m

Ford ansöker om patent på teknik för att visa annonser i bilar
Visar reklam utmed vägarna i bilens infotainment-system

Idag är de flesta moderna bilar försedda med kameror och nu har Ford ansökt om patent på ett system som skulle kunna använda dessa kameror för att visa reklam i bilar. I patentet "Billboard Interfaces for Vehicle Displays" beskriver Ford ett system där bilens kameror snappar upp annonser från reklamskyltar som bilen kör förbi och sedan visar dessa i skärmarna som finns i inuti bilen. Patentet innehåller också teknik som gör det möjligt för reklamtavlan att innehålla till exempel en länk till olika erbjudanden som bilisten sedan kan klicka sig vidare till. Det lär antagligen dröja ett tag innan teknik som denna letar sig in i våra bilar men att biltillverkare redan har börjat tänka i de här banorna betyder antagligen att det är något som vi kan få vänja oss vid i framtiden. Tumnagel
-24.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple trycker in mer annonser i App Store
Kände väl att det var en lämplig tidpunkt att göra det nu

BBC rapporterar att Apple har börjat lägga in fler annonser i sin app-butik App Stores sökfunktion. Tidigare har annonsköpare bara kunnat köpa annonsplatser i App Stores sökresultat men nu kommer det även att bli möjligt för annonsörer att köra reklam direkt när en användare går till App Stores sökfunktion. Att Apple valt att introducera det här alternativet just nu tror flera bedömare beror på att annonsörer har fått svårare att spåra användare via iOS i och med att Apple släppte iOS 14.5 för två veckor sedan. Jamie MacEwan som arbetar på analysföretaget Enders Analysis säger: "Apple probably anticipates increased demand for exposure on the App Store. Thatx27s because Applex27s iOS privacy changes have made other options less attractive." Än så länge har det inte dykt upp några annonser under sök-tabben i App Store för mig. Här ovanför kan ni kolla in hur en annons ser ut i sökresultatet på App Store. Tumnagel
5.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Signal skapade väldigt träffsäkra annonser på Instagram
Det gillade inte Facebook

Meddelandetjänsten Signal skriver i ett blogginlägg att man för ett tag sedan försökte skapa väldigt personifierade annonser till Facebooks bilddelningstjänst Instagram. Tanken bakom annonserna var att uppmärksamma mottagarna om varför just de fick se annonsen och vilken typ av data som Facebook, Instagram och Facebooks meddelandetjänst WhatsApp samlar in om sina användare. Signal skriver i ett blogginlägg: "Companies like Facebook aren’t building technology for you, they’re building technology for your data. They collect everything they can from FB, Instagram, and WhatsApp in order to sell visibility into people and their lives." På bilden ovan och här nedanför kan ni kolla in några av annonserna som Signal skapade till specifika Instagram-användare. Facebook verkar dock inte ha uppskattat Signals tilltag och kontot som användes för att skapa annonserna har nu blivit avstängt skriver Signal. Signal sammanfattar sitt annons-experiment på Instagram med: "Facebook is more than willing to sell visibility into people’s lives, unless it’s to tell people about how their data is being used. Being transparent about how ads use people’s data is apparently enough to get banned; in Facebook’s world, the only acceptable usage is to hide what you’re doing from your audience." Tumnagel
85.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Twitter köper Scroll
Betaltjänst som tar bort annonser från webbsidor

Twitter skriver i ett blogginlägg att man har köpt tjänsten Scroll, en betaltjänst som tar bort annonser från webbsidor och delar med sig av intäkterna till de webbsidor som får sina annonser dolda av tjänsten. Tjänsten kostar 5 dollar i månaden och samarbetar med en lång rad amerikanska mediasajter. Exakt vad Twitter har för planer med sitt uppköp av Scroll är oklart. Det verkar dock som om det hela är en del av den premiumtjänst som Twitter har jobbat ett tag på att utveckla. Twitter produktchef Mike Park skriver i blogginlägget: "To do this, we plan to include Scroll as part of an upcoming subscription offering we’re currently exploring. As a Twitter subscriber, picture getting access to premium features where you can easily read articles from your favorite news outlet or a writer’s newsletter from Revue, with a portion of your subscription going to the publishers and writers creating the content." Exakt när vi kan få se en premiumtjänst från Twitter och vad denna i så fall kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook ber iOS-användare att ha spårning aktiverat
"Help keep Facebook free of charge"

Med släppet av iOS 14 tog Apple äntligen lite ansvar och gjorde det svårare för appar av olika slag att spåra sina användare. Detta är bra för alla förutom apputvecklare som tjänar pengar på att sälja användardata. Som Facebook och Instagram. Nu har dessa två app-giganter börjat meddela användare som kör iOS 14 att de måste hjälpa dessa miljardföretag genom att aktivera appspårning i telefonens inställningar och ger ett par anledningar till detta. Bland annat för att ge användarna mer relevanta annonser och stödja diverse företag. Och förstås att fortsätta hålla Facebook gratis att använda. Huruvida Facebook kommer börja ta betalt för Facebook på något sätt är för tillfället okänt, men med detta nya hot verkar det kunna bli verklighet. Facebook har tidigare hävdat att det sociala mediet alltid kommer vara gratis att använda och har haft det som tagline på sin hemsida sedan start. Denna tagline togs dock bort från sidan 2019 och under när Mark Zuckerbergs vittnade för kongressen sades det att en premiumversion av Facebook inte är helt utesluten, men att en version av Facebook kommer alltid vara gratis. Tumnagel
-17.5°
+
André Stray
0

Apple förklarar App Tracking Transparency
iOS nya spårningskontroll

Igår började Apple rulla ut iOS 14.5 och därmed också den omdiskuterade funktionen som Apple kallar för "App Tracking Transparency". Med App Tracking Transparency kommer iOS-användare få större kontroll över vilka appar som spårar hur de använder andra appar och webbplatser samt även få möjligheten att helt välja bort detta. Detta är något som reklamföretag som Facebook, Google och andra inte gillar då det blir svårare för dem att rikta annonser mot iOS-användarna om de väljer att stänga av spårningen mellan appar och webbplatser. I videoklippet ovan berättar Apple själva lite mer om App Tracking Transparency och hur detta fungerar. Tumnagel
53.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

En första trailer för WWE 2K22
Kan det bli något vettigt denna gång?

Under nattens första kväll av Wrestlemania passade 2K på att annonsera sitt nya spel WWE 2K22. Spelserien tog som bekant en paus förra året vilket kanske var lika bra då kvalitén på senare tid har varit under all kritik. Om WWE 2K22 lyckas bli vettigt återstår att se men faktumet att Cesaro, även om han som vanligt får stryk, är med i första teasern bådar ju gott. Tumnagel
34.8°
+
Frode Wikesjö
0

Snart blir det enklare att sälja Magic-kort på eBay
Appen kommer att känna igen kortet du vill sälja

Att sälja olika typer av samlar- och spelkort på auktionssajten eBay är populärt och snart kommer det gå lite snabbare för säljare att lägga ut sina kort till försäljning. eBay skriver i ett pressmeddelande att deras app snart kommer att förses med så kallad datorsyn, en maskinlärningsfunktion som med hjälp av mobilens kamera kan se vilket kort det är som användare vill sälja. När appen har känt igen vilket kort det handlar om fylls uppgifter om detta in automatiskt i annonsen, något som enligt eBay kommer att göra att användaren kan lägga upp försäljningserbjudanden på halva tiden jämfört med vad det tar nu. Initialt kommer eBays app bara att ha stöd för kortspelet Magic the Gathering men detta kommer att utökas med Pokémon- samt Yu-Gi-Oh-kort maj och andra typer av kort längre fram. eBay skriver att det läggs upp annonser för olika typer av kort 119 gånger i minuten och att det säljs 90 kort i minuten på deras tjänst, något som borde innebära att många användare kommer att välkomna eBay-appens nya funktionalitet. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tim Cook intervjuad i podcast
Om Facebook och hur länge han kommer att vara på Apple

NY Times Kara Swisher har intervjuat Apples VD Tim Cook och det blev ett intressant samtal. De börjar prata om attacken mot kongressen i Washington och det faktum att de tog bort Parler från App Store. Tim säger att det var helt rätt gjort eftersom de inte kunde (eller ville) sköta modereringen. Han säger samtidigt att han gärna vill ha tillbaka Parler, bara de kan följa reglerna som finns i App Store. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

Kinesiska techföretag försöker ta sig runt Apples spårsskydd
Vill fortsätta visa riktad reklam till sina användare

Financial Times rapporterar att några av Kinas tech-giganter har gått samman för att skapa ett slags system som fortsatt låter dem spåra iOS-användare när Apple ger användare möjligheten att slippa sådant. När Apple lanserar iOS 14.5 kommer användare själva kunna välja om företag som till exempel Facebook ska kunna följa hur de surfar och använder appar, något som Facebook och andra företag sedan använder för att rikta olika typer av annonser till användarna. Att Apple nu ger användare möjlighet att välja bort den typen av spårning i iOS 14.5 har kritiserats av både Facebook och andra företag som tjänar pengar på reklam på nätet. Detta gäller även de kinesiska företagen Bytedance, TikToks moderföretag, den kinesiska internetjätten Tencent och flera andra kinesiska företag. För att kunna runda iOS spårskydd har dessa nu utvecklat ett system som de kallar för CAID som fortsatt ska kunna samla in information om hur appar används skriver FT. Enligt utvecklarna av CAID känner Apple till att systemet utvecklats men huruvida Apple kommer att vidta några motåtgärder om CAID eventuellt börjar användas i Kina när iOS 14.5 lanseras återstår att se. Apple uppger själva att de inte kommer att tillåta några undantag från deras spårskydd och säger i ett uttalande: "The App Store terms and guidelines apply equally to all developers around the world, including Apple. We believe strongly that users should be asked for their permission before being tracked. Apps that are found to disregard the user’s choice will be rejected." Apple har tidigare hotat att kicka ut appar som försöker runda deras spårskydd från App Store. En del bedömare tror dock att om Apple börjar göra det i Kina så kan Apple själva riskera att råka ut för sanktioner från kinesiska myndigheter. Detta då Kinas politiska ledning och kinesiska företag, även privata, ofta är starkt sammankopplade till varandra. Tumnagel
15.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple ska öppna European Silicon Design Center i München
Ska investera över 1 miljard euro i Tyskland

Apple meddelade idag att man planerar att investera över 1 miljard euro på olika satsningar i Tyskland varav ett blir det nya designcentrumet European Silicon Design Center, ett nytt designcenter som man planerar att att öppna i München. München är redan idag Apples största tekniknav i Europa och där arbetar idag runt 1500 personer från 40 länder med allt från energihantering till approcessorer och trådlös teknik skriver Apple i ett pressmeddelande. Apples European Silicon Design Center kommer innebära ytterligare hundratals nya Apple-jobb till regionen. Apples vd Tim Cook säger om företagets nya satsningar i Tyskland: "Jag ser oerhört mycket fram emot allt som våra tekniska team i München kommer att upptäcka – allt från att utforska 5G-teknikens nya gränser till en ny generation av teknik som erbjuder världen kraft, snabbhet och uppkoppling. München har varit ett hem för Apple i fyra årtionden, och vi känner tacksamhet till samhället och till Tyskland för att de är en del av vår resa." Apple har varit verksamt i München sedan 1981, då man började med tio anställda. Idag arbetar Apples medarbetare på sju kontor, och två av Tysklands 15 Apple-butiker ligger i München. Är ni själva sugna på att arbeta för Apple i München så hittas en del av företagets platsannonser där på länken nedan. Tumnagel
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook erbjuder bättre annonskontroll
Nu kan du minska antalet politiska annonser i flödet

Efter det amerikanska presidentvalet 2016 fick Facebook en hel del kritik att de släppte genom politiska annonser utan någon som helst faktagranskning. Föra året införde Facebook en funktion som gav användare mer kontroll över vilka annonser som syns i deras flöden. Denna funktion infördes då endast i USA och Brasilien men under gårdagen lanserades denna funktion även här i Sverige. Det innebär att du som användare nu kan begränsa antalet annonser för politik, val eller sociala frågor så annonser som är märkta med "betalas av" döljs i flödet. Tumnagel
37.2°
+
Frode Wikesjö
0

Brave utvecklar en egen sökmotor
Vill göra annat än bara webbläsare

Webbläsar-företaget Brave har köpt upp open source-tjänsten Tailcat och planerar att använda teknik från den tjänsten för att bygga en helt egen sökmotor. Tanken bakom Braves egna sökmotor är att de som använder den inte ska behöva spåras på samma sätt som Google gör, och på så sätt skydda användares identitet och integritet. Man planerar dock att finansiera sökmotorn med att visa annonser för användaren. Dessa ska dock kunna väljas bort. Exakt när Brave planerar att lanseras sin egen sökmotor uppges inte. Skulle du vilja testa den när det väl sker så går det att anmäla sitt intresse om det på länken här nedanför. Brave lanserade sin webbläsare för snart fem år sedan och säger att man har runt 25 miljoner användare idag. Tumnagel
45.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft lanserar tjänst för att bygga webbsajter
Digital Marketing Center erbjuder företag gratis webbplatser

Microsoft har dragit igång en ny tjänst under sitt annonsprogram Digital Marketing Center där man erbjuder företag möjligheten att skapa och drifta webbplatser helt gratis. Istället för att ta betalt för webbplatsen så verkar Microsoft hoppas att de som skapar en webbplats med Digital Marketing Center ska spendera pengar på att marknadsföra denna via Microsofts annonstjänst. Microsoft skriver i ett blogginlägg om tjänsten: "With Digital Marketing Centerx27s new website creation service, we hope to remove the barriers of cost and lack of time by providing a free and simple solution small businesses can leverage to get started with a website. Now, small businesses can save time by importing their website information from a Facebook page or an existing advertising campaign." Webbsajterna som skapas via Digital Marketing Center kan antingen skapas med hjälp av information som importeras från företagets Facebook-sida eller via ett administrationsgränssnitt där företaget själva fyller på med den information som ska visas på sidan. Det verkar inte finnas något krav på att företag som skapar webbplatser på Microsofts Digital Marketing Center måste lägga pengar på annonser för att marknadsföra sin tjänst, något som kanske kan göra det här till ett alterntiv till betaltjänster som till exempel SquareSpace, Wix och Built By Wordpress. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

TV4 får ännu en gång betala straffavgift för reklamavbrott
Ska betala 100.000 kronor för reklamavbrott i The Magnificent Seven

TV4 har ännu en gång dömts att betala en straffavgift då Förvaltningsrätten anser att kanalen körde ett reklamavbrott mitt under dramatisk scen i filmen The Magnificent Seven, en film som TV4 visade i september 2020. Det här var 15:e gången de senaste tre åren som TV4 dömts för att felaktigt bryta program för att visa reklam. Därför höjs nu straffavgiften från 50.000 till 100.000 kronor till följd av återkommande brister. Förvaltningsrätten skriver: "Annonsavbrottet i fråga har varit felaktigt inplacerat. Klart är också att TV4 vid upprepade tillfällen de senaste åren har överträtt bestämmelsen om när program får avbrytas av annonser och att TV4 till följd av detta har ålagts av förvaltningsrätten vid ett stort antal tillfällen att betala en särskild avgift." TV4 uppger att det felaktigt placerade reklamavbrottet har skett under en period då kanalen ska ha haft stora tekniska problem och säger: "TV4 har inte på något sätt orsakat problemen avsiktligen. Det finns inte något som helst uppsåt eller systematiskt handlande som ligger bakom överträdelsen. Tvärtom jobbar TV4 kontinuerligt med att denna typ av problem inte ska uppstå." TV4 kan överklaga Förvaltningsrättens dom men huruvida man kommer att göra det finns det än så länga ingen information om. Tumnagel
79.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple vill anställa ingenjörer som utvecklar 6G-chip
Börjar förbereda sig för framtiden redan nu

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Apple har lagt ut jobbannonser där man efterfrågar personer som kan tänka sig att utveckla 6G-teknik, det vill säga den typ av nätverk som förväntas ta över den dagen 5G inte längre räcker till. Apple efterfrågar bland annat ingenjörer som kan tänka sig att arbeta som "Wireless Research Systems Engineer - 5G/6G" samt "RAN1/RAN4 Standards Engineer." I arbetsbeskrivningen skriver Apple bland annat saker som "You will be part of a team defining and doing research of next-generation standards like 6G", "You will research and design next-generation (6G) wireless communication systems for radio access networks with emphasis on the PHY/MAC/L2/L3 layers", "Participate in industry/academic forums passionate about 6G technology" och "Contribute to future 3GPP RAN work items on 6G technology.". Apple använder för tillfället 5G-modem från Qualcomm i sina iPhones men det verkar som om Apple framöver siktar på att göra modem till sina telefoner själva. Detta är något som de flesta bedömer sannolikt efter det att Apple 2019 köpte upp Intels nedlagda 5G-division. Det är sannolikt den divisionen som även kommer att få i uppgift att förbereda Apple på 6G-nätens introduktion. Det bedöms dock inte som om 6G kommer att bli aktuellt förrän kanske någon gång på 2030-talet, något som ger Apple god tid på att förbereda sig för framtidens mobilnätverk om man redan nu börjar utveckla sådant. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Malware skrivet för Apples M1-chip har börjat dyka upp
Ökänt adware nu anpassat för Apple Silicon

Wired rapporterar att det redan har börjat dyka upp malware som är specialskrivet för att köras på Apple-datorer som är försedda med Apples egna ARM-chip Apple Silicon M1. Wired skriver att säkerhetsforskaren Patrick Wardle har hittat ett malware av typen adware, en programvara som kan bombardera användare med oönskade annonser. Adware kallas för GoSearch22 och ska tillhöra den ökända adware-familjen Pirrit som infekterat Mac-datorer i åratal. Säkerhetsforskaren Thomas Reed från Malwarebytes Mac säger om upptäckten av att det nu finns malware specialskrivet för Apple Silicon: "It definitely was inevitable—compiling for M1 can be as easy as flicking a switch in the project settings. And honestly, I’m not at all surprised by the fact that it happened in Pirrit first. That’s one of the most active Mac adware families, and one of the oldest, and they’re constantly changing to evade detection." Det nu upptäckta adwaret GoSearch22 lägger till sig som ett tillägg (extension) i Apples webbläsare Safari och börjar därefter visa annonser vilka de som utvecklat adwaret tjänar pengar på. Skulle du själv ha drabbats så finns instruktioner för hur GoSearch22 avinstalleras här. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Alpha presenterar upptuffad Ace
Den här heter Jax

Precis innan jul skrev vi om Alpha Motor Corporation och deras stencoola retrostylade elbil Ace. Det vi ser här är dess lite mer ruggade syskon Jax som baseras på samma modell. Jax (som står för Junior All-terrain Crossover) har istället högre markfrigång, rejäla skärmbreddare, biffiga hjul, extraljus, frontbåge och en korg på taket. Den kommer både som fram- och fyrhjulsdriven, får dra upp till 839 kilo och gör 0-100 km/h på 6,6 sekunder. Måtten är 4,56 meter i längd, 1,93 meter i bredd och 1,63 meter i höjd. Batteripacket är på 75 kWh vilket ska ge en räckvidd på 40 mil. Prislappen för Jax börjar på 38.000 dollar och sträcker sig upp till 48.000 dollar. Vanliga Ace kostar från 32.000 dollar. Video nummer två nedan visar en prestandaversion av Ace. Den ska ha dubbla motorer och klara 0-100 km/h på 4,6 sekunder. Räckvidden ska ligga på runt 35 mil. Priset för denna är inte annonserat än. Det återstår att se om det blir några bilar från den här startupen men det vore väl lite kul? Grejerna ser ju minst sagt fräna ut. Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0

Rykte Twitter uppges undersöka premiummodeller
Där användare kan betala för att slippa annonser

Nyhetsbyrån Bloomberg har varit i kontakt med källor som uppger att Twitter undersöker flera olika modeller för hur man eventuellt skulle kunna ta betalt för sin tjänst. Bland det Twitter uppges titta på finns bland annat en betald version av deras egen twitter-klient Tweetdeck, en klient som är hyfsat populär bland dem som hänger lite mer på Twitter. Twitter uppges även undersöka olika premiummodeller av sin tjänst som till exempel skulle låta användare betala för att slippa annonser i sitt flöde såväl som att få möjligheten att utforma sina profilsidor på tjänsten lite mera exklusivt. Huruvida ryktena stämmer och Twitter faktiskt går vidare med att skapa en eller flera premiummodeller för sin tjänst återstår att se. Det kan nämnas att det redan för fyra år sedan gick rykten om att Twitter funderade på att släppa en betalversion av Tweetdeck men att så aldrig blev fallet. Använder ni själva Twitter så hoppas vi givetvis att ni följer oss på @feber. Där postar vi med jämna mellanrum oftast de artiklar som för tillfället är hetast på Feber.se. Tumnagel
34.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Land Rover firar en miljon sålda Range Rover Sport
Grattis!

Land Rover har nu passerat en milstolpe med Range Rover Sport och det är man passerat en miljon sålda exemplar sedan den första generationen lanserades 2005. Bil nummer en miljon skeppades iväg till kund i december men det är först nu man annonserar detta tillsammans med detta kort klipp som visar lite vad modellen hunnit med sedan start. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Medierna i P1 om teknikjournalisternas gråzoner
Intressant reportage!

I veckans Medierna går man igenom teknikjournalistiken, bland annat för att Joel på Surfa.se och Nordichardware helt enkelt hade fått nog av smutsiga samarbeten och betalda artiklar. Reportaget, där jag är med, börjar 13 minuter in i programmet. Techjournalistik är en rätt udda bransch, i alla fall ur ett journalistiskt perspektiv. Vi skriver om prylar och halva grejen är liksom att få tag på dem, leka med dem och berätta för er läsare hur bra de är. Samtidigt har vi företag som tillverkar och vill sälja de där prylarna som vi vill få tag på och lite beroende på hur bra deras produkter är kan det bli en konstig situation om någon av parterna är oseriösa. Tumnagel
57.4°
+
Roger Åberg
0

Google säger sig ha ett alternativ till cookies på gång
Som gör användare lite mer anonyma

Google har det senaste året utvecklat ett system som man säger skulle kunna ersätta så kallade tredjeparts-cookies, cookies som ofta används för att annonsörer ska kunna rikta reklam mot webbsurfare. Det är på grund av dessa cookies man nu alltid måste ge sitt godkännande till att dessa sparas på datorn på webbplatser man besöker, något som infördes som krav i EU i samband med att GDPR-lagstiftningen infördes. Googles alternativ till tredjesparts-kakor kallas för Federated Learning of Cohorts” (FLoC) och är en del av Googles så kallade Privacy Sandbox-initiativ. Det går ut på att användare med liknande profiler delas in i grupper ("flockar") istället för att spåras som enskilda användare som är fallet idag. Detta gör att FLoC inte blir lika integritetskränkande som tredjeparts-kakor då det inte lika enkelt går att identifiera en enskild användare baserat på deras surfvanor. Google skriver själva om FLoC: "Federated Learning of Cohorts (FLoC) proposes a new way for businesses to reach people with relevant content and ads by clustering large groups of people with similar interests. This approach effectively hides individuals “in the crowd” and uses on-device processing to keep a person’s web history private on the browser." FLoC har dock fått en del kritik både från reklambranschen och dess aktörer såväl som från olika organisationer som pysslar med integritetsfrågor. Bland annat så är man oroliga för att Google med FLoC kommer få makten att kontrollera en ännu större del av marknaden för annonsering på nätet än vad man redan gör idag. För att FLoC ska bli ett alternativ istället för tredjeparts-cookies krävs det att aktörer i branschen kommer överens om att börja använda systemet och börja implementera detta i webbläsare, på webbplatser och andra system där tredjeparts-cookies eller information från dessa används idag. Om så någonsin blir fallet återstår att se. Tumnagel
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny svensk plattform för jakt- och sportskytteartiklar
Pangare.se

Pangare.se är en ny markplatsplattform skapad för svenska jägare och sportskyttar. Syftet med sajten är att de som håller på med dessa hobbys kan handla jakt- och sportskytteartiklar säkra för både köparen samt säljaren. På sajten kan du både hitta begagnade och nya artiklar. Genom e-legitimation (Bank ID och Freja eID) verifieras användarnas identiteter men deras annonser är anonyma för andra. Detta gör att ingen kan lokalisera föremålet säljaren annonserar fram till säljaren väljer att svara på meddelandet skickat från en potentiell köpare. Sajten påstås också lagra så lite data som möjligt och säger att de rensar alla data de besitter flera gånger i timmen. Folket bakom sajten kom på idéen när de insåg hur svårt det har blivit att köpa och sälja jakt- och sportskyttevapen säkert och smidigt. Sociala medier tar också allt mer avstånd från vapen och stänger ner grupper samt sidor tillägnat för sådant. Därför ville de göra livet lite lättare och säkrare för landets jägare och sportskyttar via denna nya sajt. Tumnagel
43.6°
+
Frode Wikesjö
0

Turkiet förbjuder annonser på Twitter, Periscope och Pinterest
Anser att de inte följer landets nya sociala medie-lag

Turkiet förbjuder nu Twitter, den twitter-ägda tjänsten Periscope samt Pinterest från att köra annonser på sina tjänster i Turkiet. Detta är något man gör efter att turkiska myndigheter inte anser att tjänsterna följer den lag som ska reglera sociala medier i landet. Den nya lagen infördes i augusti 2020 och innebär att alla sociala medie-tjänster som vill verka på den turkiska marknaden är tvungna att ha en anställd representant i Turkiet. Detta var något som Turkiet ansåg behövdes för att de skulle ha någon de kunde vända sig till när turkiska myndigheter ville radera, vilket antagligen ska utläsas som censurera, inlägg från sociala medie-tjänsterna. Skulle Twitter och Pinterest fortsatt inte anställa någon som ansvarar för deras tjänster i Turkiet så kommer deras bandvidd kapas med hälften i april och med 90 procent i maj skriver nyhetsbyrån Reuters. Turkiet har genom åren flera gånger helt blockerat tjänster som Twitter, Facebook och YouTube för att förhindra att dessa kanaler används för att sprida information i Turkiet. Den nya lagens syfte verkar ha kommit till för att tjänsterna ska slippas att blockera samtidigt som turkiska myndigheter ska kunna bestämma vilken information som sprids via tjänsterna. Både Google och Facebook ska nu ha representanter för sina tjänster i Turkiet, något som skedde efter det att de bötfälldes för att inte ha följt den nya lagen i höstas. Detta är något som en del bedömare tror kan leda till att både Facebook och Google kommer att användas som verktyg av den turkiska staten för att censurera inlägg på sociala medier som misshagar regeringen. Milena Büyüm från Amnesty International skriver bland annat på Twitter: "Facebook’s decision leaves them - and Google, Youtube and others - in serious danger of becoming an instrument of state censorship. They must tell us and their users in Turkey what concrete steps they will take to prevent this from happening." Tumnagel
32.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Småföretagare drabbas av Facebooks urusla kundtjänst
Artificiella intelligenser stänger ute annonsörer från sina konton

Nyhetsbyrån Bloomberg har gjort ett reportage om flera småföretagare som annonserat på Facebook och blivit utestängda från sina konton på Facebook. Detta har gjort att de inte haft någon kontroll över sina egna eller sina kunders annonskampanjer vilket har lett till att de fått lägga penga på annonskampanjer som kanske inte riktigt blivit som de hade önskat. Anledningen till att personerna blivit avstängda från Facebook beror på att Facebooks system flaggat deras konton av en eller annan anledning. När personerna sedan försökt återfå kontrollen över sina konton ska det ofta ha uppstått problem eller långa väntetider innan Facebook har kunnat verifiera användarnas identiteter. Facebook skryter med att man har över 10 miljoner på sin tjänst men kundtjänsten för många av dessa verkar vara under all kritik. Bloomberg skriver: "Facebook brags that it has 10 million advertisers, but the majority of them don’t have a regular human contact person within the social network to resolve issues. The company offers an automated chat feature for advertisers, but you need an active Facebook account to use it, which means its not available to users who have been accidentally locked out." En talesperson för Facebook säger till Bloomberg om att deras annonsörer blir utelåsta från sina konton: "While we offer tools to help small businesses connect with potential customers and grow their business, we also have systems in place to prevent abuse and protect people from scams. Our enforcement, however, isn’t perfect. We apologize for any disruption." Det lite ironiska i det hela är att Facebook så sent som förra veckan körde helsidesannonser i stora amerikanska dagstidningar där man sade sig värna om småföretagare. I annonserna kritiserade Facebook Apple och sa att Apples kommande funktion som förhindrar att iOS-användare går att spåras av Facebook skulle drabba de småföretagare som annonserade på Facebook. Efter Bloombergs reportage, vilket ni kan läsa i sin helhet på länken nedan, så ser det ut som om Facebook har en hel del internt att arbeta med om man verkligen bryr sig om småföretagare lika mycket som man sa sig göra i den Apple-kritiska annonsen. Tumnagel
25.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Polis stänger ner VPN-tjänster som användes av kriminella
Hade erbjudit sina tjänster till cyberbrottslingar i över ett årtionde

FBI och Europol har tillsammans med polismyndigheter i USA, Tyskland, Frankrike, Schweiz och Nederländerna genomfört en operation som lett till att tre VPN-tjänster som varit kända för att användas för kriminell verksamhet nu stängt ner. De tre VPN-tjänsterna insorg.org, safe-inet.com och safe-inet.net har i över ett årtionde annonserat om sina tjänster på olika forum för cyberkriminella. Tjänsterna ska primärt ha använts för att kriminella som begår brott på nätet ska kunnat dölja sin identitet och bli svårare att spåra upp. Det ska ha kostat från lite över en dollar om dagen till 190 dollar om året att använda någon av de tre tjänsterna skriver ZDNet. Tjänsterna beskrivs av de inblandade myndigheterna som så kallade "bulletproof hosting services", en term som används för tjänster som inte vidtar några åtgärder mot kriminell verksamhet även om detta påpekas för dem som driver tjänsterna. Amerikanska justitiedepartementet säger i ett uttalande: "A bulletproof hosterx27s activities may include ignoring or fabricating excuses in response to abuse complaints made by their customerx27s victims; moving their customer accounts and/or data from one IP address, server, or country to another to help them evade detection; and not maintaining logs (so that none are available for review by law enforcement)." Den samordnade polisaktionen mot de tre VPN-tjänsterna gick under namnet "Operation Nova" och ska ha lett till serverar i fem olika länder beslagtogs från dem som drev tjänsterna. Ingen person ska ha blivit gripen eller åtalad för att ha drivit tjänsterna än så länge. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

EFF: Facebooks attackkampanj mot Apple är skrattretande
Klart användare ska få bestämma om de vill bli spårade

För tillfället pågår det en fejd mellan Apple och Facebook. Det hela startade med att Apple med iOS 14 ger användare möjlighet att stoppa appar från att spåra användare. Det är ett tillskott som borde kommit bra mycket tidigare, men det är ändå kalas att Apple ger oss den möjligheten. Bättre sent än aldrig, liksom. Detta sätter käppar i hjulet för Facebooks verksamhet som livnär sig på att spåra skiten ur sina användare och Facebook har den senaste tiden gått på offensiven genom att ta ut massiva helsidesannonser i amerikanska medier. Den ideella organisationen Electronic Frontier Foundation, EFF, som jobbar för att försvara digital integritet har nu sagt sitt om fejden och kort sagt ställer organisationen sig på Apples sida och kallar Facebooks kampanj för "skrattretande". På sin hemsida har EFF skrivit ett inlägg om det hela och skriver bland annat detta: Facebook’s campaign is targeting a new AppTrackingTransparency feature on iPhones that will require apps to request permission from users before tracking them across other apps and websites or sharing their information with and from third parties. Requiring trackers to request your consent before stalking you across the Internet should be an obvious baseline, and we applaud Apple for this change. But Facebook, having built a massive empire around the concept of tracking everything you do by letting applications sell and share your data across a shady set of third-party companies, would like users and policymakers to believe otherwise. Make no mistake: this latest campaign from Facebook is one more direct attack against our privacy and, despite its slick packaging, it’s also an attack against other businesses, both large and small. EFF passar även på att kasta en känga på Google och uppmanar techjätten att följa i Apples fotspår och implementera liknande integritetsfunktioner i Android. Tumnagel
70.3°
+
André Stray
0

Facebook kör ännu en helsidesannons som kritiserar Apple
Säger att iOS spårningsskydd kommer att leda till ett dyrare internet

Facebooks bråk med Apple angående spårningsskyddet mot annonser i iOS fortsätter. Idag har Facebook kört ännu en helsidesannons i amerikanska dagstidningar där man försöker förklara varför man borde kunna fortsätta samla in data om iOS-användarna utan deras godkännande. Facebook kritiserar en funktion som Apple snart kommer att släppa där användaren måste godkänna att appar får samla in personlig data om dem, något som Facebook i högsta grad vill göra så att de kan visa personligt riktade annonser mot sina användare. I annonsen uppger Facebook bland annat om att möjligheten till personligt riktade annonser försvinner från Facebook så kommer detta kunna leda till att användarna oftare kan få betala för material på nätet och i appar. Apple har tidigare kritiserat Facebook och i ett uttalande i november sa Apple bland annat: "Facebook executives have made clear their intent is to collect as much data as possible across both first and third party products to develop and monetize detailed profiles of their users, and this disregard for user privacy continues to expand to include more of their products." Apple svarade även på Facebooks första annons som kritiserade Apple vilket vi skrev om tidigare idag. Där anser sig Apple stå på konsumentens sida då allt man gör är upplyser sina användare om att Facebook och andra samlar in data om dem samt ger dem möjligheten att tacka nej till det. Här nedanför hittas en länk till Facebooks kampanj mot Apple. Tumnagel
-2.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple svarar på Facebooks kritik
Säger sig stå på användarnas sida

Facebook är lite på krigsstigen mot Apple och har kört stora annonser i ett flertal amerikanska tidningar. Anledningen är att Apple kommer att kräva att appar säger till och ber om tillåtelse om de ska spåra användarna, vilket de så klart lär säga nej till och då kommer Facebook tjäna mindre pengar. Nu har Apple kommit med ett svar som lyder... “We believe that this is a simple matter of standing up for our users. Users should know when their data is being collected and shared across other apps and websites — and they should have the choice to allow that or not. App Tracking Transparency in iOS 14 does not require Facebook to change its approach to tracking users and creating targeted advertising, it simply requires they give users a choice.” Apple är av åsikten att det är helt ok med annonsering som spårar en användare, men det ska vara transparent och godkänt av användaren. Företag har ju en vilja att följa pengarna och Apple tjänar inte några direkta pengar på att lämna ut sina användares data, så från deras håll är det enkelt att vara för detta. Det är dock indirekt viktigt för apputvecklare att tjäna pengar annonser i appar även på Apples plattform. Tumnagel
79.8°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida