m

Days Gone 2 kunde ha haft en delad värld med co-op
Första spelets regissör talar ut

Nyligen fick vi lite insikt i Playstation Studios släpplaner och vi fick bland annat reda på att en uppfräschad version av The Last of Us är under utveckling och att Days Gone inte kommer få någon uppföljare. Vidare fick vi även reda på att Playstations fokus på stora blockbuster-spel har satt lite käppar i hjulen för moralen i bygget då utvecklarna inte känner att de får göra vad de vill. Troligtvis har stämningen inte varit allt för härlig hos Days Gone-utvecklarna Bend Studios som pitchade en uppföljare till sitt zombiespel strax efter releasen av första, men pitchen nekades och utvecklarna beordrades att hjälpa Naughty Dog med The Last of Us: Part 2 i stället för att göra någonting eget. Nyligen medverkade Days Gone-regissören Jeff Ross i God of War-pappan David Jaffes livestream för att prata om sin karriär och under strömmen fick vi reda på vad vi skulle fått göra i Days Gone-uppföljaren. Och det hela låter onekligen lite intressant. För det första verkar det som att Deacons berättelse skulle fortsätta, men vid sidan av detta skulle ett multiplayer-läge implementeras där spelvärlden skulle delas med andra spelare och fokus skulle ligga på att utföra co-op-uppdrag och skapa egna grupper. Lite som Red Dead Online, fast med motorcyklar och zombies. Mer specifikt sades detta: It wouldx27ve been a secondary mode if wex27d have done it in the first one, or even in another one. I wouldnx27t have complicated the main narrative... because thatx27s really what wex27re good at. That was the strength of the first title, so build on that and make it better. But then take this world that youx27ve built, and all these assets and systems, and repurpose them for some sort of similarly themed multiplayer version of this universe. So it would be with guys like Deacon trying to survive, building up a clubhouse or a crew. I think it would be fun to be in that world cooperatively and see what horde battles could be like. Vi har fortfarande inte fått det bekräftat att Days Gone-berättelsen kommer läggas ner helt och i strömmen säger Ross även att man aldrig ska säga aldrig. Days Gone kommer för övrigt vara nästa Playstation-titel som kommer släppas till PC och om spelet blir poppis där så finns det en möjlighet att Sony ger tummen upp för en uppföljare. Nedan har ni David Jaffes ström i sin helhet. Tumnagel
36.6°
+
André Stray
0

Datum för Microsoft Build
25 - 27 maj

I år kommer Microsofts utvecklarkonferens Build än en gång köras helt online och anledningen till det är givetvis den pågående pandemin. Något schema för vad som kommer visas finns inte heller och inte heller när man kan registrera sig för jippot. Förra året kunde vem som helst registrera sig för att delta och konferensen då var helt gratis istället för dryga vanliga 20 000 kronorna. Konferensen kommer pågå från 25 till 27 maj. Tumnagel
38.3°
+
Frode Wikesjö
0

Microsoft visar upp nya ikoner för filhanteraren i Windows 10
Den nya designen fortsätter att implementeras i operativsystemet

Microsoft har de senaste åren gjort nya ikoner för såväl sitt Office-paket som för Windows 10 och nu har man visat upp ytterligare ett resultat av det. I den senaste versionen av Windows 10 Insider Preview, Build 21343, har Microsoft bytt ut en del av ikonerna som finns i operativsystemets filhanterare. Microsoft skriver om de nya ikonerna: "Several changes, such as the orientation of the folder icons and the default file type icons, have been made for greater consistency across Microsoft products that show files. Notably, the top-level user folders such as Desktop, Documents, Downloads, and Pictures have a new design that should make it a little easier to tell them apart at a glance. And yes, the Recycle Bin icon has also been updated!" Ni kan kolla in hur en del av ikonerna ser ut i filhanteraren i Windows 10 Insider Preview Build 21343 här ovanför. Nedan hittas exempel som lite mera i detalj visar några ikoner före och efter ikonbytet i Windows 10. Tumnagel
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Custombyggaren Radford återuppstår
Och Jenson Button är med på tåget

Radford är en klassisk brittisk customfirma som byggde bilar förr i tiden. Den grundades av Harold Radford 1948 och på London Motor Show visade han upp sin första skapelse Bentley Countryman som var en specialbyggd kombi. Nu återsuppstår företaget och i ledningen hittar vi Formel 1-föraren Jenson Button, Ant Anstead från Wheeler Dealers, bildesignern Mark Stubbs och advokaten och den före detta rockbandsmedlemmen Roger Behle. Så här säger Ant om det hela: "The whole car sector has gone full circle. Heritage is back. Aston Martin is making DB5s and DB4 Zagatos. Jaguar is making C-Types and XKSSs. Even Bentley has announced a set of Blowers. There’s something in the air and in the market that says heritage is strong. Also, you’ve seen a resurgence in coachbuilding and the use of shared platforms is also back. Loads of manufacturers are using the same platforms with different body styling on top. When you add to the pot that Mark, Jenson, myself and Roger just happened to be here in California at the same time – right now is the right time." Man ska presentera mer inom de kommande veckorna. Läs mer på länken eller lyssna när gänget berättar om projektet i klippet nedan. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Facebook vill bygga barnvänligt Instagram
För användare under 13 år

Som bekant ligger åldersgränsen för att få använda Instagram på 13 år. Men vem som helst kan ju ljuga om sin ålder och använda tjänsten ändå. Något större polisande från Facebooks sida för dessa konton finns inte förutom att konton som används av folk som misstänks vara under 13 år kan anmälas och stängas ner. Så för att förhindra att det ska hända verkar det som att Facebook nu vill skapa en version av Instagram för de yngsta användarna. BuzzFeed News rapporterar nämligen att de lyckats få tag på ett internt dokument från Facebook som avslöjar att de håller på att titta på att bygga ett Instagram för barn under 13 år. I’m excited to announce that going forward, we have identified youth work as a priority for Instagram and have added it to our H1 priority list. We will be building a new youth pillar within the Community Product Group to focus on two things: (a) accelerating our integrity and privacy work to ensure the safest possible experience for teens and (b) building a version of Instagram that allows people under the age of 13 to safely use Instagram for the first time. Tydligen ska Pavni Diwanji, som tidigare lanserat YouTube Kids för Google, se över projektet. När eller om detta barnvänliga Instagram ska lanseras är dock oklart just nu. Tumnagel
42.5°
+
Frode Wikesjö
0

WEVC Coupe - eldriven sportbil som ser ut som en Porsche 356
Kostar 81.250 pund

Watt Electric Vehicle Company (WEVC) är ett brittiskt företag som vill "redefine premium electric sports cars". Deras första modell heter Coupe och den ser ut som klassikern Porsche 356. Ett exemplar blir ditt för 81.250 pund och endast 21 stycken kommer att tillverkas. De första kunderna ska få sina bilar tidigt nästa år. Bilen bygger på den egenhändigt framtagna plattformen Paces. I den har man monterat en elmotor på 163 hästar i mitten. Den får sin kraft från ett batteripack på 40 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 37 mil. 0-100 km/h ska gå på strax över fem sekunder. Fokus har legat på att få till en riktigt bra körkänsla och respons med vägen. Tjänstevikten ska ligga på under ett ton och viktfördelningen är nästan exakt 50/50. "The Coupe represents two firsts for Watt Electric Vehicle Company. It is our very first model – and the first to utilize our Paces modular EV architecture, which will underpin many next-generation specialist passenger and commercial EVs”, said WEVC founder and owner, Neil Yates. “With our debut vehicle we wanted to build a light, engaging sports car, at the opposite end of the spectrum from the current trend toward hugely powerful, fast accelerating, but heavy electric supercars." Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Gammalt säsongsinnehåll ska återanvändas i Division 2
Vi får favoriter i repris tills nästa stora uppdatering släpps

Förra månaden blev det känt att The Division 2 kommer få mer innehåll under årets, men vi fick inte reda på vad det hela kommer handla om. Nu har det levererats lite mer info vad som kommer erbjudas i spelet under året och det är en blandad kompott en skvätt nytt innehåll, men mest återanvänt material. Massive avslöjar inte vad det nya materialet kommer bestå av, men hintar om att det kommer läggas till ett nytt spelläge som är helt nytt för Division-världen och att detta kommer bli tillgängligt mot slutet av 2021 som tidigast. Bland annat skrivs detta: In the next major update, we are looking to bring a game mode that is entirely new to the franchise. Along with the game mode, we are investigating new ways to progress your agent with an emphasis on increasing build variety and viability. We will be revealing more about what lies ahead as the update gets closer. Tills vi får ta del av nymodigheterna så har säsongsschemat för spelet spikats och det kommer bli en repris av År 2-släppet. Säsong 5, som borde dra igång inom kort, kommer ge oss tillgång till samma kosmetiska prylar och events som första säsongen i År 2, vilket betyder att du får en andra chans att lägga vantarna på prylar du missade första gången. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Nu släpps Photoshop med stöd för Apple Silicon M1
Gör det mesta upp till 1,5 gånger snabbare

Allt fler program har anpassats till Apples egna ARM-chip M1 och idag släppte även Adobe sitt bildredigeringsprogram Photoshop med naturligt stöd för M1. Enligt Adobe själva går många uppgifterna som utförs i Photoshop nu upp till 1,5 gånger snabbare jämfört med vad samma uppgifter gjorde när de kördes på Photoshop som emulerades via Rosetta 2. Adobe skriver i ett blogginlägg: "Our internal tests show a wide range of features running an average of 1.5X the speed of similarly configured previous generation systems. Our tests covered a broad scope of activities, including opening and saving files, running filters, and compute-heavy operations like Content-Aware Fill and Select Subject, which all feel noticeably faster. Our early benchmarking also shows that some operations are substantially faster with the new chip." Det finns dock några funktioner, Adobe nämner "Invite to Edit Cloud Documents" samt "Preset Syncing", två funktioner som släpptes till Photoshop förra månaden, som inte ännu har implementerats i Adobes ARM-version för M1-chip. Skulle användare vara i behov av dessa funktioner så uppmanas de att fortsätta köra Rosetta 2-builden av Photoshop tills Adobe implementerar stöd för de nya funktionerna även i ARM-versionen av Photoshop. Tumnagel
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Världens första 3D-utskrivna skola byggs i Madagaskar
Med hjälp av 3D-skrivare från Hyperion Robotics

Det amerikanska arkitektföretaget Studio Mortazavi samt den ideella organisationen Thinking Huts planerar att bygga världens första 3D-utskrivna skola. Skolan kommer att byggas på ett campus-område i staden Fianarantsoa som ligger på den afrikanska ön Madagaskar. Skolan kommer att skrivas ut i flera moduler som går att koppla ihop och Singularity Hub skriver om den bikupeliknande designen: "The school’s modular design resembles a honeycomb, where as few or as many nodes as needed can be linked together. Each node consists of a room with two bathrooms, a closet, and a front and rear entrance. The Fianarantsoa school with just have one node to start with, but as local technologists will participate in the building process, they’ll learn the 3D printing ins and outs and subsequently be able to add new nodes or build similar schools in other areas." För att skriva ut skolan kommer man att använda 3D-skrivare från det finska företaget Hyperion Robotics, ett företag som specialiserat sig på att ta fram 3D-skrivare som kan skriva ut olika moduler i betong. Exakt vad det hela kommer att kosta finns det inga uppgifter om. Thinking Huts har dock startat en insamling där man hoppas kunna få in 350.000 dollar vilka man säger ska finansiera byggandet av pilotprojektet i Fianarantsoa samt ytterligare tre skolor. Man hoppas kunna börja bygga den första skolan någon gång under nästa halvår och att denna ska stå klar för att ta emot elever när väl pandemin är någorlunda över. I klippet ovan kan ni kolla in Thinking Huts vision för den 3D-utskrivna skolan i Madagaskar och i klippet nedan snackar Hyperion Robotics om sina 3D-skrivare för betong. Tumnagel
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Terraria kommer till Google Stadia trots allt
Strul med utvecklarens Google-konto är löst

För några veckor sedan meddelade Terraria-utvecklaren Andrew Spinks att han var lite less på Google efter att hans Google-konto låsts utan förklaring. I samma veva meddelade Spinks att på grund av detta kommer den kommande Stadia-porten av Terraria inte släppas som planerat. Nu verkar berättelsen ha fått ett lyckligt slut och Stadia-porten av Terraria kommer släppas som planerat. På Terraria-forumet “After a month of pushing (and with the immense support of our fans), Google finally reached out and was able to provide a lot of transparency around the situation and to restore access to all of our accounts. Due to the hard work the Stadia team has put in - as well as our partners at 505 Games - we have decided that we will allow the upcoming launch Terraria on Google Stadia to proceed. The Terraria Stadia build is based on the DR Studios 1.4.0.5 (latest) build, and is currently at Google for certification review.” Specifikt när Terraria till Stadia kommer släppas är för tillfället okänt, men oavsett är det trevligt att Stadia-spelare också kommer få ta del av den moderna klassikern. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Sony organiserar om JAPAN Studio
Så fokus ligger kring Astro's Playroom-utvecklaren Team ASOBI

I veckan började det gå rykten om att Sony skulle stänga ner sin japanska spelstudio JAPAN Studio. Studion ligger bakom PlayStation-klassiker som Jumping Flash!, Alundra, Devil Dice, Vib-RIbbon, Ape Escape, Siren, LocoRoco, Patapon, Rogue Galaxy, Afrika, Gravity Rush och Knack. På senare tid har de dock inte tryckt ut allt för många klassiker och mest producerat spel i samarbete med andra spelstudios så som Bloodborne och Demonx27s Souls som utvecklades i samarbete med FROM Software samt Bluepoint Games. Ett undantag är dock ASOBI Team inom JAPAN Studio som på senare tid har varit ganska framgångsrika med sina Astro Bot-spel. Hur som helst har Sony nu bestämt sig för att organisera om JAPAN Studio kring just Team ASOBI. In an effort to further strengthen business operations, SIE can confirm PlayStation Studios JAPAN Studio will be re-organized into a new organization on April 1. JAPAN Studio will be re-centered to Team ASOBI, the creative team behind Astrox27s PLAYROOM, allowing the team to focus on a single vision and build on the popularity of Astro’s PLAYROOM. Sannolikt innebär det fler Astro-spel i framtiden vilket ju inte är en dålig grej så länge de håller samma kvalité som Astrox27s Playroom. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Nikola Motors tuffar på
Presenterar framtidsplaner

Det har varit tyst kring Nikola Motors sedan härvan i september där vdn avgick och när det i november stod klart att den överenskommelse man hade med General Motors inte alls skulle bli av den storlek som först var tänkt. Men företaget finns kvar och nu presenterar de lite hur framtiden är tänkt att se ut. Målet är att först lansera den helt eldrivna lastbilen Tre i Nordamerika. Denna ska ha upp till 48 mils räckvidd. Efter den ska en bränslecellsdriven version av modellen lanseras. Med fulla vätgastankar ska denna kunna ta sig upp till 80 mil. Man planerar även för Two FCEV Sleeper som är en bjässe tänkt för transporter över långa sträckor. Den ska ha en räckvidd på upp till 144 mil. Jason Roycht som är global head of FCEV hos Nikola säger följande: "Our plan is to enter the market in steps. We are building on the current Tre platform with the planned launch of our fuel-cell and hydrogen storage systems in 2023. These systems are designed to be scalable in order to handle the greater power and longer-range requirements for long-haul, which allows for concurrent integration into the chassis design of the Nikola Two FCEV Sleeper. Utilizing common components and systems for hydrogen propulsion will support greater economies of scale and also allow Nikola to continuously expand and adapt our FCEV truck portfolio to address the diverse requirements of commercial trucking." Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

IKEA släpper demonteringsinstruktioner
Så att du kan plocka isär dina IKEA-prylar

IKEA vill göra det lättare för sina kunder att montera isär grejer de köpt från företaget och släpper nu därför instruktioner för hur kunder kan plocka isär ett knippe av IKEA:s produkter. Tanken är att kunden ibland kan behöva montera isär IKEA:s grejer vid till exempel en flytt, vidareförsäljning eller återvinning av produkten. IKEA skriver: "Extending the life of your furniture with our Disassembly Instructions is one of the ways we’re building on our commitment to sustainability. No matter whether you’re moving home, giving your furniture away or selling it. Taking it apart correctly reduces the risk of damage, and reduces its impact on the environment. Fortune favours the frugal." Än så länge har IKEA släppt demonteringsinstruktioner för sina produkter Billy, Brimnes, Lycksele, Malm, Pax och Poäng. Instruktionerna finns än så länge inte på IKEA:s svenska webbplats men hittas på brittiska IKEA:s webbplats på länken nedan. Tumnagel
55.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in videoklipp från Perseverance Mars-landning
Och lyssna på hur det låter på Mars

Igår kväll körde NASA en livesändning där man snackade lite mer om den lyckade landningen av sin rover Perseverance på Mars förra veckan. Där visade man bland annat upp ett videoklipp som är det första som någonsin spelats in när en farkost landar på Mars. I klippet ovan kan ni kolla in lite av bilderna från landningen och landningsplatsen vid Jezero-kratern på Mars där Perseverance landade. Thomas Zurbuchen, chef för NASA:s Science Mission Directorate, säger om videoklippet: "This video of Perseverancex27s descent is the closest you can get to landing on Mars without putting on a pressure suit. It should become mandatory viewing for young women and men who not only want to explore other worlds and build the spacecraft that will take them there, but also want to be part of the diverse teams achieving all the audacious goals in our future." Klippet är filmat med flera av de kameror som finns ombord på Perservance och NASA skriver: "The real footage in this video was captured by several cameras that are part of the roverx27s entry, descent, and landing suite. The views include a camera looking down from the spacecraftx27s descent stage (a kind of rocket-powered jet pack that helps fly the rover to its landing site), a camera on the rover looking up at the descent stage, a camera on the top of the aeroshell (a capsule protecting the rover) looking up at that parachute, and a camera on the bottom of the rover looking down at the Martian surface." Perservance har även hunnit med att spela in lite ljud från Mars och hur det låter där kan ni lyssna på i den inbäddade tweeten här nedanför. Tumnagel
52.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA:s Mars-helikopter har hört av sig hem
Ingenuity ser ut att ha klarat landningen på Mars

Förra veckan landade NASA sin Mars-landare Perseverance på Mars och ombord på den fanns även Ingenuity, den första helikoptern på Mars. I helgen som gick så hörde Ingenuity av sig till NASA vilket innebär att även helikoptern klarade av landningen som det var tänkt sig. NASA hade kontakt med både själva helikoptern och den basstation som senare kommer användas för att skicka signaler till Ingenuity. Ingenuity väger cirka två kilo och för tillfället laddas dess batterier upp via rovern Perseverance. När Ingenuity väl lämnar Perseverance och förbereder sig för sin första flygning på Mars kommer helikoptern att laddas upp av sina egna inbyggda solpaneler. Om detta säger NASA: "After Perseverance deploys Ingenuity to the surface, the helicopter will then have a 30-Martian-day [31-Earth-day] experimental flight test window. If Ingenuity survives its first bone-chilling Martian nights — where temperatures dip as low as minus 130 degrees Fahrenheit [minus 90 degrees Celsius] — the team will proceed with the first flight of an aircraft on another world. If Ingenuity succeeds in taking off and hovering during its first flight, over 90 percent of the projectx27s goals will have been achieved. If the rotorcraft lands successfully and remains operable, up to four more flights could be attempted, each one building on the success of the last." Exakt när det är tänkt att Ingenuity ska göra sin första testflygning finns inget spikat datum för än så länge. Planen är dock att det ska ske mellan 30 - 60 dagar från nu. Tumnagel
50.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon visar upp lite nya koncept
Som man kommer att släppa om tillräckligt många vill ha dem

Amazon har presenterat ett nytt initiativ som man kallar för "Build It" vilket innebär att olika produktkoncept man tar fram kan förverkligas som riktiga produkter om tillräckligt många visar intresse och förbeställer produkterna. Man kan väl enklast beskriva Build It som Amazons motsvarighet till crowdsourcing och konceptet påminner om hur företag presenterar och lanserar produkter på crowdfundingtjänster som till exempel Kickstarter. De tre första produktkoncepten i Build It-programmet är en väggklocka med stöd för Amazons smarta assistent Alexa vilken ni kan kolla in på bilden här ovanför. Här nedan hittas bilder på de två andra koncepten vilka är en miniskrivare som kan skriva ut små påminnelse-lappar samt liten smart våg, även dessa har givetvis stöd för Alexa. Väggklockan kostar 80 dollar, miniskrivaren 90 dollar och vågen 35 dollar. Intresset för de tre produkterna verkar redan vara hyggligt och uppnår Amazons sitt mål innan 18 mars så kommer produkterna att börja tillverkas och levereras någon gång mellan juli och september i år. I dagsläget verkar de tre produkterna bara gå att förbeställa i USA. Här nedan hittas ett videoklipp som beskriver Amazons nya Build it-program. Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google prisade Stadia-studiorna veckan innan nedläggningen
Oof

Google stängde nyligen ner sina utvecklarstudior till Stadia och alla spel som var under utveckling skrotades. Detta är aningen trist då vi inte kommer få se några exklusiva Stadia-titlar som på riktigt drar nytta av molnkraften bakom Stadia, men nu kommer Stadia leverera samma upplevelser vi får på annat håll. Nedstängningen av Stadias utvecklarstudior kom som en ordentlig överraskning för alla inblandade. Extra underligt är att Stadia-chefen Phil Harrison bara en vecka innan nedläggningen ska, enligt källor till Kotaku, hyllat Stadia-utvecklarna och skrivit detta: “[Stadia Games and Entertainment] has made great progress building a diverse and talented team and establishing a strong lineup of Stadia exclusive games. We will confirm the SG&E investment envelope shortly, which will, in turn, inform the SG&E strategy and 2021 [objectives and key results].” Ett ganska peppigt meddelande, helt enkelt. Mailet ska ha skickats ut 27 januari och nedläggningen skedde 1 februari. I meddelandet om nedläggningen av Stadia-studiorna pekades det på att kostnaden för att utveckla AAA-titlar växer exponentiellt. Detta är förstås sant, men å andra sidan är Google ett av världens rikaste företag så det borde ha funnits en möjlighet för Jade Raymond och hennes team att visa vad dem går för i alla fall en gång. Enligt Kotakus källor ska Google redan innan mailet skickats ut vetat om nedläggningen och Harrison ska också ha pekat på Microsofts uppköp av Bethesda och den pågående pandemin som anledningar bakom nedläggningen. Oavsett anledning är det riktigt tråkigt att Stadia-studiorna lagts ner. Stadia hade kunnat bli en av de bästa ställena att spela på med unika spelupplevelser tack vare den råstyrka som Stadia-servrarna sitter på. Vi hade kunnat få se spel med expansiva och detaljerade världar att utforska, avancerad AI och bättre fysikmotorer. Men nu kommer det bara bli portar av spel. Tumnagel
27.5°
+
André Stray
0

WHO kritiserar kinesiska forskare
För att de vägrar lämna ut rådata

Ett gäng oberoende utredare från Världshälsoorganisationen (WHO) besökte den kinesiska staden Wuhan för att försöka reda ut var Covid-19 kommer från. De verkar dock inte vara helt nöjda med resan då de nu uppger att forskare i Kina inte var så samarbetsvilliga eftersom de inte ville lämnade ut tidiga patientjournaler och fullständig rådata. Bland annat ska WHO-gruppen ha bett om att få data från 174 patienter som smittats i staden under december månad 2019, men istället fick de endast en sammanfattning. Chinese scientists refused to share raw data that might bring the world closer to understanding the origins of the coronavirus pandemic, independent investigators for the W.H.O. said on Friday. De uppger också att kinesiska tjänstemän försökte övertyga dem om att viruset inte kommer från Kina utan uppstått någon annanstans och sedan kommit till Wuhan. Chinese commentators have seized on that finding to build on the government’s mantra that it was possible that China was not the source of the outbreak, and to urge the W.H.O. to look elsewhere. Om dessa utredare kommer fram till något vettigt återstår att se. Tumnagel
2.0°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida