Quantcast
m

Gamla Land Rover Defender återuppstår, typ
Det här är Ineos Grenadier

Ineos är ett brittiskt petroleumföretag vars grundare Jim Ratcliffe väldigt gärna vill skapa en spirituell efterträdare till Land Rover Defender. Han ville köpa de fabriksgrejer Land Rover använde till den gamla Defendern men de ville inte sälja grejerna till honom, så han tog istället saken i egna händer och skapade Ineos Grenadier. Så här säger man om den: "The brief was simple. We set out to design a modern, functional and highly capable 4x4 vehicle with utility at its core. A design that is ‘easy-to-read’, with no ambiguity about the Grenadier’s role in life. There to do everything you need, and nothing you don’t. Nothing is for show. Modern engineering and production techniques ensure the Grenadier is highly capable, but we have been able to stay true to the essence of creating a utilitarian vehicle that will stand the test of time." Planen är att det under huven ska sitta motorer från BMW - bensindrivna B58 och dieseldrivna B57. Till dessa åttastegad automat från ZF. Målet är att bygga hela 25.000 exemplar om året och att prislappen för ett exemplar ska landa på omkring 50.000 pund. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Stort ljud i liten förpackning
Vi har lyssnat på Marshall Emberton

Marshalls utbud av högtalare blir allt större och nu släpper man en liten rackare som man kallar för Emberton. Formatet är ganska likt en klassiker, Bose Soundlink, som var den första lilla högtalaren som fick mig att säga wow. I dag är det vanligt med stort ljud i liten förpackning, men riktigt så liten förpackning som Bose Soundlink är inte så vanligt. Tyvärr. Så när Marshall visade upp Emberton blev jag hoppfull, om den levererar stort ljud är ju det här formatet perfekt. Det är tillräckligt litet för att man verkligen ska kunna ta med sig högtalaren överallt och verkligen bärbart. Formen känner vi igen från Embertons kompisar, enheten är gummiklädd och grillen är gjord av metall både på fram och baksidan. På ena sidan hittar vi en USB-C-kontakt och på ovansidan hittar vi en bluetooth-knapp, en batteriindikator och en superhärlig kontrollknapp i metall som man styr låtar och volym med. Batteritiden är på 20+ timmar och den är IPX7-klassad. Lovande alltså. När man kör igång den låter det klassiska Marshall-ljudet och jag kan ana att den här kommer att låta rätt rejält. Vilket är helt riktigt, när jag kör på lite musik så blir jag på riktigt imponerad över hur stort ljud den levererar. Om man krämar på riktigt får man ett ljud som borde ha behövt en betydligt större kostym. Först över 80-90 procents ljudvolym börjar det spricka lite. Basen hänger dock inte riktigt med resten av ljudets stora kostym vilket inte alls är konstigt med tanken på storleken. Det låter helt enkelt ypperligt för förpackningen, men vill man kräma på så att grannarna hör vad man spelar får man istället köpa Kilburn II men den väger 2,5 kilo istället för 700 gram som Emberton väger. Emberton har inte 360-ljud men väl fram och bakljud så högtalaren kan ställas mitt på bordet och ge glädje åt alla i sällskapet. Prislappen ligger på 1599 kronor vilket är en hundring mindre än Soundlink II och med nästan dubbla batteritiden och ett lite mindre ömtåligt yttre har Marshall skapat en riktigt bra konkurrent. Gillar du Marshalls design och vill ha något i den här storleken finns det inte så mycket att fundera på. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Devolver kommer hålla låda 11 juli
Årets bisarraste spelhappening!

Devolver Digital har en förmåga att leverera de mest bisarra presentationer i samband med E3. Trots att E3 skippats i år kommer Devolver köra sin årliga videopresentation och ge oss en hel del nyheter och trailers om kommande spel från utgivaren. Och förhoppningsvis lär det hela levereras i sann Devolver-anda med en onödig mängd blod och andra underligheter. Ovan kan ni kika på Devolvers urballade presentation från E3 2019. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Sätt Lego-konst på väggen
Fyra olika teman kommer

Gillar du Lego, behöver något att hänga på väggen och gillar Andy Warhol, Iron Man, Star Wars eller Beatles? I höst kommer det fyra olika sets med dessa där man själv får "bygga" ihop sin konst att sätta upp på väggen. Varje tema innehåller runt 3000 bitar och alla fyra motiven går att bygga. Alla utom Iron Man går att förbeställa nu och levereras i augusti, Iron Man kommer senare. Prislappen ligger på 1499 kronor per set. Tumnagel
45.5°
+
Roger Åberg
0

FCC pekar ut Huawei och ZTE som nationella säkerhetshot
Kommer inte använda hårdvara från företagen

Det känns som att det var i en hel annan livstid vi skrev om kinesiska mobiltillverkare och spionage då en hel del fokus har skiftat till coronan. Den amerikanska myndigheten Federal Communications Commission, FCC, har dock blåst nytt liv i det hela genom att officiellt klassa IT-företagen Huawei och ZTE som nationella säkerhetshot. Detta betyder att myndigheten inte kommer använda någon form av utrustning eller tjänster från företagen. Enligt FCC-chefen Ajit Pai baseras beslutet på att bevis som pekar på att företagen har nära koppling till Kinas kommunistiska parti samt militären och måste samarbeta med landets säkerhetstjänst. I ett uttalande från FCC skriver Pai detta: "Both companies have close ties to the Chinese Communist Party and Chinax27s military apparatus, and both companies are broadly subject to Chinese law obligating them to cooperate with the countryx27s intelligence services," he said. "We cannot and will not allow the Chinese Communist Party to exploit network vulnerabilities and compromise our critical communications infrastructure." Tumnagel
43.1°
+
André Stray
0

Andelen covid-patienter på IVA minskar snabbt
SÖS i normalläge

Det är verkligen blandade nyheter om coronaläget i världen, vissa länder lyckas hålla smittan borta helt och i vissa länder går alla siffror uppåt. Här hemma har antalet fall de senaste veckorna legat högt på grund av ökad provtagning och Folkhälsomyndigheten har fått regeringens uppdrag att hjälpa till med smittspårning. Fortfarande rapporteras många döda med covid-19 här i Sverige, 37 nya igår. Antalet per dag under förra veckan verkar hamna under 20, vilket inte är bra men i alla fall en bra trend eftersom det veckan innan var cirka 10 personer mer per dag som dog. Antalet IVA-fall minskar kraftigt och är i skrivande stund 135 124 i landet, vilket är 56 67 färre än förra veckan. Blekinge, Jämtland och Västerbotten har alla tomt på sina IVA-avdelningar och så har även Danderyds sjukhus i Stockholm. Södersjukhuset i Stockholm återgår nu också till normalläge. –­ Vården av patienter med Covid-19 har blivit en del av vår ordinarie verksamhet och vi ser därför att vi nu kan återgå till normalläge. Andelen patienter som är smittade och är i behov av sjukhusvård har minskat med tre fjärdedelar sedan toppen i april, säger Mikael Runsiö, vd Södersjukhuset. Studenten verkar dock ha gjort att smittan fick fart i den åldersgruppen, vissa studentfiranden har gett lokala utbrott men i Västra Götaland kan man se en dubblering av fall i åldersgruppen. Tumnagel
41.2°
+
Roger Åberg
0

Google betalar Apple stora summor för att vara förstavalet
Över en miljard pund bara i Storbritannien

En utredning av konkurrensverket i Storbritannien har gjorts för att kolla om konkurrensen till Google verkligen har en rimlig chans. I utredningen har man tittat på hur mycket Google betalar för att vara förstavalet på olika platser. The scale of these payments is striking and demonstrates the value that Google places on these default positions. In 2019, Google paid around £1.2 billion in return for default positions in the UK alone, the substantial majority of which was paid to Apple for being the default on the Safari browser. Google betalar alltså Apple runt en miljard pund om året bara i Storbritannien för att få vara förstavalet bland sökmotorer i Safari. Konkurrenter som DuckDuckGo har inte pengarna för att trumfa Google och bli förstavalet, vilket så klart inte är bra för konkurrensen. Tumnagel
33.3°
+
Roger Åberg
0

Prisvärd rullstol med fyra hjul som klarar terräng
Skapad av JerryRigEverything och hans fru

2018 fixade YouTubern JerryRigEverything ihop en rätt så fet rullstol till sin flickvän av två stycken elcyklar. Spola fram till idag och de båda har tillsammans skapat en version som alla kan köpa. Den kallas för The Rig och sedan den förra som får anses vara en prototyp har saker och ting förfinats och fixats till. Mackapären toppar 20 km/h, tar sig mellan 1,6 till 3,2 mil på en laddning och ska inte skämmas för sig i terrängen. Prislappen börjar på 3750 dollar och det finns en del grejer man kan lägga till för att få den som man själv vill ha den, bland annat ett batteri till för att dubbla räckvidden. Bonusklipp nedan. Tumnagel
50.2°
+
Bobby Green
0

MKBHD snackar laddarlös iPhone 12
Hur ligger läget till egentligen?

Nyligen blev det känt att nästa iPhone kan skeppas utan varken laddare eller hörlurar. Detta då köparen troligtvis redan har ett gäng laddare med sladdar hemma samt kör andra hörlurar än de som skickas med telefonen. Samt att det bra för miljön att inte skicka med saker som bara kommer slängas eller ligga och skräpa någonstans. MKBHD har släppt en video där han reflekterar över det senaste iPhone-ryktet och vad det har för innebörd. Tumnagel
36.3°
+
André Stray
0

Träningsappar omfattas nu av friskvårdsbidraget
Träna hemma blir skattefritt

Nu utökar Skatteverket vad det så kallade friskvårdsbidraget omfattar och man lägger nu till "träningsappar och andra internettjänster som kan användas för hemmaträning". Anledningen är så klart pandemin som har fått fart på andra sätt att träna än att gå till gymmet. – Även när det inte är pandemi är det vanligt att träna hemma, med hjälp av bland annat träningsappar. Så vi gör en generösare tolkning av vad som blir skattefritt för arbetsgivaren, säger Pia Blank Thörnroos, rättslig expert vid Skatteverket till TT. Friskvårdsbidraget har tidigare omfattat enklare appar för till exempel stegräkning, men nu får man även köpa appar för saker som yoga, viktminskning och rökavvänjning. Även om Skatteverket nu alltså godkänner dessa appar så är det upp till arbetsgivaren om de vill ge friskvårdsbidrag och om det i så fall ska gälla appar. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0

Världens mest aerodynamiska lyxbil
Det säger Lucid om sin Air

Lucid Motors har nu testat modellen Air i en vindtunnel hos Windshear och resultatet blev att den har en dragskoefficient på 0.21. Det gör den, enligt Lucid, till världens mest aerodynamiska lyxbil. Jean-Charles Monnet som är Aerodynamicist hos Lucid säger följande: "We applied lessons learned from shaping the world’s highest performance racing machines as integral to the Lucid Air’s design process. It’s not just about achieving the lowest coefficient of drag. It’s also key to have a highly balanced performance vehicle with precisely managed airflow in all aspects." Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Carl Pei snackar OnePlus Nord i intervju
Kommer med Snapdragon 765 och kostar under 500 euro

Igår släpptes det första avsnittet av OnePlus-producerade dokumentären A New Beginning där vi får en inblick i hur det smått kaotiska arbetet sett ut med Nord. I samband med detta publicerade Techradar en intervju med medgrundaren Carl Pei som levererade några intressanta fakta om den kommande midrangeluren. Bland annat bekräftar Pei att telefonen kommer ha en prislapp på under 500 euro och att telefonen kommer köra det högt kompetenta midrange-chippet Snapdragon 765G med inbyggt 5G-modem. Utöver den någorlunda specifika informationen får vi i intervjun också reda på att telefonen kommer utrustas med en ordentlig kamera som enligt Pei ligger på flaggskeppsnivå. Mer information om OnePlus Nord kommer vi få 7 juli. Ovan har ni för övrigt första avsnittet av dokumentären A New Beginning . Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Klassikern AC Cobra nu även som elbil
Eller med turbofyra från Mustang

AC Cobra är en av världens mest ikoniska sportbilar och nu kommer den med elmotor. Det är AC Cars som bygger och Series 1 Electric som de kallar den här kommer att tillverkas i 58 stycken exemplar. Antalet har man valt för att fira att det nu är 58 år sedan den allra första AC Cobran rullade ut. Under skalet finns ett batteripack på 54 kWh som matar en elmotor på 312 hästar och 250 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder. Räckvidden anges till 24 mil på en laddning och vikten på ekipaget ligger på 1250 kilo. Man kan få bilen i färgerna Electric Blue, Electric Black, Electric White eller Electric Green och prislappen börjar på 170.000 dollar. De första leveranserna ska dra igång i höst. Vill man istället ha förbränningsmotor erbjuds AC Cobra 140 Charter Edition som har Fords EcoBoost-maskin under huven. Det är en turbomatad fyra på 2,3 liter som ger 350 hästar och 440 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på sex sekunder blankt och vikten anges till 1100 kilo. Även denna tillverkas i 58 stycken exemplar och varje kostar från 105.000 dollar. Skeppas också till kund i höst. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Rykten om att iPhone ska kunna köra macOS
Om man kopplar in den till en skärm

Att gå runt med en helt vanlig mobil som man kopplar in till en större skärm och helt magiskt får en helt vanlig dator är en dröm vi har haft länge. Samsung har med sitt DeX nåt ganska så långt i den drömmen, men erbjuder mer ett alternativ till vissa specifika användningsområden än en lösning som passar alla. Bland annat så kan poliser i USA plugga in sin telefon när de sitter i bilen för att enklare kunna jobba med datan som finns på telefonen. Nu har det börjat gå ett rykte om att Apple jobbar på samma sak, vilket inte alls är omöjligt när macOS numera rullar på ARM. Enligt ryktet så ska det inte handla om att man startar om telefonen för att dra igång macOS utan med handla om ett hybridläge där man kan köra båda samtidigt. Så mycket mer än så vet man inte, men Apple-folket ska vara väldigt uppspelta runt det hela. När eller om det kommer är ytterst oklart, Apple har ju lite annat att pyssla med just nu om man säger så. För att koppla ihop telefon och skärm hade det varit finfint att ha USB-C istället för lightning... Tumnagel
49.3°
+
Roger Åberg
0

Apple håller virtuellt sommarläger
Gratis små kurser för kids

Apple brukar ha små sommarläger i sina butiker där kids kan komma in och få små uppdrag. I år blir de av anledningar vi alla vet om inte av, men nu kör man dem virtuellt istället. Tre olika ämnen finns att välja mellan. Videoprojekt: Skapa positiv förändring Konst och design-projekt: Utforma en plats för glädje Kodprojekt: Koda en hjälpsam robot Genomgångarna hålls via Webex och är gratis. Aktivitetsboken går att ladda ner på länken nedan och man kan så klart genomföra aktiviteterna utan att vänta på genomgångarna. Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0

NEVS har tagit fram en självkörande bil som man delar
Ska testköras i Stockholm

NEVS tog en gång i tiden över Saab och nu satsar man på självkörande bilar. Eller fordon kanske är bättre att säga, eftersom deras fordon inte är så likt en traditionell bil. Tanken är att det nya fordonen ska vara helt självkörande, ska delas och samtidigt lyckas vara privat. – Vi började med att analysera stadsbors starka vilja att köra sin egen bil i stället för att använda kollektivtrafik, trots att det innebär att man måste sitta i bilköer timtals varje dag. Skälet var att de ville vara ifred och inte bli störda. I sin bil anser man sig vara säker, trygg, avslappnad och fri, säger Anna Haupt, VP Mobility Solutions på NEVS. Vi insåg att, för att verkligen dra nytta av den självkörande tekniken, så måste vi designa fordonet på ett sådant vis att det inte bara möjliggör delade fordon, utan också delade resor. Hur kombinerar du en delad resa med känslan att få vara i fred? Detta var en huvudutmaning för oss. Resultatet blev Sango som har fyra eller sex säten som går att flytta runt. I det fyrsitsiga läget finns även skärmar man kan köra upp för att fyra personer ska kunna åka tillsammans men i fred. Sango är en del av PONS, något som NEVS kallar för ett mobilitetssystem. I det ingår fordonen, en app för användarna, ett system i bakgrunden som ser till att rätt bil kommer till rätt person på rätt plats och tekniken för själva körandet som är skapad av AutoX. Låter det framtid? Det är det så klart, men inte bara 3D-skisser och tankar. Man rullar faktiskt systemet på NEVS område i Trollhättan och tanken är att tio Sangos ska rulla i en pilot i Stockholm. Tumnagel
48.4°
+
Roger Åberg
0

Ska man köpa en billig ny telefon eller äldre flaggskepp?
Mrwhosetheboss undersöker

Att köpa ny telefon i år kan svida en hel del i plånboken. Flaggskeppen på Android-sidan är kraftfulla enheter, men prislappen är också väldigt hög. Därför kan det vara en bra idé att kika på fullt kompetenta telefoner i mellansegmentet, men det är även möjligt att slänga ett öga på äldre flaggskepp om man vill ha någon ny upplevelse. Mrwhosetheboss har släppt en ny video där han kikar på sprillans nya midrangetelefoner och jämför dessa med flaggskepp från 2018. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Genomgång av ikonerna i macOS 11
En del bra, en del dåligt

Ikonerna i macOS 11 har alla fått en ny stil som man kan beskriva som "iOS-ikoner med en twist". I vissa fall har det blivit konsekvent och härligt, i vissa fall känns det som att en amatör har hittat drop-shadow-verktyget och gått loss. Basen är betydligt mer iOS som sagt vilket i sig inte är fel. Att ikonen för Meddelanden är grön på iOS och blå på macOS har varit irriterande, att man nu ändrar detta är bra. Att man däremot inte bara kan ta ikonerna från iOS och gå hem för dagen är däremot inte alltid bra, i vissa fall uselt. De förstorade ikonerna i första raddan ovan är knappast några skönheter och anledningen till att man gjort om dem är enligt Apple att man velat ge dem en unik touch på macOS som är värdig operativsystemet. Fair, problemet är bara att alla andra kör platta ikoner som mer eller mindre är hämtade från iOS vilket gör att macOS ikonerna sticker ut än mer. Cult of Mac har en stor genomgång av alla ikoner på länken nedan. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Trailer för Boys State
Dokumentär om ungdomar som bygger en regering

Den 31 juli har Boys State biopremiär. Det är en dokumentär som handlar om ett mikro-experiment i demokrati. Varje år får nämligen 1100 stycken tonårsgrabbar i Texas i uppdrag att bygga en representativ regering från grunden. Vi får följa fyra stycken av de unga männen som alla kommer från olika bakgrund och med olika politiska åsikter. Detta har nu filmmakarna Jesse Moss och Amanda McBaine dokumenterat. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Tysk råkade beställa 28 stycken Tesla Model 3
Hoppsan

Nej det här är inget fylleköp, utan bara ett misstag som kan hända alla. Eller? I Tyskland kör man just nu en förmånlig kampanj om man köper en elbil mellan juni och slutet av året. Detta nappade en pappa och hans son på som satte sig framför datorn för att beställa en Tesla Model 3. Men något gick snett och beställningen gick inte igenom då det strulade med betalningsprocessen. Men de försökte igen. Och igen. Och igen. Till slut gick beställningen igenom och allt var frid och fröjd. Det var då duon upptäckte att de inte bara hade beställt en Model 3, utan 28 stycken. Slutnotan landade på 1,4 miljoner euro och situationen blev lite svettig. Inga pengar man behöver lasta upp direkt men varje beställning kostar 100 euro att göra så bara där låg 2700 euro extra och skvalpade. Som tur var kunde de efter snack med Teslas support förklara misstaget och avbeställa de 27 extra bilarna utan kostnad. Tumnagel
51.9°
+
Bobby Green
0

Bentley förfinar Bentayga
Får bland annat Continental GT-bakljus

Bentley har finslipat suven Bentayga och gett den ett litet ansiktslyft med nya strålkastare och samma stil på baklamporna som Continental GT har. Nytt där bak är även att luckan nu är i fullbredd och att lamporna sitter i den. Och även om det kanske inte ser ut så är faktiskt varenda karosspanel omdesignad för att ge modellen en fräschare look. En annan sak som bilen får som inte många andra har är uppvärmda torkarblad med inte mindre än 22 stycken små munstycken i varje arm som duschar rutan. Det är viktigt att se bra ut i en Bentayga. Pun intended. Insidan får en helt ny mittkonsol med en infotainment-skärm på 10,9 tum, en ny ratt, nya dörrsidor, nya säten och nu kan man även få ventilation i baksätet om man valt att ha tre platser där istället för två. Benutrymmet ska även ha ökat hela tio centimeter här bak, men hur man har lyckats med det framgår inte. Trådlös Apple CarPlay och Android Auto är standard. Motormässigt har det inte skett några förändringar och initialt är det bara V8:a som erbjuds. Den är på 4,0 liter, har dubbla turbo och effekten anges till 550 hästar och 770 newtonmeter. Maskinen är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Senare presenteras även en hybrid och Bentayga Speed med W12. Vad nyheten kostar och när lansering sker är oklart för tillfället. Tumnagel
32.6°
+
Bobby Green
0

Bynk får inte fortsätta med sin marknadsföring
Lån är inte lätta grejer

Konsumentombudsmannen har tidigare stämt låneföretaget Bynk för att visa en slapp bild på hur lån fungerar i sina reklamfilmer. I reklamfilmerna uppmanades konsumenterna att enkelt "bynka", det vill säga ta nya lån, för att lösa sina ekonomiska problem. I ett pressmeddelande från november 2019 skrev KO detta: Enligt KO strider Bynks reklamfilmer mot konsumentkreditlagen där det framgår att måttfullhet ska iakttas vid marknadsföring av krediter. Marknadsföringen är därför att betrakta som otillbörlig och bör förbjudas, heter det i stämningsansökan. Frågan togs vidare till Patent- och marknadsdomstolen som gick i KO:s linje och Bynk får inte längre visa marknadsföringen i fråga. Om Bynk gör det ändå riskerar företaget böter på en halv miljon kronor. I ett uttalande säger Daniel Karfs, biträdande Konsumentombudsman, detta: – Reklamen lyfter fram lån som ett bekymmersfritt sätt att klara vardagen utan hänsyn till de generella riskerna med konsumentkrediter. Vi tycker att det är bra att domstolen delar vår uppfattning att företagets reklam inte hållit sig till lagens krav på måttfullhet. Tumnagel
76.8°
+
André Stray
0

Snart får även BMW:s motorcyklar adaptiv farthållare
Semestergas deluxe

Adaptiv farthållare i bilen är ingenjörernas gåva till mänskligheten och oerhört härlig teknik att använda när man är ute och kör. Nu meddelar BMW Motorrad att denna teknik även kommer att leta sig in i motorcyklarna man tillverkar. Systemet är framtaget tillsammans med Bosch och precis som i bilen kan du ställa in hur nära eller långt från framförvarande fordon hojen ska befinna sig. Med ett enkelt knapptryck på höger sida av styret väljer du avståndet i tre steg och sen är det bara att njuta av teknikens under. Enligt BMW ska systemet automatiskt minska hastigheten om det behövs, exempelvis i kurvor för att på så vis ge en bekvämare lutning av hojen. Exakt vilka modeller som kommer att erbjudas med tekniken är oklart för tillfället. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Google Stadia-kontrollen får Assistant-stöd
Hjälper dock inte med spel än

Google har tidigare pratat om Assistant-stöd i Stadia och pratat om hur vi kommer kunna använda assistenten för att hjälpa oss i spel. Typ om vi fastnar på något ställe så skulle vi kunna klicka på Assistant-knappen på kontrollen och fråga hur i hela helsike man klarar en boss, eller något. Nu har Assistant äntligen letat sig in till Stadia, men assistenten är inte riktigt så hjälpsam som den kan komma att bli. För tillfället är det endast användare som har Stadia-kontrollen och lirar via TV:n som kan använda Assistant. Och assistenten kan endast hjälpa dig med att svara vad det är för väder i IRL-världen samt kontrollera smarta hemmet-enheter. Förhoppningsvis kommer Assistant få lite mer Stadia-relaterade funktioner i framtiden, men det här är i alla fall en början. Tumnagel
35.9°
+
André Stray
0

Google Photos slutar ladda upp bilder från andra appar
Slipp fylla fototjänsten med gifar från Whatsapp

Google Photos har blivit lite utav en livsviktig applikation. Tjänsten låter dig ladda upp oändligt med bilder och videor, komprimerade förstås, som du har tillgång till från praktiskt taget överallt. Något som inte är fantastiskt är att tjänsten kan vara lite väl hungrig när det kommer till vilka bilder som ska laddas upp till molnet. Photos har tidigare laddat upp bilder och videor från appar som Facebook, Instagram och Whatsapp automatiskt, men från och med nu kommer uppladdningen avstängd från start. Vill du ladda upp bilder från apparna så får du gå in i appen och manuellt välja vilka mappar vars innehåll du vill ladda upp. Anledningen till denna ändring beror kort och gott på att folk delar mer bilder och videor i sociala medier och chattappar än aldrig förr såhär i coronatider. Och för att spara på internetresurser har utvecklarna tagit beslutet att sluta ladda upp bilder och videor från apparna automatiskt. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Snart kan man spara pengar hos Klarna
Mellan 1 och 1,6 procent beroende på bindningstid

Klarna är ju mest kända för betalningar och att försöka få folk att skjuta upp sin betalning. Men inom några veckor kommer man även att lansera en tjänst för att spara pengar hos dem, det rapporterar SvD. – Vi vänder oss framför allt till våra befintliga kunder. Vi tror att det finns väldigt många svenskar som har sparkapital som de inte vill ha på börsen men de vill ändå ha något slags avkastning, säger David Fock, produktchef på Klarna till SvD. Två varianter finns. En utan bindningstid och då får man cirka en procents avkastning. Kan man låsa sina pengar i 24 månader får man mer, cirka 1,6 procents avkastning. Klarna blir mer och mer av en komplett bank men siktar inte på att bli fullservice. David Fock säger bland annat att man inte kommer att erbjuda exempelvis blancolån, i alla fall inte de närmsta åren. Tumnagel
32.8°
+
Roger Åberg
0

Thunderbolt-docka med inbyggd ström
En sladd mindre att koppla in

Att ha en skärm med thunderbolt och därmed inbyggd ström är fantastiskt, man pluggar bara in en sladd och så är man redo att köra. Har man en annan skärm kan man nu köpa en thunderbolt-docka från Belkin och lösa detta den vägen. Det är alltså en docka med en riktigt bra tanken men kanske inte riktigt lika bra utförande. Sladden från dockan till datorn är nämligen fast och går inte att byta ut, så vill man gömma dockan och ha en lång sladd till datorn är det bara att glömma. Förutom strömsladden har dockan DisplayPort, HDMI, två USB-A och en USB-C. Prislappen ligger på 170 dollar. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

Så snabb är en Mac med ARM-processor
Utvecklarmaskinen testad

Appleinsider har fått tag på en Mac mini med A12Z-processorn som utvecklare nu kan köpa. Igår publicerade de en video på maskinen komplett med lite benchmarks, något som de utvecklare som har fått köpa (japp, Apple väljer ut vilka som ska få köpa) har skrivit på att de inte ska göra. Videon försvann under natten men är nu uppladdad igen. Hur som helst så har de packat upp maskinen och den ser typ exakt likadan ut som en vanlig Mac mini. Skillnaden är att den inte har Thunderbolt, vilket beror på att Thunderbolt är knutet till Intel och det finns ju ingen Intel-processor på insidan. Man har även testat maskinen med Geekbench, ett program som är skrivet för Intel och inte för Apples nya plattform. Detta är alltså en väldigt bra måttstock för hur väl program skapade för en Mac med Intel kommer att fungera på en Mac med ARM. Resultatet i Geekbench blev 845 singlecore och 2960 multicore. Detta ska jämföras med en Mac mini med i3-processor som får 949 i singlecore och 3197 i multicore för att få ett hum hur en A12Z står sig mot en Intel-processor. Det är också värt att påpeka igen att de första Macarna med Apples chip kommer att vara nästa generation och alltså snabbare än dessa. Ännu mer värt att påpeka är att detta alltså är ett Intel-program på en ARM-plattform. Geekbench i ARM-version kommer att gå snabbare. En iPad Pro med samma processor landar på 1118 i singlecore och 4625 i multicore. Skillnaden mellan Geekbench på utvecklarmaskinen och iPaden är minus 25 procent, stämmer detta kan vi alltså räkna med att mjukvara för Mac/Intel kommer att vara 25 procent långsammare än mjukvara för Mac/ARM. Helt ok under en övergångsperiod enligt mig. En Mac mini med i7-processor levererar 1117 i singlecore och 5621 i multicore och en MacBook Air med i7 levererar 1133 i singlecore och 2990 i multicore, något som uppföljaren till A12Z mycket väl kommer att slå. Det ser alltså ut som att nästa generations instegs-Macar i sin baskonfiguration kommer att vara snabbare än dagens instegs-Macar även när de är uppgraderade till de dyraste processorerna som går att köpa till dem, en kostnad som ligger på ungefär 4000 kronor (alltså att uppgradera från i3 till i7). Det kommer troligen dessutom vara billigare för Apple att köpa chip från sin själv än från Intel vilket gör att priserna eventuellt kommer att gå att pressa en smula. Men oavsett om Apple kommer att välja att sänka priserna för instegmodellerna eller inte så kommer det att bli billigare för konsumenterna eftersom man kommer att få i7-prestanda i alla modeller. I framtiden kommer det troligen bara finnas en Mac mini och en MacBook Air att köpa och så väljer man RAM-minne och lagringsminne utifrån plånbok och behov. Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida