m

EU ska utreda Googles köp av Fitbit
EU är oroliga för att fitibit-data kommer att användas för annonsering

Förra året blev det klart att Google köper upp Fitbit och nu har EU beslutat sig för att dra igång en utredning om det. EU verkar framför allt oroliga för att Googles köp av Fitbit skulle ge företaget ett ännu starkare grepp om marknaden för personaliserad online-annonsering. EU skriver ett uttalande om utredningen mot Google: "The Commission is concerned that the proposed transaction would further entrench Googlex27s market position in the online advertising markets by increasing the already vast amount of data that Google could use for personalisation of the ads it serves and displays." EU misstänker att om Google använder data som samlats in via Fitbits hård- och mjukvara så skulle denna kunna användas för att stärka Googles annonserbjudande, något som skulle kunna drabba Googles konkurrenter på annonsmarknaden. Google har dock redan tidigare meddelat att Fitbits användardata inte kommer att integreras i Googles system för riktad annonsering. I ett förtydligande skriver Google nu i ett uttalande om detta: "Wex27ve been clear from the beginning that we will not use Fitbit health and wellness data for Google ads. We recently offered to make a legally binding commitment to the European Commission regarding our use of Fitbit data. As we do with all our products, we will give Fitbit users the choice to review, move or delete their data." EU:s senaste utredning mot Google kommer att pågå i fyra månader och kommer att presenteras senast 9 december. Tumnagel
47.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple, Amazon och Facebook går som tåget i Corona-tider
Googles sökannonsering backar

Massor med kvartalsrapporter släpptes ikväll och vi börjar med Apple som går som tåget. Trots Corona och en riktigt seg april så slog Apple rekord över alla sina produktområden. Försäljningen av iPhones ökade en smula från 26 till 26,4 miljarder dollar och det var den minsta ökningen. Mac ökade från 5,8 till 7,1 miljarder dollar vilket är väldigt bra, antalet kvartal över 7 miljarder för Mac-delen är lätträknade. iPad slog inte rekord men ökade ändå från 5 till 6,6 miljarder dollar, övrigt-kategorin som bland annat innehåller Apple Watch ökade från 5,5 till 6,5 miljarder dollar och services som bland annat innehåller App Store, Apple Pay och annat ökade från 11,5 till 13,2 miljarder dollar. Totalt ökade man från 53,8 till 59,7 miljarder dollar vilket är otroligt starkt i dessa tider. Glöm inte att deras Apple Stores har varit stängda under större delen av kvartalet. Apple.com Facebook går också som tåget i Corona-tider. Antalet dagliga användare av Facebook är numer 1,79 miljarder människor (plus 12 procent) och sett över alla deras tjänster är siffran av dagliga användare 2,47 miljarder människor (plus 15 procent). Sett över en månad når Facebook 2,7 miljarder och totalt med Instagram och de andra 3,14 miljarder människor. Ryktet om Facebooks död är alltså extremt överdrivet. Intäkterna ökade med 11 procent till 18,7 miljarder dollar. En intressant fakta är att man numera har 52.500 anställda vilket är hela 32 procent fler än för ett år sedan. Investor.fb.com Men bäst i Corona-tider går Amazon som ökade sin omsättning med 40 procent jämfört med samma kvartal förra året. Totalt sålde man saker för 88,9 miljarder dollar, upp från 63,4 miljarder dollar. Amazon får mycket skit för att man är hårda mot sina anställda (och det ska de säkert ha) men ändå värt att nämna att man anställt 175.000 personer sedan mars (varav 125.000 kommer få fast jobb) och lagt ner 4 miljarder dollar på covid-relaterade kostnader kring personalen. Personalen ska också få dela på 500 miljoner dollar i en engångsbonus. Aboutamazon.com Den som går åt andra hållet är Googles moderbolag Alphabet, som för första gången någonsin i bolagets historia backar i intäkter. Sök gick ner från 23,6 till 21,3 miljarder dollar men Youtube går bra och ökade från 3,6 till 3,8 miljarder dollar och Google Cloud ökade från 2,1 till 3 miljarder dollar. Totalt gick alltså intäkterna ner om än bara 2 procent från 38,3 till 38,9 miljarder dollar. Abc.xyz Tumnagel
36.3°
+
Roger Åberg
0

Även Disney slutar annonsera på Facebook
Anser att det finns för mycket hatiskt innehåll på plattformen

Wall Street Journal rapporterar att Disney nu ansluter sig till den långa raden företag som har beslutat sig för att sluta annonsera på Facebook och dess dotterföretag Instagram tillsvidare. Enligt WSJ så ska Disney under årets första halvår lagt 210 miljoner dollar i annonsering på Facebook vilket ska göra företaget till Facebooks största kund. Anledningen till att Disney och många andra företag beslutat sig för att sluta annonsera på Facebook beror på att de anser att det finns allt för mycket hatiska inlägg på plattformen som Facebook inte gör något åt. Bland andra företag som beslutat sig för att pausa sin annonsering på Facebook finns till exempel Coca-Cola, Starbucks och Ford. Här ovanför hittas en reklamfilm för Disneys streamingtjänst Disney+. Tumnagel
54.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook funderar på att förbjuda politiska annonser
Inför det kommande presidentvalet i USA

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Facebook eventuellt kommer att förbjuda politiska annonser inför det amerikanska presidentvalet i höst. Anledningen till det uppges vara för att Facebook vill förhindra att det sprids desinformations-kampanjer via deras plattform, något som bland annat skedde under presidentvalet för fyra år sedan. Då ansågs bland annat ryska intressen ha spridit desinformation via annonser på Facebook och på andra sociala medie-plattformar. Syftet med det anses ha varit att få Donald Trump vald till president för USA. Facebook har än så länge inte kommenterat en eventuellt bojkott av politiska annonser inför det amerikanska presidentvalet i november. Tumnagel
65.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook fimpar annonskategori om pseudovetenskap
För mycket hittepå-forskare som sprider dårskap

Facebook tar nu bort den annonskategori där företag som var intresserade att rikta sitt budskap till personer som Facebook ansåg var intresserade av så kallade pseudovetenskap kunde annonser. Pseudovetenskap är "forskning" som hävdar diverse saker med oftast väldigt dåligt underbyggda, felaktiga eller rent ut lögnaktiga "fakta". Pseudovetenskaplig "forskning" ligger ofta även till grund för en hel del konspirationsteorier, till exempel den om att 5G-nätverk på något sätt kan sprida det nya coronaviruset. Enligt The Markup, vars utmärkta artikel ni kan läsa på länken nedan, så ansåg Facebook att 78 miljoner av deras användare var intresserade av denna typ av kvasiforskning och lät företag rikta sina annonser mot dessa. Detta trots att Facebook själva sagt att man ska ta i med hårdhandskarna mot framför allt annonser och inlägg som sprider osanna uppgifter om den pågående pandemin. När The Markup började ställa frågor till representanter från Facebook angående pseudovetenskap-annonskategorin i början av den här veckan tog det vara två dagar innan kategorn försvann som ett alternativ för Facebooks annonsörer. Facebook har dock än så länge inte förklarat varför kategorin fanns där från första början. Här ovanför kan ni kolla ett inslag om vad pseudovetenskap är från YouTube-kanalen "CrashCourse". Tumnagel
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Australien ska tvinga techjättar att betala för nyheter
Facebook och Google tar över 70 procent av annonspengarna

Australiens regeringen meddelade i helgen att man kommer att implementera ett regelverk som gör att sociala medie-tjänster och sökmotorer ska tvingas betala för nyhetsmaterial som delas eller länkas på deras tjänster. Det hela verkar primärt riktat mot Facebook och Google som tillsammans tar majoriteten av alla reklampengar som företag lägger på online-reklam i landet. Enligt Australiens skatteminister Josh Frydenberg så går 24 dollar till Facebook och 47 dollar till Google för varje 100 dollar som företag lägger på online-annonsering i Australien. Det innebär att resten av alla medier och annat som finansieras via reklam får dela på den återstående summan på 29 dollar. Exakt hur det är tänkt att Facebook och Google ska betala medier för innehåll som publiceras på deras tjänster på ett eller annat sätt finns det än så länge inga uppgifter om. Australiens konkurrensmyndighet ACCC har nu fått i uppdrag att utarbeta hur ett sådant system skulle kunna fungera skriver NZ Herald. Tumnagel
48.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

iOS Facebook lanserar app för par
Vårda din relation med Tuned

Facebooks experimentella utvecklingsteam "New Product Experience" (NPE) har släppt en ny app vars fokus ligger på människor som lever i parförhållanden. Appen kallas för "Tuned" och tanken är att par kan sköta sin dagliga kommunikation via denna. Förutom att chatta och skicka röstmeddelanden så kan man även dela musik från Spotify, fotografer, reaktioner och annat med appen. Appen i sig verkar väl egentligen inte erbjuda någon unik funktionalitet men kanske kan funka fint för par som vill hålla sin kommunikation i en dedikerad app frånskild från sina övriga aktiviteter i sociala medier. Tuned finns i dagsläget bara till iOS och hittas på länken nedan. Det behövs inget Facebook-konto för att använda appen men data man matar in i appen kommer sannolikt att användas för riktad annonsering av Facebooks annonsdivision. Tumnagel
25.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google lägger 800 miljoner dollar på coronahjälp
Ska gå till ansiktsskydd och gratisannonsering

Google gör nu som många andra av världens företag och avsätter en stor summa pengar som ska gå till att bekämpa det pågående virusutbrottet. Företaget meddelade i fredags att man kommer att lägga 800 miljoner dollar, motsvarande över 8 miljarder svenska kronor, för att hjälpa till med skadorna som viruset orsakat runt om i världen. Googles bidrag ska bland annat användas för att producera 2 - 3 miljoner ansiktsskydd till vårdpersonal de kommande veckorna. Förutom det så kommer Googles ekonomiska bidrag för att avhjälpa pandemin i mångt och mycket handla om gratis annonsering på Google och hos deras partners. 250 miljoner dollar kommer att gå till WHO och andra myndigheter som de kan använda för att informera och annonsera om åtgärder mot viruset i Google annons-kanaler. Dessutom kommer 200 miljoner dollar att avsättas till gratisannonsering för alla mindre företag som redan är kunder hos Google. Google kommer även att ge universitet, högskolor och andra akademiska institutioner som forskar om viruset tillgång till datorkraft i Googles molntjänst Google Cloud värderat till 20 miljoner dollar. Till sist meddelar Google att man även kommer att höja den gräns där man matchar sina anställdas privata donationer till välgörenhet från 7500 dollar om året till 10.000 dollar om året. Tumnagel
49.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Regeringen vill bötfälla tjänster som publicerar bluffannonser
Bitcoin-bluffar på Facebook uppmärksammas på nytt

Sverige digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) uppger att Regeringen arbetar på att ta fram ett nytt lagförslag på EU-nivå för att komma till rätta med bluffannonser på nätet. Till DN säger han att den nya lagen skulle kunna göra det möjligt att bötfälla företag som driver internettjänster om dessa publicerar så kallade bluffannonser. Frågan har aktualiserats i samband med att DN har gjort ett stort grävande reportage där man avslöjar hur ett företag i Ukraina har lurat av lättlurade svenskar och andra stora summor pengar genom bluffannonser på Facebook. Det handlar om annonser som använder sig av ovetande kändisar för att på ett eller annat sätt lura användarna att investera i någon slags bitcoin-affär. De Facebook-användare som hoppat på det har i snabb takt fått se sina "investerade" pengar försvinna till företaget i Ukraina och lär med stor sannolikhet aldrig få återse dessa. Ygeman säger om annonserna och den eventuella framtida lagstiftningen: "Det är naturligtvis bedragarna i första hand som är ansvariga för sina bedrägliga annonser, men de här internetföretagen gör också stora stora pengar på annonseringen. De vidtar inte tillräckliga åtgärder för att plocka ner de här annonserna och hålla dem borta. Det gör det möjligt för bedragarna att lura svenska pensionärer och andra på de här stora beloppen." Ygeman säger vidare till DN att många EU-länder ställer sig bakom ett förslag där techjättarna ska kunna bötfällas för den skada annonser som bluffannonserna orsakar. När eller om en ny lag väl kommer på plats så säger Ygeman att man siktar på förhållandevis höga bötesbelopp för tjänster som publicerar bluffannonser. Till DN säger han: "Hade de lagt ned lika stora insatser på att skydda sig mot falska annonser som de har gjort på att göra det möjligt att målgruppsinrikta sina annonser så hade de inte haft det här problemet. " När vi kan få se ett eventuellt förslag på ny EU-lagstiftning angående bluffannonser finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
58.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Alphabet tjänar mer pengar än någonsin
Berättar för första gången hur mycket Youtube drar in

Googles moderbolag Alphabet har nu berättat hur mycket stålar de tjänade under 2019 och det korta svaret är svinmycket. Man drog in 161,9 miljarder dollar, upp från 136,8 miljarder dollar för ett år sedan. Vinsten däremot ökade inte lika mycket, den ökade från 30,7 till 34,3 miljarder dollar. Antalet anställda ökade rejält däremot, från 98.771 till 118.899 personer. Google har traditionellt sätt varit rätt hemliga med sitt resultat. Man berättar i princip bara hur mycket man drar in på annonser på sina egna tjänster, på andras webbplatser där man har annonser, på sina molntjänster och så "övrigt". På kostnadssidan berättar man inte heller speciellt mycket. Men nu har man i alla fall börjat rapportera intäkterna för Youtubes annonsering, som verkar gå riktigt bra. 2017 sålde man för 8150 miljoner dollar, 2018 för 11.155 miljoner dollar och 2019 för 15.149 miljoner dollar. Man ökar alltså rejält, något som troligen irriterar tv-bolag världen över. Man berättade även hur många som prenumererar på Youtube Premium/Music Premium och den siffran är nu uppe i 20 miljoner, upp från 15 miljoner i maj förra året. Youtube TV har ökat prenumeranterna från en till två miljoner under samma tid. Alphabets hårdvaruförsäljning (Google + Nest) berättar man inte så mycket om, men det är i alla fall en affär som omsätter tiotals miljarder kronor. Google gillar ju utvecklare och nu har man betalat dem 80 miljarder dollar genom Play Store. Det är knappt hälften av vad Apple har betalat utvecklare på App Store. Tumnagel
36.8°
+
Roger Åberg
0
2019

Spotify skippar politisk reklam nästa år
Gör inte som Facebook inför presidentvalet

Spotify kommer nästa år inte längre tillåta att politiska annonser spelas upp på deras tjänst, något som även en del andra plattformar har beslutat att göra inför det amerikanska presidentvalet nästa år. Twitter meddelade tidigare i år att man inte längre kommer att ta in politiska annonser och även Google har skärpt sina riktlinjer vad det gäller riktade annonser på deras tjänster. Facebook har dock meddelat att man fortsatt kommer att ta in politiska annonser, något som företaget har fått skarp kritik för från en del håll. Spotify har cirka 141 miljoner användare globalt som lyssnar via den annonsfinansierade "gratis"-versionen av tjänsten. Spotify har än så länge inte varit någon större plattform för politisk reklam men i takt med att denna portats från andra ställen tror bedömare att köpare av politiska annonser har börjat leta efter andra plattformar där de kan publicera sina budskap. Tumnagel
79.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

EU ska granska Google igen
Mera böter på gång för Google?

Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att EU ännu en gång ska granska hur Google bedriver affärer i EU. Den här gången ska man kolla lite närmare på hur Google samlar in data om oss EU-medborgare som använder Googles tjänster. En talesperson för Google säger till Reuters i ett uttalande angående deras senaste granskning av Google: "The Commission has sent out questionnaires as part of a preliminary investigation into Google’s practices relating to Google’s collection and use of data. The preliminary investigation is ongoing." EU har inte uppgett exakt vad det handlar om för datainsamling från Googles sida man nu ska granska. Enligt ett dokument som Reuters kommit över så ska det bland annat handla om lokala sökningar på Google, riktad annonsering och data om hur och vilka webbläsare används på Google tjänster. EU har gått rätt hårt åt Google de senaste åren och bötfällt företaget flera gånger de senaste två åren. Det har lett till böter för Google på över 8 miljarder euro. Huruvida Google har nya böter att vänta efter den granskning som EU nu inleder mot företaget återstår att se. En granskning är oftast något som, i EU-sammanhang, föregår en eventuellt rättsprocess som kan leda till böter. Tumnagel
44.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fitbits användardata kommer inte att användas för reklam
Klargör detta efter att Google köpte upp dem

Förra veckan blev det klart att Google köper Fitbit, ett företag som mest gjort sig kända för sina aktivitetsarmband och smartklockor, för 2,1 miljarder dollar. Detta har gjort en del av Fitbits runt 28 miljoner användare oroliga över att träningsdata och annat som finns lagrat på Fitbits tjänst nu kommer att använda för att rikta reklam mot Fitbit-användarna. Fitbit har nu dock meddelat att ingen av deras användardata kommer att användas eller säljas av Google för riktad annonsering. Fitbit säger i ett uttalande: "Consumer trust is paramount to Fitbit. Strong privacy and security guidelines have been part of Fitbit’s DNA since day one, and this will not change." The Guardian rapporterar om flera Fitbit-användare som uppgett att de trots Fitbits försäkringar kommer att sluta använda sina grejer från Fitbit på grund av att de är oroliga över att deras data letar sig in i Googles annonssystem. Man skriver även att europeiska Fitbit-användare har börjat utnyttja EU:s GDPR-lagar för att radera all data som Fitbit lagrat om dem, något som GDPR gör möjligt för europeiska användare att göra och något som Google och Fitbit måste foga sig efter. Veronica KB Olsen som bor i Geneve har begärt att få sin Fitbit-data raderad enligt GDPR och säger till The Guardian: "I am usually careful about big tech companies gobbling up too much data, but especially Google. I have a knee-jerk reaction to Google having any of my data. I try to opt out of most of the stuff they do." Även om Fitbit nu försäkrat att ingen av deras användardata kommer att användas för riktad annonsering så kan frågan antagligen ändå bli lite knepig. Paul Bischoff, en integritetsförespråkare på Comparitech, säger: "Fitbit says health and wellness data will not be used for advertising, but that leaves plenty of other information for Google to gather, including users’ locations, device info, friends’ lists, messages, profile photos, participation in employee wellness programs, and usage logs." Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Twitter förbjuder all politisk annonsering
Gör precis tvärtom mot Facebook

Twitters grundare och vd Jack Dorsey meddelade igår att Twitter inte längre kommer att tillåta någon form av politisk annonsering på tjänsten. Det innebär att Twitter intar en helt annan hållning än till politiska annonser än världens största sociala medie-tjänst Facebook. Facebook har tidigare meddelat att man kommer att tillåta politiska annonser och att meddelandena som dessa sprider inte kommer att faktakontrolleras. Facebook har tidigare motiverat det beslutet med att man inte vill hindra politiker från att använda sin yttrandefrihet. Katie Harbath, Facebooks chef för public policy, har tidigare sagt till CNN: "Our approach is grounded in Facebookx27s fundamental belief in free expression. Political speech is already arguably the most scrutinized speech there is. Thus, when a politician speaks or makes an ad, we do not send it to third party fact checkers." Twitters vd Jack Dorsey håller dock inte med om att politiker kan hålla på och ljuga på sociala medie-plattformar och sen hänvisa till yttrandefriheten: "This isnx27t about free expression. This is about paying for reach. And paying to increase the reach of political speech has significant ramifications that todayx27s democratic infrastructure may not be prepared to handle. Itx27s worth stepping back in order to address." Twitters förbud för politisk annonsering kommer att gälla globalt för politiker som på ett eller annat sätt försöker använda Twitter för att sprida politiska budskap, oavsett om dessa stämmer eller inte. Tumnagel
72.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tut i luren - 25 år sedan banner-annonsen dök upp
Så här såg det ut när reklamen flyttade in på nätet

För lite mer än 25 år sedan gav jag mig själv ut på det så kallade World Wide Web (WWW), det vi idag oftast kallas för "webben", för första gången och det sammanföll ungefär samtidigt som det började förekomma annonser på nätet. Fram tills dess hade internet inte varit särskilt intressant för andra företag än techföretag men i takt med med att tidningarna började leta sig ut på webben så följde även deras annonsörer efter i sakta takt. Wired var med sin webbsajt wired.com en av de första tidningarna på nätet och det var även de som publicerade vad som ska vara världens första bannerannons. Det hela skedde 27 oktober 1994 och här ovan kan ni kolla in hur den annonsen såg ut. Klickade man sig vidare så kom man till en landningssida som gjorde reklam för den amerikanska telekomoperatören AT&T. Hoppar ni vidare till thefirstbannerad.com på länken nedan så kan ni läsa lite mer om historien bakom bannern från upphovsmakarna till denna. Tumnagel
31.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

CNET sammanfattar Zuckerbergs snack med kongressen
Om Facebook, Libra, rättigheter och nästa val

Under gårdagen gästade Mark Zuckerberg kongressen i USA för att svara på diverse frågor från lagmakare och medlemmar i finanskommittén. Hela sessionen var över sex timmar lång, men CNET har klippt och klistrat i frågestunden för att få ner tiden till 21 minuter. Under frågestunden får Zucc svara på frågor om kryptovalutan Libra, annonsering, medborgerliga rättigheter, nästa års val i USA och förstås integritet. Har ni 6,5 timmar ledigt idag så kan ni kika på hela snacket nedan. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

De här sökorden är dyrast att köpa som annons på Google
Dyrt för annonsörer att erbjuda snabba cash

Breakit har gjort ett reportage om vilka ord och fraser som är dyrast att köpa för annonsörer som vill sökordsannonsera på Google och den sammanställningen visar att det är dyrast att annonsera för olika typer av finans- och casino-tjänster. Sammanställningen är gjord med statistik från det svenska företaget Topdog samt det ryska företaget Semrush och inte helt oväntat så handlar det i stort sett enbart om snabba cash. Alla utom det dyraste av de 100 dyraste sökorden att köpa på Google handlar om lån och casinon. Det dyraste ordet är "bitmex" vilket är en amerikansk kryptovalutabörs och skulle man vilja annonsera med det sökordet så kostar det 1991 kronor per klick. "Företagslån utan säkerhet" är den näst dyraste sökfrasen och den kostar 510 kronor per klick. Det ska observeras att det här inte handlar om någon officiell prisinformation från Google utan baseras på uppgifter som Topdog sammanställt med hjälp av statistik från Semrush. Enligt de uppgifterna är detta de tio dyraste sökorden och sökfraserna för annonsörer att köpa på Google. 1. "bitmex" 1990,95 kronor 2. "företagslån utan säkerhet" 509,87 kronor 3. "företagslån" 472,89 kronor 4. "företagslån snabbt" 472,85 kronor 5. "låna pengar företag" 448,17 kronor 6. "ansök lån" 429,08 kronor 7. "företagslån aktiebolag" 402,78 kronor 8. "företagslån utan uc" 400,84 kronor 9. "lån företag 400,47" kronor 10. "bästa företagslånet" 395,59 kronor Ni hittar vad som ska vara de 100 dyraste sökorden/sökfraserna på Google om ni hoppar vidare till Breakits artikel på länken här nedanför. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu blir Instagram ett provrum
Testa läppstift och solglasögon med augmented reality

I somras snackade Facebooks fotodelningstjänst Instagram om att man skulle lanseras augmented reality-funktioner som företag skulle kunna använda för annonsering och nu har detta börjat rulla ut. Initialt så kommer Instagram-användare nu kunna stöta på annonser för glasögon från Ray-Ban samt Warby Parker som de sedan kan "testa" direkt i mobilen. Det samma gäller smink från de båda kosmetikaföretagen MAC och NARS vars läppstift, ögonskuggor och annat nu blir möjligt att testa virtuellt med Instagrams nya AR-annonser. Förenklat kan man väl säga att AR-annonserna fungerar som traditionella filter för Instagram men i de här fallen så är det läppstift och solglasögon som läggs ovanpå det mobilen ser i kameran. I animationen här nedan kan ni kolla in hur en sådan annons för läppstift ser ut och hur det sedan ser ut för användaren när hon väljer att testa läppstiftet direkt i mobilen. På sikt antar jag att det här även skulle kunna vidareuvtvecklas för att fungera som provrum för kläder men än så länge är nog inte augmented reality i mobilen tillräckligt utvecklat för att förse oss med det. Tumnagel
33.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Yngre slipper en del av Instagrams och Facebooks annonser
Slutar visa reklam för bantning och skönhetsoperationer

Instagram har uppdaterat riktlinjerna för vilken typ av annonser och relaterade inlägg man kommer att visa för användare som man vet är under 18 år gamla. Från och med nu kommer Instagram inte längre att visa reklam för viktminsknings-produkter, fettsugning och andra skönhetsoperationer om användaren i sina inställningar på tjänsten har angivit att de är under 18 år gamla. För att överhuvudtaget ha ett konto på Instagram är kravet att användaren är minst 13 år gammal, något som givetvis går att fejka och är svårt för Instagram och deras ägare att kontrollera. Instagrams nya riktlinjer för annonsering om bantnings-produkter och skönhetsoperationer kommer även att gälla användare på Facebook som har angett att de är under 18 år gamla. Tumnagel
60.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google stoppar kvacksalvare
Annonser för alternativa läkemedel stoppas

Google har uppdaterat sina riktlinjer gällande på vad man får annonsera om på deras tjänster. En av nyheterna är att det från och med nu kommer att bli förbjudet för företag att annonsera om experimentella och alternativa läkemedel samt behandlingar som inte vetenskapligt bevisats ska fungera. Enligt Washington Post är det här ett beslut Google tog efter det att företag började köra annonser för stamcellsbehandlingar som sades kunna bota allt från ledvärk till alzheimers. Det finns inga bevis för att sådana behandlingar fungerar och i värsta fall kan de till och med vara skadliga för personer som genomgår dem. Förutom att stoppa annonser för alternativa läkemedel och behandlingar så finns det en rad regler för vad man får annonsera om när det gäller läkemedel i olika länder. Det innebär att det här i Sverige till exempel inte är tillåtet att annonsera för receptbelagd medicin medan det i många lite mer konservativa länder är förbjudet att annonsera för till exempel abortpiller. Tumnagel
55.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu redovisar Facebook en del av intäkterna i Sverige
Men vinsten flyttas fortfarande till moderbolaget

Facebook och andra techbolag har fått mycket kritik för att man är dåliga på att redovisa intäkter och vinster i de respektive länderna man är aktiva i. Nu har Facebook blivit bättre på en del av detta, man har nämligen börjat redovisa intäkterna i Sverige. Men vinsten far fortfarande vidare till USA. Intäkterna under andra halvåret 2018 blev i det svenska bolaget 758,3 miljoner kronor enligt DI Digital. Detta är främst annonsintäkter, men bara från större kunder och mediabyråer. Mindre kunder som själva köper sin annonsering ligger inte med i detta. På helåret betyder det alltså att man drar in över en och en halv miljard på annonser i Sverige. Men pengarna åker vidare direkt till USA, man har nämligen kostnader på över 600 miljoner kronor, kostnader som främst är till Facebooks moderbolag. Svenska Facebook säljer alltså annonsplats till svenska kunder och så köper man annonsplatsen av amerikanska bolaget. Vinsten i det svenska bolaget blev 17,4 miljoner och skatten 6,8 miljoner, vilket är en mindre nedgång från 6,9 som man betalade 2017. Som jämförelse drog hela Facebook under 2018 in 55,8 miljarder dollar och gjorde en vinst på 22,1 miljarder, en marginal på ungefär 40 procent. Självklart har Facebook en hel del kostnader i USA som man behöver få betalt för, men att det svenska bolaget gör en vinst på en procent när det amerikanska gör en vinst på 40 procent är faktiskt smått galet. Tumnagel
15.8°
+
Roger Åberg
0

Bostadsmäklare planerar att starta konkurrent till Hemnet
Går det?

För några år sedan sålde ett antal mäklarföretag den branschledande bostadstjänsten Hemnet till ett riskkapitalbolag men nu verkar en del andra mäklarföretag vara redo att börja konkurrera med giganten Hemnet. I ett pressmeddelande presenteras tjänsten Bomero som man uppger ska börja lägga ut bostadsannonser på den svenska marknaden. Bakom Bomero stor mäklarföretagen Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Bjurfors, SkandiaMäklarna, Mäklarhuset, HusmanHagberg, ERA och Mäklarringen. Tillsammans står dessa företag för en tredjedel av alla bostäder som säljs i Sverige. Anledningen till att man gör det uppges vara att man vill få ner kostnaderna för att bostadsannonsering på den svenska marknaden. Marcus Svanberg, styrelseordförande i Bomero, säger pressmeddelandet: "De senaste åren har det skapats en monopolartad situation på marknaden för digital bostadsannonsering där en alltför dominerande aktör kunnat styra och höja priserna. Det har ytterst drabbat kunderna, vilket är ett av skälen till lanseringen av Bomero. Vi har för avsikt att lansera en tjänst som utmanar på såväl funktion och innehåll, som pris." Vi har tidigare sett en liknande satsning från en del av Sveriges bilhandlare som 2017 lanserade tjänsten Wayke som framför allt konkurrerar med Blocket Bil. Wayke finns fortfarande kvar på marknaden men de annonser som en del bilhandlare drog bort från Blocket Bil i samband med lanseringen av Wayke publiceras nu återigen på Blocket Bil. Sannolikheten att mäklarföretagen som nu drar igång Bomero tar bort sina annonser från Hemnet bedöms inte vara särskilt stor. Detta på grund av att kunder som väljer att sälja sina bostäder via någon av de mäklare som ligger bakom Bomero sannolikt inte skulle acceptera att deras bostäder inte finns med på Sveriges största bostadstjänst Hemnet. Bomero kommer att lanseras någon gång nästa månad. Tumnagel
44.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ytterligare livstecken från Red Dead Redemption 2 till PC
Nämns i källkod på Social Club

Den mytomspunna PC-versionen av Red Dead Redemption 2 har visat ytterligare livstecken! En Twitter-användare grottade ner sig i källkoden på Rockstars Social Club och hittade en referens till PC-versionen. Mer specifikt nämns "RDR2_PC_Accomplishments" på sidan. Rockstar håller fortfarande locket på gällande potentiell PC-versionen av spelet, men detta är det närmsta vi hittills kommit till en officiell utannonsering av spelet. Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0

Det här gillar du på Instagram
Det tror Instagram i alla fall

Om du undrar över varför du får se vissa typer av annonser på Instagram så kan du nu kolla in vad för saker Instagram tror att du gillar och är intresserad av. För att ta reda på det får man bege sig till appens inställningar och där välja "Security"(säkerhet) för att sedan gå in på "Access data" (Åtkomst till data). Där väljer man "ads interests" (annonsintressen) och då dyker det upp en lista på intressen och annat som Instagram tror att man är intresserad av. Ni ser dela av mina "intressen" nedan och vissa stämde in rätt bra medan vissa, till exempel "borste", kändes lite märkliga. Hur såg det ut för er? Kommentarerna står till ert förfogande. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Förbud mot spelreklam ska utredas
Utredning ska vara klar senast hösten 2020

Idag hade civilministern Ardalan Shekarabi kallat till presskonferens där det skulle redovisas hur regeringen ser på den omfattande reklamen för olika spelsajter som vi ständigt överröses av. Shekarabi besked var i korthet att reklam för speltjänster ska utredas av Spelmarknadsutredningen för att se om det kan finnas några åtgärder att vidta för att begränsa annonseringen av spel. Det skulle kunna handla om ett totalförbud för speltjänster i Sverige men det kan även handla om andra åtgärder. Det kan till exempel handla om liknande regler som gäller för reklam för tobak och alkohol där spelföretagen måste nämna de ekonomiska riskerna som deras tjänster innebär när de annonserar. Skulle utredarna komma fram till att det ska bli totalförbud för spelreklam så kan det eventuellt krävas en grundlagsändring. Senast den 1 oktober 2020 ska Spelmarknadsutredningen ha lämnat in förslag på åtgärder för spelreklam till regeringen. Tumnagel
103.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska spel stoppar sin reklam för nätkasinot
Efter kritik om sin massiva ökning

Sedan årsskiftet är det ok med annonser för spelbolagen vilket har varit ett populärt diskussionsämne. Många har reagerat på mängden reklam och civilministern Ardalan Shekarabi har krävt att spelbolagen sansar sig i sin marknadsföring. Den största ökningen av marknadsföringsslantar står däremot Svenska Spel för, ett bolag som staten som bekant driver. Under första kvartalet i år har man ökat sin marknadsföring med 146 procent enligt Dagens Media. Detta reagerade tre stycken spelbolags-vds i en debattartikel i DI i helgen. I den menade man dels att Svenska Spel är de som ökat mest men också att man får icke-annonsmärkt utrymme på bästa sändningstid för sina spel. Nu går Svenska Spel ut med att man slopar marknadsföringen för sina egna nätkasinon. Nu vill man även förbjuda reklam för nätkasinon. – Vi är för en riskklassificering och hårdare regler för de farligaste spelen, där nätcasino ingår. Det är något vi har påtalat för Ardalan Shekarabi att vi vill ha med i lagen. Med anledning av det har vi beslutat att stoppa alla egen annonsering för vårt nätcasino under 2019. Det är till och med så att vi är för ett förbud av nätcasinoreklam, säger Joakim Mörnefält, kommunikationsdirektör på Svenska Spel, till Resumé. Nätkasinon är bara en del av den verksamhet som spelbolagen sysslar med. Svenska Spel har inte sysslat med nätkasino innan årsskiftet och alltså ny på marknaden. Tumnagel
72.4°
+
Roger Åberg
0

Rykte Amazon ryktas starta annonsplattform för mobilen
Ska konkurrera om annonsörernas pengar med Facebook och Google

Nyhetsbyrån Bloombergs har varit i kontakt med källor som uppger att Amazon håller på att testa en annonsplattform för videoannonsering. Stämmer uppgifterna så skulle Amazon antagligen kunna ta hem en lite större del av de runt 129 miljarder dollar som läggs på digital annonsering i år. När det gäller marknaden för videoannonser så domineras denna idag av Facebook och Google. Bedömare tror dock att Amazon skulle kunna ta marknadsandelar från de båda om man lanserar en plattform för videoannonser. Bloombergs källor uppger att Amazon har börjat testa videoannonser i sin iOS-app och förväntas inleda ett liknande test på android-versionen av appen inom kort. I Illustrationen ovan kan ni se exempel på annonser man kan få upp idag om man säker i Amazons app. Tumnagel
34.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är Febers redaktion
Och så här kommer du i kontakt med oss!

Vi älskar och lever för kontakten med våra läsare och alla ni som har roliga produkter och tjänster som vi vill skriva om. Här finns alla de sätt som ni kan behöva för att kontakta oss. Chefredaktör Roger Åberg nås på roger@feber.se eller telefon 0735 317010. Alla former av samarbeten, förfrågningar etcetera är lättast att ta med honom; det är bara att ringa eller maila! Har du frågor om annonsering? Kontakta Roger eller läs mer här. Har du ett tips på något som vi ska skriva om? Maila tips@feber.se eller använd det här formuläret. Vill du komma i kontakt med redaktionen? Maila red@feber.se. Vi lämnar inte ut telefonnummer till redaktionsmedlemmarna, vi får väldigt mycket kontakter från företag och vi lovar att vi läser alla mail som skickas till oss. Är det intressant så skriver vi. Om ni vill skicka saker till oss så går det så klart utmärkt. Adressen är: Feber Bergsundsgatan 25 117 37 Stockholm Tumnagel
41.7°
+
Roger Åberg
0

Spelbolag näst största annonsören förra året
ICA fortfarande störst

ICA och Procter & Gamble brukar vara de ständiga ledarna av listan över sveriges största annonsörer. Förra året behöll ICA förstaplatsen (och var den enda som la över en miljard på annonsering), men Procter & Gamble blev nedknuffade till plats nummer tre. Istället placerade sig spelbolaget Kindred Group som två med 985 miljoner. Spelbolaget hamnade 2017 på nionde plats och har sedan dess dubblerat investeringen i annonser. Som jämförelse la Svenska Spel 562 miljoner och ATG 327 miljoner kronor på annonser under 2018. Två nya spelbolag hittade också in på topp 20-listan, Snabbare (357 miljoner) och Global gaming Malta (348 miljoner). Så om du känner att du såg mer spelreklam förra året än innan är det en helt korrekt observation. Elgiganten har lugnat ner sig lite under året och ramlat ner från en fjärde till en sjunde plats, men man investerar ändå imponerande 512 miljoner. Telia investerar 458 miljoner och Tre lägger tillsammans med dotterbolaget Hallon 700 miljoner kronor. (Inslaget ovan är från 26 november.) Tumnagel
20.2°
+
Roger Åberg
0

Google dömda för GDPR-brott i Frankrike
Får betala en halv miljard

Den franska motsvarigheten till Datainspektionen, CNIL, ger nu Google böter på 50 miljoner euro. Anledningen är att Google inte har varit tydliga med hur de behandlar personlig data, framförallt kring annonsering. Utredningen kring detta startades efter en grupptalan från None Of Your Business och La Quadrature du Net som inkom 1 juni 2018. CNIL kom efter en utredning fram till att datan om användarna som Google har var inte tillgänglig för användarna. Det var heller inte lätt för användarna att förstå vilken och hur mycket data som Google sitter på om användarna. Öven Datainspektionen i Sverige har startat en utredning runt om Google följer reglerna. Tumnagel
56.9°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida