m

Hacket mot Ubiquiti beskrivs som katastrofalt
Visselblåsare anklagar företaget för att ha tonat ner intrånget

Tidigare i år uppgav nätverksföretaget Ubiquiti att man hade utsatt för ett datorintrång och uppmanade de som hade prylar från Ubiquiti i sina nätverk och smarta hem att byta ut lösenordet på dessa prylar. Nu anklagar dock en visseblåsare Ubiquiti för att ha tonat ned allvaret i intrånget som visselblåsaren anser var katastrofalt. Enligt visselblåsaren "Adam" så hade någon obehörig via inloggningsuppgifter för Ubiquits administratörskonto fått tillgång till hela Ubiquitis infrastruktur hos Amazons lagringstjänst AWS. Krebs On Security skriver: "Adam says the attacker(s) had access to privileged credentials that were previously stored in the LastPass account of a Ubiquiti IT employee, and gained root administrator access to all Ubiquiti AWS accounts, including all S3 data buckets, all application logs, all databases, all user database credentials, and secrets required to forge single sign-on (SSO) cookies.Such access could have allowed the intruders to remotely authenticate to countless Ubiquiti cloud-based devices around the world. According to its website, Ubiquiti has shipped more than 85 million devices that play a key role in networking infrastructure in over 200 countries and territories worldwide." Tumnagel
23.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Firefox introducerar bättre skydd mot cookie-spårning
Kakorna får separata kakburkar i Mozillas webbläsare

Mozilla skriver i ett blogginlägg att man i den senaste versionen av deras Firefox introducerar något som man kallar för "Total Cookie Protection", en funktion som gör det svårare för annonsörer att spåra användare via cookies, de små datafiler som webbplatser skriver till datorns webbläsare när någon besöker webbplatsen. Mozilla skriver om Total Cookie Protection: "Our new feature, Total Cookie Protection, works by maintaining a separate “cookie jar” for each website you visit. Any time a website, or third-party content embedded in a website, deposits a cookie in your browser, that cookie is confined to the cookie jar assigned to that website, such that it is not allowed to be shared with any other website." Den senaste versionen av Firefox, Firefox 86, släpptes igår och går att ladda ner till Windows, macOS och Linux på länken nedan. Tumnagel
69.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Edge börjar blockera aviseringar som andra blockerat
Kanske gör att man slipper en del irriterande meddelanden

Microsoft skriver i ett blogginlägg att deras webbläsare framöver kommer att börja blockera vissa av de, oftast lite irriterande, aviseringarna som en del webbsajter väljer att visa sina besökare. De aviseringar som Edge framöver kommer att börja blockera automatiskt i webbläsaren är sådana som andra besökare på olika webbsidor valt att blockera. Microsoft har skapat ett slags poängsystem för sajter aviseringar vilket innebär att ju oftare användare klickar på att dessa ska blockeras desto högre poäng får de. Når denna poäng en tillräcklig hög gräns kommer aviseringarna att börja blockeras automatiskt i Edge. Den nya funktionen, "adaptive notification requests", är aktiverad per automatik i Edge 88 som släpptes till Windows och macOS den här månaden. Skulle man föredra att skippa aviseringar helt så går det att ställa in under "Tysta meddelandeförfrågningar" ("Quiet notification requests") som hittas under Inställningar -> Cookies och Webbplatsbehörigheter. Tumnagel
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google säger sig ha ett alternativ till cookies på gång
Som gör användare lite mer anonyma

Google har det senaste året utvecklat ett system som man säger skulle kunna ersätta så kallade tredjeparts-cookies, cookies som ofta används för att annonsörer ska kunna rikta reklam mot webbsurfare. Det är på grund av dessa cookies man nu alltid måste ge sitt godkännande till att dessa sparas på datorn på webbplatser man besöker, något som infördes som krav i EU i samband med att GDPR-lagstiftningen infördes. Googles alternativ till tredjesparts-kakor kallas för Federated Learning of Cohorts” (FLoC) och är en del av Googles så kallade Privacy Sandbox-initiativ. Det går ut på att användare med liknande profiler delas in i grupper ("flockar") istället för att spåras som enskilda användare som är fallet idag. Detta gör att FLoC inte blir lika integritetskränkande som tredjeparts-kakor då det inte lika enkelt går att identifiera en enskild användare baserat på deras surfvanor. Google skriver själva om FLoC: "Federated Learning of Cohorts (FLoC) proposes a new way for businesses to reach people with relevant content and ads by clustering large groups of people with similar interests. This approach effectively hides individuals “in the crowd” and uses on-device processing to keep a person’s web history private on the browser." FLoC har dock fått en del kritik både från reklambranschen och dess aktörer såväl som från olika organisationer som pysslar med integritetsfrågor. Bland annat så är man oroliga för att Google med FLoC kommer få makten att kontrollera en ännu större del av marknaden för annonsering på nätet än vad man redan gör idag. För att FLoC ska bli ett alternativ istället för tredjeparts-cookies krävs det att aktörer i branschen kommer överens om att börja använda systemet och börja implementera detta i webbläsare, på webbplatser och andra system där tredjeparts-cookies eller information från dessa används idag. Om så någonsin blir fallet återstår att se. Tumnagel
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

URL-bugg gör att du slipper reklam på YouTube
Och betalväggar

En liten bugg på YouTube gör att vem som helst kan komma åt YouTube Premium-material och slippa reklam på videostjänsten webbplats. Hela grejen är väldigt enkel då det enda man behöver göra är är att slänga in en liten punkt efter youtube.com. Exempelvis skulle YouTube-klipp som skrivs så här "youtube.com/" kunna visa reklamfilmer innan klippet medan länkar som skrivs med en punkt "youtube.com./" inte gör det. Reddit-användaren unicorn4sale förklarar tricket så här: It’s a commonly forgotten edge case, websites forget to normalize the hostname, the content is still served, but there’s no hostname match on the browser so no cookies and broken CORS - and lots of bigger sites use a different domain to serve ads/media with a whitelist that doesn’t contain the extra dot. Tydligen så funkar detta trick också för att komma runt betalväggar på många andra sajter också så som The New York Times och Wired. Nu när detta är känt kommer det säkert täppas till illa kvickt så detta är nog inget men ska förvänta sig som kommer fungera i längden. Tumnagel
54.0°
+
Frode Wikesjö
0

EU förbjuder kak-väggar på webbsidor
En användare måste kunna tacka nej till att få kakor

EU har publicerat lite förtydligade riktlinjer för hur vi webbsajts-ägare får använda så kallade cookies på våra sajter. Man förtydligar nu bland annat att så kallade "cookie walls" är förbjudna. Det innebär att webbsajter inte får "tvinga" en besökare att tacka ja till att få cookies registrerade på sin dator för att ta del av materialet på tjänsten. Det innebär att det måste finnas ett ja- och ett nej-alternativ för cookies på webbsajter så att användare tydligt kan tacka nej till att få cookies registrerade på sin dator. Vidare klargör de uppdaterade riktlinjerna att passivt godkännande av kakor inte heller är tillåtet. Det innebär till exempel att en webbsajt inte kan ange att en besökare godkänner cookies bara genom att de till exempel scrollar eller klickar på något på den aktuella tjänsten. Här nedan hittas en bild med utdrag från de två aktuella paragraferna i de European Data Protection Boards uppdaterade cookie-riktlinjer. Tumnagel
92.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu börjar Safari blockera alla tredjeparts-kakor
Företag får svårare att följa dig i Apples webbläsare

Igår släppte Apple en uppdatering till sin webbläsare Safaris så kallade Intelligent Tracking Prevention (ITP) som gör att denna nu blockerar alla tredjeparts-cookies som olika annonser och webbsajter försöker registrera i webbläsaren. Det innebär att företag, annonsörer och andra får svårare att följa vilka webbsidor en användare besökare vilket kanske kan kännas skönt för den personliga integriteteten. Apple lanserade ITP till Safari 2017 och har sedan dess börjar blockera annonser, videoklipp, cookies och annat som kan anses som integrietskränkande eller kanske till och med en säkerhetsrisk i vissa fall. Även Google har sagt att man ska börja blockera alla tredjeparts-cookies i sin webbläsare Chrome. Detta är dock något som Google, ett företag som får över 80 procent av sina intäkter från reklam av olika slag, inte planerar att vara klara med förrän 2022. Tumnagel
61.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tredjepartscookies kommer försvinna från Chrome
Men det kommer att ta två år

Flera webbläsare har de senaste åren blivit hårdare mot tredjepartscookies, det vill säga cookies som vill sättas eller hanteras av andra än den specifika webbplatsen men är på. Detta är i grunden bra eftersom merparten av de som vill sätta tredjepartscookies vill göra det för att spåra dig, men det finns även goda exempel som till exempel Disqus här på Feber. Nu är det dags även för Google att bli hårdare men det kommer att ta lite tid eftersom Google är betydligt mer vaksam om att annonsmarknaden ska fungera. Det är ju deras affärsidé. Google själva säger att man tycker att taktiken att bara blocka tredjepartscookies är dåligt eftersom det skapar workarounds som är sämre och att man vill göra något som är bättre både för användare och sajtbyggare. Tumnagel
43.9°
+
Roger Åberg
0
2019

EU underkänner passivt godkännande av cookies
Användare måste aktivt godkänna att information lagras om dem

EU-domstolen beslutade idag att så kallade cookie-banners eller förifyllda cookie-formulär inte uppfyller kraven gällande hur EU anser att lagring av cookies ska hanteras. Bakgrunden till det hela är att det tyska rättsväsendet bad EU-domstolen att avgöra om en lotterisajt i Tyskland hanterade cookies på rätt sätt då de så kallade "webbkakorna" lagrades på användaren dator och denne blev upplyst om detta efter kakorna redan lagrats på datorn. Enligt EU-domstolens utslag så krävs det att användare aktivt godkänner att sajter lagrar cookies på deras datorer innan detta sker. Cookies, eller "webbkakor", är små filer med data om användare som besöker en specifik sajt. Dessa används bland annat för att rikta annonser mot användaren man kan även ha andra användningsområden som till exempel att komma ihåg inställningar och annat från användarens senaste besök på sajten. Tumnagel
49.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu börjar Firefox blockera alla tredjeparts-cookies
Gör det svårare för annonsörer och andra att spåra dig på webben

Mozillas webbläsare Firefox har genom åren vidtagit allt fler åtgärder för att skydda sina användare från att spåras på webben och detta är något man fortsatt i den senaste versionen man precis släppte. I den nya versionen av Firefox kommer cookies från tredjeparts-leverantörer att blockers som standard i webbläsaren, något som är en del av det som Mozilla kallar för "Enhanced Tracking Protection ". Det innebär att annonsörer och andra inte kan spåra var Firefox-användare surfar och vad de klickar på. Detta har varit möjligt även tidigare men då har användaren varit tvungen att aktivera det manuellt. Detta på grund av att funktionen ibland kan få vissa webbsajter som är beroende av tredjeparts-kakor att se lite muppiga ut. Förutom att aktivera blockering för trejdeparts-cookies som standard så introducerar Mozilla även något som man kallar för "Facebook Container" i Firefox. Det är en funktion som förhindrar att Facebook och deras kunder kan bygga upp profiler av användare genom Facebooks like- och kommenteringsfunktioner som finns inlagda på sajter utanför Facebook. Hur det ser ut när den funktionen aktiveras syns på bilden längst ner i den här artikeln. Till sist släpper Mozilla även lösenordshanteraren "Firefox Lockwise" till desktop-versionen av Firefox. Den har tidigare bara funnits till Firefox iOS- och Android-versioner. Hur Firefox Lockwise fungerar kan ni kolla in videoklippet här nedanför. Tumnagel
66.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple introducerar annonser som inte spårar dig på webben
Det kommer inte Facebook och Google att gilla

Apple introducerar nu något som man kallar för "Privacy Preserving Ad Click Attribution" vilket är en teknik som gör att annonsörer inte kan spåra användare när den surfar mellan olika webbplatser. I dagsläget använder många annonsörer en teknik som innebär att de kan visa upp sina annonser på sajter du surfar på om du tidigare till exempel varit inne på annonsörens hemsida eller klickat på någon av företaget andra annonser. Detta har säkert de flesta av er märkt av någon gång och en del kan säkert tycka det är lite "otäckt" och känna sig "förföljda". Med Apples teknik "Privacy Preserving Ad Click Attribution" så kommer annonsören att få reda på om du har klickat på en annons, eller kanske till och med köpt något efter du klickat på en annons, men de kommer inte att kunna spåra dig när du när du sedan surfar vidare till andra webbplatser. Apple har redan implementerat "Privacy Preserving Ad Click Attribution" i utvecklingsversionen av Safari Technology Preview 82+ om man vill kolla in det hela redan nu. Apple har dessutom skickat in dokumentation om tekniken till W3C, organisationen som ansvarar för webbstandarder, i förhoppning att detta kan bli någon form av standard framöver. Annonser och företag som tjänar pengar på att distribuera annonser, till exempel Facebook och Google, kommer sannolikt inte att uppskatta "Privacy Preserving Ad Click Attribution" då det ger dem mindre kontroll över hur vi surfar runt på webben och vad vi klickar på. Det snackas dock rätt mycket om integritet och övervakning på nätet nu för tiden så det är väl inte helt omöjligt att Google, Facebook och andra snart kan känna sig tvingade, eller tvingas till, att införa tekniker som förhindrar spårning av användare via cookies och annonser. Apple har skrivit ett långt inlägg om "Privacy Preserving Ad Click Attribution" som hittas på länken nedan för er som är lite mer intresserade. Ovan hittas en förenklad bild på hur systemet fungerar och nedan en bild på hur det oftast fungerar idag. Tumnagel
66.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Firefox börjar blockera annonsprogramvara
Blir svårare att spåra användarna för annonsörer

Organisationen Mozilla meddelade idag att man de kommande månaderna kommer att implementera en rad förändringar i sin webbläsare Firefox som förhoppningsvis ska skydda användarens integritet bättre. Förändringarna är tänkta att blockera mjukvara och cookies som spårar hur användare rör sig på webben och vilka annonser de ser eller klickar på. Från och med Firefox 63 och några framtida versioner av webbläsaren så kommer Mozilla först och främst att börja blockera allt vad som de anser är trackers som används av annonsföretag som till exempel Google för att spåra hur användaren rör sig på webben. Därefter kommer man även att börja blockera tredjeparts-cookies och inte tillåta att tredjepart lagrar något i webbläsaren och slutligen kommer man även att börjar blockera så kallad "fingerprinting". Fingerprinting spårar användaren utan att sätta kakor i webbläsaren och förlitar sig i stället på information om vilken typ av telefon, dator eller annat som används för att besöka en webbsida och hur denna telefonen eller datorn är konfigurerad. De kommande ändringarna i Firefox kommer att gå att styra av användaren via diverse inställningar i de kommande Firefox-versionerna. Grundinställningen kommer dock vara att allt som rör annonstrackers och liknande kommer att blockeras i webbläsaren. Tumnagel
69.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Över 20 procent av alla cookies har försvunnit efter GDPR
Kakmonstret does not approve

Bleeping Computer rapporterar att det har blivit betydligt färre så kallade "cookies" efter det att EU:s GDPR-lagstiftning började gälla tidigare i år. GDPR-lagen började gälla den 25 maj och sedan dess har det blivit 22 procent färre tredjepart-cookies som lagrar information om användare som besökare webbplatser på nätet. Det är forskare på University of Oxford som i en undersökning studerat antalet cookies före och efter GDPR började gälla på 200 sajter i sju europeiska länder, Finland, Frankrike, Tyskland, Italien, Polen, Storbritannien och Spanien. Det ska observeras att den här undersökningen gäller cookies från tredjepartstjänster som oftast används för att spåra hur användare rör sig på nätet och vilka sajter de besöker. Tumnagel
59.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här gäller på Feber kring GDPR
I morgon smäller det!

I morgon är det 25 maj och dagen D, eller ska man kanske säga G. Hur som helst, i morgon börjar GDPR att gälla. Vi har redan sett flera exempel på det och fler lär komma. GDPR känns som början på en revolution där användarnas intresse och makt faktiskt står högst på dagordningen. Personligen känns det faktiskt galet skönt att veta att mina uppgifter (förhoppningsvis) kommer att finnas på betydligt färre ställen på nätet. Här på Feber sparar vi så lite som möjligt om dig som användare men GDPR betyder så klart förändringar även här. Bland annat har vi tagit bort statistikverktyg som vi inte aktivt använder och uteslutit partners som inte kan skriva under på våra krav. Här kommer lite information om vad vi sparar, inte sparar och på vilket sätt. Generellt gäller: - Är du inte registerad sparar vi ingen personlig data om dig - Vi behöver spara cookies i din webbläsare för att sidan ska fungera - Datan är alltid så anonym det går och vi sparar så lite vi kan Vi sparar ingen personlig information om dig för att driva grunden av Feber. Vi sparar dock viss data i form av cookies i din webbläsare för att kunna veta hur du har röstat på artiklar, vilka artiklar du har sparat som bokmärken och så vidare. Denna data ligger hos dig i din webbläsare och försvinner om du tömmer dina cookies. Vi kan se dina cookies när du besöker oss så klart, men vi sparar inte den informationen på våra servrar. b.mellan { font-size: 18px; line-height: 30px; } Statistik För att veta hur många som besöker oss och hur ni rör er på Feber använder vi verktyget Google Analytics. Vi kan dock aldrig koppla information som sparas där till en specifik person. Vi har i normalfallet inte användarnamn, mailadresser eller liknande information att skicka vidare. I de fall vi har det (Feber Premium) skickas det ändå inte vidare. Era IP-nummer anonymiseras. Det betyder att de används för att veta från vilken del av världen ni surfar etcetera, men de sparas på ett anonymiserat sätt. Feber Premium Om du är medlem i Feber Premium (tack!) så sparar vi lite uppgifter om dig. Förutom de som du själv har gett oss (namn, mailadress, kortnummer) sparar vi cookies för att veta om du är inloggad och vilka inställningar du har. Personuppgifterna kan du ändra genom att klicka här och du ta bort dem genom att maila premium@feber.se. Cookies tar du bort genom att rensa kakorna i din webbläsare. Disqus Vi använder som ni kanske vet Disqus för att ni ska kunna kommentera på Feber. Ni når all information om er (personuppgifter, kommentarer etcetera) på Disqus.com där ni även tar bort denna om ni så vill. Ingen av informationen om er eller ert Disqus-konto sparas på våra servrar. Vi kan ta bort kommentarer som ni har postat på Feber och blockera er men inte komma åt eller hantera era andra uppgifter. Annonser För att tjäna pengar visar vi annonser, så kallade banners. Vi har ett annonssystem som håller reda på om ni har sett annonsen eller inte, hur många gånger och om ni har klickat på den. Vi sparar ingen personlig information om dig i annonssystemet. Retargeting Det finns annonsörer som vill nå dig som besökt deras sajt. De använder då cookies för att identifiera dig på en annan sajt. Detta kallas för retargeting. Vi kräver att samtycke finns för detta när cookien sätts på annonsörens sajt och att de följer våra uppsatta policys och regler. Därefter tillåter vi den sortens annonsering på våra sajter. Vi skickar inte någon data om dig till annonsörer men annonsören får möjligheten att titta på sina cookies som finns i din webbläsare. De får, och kan, bara titta på cookies som de själva har satt i din webbläsare. Företag X kan alltså inte se företag Yx27s cookies. Dock ska det påpekas att ett och samma annonsföretag kan arbeta åt flera annonsörer. Native-annonsering Ibland visar vi sponsrade artiklar här på Feber. När detta sker spar vi en cookie i er webbläsare för att veta om ni har sett artikeln eller inte, helt enkelt för att ni ska slippa se den igen. Vi sparar ingen annan information om er. Vill du veta mer vad som finns sparat om dig? Eller vill du ändra något? Kolla dina egna uppgifter på Disqus eller ditt Feber Premium-konto. Frågor? Kommentarerna är till ert förfogande! Jag ska försöka svara på alla era frågor så gott det går. Tumnagel
54.0°
+
Roger Åberg
0

Facebook ska fixa funktion för att radera grejer
Få bättre kontroll över din data

Inför öppnandet av Facebooks utvecklarkonferens F8 igår så meddelade företagets grundare Mark Zuckerberg att man höll på att utveckla en funktion som låter användare radera sin historia på Facebook. Funktionen kommer att kallas för "Clear History" och i ett inlägg på Facebook skriver Zuckerberg bland annat: "In your web browser, you have a simple way to clear your cookies and history. The idea is a lot of sites need cookies to work, but you should still be able to flush your history whenever you want. Wex27re building a version of this for Facebook too. It will be a simple control to clear your browsing history on Facebook -- what youx27ve clicked on, websites youx27ve visited, and so on." Initialt kommer Facebook att rulla ut en funktion som ger användare möjlighet att se vilken data som Facebook delar med sig av till tredjeparts-tjänster och även få möjlighet att radera en del av den datan. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Dagens Feber-statistik
Besökare, sidvisningar och sånt

Att vara hemlig runt sin statistik är något som de flesta är och de ska man kanske vara. Men det är roligare att dela med sig till er besökare, om någon konkurrent vill gotta sig på köpet får de göra det. Därför tänkte jag släppa lite statistik från vårt verktyg Google Analytics, en del om dagen typ. Vi börjar med antal användare och sånt. Siffrorna ovan är från en rätt vanlig vecka utan något speciellt. När det händer något extra roligt ökar så klart dessa siffror, men typ här ligger vi normalt sett. Mellan 180.000 och 200.000 användare*, runt 500.000 sessioner** och strax under eller över 1,4 miljoner sidvisningar. Tumnagel
66.0°
+
Roger Åberg
0

Annonsörer arga på Apple för cookie-blockering i Safari
Anser att den sabbar deras ekonomiska modell

Tidigare i år meddelade Apple att man skulle implementera en funktion i sin webbläsare Safari som begränsade företag och andra från att använda cookies i den utsträckningen man ville. Detta har nu USA:s största annonsörs-organisationer kommenterat och de är mycket kritiska mot Apple. De säger bland annat att det kommer att försämra användarupplevelsen och sabotera vissa företags ekonomiska modell. Safari använder sig av ett system som kallas för "Intelligent Tracking Prevention" vilket gör att annonsörer enbart kan göra så kallad retargeting-annonsering inom 24 timmar efter det att användaren fått cookien på en webbsajt. Retageting-annonsering innebär att användare får annonser för saker som de tidigare visat intresse för. Till exempel så kanske en användare varit inne på en sajt och kollat in en speciell klocka och därefter kommer det att dyka upp annonser för den klockan på Facebook, Google och andra sajter där det publiceras annonser. Apple försvarar dock sitt beslut om att göra det svårare för annonsörer att spåra och följa användare. Till The Verge säger Apple i en kommentar: "Apple believes that people have a right to privacy — Safari was the first browser to block third-party cookies by default and Intelligent Tracking Prevention is a more advanced method for protecting user privacy. Ad tracking technology has become so pervasive that it is possible for ad tracking companies to recreate the majority of a personx27s web browsing history." Tumnagel
75.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bitcoin-användares identitet kan avslöjas när de ehandlar
Tredjeparts-trackers kan spåra bitcoin-användare

Forskare på Princeton University har upptäckt att det så kallade tredjeparts-trackers som åtefinns på många webbplatser kan användas för att ta reda på identiteten hos någon som betalar med bitcoin när de ehandlar. Det handlar om så kallade cookies som tredjeparts-tjänster lägger till i användares webbplatser när dessa besöks. Dessa cookies kan tillsammans med information om hur bitcoin är uppbyggt länka samman flera bitcoin-transaktioner för att sedan eventuellt kunna koppla detta till identiteten på en användare. Tidigare har bitcoin-användare kunnat förlita sig på tjänster som till exempel CoinJoin för att försöka skydda sin identitet när de handlar på nätet men enligt forskarna så går det trots det att i vissa fall kunna identifiera användarna. I sin forskningsrapport skriver man: "We show that a small amount of additional information, namely that two (or more) transactions were made by the same entity, is sufficient to undo the effect of mixing. While such auxiliary information is available to many potential entities — merchants, other counterparties such as websites that accept donations, intermediaries such as payment processors, and potentially network eavesdroppers — web trackers are in the ideal position to carry out this attack." Vidare skriver forskarna att det är svårt för bitcoin-användare att skydda sig från sådant här och deras rekommendation är att man helt enkelt byter till en annan krypto-valuta om man vill vara säker på att vara någorlunda anonym när man handlar på nätet: "Unlike the Bitcoin approach of anonymity as an overlay, other cryptocurrencies bake privacy into the protocol, and promise untraceability of transactions. The most well known of these are Zcash, based on the Zerocash protocol, and Monero, based on the Cryptonote protocol. Zcash is more computationally expensive but comes with more rigorous security properties. Of the two, Monero has more vendor support at the time of writing, but still far less than Bitcoin or even Litecoin, and primarily on hidden-service sites merchandising illicit goods. While some anonymity weaknesses have recently been revealed in Monero, we believe that it is not susceptible to the cluster intersection attack" Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Safari börjar blocka autospelande ljud och video
Och ser till att du inte trackas

Nyheterna som presenterades i macOS igår var väl kanske inte revolutionära direkt, men en trevlig nyhet kom till Safari. Eller två snarare. Den första är att man kommer att blocka alla former av autospelande video och ljud. Det här kommer att göra upplevelsen när man surfar in på nyhetssiter betydligt trevligare. Den andra är att man kommer att se till att användare inte spåras när de surfar runt på nätet. Ni vet när man kollar på ett par skor på en site och sedan får annonser för de skorna vart man än surfar. Apple kallar detta för Intelligent Tracking Prevention och är lite småavancerat. För om man bara blockar cookies på till exempel siter som säljer skor kommer ju inte dessa siter att fungera, så man har tänkt till lite för att få det att funka. Läs mer på länken ovan. Två trevliga nyheter som sagt. Även Google är inne på samma spår och kommer bland annat att blocka otrevliga annonser. Tumnagel
77.7°
+
Roger Åberg
0

Minecraft ska fixa ny mat till papegojorna i spelet
Chokladkakor är livsfarliga för riktiga papegojor

En användare på Reddit uppmärksammade i veckan att de chokladkakorna som Minecraft-spelare matar spelets digitala papegojor med skulle kunna vara livsfarliga för verkliga papegojor. Reddit-användaren skriver: "I get that you want to give chocolate chip cookies a use in the game, but literally millions of kids will play this game and chocolate and pet parrots are common enough that this will cause a problem. There is no question about that. You canx27t tell me some 6 year old is going to play Minecraft and then try to feed their Momx27s 45 year old Macaw chocolate chips or a chocolate chip cookies." Även Mojang, företaget som utvecklar Minecraft, har uppmärksammat inlägget på Reddit och Minecrafts kreative chef Jens Bergensten säger till Motherboard: "If Minecraft has any effect on childrenx27s behavior, we want it to be a positive one, so wex27ll change the item used to breed parrots before the 1.12 update is released. Our reasoning for originally using cookies was twofold; it gave cookies a reason to exist within Minecraft, and it was a subtle reference to the Nirvana song x27Polly.x27 However, we didnx27t consider what the chocolate ingredient would mean to real life parrots!" Ny papegoj-mat dyker antagligen upp i samband med nästa uppdatering av Minecraft. Nedan hittas ett klipp där det snackas lite mer om papegojorna i Minecraft. Tumnagel
48.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Är du lätt att identifiera på nätet?
Antagligen

Många som surfar på nätet verkar tro att de inte är särskilt lätta att identifiera för annonsörer och annat men oftast är det en helt felaktig föreställning. Det finns många sätt att identifiera någon på nätet om man har en webbplats. Man kan använda sig av cookies, kolla vilka plugins någon använder och eventuellt utröna vilka webbplatser någon är inloggad på. Sammantaget kan detta ge en någorlunda unik identitet på nätet för någon som surfar på webben. Det innebär givetvis inte att någon kan ta reda exakt vem det är som döljer sig bakom en webbläsare men annonsörer och andra kan genom detta rikta annonser eller annat mot personerna bakom webbläsarna. På sajten nedan kan ni testa om just er webbläsare och dess plugins bedöms vara unika för just er. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Yahoo bekräftar att 32 miljoner konton har hackats
Marissa Mayer avstår från bonus

Yahoo hade inget vidare bra år förra året om man ser till användarsäkerhet och nu uppges det att ytterligare 32 miljoner konton på tjänsten hackats med hjälp av en falska cookies som kapade användares konton. På grund av detta, säkerhetsproblemen man hade förra året samt att man fick sänka priset med 3 miljarder kronor inför försäljningen av företaget till den amerikanska telekomoperatören Verizon så kommer nu Yahoos VD Marissa Mayer att avstå från årliga bonus på 12 miljoner dollar. Förra året blev det känt att hackers kommit över användarinformation till minst en miljard konton hos Yahoo så ytterligare 32 miljoner är väl antagligen en droppe i havet. Värre är väl att Yahoo verkar ha tagit ganska lätt på att skydda sin användares säkerhet vilket framkom under förra året. Tumnagel
30.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Yahoo varnar för attacker mot deras mejlsystem
Ska ha utförts av statsmakter

Under hösten hade Yahoo problem med flera attacker mot deras mejlsystem där över en miljard användare drabbades. Nu har de problem igen. Enligt sajten ZDNet har företaget skickat ut varningar till berörda användare med informationen om att deras konton utsatts för statsmaktsbeställda attacker, så kallade "state-sponsored attacks". Hur många som drabbats och hur utbrett problemet är den här gången är än så länge oklart. Dock bekräftar Yahoo via en talesman att intrång har gjorts och att problemet ligger i cookie-systemet där obehöriga fått tillgång till konton utan att behöva ange lösenord. Yahoo har sedan de blev uppmärksammade om problemet stängt av sina cookies. "The investigation has identified user accounts for which we believe forged cookies were taken or used. Yahoo is in the process of notifying all potentially affected account holders". Yahoo är dock inte det enda mejlsystem som attackerats den senaste tiden. För någon vecka sedan kom rapporter att flera amerikanska journalister utsatts för just statsmaktsbeställda attacker mot sina Gmailkonton. Dock finns inga rapporter om att attackerna lyckats. Tumnagel
34.8°
+
Emmy Zettergren
0

EU sätter ner foten mot riktad reklam
Anser att användare ska godkänna om de vill ha sådan reklam

EU-kommissionen har tagit fram ett nytt förslag som kan sätta käppar i hjulet för flertalet internetjättar som Apple, Google och Facebook. Förslaget handlar om platsbaserad riktad reklam och kommissionen anser att sådan reklam ska vara avstängd och att användare vill ha riktad reklam så ska de vara tvungna att aktivera sådan reklam själva. Andrus Ansip, vice ordförande i kommissionen, menar att grundinställningarna i applikationer och hemsidor ska enligt förslaget vara nej till spårning samt cookies: Det är upp till folket inom EU att säga ja eller nej Tumnagel
89.6°
+
André Stray
0
2016

iOS Mozilla släpper webbläsaren Firefox Focus
Tar bort annonser, trackers och annat automatiskt

Mozilla har släppt en webbläsare till iOS som man kallar för Firefox Focus och denna har primärt tagits fram för att användaren ska kunna surfa utan att bli spårad på nätet. Firefox Focus tar automatiskt bort en webbsidas alla annonser och blockerar även andra så kallade trackers. Förutom det så finns det en "Erase"-knapp högst upp på varje sida och om man klickar på den så raderas webbläsarens historik och eventuella cookies. Firefox Focus saknar dock än så länge möjligheten att surfa i olika tabbar, skapa bokmärken samt att enkelt dela med sig av en webbsida. Firefox Focus är gratis och hittas till iOS i App Store på länken nedan. Tumnagel
52.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Firefox testar att ha olika identiteter i webbläsarens tabbar
Ha olika tabbar för personligt, jobb, shopping och annat

I Mozillas senaste testversion av webbläsaren Firefox så är det möjligt att ha olika identiteter i olika tabbar på webbläsaren. Det gör det möjligt att till exempel vara inloggad på sin personliga twitter i en tabb och jobbets twitter i en annan tabb som i exemplet på bilden ovan. Cookies och annat som tillhör webbsessionen lagras bara för den specifika tabben där man befinner sig. Huruvida detta är något som Mozilla även kommer att implementera i den officiella versionen av Firefox framgår inte men jag antar att man siktar på det. Skulle du vilja köra Mozillas testversion av Firefox så hoppa vidare till Firefox Nightly på länken nedan och ladda ner Firefox 50. Tumnagel
44.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida