m

Porsche startar batterifabriken Cellforce
Ska göra batterier till racerbilar

Porsche har meddelat att man planerar att starta en batterifabrik i tyska Tübingen vilken kommer att få namnet Cellforce. Cellforce kommer primärt att tillverka batterier för racerbilar och andra högprestanda-bilar. Det handlar med andra ord inte om den typen av massproduktion som till exempel Tesla så kallade "gigafactories" pysslar med. Porsches forsknings- och utvecklingschef Michael Steiner säger om den nya batterifabriken: "In terms of production, [it] will be small compared to all the gigafactories you know, so we are looking forward to have around 100 MWh a year as production capacity—it could be slightly more. In terms of cars it should fit for, let me say, 1,000 cars a year. The kind of cells we look for are designed for motorsports and for high-performance derivatives of existing cars, so itx27s a very tailored cell technology for high-performance solutions." Porsche kommer att driva Cellforce tillsammans med den tyska batteritillverkaren Customcells, ett företag som startade 2012 och som utvecklar litiumjon-batterie-paket. Någon gång runt 2024 hoppas Porsche kunna börja installera Cellforce batterier i eldrivna racerbilar. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Airspeeder har genomfört sin första testflygning
Deras flygande "racerbil" har flugit

The Verge rapporterar att Airspeeder har genomfört den första testflygningen av den flygande racerbilen Alauda Aeronautics Mk3. Flygbilen distansflögs av en pilot i Australien. Bilen kan flyga upp till 500 meter och nå 100 km/h på 2,8 sekunder. Den har en flygtid på ungefär 15 minuter men ska de köra riktiga lopp med dessa flygbilar kan de byta batteriet på 20 sekunder i depån. Om det blir några Slipstream 5000-liknande lopp med dessa fordon återstår att se men det hade ju varit tufft. Tumnagel
38.5°
+
Frode Wikesjö
0

CopterPack har flugit för första gången
En ryggsäckshelikopter som ser lite farlig ut

Ett gäng från Australien har byggt ihop en flygmaskin som de kallar för CopterPack vilken nu har gjort sin jungfruflygning. Det hela kan väl bäst beskrivas som en ryggsäckshelikopter. Maskinen består av två stycken rotorer som var och en har en diameter på cirka 90 centimeter. Dessa verkar vara kopplade till ett batteri i ryggsäcken som fästs på pilotens rygg. Det ska observeras att det finns väldigt lite information om CopterPack tillgängligt. Det saknas bland annat information om hur länge det går att flyga på en laddning batterier. Jag antar dock att det rör sig om extremt korta flygningar givet hur mycket kraft som krävs för att driva rotorer av den storleken. Huruvida gänget bakom CopterPack funderar på att någonsin kommersialisera sin produkt finns det inga uppgifter om. I sitt nuvarande utförande så verkar den dock rätt farlig för både piloten och andra som eventuellt kommer i närheten av den. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo och Northvolt startar bolag tillsammans
Ny fabrik ska leverera batterier till Volvo och Polestar

Två svenska bolag gör nu gemensam sak när Volvo och Northvolt startar bolag tillsammans. Syftet är att utveckla och producera "mer hållbara batterier som är skräddarsydda för nästa generations helt elektriska Volvo- och Polestar-bilar". Första delen blir att inrätta ett forsknings- och utvecklingscenter som ska ligga i Sverige och vara igång 2022. Detta center ska utveckla battericeller och teknik för att få in dessa i bilar, och då speciellt Volvo och Polestars bilar. Man ska även bygga en gigafabrik tillsammans som ska få en kapacitet på 50 GWh per år och denna ska vara igång 2026. Men innan denna är byggd och klar så ska Volvo köpa battericeller motsvarande 15 GWh per år från Northvolts fabrik i Skellefteå. Detta ska man göra från och med 2024. Detta ska lösa Volvos behov av batterier i Europa. – Genom att samarbeta med Northvolt säkrar vi leveransen av högkvalitativa, mer hållbara battericeller för våra helt elektriska bilar, säger Håkan Samuelsson, VD och koncernchef för Volvo Car Group. – Samarbetet med Northvolt kommer också göra att vi kan stärka vår utvecklingskapacitet internt. Den första bilen som kommer att använda battericeller utvecklade av det nya bolaget kommer att sitta i nästa generation av XC60. Det kan alltså vara så att vi får vänta till 2026 innan vi får en elektrisk XC60. Vart den nya fabriken ska ligga är inte fastställt, men man tror att den kommer att sysselsätta 3000 personer. Tumnagel
60.4°
+
Roger Åberg
0

Vi har kollat in BMW iX
Första leveranserna i november

Det händer mycket på elbilsfronten nu och en kommande och intressant modell är BMW iX. Det här är deras första SUV, eller SAV som de kallar den, i deras "rena" i-serie där vi tidigare har sett i3 och i8. BMW ska ha lite cred för att man har väntat så länge med en SUV, men nu är den alltså produktionsklar och vi har kollat in två förseriebilar. Är man sugen på att köpa finns det två varianter, iX xDrive40 har 326 hästar, batteri på 71 kW netto, laddkapacitet på 150 kW, räckvidd på 425 km och 0-100 går på 6,1 sekunder. iX xDrive50 har 523 hästar, batteri på 105,2 kW netto, laddkapacitet på 200 kW, räckvidd på 630 km och 0-100 går på 4,6 sekunder. Senare kommer ytterligare en version som man kallar för iX M60 och den har 600 hästar. Utsidan är, hmm, udda och när vi frågade på Instagram vad ni tycker om den var det en övervägande majoritet som tyckte att bilens design inte var mycket att hänga i julgranen. Uppskattningsvis 75 procent av er dissade formen. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Honor presenterar 50-serien
Kommer att få Googles tjänster

Huawei fortsätter att vara blockerade av USA, men deras numera sålda märke Honor verkar i fortsättningen kunna få Googles tjänster. Det har bekräftats av företagets representanter under lanseringen av senaste Honor 50-serien i Kina. Telefonerna är som sagt lanserad i Kina nu och börjar säljas där 25 juni. Lansering i Europa senare men det är oklart om telefonerna kommer till Sverige. Som ni ser har telefonen, på bilden Honor 50 Pro, en rejäl kamera. Den stora är på 100 megapixlar och under den finns tre mindre. En ultravidvinkel på 8 megapixlar, en macro på 2 megapixlar och en sista kamera för att fånga djupet i bilden. På framsidan finns en skärm på 6,57 tum för Honor 50 och 6,72 tum för Honor 50 Pro. Den vanliga modellen har en selfiekamera på 32 megapixlar, medan Pro-modellen har två där den ena är ultravidvinkel. Chipet är Snapdragon 778G och batteriet på 4300 respektive 4000 mAh. Laddning ska rulla på i 66 respektive 100W. Man släpper också en enklare version som man kallar för Honor 50 SE. Tumnagel
36.5°
+
Roger Åberg
0

BYD släpper eldriven skolbuss
Som även kan förse skolor med el

Den kinesiska fordonstillverkaren BYD har presenterat en eldriven skolbuss avsedd att säljas på den amerikanska marknaden. Bussen är försedd med så kallad tvåvägs-laddning vilket gör att batterierna i bussen skulle kunna användas för att driva annat än bussen. BYD skriver om detta: "School buses can be charged overnight when energy demand is low, and clean emission free energy can be fed back into the classroom during school hours when the bus is parked keeping classrooms well-lit and students and teachers plugged-in." Bussen kommer att säljas i tre olika storlekar 10,6, 11,6, samt 12 meter och har plats för 84 sittande passagerare. Räckvidden på en laddning batterier ligger på 250 kilometer. Bussen är även försedd med ett säkerhetssystem som BYD kallar för "Predictive Stop Arm" vilket ska kunna varna elever för när det inte är säkert att gå över gatan. Vad BYD:s nya skolbussar kommer att kosta framgår inte. Tumnagel
43.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo och Volkswagen bäst på elektrifiering
Toyota får bakläxa

Gruppen Transport and Environment har kollat på vilka biltillverkare som ligger bäst till när det kommer till elektrifiering ur ett europeiskt perspektiv. Jag vet inte om det är med flit, men Tesla verkar ha glömts bort helt eller så har man inte tagit med dem eftersom de är klara med elektrifieringen. Förutom Tesla så ligger Volkswagen och Volvo bäst till enligt gruppen. Man har tittat på hur långt fram man ligger i egna prognoser, hur det ser ut med batteritillverkning och en rad andra punkter. Både Volkswagen och Volvo kör ju en hård strategi mot elektrifiering just nu och säger att en betydande del av bilarna som säljs 2030 ska vara elektrifierad. I Volkswagens fall tror jag att de kommer att lyckas eftersom MEB-plattformen verkar bli en succé med deras VW ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4 som väntade storsäljare. Volvo väntar vi fortfarande på att de ska komma ur snackhörnan och in i levererahörnan, att ha en modell som kostar nästan 700.000 kronor räcker inte. Lite underligt är det att Kia och Hyundai hamnar så dåligt, de har redan i dag en stor del elbilar och kommande plattformen som Hyundai Ionic 5 och Kia EV6 ska rulla på verkar väldigt lovande. Att Toyota ligger sist är inga konstigheter, de mumlar fortfarande om hybridteknik även om elbilar också är på gång. Enligt rapporten så väntas försäljningen av rena elbilar ligga på 7,4 procent av produktionen i år, 24,2 procent 2025 och över hälften av produktionen 2030. Laddhybrider väntas nå sin topp försäljningsmässigt runt 2026 och sedan dala igen. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

Zens släpper batteripack med trådlös laddning på båda sidor
Dagens kombo?

Zens släpper nu fyra stycken nya batteripack som går att använda för att ladda upp grejer med stöd för trådlös laddning eller laddning via USB-C. En av de nya modellerna från Zens är dessutom försedd med dubbla trådlösa laddpunkter som gör att man att kan ladda grejer på två av batteripaketets sidor. Med Zens Magnetic Dual Powerbank blir det med andra ord möjligt att till exempel ladda både en telefon och något annat som synes på bilden ovan. Vill man använda sin telefon under laddning kanske inte det här är den smidigaste lösningen men den kanske kan vara intressant för vissa. Zens Magnetic Dual Powerbank har ett batteri på 4000 mAh och kostar 70 euro. Ni hittar lite mer information om laddaren samt de tre andra nya modellerna från Zens i tabellen här nedanför. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är Beats Studio Buds
AirPods i annan form

Efter flera läckor är nu Beats nya små lurar här på riktigt. De heter Studio Buds och är helt enkelt ett par truewirelress-lurar. De är svett och fuktskyddade med IPX4 och finns i tre färger, svart, vit och röd. Varje lur väger 5,1 gram och elementen är på 8,2 millimeter. Det finns aktiv brusreducering och transparens som lär fungera på samma sätt som det gör i AirPods Pro. Beats är ju ett Apple-företag och att para dem med iOS-prylar är superenkelt, men nu lovar man att det bara ska krävas ett klick för att para dem även på Android. Batteritiden ligger på åtta timmar i lurarna och två uppladdningar i fodralet, så totalt 24 timmars speltid. Med brusreducering på så får man 5 respektive 15 timmar. Prislappen ligger på 1595 kronor. Gillar man formen så är det här ett intressant val för de som inte gillar AirPods men vill ha saker som lätt koppling, spatial audio och andra fördelar som kommer med AirPods. Dock ska man vara medveten om att dessa inte har samma chip som sitter i AirPods. Tumnagel
36.2°
+
Roger Åberg
0

Lexus presenterar nya NX
Kommer som laddhybrid

NX är en viktig bil i Europa för Lexus och nu kommer en ny generation som bjuder på två mycket välkomna nyheter. Den första är att bilen kommer som laddhybrid. Vi känner igen lösningen från Toyota RAV4 där den är riktigt trevlig, speciellt räckvidden är riktigt härlig med över sju mil på bara el. Trots att batteriet är lika stort i NX som i RAV4 (18,1 kWh), hästarna är exakt samma (306 hästar) och 0 till 100 går på sex sekunder i båda bilarna så väntas Lexus NX komma 63 kilometer istället för 75 kilometer som i RAV4. Men eftersom Toyota håller vad de lovar kan du troligen räkna med dryga sex mils räckvidd. Bensinmotorn är på 2,5 liter och jobbar på framhjulen medan elmotorn jobbar på bakhjulen. Laddhybriden får beteckningen 450h+ men det finns även en annan version som kallas 350h och som har Lexus vanliga hybridteknik. Den har 242 hästar och gör 0 till 100 på 7,7 sekunder. Jämfört med förra versionen är det 15 procent snabbare, samtidigt har man minskat utsläppen med 10 procent. En annan trevlig nyhet är att man jobbat om förarmiljön. Borta är den där ålderdomliga styrplattan och istället rör man skärmen med fingrarna som på resten av bilindustrin. Konceptet kallas för Tazuna och ser riktigt trevligt ut. Det nya systemet ska vara betydligt mer responsivt, men man verkar inte så stolt över det eftersom man bra visar Apple CarPlay på bilderna. Välkommet är det hur som helst! En rolig detalj är att dörrarna öppnas med en knapp som sedan öppnar dörren elektroniskt. Detta jobbar tillsammans med systemet som upptäcker saker i döda vinkeln, så kommer det en cyklist eller annan bil farande varnas man. Om jag minns rätt från RAV4 så var bakluckan mördande långsam, men i Lexus NX ska man ha fixat detta. Den ska vara snabb (4 sekunder) och tystare än tidigare. Bra! Tumnagel
36.5°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen presenterar sjunde generationens folkabuss
Det här är nya Multivan

Folkabussen är en klassiker och nu är det dags för generation sju. Den här ska inte blandas ihop med ID.Buzz som är en elektrisk version av folkabussen på MEB-plattformen, samma som ID.3 och ID.4 bygger på. Men nya Multivan byter ändå plattform och kommer numera att byggas på MQB-plattformen, som många av Volkswagens "vanliga" fossilbilar byggs på. Det betyder att vi kommer att få se laddhybridsteknik i denna. Batteriet i denna ligger på 13 kWh och elmotorn ger 116 hästar, tillsammans med bensinmotorn får den 218 hästar. Vill man inte ha laddhybrid kan man få en bensinare på antingen 136 eller 204 hästar, nästa år kommer diesel på 150 hästar. Alla har DSG som standard. Golvet är platt i bilen och det finns plats för sju. Skenor i det platta golvet gör att man kan möblera rätt fritt utifrån vad man har för krav på andra passagerare och last. Nya versionen är bredare och längre än föregångaren men också lite lättare. På insidan är måtten ungefär desamma som tidigare men väljer man panoramaglastak blir takhöjden bättre. Lasta kan man. Med alla säten får det plats 469 liter, med bara två rader säten 1844 liter och utan säten där bak 3672 liter. Det finns även en lång version och där är siffrorna 762, 2171 och 4005 liter. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

OnePlus presenterar Nord CE 5G
Börjar säljas 21 juni

OnePlus har nu presenterat sitt senaste tillskott i Nord-serien och den går under namnet Nord CE 5G. Telefonen är praktiskt taget en uppföljare av första Nord som släpptes förra året och kommer med en trevliga funktioner till ett förhållandevis rimligt pris. Funktionerna i fråga är en AMOLED-panel med 90Hz uppdateringsfrekvens, stort batteri på 4500mAh med stöd för Warp Charge 30T, ordentlig kamera med 64MP och överraskande nog ett hörlursuttag. På insidan av telefonen sitter det ett stycke Snapdragon 750G som bland annat kommer med 5G-stöd och prestanda som räcker gott och väl för att driva alla olika sorters appar och spel. Systemkretsen ackompanjeras av upp till 12GB ram och 256GB lagring. Skärmstorleken på AMOLED-panelen ligger på 6,43 tum och har utöver hög uppdateringsfrekvens stöd för HDR10+. Vikten ligger på 170 gram och har en tjocklek på 7,9 mm, vilket gör telefonen till den smalaste enheten sedan OnePlus 6T. Något som saknas är slidern för ljudlägen som förra Nord, och alla sifferförsedda OnePlus-telefoner, varit utrustade med och detta är, enligt mig, det dummaste beslutet OnePlus gjort på länge. Nord erbjuder ett ordentligt kamerasystem med tre olika sensorer. Telefonen kommer med en huvudsensor på 64MP, en vidvinkel med 119 graders synfält samt en monokrom kamera för att fånga fler detaljer. På framsidan sitter en selfiekamera på 16MP uppe i vänstra hörnet av skärmen. OnePlus Nord CE 5G kommer gå att förbeställa från och med 12 juni klockan 11:00 och ordentlig säljstart sker 21 juni. Vill du lägga vantarna på telefonen så snabbt som möjligt och är en del av OnePlus-communityt kommer OnePlus köra en Core Sales på sin hemsida där Community-medlemmar kan beställa telefonen lite tidigare. Core Sales drar igång idag 16:25. Priser har ni här: OnePlus Nord CE 5G 6GB/128GB: 3290 kronor OnePlus Nord CE 5G 8GB/128GB: 3490 kronor OnePlus Nord CE 5G 12GB/256GB: 4290 kronor Tumnagel
36.2°
+
André Stray
0

Unitree Robotics släpper robothunden Go 1
Om du inte har råd med en Spot

Det kinesiska robotföretaget Unitree Robotcis släpper nu sin första robothund på marknaden. Robothunden heter Go 1 och är baserad på robotmodellen A1 som företaget visade upp förra året. Förutom att påminna om robothundarna i tv-serien Black Mirror, se andra videon nedan, så kan inte Go 1 göra så hemskt mycket. Den är primärt försedd med en funktion som gör att den kan följa sin ägare vilket gör att den kanske kan fungera som promenadsällskap. Den har även möjlighet att till exempel bära en flaska vatten åt sin ägare. Ni kan kolla in lite av vad Go 1 är kapabel att göra i demonstrationsvideo här nedanför. Roboten väger cirka 12 kilo och kan bära packing på upp till 3 kg. Den kan som högst komma upp i hastigheter på runt 17 km/h men hur lång batteritiden är framgår inte. Unitree Go 1 kommer att säljas i lite olika versioner och den billigaste kostar 2700 dollar, motsvarande lite mer än 22.000 svenska kronor. Det kan jämföras med den nya versionen av Sonys robothund Aibo som kostar cirka 2900 dollar och Boston Dynamics, betydligt mycket större och kompetentare, robothund Spot som kostar cirka 75.000 dollar. Tumnagel
36.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Razer visar upp Hammerhead True Wireless X
Nya true wireless-lurar med grön lampa

Razer har visat upp lite nytt på ljudfronten och den här gången är det Hammerhead True Wireless X som får lite tid i strålkastarljuset. Som namnet avslöjar är det en ny true wireless-variant av Hammerhead-lurarna som ska ge användare ordentligt ljud med 13mm-drivers samt låg latens på 60ms. Nytt för den här versionen är att Razer-loggan på pluggarna kan lysa i grönt. Hammerhead True Wireless X kommer med en öppen design som kastar in ljud rakt i öronkanalen, vilket kan vara trevligt om man inte gillar att använda pluggar. Vidare kopplas lurarna till valfri uppspelningsenhet via Bluetooth 5.2 och stöd för Google Fast Pair finns. Batteritiden ligger på 7 timmar i lurarna, när ljuset är avstängt, och i fodralet finns det tre laddningar för en total lyssningstid på 28 timmar. Med ljus på är det 6 timmar / 24 timmar som gäller. Razer Hammerhead True Wireless X börjar säljas idag och har en prislapp på 90 euro. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

The Verge recenserar Sony WF-1000XM4
Ska ha fantastiskt bra brusreducering

Folket från The Verge har fått testa Sonys nya trådlösa hörlurar WF-1000XM4 och i klippet ovan kan man både se samt höra vad de tycker om dem. Summan av kardemumman är att de anser att de har den bästa brusreduceringen och batteritiden bland helt sladdfria in-ear hörlurarna. Ljudet ska också vara riktigt bra enligt dem vilket ju kanske är det viktigaste. De var dock inte helt nöjda med att det endast följde med tre stycken storlekar toppar och de ansåg också att mikrofonen kunde varit bättre. Vill man läsa den skrivna recensionen så hittar du den via länken nedan. Även Gizmodo och våra vänner borta på Ljud & Bild gillade dessa lurar och deras recension kan du hitta här samt här. WF-1000XM4 ska släppas nu under juni månad för 2 800 kronor. Bonus-recension nedan. Tumnagel
40.0°
+
Frode Wikesjö
0

Jaybird presenterar Vista 2
Fitnesslurar med fokus på tålighet

Jaybird fortsätter leverera nya ljudprodukter som är avsedda att använda när vi äventyrar. Vista 2 heter det senaste tillskottet och lurarna har uppgraderats med förbättrad batteritid och tåligare hölje på både lurar och etui. Batteritiden ligger numera på åtta timmar i lurarna och med batteriet i fodralet blir den totala batteritiden 24 timmar. Första Vista hade IP-klassningen IPX7, men den här gången har Jaybird bumpat upp tåligheten till IP68, vilket betyder att du inte behöver oroa dig för att de ska ta skada av varken fukt eller damm. Vidare har även fodralet blivit tåligare med en IP54-klassning. Tåligheten är förstås trevlig, men ljudet är också rätt viktigt i ett par true wireless-lurar. Precis som tidigare kör Jaybird med ordentliga ljudelement på 6 millimeter i varje plugg och lurarna har även fått aktiv brusreducering. Vill du hellre höra omgivningen när du är ute och rör på dig så kan du i stället aktivera SurroundSense. Jaybird Vista 2 kommer börja säljas idag och priset ligger på 1999 kronor. Lurarna finns tillgängliga i svart, grått och blått. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

MacBooks får bättre energihantering
Strömsparläge kommer i macOS 12

En grym sak med iOS är strömsparläget. I detta stryps vissa funktioner i operativsystemet så att man helt enkelt ska spara batteri. Det är rätt onödiga saker som försvinner, de flesta saker som görs i bakgrunden som man ändå inte behöver, som till exempel att hämta en uppdatering av en app. Nu kommer detta till macOS och MacBooks och vi vet just nu inte mer än att macOS kommer att hålla koll på appar som drar mycket ström och gör energikrävande saker. Funktionen kommer att fungera med " MacBook (Early 2016 and later) and MacBook Pro (Early 2016 and later)". Hur det blir med MacBook Air återstår att se. Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0

Sony visar upp något för "musikälskare" 8 juni
Dags för nya true wireless-lurar?

Sony har meddelat att de kommer köra en presentation 8 juni klockan 18:00 där gänget kommer visa upp något nytt på ljudfronten. Vad det hela handlar om är för tillfället okänt, men det är lite utav en lågoddsare att företaget kommer presentera nya true wireless-lurarna WF-1000XM4 som dykt upp i en rad olika läckor den senaste tiden. För att sammanfatta ryktena kring de kommande lurarna så verkar det bli en rätt trevlig uppgradering med ny design, fler mikrofoner, förbättrad brusreducering, längre batteritid och IP-klassning. Tumnagel
39.7°
+
André Stray
0

Det här är helt elektriska BMW i4
M4-prestanda för mindre peng!

Vi har sett ett antal olika elbilar från olika tillverkare som liksom är nya typer av bilar och inte direkt ersätter någon av de nuvarande modellerna. Nu börjar det dock komma modeller som ska ersätta äldre modeller och en av dessa är BMWs i4. Detta är alltså framtidens 4-serie, men versionen med fossilmotorer som rätt nyligen har presenterats kommer att leva kvar vid sidan av denna. På utsidan känner vi igen modellen, likheterna med just 3 och 4-serien är många. Bland annat hittar vi de gigantiska njurarna i fronten. Precis som med 4-serien så ska det här vara en bil som är riktigt trevlig att köra och får bra prestanda. Två modeller kommer att släppas vid lanseringen, den enklare kallas eDrive40 och BMW vill nog att vi ska jämföra denna med M440i vilket fungerar på vissa plan men inte alla. eDrive40 har 340 hästar vilket är snudd på M440i som har 374 hästar, men noll till hundra går på 5,7 sekunder vilket är 1,2 sekunder långsammare än M440i, här är den snarare jämförbar med en 430i. eDrive40 har också bakhjulsdrift precis som 430i. Prislappen på denna ligger på 625.000 kronor, vilket efter skattereduktioner är en bit över vad en 430i kostar (488.200 kronor) men inte galet mycket dyrare faktiskt. Den fetare versionen kallar man för M50 och som namnet antyder är det fart på denna. Här får man två elmotorer som tillsammans ger 544 hästar och som bonus även ger fyrhjulsdrift. 544 hästar är mer än de 480 man får i en M4:a vilket gör att accelerationen faktiskt blir bättre, 3,9 sekunder för M50 mot 4,2 för M4. Av någon anledning så har BMW valt att "bara" ta 100.000 kronor extra för denna vilket gör att prislappen landar på 725.000 kronor, en M4 börjar på 885.400 kronor. Nu är M50 inte en "riktig" M-bil även om M-gänget har varit med och hjälpt till, bilen ska ha M-fjädring, variabel sportstyrning och M-bromsar. Hur denna står sig mot M4 får vi alltså återkomma till, men det känns lovande detta. Batteriet är på 83,9 kWh i båda modellerna men räckvidden skiljer sig lite. eDrive40 kommer 59 mil medan M50 kommer 51,1 mil. Inte så illa det. På gatorna kommer i4 att börja rulla i november. Folk som vet något säger att elbilar kommer att vara billigare än motsvarande fossilbilar 2025 ungefär, men kanske är vi där i vissa fall långt tidigare. Den blåa bilen bland bilderna är M50, den vita eDrive40. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Det här är Rimac Nevera med 1914 hästar
Produktionsversionen av C_Two för 2 miljoner euro

Rimac har äntligen visat upp produktionsklara versionen av C_Two, ett koncept som visades upp 2018. Det här är alltså en bil du kommer att kunna köpa, om du är snabb och har rejält med pengar. 150 bilar kommer att tillverkas och prislappen ligger på 2 miljoner euro. Då får du en hyperbil med 1914 hästar och toppfart på 412 km/h. Precis som Koenigsegg gillar att köpa sina bilar med lite svensk touch har Rimac valt Nevera efter deras ursprung Kroatien. Översätter man ordet från kroatiska betyder det misstro, men det är också ett begrepp för lokalbefolkningen på en storm som snabbt och oväntat drar upp och som flyger fram längs kusten med blixtar och mycket kraft. Flera delar kan styras för att styra hur mycket downforce som skapas, bland annat vingen och diffusorn bak. Rimac är kända för sina elektriska drivlinor och bilen har fyra motorer som tillsammans ger 1914 hästar och ett vrid på 2360 Nm. Batteriet har en H-form och är vätskekylt. 6960 celler ger 120 kWh. Noll till 60 mph går på 1,85 sekunder och till 161 km/h kommer man på 4,3 sekunder. Till 300 km/h kommer man på 9,3 sekunder och kvartsmilen går på 8,6 sekunder. Bromsa ska man ju också kunna och det gör man dels med klassiska bromsar men också med motorerna. Fördelningen mellan dessa ska vara riktigt avancerad och inget föraren behöver bry sig om. Motorerna ska kunna bromsa med 300 kW och till det har man Brembobromsar på 390 mm. Galen prestanda, men Rimac lovar att bilen ska vara härlig att köra. Ställbara dämpare och automatisk justeringen av höjden ska ge en trevlig upplevelse när man ligger och tuggar mil. Under nästa år kommer en uppgradering som man kallar för Driving Coach. Med hjälp av tolv ultraljudssensorer, 13 kameror och sex radars tillsammans med Nvidias Pegasus-system får man som förare aktiv guidning när man kör på ett antal racerbanor. Nedan hittar ni lite videos om bilen! Tumnagel
45.2°
+
Roger Åberg
0

Huawei presenterar nya Watch 3 och 3 Pro
Första klockorna med HarmonyOS

Huawei har hållit lite låda idag och pratat mer om HarmonyOS samt visat upp några nya enheter som kör företagets nya operativsystem. Bland annat kommer operativsystemet köras på nya klockorna Watch 3 och Watch 3 Pro. Klockorna kommer inte bara köra det nya operativsystemet, utan kommer även med användbara funktioner som aktivitetsspårning, hälsomätning samt stöd för att ta emot videosamtal via Huawei MeeTime. Watch 3 och 3 Pro är utrustade med runda OLED-paneler med en diameter på 1,43 tum med en 60Hz uppdateringsfrekvens och peakljusstyrka på 1000nits. Batteritiden ligger på upp till 3 dagar med 4G aktiverat, men stänger man av det och kör lite batterisparfunktioner så kan man dra ut batteritiden till 14 dagar. Enligt Huawei ska batterisparläget ändå erbjuda träningsspårning samt animerade urtavlor. Pro-versionen kommer med lite större batteri som erbjuder 5 dagars batteritid och upp till 21 dagar med batterisparläget. Pro-versionen kommer även med en flådigare titankonstruktion och mer exakt GPS. I Storbritannien kommer Huawei Pro börja säljas 18 juni med ett pris på 350 pund och Por-versionen kommer 28 juni med en prislapp på 500 pund. Vi uppdaterar med svenska priser när de trillar in. Tumnagel
33.5°
+
André Stray
0

ReVolt ersätter vanliga batterier med USB
Typ

ReVolt är en produkt kan ersätta klassiska batterier. Detta gör man via en batteriformad grej som har en kabel som man sedan kan koppla till ett USB-uttag. Kabel ger då "batteriet" ström och genom det kan man få USB-ström i äldre produkter. Grundformen är AAA-batteri men det går att sätta på olika höljen så de går att använda i enheter som kräver AA-, C-, eller D-batterier. För prylar som kräver fler än ett batteri kan ma använda extra höljen som leder strömmen från första batteriet vidare. Det ju inte direkt någon jätteestetisk lösning men det kan säkert ha sin funktion i vissa situationer. ReVolt finansieras via Kickstarter där tillverkarna söker runt 202 500 kronor och just nu har fått in dryga 165 000 kronor med 24 dagar kvar på kampanjen. Tumnagel
44.2°
+
Frode Wikesjö
0

Roccat presenterar Syn Pro Air
Sprillans nytt trådlöst headset med 3D-ljud

Roccat har presenterat ett nytt headset vid namn Syn Pro Air som kommer släppas om några veckor. Det nya headsetet går under namnet Syn Pro Air och ska erbjuda ett förhållandevis enkelt designat headset med fokus på inlevelse tack vare stöd för flådigt 3D-ljud. 3D-ljudet pumpas ut genom ljudelement på 50mm och headsetet har också stöd för Superhuman Hearing som bumpar upp ljud från steg, så att du lättare kan lokalisera diverse hot i spel. Lurarna kopplas till PC via dongle och batteritiden ligger på ett dygn. Lurarna har stöd för snabbladdning och du får 5 timmars användningstid efter bara 15 minuters laddning. Headsetet har som sagt en förhållandevis stilren design och Roccat har fokuserat på att göra headsetet så robust som möjligt, men samtidigt hålla vikten nere. Kuddarna på kåporna och båden är av memory foam och dessa är klädda med en luftig textil, vilket alltid är trevligt så att öronen slipper svettas vid långa spelsessioner. Roccat Syn Pro Air kommer börja säljas 20 juni och kommer kosta runt 1600 kronor. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Fitbit kan snart hålla reda på ditt snarkande
För att leverera bättre sömndata

Att hålla koll på hur bra eller dåligt man sover har man kunnat göra med Fitbit-grejer ett bra tag nu. Hårdvaran har gjort det genom att hålla koll på hjärtfrekvensen och kroppens rörelse. Men snart kommer Fitbit få ännu bättre koll på ens sömn eftersom de snart kommer kunna börja spåra användarens snarkmönster. Detta gör de genom att använda enhetens mikrofon som avlyssnar hur stor del av natten som man spenderade på att snarka. Fitbit kommer dock inte kunna särskilja om det finns fler än en snarkare i rummet så om det finns det kan det bli lite skev snarkdata. En aktiv mikrofon drar ju lite batteri så Fitbit rekommenderar att man har minst 40 procent kvar av batteriet innan man går och lägger sig. Tumnagel
39.7°
+
Frode Wikesjö
0

Arevo släpper 3D-printade elsparkcykeln Scotsman
Som går att individanpassa

Förra året släppte det amerikanska företaget Arevo elcykeln Superstrata som hade en 3D-utskriven ram. Samma företag lanserar nu elsparkcykeln Scotsman vars ram går att individanpassa för att sedan skrivas ut av en 3D-skrivare för kompositmaterial. Själva individanpassningen innebär att Scotsmans kunder kan anpassa höjden och basen på elsparkcykeln efter sitt eget tycke. Det går även att välja en av fem färger på fordonet. Vidare går Scotsman att få med tre olika motoralternativ. Den billigaste modellen, Scotsman 500, levereras med dubbla motorer som tillsammans har en kapacitet på 2x 250W och en topphastighet på 30km/h. Scotsman 1000 har motorer på 2x500W och en topphastighet på 50 km/h medan Scotsman 2000s motorer levererar 2x1000W och kan komma upp i en hastighet på 73km/h. Samtliga modeller levereras med ett batteri som ger dem en räckvidd på 120 km. Det går dock att förse fordonen med ett extrabatteri som dubblar räckvidden. Scotsman crowdfundas nu på IndieGoGo. Priserna för en Scotsman 500 startar på cirka 11.600 kronor, Scotsman 1000 på cirka 13.300 kronor och Scotsman 2000 på cirka 16.600 kronor. Extrabatterierna kostar mellan 2000 - 3150 kronor på IndieGoGo. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lenovos nya Yoga Pad Pro dubbeljobbar som skärm
Smidigt!

Lenovo har presenterat en ny platta i Yoga-familjen vid namn Yoga Pad Pro som inte bara låter som en rätt kompetent surfplatta, utan kan även användas som extern skärm. Enheten kommer med en microHDMI-port på sidan där du kan koppla in en laptop för att få extra skärmyta eller en spelkonsol som till exempel Nintendo Switch. Yoga Pad Pro är utrustad med en 13 tum stor LCD-panel med 2K-upplösning i 16:10-format och stöd för Dolby Vision och HDR 10. På insidan sitter det ett stycke Snapdragon 870, 8GB ram och 256GB lagring. Batteriet ligger på 10.200 mAh och ska ge användaren 12 timmars videouppspelning. I och med att det är en Yoga-platta så kommer den med lite unik design och är riktigt tjock på undersidan. På denna tub sitter det ett ställ som låter dig använda skärmen i flera olika vinklar eller för att hänga plattan på en krok. Den tjockare delen ska även underlätta för användning när du håller i plattan då majoriteten av vikten sitter där. Lenovo Yoga Pad Pro kommer tyvärr endast säljas i Kina för tillfället, men vi håller tummarna att Lenovo bestämmer sig för att släppa plattan brett. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Alain Visser: Branschen vill inte förändras
Lynk & Co har nu 3000 medlemmar i Sverige

Jag har pratat med Lynk & Cos vd Alain Visser några gånger tidigare, men han är rolig att prata med så när han var i Stockholm nu på morgonen för att öppna märkets tillfälliga lokaler så tog vi ett snack igen. Satsningen har ju börjat komma igång och man har numera 3000 medlemmar i Sverige och 300 har fått eller är på väg att få sina bilar. Inga gigantiska siffror, men för ett nytt koncept och ett nytt bilmärke är det riktigt imponerande. Som jämförelse så har Polestar levererat drygt 2300 bilar det senaste året. Problemet just nu för märket verkar vara just att leverera, många av de kunder som man redan har kommer att behöva vänta till september på sina bilar vilket inte är så lysande. Tanken med att man har så få alternativ att välja mellan var ju just att leveranserna skulle vara snabba. Mer intresserad av bilen än av intervju? Här finns vår provkörning av Lynk & Co 01: Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Interaktiv bakgrund visar hur du använder telefonen
Ny grej från OneLab

OnePlus experimentella avdelning OneLab har släppt en ny interaktiv bakgrund för din telefon som visar vad du använder din telefon för. Bakgrunden/appen heter WellPaper ska ge användaren en snabb överblick hur mycket tid den spenderar på olika kategorier av appar. Enligt OneLab ska den interaktiva bakgrunden inte dra så mycket batteri och uppdaterar endast datan varje gång du låser upp din telefon. WellPaper funkar på alla enheter som kör Android 7.0 eller högre och du hittar det via länken nedan. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kommer ännu en tjänst för elsparkcyklar till Stockholm
Superpedestrian lanserar elsparkcyklarna Link

Marknaden för uthyrning av elsparkcyklar verkar ännu inte vara mättad och nu lanseras en ny sådan tjänst i Stockholm. Det är det amerikanska företaget Superpedestrian som nu lanserar sina elsparkcyklar Link på Stockholms gator. Superpedestrian beskriver själva Link som de mest avancerade elsparkcyklarna på marknaden. Fordonen är försedda med lite olika säkerhetssystem som bland annat ska kunna upptäcka kortslutningar, batteribränder och havererade bromsar på fordonen. Superpedestrian har även utvecklat ett system som med hjälp av geofencing gör det omöjligt för användaren att köra med elsparcyklarna på trottoare, något som ni kan kolla in i videoklippet här nedanför. Huruvida systemet är aktiverat på de 1500 fordon som Superpedestrian nu ställer ut i Stockholm är oklart. Superpedestrians Link-scootrar finns idag i ett 30-tal städer i USA och Europa. Det är gratis att låsa upp Links elsparkcyklar och sedan kostar de 2,50 kronor i minuten att åka med. Tumnagel
22.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida