m

Facebook förbjuder annonser från vaccinmotståndare
Det låter ju vettigt

Facebook meddelade igår att man kommer att förbjuda annonser som sprider budskap om att människor inte bör vaccinera sig, det som i USA kallas för anti-vaxx-rörelsen. I ett blogginlägg skriver Facebook att man stödjer hälsoexperters åsikter om att vaccinationer är av godo. I blogginlägget skriver man vidare om varför man nu förbjuder annonser som uppmanar människor till att inte vaccinera sig av en eller annan anledning: "We already don’t allow ads with vaccine hoaxes that have been publicly identified by leading global health organizations, such as the World Health Organization (WHO) and the US Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Now, if an ad explicitly discourages someone from getting a vaccine, we’ll reject it. Enforcement will begin over the next few days." Facebook kommer dock fortsatt att tillåta annonser som kritiserar myndigheters uppmaningar att vaccinera sig eller olika typer av lagar som skulle kunna reglera eller tvinga människor att vaccinera sig. I samband med detta lanserar även Facebook en egen annonskampanj där man uppmanar användare att vaccinera sig mot influensan, en kampanj som syns på bilden här ovanför. Tumnagel
56.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Äntligen dags för nya avsnitt av Animaniacs!
Pinky and the Brain kommer också tillbaka

Det har nu gått tre år sedan vi först skrev att den animerade serien Animaniacs skulle komma tillbaka. Nu har det äntligen blivit dags och den 20 november kommer nya avsnitt till Hulu. I det rätt roliga klippet som annonserar att det knasiga gänget är tillbaka nämns även att spinoffen Pinky and the Brain också kommer med nya avsnitt vilket värmer ett nostalgi-hjärta. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Facebook lanserar Facebook Business Suite
Rodda Facebook och Instagram på samma ställe

Facebook har lanserat ett nytt verktyg med vilket det blir möjligt att hantera inlägg på både Facebook och Instagram samt meddelande på Messenger på en och samma plats. Facebook Business Suite riktar sig primärt till företag som är intresserade av att hantera sina Facebook- och Instagram-konton utan att behöva göra detta på olika plattformar. Med hjälp av det nya verktygets funktioner blir det möjligt att publicera inlägg på både Instagram och Facebook från en och samma plats och dessa går även att tidsstyra. Det finns även möjlighet att hantera kommentarer och se reaktioner på inlägg på de båda plattformarna direkt på Facebook Business Suite startsida. Vidare får användaren även statistik över hur populära inläggen är på respektive plattform och det går även att skapa betalda annonser på Facebook och Instagram för de inlägg som användaren vill pusha lite extra för. Facebook Business Suite finns även tillgänglig som en fristående app som går att ladda ner till iOS från App Store här och till Android från Google Play här. Tumnagel
35.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook förbjuder reklam som stödjer QAnon
Samt militariserade sociala rörelser

Facebook har infört nya regler som ska sätta stopp för reklam som berömmer, stödjer eller representerar konspirationsteoretikerna QAnon och militariserade sociala rörelser. De har redan börjat lågprioritera inlägg från QAnon-grupper och sidor i användarnas nyhetsflöden samt tagit bort hundratals grupper/sidor förknippade med gruppen som tror att regeringen styrs av sataniska pedofiler som i slutändan kommer att besegras av USA:s nuvarande president. En av anledningarna till varför Facebook nu har vidtagit dessa åtgärder är QAnons fixering kring människohandel och barnsäkerhet. Diverse QAnon-grupper har under de senaste månaderna lagt stort fokus på att dominera det sociala mediabruset kring dessa ämnen vilket har lett till att legitima organisationer för människohandel har haft det svårare att hjälpa faktiska offer. Facebook säger att de framöver kommer se till att försöka rikta människor till trovärdiga barnsäkerhetsresurser när de söker efter hashtags för barnsäkerhet och barnsmuggling. Inlägg om barnsmuggling relaterade till QAnon kommer först skickas till faktakontrollanter från tredje part för att se om de innehåller någon sanning. Inlägg som visar sig innehålla lögner kommer att markeras med en varning samt rankas lägre i sajtens flöden. Dessa inlägg kommer inte heller att kunna användas i annonser enligt Facebook. Tumnagel
50.0°
+
Frode Wikesjö
0

Google Play Pass ute nu i Sverige
Prenumerera på spel för 59 kronor i månaden

Google lanserade Play Pass förra året, men endast i ett fåtal länder. Nu har spelprenumerationstjänsten kommit till Sverige och vi har möjlighet att börja prenumerera på mobilspel för 59 kronor i månaden, eller 355 kronor för ett år. Vill man testa tjänsten så har man möjlighet att göra det för noll pengar under första månaden. Play Pass fungerar mer eller mindre som Apple Arcade och ger dig tillgång till en rad olika spel till Android för en månadskostnad. Spelen som är tillgängliga via tjänsten kommer förses utan annonser eller in app-köp, vilket är trevligt. För att ansluta sig till Play Pass behöver du bara öppna Play Store och sedan ska Play Pass vara tillgängligt. I skrivande stund verkar Play Store inte visa det alternativet, men det lär det bli ändring på inom en snar framtid. Tumnagel
33.5°
+
André Stray
0

Fungerar inloggningen till Premium för dig?
Efter vår fix

Hej kära Premium-prenumeranter (och alla andra!). För nästan två veckor sedan gjorde vi om inloggningen till Feber Premium en smula och nu undrar jag helt enkelt hur det har fungerat? Svara gärna på frågan här nedanför. Om det har strulat, berätta gärna lite närmare hur bland kommentarerna. Har du inte Feber Premium? Det är riktigt billigt och så slipper du annonser. Skaffa Premium här! Tumnagel
36.2°
+
Roger Åberg
0

Discovery ryktas dra igång en streamingtjänst
Kommer det ett Discovery+ nästa år?

Den amerikanska mediasajten Digiday har varit i kontakt med källor som uppger att Discovery är i full färd med planeringen inför en framtida streamingtjänst. Den nya tjänsten ryktas få namnet "Discovery+" och kommer rikta sig till dem som inte orkar passa tiderna för Discoverys linjära tv-sändningar. Det har tidigare ryktats om att Discovery+ skulle lansera en streamingtjänst redan under årets fjärde kvartal men pandemin eller något annat verkar ha satt pinnar i hjulen för de planerna. Enligt Digidays källor kommer Discovery+ erbjudas både i en version med annonser och en utan. Om den annonsbaserade varianten kommer att vara helt avgiftsfri finns det inga uppgifter om och vad den utan annonser kommer att kosta finns det heller ingen information om. Någon gång under första kvartalet nästa år är det tänkt att Discovery+ ska lanseras i USA om uppgifterna Digiday tagit del av är korrekta. Huruvida en eventuellt streamingtjänst från Discovery kommer att dyka upp i Sverige finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
21.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google portar stalkerware-appar från Google Play Store
Med vissa undantag

Tidigare i år förbjöd Google annonser som gjorde reklam för så kallade stalkerware-appar och nu förbjuds sådana appar även i Android app-butik Google Play Store. Det handlar alltså om ett förbud mot appar som när de installerats på en mobiltelefon kan sända uppgifter om positionering till andra utan att mobilanvändaren själv är medveten om detta. I Googles nya regler finns dock undantag för appar med liknande funktionalitet så länge som de regelbundet upplyser mobilanvändaren om att deras position skickas vidare till någon annan. Detta inkluderar även appar som utvecklats för att låta föräldrar hålla koll på var deras barn befinner sig. Googles nya regler för stalkware-appar börjar gälla på Google Play Store 1 oktober. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google Play Games kan nu filtrera bort spel med in app-köp
Blir en rätt kort lista?

Att filtrera sökresultat i Google Play Store har fungerat sådär, men nu blir det ändring på den fronten. I alla fall i Google Play Games. Via spelappen är det nu möjligt att filtrera bort titlar som innehåller tråkigheter som annonser, in app-köp och reklam. Att använda det nya systemet är busenkelt. Söker du på ett spel i Play Games så får du upp en rad filteralternativ direkt under sökrutan och där kan du välja att endast se spel som saknar sådant som du inte vill ha i mobilspel. I och med att mobilspelsmarknaden är som den är så kanske ni inte ska förvänta er att få en lång lista på spel om ni klickar bort alla alternativ, men det är ändå trevligt att kunna välja bort grejer med massa reklam i sig i alla fall. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Mrwhosetheboss tar en titt på Poco X3
Hur är det billiga flaggskeppet?

Xiaomi-avstickaren Poco presenterade X3 NFC tidigare i veckan och enheten ser väldigt lovande med bra hårdvara, ordentligt kamerasystem och trevlig design för ett väldigt lågt pris. Mrwhosetheboss har lagt vantarna på telefonen och berättar i en ny video vad han tycker om den. För att göra en lång historia kort är telefonen rätt trevlig, men för att hålla priset nere verkar Poco varit rätt aggressiva på reklamfronten och lagt till annonser på väldigt många ställen i gränssnittet. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Lucid Air är äntligen här
Billigaste versionen kostar under 80.000 dollar

I december 2016 dök det nya företaget Lucid Motors upp med sin helt eldrivna modell Air. Den verkade rätt spännande och man lovade mycket. Som vanligt när det ploppar upp helt nya elbilstillverkare var många skeptiska till om det ens skulle bli något mer än snygga renderingar. Men företaget hängde kvar och nu presenterar de den helt färdiga produkten som i princip ser exakt ut som konceptet som nu alltså har hunnit bli fyra år. Man beskriver Air som världens mest kraftfulla eldrivna lyxbil och det stämmer troligtvis också. Som bäst ska man på en laddning kunna ta sig hela 83,2 mil. Denna ska även vara snabbast att ladda på marknaden och batteripacket som är på 113 kWh ska palla upp till 3,2 mils laddning per minut. Det innebär att man skulle kunna tanka i 48,2 mil på bara 20 minuter. Bilen kommer att erbjudas i fyra stycken olika versioner - Lucid Air, Lucid Air Touring, Lucid Air Grand Touring och Lucid Air Dream Edition. Air är insteget och den kommer att börja på under 80.000 dollar och lanseras 2022. Det är inte annonserat vad den här har för effekt eller hur lång den tar sig på en laddning än. Air Touring som har ännu mer utrustning och 620 hästar lanseras i slutet av 2021 och kostar från 95.000 dollar. Den här gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder, klarar kvartsmilen på 11,4 sekunder och toppar 250 km/h. Air Grand Touring är maxad med prylar, bjuder på 800 hästar, kostar från 139.000 dollar och lanseras i mitten av nästa år. Det är denna som har den bästa räckvidden - 83,2 mil. 0-100 km/h går på tre sekunder och toppfarten anges till 270 km/h. Kvartsmilen klaras av på 10,8 sekunder. Air Dream Edition har allt man kan önska sig och kommer bara i en begränsad upplaga. Det är denna som lanseras nästa vår och priset börjar på 169.000 dollar. Det är också denna som får mest effekt - 1080 hästar. 0-100 km/h går på snabba 2,5 sekunder, kvartsmilen tar 9,9 sekunder och toppfarten ligger på 270 km/h. Räckvidden anges till 74,8 mil med 21-tumsfälgar och 80,9 mil med 19-tumsfälgar. Bilen mäter 4,97 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,41 meter hög. Initialt kommer man inte att kunna få den med dragkrok men det kanske kommer i framtiden. Man ska dock kunna smälla på ett räcke på taket om man vill lasta större saker som inte ryms i bilen. Tillverkningen kommer att dra igång i fabriken i Casa Grande i Arizona de närmaste månaderna. De första leveranserna ska äga rum i Nordamerika i början av nästa år. I slutet av 2021 är planen att 20 stycken Lucid Studios och Services Centers ska ha öppnat, även dessa i Nordamerika. Leveranser till Europa och Mellanöstern, exakta priser för dessa marknader och liknande kommer att annonseras vid ett senare tillfälle. Bland de sista bilderna hittar ni teasers på Lucid Motors nästa modell som är en SUV. När den lanseras är dock oklart. Tumnagel
56.2°
+
Bobby Green
0

Apple flyttar fram lansering av iOS integritetsskydd för reklam
Den där funktionen som Facebook hatar

Apple ser ut att flytta fram lanseringen av den omdebatterade funktionen i kommande iOS 14 som blockerar företag från att spåra användare i olika tredjepartsappar. Tanken var att funktionen skulle lanseras samtidigt som iOS 14 släpps lite senare i år men nu kommer funktionen istället att aktiveras någon gång i början av nästa år. Anledningen till att Apple flyttar fram lanseringen av funktionen uppges bero på att man vill ge utvecklare lite mer tid på att att anpassa sina appar till denna. I en uppdatering på sin utvecklar-webb skriver Apple bland annat om funktionen som låter användare blockera annonsörer från att ta del av iOS så kallade IDFA-nyckel (Identifier for Advertisers): "In addition, on iOS 14, iPadOS 14, and tvOS 14, apps will be required to receive user permission to track users across apps or websites owned by other companies, or to access the device’s advertising identifier. We are committed to ensuring users can choose whether or not they allow an app to track them. To give developers time to make necessary changes, apps will be required to obtain permission to track users starting early next year." IDFA-funktionen i iOS har fått skarp kritik från flera annons-företag, i synnerhet Facebook, som misstänker att de kommer att få svårare att följa användare och rikta annonser till dessa baserat på hur de använt sina mobiltelefoner. Apple har gjort sig kända för att måna om sina användares integritet i olika sammanhang. Igår släppte företaget även en ny reklamfilm där man påminner användare om detta vilken ni kan ni kolla in här ovanför. Tumnagel
30.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon, Apple och Google höjer priser och avgifter i Europa
I de länder som infört speciella skatter för techjättar

Efter det att en rad europeiska länder infört särskilda skatter för stora techbolag har flera av dessa företag nu svarat med att höja sina avgifter och priser för tjänster och produkter de säljer i en handfull europeiska länder. Apple kommer till exempel att höja avgiften man tar ut för köp i App Store från utvecklare med 2 - 3 procent i Frankrike, Italien och Storbritannien på grund av dessa länders nya skattelagstiftning för tech-jättarna. Google har även de meddelat att priserna på deras annonser kommer att höjas med 2 procent i Storbritannien samt 5 procent i Österrike och Turkiet. Även Amazon har justerat sina avgifter för säljare efter de nya tech-skatterna och kommer att höja dessa med 2 procent i Storbritannien. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook gillar inte integritetsskyddet i iOS 14
Kommer att tappa intäkter

Mycket av Facebooks annonsaffär handlar till stor del om att spåra en användare hur denna rör sig på internet. Med iOS 14 har Apple satt nya integritetskrav där användaren måste få godkännas att deras information används. Det handlar om att den id-nyckel som varje telefon har, Apple kallar dessa för IDFA, i dag används av Facebook för att spåra användare i olika tredjepartsappar. Är du inloggad med Facebook på telefonen vet de att du har ID-nyckeln 123 och när du sedan drar igång en annan app där reklam från Facebooks tjänst Audience Network syns kan de enkelt se att du är du. I iOS 14 kommer Apple dock att kräva ett godkännande från användaren innan denna ID-nyckel skickas iväg och används av någon och självklart kommer inte alla klicka ok på den frågan. Detta gör att Facebook inte kommer att kunna leverera lika personaliserade, och därmed dyra, annonser till de användarna. Vilket så klart har gjort Facebook lite buttra och tycker att vi ska tycka synd om de småföretagare som nu möjligen blir av med en del intäkter. We understand that iOS 14 will hurt many of our developers and publishers at an already difficult time for businesses. We work with more than 19,000 developers and publishers from around the globe¹ and in 2019 we paid out billions of dollars². Many of these are small businesses that depend on ads to support their livelihood. Facebook själva säger att effektiviteten i deras produkt Audience Network kan vi så dålig efter förändringarna att det helt enkelt inte blir rimligt att erbjuda den på iOS 14. Hur förändringen kommer att påverka andra annonsnätverk är oklart. Om det kommer att göra spel med annonser i mindre lönsamma på iOS är också oklart. Tumnagel
86.7°
+
Roger Åberg
0

EU ska utreda Googles köp av Fitbit
EU är oroliga för att fitibit-data kommer att användas för annonsering

Förra året blev det klart att Google köper upp Fitbit och nu har EU beslutat sig för att dra igång en utredning om det. EU verkar framför allt oroliga för att Googles köp av Fitbit skulle ge företaget ett ännu starkare grepp om marknaden för personaliserad online-annonsering. EU skriver ett uttalande om utredningen mot Google: "The Commission is concerned that the proposed transaction would further entrench Googlex27s market position in the online advertising markets by increasing the already vast amount of data that Google could use for personalisation of the ads it serves and displays." EU misstänker att om Google använder data som samlats in via Fitbits hård- och mjukvara så skulle denna kunna användas för att stärka Googles annonserbjudande, något som skulle kunna drabba Googles konkurrenter på annonsmarknaden. Google har dock redan tidigare meddelat att Fitbits användardata inte kommer att integreras i Googles system för riktad annonsering. I ett förtydligande skriver Google nu i ett uttalande om detta: "Wex27ve been clear from the beginning that we will not use Fitbit health and wellness data for Google ads. We recently offered to make a legally binding commitment to the European Commission regarding our use of Fitbit data. As we do with all our products, we will give Fitbit users the choice to review, move or delete their data." EU:s senaste utredning mot Google kommer att pågå i fyra månader och kommer att presenteras senast 9 december. Tumnagel
47.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google släpper Chrome-tillägg för annonsspårning
Transparens ftw!

Google har släppt ett nytt tillägg till Chrome som ger användare bättre översikt över annonser och hur annonsörer följer dig när du surfar runt. Tillägget fungerar endast med annonser via Googles egna annonsnätverk, men ger dig ändå en någorlunda klar bild varför du får reklamen i fråga. The extension includes the criteria used to show these ads, the ad tech companies helping to display these ads, and the ad platform companies serving these ads on a web page. It also lists all companies and services with a presence on the page (for example, content delivery networks or analytics providers). We are currently exploring other controls for users. Länk till tillägget har ni här nere till vänster. Tumnagel
41.3°
+
André Stray
0

Apple, Amazon och Facebook går som tåget i Corona-tider
Googles sökannonsering backar

Massor med kvartalsrapporter släpptes ikväll och vi börjar med Apple som går som tåget. Trots Corona och en riktigt seg april så slog Apple rekord över alla sina produktområden. Försäljningen av iPhones ökade en smula från 26 till 26,4 miljarder dollar och det var den minsta ökningen. Mac ökade från 5,8 till 7,1 miljarder dollar vilket är väldigt bra, antalet kvartal över 7 miljarder för Mac-delen är lätträknade. iPad slog inte rekord men ökade ändå från 5 till 6,6 miljarder dollar, övrigt-kategorin som bland annat innehåller Apple Watch ökade från 5,5 till 6,5 miljarder dollar och services som bland annat innehåller App Store, Apple Pay och annat ökade från 11,5 till 13,2 miljarder dollar. Totalt ökade man från 53,8 till 59,7 miljarder dollar vilket är otroligt starkt i dessa tider. Glöm inte att deras Apple Stores har varit stängda under större delen av kvartalet. Apple.com Facebook går också som tåget i Corona-tider. Antalet dagliga användare av Facebook är numer 1,79 miljarder människor (plus 12 procent) och sett över alla deras tjänster är siffran av dagliga användare 2,47 miljarder människor (plus 15 procent). Sett över en månad når Facebook 2,7 miljarder och totalt med Instagram och de andra 3,14 miljarder människor. Ryktet om Facebooks död är alltså extremt överdrivet. Intäkterna ökade med 11 procent till 18,7 miljarder dollar. En intressant fakta är att man numera har 52.500 anställda vilket är hela 32 procent fler än för ett år sedan. Investor.fb.com Men bäst i Corona-tider går Amazon som ökade sin omsättning med 40 procent jämfört med samma kvartal förra året. Totalt sålde man saker för 88,9 miljarder dollar, upp från 63,4 miljarder dollar. Amazon får mycket skit för att man är hårda mot sina anställda (och det ska de säkert ha) men ändå värt att nämna att man anställt 175.000 personer sedan mars (varav 125.000 kommer få fast jobb) och lagt ner 4 miljarder dollar på covid-relaterade kostnader kring personalen. Personalen ska också få dela på 500 miljoner dollar i en engångsbonus. Aboutamazon.com Den som går åt andra hållet är Googles moderbolag Alphabet, som för första gången någonsin i bolagets historia backar i intäkter. Sök gick ner från 23,6 till 21,3 miljarder dollar men Youtube går bra och ökade från 3,6 till 3,8 miljarder dollar och Google Cloud ökade från 2,1 till 3 miljarder dollar. Totalt gick alltså intäkterna ner om än bara 2 procent från 38,3 till 38,9 miljarder dollar. Abc.xyz Tumnagel
36.3°
+
Roger Åberg
0

Google sätter stopp för falsk coronarelaterad reklam
Rätt ska vara rätt

Visste ni att det är vi coronaviruset skapades i ett labb av ett gäng onda genier i hopp om att minska antalet människor på Jorden likt Thanos? Troligtvis inte, då det är påhittat. Tyvärr är det så att falsk information kring coronaviruset sprider sig som en löpeld på internet, men vissa internetföretag har bestämt sig för att sätta stopp för sådant. Google har meddelat att de kommer jobba hårdare för att sätta stopp för annonser som bestrider vetenskaplig konsensus. Den nya regeln kommer implementeras nästa månad och företag som skapar annonser med felaktig information kommer inte få skapa nya annonser. För att se till att saker och ting går till på rätt sätt kommer Google även använda sig av riktiga människor, vid sidan av auto-granskare, för att hitta företag och annonsörer som bryter mot reglerna. Bonusvideo nedan. Tumnagel
45.8°
+
André Stray
0

Även Disney slutar annonsera på Facebook
Anser att det finns för mycket hatiskt innehåll på plattformen

Wall Street Journal rapporterar att Disney nu ansluter sig till den långa raden företag som har beslutat sig för att sluta annonsera på Facebook och dess dotterföretag Instagram tillsvidare. Enligt WSJ så ska Disney under årets första halvår lagt 210 miljoner dollar i annonsering på Facebook vilket ska göra företaget till Facebooks största kund. Anledningen till att Disney och många andra företag beslutat sig för att sluta annonsera på Facebook beror på att de anser att det finns allt för mycket hatiska inlägg på plattformen som Facebook inte gör något åt. Bland andra företag som beslutat sig för att pausa sin annonsering på Facebook finns till exempel Coca-Cola, Starbucks och Ford. Här ovanför hittas en reklamfilm för Disneys streamingtjänst Disney+. Tumnagel
54.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook funderar på att förbjuda politiska annonser
Inför det kommande presidentvalet i USA

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Facebook eventuellt kommer att förbjuda politiska annonser inför det amerikanska presidentvalet i höst. Anledningen till det uppges vara för att Facebook vill förhindra att det sprids desinformations-kampanjer via deras plattform, något som bland annat skedde under presidentvalet för fyra år sedan. Då ansågs bland annat ryska intressen ha spridit desinformation via annonser på Facebook och på andra sociala medie-plattformar. Syftet med det anses ha varit att få Donald Trump vald till president för USA. Facebook har än så länge inte kommenterat en eventuellt bojkott av politiska annonser inför det amerikanska presidentvalet i november. Tumnagel
65.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google förbjuder annonser för stalkerware och spyware
Annonser för övervakningsappar portas från Googles annonsprogram

Google har uppdaterat policyn för vad företag och andra får annonsera om på Google och nu förbjuder Google annonser för så kallat "stalkerware" och "spyware". Det innebär att det inte längre kommer att gå att annonsera för appar, produkter eller tjänster som är designade för att övervaka personer utan att dessa vet om det. Google skriver om den uppdaterade policyn för annonsprogrammet: Examples of products and services that will be prohibited (non-exhaustive) Spyware and technology used for intimate partner surveillance including but not limited to spyware/malware that can be used to monitor texts, phone calls, or browsing history; GPS trackers specifically marketed to spy or track someone without their consent; promotion of surveillance equipment (cameras, audio recorders, dash cams, nanny cams) marketed with the express purpose of spying. Google säger dock att produkter, appar eller tjänster som specifikt är designade för att låta föräldrar hålla koll på sina barn och produkter som riktar sig till licensierade privatdetektiver fortsatt kommer att tillåtas i annonser på Google. Googles uppdaterade policy kommer att börja gälla från 11 augusti. Tumnagel
47.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Twitter utvecklar någon slags prenumerationstjänst
Så att man kan betala för att slippa annonser?

Det verkar som om Twitter har börjat utveckla en prenumerationstjänst av något slag enligt en rekryteringsannons där man letar efter folk som ska utveckla detta. Enligt den ursprungliga rekryteringsannonsen står det att denna tjänst går under namnet "Gryphon" (grip) men efter att det hela uppmärksammats på nätet har texten nu bytts ut. Ursprungligen stod det bland annat i annonsen: "We are building a subscription platform, one that can be reused by other teams in the future. This is a first for Twitter!" Exakt vad Gryphon kan vara har det nu börjat spekuleras om. Många tror att det handlar om en tjänst där användare kan betala för att slippa annonser, det vill säga en slags premiumtjänst liknande de som till exempel Spotify, vi och många andra erbjuder. Det spekuleras även om att det kan handla om en tjänst där användare kan teckna abonnemang för att följa vissa twittrare och få exklusiva tweets från dem. Vad än Gryphon kan tänkas vara så påverkade det Twitters aktiekurs positivt vilken steg efter det att spekulationerna om den eventuella prenumerationstjänsten drog igång. Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon söker folk i Sverige
Amazon.se närmar sig?

Förra månaden skrev vi om rykten som antydde att Amazon skulle börja lansera sin verksamhet här i Sverige. Nu har det kommit lite mer eld på rykteselden då Ehandel.se rapporterar om att jobbannonser från Amazon har dykt upp där de söker personal till flera nyckelpositioner här i Sverige. De söker folk för positioner som Senior Business Development and Account Manager, CRM Marketing Manager och en Third Party Logistics Manager som då ska hålla koll på tredjepartslogistiken. De söker också en Senior Marketing Manager som ska optimera Amazons marknadsföringskanaler och anpassa dem efter deras svenska kunders behov. Så nu verkar det vara väldigt mycket mer som när än om Amazon kommer lanseras i Sverige. Tumnagel
34.1°
+
Frode Wikesjö
0

Facebook lovar krafttag mot hets mot minoritetsgrupper
På tiden kanske

Hets mot minoritetsgrupper är något som Facebook inte längre kommer tillåta i sina annonser. Den första frågan man sannolikt ställer sig där är varför det varit tillåtet fram till nu men bättre sent än aldrig kanske. Hur som helst så menar Mark att annonser på Facebook som framställer specifika minoritetsgrupper (ras, religion och så vidare) som hot inte längre kommer tillåtas. Facebook har också sagt att de framöver kommer vara mer aktiva med att presentera faktakollad information vid poster från politiker och samhällsaktörer. Twitter började göra detta för någon månad sedan och nu ska alltså Facebook börja göra detsamma. Detta beslut kom inte allt för långt efter ett flertal stora annonsörer meddelade att de inte kommer spendera några pengar på plattformar där det förekom hatfullt innehåll eller som aktivt sprider desinformation. Tumnagel
33.7°
+
Frode Wikesjö
0

App Store genererade nästan 5 biljoner i intäkter
Under 2019

Att app-affärerna genererar en hel del pengar vet vi, men nu har Analysis Group på uppdrag av Apple räknat på den totala summan som apparna generar. I den här summan är alltså inte bara köp av appar och liknande med utan även köp av produkter i e-handelsbutiker, betalning av taxiresor eller hämtmat och så vidare. Summan man kom fram till för 2019 är smått bisarra 519 miljarder dollar eller 4,82 biljoner kronor. Med nollor är det 4.824.000.000.000 kronor. Inte helt oväntat var intäkterna störst för det som man kallar för mobil handel av fysiska varor och tjänster, den delen stod för 268 miljarder dollar. Resor var också en stor kategori som omsatte 57 miljarder dollar, en kategori som lär vara rejält mindre under 2020. Taxiresor och annan transport som elsparkcyklar stod för 40 miljarder dollar och matleveransappar stod för 31 miljarder dollar. Digitala tjänster som musik- och videostreaming, ljudböcker och dejting stod för 61 miljarder. Även spel ingår i den här kategorin. I spel finns det mycket annonser och annonser i spel och andra appar drog in 45 miljarder dollar. Mycket av dessa pengar skulle så klart ha hanterats via webben eller andra sätt om App Store inte fanns, men siffrorna visar ändå hur mycket vi gör med våra mobiler i dag. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

Greenpeace anmäler Preems reklamkampanjer till KO
Har hittat en mängd överträdelser mot marknadsföringslagen

Det svenska oljebolaget Preem arbetar hårt för att få bygga ut sitt raffinaderi i Lysekil. Företaget har bland annat lagt ner miljontals kronor på reklamkampanjer i svensk media, kampanjer vars syfte är att ge den svenska allmänheten en positiv bild av Preem och deras verksamhet i Sverige. Greenpeace skriver: "Med bilder på gröna skogar, rikskändisar och prat om miljö och klimatfördelar försöker Preem få deras fossilverksamhet att framstå som något bra för klimat och miljö. Sanningen är att Preems planerad expansion av oljeraffinaderi i Lysekil skulle öka Sveriges utsläpp med en miljon ton och därmed göra verksamheten till Sveriges enskilt största utsläppskälla." I klippet ovan går Gustav Martner från Greenpeace Sverige igenom en del av Preems annonser och reklamfilmer där Greenpeace anser sig hittat flera överträdelser mot marknadsföringslagen. Greenpeace Sverige har anmält Preem till konsumentombudsmannen Cecilia Tisell och kräver nu att hon startar ett tillsyningsärende mot Preem och deras påverkanskampanjer som rullar i svensk media. Tumnagel
33.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vad händer när man klickar på en bluffannons?
Du blir lurad

Runtom på internet kan man ofta hitta annonser som är lite för bra för att vara sanna. Vi har väl alla sett reklam för att man kan köpa en iPhone för typ 99 kronor eller bli lika rik som rika människor genom hemliga tekniker som banker hatar. Som sagt är det ju lite för bra för att vara sant vilket gör att de flesta bara ignorerar skiten. Men vad händer egentligen när man klickar på en sådan annons? YouTube-kanalen Atomic Shrimp provade köpa en laptop för knappa 300 kronor via en sådan här annons. Inte helt oväntat var processen för att betala relativt smidig. Men sen efter det blir situationen lite mer komplicerad och någon laptop i brevlådan får man inte heller. Bonusklipp nedan där samma kanal försöker se vad som händer när man rapporterar en sådan bluffannons till Facebook. Spoilern där är att det inte händer allt för mycket. Tumnagel
41.3°
+
Frode Wikesjö
0

Facebook fimpar annonskategori om pseudovetenskap
För mycket hittepå-forskare som sprider dårskap

Facebook tar nu bort den annonskategori där företag som var intresserade att rikta sitt budskap till personer som Facebook ansåg var intresserade av så kallade pseudovetenskap kunde annonser. Pseudovetenskap är "forskning" som hävdar diverse saker med oftast väldigt dåligt underbyggda, felaktiga eller rent ut lögnaktiga "fakta". Pseudovetenskaplig "forskning" ligger ofta även till grund för en hel del konspirationsteorier, till exempel den om att 5G-nätverk på något sätt kan sprida det nya coronaviruset. Enligt The Markup, vars utmärkta artikel ni kan läsa på länken nedan, så ansåg Facebook att 78 miljoner av deras användare var intresserade av denna typ av kvasiforskning och lät företag rikta sina annonser mot dessa. Detta trots att Facebook själva sagt att man ska ta i med hårdhandskarna mot framför allt annonser och inlägg som sprider osanna uppgifter om den pågående pandemin. När The Markup började ställa frågor till representanter från Facebook angående pseudovetenskap-annonskategorin i början av den här veckan tog det vara två dagar innan kategorn försvann som ett alternativ för Facebooks annonsörer. Facebook har dock än så länge inte förklarat varför kategorin fanns där från första början. Här ovanför kan ni kolla ett inslag om vad pseudovetenskap är från YouTube-kanalen "CrashCourse". Tumnagel
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook släpper gaming-app
Spela och titta på när andra spelar

Helgens rykte om att Facebook skulle släppa en app helt dedikerad till gaming ser ut att ha stämt då Facebook igår släppte en första version av denna till Android. I appen kan man spela en del spel samt sända live från sitt eget spelande. Det går även att ta del av spelande som andra streamar live såväl som att chatta med andra som följer dessa sändningar. Det finns i dagsläget inga annonser i appen men man kan köpa den digitala valutan "stars" som man kan använda för att ge bidrag till spelare vars sändningar man uppskattar. Facebook Gaming hittas till Android på Google Play på länken nedan. Appen sägs även dyka upp till iOS men ska för tillfället gå igenom Apples godkännande-process för detta. Tumnagel
29.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida