m

Instagram fixar översättningar till Stories
Fem år efter funktionen dök upp på vanliga Instagram

Instagram lanserar nu möjligheten att få de inlägg som postas till Instagram Stories översatta till 90 olika språk. Det kanske kan vara intressant om man följer Instagram-användare som postar stories på ett språk man inte själv talar. Instagram införde automatiska översättningar i tjänstens traditionella flöde redan 2016 men då hade inte Instagram Stories lanserats. Att det har dröjt ända tills nu för Instagram att implementera översättningar på Stories tros bero på att den funktionen utvecklats separat från Instagrams vanliga flöde. Instagram Stories översättningsfunktion kan i dagsläget bara översätta text på inläggen. Eventuellt ljud som finns i videoklipp översätts med andra ord inte. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Minutiae är en antisocial bilddelningsapp
Dokumentera ditt liv med en bild om dagen i 1440 dagar

DI Digital har gjort ett reportage om bilddelningsappen Minutiae, en app som lanserades redan 2017 men som jag själv hade missat helt. Minutiae ska enligt dess skapare Martin Adolfsson och Daniel J Wilson ses som ett konstprojekt och tanken är att användarna ska skapa konst av sin egen vardag genom att, om de vill och kan, dela en bild till appen varje dag. Tvisten med appen är att användarna själva inte kan välja när de delar sina bilder. En gång om dagen, på ett cykliskt valt klockslag, får alla användare en notis om att dela med sig av en bild på det de ser just då. Användarna har en minut på sig att skicka in bilden till tjänsten och "belönas" därefter med att få se en slumpvist vald bild från någon annan av appens användare. Det går inte att följa någon annan på appen och inte heller lajka eller kommentera de bilder man får se. Martin Adolfsson säger om Minutiae till DI Digital: "Det här är i relation till sociala medier som Instagram som ofta fokuserar på de speciella ögonblicken, som när det är födelsedag eller du ser en fin vy. Vi tänkte att det är mer intressant att fokusera på de vardagliga ögonblicken som du inte dokumenterar, de ordinära ögonblicken som våra liv består av till 99,9 procent och som är värda att fånga." När man har använt appen i 1440 dagar kommer man ha getts tillfällen att fota en bild under en helt dygnscykel då ett dygn består av 1440 minuter. Då får man även möjlighet att beställa en bok med samtliga bilder man skickat till tjänsten. Boken, vilken ni kan se ett exempel på nedan, kommer sannolikt att innehålla en hel del tomma sidor då användarna antagligen kan ligga och sova en del av de minutrar när notiserna från Minutiae skickas ut. En bok med 1440 bilder från lika många dagar kostar 144 dollar + 50 dollar frakt i standardutförande med en bild per sida. Boken säljs även i en begränsad upplaga där varje bild upptar ett helt uppslag vilken kostar 1440 dollar. Minutiae har i dagsläget cirka 25.000 användare. Appen finns bara till iOS och går att ladda ner från App Store här. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Signal skapade väldigt träffsäkra annonser på Instagram
Det gillade inte Facebook

Meddelandetjänsten Signal skriver i ett blogginlägg att man för ett tag sedan försökte skapa väldigt personifierade annonser till Facebooks bilddelningstjänst Instagram. Tanken bakom annonserna var att uppmärksamma mottagarna om varför just de fick se annonsen och vilken typ av data som Facebook, Instagram och Facebooks meddelandetjänst WhatsApp samlar in om sina användare. Signal skriver i ett blogginlägg: "Companies like Facebook aren’t building technology for you, they’re building technology for your data. They collect everything they can from FB, Instagram, and WhatsApp in order to sell visibility into people and their lives." På bilden ovan och här nedanför kan ni kolla in några av annonserna som Signal skapade till specifika Instagram-användare. Facebook verkar dock inte ha uppskattat Signals tilltag och kontot som användes för att skapa annonserna har nu blivit avstängt skriver Signal. Signal sammanfattar sitt annons-experiment på Instagram med: "Facebook is more than willing to sell visibility into people’s lives, unless it’s to tell people about how their data is being used. Being transparent about how ads use people’s data is apparently enough to get banned; in Facebook’s world, the only acceptable usage is to hide what you’re doing from your audience." Tumnagel
85.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

YouTube testar att identifiera produkter i videoklipp
Kommer antagligen användas i reklamsyfte

YouTube skriver i ett blogginlägg att man har börjat testa en ny funktion som ska kunna identifiera produkter som förekommer i videoklipp som deras användare tittar på. Produkter som identifieras i videoklipp, såväl som relaterade produkter, kommer sedan att listas under videoklippet så att tittaren kan få reda på mer information om dessa. Sannolikt kommer det även att finnas köplänkar för dem som eventuellt skulle vara intresserade av att köpa produkten, något som YouTube antagligen kan tjäna en hacka på via så kallade affiliate-program. Facebooks bilddelningtjänst Instagram har sedan en tid tillbaka börjar identifiera produkter som förekommer på deras bilder, produkter som Instagram-användare i vissa fall sedan kan köpa direkt. YouTubes produktidentifiering verkar kunna bli något liknande. Tumnagel
33.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Instagram stoppar vuxna från att messa tonåringar
För att göra tjänsten lite tryggare för de yngsta

Facebooks bilddelningstjänst Instagram har börjar implementera lite nya säkerhetsfunktioner för att undvika att de som använder tjänsten utsätts för obehagligheter. De nya säkerhetsfunktionerna är framför allt framtagna för att skydda de yngsta användarna på tjänsten, de som är mellan 13 år och 18 år. Bland annat kommer det nu inte längre vara möjligt för vuxna instagramanvändare att skicka direktmeddelanden till tonåringar om inte tonåringen i fråga följer den vuxne instagrammaren. Anledningen till det är givetvis att inte vuxna ska skicka ovälkomna meddelanden till tonåringar på tjänsten. Dessutom kommer det bli svårare för vuxna att hitta och följa Instagram-användare under 18 år och tonåringar kommer även att uppmanas att vara försiktiga när de svarar på direktmeddelanden från okända. Slutligen kommer Instagram även att börja uppmana tonåringar att göra sina konton privata vilket kanske skulle göra kontona svårare att hitta för andra användare som inte har någon relation till dem. Tumnagel
76.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Instagram testar att blockera vissa inlägg till Stories
För att undvika dubbelpublicering

Bilddelningstjänsten Instagram har inlett ett test på vissa marknader vilket innebär att användare inte längre kan posta inlägg de gör i sitt vanliga Instagram-flöde till den så kallade Stories-funktionen. Anledningen till att Instagram testar detta tros bero på att användare har tröttnat på att se andra användares inlägg både i sitt vanliga flöde och i Stories-flödet. Att användare väljer att posta sina inlägg till båda flödena beror primärt på att algoritmen i flödena fungerar lite olika. I det traditionella flöde prioriteras inlägg från vad Instagram tror är familjemedlemmar, vänner och andra nära kontakter. Stories-flödet är däremot kronologiskt sorterat vilket ger företag som användare följer en större möjlighet att exponera sina inlägg där. Än så länge testas begränsningen av delning till inlägg i båda Instagrams flöde till vissa marknader. Faller det väl ut är det antagligen inte helt omöjligt att delningen begränsas även för användare på andra marknader. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

David Attenborough börjar instagramma
Slog världsrekord i att få en miljon följare på kortast tid

Den världsberömde naturfilmaren Sir David Attenborough har skaffat sig ett konto på bilddelningstjänsten Instagram och detta verkar ha uppskattas av hans fans. Attenborough postade sitt första inlägg till Instagram igår vilket ni kan kolla in här nedanför. Redan en timma efter det hade Attenboroughs instagramkonto passerat en miljon följare vilket ska vara nytt världsrekord i att få en miljon följare på kortast tid. I skrivande stund har Attenborough över 3 miljoner på Instagram. Skulle även du vilja ta del av hans Instagram-inlägg så hittas dessa på länken nedan. Visa det här inlägget på Instagram David Attenborough has spent a lifetime travelling, exploring the wild places of our planet and documenting the living world in all its variety and wonder. He’s also witnessed the damaged caused. Saving our planet is now a communications challenge. We know what to do, we just need the will. That’s why we want to share this message on Instagram. Because there is hope and together, we can inspire change. Social media isn’t David’s usual habitat so while he’s recorded messages solely for Instagram, like the one in this post, wex27re helping to run this account. In case you’re wondering, ‘we’ are Jonnie and Colin and we worked with David on A Life On Our Planet. So, as well as sharing the messages he’s recorded especially for this account we’ll also post some exclusive clips and behind the scenes content. Stay tuned. Ett inlägg delat av A Life On Our Planet (@davidattenborough) 24 Sep 2020 kl. 2:00 PDT Tumnagel
64.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Instagram delar med sig av annonspengar till Influencers
Influencers kan även börja sälja badges till sina fans

Facebooks bilddelningstjänst Instagram meddelade igår att man för första gången kommer att börja dela med sig av de annonsintäkter som företaget drar in till vissa influencers. Runt 200 influencers runt om i världen får nu möjligheten att köra reklam i sina videoklipp på Instagram TV (IGTV) och intäkterna kommer att delas upp mellan Instagram och den aktuella influencern. 55 procent av intäkterna går direkt till influencern medan Instagram behåller resten. Reklamfilmerna som visas kommer att vara cirka 15 sekunder långa och endast visas för andra instagram-användare som aktivt klickat sig in på det aktuella Instagram IGTV-klippet. Förutom att ta del av reklamintäkter kommer de nu utvalda instagrammarna även få möjlighet att sälja en slags märken, så kallade "badges", till sina fans. Dessa kommer att kosta 1, 2 eller 5 dollar styck och visas framför köparens namn om denna kommenterar på influerarens inlägg. Huruvida Instagram kommer att rulla ut möjligheten för andra att tjäna pengar på sina IGTV-klipp och badges längre fram finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
16.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook gör storsatsning på e-handel
Lanserar Facebook Shops

Facebook meddelade igår att man kommer att lansera något som man kallar för Facebook Shops vilket är en stor satsning på e-handel på både Facebook och deras bilddelnings-tjänst Instagram. Det innebär att företag kan börja lägga ut sina produkter på sina Facebook- och/eller Instagram-sidor så att potentiella kunder ska kunna ta del av dem där. Företagen kan själva välja om produkterna som visas ska säljas via Facebooks egen e-handels-funktion eller om kunderna ska slussas vidare till en extern e-handel när det är dags för köp. Facebook ger även intresserade företag möjligheten att kommunicera med köparna via Messenger, WhatsApp eller Instagram Direct som en slags kundtjänstfunktion. Facebook Shops har börjat rulla ut nu men när alla kommer att kunna ta del av det finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
25.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Direktmeddelande på Instagram nu tillgängligt på webben
Chatta privat via webben

Tillhör du den rätt lilla skara som brukar använda Instagram via webben så har den versionen av bilddelnings-tjänsten blivit något bättre de senaste dagarna. Den senaste veckan har en funktion för att skicka och ta emot direktmeddelanden via Instagram nu även blivit tillgänglig för Instagrams webbanvändare. Det innebär att man nu inte längre bara kan följa och kommentera människors fotoflöden via webben utan även ha privata diskussioner med andra instagram-användare, ungefär som de meningsfulla utbytena jag och Roger har dagligen via Instagram. DM-funktionen för Instagram på webben började rulla ut för några dagar sedan och borde ha nått de flesta vid det här laget antar jag. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook släpper appen Hobbi
Sociala medie-app med fokus på dina hobbys

Facebooks någorlunda nybildade dotterföretag NPE Team har nu släppt appen Hobbi vilket är en app där användare kan ladda upp bilder, videoklipp, texter och annat för att dokumentera olika hobbys de har. Det går även att följa andras intressen och kopplas ihop med andra som har samma eller liknande intressen som en själv. Facebooks NPE Team ("New Product Experience") är ett slags experimentföretag, eller inkubatorföretag kanske man ska kalla det, där Facebook samlar olika projekt som kanske inte riktigt passar in under Facebooks huvudverksamhet eller verksamhet som bedrivs i andra Facebook-företag som till exempel Instagram, WhatsApp och Oculus. NPE Team har tidigare bland annat släppt appar som meme-skapar-appen Whale, sociala medie-appen Bump samt DJ-appen Aux, appar som har passerat någorlunda obemärkt och inte ska ha några större antal användare enlig The Verge. Appen Hobbi finns än så länge bara tillgänglig App Store till iOS på ett fåtal marknader. I svenska App Store har den än så länge inte dykt upp och huruvida den kommer att göra det återstår antagligen att se. Tumnagel
28.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

YouTube lanserar augmented reality-annonser
Testa läppstiftet direkt i annonsen

Tidigare i år lanserade YouTube något som man kallade för "Beauty Try-On" vilket nu även har letat sig in i en del av mobilannonserna man kan få se i YouTubes app. Beauty Try-On är en augmented reality-funktion där användare kan "testa" läppstift och annat smink virtuellt för att se ut hur de passar i det innan de eventuellt köper det. I somras lanserade YouTube Beauty Try-On för utvalda partners på sin tjänst FameBit men nu ska det vara möjligt för annonsörer att köra AR-annonser med Beauty Try-On direkt i YouTubes app. Facebooks bilddelningstjänst Instagram lanserade så sent som den här månaden en liknande funktion där sminkföretag låter användare testa läppstift direkt i annonser i Instagramflödet. Här nedanför kan ni kolla in hur en Beauty Try-On-annons på YouTube kan komma att se ut. Tumnagel
34.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook börjar testa att dölja antal likes
För att slippa like-fiske

Idag drar Facebook igång ett test i Australien där man inte längre kommer att visa antalet likes en användare har fått på sina inlägg, foton, videoklipp och annat de postar eller delar med sig av på tjänsten. Användaren själv kommer fortsatt se hur många som gillar deras inlägg men deras vänner och andra följare kommer inte att se detta. Ni kan se ett exempel på hur inlägg på Facebook i Australien kommer att se ut från och med idag här nedanför. Facebooks tanke bakom att dölja likes är att användare ska känna sig bekvämare med att posta grejer på tjänsten och inte bara postar grejer för att fiska likes. En talesperson för Facebook säger till TechCrunch: "We are running a limited test where like, reaction, and video view counts are made private across Facebook. We will gather feedback to understand whether this change will improve people’s experiences." Skulle det visa sig att testet med att dölja likes i Australien fungerar bra och att det är något användare uppskattar så kan man tänka sig att utöka testet till ytterligare länder. Facebook började testa att dölja likes på sin bilddelningstjänst Instagram i Kanada i april och det blev så pass lyckat att man i juli började testa detta på ytterligare sex olika marknader. Tumnagel
50.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Instagram testade horisontell scrollning igår
Det var inte alls populärt

Facebooks bilddelningstjänst Instagram verkar ha fuckat upp lite igår då en uppdaterad testversion av appen skickades ut till bra många fler användare än vad man hade tänkt sig. I testversionen, som en del av er säkert såg igår, så hade man tagit bort flödets vertikala scrollning och ersatt denna med en horisontell navigering. Detta verkar det inte ha varit många instagram-användare som uppskattade och det hela kritiserades kraftigt i sociala medier. Instagram drog tillbaka den uppdaterade testversionen förhållandevis snabbt och förklarade sedan att det handlade om just ett test som blivit tillgängligt till långt fler användare än vad man hade planerat. I videon ovan kan ni kolla in hur Instagram med horisontell scroll såg ut igår. Tumnagel
33.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook Watch ryktas vilja komma åt en äldre målgrupp
Inga kids som hänger på Facebook längre

CNBC rapporterar att Facebook har varit i kontakt med mediaföretag till vilka man har sagt sig vilka rikta sin streamingtjänst Watch till en lite äldre målgrupp. Facebook Watch är Facebooks YouTube-konkurrent som lanserades i USA förra året och här i Sverige i somras. Streamingtjänsten verkar inte ha lockat till sig överdrivet mycket tittare, varken unga eller äldre, än så länge. En av anledningarna till det tros bland annat vara att användare inte är vana vid att titta på längre tv-program på Facebook. I somras uppgav Facebook att cirka 50 miljoner användare tittade på Facebook Watch varje månad. Det kan jämföras med YouTube som har över en 1,8 miljarder unika besökare i månaden. För att öka antalet användare på Facebook Watch uppges nu företaget försöka hitta tv-program och annonsörer som är ute efter en målgrupp som är över 30 år gammal. Yngre användare sägs använda Facebook i mindre utsträckning och har istället, bland annat, hoppat vidare till Facebooks bilddelnings-tjänst Instagram. Tumnagel
34.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook öppnar minibutiker i USA
Säljer sina kunders prylar

Facebook har meddelat att man kommer att öppna upp minibutiker, så kallade "popup stores", i nio stycken av den amerikanska butikskedjan Macys varuhus. Det handlar om en tillfällig satsning där Facebook kommer att sälja prylar från runt 100 av varumärken som de anser vara bland de mest uppskattade på Facebook och företagets bilddelningstjänst Instagram. Det handlar om mindre varumärken vars prylar annars kanske inte hade fått en sådan här exponering. Ett av varumärkena som nämns är "Two Blind Brothers" vilket är ett ideellt klädföretag vars intäkter går till forskning inom synskador. Facebooks nio butiker i har redan öppnat och återfinns på Macys varuhus i New York City, Pittsburgh, Atlanta, Fort Lauderdale, San Antonio, Las Vegas, Los Angeles, San Francisco samt Seattle. Butikerna kommer att hålla öppet tills i februari 2019. Tumnagel
32.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Instagram vill hjälpa missbrukare
Användare erbjuds hjälp om de söker efter drogrelaterade hashtags

Facebook bilddelningstjänst Instagram kommer nu att erbjuda information till användare som söker bilder som taggats med eventuellt drogrelaterade hashtags. Initialt verkar det handla om att Instagramanvändare som söker efter bilder taggade med "opioid" får en popup med texten: "If you or someone you know is struggling with opioid or substance misuse, find ways to get free and confidential treatment referrals, as well as information about substance abuse, prevention, and recovery." Det här är något som lanseras på Instagram i USA idag och ska rulla ut även internationellt inom kort. Facebook och Instagram har tidigare haft liknande funktioner som erbjöd hjälp till människor som sökte på självmordsrelaterade hashtaggar. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Instagram ryktas lansera shopping-app
Köp grejer av företag du följer

The Verge har varit i kontakt med källor som uppger att Facebooks bilddelningstjänst Instagram kommer att lansera en fristående shopping-app. Enligt källorna ska appen heta "IG Shopping" och ge användare möjlighet att kolla av sortimentet hos de företag, varumärken, influencer och annat man följer för att därefter direkt kunna köpa grejerna om man hittar något intressant. När den eventuella IG Shopping-appen eventuellt släpps finns det inga uppgifter om. Facebooks COO Sheryl Sandberg har tidigare uppgett att det finns cirka 25 miljoner företag som har instagramkonto varav 2 miljoner även annonserar på tjänsten. Underlaget för IG Shopping ser med andra ord ut att vara gott. Vidare uppgavs det att 80 procent av instagram-användarna följde minst ett företag på tjänsten. Tumnagel
30.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart kan man sminka sig virtuellt på Instagram
L'Oreal och Instagram börjar samarbeta

Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att världens största kosmetikaföretag Lx27Oreal har inlett ett samarbete med Facebooks bilddelningstjänst Instagram. Samarbetet innebär att Instagram-användare ska kunna "testa" hur de ser ut med olika läppstift, ögonskuggor och andra kosmetikaprodukter från Lx27Oreal när de tar selfies på Instagram. Det handlar om några slags augmented reality-filter som det kanadensiska startup-företaget ModiFace har utvecklat i samarbete med Lx27Oreal och Instagram. Det nämns ingenting om att Instagram-användarna ska kunna köpa grejerna från Lx27Oreal de testar på sina selfies men jag antar att det inte borde vara helt omöjligt att det blir så framöver. Tumnagel
27.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Allas liv ser likadan ut på Instagram
Eller ja, vi fotograferar samma grejer i alla fall

Om du tror att bilderna du postar till Instagram är unika så har du sannolikt fel eller postar väldigt mysko grejer till Facebooks bilddelningstjänst. Att vi postar någorlunda likadana grejer till Instagram försöker instagrammaren "@instagram_repeat" bevisa genom att göra collage där han satt samman bilder med någorlunda identiska motiv. Kontot startades i juni och har sedan dess postat ett 80-tal collage med bilder från influencers och fotografer som är mer eller mindre identiska. På lite drygt en månad har @instagram_repeat lyckats samla ihop över 117.000 följare på Instagram. Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook och Instagram släpper skärmtidsverktyg
Håll koll på din tid i sociala medier

Facebook och deras bilddelningstjänst Instagram kommer snart att släppa funktioner som låter användare kontrollera och begränsa den mängden tid de använder respektive app. Här kan ni kolla in några läckta skärmdumpar från de kommande funktionerna på respektive plattform där användare bland annat kan ange hur länge varje dag de maximalt vill använda appen. När denna tiden uppnåtts får användaren ett meddelande om detta men kan givetvis fortsätta använda appen om den vill. Det går även att stänga av push-notifikationer från Instagram och Facebook direkt från skärmtidsfunktionen. Det är oklart när Facebook och Instagram planerar att rulla ut de här funktionerna men till Engadget säger man att detta kommer att ske "snart". Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hejdå Snapcash
Snapchat stänger ner sin betaltjänst

Snapchat har bekräftat för TechCrunch att man kommer att stänga ner sin betaltjänst Snapcash 30 augusti. Snapchat lanserade Snapcash 2014 som ett sätt för snapchattare att kunna skicka pengar till varandra via Snapchats app. Tjänsten drevs tillsammans med betalföretaget Square som grundats av Twitters grundare Jack Dorsey. Snapchats ägare Snap Inc. uppger inte varför Snapcash skrotas men sannolikt så användes inte tjänsten särskilt mycket då det finns en hel del konkurrerande tjänster som användare kanske föredrar framför Snapchat att skicka pengar genom. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

BlackBerry stämmer Snap
When all else fails. Stäm!

Det verkar nästan som om den lite tragglande mobiltillverkaren BlackBerry nu för tiden hellre vill casha in på diverse patent än att dra in deg på att sälja mobiltelefoner. Efter att tidigare ha stämt både Facebook och Nokia ger sig nu BlackBerry på Snap Inc. och deras bilddelningsapp Snapchat. Enligt BlackBerry så gör funktionalitet i Snapchat intrång på sex stycken av deras patent. Bland annat anser BlackBerry att Snapchats kartfunktion gör intrång i ett av deras patent från 2010. Två av de sex patenten som Snap anklagas för att ha gjort intrång i har BlackBerry även stämt Facebook för. Tumnagel
27.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rihanna kritiserar Snapchat för misshandels-annons
Lär antagligen inte göra tjänsten mer populär

Bilddelningstjänsten Snapchat får nu massiv kritik efter det att man har annonserat för ett spel som utnyttjar artisten Rihanna på ett väldigt vidrigt sätt i en annons. Spelet ifråga heter "Would You Rather?" och i annonsen ställer man frågan om tittaren "rather slap Rihanna or punch Chris Brown". Chris Brown är Rihannas före detta pojkvän och han dömdes för att misshandlat henne under en händelse som skedde 2009. Ni kan kolla in annonsen nedan och Rihanna kommenterar den själv på Snapchat: "Now SNAPCHAT I know you already know you ainx27t my fav app out there! But Ix27m just trying to figure out what the point was with this mess! Ix27d love to call it ignorance but I know you ainx27t that dumb. You spent money to animate something that would intentionally bring shame to DV victims and made a joke of it." Snapchat har nu tagit bort den vidriga annonsen och skriver i ett uttalande: "The advert was reviewed and approved in error, as it violates our advertising guidelines. We are so sorry we made the terrible mistake of allowing it through our review process. We are investigating how that happened so that we can make sure it never happens again." Den här händelsen kommer bara några veckor efter Kylie Jenner dissat Snapchats nya gränssnitt vilket fick företagets aktie att rasa. Huruvida klavertrampet med Rihanna-annonsen kommer att påverka företaget aktiekurs är än så länge oklart men för tillfället är det nog bra om Snapchat kan undvika att reta upp fler kändisar. Tumnagel
25.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snapchat och Instagram fimpar Giphy
På grund av rasistisk gif-animation

Bilddelningstjänsterna Instagram och Snapchat har tagit bort stödet för tredjepartstjänsten Giphy då instagram- och snapchat-användare har upptäckt att det finns rasistiskt material på Giphy. Det var efter användaren av de båda bildelningstjänsterna hittade en animerad gif som inte kan tolkas på något annat sätt än väldigt rasistiskt som klagomålen började strömma in. Ni kan se en bild från animationen här nedan. När användaren av Instagram och Snapchat började uppmärksamma den rasistiska animationen så stängde båda tjänsterna av möjligheten att posta gif-animationer från Giphy i sina flöden. Jag antar att det handlar om en temporär avstängning och att Giphy återigen dyker upp på Instagram och Snapchat när de säkerställt att deras tjänst är fri från rasism och andra tråkigheter. Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Röstsamtal på gång till Instagram?
Saker i koden pekar på det

Det verkar som om Facebooks bilddelnings-app Instagram förbereder sig för att lansera både röst- och videosamtal i sin app rapporterar TechCrunch. Detta baserar man på kod och annat som har hittats i koden till android-versionerna av Instagram och Instagram Direct. Bland annat så hittade utvecklaren Ishan Agarwal bilden nedan som visar ikoner för "call" och "video call". Instagrams största konkurrent Snapchat implementerade både röst- och videosamtal redan 2014. Det skulle med andra ord inte vara någon överraskning om Instagram även kopierade den funktionen från sin konkurrent. Tumnagel
25.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vero är en ny sociala medie-app
En lite stökigare form av Instagram

Vero är en sociala medie-app som lanserades 2015 och tidigare inte gjort särskilt mycket väsen av sig. Den senaste veckan har dock användarantalet ökat i raketfart och jag misstänker att många av er sett tjänsten nämnas i något av era flöden. Vero är väldigt likt Instagram med några små skillnader. Förutom bilder så kan man även posta texter, urlar och rekommendationer till Vero. Vidare så listas alla inlägg kronologiskt så de som har saknat det efter att Instagram gick över till algoritmisk sortering kanske kan uppskatta Vero. Vidare kan man välja att sortera in dem man följer och de som följer en själv i kategorierna "Nära vän", "vän", "bekant" eller "följare" vilket kanske kan underlätta om man någon gång kanske bara vill följa vad ens närmaste vänner har pysslat med under dagen. Man kan givetvis välja att bara posta sitt inlägg till en eller flera av de fyra kategorierna, ungefär som man kan göra på Facebook. Vero kör inga annonser och man säger att tjänsten kommer att vara gratis för den första miljonen användare som ansluter sig till tjänsten. Jag har själv testat Vero lite och tycker för tillfället att den är rätt stökig och buggig överlag. Skulle du vara sugen på att testa så hoppa vidare på länken nedan. Tjänstens servrar verkar för tillfället även vara hårt överbelastade. Tumnagel
34.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Om Instagram hade funnits på 1980-talet
Lite mera retro

Facebooks bilddelningstjänst Instagram är en av de mer populära tjänsterna på nätet och här drömmer YouTube-användaren Squirrel Monkey ihop ett klipp som visar hur Instagram kanske hade fungerat om tjänsten hade startats för 40 år sedan. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Instagram börjar rekommendera grejer
Baseras på vad de du följer gillar

Facebooks bilddelningstjänst Instagram snart kommer att börjar rekommendera inlägg åt sina användare skriver TechCrunch. Det här är en funktion som Instagram började testa tidigare den här månaden men nu börjar den rulla ut till alla användare. Det ska handla om en ny sektion som kallas för "Recommended for You" där det kommer att listas 3-5 Instagram-inlägg som Instagram tror att användaren kanske gillar. Dessa rekommendationer väljs ut baserat på vad personer som användaren följer själva lajkar på Instagram. Recommended for You-sektionen inkluderas i Instagrams senaste uppdatering som har börjat rulla ut till iOS och Android nu. Tumnagel
10.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Instagram testar fristående app för meddelanden
Blir Direct Instagrams svar på Facebook Messenger?

The Verge rapporterar att Instagram har börjat testat en fristående app som kallas för Direct vilken Instagram-användare kan använda för att skicka privata meddelanden till sina kontakter. Precis som Instagrams moderföretag Facebook verkar det med andra ord som om Instagram satsar på att göra en fristående meddelandeapp. Det kan vara logiskt då detta kanske är den enda av Instagrams funktioner som vissa användare utnyttjar. Instagram lanserade meddelandefunktionen "Instagram Direct" 2013 men nu verkar alltså denna funktion kan vara redo för en helt egen app. Hemal Shah på Instagram säger till The Verge: "Direct has grown within Instagram over the past four years, but we can make it even better if it stands on its own. We can push the boundaries to create the fastest and most creative space for private sharing when Direct is a camera-first, standalone app." Instagrams Direct-app testas just nu i Chile, Israel, Italien, Portugal, Turkiet samt Uruguay. När användare i dessa länder installerar Direct-appen försvinner samtidigt möjligheten att skicka privata meddelanden ifrån Instagrams huvudapp. När eller om vi andra får ta del av Direct finns det för tillfället inga uppgifter om. Tumnagel
22.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida