32 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Apple börjar reparera iPhones med tredjepartsbatterier
Börjar även ersätta tredjepartsbatterier

Den franska Apple-bloggen iGeneration uppger att Apple från och med 28 februari har börjat reparera iPhones som fått sitt batteri ersatt med ett tredjeparts-batteri. Detta var något som Apple fram tills nu vägrat men nu verkar man ha blivit lite mindre strikt i sin bedömning när det kommer till reparationer. MacRumours bekräftar iGenerations uppgifter och skriver att personal på Apples Genius Bars och auktoriserade reparatörer nu fått instruktioner att bortse från vilken typ av batteri som sitter i telefonen som ska repareras. Beror felet på telefonen på att originalbatteriet ersatts av ett tredjeparts-batteri så instrueras reparatörerna att byta ut detta mot ett av Apples egna iPhone-batterier vilket kommer att kosta lika mycket som ett vanligt batteribyte. Att Apple nu börjar bli lite mindre strikta när det gäller ersättningsbatterier från tredjepartstillverkare följer ett liknande beslut gällande skärmar från tredjepartstillverkare som Apple började behandla mindre strikt för två år sedan. Tumnagel
48.0°
0

Nio öppnar fler batteribytarstationer
Kör iväg med fulladdat batteripack efter tre minuter

Att ladda en elbils batteri tar fortfarande lång tid. Om man skulle kunna byta ut hela batteripacket mot ett nytt precis som man gör i de batteridrivna prylarna man har hemma skulle tiden kunna kapas avsevärt. Det har den kinesiska tillverkaren Nio tagit fasta på. På åtta stycken platser vid motorvägen G2 som går mellan Peking och Shanghai finns det nu stationer där man kan byta ut sitt urladdade batteri mot ett fulladdat. Mellan Peking och Shenzhen som är en sträcka på 228 mil ska det finnas 18 stycken stationer. För de som har modellen ES8 får man tolv stycken byten gratis per år och bytet ska bara ta tre minuter. Allt sköts helt automatiskt och det utplockade batteriet sätts i en laddare i väntan på nästa bil som är i behov. År 2020 är planen att inte mindre än 1.100 stycken såna här stationer ska finnas. Our battery swap network along the G2 Expressway is online! NIO vehicle owners can now travel from Beijing to Shanghai without needing to charge up. #blueskycoming #NIO pic.twitter.com/4Wean2hRHa— NIO (@NIOGlobal) 16 januari 2019 Tumnagel
48.8°
0
2018

Apple erbjuder gratis batteriutbyte för vissa Macbook Pros
Batteriet sväller i vissa MacBook Pros

Det verkar vara batteristrul med vissa MacBook Pros från 2016/2017 och därför har Apple nu erbjudit sig att byta ut batteriet i dessa modeller gratis. Det handlar om 13-tums-modellen av MacBook Pro och de maskiner som eventuellt ska påverkas av batterifelet ska ha sålts mellan oktober 2016 och oktober 2017. Det handlar alltså inte om de MacBook Pros som är försedda med Touch Bar. Skulle man redan betalat för att byta ut batteriet i en av de påverkade MacBooks Pros så kan man ha rätt att få återbetalning för detta skriver Apple. Misstänker du att du själv kan vara berättigad till ett gratis batteribyte i MacBook Pro så hoppa vidare till Apples supportsida på länken nedan och slå in datorns serienummer. Det är okänt hur utbrett det här problemet är. Tumnagel
38.8°
0

Så mycket snabbare blev iPhone efter batteribyte
Rejäl skillnad

Vi har sett siffrorna från prestandatester när iPhones har bytt från uselt till bra batteri, men hur stor skillnad gör det i verkligheten? En hel del visar det sig. Bennett Sorbo testade en radda med appar och funktioner innan och efter batteribytet och filmade det hela. Innan tog processen 5,45 minuter och efter 4,33 minuter. Skillnaden när man kör prestandatest var 1437 (single-core) och 2485 (multi-core) innan och 2520 (single-core) och 4412 (multi-core) efter. Anledningen till att det är mindre skillnad i verkligheten än i prestandatestet är att Apple minskat kraften vid topparna, inte hela tiden. Detta syns tydligt i testerna där poängen nästan halveras, men blir inte lika påtagligt i verkligheten eftersom telefonen inte jobbar 100 procent hela tiden. Dock syns det tydligt i videon när telefonen behöver jobba 100 procent att den verkligen stannar av innan bytet. Tumnagel
43.3°
0

Tim Cook om hur batteribytena påverkar framtida försäljning
"Inget vi tänkte på"

När Apple berättade att man sänkt priset på batteribyte på de telefoner som berörs av batteriskandalen var det en del som blev oroliga. Hypotesen var att folk nu skulle kunna ha sina telefoner längre och därmed inte köpa nya telefoner. – We did not consider what the battery program would do for upgrade rates. Sitting here now, I don’t know how it will impact upgrades. We did it because we saw it as the right thing to do for our customers. The effect on upgrades was not in our thought process in deciding what to do. iPhones har ju historiskt setts som en telefon med lång livslängd och med bra andrahandsvärde. Runt detta sa Tim Cook så här: – The way I look at this, generally what we see with iPhone is that the reliability of iPhone is fantastic. The previously owned market has expanded in units over the years and you see carriers and retailers having very vibrant programs around trading iPhones in because iPhone has the largest residual rate on it. – It acts as a buffer for the customer to buy a new one and it winds up with a customer somewhere else having a previously owned iPhone. I view this as a positive as it increases iPhone user base. Apple har ju på iPad-sidan haft problem med att prylarna levt för länge, att man inte behövt uppgradera hela tiden. Men en telefon är, enligt mig, en annan sak som man använder betydligt mer. Även om en telefon i teorin duger gott även efter två års användande är det en sak som man kanske vill byta ut bara för att. Tumnagel
35.9°
0
2017

Powerswap byter elbilsbatteriet i stället för att snabbladda det
Hoppas komma igång i Stockholm nästa år

Powerswap är ett företag baserat i Stockholmsförorten Täby och de har specialiserat sig på att byta batterier i elbilar. Via crowdfunding söker man investerare i bolaget och nyligen gick Energimyndigheten in med 50 000 kronor. Nu går man ut och berättar att man nästa år planerar att kunna dra igång verksamheten i Stockholm, inledningsvis dock endast för Taxi Stockholms elbilar. Med Powerswap ska den som har en elbil med hjälp av en robot få sitt batteri utbytt på bara tre minuter. Man byter då ett urladdat mot ett fulladdat och kan snabbt köra iväg igen. Sten Corfitsen som är vd och grundare för Powerswap säger följande: "Min förhoppning är att vi ska få ut en pilotinstallation i Stockholm och en i Peking under 2018. Även om vi får in mer pengar hinner vi nog inte få ut mer än två nästa år. I Peking förstår många att det inte kommer att gå att snabbladda miljontals elbilar. Det blir för mycket stress på elnätet. Vi är inte batteriexperter, men vi vet att det blir stora ansträngningar på batteriet om man försöker snabba upp laddningen. Då blir det större belastning på kemikalierna." Tumnagel
47.1°
0

Fiskers elbil får inte alls grafenbatterier
Det blir vanligt litiumjon-pack istället

En av sakerna biltillverkaren Fisker tryckte på inför lanseringen av den helt eldrivna modellen EMotion var att den skulle vara den första med grafenbatterier. Nu står det dock klart att det inte alls blir så, och att bilen istället får ett batteripack med litiumjon-batterier från LG Chem. Anledningen är att de som skulle ta fram batterierna, Nanotech, inte hinner. "In order to meet the timetable for Henrik Fisker, we would have had to just focus on (automotive applications) and that alone. It wouldnx27t be right to just focus on one thing." Fördelen med grafenbatterier är att de erbjuder en längre räckvidd och att de går att ladda snabbare. Trots batteribytet hävdar dock Fisker att bilens räckvidd ska vara oförändrad - det vill säga omkring 64 mil på en laddning. Om de nya batterierna kommer gå att ladda i det egna snabbladdningssystemet Ultracharger är oklart för tillfället. Planen är att EMotion ska börja säljas 2019. Tumnagel
37.1°
0
2014

Ladda drönaren på avstånd
Landningsplatta med inbyggd laddning

Det antagligen största problemet med dagens quadrokoptrar som är avsedda för konsumentmarknaden är att batterikapaciteten ofta inte är särskilt bra och i de flesta fallen kan man bara flyga 10 till 20 minuter innan det är dags för batteribyte eller batteriladdning. Det säger sig nu det tyska företaget Skysense ha löst genom att ta fram laddningsplattor med inbyggd laddare där man kan landa sin quadrokopter och batterihänga där ett tag för att sedan flyga vidare. Enligts Skysense ska deras laddningsplatta vara kompatibel med de flesta modeller som finns på marknaden. Det är oklart om produkten säljs ännu och jag har inte hittat några prisuppgifter på deras sajt. Tumnagel
38.9°
0
2010

iFixit har plockat isär nya iPods

Vi fick våra nya iPods i fredags och leker med dem för fullt, men plockat sönder dem vill vi inte riktigt göra, men det vill som alltid iFixit. De har plockat isär alla tre nya iPods, shuffle, nano och touch. Inte helt oväntat är det tre tighta byggen med mycket batterier i. iPod shuffle är verkligen en liten skit och kontakterna i den är så små att de vana typerna på iFixit klagar lite. I princip kan man säga att om man öppnar sin iPod shuffle så har man sönder den. Men har man inte tappat bort den innan batteriet väl har gjort sitt kanske man kan kosta på sig att köpa en ny istället. Men återvinn den gamla... www.ifixit.com/Teardown/iPod-Shuffle-4th-Generation-Teardown iPod nanon består förutom av ett litet logikkort och skärmen just av ett batteri. Nanon går inte att öppna utan värmepistol så ett framtida batteribyte kommer inte att kunna utföras av vem som helst. www.ifixit.com/Teardown/iPod-Nano-6th-Generation-Teardown iPod touchen är inte heller en lätt sak att öppna och går glaset sönder på den så måste man byta både glas och skärm vilket är dyrare. Trist, men inte helt oväntat då det inte är en tjock sak direkt. Tyvärr är det samma A4-processor i iPod touch som i iPad vilket betyder mindre RAM (256 MB) än i iPhone 4 (512 MB). Tumnagel
37.2°
0
2007

Krönika: Usla e24. Usla MSNBC.

När Apple meddelade att man tänkte ta 80 dollar för att byta batteri i iPhone var det många Mac-kritiker som drog på smilbanden och såg en möjlighet att djävlas lite med Apple. Hobbyjournalisterna på e24.se tvekade inte en sekund att slå på stora trumman för att meddela vilket genomruttet företag Apple är: "Nu vet vi hur mycket det kommer att kosta att byta batteriet på Iphone. Den totala prislappen på 13 500 kronor för en Iphone har nu ökat ytterligare med närmare 600 kronor. Nu i efterhand, när över en halv miljon Iphone har sålts, passar Apple på att meddela hur mycket ett batteribyte på Iphone kommer att kosta." Den dyraste iPhone kostar 599 dollar i USA. Det är ca 4000 kronor översatt till kronor. När iPhone kommer till Sverige kommer den säkert att kosta uppåt 6000 kronor eftersom en dollar brukar bli runt 10 kronor när Apple-produkter kommer till Sverige. "Den totala prislappen på 13 500 kronor för en Iphone har nu ökat ytterligare med närmare 600 kronor". Tycker e24 att Apple borde bjuda på operatörskostnaden i två år? Eller använder man bara en ruskigt gammal växelkurs när man översätter iPhones 599 dollar till svenska kronor? iPhone kostar inte 13 500 kronor. Den kostar 599 dollar. MSNBCs huvudkontor verkar vara en annan arbetsplats där man får pluspoäng om man snackar skit om Apple. Även här tycker man att batteribytet är en skandal. Och så passar man på att ljuga lite. Tumnagel
37.4°
0
Nästa sida