m

Cyberpunk 2077 får ytterligare en uppdatering
CDPR fortsätter rensa upp buggfesten

Det har gått mer än ett halvår sedan Cyberpunk 2077 släpptes och gav oss en episk berättelse i en rätt flådig och intressant värld. Och en herrans massa buggar och prestandabekymmer. CD Projekt RED har sedan släppet jobbat hårt med att förbättra prestandan i spelet och fixa buggar och nu har ytterligare en patch släppts för att fixa några av spelets bekymmer. Patch 1.23 heter den senaste uppdaterinegn som släppts till alla plattformar spelet finns tillgängligt på och primärt fixar patchen en rad buggar som uppstår i vissa uppdrag. Utvecklarna skriver dock att spelet har blivit stabilare och spelare ska inte uppleva lika många krascher som tidigare. Tumnagel
41.7°
+
André Stray
0

Vi har kollat in BMW iX
Första leveranserna i november

Det händer mycket på elbilsfronten nu och en kommande och intressant modell är BMW iX. Det här är deras första SUV, eller SAV som de kallar den, i deras "rena" i-serie där vi tidigare har sett i3 och i8. BMW ska ha lite cred för att man har väntat så länge med en SUV, men nu är den alltså produktionsklar och vi har kollat in två förseriebilar. Är man sugen på att köpa finns det två varianter, iX xDrive40 har 326 hästar, batteri på 71 kW netto, laddkapacitet på 150 kW, räckvidd på 425 km och 0-100 går på 6,1 sekunder. iX xDrive50 har 523 hästar, batteri på 105,2 kW netto, laddkapacitet på 200 kW, räckvidd på 630 km och 0-100 går på 4,6 sekunder. Senare kommer ytterligare en version som man kallar för iX M60 och den har 600 hästar. Utsidan är, hmm, udda och när vi frågade på Instagram vad ni tycker om den var det en övervägande majoritet som tyckte att bilens design inte var mycket att hänga i julgranen. Uppskattningsvis 75 procent av er dissade formen. Tumnagel
39.5°
+
Roger Åberg
0

Ny bok om svenska polisbilar
En bok om blåljus

Gillar man bilar har man garanterat en åsikt om polisbilar. Nu har Fredrik nyblad knåpat ihop en bok om svenska polisbilar under 1900-talet. Fredrik har skrivit flera andra böcker om bilar tidigare, bland annat en om Volvos olika polisbilar. I den nya boken får vi läsa allt om alla de bilar som har används genom åren men man kollar även in svenska bilar som har används av poliser utomlands. Vi får även besöka Polismuseet och kolla in deras samling Boken finns ännu inte att köpa, men går att bevaka hos bland annat Bokus. Tumnagel
49.9°
+
Roger Åberg
0

Alpha Motor visar upp tält till sin pickup Wolf
Verkar inte vara supermidigt

Elbilsföretaget Alpha Motor har visat upp en slags tältlösning som är tänkt att användas tillsammans med deras senaste modell Wolf+. Tältet till Wolf+ har Alpha Motor tagit fram i samarbete med tälttillverkaren Heimplanet. Precis som allt annat Alpha Motor hittills har visat upp verkar det hela bara existera på datorgenererade bilder. Det ser hur som helst ut som en väldigt krånglig och rätt otymplig lösning för den som bara vill slå upp ett tält för natten. Alpha Motor har på bara ett halvår presenterat de tre eldrivna modellerna Ace, Jax och Wolf. När vi skulle kunna få se dessa, eller tältlösningen som visas här, på annat än renderingar finns det än så länge inga uppgifter om. Om inte Alpha Motor har någon finansiär med väldigt mycket pengar i bakgrunden så misstänker jag att det aldrig kommer att ske. Vill ni läsa lite mer om varför jag låter lite negativt inställd till Alpha Motor så kan ni kolla in vad Elektrek hade att säga om företaget tidigare i år här. Här nedan hittas ett videoklipp där ni kan kolla in "WOLF+ Cloudbreak" lite närmare. Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Första bilden på Polestar 3
Ska byggas i USA (och i Kina)

Snart kommer det att presenteras en ny Polestar och det här är första bilden på denna, som logiskt nog kommer att heta Polestar 3. Det är en SUV och den kommer inte bara att byggas i Kina utan även i USA, för den amerikanska marknaden. Närmare bestämt i fabriken i Ridgeville, South Carolina, som det i dag byggs Volvo-bilar i. Det kommer att fortsätta byggas Volvo-bilar där så klart, men Polestar och Volvo kommer alltså att samsas under samma tak. Bilarna som byggs i USA kommer att byggas för den amerikanska marknaden. En gissning är att det beror på att man vill sälja många bilar i SUV-landet USA och inte betala alldeles för mycket skatter och tullar. Bilarna som kommer att säljas i Sverige kommer att byggas i Kina, enligt Recharge. Polestar 3 kommer att börja byggas nästa år, alltså 2022. Den kommer att ha samma stil som konceptet Precept, men är som sagt en SUV. Tumnagel
42.1°
+
Roger Åberg
0

En titt på Maybach S-Class S680
Verkar trevlig i baksätet

Maybach var en gång i tiden ett eget märke under Mercedes, numera är det främst Mercedes superlyxversioner av deras bilar. Här får vi en genomgående titt på Maybach S-Class S680 som verkar vara en riktigt, riktigt trevlig bil att färdas i. Fickparkera vill jag däremot inte göra med den här långa besten. Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

Volvo och Volkswagen bäst på elektrifiering
Toyota får bakläxa

Gruppen Transport and Environment har kollat på vilka biltillverkare som ligger bäst till när det kommer till elektrifiering ur ett europeiskt perspektiv. Jag vet inte om det är med flit, men Tesla verkar ha glömts bort helt eller så har man inte tagit med dem eftersom de är klara med elektrifieringen. Förutom Tesla så ligger Volkswagen och Volvo bäst till enligt gruppen. Man har tittat på hur långt fram man ligger i egna prognoser, hur det ser ut med batteritillverkning och en rad andra punkter. Både Volkswagen och Volvo kör ju en hård strategi mot elektrifiering just nu och säger att en betydande del av bilarna som säljs 2030 ska vara elektrifierad. I Volkswagens fall tror jag att de kommer att lyckas eftersom MEB-plattformen verkar bli en succé med deras VW ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4 som väntade storsäljare. Volvo väntar vi fortfarande på att de ska komma ur snackhörnan och in i levererahörnan, att ha en modell som kostar nästan 700.000 kronor räcker inte. Lite underligt är det att Kia och Hyundai hamnar så dåligt, de har redan i dag en stor del elbilar och kommande plattformen som Hyundai Ionic 5 och Kia EV6 ska rulla på verkar väldigt lovande. Att Toyota ligger sist är inga konstigheter, de mumlar fortfarande om hybridteknik även om elbilar också är på gång. Enligt rapporten så väntas försäljningen av rena elbilar ligga på 7,4 procent av produktionen i år, 24,2 procent 2025 och över hälften av produktionen 2030. Laddhybrider väntas nå sin topp försäljningsmässigt runt 2026 och sedan dala igen. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

Nu ska även Volvo Cars köpa fossilfritt stål till sina bilar
Från SSAB

I april gick Volvokoncernen ut med att man startat ett samarbete med SSAB. Volvo skulle leverera fordon till SSAB och SSAB skulle leverera fossilfritt stål som Volvo kunde använda i sina lastbilar. Nu startar även Volvo Cars ett samarbete med SSAB för att kunna få fossilfritt stål i sina bilar. SSAB har på sin sida startat HYBRIT tillsammans med LKAB och Vattenfall, ett projekt där man ersätter kokskolet i den järnmalmsbaserade ståltillverkningen med fossilfri el och vätgas. Volvo blir första biltillverkaren som gör detta, men just nu handlar det om prov och stålet kan komma att användas i en konceptbil. Enligt SSAB står den globala stålindustrin för sju procent av koldioxidutsläppen globalt eftersom man eldar masugnarna med kokskol. Man har som mål att sänka Sveriges utsläpp med tio procent med hjälp av HYBRIT-tekniken. För Volvos del står 35 procent av koldioxidutsläppen i en fossilbil av utsläpp relaterade till stål- och järnproduktion. I en elbil är den siffran 20 procent. Tumnagel
60.3°
+
Roger Åberg
0

Kia och Uber har gjort en deal
Räkna med fler elbilar som taxis

Vissa bilar är favoriter hos taxiförare, men det handlar som jag förstår det ofta lika mycket om hur service fungerar och sköts som själva bilen. Mercedes har ju varit duktiga på det genom åren och just nu har det börjat dyka upp Toyota och Lexus här i Stockholm. Vad som är favorit bland förarna är ofta väldigt olika från olika länder men nu har Kia och Uber gjort någon form av deal på Europa-nivå. Ubers förare kommer att få specialerbjudanden på Kias utbud av elbilar, till en början e-Niro och e-Soul. Räkna alltså med fler elbilar som taxis på vägarna framöver. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

En närmare titt på nya Volkswagen Multivan
Personbilsfeatures för den stora familjen

Volkswagens klassiska buss används ju för en massa saker, bland annat av den riktigt stora familjen som behöver mycket plats. Men kunderna har börjat bli lite kinkiga och vill ha laddhybrid och annan modern teknik vilket gjorde att Volkswagen nu har flyttat versionen som är just för den stora familjen till samma plattform som deras personbilar, alltså MQB-plattformen. Här får vi se våra tyska vänner gå igenom hela bilens funktioner. Skåpbilsversionen av denna kommer att stanna kvar på den äldre plattformen eftersom MQB inte passar så bra för det syftet. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Stenmården anses nu vara etablerad i Sverige
Mårddjurs-ras som gillar att tugga sönder saker

TT rapporterar att skogsmårdens släkting stenmården nu kan anses vara etablerad i Sverige. Detta är något som en del fasar inför då stenmården tidigare har orsakar skador för miljardtals kronor i Europa. TT skriver att stenmården tuggar i sig allt från kablar till isolering i bilar och hus. Att stenmården funnits i ett litet antal i södra Sverige har sedan tidigare varit känt. Att rasen nu kan anses ha etablerat sig i Sverige är något som studenter på Högskolan Kristianstad uppger efter att ha studerat DNA-analyser från döda stenmårdar i Sverige. Karin Wetterberg, student på Biologprogrammet vid Högskolan Kristianstad, säger i pressmeddelandet. "Resultaten visade ingen genetisk skillnad mellan de fyra kadavrens mitokondrie-dna. Detta innebär att de alla fyra härstammar från en gemensam anmoder och således är släkt. Exakt hur de är släkt ser vi inte men de härstammar från minst två olika kullar. Därmed har föryngring skett i området och arten är etablerad." Stenmården påminner om skogsmården men har en något längre svans, ett längre avsmalnat huvud och mindre, mer avrundade öron som också sitter bredare isär skriver Wikipedia. Dess nos är ljus persikofärgad eller gråaktig till skillnad från skogsmårdens som är svart eller gråsvart Tumnagel
28.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jaguar Land Rover ska göra vätgasdriven Defender
Ska börja testas i slutet av året

Jaguar Land Rover håller på och utvecklar en version av sin Defender-modell med vätgasdrivna bränsleceller. Modellen kommer att bli en del av det som Jaguar Land Rover arbetar med under sitt så kallade "Project Zeus", ett program där man pysslar med att utveckla vätgasbaserade drivsystem till sina bilar. Den vätgasdrivna Defender-modellen är en del i företagets arbete att nå nollutsläpp från sina bilars avgaser fram till 2036 och bli helt koldioxidneutrala till 2039. Jaguars bränslecells-chef Ralph Clague säger om den nya satsningen: "We know hydrogen has a role to play in the future powertrain mix across the whole transport industry, and alongside battery electric vehicles, it offers another zero tailpipe emission solution for the specific capabilities and requirements of Jaguar Land Rover’s world class line-up of vehicles. The work done alongside our partners in Project Zeus will help us on our journey to become a net zero carbon business by 2039, as we prepare for the next generation of zero tailpipe emissions vehicles." Den vätgasdrivna Defender-modellen är under utveckling nu och Jaguar Land Rover hoppas kunna börja testa den i Storbritannien någon gång runt året slut. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lordstown Motors verkar vara i trubbel
Både vd och ekonomichef lämnar företaget

Det verkar vara allt annat än frid och fröjd på den tidigare hajpade elbilstillverkaren Lordstown Motors för tillfället. Igår meddelade företaget att både deras vd Steve Burns och ekonomichefen Julio Rodriguez hade sagt upp sig. Detta kommer kort efter att företaget varnade för att man hade ekonomiska problem och var tveksamma till om man skulle kunna fortsätta sin verksamhet. Lordstown presenterade förra året den eldrivna Pickupen Endurance. Tidigare i år uppgav man att den hade förbeställts i 100.000 exemplar och skulle börja levereras i september. I mars kom dock uppgifter om att Lordstowns siffror gällande antal förbeställningar kan ha varit uppblåsta. Företaget börsnoterads förra året via ett så kallat SPAC-företag, en slags genväg för företag att snabbt ta sig till börsen. Bara under gårdagen föll företagets aktie med nästan 19 procent och sedan årsskiftet har aktien rasat med 54 procent. Tumnagel
35.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

21 elbilars laddtider och räckvidder testade
Norrmännen har testat!

Norges Automobil-Forbund har testat 21 olika elbilar i ett stort sommartest. Eftersom en elbil lämnar mycket olika resultat i kyla och värme är värden som räckvidd väldigt olika på sommaren och vintern, så det här är alltså sommartestet. Resultat från vintertestet finns också med för de bilar som var med i testet då. Man har testat två olika saker; räckvidd och hur lång tid det tar att ladda till 80 procent. Räckvidden är inget konstigt, här mäter man helt enkelt hur långt man kommer. Tesla Model 3 Long Range och Ford Mustang Mach-e imponerar båda eftersom de kommer drygt 60 mil. Volkswagen ID.3 Pro S, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4, Audi e-tron GT, Hyundai Ioniq 5, BMW iX3 och Hyundai Kona kommer alla över 50 mil, vilket också är imponerande. Längst ner på räckviddlistan hittar vi Honda e och Mazda MX-30 som kommer 24 respektive 22 mil. Båda dessa två kom bara 16 mil i vintertestet. Den andra delen av testet gäller laddning och detta är lite underligt utfört. Man har testat hur lång tid det tar att ladda mellan cirka 10 och 80 procent. Här vinner Hyundai Ioniq 5 rejält som tar sig från 6 till 80 procent på 19 minuter! Sen hittar vi en hög med bilar som kommer till 80 procent på under halvtimmen: Tesla Model 3 SR, Audi e-tron GT, Citroën e-C4, Opel Mokka-e, Fiat 500e och Mercedes-Benz EQA. Den här siffran är intressant eftersom den avgör hur lång tid du behöver hänga på laddstationen innan det är dags att åka vidare. Men den är helt värdelös eftersom 80 procent i en Tesla Model 3 Long Range ger dig över 50 mils räckvidd medan 80 procent i en Mazda MX-30 ger dig 17 mils räckvidd, alltså en tredjedel av Teslan. En mätning av hur lång tid det tar att ladda 10 mils körning hade varit intressant att se som komplement. Hela listan hittar ni på NAFs hemsida. Tumnagel
42.7°
+
Roger Åberg
0

Kitty Hawk köper drönarföretaget 3D Robotics
Google-grundare Larry Page siktar på att göra sina flygplan autonoma

Google-grundaren Larry Pages flygplansföretag Kitty Hawk har köpt upp den amerikanska drönartillverkaren 3D Robotics rapporterar Forbes. En av tankarna bakom uppköpet verkar vara att Kitty Hawk ska använda 3D Robotics kompetens och teknik för att göra Kitty Hawks flygplan helt autonoma. Kitty Hawk har utvecklat tre olika flygfarkoster sedan företaget grundades 2015. Den senaste modellen och den man fokuserar på nu för tiden är den eldrivna VTOL-modellen Heaviside vilken syns i klippet här ovanför. Tanken var från början att Heaviside skulle framföras av en pilot. Nu verkar dock Kitty Hawk ha beslutat sig för att utveckla ett flygplan som kan flyga helt på egen hand. 3D Robotics utvecklade tidigare drönare för konsumentmarknaden. Man försökte då bland annat konkurrera med marknadsledande DJI med sin modell 3D Robotics Solo som släpptes 2015. Därefter skiftade företaget fokus och började utveckla drönaren 3DR H520-G som primärt riktade sig mot företagsmarknaden. Efter uppköpet kommer 3D Robotics medgrundare Chris Anderson bli Kitty Hawks operative chef och arbeta under vd:n Sebastian Thrun. Thrun drog en gång i tiden igång Google X såväl som ledde Googles satsning på självkörande bilar, företaget som idag är Waymo. Huruvida 3D Robotics kommer att fortsätta att utveckla drönare efter att Kitty Hawk nu köper företaget är oklart. Här nedan hittas bilder på 3D Robotics Solo och 3DR H520-G. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nvidia köper kartföretaget DeepMap
Ska göra Nvidias plattform för självkörande bilar bättre

Nvidia har köpt upp kartföretaget DeepMap, ett företag som utvecklar teknik för kartläggning med hög precision. Tekniken som DeepMap har utvecklat används primärt för att förse självkörande bilar möjligheten att kartlägga sina omgivningar. När bilar enbart använder GPS för att ge mänskliga förare instruktioner räcker det vanligtvis med kartor som har en precision på några meter. När det handlar om helt självkörande bilar måste dessa någorlunda veta exakt på centimetern när det är dags att till exempel svänga av vägen. Det är den typen av teknik som DeepMap har specialiserat sig på. Nvidia planerar att integrera DeepMaps teknik i Nvidia Drive, plattformen för självkörande bilar som bland annat används av Audi, Mercedes-Benz, Volkswagen, Hyundai och Volvo. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lexus presenterar nya NX
Kommer som laddhybrid

NX är en viktig bil i Europa för Lexus och nu kommer en ny generation som bjuder på två mycket välkomna nyheter. Den första är att bilen kommer som laddhybrid. Vi känner igen lösningen från Toyota RAV4 där den är riktigt trevlig, speciellt räckvidden är riktigt härlig med över sju mil på bara el. Trots att batteriet är lika stort i NX som i RAV4 (18,1 kWh), hästarna är exakt samma (306 hästar) och 0 till 100 går på sex sekunder i båda bilarna så väntas Lexus NX komma 63 kilometer istället för 75 kilometer som i RAV4. Men eftersom Toyota håller vad de lovar kan du troligen räkna med dryga sex mils räckvidd. Bensinmotorn är på 2,5 liter och jobbar på framhjulen medan elmotorn jobbar på bakhjulen. Laddhybriden får beteckningen 450h+ men det finns även en annan version som kallas 350h och som har Lexus vanliga hybridteknik. Den har 242 hästar och gör 0 till 100 på 7,7 sekunder. Jämfört med förra versionen är det 15 procent snabbare, samtidigt har man minskat utsläppen med 10 procent. En annan trevlig nyhet är att man jobbat om förarmiljön. Borta är den där ålderdomliga styrplattan och istället rör man skärmen med fingrarna som på resten av bilindustrin. Konceptet kallas för Tazuna och ser riktigt trevligt ut. Det nya systemet ska vara betydligt mer responsivt, men man verkar inte så stolt över det eftersom man bra visar Apple CarPlay på bilderna. Välkommet är det hur som helst! En rolig detalj är att dörrarna öppnas med en knapp som sedan öppnar dörren elektroniskt. Detta jobbar tillsammans med systemet som upptäcker saker i döda vinkeln, så kommer det en cyklist eller annan bil farande varnas man. Om jag minns rätt från RAV4 så var bakluckan mördande långsam, men i Lexus NX ska man ha fixat detta. Den ska vara snabb (4 sekunder) och tystare än tidigare. Bra! Tumnagel
36.5°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen presenterar sjunde generationens folkabuss
Det här är nya Multivan

Folkabussen är en klassiker och nu är det dags för generation sju. Den här ska inte blandas ihop med ID.Buzz som är en elektrisk version av folkabussen på MEB-plattformen, samma som ID.3 och ID.4 bygger på. Men nya Multivan byter ändå plattform och kommer numera att byggas på MQB-plattformen, som många av Volkswagens "vanliga" fossilbilar byggs på. Det betyder att vi kommer att få se laddhybridsteknik i denna. Batteriet i denna ligger på 13 kWh och elmotorn ger 116 hästar, tillsammans med bensinmotorn får den 218 hästar. Vill man inte ha laddhybrid kan man få en bensinare på antingen 136 eller 204 hästar, nästa år kommer diesel på 150 hästar. Alla har DSG som standard. Golvet är platt i bilen och det finns plats för sju. Skenor i det platta golvet gör att man kan möblera rätt fritt utifrån vad man har för krav på andra passagerare och last. Nya versionen är bredare och längre än föregångaren men också lite lättare. På insidan är måtten ungefär desamma som tidigare men väljer man panoramaglastak blir takhöjden bättre. Lasta kan man. Med alla säten får det plats 469 liter, med bara två rader säten 1844 liter och utan säten där bak 3672 liter. Det finns även en lång version och där är siffrorna 762, 2171 och 4005 liter. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Audi e-tron GT mot Tesla Model S på långfärd
En väldigt jämn kamp!

Tesla har haft överhanden på långfärd men konkurrenterna börjar komma ikapp. Dels laddar de snabbare och snabbare och dels så börjar Ionity och de andra laddnätverken bli bättre. Mat från Carwow tog en Model S Long Range och satte kompisen i en e-tron GT och så körde de från Skottland till London. Teslan har bättre räckvidd men Audin laddar snabbare, så frågan är vilken som kommer fram snabbast. Svaret är att det är väldigt jämnt! Nu är det här det bästa från elbilsvärlden just nu, men det är skönt att se att det verkligen blir bättre och bättre. Tumnagel
37.9°
+
Roger Åberg
0

CNET åker genom Boring Tunnel Loopen i Las Vegas
Inte så futuristiskt som man kanske hoppades på

The Boring Company har nu öppnat sin 2,5 kilometer långa tunnel med självkörande bilar under Las Vegas Convention Center. Folk från CNET passade på att ta en tur i tunneln och hur det såg ut kan du kolla in i klippet ovan. Tumnagel
31.1°
+
Frode Wikesjö
0

Bürstners nya husbil har ett uppblåsbart kontor på taket
Går även att använda som sovutrymme

Den tysk-franska husbilstillverkaren Bürstner har visat upp den ny husbils-modellen Lyseo Gallery som har en uppblåsbar anordning på taket som utökar boendeytan med några kvadratmeter. Den uppblåsbara sektionen är försedd med ett skrivbord samt några sovplatser, något som gör att den kan användas som både kontor och sovrum när man är på resande fot. Enligt Bürstner tar det bara 90 sekunder för husbilens inbyggda kompressor att blåsa upp taksektionen. Bürstner planerar att börja sälja Lyseo Gallery nästa år men vad den då kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan hittas en reklamfilm för konceptet där även övriga delar av husbussen visas upp. Tumnagel
46.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple anställer Ulrich Kranz till sin bilsatsning
Veteran som arbetat på BMW, Faraday Future och Canoo

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Apple har anställt veteranen Ulrich Kranz till sin bilsatsning "Project Titan". Kranz har tidigare arbetat på BMW i över 30 är, där han bland annat varit med och utvecklat BMW i3 och i8, såväl som under en kort tid arbetat på elbilsföretaget Faraday Future. Efter det var han även med och grundade och ledde elbilsföretaget Canoo. Apple verkar ha varit sugna på att köpa Canoo förra året men så blev aldrig fallet. I och med sin anställning av Kranz kommer dock Apple ändå att få tillgång till kompetensen hos en av grundarna till Canoo. På Apple sägs Ulrich Kranz bli en av de näst högsta cheferna för Apples bilsatsning. Project Titan leds av Doug Field som under några år arbetade med att leda arbetet med Apples utveckling av datorer. Därefter gjorde han ett inhopp hos Tesla på några där han ledde arbetet med att utveckla Model 3 för att sedan återvända till Apple och deras bilsatsning. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så uppdateras en Koenigsegg Regera
Christian visar hur enkelt det är

En sak som jag gillar med Koenigsegg är att Christian är så otroligt närvarande och kan allt om deras bilar och hur de görs. Här får vi se ett litet klipp där han helt enkelt uppdaterar mjukvaran på en Regera. Tumnagel
50.0°
+
Roger Åberg
0

Waymos självkörande lastbilar börjar rulla i USA
Ska frakta gods i Texas

Waymo kommer i ett samarbete med det amerikanska transportföretaget J.B. Hunt snart att börja testa sina självkörande lastbilar på allmänna vägar. Waymos självkörande lastbilar kommer att köra godstrafik mellan Houston och Forth Worth i den amerikanska delstaten Texas, en sträcka som är lite över 40 mil lång. Till en början kommer det dock både att sitta en professionell lastbilschaufför samt en tekniker från Waymo i hytten när lastbilarna framförs. Waymo kallar sin lastbilstjänst för Waymo Via och lastbilarna som används är försedda med en mjukvara som kallas för Waymo Driver, samma mjukvara som används i Waymos taxitjänst Waymo One. Här nedan hittas ett klipp från när Jalopnik kollade in Waymos självkörande lastbilar förra året. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi smygvisar RS3
Har en imponerande S- och RS-serie

Förr i tiden så hade bilmärkena en fyra-fem olika modeller. I dag är det annorlunda och Audi är en av de "värsta" på att ha många modeller. Jag räknar till 17 olika modeller om man inte räknar med sportback- och sedan-versioner. Räknar man även med S- och RS-versioner och laddhybridversioner är man uppe i 82 versioner på deras modellista. Imponerande faktiskt. De där S- och RS-versionerna är också en hög numera, man plockade fram 15 av dem för en fotografering men det finns några till om man räknar nog. De säljer tydligen bra också enligt Audi-folket, speciellt bra säljer RS 6 Avant, RS 7 Sportback och RS Q8, tre bilar som kostar en bra bit över miljonen och som är långt ifrån billiga att äga. Med på bilden var också nya versionen av Audis RS3, både i sportback- och sedan-version. De lär alltså presenteras alldeles strax. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Enbart eldrivna transporter i Stockholm 2030
Om de blågröna får bestämma

I en debattartikel i SvD har det blågröna styret i Stockholm gått ut med att man har som mål att all trafik i Stockholms innerstad ska vara utsläppsfri 2030. Man säger att det betyder att alla resor och transporter ska gå på el, om andra lösningar som är utsläppsfria kommer att godkännas är oklart. Elektrifieringen är en av de mest centrala åtgärderna för att på allvar inleda vägen mot det fossilfria samhället. Men för Stockholm innebär det så mycket mer. Vi ser möjligheten att förena våra ambitiösa klimat- och miljömål med en växande stad, genom att elektrifiera våra transporter. Vi ger närings­livet långsiktighet och en utmärkt jordmån för innovationer. Vi ger Stockholmarna en tydlighet om vart vi är på väg, samtidigt som vi skapar en hälsosammare och mer levande stad. För att det ska fungera behövs inte bara en massa elbilar utan även andra delar måste till. De blågröna sätter nu som mål att hälften av alla stadens garageplatser ska ha laddningsmöjligheter inom tre år och alla gatuparkeringar ska ha laddutrustning till 2030. Man säger att alla stockholmare ska känna sig trygga med att gå över till elbilar. Debattörerna är hoppfulla om vad elen ska göra för staden. Bland annat säger man att "när företagsbilar och lastbilar inte längre bullrar kan fler leveranser skötas på natten, vilket gynnar näringslivet och avsevärt förbättrar framkomligheten på dagen". En personlig reflektion är att debattörerna inte har lyssnat på hur lite en modern motor faktiskt låter och att det kanske inte är det som är problemet för staden. Artikeln är underskriven av Anna König Jerlmyr (M), Jan Jönsson (L), Daniel Helldén (MP), Karin Ernlund (C) och Erik Slottner (KD). Tumnagel
49.1°
+
Roger Åberg
0

Första Tesla Model S Plaid levererad
"Snabbare än en Porsche, säkrare än en Volvo"

I natt så levererade Tesla sina första Model S Plaid. Det här är superversionen av deras i dag klassiska modell. Plaid har 1020 hästar och klarar 0 till 100 på ner mot två sekunder. Dessutom med en räckvidd på 62,8 mil och plats med både en hög personer och packning. Toppfarten är satt till 322 km/h men då behöver man ha andra däck än de bilen levereras med, dessa kommer senare. När den första Model S visades klarade man 0-100 på 4,2 sekunder och kom dryga 42 mil, vilket då 2012 var imponerande. Bilen har tre motorer och Tesla kallar lösningen för "relentless". Tidigare har Porsche varit stolta över att deras Taycan kan köra 0-100 om och om igen och en Tesla Model S klarade inte detta, men nu är Tesla alltså där. På tal om Porsche, till skillnad mot dem så har Tesla bara en växel och det gör att motorn snurrar galet fort, över 20.000 rpm som värst. Luftmotståndet är väldigt, väldigt lågt: 0,208. Tesla säger att detta är när hjulen snurrar och inte stillastående. Laddningen har snabbats upp och man ska få i 30 mils räckvidd på en kvart. Man har även skapat en ny värmepump som man säger ger 30 procent bättre räckvidd i kallt väder och att lösningen behöver 50 procent mindre energi för att värma upp bilen. Enligt Musk kommer man att ha väldigt lite skillnad på räckvidd i bra och dåligt väder. Häromdagen gick Elon Musk ut med att man skrotar toppmodellen Plaid+ eftersom den (enligt honom) helt enkelt behövdes, vanliga versionen blev tydligen tillräckligt bra. Plaid+ var runt 300.000 kronor dyrare än den vanliga, så i natt passade Tesla på att höja priset med 100.000 kronor för den vanliga. Prislappen ligger nu på 1.379.990 kronor. Elon Musk är säker på att bilen kommer att klassas som den säkraste bilen någonsin. Den har dock inte testats ännu av någon officiell instans. Musk sa under presentationen att bilen är "snabbare än en Porsche, säkrare än en Volvo". På insidan är mycket nytt. Den nya ratten ska ge bättre sikt och skärmen har vänts från stående till liggande format. Man har lyckats minska storleken på paketet framför framsätet och storleken på saker i kupén överlag vilket gör att baksätet numera är helt ok. Ljudet i bilen ska också ha blivit bättre, både det som kommer ur högtalarna och det som (inte) kommer in från omvärlden. Bilen har bland annat extra tjocka glas. Tesla levererade de första 25 bilarna i natt och kommer att tillverka "hundratals" i veckan nu och över 1000 framåt. Detta kommer alltså inte bli någon massproducerad modell, men så är ju prislappen rätt fet också. Tumnagel
32.8°
+
Roger Åberg
0

Fords bilar kan märka om någon gör inbrott i dem
Kan i så fall meddela sin ägare om det

Fords introducera nu en funktion där deras uppkopplade bilar kan känna av och meddela sin ägare om någon försöker göra inbrott i bilen. Funktionen kallar för "SecuriAlert" men hette, när den lanserades för företagsbilar, "Guard Mode". SecuriAlert skickar ett meddelande till bilens ägare om den känner av att någon försöker bryta sig in i bilen eller använda en nyckel när ägaren inte är i närheten, något som kan vara ett tecken på att någon försöker ta sig in i bilen med hjälp av en klonad nyckel. Funktionen kan även skicka ett meddelande till ägaren när billarmet går igång. SecuriAlert inkluderas nu i Fords app FordPass som en standardfunktion vilken ska fungera på bilar som sålts från 2019 och framåt. Här nedan hittas en demonstrationsvideo av funktionen. Tumnagel
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är BMW X3M och X4M Competition
Mer kraft och lite större njurar

En suv med stor motor, är det verkligen något att ha? När jag för några veckor sedan körde X3M Competition på Gotland Ring så blev jag överraskad hur bra bilen gick även på bana, riktigt imponerande faktiskt. Kraften levereras av en bensinsexa och ligger på 510 hästar / 650 Nm vilket gör att 0-100 kapas med 0,3 sekunder ner till 3,8 sekunder. Toppfarten ligger på 250 km/h men går att höja till 285 km/h om man väljer M Driver-paketet. Avgassystemet har man pillat lite med och ljudet ska vara rejsigare än tidigare, men BMW lovar att det inte ska vara plågsamt till vardags. Bilarna har så klart fyrhjulsdrift med en en större del av kraften skickas till bakhjulen. Detta kan justeras med de olika M-lägena. X3 M Competition kostar från 930.000 kronor och X4 M Competition kostar från 953.000 kronor. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida