Quantcast
m

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Amazon beställer äntligen ny säsong av Hunters
Mer nazistjakt på ingång!

Hunters hade premiär i februari och nu har Amazon äntligen bestämt sig för att beställa en andra säsong av serien. I ett uttalande skriver seriens skapare David Weil detta om andra säsongen: “I am beyond grateful to Jen and the Amazon family for their continued extraordinary support of Hunters. Alongside our magnificent cast, incredible crew, and brilliant writers and producers, I am more eager than ever to share the next chapter of the Hunters saga with the world.” I serien får vi möta en grupp nazistjägare i 70-talets New York som är på jakt efter högt rankade nazister som flytt till USA efter andra världskriget och planerar att starta ett fjärde rike. Första säsongen av Hunters på Amazon Prime Video har ni via länk här nere till vänster. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Klä ut din smarta assistent till Baby Yoda
Nytt tillbehör till Amazons Echo Dot

Skulle man vilja piffa till den smarta assistenten Echo Dot så har OtterBox nu tagit fram ett tillbehör som får den smarta assistenten att mer se ut som Baby Yoda. Det handlar om en replika av de karakteristiska öron som Baby Yoda har i Star Wars-serien The Mandalorian. Stället med öronen ska även göra att Echo Dot står lite mer stabilt på bordet enligt OtterBox. "The Mandalorian: The Child, Stand for Amazon Echo Dot" släpps 20 augusti och går att förbeställa nu för 25 dollar. Tumnagel
34.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart kan man beställa Petit Qoobo
Den lilla robotkudden med en kattsvans

För några år sedan släppte företaget Yukai Engineering den robotiserade sällskaps-kudden Qoobo i Japan och nu har det kommit en lite mindre version av denna. Den mindre versionen av kudden har fått namnet Petit Qoobo och kommer i morgon att bli möjlig att förbeställa även utanför Japan. Petit Qoobo är även den tänkt att hålla ensamma människor sällskap och fungera som ett slags substitut till en levande katt. Den är primärt utvecklad för att användas på ålderdomshem eller av människor som kanske på grund av allergi inte kan ha en levande katt att mysa med. "Svansen" på kudden reagerar på beröring såväl som ljud i omgivningarna. Inuti kudden finns motorer som ska simulera en katts spinnande såväl som dess hjärtslag. En Petit Qoobo kommer att kosta 60 - 80 dollar styck och leveranserna är tänkta att börja i december. Skulle man vara sugen på den lite större versionen av Qoobo prissänks denna nu från 150 dollar till 135 dollar. Tumnagel
35.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här kan Oettinger piffa till nya Volkswagen Golf
Går att beställa via återförsäljaren

Klart att även den åttonde generationen av Volkswagen Golf ska få sig lite stylingprylar och nu presenterar Oettinger vad de kan göra med din bil. Man har valt att göra grejerna hyfsat diskreta men att det ändå ska synas att utseendet har förändrats en aning. Det finns en ny front, nya sidokjolar, ny bakstöt med diffusor och en vinge på bakluckan. 18-tumsfälgarna på bilderna är dock från Volkswagens tillvalslista. Delarna ska kunna beställas via Volkswagen-återförsäljare från och med nu i sommar. Några priser har vi dock inte fått än. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Analogues Pocket försenas till nästa år
Vi vår vänta lite till på att spela retro-spel från kassetter

Företaget Analogue har meddelat att deras handhållna spelkonsol Pocket inte kommer att släppas i år utan istället dyka upp på marknaden i maj nästa år. Det var förra året Analogue presenterade sin lilla spelmaskin med vilken det kommer att bli möjligt att spela spel från originalkassetter till Game Boy, Game Gear, Neo Geo Pocket Color och Atari Lynx. Pocket är försedd med en 3,5 tum stor skärm samt ett batteri på 4300 mAh vilket utlovar spelande i 6 - 10 timmar på en batteriladdning. Nästa månad kommer det gå att förbeställa Pocket för 199 dollar. I originalutförande klarar Pocket av att spela ut kassetter till Game Boy, GB Color och GB Advance. Vill man även spela originalkassetter till Game Gear, Neo Geo Pocket Color och Atari Lynx på Pocket krävs adaptrar vilka kommer att kosta 30 dollar styck. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

En imponerande Lego-flygel
Hemmabygge blev officiellt set

Lego ideas är ett ställe där vi alla kan skicka in våra förslag på nya Lego-modeller och blir de tillräckligt populära så kan Lego göra dem till ett riktigt set som säljs. Den har modellen av en flygel kom till dem den vägen och skickades in av en kille som heter Donny Chen. Det var hans första bidrag men det var inget dåligt första bidrag. Flygeln fungerar nämligen, man kan trycka på tangenterna och så spelar pianot. Det låter inget, men det går att koppla mobilen till det och på så sätt få ut ljud. Överlag ett riktigt snyggt bygge. Nu finns det alltså att förbeställa till en prislapp av 3999 kronor. Då får man 3662 bitar och lite elmotorer och sånt i kartongen. Tumnagel
43.5°
+
Roger Åberg
0

Stäm ditt instrument med Roadie
Nu i version tre

Jag spelar verkligen inte gitarr, kan knappt blinka lilla stjärna på ukulele, men Roadie verkar cool. Det är en manick som man sätter på stämskruven och så vips är det färdigt. Den nya versionen ska vara mer precis och dubbelt så snabb som förra versionen. Det är inte bara ukuleles och gitarrer som kan stämmas, allt med en stämskruv kan typ stämmas. Prislappen ligger på 109 dollar och den går att förbeställa nu. Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

Här är OnePlus Nord
Flaggskeppsupplevelse för 4590 kronor

Efter veckor av teasers, officiell information och läckt information är Nord äntligen här i all sin prakt. Telefonen är en del av en sprillans ny mobilfamilj avsedd för folk som vill ha en härlig mobilupplevelse, men inte vill betala närmare 10.000 kronor för att få det. För att lyckas med detta har OnePlus petat in en imponerande mängd funktioner vi tidigare fått se i deras flaggskeppsserie i Nord. Nord är utrustad med platt 6,44 tum stor AMOLED-display med 1080p-upplösning och 90Hz i uppdateringsfrekvens samt snabb touch-feedback, vilket gör att luren ska kännas lika rapp som flaggskeppsserien. Under skärmen sitter det även en fingeravtrycksläsare. På insidan sitter det ett stycke Snapdragon 765G med inbyggt 5G-modem, 12GB ram och 256GB lagring. Batteriet ligger på 4115 mAh och enheten har givetvis stöd för Warp Charge 30T som kan ladda luren från 0-70 på 30 minuter. Precis som flaggskeppen kommer Nord med Optimized Charging som med hjälp av maskininlärning lär sig hur du laddar telefonen för att minska strömtillförseln när du laddar på nätterna. Givetvis skeppas enheten med Oxygen OS 10.5 som baseras på Android 10 och kommer med flådigheter som Dark Mode, Zen Mode och massvis med anpassningsmöjligheter. Kameran på Nord är snarlik med kameran på OnePlus 8. Huvudsensorn är en Sony IM586 på 48MP med f/1.75 och optisk bildstabilisering för stabila bilder och videor. Huvudsensorn ackompanjeras av en ultravidvinkelkamera på 8MP, en makrokamera på 2 MP och en djupsensor som assisterar vid portättplåtning. På framsidan sitter det två stycken selfiekameror. Ena är utrustad med en ordentlig 32MP-sensor och bredvid den sitter en vidvinkelkamera på 8MP som gör att du slipper använda selfiestick för att få med hela din vänskapskrets i en bild. På kameramjukvarufronten har det skett lite justeringar. Nightscape-läget som används för att ta fina bilder på kvällen fungerar nu med både huvudkameran på baksidan samt vidvinkelkameran. Kort och gott är egentligen skillnaderna mellan Nord och 8-serien egentligen rätt få. Nord har en lite klenare, men fullt kompetent, processor, har en platt skärm i stället för välvda skärmkanter och har en lite annorlunda kamera. Och sedan har Nord förstås två kameror i skärmen. OnePlus Nord kommer släppas 4 augusti och kommer finnas tillgänglig i två färger; Blue Marble och Grey Onyx. Om ni vill lägga vantarna på telefonen illa kvickt så kommer OnePlus köra en online pop-up-butik som inte bara kommer ge er telefonen före vanliga dödliga, utan i lådan följer det även med diverse trevliga tillbehör. Vanlig förbokning kommer givetvis finnas tillgänglig och Nord kommer gå att beställas från och med idag klockan 17:00 hos Webhallen, Netonnet, Dustin, Inet, Elgiganten, Telia och Telenor. Priserna på de olika versionerna hittar ni nedan: - OnePlus Nord Gray Onyx 8GB + 128GB – 4590 kronor - OnePlus Nord Blue Marble 8GB + 128GB – 4590 kronor - OnePlus Nord Gray Onyx 12GB + 256GB – 5590 kronor - OnePlus Nord Blue Marble 12GB + 256GB – 5590 kronor Vi använder för tillfället Nord till fullo och en ordentlig recension av enheten kommer 27 juli klockan 10.00. Vill ni läsa våra initiala intryck av telefonen så är det bara att klicka på Läs Mer här nere. Tumnagel
45.9°
+
André Stray
0

Fler versioner av VW ID.3 går nu att beställa
Men ännu inte instegsversionerna

När Volkswagen presenterade ID.3 verkade det som att det skulle bli en enkel historia att köpa och så var det också för den allra första versionen som man kallade för 1st och som bara kunde köpas av de som förbokat. Nu har man släppt på för beställningar från alla och det handlar om sju olika versioner och då är inte ens grundversionerna med eller versionen med det minsta batteriet. Alla versioner har fått namn och heter Life, Business, Family, Style, Tech, Max och Tour. Solklart vad skillnaden är mellan dem? Trodde väl inte det... Hur som helst så börjar prislappen på 434.900 kronor. Tour har det lite större batteriet med en räckvidd på 55 mil, resten av versionerna har mellanbatteriet som räcker 42 mil och med tiden ska det komma en version som är billigare och har en räckvidd på 33 mil, men den kommer senare som sagt. Överlag är det mesta likt med bilarna, kraften är den samma och förutom den där versionen med längre räckvidd handlar det om olika kombinationer av paket. Varför Volkswagen kastade sig ner i soppan av olika namn på dessa kombinationer är ytterst oklart, enklare blev det inte direkt eftersom man först måste lista ut vad den aktuella versionen har för paket och sedan vad de olika paketen innehåller. Tumnagel
34.4°
+
Roger Åberg
0

Försäljningen av Volkswagen ID.3 drar igång 20 juli
Snart kan alla beställa ett exemplar

För en månad sedan var det möjligt att lägga en beställning av Volkswagen ID.3 men bara för de som hade förbokat. Den 20 juli öppnar man upp för alla att beställa en bil. Det finns sju stycken förkonfigurerade versioner och två stycken batteristorlekar att välja mellan. Sex av versionerna (Life, Style, Business, Family, Tech och Max) utgår från ID.3 Pro Performance med ett 58-kWh batteri som klarar 42 mil på en laddning. Den sjunde som man kallar för Tour baseras på ProS-versionen och har ett batteripack på 77 kWh istället som ska ge upp till 55 mils räckvidd. Elmotorns effekt ligger oavsett version på 204 hästar och 310 newtonmeter. Drivningen sker på bakhjulen och 0-60 km/h går på 3,4 sekunder. Alla versioner går att snabbladda och som ägare får man full åtkomst till offentliga laddningsstationer i Europa, inklusive IONITY. I Sverige ingår WeCharge Go i ett år, vilket gör att man kan ladda via IONITY för 6,29 kronor/kWh. Uppgraderar man till WeCharge Plus får man en månadskostnad på 115 kronor och då kostar laddningen istället 3,40 kr/kWh. Alla priser kring ID.3 kommer att offentliggöras den 20 juli. Om några månader kommer instegsversionen Pure som tar sig 33 mil att presenteras. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 Turbo utan S
Coupé och Cabriolet presenterad

I mars dundrade Porsche ut nya Turbo S som hittills är det värsta du kan köpa av 992-generationen. Nu presenterar man 911 Turbo utan S som både Coupé och Cabriolet. Inte riktigt lika vassa som S men ändå inte blyga med sina 580 hästar. Motorn som är på 3,8 liter har nu symmetriska VTG-turboaggregat med elektriskt kontrollerade dumpventiler. Det sitter även piezo-injektorer för ännu bättre gasrespons och laddluftsystemet har förbättrats ytterligare. Resultatet är alltså 580 hästar vilket är 40 fler än föregångaren. Vridet har även det ökat med 40 newtonmeter till 750. Till paketet kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h går nu på snabba 2,8 sekunder vilket är en förbättring med 0,2 sekunder jämfört med förra 911 Turbo. Toppfarten anges till 320 km/h precis som tidigare. Saker som finns i tillvalslistan som i alla fall jag trodde hade funnits tidigare är Sport- och Lättvikts-designpaket, sportchassi och sportavgassystem, men det här ska faktiskt vara första gången man kan få dessa grejer från fabrik. PASM-chassit är standard men det finns ytterligare ett som sänker bilen en centimeter till och gör den stabilare i högre hastigheter. Man kan även lägga till PDCC som är hydrauliskt aktiva krängningshämmare och keramiska bromsar med tiokolvs (!) fasta bromsok fram. Gjutjärnsskivor som mäter 408 millimeter fram och 380 bak är standard. Spårvidden har ökat 42 millimeter fram och bilen rullar på 20-tummare skodda med 255/35-däck fram, 21-tummare med 315/30-däck bak. För att få plats med de bredare doningarna har man även breddat karossen med 45 millimeter fram, 20 bak. Du kan beställa ditt exemplar från och med idag och för en 911 Turbo får du betala 2.020.000 kronor, 911 Turbo Cabriolet kostar från 2.170.000 kronor. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

London-taxin nu även som skåpbil
Lastar enkelt två EU-pallar

För tre år sedan rullade LEVC (London Electric Vehicle Company) ut den nya London-taxin TX. Det är en liten men rymlig bil som har Volvo-delar och ett system med räckviddsförlängare under skalet. Nu presenteras bilen även som skåp under namnet VN5, för hantverkare och andra som ska köra runt grejer och inte människor. Kraften kommer från ett batteripack på 31 kWh som i sin tur förser en bakmonterad elmotor med energi. När denna är slut hoppar en trecylindrig bensinmotor på 1,5 liter igång och laddar batteriet. På bara el ska man kunna köra strax under tio mil och den totala räckvidden anges till 48 mil. Batteriet går att snabbladda med 50 kW och är det helt slut ska det då inte ta mer än 30 minuter att fylla. Lastutrymmet ska rymma två EU-pallar, klara upp till 830 kilo och har 5,5 kubikmeter i lastkapacitet. De första högerstyrda exemplaren ska börja skeppas ut i Storbritannien under fjärde kvartalet. Vänsterstyrda versioner ska man kunna beställa från och med mars nästa år. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Sätt Lego-konst på väggen
Fyra olika teman kommer

Gillar du Lego, behöver något att hänga på väggen och gillar Andy Warhol, Iron Man, Star Wars eller Beatles? I höst kommer det fyra olika sets med dessa där man själv får "bygga" ihop sin konst att sätta upp på väggen. Varje tema innehåller runt 3000 bitar och alla fyra motiven går att bygga. Alla utom Iron Man går att förbeställa nu och levereras i augusti, Iron Man kommer senare. Prislappen ligger på 1499 kronor per set. Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Tysk råkade beställa 28 stycken Tesla Model 3
Hoppsan

Nej det här är inget fylleköp, utan bara ett misstag som kan hända alla. Eller? I Tyskland kör man just nu en förmånlig kampanj om man köper en elbil mellan juni och slutet av året. Detta nappade en pappa och hans son på som satte sig framför datorn för att beställa en Tesla Model 3. Men något gick snett och beställningen gick inte igenom då det strulade med betalningsprocessen. Men de försökte igen. Och igen. Och igen. Till slut gick beställningen igenom och allt var frid och fröjd. Det var då duon upptäckte att de inte bara hade beställt en Model 3, utan 28 stycken. Slutnotan landade på 1,4 miljoner euro och situationen blev lite svettig. Inga pengar man behöver lasta upp direkt men varje beställning kostar 100 euro att göra så bara där låg 2700 euro extra och skvalpade. Som tur var kunde de efter snack med Teslas support förklara misstaget och avbeställa de 27 extra bilarna utan kostnad. Tumnagel
52.6°
+
Bobby Green
0

Ägare av ny Kia Carnival testar krocksäkerheten direkt
Bilen hann vara krockfri i några sekunder

Att beställa en ny bil och sedan få hämta ut denna hos handlaren måste ju vara en speciell känsla. Här får vi se en person som precis tagit emot nycklarna till sin helt nya Kia Carnival och som ska köra ut bilen från leveranshallen. Något händer dock och istället för att smyga ut och svänga kör bilen rakt fram in i en mur. Tillräckligt hårt för att krockkuddarna ska utlösas och för att notan för att fixa allt säkert inte blir så rolig. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Även Volvo börjar samarbeta med Plugsurfing
Laddningsservice för alla elmodeller i hela Europa

För några veckor sedan skrev vi att Polestar börjat samarbeta med laddningsföretaget Plugsurfing, vilket gör att man får tillgång till över 200.000 stycken laddpunkter i hela Europa. Nu meddelar Volvo att de gör samma sak och ett konto hos Plugsurfing kommer att ingå när man köper en elbil från Volvo. Men Volvo och Polestar har inte kokat ihop någon superdeal utan det handlar om att du slipper skapa ett konto och beställa en tagg. Björn Annwall som är chef för EMEA på Volvo Cars säger följande: "Plugsurfing kommer att kunna täcka alla laddnings- och körbehov: den dagliga pendlingen, laddning på plats och långdistansresor. Det ger föraren en sinnesro som gör körningen av din helt elektriska Volvo ännu mer njutbar och bekymmersfri." Volvos första stora satsning på eldrift är XC40 Recharge P8 som kommer att börja levereras senare i år. I samband med detta kommer även Plugsurfing-tjänsten att dra igång. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Corsair levererar AMD-version av One
Med Ryzen 9 3950X och RTX 2080 Ti

Corsair har sedan ett par år tillbaka inte bara levererat olika PC-komponenter, utan även ordentliga datamaskiner i One-serien. Tidigare har enheterna endast varit tillgängliga med Intel-processorer, men nu har gänget bestämt sig för att släppa en variant med AMD:s kraftfulla Ryzen-processorer. Corsair One a100 heter AMD-versionen av One och enheten kommer i tre olika versioner med lite olika komponenter. Värstingversionen är utrustad med 16-kärniga AMD Ryzen 9 3950X och RTX 2080 Ti och den "klenaste" varianten skeppas med AMD Ryzen 9 3900X och RTX 2080 Super. Utöver detta är det praktiskt taget liknande komponenter med 32GB DDR4-minne 500GB eller 1TB M.2 SSD samt en ackompanjerande hårddisk på 2TB. Allt detta i ett litet Mini-ITX-chassi som utan större problem kan placeras på ditt skrivbord. Beroende på vilken modell du vill ha så får du lägga ut mellan 3439 euro och 4619 euro för enheterna. Corsair One a100 går att beställa nu via Corsairs hemsida och datorerna kommer skeppas om två veckor. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0

Sverige har fått sitt första vindkraftverk i trä
Står på Björkö utanför Göteborg

I slutet av april reste det svenska företaget Modvion Sveriges första vindkraftverk i trä, ett kraftverk vars träkonstruktion sägs vara lika hållbar som stål. Det handlar om ett 30 meter högt kraftverk som är avsett för forskning och som står placerat på Björkö utanför Göteborg. Det har beställts av Svenskt Vindkraftstekniskt Centrum på Chalmers skriver Modvion i ett pressmeddelande. Vindkraftverket är uppbyggt i trädmoduler som tagits fram på företagets Moelven limträfabrik i Töreboda. Träets lägre vikt och modulkonceptet gör det möjligt att bygga högre torn som kan transporteras på allmänna vägar. Modvion uppger att man under 2022 kommer att bygga kommersiella vindkraftverk som kommer att bli betydligt mycket högre än det man nu uppfört på Björkö. Då kommer det att handla om ett 110 meter högt vindkraftverk som Varbergs Energi har tecknat en avsiktsförklaring om att beställa samt tio stycken minst 150 meter höga torn som Rabbalshede Kraft säger sig vill bygga. Här nedanför hittas lite bilder på transporten, byggandet samt det färdiga resultatet av vindkraftverket i trä på Björkö. Tumnagel
55.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tobii lanserar Eye Tracker 5
Med större synfält och lägre latency

De senaste åren har Tobii försett ögontrackerteknik till andra företags produkter, som VR-headset och i gaminglaptops, men nu är det dags att lansera en ny ögontracker. Den nya enheten går under namnet Eye Tracker 5 och precis som tidigare används enheten för att läsa av användarens ögon och huvudrörelser och översätter detta till interaktioner i spel och andra program. Eye Tracker 5 kommer med inte några världsomvälvande funktioner, men ska enligt Tobii leverera en snabbare och mer responsiv upplevelse och mer exakt huvudspårning. Tobii Eye Tracker 5 går att beställa nu via företagets hemsida och kostar 229 euro. Tumnagel
40.6°
+
André Stray
0

Intel visar upp ny RealSense-kamera
3D-kameran dubblar räckvidden jämfört med föregångaren

Intel har släppt en ny version av sin 3D-kamera RealSense, kameran som bland annat används för biometrisk inloggning på datorer och annat. Den nya versionen heter RealSense D455 och den ska ha en räckvidd på hela sex meter, dubbelt så mycket som föregångaren D400. Förutom det så ska kamera ha blivit bättre på att hantera färger vilket bland annat ska förbättra dess noggrannhet under olika ljusförhållanden. Uppgraderingarna i D455 kommer bland annat att ge robotar, drönare och annat som använder RealSense-kameror förbättrade möjligheter för att till exempel navigera sig fram utan att förlita sig på GPS, något som bland annat svenska Everdrone har experimenterat en del med tidigare. Intel RealSense D455 går att förbeställa nu och kostar 329 dollar. Leveranserna drar igång i slutet av nästa månad. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kommer Sonos Move i vitt
Månvitt

Sonos portabla högtalare Move kommer nu även i vitt, en vit färg som de kallar för lunar white. Den nya färgen går att förbeställa i dag och levereras från 7 juli. Prislappen är som tidigare 4499 kronor (jämför pris på den svarta). Värt att nämna kan också vara att Move via en mjukvaruuppdatering fått en timmes batteritid till, upp från 10 till 11 timmar. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Samsung visar upp ny specialversion av Galaxy S20 Plus
Med BTS-tema

Samsung och det omåttligt populära k-pop-bandet BTS har slagit sina kloka huvuden ihop och presenterat en ny variant av Galaxy S20 Plus. Den nya enheten kommer med en unik lila-aktig färg samt BTS-logga på baksidan och ett litet hjärta på kameramodulen. Telefonen kommer också med en rad olika BTS-relaterade mjukvaruteman samt sociala medier-appen Weverse, som primärt används av bandet för att leverera BTS-relaterade nyheter. Utöver BTS-versionen av Galaxy S20 Plus har även Galaxy Buds+ fått en snarlik version med lila färg och BTS-loggor på pluggarna. Galaxy S20 Plus BTS Edition kommer gå att förbeställa via Samsungs hemsida från och med 19 juni och release kommer ske 9 juli. Huruvida detta gäller globalt är för tillfället okänt. Tumnagel
35.6°
+
André Stray
0

Massivt tryck på Alltid Öppet-appen
"Corona-appen" har svårt att släppa in dem som vill testa sig

Idag öppnade den allmänna testningen för covid-19 och antikroppar mot det nya coronaviruset i Stockholm och inte helt oväntat så var det många som var intresserade av det. Detta har lett till att appen där man beställer testet, Stockholms Läns Landsting "Alltid Öppet", har fått kapacitetsproblem. Försöker man logga in på appen så möts man av ett meddelande som säger att det är svårt att nå servern och att man ska kontrollera sin internetanslutning. På Region Stockholm är man medvetna om problemet och skriver i ett inlägg på sin hemsida att man arbetar intensivt med att lösa problemet. När man tror att problemet är avhjälpt uppges inte. Har man inte superbråttom med att beställa testning så kanske man kan lugna sig med detta och försöka imorgon eller senare i veckan. Tumnagel
34.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska priser på Volkswagens laddboxar
Kostar från 4349 kronor

En elbil måste ju som ni säkert redan vet laddas och det vill många kunna göra hemma. I början av förra året skrev vi om Elli - ett nytt företag från Volkswagen som bland annat skulle erbjuda laddboxar för hemmet. Nu när lanseringen av ID.3 närmar sig får vi reda på vad dessa kommer att kosta. Boxen kan ladda alla bilar med Type 2-kontakt. Priset börjar på 4349 kronor. För den slanten får man en ID. Charger med upp till 11 kW (trefas) och en integrerad laddkabel. Installation av boxen ingår inte men Volkswagen ska erbjuda detta mot en kostnad. Snart kommer man även att kunna beställa ID. Charger Connect (6529 kronor) och ID. Charger Pro (9249 kronor). Med Connect får du även LAN, Wi-Fi och åtkomstskydd med RFID. För 2180 kronor extra kan du även få denna med LTE/4G (obegränsad data). Pron ger dig även MID-certifierad elmätare. Läs mer om boxarna här. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche Cayenne GTS är här
Återigen med V8:a

Efter de läckta bilderna presenterar Porsche nu nya Cayenne GTS som även går att få i coupé-utförande. Oavsett vilken man väljer får man en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 460 hästar och 620 newtonmeter i vrid. Med Sport Chrono-paketet klarar bilen 0-100 km/h på 4,5 sekunder och toppar 270 km/h. Föregående Cayenne GTS hade en V6:a på 3,6 liter men nu är det alltså V8:a som gäller igen. Förutom bra effekt under huven får GTS-versionen lite nytt utseende, lägre chassi och mer utrustning som standard. Avgassystemet som sitter standard har fyra stycken runda pipor - två på vardera sida. Väljer man sportavgassystemet får man istället två centralt placerade ovala pipor. Detta kan man dock endast få till Cayenne GTS Coupé och i framtiden även till Cayenne Turbo Coupé i kombination med Lightweight Sports Package. Cayenne GTS och Cayenne GTS Coupé går att beställa nu och ska komma till återförsäljarna i början av juli. Prislappen är 1.210.000 respektive 1.255.000 kronor. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Leveranserna av Volkswagen ID.3 ska dra igång i september
De som har förbokat kan beställa från och med nästa vecka

För ett år sedan kunde du som var sugen på Volkswagens kommande elbil ID.3 lägga en förhandsbokning. Nästa vecka kommer alla som har gjort det att kunna förvandla sin bokning till en beställning. Gör man det ska man få sin bil i september. Dock kommer den då inte att levereras med förstärkt verklighet i head-up displayen och funktionen App Connect som kopplar ihop din smarta telefon med bilens infotainmentsystem. Dessa kommer man kunna uppdatera via mjukvara gratis senare, i början av nästa år. Vill man att grejerna ska finnas och fungera i bilen redan från start kan man välja att få sin bil levererad senare. Det är endast specialversionen ID.3 1ST som man har kunnat beställa hittills. Övriga versioner för de som inte har lagt någon förhandsbokning kommer man att kunna beställa från mitten av juli. Den billigaste ID.3 kostar från 409.900 kronor. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Alpina presenterar B5 och D5 S
Förfinade versioner av nya BMW 5-serie

För knappt två veckor sedan rullade BMW ut nya 5-serien och nu presenterar Alpina sina versioner av modellen. Här erbjuds B5 och D5 S och gemensamt för båda är som vanligt uppdaterat utseende, vassare maskineri och ännu mer förfinad insida. Under huven på B5 sitter en dubbelturbomatad V8:a på 4,4 liter som ger 630 hästar och 800 newtonmeter i vrid. Det sistnämnda finns tillgängligt redan från 2000 varv. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder för sedanen, 3,6 för kombin. Toppfarten anges till 330 respektive 322 km/h. D5 S som går på diesel får istället en dubbelturbomatad rak sexa på 3,0 liter med mildhybrid-teknik. Här är effekten 352 hästar och vridet som är 730 newtonmeter finns där från 1750 varv. 0-100 km/h ska gå på 4,4 sekunder för sedanen, 4,6 för kombin. Toppfarten ligger här istället på 286 respektive 283 km/h. Oavsett vilken du är sugen på så går de att beställa nu och de första kunderna ska få sina bilar i oktober. Priserna har inte släppts ännu. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida