m

Ny teaserbild från Bugatti
Är det en banbil?

Följande bild som lika gärna kunde varit bakljusen på en X-Wing har Bugatti nu skickat ut. Det enda vi får med bilden är citatet "What if …?" och att en digital världspremiär kommer att äga rum snart. Rykten säger att det handlar om en specialversion endast anpassad för bankörning men det återstår i vanlig ordning att se. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Häng med i Lamborghinis nya banbil
Snart är SCV12 här

Lamborghinis kommande superbil för banan heter SCV12 och snart har den premiär. Innan dess hinner tillverkaren dock teasa modellen ännu lite mer och här får vi två färska klipp - ett där vi får åka med och ett där vi får se lite mer av bilen, om än maskerad. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Rykte Koenigsegg har råbarkad banbil på gång
Blir troligtvis deras dyraste bil någonsin

Rykten flyger nu återigen omkring om att Koenigsegg har en banbil i mycket begränsad upplaga på gång. Det sägs bara bli mellan sju och elva stycken exemplar och att denna kommer att bli den dyraste bilen tillverkaren någonsin har sålt. Bilen ska än så länge gå under kodnamnet LM och man tror att den baseras på Jesko. Mer än så här vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0

Nytt klipp på Lamborghinis kommande banbil
Så här låter 830 hästar

Lamborghinis racing-division Squadra Corse håller som vi tidigare berättat om på med en ny hyperbil som man endast kommer att få köra på banan med. Med den här videon vill man visa att utvecklingen går framåt samtidigt som vi bjuds på lite vrålande motorljud. Målet är att presentera bilen någon gång i sommar. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2019

Första bilderna på Porsche 99X Electric när den jobbar
Har kört sina första testvarv

I slutet av augusti fick vi se bilder på 99X Electric - en bil som Porsche ska tävla med i Formel E. Nu har man kört de första testvarven på bana i Valencia och därför har vi fått dessa bilder. Rattade gjorde Neel Jani och André Lotterer. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Chris Harris kör Dallara Stradale
Verkar kul

I slutet av 2017 presenterades Dallara den gatlegala banbilen Dallara. I det senaste avsnittet av Top Gear testar Chris Harris bilen, och så här såg det ut. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

BAC presenterar Mono R
Mer kraft och lägre vikt

Ytterligare en racerbil i samma anda som Radicals senaste är den här från BAC. Man har tagit modellen Mono och skruvat upp det hela ett steg till och därefter adderat ett R till namnet. Den är fortfarande gatlegal och ensitsig men trivs nog allra bäst på bana. Bilen har fått ännu mer pulver och lägre vikt. Motorn är en fyra på 2,5 liter utan överladdning. Den har optimerats och utvecklats tillsammans med Mountune och ger 340 hästar - 35 fler än i vanliga Mono. Varvstoppet ligger på hela 8800 varv. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,5 sekunder och som toppfart gäller 274 km/h. Tjänstevikten anges till 555 kilo vilket är 25 kilo mindre än föregångaren. Endast 30 stycken exemplar kommer att tillverkas och alla är redan sålda till ägare av den första generationen. Vad de har fått betala framgår dock inte. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Fords GT-teaser var en version endast för banan
Där behövs en stor vinge

Teasern som Ford släppte för några dagar sedan visade en GT med jättestor vinge. Nu är bilen presenterad och den här kallar man kort och gott för GT Mk II. Bilen har ännu bättre dynamik, mer effekt och får endast köras med på bana. Endast 45 stycken exemplar kommer att tillverkas och vill du bli ägare till en får du langa upp strax över en miljon euro. EcoBoost-V6:an på 3,5 liter har trimmats upp till 700 hästar och till maskinen kopplas samma sjustegade dubbelkopplingslåda som tidigare, dock har man optimerat den en aning för den högre effekten. Vidare har man förbättrat motorns kylning med vatteninsprutning, takscoopet ser till att ge extra kylning till kopplingen och växellådan. Bromsarna är keramiska och fälgarna är smidda 19-tummare skodda med Michelin Pilot Sport GT. Den nya främre splittern, diffusorn bak, flärparna på sidorna, gälarna på skärmarna och den nya vingen genererar tillsammans hela 400 procent mer marktryck än vanliga GT. Den nya fjädringen ser även till att banta bilen med 90 kilo. Insidan får en Sparco-stol med sexpunktsbälte. Passagerarstol är tillval. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Mosquito - ny superbil från Tjeckien
Framtagen för bankörning

Det är klart att vi behöver ytterligare en superbil ämnad för bankörning! Den här heter Mosquito och kommer från det tjeckiska företaget Performance Solutions. Namnet kommer från stridsflygplanet De Havilland DH.98 Mosquito som användes under Andra världskriget. Precis som flygplanet är bilen lätt och vågen ska stanna på bara 974 kilo. Hela karossen är i kolfiber och under skalet ska det sitta en V8:a utan överladdning som ger hela 608 hästar och som har ett vridmoment på 650 newtonmeter. 0-100 km/h ska klaras av på 2,9 sekunder och toppfarten anges till 320 km/h. Dock är dessa siffror bara påhittade eftersom man inte har valt vilken motor man ska använda sig av än, men enligt uppgift lutar det åt en klassisk amerikansk maskin. Den kommer sedan få en rejsig växellåda som sköts via paddlar bakom ratten. Endast 18 stycken exemplar kommer att tillverkas, men först om två år. Priset kommer att ligga omkring en miljon pund styck. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
2018

Porsche 911 GT2 RS nu i Clubsport-utförande
Får endast köras på bana

En Porsche 911 GT2 RS är mycket potential på banan, och det bästa är att man kan köra den dit och sen hem igen om man inte har lyckats damma in i någon vägg. Men mycket vill ha mer, och för den som verkligen bara vill köra bana så hårt det bara går presenteras nu modellen i Clubsport-utförande. Den här har samma dubbelturbomatade boxersexa på 3,8 liter och 700 hästar men ännu mer prylar anpassade för att man ska kunna sätta så snabba varvtider som möjligt. Den sjustegade dubbelkopplingslådan PDK finns även här och den skickar precis som tidigare vidare kraften till bakhjulen. När man ska få stopp på grejerna hjälper 390 millimeter stora skivor med sexkolvsok till fram, bak sitter det istället skivor på 380 millimeter som greppas av fyrkolvsok. PSM (Porsche Stability Management) och ABS är standard och båda systemen går att justera eller stänga av helt om man skulle vilja. På insidan hittar vi bland annat en ratt i kolfiber och den plus displayen har hämtats från 911 GT3 R. Man omsluts av en bur och sitter i racing-skalstolar med sexpunktsbälte. Vikten på bilen anges till 1.390 kilo. Endast 200 stycken exemplar kommer att tillverkas och för att bli ägare till ett får du lasta upp 405.000 euro. De första bilarna ska nå kunder i maj nästa år. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Revolution Racecars visar banbil i kolfiber
Ska börja tävlas med nästa år

Den brittiska tillverkaren Revolution Racecars visar nu upp sin första bil Revolution. Bakom företaget står medgrundaren till Radical Sportscars - Phil Abbott. Bilen som endast är tänkt för bankörning är byggd kring en kolfibermonocoque och under skalet sitter en Ford Cyclone-V6:a på 3,7 liter utan överladdning. Maskinen ska ge 350 hästar och man ska kunna tävla med den i 100 timmar innan det är dags för storservice. Växellådan är en sexstegad sekventiell sak från franska 3MO. Vikten på bilen ska ligga på 750 kilo. Från och med nästa år ska man kunna tävla med bilen i brittiska Sports Prototype Cup. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co 03 med 500 hästar
Cyan Racing visar koncept för gatan

Lynk & Co rullar nu deras modell 03 i ett utförande vi inte har sett tidigare. Det här är en konceptbil med inte mindre än 500 hästar under huven, och även om den ser ut som en renodlad banbil är det faktiskt tänkt att man ska snurra runt på gatorna med denna. I samma veva presenteras även en version som man bara får köra på bana med - 03 TCR. Den kommer Thed Björk att tävla med i nästa års upplaga av WTCR. Victor Yang som är kommunikationschef för Zhejiang Geely Holding Group säger följande: "Sammanslagningen mellan Lynk & Co och Cyan Racing kommer att utgöra spetsen av vår prestandabilsdebut. Kombinationen av Lynk & Cos utmaning inom bilindustrins konventioner och Cyan Racings stora erfarenheter från motorsport och prestanda är två viktiga inslag i detta unika samarbete." Exakt vad som är gjort med bilarna för att få till prestandan framgår inte för tillfället. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Medgrundaren till Radical skissar på ny racerbil
Presenteras i november

Phil Abbott är en av medgrundarna till Radical Sportscars och han har nu lanserat ett nytt märke - Revolution Racecars. De håller på att bygga på en bil för racerbanan och det här är den första skissen vi får se av den. Bilen kommer att bygga kring en monocoque i kolfiber och dess totala vikt ska landa omkring 675 kilo. Som motor har man valt en V6:a på 3,7 liter från Ford som ska ge 300 hästar. Till maskinen kopplas en sexpetad sekventiell växellåda som skickar kraften till bakhjulen. Den nya bilen ska visas upp för allmänheten i början av november. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0
2017

McLaren rullar ut en hyper-kärra tillägnad Ayrton Senna
Den ultimata gatlegala banbilen

Modellen som McLaren internt kallat för P15 är nu äntligen officiell, och den heter Senna. Det här är en hyllning till racerföraren Ayrton Senna och beskrivs av tillverkaren som en gatlegal hyperbil för banan. Det här är dock inte ersättaren till P1 utan en modell som kommer att finnas jämte den kommande tresitsiga bilen som internt går under BP23. Eller finnas och finnas, alla 500 stycken exemplar av Senna är redan sålda. För 750 000 pund innan skatt styck. Den sista auktionerades ut i går kväll och den gick för två miljoner pund innan skatt, överskottet gick till stiftelsen Ayrton Senna Foundation. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Ferrari FXX K kunde bli vassare - här är FXX K Evo
Får fetare vinge som ger mer downforce

2014 presenterade Ferrari superversionen av LaFerrari - banbilen FXX K. Den är så extrem det bara kan bli men om ni trodde att Ferrari inte kunde vrida upp bilen ytterligare trodde ni fel, här kommer nämligen en ännu hårigare version som fått tilläggsnamnet Evo. Det betyder bland annat ännu fler aerodynamiska detaljer som ger den 23 procent mer downforce än en vanlig FXX K, och således gör den snabbare runt banan. Man har även justerat fjädringen en aning för att den ska klara det ökade marktrycket. Även vikten ska ha droppat nedåt, men med hur mycket berättar man inte. Motorn är oförändrad vilket fortfarande innebär en V12:a på 6,2 liter som i kombination med elmotorn som finns ombord levererar en totaleffekt på 1 050 hästar och ett vrid på 860 newtonmeter. På insidan återfinns en ny ratt och en ny större skärm för backspegeln. Den som i dag redan har en FXX K och vill uppgradera den till Evo kan också göra detta genom att ge Ferrari en slant, hur stor den är eller vad en färdig FXX K Evo kostar är dock oklart för tillfället. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0
2016

McLaren presenterar 570S Sprint
För dig som bara vill köra bana

Precis som McLaren lovade tidigare i år var det ytterligare en banversion av modellen 570S på gång. Den skulle få tilläggsnamnet Sprint och i dag presenterades den. Bilen får endast brukas på banan och är som väntat en ännu hårdare version av 570S. Motorn är samma dubbelturbomatade V8:a på 3,8 liter som man använder i alla andra modeller och denna kopplas till en sjustegad SSG-låda. Vad motorn bjuder på i effektväg får vi tyvärr inte reda på för tillfället men McLaren försäkrar att bilen kommer att engagera föraren ordentligt och bjuda på ett trevligt ljud. Som vi kan se förses bilen med en stor vinge på bakluckan och den får även ett nytt kjolpaket som bland annat bjuder på extra downforce-vingar i fronten. Fälgarna är i magnesium, försedda med centrumbult och klädda med slicks från Pirelli. Interiören består numera av en bur, en brandsläckare och en ordentlig racingstol med sexpunktsbälte. Passagerarstol är tillval. Världspremiären äger rum på Goodwood Festival of Speed. På prislappen står det strax under 220 000 dollar och de första kunderna får sina bilar nästa år. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
2015

Lotus presenterar 450 hästar starka 3-Eleven
Kommer i en gatversion och en banversion

I dag på Goodwood Festival of Speed hade Lotus premiär för sin nya modell 3-Eleven. Det är en liten racebalja med 450 hästar som går att få i två utföranden - ren banracer eller gatlegal lekmaskin. Som vi kan se är det på vanligt Lotus-manér avskalat och spartanskt. Endast en liten vindavvisare sitter framför föraren och någon passagerarplats finns det inte ens. Under skalet sitter en kompressormatad V6:a från Toyota på 3.5 liter och den ger som sagt hela 450 hästar. Vridet ligger även det på 450 Nm. Gatversionen utrustas med en sexpetad manuell låda med racekoppling, medan banbilen får en sekventiell sexstegad låda från Xtrac. Vikten på ekipaget anges till 900 kilo och från 0-100 km/h ska man ta sig på under tre sekunder. Toppfarten ska ligga på 290 km/h. Endast 311 stycken exemplar kommer att byggas och produktionen drar igång i februari nästa år. Priset för gatversionen börjar på 82 000 pund, för racern får man betala från 115 200 pund. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Så bra är nya Porsche 911 GT3 RS
Chris Harris har testat

I mars presenterade Porsche nya 911 GT3 RS och för ett tag sedan var Chris Harris i Tyskland för att provköra kärran. Nu har man klippt ihop allt material som spelades in då och det här är resultatet. Tumnagel
50.5°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg Agera RS
I skuggan av Regera

Koenigsegg får faktiskt skylla sig själva. När man presenterar en ban-version av inte helt purfärska Agera vid sidan av den helt nya modellen Regera får man räkna med att den förstnämnda hamnar lite i skymundan. Men den stod där i alla fall, klädd i en mörk kolfiberkostym. Motorn är en V8:a på 5.0 liter som ger 1 160 hästar på vanlig macksoppa. Den kan dock även gå på E85 och får då ännu mer effekt, ungefär i samma liga som One:1 med sina 1 340 hästar. I övrigt får den ett lite fetare kjolpaket än sina vanliga Agera-syskon där det mest utstickande är en ny splitter framtill, små vingar på stötfångaren och på sidokjolarna och en stor vinge där bak som automatiskt ställer in sig för att ge rätt marktryck. 25 stycken exemplar kommer att byggas och tio av dessa ska redan vara sålda. Prislappen sägs ligga på strax över 1.1 miljon Euro. Tumnagel
58.0°
+
Bobby Green
0

Aston Martin presenterar Vulcan
Och den är helt sjuk

I dag drar Aston Martin täcket av den nya banbilen Vulcan. Och för första gången på länge kan man nog säga att den här faktiskt inte ser ut som alla andra Astons. Stylingen är extrem och överallt hittar man något som sticker ut och som gör det väldigt tydligt att den här inte hade varit godkänd på gatan. Fronten ser riktigt arg ut med sina små ögon och hungriga underbett medan baken är helt galet stor med en jättevinge och en diffusor avsedd för jumbojets. Det mesta är tillverkat i kolfiber, som exempelvis hela karossen, monocoquen och de enorma bromsarna. Utseendet matchas med en V12:a på 7.0 liter som ger "över" 800 hästar. Till den kopplas en sexstegad sekventiell låda. Endast 24 stycken bilar kommer att tillverkas och varje exemplar skräddarsys efter köparen. Premiärvisning sker i Genève. Någon prisuppgift får vi inte men det kanske är bäst. Tumnagel
64.9°
+
Bobby Green
0

Aston Martin släpper teaser för den nya modellen Vulcan
Låter inte helt dumt

Aston Martin släppte i dag en teaser för modellen Vulcan som de kommer att presentera på bilmässan i Genève. Men de som hade hoppats på en härlig ersättare till DB9 eller liknande kommer att bli besvikna - Vulcan är en ren banracer och inget som hör hemma på vanlig väg. Tills täcket åker av får vi nöja oss med detta lilla teaserklipp, för mer information kring bilen finns tyvärr inte för tillfället. Bonusklipp på den nya Bondbilen DB10 nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Track Car of the year 2014
Evo listar förra årets bästa banbilar

Topplistor på vilka som är de mest miljövänliga bilarna, de smartaste bilarna och de bästa sportbilarna brukar vi vara vana vid att se. Men nu har tidningen Evo kokat ihop en lista med vilka bilar de tycker är bäst av de som är byggda för bankörning. Här får vi se allt från Mazda Miata till hardcorevagnar som Broadley T76. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0
2014

KTM släpper ny teaser för X-Bow GT4
Banbilen får 320 hästar

KTM delar nu med sig av teaserbild på banbilen X-Bow GT4 som de bygger tillsammans med Reiter Engineering. KTM berättar även att bilen kommer att få en 2-liters TSFI-motor hämtad från Audi och effekten på den ska vara 320 hästar. Kopplad till motorn sitter en sekventiell sexstegad växellåda med paddlar bakom ratten. GT4 X-Bow kommer att kunna tävla i racingklasserna SRO GT4 och Pirelli World Challenge GT-S. När den släpps och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Ferrari FXX K slutsåld
Alla 32 stycken exemplar

I helgen höll Ferrari eventet Finali Mondiali på Yas Marina-banan i Abu Dhabi. Huvudnumret var inte helt oväntat superbilen FXX K som visades upp lite tidigare förra veckan. Endast 32 stycken exemplar tillverkas och nu får vi reda på att alla redan är sålda, vilket kanske inte direkt kom som en överraskning. Förmodligen har bilen endast sålts till Ferraris mest lojala kunder och priset de har fått betala är 2.5 miljoner euro per exemplar. Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0

Holy FXXK! Ferrari presenterar superversion av LaFerrari
Banbilen bjuder på 1 036 hästar

Man kunde väl kanske inte vänta sig något annat än att banversionen av Ferrari LaFerrari skulle bli galen. Och nu är den här, och den kallas för FXX K. Superbilen har blivit ännu mera super och bjuder nu på hela 1 036 hästar. Men både hästarna och bilen får som sagt endast tyglas på bana. Grunden är samma som hos vanliga LaFerrari vilket innebär en V12:a på 6.3 liter kopplad till en elmotor. Men här har alltså effekten skruvats upp med 101 hästar, och ligger nu på 1 036. Det totala vridet ska ligga på över 900 Nm. Förbränningsmotorn har givetvis setts över och preppats så mycket det bara går för att palla med tung och påfrestande bankörning. Ljuddämparna har man valt att strunta i helt, så det här lär bli en helt sjuk upplevelse även när det kommer till ljudet. Elmotorn har också modifierats en aning och det ska finnas fyra olika inställningsmöjligheter att välja mellan - Qualify (maxeffekt), Long Run, Manual Boost och Fast Charge. Några siffror kring bilens prestanda får vi inte för tillfället, men dessa lär också vara galna. I övrigt förses bilen med en del extra prylar för att säkra optimal downforce i alla lägen. Något som får den att se ut som Batmans senaste åk. Totalt har ingenjörerna lyckats ge FXXK hela 50 procent mer downforce jämfört med vanliga LaFerrari - och då skäms knappast den bilen för sig. Namnet då? FXX har vi hört sedan tidigare men k:et är nytt. Det symboliserar helt enkelt att det finns ett kinetic energy recovery system ombord, och är alltså inte en rolig skrivning av det där engelska ordet som vissa ibland använder sig av när de vill uttrycka ilska. Det ryktas om att prislappen kommer att ligga på tre miljoner dollar och att det endast kommer att byggas 30 stycken exemplar. Bilens tekniska specifikation hittas under "Läs mer". Tumnagel
62.6°
+
Bobby Green
0

McLaren 650S Sprint
Bara för banan

Om inte McLarens kommande banversion av P1 - GTR, riktigt passar plånboken kanske 650S Sprint gör det. Det är också en bil strikt framtagen för banan och premiär blir det på Pebble Beach Concours dx27Elegance senare denna månad. Det här är en något nedtonad version av 650S GT3-racern men fortfarande en maskin som ska vara mycket potent på banan. All onödig lyx har rivits ut och ingenjörerna har fokuserat på att bygga en bil som allt från proffs till nybörjare ska klara av. Allt har finjusterats för optimal prestanda. Priset för härligheten börjar på 198 000 pund, en summa som är ganska så väldigt mycket mindre än det som begärs för P1 GTR - 1.98 miljoner pund. Mer om 650S Sprint finns på länken. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

McLaren bekräftar modellen P13
Och racingpreppad P1

McLaren går nu ut och bekräftar att de har nya modeller på gång till 2015: P13 och en P1 som bara är tänkt för bankörning. P13 kommer att bli instegsmodellen under 650S och den förväntas få en prislapp på omkring 100 000 pund. "P13 will be a comfortable, usable, and beautiful mid-engined two seater sportscar, built around a carbon fibre chassis. It will be available in more than one derivative and once fully on sale, McLaren Automotive’s total annual production will increase to around 4,000 units per year." P1 Track förväntas få lägre vikt, racedäck och bli ännu mera hardcore överlag. McLaren berättar också att den här kommer att bli deras starkaste bil hittills så effekten kommer alltså att bli högre än dagens P1. Banbilen kommer endast att kunna köpas av de som redan köpt eller beställt en P1. En annan nyhet kring företaget är att de för första gången visat svarta siffror och mer om detta finns på länken nedan. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Renault Megane Renaultsport 275 Trophy
Komplett med cupchassi och diffbroms

Renault presenterar nu en ännu vassare version av Megane - Megane Renaultsport 275 Trophy. Bilen är ämnad för banan och kommer med cupchassi, diffbroms och 275 framhjulsdrivna hästar. Som standard sitter det även ett avgassystem i titan från Akrapovic, sportiga skalstolar från Recaro och på tillvalslistan finns bland annat ställbara stötdämpare från Öhlins. Vill man kan man även få hjulen skodda med Michelin Pilot Sport Cup 2 - ett däck som Michelin och Renaultsport utvecklat speciellt för denna bilen. Motorn är samma turbomatade fyra på 2.0 liter som tidigare RS-versioner också har men den har begåvats med mer effekt och lämnar nu 275 hästar och 360 Nm. Försäljningen drar igång nästa månad men vad det står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Polestar skakar liv i Volvo
R-känslan är tillbaka

I början på veckan begav jag mig mot varmare nejder - närmare bestämt Malmö. Där var det förutom regn dags för provkörning av Volvo S och V60 Polestar. Och vad innebär det kan man undra? Är det en chiptrimmad version som lackats i blått och försetts med större fälgar? Inte alls visade det sig, utan något mycket mer. Tumnagel
385kg
+
Bobby Green
Nästa sida