m

Days Gone 2 kunde ha haft en delad värld med co-op
Första spelets regissör talar ut

Nyligen fick vi lite insikt i Playstation Studios släpplaner och vi fick bland annat reda på att en uppfräschad version av The Last of Us är under utveckling och att Days Gone inte kommer få någon uppföljare. Vidare fick vi även reda på att Playstations fokus på stora blockbuster-spel har satt lite käppar i hjulen för moralen i bygget då utvecklarna inte känner att de får göra vad de vill. Troligtvis har stämningen inte varit allt för härlig hos Days Gone-utvecklarna Bend Studios som pitchade en uppföljare till sitt zombiespel strax efter releasen av första, men pitchen nekades och utvecklarna beordrades att hjälpa Naughty Dog med The Last of Us: Part 2 i stället för att göra någonting eget. Nyligen medverkade Days Gone-regissören Jeff Ross i God of War-pappan David Jaffes livestream för att prata om sin karriär och under strömmen fick vi reda på vad vi skulle fått göra i Days Gone-uppföljaren. Och det hela låter onekligen lite intressant. För det första verkar det som att Deacons berättelse skulle fortsätta, men vid sidan av detta skulle ett multiplayer-läge implementeras där spelvärlden skulle delas med andra spelare och fokus skulle ligga på att utföra co-op-uppdrag och skapa egna grupper. Lite som Red Dead Online, fast med motorcyklar och zombies. Mer specifikt sades detta: It wouldx27ve been a secondary mode if wex27d have done it in the first one, or even in another one. I wouldnx27t have complicated the main narrative... because thatx27s really what wex27re good at. That was the strength of the first title, so build on that and make it better. But then take this world that youx27ve built, and all these assets and systems, and repurpose them for some sort of similarly themed multiplayer version of this universe. So it would be with guys like Deacon trying to survive, building up a clubhouse or a crew. I think it would be fun to be in that world cooperatively and see what horde battles could be like. Vi har fortfarande inte fått det bekräftat att Days Gone-berättelsen kommer läggas ner helt och i strömmen säger Ross även att man aldrig ska säga aldrig. Days Gone kommer för övrigt vara nästa Playstation-titel som kommer släppas till PC och om spelet blir poppis där så finns det en möjlighet att Sony ger tummen upp för en uppföljare. Nedan har ni David Jaffes ström i sin helhet. Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0

Apple lanserar Find My Network
Hitta grejer från tredjepartstillverkare

Nu har Apple lanserat Find My Network, funktionen som gör att man kan hitta grejer från tredjepartstillverkare som anslutit sina prylar till Apples positioneringstjänst. Det har i över tio år varit möjligt att hitta borttappade och stulna iPhones och andra prylar från Apple via deras Hitta-app men nu blir det alltså möjligt att även hitta grejer från andra tillverkare. Med appen går det förutom att lokalisera det förlorade föremålet även få detta att spela upp ett ljud. Det blir också möjligt att låsa det borttappade föremålet så att detta inte går att para ihop med någon annan mobiltelefon. De första prylarna från tredjepartstillverkare med stöd för Find My Network har redan presenterats. Det handlar om VanMoofs senaste elcyklar i modellerna S3 och X3, Belkins SOUNDFORM Freedom True Wireless-hörlurar samt Chipolos ONE Spot-spårbricka vilka ni kan se bilder på här nedanför. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bara fem elsparkcyklar bötfällda för felparkering i Stockholm
En månad efter möjligheten att göra det infördes

Sedan den 1 mars har det varit möjligt för Stockholm stad att inkräva en avgift från företag vars elsparcyklar har parkerats fel efter användandet. Detta verkar dock inte ha varit ett särskilt stort problem i Stockholm då endast fem stycken sådana "p-böter" delats ut rapporterar DN. Det är Stockholms parkeringsvakter som avgör om elsparkcyklar anses vara felparkerade. När så är fallet flyttas fordonet och en faktura på 250 kronor skickas till företaget som hyr ut elsparkcykeln. Josefine Mittermaier, enhetschef på trafikkontoret i Stockholm som har hand om fordonsflyttarna, säger till DN om att de än så länge bara är fem stycken elsparkcycklar som blivit flyttade efter att detta avgiftsbelades i början av månaden: "Vår bild är att det har blivit bättre. Färre cyklar är felaktigt uppställda. Att det är färre felaktigt uppställda cyklar nu beror nog på flera saker. Dels är det inte lika många cyklar ute på gatorna, dels upplever vi att läget är bättre. Bolagen har egen personal som flyttar på de feluppställda cyklarna." När Stockholms stad i höstas testade att flytta felparkerade elsparkcyklar fick man flytta hela 300 stycken under en treveckors-period. Sedan i februari har fem av de företag i Stockholm som hyr ut elsparkcyklar en gemensam patrull vars arbetsuppgift är att flytta på felparkerade elsparkcyklar, något som av statistiken att döma verkar ha minskat antalet felparkerade elsparkcyklar väsentligt. Tumnagel
33.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Smart Tire Company har utvecklat punkteringsfria däck
NASA-spinoff ska släppa däcken Metl nästa år

Smart Tire Company är ett startup-företag som har visat upp ett cyckeldäck som varken kräver luft eller ska gå att punktera. Företaget är ett så kallat spinoff företag från NASA och använder sig av teknik som utvecklats där för att tillverka sina däck. Däcken Metl är gjorda av ett superelastiskt material som kallas för NiTinol+ och baseras på Shape Memory Alloy Radial Technology (SMART), en teknik där "smarta" material kan "komma ihåg" sin ursprungliga form och återgå till denna. Enligt Smart Tire Company kommer ett par av deras Metl-däck hålla hela cykelns livslängd. Smart Tire Company planerar att introducera sina Metl-däck på marknaden nästa år men vad dessa då kommer att kosta finns det än så länga inga uppgifter om. Framöver planerar Smart även att ge sig på att utveckla bildäck baserade på NASA:s SMART-teknik. Tumnagel
46.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Första skisserna på eldrivna Triumph Project TE-1
Ett samarbete med Williams Advanced Engineering

Våren 2019 skrev vi att Triumph och Williams Advanced Engineering skulle utveckla eldrivna motorcyklar tillsammans och nu får vi en första försmak på detta samarbete. Det vi ser här är skisser på Project TE-1 som är en prototyp man håller på att ta fram. Hojen ser riktigt vass ut och där en vanlig förbränningsmotor brukar sitta sitter här nu en elmotor och ett batteripack som är integrerat i chassit. Motorn som bara väger tio kilo ska ge 178 hästar. Man är tyvärr knapphändiga med information men säger att målet är att ha bäst räckvidd i segmentet. Det ska gå att snabbladda från 0-80 procent på under 20 minuter. Ramen och chassit är speciellt utvecklat för eldrivna motorcyklar och kommer att finslipas ytterligare allt eftersom projektet fortskrider. När prototypen kommer att visas upp för allmänheten är än så länge oklart. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Göteborg ska börja ta betalt för felparkerade elsparkcyklar
Uthyrarna får betala 300 kronor per felparkering

Idag tog trafiknämnden i Göteborg beslut om att stadens parkeringsvakter ska börjar flytta elsparkcyklar som parkeras fel, till exempel när de ligger på trottoarer, cykelbanor eller vägar. För varje elsparkcykel som parkeringsvakterna flyttar kommer det att utgå en avgift på 300 kronor som företaget som äger elsparkcykeln kommer att få betala. Det kan dock dröja tills sista kvartalet i år innan avgiften införs då detta även måste godkännas kommunfullmäktige. De elsparkcykel-uthyrare som verkar i Göteborg lanserade i februari en "parkeringspatrull" i staden vilken har i uppgift att se till att deras elsparkcyklar inte ligger och dräller på gatorna. Eric André, Sverigechef för elsparkcykelföretaget Voi, säger till GT om denna: "I februari lanserade vi tillsammans med våra branschkollegor en parkeringspatrull i Göteborg som arbetar heltid med att ställa upp och flytta på felparkerade elsparkcyklar. Ett initiativ som fungerar mycket bra hittills, och staden har efter dagens beslut uttryckt att de fortsatt kommer att stötta initiativet." Sedan tidigare har Stockholm och Malmö börjat flytta felparkerade elsparkcyklar och låta uthyrarna betala detta. Tumnagel
71.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kommer ABS-bromsar till elcyklar
Perfekt för de stora fraktcyklarna

Att frakta paket inne i stan med cykel är ju smått genialiskt på många plan. Miljövänligt, tar inte så stor plats och är i vägen när de står still och helt enkelt perfekt för att leverera mindre paket en mindre sträcka. Men cyklarna är tunga och är de fullastade så är de ändå tyngre och dessutom får de lätt hög hastighet, vilket så klart blir ett problem när man ska bromsa. Nu har Blubrake utvecklat ett ABS-system för cyklar vilket är riktigt coolt. Med det på så får man kortare bromssträcka, men man får också en säkrare inbromsning. Systemet kan sättas på i princip alla cyklar som finns och måste alltså inte finnas på cykeln när den byggs. Hur det fungerar kan ni kolla in i videon nedan. Tumnagel
42.3°
+
Roger Åberg
0

Porsche rullar ut Taycan Cross Turismo
Versionen för dig som behöver lite mer plats

Då var det dags för Porsche att presentera ytterligare en Taycan. Den här kallar man för Cross Turismo och den kan väl enklast beskrivas som en kombi-version av vanliga Taycan. Hur bilen ser ut har inte varit jättehemligt tidigare men nu är alltså all maskering borttagen. Taycan Cross Turismo har 20 millimeter högre markfrigång än vanliga Taycan. Väljer man till Offroad Design-paketet höjs detta till 30 millimeter. Fyra tycken versioner kommer att erbjudas. Vi börjar med Taycan Cross Turismo 4 som har 380 hästar (476 hästar med overboost för Launch Control). Denna gör 0-100 km/h på 5,1 sekunder och toppar 220 km/h. Räckvidd 38,9 till 45,6 mil. Sen har vi Taycan 4S Cross Turismo med 490 hästar (571 hästar med overboost för Launch Control). 0-100 km/h går på 4,1 sekunder och toppfarten anges till 240 km/h. Räckvidd 38,8 till 45,2 mil. Taycan Turbo Cross Turismo bjuder på 625 hästar (680 hästar med overboost för Launch Control), gör 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppar 250 km/h. Räckvidd 39,5 till 45,2 mil. Sist men inte minst är Taycan Turbo S Cross Turismo som också har 625 hästar men hela 761 med overboost för Launch Control och 1050 newtonmeter i vrid. Den här gör 0-100 km/h på snabba 2,9 sekunder och toppart 250 km/h. Räckvidd 38,8 till 41,9 mil. Alla har ett batteripack på 93 kWh (Performance-Battery Plus). Man ska kunna ladda med upp till 270 kW och gör man det kan man få tio mils räckvidd på fem minuters laddning. Precis som sitt syskon har bilen 800-voltsarkitektur och fyrhjulsdrift är givetvis standard. Den extra kombi-bulan på baken ska ge 47 millimeter mer utrymme för huvudet i baksätet, och i bagaget ska man få in mer än 1200 liter. Porsche har även utvecklat en speciell cykelhållare till bilen som gör att man kan hänga upp till tre stycken cyklar där bak. Bakluckan kan öppnas även när cyklarna är på plats. Man släpper även två stycken nya elcyklar - eBike Sport och eBike Cross. Lansering sker nu i sommar och priserna här i Sverige ser ut som följande: Taycan 4 Cross Turismo 1.140.000 kronor Taycan 4S Cross Turismo 1.270.000 kronor Taycan Turbo Cross Turismo 1.750.000 kronor Taycan Turbo S Cross Turismo 2.130.000 kronor Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Motorcykeltillverkare samarbetar kring utbytbara batterier
Honda, KTM, Piaggio och Yamaha går samman

Honda, KTM, Piaggio och Yamaha har nu skrivit på ett gemensamt avtal och bildat ett konsortium där målet är att utveckla och ta fram utbytbara batterier till motorcyklar och andra mindre elektriska fordon. Ett standardiserat system för batteribytena skulle göra allt så mycket enklare och att omställningen till el skulle kunna gå snabbare. Systemet ska fungera för de fordon som är i kategorin L vilket innebär motorcyklar, mopeder, trehjulingar och fyrhjulingar. Den gemensamma verksamheten drar igång i maj. Tumnagel
62.9°
+
Bobby Green
0

Transportstyrelsen vill göra elsparkcyklandet trafiksäkrare
Har presenterat lite nya förslag för det

Transportstyrelsen har tagit fram lite nya förslag för att göra elsparkcyklar säkrare i trafiken, både för de som framför dessa och deras medtrafikanter. Bland annat föreslår Transportstyrelsen att elsparkcyklar inte längre ska få framföras på trottoarer. Man vill även slopa kravet på en begränsad motoreffekt på 250 watt. Detta är något man vill göra för att kunna klassa elsparkcyklarna som cyklar och slippa införa ytterligare en fordonskategori. Förutom det så anser Transportstyrelsen även att gränsen på 250 watt kan förhindra utvecklingen av trafiksäkrare elsparkcyklar. Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen, säger i ett pressmeddelande: "Dagens effektbegränsning riskerar att hindra teknikutvecklingen. Den är också ett hinder för att utveckla trafiksäkrare och mer ändamålsenliga fordon, till exempel med högre batterikapacitet och bättre hjul." Flera av Transportstyrelsen förslag om elsparkcyklar riktar sig till väghållare och bland dessa finns att man vill ta bort möjligheten att märka ut cykelpassager samt ta bort möjligheten att cykla på väg med hastighetsbegränsningen 50 km/h och om cyklisten är över 15 år när det finns cykelbana. Bremer säger: "Flera av förslagen riktar sig till väghållare i syfte att skynda på utvecklingen av både gång- och cykelinfrastrukturen. En annan förhoppning är att väghållare i framtiden minskar användandet av kombinerade ytor och ersätter dessa med tydligt åtskilda gång- och cykelbanor, säger Pernilla Bremer." Transportstyrelsen kommer att överlämna sina förslag om elsparkcyklandets framtid idag men när några beslut i frågan kan tas finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är världens första elsparkcykel för racing
S1-X har en toppfart på över 100 km/h

Förra sommaren presenterades planerna på att dra igång en racingliga för elsparkcyklar och idag visade arrangörerna upp elsparkcykeln som deltagarna i eSkootr Championship kommer att köra. Elsparkcykeln har fått namnet S1-X och är försedd med två stycken motorer på 6kW vilka sammanlagt ska generera 16 hästkrafter. Fordonet ska ha en topphastighet på lite över 100 km/h och kunna ta kurvor i 50-graders vinkel på de 400 - 1000 meter specialbyggda banorna där eSkootr Championship kommer att köras. eSkootr Championship skriver i ett pressmeddelande att man i början av sommaren kommer att börja en slags försäsong där förare som ska delta i den nya racingligan kommer att utses. När den första riktiga säsongen drar igång finns det än så länga inga uppgifter om förutom att det kommer att ske någon gång i år. Här nedanför hittas lite bilder samt ett videoklipp på S1-X. Tumnagel
28.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stockholm inför avgift på felparkerade elsparkcyklar
För att få lite ordning och reda på stan

Stockholm stad skriver i ett pressmeddelande att man nu kommer att införa en avgift på felparkerade elsparkcyklar i staden, något man gör för att dessa förhoppningsvis inte ska ställas där de kan orsaka problem för gående, cyklister och andra. Avgiften kommer att bli 250 kronor och kommer att skickas till företagen som hyr ut elsparkcyklarna. Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, säger i ett pressmeddelande om beslutet: "Vi vill att elsparkcyklarna ska göra det enklare att ta sig fram på Stockholms gator. I stället är det ofta precis tvärtom. Nu tar vi till nya verktyg för att få undan röran." Stockholm har sedan tidigare börjat transportera bort felparkerade elsparkcyklar och låtit företagen som hyr ut dem lösa ut dessa för 500 kronor styck. Både Voi och Lime har tidigare uppgett att man kollar på lösningar som gör att det kan bli användaren som parkerat elsparkcykeln fel som ska få betala avgiften för felparkerade elsparkcyklar. Tumnagel
65.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Häng med och spana in världens största motorcykelsamling
Mäktigt ställe

I Alabama ligger The Barber Vintage Motorsports Museum och här finns världens största motorcykelsamling. Innanför dörrarna samsas över 1600 stycken hojar från flera olika tidsepoker. I det här två timmar långa klippet får vi hänga med på en rundtur och se vad som finns att titta på. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Michelin tar patent på ett backsystem för motorcykel
Ska fungera på alla hojar

Bilderna vi ser här tillhör ett patent som Michelin nyligen tagit på ett backssystem för motorcyklar. En liten batteridriven manick monteras på svingen och sedan lägger man an ett par rullar mot däcket som då får hojen att backa. Systemet ska fungera på alla hojar och kanske kan hjälpa den som har lite svårt att baxa omkring sin tvåhjuling. Backväxel finns idag på ett flertal olika motorcyklar av den större sorten, men detta skulle alltså göra det hela tillgängligt för fler. När och om den här produkten någonsin kommer att komma i produktion återstår som vanligt att se. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

TIER testar nytt system för mer exakt parkering
Av elsparkcyklar

Om man nu inte är inne i elsparkcykelsvängen så kan man nog finna dem ganska irriterande, speciellt när de står parkerade på märkliga platser. Just det här med felparkeringar är något som TIER vill ta tag i och har därför börjat samarbeta med Fantasmo för vad som påstås vara världens mest exakta parkeringssystem för elsparkcyklar. Systemet använder sig av Fantasmos Camera Positioning System (CPS) som är en positionsteknologi som ska vara tio gånger mer exakt än GPS och validerar parkeringen med hjälp av telefonens kamera. Systemet fungerar så att man efter sin åktur måste läsa av elsparkcykelns QR-kod och sedan peka kameran mot någon byggnad i närheten. Utifrån det ska systemet kunna reda ut om du har parkerat elsparkcykeln rätt. Matthias Laug, medgrundare till TIER, hade detta att säga om det hela: "With this new technology, we can directly address the concerns of vulnerable road users when it comes to how scooters are parked. The CPS mapping used by Fantasmo has a distinct advantage over GPS signals, which are often obscured by buildings, poor connectivity, trees, and atmospheric conditions. Besides educating our users, we want to provide them with the technology that they need to use escooters safely and responsibly and this partnership does just that." Initialt ska detta system testas i Paris och York. Tumnagel
41.7°
+
Frode Wikesjö
0

Museum fullt med klassiska motorcyklar har brunnit ner
Fler än 230 stycken historiska hojar har gått upp i rök

Fordon är bara materiella ting som går att ersätta tycker en del. Det kanske gäller en helt ny bil eller ny motorcykel, men inte gamla klassiker. Vissa finns det liksom bara ett fåtal exemplar av, och då går dessa inte att ersätta. Därför är det oerhört tungt och tråkigt att få reda på att Top Mountain Motorcycle Museum i Österrike brunnit ner till marken med över 230 stycken historiska motorcyklar och en hel del bilar i sig. Museet som öppnade 2016 är det högst belägna i Europa och skulle öppna för säsongen igen nu den 24 januari. Vad som orsakade branden är ännu inte klarlagt. Bonusklipp nedan. Tumnagel
11.3°
+
Bobby Green
0

Sondors presenterar den eldrivna motorcykeln Metacycle
Blir din för 5000 dollar

Minns ni Sondors? Senast vi skrev om företaget var i slutet av 2017 när deras trehjuliga elbil provkördes. De säljer även eldrivna cyklar och det här är deras senaste skapelse som är en eldriven motorcykel. Den heter Metacycle, har 20 hästar, tar sig 12,8 mil på en laddning, toppar 130 km/h och kostar 5000 dollar. Ramen är i aluminium och hela hojen ska väga in på lätta 91 kilo. Man ska kunna förhandsboka ett exemplar för 100 dollar nu och de första leveranserna ska ske under årets fjärde kvartal. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0
2020

Valeo presenterar elcykelmotor med smart växellåda
Ska passa alla typer av elcyklar

Företaget Valeo har du säkert stött på någon gång om du har köpt elprylar till bilen, exempelvis en ny generator eller liknande. Nu presenterar de en elcykelmotor med smart växellåda som ska passa till alla typer av elcyklar. De har anpassat sina 48V-motorer till elcyklar och tillsammans med den sjustegade automatiska växellådan ska denna ge bra skjuts till dig som inte vill behöva trampa så mycket. Valeo hävdar att deras system ska multiplicera cyklisters ansträngning åtta gånger om. Den närmaste konkurrenten gör det istället fem gånger om. Både motorn och växellådan sitter i pedalenheten vilket Valeo ska vara först med. Växellådan använder sig av en algoritm för att bestämma varje persons körstil och anpassar sig direkt till cyklistens behov under hela resan. Det finns även en push-funktion som ska underlätta när man har tung last och en boost-funktion för när man vill köra om någon annan cyklist eller ta sig upp för en backe. Mer om nyheten finns i klippet nedan som går live nu och på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Svar på några av era frågor om nya Fiat 500e
Nope, ingen frunk

Igår postade vi lite om nya Fiat 500e och ni hade så klart en del frågor. Här kommer svaren på några av dem! CJ undrar hur det är att vara förare eller passagerare om man är 190 centimeter lång. Svaret är att det går att vara 182 centimeter som jag utan några som helst problem i framsätet. I baksätet not so much. Baksätet är ett nödsäte, helt klart. Duger för barn eller om man inte har några ben. Symbiandroid påpekar att jag är lite ute och cyklar om det höga priset. Just nu finns det två versioner att välja mellan som kallas för Passion (från 326.900 kronor) och La Prima (från 384.900 kronor). Vill man ha den snillrika extradörren får man betala 20.000 kronor extra, vill man ha två dörrar och sufflett så kostar det 25.000 kronor extra. Med tiden kommer även en snikversion som kallas för Action som har svagare motor och mindre batteri och stålfälgar, den kommer att kosta 261.900 kronor innan bonusmalus. JonatanBe frågar om räckvidden, den är för snikversionen 18,5 mil och de andra kommer 32 mil enligt WLTP. Men sen så beror det så klart på väder och vind och körstil. Natanael undrar hur stor den är i baksätet och om det går att fälla baksätet. Vi har versionen med sufflett och den är inte stor någonstans, bakluckan får plats med laddkabel och en liten, liten väska och oklart om man vill fälla baksätet faktiskt. Frunk finns det ingen, där bor elmotorn. Man ska komma ihåg att det här är en mycket liten bil så saker och ting måste få plats någonstans. Hade man placerat motorn bak så hade man fått glömma baklucka och baksätet hade blivit ännu mindre. Så svaret är att det är en liten, liten bil. Sthlmo undrar hur den är jämfört med ID.3 och svaret är att det är helt olika bilar, en snabb titt säger att Fiat 500 är 363 centimeter och ID.3 är 426 centimeter, 63 centimeter längre. Skulle vi lägga på ytterligare 63 centimeter är vi uppe på Volvo V90-längd, så skillnaden är stor och det är väldigt svårt att jämföra dem. Men Fiaten är snyggare (enligt mig) och materialvalen är fantastiskt mycket bättre i Fiaten. Tumnagel
43.6°
+
Roger Åberg
0

Harley-Davidson presenterar fyra stycken nya elcyklar
Börjar säljas i vår

Harley-Davidsons nya elcykelmärke Serial 1 har nu presenterat fyra stycken nya cyklar. Alla har pedaler som i sin tur får hjälp av en elmotor, batteriet i ramen och en design som i alla fall ska försöka föra tankarna till Harley. Den hojen man visade upp för snart en månad sedan finns inte med bland dessa, och det är oklart om den kommer gå i produktion. Cyklarna heter Mosh/Cty och Rush/Cty. Den sistnämnda erbjuds i de tre versionerna Step-Thru, Speed och Regular. Motorerna är på 250 watt med 90 newtonmeter i vrid och toppfarten anges till 32 km/h förutom för Rush/Cty Speed som ska gå lite snabbare än så. Det kommer att finnas en app till din smarta telefon så att du via Bluetooth kan para ihop dessa och på så vis få cykeldata och annat matnyttigt. Priserna kommer att sträcka sig från 3399 till 4999 dollar. Förhandsbokningar går bra att göra nu. All information om cyklarna hittar ni på länken nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Indisk miljardär vill återuppliva motorcykeltillverkaren BSA
Och bygga eldrivna versioner

BSA är en anrik motorcykeltillverkare som byggde hojar mellan 1903 och 1973. Nu vill indiern Anand Mahindra som har ganska så gott om pengar återuppliva märket igen fast denna gång se till att motorcyklarna även går på el. Nya hojar med förbränningsmotor ska börja tillverkas redan nästa år och i slutet av 2021 planerar man att presentera en eldriven version. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Småtrimmad Lamborghini Huracán kör på bakhjulen
Bra höjd

Tiden då bara motorcyklar körde på bakhjulen är förbi. Nu gör även bilarna det. Här får vi se en Lamborghini Huracán med 1800 hästar som får till bra höjd när den kör på strippen. Orkar du inte titta på hela klippet äger bakhjulskörningen rum efter fem minuter. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Vois elsparkcyklar börjar upptäcka gående
Systemet kan även hålla koll på hur elsparkcykeln parkeras

Elsparkcykel-tjänsten Voi ska börja testa ett system som gör att deras elsparkcyklar kan upptäcka gående som är i närheten av deras elsparkcyklar och varna för detta skriver Venture Beat. Det handlar om ett system som är framtaget av företaget Luna vilket använder sig av datorsyn och GPS för att hålla koll på omgivningen. Lunas system kan även hålla koll om elsparkcyklarna framförs på trottoarer och hur de parkeras. Det sistnämnda kanske kan vara intressant med tanke på att en del elsparkcykel-tjänster funderar på att skicka vidare eventuella parkeringsavgifter till användare som parkerar fel, något vi skrev lite om igår. Initialt kommer Vois egen personal att testa det nya systemet i brittiska Northampton för att sedan låta allmänheten där börja använda Vois elsparkcyklar med Lunas system. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Du kan få betala om du parkerar elsparkcykeln fel
Om det går att bevisa att det är du som gjort det

Lokaltidningen Mitti rapporterar att parkeringsböter som företagen som hyr ut elsparkcyklar drabbas av eventuellt kommer att skickas vidare till användarna om det går att bevisa att det är de som är ansvariga för det felparkerade fordonet. Sedan en tid tillbaka har både Stockholm och Malmö börjat beslagtagit eller flyttat felparkerade elsparkcyklar vilket är något de vill ha betalt för. I Stockholm planeras en "flyttavgift" på 250 kronor och det är denna som kan komma att skickas vidare till användaren som är ansvarig för felparkeringen. Lime är ett av företagen som hyr ut elsparkcyklar i Stockholm och deras användare måste nu fotografera elsparkcykeln när den parkeras, något som skulle kunna användas som eventuellt bevis om en tvist uppstår mellan Lime och användaren för eventuella felparkeringar. Även Voi tittar på en liknande lösning som man planerar att börja testa i lite mindre skala skriver Mitti. Under de tre veckorna som Stockholms parkeringvakter testat att flytta felparkerade elsparkcyklar utan att ge företagen böter gjordes runt 300 stycken sådana flyttar. Man har tidigare även transporterat bort cirka 200 felparkerade elsparkcyklar och då har det kostat företagen 500 kronor att lösa ut fordonen. Den nya "flyttavgiften" på 250 kronor planeras att införas i Stockholm 1 mars 2021. Tumnagel
62.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida