m

Honda fimpar bränslecells-versionen av Clarity
Fanns inte tillräckligt stor efterfrågan på dem

Den japanska nyhetsbyrån Nikkei rapporterar att Honda nu lägger ner tillverkningen av både bränslecells- och hybri-versionerna av sin Clarity-modell. Detta är något man gör efter att man lade ner produktionen av den eldrivna versionen av Clarity förra året. Honda presenterade den helt bränslecellsdrivna Clarity 2008 och den såldes sedan under namnet FCX Clarity fram till 2014. 2016 kom en efterföljare som såldes under namnet Clarity och det är denna som nu slutar produceras. Clarity-modellerna har bara varit tillgängliga för leasing på lite olika marknader. Att man nu lägger ner produktionen uppges bero på att efterfrågan på modellerna varit låg. Honda verkar dock inte helt ha gett upp sin satsning på bränslecells-drivna fordon. Företaget inledde 2013 ett samarbete med GM angående bränslecellsteknik och detta verkar fortfarande pågå. Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jaguar Land Rover ska göra vätgasdriven Defender
Ska börja testas i slutet av året

Jaguar Land Rover håller på och utvecklar en version av sin Defender-modell med vätgasdrivna bränsleceller. Modellen kommer att bli en del av det som Jaguar Land Rover arbetar med under sitt så kallade "Project Zeus", ett program där man pysslar med att utveckla vätgasbaserade drivsystem till sina bilar. Den vätgasdrivna Defender-modellen är en del i företagets arbete att nå nollutsläpp från sina bilars avgaser fram till 2036 och bli helt koldioxidneutrala till 2039. Jaguars bränslecells-chef Ralph Clague säger om den nya satsningen: "We know hydrogen has a role to play in the future powertrain mix across the whole transport industry, and alongside battery electric vehicles, it offers another zero tailpipe emission solution for the specific capabilities and requirements of Jaguar Land Rover’s world class line-up of vehicles. The work done alongside our partners in Project Zeus will help us on our journey to become a net zero carbon business by 2039, as we prepare for the next generation of zero tailpipe emissions vehicles." Den vätgasdrivna Defender-modellen är under utveckling nu och Jaguar Land Rover hoppas kunna börja testa den i Storbritannien någon gång runt året slut. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Honda vill köra helt elektriskt vid 2040
Och ingen ska behöva dö av krock i deras bilar vid 2050

Honda meddelade nyligen att de har som mål att endast sälja el- eller bränslecellsbilar i de större bilmarknaderna vid 2040. Redan vid 2030 räknar de med att 40 procent av deras bilar kommer vara någon form av av el- eller bränslecellsbil och vid 2035 räknar de med att den siffran ska ligga på 80 procent i de största marknaderna. Honda säger att de kommer uppnå detta mål genom sin e:Architecture-plattform som ska driva företagets elbilar under senare halvan av detta årtionde. Fram tills den plattformen är klart kommer Honda använda GM:s Ultium-batterisystem för sina elbilar. Honda har också planer på att förbättra sitt förarassistanssystem till 2030 med målet att inga ska behöva dö i trafiken på grund av bil- eller motorcykelkrockar vid 2050. Honda kommer investera runt fem biljoner yen i forsknings- och utvecklingsinitiativ de närmaste sex åren. Tumnagel
46.0°
+
Frode Wikesjö
0

Volvokoncernen och SSAB ska fixa fossilfritt stål
Till lastbilar

Häromdagen skrev vi om att Polestar vill tillverka en bil som är helt klimatneutral och i dag är det Volvokoncernen som vill bygga en klimatneutral lastbil. En del av detta är att se till att stålet man använder inte smutsar ner och därför har man nu ingått ett samarbetsavtal med SSAB som rör forskning, utveckling, serieproduktion och kommersialisering av världens första fordon av fossilfritt stål. Man kommer redan i år att visa ett konceptfordon och konceptmaskiner som är tillverkade med stål från SSAB som har framställts med hjälp av vätgas. Redan nästa år kommer man att börja produktion i mindre skala och sedan öka takten. SSAB bidrar alltså med fossilfritt stål men man ska också tillsammans forska på hur stålet kan användas bättre i lastbilarna och maskinerna. Volvo kommer också bidra med fordon till SSAB som drivs med hjälp av batterier eller bränsleceller. Tumnagel
52.8°
+
Roger Åberg
0

Vad betyder ICE, HEV, PHEV och BEV?
Vi förklarar!

Förr i tiden så fanns det bilar och de gick på bensin. Sen dök det upp bilar som även gick på diesel när det bränslet och motorerna slutade vara supersmutsigt och dåligt. Sen kom miljötrenden och etanolen kom, och försvann. Nu är vi inne i den elektriska tidsåldern men det är ett tag kvar tills alla bilar är elektriska och just nu är det en hel hög med konstiga förkortningar som förklarar vilken typ av drivning som en bil har. Du kanske har läst om ICE, BEV, PHEV och HEV men inte fattat något, så därför tänkte vi kort förklara vad de olika förkortningarna står för. ICE är ett, i alla fall för mig, rätt nytt begrepp. Det står för Internal Combustion Engine, eller förbränningsmotorn som det heter på svenska. Förbränningsmotorer finns i en hel hög med varianter men gemensamt för dem alla är att de förbränner ett bränsle och på så sätt kan driva till exempel en bil framåt. En ICE-bil går oftast på bensin eller diesel som är fossilbränslen men kan också drivas på etanol, biogas eller biodiesel som är förnybara bränslen. En ICE-bil är med andra ord oftast men inte alltid dålig för miljön. HEV står för Hybrid Electric Vehicle (eller hybrid på talspråk) och blev känd för världen när Toyota släppte sin Prius som minst halv Hollywood åkte runt i för att de skulle verka miljövänliga. Så stor skillnad var det dock inte eftersom en så kallad fullhybrid har en liten elmotor och ett litet batteri men så fort dessa inte räcker till, vilket är fort, så kickar bensinmotorn igång. Det finns även mildhybrider som blivit poppis under senare år men som i alla fall inte jag förstår. De är mindre usla än en ICE eftersom de kan stänga av under längre perioder till exempel vid rödljus och så får bilen en liten, liten knuff ibland men skillnaden i förbrukning är 10-15 procent. Så bättre, men ingen revolution. PHEV står för Plug-in Hybrid Electric Vehicle och är precis som en HEV en bil som har en mindre elmotor och (oftast) en bensinmotor. Men här är batteriet och elmotorn större och man kan stoppa in en sladd i bilen och ladda den, vilket gör att man kan köra mindre sträckor på bara el. När dessa kom var den sträckan försumbar och man skulle verkligen vara ambitiös om man orkade ladda, men i dag kommer PHEV-bilar ofta fyra mil på en laddning och senaste generationer kommer upp till sju-åtta mil. Det gör att om man har laddning hemma eller på jobbet så kan man använda bilen som en normal elbil och så använder man bara bensinmotorn när man åker längre sträckor. Bensin är som sagt vanligast men några tillverkare, bland annat Mercedes, använder diesel. Anledningen till att man använder bensin är att det (oftast) är krångligare och dyrare att göra en dieselmotor och det är redan dyrt och krångligt som det är med både el och bensin. PHEV kan vara det absolut bästa valet just nu eftersom man kan köra miljövänligt till vardags men även ha lång räckvidd när det behövs. Ibland är det dock det sämsta av två världar eftersom bensinmotorn är trött och elmotorn är trött. Det kommer även att bli "spännande" att se hur länge dessa kommer att leva eftersom det är mycket teknik som kan och kommer gå sönder i dessa när de blir några år på nacken. Och snart är de bara dyrare och besvärligare än riktiga elbilar. FCEV är inte så vanligt så det är mest en parantes här. Det handlar om Fuel Cell Electric Vehicle, alltså en bränslecellsbil. Det är en bil som tar vätgas och omvandlar det till el i en bränslecell i bilen. Resultatet blir en elbil, men som tankas med bränsle istället för färdig el. Det finns bara några få stationer i Sverige så just nu är det här ett väldigt ovanligt alternativ i Sverige. BEV är den sista förkortningen för dagen och det står för Battery Electric Vehicle. Helt enkelt en riktig elbil som inte har någon bensinmotor som backup. Ibland kallar man dessa för EVs, men det kan även vara en PHEV eller en HEV så vill man vara korrekt och tydlig säger man BEV. Men BEV behöver inte vara en bil utan kan även vara en cykel eller elsparkcykel eller typ vad som helst som klassas som ett fordon och som går på el. Hoppas att ni har blivit lite klokare. Har vi missat något? Skrik till bland kommentarerna! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Daimler Truck AG och Volvokoncernen bildar bränslecellsbolag
Vill bli ledande global tillverkare av bränsleceller

Nu har Daimler Truck AG och Volvokoncernen gått samman och dragit igång bränslecellsbolaget cellcentric. Volvokoncernen har förvärvat 50 procent av aktierna i befintliga Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG för cirka 6,3 miljarder kronor. Målet är att göra det nya joint venture-bolaget till en ledande global tillverkare av bränsleceller. Tillsammans ska man som huvudfokus utveckla, producera och kommersialisera bränslecellsystem för användning i tunga lastbilar. Målet är att börja med kundtester inom tre år och att påbörja serietillverkning under andra halvan av detta decennium. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Nikola Motors tuffar på
Presenterar framtidsplaner

Det har varit tyst kring Nikola Motors sedan härvan i september där vdn avgick och när det i november stod klart att den överenskommelse man hade med General Motors inte alls skulle bli av den storlek som först var tänkt. Men företaget finns kvar och nu presenterar de lite hur framtiden är tänkt att se ut. Målet är att först lansera den helt eldrivna lastbilen Tre i Nordamerika. Denna ska ha upp till 48 mils räckvidd. Efter den ska en bränslecellsdriven version av modellen lanseras. Med fulla vätgastankar ska denna kunna ta sig upp till 80 mil. Man planerar även för Two FCEV Sleeper som är en bjässe tänkt för transporter över långa sträckor. Den ska ha en räckvidd på upp till 144 mil. Jason Roycht som är global head of FCEV hos Nikola säger följande: "Our plan is to enter the market in steps. We are building on the current Tre platform with the planned launch of our fuel-cell and hydrogen storage systems in 2023. These systems are designed to be scalable in order to handle the greater power and longer-range requirements for long-haul, which allows for concurrent integration into the chassis design of the Nikola Two FCEV Sleeper. Utilizing common components and systems for hydrogen propulsion will support greater economies of scale and also allow Nikola to continuously expand and adapt our FCEV truck portfolio to address the diverse requirements of commercial trucking." Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Hyperions vätgasdrivna XP-1 ute och rör på sig
Skulle till Las Vegas och köra lite tester

I augusti förra året presenterade Hyperion Motors den vätgasdrivna superbilen XP-1. Då handlade det om renderingar men man har faktiskt byggt en rullande prototyp och den får vi se här, om än i maskerat utförande. Enligt tillverkaren ska det finnas kapacitet för att ta sig 163 mil på en tank i den här. När den är tom ska det ta under fem minuter att fylla upp igen. Den har flera elmotorer, fyrhjulsdrift och en trestegad växellåda. 0-100 km/h ska gå på under 2,2 sekunder och toppfarten ska ligga på 356 km/h. Vikten på hela ekipaget ska ligga på runt 1032 kilo. Målet är att börja tillverka bilen nästa år och totalt ska 300 stycken exemplar bli till. Vad man får betala framgår dock inte. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Genomgång av nya Toyota Mirai
Kommer vätgasbilen lyckas bättre denna gång?

Toyotas första upplaga av Mirai lanserades 2015 men den blev aldrig någon riktig succé. Det berodde troligtvis inte bara på det något udda utseendet utan det hade säkert även att göra med att det här med vätgas är lite speciellt. Sen finns det ju inte överdrivet många ställen att fylla på heller och det ger nog många ångest. Att bilen dessutom kostade en rejäl slant gjorde ju inte saken bättre direkt. Toyota har rena elbilar på gång men de vill ändå göra ett nytt försök med Mirai och har därför lanserat en uppdaterad, och betydligt snyggare, version. Här får vi oss en genomgång av den för att se vad som har förbättrats. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2020

Toyota testar bränslecellsdrivna lastbilar i Los Angeles
Ska köra runt i hamnar

I Los Angeles och Long Beachs hamnar kommer snart Toyotas prototyper av bränslecellsdrivna lastbilar att börja köra. De tunga lastbilarna går tyst och släpper inte ut några avgaser, bara vatten. Bilarna är tillverkade genom ett samarbete mellan Kenworth och Toyota och det är Kenworths modell T680 som har tekniken under skalet. Man har utgått från bränslecellerna som finns i Toyota Mirai och utvecklat dessa vidare. Bakom hytten finns sex stycken vätgastankar som i sin tur ger kraft till litiumjon-batteri som matar elmotorerna. Räckvidden med fulla tankar och full last på 36,3 ton ska ligga på 48,3 mil. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

BMW kanske slutar ta fram nya coupéer och cabbar
Vill istället stärka samarbetet med Toyota

Jag skulle inte gå så långt som att säga att BMW har tappat det, men de har tappat det. Ni vet när de släppte finfina modeller utan att totalt grusa sönder sitt varumärke? Det var ett tag sedan. Precis som flera andra tyska tillverkare har de spätt ut sin prestandaavdelning BMW M och kladdar numera denna logga på alla olika typer av modeller. De släpper framhjulsdrivna modeller och designen har helt och hållet ballat ur. Tycker jag i alla fall. Nu kommer nästa bakslag. BMW funderar nämligen på att helt och hållet skippa coupé- och cab-modeller i framtiden. Istället vill man stärka sitt samarbete med Toyota. Och ni vet vad det innebär va? Fler framhjulsdrivna modeller, inte den förväntade tyska über-kvaliteten och trist design. Jippi. En bra sak kanske är utvecklingen av bränslecellsteknik, om man nu gillar sånt. Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0

Volvo presenterar komplett program med eldrivna lastbilar
Rullar ut nästa år

Volvo Lastvagnar presenterar nu ett komplett program med eldrivna lastbilar. Nästa år kommer åkerier i Europa att kunna beställa bilarna som ska kunna tillgodose de flesta olika branscherna. Just nu genomförs testar av eldrivna Volvo FH, Volvo FM och Volvo FMX som kommer att användas i Europa för regionala transporter och för anläggningstransporter i stadsmiljöer. Räckvidden ska vara upp till 30 mil. Fordon för krävande och tunga fjärrtransporter kommer att lanseras under det här decenniet. De kommer då att vara både batteri-elektriska och bränslecells-elektriska lastbilar med längre räckvidder. Tumnagel
61.8°
+
Bobby Green
0

Nya Toyota Mirai i produktionsutförande
Ser ut som konceptet

För lite mer än ett år sedan fick vi se nya Toyota Mirai som koncept och det var verkligen en helt annan bil jämfört med föregångaren. Helt plötsligt hade vätgasbilen faktiskt blivit rätt snygg. Nu presenteras bilen i produktionsutförande och jag kan glädjande meddela att den ser i princip exakt likadan ut som konceptet. Under skalet finns tre stycken vätgastankar som när de är fyllda ska ge en räckvidd på 85 mil. Dessa matar i sin tur en elmotor som ger 182 hästar och 300 newtonmeter i vrid. Toppfarten anges till 175 km/h och drivningen sker på bakhjulen. Nya Mirai bygger på samma plattform som Toyota Crown och Lexus LS och viktfördelningen ska vara 50/50 mellan fram och bakaxeln. Insidan får bland annat ett digitalt instrumentkluster och ett infotainmentsystem med pekskärm på 12,3 tum. Bilen lanseras i Sverige i början av nästa år men vad den kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Nya Toyota Mirai i produktionskläder visas i december
Vätgasbilen får helt ny kostym

För ett år sedan fick vi se nya Toyota Mirai i konceptutförande. Bilen såg ändå väldigt klar ut för produktion och det som var lite kul var att designen var radikalt förändrad jämfört med föregångaren. Helt plötsligt var den lilla vätgasbilen en fullstor sedan med lyxkänsla och ett utseende som faktiskt inte gjorde så att ögonen började blöda. Nu får vi reda på att den helt färdiga bilen utan konceptstämpel ska presenteras i december. Och av teaserbilden att döma verkar det nya utseendet konceptet uppvisade få hänga med. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Toyota Mirai har blivit Popemobile
Påven rullar numera på vätgas

Catholic Bishops Conference of Japan har sett till att utrusta påvens garage med ytterligare en Popemobile. Det handlar om en ombyggd version av bränslecellsbilen Toyota Mirai. Bilen mäter 5,1 meter på längden och är med det specialbyggda taket 2,7 meter hög. Här kan påven stå och vinka till folk utan att riskera att få i sig avgaser från bilen eftersom den bara släpper ut vatten. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Det här är världens första masstillverkade bränslecellslastbil
Hyundai har börjat leverera Xcient

Hyundai har nu lanserat Xcient i Europa och de sju första bilarna har levererats till kunder i Schweiz. Ytterligare 43 stycken kommer att börja rulla där innan året är slut. Det här sägs vara världens första masstillverkade lastbil med bränsleceller. Nästa år ska Hyundai kunna tillverka 2000 stycken exemplar om året och vid 2025 hoppas tillverkaren att 1600 stycken exemplar finns i drift i Europa. Cheol Lee som är Executive Vice President och Head of Commercial Vehicle Division hos Hyundai Motor säger följande: "The delivery of Xcient Fuel Cell starts a new chapter not only for Hyundai’s hydrogen push, but also the global community’s use of hydrogen as a clean energy source. Today’s delivery is just a beginning as it opens endless possibilities for clean mobility. With successful delivery of the first Xcient Fuel Cell trucks, we proudly announce our plan to expand beyond Europe to North America and China where we are already making great progress." Under skalet på lastbilen finns sju stycken vätgastankar som tillsammans kan lagra 32 kilo. Dessa förser de dubbla bränslecellsstaplarna på sammanlagt 258 hästar med kraft. Räckvidden anges till 40 mil och en full tankning ska ta mellan 8-20 minuter. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Vätgasdrivnet flygplan avsett för passagerare visar upp sig
Är detta framtiden för flygindustrin?

Den brittisk-amerikanska flygplanstillverkaren ZeroAvia genomförde förra veckan vad de säger ska vara världens första flygning med ett vätgasdrivet flygplan avsett för passagerare. Det handlar om ett sexsitsigt Piper M-flygplan som försetts med ZeroAvias elektriska drivsystem med bränsleceller som drivs av vätgas. ZeroAvias vd Val Miftakhov säger om flygningen: "While some experimental aircraft have flown using hydrogen fuel cells as a power source, the size of this commercially available aircraft shows that paying passengers could be boarding a truly zero-emission flight very soon." ZeroAvias flygplan är en del av det brittiska initiativet HyFlyer som syftar till att utveckla minde flygplan som inte släpper ut så mycket koldioxid som dagens flygplan gör. Här näst ska ZeroAvia försöka ta sitt flygplan på en cirka 400 kilometer flygtur mellan sin bas på Cranfield Airport norr om London till de brittiska Orkney-öarna. Här ovanför hittas ett nyhetsinslag från Sky News om ZeroAvias senaste flygtur. Här nedanför hittas filmen ZeroAvia själva spelade in från tillfället men det verkar man tyvärr ha lagt upp utan ljud av någon oklar anledning. Tumnagel
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är Mercedes nya vätgasdrivna lastbil
Ska ha en räckvidd på 100 mil

Mercedes presenterar nu konceptet GenH2 som är en vätgasdriven lastbil i full storlek. Den här är tänkt för långväga transporter och det är en 40-tonnare som kan lasta 25 ton. Ombord finns två stycken vätgastankar som tillsammans rymmer 80 kilo. Bränslecellen är på 300 kW och det finns även ett batteripack på 70 kWh som tillfälligt kan skjuta till ytterligare 400 kW kraft. Lastbilen har två stycken elmotorer på vardera 312 hästar och 1577 newtonmeter i vrid. Med fulla tankar anges räckvidden till 100 mil. GenH2 är som sagt ett koncept men enligt Mercedes en förhandsvisning av en produktionsversion som ska dyka upp inom några år. De sista två bilderna visar även eActros LongHaul och det är en helt eldriven lastbil som ska ha en räckvidd på 50 mil. Målet är att sätta denna i produktion 2024. Tumnagel
50.7°
+
Bobby Green
0

General Motors och Nikola Motors ingår partnerskap
GM kommer att tillverka eldrivna pickupen Badger

Nu står det klart att General Motors har köpt aktieandelar i elbilsföretaget Nikola Motors för två miljarder dollar. Därmed äger man 11 procent av Nikola och det första man kommer att göra är att ta hand om tillverkningen av den eldrivna pickupen Badger. Den kommer att få GM:s Ultium-batterier och bränslecellstekniken Hydrotec. För Nikola Motors sägs det här innebära att man sparar mer än fyra miljarder dollar i kostnader för batterier och drivlinor över en tioårsperiod. Nikola kommer ansvara för försäljningen och marknadsföringen av modellen som ska börja tillverkas i slutet av 2022. Badger har världspremiär på Nikola World 2020 i december. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Vätgasdrivna superbilen Hyperion XP-1 är nu presenterad
Har räckvidd på 163 mil och 356 km/h som toppfart

I början av året skrev vi om det amerikanska företaget Hyperion Motors och deras kommande vätgasdrivna superbil. Nu är Hyperion XP-1 som den kallas presenterad och med denna vill man ytterligare slå ett slag för bränsleceller och vätgasdriftens fördelar. Räckvidden med full tank (tar fem minuter) ska ligga på 163 mil, vikten ligger på 1031 kilo och bilen ska göra 0-100 km/h på runt 2,2 sekunder och sen kunna toppa 356 km/h. När man ska bromsa tar keramiska skivor som mäter 457 millimeter fram och 432 millimeter bak hand om jobbet. Insidan bjuder bland annat på en 98 tum stor kurvad skärm. Dessutom ska designen inte förändras ett dugg när lanseringen sker så gillar du det du ser nu kan du glädjas åt att det är så här produktionsbilen också kommer att se ut. Enligt företaget har bilen varit under utveckling i tio års tid och över 200 forskare ska vara inblandade i projektet. Produktionen ska dra igång 2022 och den kommer att ske i USA. Endast 300 stycken exemplar kommer att tillverkas men vad det står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
52.8°
+
Bobby Green
0

Microsoft testar att driva datacenter med väte
Ska förhoppningsvis ersätta dieselkraftverk

Microsoft siktar på att bli ett koldioxid-negativt företag till 2030 och har börjat vidtaga en del åtgärder för att så ska bli fallet. En av planerna är att Microsoft ska byta ut dieselkraftverken som fungerar som backup vid elavbrott på sina datacenter runt om i världen. För att se hur det skulle fungera har Microsoft nu testat att under 48 timmar driva ett av sina datacenter med ett kraftverk som drevs av väte-bränsleceller. Systemet som används har Microsoft utvecklat själva sedan 2018 och kraftverket som drivs av bränslecellerna har en kapacitet på 250 kilowatt. Microsoft använder idag diesel till cirka 1 procent av sin totala energikonsumtion. Dieseln används primärt i kraftverk som driver deras Azure-datacenter och på sikt kanske denna nu kan komma att bytas ut mot kraftverk som drivs av bränsleceller. Tumnagel
49.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vätgasdrivna CityHawk vill bli framtidens flygande taxi
I luften runt 2030

Flygande "bilar" är tydligen det många olika företag satsar på och förutspår ska bli nästa grej. Ett av dessa heter Urban Aero och det här är deras CityHawk. Den går på vätgas och man hoppas att det här kan bli en framtida taxi som tar folk dit de ska via luften. Vätgasen matar två bränsleceller som i sin tur förser två stycken elmotorer på 952 hästar med kraft. Motorerna ser sedan till att snurra igång de två rotorerna som är inbyggda i karossen. Toppfarten anges till 200 km/h och räckvidden ska ligga på 16 mil innan man måste fylla på mer gas. CityHawk är som väntat inget vi kommer få se i skyarna i år utan målet är istället att den här ska färdig för produktion någon gång innan 2030. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Idag öppnar förhandsbokningarna för pickupen Badger
Kan fås som elbil eller med bränslecell

Det första Nikola Motors visade upp var en vätgasdriven lastbil. Sedan dess har både en vattenskoter och en fyrhjuling dykt upp, och tidigare i år även en pickup. Den sistnämnda som man kallar för Badger ska man kunna förhandsboka från och med idag. Bilen erbjuds både som ren elbil och med vätgasdriven bränslecell som i sin tur driver en elmotor. Den förstnämnda ska ha en räckvidd på 48 mil medan den som går på vätgas ska klara sig hela 96 mil innan det är dags att tanka igen. Grundaren Trevor Milton säger följande om modellen: "The technology on the Badger is next to none; it has one of the most advanced powertrains and infotainment systems on the market. The features include over-the-air updates, keyless entry, independent torque control of every wheel, 906 HP, 980 ft. lbs. of torque, 15 kilowatt power export with 220V and 110V, tie-down tracks inside the truck for cargo, hidden refrigerator, up to 600 miles of range, and waterproof displays. You couldn’t dream of building a better pickup truck than the Badger and we offer it in both fuel-cell and battery-electric options. At Nikola World 2020, our followers will have the chance to see the Badger in action, so you don’t want to miss this show." Nikola World 2020 pågår mellan 3-5 december och där kommer först de som förhandsbokat ett exemplar att få se hur den färdiga produkten ser ut, och även få sig en provtur om de vill. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

En första titt på BMW:s bränslecellsdrivlina
Tester på väg drar igång 2022

I september förra året fick vi se konceptbilen Hydrogen Next. Det är en X5:a med bränslecellsdrivlina utvecklad av BMW tillsammans med Toyota. Nu får vi bilder på hur hela rasket som gömmer sig under skalet ser ut. Vi får även ta del av lite teknikaliteter och det är bland annat att det finns två stycken 700-barstankar som rymmer sex kilo vätgas. Hur länge dessa räcker och vilken räckvidd man kan få ut får vi dock inte reda på mer än att man säger att de bjuder på "long range". Det ska ta ungefär samma tid att tanka dessa som att tanka en vanlig bil med förbränningsmotor. Effekten ur paketet är 170 hästar och tillsammans med en elmotor är den sammanlagda 380 hästar. Målet är att börja testa systemet skarpt någon gång 2022, för att några år efter detta kunna lansera en produktionsbil med drivlinan. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0

Gumperts Nathalie nu i produktionsform
Skumma vätgasbilen blir din för 407.000 euro

För ett år sedan visade Gumpert upp sin metanol-drivna bränslecellsbil Nathalie och nu är det dags att presentera produktionsversionen. Tekniken under skalet producerar vätgas som i sin tur ser till att driva en elmotor. Vdn och grundaren Roland Gumpert säger följande om den nya bilen: "It was my vision of an electric car that does not stop when the battery is empty that paved the way for this innovation. Today, one year later, we’re able to present to you the world’s first production car with a Methanol-Fuel-Cell which does not rely on charging stations or designated hydrogen stations." Det som förändrats från förra årets prototyp är bland annat att man av någon anledning valt att installera saxdörrar. Dessa är tråkigt nog stängda på alla bilder så vi får inte se hur det ser ut med dörrarna uppfällda. I övrigt har man tightat till designen på kjolpaketet lite och bytt ut vingen mot en större. Metanoltanken rymmer 65 liter och den fyller man på tre minuter. Med full tank ska räckvidden ligga på 82 mil. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,5 sekunder och toppfarten anges till 300 km/h. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften skickas dit av två stycken två-stegade växellådor som är synkade. 500 stycken exemplar av Nathalie ska byggas och varje kostar från 407.000 euro. De första leveranserna ska ske i början av 2021. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Nikola visar upp eldrivna pickupen Badger
Kommer med batteri och bränslecell

Elbilsföretaget Nikola började med att visa upp lastbilar men den senaste tiden har de även presenterat en UTV och en vattenskoter. Nu är det dags för ytterligare en modell - pickupen Badger. Den mäter 5,9 meter på längden, 2,16 på bredden och 1,85 på höjden. Badger kommer att erbjudas som ren elbil med ett batteripack på 160 kWh och en räckvidd på 48,3 mil och med en vätgasdriven bränslecell. Den versionen ska ha hela 96,6 mils räckvidd och har också en eldrivlina man kan köra på om vätgasen tar slut. På dragkroken ska man kunna släpa upp till 3,6 ton och det ska finnas ett eluttag på 15 kW där man ska kunna plugga in verktyg, lampor och luftkompressorer. Den officiella premiären blir på Nikola World 2020 i september. När pickisen ska lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

BMW kommer tillverka bensinmotorer i minst 30 år till
Dieselmotorer i minst 20 år till

Elbilar är på framåtmarsch men det kommer dröja innan förbränningsmotorn förpassas till en mörk skrubb. BMW berättar att de kommer att tillverka bensinmotorer i minst 30 år till och att bränslecellsbilar är det vettigaste alternativet för framtiden. På dieselfronten kommer man att sluta tillverka den trecylindriga på 1,5 liter och sexan med fyra stycken turbo då den helt enkelt är för komplicerad och dyr att ta fram. De andra fyrcylindriga och sexcylindriga dieslarna kommer dock att finnas kvar i minst 20 år till. Vad tror ni är framtiden gällande hur bilar drivs? Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida