m

Jaguar Land Rover ska göra vätgasdriven Defender
Ska börja testas i slutet av året

Jaguar Land Rover håller på och utvecklar en version av sin Defender-modell med vätgasdrivna bränsleceller. Modellen kommer att bli en del av det som Jaguar Land Rover arbetar med under sitt så kallade "Project Zeus", ett program där man pysslar med att utveckla vätgasbaserade drivsystem till sina bilar. Den vätgasdrivna Defender-modellen är en del i företagets arbete att nå nollutsläpp från sina bilars avgaser fram till 2036 och bli helt koldioxidneutrala till 2039. Jaguars bränslecells-chef Ralph Clague säger om den nya satsningen: "We know hydrogen has a role to play in the future powertrain mix across the whole transport industry, and alongside battery electric vehicles, it offers another zero tailpipe emission solution for the specific capabilities and requirements of Jaguar Land Rover’s world class line-up of vehicles. The work done alongside our partners in Project Zeus will help us on our journey to become a net zero carbon business by 2039, as we prepare for the next generation of zero tailpipe emissions vehicles." Den vätgasdrivna Defender-modellen är under utveckling nu och Jaguar Land Rover hoppas kunna börja testa den i Storbritannien någon gång runt året slut. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Drönare används för att tanka stridsflygplan för första gången
Boeing och US Navy har testat en ny grej

Boeing och US Navy har genomfört ett lyckat test där man låtit en obemannad drönare tanka ett bemannat stridsflygplan, något som aldrig tidigare skett. Det hela genomfördes med Boeings obemannade jättedrönare MQ-25 Stingray som överförde cirka 1200 liter jetbränsle till en F/A-18 Super Hornet. Under tankningen låg de båda farkosterna bara cirka sex meter från varandra vilket ni kan se på bilden ovan och i videoklippet här nedanför. En av fördelarna med att tanka stridsflygplan i luften är att dessa kan hålla sig i luften längre under sina uppdrag. Fördelen med att använda drönare för tankning är att man inte behöver skicka upp bemannade tankflygplan i till exempel krigszoner. Tumnagel
49.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

USA lyckades återta stor del av ransomware-lösensumma
Bakslag för rysk hackergrupp

Amerikanska myndigheter har lyckats återta 2,3 miljoner dollar av de 4,4 miljoner dollar som företaget Colonial Pipeline betalade för att återfå tillgången till sina system efter en ransomware-attack. Företaget drabbades av attacken i början av maj och den ledde till att USA:s största pipeline för bensin och annat bränsle fick stänga ner under nästan en veckas tid. För att få tillgång till sina system valde företaget att betala den lösensumma som den Rysslands-baserade hackergruppen Darkside krävde. Efter att FBI nu återfått en del av den utbetalade lösensumman tror bedömare även att lösensumman kan ha betalts ut även för att kunna spåra och beslagta den bitcoin-plånbok där delar av lösensumman till slut hamnade. FBI:s näst högste chef Paul M. Abbate sa på en presskonferens efter tillslaget: "Today, we deprived a cyber criminal enterprise of the object of their activity, their financial proceeds and funding. For financially motivated cyber criminals, especially those presumably located overseas, cutting off access to revenue is one of the most impactful consequences we can impose." Exakt hur FBI lyckats spåra och återta den aktuella bitcoin-plånboken finns det inga uppgifter om. Huruvida FBI har hittat en teknik för att kanske göra liknande saker även vid framtida ransomware-attacker är även det än så länge okänt. Tumnagel
56.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fraktfarkost har dockat med Kinas nya rymdstation
Nästa månad anländer de första taikonauterna

I lördags lämnade den kinesiska fraktfarkosten Tianzhou-2 jorden med hjälp av en Kinas Long March 7B-raketer. Nu har denna anlänt till sitt mål, den kinesiska rymdstationen Tianhe, och dockat med denna. Det här var Kinas andra uppdrag av de totalt elva som förväntas genomföras av Tianhes första konstruktionsfas. Ombord på Tianzhou-2 finns bränsle och förnödenheter som kommer att användas av rymdstationens första besättning vilken kommer att skickas till dit snart. Kinas första bemannade uppdrag till sin nya rymdstation kallas för Shenzhou-12 och är förväntat att ske någon gång i juni. Exakt datum för detta saknas fortfarande. I klippet ovan kan ni kolla in både uppskjutningen av Tianzhou-2 från jorden och när denna sedan dockar med rymdstationen Tianhe. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Neste är på gång med förnybar bensin
Testar tillsammans med Volvo

Bolaget Neste, alltså inte Nestle, jobbar med förnybara bränslen och har i dag förnybar diesel och förnybart flygbränsle till försäljning. Nu håller man även på att testa förnybar bensin och man är i slutfasen av testningen, bland annat med Volvo. Bolagets förhoppning är att man ska kunna leverera förnybar bensin och att den ska kunna användas som förnybar diesel (HVO100) görs. Man räknar med att den förnybara bensinen ska minska växthusgasutsläppen med upp till 65 procent, men man vill komma upp i en minskning på 90 procent på sagt. Med tanke på att den el som elbilar drivs på i många fall också ger utsläpp i någon form är det ungefär på samma nivå som elbilar. Neste säger att lösningen ska kunna användas i befintliga och nya bensinbilar och även i hybridbilar. Man testar som sagt tillsammans med Volvo, eller snarare med deras dotterbolag Powertrain Engineering som tillverkare motorer åt Volvo. Testningen görs i motortestbädd och i två fordon som rullar i trafik. När testerna är klara ska de utvärderas och sedan är det dags för kommersiella testerna och dessa kommer att ske i Sverige. När det kan bli en färdig produkt är lite oklart, men man hoppas kunna lansera "inom en snar framtid". Precis som med HVO100 är det inte bara att börja tanka direkt, i alla fall inte om man vill ha garantin kvar, utan biltillverkarna behöver också testa. Med tanke på att det sakta men säkert blir fler och fler tillverkare som tillåter HVO100 och att det borde vara ett stort intresse kring detta hos tillverkarna finns det möjlighet att det blir verklighet. Många tillverkare är intresserade av att fortsätta sälja bensinbilar, bland annat sportbilstillverkare som Porsche. För att man ska få detta behövs förnybara bränslen komma ut för att de inte helt ska förbjudas, även om många länder och städer redan har planer på att förbjuda förbränningsmotorer. Tumnagel
51.8°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen-dieslar godkänns för HVO100
Gäller hela koncernen!

Volkswagen Group Sverige meddelade i dag att i princip alla fyrcylindriga dieselmodeller från modellår 2022 kommer att godkännas för HVO100. Det betyder att de flesta bilar som koncernen tillverkar från och med halvårsskiftet i år kommer att gå att tanka med det förnybara bränslet som är gjort av vegetabiliska oljor och animaliska fetter. Det gäller alltså hela gruppen och inte bara Volkswagen, så även Audi, Skoda, Seat och Cupra kommer att bli godkända. sexcylindriga dieselmotorer är ännu inte godkända men ett beslut kring dessa ska komma senare i år. Tyvärr gäller inte detta motorer som redan är tillverkade. HVO100 går enligt Volkswagen att tanka på 225 stationer runt om i Sverige. Tumnagel
44.7°
+
Roger Åberg
0

Tesla slutar acceptera bitcoin som betalning
På grund av den miljövidriga utvinningen av kryptovalutor

Teslas vd Elon Musk meddelade igår att bilföretaget beslutat sig för att sluta acceptera bitcoins som betalning för sina bilar, något som man började göra mindre än tre månader sedan. Anledningen till att Tesla inte längre vill ha betalt i bitcoin uppges beror på att bitcoin-utvinningen genererar stora utsläpp från de fossila bränslen som krävs för att driva så kallade kryptofarmar. Tesla uppger att man i framtiden återigen kan tänka sig att acceptera bitcoin som betalning om dessa börjar utvinnas på ett mer miljövänligt sätt. Värdet på bitcoin föll med nästan 15 procent efter Musks uttalande. Ett tag var priset för en bitcoin nere på under 50.000 dollar men handlas i skrivande stund för cirka 51.000 dollar. Tumnagel
59.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska klimatutsläpp minskade rekordmycket under 2020
Ner nästan sju procent mot året innan

Allt är inte depp i pandemin, tack vare ett antal olika anledningar sjönk klimatutsläppen en hel del förra året jämfört med 2019. De totala utsläppen var under 2020 47,4 miljoner ton koldioxidekvivalenter vilket är 6,8 procent lägre än året innan. ? Det är en rekordminskning som ligger i linje med vad som skulle behövas i snitt varje år för att Sverige ska klara målet till 2045. Men minskningarna är till stor del en följd av pandemin och andra tillfälliga händelser, vilket inte är en hållbar väg för samhället, säger Anna-Karin Nyström, chef för Klimatmålsenheten på Naturvårdsverket. En stor del av minskningen kommer ifrån att järn- och stålindustrin minskade sin produktion vilket gjorde att utsläppen för industrin minskade med 13 procent. Raffinaderiindustrin och transportsektorn såg också minskad efterfrågan och minskade därför utsläppen. Inrikesflyget minskade med 60 procent vilket resulterade i en minskning av utsläppt på 0,3 miljoner ton, men det är bara hälften av minskningen för personbilar som resulterade i 0,6 miljoner ton. Inrikesflygets positiva effekt slogs också ut av att arbetsmaskinernas utsläpp ökade med precis lika mycket, alltså 0,3 ton. Flygskam räcker alltså chockerande nog inte för att lösa all världens klimatproblem. Så mycket effekter av pandemin alltså, men enligt Naturvårdsverket så finns det även effekter som inte har direkt med pandemin att göra. El- och fjärrvärmesektorn minskade utsläppet med 23 procent vilket till viss del beror på milt väder men också mindre fossila bränslen. Mer information finns på länken nedan, men även SCB har publicerat siffror i dag och dessa hittar du här. Tumnagel
50.9°
+
Roger Åberg
0

Cyberattack mot amerikansk pipeline
Ryska hackers tros ligga bakom

USA:s största pipeline för raffinerade oljeprodukter utsattes i fredags för en cyberattack vilket ledde till att pipelinen fick stängas av. Colonial Pipeline går mellan den amerikanska golfkusten till New Yorks hamn och har kapacitet att transportera närmar 400 miljoner liter bensin och andra bränslen per dag från Houston till New York. Det motsvarar 45 procent av allt bränsle som konsumeras på den amerikanska östkusten. Colonial Pipeline arbetar nu med att starta upp systemet så att det kan rulla för full kapacitet igen men när så kommer att bli fallet finns än så länge inga uppgifter om. Flera källor uppger att ett ransomware-gäng som kallas för DarkSide är ansvariga för attacken. De sägs vara baserade i Ryssland och tros ha kommit över 100GB från Colonial Pipelines system. Samtidigt har flera av företagets datorer blivit utelåsta från företagets system i samband med ransomware-attacken. Huruvida Colonial har betalat eller planerar att betala någon lösensumma för att återfå tillgången till sina system och förhindra att eventuell data läcker ut är okänt. Colonial Pipeline är närmare 900 mil lång och består av två parallella ledningar där den ena transporterar bensin och den andra transporterar jetbränsle och annat. De båda ledningarna syns i blått och rött på kartan här nedanför. Tumnagel
28.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Earth 300 vill ta hundratals forskare till havs
Kolla in koncept på atomdrivet forskningsfartyg

Här kan ni kolla in lite bilder på det enorma forskningsfartyget Earth 300 som entreprenören Aaron Olivera hoppas kunna börja bygga snart. Det handlar om 300 meter långt fartyg som initialt är tänkt att drivas med miljövänliga bränslen och någon gång i framtiden även bli atomdrivet. Tanken är att 160 forskare tillsammans med 165 besättningsmän, 20 studenter, 20 experter och 20 superrika turister ska kunna inhysas på Earth 300. På fartyget kommer forskarna även ha tillgång till 22 stycken forskningslaboratorier. Man uppskattar att fartyget skulle kosta cirka 500 - 700 miljoner dollar att bygga. Driften av båten är tänkt att delvis finansieras av superrika turister som man hoppas vill betala 1 - 3 miljoner dollar för att tillbringa tio dagar i en av fartygets 20 så kallade VIP-hytter. Runt 2025 hoppas initiativtagaren och de andra som är inblandade i projektet att Earth 300 ska kunna sjösättas. Tumnagel
42.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Honda vill köra helt elektriskt vid 2040
Och ingen ska behöva dö av krock i deras bilar vid 2050

Honda meddelade nyligen att de har som mål att endast sälja el- eller bränslecellsbilar i de större bilmarknaderna vid 2040. Redan vid 2030 räknar de med att 40 procent av deras bilar kommer vara någon form av av el- eller bränslecellsbil och vid 2035 räknar de med att den siffran ska ligga på 80 procent i de största marknaderna. Honda säger att de kommer uppnå detta mål genom sin e:Architecture-plattform som ska driva företagets elbilar under senare halvan av detta årtionde. Fram tills den plattformen är klart kommer Honda använda GM:s Ultium-batterisystem för sina elbilar. Honda har också planer på att förbättra sitt förarassistanssystem till 2030 med målet att inga ska behöva dö i trafiken på grund av bil- eller motorcykelkrockar vid 2050. Honda kommer investera runt fem biljoner yen i forsknings- och utvecklingsinitiativ de närmaste sex åren. Tumnagel
46.0°
+
Frode Wikesjö
0

Northrop Grumman förlänger livet för ännu en satellit
Mission Extension Vehicle ger satelliter ytterligare några år i aktiv tjänst

Det amerikanska företaget Northrop Grumman har ännu en gång lyckats få en av sina MEV-satelliter (Mission Extension Vehicle) att docka med en annan satellit som ligger i omloppsbana runt jorden. Tanken bakom Mission Extension Vehicle-satelliterna är att dessa ska kunna förlänga livslängden på satelliter så att dessa kan få arbeta på i ytterligare några år. Förra året lyckades Northrop Grumman MEV-1 docka med Intelsats skrotfärdiga satellit Intelsat-901 och återförde denna till en omloppsbana där den sedan dess återigen skickar data till jorden. MEV-2 har nu dockat med Intelsats aktiva satellit Intelsat 10-02. Den höll på att få slut på bränsle och skulle bli tvungen att skrotas om inte MEV-2 hade kunnat ge den kraft att hålla sig kvar i sin nuvarande omloppsbana runt jorden. Båda MEV-1 och MEV-2 kommer att hänga kvar vid Intelsats satelliter till 2025 då satelliterna anses vara uttjänade för gott. Därefter kan MEV-satelliterna docka med andra satelliter som kanske vara värda att behålla i några år till. Runt 2035 kommer de båda MEV-satelliterna som nu befinner sig i rymden själva vara redo för skroten. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ducati har skippat planerna på en elmotorcykel
Tror inte det är vad Ducati-fansen vill ha

Det har nu gått över två år sedan Ducati uppgav att man var i det närmaste klara med att börja producera en elmotorcykel men sedan dess har det varit väldigt tyst om detta från företagets sida. Anledningen till det är att Ducati verkar ha skrinlagt planerna på en elmotorcykel då man inte tror att en sådan kan uppfylla de krav en köpare förväntar sig av en Ducati-motorcykel. I en intervju med MCN säger Ducatis säljchef Francesco Milicia, till vänster på bilden ovan, följande om en eventuell elmotorcykel från företaget: "We are thinking and working on electric. We are part of a group that’s going quickly towards electrification and it’s a good opportunity for Ducati.Will we produce an electric Ducati soon? No. We think that for the kind of machine we produce now, an electric motorcycle cannot guarantee the pleasure, the range, the weight etc that Ducati riders expect." Milicia säger vidare att man tillsammans med andra företag i Volkswagen-koncernen istället undersöker bland annat syntetiska drivmedel för att hitta ett sätt att sänka utsläppen på sina fordon: "We are also looking carefully at other solutions for zero or minimal emissions, such as synthetic fuel. Other brands in our group such as Porsche are looking at it and it’s something we are looking at in the medium term." Det verkar med andra ord att de som går och väntar på att införskaffa sig en elektrisk Ducati-motorcykel kan få vänta ett tag. Det är givetvis inte alls omöjligt att en sådan modell kommer att dyka upp i framtiden men det ser just nu inte ut som om Ducati själva har planerat någon sådan i en nära framtid. Tumnagel
29.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvokoncernen och SSAB ska fixa fossilfritt stål
Till lastbilar

Häromdagen skrev vi om att Polestar vill tillverka en bil som är helt klimatneutral och i dag är det Volvokoncernen som vill bygga en klimatneutral lastbil. En del av detta är att se till att stålet man använder inte smutsar ner och därför har man nu ingått ett samarbetsavtal med SSAB som rör forskning, utveckling, serieproduktion och kommersialisering av världens första fordon av fossilfritt stål. Man kommer redan i år att visa ett konceptfordon och konceptmaskiner som är tillverkade med stål från SSAB som har framställts med hjälp av vätgas. Redan nästa år kommer man att börja produktion i mindre skala och sedan öka takten. SSAB bidrar alltså med fossilfritt stål men man ska också tillsammans forska på hur stålet kan användas bättre i lastbilarna och maskinerna. Volvo kommer också bidra med fordon till SSAB som drivs med hjälp av batterier eller bränsleceller. Tumnagel
52.8°
+
Roger Åberg
0

Fiat släpper Google-brandade Fiat 500-modeller
Med design och funktioner från Google Assistant

Fiat har i ett samarbete med Google tagit fram tre modeller av Fiat 500 vilka har fått lite designelement hämtade direkt från Googles smarta assistent Google Assistant. Det handlar om specialversioner av Fiat 500, 500X crossover samt 500L MPV som försett med olika Google-detaljer, bland annat en "Hey Google"-badge som ni kan kolla in lite närmare på en av bilderna nedan. Förutom Google-designen så har de tre modellerna försetts med sju tum stora skärmar som givetvis gör Google Assistant. Google Assistant har även integrerats med Fiats egen Mopar Connect-tjänst vilket gör att bilägarna kan hålla koll på bränslenivå, om den är låst, hitta närmaste serviceverkstaden för Fiat, aktivera varningsblinkers och annat från sin telefon eller den Nest Hub som följer med i en goodie bag till köparen av bilarna. De google-brandade Fiat 500 kommer att säljas i tio europeiska länder men Sverige är inte ett av dem. Här nedan kan ni kolla in den presskonferens där Fiat presenterar "Fiat 500 Family Hey Google". Tumnagel
25.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vad betyder ICE, HEV, PHEV och BEV?
Vi förklarar!

Förr i tiden så fanns det bilar och de gick på bensin. Sen dök det upp bilar som även gick på diesel när det bränslet och motorerna slutade vara supersmutsigt och dåligt. Sen kom miljötrenden och etanolen kom, och försvann. Nu är vi inne i den elektriska tidsåldern men det är ett tag kvar tills alla bilar är elektriska och just nu är det en hel hög med konstiga förkortningar som förklarar vilken typ av drivning som en bil har. Du kanske har läst om ICE, BEV, PHEV och HEV men inte fattat något, så därför tänkte vi kort förklara vad de olika förkortningarna står för. ICE är ett, i alla fall för mig, rätt nytt begrepp. Det står för Internal Combustion Engine, eller förbränningsmotorn som det heter på svenska. Förbränningsmotorer finns i en hel hög med varianter men gemensamt för dem alla är att de förbränner ett bränsle och på så sätt kan driva till exempel en bil framåt. En ICE-bil går oftast på bensin eller diesel som är fossilbränslen men kan också drivas på etanol, biogas eller biodiesel som är förnybara bränslen. En ICE-bil är med andra ord oftast men inte alltid dålig för miljön. HEV står för Hybrid Electric Vehicle (eller hybrid på talspråk) och blev känd för världen när Toyota släppte sin Prius som minst halv Hollywood åkte runt i för att de skulle verka miljövänliga. Så stor skillnad var det dock inte eftersom en så kallad fullhybrid har en liten elmotor och ett litet batteri men så fort dessa inte räcker till, vilket är fort, så kickar bensinmotorn igång. Det finns även mildhybrider som blivit poppis under senare år men som i alla fall inte jag förstår. De är mindre usla än en ICE eftersom de kan stänga av under längre perioder till exempel vid rödljus och så får bilen en liten, liten knuff ibland men skillnaden i förbrukning är 10-15 procent. Så bättre, men ingen revolution. PHEV står för Plug-in Hybrid Electric Vehicle och är precis som en HEV en bil som har en mindre elmotor och (oftast) en bensinmotor. Men här är batteriet och elmotorn större och man kan stoppa in en sladd i bilen och ladda den, vilket gör att man kan köra mindre sträckor på bara el. När dessa kom var den sträckan försumbar och man skulle verkligen vara ambitiös om man orkade ladda, men i dag kommer PHEV-bilar ofta fyra mil på en laddning och senaste generationer kommer upp till sju-åtta mil. Det gör att om man har laddning hemma eller på jobbet så kan man använda bilen som en normal elbil och så använder man bara bensinmotorn när man åker längre sträckor. Bensin är som sagt vanligast men några tillverkare, bland annat Mercedes, använder diesel. Anledningen till att man använder bensin är att det (oftast) är krångligare och dyrare att göra en dieselmotor och det är redan dyrt och krångligt som det är med både el och bensin. PHEV kan vara det absolut bästa valet just nu eftersom man kan köra miljövänligt till vardags men även ha lång räckvidd när det behövs. Ibland är det dock det sämsta av två världar eftersom bensinmotorn är trött och elmotorn är trött. Det kommer även att bli "spännande" att se hur länge dessa kommer att leva eftersom det är mycket teknik som kan och kommer gå sönder i dessa när de blir några år på nacken. Och snart är de bara dyrare och besvärligare än riktiga elbilar. FCEV är inte så vanligt så det är mest en parantes här. Det handlar om Fuel Cell Electric Vehicle, alltså en bränslecellsbil. Det är en bil som tar vätgas och omvandlar det till el i en bränslecell i bilen. Resultatet blir en elbil, men som tankas med bränsle istället för färdig el. Det finns bara några få stationer i Sverige så just nu är det här ett väldigt ovanligt alternativ i Sverige. BEV är den sista förkortningen för dagen och det står för Battery Electric Vehicle. Helt enkelt en riktig elbil som inte har någon bensinmotor som backup. Ibland kallar man dessa för EVs, men det kan även vara en PHEV eller en HEV så vill man vara korrekt och tydlig säger man BEV. Men BEV behöver inte vara en bil utan kan även vara en cykel eller elsparkcykel eller typ vad som helst som klassas som ett fordon och som går på el. Hoppas att ni har blivit lite klokare. Har vi missat något? Skrik till bland kommentarerna! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Lynk & Co 01 är riktigt lovande!
Vi har provkört Volvo-syskonet

Det har varit mycket snack från Lynk & Co men nu är deras första bil äntligen här! Eller nästan i alla fall, en första bil har nått Stockholm och jag fick låna den i två ynka timmar. Så det här är inget tet utan mer av ett första intryck. Hur som helst så blev jag positivt överraskad av den här bilen. Lynk & Co 01 är på sätt och vis en annorlunda och billigare Volvo. Företaget är systerföretag till Volvo och ägs av Geely och plattform och massor av teknik är hämtad från just Volvo. Deras första modell heter logiskt nog 01 och det är en liten SUV som är lik XC40 på många sätt under skalet. Bilen är tolv centimeter längre än XC40 så den är lite större men annars är det mycket som är likt. Under skalet. Tumnagel
43.8°
+
Roger Åberg
0

Satisfactory får ny stor uppdatering
Lägger till hoverpack, drönare och lite annat smått och gott

Har ni tagit en paus från att effektivisera er fabrik i Satisfactory? Då är det bara att damma av arbetsledarhatten och kasta in er igen för nu har en ny stor uppdatering släppts för det svenskutvecklade spelet. Det är den fjärde stora uppdateringen som släpps och i den får vi en rad nya tillskott och en drös livskvalitetsuppdateringar som vi tar emot med öppnar armar. Uppdateringen lägger bland annat till hoverpack och dessa låter sväva ovanför din fabrik för att kunna se vad som kan förbättras. Hoverpack fungerar lite annorlunda än jetpack då hoverpack går på elnätet och behöver inget bränsle. Kort sagt är jetpack fortfarande användbara vid utforskning, men för arbete på hemmaplan är det hoverpack som gäller. Vidare har spelet fått drönare som kan transportera material över långa distanser. Sedan har spelet fått lampor som vi kan dunka upp lite var vi vill i vår fabrik. Detta är förstås inte allt då nya maskiner och byggnader som Blender, Particle Accelerator och Power Storage har lagt till. Samtliga nyheter i Update 4 Experimental Release hittar ni via länken här nere till vänster och i videon ovan pratas det även om nyheterna. För att ta del av nymodigheterna behöver ni köra den experimentella versionen av spelet, vilket ni kommer åt genom att högerklicka på spelet i Steam, klicka er till beta-menyn och sedan välja Experimental. Detta borde även fungera i Epic Games Store. Tumnagel
42.3°
+
André Stray
0

Daimler Truck AG och Volvokoncernen bildar bränslecellsbolag
Vill bli ledande global tillverkare av bränsleceller

Nu har Daimler Truck AG och Volvokoncernen gått samman och dragit igång bränslecellsbolaget cellcentric. Volvokoncernen har förvärvat 50 procent av aktierna i befintliga Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG för cirka 6,3 miljarder kronor. Målet är att göra det nya joint venture-bolaget till en ledande global tillverkare av bränsleceller. Tillsammans ska man som huvudfokus utveckla, producera och kommersialisera bränslecellsystem för användning i tunga lastbilar. Målet är att börja med kundtester inom tre år och att påbörja serietillverkning under andra halvan av detta decennium. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Nikola Motors tuffar på
Presenterar framtidsplaner

Det har varit tyst kring Nikola Motors sedan härvan i september där vdn avgick och när det i november stod klart att den överenskommelse man hade med General Motors inte alls skulle bli av den storlek som först var tänkt. Men företaget finns kvar och nu presenterar de lite hur framtiden är tänkt att se ut. Målet är att först lansera den helt eldrivna lastbilen Tre i Nordamerika. Denna ska ha upp till 48 mils räckvidd. Efter den ska en bränslecellsdriven version av modellen lanseras. Med fulla vätgastankar ska denna kunna ta sig upp till 80 mil. Man planerar även för Two FCEV Sleeper som är en bjässe tänkt för transporter över långa sträckor. Den ska ha en räckvidd på upp till 144 mil. Jason Roycht som är global head of FCEV hos Nikola säger följande: "Our plan is to enter the market in steps. We are building on the current Tre platform with the planned launch of our fuel-cell and hydrogen storage systems in 2023. These systems are designed to be scalable in order to handle the greater power and longer-range requirements for long-haul, which allows for concurrent integration into the chassis design of the Nikola Two FCEV Sleeper. Utilizing common components and systems for hydrogen propulsion will support greater economies of scale and also allow Nikola to continuously expand and adapt our FCEV truck portfolio to address the diverse requirements of commercial trucking." Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört vätgasbilen Toyota Mirai!
Spännande men går inte att köpa...

Toyota tror verkligen på vätgas och när man pratar om det är man noga med att poängtera att det inte bara är ett bränsle utan mer av en energibärare. Till skillnad mot el så går det att flytta och lagra fysiskt och det har ju sina fördelar. Nackdelarna är just det fysiska, det behövs platser att tanka på och det finns det bara tre stycken i Sverige, en vid Arlanda, en vid Mariestad och en vid Sandviken. Första generationen Mirai, som alltså är Toyotas vätgasbil, lanserades 2016 i Sverige och sedan dess har man levererat hiskeliga 14 stycken bilar. Ingen supersuccé alltså. Det beror så klart på att det bara finns tre mackar men också på att den första generationen inte vara vacker alls och så var den rätt dyr. Men nu är andra generationen här och den här snygg! Kolla in vår video om bilen här! Tyvärr så kvarstår problemet med mackarna och Toyota kommer därför inte att sälja bilen i Sverige. Istället kommer man att göra den tillgänglig via deras bilpoolstjänst Kinto. Där ska du kunna hyra bilen per timme (för 150 spänn), per dag eller på längre tid om du så vill. Det handlar alltså om att få ut lite bilar som syns på stan och som gör att man kanske, kanske bygger fler mackar. Om du verkligen vill ha en så kan nog Toyota ordna det, men du får inte köpa utan i sånt fall är det leasing som gäller. Nya Mirai kan ha en så mycket vackrare form till stor del för att tekniken har utvecklats. Istället för en stor bränslestack placerad under bilen så är den nu betydligt mindre och placerad under huven. Det gör att bilen är 65 millimeter lägre och 70 millimeter längre. Det finns numera tre tankar istället för två och man får plats med 5,6 kilo vätgas i dessa tre. Bränslestacken tar vätgasen och gör om denna till energi som sedan kan driva motorn. Tillsammans med ett mindre batteri som sitter bak i bilen så får man ut 134 kW vilket tar bilen från noll till hundra på nio sekunder. Inte toksnabbt, men du har den där elbilsknuffen i början i alla fall. Men som referens känns en VW ID.3 betydligt snabbare. Körkänslan är ändå sportig, sittpositionen i bilen är som hämtad från en Lexus-coupé. Man har även lagt till en funktion som gör att det låter när man accelererar, men det blir mest pinsamt och tramsigt. Se hur bilen ser ut på insidan här! Toyota har haft problem att leverera Mirai främst för att man inte fått fart på tillverkningen av bränslestackarna. Men nu är det mer fart och de 330 cellerna som stacken består av tar nu sekunder istället för en kvart styck att tillverka. Det gör att man kommer att leverera 30.000 bränslestackar i år vilket är tio gånger fler än tidigare, men alla dessa kommer inte att hamna i Mirai utan även i kommersiella fordon. Så fler bilar kommer att tillverkas, men inga stora mängder. Vätgas känns fortfarande som något som inte är så ett självklart drivmedel för framtiden och fokus kommer nog att vara på kommersiella fordon, även om de tester som gjorts med bussar i bland annat Stockholm och Göteborg har lagts ner. Men det är hur som helst roligt att Toyota fortsätter fokusera på detta! Vi bad om lite frågor på Instagram och här kommer svaret på några av dessa! Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

Ett av fem dödsfall orsakas av föroreningar från fossilt bränsle
Betydligt mycket fler än vad man tidigare trott

Enligt en ny studie från fyra ansedda brittiska universitet så orsakades 18 procent dödsfall under 2018 av luftföroreningar som uppstått i samband med förbränning av olika typer av fossilt bränsle. Det innebär att cirka 8,7 miljoner människor dör varje år på grund av dessa föroreningar. Siffran är betydligt mycket högre än vad man trott tidigare. Så sent som 2019 uppskattade forskare att 4,2 miljoner människor dog årligen på grund av partiklar som frigörs när fossilt bränsle förbränns. I studien från de brittiska universiteten framkom det även att dödsfall orsakade av luftföroreningar från fossilt bränsle var värst i östra Asien. Där uppskattar man att 30,7% av alla årliga dödsfall beror på dessa luftföroreningar. Motsvarande siffra för Europa och USA var 16,8% respektive 13,1%. Tumnagel
20.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida