vill göra så att de kan visa personligt riktade annonser mot sina användare. I annonsen uppger Facebook bland annat om att möjligheten till personligt riktade annonser försvinner från Facebook så kommer detta kunna leda till att användarna oftare kan få betala för material på nätet och i appar. Apple har tidigare kritiserat Facebook och i ett uttalande i november sa Apple bland annat: "Facebook executives have made clear their intent is to collect as much data as possible across both first and third party products to develop and monetize detailed profiles of their users, and this disregard for user privacy continues to expand to include more of their products." Apple svarade även på Facebooks första annons som kritiserade Apple vilket vi skrev om tidigare idag. Där anser sig Apple stå på konsumentens sida då allt man gör är upplyser sina användare om att Facebook och andra samlar in data om dem samt ger dem möjligheten att tacka nej till det. Här nedanför hittas en länk till Facebooks kampanj mot Apple. Tumnagel
-2.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple svarar på Facebooks kritik
Säger sig stå på användarnas sida

Facebook är lite på krigsstigen mot Apple och har kört stora annonser i ett flertal amerikanska tidningar. Anledningen är att Apple kommer att kräva att appar säger till och ber om tillåtelse om de ska spåra användarna, vilket de så klart lär säga nej till och då kommer Facebook tjäna mindre pengar. Nu har Apple kommit med ett svar som lyder... “We believe that this is a simple matter of standing up for our users. Users should know when their data is being collected and shared across other apps and websites — and they should have the choice to allow that or not. App Tracking Transparency in iOS 14 does not require Facebook to change its approach to tracking users and creating targeted advertising, it simply requires they give users a choice.” Apple är av åsikten att det är helt ok med annonsering som spårar en användare, men det ska vara transparent och godkänt av användaren. Företag har ju en vilja att följa pengarna och Apple tjänar inte några direkta pengar på att lämna ut sina användares data, så från deras håll är det enkelt att vara för detta. Det är dock indirekt viktigt för apputvecklare att tjäna pengar annonser i appar även på Apples plattform. Tumnagel
79.7°
+
Roger Åberg
0

Facebook kritiserar iOS spårningsskydd i helsidesannons
Säger att de står på småföretagares sida

Facebook kommer att köra helsidesannonser i flera amerikanska tidningar där man kritiserar Apple för en kommande funktion i iOS som låter användaren välja om de vill låta annonsörer följa hur de surfar på nätet. Det handlar alltså om ett skydd i iOS som gör det svårare för annonsföretag att samla in data om användare så att företagen mer specifikt kan visa riktade annonser mot användarna. Detta kommer givetvis att drabba jätteföretag som Facebook och Google som i mångt och mycket lever på att visa annonser för sina användare. Google, Facebook och andra annonsföretag kommer att få det svårare att visa riktade annonser mot iOS-användare som väljer att inte låta företagen samla in data om dem. Facebook anser dock i sin helsidesannons att det här kommer att drabba småföretagare och att Apple nu gör det svårare för dessa att nå ut med sitt budskap genom riktade annonser till iOS-användare. Ni kan läsa Facebooks annons i sin helhet här ovanför och hela Facebooks kampanj mot Apple hittas på länken här nedanför. Där skriver Facebook bland annat i ett meddelande som riktar sig till småföretagare: "Apple’s policy could limit your ability to use your own data to show personalized ads to people who are likely to be interested in your business. Now that 44% of small businesses are turning to personalized ads to adapt to the outbreak of COVID-191, this update will be especially hurtful to small businesses in already challenging times." Apple hade först tänkt att rulla ut förändringen där app-utvecklare måste fråga om tillåtelse för att få samla in data som kan användas till personligt riktad annonsering när iOS 14 lanserades. Detta sköts dock upp och Apple planerar nu istället att implementera den nya policyn någon gång nästa år. Facebooks ska ha köpt annonsplats för sin helsidesannons i de stora amerikanska dagstidningarna New York Times, Wall Street Journal och Washington Post skriver nyhetsbyrån Bloomberg. Tumnagel
-5.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu måste appskapare vara tydligare i App Store
Kring integritet

Från och med i dag så gäller nya regler för appskapare i App Store angående vad de måste berätta kring din integritet. Informationen kommer att finnas på appens informationssida och måste lämnas för alla nya och uppdaterade appar från och med i dag, så det kan ta ett litet tag innan det finns där för alla appar men kommer med tiden att finnas på alla. Informationen är uppdelad i tre avdelningar. Den första är data som används för att spåra dig som användare och detta är alltså data som hämtas från en app och som sedan används på något annat ställe, till exempel för att visa annonser för dig. Den andra avdelningen är data som är länkad till dig och detta är data som appen samlar in för att kunna leverera tjänsten som du vill ha. Det kan vara en träningsapp som sparar GPS-data om dig så att du vet vart du har sprungit, alltså inte alltid data som är farlig och som du troligen vill att de sparar men bra att veta vilken typ av data som sparas och om "det är värt det". Kanske finns det en annan app som sparar mindre data men levererar samma tjänst. Den sista avdelningen är helt enkelt data som inte sparas om dig. Vad som sparas om du rapporteras av appskaparen och det är upp till appskaparen att vara transparent och ärlig. Dock så finns ju som alltid den process där Apple går igenom och godkänner nya appar och uppdateringar av appar och hittar man något i den processen som inte stämmer med informationen från appskaparen kommer man så klart att ge nerslag på detta. Nyheten kräver iOS eller iPadOS 14.3 som släpptes nu på kvällen. Tumnagel
62.1°
+
Roger Åberg
0

Blocket verkar inte ha några problem med konsolscalpers
"Marknaden styr priserna"

PS5 och Xbox Series X | S är praktiskt taget slut överallt, men på andrahandssajter som Blocket och Tradera har flera annonser lagts upp med en prislapp som är betydligt högre än vad konsolerna kostar i butik. Denna typ av verksamhet är inte precis uppskattad, speciellt nu i juletider där det finns föräldrar som försöker få tag på konsoler till sina ungar, men det verkar inte som att Blocket har några som helst planer att sätta stopp för sådan verksamhet. Våra vänner på FZ drog iväg ett mail till Blocket för att höra vad de hade att säga om saken och kort sagt tycker Blocket att det är marknaden som styr priserna och inget behövs göras åt saken. Bland annat skriver Blocket detta till FZ: När det gäller prissättning är möjligheterna för oss som privat aktör att ingripa eller reglera priser begränsade utan det sker en självreglering genom marknaden. Om någon vill köpa en pryl till ett visst pris så är det ju ett rimligt pris för varan. Sätter säljaren ett orimligt pris så blir det ingen försäljning. Något Blocket sätter stopp för är försäljningen av förbokningar då säljaren måste faktiskt ha en vara att sälja. Detta är förstås tråkigt att höra och det ser ut som att vi kommer få hantera scalpers ett bra tag till. Blocket har för övrigt tidigare år satt stopp för scalpers i andra produktområden. När handsprit och munskydd började säljas slut världen över krängde "entreprenörer" sådant till hutlösa priser via Blocket, men detta var något som Blocket satte stopp för illa kvickt. Nu kanske det är en äpplen- och päron-jämförelse, men om Blocket varit konsekventa i sitt agerande är det ju inte helt orimligt att sätta stopp för överpriser konsolerna säljs för nu. Tumnagel
15.1°
+
André Stray
0

DN granskar företag bakom bitcoinbluffar
Företag i San Diego som ligger bakom dem

Många som hänger på svenska sajter har säkert under det senaste året stött på diverse bluffannonser som försöker locka folk att investera i bitcoin med via bilder på svenska kändisar. Dessa annonser har till exempel vid flertal tillfällen dykt upp här hos oss på Feber trots att de blockeras direkt när vi får syn på dem. Men folket bakom annonserna lyckas ändå få genom dem på sajter genom att bara ändra lite källdata. Nu har DN gjort en ordentlig granskning av företaget som ligger bakom dessa bluffannonser. Tydligen är det ett företag i San Diego som heter Ads Inc Media som ligger bakom dem. DN skriver bland annat att Ads Inc Media har databaser med hundratals gigabyte med färdiga bluffannonser på flera olika språk. Personen bakom företaget, som även är dess grundare, dog i en helikopterkrasch förra året så formellt är det hans dödsbo som är ägare. I sin granskning lyckades DN dock inte få någon av Ads Incs Medias representanter för någon kommentar. DN:s djupdykning erbjuder intressant, frustrerande samt tragisk läsning och kan hittas via länken nedan. Tumnagel
51.6°
+
Frode Wikesjö
0

Porsche sladdar in ett nytt världsrekord
Längst drifting med eldriven bil

Ny dag, nytt. världsrekord. Porsche annonserar nu att de fått ett för drifting med eldriven bil och det rör sig självklart om modellen Taycan. Med sladdproffset Dennis Retera bakom ratten på en bakhjulsdriven Taycan lyckades han under 55 minuters tid sladda 210 stycken varv, utan att framhjulen vid något tillfälle pekade i samma riktning som kurvan. Det hela skedde på Porsche Experience Centre (PEC) Hockenheimring. Chris Harris gav sig på uppgiften först bara för att se hur många varv han klarade, men det hela var enklare sagt än gjort. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

PostNord varnar för bluffar inför Black Week
Bedrägeriförsök sprids via sms, mail och Facebook

Nu drar den så kallade "Black Week" igång och inför det går PostNord ut och varnar för de många bedrägerförsök som antagligen kommer att dyka upp i samband med den stora shoppingveckan. Det handlar om diverse bedrägeriförsök där bedragarna använder sig av PostNords namn och varumärke för att försöka få mottagaren att betala in diverse avgifter för till exempel frakt eller moms. PostNord skriver bland annat på en sida man skapat för att varnar för bluffarna: "Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms, där avsändaren utger sig för att vara PostNord. Det förekommer även bluffannonser på Facebook. Klicka inte på länkar om du är osäker på vart de leder." Ni hittar exempel på hur några av bedrägeriförsöken kan se ut i sms, mail och på Facebook på bilderna här ovanför och nedan. I faktarutan längst ner hittas lite tips från PostNord om vad som bör uppmärksammas om man misstänker att till exempel ett mail från PostNord kan handla om en bluff. Tumnagel
34.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apples M1-chip är en revolution för den vanliga användaren
Vi har testat den sämsta versionen - som flyger fram!

I vanliga fall när vi testar saker brukar tillverkarna skicka oss det fetaste de har. Är det bilar så är de utrustade med extrautrustning för hundratusentals kronor och är det elektronik så är det oftast modellen med fetaste processorn och mest minne. Såklart, tillverkarna vill ju att deras prylar ska verka så bra som möjligt men för oss som testar så är det lite dubbelt. Självklart vill vi också testa vad produkterna kan leverera när de är som bäst och vi vill ju ha möjligheten att testa allt som går att testa. Men samtidigt är det svårt att leverera ett bra köpråd för de som kommer att köpa instegsmodellen, vilket ju oftast är majoriteten. Att testa samma produkt två gånger är smått omöjligt, både med tanke på tillgång av produkter och tiden det tar. Tumnagel
57.5°
+
Roger Åberg
0

Youtube börjar visa reklam på videor från mindre kanaler
Utan att ge kreatörer en del av kakan

Youtube har gjort lite ändringar när det kommer till annonser som visas innan videor. Tidigare har det primärt visats reklam innan videor från skapare som är med i Youtubes Partner-program, men med den nya ändringen kommer Youtube visa reklam innan videor från mindre kanaler. Ett litet krux med detta är att endast Youtube kommer tjäna pengar på dessa annonser. Youtube skriver detta: This means as a creator that’s not in YPP, you may see ads on some of your videos. Since you’re not currently in YPP, you won’t receive a share of the revenue from these ads, though you’ll still have the opportunity to apply for YPP as you normally would once you meet the eligibility requirements. Alla videor från mindre kanaler kommer dock inte få reklam. Videor som innehåller olämpligt språk, våld, sexuellt innehåll, droger, våld, hat och andra otrevligheter kommer inte få annonser, men när det kommer till "snälla" videor är det fritt fram för Youtube att tjäna pengar på dessa utan att ge kreatören en del av kakan. Ovan har ni ett exempel på en video från Youtube. Tumnagel
-9.6°
+
André Stray
0

Facebook förbjuder annonser från vaccinmotståndare
Det låter ju vettigt

Facebook meddelade igår att man kommer att förbjuda annonser som sprider budskap om att människor inte bör vaccinera sig, det som i USA kallas för anti-vaxx-rörelsen. I ett blogginlägg skriver Facebook att man stödjer hälsoexperters åsikter om att vaccinationer är av godo. I blogginlägget skriver man vidare om varför man nu förbjuder annonser som uppmanar människor till att inte vaccinera sig av en eller annan anledning: "We already don’t allow ads with vaccine hoaxes that have been publicly identified by leading global health organizations, such as the World Health Organization (WHO) and the US Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Now, if an ad explicitly discourages someone from getting a vaccine, we’ll reject it. Enforcement will begin over the next few days." Facebook kommer dock fortsatt att tillåta annonser som kritiserar myndigheters uppmaningar att vaccinera sig eller olika typer av lagar som skulle kunna reglera eller tvinga människor att vaccinera sig. I samband med detta lanserar även Facebook en egen annonskampanj där man uppmanar användare att vaccinera sig mot influensan, en kampanj som syns på bilden här ovanför. Tumnagel
56.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Äntligen dags för nya avsnitt av Animaniacs!
Pinky and the Brain kommer också tillbaka

Det har nu gått tre år sedan vi först skrev att den animerade serien Animaniacs skulle komma tillbaka. Nu har det äntligen blivit dags och den 20 november kommer nya avsnitt till Hulu. I det rätt roliga klippet som annonserar att det knasiga gänget är tillbaka nämns även att spinoffen Pinky and the Brain också kommer med nya avsnitt vilket värmer ett nostalgi-hjärta. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Facebook lanserar Facebook Business Suite
Rodda Facebook och Instagram på samma ställe

Facebook har lanserat ett nytt verktyg med vilket det blir möjligt att hantera inlägg på både Facebook och Instagram samt meddelande på Messenger på en och samma plats. Facebook Business Suite riktar sig primärt till företag som är intresserade av att hantera sina Facebook- och Instagram-konton utan att behöva göra detta på olika plattformar. Med hjälp av det nya verktygets funktioner blir det möjligt att publicera inlägg på både Instagram och Facebook från en och samma plats och dessa går även att tidsstyra. Det finns även möjlighet att hantera kommentarer och se reaktioner på inlägg på de båda plattformarna direkt på Facebook Business Suite startsida. Vidare får användaren även statistik över hur populära inläggen är på respektive plattform och det går även att skapa betalda annonser på Facebook och Instagram för de inlägg som användaren vill pusha lite extra för. Facebook Business Suite finns även tillgänglig som en fristående app som går att ladda ner till iOS från App Store här och till Android från Google Play här. Tumnagel
35.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook förbjuder reklam som stödjer QAnon
Samt militariserade sociala rörelser

Facebook har infört nya regler som ska sätta stopp för reklam som berömmer, stödjer eller representerar konspirationsteoretikerna QAnon och militariserade sociala rörelser. De har redan börjat lågprioritera inlägg från QAnon-grupper och sidor i användarnas nyhetsflöden samt tagit bort hundratals grupper/sidor förknippade med gruppen som tror att regeringen styrs av sataniska pedofiler som i slutändan kommer att besegras av USA:s nuvarande president. En av anledningarna till varför Facebook nu har vidtagit dessa åtgärder är QAnons fixering kring människohandel och barnsäkerhet. Diverse QAnon-grupper har under de senaste månaderna lagt stort fokus på att dominera det sociala mediabruset kring dessa ämnen vilket har lett till att legitima organisationer för människohandel har haft det svårare att hjälpa faktiska offer. Facebook säger att de framöver kommer se till att försöka rikta människor till trovärdiga barnsäkerhetsresurser när de söker efter hashtags för barnsäkerhet och barnsmuggling. Inlägg om barnsmuggling relaterade till QAnon kommer först skickas till faktakontrollanter från tredje part för att se om de innehåller någon sanning. Inlägg som visar sig innehålla lögner kommer att markeras med en varning samt rankas lägre i sajtens flöden. Dessa inlägg kommer inte heller att kunna användas i annonser enligt Facebook. Tumnagel
50.0°
+
Frode Wikesjö
0

Google Play Pass ute nu i Sverige
Prenumerera på spel för 59 kronor i månaden

Google lanserade Play Pass förra året, men endast i ett fåtal länder. Nu har spelprenumerationstjänsten kommit till Sverige och vi har möjlighet att börja prenumerera på mobilspel för 59 kronor i månaden, eller 355 kronor för ett år. Vill man testa tjänsten så har man möjlighet att göra det för noll pengar under första månaden. Play Pass fungerar mer eller mindre som Apple Arcade och ger dig tillgång till en rad olika spel till Android för en månadskostnad. Spelen som är tillgängliga via tjänsten kommer förses utan annonser eller in app-köp, vilket är trevligt. För att ansluta sig till Play Pass behöver du bara öppna Play Store och sedan ska Play Pass vara tillgängligt. I skrivande stund verkar Play Store inte visa det alternativet, men det lär det bli ändring på inom en snar framtid. Tumnagel
33.5°
+
André Stray
0

Fungerar inloggningen till Premium för dig?
Efter vår fix

Hej kära Premium-prenumeranter (och alla andra!). För nästan två veckor sedan gjorde vi om inloggningen till Feber Premium en smula och nu undrar jag helt enkelt hur det har fungerat? Svara gärna på frågan här nedanför. Om det har strulat, berätta gärna lite närmare hur bland kommentarerna. Har du inte Feber Premium? Det är riktigt billigt och så slipper du annonser. Skaffa Premium här! Tumnagel
36.2°
+
Roger Åberg
0

Discovery ryktas dra igång en streamingtjänst
Kommer det ett Discovery+ nästa år?

Den amerikanska mediasajten Digiday har varit i kontakt med källor som uppger att Discovery är i full färd med planeringen inför en framtida streamingtjänst. Den nya tjänsten ryktas få namnet "Discovery+" och kommer rikta sig till dem som inte orkar passa tiderna för Discoverys linjära tv-sändningar. Det har tidigare ryktats om att Discovery+ skulle lansera en streamingtjänst redan under årets fjärde kvartal men pandemin eller något annat verkar ha satt pinnar i hjulen för de planerna. Enligt Digidays källor kommer Discovery+ erbjudas både i en version med annonser och en utan. Om den annonsbaserade varianten kommer att vara helt avgiftsfri finns det inga uppgifter om och vad den utan annonser kommer att kosta finns det heller ingen information om. Någon gång under första kvartalet nästa år är det tänkt att Discovery+ ska lanseras i USA om uppgifterna Digiday tagit del av är korrekta. Huruvida en eventuellt streamingtjänst från Discovery kommer att dyka upp i Sverige finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
21.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google portar stalkerware-appar från Google Play Store
Med vissa undantag

Tidigare i år förbjöd Google annonser som gjorde reklam för så kallade stalkerware-appar och nu förbjuds sådana appar även i Android app-butik Google Play Store. Det handlar alltså om ett förbud mot appar som när de installerats på en mobiltelefon kan sända uppgifter om positionering till andra utan att mobilanvändaren själv är medveten om detta. I Googles nya regler finns dock undantag för appar med liknande funktionalitet så länge som de regelbundet upplyser mobilanvändaren om att deras position skickas vidare till någon annan. Detta inkluderar även appar som utvecklats för att låta föräldrar hålla koll på var deras barn befinner sig. Googles nya regler för stalkware-appar börjar gälla på Google Play Store 1 oktober. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google Play Games kan nu filtrera bort spel med in app-köp
Blir en rätt kort lista?

Att filtrera sökresultat i Google Play Store har fungerat sådär, men nu blir det ändring på den fronten. I alla fall i Google Play Games. Via spelappen är det nu möjligt att filtrera bort titlar som innehåller tråkigheter som annonser, in app-köp och reklam. Att använda det nya systemet är busenkelt. Söker du på ett spel i Play Games så får du upp en rad filteralternativ direkt under sökrutan och där kan du välja att endast se spel som saknar sådant som du inte vill ha i mobilspel. I och med att mobilspelsmarknaden är som den är så kanske ni inte ska förvänta er att få en lång lista på spel om ni klickar bort alla alternativ, men det är ändå trevligt att kunna välja bort grejer med massa reklam i sig i alla fall. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Mrwhosetheboss tar en titt på Poco X3
Hur är det billiga flaggskeppet?

Xiaomi-avstickaren Poco presenterade X3 NFC tidigare i veckan och enheten ser väldigt lovande med bra hårdvara, ordentligt kamerasystem och trevlig design för ett väldigt lågt pris. Mrwhosetheboss har lagt vantarna på telefonen och berättar i en ny video vad han tycker om den. För att göra en lång historia kort är telefonen rätt trevlig, men för att hålla priset nere verkar Poco varit rätt aggressiva på reklamfronten och lagt till annonser på väldigt många ställen i gränssnittet. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Lucid Air är äntligen här
Billigaste versionen kostar under 80.000 dollar

I december 2016 dök det nya företaget Lucid Motors upp med sin helt eldrivna modell Air. Den verkade rätt spännande och man lovade mycket. Som vanligt när det ploppar upp helt nya elbilstillverkare var många skeptiska till om det ens skulle bli något mer än snygga renderingar. Men företaget hängde kvar och nu presenterar de den helt färdiga produkten som i princip ser exakt ut som konceptet som nu alltså har hunnit bli fyra år. Man beskriver Air som världens mest kraftfulla eldrivna lyxbil och det stämmer troligtvis också. Som bäst ska man på en laddning kunna ta sig hela 83,2 mil. Denna ska även vara snabbast att ladda på marknaden och batteripacket som är på 113 kWh ska palla upp till 3,2 mils laddning per minut. Det innebär att man skulle kunna tanka i 48,2 mil på bara 20 minuter. Bilen kommer att erbjudas i fyra stycken olika versioner - Lucid Air, Lucid Air Touring, Lucid Air Grand Touring och Lucid Air Dream Edition. Air är insteget och den kommer att börja på under 80.000 dollar och lanseras 2022. Det är inte annonserat vad den här har för effekt eller hur lång den tar sig på en laddning än. Air Touring som har ännu mer utrustning och 620 hästar lanseras i slutet av 2021 och kostar från 95.000 dollar. Den här gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder, klarar kvartsmilen på 11,4 sekunder och toppar 250 km/h. Air Grand Touring är maxad med prylar, bjuder på 800 hästar, kostar från 139.000 dollar och lanseras i mitten av nästa år. Det är denna som har den bästa räckvidden - 83,2 mil. 0-100 km/h går på tre sekunder och toppfarten anges till 270 km/h. Kvartsmilen klaras av på 10,8 sekunder. Air Dream Edition har allt man kan önska sig och kommer bara i en begränsad upplaga. Det är denna som lanseras nästa vår och priset börjar på 169.000 dollar. Det är också denna som får mest effekt - 1080 hästar. 0-100 km/h går på snabba 2,5 sekunder, kvartsmilen tar 9,9 sekunder och toppfarten ligger på 270 km/h. Räckvidden anges till 74,8 mil med 21-tumsfälgar och 80,9 mil med 19-tumsfälgar. Bilen mäter 4,97 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,41 meter hög. Initialt kommer man inte att kunna få den med dragkrok men det kanske kommer i framtiden. Man ska dock kunna smälla på ett räcke på taket om man vill lasta större saker som inte ryms i bilen. Tillverkningen kommer att dra igång i fabriken i Casa Grande i Arizona de närmaste månaderna. De första leveranserna ska äga rum i Nordamerika i början av nästa år. I slutet av 2021 är planen att 20 stycken Lucid Studios och Services Centers ska ha öppnat, även dessa i Nordamerika. Leveranser till Europa och Mellanöstern, exakta priser för dessa marknader och liknande kommer att annonseras vid ett senare tillfälle. Bland de sista bilderna hittar ni teasers på Lucid Motors nästa modell som är en SUV. När den lanseras är dock oklart. Tumnagel
56.3°
+
Bobby Green
0

Apple flyttar fram lansering av iOS integritetsskydd för reklam
Den där funktionen som Facebook hatar

Apple ser ut att flytta fram lanseringen av den omdebatterade funktionen i kommande iOS 14 som blockerar företag från att spåra användare i olika tredjepartsappar. Tanken var att funktionen skulle lanseras samtidigt som iOS 14 släpps lite senare i år men nu kommer funktionen istället att aktiveras någon gång i början av nästa år. Anledningen till att Apple flyttar fram lanseringen av funktionen uppges bero på att man vill ge utvecklare lite mer tid på att att anpassa sina appar till denna. I en uppdatering på sin utvecklar-webb skriver Apple bland annat om funktionen som låter användare blockera annonsörer från att ta del av iOS så kallade IDFA-nyckel (Identifier for Advertisers): "In addition, on iOS 14, iPadOS 14, and tvOS 14, apps will be required to receive user permission to track users across apps or websites owned by other companies, or to access the device’s advertising identifier. We are committed to ensuring users can choose whether or not they allow an app to track them. To give developers time to make necessary changes, apps will be required to obtain permission to track users starting early next year." IDFA-funktionen i iOS har fått skarp kritik från flera annons-företag, i synnerhet Facebook, som misstänker att de kommer att få svårare att följa användare och rikta annonser till dessa baserat på hur de använt sina mobiltelefoner. Apple har gjort sig kända för att måna om sina användares integritet i olika sammanhang. Igår släppte företaget även en ny reklamfilm där man påminner användare om detta vilken ni kan ni kolla in här ovanför. Tumnagel
30.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon, Apple och Google höjer priser och avgifter i Europa
I de länder som infört speciella skatter för techjättar

Efter det att en rad europeiska länder infört särskilda skatter för stora techbolag har flera av dessa företag nu svarat med att höja sina avgifter och priser för tjänster och produkter de säljer i en handfull europeiska länder. Apple kommer till exempel att höja avgiften man tar ut för köp i App Store från utvecklare med 2 - 3 procent i Frankrike, Italien och Storbritannien på grund av dessa länders nya skattelagstiftning för tech-jättarna. Google har även de meddelat att priserna på deras annonser kommer att höjas med 2 procent i Storbritannien samt 5 procent i Österrike och Turkiet. Även Amazon har justerat sina avgifter för säljare efter de nya tech-skatterna och kommer att höja dessa med 2 procent i Storbritannien. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook gillar inte integritetsskyddet i iOS 14
Kommer att tappa intäkter

Mycket av Facebooks annonsaffär handlar till stor del om att spåra en användare hur denna rör sig på internet. Med iOS 14 har Apple satt nya integritetskrav där användaren måste få godkännas att deras information används. Det handlar om att den id-nyckel som varje telefon har, Apple kallar dessa för IDFA, i dag används av Facebook för att spåra användare i olika tredjepartsappar. Är du inloggad med Facebook på telefonen vet de att du har ID-nyckeln 123 och när du sedan drar igång en annan app där reklam från Facebooks tjänst Audience Network syns kan de enkelt se att du är du. I iOS 14 kommer Apple dock att kräva ett godkännande från användaren innan denna ID-nyckel skickas iväg och används av någon och självklart kommer inte alla klicka ok på den frågan. Detta gör att Facebook inte kommer att kunna leverera lika personaliserade, och därmed dyra, annonser till de användarna. Vilket så klart har gjort Facebook lite buttra och tycker att vi ska tycka synd om de småföretagare som nu möjligen blir av med en del intäkter. We understand that iOS 14 will hurt many of our developers and publishers at an already difficult time for businesses. We work with more than 19,000 developers and publishers from around the globe¹ and in 2019 we paid out billions of dollars². Many of these are small businesses that depend on ads to support their livelihood. Facebook själva säger att effektiviteten i deras produkt Audience Network kan vi så dålig efter förändringarna att det helt enkelt inte blir rimligt att erbjuda den på iOS 14. Hur förändringen kommer att påverka andra annonsnätverk är oklart. Om det kommer att göra spel med annonser i mindre lönsamma på iOS är också oklart. Tumnagel
86.7°
+
Roger Åberg
0

EU ska utreda Googles köp av Fitbit
EU är oroliga för att fitibit-data kommer att användas för annonsering

Förra året blev det klart att Google köper upp Fitbit och nu har EU beslutat sig för att dra igång en utredning om det. EU verkar framför allt oroliga för att Googles köp av Fitbit skulle ge företaget ett ännu starkare grepp om marknaden för personaliserad online-annonsering. EU skriver ett uttalande om utredningen mot Google: "The Commission is concerned that the proposed transaction would further entrench Googlex27s market position in the online advertising markets by increasing the already vast amount of data that Google could use for personalisation of the ads it serves and displays." EU misstänker att om Google använder data som samlats in via Fitbits hård- och mjukvara så skulle denna kunna användas för att stärka Googles annonserbjudande, något som skulle kunna drabba Googles konkurrenter på annonsmarknaden. Google har dock redan tidigare meddelat att Fitbits användardata inte kommer att integreras i Googles system för riktad annonsering. I ett förtydligande skriver Google nu i ett uttalande om detta: "Wex27ve been clear from the beginning that we will not use Fitbit health and wellness data for Google ads. We recently offered to make a legally binding commitment to the European Commission regarding our use of Fitbit data. As we do with all our products, we will give Fitbit users the choice to review, move or delete their data." EU:s senaste utredning mot Google kommer att pågå i fyra månader och kommer att presenteras senast 9 december. Tumnagel
47.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida