m

Cyberpunk 2077-uppdatering skjuts upp till mars
Det går bra nu

CD Projekt RED har haft rätt omfattande planer att förbättra Cyberpunk 2077. Spelet släpptes i december, men det blev snabbt rätt tydligt att spelet skulle må betydligt bättre av att skjutas upp typ ett halvår. CD Projekts planer att fixa spelet har till stor del varit två rejäla patchar, samt ett gäng mindre hotfixes. Den första patchen släpptes i slutet av januari och fixade en skvätt buggar samt förbättrade prestandan. Uppdateringen skulle även agera grund för att underlätta för kommande uppdateringar. En andra patch skulle släppas nu i slutet av februari, men denna har nu försenats till andra halva av mars. I en rad Twitter-inlägg skriver CD Projekt RED att på grund av uppdateringens storlek och studions IT-struktur har det blivit svårt att färdigställa uppdateringen och det är helt enkelt inte möjligt att leverera uppdateringen i tid. Utvecklarna lovar dock att uppdateringen kommer erbjuda en stor mängd kvalitetsförbättringar och buggfixar, vilket är kalas. Bloomberg ger oss en lite tristare bild av vad som händer i CDPR-bygget och hacket utvecklarna utsattes för tidigare i år har satt sina spår. CDPR bad som känt busarna att dra åt fanders i stället för att betala någon lösensumma, men detta ledde till att utvecklarna som jobbat hemma har de senaste två veckorna varit utelåsta från sina arbetsstationer då de inte kunnat använda sin VPN. Vidare ska de anställdas datorer ha varit tvungna att undersökas av utvecklarnas IT-avdelning för att leta efter malware, vilket satt ytterligare käppar i hjulet för Cyberpunk 2077-uppdateringen. Tumnagel
30.0°
+
André Stray
0

Nu verkar allt stulet material från CDPR vara sålt
Dealen gjordes utanför auktionen

Berättelsen om CDPR-hacket fortsätter och det verkar inte bli någon solskenshistoria. Hackarna som lagt vantarna på diverse källkod för spelmotorn RED Engine och flera CDPR-spel slängde upp allt på en auktionssajt och budet började på 1 miljon dollar, men för 7 miljoner dollar kunde man få lägga vantarna på allt. Auktionen har nu stoppats efter att skurkarna fått ett tillfredställande bud utanför auktionen. Vem som köpte all data och hur mycket pengar som lades på datapaketet är för tillfället okänt. Vad som kommer hända med all data är också okänt. Vi kanske kommer få se ett hundratal Cyberpunk 2077-kloner, eller något. Tumnagel
16.4°
+
André Stray
0

Brädspelet The Witcher: Old World på ingång
Nytt häxkarlsspel väntas släppas 2022

CD Projekt RED är, precis som vi, inte redo att säga farväl till häxkarlsvärlden. Den polska spelstudion har samarbetat med Go On Board för att lansera ett nytt brädspel som utspelar sig i Witcher-universumet. The Witcher: Old World utspelar sig innan Geralts äventyr dra igång och vi får skapa en egen häxkarl och det verkar finnas något slags klassystem som baseras på vilken Witcher-skola man anslutit sig till. I spelet får vi ta del av diverse kortbaserade strider med monster av olika slag samt andra häxkarlar och korten kan kombineras för att utföra kraftfulla attackkombinationer. I maj kommer en Kickstarterkampanj dra igång för spelet och om gänget lyckas med insamlingen, vilket lär ske, så kommer spelet släppas 2022. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Källkod för CDPR-spel verkar ha börjat auktioneras ut
Efter att utvecklarna vägrat betala lösensumma

Tidigare i veckan meddelade CD Projekt RED att de blivit utsatta för hackattack och folket bakom hacket hotade med att släppa källkod för utvecklarnas olika spel om inte utvecklarna betalade någon form av lösensumma. CD Projekt RED satte ner foten och meddelade att de inte kommer gå med på utpressarnas krav och detta verkar nu ha lett till att källkoderna auktioneras ut. Hittills verkar det som att endast källkod för CDPR:s kortspel Gwent auktionerats ut, men källkod för Cyberpunk 2077 och Witcher 3, inklusive en osläppt version av häxkarl-spelet, och allt annat hackarna lagt vantarna på väntas auktioneras ut inom kort. Priset för hela paketet kommer starta på 1 miljon dollar, men för 7 miljoner dollar kan man köpa allt på direkten. Tumnagel
19.6°
+
André Stray
0

CD Projekt RED har utsatts för hackattack
Skurkar sägs ha lagt vantarna på drivor av källkoder

CD Projekt RED meddelar att spelstudion blivit utsatta för hack. Folket bakom attacken hävdar att de fått tillgång till spelstudions interna nätverk, krypterat vissa enheter och lagt vantarna på källkod för spel som Cyberpunk 2077, Witcher 3, Gwent och en för tillfället osläppt version av Witcher 3. Hackarna skriver i ett textdokument att all källkod, inklusive intern information från CDPR, kommer läggas ut på nätet om inte CDPR går med på hackarnas krav. I ett Twitter-inlägg om situationen berättar CD Projekt RED att de säkrat sin infrastruktur och börjat restaurera data från backuper och att de informerat rättsväsende om läget samt kontaktat IT-detektiver. CD Projekt RED meddelar även att de inte tror att hackarna lagt vantarna på information om spelare eller användare av studions tjänster. Oavsett vad som sägs kan det vara bra att byta lösenord på GOG.com. Tumnagel
22.7°
+
André Stray
0

CDPR varnar om Cyberpunk 2077-moddar
Har upptäckt sårbarheter som kan ge skurkar åtkomst till din dator

Cyberpunk 2077-utvecklarna CD Projekt RED släppte förra veckan officiella verktyg som låter folk skapa moddar till spelet. Utvecklarna har dock nu upptäckt sårbarheter som kan uppstå om man använder moddar som skapats med verktygen som låter skurkar köra igång skadlig kod på användarnas datorer, vilket i sin tur kan leda till att hackare kan ta över datorn i fråga. CD Projekt RED meddelar att det nog är bäst för samtliga användare att inte använda moddar som skapats med verktygen tills säkerhetshålen pluggats igen. Bonusvideo nedan med lite moddsnack från Youtubern JuiceHead. Tumnagel
35.0°
+
André Stray
0

Digital Foundry tar en titt på Cyberpunk 2077 igen
Har nya patcherna förbättrat upplevelsen på PS4/Xbox One?

Cyberpunk 2077 släpptes för en månad sedan och releasen gick inte som planerat. Spelet var knökfullt av buggar och hade ordentliga stabilitetsproblem med frekventa krascher och som grädde på moset rullade spelet rätt dåligt på grundversionerna av PS4 och Xbox One. I Digital Foundrys video om spelets prestanda på grundkonsolerna sade gänget att de är osäkra på om spelet ens går att rädda på de äldre konsolerna. CD Projekt RED är dock i full flärd med att förbättra upplevelsen och har försett spelet med flera patcher sedan releasen och nyligen släpptes version 1.10, som är en av två stora uppdateringar som ska stabilisera upplevelsen rejält. Digital Foundry har tagit en ordentlig titt på hur spelet på grundkonsolerna efter uppdateringen och har nu släppt en video där de sammanfattar sina fynd. Digital Foundry meddelar att spelet har blivit betydligt stabilare med 1.10 och att de inte upplevt några krascher varken på Xbox One eller PS4 under sin nya granskning, men en hel del glitchar och buggar finns kvar. På PS4 har bildkvaliteten förbättrats ordentligt och det har även skett en förbättring av frameraten, mer specifikt verkar PS4-versionen rulla jämnare med mellan 25-30 fps i stället för att dippa ner till 20 i tunga sekvenser. Digital Foundry verkar dock fortfarande osäkra om PS4-versionen någonsin kommer kunna rulla med låst 30 fps. På Xbox verkar spelet ha fått samma visuella förbättringar som PS4-versionen, men det verkar inte skett några större förbättringar på frameratefronten. För att sammanfatta så har det skett en förbättring i på både PS4 och Xbox One, men det finns fortfarande utrymme för ytterligare förbättring. Digital Foundry kommer ta ytterligare en titt på spelet när nästa stora patch släpps, vilket bör ske i februari om inte CDPR ändrar sig. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

Cyberpunk-utvecklarna vill inte att vi ska ha sex med Keanu Reeves
Sexmodd bortplockad

I Cyberpunk 2077 har man möjlighet att ligga med en rad karaktärer, vissa genom storyn andra i utbyte mot pengar. Under berättelsens gång får man även idka könsligt umgänge som Johnny Silverhand, Keanu Reeves karaktär i spelet, men man får aldrig ligga med Silverhand. Detta var något som moddaren Catmino tyckte var helt befängt och släppte en modd på speleds Nexus Mod-sida är en manlig Joytoy-npc i spelet ersattes med Silverhand, och andra karaktärer från spelet man inte kan ha sex med. CD Projekt RED blev förstås inte helnöjda när modden i fråga började spridas brett och har sett till att modden plockats ner från moddsidan. I ett uttalande till PC Gamer säger utvecklarna detta: Our most important rule regarding user-generated content, game mods in particular, is that it can’t be harmful towards others. In the case of model swaps, especially those that involve explicit situations, it can be perceived as such by the people who lent us their appearance for the purpose of creating characters in Cyberpunk 2077. Therefore, when making fan content, creators have to make sure they’ve got permission from all the concerned parties (which might be people other than CD PROJEKT RED). For the characters we’ve invented for the game, we broadly permit you to tweak the game at will and just have fun. When it comes to models of real people whom we’ve asked to participate in the game, we kindly ask you to refrain from using them in any situation that might be found offensive if you don’t have their explicit permission. Ovan kan ni se modden in action, utan själva sexscenerna. På tal om Cyberpunk 2077 har CD Projekt RED släppt officiella moddverktyg och resurser, så om man vill skapa egna moddar så kan man nu göra det. Så länge man inte gör sexmoddar med Reeves. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

Cyberpunk 2077 fick stor uppdatering
Fixar buggar och optimerar prestandan

Under helgen släppte CD Project RED sin första stora patch för Cyberpunk 2077. Patchen tar spelet till version 1.1 och ska fixa buggar samt optimera prestandan. En komplett lista på allt som den innehåller kan hittas via länken nedan. En grej som sannolikt inte står med på den listan är dock en ny bugg som kan leda till att man inte kan komma längre i spelets handling. Enligt rapporter handlar det om uppdraget Down on the Street som skapat problem för vissa spelare eftersom en av NPC-karaktärerna inte gör det de ska och även om man laddar om spelet så går det ej vidare. På Reddit finns det en lösning för hur man kan fixa det fram till en ny buggrättning löse det. Nästa stora patch, som tar spelet till version 1.2, förväntas dyka upp om några veckor och sägs erbjuda en ännu större samt mer signifikant förbättring. Tumnagel
46.0°
+
Frode Wikesjö
0

Cyberpunk 2077 började inte utvecklas förrän 2016
Förklarar en del

Speljournalisten Jason Schreier har gjort en ordentlig djupdykning i utvecklingen av Cyberpunk 2077. Han pratade med 20 nuvarande och före detta CD Projekt RED-anställda för att försöka reda ut hur släppet kunde bli så fel, framför allt då konsolversionerna. Bland annat kom det fram att även om spelet tillkännagavs redan 2012 och fick en trailer 2013 började utvecklingen av spelet inte dra igång på allvar förrän under 2016. Då var det fortfarande inte heller helt klart om spelet skulle spelas ur ett förstapersons- eller tredjepersonsperspektiv. Det nämns också att E3-demot från 2018 (klippet ovan) var nästan helt falskt då utvecklaren inte ännu kodat de underliggande spelsystemen och att mycket av det som visades i demot inte fanns i slutprodukten. Utvecklare som Jason talade med sa också att de kände att utvecklingen av demot var ett slöseri med tid, tid som borde ha gått för att utveckla själva spelet. Under E3 2019 blev det klart att spelet skulle släppas den 16 april 2020 något som, enligt rapporten, förvånade många anställda då de internt ansåg att spelet var väldigt långt ifrån redo för släpp. Enligt några anställda så förväntade de sig inte att spelet skulle vara klart förrän 2022 och började internt skapa memes om att spelet skulle bli försenat. Utvecklare pratade också om att de jobbade upp till 13 timmar om dagen fem dagar i veckan. En av dem som Jason pratade med sa att han hade vänner som förlorade sina familjer på grund av dessa enorma övertidstimmarna. En utvecklare sa också att när de sa till sin gruppledare att de inte ville jobba övertid, vilket chefen hade sagt var ok. Men att han då fick svaret att det var ok att inte jobba övertid men att någon av hans kollegor då måste jobba ännu mer för att kompensera för denna "förlorade" tid. Kort efter denna artikel publicerades kom studiochefen för CD Project RED, Adam Badowski, ut med ett längre inlägg på Twitter där han bemötte några av punkterna. Bland annat att spelets E3-demo inte alls innehöll några falskheter dock nämnde han inget om de galna arbetstimmarna. Tumnagel
20.7°
+
Frode Wikesjö
0

CD Projekt RED-chefen ger sin bild av Cyberpunk 2077
Ber om ursäkt för strulet

CD Projekt RED släppte Cyberpunk 2077 10 december förra året och releasen gick inte riktigt som planerat. Utvecklarna skickade endast ut recensionsexemplar till PC-versionen och recensenter fick inte använda eget videomaterial, så folk som förbokat spelet både till PC och konsol hade inte riktigt någon aning om hur buggigt spelet var. Och på grundversionerna av last gen-konsolerna var spelet praktiskt taget ospelbart på grund av klen hårdvara och dålig optimering. Läget var så pass illa att Sony tog bort spelet från Playstation Store och gav spelare möjlighet att få pengarna tillbaka. Microsoft tog inte bort spelet från Xbox-butiken, men satte en ordentlig varning på spelet där det stod att spelupplevelsen inte riktigt var optimal. Men vad var det som egentligen hände med CD Projekt RED innan releasen? Det har vi nu fått reda på. CD Projekt-grundaren Marcin Iwi?ski berättar i en video om hur läget såg ut från deras håll och passar även på att be om ursäkt för det hela samt levererar nya framtidsplaner för Cyberpunk 2077. "Based on our legacy of genuine and honest communication, youx27ve trusted us and pre-ordered our game, and despite good reviews on PC, the console version of Cyberpunk 2077 did not meet the quality standard we wanted it to meet. I, and the entire leadership team, are deeply sorry for this and this video is me publicly owning up to this." När det kommer till framtidsplanerna så är fokus just nu bara att få spelet att rulla PS4 och Xbox One, vilket kommer ske i de kommande uppdateringarna Patch 1.1 och Patch 1.2 som väntas släppas under januari och februari. Next Gen-uppgraderingen som skulle släppas under första halvan av 2021 har nu bumpats till andra halvan och utvecklarna har även stuvat om i releasen av de gratis-DLC som skulle rulla ut relativt regelbundet för att fokusera på att optimera spelet till konsol. Tumnagel
42.9°
+
André Stray
0

Spela Cyberpunk 2077 i tredjeperson med mod
Se Night City från nytt perspektiv

CD Projekt RED har gjort att Cyberpunk 2077 endast går att uppleva i förstaperson, förutom när man åker bil, vilket gör att inlevelsen höjs då man kommer närmare allt i spelvärlden. Lirar man spelet på PC och vill uppleva Night City i tredjeperson så kan man nu göra det tack vare en ny mod. Modden fungerar, men lämnar en del att önska då spelet inte är gjort för tredjeperson. Men det är ändå ett bra sätt att kunna se hur sin karaktär ser ut utan att behöva hoppa in i menyn. Modden i fråga hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0
2020

CD Projekt RED stäms för Cyberpunk 2077
Det går bra nu

CD Projekt Red har nu åkt på stämningar för att de anklagas ha vilselett investerare genom att inte förmedla att spelet var i ett för kasst tekniskt skick på PlayStation 4 och Xbox One. Flertalet olika advokatbyråer har redan lämnat in grupptalan och fler förväntas komma. Om det blir något av dessa juridiska turer återstår väl att se då sådana här grejer brukar bli riktigt långdragna processer. När Cyberpunk 2077 lanserades för några veckor sedan visade det sig att PlayStation 4- och Xbox One-versionen av spelet var riktigt illa. Det ledde bland annat till att återförsäljare erbjöd pengarna tillbaka till alla som köpt spelet. Sony tog till och med bort spelet från sin digitala butik medan Microsoft la in en varning om att spelets skick var kasst på butikssidan. Tumnagel
26.3°
+
Frode Wikesjö
0

13 miljoner exemplar av Cyberpunk 2077 har sålts
Går som tåget trots buggar

CD Projekt RED har onekligen skitit i det blå skåpet med releasen av Cyberpunk 2077. Så pass att Sony plockat bort spelet från Playstation-butiken och ger pengarna tillbaka till alla som vill göra en retur och Microsoft varnar Xbox One-spelare att spelet rullar sådär på konsolen. Trots strulet har spelet sålt riktigt bra sedan releasen och CD Projekt RED skryter nu om att 13 miljoner exemplar har sålts och då har man även räknat med returerna. CD Projekt RED skriver detta om det hela: "This figure represents the estimated volume of retail sales across all hardware platforms (factoring in returns submitted by retail clients in brick-and-mortar as well as digital storefronts), i.e. the x27sell-throughx27 figure, less all refund requests e-mailed directly to the Company by the publication date of this report in the framework of the x27Help Me Refundx27 campaign," Tumnagel
47.7°
+
André Stray
0

För stora sparfiler i Cyberpunk 2077 kan bli korrupta
CDPR: Ta bort föremål och crafting-grejer

Cyberpunk 2077 strular inte bara på konsol, utan även på PC. Nyligen uppmärksammades det att spelets sparfiler kan bli korrupta som de blir för stora, vilket verkar ske när sparfilerna klättrar över 8MB-sträcket. CD Projekt RED har bekräftat problemet och det verkar inte finnas något sätt att laga sparfilerna efter de blivit korrupta. Via GOG.com har dock utvecklarna levererat en lösning på problemet och ber spelare ladda om en äldre sparfil och sedan rensa upp föremål och craftinggrejer i sin virtuella ryggsäck. Troligtvis kommer detta fixas med en kommande patch, men för tillfället får PC-spelare som vill lira helt enkelt hålla koll på sin sparfils storlek. Sparfilsbekymren verkar endast påverka PC-versionen, så konsolspelare behöver inte oroa sig för korrupta sparfiler. Utöver detta verkar det som att CD Projekt RED:s investerare är lite missnöjda på spelstudions hantering av spelet. Mikolaj Orzechowski, Warszawa-baserad jurist och CDPR-investerare, ska enligt New York Times börjat undersöka om det är möjligt att stämma spelstudion för att ha ljugit om Cyberpunk 2077 potential för att säkra finansiering. Om ni verkligen, verkligen vill spela Cyberpunk 2077 just nu så är det nog bäst att antingen köpa spelet på Stadia, alternativt till PC och lira via Geforce Now, då spelet verkar vara mest spelbart via molnspelstjänsterna. Tumnagel
25.5°
+
André Stray
0

Digital Foundry kollar in ray tracingen i Cyberpunk 2077
Gör en del tuffa grejer

Alex Battaglia från Digital Foundry spenderar här dryga 20 minuter med att kolla in hur ray tracing ser ut i Cyberpunk 2077. Värt att nämna är att det är ray tracingen i Windows-versionen som det pratas om i videon. På tal om Cyberpunk 2077 så verkar det som att man inte ska ha sparfiler över 8MB eftersom de då blir korrupta. Detta är ju så klart totalt obra och något man kanske bör hålla koll på fram tills det fixas. Tumnagel
40.1°
+
Frode Wikesjö
0

Microsoft varnar köpare för Cyberpunk 2077
Erbjuder också återbetalning till alla som köpt det digitalt

Lanseringen av Cyberpunk 2077 på de äldre konsolerna har väl inte direkt varit jättesmidig. Prestandan var inte direkt jättevass och det var också helt smäckat med buggar. Sony ansåg att PlayStation 4-versionen var till exempel så pass kass att Sony valde att ta bort spelet från PlayStation-affären. Microsoft har valt att fortsätta sälja det sin sin digitala butik men har istället slängt upp en liten varning till alla som vill köpa spelet. Innan beskrivningen för spelet har de nu lagt till varningen nedan. Users may experience performance issues when playing this game on Xbox One consoles until this game is updated De erbjuder också full återbetalning till alla som köpt det digitalt via Xbox-affären och vill ha pengarna tillbaka. På tal om Cyberpunk 2077 så släppte utvecklarna nyss patch 1.05 som fixar en del grejer. Utvecklarnas kompletta patch notes kan hittas här. Tumnagel
47.0°
+
Frode Wikesjö
0

Digital Foundry: Tvek om Cyberpunk kan räddas på last gen
Oof

Cyberpunk 2077 rullar sådär på grundversionerna av last gen-konsolerna, alltså Playstation 4 och Xbox One. Digital Foundry har tagit en titt på hur illa läget är, vilket leder till att prestandamästaren Richard Leadbetter har svårt att se att spelet kan räddas på last gen. CD Projekt RED måste förbättra prestandan med 50 procent på last gen-konsolerna, vilket är en hel del och Digital Foundry skriver detta: To be frank, the idea of adding 50 percent more performance or even doubling frame-rate in Cyberpunk 2077 is a phenomenal ask for the developers. However, when the base consoles run so poorly – Xbox One especially – that is what is needed. Right now, it really does look as though the game is simply too ambitious for the most outdated of console hardware. Det kan dock hända att CD Projekt RED crunchar järnet de kommande månaderna och styr upp cyberskutan. Historiskt sett har CDPR levererat någorlunda instabila spelupplevelser vid release. Witcher 3 hade också en hel del bekymmer på konsol och spelupplevelsen förbättrades rejält med tiden, så förhoppningsvis kommer vi få en liknande upplevelse med Cyberpunk 2077. Problemen i Witcher 3 var dock inte lika omfattande som i Cyberpunk, så vi får helt enkelt se vad som händer. Vill ni grotta ner er ännu mer i Digital Foundrys granskning av Cyberpunk 2077 på last gen, så har ni länk till den matiga artikeln här nere till vänster. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Cyberpunk 2077 har för många dildos
Antalet kommer minska med patch

Cyberpunk 2077 har som känt en hel del prestandaproblem som sätter käppar i hjulet för upplevelsen. Men spelet har även lite andra underligheter som får spelare att klia sig i huvudet och yttra ett vafan som skulle göra Jakob Eklund tårögd. Typ som den höga mängden sexleksaker som är utspridda överallt i världen. Verkligen överallt. Kotaku uppmärksammade detta och bestämde sig för att kolla med utvecklarna vad grejen med sexleksakerna är. CD Projekt RED ville att Night City skulle vara öppet sexuellt och questdesignern Philipp Weber skriver detta i ett svar till Kotaku: “We wanted Night City to be pretty open sexually where something by today’s standards might be taboo or kinky is very normal and commonplace by 2077 standards.” Utvecklarna bekräftar dock att antalet dildos är på tok för hög i Night City och att detta beror på att dildos kan dyka upp i världen som slumpmässig loot, men för tillfället dyker sexleksaker upp lite väl ofta och är något som kommer justeras med en kommande patch. Tumnagel
44.1°
+
André Stray
0

Sony verkar inte vilja ge pengar tillbaka för Cyberpunk 2077
Vad händer ens

Cyberpunk 2077 är mer Cyberpung på last gen-konsolerna. Så pass att utvecklarna bett om ursäkt och meddelat att de som vill bara behöver kontakta respektive digital spelbutik för att lämna tillbaka spelet och om detta inte skulle gå kan användare maila CD Projekt Red för assistans med retur. Det verkar inte som att Sony fått PM:et och användare som velat få pengarna tillbaka via Playstation-supporten har stött på problem då Sony inte beviljar returer om man laddat ner spelet om inte spelet är trasigt, vilket i sig är lite bananas. I och med att spelare på last gen konstaterat att spelet inte är spelbart på grundversionerna av last gen-konsolerna så undrar vi var Sony drar gränsen om vad som är trasigt och inte. På grund av last gen-strulet har även OpenCritic bestämt sig för att varna spelare om last gen-versionen av spelet inte riktigt håller måttet och varningen lyder som sådan: The OpenCritic team and several critics suspect that the developer, CD PROJEKT RED, intentionally sought to hide the true state of the game on Xbox One and PS4, with requirements such as only allowing pre-rendered game footage in reviews and not issuing review copies for PS4 and Xbox One versions. Ovan har ni Digital Foundrys senaste video om Cyberpunk 2077 på last gen-konsolerna. Tumnagel
19.7°
+
André Stray
0

CDPR ber om ursäkt för Cyberpunk 2077-strul på last gen
Missnöjda kunder får returnera spelet

Efter åtta års väntan är Cyberpunk 2077 äntligen här, men spelet hade kanske mått bättre av att skjutas upp ytterligare. Spelet är rätt buggigt och instabilt på alla plattformar men på PS4 och Xbox One verkar läget vara värst, även efter flera släppta patchar. Nu har CD Projekt RED via spelets Twitter bett om ursäkt för situationen, mer specifikt ber utvecklarna om ursäkt för att ha inte visat hur spelet rullat på de äldre konsolerna innan spelets release och att de borde fokuserat mer på att få spelet att rulla bättre på PS4 och Xbox One. Vidare skriver utvecklarna att nya uppdateringar till spelet kommer släppas relativt frekvent samt att två stora uppdateringar kommer släppas i januari och februari som ska lösa de största problemen på last gen-konsolerna. Specifikt vad som kommer fixas i detta får vi reda på närmare release. Sist men inte minst ber CD Projekt RED spelare att inte returnera sina spel, utan att ha lite is i magen och vänta på de stora uppdateringarna. Men gänget verkar ha full förståelse för folk som vill ha pengar tillbaka, vilket går att göra via respektive konsols spelbutik, och CD Projekt RED har skapat en mail missnöjda spelare kan maila för att få hjälp mer retur under den kommande veckan. Mailen i fråga är helpmerefund@cdprojektred.com. Utöver detta har CD Projekt RED tjänat tillbaka utvecklingskostnaden och marknadsföringskostnaderna för spelet på endast förbokningar, vilket är rätt imponerande. Cyberpunk 2077 finns tillgängligt till PC, PS4, Xbox One och Stadia. PS5- och Xbox Series S/X-version kommer nästa år. Bonusvideo nedan. Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0

Idag släpps Cyberpunk 2077
Med buggar och allt

Idag är det 10 december och det betyder inte bara att det är både internationella djurrättsdagen och mänskliga rättigheternas dag men detta är inte allt. Det är förstås första dagen allmänheten får besöka Night City i det omåttligt hypade Cyberpunk 2077 då spelet har släppts till PC, PS4, Xbox One och Stadia. Spelet har redan slagit rekord på Steam och har nått strax över 1 miljon samtidiga spelare, vilket är rekord för ett singleplayerspel. Och då räknas inte spelare som lirar på andra PC-plattformar som GOG och Epic Games Store. Med releasen har allmänheten fått uppleva hur läget ser ut med buggar i spelet. Vi hade tidigare fått höra i recensioner att PC-versionen innehöll en bugg eller tolv och läget verkar vara värre på konsol. Spelare rapporterar om krascher, rejäla dippar i fps, frysningar, texturer som inte laddas in och NPC:s som ploppar upp från ingenstans. Eller undertecknads favorit: Penisen som ständigt hänger utanför brallorna. Detta är inte första gången CD Projekt RED levererar en aningen buggig och opolerad upplevelse vid release. Witcher-spelen var rätt buggfulla vid release, men utvecklarna gjorde ett bra jobb med att sopa bort buggarna och finputsa upplevelsen med diverse uppdateringar som levererades relativt regelbundet efter spelets release. Så förhoppningsvis kommer spelare få en mer stabil upplevelse med tiden. Tumnagel
47.6°
+
André Stray
0

CD Projekt jobbar på epilepsifix till Cyberpunk 2077
Kanske bäst att undvika spelet om du är känslig

Troligtvis är många av er rackarns pepp på att kasta er in i Cyberpunk 2077 och uppleva Night City. Har ni någonsin fått ett epileptisk anfall, eller är allmänt känslig mot blinkande ljus, så kan det vara en bra idé att avvakta med spelet för stunden. Game Informer har publicerat en artikel vid namn Cyberpunk 2077 Epileptic PSA där författaren Liana Ruppert berättar att hon fick ett epilepsianfall, och var nära anfall flera gånger, under sin tid med spelet. Det största problemet för henne var ett av spelets huvudfunktioner braindancing där spelarens karaktär använder ett headset för att koppla upp sig till ett nätverk för att uppleva minnen. När headsetet aktiveras så blinkar det en herrans massa och det hela ska likna verktyg som används för att inducera epilepsianfall för medicinska syften. Ruppert skriver bland annat detta: Pretty much everything about this is a trigger and this is something that caused me to have a grand mal seizure when playing to help with our review… If not modeled off of the IRL design [of triggering devices], it’s a very spot-on coincidence, and because of that this is one aspect that I would personally advise you to avoid altogether. When you notice the headset come into play, look away completely or close your eyes. This is a pattern of lights designed to trigger an epileptic episode and it very much did that in my own personal playthrough. CD Projekt RED har uppmärksammat detta och meddelar att de kommer lägga till ytterligare epilepsivarningar i spelet och utöver det utforskas möjligheten att implementera en mer permanent fix för att underlätta för spelare med epilepsi. Tumnagel
40.6°
+
André Stray
0

Släpptrailer för Cyberpunk 2077
Bara några timmar kvar nu

På torsdag smäller det! Då kommer Cyberpunk 2077 äntligen släppas och för att fira det har CD Projekt RED släppt en släpptrailer för spelet som ni kan kika på ovan. För övrigt har utvecklarna meddelat att Cyberpunk 2077 kommer få en rejäl patch vid namn 1.02 vid release som ska styra upp de drivor av buggar recensenterna klagade på i början av veckan. Enligt CD Projekt RED ska uppdateringen göra Cyberpunk 2077 till "ett helt annat spel", vilket får en att undra varför folk fick testa spelet innan release. Oavsett är det ju kalas att spelet finputsas direkt vid release och det lär ske en hel del ytterligare finputsningar i framtiden. Tumnagel
47.8°
+
André Stray
0

Spelmedier tycker till om Cyberpunk 2077
Höga poäng!

För sju år sedan släpptes den första teasern för Cyberpunk 2077 och på torsdag kommer spelet släppas lös till alla i världen. Förra veckan fick dock spelmedier världen över tillgång till spelet och har nu levererat en drös åsikter. Easy Allies tyckvideo har ni ovan och värt att poängtera att Easy Allies, och typ alla andra som fått lira, har endast lirat en liten del av spelet och mer rediga åsikter lär levereras i sinom tid. Nedan har ni fler recensioner från IGN, Gamespot och Arekkz Gaming och fler recensioner i textform har ni via länken här nere till vänster. 10 december släpps Cyberpunk 2077 till PC, PS4, Xbox One och Stadia. Spelet är spelbart på PS5 och XSX/S via bakåtkompatibilitet och kommer få uppgraderingar i sinom tid. Tumnagel
50.3°
+
André Stray
0

CD Projekt RED varnar för Cyberpunk 2077-spoilers
Collectors Edition har skickats ut lite i förtid

Har du tänkt att hoppa in blind i Cyberpunk 2077? Då är det nog dags att dra på sig skygglapparna. Collectors Edition-versionen av spelet har börjat dyka upp hos diverse kunder i USA och det lär dyka upp en och annan spoiler på internet på grund av det. CD Projekt RED verkar vara snabba på pucken och har meddelat att folk som streamar spelet innan release kommer få sina videor borttagna och troligtvis kommer ytterligare åtgärder vidtas som kan sätta käppar i hjulet för spelupplevelsen för de som streamar och publicerar videor från spelet. CD Projekt RED skriver detta i ett Twitter-inlägg: "Wex27re getting closer and closer to launch and chances are some of you will get your hands on a copy of Cyberpunk 2077 before release day. However difficult this might be for us to achieve, our ambition is for gamers all across the world to have the same spoiler-free experience at the time the game releases. This is why we kindly ask you not to stream/letx27s play, or release any similar content before 9th December, 12pm CET/ 3am PST. We will send MAX-TAC (you know, the guys who take down videos) after everyone who does." I samband med releasen kommer för övrigt mobilspelet Breach att avslutas och folk som lirat har redan fått lägga vantarna på priser i form av Cyberpunk 2077-relaterad merch. Och i varje nordiskt land kommer en spelare få ett ordentligt pris i form av ett Xbox Series X samt en Samsung Q80T på 65 tum, vilket inte är fy skam. Breach är inspirerat av Cyberpunk 2077 och låter spelarna leka runt som hackers, eller Netrunners, och likt andra AR-spel som Pokémon Go och Wizards Unite har möjlighet att hitta ställen man kan göra dataintrång och sedan dela info med andra spelare. I och med coronaläget så har spelet blivit mer online-vänligt så att spelare kan lira från sina hem i stället för att riskera smittspridning. Breach finns tillgängligt till både iOS och Android. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Cyberpunk 2077 ser ut att ha ett omfattande fotoläge
Visa upp din egna karaktär

Gillar du att använda fotolägen i spel och ta tjusiga bilder på din karaktär och spelets miljöer? Då har vi goda nyheter för även Cyberpunk 2077 kommer få ett flådigt fotoläge med massvis med kontroller av olika slag att leka runt med. I trailern ovan får vi ett smakprov av vad fotoläget har att erbjuda och det ser ut som att vi kommer kunna skapa rätt tjusig konst med verktygen. Cyberpunk 2077 släpps om en vecka. Det känns lite bisarrt att skriva det. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

Det verkar bli smärtfri sparfilsöverföring i Cyberpunk 2077
Lugna puckar om du planerar att köpa next gen

Att föra över sparfiler från last gen till next gen är lite olika från fall till fall. I Ubisoft-spelen är det rätt smärtfritt tack vare nya Ubisoft Connect, men i till exempel Spider-Man fanns det initialt inget stöd för att fortsätta sin spelsession till PS4 till PS5. Det sistnämnda har fixats via en uppdatering, men det verkar inte finnas någon universal lösning. CD Projekt RED har nu berättat hur sparfilsläget kommer se ut för potentiella next gen-köpare och enligt utvecklarna kommer det inte vara några som helst problem att föra sparfilerna. Kort sagt så gäller detta: Xbox-spelare kommer inte behöva bry sig tack vare smidiga Smart Delivery som sköter överföringen åt användaren. Från PS4 till PS5 så kommer spelare behöva ladda upp sparfiler till molnet, vilket endast är tillgängligt för PS Plus-prenumeranter, alternativt föra över sparfilerna via nätverket eller använda en kompatibel lagringsenhet. Tumnagel
43.6°
+
André Stray
0
Nästa sida