m

Hope lyckades lägga sig i omloppsbana runt Mars
Förenade Arabemiraten blir femte staten som lyckats ta sig dit

Igår var det dags för Förenade Arabemiratens Marssond Hope att lägga sig i omloppsbana runt planeten och detta var något som man ska ha lyckats med. Hope lämnade jorden 20 juli förra året och efter att ha färdats 190 miljoner kilometer var den igår framme sitt vid mål. Själva manövern där sonden la sig i omloppsbana runt Mars sköttes helt autonomt då det på grund av avståndet till Mars inte gick att fjärrstyra den i realtid. Förenade Arabemiraten blir den första nationen i Arabvärlden som tar sig till Mars och den femte någonsin efter det att USA, Ryssland, EU och Indien tidigare skickat farkoster dit. Snart kommer även nya farkoster från USA och Kina anlända till Mars, två farkoster som båda är planerade att landa på den röda planeten. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boston Dynamics presenterar Spot Enterprise
En lite mer självgående version av deras robothund

Det numera Hyundai-ägda robotföretaget Boston Dynamics har presenterat en ny version av sin robothund vilken man har gett namnet Spot Enterprise. Spot Enterprise har bland annat försetts med en lite kraftfullare än CPU än den nuvarande modellen Spot Explorer, något som gör att den ska kunna köra mer avancerade algoritmer för autonomi i framtiden. Den största nyheten är dock att roboten nu försetts med en tillhörande batteriladdar-station som den kan använda på egen hand. Det innebär att företag kan placera Spot Enterprise i någon av sina anläggningar och aktivera den via fjärrstyrning när anläggningen behöver inspekteras. I samband med att Boston Dynamics presenterade Spot Enterprise så visade man även upp Spots tillhörande arm som vi skrev om lite häromdagen samt den nya mjukvaran Scout. Med mjukvaran Scout kan en operatör styra och se vad roboten ser på liknande sätt som många företag idag använder så kallade telepresence-robotar. Scout kommer att fungera både med Spot Explorer och den nya modellen Spot Enterprise. Under en presentation igår sa Boston Dynamics att man sålt cirka 400 exemplar av Spot Explorer, en robot som kostar 74.500 dollar. Boston Dynamics har än så länge inte berättat vad man kommer att ta för Spot Enterprise och den tillhörande batteriladdar-stationen men säger att den kommer att bli dyrare än Spot Explorer. Vad robotarmen kommer att kosta finns det heller inga uppgifter om. Här nedanför hittas ett videoklipp som visar upp Spot Enterprise samt ett lite länge klipp med hela gårdagens presentation från Boston Dynamics. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Enklare att använda robothunden Spots arm
Boston Dynamics visar upp sin robothund igen

Boston Dynamics gör sin robothund Spot smartare och smartare. Nu är man på gång att släppa ett nytt API som gör det betydligt lättare att använda dess arm, framförallt i kombination med kroppen och benen. Istället för att de programmeras var för sig för att göra komplicerade uppgifter så har Boston Dynamics lärt jycken hur den ska agera för att till exempel plocka upp något på marken. Det gör att man kan låta den utföra autonoma uppgifter eller styra den med en tablet. Bolaget kommer att berätta mer om detta i morgon, presskonferensen startar klockan 17.00 och går att se nedan. Tumnagel
43.6°
+
André Stray
0

Microsoft börjar satsa på självkörande bilar
Investerar 2 miljarder dollar i Cruise

Microsoft börjar nu konkurrera med Google och Amazon på ytterligare ett område då man nu investerar 2 miljarder dollar i Cruise, GM:s företag för självkörande bilar. Det här är Microsofts första större satsning på självkörande bilar men Microsoft har tidigare även försett Volkswagen, BMW och Ford med tjänster riktade mot deras satsningar på självkörande bilar. Tanken bakom investeringen i Cruise verkar framför allt vara att Cruise och GM ska använda Microsofts molntjänst Azure för att koppla upp Cruise bilar mot molnet. Microsofts vd Satya Nadella säger i ett uttalande om investeringen i Cruise: "Advances in digital technology are redefining every aspect of our work and life, including how we move people and goods. As Cruise and GMx27s preferred cloud, we will apply the power of Azure to help them scale and make autonomous transportation mainstream." GM köpte Cruise 2016 för över en miljard dollar. Honda köpte in sig i företaget 2018 och deras investering på 750 miljoner dollar gjorde att företaget då värderades till 14,6 miljarder dollar. Idag har Cruise runt 2000 anställda och efter Microsofts investering på 2 miljarder dollar värderas företaget till 30 miljarder dollar. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in lagerrobotar från BionicHive
Israeliskt startup-företag som uppmärksammades av Elon Musk

Det israeliska robotföretaget BionicHive fick lite oväntad uppmärksamhet från Elon Musk då han i en tweet där deras robotar visades upp svarade med "The robot future is coming". Det lilla företaget BionicHive har utvecklat logistikroboten SqUID vilken är tänkt att helt autonomt kunna susa fram på lager och hantera logistiken på dessa. Musks tweet har i skrivande stund retweetats över 1900 gånger och BionicHives vd Ilan Reingold säger om den oväntade uppmärksamheten: "A tweet like that from someone of the caliber of Elon Musk is a genuine and sincere vote of confidence in our product and its capabilities, by one of the people leading global technological innovation, who sees the potential. Itx27s really exciting. A huge amount of feedback, and enquiries from very strong players, among the biggest customers in the world, with whom we havenx27t yet managed to speak. Investors and other players in our ecosystem - distributors and integrators from all kinds of places - contacted us asking x27how can I be part of this and help you get into new places around the worldx27. It certainly has had an effect." I videoklippen ovan och i den inbäddade tweeten nedan kan ni kolla in när BionicHives SqUID-robotar tar sig fram för egen maskin och hanterar paket på ett lager. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny självkörande racerbil
Byggd av Dallara

Indy Autonomous Challenge presenterar nu deras högteknologiska racerbil som tillverkats av Dallara. Som sagt handlar det om en självkörande sak som lag ska kunna använda till att tävla med i "the world’s first high-speed, head-to-head autonomous race". Bilen baseras på Dallara IL-15 men har alltså betydligt mer teknik under skalet istället, och ingen plats för någon förare. Det här ska vara den mest avancerade och snabbaste självkörande racerbilen hittills och varje bil som är späckad med radar, lidar, kameror och avancerade datorer sägs vara värd över 800.000 euro. Det första racet ska äga rum den 23 oktober och då kommer fler än 500 stycken collegestudenter fördelade på 39 stycken lag från tolv stycken olika länder att delta. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Volvo Pentas nya teknik gör det enklare att lägga till med båten
En hybrid mellan automatisk och manuell tilläggning

CES-mässan är digital i år men det går som väntat utmärkt att presentera nyheter ändå. Volvo Penta delar nu med sig av branschens första helt integrerade Assisted Docking System för båtar. Detta ska ge kaptenen en helt ny kontroll och är ytterligare ett steg mot automatiserad tilläggning när båten väl ska parkeras. Systemet kompenserar för vind och strömmar och hjälper automatiskt båten att hålla den avsedda kursen. Så här säger Ida Sparrefors som är Director of Autonomous Solutions and New Business Models på Volvo Penta: "Assisted Docking är en hybrid mellan automatisk tilläggning och manuell tilläggning. Trots att det på vissa sätt skulle ha varit enklare att införa en fullständig automatisering är det fina med det här systemet att det ger kaptenen bättre kontroll. Med vårt team av experter, med allt från mjukvaruutvecklare till testförare, har vi gjort så att det beter sig intuitivt i alla lägen, så att vem som helst kan känna sig som en erfaren kapten." Läs mer om tekniken i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0

Det här är Nios nya eldrivna sedanmodell ET7
Tar sig 100 mil på en laddning

Den kinesiska elbilstillverkaren Nio har nu presenterat sin nya modell ET7. Det är en sedan som kan fås med ett batteripack på 150 kWh vilket ska ge en räckvidd på över 100 mil. Den räckvidden är dock enligt NEDC-cykeln så det lär handla om en annan siffra när bilarna väl körs av vanligt folk. Det finns även ett batteripack på 70 kWh som ska ge 50 mil och ett på 100 kWh som ska ge 70 mil. Under skalet sitter två stycken elmotorer - en på framaxeln och en på bakaxeln. Den sammanlagda effekten anges till över 650 hästar och 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder. På tekniksidan hittar vi bland annat NAD (Nio Autonomous Driving) som innebär att bilen kan köra sig själv i stadstrafik, på motorvägar och på de dedikerade batteribytarstationerna. Dessa stationer är ganska så intressanta och Nio jobbar just nu på att snabba upp processen med Power Swap Station 2.0. På dessa ställen ska det tomma batteriet kunna bytas ut mot ett fulladdat helt automatiskt på under tre minuter. Man räknar med att ha 500 stycken såna här stationer i drift i slutet av året. Det första leveranserna av ET7 ska äga rum i början av nästa år och Kina blir inte helt oväntat först ut. I svenska pengar kommer lanseringsversionen med 100 kWh-batteri att kosta strax under 700.000 kronor. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Waymo slutar använda termen "självkörande bilar"
Kommer nu istället kalla sina bilar för "helt autonoma"

Alphabets bilföretag Waymo meddelar nu att man inte längre kommer att kalla sina bilar för "självkörande". Istället kommer man att gå över till att kalla sina fordon för "helt autonoma", något som ska indikera att bilarna inte på något sätt ska vara beroende av en mänsklig chaufför. Det hela verkar vara en liten pik till Tesla som inkluderat funktioner i sin senaste version av Autopilot som man säger gör Teslas bilar till "Full Self-Driving". Tyvärr verkar det i Teslas fall inte stämma då det redan finns flera exempel där chaufförerna av Teslas bilar varit tvungna att ingripa under färdens gång för att undvika olyckor. I sitt blogginlägg skriver Waymo bland annat om sitt beslut om att nu kalla sina bilar för "helt autonoma": "This is more than just a branding or linguistic exercise. Unfortunately, we see that some automakers use the term “self-driving” in an inaccurate way, giving consumers and the general public a false impression of the capabilities of driver assist (not fully autonomous) technology. That false impression can lead someone to unknowingly take risks (like taking their hands off the steering wheel) that could jeopardize not only their own safety but the safety of people around them. Coalescing around standard terminology will not just prevent misunderstanding and confusion, it will also save lives." Huruvida termen "fully autonomous driving" kommer att fastna hos allmänheten återstår att se. Tyvärr kan det nog vara så att vi redan nu vant oss vid termen "självkörande", något som gör att människor även framöver kanske utsätter sig för risker om de faktiskt tror att till exempel Teslas bilar klarar sig i trafiken helt på egen hand. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

En Tesla kör sig själv från San Francisco till Los Angeles
Klarade sig nästan helt utan ingrepp

Teslas Full Self-Driving-funktion är fortfarande i betastadiet men en del testar ändå för att se vad systemet klarar. Här får vi hänga med i en Model 3 som kör sig själv från San Francisco till Los Angeles. Det hela gick bra men när bilen anlände till Los Angeles var föraren tvungen att ingripa en snabbis eftersom det låg bröte på vägen. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0
2020

Nu kan självkörande bilar leverera varor i Kalifornien
Nuro har fått delstatens första tillstånd för sådan verksamhet

Det amerikanska företaget Nuro blir först med att få ett så kallat "Autonomous Vehicle Deployment Permit" i den amerikanska Kalifornien, något som innebär att de nu får börja använda sina små självkörande bilar för varuleveranser i delstaten. Nuro fick tidigare i år tillstånd för att börja köra med sina självkörande bilar på allmänna vägar i Kalifornien, något som en lång rad företag har fått sedan tidigare, men blir först med att faktiskt få börja använda sina bilar för kommersiell verksamhet i delstaten. Nuro planerar nu att dra igång en tjänst där kunder ska kunna använda deras små självkörande bilar till att leverera grejer från kemtvättar, restauranger och andra butiker. Nuro visade redan förra året upp en modell av sin bil som var specialbyggd för att leverera pizzor. Den var framtagen tillsammans med den stora pizzakedjan Dominos och det kanske inte är omöjligt att sådana fordon dyker upp på Kaliforniens gator i framtiden. Initialt kommer Nuros tillstånd i Kalifornien bara gälla i två av delstatens län/kommuner, Santa Clara och San Mateo. Vidare innebär tillståndet att bilarna bara får framföras under hyggliga väderförhållanden med en maxhastighet på 56 km/h. Tumnagel
46.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Zoox presenterar sin självkörande pod
En samåkningskub utan förare

Sommaren 2018 var första gången vi skrev om företaget Zoox som tagit fram ett självkörande fordon för samåkning. I somras köpte Amazon upp företaget och nu visar man upp den färdiga produkten som man beskriver som "a fully functional, electric, autonomous vehicle designed for dense, urban environments". Den lilla lådan mäter 3,6 meter på längden och 1,93 på höjden. På insidan finns det plats för fyra stycken personer och man kommer in via skjutdörrar precis som på en buss. På insidan finns trådlösa laddare för telefoner, ett infotainmentsystem med pekskärm, högtalare och ett Rolls-Royce-inspirerat lysande innertak. Poden är givetvis helt eldriven och den har ett batteripack på 133 kWh som ska räcka för 16 timmars körning. Toppfarten anges till hela 121 km/h vilket är betydligt snabbare än vad liknande skapelser har klarat tidigare. Det finns fyrhjulsstyrning och poden går lika snabbt framåt som bakåt. På tekniksidan hittar vi kameror, radar och Lidar som ser 270 grader i alla fyra hörnen. Det ska inte finnas några döda vinklar och hela tiden upptäcker poden vad som är runt omkring den. Enligt Zoox ser den allt inom 150 meters radie. Det ska även finnas fler än 100 stycken säkerhetsuppfinningar som inte konventionella bilar har. Bland annat finns det airbags som ser till att skydda de som åker oavsett vilket håll poden rör sig. När Zoox ska börja röra sig på gatorna och var är oklart för tillfället. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Cruise är ute och cruisar - utan någon vid ratten
General Motors drar igång tester av självkörande bilar i San Francisco

Cruise som är namnet på General Motors företag för självkörande bilar har nu dragit igång sina tester i San Francisco. Det här är bilar som kör helt själva, utan att någon sitter vid ratten. En anställd från Cruise måste dock hela tiden sitta på passagerarsätet och i mittkonsolen finns en säkerhetsbrytare att drämma till om det börjar spåra ur. Cruise ser självklart även till att övervaka bilen på håll. Cruise har fått tillstånd att testa fem stycken autonoma prototyper av Chevrolet Bolt på utvalda gator i staden. Bilarna får inte gå snabbare än 48 km/h och de får inte köras vid kraftigt regn eller tät dimma. "Getting to driverless in SF took more than five years of rigorous testing, over 2 million miles of driving in one of the craziest driving environments, together with hard work from a huge team of dedicated engineers and others across Cruise, as well as at GM. And not to mention several billion dollars of investment along the way." Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Uber säljer av sin flygverksamhet
Uber Elevate säljs till Joby Aviation

Uber säljer nu sin verksamhet för utveckling av "flygande taxibilar" till företaget Joby Avation. Affären liknar den affär som blev officiell häromdagen där Uber sålde sin division för utveckling av självkörande bilar till sin konkurrent Aurora. I samband med att Ubers Elevate, Ubers divison för utveckling av så kallade VTOL-flygplan, blir en del av Joby så kommer Uber även att investera 75 miljoner dollar i Joby Aviation. Hur resten av affären ser ut rent ekonomiskt finns det inga publika uppgifter om. Uber har även tidigare investerat 50 miljoner dollar i Joby Aviation, ett företag där även Toyota, Intel och Jet Blue är delägare. Det ser med andra ord ut som om Uber med veckans affärer kommer fokusera mer på sin huvudverksamhet, det vill säga passagerartransporter. Det innebär att Uber slipper ifrån utgifter för att utveckla både självkörande bilar och flygfarkoster. Då Uber nu är delägare i både Aurora och Joby så kommer man sannolikt dock kunna integrera företagens fordon i sin tjänst den dagen dessa väl blir redo för passagerartrafik. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

VW-chefen: helt självkörande bilar på vägarna 2025-2030
Investerar kraftigt i tekniken

Utvecklingen kring självkörande bilar går med en rasande fart framåt. Nu menar Volkswagen-chefen Herbert Diess att helt självkörande bilar borde finnas ute på vägarna mellan 2025-2030. Tekniken kring datachip och framgångar inom artificiell intelligens menar Herbert är det som gör att utvecklingen inom autonom körning gör såna framsteg. Volkswagen kommer att investera 73 miljarder euro i eldrift och uppkopplad teknik och en del av dessa slantar ska gå till den nya organisationen Car.Software vars mål är utveckla självkörande mjukvara. Det här är också ett område som Herbert vill att Volkswagen ska bli marknadsledande inom. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Kolla in när SpaceX skickar en Dragon till ISS
Alltid fascinerande

Om cirka 17 minuter kommer SpaceX skjuta upp en ny Dragon capsule, denna gång från Kennedy Space Center i Florida. Den ska åka upp till den internationella rymdstationen ISS och ska docka med ISS helt autonomt. Denna Dragon är något uppdaterad från tidigare modeller då den har 20 procent mer lastutrymme och ska kunna klara upp till fem turer till ISS. Du kan följa uppskjutet direkt via klippet ovan. Tumnagel
47.3°
+
Frode Wikesjö
0

Teslas helt självkörande system lanseras nästa år
Elon Musk är helt övertygad att det blir så

I oktober rullade en betaversion av Teslas helt självkörande system (FSD = Full Self-Driving) ut till ett gäng testpersoner. Nu hävdar Elon Musk att han är övertygad att tekniken kommer släppas till allmänheten (på vissa utvalda platser där det är godkänt) under nästa år. Namnet till trots är systemet inte självkörande i Nivå 5 och det är fortfarande inte helt perfekt. I klippet ovanför får vi se lite när tekniken jobbar. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Örebro Universitet utvecklar desinficerings-robot
Robot med UV-ljus som du kan bygga ihop själv

Örebro Universitet har utvecklat en så kallade telepresence-robot som är försedd med UV-lampor som ska kunna döda virus, bakterier och andra mikroorganismer med hjälp av UVC-strålning. Roboten kallas för "Sp00tn1k-clean" och är tänkt att fjärrstyras via en dator eller en mobiltelefon. Tanken bakom roboten är att släppa ritningar och mjukvaran till roboten som öppen källkod så att vem som helst kan bygga ihop en egen Sp00tn1k-clean som sedan kan styras via mjukvaran som forskarna utvecklat. De flesta komponenter går att köpa i en teknikbutik, andra är specialgjorda i en 3D-skrivare med miljövänliga material skriver Örebro Universitet i ett pressmeddelande. Det framgår inte vad dessa komponenter skulle kosta att införskaffa. Tanken är framför allt att roboten ska kunna användas i sjukvårdsmiljöer och på liknande platser som behöver desinficeras från virus. När forskarna är klara med sitt arbete och kan släppa Sp00tn1k-clean framgår inte än så länge. Här nedanför hittas ett videoklipp där de båda forskarna André Potenza och Andrey Kiselev vid AASS (Centrum för tillämpade autonoma system) presenterar roboten lite närmare. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in kinesisk skräpplockar-robot
Ännu ett jobb som inte människor behöver göra

I den kinesiska staden Hangzhou har man börjat använda robotar som ska hålla stadens gator rena från tomflaskor, fimpar och annat skräp som människor lämnar efter sig. Enligt den kinesiska tidningen Peoples Daily är roboten försedd med ett autonomt navigationssystem samt datorsyn som kan identifiera skräp som inte hör hemma på gatorna. Den ska kunna rulla runt och plocka skräp i åtta timmar på en laddning och på den tiden samla ihop upp till 17,5 kilo skräp. Det finns inga uppgifter om vem som har tillverkat roboten, hur många exemplar som finns eller vad den kostar. Tumnagel
42.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

EHangs passagerardrönare har testats i Sydkorea
Kan bli del av autonomt taxiflyg i Seoul i framtiden

Det kinesiska drönarföretaget Ehang har testflugit sin passagerardrönare EHang 216 ännu en gång och den här gången skedde detta i Sydkoreas huvudstad Seoul. Den lilla flygfarkosten rymmer två passagerare och ska kunna hålla sig flygande i 30 minuter på en laddning. Under testflygningen i Sydkorea flögs dock farkosten utan några passagerare för säkerhets skull. Sydkorea siktar på att dra igång flygningar med autonoma taxi-drönare under sitt "Korean Urban Air Mobility (K-UAM)"-projekt någon gång mellan 2023 och 2025. Då är det antagligen inte helt omöjligt att farkoster från EHang kommer att ingå i den autonoma taxiflottan. Sydkoreas borgmästare Seo Jeong-hyup säger om K-UAM-projektet: "The air taxi is a dream of mankind for the future transportation. We are excited that Seoul can host the countryx27s first domestic demo flight. Seoul is pioneering itself as an innovative hub of the world. Urban air mobility services are drawing keen attentions as an option to alleviate ground traffic congestions with a huge potential for growth. The city government will strive to realize the human dream of safe flights for Seoul citizens and thus support the future industry of Korea." EHang uppger att deras autonoma drönare redan används för olika typer av godstransporter i Kina. Än så länge har dock inga kommersiella tjänster med autonoma taxiflyg för persontrafik startat någonstans i världen. Här nedan kan ni kolla in när EHang 216 testades i Seoul 11 november. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Consumer Reports har testat självkörande system
General Motors Super Cruise tog hem segern

Consumer Reports testar allt och en av de senaste grejerna är bilars självkörande system. De hade med 17 stycken olika system i testet och som vinnare stod General Motors teknik Super Cruise. De olika systemen fick genomgå 36 stycken olika tester och Super Cruise vann i tre av fem kategorier. På andra plats kom Tesla med sin Autopilot och på tredje plats Ford med Co-Pilot 360. Först på plats tio hittar vi Volvo och deras Pilot Assist. Läs hela testet och hur detta genomfördes på länken nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Självkörande racerbil dammar in i väggen det första den gör
Racing med autonoma bilar verkar kul!

Roborace är en ny liga med självkörande racerbilar och det här sägs vara framtiden när det kommer till racing. Nyligen livesände man ett event med bilarna på bana och allt gick väl kanske inte direkt som planerat. Direkt efter start dammade nämligen den här bilen rätt in i väggen och det hela var över. Tumnagel
55.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida