m

Kinas filmcensur gäller nu även Hongkong
Sunkigt

Hongkongs filmcensurer kommer nu stoppa distributionen av filmer som hotar Kinas "nationella säkerhet". Detta ger den, på pappret, semi-autonoma regionen samma filmcensur som Kina kör. Redan under våren så fick dokumentärfilmen Inside the Red Brick Wall (trailer nedan) inte visas i Hongkong efter Fastlandskina hade diverse åsikter. Så informellt har dessa regler väl pågått ett tag men har det alltså blivit formellt. Den nya filmhandboken för Hongkong säger nu att censuren i regionen måste överväga en films inverkan på tittarna. Censuren ska ta hänsyn till skyldigheten att förhindra och undertrycka handlingar eller aktiviteter som äventyrar den nationella säkerheten och det gemensamma ansvaret för folket i Hongkong. Detta för att skydda suveränitet, enande och territoriella integriteten för Folkrepubliken Kina. Som bekant har den kinesiska filmcensuren inte direkt jättestort tålamod för sådant som de inte passar myndigheterna och därför är det ju lite extra tråkigt att Hongkong-filmerna samt filmer som släpps i biograferna framöver kommer drabbas av mycket strängare regler. Hongkongfilmer spelade en enormt stor del under mina ungdomsår så det här svider ju lite extra. Actionfilmerna från regionen kändes som de var ljusår före allt som kom från västvärlden och på många sätt känns det som de fortfarande inte kommit i kapp. Tumnagel
4.2°
+
Frode Wikesjö
0

Drönare ska ha dödat människor helt på egen hand
Är mördarrobotarna här nu?

I en rapport från FN:s säkerhetsråd beskrivs vad som kan vara den första kända attacken där en drönare söker upp och dödar människor helt på egen hand. Det hela ska inträffat i mars 2020 under det fortfarande pågående inbördeskriget i Libyen. Enligt rapporten ska Turkiet då ha använt sig av en Kargu-2-drönare som på egen hand ska ha letat upp och attackerat styrkor tillhörande krigsherren Khalifa Haftar. I rapporten står bland annat om drönarattacken: "The lethal autonomous weapons systems were programmed to attack targets without requiring data connectivity between the operator and the munition: in effect, a true x27fire, forget and findx27 capability." FN har arbetat för att förbjuda autonoma vapen ända sedan 2013, något som stöds av EU och många andra. Båda USA och Ryssland har dock än så länge inte velat stödja förslag som förbjuder att autonoma vapen används vid krigsföring. Kargu-drönare utvecklas av det turkiska företaget STM. De har även stöd för att flyga i svärmformationer och i klippet här nedanför kan ni kolla in hur det kan se ut. Tumnagel
11.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Självkörande buss har börjat rulla i Storbritannien
Ser ut som något från Transformers

Den brittiska staden Cambridge har nu fått sin första autonoma minibuss vilken kommer att transportera passagerare kortare sträckor i staden. Till en början kommer minibussen att trafikera sträcka på lite över 3 kilometer och den kommer att kunna transportera upp till tio passagerare åt gången. Bussen kallas för Auto-shuttle och är utvecklad av det brittiska företaget Aurrigo. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in ett klipp där den självkörande minibussen presenteras lite närmare. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

GM och Lockheed Martin ska designa månfordon åt NASA
Kommer det att rulla runt Cadillacs på månen?

Biltillverkaren GM och rymd- och flygföretaget Lockheed Martin uppgav igår att man kommer att börja samarbeta om att utveckla ett eller flera fordon som eventuellt kommer att rulla på månen någon gång i framtiden. Företagen har än så länge inte presenterat några skisser eller liknade på de fordon man planerar att designa. Primärt verkar det dock handla om en så kallad rover som både ska kunna styras av en astronaut och kunna köra autonomt om det skulle behövas. Rick Ambrose, executive vice president på Lockheed Martin, säger i ett pressmeddelande: "These next-generation rover concepts will dramatically extend the exploration range of astronauts as they perform high-priority science investigation on the moon that will ultimately impact humanity’s understanding of our place in the solar system." GM:s och Lockheed Martins månfordon är tänkta att ingå i NASA:s Artemis-program, programmet där man siktar på att återigen landa astronauter på månen. På sikt finns även förslag om etablera en permanent närvaro av människor på månen. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google investerar i flygplanstillverkaren Merlin Labs
Företaget som utvecklar teknik för autonoma flygplan

Det amerikanska startupföretaget Merlin Labs har meddelat att man tagit in 25 miljoner dollar i finansiering från Google Ventures och First Round Capital. Pengarna kommer att användas till att förverkliga Merlins planer på att bygga en flotta av helt autonoma flygplan. Merlin Labs har fram tills nu verkar i så kallat stealth mode men uppger nu att man tillsammans med flygföretaget Dynamic Aviation ska göra 55 stycken King Air-flygplan helt autonoma. Det innebär att flygplanen ska kunna starta, flyga och landa helt utan pilot. Merlin Labs vd Matt George säger till The Verge: "What we’re working on is creating a truly autonomous digital pilot,” Merlin Labs CEO Matt George told The Verge, “either to be able to go and take that airplane and fly it totally unmanned, but then also on larger aircraft to be able to reduce crew. So taking existing aircraft that are already out there, and enabling those aircraft to be able to go fly autonomously." Merlin Labs har inga planer på att själva driva ett flygbolag. Företaget satsar istället på partnerskap med logistikföretag och andra som vill köra sina flygplan självflygande inför framtiden. I videoklippet ovan hittas en introduktionsfilm från Merlin Labs. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

DxOMark börjar granska batteri i telefoner
Samsung Galaxy M51 toppar listan

DxOMark har sedan urminnes tider granskat kamerasensorer och objektiv, men har med tiden breddat granskningarna en aning och fokuserat mer på mobiltelefoners komponenter. Gänget granskar kameror fram och bak på våra enheter samt lyssnar på telefonernas högtalare. Nu har DxOMark meddelat att de börjat se vad batterierna i våra telefoner har att erbjuda. I DxOMarks batteritester undersöks enheters batteritid, hur lång tid det tar att ladda samt hur mjukvaran och hårdvaran jobbar för att förlänga batteritiden. Testandet delas upp i de tre huvudkategorierna Autonomy, Charging och Efficiency för att ge läsare bättre överskådlighet. I och med att DxOMark börjat testa batterier i telefoner så finns det givetvis en topplista där du lätt kan se vilken telefon som har bäst batteritid och listan toppas för tillfället av Samsung Galaxy M51 som får totalt 88 poäng med höga poäng i bland annat autonomy där M51 får 96 poäng och Efficiency där poängen ligger på 87. Tumnagel
41.4°
+
André Stray
0

Nästa vecka lämnar Mayflower 400 Europa
Självkörande båt ska korsa Atlanten

Nästa vecka är det tänkt att den självkörande båten Mayflower 400 ska lämna hamnen i brittiska Plymouth för att på egen hand ta sig till Plymouth i USA, samma rutt som den ursprungliga Mayflower tog sig för snart 401 år sedan. Tanken var att Mayflower 400 skulle påbörja sin resa i september förra året, i samband med Mayflowers 400-årsjubileum, men så blev inte fallet på grund av pandemin. 15 maj är det dock tänkt att Mayflower 400, som har försetts med självkörande teknik från bland andra IBM, kommer att påbörja sin resa över Atlanten. Det kommer inte att finnas någon besättning ombord på båten under den cirka tre veckor långa resan. Här ovanför kan ni kolla in ett nyhetsinslag från AFP om det första obemannade fartyget som ska korsa Atlanten. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Roboten Trombia Free sopar gatorna i Helsingfors
Autonom robot glider omkring och håller gatorna rena

I Helsingfors har man inlett ett pilotförsök där städroboten Free från Trombia Technologies ska sopa gatorna i den finländska huvudstaden. Roboten kommer att testas på en väg samt en cykelbana i stadsdelen Jätkäsaari och köras under kvälls- och nattetid skriver Cities Today. Antti Nikkanen, vd på Trombia Technologies, säger om pilottestet av Free i Helsingfors: "The autonomous and electric street sweeper is so quiet that it makes it possible to sweep the streets at night, hindering traffic as little as possible. For us, Jätkäsaari is an ideal smart city test location and a reference for the world’s major cities, as Jätkäsaari at night will show what can really be achieved with automation in an urban environment." Free sopar gatorna med en hastighet på 1 - 6 km/h och är försedd med teknik så att den inte ska köra in i gående eller annat som kommer i dess väg. Under testet i Helsingfors kommer den att ledsagas av en operatör. Trombia planerar att börja sälja Free på marknaden någon gång under nästa år men vad den då kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
50.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wingcopter visar upp ny autonom leveransdrönare
Wingcopter 198 kan leverera tre paket åt gången

Det tyska startup-företaget Wingcopter har presenterat en ny autonom drönare avsedd för paketleveranser. Wingcopter 198 är en så kallad multicopter vars rotorer gör att den kan lyfta och landa vertikalt samt hovra i luften. Den är även försedd med vingar som ska ge den möjlighet att flyga längre sträckor snabbt och stabilt. Upp till tio stycken Wingcopter 198 kan kontrolleras samtidigt av en operatör i ett kontrollrum medan drönarna gör sina leveranser autonomt till tre olika förinställda adresser. Wingcopter 198 har en topphastighet på 150 kilometer i timman och en räckvidd på upp till 75 kilometer när den bär sin maxlast på sex kilo. Om lasten väger mindre kan räckvidden utökas upp till 110 kilometer. När vi kan få se Wingcopter 198 börja leverera paket finns det än så länge inga uppgifter om. Företaget har sökt om tillstånd för kommersiella drönarleveranser på den amerikanska marknaden men när ett sådant eventuellt kan bli godkänt är även det oklart. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

EU har presenterat förslag till sina AI-lagar
Så att artificiell intelligens inte ska kunna användas hur som helst

Förra veckan läckte det ut ett förslag om EU:s eventuella regleringar av applikationer som använder artificiell intelligens och nu har detta publicerats officiellt. Det har dock skett lite förändringar mot förslaget som läckte ut förra vecka, förändringar som en del anser gör EU:s AI-lagar lite mer tandlösa. Lagförslaget täcker in en lång rad AI-applikationer, allt från självkörande bilar till olika system som används för att bedöma personer i olika kategorier. Det finns även ett uttryckligt förslag om förbud mot att använda ansiktsigenkänning i realitid. Detta är dock försett med vissa undantag vilket gör att att sådan typ av övervakning fortfarande kan komma att användas av olika myndigheter. Dessutom gäller förbudet bara ansiktsigenkänning i realtid, något som gör att polismyndigheter fortsatt skulle kunna använda sig av till exempel det kontroversiella verktyget Clearview AI som vi skrivit om några gånger tidigare. Den tyska riksdagsledamoten Alexandra Geese säger till The Verge angående undantagen i förslaget gällande ansiktsigenkänning: Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu ska Foodoras robot börja leverera mat till stockholmare
Doora går in en andra testfas

Budföretaget Foodora skriver i ett pressmeddelande att den rullande robot som man testat tillsammans med Tele2 nu ska börja testas för att leverera mat hem till en grupp betatestare. Roboten kallas för "Doora" och är av modellen Yape som utvecklats av italienska e-Novia. Foodora och Tele2 började testa Doora förra månaden genom att låta den rulla runt i centrala Stockholm för att analysera hinder den kunde stöta på under sin färd. Doora har kapacitet att transportera mat eller annat som väger upp till 20 kilo. Roboten är autonom men går även att fjärrstyra om det skulle uppstå en situation där det skulle behövas. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska Ekobot rensar ogräs på egen hand
Ska göra jordbruket mer hållbart

Ekobot är en svensktillverkad autonom ogräsrensare som identifierar ogräs på odlingar och som sedan plockar bort det. Detta görs med hjälp av robotens artificiella intelligens och maskinseende via visionsteknologi. Ekobots AI samlar också konstant in data, data som man sedan kan använda för att optimera ogräshanteringen ännu mer. Genom att låta Ekobot rensa ogräset slipper jordbrukaren använda bekämpningsmedel och på så vis hålla sina odlingar hållbara samt ekologiska. Under årets andra kvartal kommer Ekobots robotar börja användas i kommersiella odlingar ute hos svenska kunder. De har också siktet inställt på den internationella marknaden och kommer efter sommaren genomföra demonstrationer nere i Nederländerna. Ekobot tog sig nyligen också in på Nasdaq-börsen och kommer under hösten vara en av finalisterna i innovationstävlingen Agtech Challange som arrangeras av Hushållningssällskapet. Tumnagel
50.7°
+
Frode Wikesjö
0

Carbon Robotics robotfordon rensar bort ogräs
Med laser!

Det amerikanska företaget Carbon Robotics har utvecklat robotfordonet Autonomous Weeder vilket man säger kan åka runt på åkrar och rensa bort ogräs på egen hand. Autonomous Weeder använder sig av laser vars hetta förångar vattnet i plantornas celler vilket effektivt dödar ogräsplantor. Roboten ska kunna täcka in cirka 8 hektar åkermark på en dag och har kapacitet att döda runt 100.000 ogräsplantor i timmen enligt Carbon Robotics. Alternativet till att använda robotar för att döda ogräs är att använda bekämpningsmedel eller låta människor rensa ogräs för hand, något som kan vara antingen miljöfarligt och inte särskilt populärt på organiska jordbruk eller innebära höga arbetskraftskostnader. Carbon Robotics Autonomous Weeder går att beställa nu med leverans nästa år men vad den kostar framgår inte. Tumnagel
49.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mobileye och Udelv drar igång tjänst för autonoma leveranser
Intels dotterföretag satsar på självkörande budbilar

Intels israeliska dotterföretag Mobileye fortsätter sin satsning på självkörande bilar. Företaget har nu meddelat att man tillsammans med startup-företaget Udelv planerar att dra igång en budtjänst där självkörande budbilar ska frakta paket hem till kunderna. Den kabinlösa budbilen som kommer att användas för att leverera paket kallas för The Transporter och kommer att förses med självkörande teknik som utvecklats av Mobileye. Mobileyes system för självkörande bilar inkluderar bland annat 13 stycken kameror, 9 stycken Lidar-sensorer av olika typer, sex stycken radarsensorer samt Mobileyes egenutvecklade SoC EyeQ. Maxhastigheten på The Transporter kommer att ligga på lite över 100 km/h. Mobileye och Udelv planerar att dra igång sin tjänst för autonoma leveranser någon gång under 2023. Fram till och med 2028 planerar de båda företagen att tillverka 35.000 exemplar av The Transporter vilka är tänkta att rulla runt och leverera paket på egen hand. I videoklippet nedan kan ni kolla in ett kort klipp som visar hur det är tänkt att leveranser med The Transporter ska fungera. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo fördjupar samarbetet med Nvidia
Nästa Volvo XC90 ska köra Nvidia Drive Orin

Volvo XC90 var först ut på Volvos SPA-plattform och kommer också vara första Volvo som får nästa generations plattform som logiskt nog heter SPA2. Man har redan tidigare sagt att man kommer att jobba med Nvidia på den nya plattformen och nu går man ut med att man fördjupar samarbetet. Enkelt så kommer alla framtida Volvos att ha två datorer, en Nvidia Drive Xavier som tar hand om alla basfunktioner, energihantering och förarassistans. Nu berättar man också att man kommer att använda Nvidia Drive Orin för autonom körning och att man förhoppningsvis kommer att vara det första märket med denna teknik. Målet är att all teknik i bilen ska handhas av dessa två system, istället för ett antal olika system som jobbar på sin hörna. Tumnagel
47.7°
+
Roger Åberg
0

Så här ser det ut när man åker genom Musks tunnel
Den under Las Vegas

Tidigare i veckan fick pressen provåka Elon Musks kollektivtrafik som tar passagerare genom tunlar under Las Vegas. Denna tunnel befinner sig tolv meter under jorden och är sammanlagt ungefär 2,5 kilometer lång med tre stop. Tanken är att det i dessa tunlar ska köra ett stadigt flöde med Teslas som körs autonomt. Bilarna ska också rymma upp till 16 personer. Men just nu är det inte så sexigt då bilarna under denna pressdag var helt vanliga Teslas som kördes av riktiga människor med en fart på runt 55 Km/h Vid full kapacitet är det tänkt att denna loop ska kunna transportera 4 400 i timmen. Om det blir så återstår att se när denna tunnel öppnas upp inom några månader. Under juni månad kommer det hållas en större konferens i Las Vegas och då blir det spännande att om det här är en vettig investering från Las Vegas sida eller ej. Tumnagel
34.8°
+
Frode Wikesjö
0

ISS har parkerat om sin Crew Dragon
I väntan på nya grejer från jorden

Igår parkerade fyra av besättningsmännen på den internationella rymdstationen ISS om den Crew Dragon-kapseln som transporterade dit två astronauter i november förra året. Det ska väl tilläggas att det hela sköttes autonomt och övervakades från kontrollrummet på jorden. De fyra astronauterna var mest ombord för att bekanta sig med den farkost som snart kommer att ta dem tillbaka till jorden. SpaceX Crew Dragon-kapsel "Resilience" förflyttades från porten som kallas för "forward" på ISS till en annan anslutning som kallas för "zenith". Anledningen till förflyttningen av Resilience är att ISS inväntar en ny Crew Dragon-kapsel om några veckor såväl som en Cargo Dragon-kapsel i juni, kapslar som är tänkta att ansluta till forward-porten på ISS. Efter att nästa Crew Dragon-kapsel anlänt till ISS i slutet av den här månaden är det tänkt att Resilience ska återvända till jorden tillsammans med de fyra besättningsmän, Shannon Walker, Vic Glover, Mike Hopkins samt Soichi Noguchi, som nu var med och parkerade om farkosten. Därefter kommer Crew Dragon-2 att förflyttas till zenith-porten innan nästa Cargo Dragon anländer i juni. Här ovanför kan ni kolla in en uppspeedad timelapse på förflyttningen av Crew Dragon-1 från forward- till zenith-porten. Här nedanför kan ni kolla en repris av gårdagens livesändning om ni hellre vill ha det i en slow tv-version. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tim Cook intervjuad i podcast
Om Facebook och hur länge han kommer att vara på Apple

NY Times Kara Swisher har intervjuat Apples VD Tim Cook och det blev ett intressant samtal. De börjar prata om attacken mot kongressen i Washington och det faktum att de tog bort Parler från App Store. Tim säger att det var helt rätt gjort eftersom de inte kunde (eller ville) sköta modereringen. Han säger samtidigt att han gärna vill ha tillbaka Parler, bara de kan följa reglerna som finns i App Store. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

Aurora hjälper Volvo att utveckla självkörande lastbilar
Ska klara nivå 4

Vi har tidigare skrivit om företaget Aurora som sysslar med självkörande bilar. Nu står det klart att de tillsammans med Volvo ska utveckla autonoma lastbilar i nivå 4 som man tänker skicka ut på vägar i Nordamerika. Aurora ska hjälpa till med tillverkningen av bilarna och sedan stå för logistiken och supporten när grejerna väl börjar rulla, när det kommer att ske är dock oklart för tillfället. Man kommer att använda sig av molnet för att se till att lastbilarna tar de mest effektiva vägarna som möjligt. Mer om samarbetet kommer att presenteras längre fram. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Roboten Daedalus kan utforska grottor på månen
ESA funderar på att skicka den dit i framtiden

Ett av de europeiska rymdstyrelsen ESA:s projekt går ut på att ta fram teknik för att kunna utforska grottor och så kallade lavatuber på månen. En av dessa kanske kan komma att bli roboten Daedalus som utvecklas av forskare på flera tyska och italienska universitet och forskningsinstitutioner. Daedalus är en klotformad robot som har en diameter på 46 centimeter. Den ska ha möjlighet att kunna rulla runt på egen hand i mångrottor och lavatuber efter att en kran har släppt ner robotarna där. Data från roboten skickas sedan vidare till kranens vajer som även fungerar som en slags wifi-mottagare. Robotkranen kan i sin tur sedan skicka datan vidare till jorden eller någon annan mottagare på månen. Dorit Borrmann är en av de som är med och utvecklar roboten och hon säger om Daedalus. "The design is driven by the requirement to observe the surroundings in full 360 degrees and the necessity to protect the interior from the harsh lunar environment. With the cameras acting as a stereo vision system and the laser distance measurements, the sphere detects obstacles during descent and navigates autonomously upon reaching the pit floor." När vi eventuellt skulle kunna få se robotar som Daedalus rulla runt på månen finns det än så länge inga uppgifter om. Om det blir av lär det sannolikt dröja flera år innan robotarna är redo att tas i bruk där. Tumnagel
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Självkörande Tesla i stadstrafik
På natten

Klipp där får åka med när en Tesla kör autonomt i vältrafikerad stadsmiljö på natten. Tumnagel
34.2°
+
Frode Wikesjö
0

Reliable Robotics satsar på autonoma flygplan
Hoppas kunna börja flyga frakttrafik med robotflygplan nästa år

Det amerikanska startupföretaget Reliable Robotics har utvecklat ett system som kan göra befintliga flygplan helt autonoma, något som gör att de kan starta, flyga och landa utan någon pilot i planet. De båda grundarna av Reliable Robotics, Robert Rose och Juerg Frefel, har tidigare arbetat för Tesla och SpaceX. De har en vision om att vi i framtiden kommer att flyga både gods och passagerare i små autonoma flygplan snarare än i jätteflygplan med piloter. I dagsläget består företagets "flotta" av endast två ombyggda flygplan vilka kan flyga autonomt. Flygplanen går dock även att fjärrstyra av en mänsklig pilot från marken om något fel eller annat skulle uppstå med flygplanens autonoma system. Ett av Reliable Robotics flygplan tillhör fraktföretaget FedEx och man hoppas kunna börjar utföra fraktflygningar med detta någon gång under 2022. För att det hela ska gå att genomföra krävs dock att Reliable Robotics system och flygplan godkänns av den amerikanska flygsäkerhetsmyndigheten FAA. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo Cars och Luminar Technologies börjar samarbeta
Ska utveckla självkörning tillsammans

I oktober förra året presenterade Volvo Cars det nya företaget Zenseact som ska pyssla med självkörande teknik. Nu har detta och det Kalifornienbaserade lidar-teknikbolaget Luminar Technologies slagit sina påsar ihop för att i framtiden tillsammans leverera en komplett lösning för sjävkörande bilar. Nya XC90 som presenteras 2022 blir den första modellen att utrustas med systemet som man har döpt till Sentinel. Andra biltillverkare ska även kunna få ta del av tekniken. Grejerna ska kunna fungera både som förarassistans och där de gör bilen helt autonom på exempelvis motorväg. I klippet nedan pratar man mer om Sentinel. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Kolla in Boeings Loyal Wingmans första testflygning
Autonomt flygplan som ska flyga tillsammans med bemannade flygplan

Här kan ni kolla in den första testflygningen med Boeing Airpower Teaming System (ATS), en drönare som även går under smeknamnet "Loyal Wingman". Det är en drönare som är avsedd att fungera som ett slags obemannat partner-flygplan tillsammans med bemannade stridsflygplan. Loyal Wingman började utvecklas av Boeing Australia tillsammans med Australiens flygvapen Royal Australian Air Force (RAAF) för tre år sedan. Tanken är att drönaren, förutom att hänga med andra bemannade flygplan, även ska kunna utföra uppdrag på egen hand. Testflygningen av Loyal Wingman genomfördes södra Australiens Woomera Range Complex men det är oklart när exakt detta skedde. Boeing och RAAF planerar att testflyga Loyal Wingman tillsammans med bemannade stridsflygplan någon gång senare i år vilket känns som det riktiga eldprovet för "framtidens wingman". Här nedan kan ni kolla in ett klipp från förra året som visar upp lite av visionen med hur Loyal Wingman ska fungera. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Smygtitt på Volkswagen Project Trinity
Den eldrivna sedanen lanseras 2026

I slutet av januari skrev vi om Volkswagens Project Trinity första gången. Det handlar om en stor eldriven sedan som kommer bli ett nytt flaggskepp som ska sätta en ny standard när det gäller räckvidd, laddningshastighet, digitalisering och autonom körning. Nu får vi ytterligare en smygtitt på modellen i form av bilden ovan, men den ska inte lanseras förrän om fem år. Mer om hur Volkswagen tänker inför framtiden kan ni läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida