m

Studentar har gjort bil med MC-känsla
Åt Suzuki och OZ Racing

Studenter vid Designuniversitetet i Turin har tagit fram det här läcker konceptet som man kallar för Misano. Namnet kommer från banan med samma namn där man kör motorcykeltävlingar och målet har på något sätt varit att föra de två världarna av bilar och mc närmare varandra. Resultatet är riktigt coolt tycker jag. Lär aldrig bli verklighet, men det är inte målet med allt här i livet. Rekommenderar en titt på videon nedan. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Audi A6 e-tron blir inte första bilen på nya PPE-plattformen
Q6 e-tron kommer först från Audi

Häromdagen skrev vi om nya Audi A6 e-tron concept och ni blev lyriska. Vi fattade det som att A6:an skulle bli första bilen ut på nya plattformen, men så blir det inte. J1-plattformen är den som Porsche har tagit fram, i samarbete med Audi, och som vi har fått se Porsche Taycan och Audi e-tron GT på. PPE-plattformen är framtagen av Audi, i samarbete med Porsche, och den kommer vi att få se betydligt fler bilar på den närmsta tiden. Men det dröjer. Från Audis håll så kommer nya Q6 e-tron att bli den första bilen på plattformen och den kommer att presenteras under andra halvan av 2022 så vi får ge oss till tåls en smula där. Först 2023 kommer A6 e-tron. Men det trevliga är att Audi lovar att den färdiga A6:an kommer att vara väldigt lik konceptet. Plattformen delas som sagt med Porsche och först ut från dem är troligen en elektrisk version av Macan, men en större elektrisk SUV kommer troligen också som då ersätter Cayenne. Dessa två är storsäljare för Porsche och för att få ihop utsläppssiffrorna och kunna ha kvar 911 och 718 som fossil behöver de två SUVarna att komma relativt snart. Panamera säljer typ ingenting längre tack vare Taycan. Personligen så hoppas jag att Porsche utnyttjar plattformen och också levererar en personvagn i stil med A6 e-tron. Varför inte liksom? PPE-plattformen är skapad för bilar i B, C och D-segmentet så en A4 e-tron lär komma också. Även mindre premiumbilar kan komma, men hur prioriteringen ser ut där är ännu inte klart. Gemensamma nämnaren för plattformen är inte så mycket storlek utan premium, plattformen har en del saker som MEB-plattformen inte har som riktigt snabb laddning och 800 V. Efter 2024 är tanken att man inte längre ska ha två olika plattformar utan då ska alla bilar som släpps rulla på den nya SSP-plattformen. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Toyota presenterar bZ4x Concept
Den första i deras elektriska bZ-serie

Toyota har verkligen inte varit först på bollen när det gäller elbilar men nu är deras bZ-serie på gång. bZ står för Beyond Zero och man ska visa upp totalt 15 elbilar fram till 2025 och sju av dessa ska vara i nya bZ-serien. Först ut är konceptet bZ4x där 4x helt enkelt står för fyrhjulsdrivet. Det handlar alltså om en liten SUV. Bilen bygger på nya plattformen e-TNGA som är en plattform enbart för elbilar, skapad tillsammans med Subaru. På utsidan och i stora delar av inredningen ser vi en helt vanlig bil även om Toyota i pressreleasen drar på med meningar om att bilen ska vara en hub för alla som vill spendera tid med familj och vänner. Jag vet inte hur folket på Toyotas sällskapsliv ser ut, men det känns som att man drar på lite för stora växlar kring detta. För föraren är det rätt mycket nytt och en helt ny "ratt" och förarmiljö syns. Den udda skapelsen gör att man kan placera instrumenten högt utan ratten är i vägen och föraren behöver därför inte kolla ner så mycket. Behovet av en heads-up-display lär vara minimalt. Man har även tagit fram ett nytt styrsystem som Toyota säger ska vara världens första i en produktionsbil som kombinerar styrok med steer-by-wire. Det ska ge bättre känsla samtidigt som ojämnheter från dåliga vägar eller hastiga inbromsningar ska tas bort. Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0

Det här är Audi A6 e-tron concept
Så blir framtidens A6

Bilmässan i Shanghai har dragit igång och Audi tog tillfället i akt att presentera en riktigt fin konceptbil. Det handlar om nästa generation av A6 i elektrisk form, alltså A6 e-tron. Det här är faktiskt den första helt elektriska bilen från Audi som tydligt ersätter en av de nuvarande modellerna, även om fossilvarianten lär finnas en stund till. E-tron, e-tron GT och Q4 e-tron har ju alla varit nya modeller, men det här är alltså A6. Det handlar så klart om ett koncept och de är ju alltid flådigare än versionerna som sedan kommer på gatan. Men om man tittar i backspegeln så har varken koncepten för e-tron GT eller Q4 e-tron skiljt sig så jättemycket från de slutgiltiga versionerna, så jag tror att vi ser framtiden för Audi här. Och det är faktiskt lite annorlunda. Det är en riktigt slankt bil som i alla fall jag tycker är vacker och lysen både fram och bak har fått lite ny stil. Bilen bygger på PPE-plattformen, alltså personbilsvarianten av den J1-plattform som Porsche Taycan och Audi e-tron GT använder, så det finns en stor möjlighet att det här blir en riktigt rolig bil. Slankheten ger förresten lågt luftmotstånd, man har lyckats komma ner i 0,22 cW vilket är lågt men inte så lågt som Mercedes lyckades komma med sin EQS som har 0,2. Eftersom det är den plattformen men bilen är större än e-tron GT så får vi saker som snabbladdning med 270 kW men också mer räckvidd, Audi lovar upp till 70 mil. Golvet är platt tack vare plattformen och innerutrymmena lär bli riktigt trevliga. Audi kallar detta en lyxsedan och de lär passa på att göra en riktigt fet version som kostar riktigt fläskigt med pengar. Man har också hittat på en ny färg som man kallar för Heliosilver som ska ha en 3D-effekt. Fräsigt! Audi har som sig bör också jobbat med belysningen och självklart finns matrix-belysning. Men man har även slängt in lite projektorer som kan visa upp tecken och symboler framför bilen, dels för att man ska kunna kolla på grafik när man sitter i garaget (?) men också för att upplysa gångtrafikanter om diverse saker. Baklysena är uppbyggda av ny OLED-teknologi. Färdiga versionen av den här kommer redan nästa år faktiskt! Tumnagel
54.3°
+
Roger Åberg
0

Utvecklare gör Flappy Bird som macOS-notifiering
Den flaxande fågeln dyker upp på ännu ett ställe

Utvecklaren Neil Sardesai har tagit fram en Flappy Bird-klon som går att spela direkt i de notifieringar som olika program skickar i macOS, något som ni kolla in hur det ser ut närmare i den inbäddade tweeten här nedanför. Notifieringar i macOS är primärt avsedda för lite viktigare meddelanden från program, tjänster och annat vilket kanske gör de mindre lämpliga för att distribuera ett av de mest beroendeframkallande spelen som någonsin utvecklats. Sardesai har dock inte släppt sitt påhitt publikt utan det hela verkar mest vara ett så kallat proof of concept som visar att det går att skicka spelbara spel i macOS interaktiva notifieringar. Flappy Bird släpptes till iOS och Android av den vietnamesiske utvecklaren Dong Nguyen 2013. Han drog dock tillbaka spelet från App Store och Google Play redan året därpå just därför att han ansåg att spelet var så beroendeframkallande. Det har givetvis inte hindrat någon från att utveckla Flappy Bird-kloner och idag finns sådana tillgängligt på en lång rad olika plattformar och maskiner. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är konceptbilen Genesis X
En eldriven GT-vagn

Det Genesis smygvisade nyligen var Genesis X - en stor eldriven coupé som förhandsvisar lite hur tillverkaren tänker kring framtiden. Den är inte lika sportig som konceptet Essentia men hämtar ändå mycket av sin design därifrån. Hela bilens tema är "Two Lines" vilket är väldigt tydligt. "The Genesis X can be described as the ultimate vision of Athletic Elegance. The signature Two Lines theme and sustainable luxury will be the blueprints for the futuristic designs and state-of-the-art technologies that Genesis seeks to adopt in its future models." För tillfället är det här bara en designstudie och inget som kommer att bli verklighet inom den närmaste tiden. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Plan 9 är Unix-skaparnas lite mer okända operativsystem
Släpps nu som open source

De flesta i datorvärlden känner antagligen till operativsystemet Unix men att Bell Labs även skapade ett annat operativsystemet samtidigt som Unix skapades kanske inte är lika känt. Operativsystemet i fråga heter "Plan 9 from Bell Labs" och fick sitt namn från den klassiska kultrullen Plan 9 from Outer Space. I ett blogginlägg skriver Marcus Weldon, President och CTO för Nokia Bell Labs, om Plan 9: "Plan 9 is built around a radically different model from that of conventional operating systems. The OS is structured as a collection of loosely coupled services, which may be hosted on different machines. Another key concept in its design is that of a per-process name space: services can be mapped on to local names fixed by convention, so that programs using those services need not change if the current services are replaced by others providing the same functionality." Plan 9 verkar trots att det gått gått över 30 år sedan det skapades inte vara dött och begravet. För att utvecklingen av operativsystemet ska fortsätta så överlåter nu Nokia Bell Labs rättigheterna för Plan 9 till den nyskapade stiftelsen Plan 9 Foundation. De har nu släppt Plan 9 som open source där intresserade kan ta sig en titt på koden och kanske bidra till operativsystemet framtida utveckling. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är Lexus elektriska framtid
Konceptet LF-Z Electrified ska bli verklighet 2025

I morse var det dags för Kia att visa sin elektriska framtid och nu är det dags för Lexus. Det här är än så länge bara ett koncept, men det visar vart märket är på väg. Toyota och Lexus har varit lite sega på riktiga elbilar och plug-in-hybrider men nu har man fått fart. 20 stycken helt nya eller vidareutvecklade elektriska bilar (varav tio helt elektriska) kommer att släppas de närmsta fem åren, så takten kommer att bli rejält mycket högre. Konceptet heter LF-Z Electrified och är alltså ett koncept, men ska realiseras 2025. Lexus lovar att det här ska bli något alldeles extra att köra, med fantastisk respons och "en känsla av att vara fullt ut sammanlänkad med bilen". Lexus har tagit fram en ny plattform som driver på alla fyra hjulen och som ska ge en styrning som är något alldeles extra. Låter lovande. Konceptet bjuder även på en ny förarmiljö som är lite annorlunda, men intressant. Här har föraren tre skärmar och en rätt som mer kan kallas för styrdon. Detta infotainmentsystem verkar kunna bli verklighet innan 2025 vilket vi tackar för, Lexus system som man har i dag behöver få sig en rejäl uppdatering. Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

MG visar mer av konceptet Cyberster
Elbilen har premiär den 31 mars

I maj förra året visade MG upp fräsiga bilder på det nya eldrivna konceptet Cyberster. Ett år senare börjar det närma sig premiär och därför får vi ett gäng nya bilder innan presentationen officiellt äger rum den 31 mars. Det vi kan se är att insidan blir lika spejsad som utsidan och att bilen får en ganska så lustig ratt. MG säger tyvärr inte så mycket mer än att bilen är designad för att attrahera Generation Z. Mer får vi alltså reda på ganska så snart. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

MKBHD tar en titt på snabba elfordon
Drönaren DJI FPV och bilen Rimac Concept One

MKBHD har släppt en ny video i Dope Tech-serien och den här gången pratas det om snabb drönare, snabb elbil och en rätt kompetent och liten actionkamera. Tumnagel
36.5°
+
André Stray
0

Nothing teasar hörlursdesign i nytt blogginlägg
Inspirerad av tobakspipa

Carl Peis nya satsning Nothing har inte släppt någon produkt ändå, men har ändå byggt upp en skvätt hype kring företaget. Nu har Pei skrivit ett blogginlägg om företagets designtänk och i samma veva visat upp ett hörlurskoncept som kan vara en fingervisning om hur företagets kommande hörlur. Concept 1, som konceptet kallas, kan ni kika på ovan och enligt Pei har en tobakspipa varit inspirationen till designen. Pei skriver i inlägget om det hela att Nothing kommer fokusera på tre punkter när det designas produkter och dessa är weightless, effortless samt timeless. Det hela låter lite Apple:igt, men något som är trevligt är att Pei och gänget verkar fokusera på att erbjuda produkter vars form måste följa funktion och inte tvärt om. Ett exempel på när detta inte görs är implementeringen av välvda skärmar på telefoner, vilket gör telefonen lite tjusigare men endast gör användarupplevelsen sämre. Till The Verge berättar talesperson från Nothing att företagets kommande produkter kommer erbjuda trevligheter som logotyper som inte syns samt använda sig utav genomskinliga material, vilket Teenage Engineering har arbetat med en hel del tidigare. Hur som helst. Första produkten dyker upp i sommar och vi får se om vi kommer traska runt med tobakspipor i öronen då. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Det här är insidan av Audi Q4 e-tron
Och lite maskerad utsida

Jag har redan kört en helt ny elbil från Audi i år, men snart kommer en till. Och den är kanske inte lika spektakulär som e-tron GT, men den kommer garanterat att sälja bättre. Vi pratar om det lite lyxigare syskonet till Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq, nämligen Audi Q4 e-tron. Vi kikade in konceptet för två år sedan och jag kommer faktiskt inte ihåg hur stor den kändes på insidan. Jag vill minnas att den kändes liten, men den har kanske växt från koncept till verklighet för enligt Audi själva så ska Q4 vara lika rymlig på insidan som en Q7:a. Win för elbilen helt enkelt. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen funderar på ID.3 som cabriolet
Skulle ni vilja ha en sådan?

Nu sägs det att Volkswagen har planer på att lansera elbilen ID.3 som cabriolet, men de vill veta om folket vill ha en sådan version först. Därför har följande två skisser skickats ut för att se hur responsen blir. Ralf Brandstätter som är vd för Volkswagenkoncernen säger följande: "An ID.3 convertible? Sounds quite appealing: enjoying nature with the top down, with the instant, but silent electric punch. This could provide an entirely new, extraordinary feeling of freedom. I admit: a very tempting idea. We are still pondering how to turn this attractive concept into reality. Just in case, our design team has already sketched out some initial ideas." Är detta något ni skulle vilja se på marknaden? Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Elon Musk säger att Neuralink försett en apa med hjärnchip
Som låter apan spela datorspel

I helgen så körde Elon Musk ett snack via den hajpade appen Clubhouse och där snackade han bland annat lite om sitt hjärnimplantats-företag Neuralink. Neuralink fokuserar på att utveckla chip som ska gå att koppla trådlöst till hjärnan och låta människor utföra olika uppgifter direkt med hjärnan. Initialt så arbetar företaget bland annat med att utveckla chip som skulle kunna ge rörelsehindrade och förlamade personer möjlighet att utföra uppgifter som annars inte varit möjligt. Under paneldiskussionen på Clubhouse så uppgav Elon Musk bland annat att man redan försett en apa med ett trådlöst hjärnchip som lät denna spela datorspel med hjälp av sin egen hjärnkraft: "We’ve already got a monkey with a wireless implant in their skull and the tiny wires who can play video games using his mind." På längre sikt hoppas Neuralink med hjälp av sina hjärnchip koppla ihop människor med varandra och artificiella intelligenser på riktigt. Jag antar att det är där någon gång vi kommer att börja kunna snacka om riktiga så kallade cyborgs. Musk spekulerade även lite om hur hjärnchip skulle kunna se ut i framtiden och sa då bland annat: "If two people had a Neuralink, you could do conceptual telepathy, where you have a complex series of concepts and you can just transfer them directly, uncompressed to the other person. This would massively improve the quality of communication and the speed of it. There are other pretty wild things that could be done. You could probably save state in the brain and so if you were to die your state could be returned in another human body or a robot body." Ni hittar hela Elon Musks diskussion på Clubhouse i klippet här nedanför. Där diskuteras inte bara Neuralink utan även massa annat som Musk verkar gå och fundera på nu för tiden. Neuralink har även släppt ett nytt videoklipp där de snackar lite mer om sina chip vilket ni kan kolla in här ovanför. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Smygtitt på Lexus kommande elbil
Konceptet ska visas upp i vår

Nu i vår kommer Lexus att visa upp ett nytt eldrivet koncept och dessa två dunkla bilder är vad vi har fått hittills. Med bilderna skickar Lexus meningarna "The concept illustrates our intentions for the future and will mark the beginning of the next generation of Lexus". Räkna med fler smygtittar innan det är dags för presentation. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagen har en ny elbil kallad Trinity på gång
Ett flaggskepp som ska revolutionera företaget

Volkswagen har ett nytt eldrivet flaggskepp på gång som man lovar ska revolutionera företaget. Bilen heter Trinity och lanseringen av den ska ske 2026. Den är utvecklad med hjälp av Audis Artemis-program som använder sig av en vidareutveckling av MEB-plattformen. Bilen kommer att byggas på fabriken i Wolfsburg och man räknar med att kunna trycka ut 300.000 stycken exemplar om året. 1/2 @Volkswagen CEO, Ralf Brandstätter, has lifted the lid on a new electric-powered model from the German car maker that goes under the name Project Trinity. It is described as a "highly efficient flat seat concept with an iconic design". @VWGroup @VWGroup_DE @VWnews pic.twitter.com/D3wJheNf2w— Greg Kable (@GregKable) January 20, 2021 Trinity comes after NEO (ID.-Project) and will revolutionize Volkswagen - and especially Wolfsburg even more! A huge challenge for our most traditional and historic site to compete against a greenfield in Grünheide. But we take on the challenge!— Herbert Diess (@Herbert_Diess) January 21, 2021 Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

OnePlus och Oppo slår ihop sina utvecklingsavdelningar
För att effektivisera verksamheten

OnePlus och Oppo ägs båda av kinesiska BBK Electronics och har historiskt sett släppt telefoner som är snarlika varandra. OnePlus 6T var till exempel Oppo R17 med andra färger och nyligen presenterade OnePlus 8T Concept kommer säljas som Oppo Reno 5 Pro Plus. Nu verkar det som att företagen kommer komma ännu närmare varandra då deras utvecklingsavdelningar kommer slås samman, men resten av verksamheterna kommer att agera fristående från varandra. I ett uttalande från OnePlus till Android Authority berättar företaget detta om sammanslagningen: To better maximize resources and further position OnePlus for growth, we are in the process of further integrating some R&D capabilities within OPLUS, our long-term investor. OnePlus will continue operating independently and working to deliver the best possible user experience for existing and future OnePlus users. OnePlus har det senaste året skiftat fokus från att endast leverera flaggskeppsupplevelser till att även släppa riktiga budget- och midrange-telefoner i Nord-serien. Troligtvis kommer sammanslagningen leda till att OnePlus kommer kunna göra en större push för att norpa marknadsandelar i de billigare telefonsegmenten. Men om det sker så hoppas vi att OnePlus kommer fokusera på att släppa telefoner deras fans uppskattar. Tumnagel
31.1°
+
André Stray
0

Eldriven BMW M-modell släpps i år
Nu bekräftat av M-chefen

För snart ett år sedan rullade BMW ut den eldrivna konceptbilen Concept i4. Då sa man att den skulle lanseras 2021 vilket ju är i år. I höstas sades det att även en M-version av denna bil skulle släppas i år, och nu bekräftar Markus Flasch som är chef över BMW M att företaget kommer att lansera sin första elektriska prestandabil under 2021. Det borde då alltså handla om i4 M eller vad den nu kan tänkas heta. Vanliga i4 har ju inte presenterats än så vi får se när det blir eller om M-versionen kommer att vara först ut. Klart är nu i alla fall att den kommer i år. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Facebook-AI blir bättre på att beskriva bilder
Kommer underlätta för synskadade

Facebook har vidareutvecklat den artificiella intelligens man använt för att beskriva vad som finns på bilder på sin tjänst sedan 2016. I den uppdaterade versionen av systemet som Facebook kallar för "automatic alternative text" (AAT) har man använt sig av en teknik där AI:n lärt sig från så kallad "weakly supervised data". Facebook skriver om detta: "For our latest iteration of AAT, we leveraged a model trained on weakly supervised data in the form of billions of public Instagram images and their hashtags. To make our models work better for everyone, we fine-tuned them so that data was sampled from images across all geographies, and using translations of hashtags in many languages. We also evaluated our concepts along gender, skin tone, and age axes. The resulting models are both more accurate and culturally and demographically inclusive — for instance, they can identify weddings around the world based (in part) on traditional apparel instead of labeling only photos featuring white wedding dresses." Med hjälp av den nya tekniken kan ATT nu känna igen över 1200 olika koncept-beskrivningar vilket är en rejäl utökning från de cirka 100 AI:n kunde känna igen när den lärde sig från bilder som märkts upp av Facebook själva, så kallad "heavily supervised data". Den nya versionen av ATT kan även se hur många människor som finns i en bild samt var dessa är placerade. Det ska även gå att få mer detaljerad information om objekten på bilden, till exempel vilken typ av objekt det är, hur stora de är och var på bilden de är placerade. Facebook planerar att rulla ut den nya versionen av ATT på sin tjänst någon gång under det kommande året. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida