Quantcast
m

Företag ska testa en tejp-lösning för att minska rymdskrot
"Terminator Tape" ska ta satelliter ur omloppsbana snabbare

Det Boeing-ägda rymdföretaget Millennium Space Systems kommer i höst att testa en ny teknik för att få uttjänta satelliter snabbare ur omloppsbana runt jorden, något man hoppas ska kunna minska så kallat rymdskrot runt jorden i framtiden. Företagets uppdrag Dragracer innefattar två stycken satelliter där en kommer att falla mot jorden på traditionellt sätt där den sedan kommer att brinna upp. Den andra satelliten kommer att förses med något som man kallar för "Terminator Tape" vilket ska snabba på fallet mot jorden och destruktionen av satelliten. Terminate Tape är en 70 meter lång "tejp" där man fäst ett motstånd som ska göra att satelliten faller mot jordens atmosfär upp till 24 gånger snabbare än vad satelliter gör i vanliga fall. Det här innebär att satelliten Augury som faller för egen maskin mot atmosfären från jordens lägre omloppsbana LEO förväntas ta upp till nio år på sig att nå dit. Satelliten Alchemy som är försedd med "Terminator Tape" kommer däremot att flyga in i jordens atmosfär efter bara cirka 45 dagar efter tejpen släppts ut från satelliten. Dragracer-projektet är ett samarbete mellan Millennium Space Systems och företagen TriSept, Tethers Unlimited och Rocket Lab. Terminator Tape är utvecklad av Tethers Unlimited och tillverkas av TriSept medan Rocket Lab kommer att stå för raketen som skickar upp de båda satelliterna Augury och Alchemy till rymden någon gång i höst. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Qantas hyllar Boeing 747 med en känguru
Snyggt hejdå från australiensiskt flygbolag

Flygbolaget Qantas har gjort sin sista flygning med Boeing 747 och under denna så "ritade" flygplanet upp en känguru i luften på sin färd mellan Sydney och Los Angeles. Precis som så många andra flygbolag så hade Qantas planerat att pensionera sina jumbojets av modellen Boeing 747 det kommande året. Den pågående pandemin fick dock flygbolaget att snabba upp de planerna och nu kommer deras sista Boeing 747 att få tillbringa sin sista tid på en flygplats-kyrkogård i den amerikanska Mojave-öknen. Kängurun som Qantas ritade upp är 275 kilometer bred och 250 kilometer hög. Det ska ha tagit flygplanet 90 minuter att rita upp kängurun som även är flygbolagets logotyp. Tumnagel
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 MAX kommer antagligen inte att börja flyga i år
Nya förseningar för olycksdrabbad modell

Tidigare i år kom det uppgifter som gjorde gällande att Boeings olycksdrabbade modell 737 MAX skulle börja användas i passagerartrafik i år men så verkar nu inte bli fallet. Det är Wall Street Journal som har varit i kontakt med källor som uppger att flygplansmodellen som tidigast i början av nästa år kommer att börja användas för passagerartrafik. Enligt WSJ:s källor beror den senaste förseningen på ytterligare regulatoriska förseningar i USA. Boeing 737 MAX var med i två flygolyckor 2018 och 2019 vilka ledde till att 346 personer miste livet. Efter den andra olyckan i mars 2019 förbjöds flygplansmodellen att flyga kommersiellt och sedan dess har flygplanen stått parkerade. Tumnagel
45.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing sägs sluta tillverka 747-8
Snart dags att säga hejdå till jumbojeten

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att flygplanstillverkaren Boeing kommer att sluta tillverka sina ikoniska modell 747-8, även känd som Boeing Jumbojet. Detta är inget som Boeing själva har meddelat officiellt än så länge men enligt Bloombergs källor kommer den sista jumbojeten att rulla ut från Boeings fabriker om runt två år. Anledningen till att vi snart får säga hejdå till jumbojeten beror bland annat på att flygbolag nu för tiden föredrar mindre och bränslesnålare flygplan som till exempel Boeings 787 Dreamliner. De 15 stycken 747-8 som Boeing har beställningar på är alla beställda av företag som ska använda dem för flygfrakt. Den första Boeing 747 började flyga för det amerikanska flygbolaget PanAm i januari 1970 och sedan dess har det tillverkats lite över 1550 stycken. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing återupptar testerna av 737 Max
Och Norwegian avbeställer sina exemplar

Sedan våren 2019 har Boeings flygplansmodell 737 Max varit belagd med flygförbud efter krascherna och problemen med att det helt plötsligt kunde få för sig att störtdyka. Nu har man dock återupptagit testerna med flygplanet för att tillsammans med Federal Aviation Administration (FAA) besluta om man ska få börja köra med kärrorna igen. En del av testerna har varit att svänga extremt tvärt med planet för att försöka återskapa de scenarier som har utspelat sig tidigare. "While the certification flights are an important milestone, a number of key tasks remain. The FAA is following a deliberate process and will take the time it needs to thoroughly review Boeing’s work. We will lift the grounding order only after we are satisfied that the aircraft meets certification standards." Norwegian meddelar även att de hade 97 stycken Boeing-plan beställda men att man nu avbeställer alla, och bland dessa fanns 737 Max. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Virgin Galactic blir NASA:s resebyrå
Ska hitta rymdturister som vill åka till den internationella rymdstationen

NASA har skrivit kontrakt med Richard Bransons rymdföretag Virgin Galactic där företaget ska hjälpa NASA med att utveckla framtida rymdturism på den internationella rymdstationen ISS. Kontraktet innebär inte att Virgin Galactic ska flyga turister eller andra privatpersoner till rymdstationen utan inkluderar att hitta personer som är intresserade, och har råd, med detta. Förutom det så ska Virgin Galactic antagligen även fixa kontrakt med andra företag som i sin tur ska ta intresserade till ISS. I dagsläget skulle det handla om företagen SpaceX och Boeing eller Ryssland. Utav dessa tre är det bara Ryssland och SpaceX som än så länge har skickat bemannade farkoster till ISS. Boeing kommer dock antagligen att göra det förhållandevis snart och säkerligen innan det ens blir tal om att skicka privatpersoner till ISS genom NASA. Tanken är även att Virgin Galactic ska stå för utbildningen, antingen själva eller tillsammans med partners, av de privatpersoner som någon gång i framtiden kanske får möjligheten att besöka den amerikanska delen av ISS. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Virgin Orbit tog sig inte till rymden
Inget lyckat första försök

Igår var det dags för Richard Bransons rymdföretaget Virgin Orbit att försöka ta sig till rymden för första gången, ett test som egentligen skulle genomförts i helgen men som då blev framflyttat tills igår. Tyvärr gick det inte som Virgin Orbit hade planerat och raketen Launcher One tog sig inte till rymden efter att den hade släppts från "moderskeppet", den ombyggda Boeing 747:an som företaget döpt till Cosmic Girl. Exakt varför Launcher One inte tog sig till vidare till rymden återstår än så länge att se. På Twitter skrev företaget efter den misslyckade raketuppskjutningen: "Wex27ve confirmed a clean release from the aircraft. However, the mission terminated shortly into the flight. Cosmic Girl and our flight crew are safe and returning to base." Virgin Orbit har även uppgett att man planerar att försöka nå rymden förhållandevis snart igen och på bilden nedan kan ni kolla in den raket företaget håller på och färdigställer inför det. Virgin Orbit fick även några tröstande ord från en annan rymdentreprenör vilka ni kan se i den inbäddade tweeten här nedanför. Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing planerar att testa Starliner på nytt
Efter misslyckandet förra året

Boeing meddelade igår att man planerar ytterligare ett obemannat test med sin rymdfarkost CST-100 Starliner. Detta efter det att man misslyckades med att ta sig till den internationella rymdstationen ISS under det första testet i december förra året. Det var på grund av en bugg i mjukvaran som Starliner aldrig kom fram till ISS i slutet av förra året. Sedan misslyckandet har det diskuterats huruvida Boeing skulle testa Starliner utan besättning ytterligare en gång och nu verkar det alltså som att så blir fallet. Boeings Starliner är tänkt att tillsammans med SpaceX Crew Dragon i framtiden transportera astronauter fram och tillbaka till ISS. När Boeings nästa Starliner-test kan ske finns det i dagsläget inga uppgifter om. Sannolikt så väntar man med detta tills den pågående pandemin är över eller att vi åtminstone har tillförlitligare prognoser om när så kan bli fallet. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing gjorde inget fullständigt test av Starliner
"Tar för lång tid"

I december förra året gjorde Boeing sitt första test med sin Starliner som är tänkt att frakta astronauter och annat till och från ISS. Det gick så där kan man säga, farkosten kom i fel omloppsbana och kom aldrig fram till ISS. Anledningen var att en dator på farkosten var felkalibrerad och utöver det hade folket på backen svårt att få kontakt med farkosten vilket gjorde att den brände av för mycket bränsle. Anledningen till att man missade felen var enligt John Mulholland på Boeing att man inte gjorde ett fullständigt test, alltså ett där man körde hela uppdraget från start till mål. Istället har ingenjörerna delat upp uppdraget i mindre delar. Hela uppdraget är 25 timmar långt och man ansåg helt enkelt att det var ett ineffektivt sätt att testa på. Mullhand tycker trots misslyckandet inte att hans personal har försökt ta genvägar. Men han lovar att man ska köra två längre test i framtiden, ett från uppskjut till dockning och ett från dockning till landning. Tumnagel
20.2°
+
Roger Åberg
0

Axiom Space ska bygga hotell på ISS
Där framtida rymdturister ska bo

Förra året meddelade NASA att man kommer att öppna upp den internationella rymdstationen ISS för kommersiella intressen och nu har man gett företaget Axiom Space i uppdrag att bygga hotell åt de "turister" som förväntas besöka rymdstationen i framtiden. Det kommer initialt inte att handla om renodlad turism utan snarare personer från företag som på något sätt har kommersiella intressen kopplade till olika experiment som utförs på ISS. Besökarna kommer i framtiden att få möjlighet att åka till ISS i någon av Boeings eller SpaceX passagerarfarkoster och därefter tillbringa upp till 30 dagar, till en kostnad på 35.000 dollar per dag, på ISS. Axiom Space har tecknat kontrakt med NASA om att bygga de modulerna där turisterna som åker till ISS kommer att bo. Den första av dessa är tänkt att installeras på ISS 2024 om det allt går som planerat, något som sällan dock är fallet med tidsplaner för rymdprogram. Ryssland skickade mellan 2001 - 2009 sju stycken turister till den ryska delen av ISS som då betalade 20 miljoner dollar per biljett för detta. 2018 återupptog Ryssland sitt turistprogram till ISS och man har nu sålt ytterligare två biljetter till turister vilka kommer att skickas upp till ISS nästa år. Vilka dessa två personer är eller vad de har betalat för sin "semester" på ISS finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

British Airways satte nytt rekord New York - London
Det kan man tacka stormen Ciara för

Stormen Ciara verkar ha orsakat en hel del oreda på sina håll men några som kunde dra nytta av stormvindarna var flygplan som färdades i östlig riktning över Atlanten i helgen. Det fick bland annat ett passagerarflygplan från British Airways erfara som avverkade sträckan New York till London på rekordsnabba 4 timmar och 56 minuter. Det innebär att British Airways nu övertar rekordet för snabbaste subsoniska flygning mellan de båda destinationerna från Norwegian som flög samma sträcka på 5 timmar och 13 minuter i januari 2018. I genomsnitt tar sträckan 6 timmar och 13 minuter enligt Flightradar24. Under British Airways rekordflygning kom deras Boeing 747:a upp i hastigheter på närmare 1300 km/h. Det är teoretiskt sett snabbare än ljudet men då vindarna som drev planet framåt i denna hastighet hade en hastighet på över 200 km/h så bröt flygplanet aldrig igenom ljudbarriären. En talesperson för British Airways kommenterade rekordflygningen som landade passagerarna i London två timmar före utsatt tid: "We always prioritise safety over speed records, but our highly trained pilots made the most of the conditions to get customers back to London well ahead of time." För flygplan som flög London - New York samtidigt som rekordflygningen i motsatt håll gick det dock inte riktigt lika snabbt. The Independent rapporterar att flera flygplan som flög i västlig riktning mellan London och New York blev upp till 2,5 timmar försenade. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Se en Boeing 777 landa i Boston
Snyggt och intressant

Här får vi se när en Boeing 777 landar i Boston i klart väder. För mig som är intresserad men inte så kunnig är det intressant att se deras snack och rutiner. Sätt på textning om du inte förstår franska. Nedan kan ni se en landning på samma flygplats men inifrån cockpit. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Följ med i cockpit under fullmåne
Trevlig resa!

Här får vi följa med på en tur från Frankrike över Spanien vidare genom Marocko. Just den här dagen var det fullmåne och bra väder vilket gör att känns som fejk. Flygplanet vi åker med är en Boeing 777-200ER som körs av Air France. Pilot och filmare är Guillaume Laffon. Tumnagel
151kg
+
Roger Åberg

Boeing går tokdåligt
Gjorde förlust på 636 miljoner dollar

Boeing har ju haft det "lite" jobbigt under 2019 och det visar sig så klart i resultatet. De gigantiska problemen med 737 Max har kostat bolaget 18,6 miljarder dollar, hittills, dels för att man har behövt ersätta flygbolagen. Men det visar sig också i antalet levererade plan som är betydligt färre i år än förra året. På helåret levererade man 380 plan (ner från 806) och fjärde kvartalet levererade man bara 79 plan (ner från 238). Verksamheten har alltså mer eller mindre avstannat. Under det sista kvartalet förra året gjorde man en förlust på en miljard dollar men på helåret "bara" en förlust på 636 miljoner dollar tack varje en bra start på året. Boeing är verkligen i behov av att få 737 MAX i luften för att vända på detta. Nya modellen 777X kommer först att börja tillverkas 2021. Boeing har 5400 orders att leverera, så om man får ok på att köra 737 MAX igen och flygbolagen fortfarande då vill ha sina plan kan bolaget vända detta. Tumnagel
46.1°
+
Roger Åberg
0

Kolla in de fällbara vingarna på Boeing 777X
När de användes första gången

En cool grej med Boeings nya 777X är att vingarna är för breda för att få plats i de flesta gater på världens flygplatser. Det har man löst genom att göra dem vikbara och detta var så klart något som testades på provflygningen igår. I videon ovan kan ni kolla in start och landning och hur de hanterar de fällbara vingarna. Tumnagel
39.5°
+
Roger Åberg
0

Boeing har testflugit 777X
Verkar ha gått bra

Nästa år är det dags att Boeings nya modell 777X ska börja flyga och i helgen gjorde man den första riktiga testflygningen som verkade gå prima. I tre timmar och 51 minuter flög man runt innan man landade igen. 777X är världens största flygplan med två motorer. Just motorerna görs av GE och heter GE9X och de ska vara de starkaste jetmotorerna i världen. Trots det så påstår Boeing att deras flygplan är tio procent snålare än konkurrenten, alltså Airbus. 777X kommer i två modeller där 777-8 har plats för 384 personer och 777-9 har plats för 426 personer. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Boeing kanske testflyger 777X senare i veckan
På torsdag eller fredag

Efter mängder av förseningar kan det bli så att Boeing senare den här veckan äntligen testflyger den nya modellen 777X. Rykten säger att det hela kommer att ske på torsdag eller fredag utanför Seattle i USA, men allt beror på hur vädret är då. 777X är ett långdistansplan med plats för omkring 400 stycken passagerare. Den initiala planen var att börja leverera modellen i mitten av det här året men detta är nu framflyttat till någon gång nästa år istället. Anledningen till förseningarna är bland annat strul med de nya GE9X-motorerna som är de största som någonsin har monterats på ett kommersiellt flygplan. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Patent visar flygande farkost från Porsche
Helt eldriven

Patent är ju alltid roliga även om det såklart inte innebär att det man tar patent på någonsin kommer att tillverkas eller liknande. Ett nytt från Porsche är det här som visar en flygande farkost. I oktober förra året blev det känt att Porsche och Boeing skulle samarbeta och ta fram en "flygande bil" och det kan mycket väl vara det som detta patent handlar om. Farkosten är av så kallad VTOL (vertical take-off and landing)-typ vilket innebär att den kan lyfta och landa utan en landningsbana. Två stycken personer får plats på insidan och hela rasket ska vara eldrivet. När det nya samarbetet kan dykas upp är oklart för tillfället. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Kraschat flygplan i Iran verkar ha blivit nedskjutet
Sköt Iran ner ett passagerarplan av misstag?

Allt mer talar nu för att det flygplan som kraschade utanför Irans huvudstad Teheran häromdagen blev nedskjutet av en iransk missil. Det var en Boeing 737-800 från Ukraine International Airlines som i onsdags morse kraschade i en förort till Teheran och samtliga 176 personer ombord omkom. Från Iran hette det väldigt tidigt att det handlade om ett tekniskt problem med flygplanet, uppgifter som ingen sannolikt kunde veta så kort tid efter kraschen. Nu visar dock en film att det ser ut som om flygplanet kolliderar med ett flygande föremål kort efter start och enligt de flesta bedömare ska det handla om en iransk missil. Iran genomförde så sent som några timmar innan Flight PS752 störtade ett missilanfall mot amerikanska baser i Irak och Iransk luftvärn hade sannolikt väldigt hög beredskap efter det. Om detta på något sätt kan ha lett till att det ukrainska flygplanet sköts ned finns det än så länge inga uppgifter om. Förutom filmen som nu cirkulerar och som ni kan se nedan pekar på att flygplanet sköts ner har flera länder uppgett att deras underrättelsetjänsters uppgifter pekar på att Iran av misstag ska ha skjutit ner Flight PS752. Uppdaterat Irans flygorganisationschef Ali Abedzade har idag avvisat uppgifterna som gör gällande att det störtade flygplanet ska ha skjutits ner av en iransk missil och ska enligt norska VG i ett uttalande ha sagt: "Vi måste invänta resultatet av utredningarna, men det vi med säkerhet kan säga redan nu är att planet inte sköts ned av en robot." Tumnagel
16.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här ska SpaceX transportera astronauter till ISS
Kommer antagligen att ske i år

I år kommer med stor sannolikhet NASA:s astronauter att kunna ta sig till den internationella rymdstationen ISS med amerikanska farkoster och en av dessa är SpaceX Crew Dragon. I animationen ovan kan ni kolla in hur SpaceX har tänkt sig att transportera astronauter från jorden till månen med sin bemannade rymdkapsel. USA och NASA har inte haft några egna möjligheter att skicka astronauter till ISS sedan 2011 då man skrotade den sista av de amerikanska rymdfärjorna. Då var planen att privata företag som Boeing och SpaceX skulle ta fram farkoster som skulle ta över transporterna till ISS. Ursprungligen var det tänkt att dessa skulle börja skicka astronauter fram och tillbaka till ISS redan 2017 men på grund av diverse förseningar så har inte det blivit fallet. SpaceX gjorde ett lyckat test med Crew Dragon förra året då man dockade en obemannad Crew Dragon med ISS. NASA och SpaceX har än så länge inte uppgett när man tänker använda Crew Dragon för att skicka astronauter till ISS men sannolikt kommer det att ske inom några månader. Även Boeings Starliner är tänkt att skicka astronauter till ISS så småningom. Efter det misslyckade testet med Starliner förra månaden så antas det dock att transporter till ISS med den kommer att försenas ytterligare. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Huawei anser inte att de gynnats mer än någon annan av Kina
Kritiska mot Wall Street Journals granskning

I veckan som gick publicerade Wall Street Journal en granskning där man uppger att den kinesiska telekomjätten Huawei ska ha fått bidrag, lån och ekonomiska lättnader för motsvarande 75 miljarder dollar av den kinesiska staten. Huawei vänder sig nu mot denna granskning och säger på Twitter att WSJ:s granskning inte är sanningsenlig och baseras på falska källor. Enligt WSJ:s granskning, som ska bygga på information från publikt tillgängliga källor, så har Huawei fått 46 miljarder dollar i lån och krediter och bidrag på 1,6 miljarder dollar. Förutom det så ska Huawei fått skattelättnader för 25 miljarder dollar samt ytterligare 2 miljarder dollar i samband med markköp för sina anläggningar. Dessutom skriver WSJ att den kinesiska staten skippade att ta ränta för ett lån man gett till Pakistan om landet valde att skippa upphandlingen för mobilnät i landet och istället gav kontraktet till Huawei direkt, något som inte låter helt olikt det Kina verkar ha pysslat med på Färöarna tidigare i år. Huawei har nu publicerat ett långt försvarsbrev, se nedan, där man anklagar WSJ för att sprida osanningar och reserverar sig också för att framöver vidta juridiska åtgärder mot WSJ, en tidning som Huawei anser har spridit lögner om företaget vid flera tillfällen. Det ska påpekas, något som flera av er läsare gjorde när vi skrev om det här häromdagen, att det inte är helt ovanligt att stater gynnar nationella företag på ett eller annat sätt för att de ska bli mer konkurrenskraftiga utomlands. Huawei är sannolikt inte det enda företaget i Kina som gynnats av den kinesiska staten och det finns en lång rad exempel på amerikanska och europeiska företag, till exempel Boeing och Airbus, som fått bidrag, stöd och annat som har underlättat deras verksamhet. Tumnagel
29.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeings vd får sparken
Efter för mycket strul med 737 MAX-flygplanen

Idag sparkade Boeing sin vd Dennis Muilenburg vilket uppges bero på företagets problemfyllda år där man fortsatt försökt få upp sina 737 MAX-flygplan i luften. 737 MAX-modellen belades med flygförbud i våras efter det att två krascher med den nya modellen resulterat i att 346 människor miste livet. Sedan dess har Boeing arbetat med att fixa till problemen med modellen men än så länge har inte modellen godkänts för passagerareflygningar av någon av världens flygmyndigheter. Detta resulterade i att Boeing förra veckan meddelade att man nu pausar tillverkningen av MAX 737-flygplan efter det att man har 400 färdigbyggda plan som inte kan levereras på grund av flygförbudet. Detta har även lett till ett ekonomiskt avbräck då flygbolag oftast betalar större delen av ett flygplans kostnad när detta levereras. Från och med 13 januari 2020 kommer Boeings ordförande David Calhoun även att ta över vd-posten för Boeing. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är Boeings Starliner hemma från rymden igen
Efter att ha misslyckat att docka med ISS

Igår landade Boeings rymdfarkost CST-100 Starliner återigen på jorden efter att ha tillbringat något dygn i omloppsbana runt jorden. Landningen rapporteras ha gått som NASA och Boeing planerat vilket gör det hela till ett någorlunda lyckat avslut på ett uppdrag som i övrigt får betraktas som ett misslyckande för NASA och Boeing. När Starliner sköts upp från jorden i fredags var tanken att den obemannade farkosten skulle ta sig till den internationella rymdstationen ISS och docka med den. Ett mjukvarufel på Starliner ska dock ha gjort att farkosten inte tog sig till ISS på grund av att man missade att lägga sig i den aktuella omloppsbanan runt jorden som krävdes för detta. Lite mera specifikt ska det ha varit en timer på Starliner som gick 11 timmar fel av någon anledning. Detta ska ha gjort att man gjorde av med för mycket bränsle för snabbt vilket i sin tur ledde till att Starliner inte tog sig till den utsedda omloppsbanan. Efter Starliner åter var på jorden sa Boeings rymdchef Jim Chilton att man nu skulle börja analysera data från farkosten för att ytterligare analysera vad som gick fel och vad som gick rätt under Starliners första tripp till rymden. Därefter kommer man tillsammans med NASA att besluta om tidsplanen för att skicka astronauter till ISS med Starliner fortsatt står fast. Enligt den planen är tanken att Starliner ska ta astronauter till ISS någon gång under 2020. Att Starliner inte lyckades docka med ISS lär hur som helst antagligen leda till vissa förseningar för bemannade rymdfärder till ISS med Starliner. Gänget bakom Starliner är dock redan rätt luttrade när det gäller förseningar. När man började planera för Starliner var tanken att den skulle kunna flyga astronauter till ISS redan 2017. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Se när Boeing Starliner ska landa på jorden igen
Klockan 13:57 är det dags

För någon dag sedan sköts det upp ett Boeing Starliner-farkost som skulle docka med den internationella rymdstationen ISS. Dock avbröts dockningen då de upptäckte att farkosten hamnade i en omloppsbana som gjorde det omöjligt för farkosten att möta upp och docka med ISS. Tanken är att Starliner ska bli ett alternativ till Rysslands Soyuz-raketer för persontransport till och från ISS. Därför måste den ju också kunna landa säkert på jorden igen. Så även om den inte lyckades docka med ISS kan Boeing och NASA fortfarande testa om de lyckas landa Starliner. Detta test kommer ske vid 13:57 i dag och det kommer du kunna följa direkt i klippet ovan. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

Starliner tog sig inte till ISS
Ganska misslyckat test med Boeings astronaut-kapsel

Idag sköts Boeing Starliner-farkost upp i ett test där kapseln för första gången skulle ta sig till den internationella rymdstationen ISS och docka med den. Uppskjutningen av Starliner ska ha gått bra men ganska snart upptäckte man att farkosten skulle hamna i en omloppsbana som skulle göra det omöjligt för farkosten att möta upp och docka med ISS. Testet kommer dock antagligen inte räknas som ett komplett fiasko då Starliner faktiskt nu ligger i omloppsbana runt jorden. Det innebär att Boeing och NASA fortsatt har möjlighet att landa Starliner på jorden, något som den givetvis också måste kunna klara av i framtiden när den transporterar astronauter till och från ISS. Tidigast på söndag tror man Starliner åter kan vara på jorden. Dagens test får väl dock till stor del ses som ett misslyckande. Detta lär sannolikt leda till att det dröjer ytterligare en tid innan amerikanska astronauter åter kan ta sig till ISS i amerikanska farkoster. Sedan NASA skrotade den sista av sina rymdfärjor 2011 har Rysslands Soyuz-raketer varit det enda sättet som astronauter och kosmonauter kunnat ta sig till och från ISS. Tumnagel
34.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

På fredag åker Starliner till ISS för första gången
Boeings farkost som ska ta astronauter till rymden i framtiden

Nu på fredag 20 december är det äntligen dags för Boeings rymdfarkost Starliner att lämna jorden och bege sig till den internationella rymdstationen ISS. Detta sker efter att projektet försenats flera gånger de senaste åren. Ursprungligen var det tänkt att Starliner, eller CST-100 som den även kallas, skulle ta astronauter till ISS redan 2017 men detta har som bekant flyttats fram flera gånger. Inte heller nu på fredag kommer Starliner att skicka astronauter till ISS då det handlar om en testflygning där dockan "Rosie the Rocketeer" kommer att fungera som passagerare. Boeings konkurrent SpaceX har tidigare testflugit sin rymdfarkost Crew Dragon till ISS vilket gick bra. Både Crew Dragon och Starliner är framöver tänkta att ersätta de ryska Soyuz-farkoster som sedan 2011 har använts för att skicka USA:s astronauter till ISS. Exakt när detta kommer att ske är dock fortsatt oklart. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing pausar produktionen av 737 MAX
Har 400 flygplan på lager som väntar på att levereras

Det amerikanska flygbolaget Boeing meddelade igår att man kommer att pausa produktionen av den olycksdrabbade flygplansmodellen 737 MAX i januari. Anledningen till det är att modellen inte har blivit godkänd av världens flygmyndigheter att flyga igen efter de två flygolyckor med flygplansmodellen som på ett halvår kostade 346 människor livet. Boeing 737 MAX fick flygförbud i mars men Boeing har trots det fortsatt producera modellen till de kunder som beställt modellen men ej fått dessa levererade. Efter att ha tillverkat 42 stycken 737 MAX-plan i månaden sedan modellen fick flygförbud har Boeing nu cirka 400 stycken flygplan som väntar på att levereras, något som inte kan ske innan modellen blivit godkänd att flyga passagerare igen. Hur länge produktionsstoppet förväntas pågå finns det än så länge inga uppgifter om. Boeing skriver i sitt uttalande: "We know that the process of approving the 737 Max’s return to service, and of determining appropriate training requirements, must be extraordinarily thorough and robust, to ensure that our regulators, customers, and the flying public have confidence in the 737 Max updates. The FAA and global regulatory authorities determine the timeline for certification and return to service. We remain fully committed to supporting this process. It is our duty to ensure that every requirement is fulfilled, and every question from our regulators answered." Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

X019 Gameplaytrailer för Microsoft Flight Simulator
Ser vansinnigt snyggt ut

I samband med X019 visade Microsoft upp en ny gameplaytrailer för kommande Microsoft Flight Simulator där vi får se lite flygtur med Boeing 747, Citation-plan samt ett litet akrobatflyg. Allt i riktigt krisp 4K-upplösning. Microsoft Flight Simulator kommer släppas någon gång nästa år. Tumnagel
54.3°
+
André Stray
0

Boeing 737 MAX får vara kvar på marken lite till
American Airlines vågar inte riktigt släppa loss dem ännu

Vi har tidigare rapporterat att American Airlines skulle börja flyga med sina Boeing 737 Max-plan igen den 16 januari 2020. Men nu har de valt att förlänga flygstoppet för den olycksdrabbade modellen till den 4 mars. Anledningen till det är att ytterligare inspektioner ska genomföras så passagerare ska våga åka med dessa plan igen. Samtliga Boeing 737 Max-plan fick som bekant flygförbud då två plan kraschade relativt tätt inpå varandra i Indonesien och Etiopien. Tumnagel
43.3°
+
Frode Wikesjö
0

Boeings Starliner har lyft från jorden för första gången
Gick halvbra

Igår testade Boeing sin rymdkapsel CST-100 Starliner för första gången, en kapsel som snart kommer att transportera astronauter till och från den internationella rymdstationen ISS. Det handlade om ett så kallat "abort test" där kapseln ska skjutas bort från sin bärraket i händelse av att något går fel under raketuppskjutningen. Man kan väl säga att testet gick sådär. En av Starliners tre fallskärmar vecklades inte ut som den skulle vilket innebar att kapseln fick landa på jorden med enbart två helt utvecklade fallskärmar. Enligt Boeing ska dock detta vara fullt tillräckligt och inom säkerhetsgränserna. Huruvida Boeings uppdragsgivare NASA är nöjda med det återstår att se. Tanken är att Starliner och SpaceX konkurrerande rymdfarkost Crew Dragon ska ta astronauter till ISS någon gång under nästa år. Det ska dock nämnas att båda företagen dras med kraftiga förseningar och ursprungligen var det tänkt att USA skulle vara redo att skicka astronauter till ISS för flera år sedan. På grund av förseningarna så kommer NASA och USA antagligen bli tvungna att köpa fler platser för sina astronauter till Rysslands Soyuz-farkoster. Ryssland verkar vara någorlunda säkra på att så blir fallet och har redan påbörjat byggandet av två nya Soyuz-farkoster som ska stå klara nästa år. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida