m

Vi har tagit en titt på Bang & Olufsen Beosound Level
Trådlös högtalare för 15 papp

Skulle du vilja ha en fet trådlös högtalare för 15.000 kronor, eller över 15 JBL Flip? Det är förstås helt beroende på vad du är ute efter. Hur som helst så trillade nyligen Bang & Olufsen Beosound Level in på kontoret och givetvis tog vi en titt på vad enheten har att erbjuda, vilket ni kan se i videon ovan. Beosound Level är en rackabajsare till högtalare med ett fylligt och kraftfullt ljud med sina 105W. På ovansidan av högtalaren sitter det en rad touchkontroller som låter dig direkt spela upp ljud från olika internettjänster, vilket initialt är inställt på svenska radiokanaler, men dessa kan du enkelt ändra till dina egna spellistor vid behov. Högtalaren kan spela upp ljud från en rad olika källor via nätverket och stöd för Spotify Connect, Google Cast och Airplay 2 finns. Och förstås Bluetooth. Något trevligt är att designen är modulär och du kan inte bara byta frontpanelen, utan även komponenter som batteri och högtalarens "hjärna", det vill säga modulen med signalprocessor och elektroniken som sköter den trådlösa kopplingen. Komponenterna går att ersätta genom att plocka bort frontpanelen och ta bort några skruvar med en vanlig skruvmejsel. Kort sagt gör detta högtalaren rejält framtidssäker. I alla fall så länge Bang & Olufsen väljer att släppa uppgraderingsmoduler. Priset går förstås inte att sticka under stolen, men har man kosingen så är Beosound Level rätt värd att i alla fall ha i åtanke om det vankas högtalarköp. Det är en pjäs som låter riktigt bra, relativt lätt att bära med sig och möjligheten att byta ut vissa komponenter och uppdatera utseendet vid behov gör att Beosound Level ändå får en ordentlig tumme upp. Bang & Olufsen Beosound Level går att köpa nu och riktpriset ligger på 12.790 kronor(jämför priser) för versionen med Kvadrat-textil på framsidan och 15.290 kostar versionen med träpanel. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Koldioxidutsläpp från nya bilar har minskat rejält
Anledningen är laddbara bilar

Ett pressmeddelande från Trafikverket visar att det har skett en rekordstor minskning av koldioxidutsläpp från nya bilar. Under 2020 har koldioxidutsläppen från nya personbilar jämfört med 2019 minskat från 120 gram per kilometer i snitt till 93 gram. Detta kan vi tacka de laddbara bilarna för och förra årets nybilsregistrering visar att en av tre bilar var en batteribil eller laddhybrid. Och även de bilar som inte är laddbara har blivit energieffektivare. Här sjönk siffran från 132 till 126 gram per kilometer. Totalt minskade utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken med cirka nio procent eller drygt 1,3 miljoner ton. 90 procent av detta beror dock på den minskade trafiken i och med den rådande pandemin. Tumnagel
51.9°
+
Bobby Green
0

Epos GTW 270 Hybrid är dumsmarta men riktigt härliga
Vi har testat Epos nya gaminglurar

Det är lite bisarrt att det är 2021 och konsoltillverkare fortfarande inte låter oss koppla våra bluetoothhörlurar av olika slag till konsolerna. Men som tur är har vi företag som danska Epos som fixar biffen genom att släppa ett par true wireless-lurar som kan användas till alla olika sorters ljudkällor. Och extra trevligt är att de även låter bra och är bekväma. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Nya Renault Mégane som laddhybrid börjar säljas
Blir din för 334.900 kronor

I september förra året började nya Renault Mégane att säljas, men inte laddhybriden. Nu är det dock dags även för den och på prislappen står det från 334.900 kronor. För pengen får man Mégane Sport Tourer E-TECH Plug-in Hybrid (laddhybriden erbjuds endast som kombi) och under skalet på den finns en drivlina som består av en förbränningsmotor, en elmotor och ett batteripack på 9,8 kWh. På bara el ska man kunna ta sig upp till fem mil och toppfarten är då 135 km/h. Den blandade förbrukningen anges till 0,13 liter per mil och utsläppet till 29 gram per kilometer. Finns alltså att köpa nu. Det går även att privatleasa modellen för 3550 kronor per månad. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Anker släpper batteripack till iPhone 12
Tyvärr inte MagSafe-certifierat

Tillbehörstillverkaren Anker har tagit fram ett batteripack försett med magneter vilket är tänkt att användas för att fästas på Apples iPhone 12-modeller via MagSafe. Tyvärr är inte batteriet MagSafe-certifierat vilket innebär att batteriet bara kommer att kunna ladda iPhone 12 trådlöst med lite långsammare 5W-laddning. Det ryktas att Apple håller på att utveckla ett eget batteripaket med MagSafe-koppling vilket tros kunna ladda iPhone 12-modellerna med 15W. Anker PowerCore Magnetic 5K Wireless Power Bank är försett med ett batteri på 5000mAh och det går även att ladda upp prylar via USB-C. Batteriet har en LED-indikator som visar hur mycket kräm som finns i kvar det. Ankers batteripack för iPhone 12 släpps i USA 3 mars och kommer där att kosta 40 dollar. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är nya Mercedes C-Klass
Laddhybriden klarar tio mil på el

Så, då har skynket fallit från nya Mercedes C-Klass. Tidigare uppvisning av interiören och läckta officiella pressbilder gör att bilen utseendemässigt inte är någon överraskning, men nu får vi även lite fakta kring vad som döljer sig under skalet. Det som sticker ut mest är nog att laddhybriden klarar tio mil på bara el vilket säkert är välkommet av många. Alla versioner av C-Klass är elektrifierade, antingen är det mildhybrid eller laddhybrid som gäller. Mildhybriderna har ett 48-voltsystem som kan ge 20 hästar extra om du gasar hårt, och gör det även möjligt att "coasta" om du kör på motorväg. Laddhybriderna får ett batteripack på 25,4 kWh och en ombordladdare på 11 kW. Man ska kunna snabbladda batteriet med upp till 60 kW. Precis som vi har skrivit tidigare kommer nya C-Klass endast att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Exakt vilka specar som är aktuella här i Sverige vet vi inte än. C300 som kommer till USA har i alla fall den turbomatade M254-maskinen på 2,0 liter. Effekten anges till 259 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 208 km/h. Ingen manuell växellåda kommer att erbjudas till nya C-Klass utan alla får den niostegade 9G-Tronic-lådan. Bilen har vuxit sex centimeter på längden och har en hjulbas som nu är 2,5 centimeter längre. Det ska bland annat göra modellen rymligare på insidan, speciellt i baksätet. Totalt mäter bilen 4,68 meter på längden, 1,86 på bredden och 1,47 på höjden. På insidan hittar vi bland annat generation två av infotainmentsystemet MBUX. Detta styrs via en stor skärm på mittkonsolen och det finns möjlighet att uppdatera systemet via molnet. I övrigt har mycket teknik hämtats från storebror S-Klass. En nyhet är Mercedes Digital Light som finns på tillvalslistan. Det innebär att strålkastarna kan projicera bilder på vägen - exempelvis visa hur bred bilen är om man kör där det är trångt, eller peka ljuset på något som skulle kunna innebära en fara. Nya C-Klass börjar säljas i slutet av mars och de första kunderna ska få sina bilar i sommar. Hur priserna ser ut vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.1°
+
Bobby Green
0

Vi har kollat in nya Nissan Qashqai
Nytt utseende, ny plattform

I förra veckan drog Nissan täcket av sin nya Qashqai och i dag tog vi oss en titt på bilen. Det här är tredje generationen av den populära modellen och den är helt ny, men behåller mycket av konceptet från tidigare generationer. Nissan beskriver bilen som en SUV på undre halvan och en halvkombi på övre halvan och det kan ju, beroende på hur man är lagd, vara det bästa av två världar. Nissan verkar hur som helst gilla konceptet. Kolla in nya designen här! Fronten på bilen är helt ny men man känner ändå igen att det är en Qashqai. Skillnaden är alltså inte alls så stor som den mellan generation ett och två, frågan är om det är ett bra beslut eller inte. Man vill helt enkelt kännas fräschare men fortfarande kännas igen. Oavsett så känns den nya fronten väldigt mycket piggare. Inredningen har fått sig ett lyft och man vågar sig på att använda ord som premium när man presenterar bilen. Nu är det kanske inte premium på riktigt, men betydligt bättre än tidigare. Kolla in nya inredningen här! Bilen har som sagt två centimeter längre hjulbas och det utrymmet får folket i baksätet utnyttja. Större har det även blivit i bagaget, här är det numera 74 liter större. Dessa liter har man bland annat hittat genom att bakhjulsupphängningen inte tar lika mycket plats som tidigare och golvet då har kunnat sänkas. På drivlinorna är det numera bensin som gäller. Enklaste är på 140 hästar och driver på två hjul och mellanmodellen är på 158 hästar och driver antingen på två eller fyra hjul. Både dessa är mildhybrider. Toppmodellen är en lite spännande lösning, det handlar om en hybrid där en liten bensinare hjälper till att fylla på batteriet i bilen. Tyvärr går det inte att ladda med sladd. Sedan används en elmotor för att driva bilen framåt, så körmässigt får du känslan av en elbil och kan enpedalsköra och sånt som man kan göra med en elbil, men man tankar alltså bensin. Om det är en smart lösning eller bara idioti får vi återkomma till. Priserna är inte klara ännu, men alla modeller kommer att bli dyrare än vad de är i dag. Anledningen är helt enkelt att det finns betydligt mycket mer teknik i bilarna. Nya Qashqai kommer på svenska vägar i slutet av sommaren. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

YDS-150 är en digital saxofon från Yamaha
Jazza loss med ettor och nollor

Yamaha har släppt en digital version av en saxofon som är försedd med lite finesser som dess mekaniska motsvarigheter saknar. Saxofonen YDS-150 har ungefär samma storlek som en alt-saxofon men ska inte väga riktigt lika mycket som dessa. Den drivs av ett uppladdningsbart batteri men går att koppla till en strömkälla via den tillhörande laddkabeln om användaren vill vara säker på att inte bli avbruten av att batterier laddar ur under spelandets gång. Det går att skicka in andra musikkällor via bluetooth till YDS-150 så att saxofonisten kan spela upp sin musik tillsammans med denna. Det verkar tyvärr inte gå att skicka ljudet trådlöst från saxofonen till en extern högtalare eller ett par hörlurar utan dessa måste isåfall kopplas in via sladd. Vidare finns det 73 olika förprogrammerade lägen som kan få saxen att ge ifrån sig till exempel sopran, alt, tenor och baryton-ljud. Yamaha YDS-150 kostar cirka 1100 dollar. I videoklippen här nedanför kan ni i det första lyssna på hur YDS-150 låter jämfört med en vanlig saxofon och i det andra kolla in lite närmare på olika ljud från den digitala saxofonen. Engadget har skrivit en recension om YDS-150 och den hittas här. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är Huawei Mate X2
Företagets nya vikbara mobil

Huawei har hittills levererat ett par vikbara mobiltelefoner, Mate X och Mate Xs, och nu fortsätter satsningen med vikbara telefoner. Den kinesiska mobiltillverkaren har nu presenterat Mate X2 och telefonen kommer med en ny design som påminner om Samsungs Galaxy Z Fold 2, då den stora skärmen sitter på insidan och koms åt genom att vika upp telefonen likt en bok. En betydligt bättre design än den tidigare där skärmen låg på telefonens utsida. Huawei verkar för övrigt köra en liknande gångjärnslösning som Samsung, men har lyckats ta bort glipan genom göra telefonen lite sned. Mate X2 kommer med en 6,45 tum stor skärm på utsidan med ett avlångt bildformat och upplösningen 2700 x 1160 pixlar samt en mer ordentlig 8 tum stor panel på insidan med upplösningen 2480 x 2200 pixlar. Båda skärmarna är av OLED-typ och har 90Hz uppdateringsfrekvens. På insidan av telefonen sitter det ett stycke Kirin 9000, som vi tidigare fått se i Mate 40 Pro som släpptes förra året, och kommer med ett batteri på 4500mAh. Lagringen ligger på 256GB eller 512GB. På den Leica-märkta kameramodulen sitter det fyra sensorer. En 50MP vidvinkel, en 16MP med ultrawide, en 12MP med 3x optisk zoom och en SuperZoom-kamera med 10 gånger optisk zoom och 8MP. På den främre skärmen sitter det en selfiekamera med 16MP upplösning. Huawei Mate X2 kommer börja säljas i Kina på torsdag och priset kommer ligga på motsvarande 15-16 tusen beroende på hur mycket lagring man vill ha. Hur det ser ut med release i Sverige är för tillfället okänt. Här under kan ni kika på presentationen av telefonen. Tumnagel
36.2°
+
André Stray
0

Karma presenterar GS-6
Ser ut som en Revero GT men är betydligt billigare

Karma Automotive presenterar nu modellen GS-6. Utseendet känns direkt igen så vad är nytt egentligen? Det här är en Revero GT fast med en betydligt lägre prislapp - 83.900 dollar istället för 144.800 dollar. Exakt vad man har gjort för att kunna kapa priset såpass mycket är dock oklart. Under skalet på bilen finns precis som tidigare ett system med räckviddsförlängare. Det består av en trecylindrig bensinmotor från BMW som i sin tur laddar ett batteripack på 28 kWh som är det som driver bilens elmotorer. Den sammanlagda effekten anges till 544 hästar och 746 newtonmeter i vrid. På bara el ska man kunna köra runt 13 mil. Den totala räckvidden ska ligga på 58 mil. Precis som vi har skrivit tidigare är en helt eldriven version av GS-6 på gång och den ska släppas senare i år. Den ska erbjudas med batteripack på 85 till 105 kWh och klara minst 50 mil på en laddning. GSe-6 som denna heter kommer faktiskt att vara billigare än versionen med räckviddsförlängare och ska börja på 79.900 dollar. Karma har även en SUV på gång som vi visade patentskisser på förra veckan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

NASA:s Mars-helikopter har hört av sig hem
Ingenuity ser ut att ha klarat landningen på Mars

Förra veckan landade NASA sin Mars-landare Perseverance på Mars och ombord på den fanns även Ingenuity, den första helikoptern på Mars. I helgen som gick så hörde Ingenuity av sig till NASA vilket innebär att även helikoptern klarade av landningen som det var tänkt sig. NASA hade kontakt med både själva helikoptern och den basstation som senare kommer användas för att skicka signaler till Ingenuity. Ingenuity väger cirka två kilo och för tillfället laddas dess batterier upp via rovern Perseverance. När Ingenuity väl lämnar Perseverance och förbereder sig för sin första flygning på Mars kommer helikoptern att laddas upp av sina egna inbyggda solpaneler. Om detta säger NASA: "After Perseverance deploys Ingenuity to the surface, the helicopter will then have a 30-Martian-day [31-Earth-day] experimental flight test window. If Ingenuity survives its first bone-chilling Martian nights — where temperatures dip as low as minus 130 degrees Fahrenheit [minus 90 degrees Celsius] — the team will proceed with the first flight of an aircraft on another world. If Ingenuity succeeds in taking off and hovering during its first flight, over 90 percent of the projectx27s goals will have been achieved. If the rotorcraft lands successfully and remains operable, up to four more flights could be attempted, each one building on the success of the last." Exakt när det är tänkt att Ingenuity ska göra sin första testflygning finns inget spikat datum för än så länge. Planen är dock att det ska ske mellan 30 - 60 dagar från nu. Tumnagel
50.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snubbe rekommenderar att inte dra släp med Tesla Model Y
Drar för mycket el helt enkelt

Bakom en Tesla Model Y får man dra upp till 1588 kilo. Den här snubben lastar två crossar som tillsammans väger 249 kilo på ett släp som väger 204 kilo. Han har alltså bara hängt 453 kilo bakom bilen och har mycket till godo. Men vad gör detta med räckvidden egentligen? Enligt videon gick räckvidden från 91 procent till 66 procent på bara 3,1 mils körning. Sträckan som skulle köras var 6,1 mil och väl framme hade räckvidden droppat från 91 procent till 46 procent. Om de hade börjat resan med fulladdat batteri på 100 procent hade den totala räckvidden bara blivit 13,2 mil. Bilen ska ha en räckvidd på 52,5 mil enligt Tesla (utan släp) men vid tester har det här gänget bara lyckats komma 32,2 mil som max. Kör du mycket elbil med släp? Dela gärna med dig av dina erfarenheter bland kommentarerna nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Oppo Find X3 Neo läcker
Läcker?

Nya bilder på den fortfarande ännu ej offentliggjorda Oppo Find X3 Neo 5G har dykt upp på nätet via den nederländska sajten NieuweMobiel.nl. Telefonen tros få en Snapdragon 865-processor, 4,500mAh-batteri med snabbladdning, en 90Hz OLED-skärm på 6,55 tum och fyra kameror på baksidan. Detta blir den tredje telefonen i Oppos kommande Find X3-serie och hamnar mellan redan läckta Find X3 Pro samt Find X3 Lite. Samtliga tre telefoner förväntas offentliggöras inom kort och släppas under april månad. Fler bilder på luren kan hittas via länken nedan. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Samsung Galaxy S21 Ultra lyckas sticka ut i mängden
Vi har testat Samsungs nya flaggskepp

Mobilbranschen har varit svintråkig att bevaka de senaste åren. I alla fall på Android-fronten. Oavsett om du köpt en telefon i budgetsegmentet eller high end har telefonerna varit svåra att urskilja rent designmässigt. Det har varit glasmackedesign på glasmackedesign på glasmackedesig och det som gjort att man kunnat se skillnad på telefonerna har varit hur sensorerna i kameramodulen varit placerade. Därför är det extra härligt när en jätte som Samsung bestämmer sig för att sticka ut med sin S21-serie. Och om inte det vore härligt nog lyckas även nya S21 Ultra leverera en svinhärlig användarupplevelse. Tumnagel
36.1°
+
André Stray
0

Apple håller på med batteripack för Magsafe
Eller kanske inte

Apples Magsafe för iPhone är en rolig grej, men det har inte kommit så mycket tillbehör till det. Att Apple borde släppa ett batteripack för funktionen tänkte man ju efter två sekunder och nu sprids det rykten om att man håller på och utvecklar detta. Men tydligen så har man problem med mjukvaran, telefonen tror att den håller på och överhettas även fast den inte gör det. Så vi får se om det kommer ett batteri eller inte, Apple har ju haft otur med laddare förut och det här är kanske inte deras viktigaste produkt. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Elscootern som även är en lastvagn för dina prylar
Ultimate kombo?

MIMO C1 är en ny typ av elscooter som kombinerar transportfordon av både kropp och prylar. Du kan susa omkring på den som en vanlig elscooter men även använda den som en lastvagn och putta om det exempelvis inte lämpar sig att du kör för tillfället. Totalt ska scootern palla 190 kilo (upp till 120 kilo förare och 70 kilo last där fram). Det finns flera olika alternativ för hur man vill lasta. Du kanske bara behöver en yta att ställa något på eller du kanske vill montera fast en låsbar låda. Scootern i sig väger in på 17 kilo. Batteriet ska räcka för upp till 2,5 mils körning och toppfarten anges till 25 km/h. Det hela ligger uppe som ett projekt på Indiegogo där man söker motsvarande strax över 400.000 kronor för att finansera allt. Ett exemplar ska kosta strax över 10.000 kronor. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Asus spikar datum för ROG Phone 5-presentation
10 mars

Asus har de senaste åren gjort ett bra jobb med att levererar rätt uppskattade gamingtelefoner i ROG Phone-serien, så gänget kommer nog fortsätta släppa ROG-telefoner ett bra tag till. Nu har företaget spikat när vi kommer få ta en första titt på den kommande ROG-luren och det kommer ske 10 mars. Utöver att telefonen kommer heta ROG Phone 5 vet vi inte så mycket om telefonen. Men enligt rykte kommer det bli ett ordentligt kraftpaket med Snapdragon 888 och skeppas med 16GB ram. Vidare ryktas det att telefonen kommer med en 6,78 tum stor AMOLED-skärm, 5G-stöd, batteri på 6000mAh med stöd för snabbladdning på 65W. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Maple Majestic - elbilsstartup från Kanada
Vill bli landets första moderna biltillverkare

Maple Majestic är ett kanadensiskt företag som vill bli "Canada’s first modern automotive OEM" och "flagship brand of automobiles on the world stage" så det är ingen liten trumma man slår på. Man ska ta över världen med elbilen vi ser här, som än så länge bara finns i datorn. Bilen som är en sedan ska ha justerbar fjädring som kan höjas med 15 centimeter om man skulle behöva lite bättre markfrigång - 29 centimeter totalt. Vad som finns under skalet får vi inte reda på för tillfället men man ska tydligen använda sig av komponenter som redan "finns på hyllan" så det handlar inte om att ta fram några egna batteripack eller elmotorer här. Som vanligt återstår det att se om det någonsin kommer att bli något mer än bara renderingar för den här bilen. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Jaguar Mark V med Tesla-hjärta
Spännande projekt

YouTube-användaren SuperfastMatt köpte nyligen en Jaguar Mark V från 1950. Han köpte även motor och batteripack från en Tesla Model 3 och planen är nu att sammanfoga dessa och få en klassisk bil som går på el. I dessa klipp berättar han om den storslagna planen. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Sex plus och fyra minus med AirPods Max!
Hur står de sig efter två månader?

Nu är det två månader sedan Apple släppte AirPods Max och det är dags för en liten återblick. Hur bra är de egentligen? Svaret är smått fantastiska och beviset för det är väl att jag använder dem typ precis hela tiden. Till och med på gymmet. Men även solen har fläckar, så vi tog och listade sex plus och fyra minus med AirPods Max. På plussidan hittar vi enkelheten, komforten, ljudet, brusreduceringen, transparensen och kontrollerna. På minussidan hittar vi batteritiden, fodralet, vikten och priset. Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Nissan rullar ut nya Qashqai
Går bara att få som hybrid

Då var det dags för Nissan att presentera den tredje generationen av den mycket populära crossovern Qashqai. Den här bygger på en ny plattform, ska ha bättre köregenskaper, ny teknik och mer utrustning. Dessutom går den bara att få som hybrid - antingen mildhybrid eller som e-Power. Drivning kan man få på bara framhjulen eller på alla fyra. Som växellåda finns det en sexpetad manuell eller en ny sjuväxlad Xtronic CVT-automat. Nya Qashqai blir Nissans första modell i Europa som får e-Power. Här kombinerar man ett batteri med en elmotor på 140 kW och en bensinmotor på 157 hästar. Förbränningsmotorn fungerar som en räckviddsförlängare och ser till att ladda batteriet till elmotorn som är den som driver bilen framåt. Allt om nya Qashqai finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Pris och lanseringsdatum vet vi dock inte än. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Rykte iPhone 13 kan få skärm med ett alltid på-läge
Får Roger det han önskat sedan 2019 i höst?

När Apple 2019 släppte Apple Watch Series 5 med ett så kallat "always-on"-läge så önskade vår chefredaktör Roger Åberg att detta var något som även skulle komma till iPhone. Snart kanske det ser ut som om hans önskningar går i uppfyllelse. Enligt frilansjournalisten Max Weinbach kan nästa iPhone-modell komma att förses med en 120Hz LTPO OLED-skärm (low-temperature polycrystalline oxide) som konstant ska kunna visa tiden, batterinivån och vädret även när telefonen är låst. Det skulle innebära att man inte behöver knacka på telefonens skärm bara för att till exempel se vad klockan är. I videoklippet från EverythingApplePro som hittas ovan kan ni kolla in när de snackar lite mer om en eventuell always-on-skärm, en kraftfullare version av MagSafe, astrofotografering och lite annat som kanske kan komma att dyka upp i iPhone 13. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Cupra presenterar Formentor som laddhybrid
Finns med två stycken olika effektlägen

I oktober förra året presenterade Cupra suven Formentor. I samband med detta berättade man att det under 2021 skulle presenteras två stycken laddhybrid-alternativ till modellen, och nu är de här. Dessa kallas för Formentor VZ e-Hybrid och Formentor e-Hybrid. Den förstnämnda är lite sportigare och bjuder på 245 hästar medan den andra ger 204 hästar. Oavsett val så är det dubbelkopplingslåda som gäller, och drivning på framhjulen. Drivlinan består av en turbomatad bensinfyra på 1,4 liter och en elmotor som får sin kraft från ett litiumjonbatteri. På bara el ska man kunna köra upp till 5,5 respektive 5,9 mil. Båda alternativen går att beställa nu och prislappen börjar på 379.900 kronor. VZ-versionen med starkare motor kostar från 434.900 kronor. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

McLaren rullar ut laddhybriden Artura
Det första stora steget mot elektrifiering

När McLaren lanserade modellen P1 2013 bjöd den på något ingen annan McLaren gjort tidigare - en laddsladd. P1 är en laddhybrid som fungerande som en slags testbänk för den nya tekniken. Men P1 tillverkades bara i 375 stycken exemplar och kostar en rejäl slant. Nu känner sig McLaren redo för att skicka ut en laddhybrid till "massorna" och man gör det med den nya modellen Artura. Under skalet hittar vi en helt ny dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter. Den ger 585 hästar och 585 newtonmeter i vrid. Till förbränningsmotorn kopplas en elmotor på 95 hästar och 225 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på tre sekunder blankt, 0-200 på 8,3 sekunder och 0-300 på 21,5 sekunder. Toppfarten anges till 330 km/h. För växlandet står en ny dubbelkopplingslåda med åtta växlar. Men den har ingen backväxel, när det är dags att backa så körs elmotorn baklänges istället. Drivningen sker endast på bakhjulen och det finns en elektronisk diffspärr som du kan aktivera. En intressant sak är att bilen inte har elektronisk servo utan här är det fortfarande hydrauliska grejer som gäller, vilket McLaren föredrar då det ger en bättre körkänsla. På bara el ska man kunna köra upp till tre mil. Man ska kunna ladda batteriet från tomt till 80 procent på 2,5 timmar. Artura väger in på 1496 kilo. För att få stopp på den sitter det keramiska skivor på 391 millimeter med sexkolvsok fram. Däcken kommer från Pirelli och de mäter 235/35 fram, 295/35 bak, fälgarna är på 19 tum. På prislappen står det 185.500 pund och det går bra att lägga en beställning nu om man känner för det. De första leveranserna ska ske under årets tredje kvartal. Ett massivt pressmeddelande med all information kring bilen finns på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Skullcandy presenterar Hesh ANC och Hesh Evo
Funktionsspäckade lurar till lågt pris

Skullcandy har nu presenterat lite nytt på hörlursfronten och den här gången är det Hesh-serien som får lite tillskott. De nya enheterna går under namnet Hesh ANC och Hesh Evo och det handlar om lite finjusteringar sedan föregående generation Hesh. Hesh ANC är utrustade med aktiv brusreducering samt ambient mode om du behöver höra din omgivning. Batteritiden ligger på 22 timmar och behöver du ladda lurarna snabb får du upp till 3 timmars batteritid på 10 minuters laddning. Hesh ANC kommer även utrustade med Tile, så om du skulle tappa bort lurarna kan du enkelt hitta dem igen via Tile-appen. Hesh Evo är mer eller mindre den senaste versionen av Hesh och det har till stor del skett lite finputsningar. Lurarna kommer med en batteritid på 36 timmar och kan snabbladdas, vilket ger dig 3 timmars lyssningstid på bara 10 minuters laddning. Även Evo har Tile-stöd. Båda Hesh-modellerna kommer med en snarlik design som tidigare generationer och har ett hölje av plast runtom kåporna samt den metallförsedda bågen. På baksidan av den högra kåpan hittar vi knappar som låter dig kontrollera media och svara på samtal och båda versionerna går att ladda med USB-C-kabel. Skullcandy Hesh ANC och Hesh Evo är tillgängliga att beställa via Skullcandys hemsida från och med idag och priset ligger på 1299 kronor för Hesh ANC och Evo kostar 999 kronor. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Motorola presenterar Moto G30
90Hz-skärm till lågt pris

Motorola har tidigare meddelat att de kommer stuva om lite i Moto G-serien genom att ändra namngivningsstrategi. Nu har första enheterna med de nya namnen presenterats och dessa går under namnen G10 och G30. G30 är den enda av de två nya lurarna som kommer släppas i Norden, men det är ändå helt okej då G30 ser ut att erbjuda massvis med flådigheter i ett paket som endast kostar 2000 kronor. G30 kommer med en 6,5 tum stor panel med HD+-upplösning, alltså 1600 x 900 pixlar, och en uppdateringsfrekvens på 90Hz. Telefonen kör Snapdragon 662, 4GB ram och 128GB lagring. Batteriet har en kapacitet på 5000mAh och kan laddas snabbt med medföljande snabbladdare på 20W. På baksidan sitter det en rejäl kameraanordning med fyra sensorer varav huvudsensorn ligger på 64MP. Denna ackompanjeras av en vidvinkel, en makro och en djupsensor. Moto G30 kommer släppas på flera marknader i slutet av februari, men när den kommer till Sverige är för tillfället okänt. Oavsett kommer priset ligga på runt 2000 kronor. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0

Microsoft presenterar Xbox Wireless Headset
Släpps om en månad

Microsoft överraskar på tisdagseftermiddagen och har presenterat ett dedikerat Xbox-headset, vilket är företagets första sedan headseten till Xbox 360 lanserades. Xbox Wireless Headset är ett rätt tjusigt designat headset som kan kopplas till din Xbox One, Xbox Series X/S, PC eller mobiltelefon via Bluetooth. Precis som Microsofts Surface-headset har Xbox-heatsetet en roterande kåpa som du kan använda för att kontrollera volym samt balans mellan spel- och chattljud. Xbox Accessories-appen kommer även få en uppdatering som låter dig göra justeringar av lurarna i appen. Microsoft verkar ha jobbat ordentligt med mikrofonkvaliteten och enheten är utrusad med två riktade mikrofoner som ska hjälpa lurarna att endast plocka upp din röst samtidigt som oljud i bakgrunden plockas bort. Något trevligt är att du kan koppla lurarna till både mobil och konsol samtidigt, vilket låter dig lyssna på musik eller samtala via telefonen, samtidigt som du lirar. Batteritiden ska ligga på upp till 15 timmar på en laddning och efter bara 30 minuters laddning ska du kunna lira i ytterligare 4 timmar. Microsoft Xbox Wireless Headset kommer börja säljas 16 mars och priset kommer ligga på 100 euro. Förbokning i respektive butiker drar igång idag. Tumnagel
43.6°
+
André Stray
0
Nästa sida