m

Bentley Continental GT som hybrid kanske är på väg
Blir det V6 eller V8 + elmotor?

I våras presenterade Bentley modellen Continental GT i snabbt Speed-utförande. Men det blir inga snabbare versioner än så, utan nu ligger fokus istället på att få ut en hybrid-version av modellen. Troligtvis kommer Continental låna drivlinan från Bentayga och Flying Spur Hybrid vilket innebär en V6:a på 3,0 liter som ger 340 hästar. Till den kopplas en elmotor som i sin tur ger 128 hästar. Men en Continental "ska" ju ha en maffig motor så det kan också bli så att man istället väljer den hybridiserade V8:an som sitter i Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid. 2025 ska Bentley lansera sin första helt eldrivna modell. 2030 ska alla modeller som erbjuds bara gå på el. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Bentley fixar trevlig baksätesunderhållning
Strömma från din enhet

Jag har provat en del lyxiga bilar genom åren som haft skärmar i baksätet. Gemensamt med i princip alla är att de redan känns gamla när bilen är helt ny och upplevelsen överlag känns B. Nu släpper Bentley ett system som i alla fall på pappret känns som något bättre. Skärmarna är på 10,1 tum och har upplösningen 1920x1080 pixlar och går att lyfta av sina hållare om man så vill. Lite appar ska redan finnas installerade på dem men man kan även strömma innehåll från sin egna enhet, vi gissar att detta görs med hjälp av chromecast. Det gör att det inte spelar så stor roll vad för system skärmarna kör och om de känns gamla om fem år eller inte, det är ju bara att strömma från sin enhet om favoritappen inte finns. Ljudet kör man antingen via blåtandshörlurar om man vill kolla på något som inte resten av bilen vill lyssna på, man kan strömma olika saker till respektive skärm. Men vill hela bilen vara med på upplevelsen så kan man använda Naim-systemet som sitter i Bentleys och som levererar en riktigt härlig upplevelse med sina 2200 Watt. Förutom att strömma video så kan man så klart också styra andra saker i bilen. Respektive skärm har även en HDMI-ingång och en USB-C-port för att få ström, så i teorin kan man lira lite Nintendo Switch på dessa. Skärmarna går att beställa till Flying Spur och Bentayga. Tumnagel
39.0°
+
Roger Åberg
0

Bentley Flying Spur nu som laddhybrid
Njut lite miljövänligare

Laddhybrider är väl sällan speciellt roliga, men den här skulle jag kunna leva med. Det handlar om fina Flying Spur från Bentley som nu får ett laddhybridsalternativ precis som Bentaygan tidigare har fått. Men det är ingen fjösig historia för det. En V6 på 2,9 liter ger 416 hästar och 550 Nm och elmotor levererar 136 hästar och 400 Nm. Tillsammans blir det ger 544 hästar och 750 Nm, vilket är 95 mer än i Bentaygan. Fyra mil ska man komma på ren el och kombinerat ska man komma hela 70 mil. Batteriet är på 4,1 kWh. Bentley lovar att bilen ska bjuda på snabb gasrespons och i princip inget turbolagg. 0-100 ska gå på 4,3 sekunder. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Bentley släpper sportigare version av Bentayga
V8 och sportiga detaljer

Bentleys Bentayga verkar vara en riktigt fläskig SUV med härlig lyx och flärd. För den som vill åka riktigt fort har de en Speed-version där W12:an levererar 646 hästar. Den räknas som världens snabbaste SUV och gör 0-100 på 3,9 sekunder. Nu kommer den i en S-version där S troligen står för sportig. Denna är inte riktigt lika vild som Speed som är fokuserad på hastighet. Istället för en W12 under huven finns istället en V8 som levererar 550 hästar och 0-100 går på 4,5 sekunder. Men S står som sagt troligen för sportig för man har här fokuserat svarta detaljer på utsidan, alcantara på insidan, sportigare chassi under bilen och sportigare avgassystem med fräckare ljud. Alltså en bil som inte riktigt är lika mycket elegans som andra modeller, men lyxen finns så klart kvar. Kabinen går att få lite hur man vill när det kommer till säten, fyra, fem, sex eller sju säten finns som alternativ. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Mercedes-AMG GLS 63 mot Alpina XB7
Vilken av supersuvarna är bäst?

Vill man åka lyxig och kraftfull SUV men inte är särskilt intresserad av Bentley Bentayga eller Rolls-Royce Cullinan kanske en Mercedes-AMG GLS 63 eller Alpina XB7 är alternativet. Här testar Throttle House de båda supersuvarna för att se vilken av dem de tycker är bäst. Vilken föredrar du? Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Bentley Bentayga Hybrid
Inga överraskningar direkt

I juli förra året rullade Bentley ut en uppdaterad version av modellen Bentayga. Nu presenteras denna som laddhybrid och det är samma recept som tidigare som gäller. Under huven sitter en dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter som ger 449 hästar och 700 newtonmeter i vridmoment. Till detta kopplas en elmotor och på bara el ska man enligt NEDC-cykeln kunna ta sig runt fem mil. Batteripacket har dock ökat i storlek från 13 till 17,3 kWh och en full laddning ska ta runt 2,5 timmar - men det gjorde det innan också. 2026 ska alla modeller som Bentley erbjuder vara hybrider och 2030 ska alla vara helt eldrivna. Läs allt om den nya bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0
2020

Mercedes-Maybach GLS kostar från 1.620.000 kronor
Inte mer?

1.620.000 kronor är sjukt mycket pengar. Kanske inte om man ska köpa ett hus, men om man ska köpa en ny bil är det en ansenlig summa. För de flesta. Mercedes-Maybach GLS lanseras i USA just nu och därför har vad den kostar där börjat snurra runt på nätet, det svenska priset har varit klart ett bra tag men vi har aldrig skrivit om det så här kommer det alltså. Och det är väl inte så extremt eller? Det var i november förra året som Mercedes-Maybach GLS presenterades och det här är alltså crème de la crème när det kommer till lyx från den tyska tillverkaren. Som Maybach alltid har varit. Men när Mercedes återupplivade epitetet och 2002 lanserade modellerna Maybach 57 och Maybach 62 hade de helt sjuka prislappar. I princip handlade det om ordentligt uppsnofsade Mercedes S-Klass-versioner som kostade från 341.750 euro respektive 392.750 euro i sina billigaste utföranden. Slog du till på specialaren Maybach Landaulet som var en semi-cabriolet fick du punga ut med hiskeliga 900.000 euro! 2012 la man ner sina satsningar på namnet, men 2015 återuppstod det igen med en liten annan approach. Temat var fortfarande überlyx men utförandet var lite mer diskret och prislappen var lite mer "rimlig". Först ut var Mercedes-Maybach S 500 och den kostade från 1.369.000 kronor. Galet mycket pengar men ingen hade väl väntat sig att en fullsmetad S-Klass skulle vara billig. Men den kostade i alla fall inte över tre miljoner som tidigare. Åren har gått och för ett år sedan presenterade man alltså suven GLS med Maybach-behandling. Och en sådan får du för 1.620.000 kronor vilket i mina öron inte låter så extremt farligt för vad man får? Vanliga GLS har ett startpris på 862.900 kronor så Maybach-versionen är ju dubbelt så dyr, men jämfört med britterna (Rolls-Royce Cullinan och Bentley Bentayga känns den "billig". Du hittar den kompletta prislistan på länken nedan. Vilken lyx-SUV i detta segment skulle du välja om du hade möjlighet? Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Det här är uppdaterade Bentley Bentayga Speed
Världens snabbaste SUV

För lite mer än en månad sedan presenterade Bentley uppdaterade Bentayga och nu är det dags för den snabba versionen Speed att göra entré. Under huven finns här en dubbelturbomatad W12:a på 6,0 liter som ger 635 hästar och 900 newtonmeter i vridmoment. Till maskinen kopplas en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h går på snabba 3,9 sekunder och toppfarten anges till 306 km/h. Motorn har möjlighet att släcka halva cylinderbanken och bara puttra på sex burkar om belastningen är låg. Tekniken känner av vilken bank som är bäst att släcka för tillfället och som väntat är detta inget som föraren eller någon i bilen kommer att märka av, det bara sker. En annan sak är att om femte eller åttonde växeln är i och föraren släpper gasen så kommer momentomvandlaren att öppna sig och motorn gå ner på tomgång. Utseendemässigt skiljer sig Speed genom att ha mörkare strålkastare, sidokjolar i bilens färg, andra stötfångare fram och bak, större vinge baktill, 22-tumsfälgar och ovala avgaspipor. Det står även Speed på sidan så att ingen misstar denna för en snik-version. Lansering och pris vet vi inte än tyvärr. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Bentley förfinar Bentayga
Får bland annat Continental GT-bakljus

Bentley har finslipat suven Bentayga och gett den ett litet ansiktslyft med nya strålkastare och samma stil på baklamporna som Continental GT har. Nytt där bak är även att luckan nu är i fullbredd och att lamporna sitter i den. Och även om det kanske inte ser ut så är faktiskt varenda karosspanel omdesignad för att ge modellen en fräschare look. En annan sak som bilen får som inte många andra har är uppvärmda torkarblad med inte mindre än 22 stycken små munstycken i varje arm som duschar rutan. Det är viktigt att se bra ut i en Bentayga. Pun intended. Insidan får en helt ny mittkonsol med en infotainment-skärm på 10,9 tum, en ny ratt, nya dörrsidor, nya säten och nu kan man även få ventilation i baksätet om man valt att ha tre platser där istället för två. Benutrymmet ska även ha ökat hela tio centimeter här bak, men hur man har lyckats med det framgår inte. Trådlös Apple CarPlay och Android Auto är standard. Motormässigt har det inte skett några förändringar och initialt är det bara V8:a som erbjuds. Den är på 4,0 liter, har dubbla turbo och effekten anges till 550 hästar och 770 newtonmeter. Maskinen är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Senare presenteras även en hybrid och Bentayga Speed med W12. Vad nyheten kostar och när lansering sker är oklart för tillfället. Tumnagel
32.6°
+
Bobby Green
0

Teaser för uppdaterade Bentley Bentayga
Har premiär den 30 juni

Det har blivit dags för en facelift av Bentleys SUV Bentayga och den kommer man att presentera den 30 juni klockan 18.00 svensk tid. Inför detta får vi följande korta teaserklipp och texten "Bentayga will continue to be the fastest, most luxurious and most versatile SUV in the world, offering a true Bentley driving experience and showcasing unparalleled luxury combined with effortless performance and everyday usability". Förra veckan läckte följande bilder ut som sägs avslöja hur faceliften ser ut. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Bentley har redan lyckats sälja 20.000 Bentayga
Men tvingas nu varsla 1000 personer

Vi har tidigare skrivit om att Bentley lägger ned modellen Mulsanne eftersom den säljer för dåligt. En modell som dock går som tåget är suven Bentayga. Nu får vi reda på att man lyckats skeppa iväg hela 20.000 exemplar till nya ägare. Ingen enorm siffra för stora tillverkare, men för Bentley är den det. Bilen är den mest lönsamma för företaget och i snitt har man sålt 13,7 exemplar om dagen i fyra års tid. Även om Bentayga säljer bra har Bentley problem med ekonomin. För att försöka få bukt med den kommer nu 1000 personer att varslas vilket är en fjärdedel av personalen. Anledningen är inte helt oväntat den pågående pandemin. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Rykte Bentley har ännu lyxigare SUV på gång
Verkar inte räcka med Bentayga

Bentley Bentayga är en av absolut lyxigaste suvarna du kan köpa i dagsläget. Men det verkar inte räcka för tillverkaren för det finns nämligen planer på att släppa en ännu lyxigare SUV - troligtvis som laddhybrid. Bentley berättade nyligen att de tvingas lägga ned modellen Mulsanne eftersom den säljer för dåligt, och pengarna finns i suvar. Vdn berättar att modellen inte kommer att ersättas av ytterligare en sedan utan man satsar där det finns efterfrågan - i det ultralyxiga SUV-segmentet. Den nya suven väntas börja säljas först efter Bentleys första helt eldrivna modell som ska släppas 2025. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Bentley Mulsanne slutar tillverkas nu i vår
Säljer för dåligt

Nu i vår kommer Bentley att sluta tillverka modellen och anledningen är att den säljer för dåligt. Det har blivit svårt att kränga en stor lyxig sedan när det finns suvar nämligen, så folk satsar på en Bentayga istället. Enligt vdn Adrian Hallmark sålde man runt 500 stycken Mulsanne förra året och det är helt enkelt för lite. Mulsanne ersatte modellen Arnage och av den brukade man sälja runt 1200 stycken exemplar om året. Mulsanne kommer inte att få någon ersättare så vill man köpa en ny stor lyxig sedan det står Bentley på i fronten får man satsa på en Flying Spur istället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Så blir Bentley Bentayga Speed till
En bil tar 16 dagar att bygga

I det här klippet från Bentley får vi hänga med till fabriken Crewe i Storbritannien och se hur det går till när modellen Bentayga Speed blir till. Varje bil tar 16 dagar att få ihop och som vi kan se är det mycket händer som är inblandade, inte bara robotar alltså. Totalt handlar det om 127 timmars arbete och det som tar längst tid är kvalitetskontrollerna, testerna av bilen och den sista inspektionen - 52,5 timmar totalt. Lacken tar 24 timmar att få till, monteringen av allt 19 timmar, motorn 13,4 timmar, trä-arbetet tio timmar och till sist interiördetaljerna som tar åtta timmar. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
2019

Bentley Bentayga går nu att få med sju säten
Roger jublar

Bentley Bentayga är en av de äldsta lyx-suvarna på marknaden och nu får den en liten, men kanske viktig, uppdatering. Tidigare har bilen bjudit på plats för fem stycken personer men man har även kunnat få den fyrsitsig med två fåtöljer där bak för lite mer utrymme. Nu adderar man även en sjusitsig version för dig som vill köra fotbollslaget i lyx till träningen. Som väntat är platsen med de två sätena längst bak inte störst i världen men fungerar säkerligen som nödlösning för kortare sträckor. Med ett knapptryck fäller man sen stolarna när man behöver ytan till annat. Vad tillägget landar på för de två extra platserna är oklart för tillfället, men det är säkerligen inget som drabbar kundgruppen så hårt. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Aston Martin visar mer av insidan på DBX
Kommer att kosta från 193.500 euro

Aston Martin har skickat ut en ny bild på den kommande suven DBX där vi får ta plats i baksätet och kan blicka ut över den ljusa skinninteriören. Ser mysigt ut! I samma veva får vi även reda på att premiären kommer att ske i Peking den 20 november, och att modellen kommer att kosta från 193.500 euro. Ganska salt prislapp och något som gör den dyrare än exempelvis en Bentley Bentayga. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Illa placerad krock skadar bilar för miljoner
Idiot jagar Porsche i fina Londonkvarter

En Porsche hade enligt uppgift kommit i bråk med Audi Q7 och det blev biljakt. Porschen klarade den höga hastigheten fint, även om marginalerna verkligen är små. Men Audin missar ett farthinder och kraschar in i en rad med bilar som stod parkerade. Eftersom det här var i Chelsea, London var bilarna inga skitbilar och skadorna ska ha uppgått till 600.000 pund, runt sju miljoner kronor. En Porsche Cayenne, en Bentley Bentayga och en McLaren MP4-12C är några av de bilar som träffas, alla tre tillhörande en och samma person. Uttrycket "det drabbar ingen fattig" har väl sällan varit mer på sin plats, men idioten som körde kan skratta sig lycklig över att "bara" ha orsakat materiella skador och att ingen människa skadades. Tumnagel
32.9°
+
Roger Åberg
0

Spanskt företag presenterar hårdare Bentley Bentayga
För dig som verkligen vill synas

Om du tycker att en Bentley Bentayga ser lite för tam ut och inte skrämmer tillräckligt många kan det spanska företaget Bengala Automotive Design SL hjälpa dig. De ska bygga 15 stycken av versionen vi ser på bilderna och resultatet är något som kanske hade passat om zombie-apokalypsen skulle inträffa. Bilarna har fått höjd fjädring, rejäla hjul, feta skärmbreddare, ljusramper och en rejäl frontbåge för att kunna mota bort pöbeln effektivt. Om man har piffat till motorn något är oklart för tillfället, precis som priset. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Bentayga Speed är världens snabbaste SUV
Säger Bentley i alla fall

När Bentley presenterade suven Bentayga 2015 hade man helt plötsligt skapat världens snabbaste SUV. Den har en toppfart på 301 km/h och det är ju ruskigt kvickt för en bil av den här typen. Sen kom Lamborghini med sin Urus och helt plötsligt petades Bentayga ner från tronen eftersom Urusen har en toppfart på 305 km/h. Det gillade inte Bentley och man började därför fila på en Speed-version med ännu mer effekt och ännu högre toppfart. Nu är den här, och i mitt huvud skulle den toppa 320 eller 330 km/h för att på riktigt visa vem som bestämmer. Men den toppar 305. Alltså samma som Urus. Trots detta hävdar Bentley att Bentayga Speed är världens snabbaste SUV. Upp till bevis bland er rikingar som har råd med dessa bilar säger jag. En av punkterna Lambon faller på i mina ögon är att den inte har en V12:a under huven. Den har inte ens en V10:a utan man valde att stoppa ner V8:an från Panamera istället. I Bentleyn sitter det i alla fall en redig W12:a på 6,0 liter och även om det tidigare har ryktats om att den skulle skruvas upp till 650 hästar är det 635 som gäller här. Vridet anges till 900 newtonmeter. 0-100 km/h klaras nu av på 3,9 sekunder mot vanliga Bentaygans 4,1. I övrigt har Sport-läget kalibrerats om för att bjuda på bättre respons från motorn och den åttastegade automatlådan. Bilen får även hårdare fjädring och en uppdaterad version av Dynamic Ride-systemet. För att runda av det hela har man fixat så att avgassystemet morrar lite mer. På tillvalslistan finns bland annat keramiska bromsar och de är de största som Bentley någonsin tagit fram. Hur ser man att det är en Speed man tittar på då och inte en vanlig fattigmans-Bentayga? Jo, den har mörka insatser i strålkastarna, mörktonade baklampor, speciella 22-tumsfälgar, sidokjolar i bilens färg, en vinge på bakluckan och Speed-emblem på sig. Insidan blandar Alcantara med läder och så finns det Speed-emblem på passagerarsidan och upplysta sådana på trösklarna. Bentayga Speed kommer till Genève men när den lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
33.4°
+
Bobby Green
0

Rykte Bentley Bentayga Speed får 650 hästar
Kanske visas i Genève

Våren 2016 skrev vi om att Bentley skulle släppa en Speed-version av suven Bentayga. Nu kommer lite fler uppgifter kring denna version och de säger bland annat att bilen kommer att bjuda på 650 hästar. Det sa man då också så siffran kanske kan stämma ändå. Lamborghini Urus bjuder på samma effekt men den har "bara" en V8:a under locket - Bentayga har en maffig W12:a. 0-100 km/h väntas gå på under fyra sekunder och toppfarten beräknas bli omkring 306 km/h. I övrigt kommer växellådan, chassiet och bromsarna att uppgraderas för att rimma bättre med den nya effekten. Ryktena säger också att bilen kommer att ha sin premiär på årets upplaga av Genève-mässan nu i mars. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0
2018

Rolls-Royce Cullinan på svensk mark
Vi har klämt på suvarnas SUV

Idag var första gången jag satt i en Rolls-Royce. Och det var inte vilken Rolls-Royce som helst (även om alla är speciella), utan den helt nya modellen Cullinan som är inom ett område som tillverkaren aldrig har varit förut - SUV-träsket. Fast det här är ingen vanlig SUV såklart, det är ju en Rolls-Royce. Och då kallas den heller inte för SUV, utan för en "high-bodied vehicle". Rolls vill ju självklart inte beblanda sig med vardagsbilar såsom Bentley Bentayga eller Lamborghini Urus. Det finns endast fem stycken förserie-exemplar i världen, och ett av dem befann sig just nu i Stockholm så jag svängde förbi för att spana in vad det hela handlar om. Tumnagel
34.0°
+
Bobby Green
0

Lister LFP - världens snabbaste SUV
Ombyggd Jaguar F-Pace toppar nu 322 km/h

Biltillverkaren Lister har som vi tidigare skrivit om byggt om en Jaguar F-Type och presenterat planer på världens snabbaste SUV baserad på F-Pace. Nu är den sistnämnda här och den heter Lister LFP, LFP står troligtvis för Lightning F-Pace. Både Lamborghini Urus och Bentley Bentayga toppar omkring 300 km/h, den här ska göra hela 322 km/h. Lister har utgått från värstingen SVR som har 550 hästar ur en kompressormatad V8:a på 5,0 liter. Den har man låtit trimma upp till hela 670 hästar vilket alltså ska vara tillräckligt för att uppnå den snabba topphastigheten. För att få stopp på grejerna ska det sitta enorma keramiska bromsar runt om. Så mycket mer än så berättar man inte för tillfället, utan man får helt enkelt titta på bilderna så länge och kontakta firman om man är intresserad av att köpa. Förhandsbeställning ska nu vara möjlig men vad skapelsen kostar framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Bentley Bentayga i Pikes Peak-utförande
Endast 10 stycken exemplar tillverkas

I helgen deltog Bentley i backtävlingen Pikes Peak med en illgrön Bentayga och såg då till att sätta ett nytt rekord för suvar på sträckan med tiden 10:49,9 vilket var en förbättring med nästan två minuter. För att fira segern släpps modellen i samma illgröna färg i en mycket begränsad upplaga. Mulliner ligger bakom detaljerna på alla och man utgår från W12-versionen. Gillar man inte den gröna färgen ska det även gå att få bilen i svart. Black Specification-paketet är standard och på framskärmarna sitter Pikes Peak-emblem. Fälgarna som har två färger mäter 22 tum. Insidan bjuder också på den gröna färgen blandat med Alcantara och läder. Skalstolar, bur, eldsläckningssystemet och avgassystemet från Akrapovic som bilen man tävlade med hade ingår dock inte. Är du sugen på ett exemplar så går det bra att beställa från och med augusti. Vad man får betala framgår dock inte för tillfället. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Rolls-Royce officiellt på ny mark
Suven Cullinan är här

Suven Cullinan är det största som har hänt Rolls-Royce på mycket länge och nu är den officiellt presenterad efter tidigare läckor. Det här är helt ny mark för tillverkaren och med den här bilen ska du alltså enklare kunna ta dig till stugan i vildmarken samtidigt som du kan sticka ut i mängden när du har fickparkerat på någon av Londons flådiga gator. Det kanske är dags för Bentley Bentayga att kliva åt sidan som världens lyxigaste SUV och låta den här ta dess plats? Namnet Cullinan kommer från den största diamanten man någonsin har hittat, så tillverkarens budskap med denna modell är rätt så tydligt. Rolls-Royce beskriver bilen med orden "an all-terrain, high-bodied car that makes the idea of authentic, luxury off-road travel a reality for the first time". Den baseras på plattformen Architecture of Luxury som även nya Phantom gör. Under huven sitter en dubbelturbomatad V12:a på 6,75 liter som ger 571 hästar och ett vrid på 850 newtonmeter, redan från 1 600 varv. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h och som vanligt berättar man inte vad bilen gör 0-100 km/h på. Man lovar att bilen ska svälja ojämnheter som om man åkte fram på en flygande matta och luftfjädring med aktiva dämpare är givetvis standard. Drivningen sker också som väntat på alla fyra hjulen och i den här får man en specialknapp som det står Everywhere på. Trycker man in den ska man kunna köra överallt oavsett underlag. Bilen ska ha det bästa vaddjupet av alla lyx-suvar med 54 centimeter. Cullinan mäter 5,34 meter på längden, 2,16 på bredden, 1,83 på höjden och har en hjulbas på hela 3,29 meter. Vikten anges till 2,6 ton. Insidan svämmar över av lyx och man kan välja mellan att ha en bänk som baksäte eller två individuella fåtöljer. I bagagen ska det gå in 560 liter, 600 om man tar bort hatthyllan. För första gången i en Rolls går det nu även att fälla baksätet och gör man det får man 1 930 liter att fylla saker med. Man kan då också lasta saker på upp till 2,2 meter. Bakluckan kan även fungera som en liten bänk där två stycken personer kan sitta och ha en picknick. Priset börjar på 325 000 dollar. Massa videoklipp om bilen hittar ni här nedan. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Audi Q8 visas upp i juni
För dig som inte vill ha en Urus

Om du tycker att Lamborghini Urus är lite väl dyr eller utseendemässigt inte passar din smak är det en Audi Q8 du ska ha - båda baseras nämligen på samma plattform MLB Evo. Det gör även Q7, nya Volkswagen Touareg, Bentley Bentayga och flera andra modeller. Men Q8 är den som i övrigt formmässigt är mest lik Urusen. Nu får vi reda på att den nya modeleln kommer att visas upp i juni på bilmässan i Shanghai och med denna nyhet även teaserbilden vi ser här. Om du vill se mer av den finns det även ett par spionbilder här. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Nu är den här, Bentley Bentayga som laddhybrid
Ett första steg mot elektrifiering

Så nu var den alltså presenterad - Bentleys SUV Bentayga som laddhybrid. Versionen för dig som inte vill köra W12, V8:a eller diesel. Enligt Bentley är det här världens första lyx-hybrid och även deras första steg mot elektrifiering. Det här blir också inte helt oväntat den bil man erbjuder som släpper ut minst, och enligt NEDC-cykeln är siffran 75 gram per kilometer. Under skalet sitter en ny turbomatad V6:a ihopparad med en elmotor. Specifikationer kring denna delar man inte med sig men det borde röra sig om samma grejer som sitter i Porsche Panamera 4 E-Hybrid. Det skulle i så fall innebära totalt 462 hästar och ett vrid på 700 newtonmeter. På bara el ska man kunna köra upp till fem mil. En full laddning från ett vanligt eluttag ska ta omkring 7,5 timmar. Har man fetare ström i sladden kan man kapa ner den tiden till 2,5 timmar. Drivningen sker precis som tidigare på alla fyra hjulen och det finns fyra stycken olika körlägen att välja mellan - Sport, Bentley, Comfort och Custom. Den automatiska start/stoppen har ersatts med tre stycken körlägen för el - EV Drive, Hybrid Mode och Hold Mode. Varvräknaren på instrumentpanelen är ersatt med en mätare som visar när bilen kör på bara el och visaren för motortemp är numera en indikation för batteristatus. På infotainment-skärmen kan man se hur energiflödet ser ut i de olika lägena och vart kraften går. Laddboxen man kan köpa till är designad av Philippe Starck och den kostar säkerligen jättemycket extra. Bilen kommer gå att beställa på utvalda marknader från och med andra halvan av 2018. Några prisuppgifter har vi inte än. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Bentleys överraskning är Bentayga som hybrid
Visas i Genève

Snart kommer du att kunna vräka upp med din Bentley Bentayga och besvara miljökämpar som gastar "Flytta det där svulstiga monsteråbäket till avgasfordon härifrån!" med meningen "Det är okej, det är en hybrid". Bentley har nämligen en överraskning på gång till Genève och nu får vi reda på att det är hybrid-versionen av suven det handlar om. Tekniken består av en turbomatad V6:a som har parats ihop med en elmotor. Förmodligen rör det sig om samma plug in-uppsättning som sitter i Porsche Panamera 4 E-Hybrid. Effekten kommer troligtvis att bli omkring 460 hästar med ett vrid på 700 newtonmeter. Efter Bentayga står Continental GT näst på tur att hybridifieras. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Nu kan du få Bentley Bentayga med bensin-V8:a
Har också världens största bromsskivor

Har man råd att köpa en Bentley Bentayga känns det inte som att man behöver oroa sig särskilt mycket för bränsleförbrukningen. Bilen lanserades med fläskig W12:a som sig bör, men i september 2016 dök det även lite oväntat upp en diesel-version. Nu presenterar man suven med bensin-V8:a men även om det saknas fyra cylindrar är det ingen trött spis det handlar om. Motorn är på 4,0 liter, försedd med dubbla turbo och effekten anges till 550 hästar och vridet till 770 newtonmeter. Det är exakt samma som i Porsche Panamera Turbo, och det är också därifrån man hämtat maskinen. 0-100 km/h ska avklaras på 4,4 sekunder och toppfarten anges till 290 km/h. Vikten anges till nästan 2,4 ton och för att få stopp på grejerna har man monterat de största keramiska bromsskivorna fram som någonsin erbjudits till en produktionsbil. De mäter hela 440 millimeter och kläms åt av ett tiokolvsok. Skivorna bak mäter i sammanhanget modesta 370 millimeter. Men, exakt samma setup har även Lamborghini Urus så varför man här hävdar att de är störst är oklart. Har man så här stora skivor behövs stora fälgar och det är 20, 21 eller 22 tum som erbjuds. Prislappen blir inte helt oväntat något lägre än den W12 har, men fortfarande långt från låg. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0
2017

Kia Optima vinner Teknikens Världs Stora Bilpris 2018
Grattis!

Nu står det klart vilken av de tio utvalda bilarna som utsetts till Teknikens Världs Stora Bilpris 2018, och vinnaren är Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid. Bilarna har man valt eftersom de har utmärkt sig positivt under bilåret, och för att de har egenskaper som sticker ut från mängden. När soppan var färdigkokad är det alltså Kian som står högst på pallen, med motiveringen att den bjuder på den längsta räckvidden på bara el och således gör det möjligt för fler att köra miljövänligt i vardagen. Kia anger 6,2 mil och vid test kom man 5,92 mil vilket ändå är hyfsat nära, och exempelvis två mil längre än vad konkurrenten Passat GTE Sportscombi klarade. Övriga bilar som var med och tävlade om priset var Bentley Bentayga, Volkswagen Arteon, Skoda Kodiaq, Volvo XC60, Opel Insignia, Renault Zoe, Audi A4 g-tron, Suzuki Ignis och Ford Fiesta. Var de placerade sig i ordningen och motiveringen till detta hittar ni på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida