m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Jabra Elite 75t kostar nu bara 1490 kr (tidigare 1983 kr)

En genomgång av Lamborghini Essenza SCV12
Den håriga banracern

I somras presenterade Lamborghini den nya modellen Essenza SCV12. Den här är enbart för bankörning och i det här klippet får vi oss en genomgång som visar lite varför den är så speciell. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

T.50s - banversion av Gordon Murrays nya superbil
Går att köra upp och ner

För en månad sedan fick vi äntligen en ordentlig presentation av Gordon Murrays senaste projekt - superbilen T.50. En avskalad och ganska elegant skapelse där allt är förpackat för att vara så optimalt som möjligt. Nu visar man upp en skiss på T.50s som är en version för den som vill köra på banan. Som vi kan se har den fått ett ännu större takscoop och en rejäl ving-fena baktill. Det finns även en ny främre splitter, omdesignad diffusor baktill och en rejäl vinge på bakluckan. Alla aerodynamiska prylar man smackat på ska tillsammans generera mer än 1500 kilo i marktryck. Enligt Gordon Murray skulle man kunna köra med bilen upp och ner om hastigheten är 282 km/h. Som väntat har inredningen strippats på allt onödigt som exempelvis ac, infotainmentsystem, förvaringsutrymmen och andra bekvämligheter. Den här skippar även möjligheten för tre stycken personer att sitta i bilen. Föraren sitter fortfarande i mitten men det finns bara plats för en passagerare på vänster sida här. Totalt har man sparat in 94 kilo i vikt vilket gör att T.50s landar på 890 kilo. Den Cosworth-utvecklade icke-överladdade V12:an på 3,9 liter har uppdaterats ytterligare och fått omgjorda toppar, vassare kammar och högre kompression. Tillsammans med ett avgassystem som andas lite bättre är den nya effekten 730 hästar vilket är 67 fler än vanliga T.50 bjuder på. Till paketet kopplas en helt ny sexpetad växellåda med paddlar, inget manuellt alternativ här alltså. Bilen får smidda magnesium-fälgar klädda med Michelin Cup Sport 2-däck. Innanför dessa sitter keramiska bromsskivor från Brembo som har sexkolvsok fram, fyrkolvsok bak. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kostar 3,1 miljoner pund. Alla T.50 är redan sålda och fler än hälften av alla T.50s har redan sålts, så du får vara snabb om du vill vara med och leka. Tillverkningen ska dra igång i början av 2023. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Det här är Brabham BT62R
För finsmakaren som vill köra på gatan

Brabham bygger banracern BT62 och i början av året meddelade de att för 150.000 pund extra kunde de fixa till bilen så att du får köra den på gatan. Men det är fortfarande en ganska så hårdbarkad racerbil, och det kanske man inte vill köra runt med i det långa loppet. Det är där BT62R kommer in. Visst, det är fortfarande en mycket potent banracer, men man har mjukat upp den lite och gett den en mysigare inredning så att den ska bli lite enklare att leva med i vardagen. Här finns lyxigheter som ac, bekväma säten, ljudisolering, uppvärmd vindruta, centrallås och ett avgassystem som inte väcker grannarna i nästa kommun när du startar på morgonen. Man kan till och med få en stereoanläggning! Bilen har även fått sig en ny frontsplitter och diffusor bak som är lite mer gata än bana. Slicksen har också bytts ut mot gatlegala diton från Goodyear. Vidare har man gett den sexpetade sekventiella växellådan lite annan utväxling och det finns faktiskt en kopplingspedal för finåka. Med hjälp av ett lyftkit kan nosen höjas från 70 till 130 millimeter om man skulle behöva komma över ett gupp eller liknande. Motorn är densamma vilket innebär V8:a på 5,4 liter utan överladdning. Den ger 710 hästar och har 667 newtonmeter i vrid. På prislappen står det nästan två miljoner dollar. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Säg hej till Lamborghini Essenza SCV12
Banleksak för de med gott om pengar

Efter mycket teasers hit och dit är nu äntligen Lamborghinis senaste modell presenterad. Den heter Essenza SCV12, får endast köras på bana och kommer som väntat kosta ohemult mycket pengar. Endast 40 stycken exemplar kommer att tillverkas och det köparna får är bland annat tillverkarens kraftigaste icke-överladdade motor någonsin - en V12:a som ger hela 830 hästar. Bilen är utvecklad för att möta FIA:s säkerhetsregler och här finns avgassystem från Capristo och en sexstegad sekventiell växellåda från X-trac som driver bakhjulen. Cockpiten är byggd kring en monocoque i kolfiber som har en inbyggd bur. Vid 250 km/h genereras ett marktryck på hela 1200 kilo vilket är mer än hos en GT3-bil. Bilen rullar på magnesium-fälgar i storlekarna 19 tum fram, 20 bak och dessa är klädda med banracing-däck från Pirelli. Innanför hjulen sitter stora bromsar från Brembo. Med på köpet får man förvaring av bilen i en ny hangar som Lamborghini byggt i Sant’Agata Bolognese. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Ny teaserbild på Lamborghini SCV12
Ser kaxig ut

Snart är Lamborghini redo att visa upp den nya banracern SCV12 och för att läska oss ytterligare har man nu skickat ut följande teaserbild. Det vi bland annat kan se är att bilen får en rejäl vinge på bakluckan, massiv diffusor och ett scoop på taket. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2019

Ferrari P80/C på Monza
Låter trevligt

I mars presenterade Ferrari modellen P80/C. Det är en banracer baserad på 488 GT3 som har fått sig ett helt nytt utseende. Här får vi se den bränna omkring lite på Monza i samband med en filminspelning. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Ferrari presenterar P80/C
Banracer baserad på 488 GT3

I fyra års tid har Ferrari utvecklat bilen de nu presenterar - P80/C. Det är en brutal maskin baserad på 488 GT3 för den som älskar att köra bana och som har lite för mycket pengar. Det är kunden "TK" som har beställt åket och Ferrari beskriver personen som "a great connoisseur of the Ferrari world". Den här får man som väntat endast köra med på banan och den får väl därmed ses som en väldigt dyr leksak. Tanken med bygget har varit att ta fram en modern maskin inspirerad av ikonerna 330 P3/P4 och 1966 Dino 206 S. Under skalet finns samma chassi som i 488 GT3. "Cockpiten" har dock flyttats fram en aning vilket bland annat har gett en mer utdragen bakdel som kunnat göras rätt så aggressiv. Kunden har valt att bilen kommer med två olika konfigurationer - en för strikt racing och en för utställningar. Den förstnämnda bjuder på kolfibervinge och 18-tummare med centrumbult. Utställningsversionen har istället 21-tummare och inga aerodynamiska extratillbehör. Hela karossen är i kolfiber och lacken kallas för Rosso Vero. Insidan är ganska lik en 488 GT3 men lite av instrumentbrädan, stolarna och dörrpanelerna har fått ny look. Förmodligen är motorn orörd. Vad den här specialversionen i ett exemplar kostade TK vet vi inte. Men det kanske är bäst så. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Porsche presenterar 718 Cayman GT4 Clubsport
Denna fast för gatan tack

Det som gör att jag inte är helt överförtjust i Cayman/Boxster 718 är motorn Porsche har valt att använda. Man har gått från sexa till fyra och även om effekten fortfarande är bra är det inte samma sak. Turbon gör vad den kan men det blir mest ett enda flåsande för att ge bilen någon ork. Rå kraft från botten vill man ju ha i en sån här bil och det fick man med sexan. Nu presenteras 718 Cayman GT4 Clubsport för bankörning och den har rätt antal cylindrar. Må denna version även hitta ut på gatan! Här finns ingen överladdning och eftersom ingenjörerna masserat ut hela 425 hästar ur maskinen som är på 3,8 liter lär det inte behövas heller. Vridet ligger på 425 newtonmeter vid 6.600 varv. Till motorn kopplas en sexstegad PDK-låda. Drivningen sker endast på bakhjulen och på bakaxeln sitter en mekanisk diffspärr. Bromsarna runt om mäter 380 millimeter. Vikten på bilen anges till 1.320 kilo. Bilen tillverkas på beställning åt både privata kunder och raceteam och det finns två stycken versioner. Den man kallar för Trackday är för oss vanliga dödliga och för den får man betala 134.000 euro innan skatt. Den andra versionen kallas för Competition och den kostar 157.000 euro innan skatt. Det snackas om att gatversionen av denna bil ska dyka upp i höst och vi håller ju såklart tummarna att man inte ändrar på för mycket - särskilt inte motorn! Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0
2018

Techrules visar banracern Ren RS
Har också avancerad turbinteknik

Förra året visade Techrules upp superbilen Ren. Till mässan i Genève tar man med sig dess racerbansfokuserade syskon Ren RS och så här ser bilen ut. Precis som vanliga Ren har den ett TREV-system (Turbine-Recharging Electric Vehicle) ombord med avancerad mikroturbinteknik. Två stycken elmotorer sitter på framaxeln, fyra stycken sitter där bak och alla samsas med en liten dieseldriven turbin som fungerar som räckviddsförlängare. Enligt tillverkaren ligger effekten på 1.305 hästar och vridet på 2.340 newtonmeter. Det ska räcka för att man ska kunna nå 100 km/h från stillastående på tre sekunder och kunna toppa 330 km/h. Fyller man tanken på 80 liter med diesel ska man få en total räckvidd på 117 mil. En något klenare version med fyra stycken elmotorer och "bara" 870 hästar ska också erbjudas. Chassiet och karossen är helt och hållet i kolfiber och bilens vikt ligger på 1.854 kilo. Bromsarna är också de i kolfiber och fram mäter de 380 millimeter, bak 355 millimeter. Exakt vad som är planen med Ren RS är oklart men det är ju alltid ett bra sätt att kunna visa upp ny teknik på. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
2016

Gammal Folkabuss med Porschehjärta äger på banan
Like a bus

Tänk dig att du kommer ut på start- och målrakan och det helt plötsligt blir helt vitt i backspegeln. En sekund senare är det något som passerar dig och när väl ögonen har hittat fokus är det en Folkabuss som just nu sprätter gummirester i ansiktet på dig. Det är fullt möjligt, om den trötta lilla snurran där bak bytts ut mot en 530 hästar stark boxersexa från Porsche 911 (993) Turbo. Ser man även till att förstärka chassiet med en bur, montera ordentliga fjädrar, byta ut bromsarna till de som satt på 993:an och hänga i en växellåda från 996 GT3 så har man en komplett banracer. En riktigt ball sådan. Om ni tycker att proportionerna inte riktigt stämmer så beror det på att bilen i grunden är en T3 med ett breddat T1-skal på sig. Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

Snabb världsmästare som känns något ansträngd
Jag har kört Mercedes-AMG A 45 4Matic

Våren 2013 presenterade Mercedes sin första lilla modell i AMG-familjen - A 45 AMG. Den hade inte mindre än 360 hästar och ett vrid på 450 Nm, dessutom drev den på alla fyra. Mercedes menade allvar och ville på riktigt utmana konkurrenter som Audis RS 3 och BMW med M135i. Förra sommaren fick bilen sig en liten facelift men det var inte enbart kosmetika det handlade om som det brukar göra, utan även mer pulver under huven. Nu lämnade istället den ettriga lilla tvålitersfyran hela 381 hästar och 475 Nm och därmed kunde tysken stoltsera med något unikt - världens mest kraftfulla fyrcylindriga motor. Den nedstoppad i Mercedes-AMG A 45 4Matic som den numera benämns resulterar även i världens mest kraftfulla kompakta serietillverkade prestandabil. Denna bil har jag testat och visst stämmer det Mercedes säger, men paketet känns tyvärr lite för ansträngt och även om bilen är ruskigt snabb får den kämpa på rätt bra för att leverera. Mercedes vill så mycket med den här bilen men hittar inte riktigt rätt där körglädjen är så viktig. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
2015

Lotus presenterar 450 hästar starka 3-Eleven
Kommer i en gatversion och en banversion

I dag på Goodwood Festival of Speed hade Lotus premiär för sin nya modell 3-Eleven. Det är en liten racebalja med 450 hästar som går att få i två utföranden - ren banracer eller gatlegal lekmaskin. Som vi kan se är det på vanligt Lotus-manér avskalat och spartanskt. Endast en liten vindavvisare sitter framför föraren och någon passagerarplats finns det inte ens. Under skalet sitter en kompressormatad V6:a från Toyota på 3.5 liter och den ger som sagt hela 450 hästar. Vridet ligger även det på 450 Nm. Gatversionen utrustas med en sexpetad manuell låda med racekoppling, medan banbilen får en sekventiell sexstegad låda från Xtrac. Vikten på ekipaget anges till 900 kilo och från 0-100 km/h ska man ta sig på under tre sekunder. Toppfarten ska ligga på 290 km/h. Endast 311 stycken exemplar kommer att byggas och produktionen drar igång i februari nästa år. Priset för gatversionen börjar på 82 000 pund, för racern får man betala från 115 200 pund. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Spana in Mikael Persbrandts nya åk
En ombyggd Ferrari 458 Italia

För ett tag sedan blev det känt att Mikael Persbrandt hade bytt bil och det till en Ferrari 458 Italia. Bilen har den senaste tiden stått hos Lights 2 Flag och förvandlats från Eduard Gray och Vogue Auto Designs idéer till det vi ser här. Resultatet kallas för Ferrari 458 Stax27zitto och det är en gatlegal banracer med ett helt nytt kjolpaket, enorm vinge, sportavgassystem och vassare väghållning. Motorn har dock lämnats orörd. Vad tycker ni om den? Tumnagel
62.0°
+
Bobby Green
0

Brittiska Ultima presenterar Evolution
Från 350 upp till 1 020 hästar

Den brittiska biltillverkaren Ultima presenterar nu den nya modellen Evolution som kommer i både coupé och cabriolet-utförande. Den kommer dessutom med flera olika effektlägen, 15 stycken för att vara exakt. Under skalet har man i toppversionen monterat en kompressormatad LS-V8:a på 6.8 liter från Chevrolet. Den lämnar hela 1 020 hästar och har ett vrid på 1 247 Nm. Det räcker för att den 950 tunga (eller lätta) bilen ska dra från 0-100 km/h på bara 2.3 sekunder. Till 160 blås tar det 4.9 sekunder, 241 km/h 8.9 sekunder och fortsätter man gasa är det roliga slut först vid smått galna 386 km/h. Evolution ersätter både modellerna GTR och Can-Am och du kan läsa mer om den i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Lotus gör Exige ännu snabbare och lättare
Ny Exige S Club Racer

Den som tycker att vanliga Lotus Exige S är för vek har nu ytterligare ett alternativ i form av denna Club Racer. Den är både snabbare och lättare än sina syskon och passar nog bra in på vilken bandag som helst. Så här säger Jean-Marc Gales som är vd för Group Lotus: "Factoring the Club Racer ethos into the Exige enhances the track-focussed potential of this important model. It encompasses our legendary benchmark in handling, with lightweight and efficient construction and that we will always put a peerless and pure driving experience first." Bilen kommer endast som coupé och under huven hittar vi samma motor som i Exige S vilket innebär en kompressormatad V6:a på 3.5 liter. Effekten är oförändrad och bilen gör fortfarande 0-100 km/h på fyra sekunder blankt och toppar 274 km/h. Det man har gjort i denna banracer är istället att skala bort 15 kilo vikt vilket gör att vågen nu stannar på 1 161 kilo. Man har även monterat en annan splitter och vinge samt gjort hela undersidan flat för att förbättra aerodynamiken. Exige S Club Racer kostar från 56 900 pund vilket är 2 400 mer än vanliga Exige S kostar. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Ny kärra för den som gillar bandagar
Phiaro P75 Concept Chyper

Vad får du om du korsar en Ariel Atom, en BAC Mono och en KTM X-Bow? Tydligen den här skapelsen från Japan som kallas för Phiaro P75 Concept Chyper. Ett litet rappt paket för den som älskar att köra på bana. Under skalet sitter en liten snurra på 1.5 liter som ger 142 hästar. Inga våldsamma siffror men då ska man också tänka på att bilen bara väger 596 kilo. Till motorn kopplas en femstegad manuell växellåda. Som ni kan se har bilen fortfarande en konceptstämpel på sig och det är oklart om och när den eventuellt kommer att tillverkas. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Porsche presenterar nya 911 GT3 RS
Äntligen

Målet var att visa upp bilen för sex månader sedan men det hela blev försenat, nu är den dock här - nya Porsche 911 GT3 RS. Bilen för dig som är ute efter något riktigt rått att köra omkring med på både bana och gata. Bilen får en ny boxersexa på 4.0 liter som helt utan hjälp av turbo eller liknande lämnar hela 500 hästar och 480 Nm. Det är tillräckligt med krut för att kunna ta sig till 100 km/h på 3.3 sekunder, till 200 på 10.9 sekunder och till slut till toppfarten som ska ligga över 320 km/h. Det ska också vara nog för att kunna klämma en varvtid om 7:20 på Nürburgring - snabbare än både Carrera GT och gamla 911 GT2 RS alltså. Till motorn kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda och detta är också enda alternativet. Via den går kraften endast till bakhjulen. Tjänstevikten anges till 1 420 kilo och man har hållit nere vikten bland annat genom att montera ett tak i magnesium och motorlucka i kolfiberarmerad plast. Utseendemässigt skiljer sig bilen med ett lite fetare kjolpaket, gälar på framskärmarna och den enorma vingen på bakluckan. På insidan hittar vi samma kolfiberstolar som sitter i 918 Spyder, en bur, sexpunktsbälte och en brandsläckare. Bilen går att beställa nu och de första leveranserna sker i maj. Det svenska priset blir 1 760 000 kronor. Tumnagel
52.4°
+
Bobby Green
0

Aston Martin släpper teaser för den nya modellen Vulcan
Låter inte helt dumt

Aston Martin släppte i dag en teaser för modellen Vulcan som de kommer att presentera på bilmässan i Genève. Men de som hade hoppats på en härlig ersättare till DB9 eller liknande kommer att bli besvikna - Vulcan är en ren banracer och inget som hör hemma på vanlig väg. Tills täcket åker av får vi nöja oss med detta lilla teaserklipp, för mer information kring bilen finns tyvärr inte för tillfället. Bonusklipp på den nya Bondbilen DB10 nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Track Car of the year 2014
Evo listar förra årets bästa banbilar

Topplistor på vilka som är de mest miljövänliga bilarna, de smartaste bilarna och de bästa sportbilarna brukar vi vara vana vid att se. Men nu har tidningen Evo kokat ihop en lista med vilka bilar de tycker är bäst av de som är byggda för bankörning. Här får vi se allt från Mazda Miata till hardcorevagnar som Broadley T76. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

McLarens nya modell heter 675LT
Banracer baserad på 650S

I dag går McLaren ut och meddelar att deras nya modell får namnet 675LT. Bilen får precis som namnet avslöjar 675 hästar. Den baseras på modellen 650S och fokus ligger på bankörning. LT står för long tail, ett begrepp som tidigare använts på den legendariska racerbilen F1 GTR Long Tail. Premiär blir det på bilmässan i Genève. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Mustang Shelby GT350R - Mussen för dig som vill köra bana
Lättad och chassivässad

Ford Mustang Shelby GT350 får nu sällskap av ett ännu vassare syskon som får tilläggsbokstaven R. Det här ska vara den bästa Mussen för dig som vill köra bana och fokus har legat på att få till chassiet, aerodynamiken och på att få bort ett par kilon. Motorn, en V8:a på 5.2 liter och över 500 hästar, har man inte rört. Bilen har fått finjusterade MagneRide-stötdämpare och hårdare fjädrar, en översyn i framvagnen och aerodynamiska detaljer som ska hjälpa dig sätta bättre tider - såsom den stora vingen på bakluckan. Totalt har man även skalat bort 59 kilo och tio procent av denna besparing ligger i fälgarna som är tillverkade i kolfiber. Resterande av vikten har man sparat genom att strunta i saker som ac, stereo, reservhjul och baksäte. Banracern börjar säljas senare i år men vad det då står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0
2014

Ariel släpper ny modell
En offroad-maskin

Den supersnabba banracern Atom har fått ett ruggat syskon. Ariel visar nu upp renderingar på prototypen Nomad som är en bil anpassad för offroad-körning. Bilen delar många komponenter med Atom men har försetts med en ny fjädring som tillåter mer hopp och skutt och en burkonstruktion som skyddar passagerarna om man skulle rulla runt. Motorn som driver bakhjulen kommer från Honda och den är på 2.4 liter och lämnar omkring 200 hästar. Vikten på Nomad ska ligga runt 700 kilo. Premiär blir det på den brittiska bilutställningen Autosport i januari, och planen är att kunder ska få sina exemplar i mitten på nästa år. Tumnagel
65.8°
+
Bobby Green
0

Zenos E10 nu presenterad
Kul leksak för gata och bana

Den nya sportbilstillverkaren Zenos visade upp skisser på modellen E10 i höstas och nu är bilen för första gången presenterad i sitt färdiga utförande. Under skalet sitter en 2-liters sugfyra från Ford som ger 197 hästar och har ett vrid på 210 Nm. Eftersom vikten bara ligger på 650 kilo borde den här effekten räcka till gott och väl. Motorn kopplas sen till antingen en fem- eller sexpetad manuell låda. 0-100 km/h ska gå på 4.5 sekunder och toppfarten anges till 216 km/h. I cockpiten sitter du i lätta kolfiberstolar och har inte så mycket annat omkring dig förutom en liten LCD-display som visar det allra viktigaste. Bilen är strippad på alla bekvämligheter och det finns inte ens kupevärme standard. På tillvalslistan finns en diffspärr, fyrpunktsbälte, helbur, andra hjul och ett ännu mer bananpassat kit som kalls för Track Pack. Priset börjar på 25 000 pund och det finns även en specialare som kallas för Launch Edition med mera lull-lull för 29 000 pund. 200 stycken förhandsbokningar har redan trillat in men när kunderna får sina bilar är oklart för tillfället. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
2013

Magnum MK5 - för dig som gärna hänger på bana
545 kilo, 253 hästar

Från Kanada kommer nu en bil för dig som gärna åker till banan och sedan kan köra ut på den med samma bil. Magnum MK5 är en riktigt vass liten skapelse som bara väger in på 545 kilo. Motorn som ger 253 hästar lär räcka gott och väl. Vikten har hållits nere med hjälp av massa kolfiber och aluminium. Motorn är en fyra av okänd härkomst vars rödmarkering kommer först vid 11 000 varv. Till motorn sitter en sekventiell låda med sex steg som i sin tur skickar effekten till bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 3.2 sekunder och toppfarten anges till 240 km/h. 20 bilar om året kommer att byggas och alla har prislappen 139 000 dollar. De första kunderna får sina bilar i slutet på nästa år. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Zenos E10
Gatlegal banracer från Caterham-folk

Zenos är en ny biltillverkare som precis visat upp banracern E10. Men skillnaden mot många andra bilar som poppar upp visas det inga orealistiska siffror utan faktiskt ganska vettig data. Och när man får reda på att företaget startats av Ansar Ali och Mark Edwards som tidigare drivit Caterham Cars känns det som denna faktiskt kan bli verklighet. Motorn är en 2-liters fyra från Ford som placerats i mitten. Den ger 200 hästar. En effekt som kanske inte känns så våldsamt spännande, men med tanke på att bilen bara ska väga 650 kilo lär det räcka gott. 0-100 km/h ska gå på 4.5 sekunder och toppfarten anges till 217 km/h. Chassiet består av aluminium och karet man sitter i är av återvunnen kolfiber. Priset är oklart för tillfället. Premiär blir det i början på nästa år. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Wiesmann lämnar in konkursansökan
Tråkigt

Det gick inte vägen för Wiesmann heller. Den tyska sportbilstillverkaren har nu lämnat in en konkursansökan. Bröderna Martin och Friedhelm Wiesmann har drivit företaget i hela 28 år men nu finns det helt enkelt inte ekonomi att driva det vidare. Så sent som i mars i år visades banracern GT MF4-CS upp. Synd, om de inte kommer på fötter igen så kommer jag att sakna deras rätt speciella och mycket roliga bilar. Personlig favorit är helt klart MF5:an, med den gamla V10:an från BMW då såklart. Tumnagel
20.4°
+
Bobby Green
0

VÜHL 05 nu presenterad
Kul på allmän väg, svinkul på bana

Den mexikanskbyggda banracern VÜHL 05 har nu presenterats på ett privat event i London där bland andra ingen mindre än Sir Stirling Moss närvarade. Nästa vecka begår den sin första stora officiella premiär på Goodwood Festival of Speed men pressbilder på åket kan vi ta del av redan nu. Under det lätta skalet sitter en 2-liters EcoBoost-motor från Ford som ger 285 hästar och 420 Nm. Till den sitter det en sexpetad manuell låda som skickar kraften till bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på snabba 3.7 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Monocoque-chassiet är byggt i aluminium och eftersom bilen är strippad på allt onödigt (typ servostyrning) väger den in på låga 725 kilo. Produktionen väntas dra igång i slutet på året och går allt som de ska har de första kunderna sina bilar nästa vår. Endast 50 bilar byggs varje år, och de första som rullar ut blir specialversioner kallade Edition One med hela 300 hästar, större hjul och annan interiör och exteriör. Dessa börjar på 70 000 pund, medan de övriga som kommer senare kommer att kosta från 60 000 pund. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
2011

Toyota sätter nytt rekord för elbilar på Nürburgring
Lika snabb som en Nissan GT-R

Med elbilen TMG EV P001 har Toyota slagit rekordet runt Nordslingan för elbilar. Det nya rekordet lyder sju minuter och 47.79 sekunder. Det betyder att Toyotas elbil är ungefär lika snabb som Nissan GT-R. Fast det är lite orättvist att jämföra dessa två bilar, då Nissans bil får köras på gatan, medan Toyotas åk är en riktig banracer. Hur som helst är det ändå ganska imponerande. Elmotorn i bilen levererar ett vrid på 800 Nm och toppar 250 km/h. TMG EV P001 klippte målet på under åtta minuter som Toyota hade satt och slog det tidigare rekordet för elbilar på nio minuter och 1.33 sekunder, som sattes av Peugeot EX1. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida