m

Är detta elbilstillverkaren NIOs flaggskepp?
EE7 Concept visas upp i januari

Den här bilden föreställer elbilen EE7 Concept och den sägs vara NIOs kommande flaggskepps-sedan. Eller i alla fall en förhandsvisning av den. Rykten säger att den ska presenteras officiell på eventet NIO Day som är inplanerat till den 9 januari nästa år. Bilen baseras på den senaste generationen av NP2-plattformen och produktionsversionen ska enligt uppgift börja säljas 2022 och då ha självkörning i nivå 4. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Mercedes visar elbilen EQC på styltor
4×4² Concept ska funka bra offroad

2015 lanserade Mercedes G500 4×4² som var en förhöjd version av vanliga G500. En riktigt grym bil som jag faktiskt haft förmågan att få busa lite med i leran. Nu kommer ett liknande koncept fast denna gång är det elbilen EQC som fått det förhöjda offroad-stuket med feta skärmbreddare och rejäla hjul. Den här är 20 centimeter högre än en vanlig EQC som ser riktigt pluttig ut i jämförelse. Markfrigången anges till 29,3 centimeter vilket är 15,3 centimeter vassare än originalet. Det är samma gäng som byggt om E-Klassen vi skrev om sommaren 2017 som byggt denna. Tyvärr kommer man precis som för E-Klassen inte att göra verklighet av det här konceptet. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Lamborghini har taklös superbil på gång
Konkurrent till McLaren Elva och Ferrari Monza

Av någon anledning har biltillverkarna i den högre skalan börjat trycka ur sig bilar utan tak. Inte cabbar utan såna som helt saknar både tak och vindruta, där du behöver integralhjälm på dig när du kör för att inte bli mätt på luftrussin. Hösten 2018 rullade Ferrari ut Monza, för ett år sedan dök McLaren Elva upp och i mars visade Aston Martin upp V12 Speedster som följer samma koncept. Då kan ju såklart inte Lamborghini stå med brallorna nere och titta på, så de har också en liknande superbil på gång. Bilden ovan är det enda vi får se för tillfället och eftersom den har samma foliering som Essenza SCV12 kan det röra sig om en taklös version av denna. Den får man bara köra på banan, men om detsamma kommer gälla versionen utan tak återstår att se. Det här är faktiskt inte första gången Lamborghini ger sig på något liknande. Redan 2005 presenterades konceptbilen Concept S som var en Gallardo utan tak och vindruta. 2012 var det dags igen med Aventador J Speedster. Tumnagel
33.7°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på Jeep Grand Wagoneer Concept
Verkar trevlig

För en månad sedan rullade Jeep ut Grand Wagoneer Concept. Bilen benämns som koncept men ser ut att vara hyfsat klar för produktion. I det här klippet får vi oss en närmare titt på bilen. Tillverkningen kommer att dra igång under mitten av nästa år. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Qoros nya konceptbil ska attrahera Generation Z
Har vindruta som kan fungera som skärm

Vi har tidigare skrivit om den kinesiska biltillverkaren Qoros och deras samarbete med Koenigsegg. På mässan i Kina visar man nu upp konceptbilen Milestone Concept som är en stor eldriven sedan med väldigt futuristisk design. Med denna vill man locka till sig Generation Z och det ska man alltså bland annat göra genom skjutdörrar som aktiveras med en gest. Bilen mäter fem meter på längden, två på bredden och är 1,4 meter hög. Tyvärr får vi inte reda på så värst mycket kring bilen. Den ska gå att köra autonomt och när man väl gör det kan de som är i bilen istället chilla och titta på vindrutan som man kan projicera videoklipp och liknande på. Tumnagel
31.4°
+
Bobby Green
0

Lyssna på V10:an i Shelby Cobra Concept
Den moderna AC Cobran som aldrig blev av

2004 ville Ford lansera en modern version av den klassiska modellen AC Cobra. Det fanns även tankar att den här skulle kunna ersätta modellen GT. Det man visade upp var Shelby Cobra Concept som under den långa huven hade en V10:a på 6,4 liter som pumpade ur sig 614 hästar och 679 newtonmeter i vrid. Det blev dock aldrig något av bilen. För tre år sedan köpte den förra Ford-ingenjören Chris Theodore en fungerande prototyp på auktion för 850.000 dollar och nyligen visades den upp på M1 Concourse där den fick gasa loss lite. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Honda visar eldrivna SUV e:concept
Tillverkarens första elbil som lanseras i Kina

Nästa elbil från Honda är den här modellen med det finurliga namnet SUV e:concept. Det är som sagt ett koncept och när den väl lanseras kommer det att bli Hondas första elbil i Kina. Tyvärr får vi inte se några bilder från insidan, inte får vi någon information kring vad som döljer sig under skalet heller. Om den här kommer att spinna vidare till något eldrivet vi kommer få ta del av här återstår att se. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co presenterar elbilskonceptet Zero
Bygger på en helt ny plattform

Efter en teaser är nu Lynk & Cos första helt eldrivna bil Zero presenterad, dock bara som ett koncept för tillfället. Bilen bygger på Sustainable Experience Architechture som är en helt ny plattform framtagen för Geelys alla nya elbilar. Andra biltillverkare kan köpa SEA-plattformen om de vill och använda den till sina egna fordon. Man ska kunna använda den till både personbilar och transportbilar och det går att få in framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Batteripacken som stoppas in ska klara upp till 70 mil enligt NEDC-cykeln på en laddning. Produktionsversionen av Zero ska lanseras någon gång nästa år. Designen har ritats fram i Göteborg och tillverkningen kommer att ske i Kina. Zero har en räckvidd på 70 mil enligt NEDC-cykeln och premiärvisningen kommer att ske på Beijing Auto Show senare denna vecka. Bilen ska göra 0-100 km/h på under fyra sekunder och kunna uppdateras over-the-air. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Airbus visar koncept på flygplan med nollutsläpp
Vätgasdrivna ZEROe siktar på att vara i luften 2035

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus har visat upp ett nytt koncept som man kallar för ZEROe vilket innefattar vätgasdrivna flygplan med nollutsläpp. Det handlar om tre olika flygplans-modeller vilka kommer att utvecklas med lite olika tekniker för att göra dem helt utsläppsfria. Airbus skriver i ett pressmeddelande: "These concepts each represent a different approach to achieving zero-emission flight, exploring various technology pathways and aerodynamic configurations in order to support the Company’s ambition of leading the way in the decarbonisation of the entire aviation industry." De tre konceptmodellerna kommer att ha en kapacitet på att ta mellan 100 - 200 passagerare och en räckvidd från cirka 1600 kilometer till över 3200 kilometer. Någon gång runt 2035 hoppas Airbus att de ZEROe-koncepten man nu visat upp flyger i reguljär trafik. Ni hittar lite fler bilder på de tre modellerna här nedanför och i videoklippet finns även lite mer specifik information för varje modell. Tumnagel
63.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Origo Concept - en ratt för framtiden?
Framtagen för att minimera distraktion hos föraren

Det finska konsortiet Origo Concept består av företagen Canatu, Siili Auto, TactoTek, Rightware och Northern Works och de presenterar nu Origo Steering Wheel. Det är en ratt för framtidens bilar som skiljer sig lite från de vi är vana vid. Tanken med denna är att man ska sköta allt från ratten och därmed slippa flytta fokus till andra knappar och reglage. Alla funktioner man kan tänkas behöva styrs nämligen med tummarna. Ratten vann nyligen German Design Award 2021 för "outstanding design quality" i kategorin "Excellent Product Design – Human-Machine Interface". Om den någonsin kommer att hitta in i en bil återstår att se. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Jeep presenterar Grand Wagoneer och Wrangler 4xe
Ett koncept och en laddhybrid

Jeep återupplivar nu modellnamnet Grand Wagoneer genom att visa upp detta koncept som man säger ska vara nära hur bilen ser ut när den väl går i produktion. Det här kommer att bli Jeeps största modell och en SUV i premium-segmentet. Den kommer som laddhybrid och får vad som sägs vara den första infotainment-skärmen för passagerare i en SUV. Skärmen mäter 10,25 tum och via den ska man kunna kika på videos, surfa på nätet eller leta upp resmål som man sedan kan dela med föraren. Föraren ser inte skärmen från sin vinkel utan kan istället fokusera på instrumentklustret som består av en skärm på 12,3 tum eller mittkonsolen som har en skärm på 12,1 tum och en på 10,25. Som om inte detta vore nog finns det även tre stycken 10,1 tum stora skärmar för de i baksätet. Skärmfest alltså! Allt rullar på FCAs nya Android-baserade infotainmentsystem Uconnect 5. Bilen har tre rader och plats för sju stycken personer. Så mycket mer än så här får vi inte reda på för tillfället. Tillverkningen av Grand Wagoneer och snik-versionen Wagoneer ska dra igång under andra kvartalet nästa år. Om vi hoppar vidare till Wrangler 4xe så är det laddhybrid-versionen av modellen som det har snackats om ett tag nu. Den kombinerar en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter med två stycken elmotor och har en sammanlagd systemeffekt på 380 hästar och 637 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 17 kWh och det sitter under baksätet. Räckvidden på bara el anges till fyra mil. Versionen ska lanseras tidigt nästa år men vad den kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800
420 hästar och 990 kilo

För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
70.3°
+
Bobby Green
0

Elcykel och liten bil i ett
Nytt påhitt från Canyon Bicycles

Canyon Bicycles som vanligtvis bara tillverkar cyklar har tagit fram konceptet Canyon Capsule Concept som är en blandning av en elcykel och en liten bil. Den här är framtagen som ett alternativ till de som vill cykla året runt men som inte är så förtjusta i regn och rusk. För tillfället är det här bara ett påhitt som kanske aldrig når produktion, men Canyon vill ändå testa lite vad man kan hitta på som skulle kunna fylla tomrummet en del cyklister känner när det dåliga vädret är här och cykeln måste stå parkerad en längre tid. Det lilla åkdonet har trampor och man får hjälp med framfarten av en elmotor. Denna får i sin tur kraft från ett batteri på 2000 Wh som ska räcka i 15 mil, toppfarten anges till 37 km/h. Styrningen sker med joysticks som sitter vid varsin sida om höften. Vikten på ekipaget ligger på 95 kilo. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Jeep har stoppat ner V8:a i Wrangler
Räcker det för att bräcka nya Bronco?

Det är klart att Jeep inte vill att nya Ford Bronco ska stjäla allt rampljus (även om det nog är oundvikligt) så därför slänger man idag ut konceptet Wrangler Rubicon 392. Det är en vassare version där man har stoppat ner en V8:a på 6,4 liter under huven. Den ger 456 hästar och har 610 newtonmeter i vridmoment. 0-100 km/h ska gå på under fem sekunder och motorn är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Förutom större maskin är bilen utrustad med Dana 44-axlar som går att låsa både fram och bak, vassare fjädring, ett höjningskit och 17-tummare skodda med 37 tum stora offroad-däck. I övrigt finns det ett roligare avgassystem, stötfångare i stål, vinsch och en rejäl hasplåt undertill som skyddar när man gnuggar berg. Markfrigången anges till 33,7 centimeter och man ska kunna vada i 86,4 centimeter djupt vatten. Om det här konceptet kommer att bli verklighet återstår att se, men folk älskar ju fortfarande V8:or så. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Audi presenterar Q4 Sportback e-tron concept
Syskon till Q4 e-tron

Audi fortsätter att visa att de gillar elbilar och visar nu upp ett sportback-koncept av Q4 e-tron som man visade upp förra våren. Precis som med e-tron Sportback så handlar det om en betydligt sluttande taklinje, men basen är fortfarande en SUV och Audi skryter om yttermått från en A-klass-SUV och innerutrymmen från en C-klass-SUV. Tekniskt är sportback-versionen väldigt lika den vanliga versionen. Det betyder mått på 4,6 meter, höjd på 1,6 meter och 1,9 meter bred. Bilen har två elmotorer som ger 150 respektive 75 kW och tillsammans alltså 225 kW och så klart har den fyrhjulsdrift. Noll till hundra ska gå på 6,3 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h. Räckvidden ligger på 45 mil, om man hoppar över fyrhjulsdriften och kör bakhjulsdrivet så kommer man 50 mil. Bilen är på 80 kilowatt. Bilen bygger på Audi/VWs MEB-plattform. Audi Q4 Sportback e-tron concept kommer i produktionsform nästa sommar och kommer då att vara Audis sjunde elbil. Tumnagel
43.6°
+
Roger Åberg
0

SangYup går igenom Hyundai 45 EV Concept
Den retrostylade elbilen

I höstas presenterade Hyundai konceptet 45 EV Concept. Det är en modern elbil som plockat lite designinspiration från Hyundai Pony Coupe som släpptes 1974. Resultatet ska vara en mix mellan dåtid och nutid och jag tycker resultatet är klockrent, så den här får de gärna bygga. I det här klippet går designchefen SangYup Lee igenom bilen. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Framtidens VR-headset enligt Facebook
Mindre är bra!

Facebook Reality Labs har tagit fram ett proof of concept på ett par VR-glasögon som är betydligt mindre än de som finns i dag. Hemligheten med storleken är en ny typ av skärm som man kallar för holografisk. I de VR-headsets som finns i dag så har man en skärm och framför den en lins som gör att ögonen kan fokusera rätt på bilden. Den nya tekniken gör samma sak i grunden, men på ett annat sätt som minskar avståndet rejält. Man ser helt enkelt till att ljuset studsar några gånger innan det träffar ögat. Tekniken är dock långt ifrån klar, just nu har man endast fått ut gröna bilder men jobbar på att få hela färgspektret. Det här är alltså forskning och något som inte på långa vägar är färdigt att släppas som en konsumentprodukt, men det är intressant att få en inblick i framtiden. Tumnagel
43.2°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida