m

Beta-versioner av Lordstowns eldrivna pickup klara
Milstolpe innan masstillverkning

Lordstown Motors presenterar nu två stycken beta-versioner av deras eldrivna pickup Endurance. Det här ska vara en stor milstolpe för företaget innan den riktiga produktionen drar igång. Totalt ska 57 stycken beta-versioner bli till och några av dem kommer att användas för krocktester och liknande. Några kommer även att skeppas till potentiella kunder för att höra vad de tycker. Målet är att börja masstillverka Endurance i september. Priset kommer att ligga på 52.500 dollar och för detta får man en pickis med fyra stycken eldrivna navmotorer som tillsammans genererar 608 hästar. Batteripacket är på 109 kWh och ska ge en räckvidd på över 40 mil. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Hyundai Tucson som laddhybrid kostar från 414.900 kronor
Nu drar försäljningen igång

Hyundai öppnar nu upp försäljningen för nya Tucson som laddhybrid och därmed får vi även reda på priset - från 414.900 kronor kostar den. För pengarna får du en SUV som bland annat tar sig 5,2 mil på bara el. Drivlinan består av en bensinfyra på 1,6 liter som är parad med en elmotor på 66,9 kW som får sin kraft från ett batteripack på 13,8 kWh. Den sammanlagda effekten anges till 265 hästar och 350 newtonmeter. Till paketet sitter en sexstegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Demonstration av den eldrivna brandbilen
Har dieselgenerator som kan ladda batterierna

En av Rosenbauers eldrivna brandbilar var nyligen och besökte Tucson Fire Department i Arizona för att visa upp sig lite. Under skalet finns en elmotor från Volvo på varje axel och en tvåstegad växellåda inbyggd i varje motor. Dessa får kraft från batteripack på 50 upp till 100 kWh. Ombord finns även en sexcylindrig dieselmotor som fungerar som en generator till batteripacken om det skulle behövas. Man ska kunna snabbladda med upp till 150 kW och har man det största batteriet ska man kunna gå från 50 till 80 procent på en timme. En vanlig brandbil av detta slag kostar runt 700.000 dollar, den eldrivna ligger istället på över en miljon dollar. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Foxconn presenterar elbilen Foxtron
Och en eldriven buss

I oktober förra året skrev vi om Foxconns open source-elbilsplattform MIH som ska ligga till grund för många framtida fordon. Nu har man visat upp ett första koncept på plattformen och det är en crossover med starka Ford Mustang Mach-E-vibbar. Den här ska enligt uppgift bli verklighet 2023 och kommer då att bära varumärkesnamnet Foxtron. Vid sidan om denna visade man även upp en stor eldriven buss som ska lanseras redan nästa år. Om även denna baseras på MIH-plattformen är dock oklart. MIH ska kunna erbjuda batteripack i storlekarna 93, 100 eller 116 kWh. Plattformen är anpassad för framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Elmotorerna har effekter mellan 127 och 268 hästar när de är monterade på framaxeln, mellan 201-456 hästar när de är monterade på bakaxeln. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Kia presenterar EV6
Kommer i snabb GT-version

Kia har rätt nyligen gjort om hela sitt varumärke och nu kommer deras första bil som är byggd på en plattform byggd helt för elbilar. Den heter EV6 och för att verkligen visa att man menar allvar så släpper man en vanlig version och en GT-version som gör noll till hundra på 3,5 sekunder och en toppfart på 260 km/h. Man lovar också snabb laddning med 800V / 350 kW som ska leverera från 10 till 80 procent laddning på 18 minuter och möjligheten att lägga till 10 mil på 4,5 minuter. Man lovar även räckvidd på upp till 51 mil. Tumnagel
53.5°
+
Roger Åberg
0

Mercedes EQS har premiär den 15 april
Batteritillverkningen är i full gång

EQS är Mercedes kommande eldrivna flaggskepp och nu får vi reda på att premiären äger rum den 15 april. Tillverkningen av bilens batteripack har dragits igång och det snackas om att upp till 108 kWh med räckvidd på 70 mil kommer att erbjudas. Lansering av EQS kommer att ske i augusti. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Första skisserna på eldrivna Triumph Project TE-1
Ett samarbete med Williams Advanced Engineering

Våren 2019 skrev vi att Triumph och Williams Advanced Engineering skulle utveckla eldrivna motorcyklar tillsammans och nu får vi en första försmak på detta samarbete. Det vi ser här är skisser på Project TE-1 som är en prototyp man håller på att ta fram. Hojen ser riktigt vass ut och där en vanlig förbränningsmotor brukar sitta sitter här nu en elmotor och ett batteripack som är integrerat i chassit. Motorn som bara väger tio kilo ska ge 178 hästar. Man är tyvärr knapphändiga med information men säger att målet är att ha bäst räckvidd i segmentet. Det ska gå att snabbladda från 0-80 procent på under 20 minuter. Ramen och chassit är speciellt utvecklat för eldrivna motorcyklar och kommer att finslipas ytterligare allt eftersom projektet fortskrider. När prototypen kommer att visas upp för allmänheten är än så länge oklart. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Jeep visar helt eldriven Wrangler
Dock bara som koncept just nu

Snart är det påsk och precis som vanligt anordnas då Easter Jeep Safari och i samband med detta brukar Jeep presentera ett gäng nya koncept, så även i år. Eventet drar igång nu den 27 mars i Moab, Utah. Bilarna som Jeep visar upp i samband med detta är Wrangler Orange Peelz, Rubicon Red Bare, den oerhört charmiga Jeepster Commando Beach och Wrangler Magneto som är en helt eldriven version av modellen. Om vi börjar med Magneto så kan det här vara en förhandsvisning av en produktionsmodell. Under skalet på denna finns fyra stycken batteripack på sammanlagt 70 kWh som i sin tur förser en elmotor på 290 hästar och 370 newtonmeter med kraft. Denna är kopplad till en sexpetad manuell växellåda som skickar kraften till alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 6,9 sekunder. Vad bilen har för räckvidd och liknande får vi dock inte reda på just nu. Om den här kommer att bli verklighet återstår som väntat att se. Wrangler Orange Peelz är en orange sak som bland annat har en Corning Gorilla Glass-vindruta men den saknar både sidorutor fram och bakruta för att ge en mer öppen känsla. Framdörrarna är också väldigt låga och man kan ta bort taket. Vidare är bilen höjd och har feta terrängdäck monterade. Under huven sitter en V6:a på 3,6 liter som ger 290 hästar och 353 newtonmeter. Till denna sitter en åttastegad automatlåda som driver på alla fyra. Pickupen Rubicon Red Bare har fått Dana-axlar, vinsch, skydd för grillen, BFGoodrich-däck och lite annat smått och gott för att klara terrängen bra. Under huven sitter en dieselsexa på 3,0 liter som ger 264 hästar och 599 newtonmeter i vrid. Denna är också kopplad till en åttastegad automatlåda. Sist men inte minst är den retrotuffa Jeepster Commando Beach från 1968 som renoverats och uppdaterats med en del moderna grejer. Den gamla motorn har man slängt ut och ersatt med en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 345 hästar och 500 newtonmeter i vrid. Den guldiga lacken och röda interiören är pricken över i:et, även om jag tycker att insidan är på tok för modern för denna typ av bil. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

WEVC Coupe - eldriven sportbil som ser ut som en Porsche 356
Kostar 81.250 pund

Watt Electric Vehicle Company (WEVC) är ett brittiskt företag som vill "redefine premium electric sports cars". Deras första modell heter Coupe och den ser ut som klassikern Porsche 356. Ett exemplar blir ditt för 81.250 pund och endast 21 stycken kommer att tillverkas. De första kunderna ska få sina bilar tidigt nästa år. Bilen bygger på den egenhändigt framtagna plattformen Paces. I den har man monterat en elmotor på 163 hästar i mitten. Den får sin kraft från ett batteripack på 40 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 37 mil. 0-100 km/h ska gå på strax över fem sekunder. Fokus har legat på att få till en riktigt bra körkänsla och respons med vägen. Tjänstevikten ska ligga på under ett ton och viktfördelningen är nästan exakt 50/50. "The Coupe represents two firsts for Watt Electric Vehicle Company. It is our very first model – and the first to utilize our Paces modular EV architecture, which will underpin many next-generation specialist passenger and commercial EVs”, said WEVC founder and owner, Neil Yates. “With our debut vehicle we wanted to build a light, engaging sports car, at the opposite end of the spectrum from the current trend toward hugely powerful, fast accelerating, but heavy electric supercars." Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Peugeot presenterar nya 308
Två laddhybridversioner erbjuds

Peugeot visar nu upp helt nya 308. Den här bygger på den tredje generationen av Stellantis EMP2-plattform vilket bland annat gör att hjulbasen ökat med 5,5 centimeter. Bilen är även 20 millimeter lägre på höjden för att få en lite mer slimmad taklinje. Det här blir Peugeots första modell som bär den nya loggan som presenterades nyligen. Oavsett vilken version av nya 308 man köper får man LED-strålkastare och de vertikala huggtänderna som fungerar som DRL-ljus. Köper man en GT eller en GT Premium får man dessutom LED-strålkastare med Matrix-teknik. Baklysen är också LED och där lyser tre stycken streck som ska föra tankarna till ett lejon som dragit med sina klor. Bilen erbjuds i färgerna Olivine Green, Bianca White, Cumulus Grey, Nera Black, Pearlescent White, Vertigo Blue och Elixir Red. På insidan hittar vi i-Cockpit-designen som består av ett instrumentkluster med skärm på tio tum och en separat infotaimentskärm i samma storlek. Här finns även trådlös laddning av smart telefon, USB-hål och plats för dubbla läskburkar. På teknikfronten finns bland annat adaptive cruise control with Stop and Go, Lane Keeping Assistance, Semi-automatic lane change, Anticipated speed recommendation och Curve speed adaptation. Det finns även en backkamera som kan tvätta sig själv, parkeringshjälp i 360 grader med fyra stycken kameror och en uppvärmd vindruta och ratt. Bilen kommer säljas med två stycken olika laddhybrid-alternativ. Insteget heter Hybrid 180 e-EAT8 och detta kombinerar en 150 hästar stark bensinmotor med en elmotor på 110 hästar. Denna ska man kunna köra sex mil på bara el med. Den andra versionen heter Hybrid 225 e-EAT8 och den har istället 180 hästar men samma elmotor. Räckvidden på el är här 5,8 mil. Båda två har ett batteripack på 12,4 kWh. Förutom hybriderna finns även en bensinmotor på 1,2 liter med 130 hästar och en diesel på 1,5 liter som också ger 130 hästar. Nya 308 lanseras senare i år men vad den kommer kosta vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Kolla in när ISS dumpar tre ton med batterier
Kommer att ligga i omloppsbana runt jorden i två till fyra år

Här kan ni kolla in hur det såg ut när den internationella rymdstationen gjorde sig av med förbrukade batterier som man inte längre hade någon användning för. Pallen ska ha vägt 2,9 ton och ska vara den största "soptömningen" som skett från ISS enligt SpaceFlightNow. Ombord på pallen fanns 48 stycken uttjänta batteripack med nickelbatterier vilka de senaste åren blivit ersatta av 24 nya batteripack med litium-jon-batterier. Pallen med de gamla batterierna förväntas ligga i omloppsbana runt jorden de kommande två till fyra åren och kommer sakta men säkert att närma sig jordens atmosfär där de sedan förväntas brinna upp. Här nedan kan ni kolla in videoklipp och stillbilder från batteridumpningen. Tumnagel
30.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

BMW iX kostar från 865.000 kronor
Släpper information om de två första versionerna

Det börjar att närma sig lansering för BMW:s eldrivna SUV iX och därför får vi mer information och pris för de två stycken versionerna som lanseras först - iX xDrive40 och iX xDrive50. Båda två bjuder på fyrhjulsdrift och har en elmotor på vardera axel. Man kan utrusta bilen med dragkrok och den får dra upp till 2,5 ton. iX xDrive40 blir instegsmodellen och den har ett batteripack på 70 kWh vilket ska räcka för 40 mils körning om det är fulladdat. Elmotorerna ger över 300 hästar och från 0-100 km/h går på sex sekunder, toppfarten ligger på 200 km/h. Man ska kunna ladda med upp till 150 kW och gör man det ska man kunna gå från 10-80 procent på runt 40 minuter. Laddar man med 11 kW tar tomt till fullt batteri runt åtta timmar. Energiförbrukningen ska ligga på under 20 kWh/100 km. iX xDrive50 är den lite kralligare versionen och den har batteripack på 100 kWh vilket ska ge en räckvidd på 60 mil. Effekten ur elmotorerna är här istället 500 hästar vilket gör att man kan ta sig från stillastående till 100 km/h på fem sekunder. Även här är toppfarten 200 km/h. Den här kan man ladda med upp till 200 kW men eftersom batteripacket är såpass mycket större tar det lika lång tid att gå från 10-80 procent även här. Laddar man med 11 kW tar en full laddning elva timmar. Energiförbrukningen ska ligga på under 21 kWh/100 km. iX xDrive40 kommer att kosta från 865.000 kronor och iX xDrive50 från 1.065.000 kronor. Tillverkningen drar igång nu i sommar och man räknar med att lansering kan ske någon gång i höst. Från den 6 april kan du lägga en beställning. Tumnagel
25.8°
+
Bobby Green
0

Toyota smygvisar eldriven crossover
Kommer ha premiär på Shanghai Auto Show

På Shanghai Auto Show som kommer gå av stapeln den 19 april ska Toyota ha premiär för en helt ny eldriven crossover. Det är den som står under skynket här och det kan handla om X Prologue som vi har skrivit om tidigare. Modellen kommer att baseras på den nya plattformen e-TNGA som ska kunna göra det möjligt att variera längd, bredd, hjulbaser och höjder beroende på vilket fordon man vill lansera. Plattan gör det även möjligt att köra med fram- bak eller fyrhjulsdrift. Flera olika typer av batteripack ska få plats, precis som elmotorer. X Prologue ska faktiskt ha sin digitala premiär imorgon så det återstår att se om det är den vi ser på smygtitten här eller om det är något helt annat som kommer att visas i Shanghai. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Alpha visar eldriven pickup
Denna vill man ju också ha

I datorns värld kan man skapa vad som helst nu för tiden. Därför är det inte direkt svårt för elbilsstartupen Alpha att fortsätta trycka ur sig modeller som folk verkar vilja ha, det är när de måste bygga dem som det jobbiga börjar. Hur som helst så har de nu även presenterat en pickup baserad på modellen Ace som vi tidigare har skrivit om. Den här kallar man för Wolf och den ser väl ut som väntat - det vill säga stencool. Designen är härligt retrokantig och det enda jag saknar är två svinlånga antenner som sticker upp precis bakom hytten. Under skalet ska samma grejer som i Alphas övriga modeller sitta vilket innebär batteripack från 75 till 85 kWh och räckvidd på upp till 45 mil. Elmotorerna kan driva antingen framhjulen eller alla fyra. På dragkroken ska man få hänga upp till 1,3 ton. Flaket mäter 1,65 meter på längden och 1,49 på bredden. Det finns även en frunk för ytterligare förvaring. Bilderna visar också att man kan montera en stor solpanel där bak för att få lite extra juice till batterierna. Prislappen börjar på 36.000 dollar och man ska kunna reservera ett exemplar nu. När, och om, denna blir verklighet återstår att se. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Kia visar första bilderna på elbilen EV6
Baseras på samma plattform som Ioniq 5

Efter en liten smygtitt lyfter Kia nu täcket helt på den nya elbilen EV6. Det här blir Kias första elbil baserad på plattformen E-GMP som även Hyundai Ioniq 5 baseras på. Det sägs att EV6 även får samma batteripack på 72,6 kWh och runt 50 mil i räckvidd. Bilen visar Kias nya designspråk Opposites United som många kommande modeller kommer anamma. EV6 kommer att ha världspremiär i slutet av månaden och då kommer vi få alla specifikationer kring den. Tumnagel
49.6°
+
Bobby Green
0

Porsche rullar ut Taycan Cross Turismo
Versionen för dig som behöver lite mer plats

Då var det dags för Porsche att presentera ytterligare en Taycan. Den här kallar man för Cross Turismo och den kan väl enklast beskrivas som en kombi-version av vanliga Taycan. Hur bilen ser ut har inte varit jättehemligt tidigare men nu är alltså all maskering borttagen. Taycan Cross Turismo har 20 millimeter högre markfrigång än vanliga Taycan. Väljer man till Offroad Design-paketet höjs detta till 30 millimeter. Fyra tycken versioner kommer att erbjudas. Vi börjar med Taycan Cross Turismo 4 som har 380 hästar (476 hästar med overboost för Launch Control). Denna gör 0-100 km/h på 5,1 sekunder och toppar 220 km/h. Räckvidd 38,9 till 45,6 mil. Sen har vi Taycan 4S Cross Turismo med 490 hästar (571 hästar med overboost för Launch Control). 0-100 km/h går på 4,1 sekunder och toppfarten anges till 240 km/h. Räckvidd 38,8 till 45,2 mil. Taycan Turbo Cross Turismo bjuder på 625 hästar (680 hästar med overboost för Launch Control), gör 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppar 250 km/h. Räckvidd 39,5 till 45,2 mil. Sist men inte minst är Taycan Turbo S Cross Turismo som också har 625 hästar men hela 761 med overboost för Launch Control och 1050 newtonmeter i vrid. Den här gör 0-100 km/h på snabba 2,9 sekunder och toppart 250 km/h. Räckvidd 38,8 till 41,9 mil. Alla har ett batteripack på 93 kWh (Performance-Battery Plus). Man ska kunna ladda med upp till 270 kW och gör man det kan man få tio mils räckvidd på fem minuters laddning. Precis som sitt syskon har bilen 800-voltsarkitektur och fyrhjulsdrift är givetvis standard. Den extra kombi-bulan på baken ska ge 47 millimeter mer utrymme för huvudet i baksätet, och i bagaget ska man få in mer än 1200 liter. Porsche har även utvecklat en speciell cykelhållare till bilen som gör att man kan hänga upp till tre stycken cyklar där bak. Bakluckan kan öppnas även när cyklarna är på plats. Man släpper även två stycken nya elcyklar - eBike Sport och eBike Cross. Lansering sker nu i sommar och priserna här i Sverige ser ut som följande: Taycan 4 Cross Turismo 1.140.000 kronor Taycan 4S Cross Turismo 1.270.000 kronor Taycan Turbo Cross Turismo 1.750.000 kronor Taycan Turbo S Cross Turismo 2.130.000 kronor Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Jaguar Land Rover stoppar utvecklingen av MLA-plattformen
Ska istället satsa på en annan plattform för elbilar

MLA (Modular Longitudinal Architecture) är en plattform från Jaguar Land Rover framtagen för att kunna husera mildhybridsystem, laddhybridsystem och ren eldrift med ett stort batteripack i mitten. Den här skulle vara grunden för kommande Jaguar XJ som bara skulle erbjudas med eldrift. För en månad sedan stod det dock klart att den modellen läggs ned, och nu får vi reda på att man stoppar vidare utveckling av plattformen helt. Innan den fasas ut 2025 ska den dock vara grund till större suvar från Land Rover och Range Rover. MLA har helt enkelt blivit för omodern och istället ska man lägga krut på att utveckla en helt ny plattform för framtida elbilar. Den heter EMA och kommer användas av mindre modeller som ska gå på bara el, vara laddhybrider eller mildhybrider. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Lunaz elkonverterar nu även Bentley S3 Continental Flying Spur
Trevligt!

Vi har tidigare skrivit om företaget Lunaz som elkonverterar gamla klassiska bilar. Nu breddar de utbudet med Bentley S3 Continental Flying Spur som är en modell som tillverkades på 50- och 60-talet. Original hade bilen en 6,2 liter stor V8:a och även om det är en maffig motor kan jag mycket väl tänka mig att glida fram i denna som har eldrift istället. En sak mindre som läcker olja är alltid bra. Troligtvis har denna samma recept som Lunaz Rolls-Royce-konverteringar vilket innebär dubbla elmotorer på sammanlagt 375 hästar och 700 newonmeter som driver bakhjulen. Känns som fullt tillräckligt även här. Grejerna får sin kraft från ett batteripack på 80 kWh som ska ge en räckvidd på 48 mil. Bilen får även uppdaterade bromsar, fjädring och elservo. Insidan får modern AC och en infotainmentskärm med gammalt utseende men som klarar Apple CarPlay och andra moderniteter. Priserna ska börja på 350.000 pund. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Smygtitt på Mercedes-AMG GT 73
Värsting med hybridknuff

Mercedes visar nu lite försiktigt de första omaskerade (typ) bilderna på Mercedes-AMG GT 73. Det här är en ny värstingversion av modellen som med hjälp av laddhybridteknik kan bjuda på över 800 hästar. På framskärmarna står det V8 Biturbo E Performance vilket är det som avslöjar att det finns el inblandat. Bilen har även ett lite aggressivare kjolpaket med större luftintag än vanliga GT 63. Under skalet sitter den trogna dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter och kopplat till den en elmotor och ett batteripack. När denna värsting kan tänkas presenteras är oklart för tillfället. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Fisker skrotar planerna på solid state-batterier
Var för svårt att få till dem

I början av januari 2018 meddelade biltillverkaren Fisker att man höll på att forska kring solid state-batterier i elbilar. Nu får vi dock reda på att man lägger ned dessa planer. Det är helt enkelt för svårt att få till dem på ett bra sätt och enligt Henrik Fisker är tekniken minst sju år bort i tiden. Så här säger han till The Verge: "It’s the kind of technology where, when you feel like you’re 90 percent there, you’re almost there, until you realize the last 10 percent is much more difficult than the first 90. So we have completely dropped solid-state batteries at this point in time because we just don’t see it materializing. So, as we got toward the end of this — or let’s put it, as we got close to understanding fully this technology, we realized that it was much more difficult than we had predicted and expected in the beginning as we were very excited about some of the early things we were doing." Solid state-batterier har fasta elektrolyter istället för flytande och de ska vara säkrare än dagens litiumjonbatterier. De ska dessutom ha en högre energitäthet vilket gör att man kan ta fram både mindre och lättare batterier än litiumjonbatterier som fortfarande är lika kraftfulla. Tumnagel
34.5°
+
Bobby Green
0

Det här är Volvo C40 Recharge
Coupé-former och nytt ansikte

Nu är den då här, Volvos nya elbil som heter C40 Recharge. Precis som vi tidigare har skrivit så handlar det om en coupé-version av XC40 men det är inte bara en XC40 som man bankat in baken på, även designen i fronten är lite förändrad. Den här fronten ska bli Volvos nya ansikte för de eldrivna modellerna. Bilen baseras på CMA-plattformen och är den första Volvon som designats från grunden upp som en elbil. C40 kommer endast att erbjudas med bara eldrift. Under skalet finns dubbla elmotorer - en på framaxeln och en på bakaxeln. Den sammanlagda effekten anges till 408 hästar och 660 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h. Motorerna får kraft från ett batteripack på 78 kWh och på en laddning ska man komma runt 42 mil. Snabbladda från 0 till 80 procent kan man göra på omkring 40 minuter om man har tillgång till 150 kW. Bilen väger in på 2185 kilo och på dragkroken får man hänga upp till 1,8 ton. Tillverkningen drar igång i höst. När lansering sker är oklart just nu, så även priset. Bilen kommer endast gå att köpa online. Tumnagel
30.0°
+
Bobby Green
0

Nya Renault Mégane som laddhybrid börjar säljas
Blir din för 334.900 kronor

I september förra året började nya Renault Mégane att säljas, men inte laddhybriden. Nu är det dock dags även för den och på prislappen står det från 334.900 kronor. För pengen får man Mégane Sport Tourer E-TECH Plug-in Hybrid (laddhybriden erbjuds endast som kombi) och under skalet på den finns en drivlina som består av en förbränningsmotor, en elmotor och ett batteripack på 9,8 kWh. På bara el ska man kunna ta sig upp till fem mil och toppfarten är då 135 km/h. Den blandade förbrukningen anges till 0,13 liter per mil och utsläppet till 29 gram per kilometer. Finns alltså att köpa nu. Det går även att privatleasa modellen för 3550 kronor per månad. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Anker släpper batteripack till iPhone 12
Tyvärr inte MagSafe-certifierat

Tillbehörstillverkaren Anker har tagit fram ett batteripack försett med magneter vilket är tänkt att användas för att fästas på Apples iPhone 12-modeller via MagSafe. Tyvärr är inte batteriet MagSafe-certifierat vilket innebär att batteriet bara kommer att kunna ladda iPhone 12 trådlöst med lite långsammare 5W-laddning. Det ryktas att Apple håller på att utveckla ett eget batteripaket med MagSafe-koppling vilket tros kunna ladda iPhone 12-modellerna med 15W. Anker PowerCore Magnetic 5K Wireless Power Bank är försett med ett batteri på 5000mAh och det går även att ladda upp prylar via USB-C. Batteriet har en LED-indikator som visar hur mycket kräm som finns i kvar det. Ankers batteripack för iPhone 12 släpps i USA 3 mars och kommer där att kosta 40 dollar. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är nya Mercedes C-Klass
Laddhybriden klarar tio mil på el

Så, då har skynket fallit från nya Mercedes C-Klass. Tidigare uppvisning av interiören och läckta officiella pressbilder gör att bilen utseendemässigt inte är någon överraskning, men nu får vi även lite fakta kring vad som döljer sig under skalet. Det som sticker ut mest är nog att laddhybriden klarar tio mil på bara el vilket säkert är välkommet av många. Alla versioner av C-Klass är elektrifierade, antingen är det mildhybrid eller laddhybrid som gäller. Mildhybriderna har ett 48-voltsystem som kan ge 20 hästar extra om du gasar hårt, och gör det även möjligt att "coasta" om du kör på motorväg. Laddhybriderna får ett batteripack på 25,4 kWh och en ombordladdare på 11 kW. Man ska kunna snabbladda batteriet med upp till 60 kW. Precis som vi har skrivit tidigare kommer nya C-Klass endast att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Exakt vilka specar som är aktuella här i Sverige vet vi inte än. C300 som kommer till USA har i alla fall den turbomatade M254-maskinen på 2,0 liter. Effekten anges till 259 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 208 km/h. Ingen manuell växellåda kommer att erbjudas till nya C-Klass utan alla får den niostegade 9G-Tronic-lådan. Bilen har vuxit sex centimeter på längden och har en hjulbas som nu är 2,5 centimeter längre. Det ska bland annat göra modellen rymligare på insidan, speciellt i baksätet. Totalt mäter bilen 4,68 meter på längden, 1,86 på bredden och 1,47 på höjden. På insidan hittar vi bland annat generation två av infotainmentsystemet MBUX. Detta styrs via en stor skärm på mittkonsolen och det finns möjlighet att uppdatera systemet via molnet. I övrigt har mycket teknik hämtats från storebror S-Klass. En nyhet är Mercedes Digital Light som finns på tillvalslistan. Det innebär att strålkastarna kan projicera bilder på vägen - exempelvis visa hur bred bilen är om man kör där det är trångt, eller peka ljuset på något som skulle kunna innebära en fara. Nya C-Klass börjar säljas i slutet av mars och de första kunderna ska få sina bilar i sommar. Hur priserna ser ut vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.6°
+
Bobby Green
0

Karma presenterar GS-6
Ser ut som en Revero GT men är betydligt billigare

Karma Automotive presenterar nu modellen GS-6. Utseendet känns direkt igen så vad är nytt egentligen? Det här är en Revero GT fast med en betydligt lägre prislapp - 83.900 dollar istället för 144.800 dollar. Exakt vad man har gjort för att kunna kapa priset såpass mycket är dock oklart. Under skalet på bilen finns precis som tidigare ett system med räckviddsförlängare. Det består av en trecylindrig bensinmotor från BMW som i sin tur laddar ett batteripack på 28 kWh som är det som driver bilens elmotorer. Den sammanlagda effekten anges till 544 hästar och 746 newtonmeter i vrid. På bara el ska man kunna köra runt 13 mil. Den totala räckvidden ska ligga på 58 mil. Precis som vi har skrivit tidigare är en helt eldriven version av GS-6 på gång och den ska släppas senare i år. Den ska erbjudas med batteripack på 85 till 105 kWh och klara minst 50 mil på en laddning. GSe-6 som denna heter kommer faktiskt att vara billigare än versionen med räckviddsförlängare och ska börja på 79.900 dollar. Karma har även en SUV på gång som vi visade patentskisser på förra veckan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Apple håller på med batteripack för Magsafe
Eller kanske inte

Apples Magsafe för iPhone är en rolig grej, men det har inte kommit så mycket tillbehör till det. Att Apple borde släppa ett batteripack för funktionen tänkte man ju efter två sekunder och nu sprids det rykten om att man håller på och utvecklar detta. Men tydligen så har man problem med mjukvaran, telefonen tror att den håller på och överhettas även fast den inte gör det. Så vi får se om det kommer ett batteri eller inte, Apple har ju haft otur med laddare förut och det här är kanske inte deras viktigaste produkt. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Maple Majestic - elbilsstartup från Kanada
Vill bli landets första moderna biltillverkare

Maple Majestic är ett kanadensiskt företag som vill bli "Canada’s first modern automotive OEM" och "flagship brand of automobiles on the world stage" så det är ingen liten trumma man slår på. Man ska ta över världen med elbilen vi ser här, som än så länge bara finns i datorn. Bilen som är en sedan ska ha justerbar fjädring som kan höjas med 15 centimeter om man skulle behöva lite bättre markfrigång - 29 centimeter totalt. Vad som finns under skalet får vi inte reda på för tillfället men man ska tydligen använda sig av komponenter som redan "finns på hyllan" så det handlar inte om att ta fram några egna batteripack eller elmotorer här. Som vanligt återstår det att se om det någonsin kommer att bli något mer än bara renderingar för den här bilen. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Jaguar Mark V med Tesla-hjärta
Spännande projekt

YouTube-användaren SuperfastMatt köpte nyligen en Jaguar Mark V från 1950. Han köpte även motor och batteripack från en Tesla Model 3 och planen är nu att sammanfoga dessa och få en klassisk bil som går på el. I dessa klipp berättar han om den storslagna planen. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Alpha presenterar upptuffad Ace
Den här heter Jax

Precis innan jul skrev vi om Alpha Motor Corporation och deras stencoola retrostylade elbil Ace. Det vi ser här är dess lite mer ruggade syskon Jax som baseras på samma modell. Jax (som står för Junior All-terrain Crossover) har istället högre markfrigång, rejäla skärmbreddare, biffiga hjul, extraljus, frontbåge och en korg på taket. Den kommer både som fram- och fyrhjulsdriven, får dra upp till 839 kilo och gör 0-100 km/h på 6,6 sekunder. Måtten är 4,56 meter i längd, 1,93 meter i bredd och 1,63 meter i höjd. Batteripacket är på 75 kWh vilket ska ge en räckvidd på 40 mil. Prislappen för Jax börjar på 38.000 dollar och sträcker sig upp till 48.000 dollar. Vanliga Ace kostar från 32.000 dollar. Video nummer två nedan visar en prestandaversion av Ace. Den ska ha dubbla motorer och klara 0-100 km/h på 4,6 sekunder. Räckvidden ska ligga på runt 35 mil. Priset för denna är inte annonserat än. Det återstår att se om det blir några bilar från den här startupen men det vore väl lite kul? Grejerna ser ju minst sagt fräna ut. Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida