m

VWs eldrivna prestandabilar döps till GTX
Kommer alla ha fyrhjulsdrift

Nu har Audi och Skoda presenterat lite snabbare versioner av sina motsvarigheter till Volkswagens prestandaversion av ID.4 så då är det dags för Volkswagen. Det har ryktas om att namnet kommer att bli GTX och nu är det officiellt att det blir så. Precis som GTI och GTE så blir det här ett varumärke. Presentation sker 28 april, men några hemligheter finns egentligen inte. Det kommer att bli fyrhjulsdrivet (därav X) och modellen kommer att få 299 hästar. Troligen kommer det precis som hos Skoda även att komma ett fyrhjulsdrivet alternativ med 265 hästar, Skoda har valt att inte döpa den till RS utan överlämnar det till 299-hästarn och det är troligt att Volkswagen följer samma väg. ID.4 GTX har setts på spionbilder och då har bilen en slankare taklinje och är lite mer coupe-inspirerad, så det kommer att bli skillnader även på utseendet. Hur mycket man kommer att göra på chassi och liknande återstår att se. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

Första skisserna på eldrivna Triumph Project TE-1
Ett samarbete med Williams Advanced Engineering

Våren 2019 skrev vi att Triumph och Williams Advanced Engineering skulle utveckla eldrivna motorcyklar tillsammans och nu får vi en första försmak på detta samarbete. Det vi ser här är skisser på Project TE-1 som är en prototyp man håller på att ta fram. Hojen ser riktigt vass ut och där en vanlig förbränningsmotor brukar sitta sitter här nu en elmotor och ett batteripack som är integrerat i chassit. Motorn som bara väger tio kilo ska ge 178 hästar. Man är tyvärr knapphändiga med information men säger att målet är att ha bäst räckvidd i segmentet. Det ska gå att snabbladda från 0-80 procent på under 20 minuter. Ramen och chassit är speciellt utvecklat för eldrivna motorcyklar och kommer att finslipas ytterligare allt eftersom projektet fortskrider. När prototypen kommer att visas upp för allmänheten är än så länge oklart. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

BRM Type 15 vaknar till liv igen
Lyssna på den fantastiska V16-motorn

Mellan 1950 och 1951 tillverkade British Racing Motors (BRM) tävlingsbilen Type 15. Bilen hade en kompressormatad V16-motor på 1,5 liter som gav 600 hästar och som varvade till 12.000. I slutet av 1952 såldes BRM till Alfred Owen som fortsatte att tävla med bilarna samtidigt som företaget tog fram en ny generation formel 1-bilar till 1954. Nu ska Alfreds son, John Owen, återuppväcka bilen och framförallt motorn. Tre stycken nya BRM Type 15 ska nämligen byggas och alla får flång nya V16-motorer i sig. Bilarna kommer att bli till med hjälp av överblivna chassinummer och gamla ritningar. För att hajpa upp detta har man släppt följande video där vi får höra den legendariska maskinen ryta. Det första exemplaret väntas visas upp senare i år. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Aston Martin presenterar Vantage F1 Edition
Firar återkomsten till sporten

Aston Martin presenterar nu det man smygvisade förra veckan och det handlar om en specialversion av modellen Vantage kallad Vantage F1 Edition. Med denna vill man fira att man återigen är tillbaka i cirkusen och därför har bilen hämtat inspiration från sportens följebil. Färgen på bilderna heter Aston Martin Racing Green men man kan även få bilen i svart eller vitt dekorerad med gråa fält. Ett nytt kjolpaket sitter monterat och man får en splitter fram, en annan grill och en stor vinge på bakluckan. I hjulhusen sitter det 21-tummare. Insidan går i svart läder och grå Alcantara med limegröna inslag. Bilen får även ett uppgraderat chassi, vassare styrning och lite mer effekt ur maskin. Motorn är samma dubbelturbomatade V8:a på 4,0 liter men här ger den 25 extra hästar och totalt nu 535 hästar. Vridet är dock detsamma - 685 newtonmeter. Den åttastegade automatlådan har man också kalibrerat om en smula. Man kan få Vantage F1 Edition både som coupé och cabriolet och prislappen är 142.000 respektive 162.000 euro. Tumnagel
45.9°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på en gammal BMW M8-prototyp
Har oljeledningar i taket

E31 är internbeteckningen på BMW:s numera klassiska 8-serie. Värstingen man kunde få från dem när det begav sig var 850 CSi med 5,5 liter stor V12:a som gav 380 hästar. Men man byggde faktiskt en M8 - dock bara i ett enda exemplar. Den har också en V12:a under locket men den är borrad till 6,0 liter och bjuder istället på hela 640 hästar! Och nej, här finns ingen överladdning. Allt är specialbyggt och ingenjörerna placerade motorn så långt bak och lågt i chassiet som de bara kunde. Eftersom motorn hamnade så långt ner kunde man inte köra med ett vanligt oljetråg utan istället fick det bli ett torrsumpssystem. Tanken till detta placerades i bagagerummet och oljeledningarna dit går alltså genom taket! I klippet får vi lära oss lite mer om denna udda och fantastiska skapelse. Läs mer om bilen på länken nedan. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

Skoda presenterar priset på sportigare Enyaq Sportline
Kostar från 483.900 kronor

I september förra året rullade Skoda ut den eldrivna modellen Enyaq. För en månad sedan presenterade man Enyaq Sportline som är en lite sportigare (till utseendet) version av bilen och nu får vi prislappen på denna. Från 483.900 kronor är det som gäller och det du får som övriga versioner inte har är sportchassi som är 15 millimeter lägre fram, 10 millimeter bak. 20-tumsfälgar i silver/antracit, sportigare stötfångare fram och bak, aluminiumpedaler, sportstolar, svart takreling, svarta fönsterlister, svart modellbeteckning, svarta backspegelskåpor och svart grill. Du kan få Sportline som 60 med 180 hästar och räckvidd på 40 mil, eller som 80 med 204 hästar och 52 mils räckvidd. Den sistnämnda kostar från 571.500 kronor. De första kunderna väntas få sina Enyaq Sportline under årets tredje kvartal. Ytterligare en version, Enyaq 80x kommer presenteras senare. Den driver på alla fyra, har 265 hästar och tar sig 50 mil på en laddning. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0

Chieftain presenterar nytt Range Rover-bygge
Rullar på ett specialbyggt chassi

Vi har tidigare skrivit om customtillverkaren Chieftain och deras ombyggda Range Rovers. Nu presenterar de Chieftain Extreme som till utseendet ser ut som en klassisk Range Rover men som är så mycket mer. Till en början så har man tagit fram ett helt nytt egentillverkat chassi till bilen. Här finns bland annat oberoende fjädring med dubbla stötdämpare bak och skivbromsar runt om från AP Racing. Som motor har man valt en LS3-V8:a på 6,2 liter som ger runt 700 hästar. Till den sitter det en åttastegad automatlåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. Några prestandasiffror har vi inte fått än men den borde inte vara särskilt slö. Utseendemässigt så har bilen fått sig en helsvart grill, runda strålkastare med lite vassare teknik i sig, extraljus i form av en LED-ramp och ett Chieftain-märke på huven. De svarta sexekrade fälgarna är klädda i BFGoodrich All-Terrain-däck. Över hjulhusen sitter skärmbreddare och i höger sidokjol tittar dubbla avgaspipor ut. Vad en Extreme ligger på i pris är oklart men den allra billigaste bilen som företaget erbjuder kostar strax över 200.000 dollar, så den här lär kosta en bra slant över det i alla fall. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Alpine F1 visar nya bilen
Kommer rattas av Fernando Alonsos och Esteban Ocon

Renault F1 som för ett tag sedan blev Alpine F1 presenterade igår årets strategi och visade i samma veva upp den bil som kommer att rattas av Fernando Alonso och Esteban Ocon. Fabriken i engelska Enstone tillverkar chassiet och fabriken i franska Viry tillverkar motorerna till bilen som heter A521. Den går i färgerna blått, vitt och rött vilket både är historiska racingfärger för Alpine men även färgerna på de franska och brittiska flaggorna. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

GTO Engineerings Ferrari 250 GTO är nu under utveckling
Bellissima!

I november förra året meddelade GTO Engineering att de skulle bygga en modern hyllning till Ferrari 250 GTO. Bilen som går under namnet Project Moderna är nu under utveckling och det beslutet togs efter den mycket trevliga responsen man fick. Grundaren Mark Lyon säger följande: "After the exceptional reception from interested owners and fans who would like to own a car such as ours, we’re now making it happen and publicly documenting the development process. For our team, the engine and the aesthetics are two of the most important parts of any car, especially this one, which is why we were keen to start here. To ensure we keep to our goals we’re working around a custom ‘muletto’ chassis, which is situated in the GTO Engineering workshops. It’s a daily reminder of how we need to not only keep the design’s proportions right, as well as weight distribution and ergonomics. People have got a little taller since the Sixties, so we’re looking at the packaging with the design too, ensuring that the driver and passenger have enough room in the cabin and ample luggage space in the car." Bilen kommer att ha en V12:a utan överladdning med fyra överliggande kamaxlar. Till denna kopplas en manuell växellåda. Målvikten för ekipaget ligger på under ett ton. Orderböckerna är nu officiellt öppna så den som är intresserad behöver bara ladda Swishen ordentligt och kontakta GTO Engineering för att lägga en beställning. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Nikola Motors tuffar på
Presenterar framtidsplaner

Det har varit tyst kring Nikola Motors sedan härvan i september där vdn avgick och när det i november stod klart att den överenskommelse man hade med General Motors inte alls skulle bli av den storlek som först var tänkt. Men företaget finns kvar och nu presenterar de lite hur framtiden är tänkt att se ut. Målet är att först lansera den helt eldrivna lastbilen Tre i Nordamerika. Denna ska ha upp till 48 mils räckvidd. Efter den ska en bränslecellsdriven version av modellen lanseras. Med fulla vätgastankar ska denna kunna ta sig upp till 80 mil. Man planerar även för Two FCEV Sleeper som är en bjässe tänkt för transporter över långa sträckor. Den ska ha en räckvidd på upp till 144 mil. Jason Roycht som är global head of FCEV hos Nikola säger följande: "Our plan is to enter the market in steps. We are building on the current Tre platform with the planned launch of our fuel-cell and hydrogen storage systems in 2023. These systems are designed to be scalable in order to handle the greater power and longer-range requirements for long-haul, which allows for concurrent integration into the chassis design of the Nikola Two FCEV Sleeper. Utilizing common components and systems for hydrogen propulsion will support greater economies of scale and also allow Nikola to continuously expand and adapt our FCEV truck portfolio to address the diverse requirements of commercial trucking." Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Gunther Werks bygger egen 993 Speedster
En modern tolkning

Gunther Werks senaste projekt är döpt till 993 Speedster Remastered och det är en hyllning till väldigt sällsynta Porsche 993 Speedster. Modellen släpptes aldrig officiellt och endast två stycken exemplar ska ha blivit till. Flera personer har dock byggt egna versioner av bilen och nu ska alltså Gunther Werks göra samma sak. Som motor har man valt en boxersexa på 4,0 liter som Rothsport Racing har byggt. Den ska ge hela 440 hästar och 454 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på bakhjulen och kraften dit kommer via en uppgraderad version av 993:ans manuella Getrag-låda. För att få bilen att ha lika bra köregenskaper som deras tidigare 400R har väldigt mycket tid och energi lagts på att förstärka chassiet eftersom ett fast tak saknas. För att kompensera för detta är bland annat den främre huven i kolfiber. Vidare utrustas bilen med ett 3D-printat Inconel-avgassystem, backspeglar och dörrhandtag i aluminium och smidda Fuchs-kopior i hjulhusen. Under de två pucklarna bakom stolarna finns ett tygtak att montera för när vädret är tråkigt. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och planen är att dra igång med detta i början av nästa år. Vad man får betala är oklart. 400R börjar på 565.000 dollar och den här lär bli snäppet dyrare. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Fallskärmen som Perseverance använde hade ett dolt budskap
"Dare Mighty Things"

Det är inte ovanligt att NASA skickar med lite olika budskap med farkoster man skickar till rymden och nu har det upptäckts att ett av dessa fanns i fallskärmen som användes när Perseverance landade på Mars förra veckan. Det oregelbundna färgmönstret på fallskärmen fick många att misstänka att det fanns ett dolt budskap i denna. Det tog inte lång tid innan användare på Reddit knäckte koden. The Guardian skriver om hur mönstret på fallskärmen ska tolkas: "Each of the concentric rings in the parachute’s pattern represents one of the words. The zeroes and ones need to be split up into chunks of 10 characters, and from that, adding 64 gives you the computer ASCII code representing a letter. For example, seven white stripes, a red stripe and then two more white stripes represents 0000000100, the binary for four. Adding 64 to that gives 68, the ASCII code for the letter D." När det hela väl hade tolkats klart så framkom det att fallskärmens yttre ring angav koordinaterna till NASA:s Jet Propulsion Laboratory (JPL) här på jorden ("34°11’58” N 118°10’31” W"). De tre inre ringarna bildade orden "Dare Mighty Things" vilket är JPL:s motto och något som finns på inpräntat på väggarna i JPL:s kontrollcenter och på andra platser i deras anläggningar. Förutom det dolda budskapet i fallskärmen så har Perseverance även små ikoner som representerar Perseverance, dess tillhörande helikopter Ingenuity samt NASA:s tidigare Mars-farkoster inpräntade i sitt chassi. Dessa kan ni kolla in på bilden här nedanför. Här nedan hittas även en illustration som visar hur det dolda budskapet i Perseverance fallskärm ser ut. Tumnagel
52.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Litchfield har kryddat till Toyota GR Yaris
300 hästar och vassare chassi

Det brittiska företaget Litchfield presenterar nu att de kan få din Toyota GR Yaris att bli ännu rappare. En sak man har tagit fram är en trimbox som ger dig 43 extra hästar och totalt 300. Man har även utvecklat ett nytt insug och ett annat avgassystem för lite trevligare ljud ur den trecylindriga maskinen. För att runda av allt och göra att man kan utnyttja den nya knuffen till max har man tillsammans med stötdämpartillverkaren Nitron tagit fram två olika kit för bilen. Då får man justerbara dämpare med nya fjädrar som ska ge en betydligt vassare körkänsla. I det här klippet får vi se när PistonHeads testar uppgraderingarna. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Tiger - fyrbent mobilitetskoncept från Hyundai Motor Group
Ska ta hand om transporter i avlägsen och svår terräng

I början av 2019 visade Hyundai upp ett fyrbent koncept där man tänkte att detta åkdon skulle kunna vara behjälpligt där terrängen är riktigt svår eller när jorden har gått under. Nu visar man TIGER (Transforming Intelligent Ground Excursion Robot) som är något liknande. Fordonet är helt självkörande och är framtaget för att kunna frakta olika saker där vi människor inte kan vara. Den bygger på en plattform som gör det möjligt att använda olika karosser på chassit beroende på ändamålet. Under skalet finns en elmotor som får sin kraft från en räckviddsförlängare som består av en förbränningsmotor. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Aurora 7 är en laptop med sju skärmar
Och batteritid på en timma

Här kan ni kolla in den hyfsat galna laptop-prototypen Aurora 7 vilken är försedd med hela sju stycken skärmar, något som kanske gör att den passar för dem som vill hålla koll på mycket grejer samtidigt. Laptopen är framtagen av den brittiska datortillverkaren Expanscape och försedd med fyra stycken 17,3 tum stora 4K-skärmar (3840x2160 pixlar) samt tre stycken 7 tum stora skärmar vilka har upplösningen 1920x1200 pixlar. Två av de mindre skärmarna är placerade ovanför datorns lite större "sidoskärmar" medan den tredje sitter monterad i chassit nedanför laptopens tangentbord. Förutom sin armada av skärmar har Aurora 7 en Intel i9 9900K-processsor, grafikkortet NVIDIA GTX 1060, 64GB RAM och en hårddisk på 2TB samt 2,5TB SSD-lagring. Batteriet är på 82Wh och ska kunna driva datorn och dess skärmar i cirka en timma. Det hela går att fälla ihop till ett "litet" paket som väger 11,8 kilo och här nedanför kan ni kolla in en serie bilder som visar hur uppfällningen av datorn går till. Aurora 7 befinner sig på prototypstadiet men går att köpa redan nu för den som skulle vara intresserad av det. Expanscape uppger dock inte vad ett exemplar kostar och den som köper en Aurora 7 måste underteckna ett så kallat NDA (Non-disclosure agreement) där de förbinder sig att inte berätta vad datorn kostar. Den lär med andra ord inte vara helt billig. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är den här - nya Suzuki Hayabusa
Uppdaterad motor, ny design och toppfart på 300 km/h

Så var det då dags att presentera den tredje generationen av Suzukis supersnabba sporttourer Hayabusa. Företaget har uppdaterat designen en aning men linjerna från föregångaren finns fortfarande kvar. Givetvis är den sprängfylld med den senaste tekniken och här finns bland annat lutningskänslig ABS, start i backe-hjälp, traction control, motorbromskontroll, launch control, farthållare och ett quickshift-system. Det finns även flera olika körlägen att välja mellan för att hitta det som passar bäst för stunden. I det uppdaterade chassiet sitter en ny hjälpram som är lättare, det finns ny fjädring och större bromsskivor fram på 330 millimeter vardera. I ramen sitter en rak fyra på 1340 kubik som ger 190 hästar och 150 newtonmeter i vrid vid 9700 varv. Motorn ska nu klara utsläppskraven enligt Euro 5. 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 300 km/h. Även om avgasreglerna gör den lite tamare på pappret lovar Suzuki att responsen och hur kraften levereras ska ha förbättrats. Vikten stannar på 264 kilo vilket är en bantning på fyra kilo jämfört med generation två. Nya Busan ska börja dyka upp hos handlare från och med nästa månad och på prislappen står det 16.499 pund. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Bang & Olufsen släpper Beosound Level
Portabel wifi-högtalare

Bang & Olufsen har visat upp en ny bärbar högtalare som ser hyfsat kompakt ut och tack vare det även passar bra för väggmontering. Beosound Level har stöd för att kopplas till musikkällor via både bluetooth och wifi såväl som att streama musik via Airplay 2, Google Cast och Spotify Connect. Det går även att få högtalaren med Googles smarta assistent Google Assistant om man skulle vilja röststyra högtalarens funktioner. Högtalaren ska ha en batteritid på 18 timmar vid uppspelning med "normalhög" volym. Den laddas upp via en magnetisk laddningslösning som inte verkar helt olik Apples MagSafe-laddning till iPhone 12. Beosound Level är IP54-klassad vilket innebär att den har ett visst skydd mot väta och damm, något som gör att man åtminstone kan ha den ute på verandan om man känner för det. Bang & Olufsen Beosound Level släpps i en guldfärgad modell med detaljer i ekträ vilken kostar 15.290 kronor samt en mörkgrå version med aluminiumchassi som kostar 12.790 kronor. Vill man även ha väggfästet som används för att hänga upp högtalaren på väggen så kostar detta 999 kronor. Ni hittar ett videoklipp och lite fler bilder på Beosound Level här nedanför. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Arduboy Nano kan vara världens minsta spelkonsol
En Game Boy-klon för myror?

I klippet ovan ni kolla in Arduboy Nano, en spelkonsol som med en höjd på 26 millimeter sannolikt är världens minsta fungerande handhållna spelkonsol. Den lilla Arduboy Nano är försedd med en 0,49 tum stor OLED-skärm med upplösningen 64x32 pixlar. Den rullar på samma ATmega 32u4-chip som storebror Arduboy FX gör, en lite mer normal handhållen spelkonsol som är tänkt att börja säljas i mars. Konsolen drivs av ett 25mAh batteri och har en batteritid på cirka en timma. Det finns till och med en inbyggd högtalare i det lilla chassit men ljudet sägs vara väldigt lågt på grund av dess minimala storlek. Arduboy Nano går inte att köpa men är du sugen på att göra en själv så hittas lite instruktioner om detta på länken här nedanför. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Varför går så många dragsters av på mitten?
Krafterna tar ut varandra

En Top Fuel dragster utsätts för sjuka påfrestningar när förarna bränner med bilarna ned för banan. Därför måste de ha ett väldigt stabilt chassi. Ibland går det inte alltid bra och bilarna går av på mitten, men varför? Den enorma motorn och dess vikt är placerad baktill för att få ner kraften via de stora hjulen i backen. Framtill har man lite vikt och en vinge som ger bra marktryck. Men det blir en hävstång på mitten och om föraren svänger för mycket utsätts chassiet för så mycket påfrestningar att det helt enkelt inte pallar med längre och går av. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida