m

Nya Toyota Mirai i produktionskläder visas i december
Vätgasbilen får helt ny kostym

För ett år sedan fick vi se nya Toyota Mirai i konceptutförande. Bilen såg ändå väldigt klar ut för produktion och det som var lite kul var att designen var radikalt förändrad jämfört med föregångaren. Helt plötsligt var den lilla vätgasbilen en fullstor sedan med lyxkänsla och ett utseende som faktiskt inte gjorde så att ögonen började blöda. Nu får vi reda på att den helt färdiga bilen utan konceptstämpel ska presenteras i december. Och av teaserbilden att döma verkar det nya utseendet konceptet uppvisade få hänga med. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Toyota Mirai har blivit Popemobile
Påven rullar numera på vätgas

Catholic Bishops Conference of Japan har sett till att utrusta påvens garage med ytterligare en Popemobile. Det handlar om en ombyggd version av bränslecellsbilen Toyota Mirai. Bilen mäter 5,1 meter på längden och är med det specialbyggda taket 2,7 meter hög. Här kan påven stå och vinka till folk utan att riskera att få i sig avgaser från bilen eftersom den bara släpper ut vatten. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Det här är världens första masstillverkade bränslecellslastbil
Hyundai har börjat leverera Xcient

Hyundai har nu lanserat Xcient i Europa och de sju första bilarna har levererats till kunder i Schweiz. Ytterligare 43 stycken kommer att börja rulla där innan året är slut. Det här sägs vara världens första masstillverkade lastbil med bränsleceller. Nästa år ska Hyundai kunna tillverka 2000 stycken exemplar om året och vid 2025 hoppas tillverkaren att 1600 stycken exemplar finns i drift i Europa. Cheol Lee som är Executive Vice President och Head of Commercial Vehicle Division hos Hyundai Motor säger följande: "The delivery of Xcient Fuel Cell starts a new chapter not only for Hyundai’s hydrogen push, but also the global community’s use of hydrogen as a clean energy source. Today’s delivery is just a beginning as it opens endless possibilities for clean mobility. With successful delivery of the first Xcient Fuel Cell trucks, we proudly announce our plan to expand beyond Europe to North America and China where we are already making great progress." Under skalet på lastbilen finns sju stycken vätgastankar som tillsammans kan lagra 32 kilo. Dessa förser de dubbla bränslecellsstaplarna på sammanlagt 258 hästar med kraft. Räckvidden anges till 40 mil och en full tankning ska ta mellan 8-20 minuter. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Vätgasdrivnet flygplan avsett för passagerare visar upp sig
Är detta framtiden för flygindustrin?

Den brittisk-amerikanska flygplanstillverkaren ZeroAvia genomförde förra veckan vad de säger ska vara världens första flygning med ett vätgasdrivet flygplan avsett för passagerare. Det handlar om ett sexsitsigt Piper M-flygplan som försetts med ZeroAvias elektriska drivsystem med bränsleceller som drivs av vätgas. ZeroAvias vd Val Miftakhov säger om flygningen: "While some experimental aircraft have flown using hydrogen fuel cells as a power source, the size of this commercially available aircraft shows that paying passengers could be boarding a truly zero-emission flight very soon." ZeroAvias flygplan är en del av det brittiska initiativet HyFlyer som syftar till att utveckla minde flygplan som inte släpper ut så mycket koldioxid som dagens flygplan gör. Här näst ska ZeroAvia försöka ta sitt flygplan på en cirka 400 kilometer flygtur mellan sin bas på Cranfield Airport norr om London till de brittiska Orkney-öarna. Här ovanför hittas ett nyhetsinslag från Sky News om ZeroAvias senaste flygtur. Här nedanför hittas filmen ZeroAvia själva spelade in från tillfället men det verkar man tyvärr ha lagt upp utan ljud av någon oklar anledning. Tumnagel
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är Mercedes nya vätgasdrivna lastbil
Ska ha en räckvidd på 100 mil

Mercedes presenterar nu konceptet GenH2 som är en vätgasdriven lastbil i full storlek. Den här är tänkt för långväga transporter och det är en 40-tonnare som kan lasta 25 ton. Ombord finns två stycken vätgastankar som tillsammans rymmer 80 kilo. Bränslecellen är på 300 kW och det finns även ett batteripack på 70 kWh som tillfälligt kan skjuta till ytterligare 400 kW kraft. Lastbilen har två stycken elmotorer på vardera 312 hästar och 1577 newtonmeter i vrid. Med fulla tankar anges räckvidden till 100 mil. GenH2 är som sagt ett koncept men enligt Mercedes en förhandsvisning av en produktionsversion som ska dyka upp inom några år. De sista två bilderna visar även eActros LongHaul och det är en helt eldriven lastbil som ska ha en räckvidd på 50 mil. Målet är att sätta denna i produktion 2024. Tumnagel
50.7°
+
Bobby Green
0

General Motors och Nikola Motors ingår partnerskap
GM kommer att tillverka eldrivna pickupen Badger

Nu står det klart att General Motors har köpt aktieandelar i elbilsföretaget Nikola Motors för två miljarder dollar. Därmed äger man 11 procent av Nikola och det första man kommer att göra är att ta hand om tillverkningen av den eldrivna pickupen Badger. Den kommer att få GM:s Ultium-batterier och bränslecellstekniken Hydrotec. För Nikola Motors sägs det här innebära att man sparar mer än fyra miljarder dollar i kostnader för batterier och drivlinor över en tioårsperiod. Nikola kommer ansvara för försäljningen och marknadsföringen av modellen som ska börja tillverkas i slutet av 2022. Badger har världspremiär på Nikola World 2020 i december. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Vätgasdrivna superbilen Hyperion XP-1 är nu presenterad
Har räckvidd på 163 mil och 356 km/h som toppfart

I början av året skrev vi om det amerikanska företaget Hyperion Motors och deras kommande vätgasdrivna superbil. Nu är Hyperion XP-1 som den kallas presenterad och med denna vill man ytterligare slå ett slag för bränsleceller och vätgasdriftens fördelar. Räckvidden med full tank (tar fem minuter) ska ligga på 163 mil, vikten ligger på 1031 kilo och bilen ska göra 0-100 km/h på runt 2,2 sekunder och sen kunna toppa 356 km/h. När man ska bromsa tar keramiska skivor som mäter 457 millimeter fram och 432 millimeter bak hand om jobbet. Insidan bjuder bland annat på en 98 tum stor kurvad skärm. Dessutom ska designen inte förändras ett dugg när lanseringen sker så gillar du det du ser nu kan du glädjas åt att det är så här produktionsbilen också kommer att se ut. Enligt företaget har bilen varit under utveckling i tio års tid och över 200 forskare ska vara inblandade i projektet. Produktionen ska dra igång 2022 och den kommer att ske i USA. Endast 300 stycken exemplar kommer att tillverkas men vad det står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
52.6°
+
Bobby Green
0

Microsoft testar att driva datacenter med väte
Ska förhoppningsvis ersätta dieselkraftverk

Microsoft siktar på att bli ett koldioxid-negativt företag till 2030 och har börjat vidtaga en del åtgärder för att så ska bli fallet. En av planerna är att Microsoft ska byta ut dieselkraftverken som fungerar som backup vid elavbrott på sina datacenter runt om i världen. För att se hur det skulle fungera har Microsoft nu testat att under 48 timmar driva ett av sina datacenter med ett kraftverk som drevs av väte-bränsleceller. Systemet som används har Microsoft utvecklat själva sedan 2018 och kraftverket som drivs av bränslecellerna har en kapacitet på 250 kilowatt. Microsoft använder idag diesel till cirka 1 procent av sin totala energikonsumtion. Dieseln används primärt i kraftverk som driver deras Azure-datacenter och på sikt kanske denna nu kan komma att bytas ut mot kraftverk som drivs av bränsleceller. Tumnagel
49.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vätgasdrivna CityHawk vill bli framtidens flygande taxi
I luften runt 2030

Flygande "bilar" är tydligen det många olika företag satsar på och förutspår ska bli nästa grej. Ett av dessa heter Urban Aero och det här är deras CityHawk. Den går på vätgas och man hoppas att det här kan bli en framtida taxi som tar folk dit de ska via luften. Vätgasen matar två bränsleceller som i sin tur förser två stycken elmotorer på 952 hästar med kraft. Motorerna ser sedan till att snurra igång de två rotorerna som är inbyggda i karossen. Toppfarten anges till 200 km/h och räckvidden ska ligga på 16 mil innan man måste fylla på mer gas. CityHawk är som väntat inget vi kommer få se i skyarna i år utan målet är istället att den här ska färdig för produktion någon gång innan 2030. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Idag öppnar förhandsbokningarna för pickupen Badger
Kan fås som elbil eller med bränslecell

Det första Nikola Motors visade upp var en vätgasdriven lastbil. Sedan dess har både en vattenskoter och en fyrhjuling dykt upp, och tidigare i år även en pickup. Den sistnämnda som man kallar för Badger ska man kunna förhandsboka från och med idag. Bilen erbjuds både som ren elbil och med vätgasdriven bränslecell som i sin tur driver en elmotor. Den förstnämnda ska ha en räckvidd på 48 mil medan den som går på vätgas ska klara sig hela 96 mil innan det är dags att tanka igen. Grundaren Trevor Milton säger följande om modellen: "The technology on the Badger is next to none; it has one of the most advanced powertrains and infotainment systems on the market. The features include over-the-air updates, keyless entry, independent torque control of every wheel, 906 HP, 980 ft. lbs. of torque, 15 kilowatt power export with 220V and 110V, tie-down tracks inside the truck for cargo, hidden refrigerator, up to 600 miles of range, and waterproof displays. You couldn’t dream of building a better pickup truck than the Badger and we offer it in both fuel-cell and battery-electric options. At Nikola World 2020, our followers will have the chance to see the Badger in action, so you don’t want to miss this show." Nikola World 2020 pågår mellan 3-5 december och där kommer först de som förhandsbokat ett exemplar att få se hur den färdiga produkten ser ut, och även få sig en provtur om de vill. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

En första titt på BMW:s bränslecellsdrivlina
Tester på väg drar igång 2022

I september förra året fick vi se konceptbilen Hydrogen Next. Det är en X5:a med bränslecellsdrivlina utvecklad av BMW tillsammans med Toyota. Nu får vi bilder på hur hela rasket som gömmer sig under skalet ser ut. Vi får även ta del av lite teknikaliteter och det är bland annat att det finns två stycken 700-barstankar som rymmer sex kilo vätgas. Hur länge dessa räcker och vilken räckvidd man kan få ut får vi dock inte reda på mer än att man säger att de bjuder på "long range". Det ska ta ungefär samma tid att tanka dessa som att tanka en vanlig bil med förbränningsmotor. Effekten ur paketet är 170 hästar och tillsammans med en elmotor är den sammanlagda 380 hästar. Målet är att börja testa systemet skarpt någon gång 2022, för att några år efter detta kunna lansera en produktionsbil med drivlinan. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0

Gumperts Nathalie nu i produktionsform
Skumma vätgasbilen blir din för 407.000 euro

För ett år sedan visade Gumpert upp sin metanol-drivna bränslecellsbil Nathalie och nu är det dags att presentera produktionsversionen. Tekniken under skalet producerar vätgas som i sin tur ser till att driva en elmotor. Vdn och grundaren Roland Gumpert säger följande om den nya bilen: "It was my vision of an electric car that does not stop when the battery is empty that paved the way for this innovation. Today, one year later, we’re able to present to you the world’s first production car with a Methanol-Fuel-Cell which does not rely on charging stations or designated hydrogen stations." Det som förändrats från förra årets prototyp är bland annat att man av någon anledning valt att installera saxdörrar. Dessa är tråkigt nog stängda på alla bilder så vi får inte se hur det ser ut med dörrarna uppfällda. I övrigt har man tightat till designen på kjolpaketet lite och bytt ut vingen mot en större. Metanoltanken rymmer 65 liter och den fyller man på tre minuter. Med full tank ska räckvidden ligga på 82 mil. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,5 sekunder och toppfarten anges till 300 km/h. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften skickas dit av två stycken två-stegade växellådor som är synkade. 500 stycken exemplar av Nathalie ska byggas och varje kostar från 407.000 euro. De första leveranserna ska ske i början av 2021. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Nikola visar upp eldrivna pickupen Badger
Kommer med batteri och bränslecell

Elbilsföretaget Nikola började med att visa upp lastbilar men den senaste tiden har de även presenterat en UTV och en vattenskoter. Nu är det dags för ytterligare en modell - pickupen Badger. Den mäter 5,9 meter på längden, 2,16 på bredden och 1,85 på höjden. Badger kommer att erbjudas som ren elbil med ett batteripack på 160 kWh och en räckvidd på 48,3 mil och med en vätgasdriven bränslecell. Den versionen ska ha hela 96,6 mils räckvidd och har också en eldrivlina man kan köra på om vätgasen tar slut. På dragkroken ska man kunna släpa upp till 3,6 ton och det ska finnas ett eluttag på 15 kW där man ska kunna plugga in verktyg, lampor och luftkompressorer. Den officiella premiären blir på Nikola World 2020 i september. När pickisen ska lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

BMW kommer tillverka bensinmotorer i minst 30 år till
Dieselmotorer i minst 20 år till

Elbilar är på framåtmarsch men det kommer dröja innan förbränningsmotorn förpassas till en mörk skrubb. BMW berättar att de kommer att tillverka bensinmotorer i minst 30 år till och att bränslecellsbilar är det vettigaste alternativet för framtiden. På dieselfronten kommer man att sluta tillverka den trecylindriga på 1,5 liter och sexan med fyra stycken turbo då den helt enkelt är för komplicerad och dyr att ta fram. De andra fyrcylindriga och sexcylindriga dieslarna kommer dock att finnas kvar i minst 20 år till. Vad tror ni är framtiden gällande hur bilar drivs? Tumnagel
32.6°
+
Bobby Green
0
2019

Hyundai Nexo vinner Teknikens Värld Stora Bilpris 2020
Grattis!

Teknikens Värld delar varje år ut ett pris till den bil de tycker är allra vettigast just nu. Kriterierna för en seger är något som har nyskapande teknik paketerat i ett format för folket. Nu har man korat årets vinnare, eller ja 2020, och det är vätgasbilen Hyundai Nexo. Trots detta tror man inte att bränslecellsbilar är det hetaste nästa år, men just Nexon ska i alla fall vara den bästa man kan få tag i just nu. Den går att köpa i Sverige (849.900 kronor) och ska ta sig 67 mil med fulla tankar. Runt 60 mil är dock det som Teknikens Värld har mätt upp i sina tester. När man behöver mer vätgas tar det bara några minuter att tanka, dock finns det ju inte överdrivet många ställen att göra detta på än. Läs motiveringen till vinsten och om alla tio stycken bilar som var nominerade på länken nedan. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Nikola visar produktionsversionen av lastbilen Tre
Kommer med eldrift och vätgasdrift

För ett år sedan visade Nikola Motors upp vätgasbilen Tre som ett koncept och nu är produktionsversionen som är tänkt för den europeiska marknaden presenterad. Men det här är fortfarande inget som kommer att rulla på vägarna nästa år. Tre kommer att erbjudas både med ren eldrift och med vätgas. Den förstnämnda är planerad att börja tillverkas 2021 medan vätgas-versionen dröjer ända till 2023. Nikola anger räckvidden till mellan 50 och 120 mil vilket borde innebära att den eldrivna är i den lägre skalan medan den med bränsleceller kommer längst. Effekten kommer max att ligga på 1020 hästar och 2700 newtonmeter i vrid. Nikola Motors ägs av CNH Industrial Group som i september investerade 250 miljoner dollar i bolaget. Presskonferensen drar igång 10:30 in i klippet nedan. Mer om bilen på länken. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Konceptbil fullproppad med nanocellulosa
Kanske något bilar kommer att byggas av i framtiden

Ett av alla koncept som visades upp på årets upplaga av Tokyo Motor Show är den här - Nano Cellulose Vehicle (NCV). Det är en studie där man testar att använda sig av materialet nanocellulosa som består av cellulosafibriller i nanostorlek. Detta är skapat från växter och åvervunnet avfall från jordbruk och har använts för att bygga en del av karossen, dörrarna, huven och taket. Förutom att vara snällt för miljön gör detta också den färdiga produkten hälften så tung som om man skulle använda sig av konventionella material. Bilen är skapad av ett konsortium bestående av universitet, forskningsinstitut och olika leverantörer i Japan. Designat har Yuzo Niimi från Toyota Customizing & Development gjort. Fokus här är inte drivlinan utan materialen men det sägs att det under skalet finns en vätgasdriven bränslecell som gör att man ska kunna köra upp till 20 km/h i alla fall, bra när bilen behöver flyttas på mässgolvet och man inte orkar putta. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Hyundai teasar nytt bränslecellskoncept
Lastbil med 30-talsdesign

Hyundai tror på bränsleceller och visar nu teasers för ett kommande koncept som drivs av just detta. HDC-6 Neptune hämtar design från 30-talets streamliner-tåg och Art Deco och det handlar om en lastbil som man kommer att visa upp på North American Commercial Vehicle Show i Atlanta senare i år. Om konceptet någonsin kommer att bli verklighet återstår som vanligt att se. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Toyota Mirai
Vätgasbilen går från ful till snygg!

Toyotas vätgasdrivna Mirai är intressant men är verkligen ful som stryk. Nu visar man upp nästa generation som koncept och man byter verkligen helt stil och går från ful till snygg. Från tråkig bil till GT-vagn. Bilen kommer att visas upp på Tokyo Motor Show och man lovar 30 procent längre räckvidd än nuvarande generationen, vilket betyder ungefär 65 mil. Bilen baseras på TNGA-plattformen och Toyota lovar bättre vägegenskaper. Det känns helt enkelt som att Toyota vill göra bränsleceller sexigt. Bilen trivs alltså av bränsleceller som matas med vätgas. Tokyo Motor Show går av stapeln i slutet av oktober. En riktig version som inte är koncept ska visas nästa år. Tumnagel
52.1°
+
Roger Åberg
0

BMW presenterar bränslecellsbilen i Hydrogen NEXT
Ska lanseras 2022

BMW ställer ut många olika modeller i Frankfurt och en av dem är den här som man kallar för i Hydrogen NEXT. Det är en X5:a med bränslecellsteknik under skalet. 2022 är tanken att bilen ska bli verklighet i en mindre skala och det här är alltså en försmak på vad som komma skall. Först 2025 planeras större lanseringar av bilar med tekniken. Men det beror även på marknadens efterfrågan, om folk faktiskt vill ha dessa bilar. Tyvärr berättar man inte vad som finns under skalet på den här men sedan tidigare vet vi att det är en drivlina som man har tagit fram tillsammans med Toyota. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

BMW experimenterar med smarta staket och laddhybrider
För framtidens miljözoner

I framtiden riskerar bilar som kan köra på både el och fossilbaserat bränsle att utestängas från städer så kallade miljözoner då bilarna inte är helt elektrifierade rapporterar DN. Detta är något som bland annat BMW vill undvika och man har därför experimenterat med så kallade elektroniska staket som kan "tvinga" laddhybrider att köra på el när de framförs i en miljözon. BMW har testat ett system i nederländska Rotterdam där BMW:s laddhybrider via GPS känner om de närmar sig en miljözon och då uppmanar föraren att växla över till eldrift. I systemet finns även en funktion som ser till att det finns tillräckligt med kräm i bilens batteri om den upptäcker att det finns en miljözon någonstans på rutten som bilen kommer att köras. Enligt BMW så växlade 90 procent av de som deltog i testerna över till elektrisk drift av bilen när de uppmanades att göra detta. Nästa år förväntas en så kallad miljözon 2 att införas på Hornsgatan i Stockholm och där kommer laddhybrider fortsatt få köra. Det finns dock även en miljözon 3 som kommer att börja använda i framtiden där enbart elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon får framföras. Med BMW:s system för laddhybrider borde det dock finnas möjlighet att även köra laddhybrider i miljözon 3 så länge dessa växlar över till elektricitet när de framförs i zonerna. Ska så bli fallet så krävs dock att regeringen ändrar i föreskrifterna för miljözon 3, något som kanske inte är helt otänkbart om BMW:s system fungerar som det ska. BMW har uppgett att man kanske kan komma att dela med sig av tekniken man nu utvecklar för elektroniska staket för laddybrider till andra biltillverkare framöver. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

ZeroAvia utvecklar elflygplan inför nästa decennium
Ska drivas av bränsleceller med väte

Det finns i dagsläget ett tiotal företag runt om i världen som experimenterar med att bygga eldrivna flygplan och ett av dessa är det amerikanska startupföretaget ZeroAvia. ZeroAvia har som målsättning att utveckla mindre eldrivna flygplan för 10 - 20 passagerare. Dessa flygplan skulle få en räckvidd på cirka 800 kilometer och kunna användas som inrikesflyg mellan städer. ZeroAvia har tänkt sig att elektriciteten som flygplanen förbrukar ska genereras från bränseceller med väte. Väte är det vanligast förekommande ämnet i universum och bidrar inte heller till några utsläpp av koldioxid. ZeroAvia har genomfört ett antal lyckade testflygningar under året med ett Piper M-flygplan som man försett med sitt eget bränslecells-baserade drivsystem. Flygplanet väger 2 ton och har plats för 6 passagerare. Enligt ZeroAvia ska det vara det största eldrivna flygplanet med nollutsläpp som idag är i drift. ZeroAvia tror att man någon gång runt 2022 kommer att kunna börja förse flygplan med upp till 20 passagerare med sitt drivsystem. I klippet nedan kan ni kolla en av testflygningarna med Piper M-modellen som syns på bilden ovan. Tumnagel
46.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyota visar upp eldrivna minibussar
Kommer transportera atleter och andra på OS 2020

Nästa år arrangeras Sommar-OS i Tokyo och inför det har Toyota tagit fram ett golfbils-liknande fordon som är tänkta att transportera passagerare i OS-byn, på arenor och andra ställen där atleter och andra funktionärer på OS befinner sig. Det handlar om ett eldrivet fordon utan väggar med plats för en chaufför och fem passagerare. Fordonet har en maxhastighet på cirka 20 km/h och en räckvidd på 100 kilometer. Toyota kallar fordonet för APM (Accessible People Mover) och det ska vara anpassat så att rörelsehindrade passagerare ska kunna få med sig sin rullstol eller andra hjälpmedel. Toyota har tidigare visat upp både robotar och bränslecells-drivna bussar som kommer att användas under arrangemanget. OS i Tokyo drar igång 24 juli 2020 och håller på fram till 8 augusti. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyotas månbil klar om tio år
Ska transportera japaner på månen på 2030-talet

Tidigare i år presenterade Toyota och den japanska rymdstyrelsen JAXA ett koncept på ett fordon som man har tänkt att skicka upp till månen och nu har man snackat lite mer om den framtida månbilen. I ett kort inlägg på sin webbplats har Toyota lagt upp en tidsplan för de faser som man ska ta sig igenom för att förhoppningsvis ha ett fordon som man kan skicka upp till månen i slutet av 2020- eller början på 2030-talet. Fordonet kommer att vara cirka 6 meter långt, 5 meter brett och närmare fyra meter högt. Inuti kommer besättningsmännen att få samsas på en yta som är cirka 13 kubikmeter stor. Fordonet kommer att kunna köras cirka 10.000 kilometer med hjälp av energi som fås från solen och fordonets bränsleceller. JAXA siktar primärt på att använda Toyotas månbil för att utforska månens båda poler för att försöka hitta vatten där men man tänker att teknik från fordonet även ska kunna användas på fordon som i framtiden kommer att börja rulla runt på andra himlakroppar, till exempel Mars. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida