Quantcast
m

Microsoft testar att driva datacenter med väte
Ska förhoppningsvis ersätta dieselkraftverk

Microsoft siktar på att bli ett koldioxid-negativt företag till 2030 och har börjat vidtaga en del åtgärder för att så ska bli fallet. En av planerna är att Microsoft ska byta ut dieselkraftverken som fungerar som backup vid elavbrott på sina datacenter runt om i världen. För att se hur det skulle fungera har Microsoft nu testat att under 48 timmar driva ett av sina datacenter med ett kraftverk som drevs av väte-bränsleceller. Systemet som används har Microsoft utvecklat själva sedan 2018 och kraftverket som drivs av bränslecellerna har en kapacitet på 250 kilowatt. Microsoft använder idag diesel till cirka 1 procent av sin totala energikonsumtion. Dieseln används primärt i kraftverk som driver deras Azure-datacenter och på sikt kanske denna nu kan komma att bytas ut mot kraftverk som drivs av bränsleceller. Tumnagel
49.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vätgasdrivna CityHawk vill bli framtidens flygande taxi
I luften runt 2030

Flygande "bilar" är tydligen det många olika företag satsar på och förutspår ska bli nästa grej. Ett av dessa heter Urban Aero och det här är deras CityHawk. Den går på vätgas och man hoppas att det här kan bli en framtida taxi som tar folk dit de ska via luften. Vätgasen matar två bränsleceller som i sin tur förser två stycken elmotorer på 952 hästar med kraft. Motorerna ser sedan till att snurra igång de två rotorerna som är inbyggda i karossen. Toppfarten anges till 200 km/h och räckvidden ska ligga på 16 mil innan man måste fylla på mer gas. CityHawk är som väntat inget vi kommer få se i skyarna i år utan målet är istället att den här ska färdig för produktion någon gång innan 2030. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Idag öppnar förhandsbokningarna för pickupen Badger
Kan fås som elbil eller med bränslecell

Det första Nikola Motors visade upp var en vätgasdriven lastbil. Sedan dess har både en vattenskoter och en fyrhjuling dykt upp, och tidigare i år även en pickup. Den sistnämnda som man kallar för Badger ska man kunna förhandsboka från och med idag. Bilen erbjuds både som ren elbil och med vätgasdriven bränslecell som i sin tur driver en elmotor. Den förstnämnda ska ha en räckvidd på 48 mil medan den som går på vätgas ska klara sig hela 96 mil innan det är dags att tanka igen. Grundaren Trevor Milton säger följande om modellen: "The technology on the Badger is next to none; it has one of the most advanced powertrains and infotainment systems on the market. The features include over-the-air updates, keyless entry, independent torque control of every wheel, 906 HP, 980 ft. lbs. of torque, 15 kilowatt power export with 220V and 110V, tie-down tracks inside the truck for cargo, hidden refrigerator, up to 600 miles of range, and waterproof displays. You couldn’t dream of building a better pickup truck than the Badger and we offer it in both fuel-cell and battery-electric options. At Nikola World 2020, our followers will have the chance to see the Badger in action, so you don’t want to miss this show." Nikola World 2020 pågår mellan 3-5 december och där kommer först de som förhandsbokat ett exemplar att få se hur den färdiga produkten ser ut, och även få sig en provtur om de vill. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

En första titt på BMW:s bränslecellsdrivlina
Tester på väg drar igång 2022

I september förra året fick vi se konceptbilen Hydrogen Next. Det är en X5:a med bränslecellsdrivlina utvecklad av BMW tillsammans med Toyota. Nu får vi bilder på hur hela rasket som gömmer sig under skalet ser ut. Vi får även ta del av lite teknikaliteter och det är bland annat att det finns två stycken 700-barstankar som rymmer sex kilo vätgas. Hur länge dessa räcker och vilken räckvidd man kan få ut får vi dock inte reda på mer än att man säger att de bjuder på "long range". Det ska ta ungefär samma tid att tanka dessa som att tanka en vanlig bil med förbränningsmotor. Effekten ur paketet är 170 hästar och tillsammans med en elmotor är den sammanlagda 380 hästar. Målet är att börja testa systemet skarpt någon gång 2022, för att några år efter detta kunna lansera en produktionsbil med drivlinan. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0

Gumperts Nathalie nu i produktionsform
Skumma vätgasbilen blir din för 407.000 euro

För ett år sedan visade Gumpert upp sin metanol-drivna bränslecellsbil Nathalie och nu är det dags att presentera produktionsversionen. Tekniken under skalet producerar vätgas som i sin tur ser till att driva en elmotor. Vdn och grundaren Roland Gumpert säger följande om den nya bilen: "It was my vision of an electric car that does not stop when the battery is empty that paved the way for this innovation. Today, one year later, we’re able to present to you the world’s first production car with a Methanol-Fuel-Cell which does not rely on charging stations or designated hydrogen stations." Det som förändrats från förra årets prototyp är bland annat att man av någon anledning valt att installera saxdörrar. Dessa är tråkigt nog stängda på alla bilder så vi får inte se hur det ser ut med dörrarna uppfällda. I övrigt har man tightat till designen på kjolpaketet lite och bytt ut vingen mot en större. Metanoltanken rymmer 65 liter och den fyller man på tre minuter. Med full tank ska räckvidden ligga på 82 mil. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,5 sekunder och toppfarten anges till 300 km/h. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften skickas dit av två stycken två-stegade växellådor som är synkade. 500 stycken exemplar av Nathalie ska byggas och varje kostar från 407.000 euro. De första leveranserna ska ske i början av 2021. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Nikola visar upp eldrivna pickupen Badger
Kommer med batteri och bränslecell

Elbilsföretaget Nikola började med att visa upp lastbilar men den senaste tiden har de även presenterat en UTV och en vattenskoter. Nu är det dags för ytterligare en modell - pickupen Badger. Den mäter 5,9 meter på längden, 2,16 på bredden och 1,85 på höjden. Badger kommer att erbjudas som ren elbil med ett batteripack på 160 kWh och en räckvidd på 48,3 mil och med en vätgasdriven bränslecell. Den versionen ska ha hela 96,6 mils räckvidd och har också en eldrivlina man kan köra på om vätgasen tar slut. På dragkroken ska man kunna släpa upp till 3,6 ton och det ska finnas ett eluttag på 15 kW där man ska kunna plugga in verktyg, lampor och luftkompressorer. Den officiella premiären blir på Nikola World 2020 i september. När pickisen ska lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

BMW kommer tillverka bensinmotorer i minst 30 år till
Dieselmotorer i minst 20 år till

Elbilar är på framåtmarsch men det kommer dröja innan förbränningsmotorn förpassas till en mörk skrubb. BMW berättar att de kommer att tillverka bensinmotorer i minst 30 år till och att bränslecellsbilar är det vettigaste alternativet för framtiden. På dieselfronten kommer man att sluta tillverka den trecylindriga på 1,5 liter och sexan med fyra stycken turbo då den helt enkelt är för komplicerad och dyr att ta fram. De andra fyrcylindriga och sexcylindriga dieslarna kommer dock att finnas kvar i minst 20 år till. Vad tror ni är framtiden gällande hur bilar drivs? Tumnagel
32.6°
+
Bobby Green
0
2019

Hyundai Nexo vinner Teknikens Värld Stora Bilpris 2020
Grattis!

Teknikens Värld delar varje år ut ett pris till den bil de tycker är allra vettigast just nu. Kriterierna för en seger är något som har nyskapande teknik paketerat i ett format för folket. Nu har man korat årets vinnare, eller ja 2020, och det är vätgasbilen Hyundai Nexo. Trots detta tror man inte att bränslecellsbilar är det hetaste nästa år, men just Nexon ska i alla fall vara den bästa man kan få tag i just nu. Den går att köpa i Sverige (849.900 kronor) och ska ta sig 67 mil med fulla tankar. Runt 60 mil är dock det som Teknikens Värld har mätt upp i sina tester. När man behöver mer vätgas tar det bara några minuter att tanka, dock finns det ju inte överdrivet många ställen att göra detta på än. Läs motiveringen till vinsten och om alla tio stycken bilar som var nominerade på länken nedan. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Nikola visar produktionsversionen av lastbilen Tre
Kommer med eldrift och vätgasdrift

För ett år sedan visade Nikola Motors upp vätgasbilen Tre som ett koncept och nu är produktionsversionen som är tänkt för den europeiska marknaden presenterad. Men det här är fortfarande inget som kommer att rulla på vägarna nästa år. Tre kommer att erbjudas både med ren eldrift och med vätgas. Den förstnämnda är planerad att börja tillverkas 2021 medan vätgas-versionen dröjer ända till 2023. Nikola anger räckvidden till mellan 50 och 120 mil vilket borde innebära att den eldrivna är i den lägre skalan medan den med bränsleceller kommer längst. Effekten kommer max att ligga på 1020 hästar och 2700 newtonmeter i vrid. Nikola Motors ägs av CNH Industrial Group som i september investerade 250 miljoner dollar i bolaget. Presskonferensen drar igång 10:30 in i klippet nedan. Mer om bilen på länken. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Konceptbil fullproppad med nanocellulosa
Kanske något bilar kommer att byggas av i framtiden

Ett av alla koncept som visades upp på årets upplaga av Tokyo Motor Show är den här - Nano Cellulose Vehicle (NCV). Det är en studie där man testar att använda sig av materialet nanocellulosa som består av cellulosafibriller i nanostorlek. Detta är skapat från växter och åvervunnet avfall från jordbruk och har använts för att bygga en del av karossen, dörrarna, huven och taket. Förutom att vara snällt för miljön gör detta också den färdiga produkten hälften så tung som om man skulle använda sig av konventionella material. Bilen är skapad av ett konsortium bestående av universitet, forskningsinstitut och olika leverantörer i Japan. Designat har Yuzo Niimi från Toyota Customizing & Development gjort. Fokus här är inte drivlinan utan materialen men det sägs att det under skalet finns en vätgasdriven bränslecell som gör att man ska kunna köra upp till 20 km/h i alla fall, bra när bilen behöver flyttas på mässgolvet och man inte orkar putta. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Hyundai teasar nytt bränslecellskoncept
Lastbil med 30-talsdesign

Hyundai tror på bränsleceller och visar nu teasers för ett kommande koncept som drivs av just detta. HDC-6 Neptune hämtar design från 30-talets streamliner-tåg och Art Deco och det handlar om en lastbil som man kommer att visa upp på North American Commercial Vehicle Show i Atlanta senare i år. Om konceptet någonsin kommer att bli verklighet återstår som vanligt att se. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Toyota Mirai
Vätgasbilen går från ful till snygg!

Toyotas vätgasdrivna Mirai är intressant men är verkligen ful som stryk. Nu visar man upp nästa generation som koncept och man byter verkligen helt stil och går från ful till snygg. Från tråkig bil till GT-vagn. Bilen kommer att visas upp på Tokyo Motor Show och man lovar 30 procent längre räckvidd än nuvarande generationen, vilket betyder ungefär 65 mil. Bilen baseras på TNGA-plattformen och Toyota lovar bättre vägegenskaper. Det känns helt enkelt som att Toyota vill göra bränsleceller sexigt. Bilen trivs alltså av bränsleceller som matas med vätgas. Tokyo Motor Show går av stapeln i slutet av oktober. En riktig version som inte är koncept ska visas nästa år. Tumnagel
52.0°
+
Roger Åberg
0

BMW presenterar bränslecellsbilen i Hydrogen NEXT
Ska lanseras 2022

BMW ställer ut många olika modeller i Frankfurt och en av dem är den här som man kallar för i Hydrogen NEXT. Det är en X5:a med bränslecellsteknik under skalet. 2022 är tanken att bilen ska bli verklighet i en mindre skala och det här är alltså en försmak på vad som komma skall. Först 2025 planeras större lanseringar av bilar med tekniken. Men det beror även på marknadens efterfrågan, om folk faktiskt vill ha dessa bilar. Tyvärr berättar man inte vad som finns under skalet på den här men sedan tidigare vet vi att det är en drivlina som man har tagit fram tillsammans med Toyota. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

BMW experimenterar med smarta staket och laddhybrider
För framtidens miljözoner

I framtiden riskerar bilar som kan köra på både el och fossilbaserat bränsle att utestängas från städer så kallade miljözoner då bilarna inte är helt elektrifierade rapporterar DN. Detta är något som bland annat BMW vill undvika och man har därför experimenterat med så kallade elektroniska staket som kan "tvinga" laddhybrider att köra på el när de framförs i en miljözon. BMW har testat ett system i nederländska Rotterdam där BMW:s laddhybrider via GPS känner om de närmar sig en miljözon och då uppmanar föraren att växla över till eldrift. I systemet finns även en funktion som ser till att det finns tillräckligt med kräm i bilens batteri om den upptäcker att det finns en miljözon någonstans på rutten som bilen kommer att köras. Enligt BMW så växlade 90 procent av de som deltog i testerna över till elektrisk drift av bilen när de uppmanades att göra detta. Nästa år förväntas en så kallad miljözon 2 att införas på Hornsgatan i Stockholm och där kommer laddhybrider fortsatt få köra. Det finns dock även en miljözon 3 som kommer att börja använda i framtiden där enbart elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon får framföras. Med BMW:s system för laddhybrider borde det dock finnas möjlighet att även köra laddhybrider i miljözon 3 så länge dessa växlar över till elektricitet när de framförs i zonerna. Ska så bli fallet så krävs dock att regeringen ändrar i föreskrifterna för miljözon 3, något som kanske inte är helt otänkbart om BMW:s system fungerar som det ska. BMW har uppgett att man kanske kan komma att dela med sig av tekniken man nu utvecklar för elektroniska staket för laddybrider till andra biltillverkare framöver. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

ZeroAvia utvecklar elflygplan inför nästa decennium
Ska drivas av bränsleceller med väte

Det finns i dagsläget ett tiotal företag runt om i världen som experimenterar med att bygga eldrivna flygplan och ett av dessa är det amerikanska startupföretaget ZeroAvia. ZeroAvia har som målsättning att utveckla mindre eldrivna flygplan för 10 - 20 passagerare. Dessa flygplan skulle få en räckvidd på cirka 800 kilometer och kunna användas som inrikesflyg mellan städer. ZeroAvia har tänkt sig att elektriciteten som flygplanen förbrukar ska genereras från bränseceller med väte. Väte är det vanligast förekommande ämnet i universum och bidrar inte heller till några utsläpp av koldioxid. ZeroAvia har genomfört ett antal lyckade testflygningar under året med ett Piper M-flygplan som man försett med sitt eget bränslecells-baserade drivsystem. Flygplanet väger 2 ton och har plats för 6 passagerare. Enligt ZeroAvia ska det vara det största eldrivna flygplanet med nollutsläpp som idag är i drift. ZeroAvia tror att man någon gång runt 2022 kommer att kunna börja förse flygplan med upp till 20 passagerare med sitt drivsystem. I klippet nedan kan ni kolla en av testflygningarna med Piper M-modellen som syns på bilden ovan. Tumnagel
46.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyota visar upp eldrivna minibussar
Kommer transportera atleter och andra på OS 2020

Nästa år arrangeras Sommar-OS i Tokyo och inför det har Toyota tagit fram ett golfbils-liknande fordon som är tänkta att transportera passagerare i OS-byn, på arenor och andra ställen där atleter och andra funktionärer på OS befinner sig. Det handlar om ett eldrivet fordon utan väggar med plats för en chaufför och fem passagerare. Fordonet har en maxhastighet på cirka 20 km/h och en räckvidd på 100 kilometer. Toyota kallar fordonet för APM (Accessible People Mover) och det ska vara anpassat så att rörelsehindrade passagerare ska kunna få med sig sin rullstol eller andra hjälpmedel. Toyota har tidigare visat upp både robotar och bränslecells-drivna bussar som kommer att användas under arrangemanget. OS i Tokyo drar igång 24 juli 2020 och håller på fram till 8 augusti. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyotas månbil klar om tio år
Ska transportera japaner på månen på 2030-talet

Tidigare i år presenterade Toyota och den japanska rymdstyrelsen JAXA ett koncept på ett fordon som man har tänkt att skicka upp till månen och nu har man snackat lite mer om den framtida månbilen. I ett kort inlägg på sin webbplats har Toyota lagt upp en tidsplan för de faser som man ska ta sig igenom för att förhoppningsvis ha ett fordon som man kan skicka upp till månen i slutet av 2020- eller början på 2030-talet. Fordonet kommer att vara cirka 6 meter långt, 5 meter brett och närmare fyra meter högt. Inuti kommer besättningsmännen att få samsas på en yta som är cirka 13 kubikmeter stor. Fordonet kommer att kunna köras cirka 10.000 kilometer med hjälp av energi som fås från solen och fordonets bränsleceller. JAXA siktar primärt på att använda Toyotas månbil för att utforska månens båda poler för att försöka hitta vatten där men man tänker att teknik från fordonet även ska kunna användas på fordon som i framtiden kommer att börja rulla runt på andra himlakroppar, till exempel Mars. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ree Auto visar plattform för framtidens bilar
Där det mesta av det tekniska ryms i hjulhusen

Det israeliska bilföretaget Ree Auto har utvecklat en plattform där det ska bli möjligt att bygga eldrivna bilar, minibussar och pickupper. Det handlar om en modulär plattform där i stort sett allt förutom bränslekällan sitter i fordonens hjul och hjulhus. Det innebär, som ni kan se i videoklippet nedan, att det går att bygga en mängd olika fordon på plattformen nästan oavsett hur de är designade. Då bränslekällan sitter separerad från resten av plattformen är tanken att bilar som byggs på Ree:s plattform ska gå att drivas på batterier, bränsleceller, fossilt bränsle eller någon annan energikälla. Ree har redan inlett samarbeten med en del andra företag inom bilindustrin där Mitsubishi antagligen är det mest kända. År 2023 planerar Ree att börja bygga de första fordonen på sin plattform och det kommer då att handla om något slags självkörande fordon. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skai är en flygande taxi som drivs av väte
Kanske flyger vi runt i den om tio år

Det amerikanska företaget Alakax27i Technologies har visat upp en prototyp på en slags flygande taxi som man hoppas ska kunna transportera oss luftvägen i framtiden. Man kallar det vätgasdrivna fordonet för Skai och VROL-flygplanet hålls flygande med hjälp av fordonets fyra rotorer. Enligt Alakax27i kommer Skai ha en räckvidd på runt 600 kilometer och fordonets bränsleceller med vätgas ska kunnas fylla på eller bytas ut på tio minuter. Skai kommer att kunna transportera fem personer eller motsvarande cirka 450 kilo. Initialt tänker sig Alakax27i att Skai ska styras av en pilot men slutmålet är att den ska vara helt självflygande. När vi kan få se Skai ta till skyarna finns det än så länge inga uppgifter om men företagets vd Steve Hanvey säger till nyhetsbyrån AP att det kan dröja upp till ett decennium innan taxiflyg liknande Skai blir en vanlig syn i våra megastäder. Tumnagel
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyota kommer att bygga Japans månlandare
Jättebil kommer börja rulla runt på månen 2029

Japans rymdmyndighet JAXA och Toyota presenterade idag en rymdbil som man planerar att landa på månen i slutet av nästa årtionde. Det handlar om ett sexhjuligt fordon med en tryckutjämnad kabin vilken är försedd med syre och som har plats för två astronauter. Med hjälp av solenergi och Toyotas bränslecells-system ska fordonet ha en räckvidd på hela 10.000 kilometer skriver Toyota i ett pressmeddelandet. Bilen kommer att bli ungefär lika stor som två minibussar och boendeytan ska vara cirka 13 kvadratmeter. JAXA planerar att landa Toyotas rymdbil på månen 2029. Man tänker först skicka upp bilen och astronauterna som ska färdas där kommer att äntra ekipaget när de senare skickas till månen i en separat månfärd. Tumnagel
52.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Piëch presenterar eldrivna Mark Zero
Ska kunna ladda 80 procent på under fem minuter

Piëch är en relativt ny biltillverkare grundad 2016 som vi skrev om för två veckor sedan. Bakom står Rea Stark Rajcic och Anton Piëch - den sistnämnde son till Ferdinand Piëch. Nu har de dragit täcket av sin första modell Mark Zero som kommer att ställas ut i Genève och så här ser den alltså ut. Som en fulare Aston Martin. Bilen går på el och på framaxeln sitter en motor medan det finns två stycken på bakaxeln. Alla är på 201 hästar styck och ser till att bilen blir fyrhjulsdriven. Räckvidden anges till 50 mil enligt WLTP och på under fem minuter ska man kunna ladda upp till 80 procent när krämen väl är slut. För att lyckas med detta har man tagit fram en ny typ av batteripack och laddningssystem tillsammans med kinesiska Desten Group och Qingdao Tgood Electric. Cellerna i batteripacket ska knappt producera någon värme under laddning och urladdningsprocessen och det ska göra att man ska kunna ladda extremt snabbt. Batterierna behöver heller inte samma vattenkylning som vi är vana vid vilket gör att man ska ha kunnat spara in 200 kilo i vikt bara där. Bilens vikt ska ligga på under 1,8 ton. Förutom sportbilar planerar Piëch att i framtiden även erbjuda sedaner, suvar och pickuper. Plattformen man har tagit fram ska förutom elektriska drivlinor även passa för förbränningsmotorer och vätgasdrivna bränsleceller. Om allt går enligt planerna ska den första modellen under namnet börja tillverkas inom tre år. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

CES 2019 myFC visar upp mobilfodral med bränslecellsladdare
Ladda mobilen med vatten

Det svenska företaget myFC har pysslat med batterier som laddas via bränsleceller i cirka tio år och på årets CES-mässa visar de upp mobilfodralet Lamina Max, ett fodral som kan ladda upp mobilens batteri med hjälp av bränsleceller. Sebastian Weber, chefsutvecklare på myFC, säger i ett pressmeddelande: "Vi har integrerat en bränslecell som utvecklats just för mobila ändamål i vår referensdesign. Utvecklingen har skett med särskild tanke på den tunna inpassning som krävs, och vi har nu fått ner vår redan tunna bränslecell till mindre än 0,8 mm tjocklek. Vi har tagit myFC:s patenterade teknologi och know-how och designat den specifikt enligt logiken för smartphoneintegration. Vi har också anpassat bränslet i det bränslekort som är dedikerat till LAMINA MAX. Det innebär att vi har optimerat energiöverföringen för en mobil on-the-go-upplevelse, där vi verkligen kan dra nytta av den höga specifika energin i vårt bränsle, och ge förlänga användarens mobila aktivitet med en hel arbetsdag." Lamina Max från myFC som nu visas upp CES-mässan verkar vara en referensdesign och antagligen är tanken att mobiltillverkare och andra ska få upp ögonen för hur man kan använda bränsleceller för att ladda upp mobiltelefoner. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Mercedes GLC F-Cell nu i produktionsutförande
Kombinerar bränslecell med laddhybriddrift

För lite mer än ett år sedan visade Mercedes upp prototypen GLC F-Cell. Det som gjorde den lite speciell var att det under skalet fanns en vätgasdriven bränslecell som skapade elektricitet samtidigt som bilen även hade en laddsladd som vanliga laddhybrider. Nu är produktionsversionen här och initialt kommer att par utvalda kunder att få köra bilen i Tyskland på test i verkliga förhållanden. Nästa vår kommer privatpersoner att få ta del av härligheterna. Det finns alltså ingen förbränningsmotor i den här utan istället en elmotor som alltså kan få sin kraft från olika källor. Effekten ligger på 208 hästar och räckvidden anges till 43 mil. Skulle vätgasen i tanken ta slut ska man kunna köra ytterligare fem mil med kraft från batteripacket. Den kombinerade vätgaskonsumtionen anges till 0,34 kilo per 100 kilometer. Elkonsumtionen anges till 13,7 kWh per 100 kilometer. Läs mer om bilen och tekniken i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Nikola Motors visar den vätgasdrivna lastbilen Tre
Är speciellt utvecklad för Europa

Nikola Motors som tillverkar vätgasdrivna lastbilar presenterar nu den nya modellen Tre. Den ska vara speciellt utvecklad för den europeiska marknaden och namnet ska komma från det norska ordet för träd, och alltså inte vår svenska siffra. Man planerar att börja testa bilen i just Norge omkring 2020. Produktion siktar man på först 2022 eller 2023. En prototypversion kommer att visas upp i Phoenix, Arizona i april nästa år. Tre kommer att erbjudas med effekt från 507 till 1.013 hästar. Drivlinan består av elmotorer som får sin kraft från vätgasdrivna bränsleceller. Räckvidden ska ligga på mellan 50 till 120 mil beroende på vilken version man köper. Självkörning i nivå 5 finns med i framtidsplanerna. Nikola planerar att ha fler än 700 stycken vätgasstationer igång runt omkring i Kanada och USA år 2028. Den första stationen i Europa är planerad till 2022. Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0

Volkswagen vill göra bränslecellsbilar billigare
Har stora fördelar jämfört med elbilar

Just nu håller Volkswagengruppen på att investera miljardbelopp i utvecklingen av elbilar, men det är enligt dem ändå inte det bästa alternativet. Tillverkaren menar att bränslecellsbilar har stor potential och att de har stora fördelar om man jämför med eldrivna bilar. Främst tänker man då på tiden det tar att tanka, som är avsevärt kortare än vad det tar att ladda en elbil. Nackdelen är dock att bränslecellerna fortfarande är väldigt dyra. Detta vill man ändra på genom ett samarbete med Stanford University där man tillsammans tagit fram en metod som gör att man behöver mycket mindre platina vid framställningen vilket bidrar till lägre utvecklingskostnader. Detta skulle i framtiden kunna innebära att bränslecellsbilarna blir ett vettigt alternativ till elbilar och traditionella fossilbilar. Tumnagel
58.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida