LIVE Nu Goodwood SpeedWeek
m

Tesla vill dela med sig av mjukvara och drivlinor
Vill skynda på utvecklingen, inte krossa motståndet

Teslas vd Elon Musk meddelar att de är öppna för att både licensiera sin mjukvara och leverera drivlinor och batterier till andra biltillverkare. Detta för att skynda på utvecklingen kring elbilar och hållbar energi. Enligt Elon är man inte ute efter att krossa motståndet, utan ser gärna att alla hjälps åt att nå målen om en klimatsmartare värld. Tesla har sedan tidigare levererat batteripack till både Mercedes och Toyota. Annat nytt kring Tesla är att Elon tycker bilarna är för dyra och att begränsningen i att kunna skala upp produktionen ligger i batteritillverkningen. Man ska utöka sitt samarbete med Panasonic, CATL och LG Chem och bygga en ny batterifabrik i Kalifornien för att försöka råda bot på detta. Den 15 september väntas ett nytt batteripack ämnat för Model 3 presenteras, det ska vara billigare och ha ännu längre livslängd än det som finns på marknaden idag. Tesla is open to licensing software and supplying powertrains & batteries. We’re just trying to accelerate sustainable energy, not crush competitors!— Elon Musk (@elonmusk) July 29, 2020 Tumnagel
63.5°
+
Bobby Green
0

Jaguar och Audi har brist på batterier till sina elbilar
Måste stoppa produktionen

Det byggs batterifabriker på flera platser men det räcker inte riktigt till. De fabriker som finns hinner inte med att tillverka den mängd som behövs vilket nu har resulterat i att både Jaguar och Audi tvingas pausa produktionen av sina elbilsmodeller I-Pace och e-tron. Batterierna köps från LG Chems fabrik i Polen. Även Mercedes har problem med leveranserna därifrån vilket har gjort att man har halverat sin försäljningsprognos av modellen EQC under det här året. LG Chem levererar även batterier till Volvo, Renault och Volkswagen. Fabriken ska byggas ut från dagens produktion på 10 GWh till 70 GWh och 2022 är målet att nå full kapacitet på anläggningen. Man ska då kunna förse en miljon elbilar med batterier. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Volvo bygger batteriavdelning på fabriken i USA
Där som eldrivna XC90 kommer att byggas?

Idag tillverkar Volvo modellen S60 i South Carolina, USA. Nu kommer uppgifter som säger att det finns planer på att bygga ut fabriken med en anläggning som ska hålla på med batterier till elbilar. Det är oklart om det ska tillverkas batterier från grunden eller om stället bara ska fungera som särskild monteringsavdelning. Det ska även byggas ut en del för tillverkning av nya XC90 som ska börja byggas i mitten på 2022. Den kommer att baseras på den ännu inte presenterade plattformen SPA 2 och erbjudas som ren elbil. Nya XC90 presenteras troligtvis någon gång nästa år. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
2019

Volkswagen och Northvolt bygger batterifabrik tillsammans
Spaden sätts i jorden nästa år

Nu står det klart att svenska Northvolt och Volkswagen tillsammans bildar ett samriskbolag för att bygga en fabrik i Tyskland för litiumjonbatterier. Nästa år ska bygget dra igång i Salzgitter i delstaten Niedersachsen och målet är att börja bygga batterier i slutet av 2023 eller början av 2024. Inledningsvis ska den årliga produktionskapaciteten ligga på 16 GWh. Stefan Sommer som är ledamot i Volkswagen AG:s koncernledning med ansvar för upphandling och ledamot i Northvolt AB:s styrelse säger följande: "Battericellen är den viktigaste komponenten för elektrisk mobilitet. Volkswagen driver därför tillsammans med Northvolt fram effektiv battericellsproduktion i Europa för att påskynda våra gemensamma aktiviteter. Grundandet av ett samriskbolag och det planerade bygget av en battericellsfabrik i Salzgitter utgör ett avgörande bidrag till etableringen av viktig battericellsteknologi i Tyskland." Under de kommande tio åren planerar Volkswagen-koncernen att lansera nästan 70 stycken elbilsmodeller. Fram till 2023 kommer man att investera mer än 30 miljarder euro i elektrifiering. Tumnagel
53.3°
+
Bobby Green
0

Northvolt ska anställa 2500 personer
Svensk batteritillverkare storsatsar

För två och ett halvt år sedan presenterade det svenska företaget Northvolt planer på att bygga Europas största batterifabrik och nu har företaget börja rekrytera anställda till den fabriken. Northvolt planerar att anställa 2500 personer till sin kommande fabrik Northvolt Ett, en fabrik som kommer att byggas i Skellefteå. Planerna är att batteritillverkningen på Northvolts anläggning i Skellefteå ska dra igång 2021. Att man börjar rekrytera personal redan nu förklaras med att de flesta av dem man rekryterar antagligen behöver gå någon slags vidareutbildning innan de kan påbörja sin anställning på Northvolt. Northvolts rekryteringsteam har redan påbörjat sin rekryteringsturné och igår besökte man Gävle och Sandviken. Idag är man i Sundsvall och framöver kommer man även till Uppsala/Knivsta, Solna, Stockholm, Malmö, Göteborg, Södertälje, Luleå, Skellefteå, Umeå, Linköping samt Norrköping. Ni hittar hela Northvolts turnéplan i faktrutan här nedanför och vill ni ha ytterligare information om exakta platser och tider så hoppa vidare till Arbetsförmedlingen på länken nedan. Tumnagel
64.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Finansieringen av Northvolts fabrik i Skellefteå säkrad
Planerar att börja tillverka batterier där 2021

Hjulen verkar rulla på för det svenska batteriföretaget Northvolt och idag meddelade företaget att man säkrat finansiering för att bygga upp batterifabriken Northvolt Ett i Skellefteå. Sedan tidigare håller företaget på att bygga en utvecklingsanläggning för batterier i Västerås. Bland de som nu går in med pengar för att förverkliga drömmen om en europeisk konkurrent till Teslas Gigafactories finns bland andra den amerikanska affärsbanken Goldman Sachs, Volkswagen, BMW, AMF, Folksam Group samt IKEA:s stiftelse IMAS Foundation. Northvolt planerar att börja producera batterier på 16 gigawattimmar per år år 2021 i Northvolt Ett vilken börjar byggas i augusti i år. Företaget meddelade även att man planerar att bygga upp en anläggning med samma kapacitet i Tyskland tillsammans med Volkswagen men man nämner ingen tidsplan för detta. Tumnagel
68.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in bygget av Gigafactory 3
Så här ser det ut vid Teslas fabrik i Kina

Förra året blev det klart att Tesla skulle bygga upp en fabrik utanför den kinesiska staden Shanghai och detta arbete påbörjades i början av det här året. I klippet ovan, som vi även körde som bonus lite tidigare idag, kan ni kolla in hur långt man kommit med bygget sedan dess. Enligt YouTubern Jason Yang som filmat det hela är både grund, väggar och tak till den enorma batterifabriken nu på plats. Fabriken kommer att heta Gigafactory 3 och tillverka Tesla Model 3 och Model Y samt batterier till Tesla-bilar. Tesla har sedan tidigare två Gigafatorys i USA, en i Nevada och en utanför New York. Det har även under flera år varit snack om att Tesla ska bygga en Gigafactory här i Europa och att den ryktas i så fall byggas i Tyskland. Hur Teslas planer på den fronten ser ut nu för tiden är dock oklart. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

IKEA ryktas investera i Northvolt
Möbeljätte siktar på att bli batterijättte?

Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att IKEA är i slutfasen av att langa in en större investering i det svenska batteriföretaget Northvolt. Northvolt är i full färd med att ragga upp kapital på motsvarande 1,5 miljarder euro och man har även bett om att få låna 350 miljoner euro från den Europeiska investeringsbanken. Daniela Rogosic, talesperson för INGKA Holding, IKEA:s ägarbolag, säger om IKEA:s inblandning i Northvolts senaste investeringsrunda: "This project is very, very interesting and entirely in line with the sustainability investments that we make for the future. They are still in the final phase of the dialogue." Om IKEA investerar i Northvolts nästa investeringsrunda så kommer man att bli ett av flera företag som gör det. Northvolt har tidigare uppgett att man planerar att investera runt 3 miljarder euro i de batterifabriker man planerar att bygga upp i Västerås och Skellefteå, anläggningar som är tänkta att konkurrera med bland annat Teslas Gigafactory. Tumnagel
56.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Tesla stämmer före detta anställd på 167 miljoner dollar
Anklagas för sabotage mot företaget

Tidigare i år stämde Tesla en före detta anställd för sabotage och nu framkommer det att Tesla vill att mannen ska betala 167 miljoner dollar, motsvarande lite mer än 1,5 miljarder kronor, i skadestånd till företaget. Det var i våras som den före detta anställde bland annat uppgav för en rad medier att Tesla hade problem med kvaliteten på batterierna från sin batterifabrik i Nevada samt att Tesla kan ha installerat defekta batterier i Teslas Model 3-modeller. Mannen anklagas även för att ha exporterat data från Tesla till en okänd tredje part. Tesla grundare Elon Musk har tidigare kallat den före detta anställde för sabotör i ett internt mail på företaget. Det finns inga kända uppgifter som bekräftar anklagelserna från den före detta anställde om att Tesla skulle ha installerat defekta batterier i Model 3. Tumnagel
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kinesisk batterijätte bygger fabrik i Tyskland
Ska förse BMW, VW och Daimler med elbils-batterier

Det kinesiska företaget CATL (Contemporary Amperex Technology Ltd) kommer att bygga en fabrik i för elbilsbatterier i Tyskland skriver nyhetsbyrån AFP. Det var BMW som meddelade att CATL ska etablera en fabrik i Europa och BMW har redan förbundit sig att köpa elbils-batterier till sina elfordon för 4 miljarder euro från CATL:s fabriker i Tyskland och Kina. Tyska Volkswagen ska redan ha ett samarbete med CATL och även Daimler uppges fundera på att börja köpat elbils-batterier från CATL. Runt tusen nya arbetstillfällen tror man att CATL:s tyska batterifabrik kan komma att skapa. Tumnagel
45.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu har Northvolt börjat bygga anläggning i Västerås
Blir del av Europas största batterifabrik

Det svenska företaget Northvolt har nu tagit de första spadtagen till vad som kommer att bli deras framtida utvecklings- och testanläggning för batterier i Västerås. Testanläggningen kommer att bli en del av vad som planeras att bli Europas största batterifabrik. Själva tillverkningen av batterierna kommer dock att ligga i Skellefteå men det finns inga uppgifter om när den anläggningen kommer att börja byggas. Bland finansiärerna bakom Northvolt hittas bland annat ABB, Energimyndigheten, Stena, Scania, Vattenfall, EU, statliga Vinnova, Europeiska investeringsbanken (EIB), kanadensiska Nemaska Lithium samt japanska SECI rapporterar DN. Totalt tror man att bygget av Northvolts anläggningar kommer att kosta runt 40 miljarder kronor och kunna ge cirka 3000 jobb. Man siktar på att dra igång batteriproduktionen 2020. Tumnagel
58.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen berättar mer om I.D. R Pikes Peak
Gör 0-100 km/h på 2,25 sekunder

För knappt en månad sedan fick vi ta del av nyheten att Volkswagen tänkte ställa upp i sommarens Pikes Peak-tävling med en specialbyggd elbil kallad I.D R Pikes Peak. Då fick vi bara renderingar på bilen och inga specifikationer, nu får vi dock både det sistnämnda och färska bilder på hur den ser ut i verkligheten. Under skalet finns två stycken elmotorer som tillsammans levererar 680 hästar och 650 newtonmeter. Detta räcker för att skicka den 1,1 ton tunga (lätta?) bilen från 0-100 km/h på bara 2,25 sekunder. Toppfarten anges till 240 km/h. Batteripacket är på okänd effekt men ska vara speciellt utvecklat av Volkswagens batterifabrik i Braunschweig och målet har varit maximal prestanda och så får räckvidden bli vad den blir. Bilen är ju endast byggd för att rejsa upp för Pikes Peak så klarar den det utan att få eltorsk är man nöjda. Som förare har man valt Romain Dumas. Målet med bygget är att slå rekordtiden 8.57:118 som Rhys Millen satte 2016 i elbilen e0 PP100. Snabbaste tiden någonsin innehas dock av en bil med förbränningsmotor - en Peugeot 208 T16 som med Sébastien Loeb bakom ratten klockade tiden 8.13:878 år 2013. Pikes Peak International Hill Climb äger rum den 24 juni. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0
2017

Tesla anklagade för att orsaka batteribrist i världen
Men inte elbilars batterier, utan cylinderbatterier

Teslas batterifabrik Gigafactory byggdes för att tillverkaren skulle slippa förlita sig på andra leverantörer av grejerna, och inte stå där med skägget i brevlådan och inte ha några batterier att stoppa i sina bilar. Nu anklagas Tesla för att skapa en global brist på batterier, men inte de som driver elbilar utan cylinderbatterier - såna som vi stoppar i exempelvis våra trådlösa mojänger. Enligt den koreanska tidningen ET News kräver Teslas Model 3 så mycket av japanska Panasonic att de inte hinner tillverka andra batterier. Därför måste företag leta efter sina batterier hos andra som exempelvis Samsung och LG, och de pallar inte med den stora efterfrågan. I tidningen står det bland annat: "It is impossible to purchase cylindrical batteries within Japan, and we were even notified by Panasonic that they are not going to sell cylindrical batteries anymore. It has come to a point where we cannot even purchase products from Samsung and LG and even products from Samsung and LG that were produced in China." Tumnagel
29.7°
+
Bobby Green
0

Northvolts batteritillverkning hamnar i Skellefteå och Västerås
Ryktena stämde

Batteriföretaget Northvolt höll idag en presskonferens där man presenterade var man ska bygga sin kommande jättefabrik för batterier till eldrivna bilar och annat. Det har tidigare ryktats om att fabriken skulle byggas i både Skellefteå och Västerås och detta var ett rykte som visade sig stämma. Större delen av batteriproduktionen verkar dock hamna Skellefteå medan Northvolt kommer att samla spetskompetens inom batteritillverkning i Västerås. Detta innebär att den så kallade demolinan och utvecklingsavdelningen hamnar i Västerås. Det är väl antagligen inte helt omöjligt att även ledningen för företaget hamnar i där antar jag. SVT skriver att Northvolts planer kommer att innebära cirka 300 - 400 nya arbetstillfällen i Västerås medan man räknar med att anställa mellan 2000 - 2500 personer till fabriken i Skellefteå. Northvolt planerar att börja bygga sina anläggningar någon gång under nästa års första sex månader och att en fjärdedel av fabriken ska vara klar till 2020. Någon gång under 2023 räknar man med att vara i gång i full kapacitet. Tumnagel
54.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Northvolts batterifabrik etableras i både Skellefteå och Västerås
Tillverkning i Skellefteå och utveckling i Västerås

Vestmanlands Läns tidning, VLT, uppger att det nu är klart att den svenska batteritillverkaren Northvolt kommer att bygga sin batterifabrik i Skellefteå, en av de två städer som företaget valt mellan. Förloraren i kampen om en mängd nya arbetstillfällen ser med andra ord ut att bli Västerås även om VLT uppger att Northvolt planerar att samla viss spetskompetens inom batterier i Västerås. Det handlar dock sannolikt inte om så jättemånga nya arbetstillfällen. Anledningen till att batterifabriken kommer att byggas i Skellefteå beror enligt VLT på att Northvolt inte anser att Västerås har förutsättningarna att förse fabriken med de stora mängder energi som kommer att krävas. Totalt beräknas Northvolts batteritillverkning leda till cirka 3000 arbetstillfällen men hur många som eventuellt hamnar i Skellefteå respektive Västerås finns det just nu inga uppgifter om. Northvolt kommer i morgon torsdag att hålla en presskonferens och förhoppningsvis får vi då lite mera i klarhet i företagets framtidsplaner. Tumnagel
58.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

LG bygger Europas största batterifabrik i Polen
Ska tillverka batterier till elbilar

Europas tillverkare satsar allt mer på tillverka elbilar och det har fått sydkoreanska LG att ta beslut om att bygga Europas än så länge största fabrik för litiumjonbatteri i Polen. För LG handlar detta givetvis om att komma närmare de europeiska biltillverkarna som nu ofta får importera batterier från Asien till sina elbilar. Batterifabriken kommer att sysselsätta cirka 2500 anställda och ligga i staden Wroclav som lite lämpligt nog ligger väldigt nära den tyska gränsen. Fabriken kommer att kosta 5,9 miljarder zlotys att bygga vilket motsvarar lite över 13 miljarder svenska kronor. LG planerar att producera cirka 100.000 elbils-batterier per år och planen är att fabriken ska öppna upp någon gång under nästa år. Tumnagel
50.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fördel Västerås för svensk jättebatteri-fabrik?
Northvolt och ABB inleder samarbete

Batteriföretaget Northvolt som planerar att bygga en jättefabrik för batteritillverkning i Sverige meddelar att de har inlett ett långsiktigt samarbete med industrijätten ABB. Det har tidigare snackats om att Northvolt ska bygga sin fabrik i antingen Skellefteå eller Västerås. När nu Northvolt börjar samarbeta med västerås-baserade ABB kanske det även kan innebära att Nortvolts framtida fabrik hamnar där. Northvolts grundare Peter Carlsson säger dock till TT att ABB-samarbetet inte behöver betyda att man lägger sin fabrik i Västerås: "Det är för tidigt att dra den slutsatsen, samarbetet med ABB är inte kopplat till lokaliseringen. Vi har den senaste tiden haft samråd med både Västerås och Skellefteå och intresset är jättestort från båda håll. Vi räknar med att fatta beslut i mitten av oktober. Båda platserna är fantastiskt bra etableringsorter för oss och nu handlar det om hur trovärdiga etableringsplanerna är." Tumnagel
47.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stor batterifabrik byggs i Tyskland
Lika stor som Teslas Gigafactory

2019 är målet att man ska sätta spaden i tysk jord och börja byggandet av en enorm batterifabrik som ska tillverka batteripack till elbilar. Den kommer att bli lika stor som Teslas Gigafactory som ligger i Nevada-öknen. Bygga ska Terra E GmbH göra och går allt som det ska kommer produktionen av batterierna vara igång 2028. Företaget har regeringens stöd och kommer att få 5,2 miljoner euro i statligt stöd. Fabriken kommer att ha en kapacitet på 34 gigawattimmar. När Teslas Gigafactory är helt klar kommer den att ha en kapacitet på 35 gigawattimmar. Var fabriken ska ligga är än så länge inte bestämt och man har fem stycken olika platser man just nu håller på att besluta om, två av dessa ligger dock inte i Tyskland. Tumnagel
49.5°
+
Bobby Green
0

Två kommuner fajtas om Northvolts batterifabrik
Jättefabrik hamnar i Skellefteå eller Västerås

Planerna för en svensk så kallad "gigafactory", en fabrik för tillverkning av batterier till eldrivna bilar och annat, går vidare och nu har företaget Northvolt utsett vilka två stycken kommuner som går till finalen där det ska utses i vilken kommun som fabriken till slut kommer att hamna. Sedan Nortvolts planer på att bygga en batterifabrik blev kända i höstas har en lång rad kommuner varit intresserade av att fabriken ska hamna i just deras kommun då det med stor sannolikhet kommer att leda till omfattande investeringar och arbetstillfällen för kommunerna. Bland de kommunerna som har varit intresserade finns Göteborg, Gävle, Luleå, Malmö, Mariestad-Skövde, Norrköping, Skellefteå och Västerås. Nu har Nortvolt bestämt att Skellefteå och Västerås kommer att gå vidare i kampen om vilken kommun som ska få bygga fabriken. Northvolt skriver i ett pressmeddelande: "Såväl Skellefteå som Västerås har mycket goda förutsättningar att kunna leverera på de fysiska parametrar som är grundläggande för etableringen vad gäller tillgång till mark, energi och goda logistiska förbindelser. Andra faktorer som vägts in är bland annat möjligheterna att attrahera kvalificerad arbetskraft, lokala förutsättningar för att skapa ett kluster av batterikompetens och engagemang från lokala beslutsfattare och näringsliv." Tidigare har Northvolt uppgett att man hoppas kunna börja bygga sin fabrik 2018 och att den ska vara i drift 2020. Hela projektet tros kunna komma att kosta 40 miljarder kronor och kunna ge runt 2.500 arbetstillfällen. Tumnagel
54.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes bygger stor batterifabrik
För deras framtida elbilar

Elbilen är här för att stanna och för att få till alla nya elbilar behövs batterier. Därför har Mercedes beslutat sig för att bygga en rätt biffig batterifabrik vid staden Kamenz. Fabriken kommer att kosta 500 miljoner euro att bygga och ska, enligt Mercedes, bli en av världens största och modernaste. Mercedes ska 2022 har tio olika modeller av helt elektrifierade bilar så batterierna lär behövas. Man fortsätter även att satsa på hybridfordon. Förutom de 500 miljoner euros som fabriken kostar satsar man ungefär samma summa på ytterligare fabriker och insatser runt om i världen. Tumnagel
62.5°
+
Roger Åberg
0

Svensk ska bygga Europas största batterifabrik i Sverige
Peter Carlsson brukade jobba på Tesla

Under en presskonferens idag presenterade det nybildade företaget Northvolt att man planerar att bygga Europas största fabrik för batterier avsedda för elbilar och annat i Sverige. Enligt DI Digital så kan det handla om investeringar på upp till 40 miljarder fram till 2023 för att bygga och driva fabriken som skulle kunna ge upp till 10.000 nya arbetstillfällen. Då räknar Northvolt med att själva anställa cirka 2.600 personer och att de övriga arbetstillfällen skulle skapas hos underleverantörer till företaget. Northtvolt räknar med att börja bygga sin "gigafactory" i slutet av 2018 och att den skulle kunna stå klar i slutet av 2020. Exakt var fabriken kommer att byggas verkar än så länge inte vara klart. Jag antar dock att många orter och regioner kan komma bli inblandade i en dragkamp om att få Nortvolt att etablera sig just där. Bakom Northvolt finns bland annat "Tesla-svensken" Peter Carlsson som arbetade på Tesla fram till 2015. Bland finansiärerna finns bland andra Stena, Vattenfall, EU, Energimyndigheten, Vinnova och riskkapitalbolaget Altor. Tumnagel
84.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Brand i batterifabrik i Kina
Fabriken som gjorde Note 7-batterier

Ni kanske trodde att Note 7-historierna var över, men så är tydligen inte fallet. Routers rapporterar om att en brand nyligen bröt ut i en batterifabrik i Tianjin i Kina. Det var inte vilken fabrik som helst, utan fabriken som levererar batterier till Samsung och mer specifikt fabriken som gjorde batterierna till Note 7. Enligt den lokala brandkåren skadades litiumjonbatterier som producerades samt en drös halvfärdiga produkter, vilket förhoppningsvis inte är den kommande Galaxy S8. Huruvida batterierna som brann upp har någonting att göra med batterierna som tillverkades till Note 7 är dock oklart. Tumnagel
57.8°
+
André Stray
0
2016

Tesla slår upp portarna till Gigafactory
Jättefabriken i Nevada där man ska tillverka batterier

För två år sedan meddelade Tesla att de skulle bygga en jättefabrik för batteritillverkning i Nevada. Namnet på fabriken var givetvis Gigafactory. Nu på fredag är det officiell invigning, men media har redan fått ta sig en titt på bygget som kostat fem miljarder dollar. Här ska batterier till Teslas bilar och framtida bussar och lastbilar tillverkas. I framtiden är även tanken att man ska kunna leverera till andra företag. Fabriken ska enligt uppgift kunna få ned produktionskostnaderna för batterier i elbilar med mer än 30 procent. Fabriken drivs med förnybar energi från solpaneler på taken och närliggande vindkraftverk. För tillfället är endast omkring 14 procent av fabriken färdigbyggd, och när den står helt klar blir den en av de allra största i världen. Andra kvartalet 2017 räknar man med att 31 procent av bygget står klart. 2020 är planen att hela 6 500 stycken personer ska jobba i fabriken, och då ska man kunna producera fler litiumjonbatterier här på ett år än vad hela världen lyckades med under 2013. Tumnagel
60.7°
+
Bobby Green
0
2015

Kolla in Teslas Gigafactory
Drönare tar sig en tur över Teslas nya batterifabrik

Här är ett klipp från Tesla Gigafactory 1 som Tesla håller på att bygga i öknen i amerikanska Nevada och som ska börja leverera litiumjonbatterierna någon gång under 2017 om tidsplanen håller. När fabriken rullar med full kapacitet runt 2020 förväntar man sig att producera batterier till en halv miljon Teslabilar om året skriver IDG. Runt en miljon kvadrameter kommer storleken på Gigafactory 1 bli. I det inlänkade klippet nedan hittar ni ett drönarklipp från Teslas batterifabrik i Fremont, Kalifornien, som är ungefär hälften så stor som den nya anläggningen i Nevada. Tumnagel
47.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in Teslas fabrik från ovan
Drönare filmar batterifabrik

Här är en rätt stämningsfull film där en före detta Tesla-anställd har filmat deras fabrik i Fremont, Kalifornien, från luften med en DJI Phantom 3-drönare. Anläggningen i Fremont är på nästan en halv miljon kvadratmeter vilket är hyggligt stort men Teslas föreslagna nya anläggning som man vill att bygga i delstaten Nevada kommer att bli på nästan en miljon kvadratmeter vilket skulle göra det till en av världens största fabriker om den blir byggd. Tumnagel
51.4°
+
Wille Wilhelmsson
0