m

HMD Global släpper tre nya Nokia-telefoner
Roberto Carlos approves

HMD Global har nu lanserat tre nya mobiler under Nokia-namnet där fokuset för samtliga ligger på tålighet. Den första modellen är Nokia XR20 och den är så pass tålig att den är certifierad att tåla ett fall från 180 centimeter höjd. En annan trevlig grej är att man får byta skärmen gratis om man lyckas ha sönder den under första året. Glaset i den 6,67-tum stora skärmen är Gorilla Glass Victus så man får nog ta i lite om man ska ha sönder den, Vattentåligheten är IP68 vilket innebär att man borde kunna tappa den i vatten men att man inte ska simma med den. Inne i telefonen hittar man en Snapdragon 480, 4GB RAM, 64GB lagringsminne, en kamera på 48 megapixel, ett 4630 mAh-batteri som kan laddas trådlöst och stöd för 5G. XR20 kostar 5 500 kronor men om man vill ha 6GM RAM och 128GB internminne så får du istället betala 6 300 kronor när den väl släpps under nästa vecka. Den andra modellen är C30 vilket är en budgetlur med en 6,82-tum stor skärm och ett batteri på 6000 mAh respektive. Telefonen använder den avskalade Android-versionen Android Go och har en prislapp på 1 000 kronor. Sist, men inte minst, lanserar man också en ny knapptelefon med Nokia 6310. Precis som telefonen som den är baserad på har den endast GSM-uppkoppling. Telefonen har en skärm på 2,8 tum och använder sig av Series 30-operativsystemet. Den är också rätt billig då den endast kostar 400 kronor. Tumnagel
40.8°
+
Frode Wikesjö
0

Det här är nya Mercedes C-Klass
Laddhybriden klarar tio mil på el

Så, då har skynket fallit från nya Mercedes C-Klass. Tidigare uppvisning av interiören och läckta officiella pressbilder gör att bilen utseendemässigt inte är någon överraskning, men nu får vi även lite fakta kring vad som döljer sig under skalet. Det som sticker ut mest är nog att laddhybriden klarar tio mil på bara el vilket säkert är välkommet av många. Alla versioner av C-Klass är elektrifierade, antingen är det mildhybrid eller laddhybrid som gäller. Mildhybriderna har ett 48-voltsystem som kan ge 20 hästar extra om du gasar hårt, och gör det även möjligt att "coasta" om du kör på motorväg. Laddhybriderna får ett batteripack på 25,4 kWh och en ombordladdare på 11 kW. Man ska kunna snabbladda batteriet med upp till 60 kW. Precis som vi har skrivit tidigare kommer nya C-Klass endast att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Exakt vilka specar som är aktuella här i Sverige vet vi inte än. C300 som kommer till USA har i alla fall den turbomatade M254-maskinen på 2,0 liter. Effekten anges till 259 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 208 km/h. Ingen manuell växellåda kommer att erbjudas till nya C-Klass utan alla får den niostegade 9G-Tronic-lådan. Bilen har vuxit sex centimeter på längden och har en hjulbas som nu är 2,5 centimeter längre. Det ska bland annat göra modellen rymligare på insidan, speciellt i baksätet. Totalt mäter bilen 4,68 meter på längden, 1,86 på bredden och 1,47 på höjden. På insidan hittar vi bland annat generation två av infotainmentsystemet MBUX. Detta styrs via en stor skärm på mittkonsolen och det finns möjlighet att uppdatera systemet via molnet. I övrigt har mycket teknik hämtats från storebror S-Klass. En nyhet är Mercedes Digital Light som finns på tillvalslistan. Det innebär att strålkastarna kan projicera bilder på vägen - exempelvis visa hur bred bilen är om man kör där det är trångt, eller peka ljuset på något som skulle kunna innebära en fara. Nya C-Klass börjar säljas i slutet av mars och de första kunderna ska få sina bilar i sommar. Hur priserna ser ut vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0
2020

Volvo ska tillverka egna elmotorer till sina bilar
Öppnar ett lab för detta i Shanghai

Volvos första elbil C30 Electric hade motor från Siemens. Den senaste som är XC40 Recharge P8 AWD har också det. Men i framtiden ska man tillverka motorerna själva, och en första start är ett nytt lab för detta som man nu har öppnat i Shanghai. Här ska man utveckla och testa elmotorer som ska hamna i kommande modeller. Volvo har dock sedan tidigare även utveckling av elmotorer i Göteborg och man har batterilaboratorier både i Kina och här i Sverige. Det nya labbet ska hjälpa till att snabba på processerna lite och kommer mest att fokusera på SPA2-plattformen. Den kommer bland annat nästa generation av XC90 att använda sig av. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800
420 hästar och 990 kilo

För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
71.8°
+
Bobby Green
0

Nu börjar C30-tågen rulla i tunnelbanan
Röda linjen först ut

Nu kommer Stockholms Lokaltrafik SL börjar köra passagerare i de nya C30-tåg som började levereras till SL 2018. Efter att ha testat tågen ett tag kommer nu C30-tågen att börja köra passagerare på tunnelbanans röda linje. Tågen kommer inte att sättas in på de schemalagda avgångarna utan sättas in emellan dessa på den hårt belastade röda linjen skriver DN. De nya tågen har 25 procent färre sittplatser än C20-tågen men detta har lett till att maxkapaciteten för antalet passagerare ökat med åtta procent. Varje C30 tåg är 70 meter långt och två sammankopplade C30 bildar ett fullängdståg på 140 meter. Totalt har SL beställt 48 tåg, det vill säga 96 vagnar, och dessa ska levereras successivt fram till och med 2022. I 360-klippet här nedanför kan ni följa med ett C30-tåg på den cirka 45 minuter långa resan mellan tunnelbanestationerna Ropsten och Norsborg. Tumnagel
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Konami lanserar datorer
Japansk speltillverkare ger sig in på ny marknad

Den japanska spelutvecklaren Konami har lite överraskande gett sig in på marknaden för pc-datorer och lanserar nu en serie datorer som går under namnet "Arespear". Arespear-datorerna kommer i två olika modeller, Arespear C300 samt Arespear C700. C300-modellen har en Intel i5-9400F-processor, grafikkortet GTX 1650, 8GB RAM samt en SSD för lagring på 512GB. C700, som är vattenkyld, har en Intel i7-9700-processor, RTX 2070, 16GB RAM samt en SSD på 512GB och en hårddisk på 1TB för lagring. Konami Arespear C300 går för 184.000 yen, motsvarande cirka 15.300 kronor medan Arespear C700 kostar 338.000 yen vilket motsvarar lite över 28.000 kronor. Den sistnämnda går även att få i en plusmodell med transparent hölje och lite LED-belysning om man lägger till motsvarande cirka 1800 kronor. Tumnagel
35.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Qualcomm presenterar nya chip till hörlurar
Kan göra aktiv brusreducering till standard i helt trådlösa hörlurar

Qualcomm presenterade idag två nya chip som är tänkta att driva en del så kallade true wireless-hörlurar som kommer att släppas framöver. De båda chippen QCC514x och QCC304x är försedda med Qualcomms TrueWireless Mirroring-funktionalitet. Det hanterar så att mobiler och annat ansluter de båda fristående hörsnäckorna som en enhet till telefonen, istället för att uppfatta dessa som två separata bluetooth-enheter. Mobiltelefonen kopplar bara upp sig mot en av hörsnäckorna och denna skickar sedan ljudet vidare till den andra hörnsnäckan. Detta utan att användaren uppfattar att det skulle ske någon fördröjning i ljudet som skickas vidare till den sekundära hörsnäckan. Båda chippen är även försedda med Hybrid Qualcomm Active Noise Cancellation (Hybrid ANC) vilket gör att hörlurar som använder chippen går att försätta i läge med aktiv brusreducering. Det här kan förhoppningsvis göra att det blir lite vanligare med true wireless-lurar med stöd för aktiv brusreducering i framtiden. Det som skiljer de båda chippen åt är att premiumvarianten, Qualcomm QCC514x, aktivt kan lyssna efter kommandon avsedda för smarta assistenter medan detta måste aktiveras via till exempel en fysisk knapp eller någon annan funktion om hörlurarna kör Qualcomm QCC304x. När vi kan börja få se true wireless-hörlurar som använder Qualcomms nya hörlurschip på marknaden finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvos eldrivna XC40 Recharge P8 AWD börjar säljas idag
Din från 699.000 kronor

I slutet av oktober presenterade Volvo XC40 Recharge P8 AWD - tillverkarens första helt eldrivna modell om man bortser från C30 Electric. Idag drar försäljningen igång och prislappen börjar på 699.000 kronor. Produktionen drar igång senare i år och de första kunderna ska också få sina bilar under året. För slantarna får du en bil som tar sig 40 mil på en laddning (WLTP) och som har en effekt på 408 hästar. Batteripacket kan man snabbladda upp till 80 procent på 40 minuter. Drivningen sker på alla fyra hjulen. Bygg din bil på länken nedan. Tumnagel
22.8°
+
Bobby Green
0
2019

Nu är den här - Volvos första riktiga elbil
XC40 Recharge tar sig 40 mil på en laddning

Så, nu var den då äntligen presenterad - Volvos första riktiga elbil om man bortser från C30 Electric som visades första gången 2010 som var mer av ett experiment. Nu är marknaden som ni alla vet redo för elbilar och då måste ju även Volvo vara med. Att den första elbilen baseras på XC40 är väl heller inte så märkligt eftersom den har ett populärt format och spelar i crossover-ligan som så många verkar älska. Så vad får man då här? Jo, en liten kompakt bil med en räckvidd på upp till 40 mil enligt WLTP. Kraften kommer från två stycken elmotorer som tillsammans ger 408 hästar och som har ett vrid på 660 newtonmeter. Drivningen sker på alla fyra hjulen och från 0-100 km/h ska man kunna ta sig på 4,9 sekunder. Batteripacket är på 78 kWh och man ska kunna snabbladda från tio upp till 80 procent på 40 minuter. Volvo rekommenderar laddbox för hemmaladdning men i nödfall kan du använda ett vanligt eluttag - då tar det dock mellan 30 till 55 timmar att ladda ett tomt batteri till 80 procent. Har du en laddbox på 11 kW kapas tiden till runt 5,5 timmar. På dragkroken får man hänga upp till 1,5 ton och i det bakre bagagerummet går det in 413 liter. Där fram kan man också lasta lite saker men i princip handlar det bara om att laddsladden får plats. Som vi tidigare har berättat får bilen ett helt nytt infotainment-system som kör Android. Man trycker mycket på detta och via Google Assistant ska man kunna styra många av grejerna i bilen - som att exempelvis ställa in klimatanläggningen och byta låt på Spotify. Man kommer även att kunna uppdatera bilens mjukvara OTA (over the air). Den XC40 Recharge som visades upp för journalister på eventet var i R-Design-utförande och bär den rätt så saftiga prislappen 699.000 kronor. Då är bilen fullutrustad men det är fortfarande väldigt många slantar att lägga ut. Självklart kommer det även släppas billigare versioner men då en XC40 laddhybrid kostar från 459.900 kronor lär en XC40 Recharge definitivt inte krypa ner under 500.000. En Polestar 2 får du för 659.000 kronor. När den nya elbilen lanseras är tyvärr oklart för tillfället, men tillverkningen ska i alla fall dra igång vecka 35 nästa år. Tumnagel
50.8°
+
Bobby Green
0

IFA 2019 Vi kollar in Technics Ottava S C30
Kan mindre vara bättre?

Technics böjda högtalare är riktigt trevliga, i alla fall deras C50. Tyvärr är den lite dyr, i alla fall om rummet man ska ha den i inte är så stort. Men i oktober börjar de äntligen sälja lillebrodern C30 som inte är riktigt lika dyr men som räcker gott för det lite mindre rummet. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Honda RC30 vs Ducati V4R
Hur står sig gamlingen mot nyheten?

Ducatis senaste missil heter V4R. I slutet på 80-talet släppte Honda modellen RC30 som då var vad Ducatin är idag. Så hur står sig nyheten mot klassikern? Det får vi se Michael Neeves från MCM testa här på Pirellis testbana i Pergusa på Sicilien. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Pac-man åker med i Stockholms nya tunnelbanevagar
Ett roligt litet påskägg hittat i C30-vagnarna

I höst kommer de nya C30-vagnarna att börja rulla reguljärt i Stockholms tunnelbana och dessa är nu ute och testkör på spåren runt om i vår huvudstad. Det verkar som om de som designat vagnarna har lagt lite extra tankearbete runt vagnarnas detaljer och här kan ni kolla in ett rätt roligt påskägg som hittats i en av vagnarna. Som synes i den inbäddade tweeten nedan så har man stansat ut Pac-Man och spökena som vanligtvis jagar honom i vagnens ventilationsanläggning. Det är förhållandevis diskret men jag misstänker att jag kommer att tillbringa många resor med SL i framtiden med att leta efter de små Pac-man-symbolerna i ventilationen. SL kommer att börja köra C30-vagnarna i Stockholms tunnelbana reguljärt någon gång till hösten. I klippet ovan kan ni kolla in hur vagnarnas exteriör er ut. Uppdaterat (tack till Peter) Det verkar inte bara vara Pac-Man som stansats in i C30-vagnarna. Här kan ni kolla in bilder på Tre Kronor samt play/rec/pause/stop-symboler som även dessa ska återfinnas i fönsterventilationen på de nya C30-vagnarna. Tumnagel
57.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida