m

Skapa en QR-kod för ditt wifi
Så att gäster snabbt kan ansluta sig

Personligen saknar jag verkligen tiden då wifi-nät över hela Sverige var öppna och givmilda. Sen kom Piratbyrån och härjade och gjorde ingen glad, och framförallt så gjorde det att folk började stänga sina nät. Det kanske är klokt av andra anledningar också, men om man vill vara bussig så delar man med sin av sitt wifi. Man kan skapa en QR-kod och sätta upp på väggen så att det blir enklare att ansluta för dina gäster. Då kan du dessutom ha ett krångligt lösenord om du känner för det. Kör du iOS finns det en genväg som man kan ladda ner här som enkelt skapar en QR-kod just för detta ändamål. Men det går så klart också enkelt att skapa en QR-kod med valfri tjänst på internet (jag körde den här, men det finns nog fler). När man skapar QR-koden så ska man ha nedanstående som länk. WIFI:S:Natverketsnamn;TWPA;p:Losenordet;; Byt så klart ut Natverketsnamn och Losenordet till det som är aktuellt för just dig. Bonustips! Om du ofta hänger på ett fik som har ett krångligt lösenord, skapa en QR-kod åt dem som de kan sätta upp! Vill du testa hur det funkar så finns en QR-kod nedan med ovanstående info i. Tumnagel
44.5°
+
Roger Åberg
0

Här är ett handsfree-fodral som sätts på handleden
Om du vill använda händerna till något annat

Den japanska ehandlaren Thanko har börjat sälja ett mobilfodral som gör det möjligt att fästa mobiltelefonen på armen, något som gör att användaren frigör den handen där mobilen vanligtvis hålls. Det kan till exempel vara intressant om man behöver hålla i sig med en hand när man åker buss eller tunnelbana samtidigt som man vill pilla på sin telefon. Det kanske även kan vara användbart om man vill kolla på telefonen samtidigt som man cyklar eller inte vill besudla sin telefon med baciller när man går på toaletten. Anordningen går att vinkla upp och ner i 270 grader och mobilen som fästs i hållaren kan roteras i 360 grader. Thanko vill ha 1980 yen för mobilhållaren vilket motsvarar cirka 150 kronor. Tumnagel
31.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu har Flixtrain börjar köra tåg i Sverige
Kör Stockholm - Göteborg dagligen

Nu gör det tyska tågföretaget Flixtrain, ett systerföretag till bussföretaget Flixbus, sitt inträde på den svenska tågmarknaden. Sedan igår trafikerar Flixtrain sträckan Stockholm - Göteborg vilken man kör två till tre gånger om dagen. Sträckan trafikeras redan sedan tidigare av SJ och MTR Express men Peter Ahlgren, vd för Flixbus Norden och Flixtrain Sverige, säger att det inte är dem som man ser som sina främsta konkurrenter på sträckan. Istället är det bilen och Ahlgren säger till DN: "Det är inte SJ och MTR Express som är våra största konkurrenter utan det är bilen. Vi vill göra det möjligt för fler att resa miljövänligt för ett billigt pris." Flixtrain använder Siemens Veltron-lok och kommer att köra med en maxhastighet på 200 km/h. Just nu kostar en resa Stockholm - Göteborg 129 - 205 kronor med Flixtrain. Det är billigare än vad SJ och MTR Express tar för samma sträcka enligt en genomgång som DN gjort. SJ:s priser för Stockholm - Göteborg i de jämförda avgångarna ligger på 225 - 515 kronor medan MTR Express priser ligger på 185 - 439 kronor. Tumnagel
54.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fler läckta bilder på Nvidia RTX 3080 Ti dyker upp
Release borde inte vara långt borta

På grund av komponentbrist och rappa scalpers är Nvidia RTX 30-serie rätt svår att få tag på. Men läget kanske kommer bli lite trevligare i framtiden med releasen av RTX 3080 Ti. När det nya kortet kommer släppas är okänt, men det verkar som att en skarp release inte borde vara allt för långt borta då bilder som visar kortet börjar dyka upp mer frekvent. Nedan har ni bland annat en bild på Gigabyte Geforce RTX 3080 Ti som väntas presenteras inom kort. Enligt grafikkortssidan Videocardz väntas RTX 3080 Ti presenteras 31 maj vid sidan av syskonet 3070 Ti. 3080 Ti väntas ha 12GB GDDR6X och en minnesbussbredd på 384 bitar, samma som på RTX 3090. Tumnagel
35.9°
+
André Stray
0

Västtrafik vill få dig att ta cykeln
Slipp trängas på spårvagnen

Kommunaltrafik är härligt, men så här i pandemitider är det ju viktigt att bara de som behöver använda den faktiskt använder den. Västtrafik vill att man ska veta om alternativ och har tidigare jobbat på att folk ska gå istället för ta bussen en station. Nu ska man försöka få folk att cykla också. Det gör man genom att helt enkelt lägga in cykel som alternativ i deras reseplanerare. Västtrafik hoppas med denna att folk ska bli påminda om att det ju går att ta cykeln och att det kanske inte tar så mycket längre tid än att åka kommunalt. Tumnagel
45.5°
+
Roger Åberg
0

Exklusivt! Vi har klämt på Apple Airtag!
Små, söta och enkla

Så var de då äntligen här, Apples Airtag. Det är en liten knapp som i storlek och stil är väldigt lik de där knapparna man har på jeansjackan om man är punkare. Den lilla pucken består av två delar, en i metall och en i plast. Plastdelen agerar även som högtalare vilket är lite coolt och skruvar man på metalldelen så hittar man batteriet. Det är ett helt vanligt knapp-batteri som går att köpa överallt och batteritiden ska vara ett år. Att para den till sin telefon är superenkelt, man håller den bara vid telefonen som man gör med AirPods. Det krävs en iOS-pryl för att det ska fungera, men hittar man en så går det att läsa data från den med en Android. När Airtag är parad så finns den i Hitta-appen och därifrån är det superenkelt att hitta den och få den att låta. Man kan så klart lägga ner en Airtag i sin väska, jacka eller vad man nu vill, men med ett tillbehör så går det också att placera den på nyckelknippan eller väskan eller lite vad som helst faktiskt. Om man har tappat bort det som Airtagen är fäst på så kan man som sagt få den att låta, men den lilla pucken har också ett U1-chip, så har man en iPhone 11 eller bättre är det smidigt att med telefonen hitta prylen, för den vet exakt vart den är och visar riktning och avstånd ner på 0,1 meter. Är du synskadad berättar din telefon åt vilket håll och hur långt bort din pryl är, snyggt! Nu börjar vi förstå vad man ska med det där U1-chipet till. Om man däremot tappar något på bussen så används alla andras iPhones för att hjälpa dig hitta din pryl. Alla iOS-enheter med iOS 13 eller senare hjälper till med detta gigantiska nätverk och detta är riktigt coolt. Om det nu fungerar som det ska. Tile har länge sålt små enheter som hjälper dig att hitta dina nycklar och saker och de har också ett nätverk av andra Tile-användare som hjälper dig hitta din Tile när den är långt ifrån dig. Det finns en hel del Tile-användare, men antalet iOS-användare är många hundra gånger fler så detta lär fungera bättre. Det här är en produkt som man kan testa på riktigt först när man förlorar något, så jag får väl helt enkelt tappa bort något snart. Men själva hårdvaran är precis vad man kan förvänta sig från Apple, även om "materialet" som Apple-loggan är tryckt med och den där metallen ger oss flashbacks till första iPod som blev en väldigt repig historia. Vi fick de här under lunchen i dag och har av naturliga skäl inte hunnit djuptesta dem, så vi återkommer med ett närmare test! Tumnagel
45.7°
+
Roger Åberg
0

Stockholmare får månadskort i mobilen 7 april
Äntligen!

Att ha sitt busskort i mobilen är ju genialt och en självklarhet kan en tycka. För SL har det dock tagit tid att genomföra detta, men nu verkar man ha fått upp farten. I februari så fick vi möjligheten att blippa kreditkort i spärren och 7 april kommer även periodkort till mobilappen. Till en början kommer månadskort och 7-dagarskort men flera typer av kort kommer senare. Sedan tidigare finns enkelbiljetter, 24-timmars och 72-timmarsbiljetter i appen. Biljetten köps direkt i appen. När köpet är genomfört måste man identifiera sig med BankID, detta för att det sedan ska kunna hämta ner biljetten igen om man till exempel blir av med sin telefon eller behöver installera appen. Just nu finns inte stöd för Express Transit-funktionen i iOS där resenären blippar telefonen vid spärren utan att behöva dra upp appen eller ens väcka telefonen. Istället öppnar man appen, tar upp sitt kort och "visar" QR-koden för avläsaren på spärren precis som man gör i dag med enkelbiljetter. I filmen ovan kan ni ser hur det fungerar med enkelbiljetter, men principen är densamma. Ambitionen verkar dock vara att få Express Transit att fungera. Tumnagel
49.8°
+
Roger Åberg
0

Foxconn presenterar elbilen Foxtron
Och en eldriven buss

I oktober förra året skrev vi om Foxconns open source-elbilsplattform MIH som ska ligga till grund för många framtida fordon. Nu har man visat upp ett första koncept på plattformen och det är en crossover med starka Ford Mustang Mach-E-vibbar. Den här ska enligt uppgift bli verklighet 2023 och kommer då att bära varumärkesnamnet Foxtron. Vid sidan om denna visade man även upp en stor eldriven buss som ska lanseras redan nästa år. Om även denna baseras på MIH-plattformen är dock oklart. MIH ska kunna erbjuda batteripack i storlekarna 93, 100 eller 116 kWh. Plattformen är anpassad för framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Elmotorerna har effekter mellan 127 och 268 hästar när de är monterade på framaxeln, mellan 201-456 hästar när de är monterade på bakaxeln. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Trailer för Alien on Stage
Dokumentär om busschaufförer som gör teater av Alien

Här är trailern för dokumentärfilmen Alien on Stage, en film där vi får följa ett gäng med brittiska busschaufförer som sätter upp den klassiska rymdskräckisen Alien som amatörteater. Det hela ska ha floppat rätt rejält men trots det, eller kanske tack vare det, så får busschaffisarna chansen att sätta upp sin föreställning under en kväll på den anrika London-teatern West End. Dokumentärfilmarna skriver på sin Facebook-sida om filmen: "Why do Panto when you can do Alien? An absurd and joyful story about creativity and community, following a group of Dorset bus drivers who hand made a Xenomorph and made it to the Westend!" Alien on Stage har precis visats på den digitala musik-, film- och techfestivalen SXSW. Om den kommer att visas någon annanstans och i så fall var finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hyundai visar upp minibussen Staria
The real MPV

Efter den dunkla smygtitten drar nu Hyundai täcket av den nya modellen Staria som är en minibuss med plats för upp till nio stycken personer. Dock berättar man inte så mycket utan det är bara bilder det handlar om nu. Det vore ju väldigt intressant om bilen exempelvis skulle erbjudas med eldrift eller så. Inspirationen till bussen säger Hyundai att de har hämtat från loungerna som finns på stora kryssningsfartyg. All information kring Staria ska släppas nu under årets första halva, men exakt när är fortfarande oklart. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Idag är det bussförarens dag!
Tack för att ni kör oss

Idag är det ingen vanlig dag för idag är det nämligen bussförarnas alldeles egna dag vilket givetvis är värt en tut i luren. Varje dag ser dessa till att vi kommer till jobb, kompisar, släkt, familj, affären och annat. Dagen är framtagen för att man ska visa extra uppskattning för sin bussförare, så åker du buss idag kan du väl säga något trevligt. Eller i alla fall hejja när du kliver på, vilket många verkar skita i. Pinga en chaufför som förtjänar en ?? på bussförarnas dag!OBS - bild tagen innan corona ??#bussförarnasdag #lokaltrafik #busschaufför #busschaufförensdag pic.twitter.com/hMBJZjIAN2— Tekniska museet (@Tekniskamuseet) March 18, 2021 Bonusklipp nedan. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Canoo presenterar pickup
Ge mig den nu tack

Varje dag drömmer jag om att skaffa mig en pickup och nu tror jag att Canoo har presenterat den jag vill ha. Den här baseras på samma plattform som deras tidigare minibuss och transportfordon som vi har skrivit om, men har alltså ett praktiskt flak där bak man kan fylla med diverse skit. I övrigt är pickupen utrustad med kralligare stötfångare, skärmbreddare, hasplåtar och 18-tumsfälgar skodda med terrängdäck. Canoo verkar tro att ÅVC-anläggningarna har flyttats ut i skogen. Det finns ett gäng smarta lösningar som exempelvis att man kan förlänga längden på flaket från 182 till 243 centimeter. Man ska även kunna montera en kåpa på flaket och ett taktält och på så vis få sig en liten husbil om man skulle vilja det. Det finns även en förvaringslåda man kan dra ut från sidan och i "frunken" finns ett bord man kan fälla ut. Det finns även eluttag här så att man kan koppla in prylar och maskiner. På flaket ska man få lasta upp till 816 kilo. Man ska kunna montera dragkrok men vad man får hänga på den är oklart. Man ska kunna få bilen med bara bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Den senare ska bjuda på upp till 608 hästar och 746 newtonmeter i vrid. Räckvidden ska ligga på runt 32 mil. Canoo kommer börja ta emot förhandsbeställningar av bilen under årets tredje kvartal och de första leveranserna skulle kunna äga rum 2023. Vad pickupen har för pris vet vi tyvärr inte. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0

Första titten på Hyundai Staria
En ny minibuss

En ny minibuss är inget man ser så ofta nu för tiden men det är precis vad Hyundai har på gång. Den här heter Staria och dessa bilder är det första vi får se av den. Enligt tillverkaren ska den yttre designen påminna om ett rymdskepp. Om de med detta menar att man har hämtat inspiration från Eagle 5 i filmen Spaceballs är oklart, men det på bilderna känns inte överdrivet rymdigt om ni frågar mig. När Staria ska presenteras och vilka marknader den kommer att säljas på är för tillfället oklart. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! 65 år sedan den första folkabussen byggdes!
Fabriken där det hela började ställer nu om till elektrifiering

I mars 1956 startade Volkswagen produktionen av "Folkabussen" i den helt nya fabriken i Hannover. Det innebär att modellen i år fyller 65 år vilket givetvis är värt att fira. Fram tills idag har över 10,3 miljoner tillverkats på stället och av dessa är 9,2 miljoner skåpbilar, minibussar, pickuper, campingbilar och andra versioner av modellen Transporter. Fabriken håller just nu på att byggas om rejält för att senare i år kunna tillverka nya Multivan och från och med nästa år den helt eldrivna modellen ID. BUZZ. Då kommer fabriken för första gången att tillverka både laddhybrider och elbilar vid sidan av traditionella drivlinor. Fabriken i Hannover har en yta på 1,1 miljoner m2 (motsvarande 152 fotbollsplaner) och här jobbar 14.800 stycken personer. Läs historien om stället i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Självkörande version av Volkswagen ID. Buzz kommer 2025
Utvecklad för bilpooler

Volkswagen Commercial Vehicles presenterar nu planer på att erbjuda en helt självkörande version av den kommande eldrivna minibussen ID. Buzz. Målet är att den ska lanseras 2025 och då använda teknik utvecklad av företaget Argo AI. Tanken är att ta fram en bil anpassad för bildelning och bilpooler. Skissen visar en version utrustad med flera LIDAR-sensorer, bland annat i en kupa på taket. Om det är så här den självkörande versionen kommer att se ut när den väl börjar rulla på gatorna återstår att se. Vanliga ID. Buzz ska lanseras någon gång nästa år. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört vätgasbilen Toyota Mirai!
Spännande men går inte att köpa...

Toyota tror verkligen på vätgas och när man pratar om det är man noga med att poängtera att det inte bara är ett bränsle utan mer av en energibärare. Till skillnad mot el så går det att flytta och lagra fysiskt och det har ju sina fördelar. Nackdelarna är just det fysiska, det behövs platser att tanka på och det finns det bara tre stycken i Sverige, en vid Arlanda, en vid Mariestad och en vid Sandviken. Första generationen Mirai, som alltså är Toyotas vätgasbil, lanserades 2016 i Sverige och sedan dess har man levererat hiskeliga 14 stycken bilar. Ingen supersuccé alltså. Det beror så klart på att det bara finns tre mackar men också på att den första generationen inte vara vacker alls och så var den rätt dyr. Men nu är andra generationen här och den här snygg! Kolla in vår video om bilen här! Tyvärr så kvarstår problemet med mackarna och Toyota kommer därför inte att sälja bilen i Sverige. Istället kommer man att göra den tillgänglig via deras bilpoolstjänst Kinto. Där ska du kunna hyra bilen per timme (för 150 spänn), per dag eller på längre tid om du så vill. Det handlar alltså om att få ut lite bilar som syns på stan och som gör att man kanske, kanske bygger fler mackar. Om du verkligen vill ha en så kan nog Toyota ordna det, men du får inte köpa utan i sånt fall är det leasing som gäller. Nya Mirai kan ha en så mycket vackrare form till stor del för att tekniken har utvecklats. Istället för en stor bränslestack placerad under bilen så är den nu betydligt mindre och placerad under huven. Det gör att bilen är 65 millimeter lägre och 70 millimeter längre. Det finns numera tre tankar istället för två och man får plats med 5,6 kilo vätgas i dessa tre. Bränslestacken tar vätgasen och gör om denna till energi som sedan kan driva motorn. Tillsammans med ett mindre batteri som sitter bak i bilen så får man ut 134 kW vilket tar bilen från noll till hundra på nio sekunder. Inte toksnabbt, men du har den där elbilsknuffen i början i alla fall. Men som referens känns en VW ID.3 betydligt snabbare. Körkänslan är ändå sportig, sittpositionen i bilen är som hämtad från en Lexus-coupé. Man har även lagt till en funktion som gör att det låter när man accelererar, men det blir mest pinsamt och tramsigt. Se hur bilen ser ut på insidan här! Toyota har haft problem att leverera Mirai främst för att man inte fått fart på tillverkningen av bränslestackarna. Men nu är det mer fart och de 330 cellerna som stacken består av tar nu sekunder istället för en kvart styck att tillverka. Det gör att man kommer att leverera 30.000 bränslestackar i år vilket är tio gånger fler än tidigare, men alla dessa kommer inte att hamna i Mirai utan även i kommersiella fordon. Så fler bilar kommer att tillverkas, men inga stora mängder. Vätgas känns fortfarande som något som inte är så ett självklart drivmedel för framtiden och fokus kommer nog att vara på kommersiella fordon, även om de tester som gjorts med bussar i bland annat Stockholm och Göteborg har lagts ner. Men det är hur som helst roligt att Toyota fortsätter fokusera på detta! Vi bad om lite frågor på Instagram och här kommer svaret på några av dessa! Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

I den här staden finns 16.000 stycken elbussar
Och 22.000 eldrivna taxibilar

I det här klippet från Fully Charged får vi hänga med till den kinesiska staden Shenzhen där man har satsat stenhårt på eldrivna fordon för daglig transport av människor. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Folk i kollektivtrafik verkar ha en dödsönskan
Få bär munskydd

7 januari infördes det nya rekommendationer gällande munskydd i kollektivtrafiken. Rekommendationerna är rackarns enkla att följa och lyder som sådan: Under rusningstid, 07-09 och 16-18 på vardagar, ska samtliga resenärer bära mask. Nu har länsstyrelserna levererat lite statistik på maskbärandet som visar att rekommendationerna verkar vara svåra att följa. Enligt statistiken verkar folk i Östergötland ha väldigt mycket problem med att bära mask och enligt siffrorna är det endast 1 av 10 resenärer som använder munskydd. Detta gäller mest på bussar och spårvagnar, medan tågresenärer är lite duktigare på att bära munskydd. Även i Gävleborg, Halland, Kronoberg och Uppsala är siffrorna låga och mellan 15-30 procent av resenärerna bär mask. I Värmland, Gotland, Jämtland, Norrbotten, Västerbotten, Västra Götaland och Örebro är siffrorna lite högre och ligger på runt 50 procent. Resterande län verkar inte levererat några siffror. Samtlig statistik, eller i alla fall från de län som lämnat siffror, hittar ni i faktarutan. Hur ser läget ut för er? Bär ni mask när ni är tvungna att åka kollektivt? Om inte: Varför inte? Tumnagel
17.1°
+
André Stray
0

Volkswagen ID.6 läcker ut
Läcker?

Du som tycker att Volkswagen ID.4 (se vår video här) känns för liten behöver inte frukta, ett större alternativ är på väg. Den modellen heter ID.6 och tack vare läckta, helt omaskerade, bilder får vi se hur den nya familjefraktaren med plats för upp till sju stycken personer ser ut. Bilen mäter 4,87 meter på längden vilket gör den 29,1 centimeter längre än ID.4. ID.6 ska lanseras någon gång senare i år. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Skoda skissar fram modern tolkning av 1203
Bygg tack

Det vi alla behöver är en ordentlig eldriven minibuss. Volkswagen har en på gång, Mercedes erbjuder en och nu visar Skoda en modern tolkning av klassikern 1203 i eldrivet utförande. 1203 var Tjeckoslovakiens Folkabuss förr i tiden och det var en sån här folk körde omkring med när det skulle levereras varor och liknande. Tyvärr verkar det inte som att den här någonsin kommer att gå i produktion utan för tillfället är det bara ett kul designprojekt. Skulle du vilja se den på vägarna? Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Umeå kommun säger upp elbuss-avtal
Kvaliteten på bussarna för dålig

Det är många kommuner som börjat med elbussar, men nu säger Umeå kommun upp sitt samarbetsavtalet med busstillverkaren Hybricon. Anledningen är för att kvaliteten på bussarna inte varit den man räknat med och det har varit svårt att få tag i reservdelar vilket har lett till stillastående bussar och inställda turer. Serviceavtalet pågår till december 2022 men bussarna kommer att avvecklas tidigare än så. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Imorgon kan du börja blippa betalkort i SL:s spärrar
Blir enklare att köpa enkelresor

2018 meddelade SL att det framöver skulle bli möjligt att använda sitt vanliga betalkort för att blipp-betala enkelresor i Stockholms kollektivtrafik och imorgon tisdag är det dags för premiär för det. Det innebär att man kan köpa enkelresor bara genom att blippa sitt kort på bussar och i tunnelbanans spärrar. Det krävs att man har ett betalkort med blippfunktion som är anslutet till American Express, MasterCard eller Visa. Initialt kommer det bara att gå att köpa vuxenbiljetter och dessa kommer att kosta 38 kronor styck. SL skriver på sin webbplats att det på sikt även ska bli möjligt att köpa rabatterade biljetter för pensionärer, ungdomar och studenter genom blipp med betalkort. Har man ett godkänt kort anslutet till digitala plånböcker i mobilen som till exempel Apple Pay, Samsung Pay och Google Pay så går det även att blipp-betala med dessa. I videoklippet här ovanför kan ni kolla in hur man betalar med ett betalkort eller sin mobila plånbok. Tumnagel
61.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skånetrafikens app visar antal resenärer på bussar och tåg
Så att man kan slippa trängsel

Skånetrafiken har uppdaterat sin app och i den nya versionen av appen finns nu en funktion som kan visa en prognos över hur många som åker en aktuell buss- eller tåglinje. Tanken bakom funktionen verkar framför allt vara att resenärer i förväg ska kunna kontrollera trängseln på bussen eller tåget de planerar att åka, något som givetvis kan vara högst intressant i pandemitider som dessa. Prognoserna i appen baseras på antal sökta resor, köpta biljetter och "blippade" biljetter de senaste månaderna. Vidare skriver Skånetrafiken: "För Pågatågen och regionbussar visas antalet upptagna sittplatser. Stadsbussar och spårvagnar är däremot anpassade för att en del resenärer ska stå upp. Här visas istället hur stor andel av utrymmet som är upptaget. Procenten är avrundade och visar påbörjade tiotal." Ni kan kolla in ett exempel på hur det hela fungerar i videoklippet här ovanför. För att få tillgång till den nya trängselfunktionen i Skånetrafikens app krävs det att man laddar ner eller uppdaterar till 1.37.0 av appen som finns till iOS och Android. Tumnagel
53.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Två nya självkörande minibussar började rulla i Göteborg idag
Går mellan Hugo Hammars Kaj och Regnbågsgatan

Idag drar Västtrafik igång den nya linjen 56 som kommer att trafikeras av två stycken små självkörande eldrivna bussar. Dessa kommer att starta på parkeringen vid Hugo Hammars Kaj och gå till slutstationen på Regnbågsgatan som är en knutpunkt för kollektivtrafiken. Att åka med är gratis och man kan söka efter resorna i apparna Västtrafik To Go och Parkering Göteborg. Turerna går mellan 07-18 på vardagar. På insidan får det plats elva stycken personer varav en är en säkerhetsförare som kan hoppa in om något går snett. Pandemin gör dock att man inte fyller bussarna helt just nu. Toppfarten ligger på 20 km/h. Lars Backström som är vd på Västtrafik säger följande: "De självkörande bussarna ger oss möjlighet att följa utvecklingen av innovationer och lära oss hur de kan komma till nytta för våra kunder. Den nya linje 56 gör att våra resenärer i området kommer närmare till sina arbetsplatser och bostäder, vilket gör vår trafik ännu mer attraktiv." Tumnagel
53.0°
+
Bobby Green
0
2020

Munskydd i kollektivtrafik rekommenderas från 7 januari
Gäller under rusningstid för alla födda innan 2004

Nyligen meddelade Riksdagen att man kommer införa nya rekommendationer gällande munskydd i kollektivtrafiken och nu har det spikats när detta kommer börja gälla. Från 7 januari och framåt rekommenderas folk som är födda 2004 eller tidigare att bära munskydd när de åker buss, tunnelbana, spårvagn eller annan form av kommunaltrafik under rusningstid, vilket är mellan 07-09 och 16-18 på vardagar. Rådet komer gälla i hela landet. Statsepidemiolog Anders Tegnell påpekar att avstånd är fortfarande prio ett, men munskydd är bra när det blir trängsel: – Det är mer effektivt att hålla avstånd än att befinna sig nära andra och ha munskydd. Men vi vet att kollektivtrafiken innebär situationer där trängsel kan vara svår att undvika trots rekommendationen om att i första hand välja andra färdmedel. Så, det hela är väl inte precis raketkirurgi. Är du äldre än 16 och åker kommunalt till jobb eller skola mellan klockan 07-09 och 16-18 på vardagar så är det munskydd som gäller. Svårare än så är det inte. Tumnagel
50.6°
+
André Stray
0

Canoo presenterar eldrivet transportfordon
Ska lanseras 2022

I september förra året visade företaget Canoo upp en eldriven minibuss som de tänkte lansera 2021. Nu presenteras ytterligare en modell döpt till MPDV (Multi Purpose Delivery Vehicle) och det är en transportbil för den där sista biten-leveransen eller för små företag på mindre orter. Den kostar från 33.000 dollar och det ska finnas olika storlekar och modifikationer att göra så att man får bilen så som man vill ha den. Den billigaste är 4,38 meter lång, 1,95 bred, 1,88 hög och kan lasta upp till 6,5 kubikmeter. Batteripacket är på 40 kWh och det ska räcka för att kunna ta sig 20 mil på en laddning. Det finns även 60 kWh (30 mils räckvidd) och 80 kWh (37 mils räckvidd). Planen är att lansera den 2022 och det här är början på en annan inriktning för företaget. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Zoox presenterar sin självkörande pod
En samåkningskub utan förare

Sommaren 2018 var första gången vi skrev om företaget Zoox som tagit fram ett självkörande fordon för samåkning. I somras köpte Amazon upp företaget och nu visar man upp den färdiga produkten som man beskriver som "a fully functional, electric, autonomous vehicle designed for dense, urban environments". Den lilla lådan mäter 3,6 meter på längden och 1,93 på höjden. På insidan finns det plats för fyra stycken personer och man kommer in via skjutdörrar precis som på en buss. På insidan finns trådlösa laddare för telefoner, ett infotainmentsystem med pekskärm, högtalare och ett Rolls-Royce-inspirerat lysande innertak. Poden är givetvis helt eldriven och den har ett batteripack på 133 kWh som ska räcka för 16 timmars körning. Toppfarten anges till hela 121 km/h vilket är betydligt snabbare än vad liknande skapelser har klarat tidigare. Det finns fyrhjulsstyrning och poden går lika snabbt framåt som bakåt. På tekniksidan hittar vi kameror, radar och Lidar som ser 270 grader i alla fyra hörnen. Det ska inte finnas några döda vinklar och hela tiden upptäcker poden vad som är runt omkring den. Enligt Zoox ser den allt inom 150 meters radie. Det ska även finnas fler än 100 stycken säkerhetsuppfinningar som inte konventionella bilar har. Bland annat finns det airbags som ser till att skydda de som åker oavsett vilket håll poden rör sig. När Zoox ska börja röra sig på gatorna och var är oklart för tillfället. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Senaste coronareglerna kommer gälla över jul och nyår
"Åtta personer är nya normen"

För nästan en månad sedan meddelade statsminister Stefan Löfven att nya coronaregler kommer börja gälla. Mer specifikt blev maxgränsen på sammankomster åtta personer och de nya reglerna skulle gälla fram till 22 december. Det pratades om att slutdatumet kunde justeras och även gälla över jul och nyår och nu har detta bekräftats av statsministern. Detta betyder att jul- och nyårsfiranden runt om i landet inte kommer vara de familjefester vi vant oss med, utan vi kommer få fira jul på distans för att undvika ytterligare smittspridning i samhället. Vidare säger Löfven att vi även bör undvika resor med tåg eller bussar samt undvika att gå till butik i onödan. Ovan kan ni se Regeringskansliets pressträff i sin helhet Tumnagel
45.9°
+
André Stray
0

Nu kan man snart gå på fram på bussen igen
SL öppnar framdörrarna och stänger bakdörrarna

Sedan pandemin bröt ut har vi fått leva på ett lite annorlunda sätt. En av de saker som förändrats är att SL har blockerat framdörrarna på sina bussar och att man därför inte har kunnat betala som vanligt, eller i alla fall inte kunnat blippa sitt månadskort eller betala med sin reskassa. Istället har SL uppmanat resenärerna att köpa biljett i appen, vilket kostar lika mycket som att betala med reskassa, 37 kronor för en vuxen per resa. Eftersom det inte har funnits några kontrollanter och föraren inte har tvingat resenärerna att blippa när de går på har många hel enkelt struntat i att betala. SL har tappat 100 miljoner kronor i förlorade biljettintäkter per vecka när folk har stannat hemma eller struntat i att betala även fast de har rest. Mycket pengar, men utslaget på alla invånare i Stockholm är det ungefär 44 kronor per vecka, alltså en dryg resa per person. Man räknar med att det kommer att ske 24 procent färre resor under 2020 jämfört med 2019. I budgeten för 2020 räknade man med intäkter på 23 miljarder varav 9,8 kommer från anslag och 9,3 miljarder skulle komma från biljettintäkter. Man räknar med att till årets slut ha förlorat minst en dryg tredjedel till hälften av biljettintäkterna. Men nu öppnar man gladeligen framdörrarna igen efter att man har ordnat med skyddsglas för förarna. Först ut är bussarna till och från Norrtälje och blippa gör man genom en skyddsplast. – Det är väldigt glädjande och efterlängtat att kunna ta det här steget så att påstigning och betalning åter kan ske framme i bussen, säger Fredrik Cavalli-Björkman, trafikdirektör på SL. Om det samtidigt betyder att man stänger bakdörrarna kunde man inte svara på hos SLs presstjänst nu på kvällen. Uppdatering Nu har vi fått svar från SL, när man nu öppnar den främre dörren på vissa bussar så kommer man att stänga bakdörrarna för ombordstigning. Man berättar även att man kommer att få in periodkort i mobilen under början av nästa år, vilket är väldigt trevligt. Tumnagel
22.9°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida