Quantcast
m

Slipp åksjuka i självkörande bilar från Jaguar Land Rover
Jobbar vidare med smart teknik som motverkar illamåendet

Jaguar Land Rover pratade redan 2018 om teknik som skulle kunna hjälpa till att motverka åksjuka. Nu verkar man ha kommit längre på den biten och meddelar att framtida självkörande bilar från tillverkaren ska hjälpa till att motverka åksjukan med upp till 60 procent. För att lyckas med detta ska bromsning, acceleration och placering i vägens fil samarbeta och få ned de faktorer som orsakar att du blir illamående. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Enligt Tesla är självkörande bilar tio gånger säkrare
Presenterar ny olycksstatistik

Tesla presenterar nu lite sammanställd olycksstatistik och enligt den menar de att det är tio gånger säkrare att köra en självkörande bil än när man kör själv. Under årets andra kvartal har man registrerat en olycka per 7,29 miljoner kilometer när Autopilot har varit aktivt. Samma siffra med systemet avstängt säger en olycka per 2,51 miljoner kilometer. Enligt USA:s trafiksäkerhetsmyndighet NHTSA är siffran bland icke Tesla-ägare en olycka per 771.000 kilometer - vilket är nästan tio gånger högre. Elon Musk lovar att Teslas bilar kommer att vara helt självkörande i slutet av året och tester med det uppdaterade systemet pågår för fullt just nu. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Airbus har genomfört lyckade tester med autonomt flygplan
Flygplan fixar att både starta och landa på egen hand

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus meddelade att man nu är i mål med ett av sina test-program för autonoma flygplan. Det handlar om ett tvåårigt projekt som gått under namnet "Autonomous Taxi, Take-Off and Landing" (ATTOL) där Airbus genomfört runt 500 testflygningar. Det är ett flygplan av modellen A350-1000 XWB som försett med ett "par ögon" i form av datorsyn vilket gett flygplanet möjlighet att taxa, starta och landa helt på egen hand. Själva flygningen har därefter genomförts med den autopilot som numera är standard i de flesta flygplan. Airbus skriver att man kommer att fortsätta att testa autonoma flygplan för att bland annat "creating new business models that will transform how aircraft are developed, manufactured, flown, powered and serviced". När vi skulle kunna få se helt autonoma flygplan i passagerartrafik är dock inget som nämns och det lär antagligen inte hända än på länge. Tumnagel
50.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Teslas Autopilot på vägar den inte sett innan
Börjar bli ganska vass

I Teslas senaste mjukvaru-uppdatering 2020.28.5 förfinas Autopilot-funktionen ytterligare. YouTube-kanalen Tesla Driver bestämde sig för att testa och tog ut sin Model 3 på vägar han aldrig kört tidigare, för att se hur bra tekniken hängde med. Tumnagel
33.3°
+
Bobby Green
0

AI hjälper drönarsvärmar att koordinera sin flygning
Så att de inte krockar med grejer som är i vägen

Forskare på amerikanska Caltech har utvecklat ett AI-system som man hoppas ska kunna göra så att drönare i svärm både kan flyga lite säkrare och även kanske i lite tajtare formationer. Man kallar systemet för Global-to-Local Safe Autonomy Synthesis (GLAS) och tanken bakom detta är primärt att drönarsvärmar ska kunna flyga i formation på tidigare ej kartlagda ställen. För att detta ska bli möjligt har systemet som kontrollerar drönarna försetts med en AI som ger varje individuell drönare en viss frihet att flyga på egen hand, detta för att den inte ska kollidera med något objekt som kommer i vägen för formationen. Förutom GLAS så används även systemet Neural-Swarm som kan kompensera olika aerodynamiska hinder som de enskilda drönarna utsätts för, det kan till exempel handla om vinddrag som uppstått från de andra drönarna i formationen. Forskarna skriver om sitt arbete: "When GLAS and Neural-Swarm are used, a robot does not require a complete and comprehensive picture of the environment that it is moving through, or of the path its fellow robots intend to take. Instead, robots learn how to navigate through a space on the fly, and incorporate new information as they go into a "learned model" for movement. Since each robot in a swarm only requires information about its local surroundings, decentralized computation can be done; in essence, each robot "thinks" for itself, which makes it easier to scale up the size of the swarm." Teknik som denna skulle kunna användas vid till exempel stora formations-uppvisningar med drönare men även vid sök-operationer där man måste koordinera en stor mängd drönare för att täcka in ett större område. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Roboten Stretch ska hjälpa till i hemmet
Fjärrstyrd robot ska ta hand om vardagssysslor i hushållet

Robotföretaget Hello Robot har visat upp sin första robot vilket är en skapelse man på sikt hoppas kunna hjälpa människor med lite olika uppgifter i deras hem. Det handlar om en telepresence-robot som har fått namnet Stretch och den ser inte särskilt spektakulär ut, den påminner mest om en robotdammsugare som har fått en slags grip-anordning monterad ovanpå sig. Designen verkar dock vara funktionell och i videoklippet nedan visas det upp hur Stretch skulle kunna användas till olika vardagssysslor i hemmet. Stretch är ingen autonom robot utan är utvecklad för att fjärrstyras av en operatör. Roboten skulle till exempel kunna utföra olika sysslor hos äldre och/eller funktionshindrade som inte klarar av att göra vissa grejer i hushållet själva. I dagsläget ska Stretch ses som en forskningsplattform för telepresence-robotar och Hello Robot hoppas att universitet och andra ska utveckla Stretch för olika ändamål framöver. Till skillnad från många liknande robotar så är Stretch även utvecklad för att inte kosta en förmögenhet. Priset landar dock fortfarande på 17.950 dollar, motsvarande lite över 160.000 kronor. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo ska använda Waymo-teknik till sina självkörande bilar
Polestar och Lynk & Co är också med på tåget

Volvos tidigare självkörande bilar har varit i samarbete med Uber men nu inleder man även ett samarbete med Waymo. De kommer att bli exklusiv samarbetspartner när det gäller självkörning i nivå 4. Tekniken kommer även att hamna i modeller från Polestar och Lynk & Co. Man kommer att inleda med att implementera Waymo Driver i en elbilsplattform framtagen för samåkning. När denna kommer se dagens ljus är dock oklart. Volvo har fortfarande kvar dealen med Uber om att förse dem med självkörande bilar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Mercedes och Nvidia ska bygga självkörande bilar tillsammans
Tekniken ska lanseras 2024

Igår skrev vi att BMW och Mercedes lagt ner sitt samarbete kring självkörande bilar. Det betyder givetvis inte att någon av parterna inte kommer att satsa på tekniken, bara att de inte kommer att göra detta tillsammans. Nu får vi reda på att Mercedes istället ska göra verklighet av sina planer inom det här området med Nvidia. Tillsammans ska de ta fram "revolutionary in-vehicle computing system and AI computing infrastructure" och planen är att rulla ut den nya tekniken 2024. Precis som hos Tesla rör det sig om att man ska kunna uppgradera framtida modeller med den självkörande tekniken allt eftersom den utvecklas. Det hela ska vara byggt på Nvidias DRIVE-plattform. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Intel visar upp ny RealSense-kamera
3D-kameran dubblar räckvidden jämfört med föregångaren

Intel har släppt en ny version av sin 3D-kamera RealSense, kameran som bland annat används för biometrisk inloggning på datorer och annat. Den nya versionen heter RealSense D455 och den ska ha en räckvidd på hela sex meter, dubbelt så mycket som föregångaren D400. Förutom det så ska kamera ha blivit bättre på att hantera färger vilket bland annat ska förbättra dess noggrannhet under olika ljusförhållanden. Uppgraderingarna i D455 kommer bland annat att ge robotar, drönare och annat som använder RealSense-kameror förbättrade möjligheter för att till exempel navigera sig fram utan att förlita sig på GPS, något som bland annat svenska Everdrone har experimenterat en del med tidigare. Intel RealSense D455 går att förbeställa nu och kostar 329 dollar. Leveranserna drar igång i slutet av nästa månad. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jaktplan med och utan pilot ska fajtas mot varandra
U.S. Air Force satsar mer på autonoma stridsplan

Det amerikanska flygvapnet U.S. Air Force har länge använt autonoma drönare i sin verksamhet för spaning och bombning av mål på marken. Nästa år planerar man dock att ta detta ytterligare ett steg längre då man ska låta ett autonomt flygplan strida mot ett jaktplan som är bemannat med en pilot. Det var amerikanska Joint Artificial Intelligence Center (JAIC) som avslöjade att ett dylikt test planerades inför nästa sommar utan att lämna så mycket mer detaljer än så. Det nämns inget om vilken typ av flygplan eller drönare som kommer att styras av en AI. Det finns dock en hel del fördelar med att använda ett autonomt flygplan vid strider i luften. Bland annat så skulle flygplanet kunna få en design med bättre aerodynamik då konstruktionen inte skulle behöva ta någon hänsyn till att en pilot ska få plats i flygplanet. Det skulle antagligen även bli billigare att bygga AI-jaktplan då diverse reglage, instrumenttavlor, säkerhetsanordningar och annat inte heller skulle behövas byggas in i flygplanen. The Drive skriver vidare: "At its most basic, a UCAV would be able to perform many of the same functions as manned aircraft, but would be able to make key decisions faster and more accurately, taking into account much more information in a shorter period of time, without any concern about being distracted or confused by the general chaos of combat. They can also be networked into swarms that work cooperatively to maximize their combat effectiveness at any given time far beyond what a human-piloted formation could." Det verkar som sagt än så länge saknas konkreta uppgifter om hur nästa års luftstrid mellan ett bemannat och ett obemannat flygplan kommer att utspela sig. Det finns heller inga uppgifter om vilken relation det här projektet har till U.S. Air Force andra program som involverar obemannade luftfarkoster. I videon ovan kan ni kolla in hur det såg ut när ett bemannat flygplan tog sig an två obemannade flygplan i filmen Green Lantern från 2011. Vi får hoppas att de obemannade flygplanen som USA planerar att använda inte är riktigt lika dumma som de i filmen. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Clean Motion ska utveckla självkörande Zbee
Eldriven tuktuk ska användas för autonoma leveranser

Det svenska elfordonsföretaget Clean Motion meddelade igår att man kommer att börja utveckla en självkörande variant av sitt trehjuliga fordon Zbee, det tuktuk-liknande fordonet som idag framför allt används för kortare taxi-resor. Tanken är att den självkörande versionen av Zbee framför allt ska användas för leveranser i citytrafik i framtiden. Den självkörande varianten av Zbee kommer Clean Motion att utveckla tillsammans med Aptiv, Combitech, Högskolan i Halmstad och RISE Research Institutes of Sweden skriver företaget i ett pressmeddelande. Projektet har blivit beviljat bidrag från Trafikverket och deras Projektet GLAD; "Gods delivery under the Last-mile with Autonomus Driving vehicles". Hamid Zarghampour, Strategichef på Trafikverket, säger om satsningen: "Trafikverket vill ha god överblick och öka sin kunskap kring vad som krävs av infrastrukturen vid nyttjandet av självkörande fordon samt för att säkerställa att anpassningar sker på ett sätt som främjar trafiksäkerheten, minskar miljöpåverkan och ökar kapaciteten i vägnätet." Projektet med att försöka göra Zbee självkörande drar igång nu och kommer att pågå i två år. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Roboten Spot vallar får på Nya Zeeland
Robotarna tar nu även hundarnas jobb

Det Nya zeeländska robotföretaget Rocos har börjat utveckla ett system som man hoppas ska göra det lite enklare att börja använda robotar i olika typer av jordbruks-sysslor. Bland annat har man gjort försök där man använt Boston Dynamics robothund Spot för att utföra lite olika jordbruks-relaterade grejer. I videon ovan kan ni till exempel kolla in när Spot försöker sig på att valla får. Målet med Rocos system är bland annat kunna övervaka Spot och andra robotars arbeten samt att få hela flottor av robotar att kunna agera autonomt tillsammans. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Pininfarina visar upp avancerad körsimulator
Ska användas inhouse och av kunder

AutonoMIA är namnet på Pininfarina nya högteknologiska simulator. Den är framtagen för att både utforska nya designalternativ och för att kunderna ska kunna få sig en virtuell upplevelse innan de sätter sig bakom ratten på den riktiga produkten. Plattformen ska hela tiden kunna utvecklas och i framtida versioner ska man utforska mer kring augmented reality och hologram. "AutonoMIA shows how Pininfarina may combine experience design with creative technology, reinventing the on-board experience at a time when digitalization, connectivity, data and artificial intelligence are substantially redefining mobility. With its Experience Design team and partners, Pininfarina today helps its customers through mobility experiences which are getting more and more digital." Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Fler robotar dyker upp i Singapores parker
Nu håller även robothunden Spot koll på parkbesökarna

I Singapore har man börjat sätta in olika typer av robotar för att hålla koll så att besökare i parker håller avstånden till varandra med förhoppningen att de inte ska smitta varandra med det nya coronaviruset. I klippet ovan kan ni till exempel kolla in hur Boston Dynamics robothund Spot spatserar omkring i Bishan-Ang Mo Kio-parken i Singapore. Spot-roboten som används i parken har försetts med mjukvara som Singapores GovTech utvecklat och under sina promenader kommer roboten att uppmana parkbesökarna att hålla avstånd till varandra. Spot har möjlighet att delvis förflytta sig autonomt men i det här fallet kommer den att fjärrstyras av en mänsklig operatör. I ett pressmeddelande uppger GovTech att Spots kameror inte kommer att identifiera personer den möter och den kommer inte heller att lagra bilder på dem. Förra månaden skrev vi om den lilla robotbilen O-R3 som även den används för att få parkbesökare att hålla avståndet till varandra. Den kan ni läsa lite mer om här. Tumnagel
33.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvos självkörande bilar får Lidar-teknik
Första dyker upp 2022

Volvos första självkörande bil, nästa generation XC90, skulle enligt planerna dyka upp nästa år. Så blir det dock inte då lanseringen skjuts upp till 2022 istället. En av orsakerna till detta är att man lägger allt krut på eldrivna XC40 just nu, så nya bilar får vänta lite. Dock får vi reda på lite kring nya XC90, och det är att den kommer att få Lidar-teknik utvecklad tillsammans med teknikföretaget Luminar. Lidar använder sig av laserljuspulser som skannar miljön i 3D istället för kameror som exempelvis Tesla använder sig av. Att Volvo istället kör med Lidar är för att det är säkrare säger Henrik Green som är chief technology officer på Volvo Cars. Teslas bilar kan dock köra själva "överallt", i Volvos fall handlar det om "autonom motorvägskörning när detta bedöms vara säkert för enskilda geografiska platser och förhållanden." Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

The Verge recenserar DJI Mavic Air 2
Från en videoproducents perspektiv

The Verge har fått prova den nya drönaren DJI Mavic Air 2 som tar 48 foton och 4K-video med 60fps. Deras videorecension för drönaren hittas i klippet ovan där man, bland annat, får se att de gillade att den har bättre koppling mellan drönaren samt kontrollen och att den har riktigt bra fotolägen. De de inte var så glada för var att bildkvalitén och den autonoma flygningen fortfarande är en bit bakom de dyrare modellerna. Slutbetyget blev 8 av 10 och deras skrivna recension kan hittas via länken nedan. I Sverige släpps drönaren under nästa månad. Tumnagel
36.5°
+
Frode Wikesjö
0

Yandex robotfordon börjar rulla på gatorna i Moskva
Ska leverera paket och mat

Nu har Googles-konkurrent Yandex autonoma leveransrobot börjar rulla på gatorna i Moskva rapporterar Venture Beat. Det handlar om det sexhjuliga fordon som Yandex presenterade förra året och som man gett namnet Yandex.Rover. Tanken bakom det lilla fordonet är att detta på egen hand ska kunna leverera post, mat och annat istället för att detta ska levereras av en mänsklig brevbärare eller annat bud. Initialt kommer Yandex.Rover att börja rulla runt i Moskvas Sokolov-distrikt och där är tanken att robotfordonet ska användas för att leverera brev och mindre paket mellan olika kontor där. Längre fram planerar Yandex att börja använda Yandex.Rover för att dela ut mat som beställs via deras tjänst Yandex.Eats. När det är planerat att dra igång finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Robotbil börjar skrika på folk i Singapore
Så att de håller sig hemma

Polisen i Singapore har börjat använda en liten robotbil som patrullerar en park i landet och skriker ut förhållningsorder om att besökarna ska hålla avstånd till varandra eller gå hem och isolera sig. Det handlar om den lilla robotbilen O-R3 som utvecklats av det Singapore-baserade företaget Otsaw. Fordonet är försett med vissa autonoma egenskaper men som i det här specifika fallet mestadels verkar fjärrstyras av en mänsklig operatör. Den kan ta sig cirka en kilometer på det inbyggda batteriet men ska snart få en uppgradering som utlovar en körsträcka på fyra kilometer. Singapores myndigheter införskaffade O-R3 redan förra året och då var tanken att det skulle övervaka landets vattenreservoarer via sina inbyggda kamera. Tanken bakom roboten är att den ska fungera som en slags säkerhetsrobot vilket avspeglar sig i videon nedan vilken spelades in före corona-pandemin gav O-R3 lite andra arbetsuppgifter. Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

MIT tar fram system för att styra drönare med handgester
Så att dessa kanske känns lite mer naturliga att styra

MIT CSAIL har utvecklat ett styrsystem till drönare med vilken drönaroperatören kan styra sin drönare med hjälp av hand- och armgester istället för att använda en traditionell handkontroll. Systemet kallas för "Conduct-A-Bot" och fungerar genom att bärbara elektroder läser av signaler från operatörens muskler genom huden. Dessa signaler konverteras sedan till kommandon som skickas till drönaren så att den förhoppningsvis flyger åt det hållet som operatören önskar. Systemet verkar dock än så länge vara långt ifrån perfekt. I sina tester uppfattade systemet operatörens gester korrekt i 81,6 procent av fallen. Det innebär att nästan var femte kommando feltolkades vilket givetvis kan vara ödesdigert när vi snackar om drönare eller andra typer av maskiner. Om eller när MIT lyckas utveckla systemet så att det fungerar lite bättre hoppas man att det i framtiden även skulle kunna användas för att kunna kontrollera andra typer av maskiner, till exempel semi-autonoma robotar och liknande. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart börjar självkörande spårvagnar rulla i Shanghai
Systemet ska testas live

Snart kommer ett AI-baserat datorsystem i spårvagnar se till att dessa körs helt autonomt runt om i Shanghai. Systemet som initialt kommer att köras på test är framtaget av FITSCO (Shanghai Fuxin Intelligent Transportation Solutions Co) och ryska Cognitive Pilot. Med det nya systemet hoppas man minska antalet olyckor och minimera incidenter som annars kanske skulle ha orsakats av den mänskliga faktorn. Olga Uskova som är vd på Cognitive Pilot säger följande: "In the absence of a proper reaction from the driver, the tram will automatically control its speed and will brake in front of the obstacles. During all the upcoming tests, the tram operator will still be in the cab, but he will act as a safety controller. The goal is to have a fully autonomous prototype in the nearest future by gradually increasing the AI level of the tram autopilot." Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Roboten Spot hjälper till att behandla coronapatienter
Robotar kan inte smittas av coronaviruset

Robotföretaget Boston Dynamics har låtit ett sjukhus i Boston börja använda deras robothund Spot för att hjälpa till med behandling av coronapatienter skriver företaget i ett pressmeddelande. Spot ska primärt användas för att låta vårdpersonal på avstånd bedöma patienters tillstånd så att de inte riskerar att smittas själva. Roboten fungerar med andra ord som en slags telepresence-robot där läkaren eller annan vårdpersonal kommunicerar med patienten via en tablet som är fäst på Spots "hals". I pressmeddelandet skriver Boston Dynamics: "Today marks the second week of Spot’s presence at a local Boston hospital, Brigham and Women’s, where the robot is being deployed as a mobile telemedicine platform, enabling healthcare providers to remotely triage patients. We’re listening to their feedback on how Spot can do more but are encouraged by their reports that using the robot has helped their nursing staff minimize time exposed to potentially contagious patients." Boston Dynamics släpper även allt arbete man utvecklat för att göra om Spot till en telemedicin-robot fritt. Det innebär att det är fritt fram för andra att använda Boston Dynamics design för både hård- och mjukvara om de vill göra om sina egna Spot-robotar, eller andra robotar, till telemedicin-robotar: "With the deployment of our first healthcare-focused robot, we’re open-sourcing all of our work to empower any mobile robotics platform to leverage the same hardware and software stack that we’ve developed to help frontline healthcare workers. None of the services... are reliant on Boston Dynamics hardware or software. In many instances, we imagine wheeled or tracked robots may be a better solution for these applications." Boston Dynamics uppger även att man arbetar vidare för att kunna använda Spot till andra pandemi-relaterade arbetsuppgifter. Bland annat funderar man på att förse roboten med möjlighet att desinficera miljöer med hjälp av UV-strålning, något som bland annat robotar från danska UVD Robotics gjort tidigare i Kina. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Robot desinficerar sjukhus i Singapore
XDBOT rengör platser dit andra robotar inte når

Här kan ni kolla in en robot som används i Singapore för att desinficera sjukhus och andra platser för att skydda allmänheten från det nya corona-viruset. Den semi-autonoma roboten eXtreme Disinfection roBOT (XDBOT) är utvecklad av Nanyang Technological University i Singapore och kontrolleras trådlöst från en laptop. Roboten är försedd med en arm som gör att den kan komma åt att rengöra ytor där traditionella städrobotar vanligtvis inte når. XDBOT kan navigera sig fram i lokaler med hjälp av sitt inbyggda LIDAR-system men robotens arm och rengöringsmekanism fjärrstyrs av en mänsklig operatör. Singapore var ett av de första länderna som drabbades av det nya coronaviruset utanför Kina och landet upplever just nu sin andra virusvåg. I landet, som har 5,6 miljoner invånare, har än så länge lite över 8000 personer konstaterat smittade av det nya coronaviruset och utav dessa har än så länge 11 personer dött. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo och Veoneer delar upp bolaget Zenuity
Separata strategier för ADAS och autonom körning

I början av januari 2017 skapade autotechbolaget Veoneer och Volvo Cars tillsammans Zenuity som skulle utveckla mjukvara för avancerade förarassistanssystem. Nu väljer man att dela upp verksamheten så att Veoneer fortsätter med förarassistanssystemen medan Volvo Cars skapar ett nytt bolag som kommer att fortsätta med utvecklingen av mjukvaran för autonom körning. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Drönare lär sig att undvika projektiler
Nu blir drönare svårare att träffa med snöbollar och sten

Forskare på University of Zurich (UZH) har utvecklat ett kollisionshanterings-system för drönare vilket låter dessa upptäcka och undvika projektiler som är på väg att kollidera med drönaren. Systemet baseras runt en höghastighetskamera som kan upptäcka om till exempel en fågel, en annan drönare eller något annat är på väg i samma riktning som drönaren befinner sig. Skulle så vara fallet så försöker systemet att styra bort drönaren så att den inte hamnar i det ankommande objektets bana. Vanligtvis brukar kamerasystem som används av drönare för att upptäcka objekt i dess färdväg upptäcka föremål på mellan 20 - 40 millisekunder enligt forskarna på UZH. Med systemet som forskarna i Zurich nu utvecklat så sänks dock drönarens reaktionstid till 3,5 millisekunder. Något som gör att den ska kunna undvika stenar, bollar, fåglar och annat som är på väg mot drönaren. Forskarna på UZH kommer att fortsätta att utveckla sitt kollisionshanterings-system för drönare och hoppas i framtiden kunna implementera detta på helt autonoma drönare som används vid till exempel räddningsaktioner. Forskaren Davide Falanga, som är huvudförfattare till studien "Dynamic obstacle avoidance for quadrotors with event cameras", säger: "Our ultimate goal is to make one day autonomous drones navigate as good as human drone pilots. Currently, in all search and rescue applications where drones are involved, the human is actually in control. If we could have autonomous drones navigate as reliable as human pilots we would then be able to use them for missions that fall beyond line of sight or beyond the reach of the remote control." Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Autonoma båten Mayflower ska korsa Atlanten på egen hand
400 år efter den ursprungliga Mayflower gjorde samma resa

IBM och forskningsorganisationen Promare har utvecklat en "AI-kapten" som ska göra det möjligt för den autonoma båten Mayflower att korsa Atlanten på egen hand. Tanken är att båten ska ta någorlunda samma rutt som den ursprungliga Mayflower gjorde för 400 år sedan när den tog de första pilgrimerna från England till den nya världen i Amerika. Det är inte första gången ett skepp som utger sig för att vara självkörande korsar Atlanten men Don Scott, CTO för Mayflower Autonomous Ship, säger att deras AI-kapten ska ha förmåga att klara av betydligt mycket mer avancerade situationer än vad andra liknande autonoma båtar har haft: "While the autonomous shipping market is set to grow from $90BN today to over $130BN by 2030, many of today’s autonomous ships are really just automated – robots which do not dynamically adapt to new situations and rely heavily on operator override.Using an integrated set of IBM‘s AI, cloud, and edge technologies, we are aiming to give the Mayflower the ability to operate independently in some of the most challenging circumstances on the planet." IBM och Promare kommer att börja testa Mayflower Autonomous Ship i vattnen utanför brittiska Plymouth i mars. Går allt som det ska så planerar man att låta den nya versionen av Mayflower avsegla från brittiska Plymouth till amerikanska Plymouth i delstaten Massachusetts i samband med att man firar Mayflowers 400-årsjubileum i september. Här nedan hittas ett kort klipp om den nya versionen av Mayflower. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida