m

Det här är nya Audi RS3
400 hästar och 0-100 på 3,8 sekunder!

I förrförra veckan fick vi se Cupra presentera Formentor VZ5 med en femcylindrig motor på 390 hästar som klarade 0-100 på 4,7 sekunder. Snabb rackare alltså! Men nu kommer Audi med sin RS3 och trots att den bara har 10 hästar till och alltså levererar 400 jämnt, så klarar den 0-100 på nätta 3,8 sekunder. Men vi börjar med utseendet. Fronten består av en helt sjukt stor grill, men jag tycker nog allt att de har lyckats göra en riktigt fet sak som verkligen känns som ett syskon till RS6 och RSQ8. Elak! Extra snyggt med LED-lysena. Bakifrån så tycker jag att man har lyckats bättre med sportbacken än med sedanen, som inte känns riktigt så låg och arg som man kanske skulle vilja. På tal om det så är det här tredje generationen av RS3 som sportback och andra som sedan. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Porsche visar Cayenne Turbo GT
Snabbaste suven runt nordslingan

Att köra sportig suv har ju ansetts omöjligt, visst kan man slänga in världens största motor men kan det verkligen bli en sportbil? Porsche gör nu sitt yttersta när man presenterar Cayenne Turbo GT, det snabbaste de har presenterat. Med 640 hästar och ett vrid på 850 Nm från V8:an med dubbla turbos sprintar den här till hundra på 3,3 sekunder, vilket är 0,6 sekunder snabbare än Cayenne Turbo. Men bilen är inte bara snabb rakt fram, den har klarat av Nürburgring Nordschleife på 7:38,9 minuter vilket gör den till den snabbaste suven ur det hänseendet. Cayenne Turbo GT har fått en hel del egna detaljer och kommer bara som coupé och bara med fyra säten. Bilen är hela 17 millimeter lägre än vanliga Cayenne Turbo och har både fått ett justerat chassi och aktiva kontrollsystem. Växellådan, en Tiptronic S, har justerats och modifierats och standard sitter ett sportavgassystem i titan. Lär låta gött. På utsidan finns en hel del kolfiber (bland annat är taket i kolfiber) och på insidan är det alcantara som eller. Självklart har bilen feta, keramiska bromsar. Den gråa färgen är ny och funkar bra med de guld/bronsiga fälgarna. Bilen går att beställa nu och de första kommer redan i september. Prislapp, från 2.060.000 kronor. Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

Här är BMW X3M och X4M Competition
Mer kraft och lite större njurar

En suv med stor motor, är det verkligen något att ha? När jag för några veckor sedan körde X3M Competition på Gotland Ring så blev jag överraskad hur bra bilen gick även på bana, riktigt imponerande faktiskt. Kraften levereras av en bensinsexa och ligger på 510 hästar / 650 Nm vilket gör att 0-100 kapas med 0,3 sekunder ner till 3,8 sekunder. Toppfarten ligger på 250 km/h men går att höja till 285 km/h om man väljer M Driver-paketet. Avgassystemet har man pillat lite med och ljudet ska vara rejsigare än tidigare, men BMW lovar att det inte ska vara plågsamt till vardags. Bilarna har så klart fyrhjulsdrift med en en större del av kraften skickas till bakhjulen. Detta kan justeras med de olika M-lägena. X3 M Competition kostar från 930.000 kronor och X4 M Competition kostar från 953.000 kronor. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Bentley släpper sportigare version av Bentayga
V8 och sportiga detaljer

Bentleys Bentayga verkar vara en riktigt fläskig SUV med härlig lyx och flärd. För den som vill åka riktigt fort har de en Speed-version där W12:an levererar 646 hästar. Den räknas som världens snabbaste SUV och gör 0-100 på 3,9 sekunder. Nu kommer den i en S-version där S troligen står för sportig. Denna är inte riktigt lika vild som Speed som är fokuserad på hastighet. Istället för en W12 under huven finns istället en V8 som levererar 550 hästar och 0-100 går på 4,5 sekunder. Men S står som sagt troligen för sportig för man har här fokuserat svarta detaljer på utsidan, alcantara på insidan, sportigare chassi under bilen och sportigare avgassystem med fräckare ljud. Alltså en bil som inte riktigt är lika mycket elegans som andra modeller, men lyxen finns så klart kvar. Kabinen går att få lite hur man vill när det kommer till säten, fyra, fem, sex eller sju säten finns som alternativ. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Hyundai släpper N-version av Kona
Liten SUV med 290 hästar

Hyundai vill att förarens ska le oavsett drivlineteknik eller karrosstyp så därför tycker man att även Kona är värd N-behandling. Man kallar det för en "hot SUV" med tydlig koppling till "hot hatch" och säger att "Kona N kan verkligen skära kurvor på banan och addera spänning till vardagskörning". Hyundai är ju verkligen på gång när det gäller elbilar, men Kona N drivs av en bensinmotor på två liter som ger 280 hästar och ett vrid på 392 Nm. Med ett läge som Hyundai kallar för N Grin Shift får man ut 290 hästar istället, fast bara under 20 sekunder. Det läget får man genom en knapptryckning på ratten och efter de 20 sekunderna får man vänta 40 sekunder innan man kan få extra push igen. En annan funktion kallas för N Power Shift och detta kickar in när man ger mer än 90 procents gaspådrag. Då reduceras minskningen av vridmomentet vid uppväxling så att man får ut mer effekt till hjulen. Det ska ge en extra känsla av knuff och det ska även låta lite extra ur avgasröret. Skoj! N Track Sense Shift gör att bilen känner av att man håller på och leker på bana och ser till att rätt växel ligger i vid rätt tidpunkt och växlingstiden minskas. Växellådan är förresten en åttaväxlad våt dubbelkopplingslåda som man kan stänga av Creep på. När man ligger i D-läget och står still och inte bromsar så börjar ju bilen i vanliga fall att rulla sakta framåt, detta försvinner när man stänger av Creep. Bilen har launch control och med det aktiverat klarar man 0 till 100 på 5,5 sekunder. Standard är också variabelt avgassystem och en elektronisk differentialbroms. Förstärka lättviktsfälgar på 19 tum är också standard liksom prestandabromsar och prestandadäck. Kona N kommer att lanseras efter sommaren och priser kommer framöver. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Alpina rullar ut B8 Gran Coupé
En något snällare BMW M8 Competition

Det har blivit dags för BMW-förädlaren Alpina att presentera sin senaste modell och det är B8 Gran Coupé. Den här kan väl enklast beskrivas som ett mellanting mellan BMW M850i och BMW M8. Som vanligt när det kommer till Alpina har det förfinats i alla hörn utan att bli för extremt. Bilen har fått sig en ny stötfångare fram med en diskret lite läpp på sig, självklart med Alpina-texten. Man har även monterat andra sidokjolar, en svart diffusor baktill med fyra stycken runda pipor från ett nytt rostfritt avgassystem och en liten läpp på bakluckan. Pricken över i:et är de 21 tum stora fälgarna i hjulhusen och de blåa bromsoken innanför dessa. Dessa är från Brembo och greppar 396 millimeter stora skivor fram, 399 millimeter bak. Motorn är som vanligt också ombyggd och man har utgått från den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter. Den ger hela 620 hästar och 800 newtonmeter i vrid. M8 Competition har 625 hästar så effektmässigt är B8 väldigt nära. Motorn är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder och toppfarten anges till 323 km/h. Prislappen börjar på 161.200 euro. Det går bra att beställa ett exemplar nu och de första leveranserna ska äga rum i juli. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Nya BMW M3 och M4 med M Performance-avgassystem
Bara jag som tycker det låter skit?

Turbo är ju kul och så men det är ett väldigt effektivt sätt att döda härligt motorljud. Nu för tiden finns det få nya bilar som inte har turbo så vi får väl helt enkelt leva med detta. För att kompensera är det många tillverkare som erbjuder roligare avgassystem till bilarna för att liva upp ljudbilden lite. Här får vi höra hur nya BMW M3 och M4 låter med M Performance-avgassystem, och även med standardsystem. Som en gräsklippare om ni frågar mig. Nedan kan du lyssna på skillnaderna mellan M3/M4 (G80/G82), M4 (F82) och M3 (E92 med V8:a). Vilken av dessa tycker du låter bäst? Tumnagel
21.3°
+
Bobby Green
0

Volkswagen firar 45 år av GTI med specialare
Hot hatch har hängt med ett tag nu

Det har nu gått 45 år sedan Volkswagen tryckte ner en ganska pigg motor i lilla Golf och därmed skapade en helt ny kategori med bilar - de man kallade för hot hatch. I dagsläget har nästan alla tillverkare en sån här version av en annars ganska alldaglig bil, men det var alltså Volkswagen som startade det hela. För att fira jubileet presenteras nu Golf GTI Clubsport 45 som är en specialversion av vanliga Clubsport. Det man får är svart tak med svart takvinge, paketet som heter Race och andra 19-tumsfälgar än vanligt som har en röd kant på sig. Utmed sidorna sitter det även klibbor som säger 45 och som visar en målflagg. Race-paketet ger dig ett sportigare avgassystem och tar bort toppfartsspärren på 250 km/h. Matrix LED-strålkastare med röda inlägg är standard. Insidan får sportstolar och på ratten står det nu också 45. Under huven har inget förändrats vilket innebär turbomatad radfyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Den är i sin tur kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda som driver framhjulen. 0-100 km/h ska gå på under sex sekunder. Priset börjar på 464 900 kronor. Den här är väl fin och så, men jag tar en första generationen Golf GTI alla gånger. Ingen som har en till salu? Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Gunther Werks bygger egen 993 Speedster
En modern tolkning

Gunther Werks senaste projekt är döpt till 993 Speedster Remastered och det är en hyllning till väldigt sällsynta Porsche 993 Speedster. Modellen släpptes aldrig officiellt och endast två stycken exemplar ska ha blivit till. Flera personer har dock byggt egna versioner av bilen och nu ska alltså Gunther Werks göra samma sak. Som motor har man valt en boxersexa på 4,0 liter som Rothsport Racing har byggt. Den ska ge hela 440 hästar och 454 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på bakhjulen och kraften dit kommer via en uppgraderad version av 993:ans manuella Getrag-låda. För att få bilen att ha lika bra köregenskaper som deras tidigare 400R har väldigt mycket tid och energi lagts på att förstärka chassiet eftersom ett fast tak saknas. För att kompensera för detta är bland annat den främre huven i kolfiber. Vidare utrustas bilen med ett 3D-printat Inconel-avgassystem, backspeglar och dörrhandtag i aluminium och smidda Fuchs-kopior i hjulhusen. Under de två pucklarna bakom stolarna finns ett tygtak att montera för när vädret är tråkigt. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och planen är att dra igång med detta i början av nästa år. Vad man får betala är oklart. 400R börjar på 565.000 dollar och den här lär bli snäppet dyrare. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Leveranserna av Aston Martin Valkyrie ska dra igång i år
Två år senare än planerat

Sommaren 2016 presenterade Aston Martin och Red Bull den gemensamma hyperbilen Valkyrie. Forfarande har dock inga kunder fått något exemplar, men snart ska det bli ändring på detta. Aston Martins vd Tobias Moers lovar att de första leveranserna ska dra igång i mitten av året. Det är fortfarande två år senare än man först lovade men den som väntar på något gott... väntar alltid för länge. "I apologize that itx27s taking a little longer than we promised you. But now wex27re on the run with Valkyrie. Therex27s still a path to go. Therex27s still a lot of things to go, but Ix27m confident that wex27ll have the car available to you as our customers by mid x2721." Endast 175 stycken exemplar av Valkyrie kommer att tillverkas och av dessa kommer 150 stycken vara för gatbruk och 25 stycken endast för bankörning (AMR Pro-versionen). Alla får en Cosworth-utvecklad V12:a på 6,5 liter parad med ett KERS-hybridsystem. Effekten anges till 1160 hästar och det sinnessjukt trevliga motorljudet skickas ut till omgivningen via ett 12-till-1-avgassystem. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - nya Porsche 911 GT3
Bättre på alla punkter

Porsche presenterar nu precis som utlovat sin senaste GT-modell - 911 GT3. Bilen är proppad med racingteknik från Porsche Motorsport och är en bil för dig som gärna svänger av den allmänna vägen och rastar loss på banan då och då. Motorn är en boxersexa på 4,0 liter som ger 510 hästar. Den bygger på samma drivlina som sitter i 911 GT3 R och saknar överladdning - ingen turbo eller kompressor här alltså. Till maskinen kopplas en sexpetad manuell låda eller en dubbelkopplingslåda. Med den sistnämnda avklaras 0-100 km/h på 3,4 sekunder och toppfarten ligger på 318 km/h. Med manuell låda toppar bilen 320 km/h. På Nürburgrings nordslinga har den nya modellen klockat 6:59,927. Tjänstevikten med manuell låda landar på 1493 kilo, med PDK är vikten 1510 kilo. Saker som håller vikten nere är inget baktsäte, främre huv i kolfiber, lättviktsglas, smidda fälgar och lätt avgassystem. Bilen går att beställa nu och kommer till återförsäljarna i juni. Priset börjar på 1.840.000 kronor. Läs allt om den i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Litchfield har kryddat till Toyota GR Yaris
300 hästar och vassare chassi

Det brittiska företaget Litchfield presenterar nu att de kan få din Toyota GR Yaris att bli ännu rappare. En sak man har tagit fram är en trimbox som ger dig 43 extra hästar och totalt 300. Man har även utvecklat ett nytt insug och ett annat avgassystem för lite trevligare ljud ur den trecylindriga maskinen. För att runda av allt och göra att man kan utnyttja den nya knuffen till max har man tillsammans med stötdämpartillverkaren Nitron tagit fram två olika kit för bilen. Då får man justerbara dämpare med nya fjädrar som ska ge en betydligt vassare körkänsla. I det här klippet får vi se när PistonHeads testar uppgraderingarna. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Det här nya Ford F-150 Raptor
Raptor R med V8:a kommer nästa år

I somras rullade Ford ut nya F-150 och nu är det dags för denna modell fast i lite värre utförande att presenteras. Den heter då precis som tidigare F-150 Raptor och man kommer initialt bara att kunna få den med V6:a. Nästa år kommer dock Raptor R att lanseras och den har V8:a så att alla blir nöjda och glada. Nya Raptor som blir den tredje generationen är förfinad ut i alla kanter, mer uppkopplad än tidigare, bättre på att köra offroad och framförallt vassare på att hoppa över saker. För det kan man ju behöva göra ibland. Under huven på vanliga Raptor sitter en dubbelturbomatad EcoBoost-V6:a på 3,5 liter som ska ge omkring 450 hästar och 690 newtonmeter i vrid vilket föregångaren också gjorde. För att få den att låta lite roligare sitter det likalängds-grenrör och ett X-rör på avgassystemet som tillsammans ska ge ett mulligare ljud. Motorn är kopplad till en tiostegad automatlåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. Exakt vad Raptor R kommer att bjuda på får vi inte reda på just nu men siktet är helt klart inställt på att sno kunder från den över 700 hästar starka RAM 1500 TRX. Troligtvis kommer Raptor R att få den kompressormatade Predator-V8:an som sitter i Mustang Shelby GT500 och i den bilen bjuder maskinen på 760 hästar. På teknikfronten hittar vi ett nytt Terrain Management System med sju stycken olika körlägen för när man är utanför vägen och härjar. En grej som bara finns på Raptor är Trail 1-Pedal Drive som gör att gaspedalen fungerar både som gas och broms. Bra när man kör på knixiga ställen att bara släppa pedalen så bromsar bilen. För första gången kommer Ford nu att erbjuda modellen med upp till 37 tum stora hjul. Väljer man dessa får man en markfrigång på 33,2 centimeter. Nya Raptor har en ram i höghållfast stål som är förstärkt på utsatta ställen som exempelvis de främre stötdämpartornen. Även dämparinfästningen bak är förstärkt och även de nya fästena för fjädrarna som med sin längd på 60 centimeter är de längsta i segmentet. Läs mer om bilen på länken nedan. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Cadillac presenterar CT5-V och CT4-V Blackwing
Får 677 respektive 479 hästar

Cadillac rullar nu ut prestandamodellerna CT5-V och CT4-V Blackwing. Båda två är rejäla krutpaket försedda med förbränningsmotorer helt utan hybridteknik. CT5-V Blackwing har en kompressormatad V8:a på 6,2 liter under huven som fått topplock i aluminium och insugsventiler i titan. Jämfört med en vanlig CT5-V har den även ett omarbetat avgassystem och en ännu bättre insug som ska ge upp till 46 procent bättre luftflöde. Den handbyggda motorn lämnar hela 677 hästar och har ett vrid på 893 newtonmeter. Det är 28 hästar fler och 39 newtonmeter bättre än toppmodellen CTS-V bjuder på. 0-100 km/h ska klaras av på runt 3,8 sekunder (med den tiostegade automatlådan, sexpetad manuell är standard) och toppfarten anges till 322 km/h. Drivningen sker endast på bakhjulen. I övrigt har bilen fått sig ett vassare kjolpaket runt om, smidda 19-tumsfälgar och de största bromsarna någonsin på en Cadillac. Dessa kommer från Brembo och har sexkolvsok med 398 millimeter stora skivor fram, fyrkolvsok med 374 millimeter stora skivor bak. Keramiska skivor som minskar vikten med hela 24 kilo finns som tillval. Priset för CT5-V Blackwing börjar på 84.990 dollar. CT4-V Blackwing är den lite snällare versionen och under huven på denna sitter det istället en dubbelturbomatad V6:a på 3,6 som ger 479 hästar och 603 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder och toppfarten anges till 304 km/h. Även här är det sexpetad manuell låda som driver bakhjulen som gäller, men den tiostegade automaten finns som tillval. Priset för denna börjar på 59.990 dollar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Ferraris brödbil lever igen
Baserad på 550 Maranello

För två år sedan skrev vi att Niels van Roij Design som tidigare bland annat byggt kombi av Tesla Model S och coupé av Land Rover skulle ge sig i kast med att bygga en nytolkning av Ferraris klassiska Breadvan. Det var en Ferrari 250 GT SWB som Ferrari 1962 byggde om för att ha och tävla med. Nu är Niels skapelse klar och man kallar den kort och gott för Breadvan Hommage. Den baseras dock inte på en 250 utan istället en 550 Maranello. Bilen är framtagen åt en kund som efter att ha sett originalet köra på Goodwood kände att han ville ha en egen version av denna udda skapelse. Att valet föll på en 550 beror på att man ville använda en GT-modell, och 550 var den första bilen med frontmatad V12:a kopplad till manuell låda sedan Daytona. Alla karosspaneler har ändrat form på något vis och det enda som egentligen är kvar från ursprunget är vindrutan. I alla fyra hörnen sitter Koni-stötdämpare och ett nytt specialbyggt avgassystem har tillverkats. Motorn har dock lämnats orörd så det är 485 hästar och 568 newtonmeter som gäller här. Insidan har fått sig ett par skålade sportstolar i kolfiber med blå Alcantara på. Maranellos plastiga knappar på mittkonsolen har även bytts ut mot frästa aluminiumswitchar. Vad kunden har fått betala för denna bil framgår inte men det spelar ju heller egentligen ingen roll. Vad tycker ni om bygget? Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Porsche firar att Boxster fyllt 25 år med jubileumsmodell
Får fräsiga fälgar

Porsches instegsmodell Boxster har hunnit fylla hela 25 år och detta firas med en jubileumsmodell i begränsad upplaga. Endast 1250 stycken exemplar kommer att byggas och dessa baseras på GTS 4.0-varianten som har boxersexa på 4,0 liter som ger 400 hästar. Bilen får en nytolkning av lackfärgen Neodyme som är en kopparliknande skimrande brun färg på utvalda ställen som fronten, luftintagen och på fälgarna. Denna fanns nämligen på utställningsmodellen 1993. Man kan få den nya bilen i färgerna GT Silver Metallic, Jet Black Metallic eller Carrara White Metallic. Tanklocket har Porsche instansat i sig och sportavgassystemets ändrör är i högblankpolerad aluminum. Ramen till vindrutan är folierad i svart. Cabben är röd, så även läderklädseln som går i Bordeaux Red. Båda går dock att få i svart om man tycker att rött är lite för vågat. Boxster är nu inne på sin fjärde generation och totalt har 357.000 stycken exemplar tillverkats. Boxster 25 Years går att beställa nu och den kommer till återförsäljarna i maj. Prislappen börjar på 980.000 kronor. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
2020

Fira av året med en välljudande Ferrari F40
Svårslaget

Det har blivit dags att vinka farväl till 2020 som tyvärr för många har varit ett pissår. Så för att säga tack och hej och välkomna 2021 med öppen famn passar väl ett klipp på en Ferrari F40 utrustad med ett Tubi Inconel LM Competition-avgassystem perfekt? Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

MV Agusta släpper motorcykel inspirerad av nya Alpine A110
Specialversion av Superveloce

Motorcykeltillverkaren MV Agusta och Renaults sportbilsmärke Alpine har nu slagit sina påsar (och två modeller) samman. Det handlar om hojen Superveloce och modellen Alpine A110 som resulterat i Superveloce Alpine - en fräsig motorcykel som endast släpps i 110 stycken exemplar. Hojen har en trecylindrig motor på 798 kubik som ger 147 hästar vid 13.000 varv. Ekipaget väger in på 173 kilo och ska göra 0-100 km/h på omkring tre sekunder. Toppfarten anges till 240 km/h. Cykeln har fått samma blåa färg som bilen, samma svarta Alcantaraklädsel på sitsen och den förhöjda A-loggan på kåporna ska föra tankarna till den ursprungliga A110:an. Ramen är i "Avio"-matt gråmetallic och sidopanelerna och enkelsvingen är lackade i matt silver. På tekniksidan hittar vi saker som en TFT-skärm på fem tum, farthållare, Launch Control, GPS och Bluetooth. Kedjeskyddet, kåporna för luftintagen, de nedre kåporna och både fram- och bakskärm är alla i kolfiber. På prislappen står det 36.300 euro. I det ingår ett racingkit som består av Arrow Racing avgassystem med tre utblås, specifikt anpassad motorstyrning, CNC-fräst tanklock med läderrem och Alpine logotyp, överdrag för bakre sittplatsen, skräddarsytt motorcykelkapell och ursprungsintyg. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Jaguar uppdaterar F-Pace SVR
Snabbare och lyxigare

I september släppte Jaguar en uppaterad version av modellen F-Pace. Nu kommer samma behandling till värstingen F-Pace SVR. Bilen har fortfarande den galet fint sjungande kompressormatade V8:an på 5,0 liter under huven och den ger fortfarande 550 hästar. Dock har vridet ökat med 20 newtonmeter till 700 istället. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda från ZF som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på strax över 3,8 sekunder vilket ska vara en förbättring med tre tiondelar. Toppfarten anges till 286 km/h. I övrigt ska gasresponsen ha blivit rappare, fjädringen något styvare och styrkänslan något bättre. Även hur avgassystemet låter ska ha förfinats. Vidare finns nyheten Dynamic Launch som ska se till att kraften ut till hjulen bibehålls även under växlingar. De adaptiva dämparna har uppdaterats för att ge en mer förfinad gång även vid låga hastigheter. Bromsarna ska ge en sportigare känsla och nu behöver du trycka mindre på bromspedalen för att de ska gripa in. Utseendemässigt får bilen ny front och bak, nya LED-strålkastare, nya baklampor och en bredare upphöjning i mitten av huven. Insidan får ett nytt digitalt instrumentkluster på 12,3 tum och en ny kurvad infotainmentskärm på 11,4 tum. Vad uppdateringen kostar och när den lanseras är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Morgan firar av 3 Wheeler med specialare
Nästa år säger modellen farväl

Det är dags för Morgan att säga farväl till trehjulingen 3 Wheeler och man väljer att göra det med specialversionen P101 som vi kan se här. Endast 33 stycken exemplar kommer att tillverkas och anledningen till att man lägger ned tillverkningen är för att licensieringen att använda S&S V-twin-motorn går ut. Specialaren får ett gyllene kupé-överdrag för passagerarsätet, plåtfälgar lackade i bilens färg och ett par lågt monterade extraljus från Hella. Man får även avgassystem i svart och vitt, exponerade nitar och P101-dekaler. Motorn är en twin som sagt och den är på 2,0 liter och ger 85 hästar. Till den sitter det en manuell sexpetad låda hämtad från Mazda Miata. 0-100 km/h ska gå på sex sekunder blankt. Nuvarande 3 Wheeler som lanserades 2011 har hittills sålts i över 2500 stycken exemplar. P101 kommer att kosta från 45.000 pund. Även om detta är sista av nuvarande generation lovar man att en ny ska komma, men när är oklart för tillfället. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Nya BMW S 1000 R är här
Är inte skelögd längre

BMW Motorrad rullar nu ut nya BMW S 1000 R. Hojen har fått ny design, förbättrad teknik och en nyutvecklad motor. Modellen har även "Flex Frame"-ram som är både lättare och smalare så man får in knäna bättre. Det ska både ge bättre rörlighet och en mer avslappnad körställning. Vidare får hojen ett lättare avgassystem jämfört med föregångaren, bakfjädern på ett annat ställe och en sving baserad på den som sitter på S 1000 RR. Instrumenteringen består av en skärm på 6,5 tum och den ska man kunna läsa även vid mycket motljus. Motorn är en radfyra som ger 165 hästar och 114 newtonmeter i vrid. Det är samma effekt som tidigare men motorn har bantat fem kilo och ska ha bättre vrid i mellanregistret. Man har även ändrat utväxlingen och gjort den längre för fyran, femma och sexans växel. På tillvalslistan finns för första gången ett "engine drag torque control system". Detta förhindrar bakhjulet från att tappa grepp om du snabbt skulle slå av gasen eller växla ned kraftigt. Den som vill ha en ännu vassare hoj köper till M-paketet som sänker vikten med 3,7 kilo om man även väljer kolfiberfälgarna. Nya BMW S 1000 R kommer till återförsäljare i maj nästa år och priset börjar på 14.368 euro. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Brabus presenterar ny Rocket 900
En Mercedes-AMG GT 63 S med 900 hästar

En Mercedes-AMG GT 63 S är långt från slö. Men folk vill alltid ha mer och det är där Brabus kommer in i bilden. Nu presenteras deras senaste Rocket och det är en best i tio stycken exemplar som bland annat bjuder på 900 hästar. Motorn som är en V8:a med dubbla turbo har borrats upp från 4,0 till 4,5 liter. Sen har man tillverkat en egen vevaxel och monterat nya vevstakar och kolvar. Vidare sitter det ett helt nytt specialbyggt insug, nya turbos och ett nytt avgassystem i rostfritt. Resultatet efter allt jobb är alltså 900 hästar och 1250 newtonmeter i vrid vid låga 2900 varv. För att skydda drivlinan ger motorn dock "bara" 1050 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,8 sekunder, 0-200 på 9,7 och 0-300 på 23,9 sekunder. Toppfarten är elektroniskt (!) begränsad till 330 km/h. Förutom den nya effekten får bilen ett tjockt breddningspaket runt om, vinge i kolfiber på bakluckan, kolfiberdiffusor, och en omgång nya fälgar som mäter 21 tum fram och 22 tum bak. Dessa är skodda med 295/30 respektive 335/25-däck. Priset för ett exemplar ligger på 427.000 euro. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Novitec piffar till Ferrari Monza SP1
Går att få med guldpläterat avgassystem

Den som tycker att Ferrari Monza SP1 är lite för vek original kan nu gå till Novitec och be dem piffa upp modellen lite. De ser då bland annat till att öka effekten i den 6,5 liter stora V12:an från 810 hästar och 719 newtonmeter i vrid till 844 hästar och 780 newtonmeter istället. Det gör att 0-100-tiden kapas med 0,1 sekunder till 2,8. Gasresponsen och accelerationen över hela registret ska även ha blivit vassare. Den ökade effekten har man fått genom att specialbygga ett nytt avgassystem som kan fås guldpläterat för bättre värmeavledning. Vidare får bilen sänkfjädrar som sänker den 35 millimeter och smidda Vossen-fälgar på 21 respektive 22 tum. Även insidan behandlas och här är det kunden själv som väljer vad Novitec ska göra. Har du en SP2 kan du som väntat få alla dessa grejer också. Vad man får betala framgår inte för tillfället. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida