m

Nikola Motors tuffar på
Presenterar framtidsplaner

Det har varit tyst kring Nikola Motors sedan härvan i september där vdn avgick och när det i november stod klart att den överenskommelse man hade med General Motors inte alls skulle bli av den storlek som först var tänkt. Men företaget finns kvar och nu presenterar de lite hur framtiden är tänkt att se ut. Målet är att först lansera den helt eldrivna lastbilen Tre i Nordamerika. Denna ska ha upp till 48 mils räckvidd. Efter den ska en bränslecellsdriven version av modellen lanseras. Med fulla vätgastankar ska denna kunna ta sig upp till 80 mil. Man planerar även för Two FCEV Sleeper som är en bjässe tänkt för transporter över långa sträckor. Den ska ha en räckvidd på upp till 144 mil. Jason Roycht som är global head of FCEV hos Nikola säger följande: "Our plan is to enter the market in steps. We are building on the current Tre platform with the planned launch of our fuel-cell and hydrogen storage systems in 2023. These systems are designed to be scalable in order to handle the greater power and longer-range requirements for long-haul, which allows for concurrent integration into the chassis design of the Nikola Two FCEV Sleeper. Utilizing common components and systems for hydrogen propulsion will support greater economies of scale and also allow Nikola to continuously expand and adapt our FCEV truck portfolio to address the diverse requirements of commercial trucking." Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört vätgasbilen Toyota Mirai!
Spännande men går inte att köpa...

Toyota tror verkligen på vätgas och när man pratar om det är man noga med att poängtera att det inte bara är ett bränsle utan mer av en energibärare. Till skillnad mot el så går det att flytta och lagra fysiskt och det har ju sina fördelar. Nackdelarna är just det fysiska, det behövs platser att tanka på och det finns det bara tre stycken i Sverige, en vid Arlanda, en vid Mariestad och en vid Sandviken. Första generationen Mirai, som alltså är Toyotas vätgasbil, lanserades 2016 i Sverige och sedan dess har man levererat hiskeliga 14 stycken bilar. Ingen supersuccé alltså. Det beror så klart på att det bara finns tre mackar men också på att den första generationen inte vara vacker alls och så var den rätt dyr. Men nu är andra generationen här och den här snygg! Kolla in vår video om bilen här! Tyvärr så kvarstår problemet med mackarna och Toyota kommer därför inte att sälja bilen i Sverige. Istället kommer man att göra den tillgänglig via deras bilpoolstjänst Kinto. Där ska du kunna hyra bilen per timme (för 150 spänn), per dag eller på längre tid om du så vill. Det handlar alltså om att få ut lite bilar som syns på stan och som gör att man kanske, kanske bygger fler mackar. Om du verkligen vill ha en så kan nog Toyota ordna det, men du får inte köpa utan i sånt fall är det leasing som gäller. Nya Mirai kan ha en så mycket vackrare form till stor del för att tekniken har utvecklats. Istället för en stor bränslestack placerad under bilen så är den nu betydligt mindre och placerad under huven. Det gör att bilen är 65 millimeter lägre och 70 millimeter längre. Det finns numera tre tankar istället för två och man får plats med 5,6 kilo vätgas i dessa tre. Bränslestacken tar vätgasen och gör om denna till energi som sedan kan driva motorn. Tillsammans med ett mindre batteri som sitter bak i bilen så får man ut 134 kW vilket tar bilen från noll till hundra på nio sekunder. Inte toksnabbt, men du har den där elbilsknuffen i början i alla fall. Men som referens känns en VW ID.3 betydligt snabbare. Körkänslan är ändå sportig, sittpositionen i bilen är som hämtad från en Lexus-coupé. Man har även lagt till en funktion som gör att det låter när man accelererar, men det blir mest pinsamt och tramsigt. Se hur bilen ser ut på insidan här! Toyota har haft problem att leverera Mirai främst för att man inte fått fart på tillverkningen av bränslestackarna. Men nu är det mer fart och de 330 cellerna som stacken består av tar nu sekunder istället för en kvart styck att tillverka. Det gör att man kommer att leverera 30.000 bränslestackar i år vilket är tio gånger fler än tidigare, men alla dessa kommer inte att hamna i Mirai utan även i kommersiella fordon. Så fler bilar kommer att tillverkas, men inga stora mängder. Vätgas känns fortfarande som något som inte är så ett självklart drivmedel för framtiden och fokus kommer nog att vara på kommersiella fordon, även om de tester som gjorts med bussar i bland annat Stockholm och Göteborg har lagts ner. Men det är hur som helst roligt att Toyota fortsätter fokusera på detta! Vi bad om lite frågor på Instagram och här kommer svaret på några av dessa! Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

Ett av fem dödsfall orsakas av föroreningar från fossilt bränsle
Betydligt mycket fler än vad man tidigare trott

Enligt en ny studie från fyra ansedda brittiska universitet så orsakades 18 procent dödsfall under 2018 av luftföroreningar som uppstått i samband med förbränning av olika typer av fossilt bränsle. Det innebär att cirka 8,7 miljoner människor dör varje år på grund av dessa föroreningar. Siffran är betydligt mycket högre än vad man trott tidigare. Så sent som 2019 uppskattade forskare att 4,2 miljoner människor dog årligen på grund av partiklar som frigörs när fossilt bränsle förbränns. I studien från de brittiska universiteten framkom det även att dödsfall orsakade av luftföroreningar från fossilt bränsle var värst i östra Asien. Där uppskattar man att 30,7% av alla årliga dödsfall beror på dessa luftföroreningar. Motsvarande siffra för Europa och USA var 16,8% respektive 13,1%. Tumnagel
20.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

2030 ska Boeings flygplan flygas med hållbart bränsle
Bränsle som tillverkas av växter, sopor eller annat

Boeing skriver i ett pressmeddelande att deras flygplan någon gång runt 2030 ska flygas på hållbart bränsle vilket ska leda till mindre koldioxidutsläpp från bränslet som används i flygplanen. Det ska handla om biobränsle som kan tillverkas av till exempel vegetabilisk olja, olika djurfetter, spillprodukter från jord- ochs skogbruk samt hushållssopor. Exakt vilken eller vilka typ av biobränslen Boeing har tänkt att använda i sina framtida flygplan framgår inte. 2018 testade Boeings att flyga en Boeing 777:a med 100 procent biobränsle. Detta var något man gjorde under sitt så kallade ecoDemonstrator-program och det ska ha varit första gången någonsin ett flygplan i kommersiell trafik flög med biobränsle utan något traditionellt bränsle i blandningen. ecoDemonstrator är Boeings testprogram för att skapa mer bränslesnåla och tystare flygplan. Ni hittar en introduktion till detta ovan och ett lite längre klipp om programmet här nedanför. Tumnagel
50.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hyperions vätgasdrivna XP-1 ute och rör på sig
Skulle till Las Vegas och köra lite tester

I augusti förra året presenterade Hyperion Motors den vätgasdrivna superbilen XP-1. Då handlade det om renderingar men man har faktiskt byggt en rullande prototyp och den får vi se här, om än i maskerat utförande. Enligt tillverkaren ska det finnas kapacitet för att ta sig 163 mil på en tank i den här. När den är tom ska det ta under fem minuter att fylla upp igen. Den har flera elmotorer, fyrhjulsdrift och en trestegad växellåda. 0-100 km/h ska gå på under 2,2 sekunder och toppfarten ska ligga på 356 km/h. Vikten på hela ekipaget ska ligga på runt 1032 kilo. Målet är att börja tillverka bilen nästa år och totalt ska 300 stycken exemplar bli till. Vad man får betala framgår dock inte. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Virgin Orbits raket har tagit sig till rymden för första gången
Har satt nio satelliter i omloppsbana runt jorden

Igår lyckades Virgin Orbit för första gången skjuta upp sin raket Launcher One till rymden, något som man gjorde genom att släppa raketen från det specialbyggda flygplanet Cosmic Girl. Virgin Galactic och Virgin Orbit har arbetat i över fem år på att utveckla ett system där man skjuter upp raketer med tillhörande satelliter från flygplan. Efter ett misslyckat försök i maj förra året ser det nu ut som man lyckat med detta då man igår sköt upp Launcher One från den ombyggda Boeing 747:an Cosmic Girl. Fördelen med att skjuta upp raketer till rymden från flygplan jämfört med att skjuta upp dem från marken är bland annat att man kan använda mindre raketer och bränsle vilket gör satellituppskjutningarna billigare. Under gårdagens uppskjutning hade Launcher One med sig nio minde CubeSat-satelliter från NASA. På Twitter säger Virgin Orbit att dessa nu satts i omloppsbana runt jorden. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Smygtitt på The Lady And The Dale
Ny dokumentärserie om bedragaren Elizabeth Carmichael

1974 startade Elizabeth Carmichael biltillverkaren Twentieth Century Motor Car Corporation. Hennes idé var den bränslesnåla trehjuliga italieninspirerade bilen Dale - något som var helt tvärtom vad amerikanska biltillverkare spottat ur sig tidigare. Det hela verkade ju helt okej ända tills det framkom att Elizabeth inte alls var den hon utgav sig för att vara. Hon hävdade att hon var en bondtös uppvuxen i Indiana, fembarnsmor och änka efter en ingenjör som jobbat på NASA. I själva verket föddes hon som en man vid namn Jerry Dean Michael men efter att ha varit eftersökt av polisen sedan 1961 för förfalskning valde hon att byta identitet och gömma sig. Vivian Barrett Michael var mamman till de fem barnen men hon presenterades alltid som Elizabeths sekreterare och inget annat. Till slut visade det sig att hela företaget var en bluff och att Elizabeth stuckit med investerarnas pengar. Nu har detta lilla äventyr blivit till en dokumentärserie i fyra delar som kommer till HBO Max den 31 januari. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

SpaceX Super Heavy ska landa på sin uppskjutningsramp
Så att den går snabbare att återanvända

SpaceX grundare Elon Musk har avslöjat att företaget planerar att låta sin jätteraket Super Heavy landa på den ramp som kommer att användas när raketen, och den tillhörande rymdfarkosten Starship, skjuts upp från jorden. Detta skiljer sig från hur SpaceX låter sina Falcon 9-raketer landa efter att ha genomfört sina uppdrag. De landar antingen på en pråm i havet eller på landbacken en bit ifrån avskjutningsplatsen. För att Super Heavy ska kunna landa i sin egen uppskjutningsramp tänker sig SpaceX att man initialt ska använda bromsraketer för att få raketen att sakta ner farten. Därefter ska Super Heavy fångas upp av den arm som håller raketen på plats i uppskjutningsrampen innan den skjuts upp till rymden. Skulle SpaceX lyckas med sin plan för Super Heavys landningar så skulle raketen i teorin kunna besiktigas på plats, fyllas på med nytt bränsle och sedan vara redo för att skicka ett nytt Starship till rymden. Om eller hur det hela kommer att fungera kommer vi antagligen få vänta på ett tag för att få se. SpaceX började under förra året testa Starship och kommer antagligen att börja testa Super Heavy någon gång under det här året. Tumnagel
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Genomgång av nya Toyota Mirai
Kommer vätgasbilen lyckas bättre denna gång?

Toyotas första upplaga av Mirai lanserades 2015 men den blev aldrig någon riktig succé. Det berodde troligtvis inte bara på det något udda utseendet utan det hade säkert även att göra med att det här med vätgas är lite speciellt. Sen finns det ju inte överdrivet många ställen att fylla på heller och det ger nog många ångest. Att bilen dessutom kostade en rejäl slant gjorde ju inte saken bättre direkt. Toyota har rena elbilar på gång men de vill ändå göra ett nytt försök med Mirai och har därför lanserat en uppdaterad, och betydligt snyggare, version. Här får vi oss en genomgång av den för att se vad som har förbättrats. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2020

Forskare omvandlar koldioxid till flygbränsle
Återvunnen koldioxid kanske kan komma till nytta i framtiden

Forskare på Oxford University uppger att man har lyckats omvandla koldioxid till bränsle som skulle kunna driva flygmotorer, något som skulle kunna göra att koldioxid som släpps ut i vår atmosfär kanske skulle kunna komma till något slags nytta i framtiden. I dagsläget handlar det om försök i liten skala utförda i laboratorium. För att det hela skulle kunna bli kommersiellt användbart krävs givetvis att det är möjligt att konstruera större anläggningar som skulle kunna omvandla koldioxid till jetbränsle. Tanken är att man då skulle kunna bygga sådana anläggningar i närheten av till exempel kolkraftverk, eller andra typer av fabriker som släpper ut stora mängder koldioxid, och samla in koldioxid från dessa för att sedan omvandla detta till jetbränsle. Enligt forskarna skulle deras metod även bli ett billigare sätt att tillverka flygbränsle än när man skapar jetbränsle av väte och vatten, detta för att det krävs mindre elektricitet för att omvandla koldioxid till bränsle enligt forskarna. Tumnagel
60.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyota testar bränslecellsdrivna lastbilar i Los Angeles
Ska köra runt i hamnar

I Los Angeles och Long Beachs hamnar kommer snart Toyotas prototyper av bränslecellsdrivna lastbilar att börja köra. De tunga lastbilarna går tyst och släpper inte ut några avgaser, bara vatten. Bilarna är tillverkade genom ett samarbete mellan Kenworth och Toyota och det är Kenworths modell T680 som har tekniken under skalet. Man har utgått från bränslecellerna som finns i Toyota Mirai och utvecklat dessa vidare. Bakom hytten finns sex stycken vätgastankar som i sin tur ger kraft till litiumjon-batteri som matar elmotorerna. Räckvidden med fulla tankar och full last på 36,3 ton ska ligga på 48,3 mil. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

Renault börjar sälja Captur som laddhybrid
Blir din för 357.900 kronor

I början av året visade Renault upp modellen Captur som laddhybrid. Nu drar försäljningen igång och ett exemplar blir ditt från 357.900 kronor. För den slanten får du en bil som bland annat tar sig upp till 6,5 mil (stadskörning) på bara el. Captur E-Tech som bilen kallas blir Renaults första laddhybrid i Sverige och den ska finnas att beskåda hos återförsäljarna nu. Förbränningsmotorn som går på bensin ger 160 hästar och till denna kopplas två stycken elmotorer. Till paketet kopplas en automatlåda utan koppling som ska göra körningen sömlös och bekväm. Bränsleförbrukningen anges till 0,15 liter per mil och utsläppen till 33 gram per kilometer. Bilens batteripack är på 9,8 kWh och en full laddning ska ta tre timmar. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Snubbe bygger bränsledrivet Nerf-gevär
Bra drag!

Batteridrivna Nerf-gevär är roliga att leka med, men vill man ha lite mer tryck i pangandet så kan man modda leksaken en skvätt. Det är exakt vad Youtubern Peter Sripol gjort och ovan kan ni se vad som händer om man smäller på en bränsledriven motor i Nerf-geväret. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Hybridbilar inte alls så snälla mot miljön som de hävdas
Enligt ny rapport från miljöorganisation

Bensin- och dieselbilar är jättedumma mot miljön och det är mycket bättre att köra en hybrid som går både på fossilbränsle och el. Så har det i alla fall låtit i många år. Nu presenterar miljöorganisationen NGO Transport & Environment en ny rapport som istället hävdar att hybridbilar kan vara riktigt dumma mot miljön, och att de släpper ut betydligt mer koldioxid än vad tillverkarna säger att de gör. Emissions Analytics som är ett brittiskt företag har på uppdrag av organisationen testat utsläppen på BMW X5, Volvo XC60 Recharge och Mitsubishi Outlander PHEV. När dessa testades med fulladdade batterier släppte de ut mellan 28 och 89 procent mer koldioxid än vad det står på pappret att de ska göra. Samma visa gällde när man körde bilarna och batterierna samtidigt laddades - då var utsläppen tre till tolv gånger högre än angivit. Julia Poliscanova som är fordonsexpert på T&E säger följande: "Laddhybrider är fejkade elbilar som har byggts för att klara laboratorietester och få skattesubventioner, inte för verklig körning. Våra tester visar att de förorenar mer än vad som sägs i marknadsföringen, även när de körs fulladdade under optimala förhållanden. Om du inte kör bilarna extremt miljövänligt så skjuter utsläppsnivåerna i höjden. Regeringar bör omedelbart sluta finansiera de här bilarna med skattebetalarnas pengar." Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida