Quantcast
m

Det ser brunt ut för xCloud på iOS
Apples App Store-regler sätter käppar i hjulet

Microsofts spelstreamingtjänst Project xCloud har testats sedan i höstas och testet har varit tillgängligt till både Android och iOS. Nyligen meddelade Microsoft att xCloud kommer släppas skarpt, som en del av Game Pass Ultimate, i mitten av september, men streamingtjänsten kommer endast fungera på Android. I och med att xCloud testats på iOS så verkade det bara vara en tidsfråga tills streamingtjänsten skulle släppas skarpt till Apples mobila operativsystem, men nu verkar det som att det inte kommer bli av. Microsoft har meddelat iOS-användare som testar xCloud att testet avslutats och Microsoft skriver detta i ett uttalande till The Verge: “Our Project xCloud preview TestFlight period has ended on iOS and we are focused on delivering cloud gaming as part of Xbox Game Pass Ultimate to Android customers beginning September 15. It’s our ambition to scale cloud gaming through Xbox Game Pass available on all devices.” På grund av Apples appregler var testet på iOS aningen begränsat och spelare hade endast tillgång till Halo: The Master Chief Collection och det var bara 10.000 användare som fick delta i testet. Trots Microsofts vilja att få ut xCloud till samtliga mobila plattformar så lär appreglerna fortsätta sätta käppar i hjulet för verksamheten. Googles spelstreamingtjänst Stadia har liknande problem på iOS och erbjuder endast översikt över ditt Stadia-konto med lite inställningsmöjligheter. Tittar vi på Valves Steam Link-app så tog det nästan ett år för appen att godkännas av butiken och appen godkändes då du streamar spel från din dator och inte från en server. Tumnagel
26.2°
+
André Stray
0

Phil Schiller slutar som marknadschef på Apple
Blir nu en Apple Fellow efter över 30 år på företaget

Apple meddelade igår att Phil Schiller kliver av rollen som marknadschef för företaget och istället kommer att bli en så kallad Apple Fellow. I sin nya roll kommer Schiller att vara ansvarig för Apple- och App Store-events som företaget kommer att arrangera framöver. Schiller började arbeta för Apple redan 1987 och kan väl sägas vara en i gänget bakom Steve Jobs och Tim Cook som format Apple till att bli det företag det är i dag. Schiller säger i en kommentar om sin nya roll på Apple: "It has been a dream come true for me to work at Apple, on so many products I love, with all of these great friends — Steve, Tim, and so many more. I first started at Apple when I was 27, this year I turned 60 and it is time for some planned changes in my life. I’ll keep working here as long as they will have me, I bleed six colors, but I also want to make some time in the years ahead for my family, friends, and a few personal projects I care deeply about." Schiller kommer att ersättas av Greg "Joz" Joswiak som marknadschef på Apple. Han har arbetar på olika positioner inom Apple i över 20 år och har de senaste fyra åren haft rollen som vice president för Worldwide Product Marketing på Apple. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple slår ihop sina presentkort
Samma presentkort oavsett om man köper fysiska eller digitala grejer

Apple gör det nu lite enklare för dem som ska köpa presentkort på Apple-prylar genom att slå ihop sina båda presentkorts-varianter till en och samma. Fram tills nu har Apple haft ett presentkort för dem som vill köpa digitala grejer via iTunes eller App Store och ett kort för dem som vill handla fysiska grejer i Apples butiker eller via webben. Dessa två varianter försvinner nu och framöver kan kunder ladda presentkort med valfri summa vilken det kommer att gå att att handla båda digitala och fysiska produkter från Apple. Än så länge har Apple bara genomfört förändringen med presentkort i USA. Vi här i Sverige får med andra ord fortsatt välja på presentkort för antingen digitala eller fysiska produkter från Apple. Förhoppningsvis slås dessa både varianter ihop även här så småningom. När så skulle kunna bli fallet är dock inget som Apple har nämnt något om än så länge. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple, Amazon och Facebook går som tåget i Corona-tider
Googles sökannonsering backar

Massor med kvartalsrapporter släpptes ikväll och vi börjar med Apple som går som tåget. Trots Corona och en riktigt seg april så slog Apple rekord över alla sina produktområden. Försäljningen av iPhones ökade en smula från 26 till 26,4 miljarder dollar och det var den minsta ökningen. Mac ökade från 5,8 till 7,1 miljarder dollar vilket är väldigt bra, antalet kvartal över 7 miljarder för Mac-delen är lätträknade. iPad slog inte rekord men ökade ändå från 5 till 6,6 miljarder dollar, övrigt-kategorin som bland annat innehåller Apple Watch ökade från 5,5 till 6,5 miljarder dollar och services som bland annat innehåller App Store, Apple Pay och annat ökade från 11,5 till 13,2 miljarder dollar. Totalt ökade man från 53,8 till 59,7 miljarder dollar vilket är otroligt starkt i dessa tider. Glöm inte att deras Apple Stores har varit stängda under större delen av kvartalet. Apple.com Facebook går också som tåget i Corona-tider. Antalet dagliga användare av Facebook är numer 1,79 miljarder människor (plus 12 procent) och sett över alla deras tjänster är siffran av dagliga användare 2,47 miljarder människor (plus 15 procent). Sett över en månad når Facebook 2,7 miljarder och totalt med Instagram och de andra 3,14 miljarder människor. Ryktet om Facebooks död är alltså extremt överdrivet. Intäkterna ökade med 11 procent till 18,7 miljarder dollar. En intressant fakta är att man numera har 52.500 anställda vilket är hela 32 procent fler än för ett år sedan. Investor.fb.com Men bäst i Corona-tider går Amazon som ökade sin omsättning med 40 procent jämfört med samma kvartal förra året. Totalt sålde man saker för 88,9 miljarder dollar, upp från 63,4 miljarder dollar. Amazon får mycket skit för att man är hårda mot sina anställda (och det ska de säkert ha) men ändå värt att nämna att man anställt 175.000 personer sedan mars (varav 125.000 kommer få fast jobb) och lagt ner 4 miljarder dollar på covid-relaterade kostnader kring personalen. Personalen ska också få dela på 500 miljoner dollar i en engångsbonus. Aboutamazon.com Den som går åt andra hållet är Googles moderbolag Alphabet, som för första gången någonsin i bolagets historia backar i intäkter. Sök gick ner från 23,6 till 21,3 miljarder dollar men Youtube går bra och ökade från 3,6 till 3,8 miljarder dollar och Google Cloud ökade från 2,1 till 3 miljarder dollar. Totalt gick alltså intäkterna ner om än bara 2 procent från 38,3 till 38,9 miljarder dollar. Abc.xyz Tumnagel
36.3°
+
Roger Åberg
0

Google vill att Samsung ska gå all in på Googles grejer
Vill att de fimpar Galaxy App Store och Bixby på Android-telefoner

Flera källor rapporterar att Google och Samsung för diskussioner om att integrera Googles mjukvara mer i Samsungs telefoner. Primärt verkar det handla om att Google försöker övertala Samsung om att fimpa sin egna appbutik Galaxy App Store och sin egna smarta assistent Bixby på sina Android-telefoner. Google skulle hellre vilja se att dessa kör Googles egen Google Play Store som appbutik och Google Assistant som telefonernas smarta assistent. Om Samsung skulle gå med på att göra Googles grejer istället för sina egna så skulle Samsung få fördelaktigare villkor på olika sätt från Google rapporterar Reuters. För tillfället säger dock Samsung att man inte kommer att fimpa sina egna tjänster till fördel för Googles. Till nyhetsbyrån Reuters säger en talesperson för Samsung bland annat: "We remain committed to our own services and ecosystem." Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft släpper appen Family Safety
Så att familjemedlemmar kan hålla koll på varandra

Microsoft släpper nu appen "Family Safety" efter att ha testat den på utvalda användare under en tid. Tanken bakom appen är att föräldrar ska hålla lite koll på var deras barn är och vad de pysslar med på nätet, utan att för den delen göra allt för stort intrång i barnens privata sfär. I appen finns funktioner som kan logga vad barnen gör med sina mobiler vilket Microsoft föreslår kan fungera som diskussionsunderlag när föräldrar och barn diskuterar eventuella faror på nätet. Det går även att ställa in filter som blockerar sajter och annat som föräldrar inte vill att deras barn ska ha tillgång till. Vidare finns det även funktioner för godkännande av inköp som barnen gör på nätet, tidslås för olika typer av aktiviteter med mobilen samt en lokaliseringsfunktion så att användare kan hålla koll på var deras andra familjemedlemmar befinner sig. Microsoft Family Safety är gratis och går att ladda ner till iOS i App Store här och till Android på Google Play här. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple försvarar sin procentandel på försäljning i App Store
Släpper ny undersökning

På måndag kommer Tim Cook att vittna i kongressen angående Apples eventuella konkurrensfördelar. Lägligt så här några dagar innan släpps en rapport om hur den del av försäljningen som Apple tar i App Store står sig mot andra spelare på marknaden. Det korta svaret är att de flesta kör samma "taxa", det vill säga 30 procent. Rapporten är genomförd av Analysis Group på uppdrag av Apple och det man har hittat är att i princip alla liknande konkurrenter tar 30 procent, med undantag för Steam som låter företag som drar in 10 miljoner dollar eller mer få lite rabatt och Epic som bara tar 12 procent av kakan. Man har även jämfört med andra typer av tjänster och hittat att Twitch tar 50 procent och Youtube tar minst 45 procent av annonskakan på plattformen. De som säljer fysiska varor tar oftast en mindre procentandel men de som säljer fysiska saker som numera ofta säljs digitalt, som spel och mjukvara, är det tvärtom med. Där får utvecklaren inte sällan under 50 procent av prislappen som konsumenten betalar. Förutom den amerikanska kongressen så är EU intresserade av om Apple utnyttjar sin storlek i kriget mot konkurrenterna. Om 30 procent är rimligt eller inte kan man ju diskutera men det är helt klart så att Apple är tongivande, hade de sänkt sin taxa hade nog inte konkurrenterna blivit så glada eftersom de möjligen hade tvingats följa efter. Det som säger emot det är att Epics låga taxa på 12 procent inte har fått branschen att ändra sig, Microsoft tar fortfarande 30 procent i sin spelaffär. Problematiken är väl i botten inte om det är 30 eller 25 procent utan vart gränsen går för vart en betalning görs och när Apple ska ha sin del eller inte. För Fortnite är det all in, allt som köps på Apples plattformar tar Apple 30 procent av medan andra tjänster som Spotify och Netflix har lyckats flytta själva affären utanför Apples plattform. Och om Apple använder de där 30 procenten för att få fördelar när man lanserar tjänster som Apple Arcade och Apple Music. Tumnagel
34.6°
+
Roger Åberg
0

AR-spel ska göra det roligare för barn att handla
Coop släpper Receptjakt

Coop har inlett ett samarbete med företaget bakom appen Peppy Pals vilket resulterat i den nya augmented reality-appen "Receptjakt med Peppy Pals". Tanken bakom appen är att barn ska leta upp ingredienser till olika recept i några utvalda Coop-butiker med hjälp av AR-funktionen i appen. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur det är tänkt att fungera. "Receptjakt med Peppy Pals" finns i App Store till iOS och kommer inom kort även att släppas till Android-mobiler. I dagsläget fungerar AR-funktionen i appen i Stora Coop Tumba och i Stora Coop Bromma samt inom kort även Stora Coop Åkersberga. Tumnagel
34.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida