m

Lexus ansiktslyfter ES en smula
En väldigt liten smula

Den sjunde generationen av Lexus ES hade premiär 2018 och året efter kom den till Europa. Nu är det dags för en ansiktslyftning. Eftersom det bara har gått tre år så är skillnaderna verkligen minimala. Den skarpsynte ser att grillen är lite, lite annorlunda och att lyktorna fram har fått lite ny teknik. Lite nya fälgar också kommit till och man kan nu välja de fantastiska Sonic-färgerna. På insidan har man flyttat skärmen närmare föraren (tack!) och det finns numera Android Auto och CarPlay. Oklart om det är trådlöst dock. lite nya färger och träpaneler finns också. De digitala sidobackspeglarna har blivit bättre, framförallt när det är mörkt och när det regnar. Man har även fixat lite med dämpningen bak och ändrat formen på bromspedalen (och justerat lite elektroniska parametrar). Tumnagel
39.5°
+
Roger Åberg
0

Seat ansiktslyfter även Arona
Lite mer förändring på utsidan

Arona är inte alls en klassiker som Ibiza, men även små bilar måste finnas i SUV-form. Precis som Ibiza får nu Arona en ansiktslyftning och här syns det lite mer på utsidan. Bilen har helt enkelt fått ett nytt ansikte som är lite kaxigare. På insidan är det precis som hos Ibiza rejält omgjort och även här är det ny ratt, annan instrumentbräda, ljus vid luftblåsen och ny skärm som antingen är 8,25 och 9,2 tum och som har trådlös CarPlay och Android Auto. Bilen kommer tredje kvartalet i år med ett gäng bensinare och gas-alternativ. Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0

Seat presenterar facelift av Ibiza
Störst förändringar på insidan

Seats lilla Ibiza är en klassiker och deras framgångsrikaste bil någonsin. Nu är det efter fyra år dags för en ansiktslyftning, men den är rätt lätt. Man har numera LED-strålkastare i alla modeller och så har Ibiza-emblemet fått sig en uppdatering. Lite nya fälgar och färger bjuder man också på. På insidan är det lite mer nytt och skärmen är ny och har ny placering. Man har även gjort luftblåsen lite roliga och gett dem belysning. Ratten har också fått ny design. Den där skärmen finns att få i storlekarna 8,25 och 9,2 tum och det finns numera också trådlös CarPlay och Android Auto. Sex motorer finns att välja mellan, alla bensin eller gas. Hur många av dessa som kommer till Sverige är oklart. På bilderna nedan är den röda med FR-utrustningsnivå och den blåa har Excellence-utrustningsnivå. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Rickard Olsson vill modernisera vetgirig.nu
Tar Kickstarter till hjälp

Vetgirig.nu har funnits typ hur länge som helst, i hela 18 år faktiskt. Men nu är det dags för en ansiktslyftning och det tycker framförallt Rickard Olsson, känd från frågesportprogrammet Vem vet mest. Därför har han tagit kontakt med skaparna av siten, Conny och Danne, för att fixa detta och nu tar man Kickstarter till hjälp för att få till det hela. Planen är att fixa till sajten men också ta fram en ny app. Man har redan börjat skissa på det hela, men behöver som sagt kapital för att komma i mål. För en halv miljon kommer man att få till en ny version av sajten, för 1,5 miljoner fixar man sajten och får ut version av appen och får man in ännu mer pengar kommer fler funktioner att bli verklighet. Just nu har vetgirig.nu över 234.000 frågor i sin databas och knappt 15.000 medlemmar. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

En första titt på ansiktslyftna Skoda Kodiaq
Har premiär den 13 april

2016 lanserade Skoda suven Kodiaq och nu är det snart dags att den får sig ett lyft. De här skisserna är det första vi får se av just detta och den 13 april kommer täcket att falla. Förutom uppdaterad design kommer bilen även med mer teknik och smartare lösningar på olika saker. Nya Kodiaq kommer börja säljas vecka 20. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

ISS ska få lite nya moduler i år
Rymdstationens största ansiktslyft på tio år

I år är det tio år sedan USA pensionerade sina rymdfärjor och efter det har inga större moduler eller annat lagts till på den internationella rymdstationen ISS. I år verkar det dock bli ändring på det och rymdstationen ska förses med båda nya solpaneler och en del nya moduler. I klippet här ovanför går Scott Manley igenom de nya sakerna som förväntas anlända till ISS i år vilka även kommer att förändra utseendet på rymdstationens exteriör. Konstruktionerna som läggs till på ISS i år är antagligen de största exteriöra förändringarna på rymdstationen till 2024. Då är det planerat att Axiom Space ska börja bygga en "hotellmodul" på ISS och även Ryssland planerar då att lägga till en ny modul, något som även det berörs lite kort i videoklippet ovan. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya Lexus NX läcker ut
Läcker?

2014 släppte Lexus crossovern NX och 2017 fick den sig ett ansiktslyft. Snart är det dags för generation två att göra entré och denna har nu läckt ut på nätet i förtid. Det vi vet för närvarande är att bilen kommer erbjudas som laddhybrid, men när den officiella presentationen äger rum är fortfarande oklart. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0
2020

Trailer för The Godfather, Coda: The Death of Michael Corleone
En uppfräschad version av Gudfadern del III

Snart är det 30 år sedan Gudfadern del III släpptes. För att fira detta har manusförfattaren och regissören Francis Ford Coppola gett filmen ett litet ansiktslyft. Allt originalmaterial har fått sig en uppfräschning till bättre kvalité både bild- och ljudmässigt. Filmen har även fått en helt ny början och ett nytt slut. Den här ska rimma bättre med författaren Mario Puzo och Francis originalversion. Biopremiär är den 4 december och sedan släpps filmen digitalt den 8 december. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Audi uppdaterar SQ2
Två år har passerat

För två år sedan såg Audi SQ2 ljuset. Det är en sportigare variant av den kompakta crossovern Q2 och nu får den sig en liten uppdatering i form av en facelift kryddad med lite mer teknik. Utseendemässigt handlar det om en ny grill som sitter lite lägre, nya LED-strålkastare, nya baklampor tillsammans med ett gäng nya lack- och fälgalternativ. Under huven är det samma visa som tidigare vilket innebär en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en sjustegad S-tronic-automatlåda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h. Försäljningen av den uppdaterade versionen har dragit igång och de första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Priset börjar på 45.700 euro. Tumnagel
33.1°
+
Bobby Green
0

Jaguar lyfter E-Pace
Kommer nu som laddhybrid

För tre år sedan presenterade Jaguar den kompakta suven E-Pace och nu har det blivit dags för den att få sig en uppdatering så att den bättre matchar det övriga utbudet. Förutom lite nytt utseende här och där är det som vanligt mer teknik som gäller. Framtill hittar vi en ny stötfångare, annan design på grillen och dess nät och nya LED-strålkastare. Baktill finns också nya LED-lampor som inspirerats av de som sitter på den eldrivna modellen I-Pace. Insidan ska nu kännas mer premium än tidigare och här finns bland annat en ny kurvad skärm på 11,4 tum för infotainmentsystemet, en ny växelväljare och en trådlös laddplatta för telefonen. Det sitter även en ny ratt. Motormässigt är en nyhet E-Pace 300 Sport som har en turbomatad fyra med mildhybrid-teknik, 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Det erbjuds även en laddhybrid-version som kallas för P300e. Den kombinerar en trecylindrig bensintrea på 1,5 liter som ger 200 hästar med en elmotor som ger 109 hästar. Batteriet är på 15 kWh och på bara el ska man kunna göra upp till 5,5 mil. De första leveranserna ska ske i början av nästa år men hur prislistan ser ut vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Volkswagen lyfter Tiguan
Kommer också som laddhybrid och i R-version med 320 hästar

Redan i början av året läckte bilder på ansiktslyftna Tiguan ut men nu är det alltså dags för Volkswagen att dra av täcket officiellt. Den här följer samma spår som övriga modeller i utbudet och även under skalet ser det samma ut. Precis som för nyligen presenterade Arteon kommer även den här i R-version med 320 hästar och för första gången som laddhybrid. Den heter då Tiguan eHybrid men några specifikationer kring den får vi tyvärr inte för tillfället. Förmodligen får den samma saker som sitter i nya Golf och den ska klara runt fem mil på bara el. Man ska även kunna köra i upp till 130 km/h på bara el. Systemeffekten anges här till 245 hästar. Lansering i Sverige sker i november. Förförsäljningen drar igång i sommar och då släpps även priserna. Läs mer om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Bentley förfinar Bentayga
Får bland annat Continental GT-bakljus

Bentley har finslipat suven Bentayga och gett den ett litet ansiktslyft med nya strålkastare och samma stil på baklamporna som Continental GT har. Nytt där bak är även att luckan nu är i fullbredd och att lamporna sitter i den. Och även om det kanske inte ser ut så är faktiskt varenda karosspanel omdesignad för att ge modellen en fräschare look. En annan sak som bilen får som inte många andra har är uppvärmda torkarblad med inte mindre än 22 stycken små munstycken i varje arm som duschar rutan. Det är viktigt att se bra ut i en Bentayga. Pun intended. Insidan får en helt ny mittkonsol med en infotainment-skärm på 10,9 tum, en ny ratt, nya dörrsidor, nya säten och nu kan man även få ventilation i baksätet om man valt att ha tre platser där istället för två. Benutrymmet ska även ha ökat hela tio centimeter här bak, men hur man har lyckats med det framgår inte. Trådlös Apple CarPlay och Android Auto är standard. Motormässigt har det inte skett några förändringar och initialt är det bara V8:a som erbjuds. Den är på 4,0 liter, har dubbla turbo och effekten anges till 550 hästar och 770 newtonmeter. Maskinen är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Senare presenteras även en hybrid och Bentayga Speed med W12. Vad nyheten kostar och när lansering sker är oklart för tillfället. Tumnagel
32.6°
+
Bobby Green
0

Ansiktslyftna BMW 5-serie har premiär den 27 maj
Men vi vet ju redan hur den ser ut

På onsdag nästa vecka kommer BMW att dra skynket av uppdaterade 5-serie tillsammans med 6-serie Gran Turismo. Det hela kommer att ske på ett event i Sydkorea och inför det har man skickat ut lite teasers. Dock vet vi ju redan hur nya femman ser ut eftersom bilder på den läckte redan för en månad sedan. Hur nya 6-serie GT ser ut vet vi inte än men den verkar få samma stora grill som 5-serie och liknande strålkastare. Visa det här inlägget på Instagram ? [THE 5 AND THE 6 WORLD PREMIERE] #?????? #??????? ? ??????? ?????? ?????????? ?????????? THE 5?? THE 6. ? THE 5?? THE 6?? #?????_???????? ?? ?????????? ???????????. ? BMW?? ?????? ??????? ????????? ???????? BMW ????????? ????????? ?????? ???????????. #NEW_THE5_THE6 ? [????? ??????] THE 5?? THE 6 ????? ?????????? ????? ??????? ???????? ??????? ??????? ????? ???? ?????? ????? ???????? ? -????? ?????: 2020??? 5??? 18???(???) - 5??? 21???(???) -???????? ?????: 2020??? 5??? 25???(???), ??????? ????????? ????? ????? -??????? ??????: THE 5 AND THE 6 WORLD PREMIERE ???????(5???) -????? ??????: 2020??? 5??? 30???(??) -????? ?????: BMW ????????? ????? ? [???? ?????] *???????? ?? ????????? 1??????? ????? ?????? ????????????. *????????? ????? ?? ?????? ?????? ???? ??? ?????? ????? ????? ?????? ???????? ?????? ???????. *?????? ?????? ????? ???????? ?????? ??? ????? ????? ????? ??? ??????? ????? ?? ??????? ???????? ????????? ????????????. *??? ???????? ????? ??????? ????????? ????????? ?????? ???????? ??????????? ????? ??????? ????????????. Ett inlägg delat av BMW Korea (@bmw_korea) 18 Maj 2020 kl. 3:20 PDT Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Hyundai i30 får sig en facelift
Här är första bilderna

Hyundai kommer att ta med sig en ansiktslyft version av modellen i30 till Genève nästa månad och nu får vi två bilder som visar hur den kommer att se ut. Bilen ser rätt så fräsig ut men tänk då på att detta är en N Line vilket hottar upp utseendet lite extra. Fler teaserbilder kommer att släppas inom kort och då får vi ta del av hur baken och de nya fälgarna ser ut. Förutom uppdaterad yttre design ska även insidan ha piffats till med bland annat ett nytt digitalt instrumentkluster och en större skärm på mittkonsolen. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Renault Megane har ansiktslyfts
Kommer som laddhybrid

Renault slår på stort och ansiktslyfter Mégane och gör det med alla versioner. Dessutom lägger man till en laddhybrid som kommer "i mitten av 2020" och som nog är varmt välkommen på den svenska marknaden. Pluginhybriden kommer endast i Sport Tourer-version, men det är knappast ett problem för oss svenskar, tvärtom. Batteriet är på 9,8 kWh (400V) och räckvidden är enligt WLTP 50 kilometer men hela 65 kilometer på WLTP*City-cykeln. Kör du mycket i stan ska du alltså komma lite längre. På ren eldrift ska man komma upp i 135 km/h och när batteriet tar slut och de två elmotorerna inte har något som driver dem längre finns det en bensinare på 1,6 liter. Självklart går det att blanda de tre motorerna om man vill. På insidan hittar vi numera en skärm på 10,2 tum framför föraren och en annan på 9,3 tum i mitten. Man har bättrat på körhjälpen och har motorvägs- och köassistans och filcentreringshjälp. Förutom den vanliga Méganen så satsar man fortsatt på R.S. Dels på RS-line som gör den vanliga bilen lite sportigare och fräckare, men även på RS och RS Trophy som är sinnessjukt roliga bilar att köra! Trophy-versionen ger numera 300 hästar och 420 Nm och dämparna har nu blivit 25 procent styvare. Roligt! Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Opel Insignia GSi facelift är här
Och nya motoralternativ

För en månad sedan delade Opel med sig av ansiktslyfta Insignia och nu presenterar man prestandaversionen GSi med det nya nyllet på Brussels Motor Show. Det som skiljer utseendemässigt sedan tidigare är bland annat en ny grill och nya adaptiva LED-strålkastare. Insidan får ett uppdaterat instrumentkluster och ett omarbetat infotainmentsystem. GSi innebär även fetare kjolpaket runt om och större fälgar. Motorn är en ny turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 230 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Den är kopplad till en ny niostegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Det finns adaptiv fjädring med inställningarna Standard, Tour, Sport och Competition. Styrning har förbättrats och för bromseriet står Brembo. Vid sidan om att visa upp uppdaterade GSi berättade Opel om deras nya tre- och fyrcylindriga motorer till Insignia som nu alla ingår i samma familj. De tidigare alternativen kom från tre olika motorfamiljer. Minst är en trecylindrig bensinturbo på 1,4 liter som ger 145 hästar och 236 newtonmeter i vrid. Sen finns det en diesel på 1,5 liter som ger 122 hästar och 300 newtonmeter. Vill man ha fyra burkar finns det även här både bensin och diesel (presenteras senare i år) att välja mellan. Bensinmaskinen som är på 2,0 liter bjuder i sitt svagaste läge på 200 hästar och 350 newtonmeter och har numera cylinderdeaktivering. Vad man får betala för nya Insignia GSi vet vi tyvärr inte just nu. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
2019

Skoda lyfter Rapid
Ser nu ut som Scala

Skodas lilla sedan-modell Rapid får sig nu en ansiktslyftning så att den bättre liknar övriga syskon. I mina ögon liknar den modellen Scala väldigt mycket och det är yxiga linjer hit och dit som gäller. Förutom den nya utsidan som nu innefattar skarpare strålkastare och LED-bakljus får bilen även Skoda printat över hela bakluckan. Insidan har fått en ny digital instrumentpanel, det senaste infotainmentsystemet med en pekskärm på 6,5 tum (går att få i 8 tum), uppvärmd ratt, uppvärmd vindruta och lite annat smått och gott. Motormässigt har inget förändras jämfört med föregångaren vilket innebär en 1,6-litersmaskin på 90 eller 110 hästar och en turbomatad 1,4 som ger 125 hästar. Växellådsmässigt handlar det om fempetad manuell eller sexstegad automatlåda. Turbomotorn går även att få med sjustegad dubbelkopplingslåda. Nya Rapid tillverkas i Volkswagens fabrik i Kaluga, Ryssland. De första exemplaren ska hitta ut till handlare under första kvartalet nästa år och priset börjar på strax över 13.000 dollar. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Opel lyfter Insignia
Lite nytt utseende och mer teknik

Nästa månad kommer Opel att ställa ut faceliftade Insignia på Brussels Auto Show men innan dess får vi se lite av nyheterna. Modellen har bland annat fått nya strålkastare, omdesignad grill och mer teknik under skalet. Hur insidan ser ut får vi dock inte reda på just nu men Opel säger att den har fräschats upp och nu känns mer modern. Det ska nu finnas trådlös laddning för smarta telefoner och ett uppgraderat infotainment-system. Vi får heller inte reda på om man har förändrat något på drivline-fronten. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Alfa Romeo uppdaterar Giulia och Stelvio
Får bättre interiör

Att Alfa Romeo skulle ansiktslyfta modellerna Giulia och Stelvio visste vi sedan tidigare men inte riktigt när detta skulle ske. Lite överraskande har man nu visat upp bilarna i Kina och vid en första anblick ser det inte ut som att något har förändrats, men det har det. Interiören har fräschats upp och ska nu både kännas och vara mer premium. Här finns en ny pekskärm på 8,8 tum i mittkonsolen och den erbjuder bland annat Wifi-hotspot, OTA (over-the-air-uppdateringar), nödsamtals-funktion och bilassistans-funktion. Man ska nu även via sin smarta telefon kunna låsa, låsa upp, blinka med strålkastarna och se var bilen befinner sig. Även ratten och växelväljaren är nya. Alfa kommer att visa upp bilarna på Los Angeles Auto Show som drar igång för pressen den 18 november. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Ansiktslyftna Audi A4 blir din för 370.200 kronor
Går att beställa nu

I maj presenterade Audi en ansiktslyft version av modellen A4 och nu går den att beställa i sedan och kombi-utförande. Något vassare S4 börjar säljas först nästa månad. Bilarna kommer till återförsäljare i början av hösten. Insteget blir 40 TFSI MHEV 190 hk S tronic Proline edition och en sådan får du för 370.200 kronor. Standardutrustning är bland annat 10,1 tum stor MMI Touch-skärm med akustisk återkoppling, Assistanspaket tour med adaptiv farthållare, körkörnings-, undanmanöver och effektivitetsassistent, aktiv filhållare och turn assist vid vänstersväng, elbaklucka för kombin, LED-strålkastare och parkeringssensorer. Från start erbjuds tre stycken olika motoralternativ - A4 40 TFSI 190 hästar, 45 TFSI 245 hästar och 40 TDI 190 hästar. S4 har numera dieselmotor här och den är på 347 hästar. Under hösten släpps gasdrivna g-tron. Priserna ser ut som följande: Audi A4 Sedan: 40 TFSI MHEV 190 hk S tronic Proline edition: 370.200 kronor 45 TFSI MHEV 245 hk quattro S tronic Proline Advanced: 459.200 kronor 40 TDI 190 hk quattro S tronic Proline edition: 370.200 kronor (FWD preliminär säljstart augusti) Audi A4 Avant: 40 TFSI MHEV 190 hk S tronic Proline edition: 383.200 kronor 45 TFSI MHEV 245 hk quattro S tronic Proline Advanced: 472.200 kronor 40 TDI 190 hk quattro S tronic Proline edition: 383.200 kronor (FWD preliminär säljstart augusti) 40 TDI 190 hk quattro S tronic Proline edition Business by Audi*: 348.700 kronor (7,5 prisbasbelopp) Audi A4 allroad: 45 TFSI MHEV 245 hk quattro S tronic Proline edition: 434.300 kronor 40 TDI 190 hk quattro S tronic Proline edition: 419.000 kronor (preliminär säljstart juli) *Business by Audi gäller för juridiska personer Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Audi lyfter A4
Och som väntat får även S4 dieselmotor

Efter att ha presenterat S5, S6 och S7 med dieselmaskin är det nu så dags för uppdaterade S4 att göra entré. Precis som sina syskon får den också dieselmotor och i samma veva får hela A4-linjen en facelift. Det som sticker ut mest är de nya strålkastarna och baklamporna samt grillen som blivit ännu större än tidigare. LED-strålkastare är standard men vill man ha ännu mer kräm finns även Matrix-strålkastare på tillvalslistan. I övrigt är stötfångare fram och bak nya och så även fälgalternativen. Tolv stycken olika lacker erbjuds. Insidan får den senaste versionen av MMI-systemet vilket bland annat innebär en pekskärm på 10,1 tum. I Europa erbjuds versionerna A4 35 TFSI med 147 hästar eller 2.0 TFSI med 241 hästar om man vill köra på bensin. På dieselsidan hittar vi A4 45 TDI med 227 hästar, 2.0 TDI med 187 hästar och 3,0 TDI med 227 hästar. S4 bjuder istället på en turbomatad V6:a på 3,0 liter som lämnar 342 hästar och som har ett vrid på hela 700 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 4,8 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Precis som övriga dieseldrivna S-versioner får den här ett mildhybrid-system. Audi A4 och S4 TDI kan beställas från slutet av maj. A4 allroad quattro "i början av sommaren". Några priser har vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0

Android Auto får nytt utseende
Ska även bli effektivare att använda

Nu är det fem år sedan Google lanserade Android Auto och nu har man gett sin mobilapp till bilen en välbehövlig ansiktslyftning. Det handlar inte bara om nytt utseende på Android Auto utan Google har även effektiviserat vissa funktioner i appen så att det går snabbare att till exempel ställa in navigationsfunktionen så att den enklast hittar till önskad plats. Dessutom är hela menyn i Android Auto omgjord vilket Google uppger ska göra användandet av appen enklare. Sedan Android Auto lanserades 2014 har systemet letat sig in i över 500 bilmodeller från cirka 50 olika bilmärken. Den nya designen på Android Auto börjar rulla ut någon gång i sommar. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Chevrolet lyfter Camaro, igen
Bättre nu?

Det har bara gått ett år sedan Chevrolet presenterade en ansiktslyft version av modellen Camaro, och nu är det dags igen. Den förra uppdateringen väckte blandade känslor och många gillade inte det nya nyllet. Nu uppdateras detta för SS-versionen samtidigt som man introducerar en ny LT1-V8:a och att det nu går att få en tiostegad automatlåda även till V6:an på 3,6 liter. Fronten på Camaro SS är numera inspirerad av den som finns på SS Shock Concept som visades upp på förra årets SEMA-show. Den största skillnaden är att loggan har flyttat upp till grillen igen och att delen mellan den övre och nedre grillen numera är i samma färg som övriga bilen. Den uppdaterade versionen kommer att börja säljas i höst. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Volvo sålde bäst förra månaden
Laddbara bilar ökar rejält

Idag presenterade branschorganisationen Bil Sweden siffrorna för förra månadens nyregistreringar på den svenska bilmarknaden. Dessa visar att Volvo tar guld, silver och brons med modellerna V60, V90 och XC60. Totalt registrerades det 5768 stycken Volvo-bilar och av dessa var 2490 stycken V60 eller V60 Cross Country. 1179 stycken V90 reggades in medan siffran för XC60 landade på 1093 stycken. Under april reggades även 441 stycken XC40, 417 stycken V40 och 148 stycken XC90. V60 är på väg att bli den folkbil som vi förutsatte att den skulle bli, det har skett en tydlig förändring där beställningarna av V60 har ökat lika mycket som V90 har minskat. Även om uppgången för V60 är rejäl så minskar Volvo totalt sett på de både modellerna och eftersom V60 är något billigare minskar omsättningen. Även om Volvo alltså minskar lite ser det mörkt ut hos Volkswagen. Golf minskar med 35 procent, Tiguan med 15 procent och Passat med hela 56 procent. Nu var april förra året en supermånad för bilförsäljningen, men VW-folket kan knappast vara nöjda med detta. Att sälja 640 stycken Passat en månad då Volvo säljer 2490 stycken V60 kan knappast ses som en vinst. Visst är V60 helt ny, men Passaten är i alla fall nyligen ansiktslyft. På elsidan ökar det rejält. Andelen laddningsbara ökade med 44 procent av antalet sålda och rena elbilar ökade med 271 procent. Anledningen till det är så klart Tesla Model 3 som nu säljs på riktigt. Förra månaden kvalade man nästan in på topp 3, men den här månaden blev det en 14 plats med 446 sålda bilar. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Mini lyfter Clubman lite lätt
Går nu att få med sportfjädring

I Minis utbud finns en version som kallas för Clubman och nu får denna sig ett litet ansiktslyft. Men det är inga dramatiska förändringar som har skett direkt. Ny design på grillen, nya Matrix-LED-strålkastare, LED-dimljus och ny design på baklamporna är det som gäller. Det tillkommer även ett par nya lackalternativ, nya fälgar och andra färger till insidan. På tillvalslistan finns nu även sportfjädring som sänker en centimeter och även adaptiv fjädring. Precis som tidigare går det att få Clubman som One, Cooper, Cooper S, One D, Cooper D eller Cooper SD. Vad man får betala för nyheterna framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Mercedes lyfter GLC
Och lägger ned SLC

En nyhet som inte inte fått någon plats här än men som nu får det är att Mercedes har ansiktslyft modellen GLC. Den står just nu utställd på mässan i Genève tillsammans med bland annat modellen SLC. Men där GLC kanske bjuder på något positivt är det negativa besked kring SLC - den kommer nämligen att läggas ned. GLC får lite kosmetiska uppdateringar i form av nya LED-strålkastare och uppdaterade baklampor. Mer teknik hittar även in under skalet samtidigt som nya motoralternativ tillkommer. Insidan får bland annat det nya infotainmentsystemet MBUX som har gest- och röststyrning. Motorerna går på bensin eller diesel och en nyhet är M264 - en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter som ger 258 hästar. Gällande SLC så är Final Edition som vi ser här sist ut och den är lackad Sun Yellow för att hedra originalet SLK från 1996. Bilen är en SLC 300 vilket innebär att den har en turbomatad fyra på 245 hästar under huven. Förutom lacken får man lite kolfiberdetaljer och givetvis ett antal plaketter som berättar att man sitter i en mycket speciell bil. Ryktena säger att bilen som kommer att ersätta SLC får mittmotor, och att den har siktet inställt på Porsches minstingar. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Jaguar lyfter modellen XE
Får backkamera i backspegeln

Jaguar presenterar nu en lyft version av modellen XE. Bilen har fått en uppdaterad design in- och utvändigt, mer teknik och en lyxigare känsla. LED-belysning finns numera både fram och bak och formatet på de sistnämnda har blivit lite mindre. Insidan har sagt hej då till all plast och istället är man omgiven av mjuka material som ska ge bättre komfort och en överlag trevligare interiör. Ratten kommer från elbilen I-Pace och växelspaken har man plockat från F-Type. Infotainmentsystemet Touch Pro Duo och trådlös laddning av sin smarta telefon hittar nu även till denna modell som är Jaguars minsta. En annan nyhet på insidan är Clear Sight-backspegeln som visar en video av vad som händer bakom bilen i spegeln. I hajfensantennen på taket sitter nämligen en kamera som filmar bakåt. Motormässigt finns det 250 eller 300 hästar om man vill köra på bensin. Den tidigare versionen med 200 hästar utgår. Dieselsugna får en maskin med 180 hästar och 430 newtonmeter i vrid. Automatväxellåda är standard oavsett motorval. Lansering blir efter sommaren men några priser har vi inte än. Versionerna man kommer att kunna välja mellan är S, SE, HSE och R-Dynamic. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Renault uppdaterar Twingo
Facelift och ny motor

Den tredje generationen av Renault Twingo har redan hunnit fylla fyra år och det är dags för en uppdatering. Den består av ett litet ansiktslyft och en ny motor för att modellen ska kunna leva några år till. Bilen får en ny stötfångare fram, nytt utseende på grillen och strålkastare med integrerat DRL-ljus. Stötfångaren bak är också ny och förses med lite krominlägg. Ett litet handtag under torkaren bak har också hittat dit (fanns inte det tidigare alltså?). Nya färger erbjuds också och dessa är Mango Yellow och Quartz White. På insidan finns en ny mittkonsol och det finns två stycken nya infotainmentsystem med pekskärm på sju tum att välja mellan. Oavsett vilket du väljer så får du Renault Easy Connect, Apple CarPlay och Android Auto. Motormässigt är nyheten SCe 75. Den har tre cylindrar, är på 1,0 liter och levererar 75 hästar och 95 newtonmeter i vrid. Maskinen kopplas till en fempetad manuell växellåda. Övriga motoralternativ är SCe 65 och TCe 95. Den sistnämnda har turbo, 93 hästar och går att få med en sexstegad dubbelkopplingslåda. Om toppversionen Twingo GT kommer att få en ersättare framgår tyvärr inte just nu. Inte heller vad den här faceliftade versionen kommer att ligga på i pris. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Ford uppdaterar Mondeo
Kombin går nu att få som hybrid

Ford är just nu och ställer ut på Brussels Motor Show i Belgien och med sig har de den här uppdaterade versionen av modellen Mondeo. Faceliften bjuder på lite nytt utseende här och där, mer teknik och för första gången går det nu att få kombin som hybrid. Den kombinerar en fyra på 2,0 liter med en elmotor och ett batteripack på 1,4 kWh. Den kombinerade effekten anges till 187 hästar och kraften skickas till framhjulen via en automatlåda. Bilen har bromskraftsåtervinning och den kombinerade förbrukningen anges till 0,44 liter per mil. Övriga motoralternativ är en ny EcoBlue-dieselfyra på 2,0 liter som går att få med 120, 150 eller 190 hästar. De två sistnämnda går att få med en ny åttastegad automatlåda. Fyrhjulsdrift finns också på tillvalslistan. På säkerhetssidan finns prylar som Adaptive Cruise Control, Stop & Go, Speed Limiter och Traffic Sign Recognition. När uppdaterade Mondeo kommer att börja säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida